mmoRV Vernieuwingen bij Spoorwegen Eén fout voldoende ondanks bestedingsbeperking De kwestie van de gezangen in de gereformeerde kerken VRACHTAUTO KWAM IN SLOOT TERECHT: TWEE DODEN D H ZATERDAG 6 JANUARI 1957 PROVINCIALS ZBEUWaa COURANT IR. F. Q. DEN HOLLANDER IN TOESPRAAK: VOOR VEILIG VERKEER (I) Traject Vlissingen-Roosendaal met ingang zomerdienst elektrisch (Vaai een speciale verslaggever) Hoewel de Nederlandse Spoorwegen dit Jaar bun aandeel in de bestedings beperking ruimschoots zullen leveren zij gaan zelf» verder dan de S.E.R. adviseerde zullen zij toch In staat zijn belangrijke voorzieningen en ver nieuwingen te treffen. Dit bleek uit de toespraak, die de president-directeur van de N.S., dr. ir. F. Q. den Hollander gistermiddag hield tijdens de nieuw jaarsontvangst van de pers. Binnen he t raain van de financiële mogelijkhe den ligt naast tal van secundaire voorzieningen de voltooiing van de elektri ficatie van de ljjnen Nijmegen-Vllssln gen en Roosendaal-Antwerpen in het verschiet. Bovendien wordt gestart m et de elektrificatie van het baanvak Alkmaar-Den Helder. Ook het in dienst stellen van de trans-Europa-exprees geschiedt op liet voorgenomen tijdstip en in de loop van het Jaar zullen de nieuwe stations Venlo en Rotterdam C.S. officieel in gebruik worden geno men. De heer Den Hollander liet er geen twijfel over bestaan, dat de rentabili teit van het bedrijf in gevaar komt, als de reizigerstarieven dit jaar niet worden verhoogd. Of dit zal gebeuren is een zaak, die minister Algera, sa men met zijn collega minister Zijlstra zal moeten uitmaken tegen de achter grond van het prijsstabilisatiebeleid. In het begin van zijn betoog zei de heer Den Hollander dat de bedrUfs- uitkomsten van de N.S., in 1956 onge- weer gelijk aan die van 1955 zullen zijn. Ondanks de gestegen kosten. Dit resultaat is bereikt door een verdere doorwerking van de tariefsverhoging in 1955 en door de toeneming van het goederenvervoer met drie percent en van het reizigersvervoer met bijna twee percent. Als voornaamste feit van 1956 memoreerde spreker de bui ten dienststellingen van het oude ma terieel en de verdere likwidatie van de a toom tract ie, die eind 1957 zal zijn voltooid. Op 31 december 1956 waren er nog 108 stoomlocs in dienst, thans nog 92. Er zullen 78 diesel-elektrische locomotieven in 1957 aan het mate- rieelpark worden toegevoegd. Ook op het gebied van het seinwe- zen werden vernieuwingen doorge voerd. Dit geldt ook voor overwegen. Bjj onbewaakte overwegen werden honderd uitzichtsituaties verbeterd. Zes openbare en twaalf particuliere overwegen werden opgeheven, drie openbare en een particuliere werden vervangen door ongelijkvloerse krui singen. Dr. jr. Den Hollander deelde voorts mede, dat een enquête onder het rei- M Treinen niet voller m 1 door zondagrijverbod H Tijdens de bijeenkomst met de pers is de president-direc- teur yan de Nederlandse Spoor- wegen vrijdag gevraagd of de j= treinen op zondag voller zijn, sinds het zomdagr ij verbod is in- M gevoerd. De heer Den Hollan- der antwoordde: „Nee, want H wij rijden niet kronkelend door ons la.nd, maar heel onprozaïsch van Utrecht c.s. naar Den Haag Bezuidenhout bij voorbeeld. En de categorie, die op zondag in een auto rijdt, wil dat kennelijk =j niet, die heeft amdere verlan- gens. I'k constateer dus, dat het ff zondagrijverbod de huiselijk- M heid bevordert. Dus: houden H zo." ff IllllllllllllllllilllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllI Straaljager kreeg zware schade bij noodlanding Een Hawker Hunter straaljager van de vliegbasis Leeuwarden heeft gister middag om ongeveer kwart voor vier een buiklanding gemaakt op Schiphol en is daarbij onherstelbaar bescha digd. Het toestel, dat werd bestuurd door kapitein-vlieger W. van Gastel, was afkomstig van de vliegbasis Leeuwarden, en zou bij Fokker in re visie worden genomen. 