Oostburger vertrok als Rode- Kruischauffeur naar Hongarije kaas VRIJE UNIVERSITEIT HAD VOORSPOEDIG JAAR 1956 MINISTER MANSHOLT OVER DE TEELT VAN SUIKERBIETEN Doe^meér met PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 8 FEBRUARI 1957 De heer De Neve zal dezer yen weer vertrekken dage Een dezer dagen is na een afwe zigheid van bijna tweeëneenhalve maand in zijn woonplaats Oost burg teruggekeerd de heer P. L. de Neve, die eind november van het vorig jaar als chauffeur voor het Rode Kruis naar Wenen ver trok van waaruit hij het zwaar ge troffen en noodlijdende -Boedapest hielp bevoorraden. De heer De Neve, die gehuwd is en vader van drie jonge kinderen, werkt in het dagelijks leven als opperman bij een bouwbedrijf in Waterland- kerkje. Toen het Rode Kruis evenwel enkele weken na het begin van de opstand in Hongarije een dringend beroep deed op zijn leden, was de Oostburgse opperman één der eersten die zich aanmeldden als chauffeur. „Vandaag of morgen kan er een tele gram komen, dat ik weer naar Wenen moet en dan ben ik onmiddellijk weg". Hij vertelde het zo gemakkelijk als gold het een reisje naar een naburig dorp I „Ik voel het nu eenmaal als mijn plicht om die arme mensen in Hon garije te helpen", verklaarde hij zich nader, „en gelukkig heb ik van mijn werkgever onbeperkt vrij gekregen." De heer De Neve is een van de wei nigen. die zo'n lange periode achter een als chauffeur dienst hebben ge daan, want de meesten van zijn Rode Kruiscollega's kregen slechts 1 maand vrij. De ploeggeest was ondanks het Raad voor Luchtvaart over vliegongeval Schoondijke. Piloot werd berispt De Raad voor de Luchtvaart heeft de piloot van de Piper Super Cub PH-NEV berispt, die 15 juni van het vorig jaar na net uitvoeren van een sproeivlucht op een met klaver be- froeid terrein in de gemeente choondijkc met zijn toestel in een sloot terechtkwam. Na het uitvoeren van zijn vlucht zette de bestuurder het toestel aan het begin van tk; landingsbaan aan de grond. Hij gaf vervolgens weer iets gas en hield de Piper juist boven de grond in vliegende toestand. Toen hij normaal wilde uitrollen en het toestel voor het einde van de lan dingsbaan tot stilstand wilde bren gen, bleek dit niet meer mogelijk. Het vliegtuig kwam in een droge sloot terecht en werd daarbij be schadigd. De bestuurder, de enige in zittende, bleef ongedeerd. De oorzaak van het ongeval is na&r de mening van de raad gelegen in de omstandigheid, dat de bestuurder van de Piper Super Cub bij het in zetten van de landingsmanoeuvre niet de landingskleppen heeft ge bruikt. Zijn poging om het toestel halverwege de landingsbaan weer aan de grond te krijgen faalde, daar het boven de grond bleef uitzweven, waardoor een ongeval niet kon wor den voorkomen. Naar de mening van de raad bestond er voor de bestuur der geen enkele reden om enig risi co te nemen. Zij vond dan ook in het gebeurde aanleiding haar afkeu ring uit te spreken over de door de piloot gevolgde handelwijze. De raad achtte een berisping op haar plaats. Schipper van sleepschip veroorzaakte aanvaring Op 10 juli 1956 ontstond in de ha veningang van Wemeldinge een aan varing tussen de sleepschepen „Ag- nella" en „Adjo", als gevolg waarvan laatstgenoemd schip met de voorste ven op de westhavendam liep en even later de vloedstroom het achterschip op de oosthavendam drukte. De gehe le haveningang was zodoende afge sloten. Als hoofdschuldige van dit on geluk wees de Commissie Binnen- vaartrampenwet de schipper van de „Agnella" aan. Op het Hollandsch Diep voeren bei de schepen reeds in eikaars nabijheid. De „Agnella" lag echter, gesleept door de sleepboot „Mon Desir", voor. De sleepboot „Jadi" trok de „Adjo" en deze sleep, die sneller voer dan eerstgenoemde, wilde passeren. Tot voor Wemeldinge heeft de „Agnella"- „Mon Desir"-sleep echter bijge stuurd, zodat passeren onmogelijk was door de optredende zuiging. Toen de beide schepen voor de haven van Wemeldinge