Zwerfdierenpark op het landgoed van „Kasteel Amerongen" Wonderlijke taferelen in het bergachtige koninkrijk Jemen STRIJD TEGEN HINDERLIJK VLIEGTUIGLAWAAI KANS OP NIEUWE OPSTAND IN HONGARIJE NIHIL DONDERDAG 21 FEBRUARI 1957 PROVINCIALE ZBBUW8B OOTJRANT ,JDE HAZENBERGEEN GASTVRIJ HOME Houdng van de mens tegenover het dier laat nog veel te wensen over Op 12 februari 1673 kwam de Franse officier La Fosse met twaalf ruiters naar Kasteel Amerongen. HU verschafte zich toegang tot het slot, joeg de bewoners naar buiten, stopte het hele gebouw vol hooi en liet het daarna over aan het vuur. Er wordt gezegd, dat een van de ruiters een hondje, dat op het laatste ogenblik naar het brandende kasteel kwam rennen, naar binnen gooide, zodat het dier in de vuurzee omkwam. Op een dag in het jaar 1956 reed in de omgeving van de Ryn een grote vrachtwagen. Achter het stuur zat een man. Onder de arm had hy een hondje gekneld. Een eindje voor de brug smeet hy de arme viervoeter de cabine uit. Jankend kwam de hond op de weg terecht, krabbelde overeind, sprong in de Ryn en trachtte zwem mend de overkant en de baas te bereiken. Het eerste lukte, het laatste na tuurlijk niet. Aan de overkant stond geen Frans officier, maar een jongen, die het dier opnam en het naarkasteel Amerongen bracht, waar evenmin een officier stond. Het was mevrouw E. von Esemann geboren gravin van Aldenburg Bentinck, die voor de zoveelste maal bewees zich het lot van zwerfdieren aan te trekken. Tussen 1673 en 1956 liggen bijna drie eeuwen. Veel heeft de mensheid Seleerd, veel is wellicht beter gewor- en, maar de houding van de men3 ten opzichte van het dier laat nog schrikbarend veel te wensen over. Het geval van de vrachtwagen is historisch. Tientallen andere gevallen zouden aangehaald kunnen worden. Mevrouw Von Ilsemann, die op het kasteel Amerongen woont, weet er van te vertellen. Vaak gebeurt het, dat mensen hun hond achterlaten in het bos. vastgebonden aan een boom. Het probleem van de zwerfdieren is zo groot, dat er drastische maatrege len genomen moeten worden om tot een oplossing te komen. Och ja, mevrouw Von Ilsemann, die zich het lot van de dieren al jaren en jaren aantrekt, heeft veel gedaan, maar wat kon zij alleen uitrichten Incidentele gevallen werden gehol pen het probleem bleef, in al zyn om vang. Doch nu is er het Nationaal dieren park voor zwerfdieren. De stichting is opgericht en de werkzaamheden komen reeds op gang. Blijft de vraag wat mevrouw Von Ilsemann, kasteel Amerongen en het dierenpark voor zwerfdieren met elkaar te maken hebben. Uit wraak Laten we even terugkeren naar 1673, toen La Fosse het kasteel ver woestte uit wraak voor de geleden nederlaag. De eigenaar, Goddard Adriaen baron van Reede, was niet voor een gering deel schuld van deze nederlaag. Hij was een diplomaat van betekenis en een missie naar Bran denburg bezorgde hem buitenlandse hulp. tegen de Fransen en daarmee de overwinning op La Fosse. De terugkeer van Godard Adriaen werd nauwelijks vergald door de brand. Hg kreeg een flinke schade loosstelling en begon daarna op de oude fundamenten van het kasteel een nieuw slot te bouwen, maar nu een slot volgens de heersende smaak. De architect is niet bekend, maar zonder twijfel is hii afkomstig uit de school van Jacoo van Campen en Pieter Post. Van buiten een wat kleurloos, strak, maar enorm im posant gebouw van drie verdiepin- §en en een onderhuis. Een dubbele rug gaf toegang tot het inwendi ge van het kasteel, waarin Godard Adriaen en de na hem komenden trots hebben