700 voet boven Schiphol maakte de straaljager zijn landingspatroon. Op dat ogenblik viel de motor uit. De vlieger kon iniet veel anders doen, dan zijn toestel, dat ernstig vaart minderde, zo snel moge lijk aan de grond te zetten. De Haw ker Hunter raakte de grond in een weiland op ongeveer 500 meter af stand van het begin van landingsbaan 23, aan gene zijde van de Schipholweg. Het toestel schoot 300 meter door, en kwam vlak bij de aanloopverlichting van de landingsbaan tot stilstand. Op de vliegbasis Leeuwarden is on middellijk een onderzoek ingesteld naar de mogelijke oorzaak van het plotseling uitvallen van de motor. On voorzien benzinetekort acht men niet uitgesloten. WAT ZE ZEGGEN. De Franse schrijver Jouhandeau: „Het grootste voordeel van de ouderdom is, dat men de mensen heeft leren kennen. Dat maakt het afscheid van de aarde veel gemakkelijker." De filmster Clifton Webb: „Een se cretaresse is iemand, die men daar voor betaalt, dat ze machineschrijven leert, terwyl ze een man zoekt." WRAAK. Een bekeuring liepen twee Amerikaanse jongemannen op, toen zè met te hoge snelheid over een grote autoweg raasden. Nog steeds 'n beetje knarsetandend kwamen ze later op de dag op dezelfde plaats terug en daar ontdekten ze de ver scheurde copieën van de bekeuring. Nu bestaat er in Amerika oen wet, die het weggooien van papier op de autowegen verbiedt. De jongelui klaagden de agent aan, die een ffinke boete opliep. I zigerspubliek heeft uitgewezen, dat men comfortabel, snel en punktueel rijden via rails prefereert. Sneltreinen over lange afstand blijken de voor keur te hebben. De huidige frequentie met de zogenaamde starre dienstrege ling oogst veel waardering. Nieuwe lange-afstands-treinen zijn geprojec teerd. Ais Vlissingen-Roosendaal onder de draad gebracht is, en dat is met in gang van de zomerdienst op 2 juni '57 zullen doorgaande treinen gaan rijden van Amsterdam, via Den Haag en Rotterdam naar Missingen en in mei 1958 als Alkmaar-Den Helder geëlek trificeerd ls, van Amsterdam naar Den Helder. Meer comfort Het comfort zal ook worden verbe terd. Dit betreft restauratie en toilet ten in treinen en wachtkamers, rich tingaanduiding, verlichting en derge lijke op stations. De snelheid heeft naar tegenwoordige begrippen met 120 km per uur een plafond bei De heer Den Hollander dacht, dat dit geen blijvend plafond zou zijn, maar vestigde er v/el de aandacht op, dat hogere snelheden nieuwe voorzienin gen vereisen en dus duurder zijn. De punctualiteit in de dienstuit voering, zo gaf spreker toe, is de laatste tijd in het gedrang geko men. Vooral door de uitvoering van werken, die nopen tot plaatse lijke lage snelheden en door de om schakeling, die de modernisering eiste. De heer Den Hollander was er evenwel van overtuigd, dat hij op het personeel zou kunnen reke nen bij het terugwinnen van de traditionele punctualiteit, waarop de N.S. in het verleden terecht trots