Jaarverslag over 1956 Wegschap
Walcheren verschenen
Zeeuwse Almanak
SNELPON lijmt koppensneller
VOORZITTER CHR. BESTUREN
BOND LEGDE TAAK NEER
van ^tvin
TOT
LASS!L-*
HAVERMOUT
„VITTANGI" NOG LANG NIET
REDDELOOS VERLOREN
MIDDELBURGSE ZAKENWERELD
BESPRAK DE WONINGNOOD
Agenda
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DONDERDAG 21 FEBRUARI 1957
NOODTOESTAND BESTAAT NIET LANGER
Jaarlijks budget van ruim f300.000
wordt toereikend geacht
Verschenen is het jaarverslag: over 1956 van het Waterschap Wegschap
Walcheren. Hierin is opgenomen üe rekening over 1955, (lie voor wat be
treft de gewone dienst aan uitgaven een bedrag laat zien van 355.132,36
en aan inkomsten 337.706,36. De begroting van de gewone dienst voor '57
vermeldt aan inkomsten en uitgaven: een bedrag van 837.200. Volgens het
verslag kan na afloop van het dienstjaar 1950 geconstateerd worden, dat
een jaarlijkse budget van ruim 300.000 waarschijnlijk toereikend Is voor
het voeren van een doeltreffend beheer. Verder wordt opgemerkt, dat de fi
nanciële toestand van het Wegschap er niet al te somber uitziet, vooral in
verband met het wetsontwerp van de commissie-Oud, waarin een regeling
ls opgenomen voor de financiering van de onderhoudskosten van wegen,
ook voor de zogenaamde nlet-plan wegen.
Het verslag geeft een overzicht van
een aantal werkzaamheden, die het
Wegschap in het afgelopen jaar heeft
verricht. Een kleine vijftig wegen
werden schoongemaakt en voorzien
van een oppervlaktebehandeling met
vloelbitumen of wegenteer, afgedekt
met grint. Hiervan kwamen vijftien
wegen niet op de begroting voor,
maar de kosten van het hierdoor ont
stane meerwerk werden in de begro
ting
ste<
ting. De totaal behandelde oppervl
te was 154.549 vlerkante meter en de
kosten van dit werk bedroegen
104.515,69.
De vernielde gedeelten uit een twee
tal wegen werden behandeld met
koudasfalt. Koudasfaltbeton werd
ook aangewend voor het wegwerken
van de voor het verkeer gevaarlijke
opstaande verhardingsrand van de
weg Middelburg-Grjjpskerke. In to
taal werd een oppervlakte van 8659
vierkante meter Koudasfaltbeton ver
werkt, waarvan de kosten 18.295
bedroegen.
Aan verschillende wegen werden
herbestratingswerken uitgevoerd en
te hoge wegbermen werden hier en
daar door afsteken verlaagd. De be
planting van de tussen-berm langs de
weg Middelburg-Grijpskerke-Aagte-
kerke werd overeenkomstig de door
het Staatsbosbeheer gegeven advie
zen door de Nederlandse Heide
maatschappij aangebracht. De totaal-
kosten bedroegen f 2952,52.
Opbergloods
In Grijpskerke werd op het mate-
rlalenplein een opbergloods gebouwd
voor het Wegschap, die 5 december
1L definitief werd opgeleverd. Deze
loods, die reeds geheel is ingericht, ls
voor de kantonniers toegankelijk. De
bouwkosten bedroegen 11.675.34.
Het maaien van het niet verpachte
deel der grasbermen werd weer uit
besteed. Het afkomende gras, dat
door de kantonniers tot hooi werd
verwerkt, werd afgenomen door de
coöperatieve 1 andbouwvereniging
„Eiland Walcheren". De distels op de
bermen en in de bermsloten werden
volgens de bestaande overeenkomst
bespoten en de Nederlandse Heide
maatschappij onderhield de bermbe
plantingen. De kantonniers verricht
ten de normale onderhoudswerk
zaamheden. Voorts werden zij inge
schakeld bij de gladheidsbestrijding,
die door verschillende gemeentebe
sturen werd uitgevoerd.
