Oostburger vertrok als Rode-
Kruischauffeur naar Hongarije
kaas
VRIJE UNIVERSITEIT HAD
VOORSPOEDIG JAAR 1956
MINISTER MANSHOLT OVER DE
TEELT VAN SUIKERBIETEN
Doe^meér met
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VRIJDAG 8 FEBRUARI 1957
De heer De Neve zal dezer
yen weer vertrekken
dage
Een dezer dagen is na een afwe
zigheid van bijna tweeëneenhalve
maand in zijn woonplaats Oost
burg teruggekeerd de heer P. L.
de Neve, die eind november van
het vorig jaar als chauffeur voor
het Rode Kruis naar Wenen ver
trok van waaruit hij het zwaar ge
troffen en noodlijdende -Boedapest
hielp bevoorraden.
De heer De Neve, die gehuwd is en
vader van drie jonge kinderen, werkt
in het dagelijks leven als opperman
bij een bouwbedrijf in Waterland-
kerkje. Toen het Rode Kruis evenwel
enkele weken na het begin van de
opstand in Hongarije een dringend
beroep deed op zijn leden, was de
Oostburgse opperman één der eersten
die zich aanmeldden als chauffeur.
„Vandaag of morgen kan er een tele
gram komen, dat ik weer naar Wenen
moet en dan ben ik onmiddellijk
weg".
Hij vertelde het zo gemakkelijk als
gold het een reisje naar een naburig
dorp I
„Ik voel het nu eenmaal als mijn
plicht om die arme mensen in Hon
garije te helpen", verklaarde hij zich
nader, „en gelukkig heb ik van mijn
werkgever onbeperkt vrij gekregen."
De heer De Neve is een van de wei
nigen. die zo'n lange periode achter
een als chauffeur dienst hebben ge
daan, want de meesten van zijn Rode
Kruiscollega's kregen slechts 1 maand
vrij.
De ploeggeest was ondanks het
Raad voor Luchtvaart over
vliegongeval Schoondijke.
Piloot werd berispt
De Raad voor de Luchtvaart heeft
de piloot van de Piper Super Cub
PH-NEV berispt, die 15 juni van het
vorig jaar na net uitvoeren van een
sproeivlucht op een met klaver be-
froeid terrein in de gemeente
choondijkc met zijn toestel in een
sloot terechtkwam.
Na het uitvoeren van zijn vlucht
zette de bestuurder het toestel aan
het begin van tk; landingsbaan aan
de grond. Hij gaf vervolgens weer
iets gas en hield de Piper juist boven
de grond in vliegende toestand. Toen
hij normaal wilde uitrollen en het
toestel voor het einde van de lan
dingsbaan tot stilstand wilde bren
gen, bleek dit niet meer mogelijk.
Het vliegtuig kwam in een droge
sloot terecht en werd daarbij be
schadigd. De bestuurder, de enige in
zittende, bleef ongedeerd.
De oorzaak van het ongeval is na&r
de mening van de raad gelegen in
de omstandigheid, dat de bestuurder
van de Piper Super Cub bij het in
zetten van de landingsmanoeuvre
niet de landingskleppen heeft ge
bruikt. Zijn poging om het toestel
halverwege de landingsbaan weer
aan de grond te krijgen faalde, daar
het boven de grond bleef uitzweven,
waardoor een ongeval niet kon wor
den voorkomen. Naar de mening van
de raad bestond er voor de bestuur
der geen enkele reden om enig risi
co te nemen. Zij vond dan ook in
het gebeurde aanleiding haar afkeu
ring uit te spreken over de door de
piloot gevolgde handelwijze. De
raad achtte een berisping op haar
plaats.
Schipper van sleepschip
veroorzaakte aanvaring
Op 10 juli 1956 ontstond in de ha
veningang van Wemeldinge een aan
varing tussen de sleepschepen „Ag-
nella" en „Adjo", als gevolg waarvan
laatstgenoemd schip met de voorste
ven op de westhavendam liep en even
later de vloedstroom het achterschip
op de oosthavendam drukte. De gehe
le haveningang was zodoende afge
sloten. Als hoofdschuldige van dit on
geluk wees de Commissie Binnen-
vaartrampenwet de schipper van de
„Agnella" aan.
