Geheimen van Domburgs strand
NIEUWS UIT DE KERKEN
Qgfe»
EUROMARKTRISICO'S VOOR
NEDERLANDSE LANDBOUW
MIDDELBURGSE MIDDENSTAND
EN HET STADSVERKEER
b
PROVINCIALE ZEE UW,SE COURANT
VRIJDAG 22 FEBRUARI 1957
Een rustige 7.ce heeft zich ver vun
do duinrand teruggetrokken,
maar de lucht is vervuld met
het gezellige geraas van tooi» altijd
nog over eikaar tuimelende golfkam-
men. Ditmaal dalen we niet af naar
do uiterste grens van het strand, we
bepalen onze aandacht bij de brede
stroken zand, waarover zich lagen
schelpen hebben neergevlijd. Op die
stroken zullen zich ergens begeerde
vormen verschuilen, waarvan wij
thans nog slechts het bestaan kun
nen vermoeden, maar er is grote
kans, dat wij straks zullen terugke
ren met de naargeestige gedachte,
dat we vele van deze lokkende onbe
kenden zonder ze te herkennen zijn
voorbijgelopen.
Verder zien we langs enkele stro
ken verse voetstappen en heel in de
verte de daarbij behorende zwarte
"N.
Schelpen zoeken
is niet eenvoudig.
V -/
stippen, die ons bepaald in het zoe
ken vóór zijn, zodat de begeerde bult,
althans voor een deel, in nun zakken
zal zijn verdwenen. Overigens lopen
ook zij de kans de ogen op verkeer
de punten te richten.
Voorlopig maken we ons dus nog
niet al to druk over vermeende te
leurstellingen en elk stelt zich op zijn
wijze in om zijn kansen te benutten.
Ja, het is raar gesteld met die
schelpenzoekerij. Er zijn liefhebbers,
die op een vierkante meter meer ont
dekken, dan een ander op een heel
strand. Zij bewegen zich traag voort
en blijven vaak eenzaam achter. Ze
gaan van de (overigens heel juiste)
veronderstelling uit, dat men het
meest kan vinden, waar anderen zijn
voorbijgelopen. Anderen, die reeds
lang hebben verzameld en bepaalde,
zeer zeldzame soorten op het oog
hebben, die ze gemakkelijk kunnen
herkennen, zetten er de pas in om zo
mogelijk op de grote massa de soort
juist vandaag misschien ei'gena open
en bloot liggend, te ontdekken. Een
derde heeft weer een ander systeem
en zoekt alleen daar, waar bepaalde
vormen hem hoop geven ook die te
ontdekken, waarnaar hij zoekt.
Het gevolg van al deze zoek-ma-
niëren is, dat men. vooral bij
Domburg nimmer platzak huis
waarts behoeft te keren. Al treft
men niet steeds een volkomen nieu
we aanwinst, er ligt genoeg aan ruil
materiaal, terwijl daarnaast de moge
lijkheid bestaat, dat van een soort,
dié men reeds bezit, een exemplaar
wordt gevonden, dat meer gaaf is,
een afwijkende vorm heeft, in groot
te verschilt of nog andere welkome
karaktertrekken vertoont.
Het gaat vandaag natuurlijk om
de schelpen van reeds uitgestorven,
of alleen in de omgeving van onze
kusten uitgestorven weekdieren, de
Burgemeester Zierikzee in bestuur
Ver. Ned. Gemeenten
De Vereniging van Nederlandse
Gemeenten, gisteren en vandaag te
Utrecht in jaarlijkse vergadering bij
een, koos o.a. als bestuurslid mr. h.
T. Dijckmcester, de burgemeester
van Zierikzee. De heer J. Vader,
burgemeester van Pijnakker en vroe
ger te Kruiningen, trad als bestuurs.-
lid af.
