mmoRV
Vernieuwingen bij Spoorwegen Eén fout voldoende
ondanks bestedingsbeperking
De kwestie van de gezangen in
de gereformeerde kerken
VRACHTAUTO KWAM IN SLOOT
TERECHT: TWEE DODEN
D
H
ZATERDAG 6 JANUARI 1957
PROVINCIALS ZBEUWaa COURANT
IR. F. Q. DEN HOLLANDER IN TOESPRAAK:
VOOR VEILIG VERKEER (I)
Traject Vlissingen-Roosendaal met
ingang zomerdienst elektrisch
(Vaai een speciale verslaggever)
Hoewel de Nederlandse Spoorwegen dit Jaar bun aandeel in de bestedings
beperking ruimschoots zullen leveren zij gaan zelf» verder dan de S.E.R.
adviseerde zullen zij toch In staat zijn belangrijke voorzieningen en ver
nieuwingen te treffen. Dit bleek uit de toespraak, die de president-directeur
van de N.S., dr. ir. F. Q. den Hollander gistermiddag hield tijdens de nieuw
jaarsontvangst van de pers. Binnen he t raain van de financiële mogelijkhe
den ligt naast tal van secundaire voorzieningen de voltooiing van de elektri
ficatie van de ljjnen Nijmegen-Vllssln gen en Roosendaal-Antwerpen in het
verschiet. Bovendien wordt gestart m et de elektrificatie van het baanvak
Alkmaar-Den Helder. Ook het in dienst stellen van de trans-Europa-exprees
geschiedt op liet voorgenomen tijdstip en in de loop van het Jaar zullen de
nieuwe stations Venlo en Rotterdam C.S. officieel in gebruik worden geno
men.
De heer Den Hollander liet er geen
twijfel over bestaan, dat de rentabili
teit van het bedrijf in gevaar komt,
als de reizigerstarieven dit jaar niet
worden verhoogd. Of dit zal gebeuren
is een zaak, die minister Algera, sa
men met zijn collega minister Zijlstra
zal moeten uitmaken tegen de achter
grond van het prijsstabilisatiebeleid.
In het begin van zijn betoog zei de
heer Den Hollander dat de bedrUfs-
uitkomsten van de N.S., in 1956 onge-
weer gelijk aan die van 1955 zullen
zijn. Ondanks de gestegen kosten. Dit
resultaat is bereikt door een verdere
doorwerking van de tariefsverhoging
in 1955 en door de toeneming van het
goederenvervoer met drie percent en
van het reizigersvervoer met bijna
twee percent. Als voornaamste feit
van 1956 memoreerde spreker de bui
ten dienststellingen van het oude ma
terieel en de verdere likwidatie van de
a toom tract ie, die eind 1957 zal zijn
voltooid. Op 31 december 1956 waren
er nog 108 stoomlocs in dienst, thans
nog 92. Er zullen 78 diesel-elektrische
locomotieven in 1957 aan het mate-
rieelpark worden toegevoegd.
Ook op het gebied van het seinwe-
zen werden vernieuwingen doorge
voerd. Dit geldt ook voor overwegen.
Bjj onbewaakte overwegen werden
honderd uitzichtsituaties verbeterd.
Zes openbare en twaalf particuliere
overwegen werden opgeheven, drie
openbare en een particuliere werden
vervangen door ongelijkvloerse krui
singen.
