mmoRD
Verhoging van loongrens sociale
verzekeringen goedgekeurd
„Nieuw gebouw is voor de R.A.I.
broodnodig", aldus Egon Ericsson
AVRO KOCHT KAREL PRIOR
NIET BIJ DE VARA WEG
WOENSDAG 6 FEBRUARI 1957
PROVINCIALE ZEEUW B B COURANT
t
IN DE TWEEDE KAMER:
Weinig nieuws over bezitsvorming Zware storm over Ierland
(Van onze parlementaire redacteur)
In verband met de algemene stijgingen van de Ionen, had de regering het
dienstig geoordeeld ook de loongrens, genoemd in de ziektewet,«de Invalidi
teitswet, de zeeongevallenwet en de wet tot uitbreiding van de toepassing
van het ziekenfondsbesluit omhoog te brengen, n.L van 6000 tot 6900. Na
weinig opmerkelijke debatten heeft de Tweede Kamer zich hiermee gister
avond akkoord verklaard Een motie van de heer De Kort (k.v.p.) werd
eveneens aangenomen.
De Tweede Kamer sprak gisteren ook over de begrotingsen van de aan
binnenlandse zaken gekoppelde bezitsvorming en publiekrechtelijke be
drijfsorganisatie, De begroting van binnenlandse zaken werd goedgekeurd.
terhoofd en Engelse ziekte aan de voe
ten noemde.
De hele Kamer wilde weten wat er
nu eigenlijk in de praktijk gaat ge
beuren. Veel deelde de heer Schmel-
zer hierover gisteravond niet mee. Er
zal een wetsontwerpje spaarregeling
jeugdsparen, uitbreiding bouwfonds-
sparen en ambtenarenspaarregelingen)
worden ingediend.
Werkelijk tégen het omhoogbren-
gen van de loongrenzen van de sociale
verzekeringen was alleen de V.V.D.,
waarvoor het woord gedaan werd
door mevrouw Stoffels-van Haaften.
Zij was van oordeel, dat slechts loons
verhogingen, die hét gevolg zijn van
stijging van de kosten van levenson
derhoud verdisconteerd mogen wor
den. Z|j kon door de uiteenzetting van
staatssecretaris Van Rhjjn op dit punt
niet „bekeerd" worden. De heer De
Kort wilde de ontkoppeling van ziek
tewet en ziekenfondsenbesluit niet op
de lange baan geschoven zien. Hij
diende een motie in, waarin de ont
koppeling op korte termijn als onder
werp van studie wordt aanbevolen.
Alleen de P.v.d.A. verklaarde zich, bij
monde van de heer Van Lienden, te
gen de motie, die dan ook z.h.s. werd
aangenomen, evenals het wetsont
werp.
Staatssecretaris Sclimelzer, die be
zitsvorming en P.B.O. voor minister
Struycken beheert, heeft men het in
de kamer niet moeilijk gemaakt. De
K.V.P.-woordvoerder prof. JRomnie
zei te verwachten, dat onder de hui
dige bewindslieden de bezitsvorming
flink op gang zou worden gebracht.
Hij drong aan op fiscale tegemoetko
mingen. Door de heer Den Uyl (P.v.
d.a.) werd hiertegen aangevoerd, dat
slechts zij, die in staat zijn te spa
ren van dergelijke faciliteiten kun
nen profiteren, de anderen niet.
De heren Van Mastright (c.h.), Ha-
zenbosch (a.r.) en Van Leeuwen
(v.v.d.) bleken in dezelfde richting als
de K.V.P. te denken. Zij verklaar
den zich voorstanders van individuele
bezitsvorming, bijvoorbeeld ook te
bereikten door het geven van pre
mies op gespaarde bedragen.
Het feit, dat bezitsvorming en P.B.O.
bij binnenlandse zaken zijn onderge
bracht ondervond in de Kamer maar
weinig waardering. Prof. Romme zei
liever een aparte minister hiervoor
gezien te hebben.
Over de P.B.O. zei de heer Van Mas
tright, dat men voorzichtig dient te
zijn met het oprichten van produkt-
en bedrijfschappen, vooral als de be-
drijfsgenoten hier nog niets voor voe
len. Hij was een felle tegenstander
van dwang, min of meer in tegenstel
ling tot de heer* Den Uyl, die overi
gens de P.B.O. een kind met een wa-
Caltex opent nieuwe
olievelden op Sumatra
De Amerikaanse oliemaatschappij
Caltex is voornemens in Midden-Su-
matra nieuwe olieterreinen open te
leggen. Deze zullen gedurende de zes
jarige periode, eindigend in 1963, de
Indonesische regering 200 miljoen
Amerikaanse dollar opleveren.