Smokkelauto aangehouden
In de omgeving van Maldegem ge
lukte het de gemotoriseerde brigade
van de Belgische douane een smokkel
auto tot stilstand te brengen. De Lvzlt-
tenden gingen op de vlucht. In de
zwarte Mercury vonden de kommie
zen 300 kg roomboter en 2 jonge stle-
Achier
het stuur
al
SLIK EN MODDER scheppen nu
niet bepaald de gunstigste voorwaar
den voor een snelle Start. Hoe dieper
U het gaspedaal intrapt, des te aie-
per werken de wielen zich in de mod
der. Een paar oude zakken onder de
wielen doen wonderen.' Jammer al
leendat je die natuurlijk nooit bi) de
hand hebt, als het nodig is. Het vol
gende „recept" wil vaak helpen: laat
de wagen „schommelen", dat rail
zeggen rijd afwisselend voor en ach
teruit. maar dan héél voorzichtig
want de edele delen van uw wagen
worden hierbij zwaar op de proef ge
stéld. Het moet een behoedzaam sa
menspel van hand en beide voeten
zijn, dan alleen hebt U succes bij
deze manoeuvre (en geen machine-
schade).
NOG VEEL te weinig -ziet men op
personenwagens een hoofdafsluitei
genionteerd. Toch is eo'n zwaar uit
gevoerde schakelaar, die de hele wa
gen direct achter de accu -
stroomloos maakt, een bijzonder be
langrijk accessoire. De kansen op
diefstal worden er aanzienlijk door
verminderd en bovendien kan kort
sluiting niet meer de oorzaak ervan
worden, dat de toagen moet worden
afgeschreven in een paar noodlottige
minuten.
z.g. fossiele schelpen, die door de
zeestromen' uit dieper liggende lagen
worden opgewoeld en na een lange
weg door zee op het strand worden
geworpen. Ze zijn-óf geheel kleur
loos, of kenmerken zich door bruine
en blauwe tinten.
Hoe, althans een daarvan, die
bruine en blauwe tinten krijgt de
monstreert zich juist vandaag duide
lijk in de omgeving van een paar oude
ringen, die zijn ontstaan door bom
inslagen. De bommen zijn vrij diep
in de bodem doorgedrongen en heb
ben bij het ontploffen de kleilagen,
waarin ze terechtkwamen, omhoog-
Sedrukt. Duidelijk tekenen zien
aarin bruine en blauwe lagen af en
zelfs de recente schelpen, die we
daarop vinden tonen duidelijk een be
ïnvloeding door de kleur van deze
lagen. Soortgelijke invloeden zullen
ze allicht ook elders hebben kunnen
ondergaan In de zeer lange periode,
die er ligt tussen het sterven van de
dieren, die deze schelpen bouwden en
het uiteindelijk aanspoelen op het
strand. In elk geval is het een feit,
dat schelpen, die uit boringen worden
verzameld, vaak een geheel andere
kleur hebben, dan die welke op het
strand worden aangetroffen, terwijl
de eerste, indien ze niet door de bei
tel zijn getroffen er meestal veel ga
ver uitzien.
De zee geeft vaak duidelijk
afgesleten exemplaren, terwijl de
kleur toch mooi egaal blauw of
bruin kan zijn. Juist het afslijten van
de buitenste (beschermende) laag,
zal de mogelijkheid tot verkleuring
in de hand werken.
ehalve een reeds zwaar door vo
gels beschadigde kabeljauw,
vinden we geen dierlijke aan
spoelingen tussen onze schelpen; de
vloedlijnen zijn opvallend arm aan
grove voorwerpen, zodat de volle
aandacht aan de schelpen kan wor
den gewijd. Intussen zijn de verre
stippen steeds groter geworden, de
B'
terugkerende personen blijken in
derdaad schelpenzoekers, kennelijk
van het snelspeurendo type, ze heb
ben slechts één „goede" soort kun
nen ontdekken en wel een fraaie
Dosinia. Een ongevraagd bewijs, dat
de ware schelpenzoeker voor voorbij-
lopers niet bang behoeft te zijn. Al
hoewel, wanneer we door de tijd
gedrongen ons weer bij elkaar gaan
voegen om de terugtocht te onderne
men, blijkt toch, dat geen van ons
deze ene soort heeft kunnen bemach
tigen. Onze gezamenlijke buit valt
toch nog mee. De meest serieuze zoe
ker heeft ook de grootste buit, waar
onder een fraaie grove parelmoer
neut, een paar Venus-soorten, een
paar Cardita's, terwijl wijzelf een
Pecten Glabra, een andere Cardita
en een langgerekte slijkschelp daar
naast kunnen leggen, benevens een
fossiele Cardium tuberculata en
wat fossiele tapijtschelpen.