Op het Hollandsch Diep voeren bei
de schepen reeds in eikaars nabijheid.
De „Agnella" lag echter, gesleept
door de sleepboot „Mon Desir", voor.
De sleepboot „Jadi" trok de „Adjo"
en deze sleep, die sneller voer dan
eerstgenoemde, wilde passeren. Tot
voor Wemeldinge heeft de „Agnella"-
„Mon Desir"-sleep echter bijge
stuurd, zodat passeren onmogelijk
was door de optredende zuiging. Toen
de beide schepen voor de haven van
Wemeldinge gekomen waren, had
zo meent de commissie één der vier
gezagvoerders zo wijs moeten zijn de
andere sleep voorrang te verlenen.
De schipper van de „Agnella" be
sloot vlak voor de haven rechtsom
keert te maken, teneinde de andere
sleep gelegenheid te geven als eerste
de sluis binnen te varen. Dit was de
directe oorzaak van de aanvaring,
waaraan de commissie de schipper
van de „Agnella" het meest schuldig
acht. Zij geeft voorts als haar mening,
dal de kapitein van de „Jadi" en de
schipper van de „Adjo" beter hadden
gedaan vóór de haven te wachten tot
de welbewuste dwarsdrijvers, de „Ag
nella" en de „Mon Desir", binnenge
varen waren.
Aankoop oesterfonds
Voor de oesterkwekers, die nog
geen twee-derde van hun basiscijfer
aan consumptie-oesters hebben ver
kocht bestond deze week gelegenheid
het ontbrekende deel te leveren aan de
stichting „Aankoop Oesters". Tot
aankoop kon de stichting echter niet
overgaan, aangezien de aangeboden
partijen oesters niet aan de gestelde
eisen voldeden.
voortdurend wisselen van de chauf
feurs uitstekend. „Dat was juist zo
prettig, omdat wij de kerstdagen en
de jaarwisseling ver van huis en
haard moesten doorbrengen", aldus
de heer De Neve, „en we hebben deze
feestdagen dan ook in gezellige sfeer
gevierd."
Naar Boedapest
Reeds op 28 november reisde hij met
een konvooi van vier Rode-Kruiswa
gens hijzelf bestuurde een zware
5-tons Ford-Diesel van Den Haag
naar Wenen, waar het van de vroege
morgen tot de late avond aanpakken
was geblazen. Eerst werden onze wa
gens gelost, en daarna weer met an
dere goederen geladen, zo vertelde hij.
Van 20 wagens zowel van het
Nederlandse als van het Zwitser
se Rode Kruis werd een kon
vooi geformeerd, dat via Nickels-
dorf naar Boedapest reed, een af
stand van ongeveer 300 kilome
ter. De controle onderweg van
Russen en Hongaren geschiedde
vlot en eigenlijk konden we aan
Rode-Kruisman P. de Neve
(links) tijdens het verladen m
van hulpgoederen voor .Honga- n
H rye op het vliegveld in Wenen. jj|
(Foto P.Z.C.) i
[llllllllllllllllllllllll
niets merken, dat er zo hevig
was gevochten. Meer vertelde de
heer De Neve er niet van. „Over
de kwestie Hongarije zelf kun
nen we beter zwijgen", meent
hij. „Dat is ons trouwens ook ver
zocht!"
Het Rode-Kruiskonvooi bracht de
goederen steeds naar grote loodsen op
het fabriekseiland Csepel. De mannen
bleven des nachts in Boedapest, waar
ze ondergebracht werden in een als
noodhospitaal herschapen school. Met
Hongaren kwamen ze vrijwel niet in
contact, want de taalmoeilijkheden
bleken onoverkoombaar.
De heer De Neve zal dezer dagen
weer vertrekken misschien van
daag, misschien morgen, hij weet het
niet. Het komt er niet zo op aan. Be
langrijker is, dat hij in staat is iets
voor zijn medemensen te doen. En
dat kan hij daar in Wenen l
Kinderen veroorzaakten
defect aan brug.