rondgewandeld. Nu faan toeristen door de gangen en e kamers, voorafgegaan door de gids en iedereen komt onder de in druk van dit prachtige kasteel, een van de mooiste van Nederland ongetwijfeld. Rondleidingen ..Kijk", zegt de rondleider, „aan dat bureau heeft de keizer afstand ge daan van de troon, en daar ziet U' Een simpel zinnetje, dat boekdelen aan herinneringen kan wakker ma ken. Dat is kasteel Amerongen uit het begin van de twintigste eeuw. Het kasteel, bewoond door graaf van Al denburg Bentinck, ziet plotseling na de ineenstorting van Duitsland, de ex-keizer de brug opkomen. Hier te kende de logé de troonsafstand en van hieruit werd gezocht naar een defini tieve woonplaats voor de ex-keizer. Het tijdperk van de kastelen schijnt tot het verleden te behoren. De belas tingen zijn van dien aard, dat er al leen nog een mogelijkheid is alles in tact te laten wanneer rondleidingen Het kasteel Amerongen, dat in de ze ventiende eeurv werd gebouwd. Het is een van de mooiste kastelen in Ne derland. mogen worden gehouden. En dat ge beurt nu op kasteel Amerongen. Maar er gebeurt meer. Na de po gingen van mevrouw Von Ilsemann om alléén het lot van zoveel mogeiyk zwerfdieren te verzachten, kwam daar plotseling de mogelijkheid de zaak groot en groots aan te pakken. Zonder aarzelen stond mevrouw Von Ilsemann een deel van haar prachtig landgoed af aan de op te richten stichting „Nationaal dierenpark voor zwerfdieren". Prima verzorger Een Rotterdamse jongeman, scheeps bouwer, liet zijn werk onmiddellgk in de steek toen hy hoorde wat de stich ting van plan was. Men had geen betere keus kunnen doen, want het is een lust voor het oog deze Rotter dammer te zien, terwijl hij bezig is met de aan zgn zorgen toevertrouw de dieren. Denk vooral niet dat het zo gemak kelijk is. „De Hazenberg" (de naam van het dierenpark) is in geen enkel opzictheen asiél. Het is een pension voor betalende en niet-betalende gas ten. Een pension, waarin iedere aan wezige zich moet schikken naar de gestelde regels. Zegt U dat zoiets niet kan? Uit alle delen van het land komen de zwerfdieren naar Amerongen, maar de ruimte is nog beperkt. Het architectenbureau Van den Berg en Jurriëns uit Naarden heeft welis waar belangeloos de plannen voor uit breiding gemaakt, maar de uitvoe ring zal veel geld vragen. Dat geld moet er komen, want alleen dan zal bij „De Hazenberg" de victorie kun nen beginnen. Dit kón een landelijke zaak worden. Er kón in iedere provin cie in de toekomst een soortgefyk die renpark worden gesticht, maar vóór alles moet het experiment in Ame rongen slagen. Tage Erlander naar congres P.v.d.A.? De Partij van de Arbeid, houdt op 7, 8 en 9 maart een congres in de Haagse Dierentuin. Het Gottenburgse blad „N'y Tid" meldt, dat de Zweedse eerste minister, Tage Erlander, aan dit congres zal deelnemen als verte genwoordiger van de Zweedse socia listische partij. De heer J. A. Berger zal spreken over „Sociaal economi sche politiek". Een beschouwing over „Het politieke beeld van Nederland" zal worden gegeven door mr, J. A. W. Burger (voorzitter van de Tweede Kamerfractie van de P.v.d.A.), Na een inleiding van de heer dr. C. L. Patijn over „Buitenlandse politiek" leidt prof. W, Banning een debat in over onderwijsvraagstukken, en de heer J. Bommer zal het onderwerp „Program volkshuisvesting en ruim- telgke ordening" behandelen. Men verwacht, dat het congres, dat onder leiding zal staan van de heer E. Vermeer, door ca. 1000 afgevaardig den zal worden bezocht. „Laat passagiers betalen", zegt Sir Arnold