Ruimen van gestrande „Vittangi"
vullen zich langzaam met water
Euromarkt niet zonder risico's
voor onze landbouw
Zeeuwse Almanak
kaas
AGRB-gola
van c^fvin
tot
MIDDELBURGSE ZAKENLEVEN
HEEFT EEN GOEDE TOEKOMST
Agenda
8
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VRIJDAG 22 FEBRUARI 1957
LUIKEN ONTWRICHT DOOR ENORME DRUK
Nog steeds een raadsel op vuelk
obstakel Zweeds schip lek stootte
Nog altijd voert een leger van bergers en slepers een heroïsche strijd om
de verlamde kolos „Vittangi", die voor Vlissingen als aAn de bodem gena
geld zit, van de ondergang te redden! Maar de bergingswerkzaamheden vor
deren traag, uiterst traag. Want de verraderlijke stromingen van eb en
vloed belagen hot schip nog steeds met hun tomeloze krachten. En onder
tussen hebben zich zelfs nieuwe complicaties voorgedaan! By vloed, als de
dekken van 't schip grotendeels onder water staan, wordt er 'n gigantische
druk uitgeoefend op de elf luiken, die de ruimen afsluiten. Op deze druk van
honderden tonnen water *yn de luiken niet berekend en vooral op het voor
schip, dat nog altijd diep ligt weggedoken In het bruisende en zuigende wa
ter, zijn de sluitingen van de luiken ontzet. Zo erg zelfs, dat de ruimen op
het voorschip zich langzaam maar zeker met water vullen
De machtige pompen van het Bel
gische bergingsvaartuig „Salvor 10"
en van 't Nederlandse bergingsschip
„Buffel", die tegen de „Vittangi''
gemeerd liggen, zuigen met hun vele
P.K.'s het water uit de ruimen.
Hiervoor heeft men met snijbranders
forse gaten in de luiken gemaakt,
waardoor de enorme waterslagen
naar binnen gebracht kunnen wor
den.
Maar niet alleen in de ballast-
tanks en In de voorste ruimen
staat water, ook de voorpiek is
gedeeltelijk vol water gestroomd.
Een tunnel, die onder de ruimen
door het voor- en achterschip ver
bindt de „Vittangi" heeft bo
vendeks geen loopbrug staat
ook gedeeltelijk onder water. Ook
hier zuigen de pompen van de
for" en de ..Buffel"
„Bufl
vele ton-
„Salvor" en do
nen water weg.
Een deskundige vertelde ons, dat
deze pompen met hun massale capa
citeit het binnenstromende water wel
onder controle hebben. Als het weer
echter slechter wordt, bestaat de mo
gelijkheid, dat de bergingsvaartuigen
niet langer jiaast de „Vittangi" kun
nen meren. En wanneer de „Buffel"
en de „Salvor" niet langer langszij
kunnen blijven is de positie bijkans
hopeloos!
Wirwar
Een bijna chaotische wirwar van
kabels, touwen, lucht- en waterslan
gen verbindt nu nog de bergingsvaar
tuigen met het gestrande Zweedse
vaartuig. Nog altjjd persen vijf
krachtige compressors lucht in de zes
volgestroomde ballastapks en lang
zaam maar zeker moet het water wij
ken voor de samengeperste lucht.
Overigens zal er bij laag water
tilings een poging ondernomen wor
den om de sluitingen van deze bal-
lasttanks nog beter te dicht te ma
ken, want door de spelten ontsnapt,
heftig borrelend, nu nog veel lucht.
Een bergingsdeskundige deelde ons
mee, dat ondanks alle krachtsin
spanningen de kans, dat het schip
nog gered kan worden, niet groot is.
„Funest is", zo vertelde hjj ons, „dat
de getij-stromingen zich persend een
weg zoeken langs, maar ook onder
het vaartuig. Steeds meer zand wordt
dan ook onder het schip, vooral aan
de voorzijde, weggemaaid en het ge
volg hiervan is, dat de neus van het
vaartuig steeds dieper in de bodem
wordt gedrukt."