Dr. jr. Den Hollander deelde voorts
mede, dat een enquête onder het rei-
M Treinen niet voller m
1 door zondagrijverbod
H Tijdens de bijeenkomst met
de pers is de president-direc-
teur yan de Nederlandse Spoor-
wegen vrijdag gevraagd of de j=
treinen op zondag voller zijn,
sinds het zomdagr ij verbod is in- M
gevoerd. De heer Den Hollan-
der antwoordde: „Nee, want
H wij rijden niet kronkelend door
ons la.nd, maar heel onprozaïsch
van Utrecht c.s. naar Den Haag
Bezuidenhout bij voorbeeld. En
de categorie, die op zondag in
een auto rijdt, wil dat kennelijk
=j niet, die heeft amdere verlan-
gens. I'k constateer dus, dat het
ff zondagrijverbod de huiselijk-
M heid bevordert. Dus: houden
H zo." ff
IllllllllllllllllilllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllI
Straaljager kreeg zware
schade bij noodlanding
Een Hawker Hunter straaljager van
de vliegbasis Leeuwarden heeft gister
middag om ongeveer kwart voor vier
een buiklanding gemaakt op Schiphol
en is daarbij onherstelbaar bescha
digd. Het toestel, dat werd bestuurd
door kapitein-vlieger W. van Gastel,
was afkomstig van de vliegbasis
Leeuwarden, en zou bij Fokker in re
visie worden genomen. 700 voet boven
Schiphol maakte de straaljager zijn
landingspatroon. Op dat ogenblik viel
de motor uit. De vlieger kon iniet veel
anders doen, dan zijn toestel, dat
ernstig vaart minderde, zo snel moge
lijk aan de grond te zetten. De Haw
ker Hunter raakte de grond in een
weiland op ongeveer 500 meter af
stand van het begin van landingsbaan
23, aan gene zijde van de Schipholweg.
Het toestel schoot 300 meter door, en
kwam vlak bij de aanloopverlichting
van de landingsbaan tot stilstand.
Op de vliegbasis Leeuwarden is on
middellijk een onderzoek ingesteld
naar de mogelijke oorzaak van het
plotseling uitvallen van de motor. On
voorzien benzinetekort acht men niet
uitgesloten.
WAT ZE ZEGGEN. De Franse
schrijver Jouhandeau: „Het grootste
voordeel van de ouderdom is, dat men
de mensen heeft leren kennen. Dat
maakt het afscheid van de aarde veel
gemakkelijker."
De filmster Clifton Webb: „Een se
cretaresse is iemand, die men daar
voor betaalt, dat ze machineschrijven
leert, terwyl ze een man zoekt."
WRAAK. Een bekeuring liepen twee
Amerikaanse jongemannen op, toen
zè met te hoge snelheid over een
grote autoweg raasden. Nog steeds 'n
beetje knarsetandend kwamen ze
later op de dag op dezelfde plaats
terug en daar ontdekten ze de ver
scheurde copieën van de bekeuring.
Nu bestaat er in Amerika oen wet,
die het weggooien van papier op de
autowegen verbiedt. De jongelui
klaagden de agent aan, die een ffinke
boete opliep. I
zigerspubliek heeft uitgewezen, dat
men comfortabel, snel en punktueel
rijden via rails prefereert. Sneltreinen
over lange afstand blijken de voor
keur te hebben. De huidige frequentie
met de zogenaamde starre dienstrege
ling oogst veel waardering. Nieuwe
lange-afstands-treinen zijn geprojec
teerd.
Ais Vlissingen-Roosendaal onder de
draad gebracht is, en dat is met in
gang van de zomerdienst op 2 juni '57
zullen doorgaande treinen gaan rijden
van Amsterdam, via Den Haag en
Rotterdam naar Missingen en in mei
1958 als Alkmaar-Den Helder geëlek
trificeerd ls, van Amsterdam naar
Den Helder.
Meer comfort
Het comfort zal ook worden verbe
terd. Dit betreft restauratie en toilet
ten in treinen en wachtkamers, rich
tingaanduiding, verlichting en derge
lijke op stations. De snelheid heeft
naar tegenwoordige begrippen met
120 km per uur een plafond bei
De heer Den Hollander dacht, dat dit
geen blijvend plafond zou zijn, maar
vestigde er v/el de aandacht op, dat
hogere snelheden nieuwe voorzienin
gen vereisen en dus duurder zijn.
De punctualiteit in de dienstuit
voering, zo gaf spreker toe, is de
laatste tijd in het gedrang geko
men. Vooral door de uitvoering
van werken, die nopen tot plaatse
lijke lage snelheden en door de om
schakeling, die de modernisering
eiste. De heer Den Hollander was
er evenwel van overtuigd, dat hij
op het personeel zou kunnen reke
nen bij het terugwinnen van de
traditionele punctualiteit, waarop
de N.S. in het verleden terecht
trots is geweest.