Hall. In een lezing, die liy onlangs in Washington heeft gehouden, heeft Sir Arnold Hall, technisch directeur van de Hawker-Siddeley Group, enige aandacht besteed aan het vraagstuk van het vliegtuiglawaai. Proefdraal- ende en laagvliegende vliegtuigen produceren tegenwoordig zoveel la waai dat het by de bevoegde Instanties klachten regent van mensen, die in de omgeving van vliegvelden wonen en hun rustig bestaan door dit lawaai verstoord achten. Nu zyn het alleen nog degenen, die in de omgeving van militaire vliegbases wonen, maar over enkele jaren zal men ook in het bur- gerluchtverkeer het straalvliegtuig introduceren en zullen waarschynlyk ook degenen, die in de omgeving van burgervliegvelden wonen, zich by het koor der klagers voegen. Is dit vliegtuiglawaai afdoende te bestrijden Het lawaai, dat een vliegtuig pro duceert, houdt verband met de afme tingen van dit vleigtuig en zijn kruis snelheid. Vliegtuigen zijn tegenwoor dig over het algemeen groter dan voor de oorlog het geval was en ook ligt de snelheid een flink stuk hoger. Men kan aannemen, dat bg een toename van het gewicht van 13.500 kg tot 135.000 kg (m.a.w. als het vliegtuig .tienmaal zo zwaar wordt) het lawaai tien decibel luider zal worden. De straalmotor is op zichzelf een grotere lawaaibron dan zijn voorgan ger, de zuigermotor. Het vliegtuig van 135.000 kg produceert, wanneer het met straalmotoren is uitgerust, 18 decibel meer geluid dan met zuiger motoren. Wanneer men de z.g. by- §ass straalmotor gebruikt, kan men it lawaai 3% decibel verminderen en men kan er nog eens 7 Ya decibel af krijgen als men een geluiddempings- inrichting van gegolfde plaat in de uitlaat aanbrengt; in totaal wordt het geluid dan dus 11 decibel zwakker. Het geluid is dan een stuk minder dan van veel thans in gebruik zijnde vlieg tuigen met straalmotoren, maar het is toch altijd nog heel wat zwaarder dan van vliegtuigen met zuigermotoren. Voor ae burgerluchtvaart heeft een en ander nog een verdere consequen tie. Behalve de geluiddempingsinstal- latie van gegolfde metaalplaat heeft men in de straalmotoren ook een in richting nodig waarmee men na de landing de werking van de gasstraal kan omkeren om zodoende de lan dingsuitloop te bekorten. Men heeft voor dit doel zeer goed bruikbare in stallaties ontworpen en beproefd. Het gebruik van de beide genoemde in richtingen brengt echter een hoger motorgewicht, minder stuwkracht en een groter brandstofverbruik met zich mee. Een en ander zou betekenen dat de prys per plaatsmijl op de Europese luchtroutes 6 hoger wordt en op intercontinentale routes zelfs 9 De luchtreiziger zou bereid moeten zijn om die hogere prys te betalen ten ge rieve van zijn medemensen, die niet van het luchtverkeer profiteren maar alleen maar last van net lawaai heb ben. Een alleszins redelijk voorstel volgens Sir Arnold. Teneinde tegemoet te komen aan de verkeersmoeilijkheden tussen het centrum en het industriegebied van Amersfoort, is de gemeente overge gaan op de bouw van een rondweg plan met tunnelwerken. Een deel van de Oude Singelgracht is ten offer ge vallen aan het verkeer: het is ge- dempt en er loopt nu een oprit van 200 meter lengte overheen naar de 28 meter brede tunnel, die met twee maal twee banen het verkeer onder de spoorlijn zal voeren. Op de boven ste foto ziet men de oprit in wording; op de onderste foto de werkzaamhe den aan de tunnelbouw. Sterke uitbreiding bedrijf Scheepshypotheekbank. Ook 1956 heeft zich gekenmerkt door een sterke uitbreiding van het bedrijf der N.V. Rotterdam scho Scheepshypotheekbank. De Neder landse scheepsbouwlndustrio bleef zeer levendig cn daarmee de vraag naar geldleningen op schepen. Tot «tand kwamen 112 leningen tot een gezamenlijk bedrag van f 27.950.000. Dit bedrag was nog let* hoger clan In 1955. Aan aflossingen uerd ont vangen f 13.099.311, waardoor het bedrag aan uitstaande leningen toe nam met f 14.850.689 tot f 71.763.294. Op zeeschepen werd verstrekt f 6.100.000, op kustschepcn f 7.810. 