Blinde predikant is cabaretier, masseur dichter en en organist Naar schatting leven nog elf miljoen mensen in slavernij APPARAAT TOT VERMINDERING BENZINEVERBRUIK VAN AUTO'S FEEST IN BUJD0RP PRAUW MET TOEKOMSTKANSEN VOOR NIEUW-GUINEA TRIJDAG 11 JANUARI 1957 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT T BEZOEK AAN DS. JAN WIT „Al zittende op de orgelbank ben ik tot de theologie gekomen" (Van een onzer verslaggevers.) „Hier Wit. Ja, dominee Wit. Een kinderliedje? Dat is niet zo een voudig. Misschien zou je drie kleine kleutertjes kunnen nemen". Een diepe haal aan de kromme pijp en dan: „Ja, ik heb zo weinig tijd! Ik zit nu met collega Klijn, met die cabaretliedjes". Ds. Jan Wit, Waals predikant te Nijmegen, dichter, schrijver van lekespelen en van teksten voor radio en televisie is een even merk waardig als beminnelijk mens. Gezegend met een uitgesproken scherp verstand, onmiskenbaar door de muzen op het voorhoofd gekust, maar bovenal gesteund door een bovenmenselijk doorzettingsvermo gen, dat hem heeft gebracht op de hoogte waar hij zich thans be vindt. Ook letterlijk: terwijl Jan Wit telefoneert met de studio, hebben wij gelegenheid van zijn hooggelegen studeerkamer in de Presbytère Wallon uit te genieten van een kostelijk uitzicht over de Waal. Jan Wit ziet dit niet schap werd gecompleteerd door de Lutherse predikant De Vries, die als theologisch adviseur brj het I.K.O.R. is aangesteld. Met het vertrek van ds. Barnard naar de hoofdstad en de ophanden zijnde verhuizing van de andere collega naar Hilversum dreigt echter een geestelijke leegte om Jan Wit. Dichterschap „Ik weet nog, dat ik last had van mrjn ogen en niet graag wilde kijken. Ik herinner me vaag dat ze me din gen lieten zien. Al Eeel vroeg is het licht uit mijn ogen verdwenen. Van my'n zesde jaar af was ik op Barti- melis in Zeist. Daar bleef ik een jaar of tien. Toen ging ik naar het Insti tuut voor Blinden in Bussum. Ook weer een jaar of negen Het was zó in mrjn tijd: je kon er wel wat leren, dat wil zeggen dezelf de stof als op de lagere school. Alleen ging het wat primitiever maar ook wel efficiënter, door de kleinere klas sen. Ook werd er voortgezet onder wijs gegeven: talen, litteratuur. Het grote probleem was en is nog, de vak opleiding. Eigenlijk waren er maar twee mogelijkheden: handenarbeid en muziek. Als je maar enigszins kon, koos je natuurlijk het laatste. Mijn vader wilde mij heilgymnast- masseur laten worden. Jan Wit volg de een cursus in Amsterdam, bleek een doorzetter en behaalde het diplo ma eigenlijk alleen voor massage, daar praktisch werken met een klas leerlingen uiteraard onmogelijk was. Als masseur heeft hij echter menig Amsterdammer in de vingers gehad! In Bussum kreeg hij een volle dige muziekopleiding. Hij leerde pianospelen, behaalde het ge tuigschrift van de organisten vereniging en werd organist van de Ned. Protestantenbond te Bus sum. „In die dagen heb ik in halfprofessionele bands ge speeld", zegt Jan Wit met een glimlach van blijde herinnering aan die goeie dagen, ,,en daar heb ik nu nog veel plezier van. Ik maak allerlei liedjes voor de uitzendingen van De open Deur a en de muziek componeer ik zelf." Studie „Al zittende op de orgelbank ben ik op de theologie gekomen", zo ver telt de dichter-dominee langs zijn neus weg, zoals hij ook en passant opmerkt: „Ik weet niet of ik vrij- of rechtzinnig ben In Bussum werd het geld voor de studie by elkaar gechraapt. Vooral de muziek „smeet flink wat op". „Ik speelde gitaar en bas en bij uitzon dering ook piano." Veel boeken liet hij zich voorlezen. Daar hg sterk auditatief is ingesteld kon hg de stof vlot opnemen. Maar als er iets in braille was werd dat uiteraard geprefereerd. „Mijn vrouw, toen nog mijn verloofde", bracht me Grieks en Latijn bij en