gekomen waren, had zo meent de commissie één der vier gezagvoerders zo wijs moeten zijn de andere sleep voorrang te verlenen. De schipper van de „Agnella" be sloot vlak voor de haven rechtsom keert te maken, teneinde de andere sleep gelegenheid te geven als eerste de sluis binnen te varen. Dit was de directe oorzaak van de aanvaring, waaraan de commissie de schipper van de „Agnella" het meest schuldig acht. Zij geeft voorts als haar mening, dal de kapitein van de „Jadi" en de schipper van de „Adjo" beter hadden gedaan vóór de haven te wachten tot de welbewuste dwarsdrijvers, de „Ag nella" en de „Mon Desir", binnenge varen waren. Aankoop oesterfonds Voor de oesterkwekers, die nog geen twee-derde van hun basiscijfer aan consumptie-oesters hebben ver kocht bestond deze week gelegenheid het ontbrekende deel te leveren aan de stichting „Aankoop Oesters". Tot aankoop kon de stichting echter niet overgaan, aangezien de aangeboden partijen oesters niet aan de gestelde eisen voldeden. voortdurend wisselen van de chauf feurs uitstekend. „Dat was juist zo prettig, omdat wij de kerstdagen en de jaarwisseling ver van huis en haard moesten doorbrengen", aldus de heer De Neve, „en we hebben deze feestdagen dan ook in gezellige sfeer gevierd." Naar Boedapest Reeds op 28 november reisde hij met een konvooi van vier Rode-Kruiswa gens hijzelf bestuurde een zware 5-tons Ford-Diesel van Den Haag naar Wenen, waar het van de vroege morgen tot de late avond aanpakken was geblazen. Eerst werden onze wa gens gelost, en daarna weer met an dere goederen geladen, zo vertelde hij. Van 20 wagens zowel van het Nederlandse als van het Zwitser se Rode Kruis werd een kon vooi geformeerd, dat via Nickels- dorf naar Boedapest reed, een af stand van ongeveer 300 kilome ter. De controle onderweg van Russen en Hongaren geschiedde vlot en eigenlijk konden we aan Rode-Kruisman P. de Neve (links) tijdens het verladen m van hulpgoederen voor .Honga- n H rye op het vliegveld in Wenen. jj| (Foto P.Z.C.) i [llllllllllllllllllllllll niets merken, dat er zo hevig was gevochten. Meer vertelde de heer De Neve er niet van. „Over de kwestie Hongarije zelf kun nen we beter zwijgen", meent hij. „Dat is ons trouwens ook ver zocht!" Het Rode-Kruiskonvooi bracht de goederen steeds naar grote loodsen op het fabriekseiland Csepel. De mannen bleven des nachts in Boedapest, waar ze ondergebracht werden in een als noodhospitaal herschapen school. Met Hongaren kwamen ze vrijwel niet in contact, want de taalmoeilijkheden bleken onoverkoombaar. De heer De Neve zal dezer dagen weer vertrekken misschien van daag, misschien morgen, hij weet het niet. Het komt er niet zo op aan. Be langrijker is, dat hij in staat is iets voor zijn medemensen te doen. En dat kan hij daar in Wenen l Kinderen veroorzaakten defect aan brug. Door toedoen van enkele school jongens is de brug over het Kanaal door Walcheren by Oost- en West- Souburg donderdagmorgen enige tijd buiten dienst geweest. Omstreeks tien minuten voor negen lichtten de knapen, terwijl de brug open was om een schip te laten passeren, de af sluitboom op, waardoor een storing in het mechanisme optrad. Zodoende moest de brug zowel voor het weg verkeer als de scheepvaart enige tijd gesloten worden. Om kwart over tien was alles weer normaal. Begrotingszitting Goese raad. •dag 14 februari a.s., des middags drie uur in openbare vergadering bij eenkomen, ter behandeling van de begroting voor 1957. Om B. en W. ge legenheid te geven zich op de beant woording van de gestelde vragen te beraden, zal de vergadering na de al gemene beschouwingen worden ge schorst, en pas 's avonds worden her opend. In deze vergadering zullen verder o.m. voorstellen in behandeling ko men tot het verkopen van bouwter rein voor 12 woningen in plan-West, tot het ruilen van grond met Louisse Goes n.v., tot het wijzigen van de Gasthuistarieven, tot net aankopen van grond in zuid-oost en in plan Valckeslot. Voorts o.m. tot het afwij zend beschikken op het verzoek om subsidie voor de r.