mmoRD Verhoging van loongrens sociale verzekeringen goedgekeurd „Nieuw gebouw is voor de R.A.I. broodnodig", aldus Egon Ericsson AVRO KOCHT KAREL PRIOR NIET BIJ DE VARA WEG WOENSDAG 6 FEBRUARI 1957 PROVINCIALE ZEEUW B B COURANT t IN DE TWEEDE KAMER: Weinig nieuws over bezitsvorming Zware storm over Ierland (Van onze parlementaire redacteur) In verband met de algemene stijgingen van de Ionen, had de regering het dienstig geoordeeld ook de loongrens, genoemd in de ziektewet,«de Invalidi teitswet, de zeeongevallenwet en de wet tot uitbreiding van de toepassing van het ziekenfondsbesluit omhoog te brengen, n.L van 6000 tot 6900. Na weinig opmerkelijke debatten heeft de Tweede Kamer zich hiermee gister avond akkoord verklaard Een motie van de heer De Kort (k.v.p.) werd eveneens aangenomen. De Tweede Kamer sprak gisteren ook over de begrotingsen van de aan binnenlandse zaken gekoppelde bezitsvorming en publiekrechtelijke be drijfsorganisatie, De begroting van binnenlandse zaken werd goedgekeurd. terhoofd en Engelse ziekte aan de voe ten noemde. De hele Kamer wilde weten wat er nu eigenlijk in de praktijk gaat ge beuren. Veel deelde de heer Schmel- zer hierover gisteravond niet mee. Er zal een wetsontwerpje spaarregeling jeugdsparen, uitbreiding bouwfonds- sparen en ambtenarenspaarregelingen) worden ingediend. Werkelijk tégen het omhoogbren- gen van de loongrenzen van de sociale verzekeringen was alleen de V.V.D., waarvoor het woord gedaan werd door mevrouw Stoffels-van Haaften. Zij was van oordeel, dat slechts loons verhogingen, die hét gevolg zijn van stijging van de kosten van levenson derhoud verdisconteerd mogen wor den. Z|j kon door de uiteenzetting van staatssecretaris Van Rhjjn op dit punt niet „bekeerd" worden. De heer De Kort wilde de ontkoppeling van ziek tewet en ziekenfondsenbesluit niet op de lange baan geschoven zien. Hij diende een motie in, waarin de ont koppeling op korte termijn als onder werp van studie wordt aanbevolen. Alleen de P.v.d.A. verklaarde zich, bij monde van de heer Van Lienden, te gen de motie, die dan ook z.h.s. werd aangenomen, evenals het wetsont werp. Staatssecretaris Sclimelzer, die be zitsvorming en P.B.O. voor minister Struycken beheert, heeft men het in de kamer niet moeilijk gemaakt. De K.V.P.-woordvoerder prof. JRomnie zei te verwachten, dat onder de hui dige bewindslieden de bezitsvorming flink op gang zou worden gebracht. Hij drong aan op fiscale tegemoetko mingen. Door de heer Den Uyl (P.v. d.a.) werd hiertegen aangevoerd, dat slechts zij, die in staat zijn te spa ren van dergelijke faciliteiten kun nen profiteren, de anderen niet. De heren Van Mastright (c.h.), Ha- zenbosch (a.r.) en Van Leeuwen (v.v.d.) bleken in dezelfde richting als de K.V.P. te denken. Zij verklaar den zich voorstanders van individuele bezitsvorming, bijvoorbeeld ook te bereikten door het geven van pre mies op gespaarde bedragen. Het feit, dat bezitsvorming en P.B.O. bij binnenlandse zaken zijn onderge bracht ondervond in de Kamer maar weinig waardering. Prof. Romme zei liever een aparte minister hiervoor gezien te hebben. Over de P.B.O. zei de heer Van Mas tright, dat men voorzichtig dient te zijn met het oprichten van produkt- en bedrijfschappen, vooral als de be- drijfsgenoten hier nog niets voor voe len. Hij was een felle tegenstander van dwang, min of meer in tegenstel ling tot de heer* Den Uyl, die overi gens de P.B.O. een kind met een wa- Caltex opent nieuwe olievelden op Sumatra De Amerikaanse oliemaatschappij Caltex is voornemens in Midden-Su- matra nieuwe olieterreinen open te leggen. Deze zullen gedurende de zes jarige periode, eindigend in 1963, de