Geheimen van Domburgs strand NIEUWS UIT DE KERKEN Qgfe» EUROMARKTRISICO'S VOOR NEDERLANDSE LANDBOUW MIDDELBURGSE MIDDENSTAND EN HET STADSVERKEER b PROVINCIALE ZEE UW,SE COURANT VRIJDAG 22 FEBRUARI 1957 Een rustige 7.ce heeft zich ver vun do duinrand teruggetrokken, maar de lucht is vervuld met het gezellige geraas van tooi» altijd nog over eikaar tuimelende golfkam- men. Ditmaal dalen we niet af naar do uiterste grens van het strand, we bepalen onze aandacht bij de brede stroken zand, waarover zich lagen schelpen hebben neergevlijd. Op die stroken zullen zich ergens begeerde vormen verschuilen, waarvan wij thans nog slechts het bestaan kun nen vermoeden, maar er is grote kans, dat wij straks zullen terugke ren met de naargeestige gedachte, dat we vele van deze lokkende onbe kenden zonder ze te herkennen zijn voorbijgelopen. Verder zien we langs enkele stro ken verse voetstappen en heel in de verte de daarbij behorende zwarte "N. Schelpen zoeken is niet eenvoudig. V -/ stippen, die ons bepaald in het zoe ken vóór zijn, zodat de begeerde bult, althans voor een deel, in nun zakken zal zijn verdwenen. Overigens lopen ook zij de kans de ogen op verkeer de punten te richten. Voorlopig maken we ons dus nog niet al to druk over vermeende te leurstellingen en elk stelt zich op zijn wijze in om zijn kansen te benutten. Ja, het is raar gesteld met die schelpenzoekerij. Er zijn liefhebbers, die op een vierkante meter meer ont dekken, dan een ander op een heel strand. Zij bewegen zich traag voort en blijven vaak eenzaam achter. Ze gaan van de (overigens heel juiste) veronderstelling uit, dat men het meest kan vinden, waar anderen zijn voorbijgelopen. Anderen, die reeds lang hebben verzameld en bepaalde, zeer zeldzame soorten op het oog hebben, die ze gemakkelijk kunnen herkennen, zetten er de pas in om zo mogelijk op de grote massa de soort juist vandaag misschien ei'gena open en bloot liggend, te ontdekken. Een derde heeft weer een ander systeem en zoekt alleen daar, waar bepaalde vormen hem hoop geven ook die te ontdekken, waarnaar hij zoekt. Het gevolg van al deze zoek-ma- niëren is, dat men. vooral bij Domburg nimmer platzak huis waarts behoeft te keren. Al treft men niet steeds een volkomen nieu we aanwinst, er ligt genoeg aan ruil materiaal, terwijl daarnaast de moge lijkheid bestaat, dat van een soort, dié men reeds bezit, een exemplaar wordt gevonden, dat meer gaaf is, een afwijkende vorm heeft, in groot te verschilt of nog andere welkome karaktertrekken vertoont. Het gaat vandaag natuurlijk om de schelpen van reeds uitgestorven, of alleen in de omgeving van onze kusten uitgestorven weekdieren, de Burgemeester Zierikzee in bestuur Ver. Ned. Gemeenten De Vereniging van Nederlandse Gemeenten, gisteren en vandaag te Utrecht in jaarlijkse vergadering bij een, koos o.a. als bestuurslid mr. h. T. Dijckmcester, de burgemeester van Zierikzee. De heer J. Vader, burgemeester van Pijnakker en vroe ger te Kruiningen, trad als bestuurs.- lid af. Smokkelauto aangehouden In de omgeving van Maldegem ge lukte het de gemotoriseerde brigade van de Belgische douane een smokkel auto tot stilstand te brengen. De Lvzlt- tenden gingen op de vlucht. In de zwarte Mercury vonden de kommie zen 300 kg roomboter en 2 jonge stle- Achier het stuur al SLIK EN MODDER scheppen nu niet bepaald de gunstigste voorwaar den voor een snelle Start. Hoe dieper U het gaspedaal intrapt, des te aie- per werken de wielen zich in de mod der. Een paar oude zakken onder de wielen doen wonderen.' Jammer al leendat je die natuurlijk nooit bi) de hand hebt, als het nodig is. Het vol gende „recept" wil vaak helpen: laat de wagen „schommelen", dat rail zeggen rijd afwisselend voor en ach teruit. maar dan héél voorzichtig want