Piet Worm maakte kinderboek met en voor Josephine Baker R.A.I. voor brommers, motoren, en fietsen: 66 Nederlandse merken DE NAAM VAN DIESEL LEEFT VOORT IN TALLOZE MOTOREN DONDERDAG 28 FEBRUARI 1957 PROVINOI ALE ZEEUWSE COURANT f HET KRIELKIPPETJE KOTT-KOTT Drie maanden in Les Milandes (Van een speciale verslaggever.) Piet Worm (47) gevoelige dich- tersnatuur, die de illustratie en schrijverij van kinderboeken ver kiest boven de architectuur, waar in hij werd opgeleid is na drie maanden in Frankrijk, zojuist weer in de hoofdstad teruggekeerd. Deze Franse tijd heeft weer een kinderboek opgeleverd. „De Re genboog" heet het. Een gefanta seerd verhaal rond Les Milandes, het kinderdorp van vedette Jo sephine Baker aan de Dordogne, 150 km van Bordeaux. Drie maanden was Piet Worm de gast van deze zeer bijzondere vrouw en haar man Joz. Bouillon malige orkestleider op hun para dijselijk kasteel midden in het dorp. Hij maakte er zyn tekeningen aan de hand van het scenario, dat hij van zyn boek had gedacht, en Josephine schreef er persoonlek (in het Frans) de tekst bij, nadat ze in urenlange gesprekken alles verteld had gekre gen, wat Piet Worm zich over de hoofdfiguur van het boek het kriel kippetje Kott-Kott, een ongelukkig beestje met maar één oog had ge droomd. „Dat beestje bestaat echt", vertel de Piet Worm ons. „Het leeft bij myn ouders in Bergen (N.H.). Op een goe de dag ontdekte ik, dat het maar één oog had. Een speling van de natuur Een ongeluk? Hoe het zij, sinds ik deze merkwaardige ontdekking deed, heeft dat beestje me bezig gehouden. En omdat je met zo'n realiteit zo ge makkelijk de ontvankelijkheid van het kind kunt beroeren heb ik dit onge lukkige diertje tot hoofdpersoon van Josephine's boek gemaakt. De kip- pengemeenschap stoot deze renegaat uit en dus gaat het diertje op reis om z'n oogje te vinden. Het gemis daar van ziet het als de oorzaak van zyn ongeluk. Na veel omzwervingen komt het dan in het paradijselijke Les Mi landes, waar het een sfeer vindt, die vredig is en goed en waar het geleerd wordt, dat het geluk niet in de uiter lijke dingen schuilt maar in het eigen hart". Waarom juist Piet Worm voor dit werk werd uitverkoren? Wel omdat hy het is geweest, die bin nen het verband van de Verenigde Naties probeerde belangstelling te wekken voor het goede kinder boek. Josephine Baker had er van gehoord en belde hem dus op, toen ze vorig jaar in Nederland was en in „Carré" optrad. In het ge sprek, dat hierna volgde vertelde de 50-jarige Vedette alles over haar droomdorp aan de Dordogne en de acht geadopteerde kinderen, die ze hier groot brengt. „Het is een enorm landgoed" ver klaarde ons Piet Worm. „Uren heb ik er gewandeld, zonder eruit te komen. Er staan twee hotels op, een zwembad kortom alles wat by een grote men sengemeenschap hoort. Josephine heeft het werkelijk prachtige oord zelf ontdekt, er een huisje gekocht voor haar en haar echtgenoot en toen het kasteel, dat ze na grondige restauratie waarlijk vorstelijk heeft laten inrichten, 's Zomer werken er op het landgoed met toebehoren zo'n 175 man personeel. In deze maanden een 45-tal mensen. De acht adoptie-kinderen, voor wie dit alles tenslotte bestemd is en voor wie Les Milandes dan ook tot een toeristenoord wordt gemaakt waar ze een bestaan zullen kunnen vinden, zijn onder de meest miserabele om standigheden gevonden. De oudste Akio, een 4-jarige Koreaan is een vondeling, zo goed als de 2-jarige