Ondertussen maakt de „Vittangi"
echter veel minder slagzij, doordat in
de ruimen water staat en de water
last van de ballastanks minder
wordt. Donderdagmiddag helde de
stalen kolos slechts vijftien graden!
Hierdoor is de mogelijkheid niet uit
gesloten, dat men binnenkort met het
lossen van de lading kan beginnen.
Uit Rotterdam zijn drie enorme drij
vende kranen van Frans Swarttouw
in Vlissingen aangekomen. Deze reu
zen kunnen 2500 ton per etmaal uit
het schip halen.
Ook donderdag was er weer bewe
ging te bespëuren in het machtelo
ze stalen gévaarte. Het achterschip
deinde gisteren zelfs licht op en neer.
Woensdagmiddag bleken ook de
ongelooflijk sterke motoren van
de sleepboten „Gele Zee", die pas
uit Port Said was teruggekeerd
en die gisteren de „Poolzee" af
loste, en „Scaldls" niet voldoende
kracht te kunnen opbrengen om
de beukende vloedstroom geheel
te kunnen weerstaan. Tergend
langzaam zwaaide het achter
schip verder de vaargeul in tot 't
bijna volkomen dwars lag. Toen
eindelijk de machtige vloedstroom
tot rust was gekomen, trokken de
belde sleepboten de „Vittangi"
weer wat terug, waardoor het ge
strande schip wat beter op de
zandbank kwam te liggen.
Onopgelost raadsel
Inmiddels staat men in scheep
vaartkringen nog steeds voor een on
opgelost raadsel! Niemand weet
waaraan de gestrande „Vittangi" de
enorme scheur aan stuurboordzijde
te danken heeft. Op de kaarten is
daar ter plaatse geen wrak gepro-
„REISGIDSEN".
Wegwijzers zijn nuttige voorwer
pen, die de reizende mens ten dienste
staan bij het zoeken naar de juiste
weg, die naar de plaats van bestem
ming leidt. Zelfs in de Sahara kan
men op sommige plaatsen zij het
dan geïmproviseerde wegwijzers
aantreffen, waaruit men dan Kan op
maken, dat het naar Dakar nog 1000
km ls, of nog 1200 km naar Timboek-
toe.
Nu zijn op Schouwen-Duiveland
de afstanden met zo groot als in
de zandvlakten van de Sahara-
woestyn, maar ook daar maken de
toeristen, die gedurende de zo
mermaanden in steeds groter aan-
ai Zeelands noordelijkst gelegen el-
land bezoeken, dankbaar gebruik
van deze „gidsen". De A.N.W.B.
zal nu binnenkort weer een drietal
nieuwe wegwijzers plaatsen langs
de rijksweg Zijpe (veer)Zierïk-
zee. Deze wegwijzers, die gemon-
ERTSBOOT...
De Zweedse ertsboot, die voor
Vlissingen mik een merkwaardige en
nogal 'trieste ligplaats heeft gevon
den, staat wel in het middelpunt der
belangstelling. Pers, radio en film
kwamen er op af en daarnaast bege
ven zich dagelijks honderden belang
stellenden naar de boulevard om het
spectaculaire schouwspel gade te
slaan. De Provinciale V.V.V. ver
meldde het gebeuren zelfs in haar
eerste officiëleperscommuniqué
en voegt er aan toe: ,T)e pogingen
om het reusachtige schip te bergen
zijn vanaf de Vhssingse Boulevard
zeer goed te zien", een van activi
teit getuigende poging om ook uit de
actualiteit toeristische munt te
slaan!
Fotografen zijn met het schip bij
zonder druk in de weer geiveest. Er
was er één die zich in zijn enthousi
asme, om alles wat maar Zweeds was
te fotograferen, tot een ietwat
vreemd geklede wandelaar op de
boulevard wendde, met de vraag
„Are you Swedish", oftewel: ,JSent
U een Zweed f".