moderne talen heb ik mezelf grotendeels eigen ge maakt. De stof voor het staatsexamen gymnasium was toen al vrijwel geheel in braille verkrijgbaar. Het eindexa men legde Jan Wit af in een apart hokje. De opgaven waren door een beëdigde jongedame in braille „over geschreven" en de kandidaat kreeg een brailleschryfmachine voor het kladwerk en een normale om de zaak in het net over te nemen. Na het staatsexamen werd in 1940 in Utrecht met de theologische studie begonnen. De oorlog kwam en het lenen van de benodigde boeken in blindenschrift was al spoedig onmogelijk gemaakt. In 1943 gingen de deuren van de uni versiteit dicht. Na de vreselijke hongerwinter toog Jan Wit in 1945 weer vol moed aan de arbeid. In 1947 deed hij zijn „ker kelijke" en toen volgde nog een jaar studie in Parijs. In 1948 werd het proponentsexamen afgelegd voor de Waalse classis (Commission Wallone) te Dordrecht en op 2e kerstdag van datzelfde jaar preekte Jan Wit intrede by de Waal se gemeente te Nijmegen. Waarom juist deze en niet de Ne derlands Hervormde Kerk? Het antwoord is tweeledig. Jan Wits vader was lidmaat van de Eglise Wallone en als kind ging Jan reeds mee naar de Waalse kerk. Hij voelde zich daar geestelijk thuis. Maar bo venal met het oog op de toekomst was dit wei een bijzonder verantwoor de keuze. Immers, men start als her vormd predikant doorgaans In een kleine plattelands- of stadsgemeente. Het pastorale werk in een uitgebreide gemeente moet grotendeels blyven liggen als de predikant blind Is. En bovenal: „De middelgrote of grote stad is voor mji gewenster om geeste lijk actief te blyven. Ik moet groten deels van het „goede gesprek" leven, daar er ln braille eigeiilyk maar zo weinig is." In Nijmegen heeft zich dit „ge sprek" al heel prettig ontwikkeld toen ds. W. Barnard (de dichter Guillaume van der Graft) hier beroepen werd. Het drieman- Dichter-dóminee Jan Wit achter zijn brailleschrijf machine. iap. Jan Wit Het I.K.O.R. Voor de V.P.R.O. schreef Jan Wit met Van der Graft een luisterspelle tje. Daar begon het mee. Later kwam „Een oud hotel" uit de koker van voornoemd driemanschaj noemt het 'n „musical" zond het uit. Met Van der Graft samen schreef hij „Vijf maagden" (transpositie van de gelijkenis der vijf wijze en dwaze maagden"), eveneens voor de radio.- Ook verzorgde dit drietal het „sce nario" van de eerste T.V.-kerkdienst welke enkele jaren geleden door het I.K.O.R, werd uitgezonden. „De grote trek" heetten deze fragmenten, die als illustratie van de preek moesten dienen. „En wat uw eigenlijke dichterschap betreft?" „Na de oorlog had ik een porte feuille vol poëzie. Niet dat Ik er zo veel in zag, het lag daar maar. Toen mijn vriend Ad den Besten begon met De Windroos bij uitgeverij Holland heeft hij dat werk onder mijn nagels uitgepeuterd." Zo debuteerde Jan Wit in 1950 met „Rites de Passages", in 1954 gevolgd door „In den metalen stier", waarvan reeds de derde druk Is verschenen. De tweede bundel leverde de dich ter een reisbeurs op en met zijn vrouw bezocht hij verscheidene universiteits steden in Duitsland en Frankrijk, waarbij vooral Marburg met zijn uit gebreide braillebibliotheek niet werd vergeten. Wat de religieuze spelen betreft België deze maud soepel met W.A.-verzekering Sinds 1 januari is in België, Duits land en Oostenrijk een W.A.