-k. fröbelopleiding te Vlissingen, tot verkoop van de wo ning Kamperfoeliestraat 121 aan de heer F. I. Flipse, voor f 15.557.60 en tot het verlenen van medewerking aan de Beatrixschool voor de vervan ging van kolenkachels door de eer tijds gebruikte gasradiatoren. VERGADERING RING WALCHEREN Lonende garantieprijs niet alleen bepalend voor omvang van areaal. Minister Mansholt heeft geantwoord op schriftelijke vragen van het Eer ste Kamerlid de heer Mertens over de financiële resultaten van de teelt van suikerbieten. Het is de minister bekend, aldus het antwoord, dat vele landbouwers zijn teleurgesteld over de financiële resultaten van de suikerbieten, ver bouwd in het afgelopen seizoen. De in vele gevallen minder goede uitkomsten moeten naar de mening van de minister worden toegeschre ven aan de slechte weersomstandig heden, een risico, dat uiteraard voor rekening is van de verbouwer. Op de vraag, of het areaal bieten in 1957 niet belangrijk zal inkrimpen, is nog moeilijk een concreet antwoord te geven. De minister is van oordeel dat met een lonende garantieprijs alleen bepalend is voor de omvang van het areaal, daar deze verbouw in vele gevallen reeds zijn begrenzing vindt in de op het bedrijf beschikba re werkkrachten. Gezien het vorenstaande, is het, wellicht mede onder invloed van de moeilijkheden ondervonden in het afgelopen seizoen, wel waar schijnlijk, dat de verbouw in som mige gebieden een inkrimping zal ondergaan. De binnenlandse produktie aan suiker zal in dit geval ongetwijfeld beneden de behoefte blijven. De vraag, of door de gestegen sui kerprijs op de wereldmarkt onze de- viezenpositie nadelig wordt beïn vloed. kan bevestigend worden be antwoord. Voor het treffen van bijzondere voorzieningen in verband met de in ternationale toestand ziet de minis ter vooralsnog geen aanleiding. De minister acht het gewenst, dat de suikerprijs voor de oogst 1957 zo spoedig mogelijk wordt vastgesteld. Reeds thans kan worden toegezegd, dat wijzigingen, voortvloeiende uit een herziening van de uitgangspun ten voor de kostprijscalculaties, in de nieuwe suikerprijs zullen worden doorberekend. Oesterkwekers gaan combineren. Evenals twee jaar geleden zullen de oesterkwekers ook dit jaar in combi natie hun zaaioesters uitzaaien om deze op te laten groeien tot consump tie-oesters. De lage prijzen van de zaaioesters, waarvan geen enkele kweker kan bestaan, zijn voor het be stuur van de „Zeeuwse Oester" aan leiding geweest om weer in deze rich ting te gaan werken. Twee jaar gele den werd om dezelfde reden in combi natie gezaaid. De resultaten waren van die aard, dat de deelnemers zeer tevreden waren. Het is de „Zeeuwse Oester" gelukt de beschikking te krij gen over twee prima percelen, waarop ongeveer 80.000 kg oesters kunnen worden uitgezaaid. Stappen zijn reeds ondernomen om in het aanstaande sei zoen uitgezaaide oesters zelf te gaan exporteren. Hiertoe is men overge gaan omdat in de laatste jaren de verkoop van consumptie-oesters aan dc exporteurs niet al te best loopt. Voor de kwekers is deze toestand ver re van ideaal, reden waarom deze nu naar andere mogelijkheden uitzien. Contributies stegen in tegenstelling met 1955. In tegenstelling tot 1955, toen men wat betreft de contributies voor de Vrije Universiteit te Amsterdam nog al pessimistisch gestemd was. kon echter over het afgelopen jaar een verheugende stijging gemeld worden. Dit deelde de heer Jac. Kalisvaart oordiger-propagan- (van de vereniging van Hoger Onderwijs op Gerei. Grondslag) mee tijdens de woensdag middag onder voorzitterschap van ds. W. J. Meister, geref. predikant te Middelburg, gehouden jaarvergade ring van de ring Walcheren van de Vrije Universiteit. Deze instelling kon In 1956 de „kas" afsluiten met een ba tig saldo van 30.000, hetgeen nog nooit eerder is voorgekomen. Verder ging de heer