de edele delen van uw wagen worden hierbij zwaar op de proef ge stéld. Het moet een behoedzaam sa menspel van hand en beide voeten zijn, dan alleen hebt U succes bij deze manoeuvre (en geen machine- schade). NOG VEEL te weinig -ziet men op personenwagens een hoofdafsluitei genionteerd. Toch is eo'n zwaar uit gevoerde schakelaar, die de hele wa gen direct achter de accu - stroomloos maakt, een bijzonder be langrijk accessoire. De kansen op diefstal worden er aanzienlijk door verminderd en bovendien kan kort sluiting niet meer de oorzaak ervan worden, dat de toagen moet worden afgeschreven in een paar noodlottige minuten. z.g. fossiele schelpen, die door de zeestromen' uit dieper liggende lagen worden opgewoeld en na een lange weg door zee op het strand worden geworpen. Ze zijn-óf geheel kleur loos, of kenmerken zich door bruine en blauwe tinten. Hoe, althans een daarvan, die bruine en blauwe tinten krijgt de monstreert zich juist vandaag duide lijk in de omgeving van een paar oude ringen, die zijn ontstaan door bom inslagen. De bommen zijn vrij diep in de bodem doorgedrongen en heb ben bij het ontploffen de kleilagen, waarin ze terechtkwamen, omhoog- Sedrukt. Duidelijk tekenen zien aarin bruine en blauwe lagen af en zelfs de recente schelpen, die we daarop vinden tonen duidelijk een be ïnvloeding door de kleur van deze lagen. Soortgelijke invloeden zullen ze allicht ook elders hebben kunnen ondergaan In de zeer lange periode, die er ligt tussen het sterven van de dieren, die deze schelpen bouwden en het uiteindelijk aanspoelen op het strand. In elk geval is het een feit, dat schelpen, die uit boringen worden verzameld, vaak een geheel andere kleur hebben, dan die welke op het strand worden aangetroffen, terwijl de eerste, indien ze niet door de bei tel zijn getroffen er meestal veel ga ver uitzien. De zee geeft vaak duidelijk afgesleten exemplaren, terwijl de kleur toch mooi egaal blauw of bruin kan zijn. Juist het afslijten van de buitenste (beschermende) laag, zal de mogelijkheid tot verkleuring in de hand werken. ehalve een reeds zwaar door vo gels beschadigde kabeljauw, vinden we geen dierlijke aan spoelingen tussen onze schelpen; de vloedlijnen zijn opvallend arm aan grove voorwerpen, zodat de volle aandacht aan de schelpen kan wor den gewijd. Intussen zijn de verre stippen steeds groter geworden, de B' terugkerende personen blijken in derdaad schelpenzoekers, kennelijk van het snelspeurendo type, ze heb ben slechts één „goede" soort kun nen ontdekken en wel een fraaie Dosinia. Een ongevraagd bewijs, dat de ware schelpenzoeker voor voorbij- lopers niet bang behoeft te zijn. Al hoewel, wanneer we door de tijd gedrongen ons weer bij elkaar gaan voegen om de terugtocht te onderne men, blijkt toch, dat geen van ons deze ene soort heeft kunnen bemach tigen. Onze gezamenlijke buit valt toch nog mee. De meest serieuze zoe ker heeft ook de grootste buit, waar onder een fraaie grove parelmoer neut, een paar Venus-soorten, een paar Cardita's, terwijl wijzelf een Pecten Glabra, een andere Cardita en een langgerekte slijkschelp daar naast kunnen leggen, benevens een fossiele Cardium tuberculata en wat fossiele tapijtschelpen. aar ook hier geldt dat de beste zoeker wel eens wat voorbij kan zien; één van de mooie schelpen van de eigen buit vonden we in de achtergelaten voetstap van onze recordzoeker. En zo blijft er in elke tocht langs het schelpenrijke strand van Walcheren steeds een ver rassend element, al zou het maar de ervaring zijn, dat er veel meer te halen is dan men er vindt. Om dat goed door te hebben is het minstens nodig, dat men niet alleen gaat zoeken. Men zou dan het idee kunnen krijgen, dat men nu toch wel al het bijzondere dat er lag, heeft meegenomen. Ook