Door toedoen van enkele school
jongens is de brug over het Kanaal
door Walcheren by Oost- en West-
Souburg donderdagmorgen enige tijd
buiten dienst geweest. Omstreeks
tien minuten voor negen lichtten de
knapen, terwijl de brug open was om
een schip te laten passeren, de af
sluitboom op, waardoor een storing
in het mechanisme optrad. Zodoende
moest de brug zowel voor het weg
verkeer als de scheepvaart enige tijd
gesloten worden. Om kwart over tien
was alles weer normaal.
Begrotingszitting
Goese raad.
•dag 14 februari a.s., des middags
drie uur in openbare vergadering bij
eenkomen, ter behandeling van de
begroting voor 1957. Om B. en W. ge
legenheid te geven zich op de beant
woording van de gestelde vragen te
beraden, zal de vergadering na de al
gemene beschouwingen worden ge
schorst, en pas 's avonds worden her
opend.
In deze vergadering zullen verder
o.m. voorstellen in behandeling ko
men tot het verkopen van bouwter
rein voor 12 woningen in plan-West,
tot het ruilen van grond met Louisse
Goes n.v., tot het wijzigen van de
Gasthuistarieven, tot net aankopen
van grond in zuid-oost en in plan
Valckeslot. Voorts o.m. tot het afwij
zend beschikken op het verzoek om
subsidie voor de r.-k. fröbelopleiding
te Vlissingen, tot verkoop van de wo
ning Kamperfoeliestraat 121 aan de
heer F. I. Flipse, voor f 15.557.60 en
tot het verlenen van medewerking
aan de Beatrixschool voor de vervan
ging van kolenkachels door de eer
tijds gebruikte gasradiatoren.
VERGADERING RING WALCHEREN
Lonende garantieprijs niet alleen bepalend
voor omvang van areaal.
Minister Mansholt heeft geantwoord
op schriftelijke vragen van het Eer
ste Kamerlid de heer Mertens over
de financiële resultaten van de teelt
van suikerbieten.
Het is de minister bekend, aldus
het antwoord, dat vele landbouwers
zijn teleurgesteld over de financiële
resultaten van de suikerbieten, ver
bouwd in het afgelopen seizoen.
De in vele gevallen minder goede
uitkomsten moeten naar de mening
van de minister worden toegeschre
ven aan de slechte weersomstandig
heden, een risico, dat uiteraard voor
rekening is van de verbouwer.
Op de vraag, of het areaal bieten
in 1957 niet belangrijk zal inkrimpen,
is nog moeilijk een concreet antwoord
te geven. De minister is van oordeel
dat met een lonende garantieprijs
alleen bepalend is voor de omvang
van het areaal, daar deze verbouw in
vele gevallen reeds zijn begrenzing
vindt in de op het bedrijf beschikba
re werkkrachten.
Gezien het vorenstaande, is het,
wellicht mede onder invloed van
de moeilijkheden ondervonden in
het afgelopen seizoen, wel waar
schijnlijk, dat de verbouw in som
mige gebieden een inkrimping zal
ondergaan.
De binnenlandse produktie aan
suiker zal in dit geval ongetwijfeld
beneden de behoefte blijven.
De vraag, of door de gestegen sui
kerprijs op de wereldmarkt onze de-
viezenpositie nadelig wordt beïn
vloed. kan bevestigend worden be
antwoord.
Voor het treffen van bijzondere
voorzieningen in verband met de in
ternationale toestand ziet de minis
ter vooralsnog geen aanleiding.
De minister acht het gewenst, dat
de suikerprijs voor de oogst 1957 zo
spoedig mogelijk wordt vastgesteld.
Reeds thans kan worden toegezegd,
dat wijzigingen, voortvloeiende uit
een herziening van de uitgangspun
ten voor de kostprijscalculaties, in de
nieuwe suikerprijs zullen worden
doorberekend.
Oesterkwekers gaan
combineren.