000 en op binnen, en visserijschepen f 14.040.000. Daar de Nederlandse schecp8bouwinduatrle veel buiten landse orders ontving, kon de, ven nootschap, samen met twee zuster instellingen. een niet onaanzienlijk bedrag aan buitenlandse leningen verstrekken, waarvoor een^ krediet- verzekering werd gesloten. De baten uit rente, provisie enz. beliepen f 3.716.353 (v.j. f 2,984.157). De winst steeg van f 742.602 tot f 1.182.219. In het reservefonds wordt ge stort f 300.000, waardoor dit stijgt tot f 2.051.777. Voorgesteld wordt 26 procent di vidend over de verplichte stor ting, dus f 26.per aandeel, en voor houders van oprichtersbe- wijzen een uitkering van f 160 per stuk. Op de beleggingen werd een verlies geboekt van I 189.297. Dit bedrag werd gebracht ten laste van de „reserve voor even tuele verliezen op de beleggin gen". De gezamenlijke reserves zullen na vaststelling van de winstverdeling belopen f 4.261.705. De resultaten, aldus het verslag, stemmen wederom tot grote tevre denheid. Over 1955 werd 24 procent dividend uitgekeerd. Vuurtoren bij vergissing met raketten beschoten. De Amerikaanse marine heeft nog al zuur bekendgemaakt dat drie van de bommenwerpers van de basis in Atlantic City per vergissing de vuurtoren van Holland Point nebben gebombardeerd en met raketten be schoten. Drie vuurtorenwachters liepen be halve de schrik enige lichte verwon dingen op. De piloten dachten dat de vuurtoren een gezonken schip was: het doel waarnaar ze op weg waren. Drie of vier raketten die ge lukkig niet van lading waren voor zien troffen de toren en maakten reuzen gaten in de muur. Een gene rator werd vernield en enige yzeren balken braken doormidden. Wonder boven wonder was de licht installatie nog intact. De marine biedt haar verontschuldigingen aan. ONDANKS KETTINGBRIEVEN Hopeloze gelatenheid in verbitterd land. Eén verbiyf van enkele dagen in het Hongarye van nu is al voldoende om de bezoekers de overtuiging le geven dat de kansen op een nieuwe opstand op nationale schaal in de af zienbare toekomst praktisch nihil zyn. Binnen en bulten Hongarye praten mensen over een nieuwe revolutie in maart. Kettingbrieven circuleren door het verbitterde land, met de datum voor deze opstand gesteld op 15 maart, de verjaardag van de Hon gaarse opstand van 1848. Een man zal ln Boedapest op straat tegen U zeggen: „Ja, nu lijkt het rus tig. Maar wacht tot de lente". Maar als U deze zelfde, tegen het regime gekante man-in-de-straat om zijn werkelijke mening vraagt, dan is het antwoord steeds hetzelfde: „In oktober hebben we allemaal geloofd dat het westen ons te hulp zou komen. Maar het heeft dat niet gedaan en nu weten we dat het de volgende maal ook niet zou komen. Hoe kunnen we VIER VERSCHILLENDE TIJDREKENINGEN Mannen gaan gehuld in rokken; vrouwen dragen broeken van oudsher TAIZ, 19 febr. (United Press). De vrouwen dragen broeken en de mannen rokken, en niemand weet welk jaar het is. Dat hoort bij het wonderlijke leven in dit bergachtige koninkrijk Jemen, in het hart van Arabië, een land dat nimmer uit de Middel eeuwen is