Jean Claude, die in een warenhuis in een van de Franse steden was gede poneerd. Verder zijn er Jannot, een 3-jarig Japannertje, Luis, een Colum- biaanse kleuter, Moïse, een Israëliet, Jarry, een Fin, Brahmin, een Ara biertje, en als enig meisje Ma rianne, een Frangaise van nog geen twee jaar. Josephine vertroetelt ze als geen moeder haar zou kunnen verbeteren. Een wonderlijke lieve vrouw, die haar leven heeft ingezet om de rassendiscriminatie te lijf te gaan en met haar Les Milandes wil be wijzen, dat alle rassen in vrede met elkaar kunnen leven. Een oneindige liefde voor al wat leeft leidt haar by dit alles. Apen, kat ten, honden, pauwen, leven er op het kasteel een prinselijk bestaan. Juist toen ik er was wierp de zwarte poedel er weer tien jon gen. Denk niet, dat er één van doodgemaakt zal worden. Het is werkelijk allerliefst. Er wordt inderdaad naastenliefde be tracht met een paradijselijke glim lach. In al haar simpelheid is Josephi ne een grandioze vrouw. Het leven als vedette is aan haar zuivere ziel voor bij gegaan. Alles is stijlvol aan haar. Wanneer ze aan tafel het eten rond- PIET WORM ..gevoelige dichter.... deelt, doet ze dat met haar handen en niet met vork en mes, maar je accep teert het van haar, zonder erdoor ge schokt te worden. Het is een en al ratie, de manier waarop ze alles doet In van een ontroerende goedheid. Heeft ze geen familie meer? Ja zeker. Ook die leven allen op Les Milandes. Daar is haar 72-jarige moeder. Ook een wonderlijke vrouw, die ze uit haar geboorteplaats St.- Louis in Amerika naar Frankrijk heeft gehaald. Ze leest alsmaar in de Bijbel en heeft me verklaard, bang te zijn, dat ze 85 moet worden om dit ge weldige boek uit te kunnen krijgen. Een aandoeniyke vroomheid in de bes te zin beheerst het leven van deze oude negerin. Minister Helders naar de West en Nieuw-Guinea. (Van onze parlementaire redacteur) De nieuwe minister van zaken over zee, mr. Helders, is van plan zo spoe dig mogelijk een reis naar Suriname en de Nederlandse Antillen te maken teneinde er een aantal autoriteiten te ontmoeten en zich persoonlijk van verschillende situaties op de hoogte te stellen. Liefst zal hij de West be zoeken, vóór de parlementaire dele gatie daarheen gaat. Deze laatste reis is vastgesteld van 15 maart tot 1 april. Ook koestert minister Helders het voornemen naar Nieuw-Guinea te gaan. Met het oog op deze plannen zal de begroting van zaken overzee op vrijdag 1 maart a.s. in de Tweede Kamer behandeld worden. De mi nister zal volgende week de sprekers antwoorden. Dertien doodvonnissen geveld in Damascus. Het militair gerechtshof te Damas cus heeft dinsdag dertien doodvonnis sen uitgesproken in het proces tegen deelnemers aan een samenzwering te gen de regering. Zeven van de terdoodveroordeel- den zijn voortvluchtig en bij verstek veroordeeld. Een achtste, die naar Beiroet (Libanon) gevlucht was, is daar de vorige week vermoord. De autoscooter voor het hele gezin, zolang de hinderen niet te groot zijn. En geen last van de regen! (Heinkël autoscooter, een van de vier merken op de S8e R.A.L) Ook Josephine's zuster, Maragaret getrouwd met een vierkante neger, die Elmo heet woont op Les Milan des. Het huweiyk ls kinderloos, als dat van Josephine; maar al jaren heeft ze een kinderkamer ingericht, waar een wiegje staat. Elmo heeft haar beloofd, dat er een kindje zal komen, maar wonderlijk genoeg blijft de vervulling van deze belofte maar uit. Nu