Evenals twee jaar geleden zullen de
oesterkwekers ook dit jaar in combi
natie hun zaaioesters uitzaaien om
deze op te laten groeien tot consump
tie-oesters. De lage prijzen van de
zaaioesters, waarvan geen enkele
kweker kan bestaan, zijn voor het be
stuur van de „Zeeuwse Oester" aan
leiding geweest om weer in deze rich
ting te gaan werken. Twee jaar gele
den werd om dezelfde reden in combi
natie gezaaid. De resultaten waren
van die aard, dat de deelnemers zeer
tevreden waren. Het is de „Zeeuwse
Oester" gelukt de beschikking te krij
gen over twee prima percelen, waarop
ongeveer 80.000 kg oesters kunnen
worden uitgezaaid. Stappen zijn reeds
ondernomen om in het aanstaande sei
zoen uitgezaaide oesters zelf te gaan
exporteren. Hiertoe is men overge
gaan omdat in de laatste jaren de
verkoop van consumptie-oesters aan
dc exporteurs niet al te best loopt.
Voor de kwekers is deze toestand ver
re van ideaal, reden waarom deze nu
naar andere mogelijkheden uitzien.
Contributies stegen in
tegenstelling met 1955.
In tegenstelling tot 1955, toen men
wat betreft de contributies voor de
Vrije Universiteit te Amsterdam nog
al pessimistisch gestemd was. kon
echter over het afgelopen jaar een
verheugende stijging gemeld worden.
Dit deelde de heer Jac. Kalisvaart
oordiger-propagan-
(van de vereniging
van Hoger Onderwijs op Gerei.
Grondslag) mee tijdens de woensdag
middag onder voorzitterschap van ds.
W. J. Meister, geref. predikant te
Middelburg, gehouden jaarvergade
ring van de ring Walcheren van de
Vrije Universiteit. Deze instelling kon
In 1956 de „kas" afsluiten met een ba
tig saldo van 30.000, hetgeen nog
nooit eerder is voorgekomen.
Verder ging de heer Kalisvaart na
der in op de betekenis van de V.U.
Velen, en hier zijn er ook bij onder de
gereformeerde, weten niet wat de
V.U. feitenljjk is. Wanneer men er
over spreekt, denkt men aan een „ga
ren- en bandwinkeltje", zo zei spre
ker. De heer Kalisvaart betoogde, dat
men vooral via de radioprogramma's
aan de weet komt. wat de VTU. eigen
lijk is en doet.
Tevens wees de heer Kalisvaart er
op, dat momenteel 30.000 leden en be
gunstigers het mogelijk maken, dat
2200 studenten zich gereed maken
voor hun arbeid. Spreker vroeg zich
af of dan de huidige bijdrage wel vol
doende is. „De universiteit is in de
eerste plaats groot krachtens haar
beginsel en niet naar rato van het
aantal studenten en hoogleraren", al
dus de heer Kalisvaart.
Tenslotte merkte spreker nog
op, dat enige tyd geleden de eerste
paal de grond ingegaan is voor de
medische faculteit. „Een offer
daarvoor te brengen is toch zeker
niet te veel. Voor die zaak moeten
wij arbeiden", zei de heer Kalis-
vaart tot beslnlt. Ds. Meister deel
de bierop mee, dat op 6 maart a.s.
In Goes een correspondentendag
gehouden zal worden, waarop prof.
dr. A. Djjk waarschijnlijk het
woord zal voeren. Ook zal er een
film van de V.U. vertoond worden.
Niet ontevreden
Tevoren hadden reeds de correspon
denten verslag uitgebracht betreffen
de de activiteiten in de verschillende
Walcherse gemeenten. Over het alge
meen was men niet ontevreden. In de
meeste afdelingen was enige vooruit
gang wat contributie betreft te be
speuren, terwijl ook de busjesactie
goed rendeerde. Alleen op de afdelin
gen Domburg, Gapinge en Oostkapel-
le was een kleine teruggang te mel
den. Vlissingen wacht thans nog op
een nieuwe voorzitter, waarna ook de
ze afdeling weer op volle toeren kan
gaan werken. Enkele afgevaardigden
betoogden, dat het vorig jaar ver
schillende personen zich als lid opga
ven, maar jammer genoeg nog niet
bezocht werden via Amsterdam. Van
bestuurszijde werd meegedeeld, dat
dit binnenkort zeer zeker het geval
zijn zal, daar déze adressen immers in
Amsterdam bekend zijn.