voor de schelpen- zoeker, zo geroutineerd, als hij zich mag voelen, past op z'n tijd een lesje in bescheidenheid. Als dan gedeelde vreugd dubbele vreugd kan blijven, kan daaraan do raad worden ge knoopt: Ga zo mogelijk niet alleen, twee zoekers zien meer dan één, nog afgezien van de op de koop toe ge noten gezelligheid. BAREND 7AVERFMANS. M' (tjlut van pag. 2) lijk door een Europees orgaan te doen vaststellen. Er is echter het risico, aldus prof. Frietema, dat een en ander na enkele jaren mislukt. Wanneer" dan de zaak in elkaar mocht stor ten, hebben wij bijvoorbeeld onze condensindustrie, die in Euro- markt-gebied weinig expansie kansen heeft, „vermoord." Het zal dan niet eenvoudig zjjn, de verlo ren positie op de wereldmarkt te heroveren. Na de ontwikkeling van de laatste dagen nog duidelijk te hebben ge schetst, wees prof. Frietema er bij de gedachtemvisseling o.a. op, dat in de S.E.R.-commissie door de andere groepen veel begrip is getoond voor de bezwaren van de landbouw. Hij had het bij de besprekingen wel eens als een gevaar voor de landbouw gevoeld, dat men niet, zoals de vak verenigingen, beschikte over mensen, die zich volledig aan deze moeilyke problemen konden wijden. Jaarstukken Bij de opening van de jaarvergade ring van het L.C.C., wijdde de voor zitter ir. M. A. Geuze, een korte be schouwing aan de bestedingsnota, die door de landbouw met gemengde ge voelens is ontvangen. Hij wees daar bij o.a. op de blokkering van 50 mil joen voor onderhoud gebouwen. De landbouw stelt zich op het standpunt in eigen sector zelf orde op zaken te moeten stellen. Ook acht men het niet jui9t, dat de beloningen van boer en landarbeider niet langer gekop peld zijn, wat tot dusver organisato risch van groot belang Is geweest. Voorts richtte ir. Geuze zich tot de Vereniging van Zelfstandige Handel en Industrie, die de landbouw zou hebben verweten, dat men zichzelf in liet isolement heeft gedrongen, o.a, door afzondering in de coöperatie. Spr. vroeg zich af, of juist de parti culiere handel zich niet gaat afzonde ren van de landbouw, door dergelij ke uitlatingen in moeilijke momenten, als waarin de landbouw thans ver keert. Uitvoerig ging de voorzitter ook de resultaten van een onderzoek naar de coöperatieve gezondheid van de boerenstand na. In dit rapport ltwam men o.a. tot de conclusie, dat van de 8000 ondervraagden er 55 voor standers van coöperatie waren en dat de bestuurders de coöperaties niet méér goedgezind zouden zyn, dan de gemiddelde coöperatoren. Het be stuur van de L.C.C. dat over dat laat ste een andere mening is toegedaan, besloot een dergelijk onderzoek in vjjf gemeenten in Z.W. Nederland te doen houden. Een aantal jongeren zouden dan als enquêteur moeten optreden. De jaarstukken werden goedge keurd. De rekening sloot met een ba tig saldo van 1181, welke op de re serve voor „De Bron" wordt geboekt. Als bestuurslid werden herkozen de heren ir. M. A. Geuze (gróep coöp. suikerprod.). die door het bestuur te vens als voorzitter werd herbenoemd, J. W. van Nieuwenhuyzen, Dintel- oord, (coöp. vlasfabrieken), C. Min- derhoud, Domburg (coöp. landbouw krediet) en P. J. J. Dekker (land- en tuinbouwveilingen). Tot nieuw be stuurslid werd benoemd de heer M. J. van Westen, St. Philipsland, voor de Zecova. (Advertentie) Chr- Almekinders verlaat zijn kudde in 't Gooi Naar wij vernemen is aan de heer Chr. H. Almekinders, vroeger woon achtig te Rilland-Bath, ontslag ver leend als schaapherder van het Goois natuurreservaat. Do conflicten, die er regelmatig met deze schaapherder waren, hebben tenslotte tot net ont slag geleid. De kudde zal, in afwach ting van de benoeming van een nieu we nerder, verzorgd worden door een arbeider van het natuurreservaat. De heer Almekinders verliet