Het verslag maakt verder melding
van het feit, dat niet werd gewerkt
aan het schoonmaken en/of delven
van wegsloten en aan het onderhoud
van bruggen. Het geld, dat hierdoor
vrijkwam werd gebruikt voor het uit
voeren van wegverhardingen.
Deze werkzaamheden hadden een vlot
verloop omdat met de uitvoering er
van zo vroeg mogelijk in het jaar
werd begonnen en de slechte weers
omstandigheden van het tweede half
jaar er dus weinig invloed op hadden
en bovendien grote medewerking van
de aannemers werd ondervonden.
Achterstand ebt weg
Met het aanbrengen van de voor
do dienst 1957 geraamde opper
vlaktebehandelingen zal de ach
terstand in onderhoud, die bij dit
soort werken bestond, geheel zyn
weggewerkt. Bij de nu nog te be
handelen wegen is geen sprake
meer van een noodtoestand, zoals
voorgaande jaren vaak het geval
was. De asfaltbetonverhardingen
geven geen reden tot bijzondere
opmerkingen. Wel baren een aan
tal wegen zorgen, waar het de
draagkracht van de fundering be
treft. Ten aanzien van deze wegen
wordt een afwachtende houding
ook in 1957 verantwoord geacht.
De klinkerwegen verkeren in redelij
ke staat, met uitzondering van de
Oude Vlissingseweg en de Grijps-
kerkseweg. voor herstelwerkzaamhe
den aan de Oude Vlissingseweg is op
de begroting voor 1957 een yrü be
langrijke post uitgetrokken. Voor de
Grijpskerkseweg zal, in afwachting
van een definitieve verbetering door
verbreding van de verharding, met de
meest noodzakelijke herstelwerk
zaamheden moeten worden volstaan.
Tijdens het afgelopen verslagjaar
zijn weer enkele wegen aan het Weg
schap overgedragen; voor zeventien
wegen is dit nu nog niet het geval.
Ér wordt nog opgemerkt, dat voor
wat de bedragen aangaat, die de ge
meenten en de Polder Walcheren aan
het Wegschap verschuldigd zijn, .er
naar gestreefd wordt in deze bedra
gen ene constant evenwicht te bren-
Ilerke schommelingen ln deze bedra
gen zouden kunnen leiden tot de ont
wrichting van de financiën dezer
lichamen. In het slot van het verslag
wordt een woord van dank gericht tot
het personeel van het Wegschap „dat
in het afgelopen Jaar wederom met
ijver en voortvarendheid zjjn taak
heeft verricht, hetgeen het voeren van
een verantwoord beleid in belangrijke
mate heeft vergemakkelijkt".
In het jaaroverzicht wordt ook nog
het ernstige verlies gememoreerd, dat
de vergadering leed door het overlij
den van de heer P. Dregmans, burge
meester van Serooskerke, die ln 1954
tot lid van het college van beheer
werd benoemd.
AFSCHEID IN MIDDELBURG
Veel waardering voor
de heer P. Meliefste
De Christelijke Besturenbond te
Middelburg heeft gisteravond ln res
taurant „Suisse" op hartelijke wijze
afscheid genomen van zijn voorzit
ter, de heer P. Meliefste, die na een
tijd van 28 jaar als zodanig te heb
ben gefungeerd, meende de voorzit
tershamer te moeten neerleggen.
Na schriftlezing en gebed gaf de
voorzitter in zijn openingsrede een
terugblik over het afgelopen laar.
Spreker betreurde de geestelijke
lauwheid ook onder de christelijke
arbeiders en waarschuwde er voor.
om niet voor maatschappelijke wel
vaart de christelijke beginselen te
verloochenen.
Spreker verwelkomde vertegen
woordigers van de Christelijk-Histo-
rlsche en Anti-Rev. partilen ln Mid
delburg en van Christelijke Bestu
renbonden op Walcheren, afdeling
Middelburg K.A.B., en de heer P.