Indonesische regering 200 miljoen Amerikaanse dollar opleveren. De Indonesische premier, Ali Sas- troamidjojo, die dit gisteren heeft be kendgemaakt, zeide dat de Caltex om toelating heeft verzocht van 500 Ame rikaanse oliedeskundigen voor de uit voering van dit project en voor de verwezenlijking van de plannen om de opbrengst der Caltex-terreinen, die reeds in exploitatie zijn, op te voeren. Het Ministerie van Economische Za ken heeft volgens de premier reeds toestemming gegeven voor toelating in deze maand van de eerste 160 des kundigen. Weer onderzoek naar dood van Engelse bejaarden De politie stelt op het ogenblik een onderzoek in naar de dood van zeven personen in een tehuis voor bejaar den in de County Dorset, op 160 km. ten westen van Eastbourne aan de zuidkust van Engeland. De politie heeft bewoners en perso neel verhoord van Castlemnn House, „het huis op de heuvel", waar onge veer 50 bejaarde personen verpleegd worden. Een vrouw werd gearres teerd. De autoriteiten weigeren inlichtin gen te geven over de zaak. Maar vol gens ingelichte kringen is het onder zoek bevolen door de raad van Dorset County, nadat een lid van het perso neel en twee patiënten j.l. vrijdag „een incident" gemeld hebben aan de autoriteiten. STERREN. Waarzegger Tsjoeng Kal Tsjoen kreeg in Ipon (Malakka) ze ven gulden boete nadat hij de astro loog Koenjoe Rama had geraad pleegd. Hij kon het niet eens worden met de sterrenkijker en had hem af geranseld. ZONDER VERGUNNING. Een ver huizer te San Diego (Californlë) heeft een boete gekregen voor het „zonder vergunning overbrengen" van een villa van twee verdiepingen naar het midden van de rijweg. EXCUUS. William Thompson, die zich in Washington voor de rechter moest verantwoorden in verband met „wandelen onder invloed van alcohol" werd ontslagen van rechtsvervolging. Hij had een doorslaggevende veront schuldiging voor zijn laveren op de weg: „Het woei verschrikkelijk hard en ik weeg maar 110 pond". De belastlngfaciliteitcn zijn bij de regering in studie. Wat de PJ3.0. betreft zal men er naar streven eerst steeds een goed kli maat te scheppen, dat is verre ver kieselijk boven dwang. De begroting werd tenslotte zonder hoofdelijke stemming goedgekeurd met de com- munisten tegen. en Zuid-Schotland. Ierland en Zuid-Schotland zijn maandagnacht getroffen door een zware storm, waarin windstoten van j 160 km. per'uur voorkwamen. In Ierland kwamen twee personen om het leven. Een opvarende van een schip op de rivier de Liffey in Du blin sloeg overboord en verdronk. Het andere slachtoffer werd na bij Cork door een ijzeren plaat getrof fen. die van een dak was gewaaid. Honderden bomen werden ontwor teld, waardoor wegen werden ver sperd en het autobus- en spoorweg verkeer werd ontwricht. De locomo tief van een personentrein, die op weg was van Belfast naar Londenderrv, werd beschadigd door een vallende boom. Verscheidene schepen waren in nood. Prinses Beatrix bij de bouw van eigen jacht. Prinses Beatrix heeft geheel on officieel een bezoek van '3Yz uur gebracht aan de werf van de firma De Vries Lentsch te Amsterdam. Met de directie heeft zij besprekin gen gevoerd over het voor haar in aanbouw zijnde jacht „De Groene Draeck". Bij het met grote belang stelling in ogenschouw nemen van de vorderingen der bouw, gaf de prinses zelf enkële aanwijzingen. RUMOER IN RADIOSTAD Showboatkapitein streefde positieverbetering na. (Van onze speciale verslaggever) De kleine Hilversumse radiowe reld is de afgelopen week in hevi ge beroering gebracht door de be kendmaking. dat Vara-sliowboat- kapitein Karei Prior naar de Avro overstapt. De Vara-Ieiding heeft er ondubbelzinnig wrevel over laten