Ident-directeur van de N.S.
De presic.
kondigde voorts aan, dat het traject
Roosendaal-Ntjmegen met ingang van
de winterdienst 1957 elektrisch kan
worden bereden, zodat dan de gehele
l$jn Nijmegen-Vlissingen onder de
draad gebracht is. Roosendaal-Ant
werpen zal in mei eveneens geëlektri
ficeerd zyn en in de zomerdienst zul
len reeds elektrische treinen Roosen-
daal-Brussel gaan rijden. Bij de invoe
ring van de winterdienst, als het nieu
we materieel gereed is, komt er een
uurdienst Amsterdam-Brussel. De
dochterondernemingen van de N.S.
maken liet, aldus spreker, goed. Zij
zijn stabiel en zullen in de loop van
het jaar hun oude materieel vervan-
f en. De heer Den Hollander deelde
enslotte mede, dat de Spoorwegen
niet zullen overgaan tot de aanschaf
fing van liet mono-railsysteem, dat
zoals gemeld, in Duitsland is ontwik
keld.
De 24-jarige ongehuwde chauffeur
J. V. en de achtjarige Tonnle T., bei
den uit Zwammerdam, zijn vrijdag
avond te Gouda om het leven geko
men, toen de vrachtwagen, waarin zjj
zaten, in een diepe sloot terecht
kwam.
De chauffeur wilde drie fietsers in
halen en kwam daarbij met de linker
voorwielen van de vrachtwagen in de
berm van de weg terecht. De auto
zakte weg, sloeg om en kwam op zijn
kop in de brede diepe sloot terecht. De
wielrijders, die het ongeluk zagen ge
beuren, maar de zwemkunst niet
machtig waren, voeren met een
schuitje naar de plaats waar de auto
was terechtgekomen, doch zij konden
de portieren niet open krijgen, omdat
die zich hadden vastgezet in de mod
der.
Benzine wordt maandag
acht cent duurder
Naar het A.N.P. verneemt, worden
als gevolg van de verhoging van het
bijzondere invoerrecht en de daarover
geheven omzetbelasting de prijzen
van benzine ingaande maandag 7 ja
nuari a.s. met 8 cent per liter ver
hoogd.
De uitverkoop woedt Hog steeds voort
en er mijn dames, die er heel wat
voor over hebben om als eerste aan
bod te komen, wanneer er een koopje
te halen valt. In de Vlissinrjse Wol
straat hadden deze drig dames vrij
dagavond rond acht uur dl postgevat
om hedenochtend bijtijds present te
kunnen z\jn! Met stoelen hadden zij
het zich, voor zover dan mogelijk
enigszins gemakkelijk gemaakt.
(Foto P.Z.C.J
Binnen een kwartier na het onge
luk waren politie, brandweer en een
kraanwagen ter plaatse. De kraan-
wagen had de vrachtwagen in minder
dan twintig minuten boven water,
doch de beide Inzittenden waren niet
meer te redden.
Weer Hongaren (tijdelijk)
naar ons land
Binnenkort zal opnieuw een grote
groep Hongaarse vluchtelingen in Ne
derland aajikomen om na een tijdelijk
verblijf in ons land naar Canada door
te reizen. Hun eerste verblijf zal we
derom door het Nederlandse Rode
Kruis geregeld worden en zal vermoe
delijk iets langer duren dan in Utrecht
het geval was.
Nu de jaarbeursgebouwen niet
langer ter beschikking staan in ver
band met de voorbereidingen voor de
komende Voorjaarsbeurs en ook el
ders de benodigde ruimte niet kon
worden gevonden.
Zullen deze vluchtelingen tijdelijk
worden ondergebracht in het kamp
Budel bij Eindhoven.
Maar al te vaak denkt men; kom, er is toch geen verkeer...
En dan is er weer precies die ene fout gemaakt, die men in het
dagelijkse wegverkeer thans niet meer mag maken.