De Indonesische premier, Ali Sas-
troamidjojo, die dit gisteren heeft be
kendgemaakt, zeide dat de Caltex om
toelating heeft verzocht van 500 Ame
rikaanse oliedeskundigen voor de uit
voering van dit project en voor de
verwezenlijking van de plannen om
de opbrengst der Caltex-terreinen, die
reeds in exploitatie zijn, op te voeren.
Het Ministerie van Economische Za
ken heeft volgens de premier reeds
toestemming gegeven voor toelating
in deze maand van de eerste 160 des
kundigen.
Weer onderzoek naar dood
van Engelse bejaarden
De politie stelt op het ogenblik een
onderzoek in naar de dood van zeven
personen in een tehuis voor bejaar
den in de County Dorset, op 160 km.
ten westen van Eastbourne aan de
zuidkust van Engeland.
De politie heeft bewoners en perso
neel verhoord van Castlemnn House,
„het huis op de heuvel", waar onge
veer 50 bejaarde personen verpleegd
worden. Een vrouw werd gearres
teerd.
De autoriteiten weigeren inlichtin
gen te geven over de zaak. Maar vol
gens ingelichte kringen is het onder
zoek bevolen door de raad van Dorset
County, nadat een lid van het perso
neel en twee patiënten j.l. vrijdag
„een incident" gemeld hebben aan de
autoriteiten.
STERREN. Waarzegger Tsjoeng Kal
Tsjoen kreeg in Ipon (Malakka) ze
ven gulden boete nadat hij de astro
loog Koenjoe Rama had geraad
pleegd. Hij kon het niet eens worden
met de sterrenkijker en had hem af
geranseld.
ZONDER VERGUNNING. Een ver
huizer te San Diego (Californlë)
heeft een boete gekregen voor het
„zonder vergunning overbrengen"
van een villa van twee verdiepingen
naar het midden van de rijweg.
EXCUUS. William Thompson, die
zich in Washington voor de rechter
moest verantwoorden in verband met
„wandelen onder invloed van alcohol"
werd ontslagen van rechtsvervolging.
Hij had een doorslaggevende veront
schuldiging voor zijn laveren op de
weg: „Het woei verschrikkelijk hard
en ik weeg maar 110 pond".
De belastlngfaciliteitcn zijn bij de
regering in studie.
Wat de PJ3.0. betreft zal men er
naar streven eerst steeds een goed kli
maat te scheppen, dat is verre ver
kieselijk boven dwang. De begroting
werd tenslotte zonder hoofdelijke
stemming goedgekeurd met de com-
munisten tegen.
en Zuid-Schotland.
Ierland en Zuid-Schotland zijn
maandagnacht getroffen door een
zware storm, waarin windstoten van j
160 km. per'uur voorkwamen.
In Ierland kwamen twee personen
om het leven. Een opvarende van een
schip op de rivier de Liffey in Du
blin sloeg overboord en verdronk.
Het andere slachtoffer werd na
bij Cork door een ijzeren plaat getrof
fen. die van een dak was gewaaid.
Honderden bomen werden ontwor
teld, waardoor wegen werden ver
sperd en het autobus- en spoorweg
verkeer werd ontwricht. De locomo
tief van een personentrein, die op weg
was van Belfast naar Londenderrv,
werd beschadigd door een vallende
boom. Verscheidene schepen waren in
nood.
Prinses Beatrix bij de
bouw van eigen jacht.
Prinses Beatrix heeft geheel on
officieel een bezoek van '3Yz uur
gebracht aan de werf van de firma
De Vries Lentsch te Amsterdam.
Met de directie heeft zij besprekin
gen gevoerd over het voor haar in
aanbouw zijnde jacht „De Groene
Draeck". Bij het met grote belang
stelling in ogenschouw nemen van
de vorderingen der bouw, gaf de
prinses zelf enkële aanwijzingen.
RUMOER IN RADIOSTAD
Showboatkapitein streefde
positieverbetering na.