Kalisvaart na der in op de betekenis van de V.U. Velen, en hier zijn er ook bij onder de gereformeerde, weten niet wat de V.U. feitenljjk is. Wanneer men er over spreekt, denkt men aan een „ga ren- en bandwinkeltje", zo zei spre ker. De heer Kalisvaart betoogde, dat men vooral via de radioprogramma's aan de weet komt. wat de VTU. eigen lijk is en doet. Tevens wees de heer Kalisvaart er op, dat momenteel 30.000 leden en be gunstigers het mogelijk maken, dat 2200 studenten zich gereed maken voor hun arbeid. Spreker vroeg zich af of dan de huidige bijdrage wel vol doende is. „De universiteit is in de eerste plaats groot krachtens haar beginsel en niet naar rato van het aantal studenten en hoogleraren", al dus de heer Kalisvaart. Tenslotte merkte spreker nog op, dat enige tyd geleden de eerste paal de grond ingegaan is voor de medische faculteit. „Een offer daarvoor te brengen is toch zeker niet te veel. Voor die zaak moeten wij arbeiden", zei de heer Kalis- vaart tot beslnlt. Ds. Meister deel de bierop mee, dat op 6 maart a.s. In Goes een correspondentendag gehouden zal worden, waarop prof. dr. A. Djjk waarschijnlijk het woord zal voeren. Ook zal er een film van de V.U. vertoond worden. Niet ontevreden Tevoren hadden reeds de correspon denten verslag uitgebracht betreffen de de activiteiten in de verschillende Walcherse gemeenten. Over het alge meen was men niet ontevreden. In de meeste afdelingen was enige vooruit gang wat contributie betreft te be speuren, terwijl ook de busjesactie goed rendeerde. Alleen op de afdelin gen Domburg, Gapinge en Oostkapel- le was een kleine teruggang te mel den. Vlissingen wacht thans nog op een nieuwe voorzitter, waarna ook de ze afdeling weer op volle toeren kan gaan werken. Enkele afgevaardigden betoogden, dat het vorig jaar ver schillende personen zich als lid opga ven, maar jammer genoeg nog niet bezocht werden via Amsterdam. Van bestuurszijde werd meegedeeld, dat dit binnenkort zeer zeker het geval zijn zal, daar déze adressen immers in Amsterdam bekend zijn. Na een tienjarige werkperiode nam de heer C. van Alten uit Vlissingen afscheid als secretaris van de ring. Ds. Meister wees er op, dat de heer EXAMENS Aan de r.-k. universiteit van Nijme gen slaagde voor het kandidaatsexa men deel 2 geneeskunde de heer J. A. Rozemeyer te IJzendijke. Voor 't doctoraal examen rechter slaagde de heer J. P. van Tiwst te IJzendijke. Van Alten deze functie immer met grote accuratesse vervuld heeft, waarvoor hjj de scheldende dan ook dank bracht. Nadat de heer J. Bosse- laar uit Aagtekerke tot nieuwe secre taris gekozen was, sprak de heer Van Alten een dankwoord. Bij de rond vraag kwamen nog enkele contribu tieproblemen ter sprake, die echter de aandacht hebben van het bestuur. Oud en nieuw bij de Nederlandse Spoorwegen. Een van de eerste trei nen, die donderdag de automatisch beveiligde spoorwegovergang te Krabbendyke passeerde, was een oude stoomlocomotief met een reeks goederenwagons. Op de voorgrond de heer G. D. van de Broek die er vele jaren overwegwachter te geweest. (Foto P.Z.C.) Uitspraak scheidsgerecht uitgesteld. Het uitstaande beroep van enkele oesterkwekers-exporteurs tegen de vaststelling van exportcijfers door het bedrijfsschap voor visserijprodukten i3 door de raad van beroep voor het bedrijfsleven aangehouden. De defini tieve uitspraak zal pas over twee maanden geschieden. (Advertentie) LELIJKE WINTERHANDEN? Gee£ ze dè remedie. niet te vergelijken I reeds vanaf f 1.35 AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS Iets betere stemming 6 febr. 7 febr. Nederland 1951 (3%) 91% Nederland 1948 (3%) 85 85 Nederland 1955 (3%) 87 87 Nederland 1947 (3%) 3 86% 86% Nederland 1937 3 85% 85% Dollarlening 1947 3 92% 93% Investerlngscert, 3 91% 91% Nederland 1962-64 3 91% 91% Ned. Indlë 1937 3 91% Nat. Handelsbank 105% 105% Ned. Handelmij. 