Tjeersma van het Chr. Nat. Vakver
bond te Utreeht.
Hierna bracht de secretaris, de
heer A. Maas, een gedetailleerd jaar
verslag uit, waaruit bleek, dat het
ledental op 31 december 1955 1381 en
WIJKGEBOUW
De wHkgebouwen zijn zo langzamer
hand behoorlijk dik gezaaid in Zee
land en er komt weer een nieuw ge
bouw bjj, in Koudekerke! Daar zal
binnenkort „Het Groene Kruis" over
gaan tot de aanbesteding van zo'n
gebouw, dat behalve voor Koudeker
ke ook in de behoeften van de ge
meenten Zoutelande, Biggekerke en
Meliskerke zal voorzien. De aanne
mers uit deze vier plaatsen kunnen
aan de inschrijving deelnemen. Het
gebouw zal een oppervlakte beslaan
van 295 vierkante meter.
AANBOD
Het aangezicht van Zierikzee, dat
in 1953 zo deerlijk werd geschonden
is de laatste tijd zeer ten gunste aan
het veranderen, vooral nu de beplan-
HUISSPREUK
Achter de tapkast in dat café op
Tholen hing al sinds jaar en dag een
soort huisspreuk, die de stamgasten
altgd maar op de koop toe hadden
genomen.
In fraaie sierletters stond er:
Vandaag betalen, morgen voor
niets". De kastelein had er al veel
plezier van gehad. Want van tijd tot
tijd was er altijd wel iemand, die de
volgende dag terug kwam om een
gratis consumptie. Hetgeen hem dan
'de gelegenheid bood om er grinne-
kend op te wijzen, dat er vandaag
betaald moest worden en dat men
daar uitsluitend „morgen" vrij van
was. Geen wonder van sprankelende
humor, maar toch teel dwaas genoeg
om enige weerklank te wekken.
Onlangs is er een grapjas wat die-
Ser op dit mopje ingegaan. Bij z'n
innenkomst wenste hij de waard na
drukkelijk een „goede morgen",
waarop de eigenaar van het etablis
sement wat verwonderd een „goede
morgen" terug gaf. ,£o", sprak de
klant tevreden, „en geef nou maar
een borrel weg. Want nou heb je
zelf toegegeven, dat het vandaag
morgen is..."
De waard toonde zich een goed
verliezer. Of hy de spreuk heeft ver
wijderd, is ons niet bekend.
ting van de voormalige stadswande
ling haar voltooiing nadert. Het ge
vogelte ontbreekt hier echter nog en
zodoende kwam de heer L. C. Krepel,
een inwoner van de stad, op het idee
de gemeente een koppel tamme een
den aan te bieden. B. en W. stellen de
raad voor deze schenking dankbaar
te aanvaarden!
LOOS ALARM
De bevolking van Bruinisse werd
dinsdagavond opgeschrikt door het
loeien van de brandweersirene. Wie
zich naar buiten spoedde, zag dat
zware rookwolken opstegen uit de
ventilatoren op het dak van de droog-
inrichting. De bedrijfsleider hiervan
is blijkbaar niet voor een kleintje ver
vaard, want hij drong het gebouw,
dat vol rook stond, binnen en con
stateerde, dat er eigenlijk niet veel
aan de hand was. Alleen de oliekachel
produceerde meer rook dan men van
het apparaat gewend is en deze was
dus de oorzaak van de schrik. Toen
de brandweerlieden arriveerden, ver
namen zij, dat er niets te blussen
viel
VONDST
Adjudant L. Kouwen van de rijks
politie te Renesse heeft een zeldzame
penning gevonden op het kerkplein
van Renesse. Het betreft hier een ge
denkpenning, die in 1619 in Neuren
berg is uitgegeven ter herdenking
van de stichting van Rome door de
tweeling Romulus en Remus. Beide
namen en de wolvin die lien, volgens
de legende, gezoogd zou hebben, staan
op de penning, die nog vrij gaaf is.