Waarop de man verbaasd ten ant
woord gaf: „No, I am a Dutchman",
(„Nee, ik ben een Hollander"
Waarna de fotograaf, verstrooid
en met z'n hoofd helemaal bij z'n
werk. in keurig Engels weer een vol
zin afstak om te verklaren, dat hij
op zoek was naar Zweedse beman
ningsleden van de ertsboot. Waarbij
hij en passant nog aan de hem verge
zellende verslaggever vroeg. „Wat is
dat eigenlijk vóór een landsman, een
Dutchman..."
teerd worden aan de lichtmasten
langs de weg, zullen de richting
aangeven naar Oosterland en Sir-
jansland.
VAN ZWIN NAAR AUSTRALIË..
Het is de gewoonte om in dit ru
briekje te schrijven over gebeurtenis
sen, die zich afspelen tussen Zwin en
Zrjpe. maar vandaag willen wij toch
even een kijkje nemen aan de andere
zijde van Het Zwin, de inham, die bij
Cadzand de grens tussen Nederland
en België vormt. Daar heeft mén na
melijk te kampen met een moeilijk
heid, die ook aan de Zeeuwse kusten
niet vreemd is: het afnemen van het
strand.
Om de zandige oever van
de Noordzee wat meer propor
tie te geven is men onlangs bij Knok-
ke begonnen met het opspuiten van
het strand en dit werk nadert nu zijn
voltooiing. Het werk ls reeds gevor
derd tot voorbij de Lekkerbek in de
richting van Het Zwin. Als nieuwe
opdrachten uitblijven, dan zal dé enor
me pijpleiding, waarmee het werk
wordt verricht, worden opgebroken.
Voor deze leiding ligt in Australië
nieuw werk te wachten.
NOVITEIT.
Een sport, waarvan de beoefening
het laatste decennium ook in Zeeland
steeds meer weerklank gevonden
heeft; is volleybal Het ziet er naar
uit, dat binnenkort ook Oud-Vosse-
meer zijn volleybalvereniging zal
hebben; het initiatief tot de oprich
ting hiervan is tenminste al genomen.
Op dit idee kwam een drietal jeugdi
ge inwoners van Oud-Vossemeer A.
van Dalen, W. M. van Dijke en M. de
Graeff. Ter kennismaking met deze
voor sommigen fascinerende sport zal
zaterdag 2 maart a.s. in het gymna
stieklokaal een demonstratie worden
gegeven.
jecteerd. Niettemin nemen de ge
ruchten, dat er een oud karkas van
een gezonken schip moet liggen,
steeds definitievere vormen, aan.
Duikers hebben echter nog geen on
derzoek ingesteld en daarom tast men
over vormen van het obstakel nog
steeds in het duister. Men weet het
niet. Vast staat slechts, dat er op be
hoorlijke diepte een belangrijk obsta
kel moet liggen. Men acht het in
scheepsvaartkringen niet waarschijn
lijk, dat dit obstakel bijvoorbeeld
slechts een groot anker of afgeknap
te mast zou zijn. Overigens zou het ae
eerste keer niet zijn. dat een wrak, dat
al tientallen jarenlang onder het zand
bedolven zit. op een goede dag gedeel
telijk naar boven gewoeld is door de
werking van het zand.