aar ook hier geldt dat de beste
zoeker wel eens wat voorbij
kan zien; één van de mooie
schelpen van de eigen buit vonden
we in de achtergelaten voetstap van
onze recordzoeker. En zo blijft er
in elke tocht langs het schelpenrijke
strand van Walcheren steeds een ver
rassend element, al zou het maar de
ervaring zijn, dat er veel meer te
halen is dan men er vindt.
Om dat goed door te hebben is het
minstens nodig, dat men niet alleen
gaat zoeken. Men zou dan het idee
kunnen krijgen, dat men nu toch wel
al het bijzondere dat er lag, heeft
meegenomen. Ook voor de schelpen-
zoeker, zo geroutineerd, als hij zich
mag voelen, past op z'n tijd een lesje
in bescheidenheid. Als dan gedeelde
vreugd dubbele vreugd kan blijven,
kan daaraan do raad worden ge
knoopt: Ga zo mogelijk niet alleen,
twee zoekers zien meer dan één, nog
afgezien van de op de koop toe ge
noten gezelligheid.
BAREND 7AVERFMANS.
M'
(tjlut van pag. 2)
lijk door een Europees orgaan te
doen vaststellen.
Er is echter het risico, aldus
prof. Frietema, dat een en ander
na enkele jaren mislukt. Wanneer"
dan de zaak in elkaar mocht stor
ten, hebben wij bijvoorbeeld onze
condensindustrie, die in Euro-
markt-gebied weinig expansie
kansen heeft, „vermoord." Het zal
dan niet eenvoudig zjjn, de verlo
ren positie op de wereldmarkt te
heroveren.
Na de ontwikkeling van de laatste
dagen nog duidelijk te hebben ge
schetst, wees prof. Frietema er bij de
gedachtemvisseling o.a. op, dat in de
S.E.R.-commissie door de andere
groepen veel begrip is getoond voor
de bezwaren van de landbouw. Hij
had het bij de besprekingen wel eens
als een gevaar voor de landbouw
gevoeld, dat men niet, zoals de vak
verenigingen, beschikte over mensen,
die zich volledig aan deze moeilyke
problemen konden wijden.
Jaarstukken
Bij de opening van de jaarvergade
ring van het L.C.C., wijdde de voor
zitter ir. M. A. Geuze, een korte be
schouwing aan de bestedingsnota, die
door de landbouw met gemengde ge
voelens is ontvangen. Hij wees daar
bij o.a. op de blokkering van 50 mil
joen voor onderhoud gebouwen. De
landbouw stelt zich op het standpunt
in eigen sector zelf orde op zaken te
moeten stellen. Ook acht men het
niet jui9t, dat de beloningen van boer
en landarbeider niet langer gekop
peld zijn, wat tot dusver organisato
risch van groot belang Is geweest.
Voorts richtte ir. Geuze zich tot de
Vereniging van Zelfstandige Handel
en Industrie, die de landbouw zou
hebben verweten, dat men zichzelf in
liet isolement heeft gedrongen, o.a,
door afzondering in de coöperatie.
Spr. vroeg zich af, of juist de parti
culiere handel zich niet gaat afzonde
ren van de landbouw, door dergelij
ke uitlatingen in moeilijke momenten,
als waarin de landbouw thans ver
keert.