Met is onbegrypeiyk hoe de penning
enkele eeuwen geleden vanuit de
Duitse stad naar Renesse kwam. Een
verklaring is misschien het feit dat
gedurende het bestaan van Renesse
de grote markten op het kerkplein
gehouden zyn en kooplui uit den
vreemde wellicht de penning hebben
laten vallen, die later in de grond
verdwenen is.
op 31 december j.l. 1426 bedroeg.
Met voldoening werd vernomen, dat
het Chr. Nat. vakverbond weldra 'n
distrïctsbestuurder voor Zeeland zal
aanstellen.
Uit het fonds „Draagt Elkanders
Lasten" werd aan 16 patiënten hulp
verleend. Voor extra voeding, reis
kosten enz. werd via de plaatselijke
commissie 1834.uitbetaald.
Na de pauze nam de heer Meliefste
officieel afscheid als voorzitter *an
de besturenbond. Hij wees op het
grote verschil tussen het jaar 1928,
toen hij als voorzitter optrad, en de^
tijd van heden. De destijds bestaande
vijf Chr. Besturenbonden óp Walche-'
ren ijverden voor chr. organisatie
onder de landarbeiders. Ontzaglijk
veel werk is toen door de bestuurders
verzet. Er zat spanning en. ook ro
mantiek in en het was een prachtige
tijd, vol van teleurstelling en zegen.
In tegenstelling met die tijd, heerst
er nu slapheid, stabiliteit en er moet
een frisse geest komen en veel meer
activiteit. De chr. organisaties moe
ten worden versterkt en ook de so
ciale scholing der leden ter hand
worden genomen, wat van het groot
ste belang is voor de werknemers.
Spreker dankte voor de grote steun
en hartelijkheid gedurende deze 28
jaren ondervonden. Spreker felici
teerde de nieuwe voorzitter, de heer
A. Maas, met zijn benoeming.
Hierna overhandigde hij aan de
heer Maas de voorzittershamer.
De tweede voorzitter, de heer A.
Jeras, sprak namens de Chr. Bestu
renbond hartelijke woorden van af
scheid- Ook mevrouw Meliefste werd
nog door de tweede voorzitter toege
sproken, waarna hij tot slot aan de
scheidende voorzitter een polshorlo
ge en aan mevrouw Meliefste een
prachtige mand met fruit overhan
digde.
'Hierna volgden nog verschillende
toespraken, o.a. door de heer P.
Tieersma namens het C N.V., de heer
J. Hoek namens de Chr.-Hist. en A.
R.-partïjen, de heer J. Lodder uit
Vlissingen namens de Chr. Besturen
bonden op Walcheren. Verschillende
geschenken werden hem nog over
handigd door de sprekers.
Tenslotte beantwoordde de heer
Meliefste alle sprekers.
De muzikale omlijsting werd ver
zorgd door mevrouw Zee en haar me
dewerksters.
Hogere bustarieven
in de Bevelanden
De Auto Maatschappij Zeeland heeft
thans ook toestemming verkregen om
tot verhoging van de tarieven op de
verschillende bij haar in exploitatie
zijnde lijndiensten over te gaan. De
verhoogde tarieven, die nog moeten
worden vastgesteld, zullen waarschijn
lijk in maart van kracht worden.
Voor Zeeuws Landjuweel.
De Rooms-katholieke toneelvereni
ging „Crescendo" te Terneuzen zal
Hel beste ontbijt In de kortste
Benoeming bij rijkspolitie
Als wachtmeester hij de groep Brui
nisse der rijkspolitie is benoemd
wachtmeester G. J. Helinendncti te
Kruin ingen.
Archivaris Vlissingen
B. en W. van Vlissingen stellen de
raad voor over te gaan tot de be
noeming van een gemeente-archiva
ris voor Vlissingen in do vacature,
ontstaan door het vertrek van mr. W.
D. de Bruine naar Middelburg. Voor-
Êesteld wordt te benoemen: 1 J. den
óed. adjunct-commies bij het ge
meente-archief te Dordrecht; 2 J. P.