is geweest. Ident-directeur van de N.S. De presic. kondigde voorts aan, dat het traject Roosendaal-Ntjmegen met ingang van de winterdienst 1957 elektrisch kan worden bereden, zodat dan de gehele l$jn Nijmegen-Vlissingen onder de draad gebracht is. Roosendaal-Ant werpen zal in mei eveneens geëlektri ficeerd zyn en in de zomerdienst zul len reeds elektrische treinen Roosen- daal-Brussel gaan rijden. Bij de invoe ring van de winterdienst, als het nieu we materieel gereed is, komt er een uurdienst Amsterdam-Brussel. De dochterondernemingen van de N.S. maken liet, aldus spreker, goed. Zij zijn stabiel en zullen in de loop van het jaar hun oude materieel vervan- f en. De heer Den Hollander deelde enslotte mede, dat de Spoorwegen niet zullen overgaan tot de aanschaf fing van liet mono-railsysteem, dat zoals gemeld, in Duitsland is ontwik keld. De 24-jarige ongehuwde chauffeur J. V. en de achtjarige Tonnle T., bei den uit Zwammerdam, zijn vrijdag avond te Gouda om het leven geko men, toen de vrachtwagen, waarin zjj zaten, in een diepe sloot terecht kwam. De chauffeur wilde drie fietsers in halen en kwam daarbij met de linker voorwielen van de vrachtwagen in de berm van de weg terecht. De auto zakte weg, sloeg om en kwam op zijn kop in de brede diepe sloot terecht. De wielrijders, die het ongeluk zagen ge beuren, maar de zwemkunst niet machtig waren, voeren met een schuitje naar de plaats waar de auto was terechtgekomen, doch zij konden de portieren niet open krijgen, omdat die zich hadden vastgezet in de mod der. Benzine wordt maandag acht cent duurder Naar het A.N.P. verneemt, worden als gevolg van de verhoging van het bijzondere invoerrecht en de daarover geheven omzetbelasting de prijzen van benzine ingaande maandag 7 ja nuari a.s. met 8 cent per liter ver hoogd. De uitverkoop woedt Hog steeds voort en er mijn dames, die er heel wat voor over hebben om als eerste aan bod te komen, wanneer er een koopje te halen valt. In de Vlissinrjse Wol straat hadden deze drig dames vrij dagavond rond acht uur dl postgevat om hedenochtend bijtijds present te kunnen z\jn! Met stoelen hadden zij het zich, voor zover dan mogelijk enigszins gemakkelijk gemaakt. (Foto P.Z.C.J Binnen een kwartier na het onge luk waren politie, brandweer en een kraanwagen ter plaatse. De kraan- wagen had de vrachtwagen in minder dan twintig minuten boven water, doch de beide Inzittenden waren niet meer te redden. Weer Hongaren (tijdelijk) naar ons land Binnenkort zal opnieuw een grote groep Hongaarse vluchtelingen in Ne derland aajikomen om na een tijdelijk verblijf in ons land naar Canada door te reizen. Hun eerste verblijf zal we derom door het Nederlandse Rode Kruis geregeld worden en zal vermoe delijk iets langer duren dan in Utrecht het geval was. Nu de jaarbeursgebouwen niet langer ter beschikking staan in ver band met de voorbereidingen voor de komende Voorjaarsbeurs en ook el ders de benodigde ruimte niet kon worden gevonden. Zullen deze vluchtelingen tijdelijk worden ondergebracht in het kamp Budel bij Eindhoven. Maar al te vaak denkt men; kom, er is toch geen verkeer... En dan is er weer precies die ene fout gemaakt, die men in het dagelijkse wegverkeer thans niet meer mag maken. In deze serie voorschriften voor veilig verkeer is het grond beginsel, vastgelegd door de wetgever, uitermate belang rijk. Men vindt het in de Wegenverkeerswet en het