Nog altijd mogen grote schepen
boven de 2000 brt. zich niet wagen
in de vaargeul, waarin de „Vittangi"
gedeeltelijk ligt. Voor de schepen, die
net „ommetje" door de Wielingen
moeten maken, betekent dit een om
weg van meer dan dertig mijl
Als dit ook maar enigszins moge
lijk blijkt zal in de loop van vandaag
een poging worden gedaan het schip
vlot te trekken 1
Toren van Serooskerke
Slot van oag 1i
veer vier uur donderdag werd het
pompsein gegeven. Inmiddels was een
groot aantal Serooskerkers naar het
kerkplein gekomen. Er waren heren
van monumentenzorg, de burgemees
ter en secretaris kwamen zien wat er
met de toren gebeurde, de archivaris
van Zierikzee kwam een kijkje nemen
en vooral voor de architect, de heer
M. J. J. van Beveren uit Middelburg
waren het spannende minuten. Een
licht gekraak in de bovenste top van
de toren verraadde dat de vijzels te
gen de stenen opdrongen. Vlug sloe
gen voorhamers de stutbalken onder
aan de toren weg, zodat voor enkele
ogenblikken de toren op een dun
groepje stenen was gegrondvest.
Bijna voor het oog onzichtbaar
alleen de lat die loodrecht naast de
toren stond was het bewijs schoof
de toren om zyn as. Om tien over vier
stoomde de compressor voor de laat-
se maal en stond de toren van Seroos
kerke weer recht op zijn ste
nen voeten. Volgens nauwkeurige be
rekeningen van de architect was alles
goed verlopen en aan de uiterste to
rentop was een verschil van bjjna één
meter.
Een moelljjk karwei, waarvan de
kleinste misrekening de fataalste ge
volgen gehad zou kunnen hebben,
was tot een goed einde gebracht. De
bezoekers van de Schouwse Westhoek
die op de grote rijksweg naar Haam
stede gewoon waren elkaar te wijzen
op het dorpje rechts van de weg, met
het kleine kerkje, waartegen als bij
een mislukte bouwplaat de scheve to
ren geplakt was, zullen deze zomer
dus een dorpskerkje zien met een ge
wone toren, In niets, te onderscheiden
van andere, behalve dan dat ze in de
eeuwenoude geschiedenis van stand
verwisselde.
'f SCHRALE PIJNLIJKE HANDEN
Snel weer zacht en gaaf door
niet te vergelijken!
feeds vanaf f 1.35
MR. M. A. TERWOERT
Dan moeten de geboden kansen echter benut worden
Zoals reeds gemeld heeft mr. M. A. Terwoert tijdens de vergadering van
de middenstandsverenlging „Handelsbelang" te Middelburg afscheid geno
men als voorzitter van deze vereniging. Tijdens een korte terugblik op zijn
voorzittersperiode, waarop de heer .Terwoert naar hy meedeelde met genoe
gen terugzag, ging spreker nader in op enkele belangrijke gebeurtenissen
voor de Zeeuwse hoofdstad In die afgelopen tijd. Toen mr. Terwoert in 1950
werd benoemd tot voorzitter, had de Middelburgse middenstand met zeer
grote moeilijkheden te kampen als gevolg van de wederopbouw van de
hoofdstad. „Maar er was grote bereidheid onder de zakenlieden om mee te
werken aan activiteiten enz. teneinde het verloren gegane terrein weer in te
halen", aldus mr. Terwoert, die vervolgens opmerkte, dat deze samenwer
king resultaten heeft afgeworpen, zodat Middelburg in korte tyd zijn greep
op het platteland weer terugwon.
Voorts merkte mr. Terwoert op, dat
in tegenstelling tot de groei van de
Zeeuwse industriecentra, in de laatste
jaren de groei bij de andere centra
(Middelburg, Goes, Oostburg enz.) er
enigszins uitgegaan is. Wat Middel
burg betreft is dit voornamelijk te wy-
ten aan het feit, dat de industrie in de
na-oorlogse periode aan de Middel
burgse deur voorbijgegaan ls. aldus
spreker. Voorts ls er voor de Zeeuwse
hoofdstad een tweede nadeel in de
vorm van te weinig woningen, waar
door een vermindering van net aantal
forensen ontstond.