Rogier, adjunct-archivist by het ge
meente-archief te Delft.
Belastingverhoging
in Zierikzee
B. en W. achten financiële
positie zorgelijk
Burgemeester en wethouders van
Zierikzee hebben zich in een uitge
breid schrijven tot de raad gericht
over de financiële positie van de ge
meente, die zorgelijk is. Naar de over
tuiging van B. en W. moeten de ver
dere voltooiing van de rioleringswer
ken en de bouw van een rioolzuive-
ringsinstalltale binnen de kortst moge
lijke tijd verwezenlijkt worden. Hier
toe is het noodzakelijk dat de gemeen
te naar middelen omziet om zulks mo
gelijk te maken. In het verleden was
het nog wel mogelijk door een ver
hoogde subjectieve uitkering uit het
gemeentefonds het fiuanciële draag
vlak der gemeente te verbreden. Deze
mogelijkheid is in het huidige sta
dium niet meer aanwezig.
Er moeten, zo vervolgen B„ en W.,
dus andere wegen gezocht worden om
tot de noodzakelijke uitvoering van
kapitaalswerken te komen. Slechts
twee wegen staan open t.w. bezuini
ging van uitgaven of het vergroten
van eigen inkomstenbronnen. Bezui
niging behoort niet meer tot de reële
mogelijkheden, zodat er geen andere
uitweg is dan het verhogen van be
staande belastingen.
B. en W. stellen voor tot verhoging
van de tarieven voor heffing van
straatbelasting over te gaan o.l, door
het heffingspercentage voor de ge
bouwde eigendommen te brengen van
6 pet. op 8 pet. van de belastbare
huurwaarde en door het heffingsper
centage voor de ongebouwde eigen
dommen te brengen van 3 pet. op 4
pet. van de belastbare huurwaarde.
Uit deze verhoging zal ongeveer 5000
gulden per jaar meer te verwachten
zijn.
Verder stelt het dagelijks bestuur
voor de belasting op het bioscoopbe
zoek te wijzigen. Voorgesteld wordt
dit te brengen op 30 Dit zal even
eens 5000 meer opbrengen dan voor
heen, waarin het te verwachten da
lende bioscoopbezoek is vercalculeerd.
Verhoging van de overige percentages
achten B. en W. niet aan te bevelen.
Arbeidsmarkt in Zeeland
Blijkens een opgave van het Dis
trictsbureau voor de Arbeidsvoorzie
ning in Zeeland stond bij de onder de
ze dienst ressorterende G.A.B.'s per
15 februari j.l. een totaal aantal van
2669 Zeeuwse werkzoekenden rage-
schreven tegen 2439 per 15 januari
1957.
Het totaal aantal ingeschreven man
nen bedroeg per genoemde datum
2301 (2082), waarvan er 1068 geheel
werkloos waren, 863 werkzaam op ob
jecten voor aanvullende werkgelegen
heid en 370 te werk gesteld op G.S.W.-
objecten. Voor mannelijk personeel
waren op die datum 520 aanvragen ge
daan.
Wat de vrouwelijke werkzoekenden
betreft, hiervan stonden er per 15 fe
bruari in totaal 368 (357) ingeschre
ven. Van hen waren 199 geheel werk
loos en 169 niet werkloos. Het aan
tal aanvragen van werkgevers, dat op
die datum voor vrouwen genoteerd
stond, bedroeg 249.
NAAR VLISS1NGSE BUITENHAVEN
Vijf compressors persten lucht in
zes volgestroomde ballasttanks
De kolkende en zuigende stromingen van eb en vloed hebben de strijd met
het enorme Zweedse ertstankschip „Vittangi", dat woensdagavond laat nog
als een gevelde reus dwars ln de Westerschelde lag, nog steeds niet gewon
nen! Gister bleek zelfs, dat het kolossale stalen gevaarte niet reddeloos ver
loren ls. VUf machtige compressors persten woensdagmiddag lucht in de
volgestroomde ballasttanks, waardoor het schip aan stuurboordzyde veel
lichter werd. Zoveel lichter, dat er gisteravond een weinig beweging was te
bespeuren in de machteloze kolos. In de afgelopen nacht werden alle krach
ten gemobiliseerd en vanochtend tussen half vijf en vijf uur zouden vele
sleepboten hun duizenden P.K.'s Inzetten om de „Vittangi" vlot te trekken.