bl|jken. Ze heeft de Avro zonder meer verweten, dat Prior wegge kocht zou z|jn b|j de Vara, en voert intussen alsmaar besprekingen om te voorkomen, dat met de kapitein nog andere bemanningsleden van de Showboat in de Avrotrein zullen stappen. Men behoeft maar even zijn voelhorens uit te steken in Radiostad om te vernemen, dat Karei Priors overstapje gevolg is van een dood gewone sollicitatie. Jan de Winter, hoofd van Avro's afdeling „lichte muziek" vroeg per 1 februari ontslag uit deze functie. Wel zou hij het radioscoop-program- ma tot het eind van het seizoen blij ven verzorgen, maar de verantwoor delijkheid voor de zoveel omvatten de afdeling „lichte muziek", die ook de verstrooiingsprogramma's omvat wenste hij niet langer te dragen. Dit vertrek is voor de Avro-leiding aanleiding geweest om intern de vraag te stellen, of de afdeling „lichte muziek" niet gesplitst moest worden in een afdeling zuiver voor de lichte muziekensembles en solis ten en een afdeling voor het ver- Tr Parijs z\jn bij het modehuis Chanel de eerste lente- én zo. mermodellen 1957 geëxposeerd. Op de foto ziet men een twee delig wat zijdenbrokaat pakje. Het jasjedat slechts enkele centimeters over de rok valt, is afgezet met zwart en goud borduuricerk. strooiingsamusement. (Bonte Trein, uitzendingen voor militairen e.d.). Misschien is het feit, dat men voor beide secties een belangrijke figuur onder de sollicitanten kreeg, niet vreemd geweest aan de beslis sing om inderdaad deze scheiding te maken. Die twee figuren waren Grjs- bert Nieuwland, directeur van de Ma rinierskapel en Karei Prior, de Show- boat-kapitein. Slechts de aanstelling van Karei Prior wekte opzien. Temeer omdat diens sollicitatie niet was te wijten aan ontevredenheid over z|jn hui dige werk of werkgever. Karei Prior zag er alleen 'n promotie kans in. Hij zou b|j de Avro immers hoofd van een dienst worden, en die kans kreeg hij bij de Vara niet. B|j de Vara verzorgde hij alleen een be paald programma. Terecht stelde hij zich de vraag, hoe lang h|j de Showboat nog zou kunnen laten varen en wat er dan voor hem nog voor mogelijkheden waren. Als hoofd van dienst zag h|j vas te grond onder zijn voeten. Nadat de Avro aan Prior had me degedeeld, dat de keus op hem was gevallen voor de afdeling verstrooi ing en amusement, heeft deze aan omroepleider Broeksz van de Vara z|jn ontslag aangeboden. Intussen voert de Vara besprekin gen met de overige medewerkers van de Showboat om ze in de boot te houden. Vooral dit laatste is niet eenvoudig. De relatie van Prior met de Showboat-artiesten is immers meer vriendschappelijk dan zakelijk. In het Italiaanse stadje Suhno- na is het tot ernstige ongere- gcldheden gekomen toen de be- 'iDoners in opstand kwamen te- gen het besluit van het bestuur M r an de provincie Aquila, waar. in Sulmona is gelegen, het plaatselijke militaire districts- j= bureau op te heffen. Benzine op vliegveld Valkenburg ontvreemd. Kon. Marechaussee verricht arrestaties. Ongeveer vijf dagen geleden heeft de Koninklijke Marechaussee ont dekt dat er op het vliegveld Valken burg b|j Katwijk reeds enige maan den lang benzine, die niet voor Rijks- voertuigen werd gebruikt, uit een benzine-pomp van de I,. S. lv. ver dween. Uit een onmiddellijk inge steld onderzoek bleek daarop, dat deze benzine gebruikt werd door per soneel van het vliegveld voor ver voermiddelen. zoals bromfietsen, scooters en auto's. Voorlopig zijn naar aanleiding van deze malversa ties vier militairen en burgers gear resteerd. Uit het onderzoek is verder nog niet veel openbaar gemaakt, hoewel reeds vastgesteld is dat met het ont vreemden van de benzine een trans port-officier