Zee land. in 1953, toen in de rampnacht zijn gehele kudde schapen in de kooi te Rilland-Bath verdronk. Zelf is hij toen ternauwernood aan de dood ont komen, doordat hij op het laatste mo ment m'et zijn hond op het dak van de schaapskooi kon klimmen. Daar werd hij de volgende dag uit zijn be narde positie verlost. Na enige tijd volgde toen zijn benoeming als schaapherder bij het Goois natuur reservaat. Moeilijkheden voor taxi-chauffeurs op Noord-Beveland. Op een vergadering van de kring Beveland van de Z.L.M. in Kortgene werd onlangs een verzoek voorgele zen van de Noordbevelandse huur auto-ondernemers. Daarin wordt de bevolking gevraagd met trouwpar tijen en begrafenissen de eigen auto thuis te laten. Met alleen maar rit jes voor ziekenvervoer is het moeilijk zo wordt gezegd, een huurauto met enig succes te exploiteren. Victor Boin schreef over oesterfestijn in Yerseke. .Englebert-magazine", orgaan van de N.V. Handel In het het IMjj. voor Nederland en koloniën v.h. O. Eng- lebert Fils Cie., verscheen een uitvoerig, met vele foto's geïllus treerd artikel over het op 6 septem ber van het vorig jaar in Yerseke ge houden oesterfestijn. Zoals men zich zal herinneren werd deze vlaggetjes dag gehouden onder het motto „Zee land presenteert". De auter van het artikel, Victor Boin, voorzitter van de Internationa le Vereniging van de Sportpers, be schreef het festijn in enthousiaste be woordingen. In zijn geestdrift laat hij zelfs de hele bevolking van het eiland Walcheren en omstreken, met in de wind wapperende vlaggen uit trekken uit steden, dorpen en ge huchten om in Yerseke, in Zuid- Beveland samen te komen... Maar dat doet overigens weinig af breuk aan het verder m een gezéllige trant geschreven verhaal, dat h(j bo vendien documenteei-de met een aan tal feiten over de oestercultuur, maar dat toch bovenal wel aantrek kelijk is geworden, dank zy de vele door de auteur zelf gemaakte en voortreffelijk geslaagde foto's. Het „Englebert-magazine" ver- Schijnt zesmaal per jaar; de reporta ge van Victor Boin is opgenomen in het januari-februari-nummer 1957. Centrale Jonge-Kerkcommissie Tijdens de vergadering van de Cen trale Jonge Kerkcommissie te Mid delburg werd onder meer besloten om op 20 maart een provinciale Jon- ge-Kerkavond te houden in de Bo- gardzaal te Middelburg. Vertoond zal dan worden de film „God heeft de mensen nodig." Zondag a.s. zal er in de Koorkerk te Middelburg een jeugddienst ge houden worden, die geleid zal worden door ds. W. Kalkman van Sint-Lau- rens. Voorts werd nog gesuggereerd om een meer liturgische jeugddienst te houden. (Advertentie) 3^^ PRISMA dolphin Luxe uitvoering, 17 steens anker. Shockproof T waterproof. onbreekbare veer PARKEERRUIMTE KAAIEN Het toenemende stadsverkeer en de gevolgen daarvan staan momenteel wel zeer in het middelpunt der belangstelling van het handeldrijvende deel der Middelburgse bevolking. Daarom had het bestuur van de vereniging „Handelsbelang" de heer M. A. Reneman, commissaris van politie te Mid delburg, uitgenodigd en bereid gevonden om tijdens de vergadering van „Handelsbelang" iets te vertellen over „Het stadsverkeer en de midden stand". Uit het uiterst leerzame betoog van de Middelburgse commissaris van politie bleek, dat het probleem verkeer alleen maar genoegzaam opge lost kan worden door een betere samenwerking en een beter begrip tussen de overheid en de middenstanders (en vanzelfsprekend ook de rest van de bevolking). Ongetwijfeld heeft dit betoog er toe bijgedragen een beter begrip te kweken. Causerie van commissaris M. A. Reneman Wanneer de overheid voor een be paalde straat een bepaalde verkeers maatregel noodzakelijk acht (en dat doet deze instantie uiteraard om de verkeersveiligheid te bevorderen), dan komt