Scheepvaartdeskundigen achtten gisteravond de kans, dat dit zou gelukken
zeer reëel
der vertrok gisteren uit Maassluis het
bergingsvaartuig „Buffel" naar Vlis
singen.
De kans, dat het schip zal zinken
Het heeft er aanvankelijk niet naar
uitgezien, dat de toekomst van dit
Zweedse vaartuig nog zulke gunstige
perspectieven zou krijgen. Want
woensdagmorgen moesten de drijven
de kranen, die de lading zouden los
sen, werkeloos blijven! Zelfs bij be
trekkelijk laag water stond het dek
onder water, waardoor de luiken niet
geopend konden worden.
Maar ook al zouden de dekken niet
gedeeltelijk onder water hebben ge
staan dan nog zou het niet mogelijk
zrjn geweest de luiken te openen. Deze
luiken worden namelijk met oliedruk
omhooggebracht, maar doordat de
motoren van de „Vittangi" niet meer
gebruikt konden worden, was het on
mogelijk de luiken omhoog te bren
gen.
Succes had men echter wel met
het persen van lucht In de zes vol
gestroomde ballasttanks. Twee
compressors van' „De Schelde",
twee van het bergingsbedrijf Van
der Tak en één van net bergtngs-
vaartuig „Salvor 10" der Union de
Remorquage et Sauvage S.A. uit
Antwerpen spoten samengeperste
lucht ln de ballasttanks, die door
hun waterlast het schip aan stuur
boordzyde uit zyn balans trokken.
Een deskundige van de firma Van
der Tak kon ons woensdagavond
omstreeks half zeven vertellen, dat
het water in de ballasttanks door
de ingeblazen lucht naar schatting
vjjf meter omlaag was geperst!
Hierdoor werd het schip aan stuur
boordzyde ettelijke tonnen lichter.
Gisteravond werd bekend, dat heel
wat sleepboten hun krachten zullen
beproeven bij het vlot trekken van
de „Vittangi". Natuurlijk zullen de
„Scaldis" uit Vlissingen en de „Pool-
zee" uit Maassluis, die ook woensdag
middag weer op volle kracht draaiden
om het schip In een goede positie hou
den, hierbij zijn. Verder werden ook de
sleepboten „John P. Best" uit Vlissin
gen en Maas uit Maassluis ingezet. De
sleepboot „Gele Zee" uit Rotterdam,
die juist op weg is van Port Said naar
Rotterdam, moet evenals de „Pool-
zee" de reis naar de thuishaven onder
breken, want ook dit schip is inmid
dels naar Vlissingen gedirigeerd. Ver-
(Slot van pag. 1)
is geweest, waarop de Middelburgse
raad zich bijna elke vergadering heeft
beraden. Volgens de vroeger geldende
formule heeft Middelburg niet meer
woningen kunnen bouwen, dan er ge
bouwd zijn, aldus de heer Baars, die
voorts aanstipte, dat na de afschaf
fing van deze formule het gemeente
bestuur het bewijs geleverd heeft in
hoge mate diligent te zijn voor dit
Erobleem. Want dadelijk kwam het
estuur met ruim 300 woningen uit de
bus. De heer Baars was verder van
mening, dat niet Vlissingen of Sou
burg de contingenten woningen in
Den Haag hebben „losgepeuterd",
maar de directie van de N.V. Kon. Mij
„De Schelde". Met de leden van „Han
delsbelang" was de heer Baars ten
slotte van mening, dat deze kwestie
door het bestuur diepgaand onder
zocht zal moeten worden.