-verzeke ring voor buitenlandse motorvoertui gen verplicht. Dit houdt In, dat auto mobilisten, motor-, scooter- en brom- fietsberhders, die niet tegen wettelijke aansprakelijkheid zyn verzekerd, Ne derland niet uit kunnen. België betracht echter tot 1 febru ari nog de nodige soepelheid, zodat de automobilisten thans geen moeilijkhe den ondervinden. Met ingang van 1 februari zullen zij evenwel over een internationaal verzekeringsbewijs, een z.g. „groene kaart", moeten beschik ken. Degenen, die reeds in Nederland voor wettelijke aansprakelijkheid zijn verzekerd, kunnen de groene kaart bij de eigen verzekeringsmaatschappij krijgen. Duitsland kan men binnenkomen zonder groene kaart, maar dan wordt een „tof* geheven van minimum 16 mark (ongeveer 15.Met name de niet-verzekerden, die het week-end in Duitsland willen doorbrengen, of die dat land op doorreis passeren, wor den zwaar getroffen door de regeling. Piccard: nieuwe vlucht met verscheidene ballons Professor A. Piccard, die indertijd met een ballon met druk-gondel een hoogte van 16.000 meter heeft be reikt, wil een nieuwe poging doen om tot een hoogte van 30.000 te komen. Op een persconferentie te München verklaarde Piccard woensdag, dat hij voor zijn nieuwe stratosfeervlucht niet een maar verscheidene ballons wil gebruiken. Door de uitzetting van het gas op de gewenste hoogte zou een ballon te grote afmetingen krij gen. Volgens het Russische Wad Izwestia wordt in het merendeel van de ministe ries van de republiek Oezbekistan een grenzenloze nalatigheid aan de dag ge legd. De eerste de beste kan de dossiers, zelfs de geheimste, lezen. Dit was althans de ervaring van verslaggevers van het blad. mogen wij niet vergeten „Het bos der onbezorgde dieren" (1952) en 'n jaar later „Niemandsland". Voor de radio schreef Jan Wit voorts bijbelse ver haaltjes voor het I.K.O.R., een spelle tje over Elia (N.C.R.V.), voor de A.V. R.O. verzorgde hij twee T.V.-program- ma's waarvan vooral „Examensrap sodie" bijzonder geslaagd mag heten. Enkele van zijn spelen werden in het Duits vertaald. Het is uiteraard verbazingwek kend dat juist hg, spelen weet te schrgven, die louter op het vi- sueele zijn ingesteld, zoals T.V.- programma's. Vergissen we ons niet, dan zullen we Jan Wits naam in de toekomst nog eens zien prijken op theater af fiches; zjjn liefde voor het toneel is groot en diep. Hij slaat vrijwel geen voorstelling over en kan het gebodene op de planken heel goed volgen, mits hij bij het be gin en tfldens „stil spel" even wegwas wordt gemaakt. In een wereld van zovele ziende blinden leeft deze blinde dominee en kunstenaar ln de schaduw van de St.- Steven ln herrijzenis, die men blinde ziend zou willen noemen. Zyn werken en woorden getuigen hiervan. In al him schoonheid, humor en in het ge loof dat zienden én blinden eens waarlyk zullen zien „GA NIET NAAR MEKKA...." Deserteurs uit Rommels Afrikakorps nemen deel aan slaventransporten Sedert de oertijd, toen de sterke mens de zwakheid van zijn naaste benutte om deze tot zijn lijfeigene te maken, heeft de slavernij de mensheid op zijn gang door de geschiedenis gevolgd. Hoewel wettelijk schier overal op de wereld verboden, woekert de slavernij ook thans nog in de onontwikkelde gebieden van Zuid- Amerika, het Midden-Oosten, in Afrika en in Zuid-Oost-Azië, als een kankergezwel verder. Franse statistici schatten het aantal van de heden ten dage nog in slavernij levende mensen op 11 miljoen. Veel van deze ongelukkigen zijn door geweld onderworpen, of geraakten door schulden in slavernij. Voor anderen betekent het leven van slaaf in dienst van een machtige heer een verlossing van de honger en de nood, vooral in die landen, die, in het bezit van rijkelijk vloeiende oliebronnen, vasthouden aan een Middeleeuws feodaal stelsel, of in zekere Afrikaanse gebieden, die in het geheel nog niet ontwikkeld zijn. „Ga niet naar Mekka, indien je het je niet kunt veroorlovenwaar schuwt de Koran de vrome moham medaan. Doch ook vandaag aan de dag kunnen deze woorden de ijverige Diergaarde Blijdorp zal dit jaar 't feit her denken, dat Rotterdam honderd jaar een dier gaarde heeft, want op 18 mei 1857 werd de eerste spade in de grond gestoken voor de aanleg van een dieren tuin. Dit gebeuren zal worden