zijn er weer kansen, dat het een Arabische vondeling zal worden en Margaret verheugt er zich enorm over, omdat het een kindje zal zijn met een iets lichtere huidskleur en ook Elmo is niet helemaal zwart Josephine's broer Richard is ge trouwd met een Frangaise. Merk waardig genoeg is ook dat huwelijk kinderloos, hoewel ook deze mensen Josephines adoptiekinderen met on eindige liefde en zorg weten te omrin gen". Les Milandes is intussen niet het enige waarvoor Josephine Bouillon- Baker zich in deze dagen druk maakt. Er is meer. Ze organiseert conferen ties, waar over het rassenvraagstuk wordt gesproken, en interesseert op dit ogenblik weer Walt Disney om over haar sprookjesdorp Les Milan des een film te maken. Vermoedelyk zullen we over haar dan ook in de toekomst nog heel wat horen. Vooral ook, omdat ze strkas naar ons land wil komen om er te spreken over het rassenvraagstuk. Het is een an dere vrouw, deze strydbare Josephine dan de vedette-raet-'t-bananrokje uit het Casino de Paris. Een vrouw, waarvan een aandoenlijke zuiverheid uitstraalt en die waarachtige vriend schap weet te schenken aan wie zij binnen haar grote vriendenkring heeft getrokken". Interpellatie over de lerarensalarissen. (Van onze parlementaire redacteur) De Tweede Kamer heeft in haar dinsdagmiddag gehouden vergadering aan mevrouw Fortanier-de Wit van da v.v.d. verlof verleend tot het rich ten van vragen aan de minister* van binnenlandse zaken, bezitsvorming en publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie en van onderwijs, kunsten en weten schappen betreffende het salarisbe- leid ten aanzien van de leraren, in verband met de verhoging van de salarissen der hogere rijksambtena ren. De interpellatie zal op een nader te bepalen dag worden gehouden. Ministers-presidenten van overzee komen kennismaken De minister-president dr. VV. Drees heeft de ministers-presidenten van de Nederlandse Antillen en Su riname uitgenodigd tot een bezoek aan Nederland voor overleg en ter kennismaking met de nieuwe minis tervan zaken overzee. De ministers- presidenten hebben de uitnodiging aanvaard en zullen begin maart in Nederland aankomen. Aan de rustige sfeer rond de s= Golf van A ka ba zou men niet zeggen dat dit gebied in het brandpunt van de politieke be- s langstelling staat. Het norma- s le leven gaat hier geicoon zijn gang. Nadat de Israëli's de strook hadden bezet, gingen zij het economische leven op peil brengen en kwamen tot de ontdekking dat het een rijk visgebied was. Uit het Noor- den kwam een aantal vis- serslxeden en vestigde er een vissersdorp. Dagelijks vissen zij nu met kleine bootjes vi de golf (foto onder) terwijl het strand de sporen van dë str^d i *1*1 nog draagt, op de bovenste jo- m veelbewogen leven eindisde rschillende soor- Diesels tweede proefmodel, schert- I in 1896. Het staat als eerste diesel- senderwijs wel eens zijn „IJzeren motor in het Duitse Museum te MUn- gellefde" genoemd, werd gebouwd chen. 65 JAAR PATENT NO. 67207 to ziet men verschillende soor- |E ten voertuigen van het Egyp- tïsche leger, die vernield wer- den en tijdens de terugtocht p werden achtergelaten. in golven van de Noordzee Vandaag is het 65 jaar geleden, dat een Duits octrooi werd verleend op een aanvrage, getiteld „Arbeids proces en wijze van uitvoering van een verbrandingsmotor". Het was Rudolf Diesel, die meende dat brand stof hij dacht aan benzine, later werd dit petroleum spontaan zou