In deze serie voorschriften voor veilig verkeer is het grond
beginsel, vastgelegd door de wetgever, uitermate belang
rijk. Men vindt het in de Wegenverkeerswet en het Wegen
verkeersreglement. Het is verboden zich op een weg zoda
nig te gedragen: a. dat de vrijhedi van het verkeer zonder
noodzaak wordt belemmerd of de veiligheid op de weg in
gevaar wordt gebracht; b. dat redelijkerwijze is aan te ne
men, dat de veiligheid op de weg in gevaar kan worden ge
bracht.
Een strafbedreiging dus voor de weggebruiker, die de nor
maal vereiste wellevendheid op de weg niet in acht neemt. On
der deze bepaling vallen alle weggebruikers, ook als er geen
ander verkeer op de weg waarneembaar is.
Voorbeelden van de op dit gebied gemaakte fouten zijn er
te over: een wielrijder, die linksaf gaat, tijdig richting aan
geeft, doch zich niet overtuigt, of er ander Inhalend ver
keer achter hem komt; de voetganger, die zonder op te
letten, plotseling de weg oversteekt; de bestuurder van een
voertuig (auto, motor, bromfiets, flets enz.), die z.g. „spe
lenderwijs" zig-zag over de weg rijdt als hij meent, dat de
weg geheel vrij Is.
Overal loert het gevaar! Er lean ieder ogenblik ergens ver
keer vandaan komen! Men denke aan uitritten, tijstraten- (zie
foto), bossages langs de weg, waaruit spelende kinderen kun
nen komen.
Men lette er dus op, dat het niet vereist is, dat er steeds
ogenblikkelijk gevaar moet bestaan voor het verkeer ter plaat-
ze. Zoals gezegd: Eén foutieve gedraging alleen kan reeds
strafbaar zjjn....
1 Het Wereldgebeuren
Dure baan
De Amerikaanse ambassade In
Londen is een dure. De ambas-
sadeur moet zoveel geld beste
den aan representatie receptie»,
partijtjes, enz.) dat hij met zijn sa
laris bij lange na niet uitkomt.
I Iemand heeft becijferd, dat het baan-
tje hem per jaar 50.000 dollar méér
kost, dan zijn jaarlijkse salaris van
25.000 dollar. Geen wonder dat pre
sident Eisenhower, toen hjj een on-
volger zocht voor de tegenwoordige
ambassadeur, Winthrop W. Aldrich
ex-president van de Chase National
Bank te New-York) weer in de we
reld van de financiers heeft rondge
keken. Hij behoefde daartoe niet vei
le gaan: in John Hay Whitnev, een
clubgenoot, met wie "hij vaak golf
speelt in Augusta, heeft hij „zijn
man" gevonden. Whitney is pas 52
jaar. Hij is als firmant Van de John
Hay Whitnev maatschappij, een fi
nancier van betekenis.
at hij niet te verkwistend van
aard is, komt vanzelfsprekend
aan zyn fortuin ten goede. Hij
is gul met schenkingen, maar \van-
neer het op zakelijke transacties
aankomt, is hij niet bereid om fa
belachtige prijzen te betalen wanneer
hjj de noodzaak daarvan niet inziet.
Iemand bood de firma eens een land
goed aan tegen een bedrag, waarvan
zelfs Whitney sterretjes voor de ogen
kreeg. De eigenaar van het landgoed
vergoelijkte zijn hoge aanbod met de
Riiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiuiiiiiimiiiiininiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinnir
Prins Bernhard moest een
maagonderzoek ondergaan
Vorige week zaterdag is, zo meldt
het Utrechts Nieuwsblad, prins
Bernhard opgenomen voor een on
derzoek in het Stads- en Acade
misch ziekenhuis te Utrecht. Dins
dag nieuwjaarsdag is de
prins weer uit het ziekenhuis ont
slagen, nadat een maagonderzoek
was beëindigd. Koningin Juliana
heeft haar echtgenoot, die dus tij
dens de jaarwisseling in het zie
kenhuis was, verscheidene malen
een bezoek gebracht.