Wat de toekomst voor Middelburg
betreft, geloofde hy wel, dat de be
staande lyn en de groei van de mid
denstand zal worden doorgezet. „Wy
staan aan het begin van een snelle
ontwikkeling van het vreemdelingen
verkeer en ook de totstandkoming van
het drie-eilandenplan zal de groei van
de stad stimuleren", aidus mr4 Ter
woert. Met klem drong spreker er op
aan, dat „Handelsbelang" alles in het
werk zal moeten stellen om de dam by
Veere zo snel mogelyk tot stand te
krygen. Want met dit plan krygt de
Zeeuwse hoofdstad de beste verbin
dingen van de grote Zeeuwse steden.
„Deze kansen moeten wy benutten".
Resumerende betoogde mr. Terwoert,
dat er een grote vooruitgang te ver
wachten is voor het hoofdstedelijke
zakenleven.
Hierna werd de heer W. de Boer met
30 van de 31 stemmen gekozen tot
OORDEEL VAN PROF. DR. H. JFR1ETEMA
Jaarvergadering Landbouw Coöp.
centrum te Bergen op Zoom
Op glasheldere wy'ze heeft prof. dr. H. J. Frietema, directeur van de Nat.
Coöperatieve Raad, die ook zitting he eft in de Integratiecommissie van de
S.E.R., donderdag tijdens de jaarvergadering van het Landbouw Coöpera
tie Centrum voor Z.W. Nederland te Bergen op Zoom, een uiteenzetting ge
geven van het doel van ile Europese integratie en de gevolgen hiervan
voor de Nederlandse landbouw. Zonder deze Europese integratie af te wy-
zen, wees prof. Frietema toch op tal van moeilykheden en risico's welke
hieraan voor onze landbouw verbonden zyn.
Bezwaren welke ook minister Zyistra wel heeft onderkend, zoals deze
spreker hem in een vergadering had horen zeggen. „De tyd van kleine sta
ten is voorbij, wy moeten streven naar een Verenigd Europa", aldus zei de
bewindsman, maar hy besefte dat men begint met bezwaren te accepteren.
De minister durfde dit risico wel te aanvaarden, wanneer de onder het ver
drag gezette handtekeningen ertoe leiden, dat in de komende vyftien jaren
de onderlinge muren inderdaad worden geslecht.
Om de noodzaak van integratie aan
te tonen, wees prof. Frietema zijn ge
hoor op de Ver. Staten, waar 6 van
de wereldbevolking woont, die de
landbouw niet meegerekend de
helft van de wereldproduktie voor
haar rekening neemt. Men werkt er
goedkoop door een scherpe arbeids
verdeling. Er worden daar niet in al
le 48 staten bijv. tomaten geteeld of
auto's geproduceerd, doch alleen
daar, waar de omstandigheden hier
voor het gunstigst zijn. Door een vrij
verkeer van goederen, diensten en
kapitaal moet men ook in Europa tot
een beter produktiepatroon trachten
te komen. Dit is thans het streven
van de zes landen met een gemeen
schappelijke markt.
Naar de mening van spreker, is de
poging tot Europese integratie uit
stekend voorbereid. Er is van uitge
gaan, dat het nooit mogelijk zou zijn:
om met één slag alle belemmeringen -
uit de weg te ruimen. Daarom heeft
men een overgangstijd van 12 a 15 ja
ren gesteld, binnen welke tijd de zes
deelnemende landen alles zullen moe
ten doen om. de belemmeringen weg
te nemen. Spr. stelde het zo: er
wordt een beschermende buitenmuur
rond de zes landen gebouwd, terwijl
de binnenmuren worden afgebroken.
Aan de uitwerking van het concept
verdrag dat in de zomer van 1956 ge
reedkwam, hebben de ambtenaren
van de resp. landen in hun wekelijk
se bijeenkomsten in Brussel zwaar
gedokterd, terwyl de Nederlandse re
gering over een en ander in de inte
gratiecommissie van de S.E.R. een in
tensief overleg met het bedrijfsleven
heeft gevoerd. Ook in deze commis
sie kwamen voortdurend de groeps
belangen in het gedrang, zodat het
steeds een geven en nemen was. v
Gevaren en mogelijkheden
De zgn. buitentarieven, welke
zullen worden geheven ter be
scherming van het gehele Euro-
nvwkt-gebled, moet voor Neder-
I ml leiden tot hogere pryzen, al
dus spr. De positie van onze land
bouw op de wereldmarkt zal hïer-
Voor Zeeuws nieuws zie ook
pagina 5 en 8.