(Van onze speciale verslaggever)
De kleine Hilversumse radiowe
reld is de afgelopen week in hevi
ge beroering gebracht door de be
kendmaking. dat Vara-sliowboat-
kapitein Karei Prior naar de Avro
overstapt. De Vara-Ieiding heeft er
ondubbelzinnig wrevel over laten
bl|jken. Ze heeft de Avro zonder
meer verweten, dat Prior wegge
kocht zou z|jn b|j de Vara, en voert
intussen alsmaar besprekingen om
te voorkomen, dat met de kapitein
nog andere bemanningsleden van de
Showboat in de Avrotrein zullen
stappen. Men behoeft maar even zijn
voelhorens uit te steken in Radiostad
om te vernemen, dat Karei Priors
overstapje gevolg is van een dood
gewone sollicitatie.
Jan de Winter, hoofd van Avro's
afdeling „lichte muziek" vroeg per
1 februari ontslag uit deze functie.
Wel zou hij het radioscoop-program-
ma tot het eind van het seizoen blij
ven verzorgen, maar de verantwoor
delijkheid voor de zoveel omvatten
de afdeling „lichte muziek", die ook
de verstrooiingsprogramma's omvat
wenste hij niet langer te dragen.
Dit vertrek is voor de Avro-leiding
aanleiding geweest om intern de
vraag te stellen, of de afdeling
„lichte muziek" niet gesplitst moest
worden in een afdeling zuiver voor
de lichte muziekensembles en solis
ten en een afdeling voor het ver-
Tr Parijs z\jn bij het modehuis
Chanel de eerste lente- én zo.
mermodellen 1957 geëxposeerd.
Op de foto ziet men een twee
delig wat zijdenbrokaat pakje.
Het jasjedat slechts enkele
centimeters over de rok valt,
is afgezet met zwart en goud
borduuricerk.
strooiingsamusement. (Bonte Trein,
uitzendingen voor militairen e.d.).
Misschien is het feit, dat men
voor beide secties een belangrijke
figuur onder de sollicitanten kreeg,
niet vreemd geweest aan de beslis
sing om inderdaad deze scheiding te
maken. Die twee figuren waren Grjs-
bert Nieuwland, directeur van de Ma
rinierskapel en Karei Prior, de Show-
boat-kapitein.
Slechts de aanstelling van Karei
Prior wekte opzien. Temeer omdat
diens sollicitatie niet was te wijten
aan ontevredenheid over z|jn hui
dige werk of werkgever. Karei
Prior zag er alleen 'n promotie
kans in.
Hij zou b|j de Avro immers hoofd
van een dienst worden, en die kans
kreeg hij bij de Vara niet. B|j de
Vara verzorgde hij alleen een be
paald programma. Terecht stelde
hij zich de vraag, hoe lang h|j de
Showboat nog zou kunnen laten
varen en wat er dan voor hem
nog voor mogelijkheden waren.
Als hoofd van dienst zag h|j vas
te grond onder zijn voeten.
Nadat de Avro aan Prior had me
degedeeld, dat de keus op hem was
gevallen voor de afdeling verstrooi
ing en amusement, heeft deze aan
omroepleider Broeksz van de Vara
z|jn ontslag aangeboden.
Intussen voert de Vara besprekin
gen met de overige medewerkers
van de Showboat om ze in de boot
te houden. Vooral dit laatste is niet
eenvoudig. De relatie van Prior met
de Showboat-artiesten is immers
meer vriendschappelijk dan zakelijk.
In het Italiaanse stadje Suhno-
na is het tot ernstige ongere-
gcldheden gekomen toen de be-
'iDoners in opstand kwamen te-
gen het besluit van het bestuur M
r an de provincie Aquila, waar.
in Sulmona is gelegen, het
plaatselijke militaire districts- j=
bureau op te heffen.
Benzine op vliegveld
Valkenburg ontvreemd.
Kon. Marechaussee verricht
arrestaties.
Ongeveer vijf dagen geleden heeft
de Koninklijke Marechaussee ont
dekt dat er op het vliegveld Valken
burg b|j Katwijk reeds enige maan
den lang benzine, die niet voor Rijks-
voertuigen werd gebruikt, uit een
benzine-pomp van de I,. S. lv. ver
dween. Uit een onmiddellijk inge
steld onderzoek bleek daarop, dat
deze benzine gebruikt werd door per
soneel van het vliegveld voor ver
voermiddelen. zoals bromfietsen,
scooters en auto's. Voorlopig zijn
naar aanleiding van deze malversa
ties vier militairen en burgers gear
resteerd.