Uitvoerig ging de voorzitter ook
de resultaten van een onderzoek naar
de coöperatieve gezondheid van de
boerenstand na. In dit rapport ltwam
men o.a. tot de conclusie, dat van de
8000 ondervraagden er 55 voor
standers van coöperatie waren en dat
de bestuurders de coöperaties niet
méér goedgezind zouden zyn, dan de
gemiddelde coöperatoren. Het be
stuur van de L.C.C. dat over dat laat
ste een andere mening is toegedaan,
besloot een dergelijk onderzoek in vjjf
gemeenten in Z.W. Nederland te doen
houden. Een aantal jongeren zouden
dan als enquêteur moeten optreden.
De jaarstukken werden goedge
keurd. De rekening sloot met een ba
tig saldo van 1181, welke op de re
serve voor „De Bron" wordt geboekt.
Als bestuurslid werden herkozen
de heren ir. M. A. Geuze (gróep coöp.
suikerprod.). die door het bestuur te
vens als voorzitter werd herbenoemd,
J. W. van Nieuwenhuyzen, Dintel-
oord, (coöp. vlasfabrieken), C. Min-
derhoud, Domburg (coöp. landbouw
krediet) en P. J. J. Dekker (land- en
tuinbouwveilingen). Tot nieuw be
stuurslid werd benoemd de heer M. J.
van Westen, St. Philipsland, voor de
Zecova.
(Advertentie)
Chr- Almekinders verlaat
zijn kudde in 't Gooi
Naar wij vernemen is aan de heer
Chr. H. Almekinders, vroeger woon
achtig te Rilland-Bath, ontslag ver
leend als schaapherder van het Goois
natuurreservaat. Do conflicten, die er
regelmatig met deze schaapherder
waren, hebben tenslotte tot net ont
slag geleid. De kudde zal, in afwach
ting van de benoeming van een nieu
we nerder, verzorgd worden door een
arbeider van het natuurreservaat.
De heer Almekinders verliet Zee
land. in 1953, toen in de rampnacht
zijn gehele kudde schapen in de kooi
te Rilland-Bath verdronk. Zelf is hij
toen ternauwernood aan de dood ont
komen, doordat hij op het laatste mo
ment m'et zijn hond op het dak van
de schaapskooi kon klimmen. Daar
werd hij de volgende dag uit zijn be
narde positie verlost. Na enige tijd
volgde toen zijn benoeming als
schaapherder bij het Goois natuur
reservaat.
Moeilijkheden voor taxi-chauffeurs
op Noord-Beveland.
Op een vergadering van de kring
Beveland van de Z.L.M. in Kortgene
werd onlangs een verzoek voorgele
zen van de Noordbevelandse huur
auto-ondernemers. Daarin wordt de
bevolking gevraagd met trouwpar
tijen en begrafenissen de eigen auto
thuis te laten. Met alleen maar rit
jes voor ziekenvervoer is het moeilijk
zo wordt gezegd, een huurauto met
enig succes te exploiteren.
Victor Boin schreef over
oesterfestijn in Yerseke.
.Englebert-magazine",
orgaan van de N.V. Handel
In het
het
IMjj. voor
Nederland en koloniën v.h. O. Eng-
lebert Fils Cie., verscheen een
uitvoerig, met vele foto's geïllus
treerd artikel over het op 6 septem
ber van het vorig jaar in Yerseke ge
houden oesterfestijn. Zoals men zich
zal herinneren werd deze vlaggetjes
dag gehouden onder het motto „Zee
land presenteert".
De auter van het artikel, Victor
Boin, voorzitter van de Internationa
le Vereniging van de Sportpers, be
schreef het festijn in enthousiaste be
woordingen. In zijn geestdrift laat hij
zelfs de hele bevolking van het
eiland Walcheren en omstreken, met
in de wind wapperende vlaggen uit
trekken uit steden, dorpen en ge
huchten om in Yerseke, in Zuid-
Beveland samen te komen...