VV\WV\VWWV\WAV»AWV
Te water geraakt
Woensdagavond omstreeks half elf
raakte te Middelburg een 17-jarig
meisje op de Houtkade te water. Ze
dreef reeds in het midden, toen de
Middelburgse boekhouder, de heer J.
Arnoldus, die juist passeerde, haar
opmerkte. Hij ontdeed zich van zijn
bovenkleding en dook in het koude
water. De moedige daad van de heer
Arnoldus werd met succes beloond,
want hij wist het meisje naar de kant
te brengen, waar zij door de inmid
dels toegeschoten omstanders uit het
water werd geholpen en bij een kap
per binnengebracht. Dokter H. Rui
ter, die was gewaarschuwd, achtte
veïvoer naar een ziekenhuis noodza
kelijk.
door moeiiyker worden. Dit hoeft
geen bezwaar te zijn, wanneer er
maar voldoende compensatie
komt door afzet binnen het Euro-
markt-gebled. In dit verband zag
prof. Frietema echter een belang
rijke adder onder het gras.
Ter bescherming van de eigen pro
ducenten, hebben de vyf andere
partners namelijk een ontsnap
pingsclausule bedongen, waar
door zy minimumprijzen kunnen
stellen en een invoerstop kunnen
afkondigen. Dan wordt net moei
lijker voor Nederland. Terwijl er
enerzijds een hoge muur wordt
gelegd, die automatisch de Neder
landse concurrentiepositie op de
wereldmarkt vermindert, staat er
anderzijds in zulk geval geen uit
breidingsmogelijkheid voor de af
zet in Europa tegenover.
Om aan deze bezwaren tege
moet te komen, wordt er aan ge
dacht de minimumpryzen geleide-
Vervolg op nag. 8)
Provinciale subsidie
restauratie Oostkerk
in Middelburg
Ged. Staten stellen aan de Provin
ciale Staten van Zeeland voor om de
aan de kerkvoogdij der Ned. herv.
gemeente te Middelburg verleende
bijdrage van 6215 (10 pet. van
30.000 plus 5 pet. van 64.300) voor
de restauratie van de Oostkerk te
verhogen met f 5995, zodat in totaal
een bijdrage wordt verleend van 10
pet. van de op 122.100 geraamde
restauratiekosten.
De kerkvoogdij zamelt reeds jaren
lang bedragen in ten behoeve van de
restauratie. Tot nu toe is een be
drag van rond 17.000 byeenge-
bracht, zodat bij een provinciale bij
drage van 10 pet. nog ruim 15000
ongedekt zou zijn, daar er een rijks
subsidie toegewezen is van 70.818
en een gemeentelijke subsidie van
12.210. Bij een normale provincia
le bydrage zou dit tekort stijgen met
4605. Het blijkt echter, dat bij de
beschouwing geen speling meer mo
gelijk is. Bovendien vergt het bezit
van drie monumentale kerkgebouwen
belangrijke bijdragen wegens onder
houd, verwarming enz. Déze bezittin
gen leggen zeer zware lasten op de
kerkelyke gemeente.
Benoemingen Waterschap
Het Vrije van Sluis.
By K.B. zijn in de provincie Zee
land benoemd tot gezworene van 't
waterschap het Vrije van Sluis: R.
E. A. de Badts te Schoondijke en A.
J. Cambier te Breskens.
Vlees?
Gauw klaar: kies jij maar
Waar U ook eet, thuis of in 'n restaurant,
Uw warme maaltijd is pas compleet met
Hollandse kaas. Heerlijk in de groente,
als dessert voor elke fijnproever een
feest. Morgen meteen proberen
vn°4.