Wegen verkeersreglement. Het is verboden zich op een weg zoda nig te gedragen: a. dat de vrijhedi van het verkeer zonder noodzaak wordt belemmerd of de veiligheid op de weg in gevaar wordt gebracht; b. dat redelijkerwijze is aan te ne men, dat de veiligheid op de weg in gevaar kan worden ge bracht. Een strafbedreiging dus voor de weggebruiker, die de nor maal vereiste wellevendheid op de weg niet in acht neemt. On der deze bepaling vallen alle weggebruikers, ook als er geen ander verkeer op de weg waarneembaar is. Voorbeelden van de op dit gebied gemaakte fouten zijn er te over: een wielrijder, die linksaf gaat, tijdig richting aan geeft, doch zich niet overtuigt, of er ander Inhalend ver keer achter hem komt; de voetganger, die zonder op te letten, plotseling de weg oversteekt; de bestuurder van een voertuig (auto, motor, bromfiets, flets enz.), die z.g. „spe lenderwijs" zig-zag over de weg rijdt als hij meent, dat de weg geheel vrij Is. Overal loert het gevaar! Er lean ieder ogenblik ergens ver keer vandaan komen! Men denke aan uitritten, tijstraten- (zie foto), bossages langs de weg, waaruit spelende kinderen kun nen komen. Men lette er dus op, dat het niet vereist is, dat er steeds ogenblikkelijk gevaar moet bestaan voor het verkeer ter plaat- ze. Zoals gezegd: Eén foutieve gedraging alleen kan reeds strafbaar zjjn.... 1 Het Wereldgebeuren Dure baan De Amerikaanse ambassade In Londen is een dure. De ambas- sadeur moet zoveel geld beste den aan representatie receptie», partijtjes, enz.) dat hij met zijn sa laris bij lange na niet uitkomt. I Iemand heeft becijferd, dat het baan- tje hem per jaar 50.000 dollar méér kost, dan zijn jaarlijkse salaris van 25.000 dollar. Geen wonder dat pre sident Eisenhower, toen hjj een on- volger zocht voor de tegenwoordige ambassadeur, Winthrop W. Aldrich ex-president van de Chase National Bank te New-York) weer in de we reld van de financiers heeft rondge keken. Hij behoefde daartoe niet vei le gaan: in John Hay Whitnev, een clubgenoot, met wie "hij vaak golf speelt in Augusta, heeft hij „zijn man" gevonden. Whitney is pas 52 jaar. Hij is als firmant Van de John Hay Whitnev maatschappij, een fi nancier van betekenis. at hij niet te verkwistend van aard is, komt vanzelfsprekend aan zyn fortuin ten goede. Hij is gul met schenkingen, maar \van- neer het op zakelijke transacties aankomt, is hij niet bereid om fa belachtige prijzen te betalen wanneer hjj de noodzaak daarvan niet inziet. Iemand bood de firma eens een land goed aan tegen een bedrag, waarvan zelfs Whitney sterretjes voor de ogen kreeg. De eigenaar van het landgoed vergoelijkte zijn hoge aanbod met de Riiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiuiiiiiimiiiiininiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinnir Prins Bernhard moest een maagonderzoek ondergaan Vorige week zaterdag is, zo meldt het Utrechts Nieuwsblad, prins Bernhard opgenomen voor een on derzoek in het Stads- en Acade misch ziekenhuis te Utrecht. Dins dag nieuwjaarsdag is de prins weer uit het ziekenhuis ont slagen, nadat een maagonderzoek was beëindigd. Koningin Juliana heeft haar echtgenoot, die dus tij dens de jaarwisseling in het zie kenhuis was, verscheidene malen een bezoek gebracht. Caféhoudster (69) te Broek in Waterland vermoord De caféhoudster Sijtje Koster, 69 jaar, te Broek in Waterland, is ge wurgd dooT iemand, naar wie de po