Maar dat doet overigens weinig af
breuk aan het verder m een gezéllige
trant geschreven verhaal, dat h(j bo
vendien documenteei-de met een aan
tal feiten over de oestercultuur,
maar dat toch bovenal wel aantrek
kelijk is geworden, dank zy de vele
door de auteur zelf gemaakte en
voortreffelijk geslaagde foto's.
Het „Englebert-magazine" ver-
Schijnt zesmaal per jaar; de reporta
ge van Victor Boin is opgenomen in
het januari-februari-nummer 1957.
Centrale Jonge-Kerkcommissie
Tijdens de vergadering van de Cen
trale Jonge Kerkcommissie te Mid
delburg werd onder meer besloten
om op 20 maart een provinciale Jon-
ge-Kerkavond te houden in de Bo-
gardzaal te Middelburg. Vertoond zal
dan worden de film „God heeft de
mensen nodig."
Zondag a.s. zal er in de Koorkerk
te Middelburg een jeugddienst ge
houden worden, die geleid zal worden
door ds. W. Kalkman van Sint-Lau-
rens. Voorts werd nog gesuggereerd
om een meer liturgische jeugddienst
te houden.
(Advertentie)
3^^
PRISMA dolphin
Luxe uitvoering,
17 steens anker. Shockproof T
waterproof. onbreekbare veer
PARKEERRUIMTE KAAIEN
Het toenemende stadsverkeer en de gevolgen daarvan staan momenteel
wel zeer in het middelpunt der belangstelling van het handeldrijvende deel
der Middelburgse bevolking. Daarom had het bestuur van de vereniging
„Handelsbelang" de heer M. A. Reneman, commissaris van politie te Mid
delburg, uitgenodigd en bereid gevonden om tijdens de vergadering van
„Handelsbelang" iets te vertellen over „Het stadsverkeer en de midden
stand". Uit het uiterst leerzame betoog van de Middelburgse commissaris
van politie bleek, dat het probleem verkeer alleen maar genoegzaam opge
lost kan worden door een betere samenwerking en een beter begrip tussen
de overheid en de middenstanders (en vanzelfsprekend ook de rest van de
bevolking). Ongetwijfeld heeft dit betoog er toe bijgedragen een beter begrip
te kweken.
Causerie van commissaris
M. A. Reneman
Wanneer de overheid voor een be
paalde straat een bepaalde verkeers
maatregel noodzakelijk acht (en dat
doet deze instantie uiteraard om de
verkeersveiligheid te bevorderen), dan
komt het herhaaldelijk voor, dat de
middenstanders tegen deze maatregel
opkomen omdat zjj zich benadeeld
voelen. De heer Reneman gaf enkele
cijfers betreffende de verkeersónvei-
ligheid: In het oorlogsjaar 1944 verlo
ren 1.070.000 Amerikanen het leven;
in datzelfde jaar eiste het verkeer
3.300.000 slachtoffers. In 1955 noteer
de men'in Middelburg 86 verkeerson
gevallen, waarbij twee personen ge
dood en 21 gewond werden. In 1956
gebeurden er 128 ongelukken, waarbij
38 personen min of meer ernstig ge
wond werden.
In de winter kan de hoofdstedelijke
politie het verkeer nog wel aan. Maar
in de zomer is het een hele kunst om
alles vlot te doen verlopen. Alles moet
dan in het werk gesteld worden om de
binnenstad gemakkelijk bereikbaar te
maken. Uitvoerig besprak de heer Re
neman de methoden noe dit kan ge
beuren (en ook reeds ten dele gebeurd
is):
NIEUWE KONINGSBRUG!
Ten eerste verbreding van stra
ten (o.a. de Segeersstraat), een
nieuwe Koningsbrug, een plan dot
voorlopig wel in de portefeuille zal
blijven, de sanering van de Lange
Delft. Een nadeel hierbij zag de
heer Reneman in de afneming' van
het verkeer door de Korte Delft.
Ook bereikt men een vlotte gang
van zaken door het Instellen van
een wachtverbod, een beperkt
wachtverbod, éénrichtingsverkeer
en In het allerergste geval afslui
ting voor alle verkeer.