het herhaaldelijk voor, dat de middenstanders tegen deze maatregel opkomen omdat zjj zich benadeeld voelen. De heer Reneman gaf enkele cijfers betreffende de verkeersónvei- ligheid: In het oorlogsjaar 1944 verlo ren 1.070.000 Amerikanen het leven; in datzelfde jaar eiste het verkeer 3.300.000 slachtoffers. In 1955 noteer de men'in Middelburg 86 verkeerson gevallen, waarbij twee personen ge dood en 21 gewond werden. In 1956 gebeurden er 128 ongelukken, waarbij 38 personen min of meer ernstig ge wond werden. In de winter kan de hoofdstedelijke politie het verkeer nog wel aan. Maar in de zomer is het een hele kunst om alles vlot te doen verlopen. Alles moet dan in het werk gesteld worden om de binnenstad gemakkelijk bereikbaar te maken. Uitvoerig besprak de heer Re neman de methoden noe dit kan ge beuren (en ook reeds ten dele gebeurd is): NIEUWE KONINGSBRUG! Ten eerste verbreding van stra ten (o.a. de Segeersstraat), een nieuwe Koningsbrug, een plan dot voorlopig wel in de portefeuille zal blijven, de sanering van de Lange Delft. Een nadeel hierbij zag de heer Reneman in de afneming' van het verkeer door de Korte Delft. Ook bereikt men een vlotte gang van zaken door het Instellen van een wachtverbod, een beperkt wachtverbod, éénrichtingsverkeer en In het allerergste geval afslui ting voor alle verkeer. Gecombineerde ijkzitting voor enkele gemeenten Ged. Staten van Zeeland hebben de gemeentebesturen in de provincie medegedeeld, in welke gemeenten in 1957 zitting zal worden gehouden voor de herkeuring van maten, ge wichten en meetkundige werktuigen en tot bepaling van de tijd voor elke zitting. In vergelijking met 1956 zijn weer enkele wijzigingen aangebracht. Vooral in de na-oorlogse jaren zijn steeds meer meet- en weegwerktul- gen aangeschaft, waarbij het gebruik van maten en gewichten niet of bijna niet meer nodig is. Het aantal voor werpen, dat ter herkeuring wordt aangeboden, loopt dan ook regelma tig achteruit. Het is thans in enkele gemeenten niet meer verantwoord herijkzittingen te houden, zodat deze zittingen van enkele gemeenten ge combineerd dienen te worden. De hoofddirecteur van het IJkwe zen acht het daarom noodzakelijk over te gaan tot inkrimping van het aantal gemeenten, waar tot dusver herijking werd gehouden. Ged. Staten betreuren tiet, dat dit noodzakelijk geacht werd en hebben ter bevoeg- der plaatse hun bezwaren kenbaar gemaakt, echter zonder resultaat. In de meeste gevallen worden in het ge hele land in die gemeenten, waar een zitting niet verantwoord is de ma ten en gewichten collectief naar do daarvoor aangewezen gemeente ge bracht. Door dit plaatselijk te rege len, wordt nagenoeg geen ongerief door de betrokkenen ondervonden Indien de opkomst in 1957 voor eni ge gemeenten zou aantonen, dat het ter plaatse houden van herijkingen weer verantwoord blijkt, zal bij het samenstellen van een volgend voor stel hiermee rekening worden gehou den. Stichting „Federatie van beschuttende werkplaatsen" Ged. Staten van Zeeland stellen de Provinciale Staten voor om over te gaan tot do oprichting van de stich ting „Federatie van beschuttende werkplaatsen in Zeeland" en voor de vorming van het kapitaal een bedrag van WO beschikbaar te stellen. Alhoewel het college het blijft be treuren, dat de oprichting van de stichting niet door de gemeente Mid delburg die ook naar de mening van Ged. Staten als provinciale hoofdstad de aangewezen ^gemeente voor het verrichten van deze formele handeling zou zijn geweest kan ge schieden, ontmoet net bij het college geen overwegende bedenking, indien die oprichting thans door de provin- nip cpQohiedt Het gaat er slechts om om voor de directeur van de stichting en even tueel voor het verder te benoemen personeel de mogelijkheid te schep pen hun de status van ambtenaar m de zin van dc Pensioenwet 1922 te verschaffen. Het bestuur zal uitslui tend uit vertegenwoordigers van de deelnemers aan de stichting bestaan Uitkering algemene ouderdoms voorziening. De uitkeringen krachtens de alge mene ouderdomsvoorziening werden in Zeeland door een 11.000 inwoners Dr. O.