Na een tienjarige werkperiode nam
de heer C. van Alten uit Vlissingen
afscheid als secretaris van de ring.
Ds. Meister wees er op, dat de heer
EXAMENS
Aan de r.-k. universiteit van Nijme
gen slaagde voor het kandidaatsexa
men deel 2 geneeskunde de heer J.
A. Rozemeyer te IJzendijke. Voor 't
doctoraal examen rechter slaagde de
heer J. P. van Tiwst te IJzendijke.
Van Alten deze functie immer met
grote accuratesse vervuld heeft,
waarvoor hjj de scheldende dan ook
dank bracht. Nadat de heer J. Bosse-
laar uit Aagtekerke tot nieuwe secre
taris gekozen was, sprak de heer Van
Alten een dankwoord. Bij de rond
vraag kwamen nog enkele contribu
tieproblemen ter sprake, die echter de
aandacht hebben van het bestuur.
Oud en nieuw bij de Nederlandse
Spoorwegen. Een van de eerste trei
nen, die donderdag de automatisch
beveiligde spoorwegovergang te
Krabbendyke passeerde, was een
oude stoomlocomotief met een reeks
goederenwagons. Op de voorgrond
de heer G. D. van de Broek die er
vele jaren overwegwachter te
geweest.
(Foto P.Z.C.)
Uitspraak scheidsgerecht uitgesteld.
Het uitstaande beroep van enkele
oesterkwekers-exporteurs tegen de
vaststelling van exportcijfers door het
bedrijfsschap voor visserijprodukten
i3 door de raad van beroep voor het
bedrijfsleven aangehouden. De defini
tieve uitspraak zal pas over twee
maanden geschieden.
(Advertentie)
LELIJKE WINTERHANDEN?
Gee£ ze dè remedie.
niet te vergelijken I
reeds vanaf f 1.35
AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS
Iets betere stemming
6 febr. 7 febr.
Nederland 1951 (3%)
91%
Nederland 1948 (3%)
85
85
Nederland 1955 (3%)
87
87
Nederland 1947 (3%) 3
86%
86%
Nederland 1937 3
85%
85%
Dollarlening 1947 3
92%
93%
Investerlngscert, 3
91%
91%
Nederland 1962-64 3
91%
91%
Ned. Indlë 1937 3
91%
Nat. Handelsbank
105%
105%
Ned. Handelmij.
166
167
Alg. Kunstzijde Unie
198%
19934
Bergh's en Jurgens
262
270
Calvé-Delft
289
391
Hoogovens n.r.
271
273
Ned. Kabelfabriek
268%
274
Philips
248%
25034
Unilever
338
341%
Wüton-Feljenoord
219%
219
Kon. Petroleum Mij.
154.50
155.55
Amsterdam Rubber
79
79
Holland Amerika Lijn
174
175%
Kon. Paketvaart
160
Rotterdamse Lloyd
172%
174
Scheepvaart Unie
168%
169
Stv. Mij. Nederland
201
203%
H.V.A.
97
Deli Mij.
102 b.
100%
Bank van Ned. Gem. 4%
96%
9634
Albert Heljn
116
116
Van Berkels Patent
113%
115
Centrale Suiker
195
195
Kon. Mij. De Schelde N.B.
210
210
Intern. Nickel
105%
106
Anaconda
6634
67%
Bethlehem Steel
177
179
General Motors
40A
40%
Kennecott
105
106%
New York Central
3134
31%
Pennsylvania
21%
21%
Republic Steel
51
51%
Shell Oil Comp.