Gecombineerde ijkzitting
voor enkele gemeenten
Ged. Staten van Zeeland hebben de
gemeentebesturen in de provincie
medegedeeld, in welke gemeenten in
1957 zitting zal worden gehouden
voor de herkeuring van maten, ge
wichten en meetkundige werktuigen
en tot bepaling van de tijd voor elke
zitting. In vergelijking met 1956 zijn
weer enkele wijzigingen aangebracht.
Vooral in de na-oorlogse jaren zijn
steeds meer meet- en weegwerktul-
gen aangeschaft, waarbij het gebruik
van maten en gewichten niet of bijna
niet meer nodig is. Het aantal voor
werpen, dat ter herkeuring wordt
aangeboden, loopt dan ook regelma
tig achteruit. Het is thans in enkele
gemeenten niet meer verantwoord
herijkzittingen te houden, zodat deze
zittingen van enkele gemeenten ge
combineerd dienen te worden.
De hoofddirecteur van het IJkwe
zen acht het daarom noodzakelijk
over te gaan tot inkrimping van het
aantal gemeenten, waar tot dusver
herijking werd gehouden. Ged. Staten
betreuren tiet, dat dit noodzakelijk
geacht werd en hebben ter bevoeg-
der plaatse hun bezwaren kenbaar
gemaakt, echter zonder resultaat. In
de meeste gevallen worden in het ge
hele land in die gemeenten, waar een
zitting niet verantwoord is de ma
ten en gewichten collectief naar do
daarvoor aangewezen gemeente ge
bracht. Door dit plaatselijk te rege
len, wordt nagenoeg geen ongerief
door de betrokkenen ondervonden
Indien de opkomst in 1957 voor eni
ge gemeenten zou aantonen, dat het
ter plaatse houden van herijkingen
weer verantwoord blijkt, zal bij het
samenstellen van een volgend voor
stel hiermee rekening worden gehou
den.
Stichting „Federatie van
beschuttende werkplaatsen"
Ged. Staten van Zeeland stellen de
Provinciale Staten voor om over te
gaan tot do oprichting van de stich
ting „Federatie van beschuttende
werkplaatsen in Zeeland" en voor de
vorming van het kapitaal een bedrag
van WO beschikbaar te stellen.
Alhoewel het college het blijft be
treuren, dat de oprichting van de
stichting niet door de gemeente Mid
delburg die ook naar de mening
van Ged. Staten als provinciale
hoofdstad de aangewezen ^gemeente
voor het verrichten van deze formele
handeling zou zijn geweest kan ge
schieden, ontmoet net bij het college
geen overwegende bedenking, indien
die oprichting thans door de provin-
nip cpQohiedt
Het gaat er slechts om om voor
de directeur van de stichting en even
tueel voor het verder te benoemen
personeel de mogelijkheid te schep
pen hun de status van ambtenaar m
de zin van dc Pensioenwet 1922 te
verschaffen. Het bestuur zal uitslui
tend uit vertegenwoordigers van de
deelnemers aan de stichting bestaan
Uitkering algemene ouderdoms
voorziening.
De uitkeringen krachtens de alge
mene ouderdomsvoorziening werden
in Zeeland door een 11.000 inwoners
Dr. O.-Norel 50 jaar
predikant
Zondag 3 maart a.s. zal het vnftig
jaar geleden zijn, dat dr. O. Norel,
thans wonende te Leiden, werd be
vestigd als predikant in de Ned. Herv.
Kerk.