Caféhoudster (69) te Broek
in Waterland vermoord
De caféhoudster Sijtje Koster, 69
jaar, te Broek in Waterland, is ge
wurgd dooT iemand, naar wie de po
litie uit de omgeving, geassisteerd
door de Amsterdamse Techerche, tot
nog toe vergeefs heeft gezocht. De
moordenaar heeft een voorsprong van
dagen op de politie, want aanvanke
lijk werd bij het overlijden van de
eigenaresse van café „De Zwaan*" niet
aan moord gedacht.
Het misdrijf is waarschijnlijk in de
nacht van donderdag op vrijdag ge
pleegd, doch pas vrijdagavond werd
ontdekt, dat de caféh'oudster was
overleden. En toen ging er nog ge
ruime tijd overheen voordat bij de
sectie bleek, dat de vrouw was ge
wurgd.
STEMMEN UIT DE KERKEN
Voorlopige bundel verschenen
mededeling, dat hij „zijn carrière met
een handkar had aangevangen".
Whitney gaf toen aan zijn onderhan
delaars opdracht, om te antwoorden
„dat hij weliswaar niet met een
handkar was begonnen, maar dat hij
er niets voor voelde om ermee te
eindigen".
Zoals gezegd, de Amerikaanse am
bassade in Londen kost financiële
offers. Maar die offers zijn voor
Whitney blijkbaar niet zo groot, dat
er gevaar zou ontstaan. Hij heeft
tenminste bij de benoeming niet de
vrees geuit, dat hij binnen afzien
bare tijd achter een handkar zal lo-
Behalve een dure, is de ambassa-
deurspost in Londen op het ogen
blik een moeilijke. De 71-iarige
heer Aldrich heeft ervoor bedankt,
omdat hij al steeds niet van plan
was. langer dan Eisenhowers eerste
ambtstermijn te dienen. Maar dat hij
met moeilijkheden te kampen heeft,
gehad, is duidelijk. Hij heeft nogal
wat kritiek te verduren gekregen
toen bleek, dat zijn ambassade van
te voren niet op de hoogte was van
het militaire optreden der Engelsen
en Fransen in de Suezkwestie. De
venvijdering, die toen tussen Enge
land en Frankryk enerzijds en de
Verenigde Staten anderzijds ontstond,
ls inmiddels officieel bijgelegd, maar
ongetwijfeld rust op Whitney, die
half februari of begin maart naar
Londen zal verhuizen, de taak om
aan het herstel van de vriendschap
tussen de Engels sprekende volken
het zijne bij te dragen.
ij heeft daarbij het voordeel, dat
de Verenigde Staten nii meer
dan tevoren het gevaar inzien
van communistische agitatie Tn het
Midden-Oosten en dat president
Eisenhower de leemte, die door het
Brits-Franse optreden is ontstaan,
doeltreffend wil opvullen. Eisenho
wer is van plan een vastberaden po
litiek voor dat deel van de wereld
uit te stippelen. In dit verband heeft
hij verklaard, dat hij wil vasthouden
aan de Brits-Frans-Amerikaanse
verklaring van mei 1950, waarbij aan
alle landen in het Midden-Oosten een
garantie tegen agressie werd gege
ven. Aan het congres zal hij vandaag
vragen, om hem te machtigen, des
noods Amerikaanse troepen in dat
gebied in te zetten.
Voor Whitney ligt temidden van al
deze problemen een taak gereed, die
niet in één handkarretje zou zijn te
pakken. Ook van zijn optreden zal
de westelijke eensgezindheid afhan
kelijk zijn.
Het verlangen om gezangen te kunnen zingen tijdens de eredienst van de
gemeente in de Gereformeerde Kerken in Nederland, is groot. Maar even
eens is nog steeds krachtig het streven om toch vooral de psalmen t© blyven
gebruiken als de voornaamste bundel waaruit gezongen wordt. Het zal ook
hier wel wezen dat de harten <ler vaderen nog niet bekeerd zijn tot de kin
deren, om het te zeggen met de woorden van de engel Gabriel.