gekomen. Zelfs letterlijk leeft men hier nog in de 14e eeuw, althans volgens twee van de vier verschillende tijdrekeningen, die hier in zwang zijn. Die datum-verwarring kan lastig zijn, als men bijvoorbeeld brieven te schrijven heeft. Als men aan het ministerie van financiën wil schrijven (waarschijnlijk om te klagen over de wil lekeurige wijze van belastingheffing), moet men 1372 achter de datum schrijven, volgens de oude Ottomaanse kalender, die dat ministerie nog altijd gebruikt. (De Turken zelf hebben die tijdrekening al lang afgeschaft.) Andere departementen in Jemen houden zich evenwel aan de Isla- mietische Hejira-kalender, en vol gens deze leven wij in het jaar 1376. In communicaties met het buitenland kan men natuurlijk ge woon 1957 schrijven. Tenslotte is er dan nog de oude Hebreeuwse ka lender, die gebruikt wordt door de weinige joden, die nog in Jemen zijn gebleven en die niet naar Is rael zijn geëmigreerd. Die jaartelling-verwarring hindert de meeste Jemenieten echter in het geheel niet. Zij schrijven immers nooit en laten dat werk over aan de beroepsschrijvers, die in de scha duw van oude muren brieven voor U schrijven. Zij zijn uiteraard precies op de hoogte. Maar de barrevoets gaande Jemenieten op de kameelwe gen malen niet om datum of jaar. Zij weten trouwens zelden hoe oud zij zelf zijn. Het leven gaat hier nog grotendeels dezelfde gang als in de tijd dat de koningin van Sjeba nog over de Arabische landen regeerde. Alleen radio. Cola en Engelse siga retten zijn algemeen aanvaarde mo dernismen. Als men met regeringsinstanties in Jemen te doen heeft, Kan men da genlang onderweg zijn. Want er zijn drie hoofdsteden, die elk een aantal departementen en overheidsbureaus herbergen. Tussen die hoofdsteden zijn geen behoorlijke wegen. Over rotsachtige paden en door wolken zand en stof kan men dagenlang met een jeep onderweg zijn om van Taiz naar Sanaa en van Sanaa naar Soekhne te komen. In Soekhne ver blijft tegenwoordig de Imaam van Jemen, de absolute heerser over dit koninkrijk. Imaam Achmed gebruikt de zwavelbaden in die plaats, want hij is oud en ziek. Die moeilijke bereikbaarheid van de regering lijkt erger dan zij is. Want wie heeft de regering nodig? Buitenlandse zakenlieden zijn er niet in Jemen. En het personeel van de drie diplomatieke vertegenwoordi gingen, die in Jemen zijn, mogen zon der toestemming van de Imaam toch niet van hun standplaats wegreizen. De Britse zaakgelastigde is in het afgelopen anderhalf jaar nooit buiten Taiz geweest, behalve voor korte reisjes naar Aden, De Amerikaanse ambassadeur in Saoedi-Arabië, die ook zijn land in Jemen vertegenwoor digt, is hier al in geen twee jaar ge weest. De westerling ziet, tot ziin verba zing, nog veel meer vreemde dingen in Jemen. Dat begint al met de Je- menietische vlag: een zwaard en vijf sterren op een rood veld. Die vlag kan men ophangen zoals men wil, normaal of ondersteboven: dit is bei de goed. Verkeersagenten zijn er te- fenwoordig ook in Taiz. Maar het is uidelijk dat zij nog maar aan het leren zijn. Het is heel gewoon om in in kaki uniform gestoken verkeers agent in een keurig huisje aan het werk te zien, midden in een straat, waar in de verste verte geen kruis punt te bekennen is. Zij zwaaien ar men en fluiten met genoegen op het politicfluitje. Vaak ook nebben zij hun kinderen maar meegebracht, die vol bewondering naar pa zitten te kijken. De vrouwen in dit 4,5 miljoen zielen tellende land zijn voor de vreemde ling opvallend, om het zacht uit te drukken. In sommige