Dr. Norel werd op 14 juli 1882 te
Harlingen geboren, bezocht het ste
delijk gymnasium te Doetinchem en
studeerde vervolgens aan de rijksuni
versiteit te Utrecht, waar hij in 1914
bij wijlen prof. dr. Hugo Visscher op
een proefschrift Adolf Stoecker en
zijn sociaal-ethisch streven" promo
veerde tot doctor in de Godgeleerd
heid. Nadat kand. Norel in 1906 door
het provincaaal kerkbestuur van
Overijsel was toegelaten tot de évan
geliebediening in de Ned. Herv. Kerk
was hy eerst enige tyd hulpprediker
op Terschelling en werd hij op 3
maart 1907 te Hindelopen in het ambt
bevestigd. In 1912 verwisselde de ju
bilaris deze gemeente met die van
Burg op Texel, vanwaar hij vier jaar
later naar Vlissingen vertrok. Hier
kreeg dr. Norel in verband met zyn
benoeming tot directeur van het Cen
traal Bureau voor de inwendige zen
ding te Amsterdam, met Ingang van
1 januari 1921 eervol ontslag met de
bevoegdheid van emeritus. Bijna zes
jaar later keerde hij weer als dienst
doend predikant m de Ned. Herv.
aangevraagd in augustus van het vo- i Kerk terug en stond toen vijf jaar te
rige jaar. Toen naderhand de beslis- Leeuwarden, waar hem in verband
sing kwam bleek in totaal een 6-tal met zijn benoeming tot predikant-di
recteur van de hervormde diaeones-
seninrichting te Amsterdam met in
gang van 1 jan. 1932 nogmaals eer
vol ontslag met de bevoegdheid van
emeritus werd verleend. Ruim 7 jaar
later keerde de jubilaris nogmaals als
dienstdoend predikant in de Ned.
Herv. Kerk terug en deed hy op 10
september 1939 zijn intree m zijn
laatste gemeente Hemmen in de clas-
sfe Nijmegen, waar hem met ingang
van 1 mei 1948, na 41 volbrachte
S nader inzien geen ge
len maken van deze uit
kering, hetzij om principiële bezwa
ren, hetzij om andere redenen.
In Goes waren er vier mensen, die
nn godsdienstige bezwaren de uitke
ring niet wensen te accepteren. Het
is uiteraard niet bekend of er méér
mensen zijn boven de 65, die deze be
zwaren delen daar het mogelyk.is
dat er velen zijn, die er van af za
gen een uitkering aan te vragen.
dienstjaren op 65-jarige leeftijd eme
ritaat werd verleend. Hij bleef toen
nog tot eind 1948 te Hemmen werk
zaam als hulpprediker en vestigde
zich daarna metterwoon te Leiden,
waar hy tot mei van het vorige jaar
in de wijkgemeente van ds. J. Groot
nog bystand in het pastoraat heeft
verleend.
Dr. Norel deelde ons nog mede, dat
hy geen herdenkingsrede zal uitspre
ken en niet zal recipiëren. In verband
met zijn gezondheidstoestand is het
zijn wens, dat de dag van 3 maart a.s.
stil zal voorbijgaan.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Boven-Hardinxveld J. H.
Cirkel te Woudenberg.
Beroepen te Kerkdriel J. A. Poel
man, vicaris te Wassenaar.
Beroepen te Westerhaar (O.) (toez.)
H. van Dijk vicaris te Bruinisse.
GEREF. KERKEN
Tweetal te Dokkum J. Banga te
Vleutende Mcern en G. Oppert ijk te
Appelscha (Fr.).
Beroepen te Oude-Pekela H. Horten-
sius te Engwierum (Fr.).
GEREF. GEMEENTEN IN
NEDERLAND
Bedankt voor Nleuwerkerk a.d.
IJssel H. Ligtenberg te Rotterdam-
West.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Barendrecht; J. C.
Stelwagen te Hillegersberg.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Bruinisse: C. A. Wielc-
maker kand. te Silvolde.
Rundveefokdag 1957 te Goes
De Rundveefokdag 1957 te Goes,
die aanvankelijk was vastgesteld op
dinsdag 10 september, is in verband
met ae Nationale Paardententoon-
stelling te Den Bosch op die dag,
naar dinsdag 17 september verscho
ven.