litie uit de omgeving, geassisteerd door de Amsterdamse Techerche, tot nog toe vergeefs heeft gezocht. De moordenaar heeft een voorsprong van dagen op de politie, want aanvanke lijk werd bij het overlijden van de eigenaresse van café „De Zwaan*" niet aan moord gedacht. Het misdrijf is waarschijnlijk in de nacht van donderdag op vrijdag ge pleegd, doch pas vrijdagavond werd ontdekt, dat de caféh'oudster was overleden. En toen ging er nog ge ruime tijd overheen voordat bij de sectie bleek, dat de vrouw was ge wurgd. STEMMEN UIT DE KERKEN Voorlopige bundel verschenen mededeling, dat hij „zijn carrière met een handkar had aangevangen". Whitney gaf toen aan zijn onderhan delaars opdracht, om te antwoorden „dat hij weliswaar niet met een handkar was begonnen, maar dat hij er niets voor voelde om ermee te eindigen". Zoals gezegd, de Amerikaanse am bassade in Londen kost financiële offers. Maar die offers zijn voor Whitney blijkbaar niet zo groot, dat er gevaar zou ontstaan. Hij heeft tenminste bij de benoeming niet de vrees geuit, dat hij binnen afzien bare tijd achter een handkar zal lo- Behalve een dure, is de ambassa- deurspost in Londen op het ogen blik een moeilijke. De 71-iarige heer Aldrich heeft ervoor bedankt, omdat hij al steeds niet van plan was. langer dan Eisenhowers eerste ambtstermijn te dienen. Maar dat hij met moeilijkheden te kampen heeft, gehad, is duidelijk. Hij heeft nogal wat kritiek te verduren gekregen toen bleek, dat zijn ambassade van te voren niet op de hoogte was van het militaire optreden der Engelsen en Fransen in de Suezkwestie. De venvijdering, die toen tussen Enge land en Frankryk enerzijds en de Verenigde Staten anderzijds ontstond, ls inmiddels officieel bijgelegd, maar ongetwijfeld rust op Whitney, die half februari of begin maart naar Londen zal verhuizen, de taak om aan het herstel van de vriendschap tussen de Engels sprekende volken het zijne bij te dragen. ij heeft daarbij het voordeel, dat de Verenigde Staten nii meer dan tevoren het gevaar inzien van communistische agitatie Tn het Midden-Oosten en dat president Eisenhower de leemte, die door het Brits-Franse optreden is ontstaan, doeltreffend wil opvullen. Eisenho wer is van plan een vastberaden po litiek voor dat deel van de wereld uit te stippelen. In dit verband heeft hij verklaard, dat hij wil vasthouden aan de Brits-Frans-Amerikaanse verklaring van mei 1950, waarbij aan alle landen in het Midden-Oosten een garantie tegen agressie werd gege ven. Aan het congres zal hij vandaag vragen, om hem te machtigen, des noods Amerikaanse troepen in dat gebied in te zetten. Voor Whitney ligt temidden van al deze problemen een taak gereed, die niet in één handkarretje zou zijn te pakken. Ook van zijn optreden zal de westelijke eensgezindheid afhan kelijk zijn. Het verlangen om gezangen te kunnen zingen tijdens de eredienst van de gemeente in de Gereformeerde Kerken in Nederland, is groot. Maar even eens is nog steeds krachtig het streven om toch vooral de psalmen t© blyven gebruiken als de voornaamste bundel waaruit gezongen wordt. Het zal ook hier wel wezen dat de harten <ler vaderen nog niet bekeerd zijn tot de kin deren, om het te zeggen met de woorden van de engel Gabriel. Juist vóór 't kerstfeest is een bundeltje „Enige Gezangen" (nummers 30 tot 59) uitgekomen, „welke door de Generale Synode van de Gereformeerde Kerken, gehouden te