Tenslotte stelde de heer A. Iman-
se, bestuurslid, voor, dat de heer
Carrière tydens een volgende be
stuursvergadering zyn visie over
dit probleem nader uiteen zal zet
ten, zodat het bestuur een schema
kan opstellen hoe deze materie het
beste aangepakt kan worden.
TWEEDE VEERBOOT.
Voorts kwam in deze vergadering
ook dit jaar weer mededingen naar n0o; een zeer* belangrijk punt aan de
het Zeeuwse Landjuweel. Onder re- orrio Tilden* non tórt n,L,inv,f
gie van de bekende Belgische regis
seur Herman Bruggen wordt daar
voor thans ingestudeerd het blijspel
„Huwelijksreis zonder man". Het ligt
in de bedoeling een tweetal opvoe
ringen te Terneuzen te geven. De
eerste daarvan zal zyn op woensdag
10 april aanstaande. De baten zulleti
ten goede komen van de jaarlijkse
reis van de Terneuzense ouden van
dagen.
orde Tijdens een kort overzicht over
het afgelopen jaar wees de heer Ter-
woert op de zware klap. die de Zeeuw
se en natuurlijk ook de Middelburgse
zakenwereld aan het einde van 'het
jaar moest incasseren: De mededeling
van de minister van verkeer en wa
terstaat. dat de bouw van de tweede
boot Vlissingen-Breskens voorlopig
geen doorgang zal vinden. „Wij moe
ten Onszelf niet wijs maken, dat het
met de verkeerssituatie nog wel los
f Advertentie)
en schotels ook
De snelste
VELPON
zal lopen, want men kan het verkeer
in de naaste toekomst niet meer
aani", aldus betoogde mr. Terwoert.
Vele busondernemers en automobilis
ten. die anders een bezoek zouden
brengen aan Middelburg, zullen af
schrikken door de lange wachttijden,
die er in dé toekomst absoluut zullen
komen. En hoe lang zullen deze moei
lijkheden met name voor de zakenwe
reld duren zo vroeg spreker zich af.
Staande de vergadering stelde mr.
Terwoert dan ook voor om een tele
gram aan de minister te zenden om
de bewindsman nogmaals de moeilijk
heden onder ogen te brengen en hem
te bewegen over te gaan tot bouw van
de tweede veerboot. Dit voorstel kreeg
de volledige instemming der vergade
ring.
Tevens wees de voorzitter van „Han
delsbelang" er op, dat de Middelburg
se zakenwereld ondanks de slechte
zomer tevreden kan zyn. Het vreem
delingenverkeer is toegenomen, even
als de greep van de hoofdstad op het
platteland. Een der bezwaren is, aldus
mr. Terwoert, dat in vele bedrijven de
toppen in donderdag en zaterdag een
belemmering vormen voor de goede
bediening. Hierby wees nir. Terwoert
on de mogelijkheden voor spreiding,
die helaas tot nu toe nog niet verwe
zenlijkt konden worden, hoewel hier
wel aan gewerkt wordt.
NIEUWE VOORZITTER.
Op deze vergadering werd voorts
een nieuwe voorzitter gekozen, daar
de heer Terwoert zich als zodanig niet
meer herkiesbaar stélde, dit na een
„ambtsperiode" van zeven jaar. Als
nieuwe „beleldsman" werd met alge
mene stemmen gekozen de heer W, de
Boer, de directeur van de Rotterdam
se Bank. De aftredende voorzitter
ging in één belangwekkend betoog
nog dieper in op de toekomstmoge
lijkheden voor Middelburg, en sprak
hierbij tevens over zijn afgelopen be
stuursperiode. Wij komen op deze ver
gadering, waarin de heer R. A. Rene-
man, commissaris van politie te Mid
delburg, voorts een intéressante cau
serie hield over „Het stadsverkeer en
de middenstand" in een volgend num
mer nog nader terug.
wel uitgesloten geacht. Indien de f
tuatie zich inderdaad niet kritiek laat
aanzien, wordt de „Vittangi" naar de
Vllsslngse buitenhaven gesleept. Zo
spoedig mogelijk zal daar de lading
erts ruim 22.000 ton uit het
schip gelost worden. Is dit gebeurd,
dan ls er geen gevaar meer voor het
Zweedse vaartuig, want de ruimen,
waarin geen water staat, honden de
„Vittangi'' dan gemakkelijk drijvende.