Uit het onderzoek is verder nog
niet veel openbaar gemaakt, hoewel
reeds vastgesteld is dat met het ont
vreemden van de benzine een trans
port-officier in de rang van luite
nant ter zee der eerste klasse, een
onder-officier, enige korporaals en
twee burgers allen iets te maken
hadden, doch de grootte van hun
aandeel in de fraude is niet bekend.
Proces-De Braai: getuigen
a décharge aan het woord
Het landgerecht in Madjalengkn,
West-Java, heeft gisteren de behan
deling voortgezet van de zaak tegen
de Nederlander, H. de Braai, aan wie
ondergrondse activiteit ten laste is
gelegd. Volgens de verklaringen van
enkele getuigen a decharge hebben
zij do beklaagde in Bandoeng ont
moet in de laatste maanden van 1952,
toen hij volgens beweringen van ge-
tulgen a charge zieh bij een bende
in de bergen zou hebben opgehouden.
Getuige Albert Tempelers. een 35-
Érige Belg vertelde de rechter, dat
e Braai oijna dagelijks bij hem
thuis kwam. nadat De Braai ln ok
tober 1952 als vrachtautobestuurder
was ontslagen. Volgens hem is De
Braai, die hij reeds van jongsaf aan
heeft gekend, nooit betrokken ge
weest nij subversieve acties.
Mevrouw Tempelers, de echtgenote
van de eerste getuige, biechtte de
rechter op, dat de dagelijkse bezoe
ken van De Braai haar in hoge mate
hadden verveeld.
De derde getuige, een Indonesische
vrachtautobestuurder, getuigde dat
hij in de bewuste periode De Braai
tweemaal per week had gezien.
De volgende fitting werd hierna
vastgesteld op 18 februari.
Russen beperken militaire
uitgaven enigszins
Voor het eerst sinds de onderdruk
king van de Hongaarse vrijheidsstrijd
kwam gisteren in Moskou de Opperste
Sowjet weer bijeen. Alle grote Rus-
De benzine uit de pomp kwam te- j sisehc kopstukken W3ren aanwezig.
recht in de garage-werkplaats van
het vliegkamp en vond van daaruit
zijn verkeerde bestemming. Het aan
tal personen dat zich in feite heeft
schuldig gemaakt aan clandestien
tanken is nog niet te schatten. Ook
omtrent de wijze waarop de fraude
kon geschieden is nog niets bekend.
In samenwerking met de fiscaal
bij de Zeekrijgsraad in Den Haag, mr.
N. B. Spoor, wordt het vooronder
zoek verricht door de Koninklijke
Marechaussee. De officier van justi
tie in Den Haag leidt het onderzoek
tegen de beide burgers.
zodat de „geheimzinnige zieke van
Moskou", die zich de laatste dagen een
plaats in het wereldnieuws heeft ver
overd, niet in hun kring gezocht moet
worden.
Bekendgemaakt werd, dat de econo
mische expansie enigszins besnoeid
zal worden.
Het mes ging ook in de uitgaven
voor de defensie. Met 86,3 miljard gul
den zullen ze nog zestien procent van
het totale budget opsouperen. Vorig
jaar vroegen de militaire uitgaven 18
procent van het totaal.
ZEVENENDERTIGSTE SHOW VAN BEDRIJFSAUTO'S
Te grote belangstelling van de
fiscus voor de auto
(Van onze speciale verslaggever.)
Wanneer vandaag de 37e RAI-tentoonstelling met 200 exposanten,
die tezamen 75 merken brengen, de poorten opent, betekenen die
poorten tevens een gesloten deur voor minstens één bedrijf.
I)e voorzitter van de RAI, de heer Egon F. Ericsson ziet in het
ruimtekort dat tot een conflict met één der KAI-leden heeft geleid,
een ernstige waarschuwing aan de overheid, welke tot nu toe de bouw
plannen van de RAI niet heeft goedgekeurd. „Ik acht het incident
met een der deelnemers een gevaarlijk symptoom. Ik hoop. dat de
regering hieruit de lering zal trekken, dat een nieuw gebouw voor de
RAI broodnodig is", aldus de heer Ericsson tijdens een te Amsterdam
gehouden persconferentie.
Vorig jaar heeft men een procen
tuele korting op de deelnemers toe
gepast, thans, nu er 25.000 m2 was
aangevraagd voor een beschikbare
ruimte van 17.500 m2 en gebleken
was, dat bepaalde bedrijven duide
lijk gemajoreerd hadden in hun
aanvrage, is de leiding van de R-A.