Doevméér met
Soep?
Geen ideeik eet wel mee
Dessert Wat 'n vraag
KAASèn gtaag
nieuwe voorzitter van „Handelsbe
lang". Het eveneens periodiek aftre
dende bestuurslid, de heer G. Nijen-
huis. werd bij acclamatie herkozen,
terwijl in de plaats van'de lieer Th.
Schuitemaker, ook periodiek aftre
dend, de heer A. Johse sr. gekozen
werd.
Vervolgens dankte de heer F. B. den
Boer, de penningmeester der vereni
ging. de heer Terwoert voor de uitste
kende behartiging van de midden-
standsbelangen gedurende zijn 7-jari-
ge periode van voorzitter. „Wij zien
U slechts node vertrekken", aldus de
heer Den Boer, die tot slot de dank
van het bestuur extra onderstreepte
met het aanbieden van een ets van de
Veerse haven.
Namens de leden werd mr. Terwoert
dank gebracht door de heer J. A. van
Dixhoorn. „U hebt de zeven magere
jaren meegemaakt (overigens buiten
uw schuld), ik hoop, dat uw opvolger
de zevg--*■
gaan",
VOORTVARENDHEID.
Voorts bracht de heer Van Dixhoorn
nog naar voren, dat hy het betreurde,
dat er niet meer voortvarendheid uit
gaat van de middenstand. „Wat In
Goes kan (hierbij wees spreker op de
plannen van de Goese middenstands-
vereniging' „Handelsbelangen")
schynt In Middelburg immer onmoge
lijk te blijken", aldus de heer Van Dix
hoorn. Hu hoopte, dat de middenstand
er goed van doordrongen mocht wor
den. dat de hoofdstad voor het groot
ste gedeelte leeft van het toeristen
verkeer. „Het kan de welvarendheid
van de Zeeuwse hoofdstad bevorde
ren", besloot de heer Van Dixhoorn.
Uit 't jaarverslag van de administra
teur, de heer W, Mt Quist, bleek, dat
van de ringrijderij met sjezen een film
opgenomen is, die t.z.t. vertoond zal
worden, dat de verkoopcursus voor
het winkelpersoneel een succes blijkt
te zijn, dat het ledental vrijwel con
stant is gebleven en dat de omzet in
1956 hoger was dan in 1955. Ook de
heer Quist bracht mr. Terwoert dank
voor de prettige wijze van samenwer
king.
Voor het eerst na een lange reeks
van jaren was er In 1956 een nadelig
saldo en wel van ongeveer 205.zo
bleek uit het versla
meester. Namens
gaf de heer R. van Roo enkele opbou
wende suggesties om het werk van
„Handelsbelang" beter te kunnen sti
muleren. Besloten werd om in een vol
gende bestuursvergadering deze sug
gesties te bespreken teneinde tot een
groter budget te komen. Want als
ideaal van de middenstand wordt nog
altijd gesteld: „Iedere donderdag
moet er iets te doen zijn in Middel
burg".
(Advertentie)
kez£fyn> MtJunulJdtid,
VANDAAG
Middelburg Electro: „Het circus speelt
toch!", (a.l.), 19 en SI.15 uur; Schouw
burg: „Ik stierf duizend doden", (18 j.),
20 uur.
Schuttershof Uitvoering „Nihil Sine
Labore", 20 uur.
Vlissingen Alhambra: „Het eiland der
verleiding", (18 19 en 21 uur; Luxor:
„Contrabande en moord", (18 J.J, 20
uur; Concertgebouw: uitvoering chr.
gymnastiekvereniging „Oranje Nassau"
20 uur.
Goes Grand: „Comanche Todd, de
blahke Indiaan", (14 J.J, 20 uur.
„De Prins van Oranje": Zeeuwse
Spuitdag, 10.00 uur.