Ook met het wissel-wachtverbod
z(jn reeds met name in de Lange Delft
gunstige resultaten bereikt. Op de
Nieuwe Burg voldoet deze regeling
niet zo erg best, daar deze straat te
smal Is voor dubbel verkeer by een
wissel-wachtverbod. Slecht kan de
weggebruiker zich nog aanpassen b%
het éénrichtingsverkeer op donderdag
in deze straatTPcr donderdag worden
er sinds 1 januari ongeveer 25 perso
nen „op de bon geslingerd", die rich
ting Markt rijden. Verder noemde de
heer Reneman de Langeviele een
moeilijke straat. Spreker wa3 van me
ning, dat op den duur in verband met
het nauwe gedeelte bij de Potten-
markt een éénrichtingsverkeer inge
steld zal moeten worden.
PARKEERGELEGENHEID.
Hoe staat het met de parkeergele
genheid in de Zeeuwse hoofdstad? In
de winter levert dit niet zo veel moei
lijkheden op, hoewel op de drukste da-
fen de Markt niet te gebruiken is. An-
ers wordt het in de zomer, ging de
heer Reneman verder, wanneer er zo
dagelijks een 100 a 120 bussen de stad
binnendraaien. En al die bussen en an
dere auto's willen op of zo dicht mo
gelijk bij de Markt staan. „En toch is
er in Middelburg nog veel parkeer
ruimte, waar bijna nooit een auto
staat", aldus de heer Reneman.
De commissaris noemde er enkele
op: Hout kaai, Londense en Rouaan-
se kaai. Het grote bezwaar geldt hier,
dai de mensen „op hun dood" zyn om
hun wagens zo dicht by het water te
zetten. Het gemeentebestuur kan dit
gemakkelyk oplossen door er een af
scheiding te plaatsen. Dan de Rotter
damse en de Dwarskaai, waar zeer
veel auto's kunnen staan. „Maar je
krygt er de mensen met geen stok
heen verzuchtte de commissa
ris.
Hierbij riep spreker ook de mede
werking In van de middenstanders, die
hun wagens meestul voor hun deur
willen hebben staan of indien dit niet
het geval is, 2e dun maar voor de eta
lages van hun buurman te zetten.
Elke zaterdag is er
.._a jg voldoende
ruimte over op de Markt! Wat de par-
keerbeperking betreft gaat men thans
(als eerste na Rotterdammet de par-
keermeter beginnen, zodat de par-
keerduur gecontroleerd kan worden.
RIJWIELSTALLING
Tot slot ging de heer Reneman na
der in op het belang, dat het publiek
rustig kan winkelen. Hier moet men
brede trottoirs voor hebben en die zijn
slechts op enkele plaatsen aanwezig.
Het parkeerprobleem van de fietsen
voor de winkels is ook moeilijk op te
lossen. De heer Reneman gaf de za
kenlieden in overweging om in de stad
een rijwielstalling in te richten, indien
er geen voldoende ruimte aanwezig
blijkt te zijn. Tot slot deed spreker nog
een suggestie aan de hand voor de in
richting van een stalling bij de winkel.
Na afloop van deze lezing kwamen
nog vele vragen naar voren. De heer
J. A. van Dixnoorn wilde het parkeer
probleem drastisch oplossen: Hij over
woog dc mogelykheid om de grachten
te dempen. Dc heer Reneman ant
woordde hierop, dat dit plan reeds eer
der geopperd is voor wat betreft een
gedeelte van de Herengracht, maar
toen afketste omdat de tegenstem
mers hierin verlies van stadsschoon
zagen. Tenslotte werden onder meer
nog suggesties gedaan voor de voet
gangers-kettinkjes en het éénrich-
tingsverkeersbord op donderdag op de
Nieuwe Burg en de situatie in de Lan
geviele.
Kantonrechter Middelburg
In het verslag over de zitting van
het kantongerecht te Middelburg
staat een storende onjuistheid ver
nield. Er werd namelijk gesproken
van enkele bekeuringen, die de krui
denier J. P. S. uit Grijpskerke zou
hebben opgelopen. Een dergelijke uit
drukking is echter niet gebruikt, om
dat S. terecht moest staan voor zijn
eerste bekeuring.