I. bij de toewijzing van standruim
te uitgegaan van de expositieruim
te op vorige tentoonstellingen.
Een der zorgen van de auto
mobielindustrie is ongetwijfeld de
„overmatige belangstelling, wel
ke de fiscus voor de auto aan de
dag legt", zoals de voorzitter 't
uitdrukte. In de eerste plaats is
daar het feit, dat de combina
tiewagen, zoals deze thans veel
door de middenstand wórdt ge
bruikt, belast wordt als personen
wagen. De handel acht dit on
juist. Het is, zo meent men, on
redelijk, een wagen, welke de ge
hele week als bestelwagen ge
bruikt wordt, als personenwagen
te belasten, alleen omdat de ei
genaar er 's zondags eens met
zijn gezin in rijdt. Zelfs een paar
haken om banken aan te beves
tigen stempelen zo'n combinatie
wagen fiscaal reeds tot personen
auto. Men zou, zo meent het be
drijfsleven. dan ook niet naar 't
type wagen dienen te kijken, doch
naar- het gebruik. „Al jaren ha
meren wij hierop, zo zei de heer
Ericsson, maar wij zullen er op
blijven hamoren, tot wij succes
hebben."
BESTEMMINGSHEFFINGEN.
Doch ook anderszins heeft de fis
cus voor automobiel grote belang
stelling. Er is geen artikel ter we
reld denkbaar, dat niet een of meer
dere malen wordt vervoerd en waar
van dus de pr|js mede wordt bepaald
door de verplaatsingskosten van 't
produkt. Men vreest dan ook. dat
een steeds zwaarder belasten van 't
beroepsvervoer een ernstige belem
mering zal kunnen vormen voor een
juiste economische ontwikkeling. Bij
na zestig procent van het interloka
le goederenvervoer om precies te
zijn 57.5 gebeurt per vracht
auto. Per spoor wordt 16.7 ver
voerd en per binnenschip 25,8
„Een draaibank of een schrijfma
chine worden niet belast, maar een
stuk gereedschap, dat de bedrijfs
auto toch is, des te zwaarder." Bij
deze redenering is men zich natuur
lijk zeer goed bewust, dat wegen en
bruggen betaald moeten worden en
dat deze vergelijking dus gedeelte
lijk mank gaat. maar men zou'wil
len zien. dat men het wegvervoer
dan belastte met bestemmingsheffin
gen, welke dit vervoer rechtstreeks
ten goede komen.
Overigens drukken zowel de fis
cale overheidsmaatregelen als ande
re wettelijke bepalingen hun stempel
op <le bouw van vrachtwagens. De
gewichtsbesparing, welke \erkregen
wordt door bet gebruik van alumi
nium bij de carrosseriebouw later
ook ongetwijfeld plastic is van
wezenlijk belang voor het omlaag-
brengen van de motorrijtuigenbelas
ting en speelt naast technische voor
delen zeker een rol. Maar ook zal
men in ons land meer opleggers zien
verscliynen, dan aanhangers. I)e
maximumsnelheid voor de aanban
ger is namelijk 50 km u, beladen
leeg, die voor de beladen opleg
60 km ii, terwijl z|j voor een lege o;
legger nog hoger ligt. Economisch ei.
motortechnisoh is 60 km een gunsti
ger snelheid, dan 50 km. zodat men
een ontwikkeling in de richting \an
opleggers mag verwachten.
Het Wereldgebeuren
Sprookje is uit
Saoedi-Arabië's koning doet In
sommige dingen denken aan de
sprookjesfiguren uit de L)ui-
zend-en-Eén-Nacht. Paleizen heelt
hij bij de vleet «n h|j heelt buidels
vol munten, waarvoor hij nieuwe pa-
i leizen kan laten bouwen. Zoals de
heersers uit die oude vertellingen be
schikt h|j over een uitgebreide ha-
rem; volgens sommige schattingen
leven daarin meer dan honderd vrou
wen. Vijfentwintig zonen heelt deze
koning Saoed; dochters worden i»
zijn land niet geteld. Zijn vader, wij
len koning Ibn Saoed. had niet min
der dan veertig mannelijke nakome-
lingen. Saoed is één van dat veertig-
1 tal. Zijn wader handhaafde zich op
de troon voornamelijk met 't zwaard.