opzichten zijn zij meer geavanceerd dan haar Ara bische zusters elders, ja zelfs dan de meisjes in New York of Parijs. Zij dragen bijvoorbeeld al honderden ja ren de nauwsluitende ..toreador"- broeken, die in het westen pas kort geleden mode zijn geworden. Die pantalons der Jemenietische vrouwen zijn zwart, met goudborduursel, en heel nauwsluitend. Daarop dragen zij een los jasje, ongeveer zoals Dior in Parijs gedecreteerd heeft. De koelie- hoeden. een paar jaar geleden de rage in het westen, zijn hier zo oud als de wereld. Verder zijn de Jemenietische vrouwen opgetooid met tal van sieraden: zilveren halskettingen, armbanden enz. Sluiers dragen de meisjes niet. Wel verven zij zich graag saffraan-geel en schetsen, zij zwarte kringen om heur ogen, alleen tegen het Russische leger vech ten? Het is hopeloos". Het gevoel van hopeloze gelaten heid is de voornaamste indruk die de bezoeker aan Hongarije krijgt. Hongarije is een natie van vermoor de zielen en het lijkt heel onwaar- schyniyk dat enige patriottische op- Slechts hier en daar ziet men nog een politieman patrouilleren op het grote industrie-eiland Scepel in Boe dapest, waar Russische tanks opge- door CHARLES RIDLEY van United Press roepen werden om de opstandige ar beiders van de staalfabrieken neer te slaan. Kalm is de regering bezig de revo lutionaire leuzen van de muren en standbeelden te verwijderen en de ro de vlag van het communisme weer te hg'sen op de Sowjet-monumenten die geschonden werden gedurende de wei nige dagen dat de vrgTieidsstrijders de macht in handen hadden in het land der magyaren. De gehate rode ster is weer opge gaan boven de steenkolenmynen van Tatabanya en alles wat de vermoeide Hongaren toonden toen zy voor al de ze beledigingen van de herinnering aan 30.000 doden geplaatst werden, was een lichte nieuwsgierigheid. Haar macht ruikend, heeft de rege- ring-Kadar bij herhaling gepocht, dat haar hervormde politiemacht in staat is elke nieuwe ..contra-revolutionai re" demonstratie te onderdrukken en dat ook niet zal nalaten. Hp&Odlg 1 te waarborgen en de proletarische dictatuur van het volk te handhaven. Te handhaven voor wie? Dat is wat iedere Hongaar zou wil len weten. Maar in hun mistroostige stemming van nu zijn de meeste Hon garen van gevoelen dat ze er niets tegen kunnen doen. „We haten de Bolsjewieken als één man", zo was een typerende opmer king die tegen ons gemaakt werd, „de mensen In Rusland hebben hen nog langer gehad dan wy hen hebben en moeten hen nog meer haten. Er is niets wat we er aan kunnen doen, maar we hebben nog een laatste hoop. Misschien dat de vonk die door onze Hongaarse revolutie Is uitgeslagen, het Russische volk zal aansteken en dat het zich verheffen zal en zal roe pen „genoeg". met houtskool. Het effect is ver rassend: de Jemenietische meisjes zien er heel aardig uit. Tenminste als zij heel jong zijn. zo'n jaar of 15. de leeftijd waarop zij trouwen. Later verdwijnt de bekoorlijkheid al heel snel. Ondanks het feit, dat zij rokken dragen (cn de vrouwen broeken), zijn de mannen de baas in Jemen. De vrouwen hebben er niet veel rechten. Zij worden door de ouders uitgehu welijkt. vaak vlak na de geboorte. Daar iedere man. volgens de Islam, vier vrouwen mag hebben, zijn er niet veel oude vrijsters in Jemen. Want van die vergunning van Mo hammed maken de Jemenieten druk gehrnik. Ook de nnriPn nemen meest al meer dan één vrouw Meer vrou wen betekent immers meer arbeids krachten op het land.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1957 | | pagina 5