Juist vóór 't kerstfeest is een bundeltje „Enige Gezangen" (nummers 30
tot 59) uitgekomen, „welke door de Generale Synode van de Gereformeerde
Kerken, gehouden te Leeuwarden, in 1956, voorlopig aan de bestaande bun
del zijn toegevoegdOp het voorlopig karakter wordt in het voorbericht
nog eens de nadruk gelegd, „omdat de arbeid van de deputaten tot uitbrei
ding en of herziening van de bundel „Enige Gezangen" nog niet voltooid
is". Er is dus nog een uitbreiding te verwachten, terwijl er eveneens reke
ning mee moet worden gehouden dat de gezangenbundel zoals men die dan
nu heeft, geheel herzien zal worden. Niettemin, „het moderamen van de
synode acht het een voorrecht, de kerken deze voorlopige uitbreiding aan
te bieden". Zo kunnen de predikanten, die alhier voorgaan in de dienst, hun
keuze doen, naast de psalmen, uit 59 gezangen. Voorlopig kon er niet één
meer bij.
In dit getal van 59 gezangen zitten
echter ook degene die men in de Ge
reformeerde Kerken van ouds kende
als de gezangen achter de psalmen.
Hieruit zijn weggelaten de eerste be
rijming van de 12 artikelen des ge-
loofs en de bedezan<* voor het eten
en dc dankzang na net eten, welke
twee laatste men in onze provincie bij
de maaltijd nogal eens hoort bidden
en danken. Die gezangen, welke reeds
1 uit de 16e eeuw stammen, en gedeel-
telijk nog afkomstig zijn uit het ge
zangboek van de Ned. Vluchtelingen
Gemeente van Londen, zyn dus ge
bruikt als basis voor 'n nieuw gezang
boek, toen de Synode van Middelburg
in 1933 „Enige Gezangen van de Ge-
reformeerde Kerken in Nederland"
vaststelde. Van de 20 gezangen die er
toen nieuw zijn bijgekomen, staan er
12 in de bundel van de Ned. Herv.
i Kei-k. Van andere herkomst zijn er
8. Een gedeelte van de melodieën van
deze 8 gezangen is echter ook te vin
den in de bundel der Ned. Herv. Kerk.
Nu zijn er dus 30 bijgekomen. In
dien we wel hebben geteld, zijn er
van deze 30 slechts 2 van andere her
komst. De 28 overige zijn ook te vin-
deh in de bundel der Ned. Herv. Kerk.
Hoewel ook de gezangen uit deze
laatste bundel natuurlijk ergens van
daan zijn gekomen en de aeputaten
van de Geref. Kerken ze ook vandaar
hebben kunnen halen, ligt het ver
moeden voor de hand dat men In de
Geref. Kerken toch in deze een aan
sluiting heeft gezocht bij de Ned.
Herv. Kerk. Het lijkt ons een groot
voordeel, dat men welbewust heeft
gezocht naar een zekere eenheid van
de gezangen, die wederzijds in de ere
dienst worden gezongen. Dit voordeel
geldt nog des te meer, omdat een he
leboel van deze 28 gezangen ook voor-
WLN'THKOF W. ALDRICH
maakt plaats voor jongere
komen in bundels van andere protes
tantse kerken. Hoewel dc aansluiting
bij de Oecumene in de Geref. Kerken
nog altijd een vraag is waarover men
het intern lang met eens is. heeft men
bij de samenstelling van de nummers
3059 van Enige Gezangen, oecume
nisch gehandeld.
Dit wil nu niet zeggen, dat de ge
zangen letterlijk zyn overgenomen.
Wanneer men, bij alle uitnemende
kwaliteiten die de bundel van 1938 ei
gen zijn, in de Ned. Herv. Kerk zelf
kritiek heeft, waarom zouden de de
putaten en synodeleden van de Geref.
(Vervolg op pag. 4)
Prins Bernhard in ons land
teruggekeerd.
Prins Bernhard is gistermiddag uit
Oostenrijk in ons land teruggekeerd.
Om vijf over twee landde de prins op
de vliegbasis Soesterberg.
De prins heeft een dag in Wenen
vertoefd, nadat hij woensdag konin
gin Juliana met het vliegtuig bad
weggebracht tot Münehen, van waar
zij haar reis naar Sankt Anton Der
trein voortzette.