-Norel 50 jaar predikant Zondag 3 maart a.s. zal het vnftig jaar geleden zijn, dat dr. O. Norel, thans wonende te Leiden, werd be vestigd als predikant in de Ned. Herv. Kerk. Dr. Norel werd op 14 juli 1882 te Harlingen geboren, bezocht het ste delijk gymnasium te Doetinchem en studeerde vervolgens aan de rijksuni versiteit te Utrecht, waar hij in 1914 bij wijlen prof. dr. Hugo Visscher op een proefschrift Adolf Stoecker en zijn sociaal-ethisch streven" promo veerde tot doctor in de Godgeleerd heid. Nadat kand. Norel in 1906 door het provincaaal kerkbestuur van Overijsel was toegelaten tot de évan geliebediening in de Ned. Herv. Kerk was hy eerst enige tyd hulpprediker op Terschelling en werd hij op 3 maart 1907 te Hindelopen in het ambt bevestigd. In 1912 verwisselde de ju bilaris deze gemeente met die van Burg op Texel, vanwaar hij vier jaar later naar Vlissingen vertrok. Hier kreeg dr. Norel in verband met zyn benoeming tot directeur van het Cen traal Bureau voor de inwendige zen ding te Amsterdam, met Ingang van 1 januari 1921 eervol ontslag met de bevoegdheid van emeritus. Bijna zes jaar later keerde hij weer als dienst doend predikant m de Ned. Herv. aangevraagd in augustus van het vo- i Kerk terug en stond toen vijf jaar te rige jaar. Toen naderhand de beslis- Leeuwarden, waar hem in verband sing kwam bleek in totaal een 6-tal met zijn benoeming tot predikant-di recteur van de hervormde diaeones- seninrichting te Amsterdam met in gang van 1 jan. 1932 nogmaals eer vol ontslag met de bevoegdheid van emeritus werd verleend. Ruim 7 jaar later keerde de jubilaris nogmaals als dienstdoend predikant in de Ned. Herv. Kerk terug en deed hy op 10 september 1939 zijn intree m zijn laatste gemeente Hemmen in de clas- sfe Nijmegen, waar hem met ingang van 1 mei 1948, na 41 volbrachte S nader inzien geen ge len maken van deze uit kering, hetzij om principiële bezwa ren, hetzij om andere redenen. In Goes waren er vier mensen, die nn godsdienstige bezwaren de uitke ring niet wensen te accepteren. Het is uiteraard niet bekend of er méér mensen zijn boven de 65, die deze be zwaren delen daar het mogelyk.is dat er velen zijn, die er van af za gen een uitkering aan te vragen. dienstjaren op 65-jarige leeftijd eme ritaat werd verleend. Hij bleef toen nog tot eind 1948 te Hemmen werk zaam als hulpprediker en vestigde zich daarna metterwoon te Leiden, waar hy tot mei van het vorige jaar in de wijkgemeente van ds. J. Groot nog bystand in het pastoraat heeft verleend. Dr. Norel deelde ons nog mede, dat hy geen herdenkingsrede zal uitspre ken en niet zal recipiëren. In verband met zijn gezondheidstoestand is het zijn wens, dat de dag van 3 maart a.s. stil zal voorbijgaan. NED. HERV. KERK Beroepen te Boven-Hardinxveld J. H. Cirkel te Woudenberg. Beroepen te Kerkdriel J. A. Poel man, vicaris te Wassenaar. Beroepen te Westerhaar (O.) (toez.) H. van Dijk vicaris te Bruinisse. GEREF. KERKEN Tweetal te Dokkum J. Banga te Vleutende Mcern en G. Oppert ijk te Appelscha (Fr.). Beroepen te Oude-Pekela H. Horten- sius te Engwierum (Fr.). GEREF. GEMEENTEN IN NEDERLAND Bedankt voor Nleuwerkerk a.d. IJssel H. Ligtenberg te Rotterdam- West. NED. HERV. KERK Beroepen te Barendrecht; J. C. Stelwagen te Hillegersberg. GEREF. KERKEN Beroepen te Bruinisse: C. A. Wielc- maker kand. te Silvolde. Rundveefokdag 1957 te Goes De Rundveefokdag 1957 te Goes, die aanvankelijk was vastgesteld