in de rang van luite nant ter zee der eerste klasse, een onder-officier, enige korporaals en twee burgers allen iets te maken hadden, doch de grootte van hun aandeel in de fraude is niet bekend. Proces-De Braai: getuigen a décharge aan het woord Het landgerecht in Madjalengkn, West-Java, heeft gisteren de behan deling voortgezet van de zaak tegen de Nederlander, H. de Braai, aan wie ondergrondse activiteit ten laste is gelegd. Volgens de verklaringen van enkele getuigen a decharge hebben zij do beklaagde in Bandoeng ont moet in de laatste maanden van 1952, toen hij volgens beweringen van ge- tulgen a charge zieh bij een bende in de bergen zou hebben opgehouden. Getuige Albert Tempelers. een 35- Érige Belg vertelde de rechter, dat e Braai oijna dagelijks bij hem thuis kwam. nadat De Braai ln ok tober 1952 als vrachtautobestuurder was ontslagen. Volgens hem is De Braai, die hij reeds van jongsaf aan heeft gekend, nooit betrokken ge weest nij subversieve acties. Mevrouw Tempelers, de echtgenote van de eerste getuige, biechtte de rechter op, dat de dagelijkse bezoe ken van De Braai haar in hoge mate hadden verveeld. De derde getuige, een Indonesische vrachtautobestuurder, getuigde dat hij in de bewuste periode De Braai tweemaal per week had gezien. De volgende fitting werd hierna vastgesteld op 18 februari. Russen beperken militaire uitgaven enigszins Voor het eerst sinds de onderdruk king van de Hongaarse vrijheidsstrijd kwam gisteren in Moskou de Opperste Sowjet weer bijeen. Alle grote Rus- De benzine uit de pomp kwam te- j sisehc kopstukken W3ren aanwezig. recht in de garage-werkplaats van het vliegkamp en vond van daaruit zijn verkeerde bestemming. Het aan tal personen dat zich in feite heeft schuldig gemaakt aan clandestien tanken is nog niet te schatten. Ook omtrent de wijze waarop de fraude kon geschieden is nog niets bekend. In samenwerking met de fiscaal bij de Zeekrijgsraad in Den Haag, mr. N. B. Spoor, wordt het vooronder zoek verricht door de Koninklijke Marechaussee. De officier van justi tie in Den Haag leidt het onderzoek tegen de beide burgers. zodat de „geheimzinnige zieke van Moskou", die zich de laatste dagen een plaats in het wereldnieuws heeft ver overd, niet in hun kring gezocht moet worden. Bekendgemaakt werd, dat de econo mische expansie enigszins besnoeid zal worden. Het mes ging ook in de uitgaven voor de defensie. Met 86,3 miljard gul den zullen ze nog zestien procent van het totale budget opsouperen. Vorig jaar vroegen de militaire uitgaven 18 procent van het totaal. ZEVENENDERTIGSTE SHOW VAN BEDRIJFSAUTO'S Te grote belangstelling van de fiscus voor de auto (Van onze speciale verslaggever.) Wanneer vandaag de 37e RAI-tentoonstelling met 200 exposanten, die tezamen 75 merken brengen, de poorten opent, betekenen die poorten tevens een gesloten deur voor minstens één bedrijf. I)e voorzitter van de RAI, de heer Egon F. Ericsson ziet in het ruimtekort dat tot een conflict met één der KAI-leden heeft geleid, een ernstige waarschuwing aan de overheid, welke tot nu toe de bouw plannen van de RAI niet heeft goedgekeurd. „Ik acht het incident met een der deelnemers een gevaarlijk symptoom. Ik hoop. dat de regering hieruit de lering zal trekken, dat een nieuw gebouw voor de RAI broodnodig is", aldus de heer Ericsson tijdens een te Amsterdam gehouden persconferentie. Vorig jaar heeft men een procen tuele korting op de deelnemers toe gepast, thans, nu er 25.000 m2 was aangevraagd voor een beschikbare ruimte van 17.500 m2 en gebleken was, dat bepaalde bedrijven duide lijk gemajoreerd hadden in hun aanvrage, is de leiding van de R-A. I. bij de toewijzing van