Het spreekt vanzelf, dat het voor
velen van het grootste belang is, dat
hét schip vlot getrokken wordt. L.
Smit en Co. doet het werk op basis
van „no cure no pay", hetgeen dan wil
zeggen, dat er met betaald behoefd te
worden als de werkzaamheden geen
resultaat opleveren. Voor de werk
zaamheden heeft de N.V. Scaldis het
agentschap.
Ondertussen wordt algemeen
aangenomen, dat het schip het al
leen aan zijn bijzondere bouw te
danken heeft, dat het nog niet
doormidden geknapt is. De „Vit
tangi" ls min of meer „twee-sche-
pen-in*êén". In het midden zijn de
ruimen aangebracht, terwijl zowel
aan stuurboord- als aan bakboord
zijde de ballasttanks langs de ge
hele lengte van het schip zyn ge
bouwd.
In deze tanks kan ook olie vervoerd
worden. De buitenwand aan stuur
boordzijde is reeds over een lengte van
vyftig meter gescheurd, maar toch
staan alleen zes ballasttanks en dus
niet één ruim onder water.
In de loop van woensdag heeft de
heer Swen Brusewitz uit Stockholm,
één van de eigenaren van het schip,
in Vlissingen de situatie ln ogen
schouw genomen.
Voor Zeeuws nieuws zie ook de
pagina's 5 en 7.
¥»<A*WVWWVV
vvwwvwww
Visserij-weekeinde
te Vlissingen
Op 8 en 9 maart a.s.
Naar wij vernemen zal „Zevibel",
de Vereniging tot bevordering van de
Zeeuwse Visserijbelangcn, in samen
werking met de Zeeuwse Volkshoge
school op vrijdag en zaterdag 8 en 9
maart a.s. een visserij-bijeenkomst or
ganiseren in de jeugdherberg te Vlis
singen.
Nadat de voorzitter van „Zevibel
burgemeester A. L. S. Lockefeer, de
bijeenkomst zal hebben geopend,
spreekt vrijdagavonds de directeur
van het Rijksinstituut voor Visserij-
onderzoek, dr. P. Korringa over het
onderwerp: „Welke mogelijkheden
resten nog voor de oester- en mossel
cultuur bij voltooiing van het Delta
plan". Hij zal hierbij de Zandkreek-
proef bespreken. Na een discussie over
deze inleiding, zullen lichtbeelden
over de oester- en mosselcultuur in
Frankrijk en de film: „En de zee was
niet meer" over het verdwijnen van
de Zuiderzeè, worden vertoond.
In de zaterdagmorgen-bijeenkomst
zal de heer H. S. Drost, inspecteur der
visserijen in het le district, het woord
voeren over: „De harde noodzaak van
visserijonderwijs". waarna de heer C.
Varkevisser, directeur van de visse-
rijschool te Katwijk zal vertellen hoe
een dergelijke school werkt.
Na de gezamenlijke maaltijd zal de
secretaris van „Zevibel", drs. R. Cam-
bier, des middags een nabeschouwing
geven en de bijeenkomst sluiten.
De leiding berust bij de heer H. He
ringa, hoofdcursus'.eider van de volks
hogeschool „Olartsduyn" te Rockanje.
VANDAAG
- Electro: „De zeven hoofd
eis jaar), aanvang 7 en 9.15
Middelburg
zonden",
uur.
Vlissingen Alhambra: „Nlght and day"
(18 Jaar), aanvang 7 en 9 uur; Luxor:
„Spel me' de dood (14 jaar), aan
vang 8 uur.
Goes Grand: „My sister Eileen", (alle
leeftijden), aanvang 8 uur; „Prins van
Oranje": Bijeenkomst Friese vereni
ging, aanvang 20.00 uur.