op dinsdag 10 september, is in verband met ae Nationale Paardententoon- stelling te Den Bosch op die dag, naar dinsdag 17 september verscho ven. Ook met het wissel-wachtverbod z(jn reeds met name in de Lange Delft gunstige resultaten bereikt. Op de Nieuwe Burg voldoet deze regeling niet zo erg best, daar deze straat te smal Is voor dubbel verkeer by een wissel-wachtverbod. Slecht kan de weggebruiker zich nog aanpassen b% het éénrichtingsverkeer op donderdag in deze straatTPcr donderdag worden er sinds 1 januari ongeveer 25 perso nen „op de bon geslingerd", die rich ting Markt rijden. Verder noemde de heer Reneman de Langeviele een moeilijke straat. Spreker wa3 van me ning, dat op den duur in verband met het nauwe gedeelte bij de Potten- markt een éénrichtingsverkeer inge steld zal moeten worden. PARKEERGELEGENHEID. Hoe staat het met de parkeergele genheid in de Zeeuwse hoofdstad? In de winter levert dit niet zo veel moei lijkheden op, hoewel op de drukste da- fen de Markt niet te gebruiken is. An- ers wordt het in de zomer, ging de heer Reneman verder, wanneer er zo dagelijks een 100 a 120 bussen de stad binnendraaien. En al die bussen en an dere auto's willen op of zo dicht mo gelijk bij de Markt staan. „En toch is er in Middelburg nog veel parkeer ruimte, waar bijna nooit een auto staat", aldus de heer Reneman. De commissaris noemde er enkele op: Hout kaai, Londense en Rouaan- se kaai. Het grote bezwaar geldt hier, dai de mensen „op hun dood" zyn om hun wagens zo dicht by het water te zetten. Het gemeentebestuur kan dit gemakkelyk oplossen door er een af scheiding te plaatsen. Dan de Rotter damse en de Dwarskaai, waar zeer veel auto's kunnen staan. „Maar je krygt er de mensen met geen stok heen verzuchtte de commissa ris. Hierbij riep spreker ook de mede werking In van de middenstanders, die hun wagens meestul voor hun deur willen hebben staan of indien dit niet het geval is, 2e dun maar voor de eta lages van hun buurman te zetten. Elke zaterdag is er .._a jg voldoende ruimte over op de Markt! Wat de par- keerbeperking betreft gaat men thans (als eerste na Rotterdammet de par- keermeter beginnen, zodat de par- keerduur gecontroleerd kan worden. RIJWIELSTALLING Tot slot ging de heer Reneman na der in op het belang, dat het publiek rustig kan winkelen. Hier moet men brede trottoirs voor hebben en die zijn slechts op enkele plaatsen aanwezig. Het parkeerprobleem van de fietsen voor de winkels is ook moeilijk op te lossen. De heer Reneman gaf de za kenlieden in overweging om in de stad een rijwielstalling in te richten, indien er geen voldoende ruimte aanwezig blijkt te zijn. Tot slot deed spreker nog een suggestie aan de hand voor de in richting van een stalling bij de winkel. Na afloop van deze lezing kwamen nog vele vragen naar voren. De heer J. A. van Dixnoorn wilde het parkeer probleem drastisch oplossen: Hij over woog dc mogelykheid om de grachten te dempen. Dc heer Reneman ant woordde hierop, dat dit plan reeds eer der geopperd is voor wat betreft een gedeelte van de Herengracht, maar toen afketste omdat de tegenstem mers hierin verlies van stadsschoon zagen. Tenslotte werden onder meer nog suggesties gedaan voor de voet gangers-kettinkjes en het éénrich- tingsverkeersbord op donderdag op de Nieuwe Burg en de situatie in de Lan geviele. Kantonrechter Middelburg In het verslag over de zitting van het kantongerecht te Middelburg staat een storende onjuistheid ver nield. Er werd namelijk gesproken van enkele bekeuringen, die de krui denier J. P. S. uit Grijpskerke zou hebben opgelopen. Een dergelijke uit drukking is echter niet gebruikt, om dat S. terecht moest staan voor zijn eerste bekeuring.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1957 | | pagina 8