Leeuwarden, in 1956, voorlopig aan de bestaande bun del zijn toegevoegdOp het voorlopig karakter wordt in het voorbericht nog eens de nadruk gelegd, „omdat de arbeid van de deputaten tot uitbrei ding en of herziening van de bundel „Enige Gezangen" nog niet voltooid is". Er is dus nog een uitbreiding te verwachten, terwijl er eveneens reke ning mee moet worden gehouden dat de gezangenbundel zoals men die dan nu heeft, geheel herzien zal worden. Niettemin, „het moderamen van de synode acht het een voorrecht, de kerken deze voorlopige uitbreiding aan te bieden". Zo kunnen de predikanten, die alhier voorgaan in de dienst, hun keuze doen, naast de psalmen, uit 59 gezangen. Voorlopig kon er niet één meer bij. In dit getal van 59 gezangen zitten echter ook degene die men in de Ge reformeerde Kerken van ouds kende als de gezangen achter de psalmen. Hieruit zijn weggelaten de eerste be rijming van de 12 artikelen des ge- loofs en de bedezan<* voor het eten en dc dankzang na net eten, welke twee laatste men in onze provincie bij de maaltijd nogal eens hoort bidden en danken. Die gezangen, welke reeds 1 uit de 16e eeuw stammen, en gedeel- telijk nog afkomstig zijn uit het ge zangboek van de Ned. Vluchtelingen Gemeente van Londen, zyn dus ge bruikt als basis voor 'n nieuw gezang boek, toen de Synode van Middelburg in 1933 „Enige Gezangen van de Ge- reformeerde Kerken in Nederland" vaststelde. Van de 20 gezangen die er toen nieuw zijn bijgekomen, staan er 12 in de bundel van de Ned. Herv. i Kei-k. Van andere herkomst zijn er 8. Een gedeelte van de melodieën van deze 8 gezangen is echter ook te vin den in de bundel der Ned. Herv. Kerk. Nu zijn er dus 30 bijgekomen. In dien we wel hebben geteld, zijn er van deze 30 slechts 2 van andere her komst. De 28 overige zijn ook te vin- deh in de bundel der Ned. Herv. Kerk. Hoewel ook de gezangen uit deze laatste bundel natuurlijk ergens van daan zijn gekomen en de aeputaten van de Geref. Kerken ze ook vandaar hebben kunnen halen, ligt het ver moeden voor de hand dat men In de Geref. Kerken toch in deze een aan sluiting heeft gezocht bij de Ned. Herv. Kerk. Het lijkt ons een groot voordeel, dat men welbewust heeft gezocht naar een zekere eenheid van de gezangen, die wederzijds in de ere dienst worden gezongen. Dit voordeel geldt nog des te meer, omdat een he leboel van deze 28 gezangen ook voor- WLN'THKOF W. ALDRICH maakt plaats voor jongere komen in bundels van andere protes tantse kerken. Hoewel dc aansluiting bij de Oecumene in de Geref. Kerken nog altijd een vraag is waarover men het intern lang met eens is. heeft men bij de samenstelling van de nummers 3059 van Enige Gezangen, oecume nisch gehandeld. Dit wil nu niet zeggen, dat de ge zangen letterlijk zyn overgenomen. Wanneer men, bij alle uitnemende kwaliteiten die de bundel van 1938 ei gen zijn, in de Ned. Herv. Kerk zelf kritiek heeft, waarom zouden de de putaten en synodeleden van de Geref. (Vervolg op pag. 4) Prins Bernhard in ons land teruggekeerd. Prins Bernhard is gistermiddag uit Oostenrijk in ons land teruggekeerd. Om vijf over twee landde de prins op de vliegbasis Soesterberg. De prins heeft een dag in Wenen vertoefd, nadat hij woensdag konin gin Juliana met het vliegtuig bad weggebracht tot Münehen, van waar zij haar reis naar Sankt Anton Der trein voortzette.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1957 | | pagina 3