verbranden, wanneer zij werd gebracht in sterk verhitte lucht. Dit principe werkte hij uit tot Patent 67207. Pas nadat hij eerst een boek over deze stof geschreven had, be gon hij te houwen aan zijn diesel motor. In een tijdperk, dat de mens heid nog voornamelijk in stoom dacht, schonk Diesel de wereld een nieuwe, veel zuiniger, eenvoudiger en compacter krachtbron, die zowel voor stationair als mobiel gebruik de stoommachine op vele plaatsen zou verdringen. Rudolf Diesel bracht zijn jeugd in Parijs door en het bleek al spoedig dat hy een technische instelling had. Later was hij een knap student, die ondanks ziekten zijn examens voor treffelijk aflegde. Toen in Parijs het beleg van 1870 dreigde werden Die sel en zijn oudere als Duitsers uit gewezen. Zij kwamen in Londen te recht, maar de jonge Rudolf werd naar Duitsland gezonden om daar te kunnen studeren aan de techni sche hogeschool van München Toen hij afstudeerde en in de praktijk aan het werk ging, liet de gedachte hem niet meer los. dat het mogelijk moest zijn een machine te ontwerpen, die geen ketel nodig had, geen vuren en die een hoger rende ment zou hebben dan de stoomma chine. Een machine, die zich door zijn omvang ook beter zou lenen voor de kleinere industrie. Zoals gezegd, die machine kwam er. In de details heeft Diesel veel moeten veranderen. Zo heeft hij on der meer en zeer tot zijn verdriet zijn motor van een koeling moe- ten voorzien. Van het patent, dat Diesel voor zijn uitvinding verkreeg, heeft hij niet veel plezier gehad. Het werd ook een vele malen aange vochten octrooi, waarom vele pa tentprocessen werden gevoerd; die Rudolf geestelijk zware sla gen toebrachten. Niettemin heeft Diesel een vermogen aan zijn motor verdiend. Maar hij heeft het slecht beheerd. Als za kenman heeft hij gefaald. Tragisch einde Hij leed aan zware hoofdpijnen en in de laatste jaren van zijn leven was hij zeer zwaarmoedig. Zijn ein de was tragisch. Hij zou voor zaken België en Engeland bezoeken. Op 29 september 1913 vertrok hij uit Frankfort. 's Avonds is hij te Antwerpen aan boord gegaan van de Harwichboot. Met twee zakenvrienden heeft hij nog tot Sn de nacht gepraat. Hij was opgewekt en normaal. Toen het schip ter hoogte van Vlissingen was, zijn zij naar bed ge gaan. De volgende morgen was Die sel verdwenen. Zijn bed was onbe- slapen. Later heeft een betonnings- vaartuig zijn lijk gezien en enige zich daarop bevindende voorwerpen meegenomen. Het lijk heeft men vooral omdat men niet op de hoogte was van het verdwijnen van de gro te uitvinder weer aan de golven prijsgegeven. Het U nooit meer ge vonden Als reislectuur had hij Schopen hauer bij zich. Een bladwijzer lag bij een verhandeling over het beheer van geldEen vermaning was dit voor mij", zegt zijn zoon en biograaf Eugen. „om geldzaken anders te be handelen dan hij zelf gedaan had". Wisselende Verhoudingen 1 VERVOERMIDDELEN MET TOEKOMST Grootste bromfietsdichtheid in dunbevolkte gebieden (Van een speciale verslaggever.) „Ieder mens heeft bewust of onbewust de drang tot motorise ring in zich", aldus de voorzitter van de RAI, de heer Egon F. Eric- son op de persconferentie welke was belegd naar aanleiding van de 68ste RAI voor bromfietsen, motorfietsen en scooters, welke vandaag te Amsterdam wordt geopend. „Vooral de tweewielers spelen een grote rol bij de motorisering: zij zqn de voertuigen voor de kleine man. De ontwikkeling is dan ook stormachtig, al is het