standruim te uitgegaan van de expositieruim te op vorige tentoonstellingen. Een der zorgen van de auto mobielindustrie is ongetwijfeld de „overmatige belangstelling, wel ke de fiscus voor de auto aan de dag legt", zoals de voorzitter 't uitdrukte. In de eerste plaats is daar het feit, dat de combina tiewagen, zoals deze thans veel door de middenstand wórdt ge bruikt, belast wordt als personen wagen. De handel acht dit on juist. Het is, zo meent men, on redelijk, een wagen, welke de ge hele week als bestelwagen ge bruikt wordt, als personenwagen te belasten, alleen omdat de ei genaar er 's zondags eens met zijn gezin in rijdt. Zelfs een paar haken om banken aan te beves tigen stempelen zo'n combinatie wagen fiscaal reeds tot personen auto. Men zou, zo meent het be drijfsleven. dan ook niet naar 't type wagen dienen te kijken, doch naar- het gebruik. „Al jaren ha meren wij hierop, zo zei de heer Ericsson, maar wij zullen er op blijven hamoren, tot wij succes hebben." BESTEMMINGSHEFFINGEN. Doch ook anderszins heeft de fis cus voor automobiel grote belang stelling. Er is geen artikel ter we reld denkbaar, dat niet een of meer dere malen wordt vervoerd en waar van dus de pr|js mede wordt bepaald door de verplaatsingskosten van 't produkt. Men vreest dan ook. dat een steeds zwaarder belasten van 't beroepsvervoer een ernstige belem mering zal kunnen vormen voor een juiste economische ontwikkeling. Bij na zestig procent van het interloka le goederenvervoer om precies te zijn 57.5 gebeurt per vracht auto. Per spoor wordt 16.7 ver voerd en per binnenschip 25,8 „Een draaibank of een schrijfma chine worden niet belast, maar een stuk gereedschap, dat de bedrijfs auto toch is, des te zwaarder." Bij deze redenering is men zich natuur lijk zeer goed bewust, dat wegen en bruggen betaald moeten worden en dat deze vergelijking dus gedeelte lijk mank gaat. maar men zou'wil len zien. dat men het wegvervoer dan belastte met bestemmingsheffin gen, welke dit vervoer rechtstreeks ten goede komen. Overigens drukken zowel de fis cale overheidsmaatregelen als ande re wettelijke bepalingen hun stempel op <le bouw van vrachtwagens. De gewichtsbesparing, welke \erkregen wordt door bet gebruik van alumi nium bij de carrosseriebouw later ook ongetwijfeld plastic is van wezenlijk belang voor het omlaag- brengen van de motorrijtuigenbelas ting en speelt naast technische voor delen zeker een rol. Maar ook zal men in ons land meer opleggers zien verscliynen, dan aanhangers. I)e maximumsnelheid voor de aanban ger is namelijk 50 km u, beladen leeg, die voor de beladen opleg 60 km ii, terwijl z|j voor een lege o; legger nog hoger ligt. Economisch ei. motortechnisoh is 60 km een gunsti ger snelheid, dan 50 km. zodat men een ontwikkeling in de richting \an opleggers mag verwachten. Het Wereldgebeuren Sprookje is uit Saoedi-Arabië's koning doet In sommige dingen denken aan de sprookjesfiguren uit de L)ui- zend-en-Eén-Nacht. Paleizen heelt hij bij de vleet «n h|j heelt buidels vol munten, waarvoor hij nieuwe pa- i leizen kan laten bouwen. Zoals de heersers uit die oude vertellingen be schikt h|j over een uitgebreide ha- rem; volgens sommige schattingen leven daarin meer dan honderd vrou wen. Vijfentwintig zonen heelt deze koning Saoed; dochters worden i» zijn land niet geteld. Zijn vader, wij len koning Ibn Saoed. had niet min der dan veertig mannelijke nakome- lingen. Saoed is één van dat veertig- 1 tal. Zijn wader handhaafde zich op de troon voornamelijk met 't zwaard. Saoed doet dat op een andere rna- nier. Hij betaalt reusachtige sommen uit aan de meer dan 300 prinsen, die allemaal familieleden van hem z|jn en van