77%
77%
Tide Water
34%
3434
U.S. Steel
62%
62%
PREMIELENINGEN
Amsterdam 1951 99*4
Breda 1954 89'/;
Eindhoven 1954 90?*
Enschede 1954 92%
Den Haag 1952 I 10434
Den Haag 1952 II 102%
Rotterdam 1952 I 99%
Rotterdam 1952 II 105
'Utrecht 1952 98
Advertentie)
dinsdag op halve kracht
nü aan KAAS gedacht
maandag snipverkouden
met uit te houden
Griep krijgt in 't gezin geen kans, als moeder
voor extra voedzame maaltijden zorgt. Dat
behoeft niet duur te zijn: denkt U maar eens
aan onze beroemde KAAS. Wist U al dar
wintergroente bereid met kaas veel lekkerder èn
veel voedzamer wordt Morgen meteen proberen
woensdag alles naar wens
weer 'n ander mens!
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN
Amsterdam, 7 februari. Londen
10.66%—10.66%. New York 3.82%-
3.83%, Montreal 3.99%—4.00%. Pa
rijs 1.0810—1.0820. Brussel 7.58%—
7:59, Frankfurt 90 78—90.83, Zürlch
86.89%—86.94%, Zlirich (vr. fres.)
89.17%—89.22%, Stockholm 73.57
73.62, Kopenhagen 55.01%—55.06%,
Oslo 53.32%—53.37%, Milaan 60.59%
60.64%. Wenen 14.64%—14.65%,
Japanse verrekenlngsdollar 3.78H—
3.79A, Turkse verrekeningsdollar
3.79%—3.79%.
VWiWWAWVWAWAW?
ANP-CBS BEURSINDICES
Intern.
Industrie
Scheepvaart
Banken
Indon. fondsen
Algemeen
5/2
6/2
7/2
63.01 260.67 262.68
147.10 146.93 147.05
160.40 160.60 161.01
124.35 123.37 123.37
99.51 99.60 99.60
194.64 193.44 194.45
Van de verlaging van het Engelse
officiële disconto van 5% tot 5 procent
ging gisteren een psychologische uit
werking uit op de effectenmarkt alhier.
Deze verlaging was al wekenlang tn de
pen en men had daarmee al geruime tijd
rekening gehouden. Men was het er hier
wei over eens. dat deze maatregel van
Londen een verbetering kan Inluiden van
Engelands situatie, maar dat daarvan
voor de positie alhier niet zo veel te
verwachten ls. In geen geval helde men
gistermiddag over tot de mening, dat het
voorbeeld van de Bank of England ge
volgd zal worden door de Nederlandsche
Bank. De Invloed van de Engelse discon
toverlaging beperkte zich dan ook tot
een opgewekter stemming voor de staats-
fondsenmarkt. Over de gehele linie wa
ren Nederlandse staatsleningen beter ge
stemd en met name de staffellenlng liep
omhoog tot 87, Investeringscertificaten
tot 92. In het verdere verloop evenwel
trad een reactie In. waardoor de staffel-
lening weer tot 86% terugviel. Uiteinde
lijk bleef er dus van de Engelse maat
regel alhier niet veel over.
Toch was onze aandelenmarkt opgewek
ter gestemd dan de vorige dagen. Het
geen ln hoofdzaak moet worden toe
geschreven aan het optimistischer slot
van Wallstreet. Internationale fondsen
waren dientengevolge over de gehele
linie aan de vaste kant: Philips passeer
de de 250. Unilever liep op tot 342 en
Koninklijke werd verhandeld op ruim 1
gulden hoger niveau. A.K.U. herstelde
zich tot bijna 200. Overigens had de markt
weinig te betekenen: Scheepvaart was
echter ln herstel, ook voor K.N.S.M., die
de laatste dagen door het teleurstellende
dividend waren afgebrokkeld. Indonesi
sche fondsen verwaarloosd. Converteer
bare obligaties Philips goed prijshoudend
op 112%. De spoorweglening werd ver
nomen op 101. De claims Arnhemse
Scheepsbouw deden onveranderd 120
gulden. Prolongatie 334 pet.