Saoed doet dat op een andere rna-
nier. Hij betaalt reusachtige sommen
uit aan de meer dan 300 prinsen, die
allemaal familieleden van hem z|jn
en van wlc verscheid en en op be
langrijke regeringsoosten zön ge-
steld. Aan duizenden stamhoofden
j verstrekt hij giften in de vorm van
contanten, auto's. luchtververser» en
allerlei andere dingen, die door de
j westerse industrie worden gemaakt
Met die auto's en luchtverver
sers komt het verhaal meteen
uit de sfeer van de oude oos
terse sprookjes. En inderdaad is het
I Saocds taak om zyn land te leiden
j bij de overgang van een middeleeuw
se toestand naar de twintigste eeuw.
H |j wordt daarbij een handje (of lie-
ver: vele handjesvol) geholpen door
de Aramco, de Arabian American
Oil Company, een Amerikaanse olie
maatschappij. Pas Sinds 1950 worden
de Arabische olieschatten op groot
scheepse manier aangeboord. Het
land heeft een grote rijkdom aan olie
en Saoed krijgt daarvan zijn deel
wel. De afspraak met dc Aramco
is: fiftyfifty. De maatschappij en
de koning delen de opbrengst op die
basis. Vandaar, dat de koning een
jaarlijks inkomen heeft van ongeveer
driehonderd miljoen dollar per jaar.
Het spreekt vanzelf, dat koning
Saoed, toen hij in 1953. als 51-
jarige. op de troon kwam, een
beetje schutterig deed. Hij voelde
wel dat het een andere kant uit
moest maar het was hem nog niet
duidelijk, welke kant precies. Maai
in de loop van de laatste jaren heeft
hij een koers gekozen. En men kan
zeggen, dat het de ..gematigde"
koers is. Enerzijds laat hij nog'weel
derige paleizen bouwen voor zich
zelf en ziin familie. Aan de andere
kant steekt hij geld in irrigatieplan
nen. wegen, spoorwegen en zieken
huizen. Maar of op dat sociale en
cultuurtechnische terrein voldoende
wordt besteed, is zeer de vraag.
Misschien kan men zeggen, dat
vooral daar „matigheid" wordt be
tracht.
Op z|jn reis naar de* VefWHgde
Staten heeft de koning aan de
cadillacfabrieken van de Gene
ral Motors in Detroit een order van
ongeveer vier miljoen gulden gege
ven: zestig cadillacs moet men hem
leveren. Sommige moeten gepant
serd zijn. andere moeten met specia
le plaatsen voor de lijfwacht worden
uitgerust. Er ztyn er van waaruit
men kan schieten wanneer de vorst
met zijn gevolg op jacht gRut en en
kele auto's zullen glas hebben waar
door men slechts van binnen naar
buiten kan kijken
Maar het eigenlijke doel van zijn
reis wa% onderhandelingen te voe
ren met de Amerikaanse autoritei
ten. in het bijzonder met president
Eisenhower. Onderwerp van gesprek
vormde vooral de Eisènhowëfdoctri-
ne voor het Midden-Oosten (be
staande uit Amerikaanse militaire
garantie en economische steun). En
I nu heeft Saoed volgens de krant van
gisteren verklaard, dat de Arabische
j wereld de Eisenhowerdoctrine zeker
zal aanvaarden, nadat hij de volle be-
tekenis daarvan aan andere leiders
j in dat gebied zal hebben uiteenge-
zet. Bovendien heeft hij hoop op
j straalvliegtuigen en andere militaire
uitrusting ter waarde van ongeveer
250 miljoen dollar.
Wat die militaire uitrusting be
treft menen sommigen, dat
Amerika Saoedi-Arabië wil
j versterken om Nasser d: waan te
ontnemen dat hij de enige is die iets
in de Midden Oosterse geitenmelk
1 heeft te brokkelen.
j Dat zou een gunstig re-
I sultaat zijn van Saoeds bezoek aan
j Washington. Aanvaarden Saoedi-
Arabië en andere landen in het Mid-
den-Oosten de economische voorde-
len van de Eisenhower!eer. dan is het
overigens wel zaak dat die dollars
ten goede komen aan projecten voor
I de bevolking. Die leer is immers ge-
richt tegen penetratie van het iinpe-
I rialistische communisme. En zij zal
i -veinig succes hebben, wanneer de
dollars bijvoorbeeld in cadillacs en
'«leizen worden gestoken.
KONING SAOED
behalve cadillacs: irrigatie