wlc verscheid en en op be langrijke regeringsoosten zön ge- steld. Aan duizenden stamhoofden j verstrekt hij giften in de vorm van contanten, auto's. luchtververser» en allerlei andere dingen, die door de j westerse industrie worden gemaakt Met die auto's en luchtverver sers komt het verhaal meteen uit de sfeer van de oude oos terse sprookjes. En inderdaad is het I Saocds taak om zyn land te leiden j bij de overgang van een middeleeuw se toestand naar de twintigste eeuw. H |j wordt daarbij een handje (of lie- ver: vele handjesvol) geholpen door de Aramco, de Arabian American Oil Company, een Amerikaanse olie maatschappij. Pas Sinds 1950 worden de Arabische olieschatten op groot scheepse manier aangeboord. Het land heeft een grote rijkdom aan olie en Saoed krijgt daarvan zijn deel wel. De afspraak met dc Aramco is: fiftyfifty. De maatschappij en de koning delen de opbrengst op die basis. Vandaar, dat de koning een jaarlijks inkomen heeft van ongeveer driehonderd miljoen dollar per jaar. Het spreekt vanzelf, dat koning Saoed, toen hij in 1953. als 51- jarige. op de troon kwam, een beetje schutterig deed. Hij voelde wel dat het een andere kant uit moest maar het was hem nog niet duidelijk, welke kant precies. Maai in de loop van de laatste jaren heeft hij een koers gekozen. En men kan zeggen, dat het de ..gematigde" koers is. Enerzijds laat hij nog'weel derige paleizen bouwen voor zich zelf en ziin familie. Aan de andere kant steekt hij geld in irrigatieplan nen. wegen, spoorwegen en zieken huizen. Maar of op dat sociale en cultuurtechnische terrein voldoende wordt besteed, is zeer de vraag. Misschien kan men zeggen, dat vooral daar „matigheid" wordt be tracht. Op z|jn reis naar de* VefWHgde Staten heeft de koning aan de cadillacfabrieken van de Gene ral Motors in Detroit een order van ongeveer vier miljoen gulden gege ven: zestig cadillacs moet men hem leveren. Sommige moeten gepant serd zijn. andere moeten met specia le plaatsen voor de lijfwacht worden uitgerust. Er ztyn er van waaruit men kan schieten wanneer de vorst met zijn gevolg op jacht gRut en en kele auto's zullen glas hebben waar door men slechts van binnen naar buiten kan kijken Maar het eigenlijke doel van zijn reis wa% onderhandelingen te voe ren met de Amerikaanse autoritei ten. in het bijzonder met president Eisenhower. Onderwerp van gesprek vormde vooral de Eisènhowëfdoctri- ne voor het Midden-Oosten (be staande uit Amerikaanse militaire garantie en economische steun). En I nu heeft Saoed volgens de krant van gisteren verklaard, dat de Arabische j wereld de Eisenhowerdoctrine zeker zal aanvaarden, nadat hij de volle be- tekenis daarvan aan andere leiders j in dat gebied zal hebben uiteenge- zet. Bovendien heeft hij hoop op j straalvliegtuigen en andere militaire uitrusting ter waarde van ongeveer 250 miljoen dollar. Wat die militaire uitrusting be treft menen sommigen, dat Amerika Saoedi-Arabië wil j versterken om Nasser d: waan te ontnemen dat hij de enige is die iets in de Midden Oosterse geitenmelk 1 heeft te brokkelen. j Dat zou een gunstig re- I sultaat zijn van Saoeds bezoek aan j Washington. Aanvaarden Saoedi- Arabië en andere landen in het Mid- den-Oosten de economische voorde- len van de Eisenhower!eer. dan is het overigens wel zaak dat die dollars ten goede komen aan projecten voor I de bevolking. Die leer is immers ge- richt tegen penetratie van het iinpe- I rialistische communisme. En zij zal i -veinig succes hebben, wanneer de dollars bijvoorbeeld in cadillacs en '«leizen worden gestoken. KONING SAOED behalve cadillacs: irrigatie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1957 | | pagina 5