gevierd onder meer door alle gezin nen in Rotterdam met kinderen in de twee hoogste klassen van de lagere school geduren de 'n jaar het maand blad ,J3l\jdorpgelui den" aan te bieden, dat dan in 195 plaat sen van ons land wordt gelezen in een oplaag van 85.000 stuks. Bovendien zullen 75.000 kleuters in ons land worden verblijd met het boekje „Feest in Blijdorp". Van 12 tot en met 17 mei zal in Blijdorp het jaarlijkse congres worden gehou den van de internatio nal Union of Zoodirec- tors"; op 17 mei geeft het Rotterdams Phil- harmonisch orkest een jubileumconcert %n de Rivièra hal en bestuut en commissarissen re cipier en op 18 mei. Het afgelopen jaar registreerde de dier gaarde 660.000 bezoe kers, dit is byna zeven vrocent meer dan in 55. De dierencollectie werd met verscheidene dieren uitgebreid en aangevuld, o.a, door de geboorte van circa 90 dieren. Mede met het oog op het honderdjarig be staan zijn tal van nieu we heesters en bloem bollen geplant. Behal ve een nieuwe roofdie renrotonde is een vo gelvolière in de vogel en plantenserre tot stand gekomen. pelgrim niet afhouden naar Mekka te gaan om daar in de moskee Allah te aanbidden. Om aan de kost te ko men moet hij onderweg vaak aller lei gelegenheidswerk verrichten, waardoor de reis naar Mekka som3 jaren duurt. Deze pelgrims zijn voor de moderne slavenhandelaars een be gerenswaardig „wild". „Allah zal het U vergelden", mur melt hij verheugd tot de vreemdeling die hem heeft uitgenodigd zich aan te sluiten bij zijn karavaan, maar de gemurmelde woorden van de pelgrim zijn dan veelal zijn laatste als vrij mens. Met geweld wordt hij naai één van de Arabische slavenmarkten hetzij Hadramoeth, Zanzibar, Boe raimi, of zelfs naar Mekka gesleept, aldus Roger Schnetzer in de Schwei zer Wochen Zei tun g. Naast de door hun schoonheid beroemde Baloechimeisjes uit het zuid-oosten van Iran, zijn negers de meestbegeerde slaven. Zij zijr geduldiger dan Arabieren en schik ken zich gemakkelijker in hun harde lot. Na de laatste wereldoorlog ont wikkelde zich tussen de Franse gebieden in Afrika en Arabië een geregeld slaventransportverkeer door de woestijn, waaraan ook Eu ropeanen, voornamelijk deserteurs van Rommels Afrikakorps, deelne men. De „prys" die voor een slaaf op de slavenmarkten wordt gevraagd, schommelt tussen 900 en 5000 francs. Toen vorig jaar herfst in Genève tijdens een U.N.O.-conferentie tot af schaffing van de slavernij over mid delen en wegen werd beraadslaagd om dit gezwel in het sociale lichaam van de mensheid uit te snijden, werd daarbij de vraag van een „internatio nale politie" op het tapijt gebracht. Dit internationale politieleger zou de bevoegdheid moeten krijgen in de De Zwitser Luclen Grillet heeft een apparaat uitgevonden, dat naar men zegt het benzineverbruik van automobielen met een kwart kan vermin deren. De kracht van de auto en de soepelheid van koppeling worden er, naar beweerd wordt, door vergroot, hetgeen betekent, dat minder brand stof wordt verspild dan in een normale motor. De fabrikanten zeiden, dat wanneer het apparaat ln Engeland zou worden toegepast, het land er 115 miljoen pond sterling per jaar aan benzinekosten door zóu besparen. Het apparaat bestaat uit twee koperen buizen, die bevestigd zyn aan het inlaatspruitstuk, waarin zich een speciaal duraluminlum gietstuk be vindt met een ringvormige groef. Ongeveer 10 procent van de benzine welke anders de warme plek van het spruitstuk passeert, wordt door de bulzen geleld. Deze koude brandstof komt samen met de verdampte ben zine, wanneer deze op het punt staat, de cilinder binnen te gaan, zet tot ongeveer viermaal haar koude volume uit en veroorzaakt een heftige wer veling welke, naar men zegt, de benzine meer gelijk en volledig doet ver branden. Het vervoer te water, zo