166 167 Alg. Kunstzijde Unie 198% 19934 Bergh's en Jurgens 262 270 Calvé-Delft 289 391 Hoogovens n.r. 271 273 Ned. Kabelfabriek 268% 274 Philips 248% 25034 Unilever 338 341% Wüton-Feljenoord 219% 219 Kon. Petroleum Mij. 154.50 155.55 Amsterdam Rubber 79 79 Holland Amerika Lijn 174 175% Kon. Paketvaart 160 Rotterdamse Lloyd 172% 174 Scheepvaart Unie 168% 169 Stv. Mij. Nederland 201 203% H.V.A. 97 Deli Mij. 102 b. 100% Bank van Ned. Gem. 4% 96% 9634 Albert Heljn 116 116 Van Berkels Patent 113% 115 Centrale Suiker 195 195 Kon. Mij. De Schelde N.B. 210 210 Intern. Nickel 105% 106 Anaconda 6634 67% Bethlehem Steel 177 179 General Motors 40A 40% Kennecott 105 106% New York Central 3134 31% Pennsylvania 21% 21% Republic Steel 51 51% Shell Oil Comp. 77% 77% Tide Water 34% 3434 U.S. Steel 62% 62% PREMIELENINGEN Amsterdam 1951 99*4 Breda 1954 89'/; Eindhoven 1954 90?* Enschede 1954 92% Den Haag 1952 I 10434 Den Haag 1952 II 102% Rotterdam 1952 I 99% Rotterdam 1952 II 105 'Utrecht 1952 98 Advertentie) dinsdag op halve kracht nü aan KAAS gedacht maandag snipverkouden met uit te houden Griep krijgt in 't gezin geen kans, als moeder voor extra voedzame maaltijden zorgt. Dat behoeft niet duur te zijn: denkt U maar eens aan onze beroemde KAAS. Wist U al dar wintergroente bereid met kaas veel lekkerder èn veel voedzamer wordt Morgen meteen proberen woensdag alles naar wens weer 'n ander mens! Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN Amsterdam, 7 februari. Londen 10.66%—10.66%. New York 3.82%- 3.83%, Montreal 3.99%—4.00%. Pa rijs 1.0810—1.0820. Brussel 7.58%— 7:59, Frankfurt 90 78—90.83, Zürlch 86.89%—86.94%, Zlirich (vr. fres.) 89.17%—89.22%, Stockholm 73.57 73.62, Kopenhagen 55.01%—55.06%, Oslo 53.32%—53.37%, Milaan 60.59% 60.64%. Wenen 14.64%—14.65%, Japanse verrekenlngsdollar 3.78H— 3.79A, Turkse verrekeningsdollar 3.79%—3.79%. VWiWWAWVWAWAW? ANP-CBS BEURSINDICES Intern. Industrie Scheepvaart Banken Indon. fondsen Algemeen 5/2 6/2 7/2 63.01 260.67 262.68 147.10 146.93 147.05 160.40 160.60 161.01 124.35 123.37 123.37 99.51 99.60 99.60 194.64 193.44 194.45 Van de verlaging van het Engelse officiële disconto van 5% tot 5 procent ging gisteren een psychologische uit werking uit op de effectenmarkt alhier. Deze verlaging was al wekenlang tn de pen en men had daarmee al geruime tijd rekening gehouden. Men was het er hier wei over eens. dat deze maatregel van Londen een verbetering kan Inluiden van Engelands situatie, maar dat daarvan voor de positie alhier niet zo veel te verwachten ls. In geen geval helde men gistermiddag over tot de mening, dat het voorbeeld van de Bank of England ge volgd zal worden door de Nederlandsche Bank. De Invloed van de Engelse discon toverlaging beperkte zich dan ook tot een opgewekter stemming voor de staats- fondsenmarkt. Over de gehele linie wa ren Nederlandse staatsleningen beter ge stemd en met name de staffellenlng liep omhoog tot 87, Investeringscertificaten tot 92. In het verdere verloop evenwel trad een reactie In. waardoor de staffel- lening weer tot 86% terugviel. Uiteinde lijk bleef er dus van de Engelse maat regel alhier niet veel over. Toch was onze aandelenmarkt opgewek ter gestemd dan de vorige dagen. Het geen ln hoofdzaak moet worden toe geschreven aan het optimistischer slot van Wallstreet. Internationale fondsen waren dientengevolge over de gehele linie aan de vaste kant: Philips passeer de de 250. Unilever liep op tot 342 en Koninklijke werd verhandeld op ruim 1 gulden hoger niveau. A.K.U. herstelde zich tot bijna 200. Overigens had de markt weinig te betekenen: Scheepvaart was echter ln herstel, ook voor K.N.S.M., die de laatste dagen door het teleurstellende dividend waren afgebrokkeld. Indonesi sche fondsen verwaarloosd. Converteer bare obligaties Philips goed prijshoudend op 112%. De spoorweglening werd ver nomen op 101. De claims Arnhemse Scheepsbouw deden onveranderd 120 gulden. Prolongatie 334 pet.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1957 | | pagina 4