begrijpelijk, dat deze ontwikkeling met moeilijkheden gepaard is gegaan. En eveneens is het begrijpelijk, dat een verkeerde instelling kon ontstaan ten opzichte van de bromfiet sen, al kan men reeds nu vaststellen, dat er een vriendelijker toon heerst", aldus de heer Ericson. op anderhalf miljoen. De bromfiets heeft een zeer belangrijke plaats in het gezin ingenomen en die ontwikke ling is nog bij lange na niet geëindigd. Verheugend is hier by de plaats die Nederland bezet. Er wordt voor 44 miljoen gulden geëxporteerd en op deze RAI zal Nederland met het hoog- Er zijn thans 650.000 bromfietsen i ste aantal merken, namelijk 66. verte- op de markt, „maar ik schat het aan- genwoordigd zijn. Daarop volgt dan tal gebruikers van bromfietsen zeker 1 Duitsland met 24. Nederland was Nadat reeds wettelyk de 40 km maximumsnelheid was ingevoerd, treedt nu op 1 maart ook de snelheids beperking geheel op vrijwillige ba sis van de Bromfietsen in werking. Deze RAI zal dank geen merken meer te zien geven, die sneller kunnen ry- den dan 40 km per uur. dan ook na Frankrijk en Italië de pio nier van de bromfiets. Ondanks deze toeneming is de gang van zaken in het laatste jaar niet rooskleurig geweest. Het jaar 1956 werd vol goede moed inge zet. Men rekende op een gelijke toeneming van het aantal voertui gen als daarvoor en deze verwach ting bleek ook juist tot 1 juni. Daarna kwam echter de terugslag in de vorm van de nieuwe wet op de afbetaling. In de tweede helft van 1956 liep de verkoop van mo toren, scooters en bromfietsen te rug met een derde ten opzichte van de zelfde periode in 1955. ..Wy voelen dit als een disermina- tie: de aanbetaling van radio en televisie ligt veel lager, terwijl toch ook zeker de bromfiets een uitgesproken gezinsartikel is. Wij hebben geprotesteerd, doch steeds weer nul op het request gekregen. De grootste bromfietsdichtheid wordt daar aangetroffen, waar het minste aantal mensen woont. Er blykt daar grote behoefte te be staan aan dit soort vervoersmid del. De scooter toont een zeer grote ont- bedreigd wordt door de scooter? De heer Ericson kon deze vraag niet be vestigend^ beantwoorden. Teruggang is mogelyk, maar volgens zijn mening zal de motorfiets zelfs als er nu van een teruggang sprake is, weer terug keren, maar dan met meer bescher ming en meer comfort. Er zullen liefhebbers voor de echte motorfiets blyven. Ten aanzien van de drie of vierwielige autoscooter kan de heer Ericson geen enkele prognose geven. Het is zeer de vraag of dit vervoer middel zijn plaats zal vinden, temeer waar grote automobielfabrieken thans bezig zyn aan het ontwerpen van een ..kleinstwagen". Het is de vraag of de autoscooter produkt van de motorenfabrieken net van de kleinste wagen in de series der automobielfabrikanten op den duur winnen zal. Ten aanzien van de wettelyke be palingen voor bromfietsen kon de heer Ericson nog meedelen, dat nadat de buddyseat voor bromfietsen ver boden was de fabrikanten in het bui tenland voor het overgrote deel zo plooiing. Het aantal scooters is bijna I welwillend zyn geweest deze buddy- vertienvoudigd tussen 1954 en 1956. seats terug te nemen. Toen echtereen maar bedraagt nog altyd slechts een j restitutie op de In verrechten vin de- vijfde van het aantal motorfietsen. ze dubbele zadels werd gevraagd. Betekent dit nu, dat de motorfiets heeft men deze niet willen verlenen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1957 | | pagina 7