essentieel voor de autochtonen langs Nieuw- Guinea's kustlijn, is begonnen zich langzaam aan de eisen van de moder ne tyd aan te passen. Maakte het vroeger weinig verschil of de Papoea roeier in zyn uitgeholde boomstam des middags of des avonds thuis kwam. nu is het zaak om bijvoorbeeld met de gevangen vis van de afgelo pen nacht zo spoedig mogelijk „aan de wal" te komen. Zo staken verscheidene vissers Arabische wateren verdachte sche pen aan te houden en in de woestijn karavanen te onderzoeken, met het doel op deze manier de slavenhandel te beteugelen. De afgevaardigden van de Ara bische landen en hun Afrikaans- Aziatische handlangers hieven hiertegen een luid protest aan. Zij noemden dit een onbevoegde in menging in hun nationale soeverei niteit en lieten de conferentie schielijk stranden. Naar de mening van die afge vaardigden voldoet de nit 1926 da terende „Conventie tot afschaf fing van de slavernij" nog uitste kend, maar zy vertelden er niet bij, dat de mazen in deze Conventie zó wijd zijn, dat de slavenhandel er vrijwel ongehinderd door kan glip pen. en heus niet alleen uit de kampongs rond Hollandia de koppen eens oy eikaar. En men zag hen niet lang daarna, prettig achterover geleund, de traditionele sirihpruim achter de kiezen, in JezeLfde prauw met flinke snelheid over het water schieten. Be halve uitleggers hebben de vissers er nu een buitenboordmotor aan hangen, die er zyn mag Meer dan een paar kilo vis en wat manden sago kan de prauw evenwel niet hebben. De vlerkprauwen zullen daarom nooit een belangrijke schakel kunnen vormen in het vervoer van bevolklngsprodukten. Is er geen mo gelijkheid, dit vervoer over water en daarmee de afvoer van de bevolkings- produkten. te stimuleren? Wy zagen dezer dagen in de haven van Hollandia een andere „vlerk"- prauw liggen, die wellicht en ook naar de mening van-de mensen van scheepvaart nierop 't antwoord is. De „Catamaran", zoals de grote prauw heet. is gebouwd door en eigendom van de heer Muller Kobold van Üe handelsonderneming „Rabe- ko", die in de buurt van Demta haar handelsgebied heeft. Als drijvers heeft de heer Kobold twee 10 meter lange uitgeholde boom stammen gebruikt, die met jukken tot één geheel zijn gemaakt. Tussen de prauwen is een dek ge- contrueerd met gesloten railing, die derhalve als laadruimte dienst doet. De voor- en achterkant van de holle boomstammen zijn gedicht met tri plex, zodat zij zuiver ais drijvers dienst doen. De „laadruimte" biedt een aanzienlijk groter vermogen dan het dekje van een gewone vlerk prauw. Een buitenboordmotor zorgt eveneens voor de voortstuwing. Haar grote waarde vindt de „Ca tamaran" evenwel in stabiliteit en zeewaardigheid. Het vaartuig is zelfs in de Dranding zeer goed te hanteren, hetgeen vooral voor de bevolking aan de noordkust waar vele maanden per jaar de branding de grootste belem mering vormt voor de scheep- en prauwvaart zyn nut kan heb ben. Indien zij dit soort prauwen bezat, zou dit laatste wellicht de copraproduktie stimuleren. De heer Kobold is bezig zyn huidi ge prauwtype te verbeteren. De drij vers worden 12 meter en onder het vaartuig zal een kieltje worden aan gebracht. Tevens wil hij de zeilcapa- clteit van de prauw verbeteren. In elk geval verdient het aanbeve ling, en hiermede wordt tevens de mening van „scheepvaart" vertolkt, dat de autochtone bevolking de bouw van dit soort prauwen onder de aan dacht wordt gebracht De gekolbakte schildwachten voor iet Buckingham Paleis in Londen 'lebben zo vaak precies hetzelfde stukje op en neer gelopen, dat in de straat een groef was gesleten, zodat de stoere wachten bij regen in een soort gootje defileerden. De Londen- se P.W. heeft ,Jiet straatje" voor 't paleis vernieuwd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1957 | | pagina 7