'n ft OX¥ .Ja
Slippertjes
van de
maken in het belang
verkeersveiligheid
Togliatti en de
de lijn van
zijnen komen
Rood-China
m
Heerlijk, 'n slof ROXY
voor de feestdagen
VLOEIBAAR PROPAAN BIJ DE
AUTOMOBILISTEN IN TREK
GRAAUWE HENGST"
VRIJDAG 21 DECEMBER 1956
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
11
BEZOEK AAN HET RIJKSWEGEN LABORATORIUM
Cement verdraagt geen suiker
Tja, ais we het slipgevaar bij regen helemaal weg willen hebben,
moeten we overdekte wegen maken. Maar dat komt te duur! Voorlo
pig houden wij ons bezig met het probleem in hoeverre wij het slipge
vaar kunnen beperken met het materiaal, waarvan de weg is ge
maakt. Als ir. A. J. P. van der' Burgh, directeur van het rijkswegen
laboratorium, dit zegt, heeft hij het eerste gedeelte als een grap be
doeld, het tweede als ernst. De weggebruiker zal niet beseffen hoe
veel onderzoekingen en hoeveel apparaten er aan te pas komen, vóór
een bepaald materiaal wordt uitverkoren om te dienen voor de aanleg
van een rijksweg.
Het rijkswegenlaboratorium, dat in 1926 werd ingesteld, was tot
1931 gevestigd in Delft. Daarna ging dit deel van de rijkswaterstaat
naar Scheveningen, waar een oud gebouw van het gasbedrijf aan de
Badhuiskade in gebruik werd genomen. In de toekomst zal hèt labo
ratorium, dat veel te klein behuisd is, weer te Delft in een nieuw ge
bouw van het T.H.-centrum worden gevestigd.
De personeelssterkte is ongeveer
vijftig dames en heren. Zij houden
zich in hoofdzaak bezig met de tech
nische problemen, die zijn verbonden
aan de wegen en het keuren van
materiaal. In ons land ligt 4126 km
rijksweg, waarvan 2500 km belang
rijke wegen.
Het rijkswegenlaboratorium heeft
enkele honderden vaste meetpunten,
die ieder jaar worden onderzocht op
stroefheid. Als norm voor de stroef
heid diende de praktijk, want men
zal er over van mening kunnen ver
schillen lioe stroef een weg moet
zijn. Het eigenaardige is, dat er we
gen zijn, die bij de gebruikers be
kend als stroef, doch die door de
mensen van de technische meet-
dienst als glad worden beschouwd.
Daarbij komt nog, dat de gladheid
van een weg steeds erger wordt
naarmate er meer auto's over gaan.
Het wegdek wordt dan gepolijst.
Al vóór de aanleg van de wegen
komen de vraagtekens voor de
technische mensen. Hoe is de onder
grond? Kan die veel druk weer
staan? Komt de vorst diep in de
grond? Moet slappe grond worden
weggegraven en een ondergrond van
zand worden aangebracht Op al de
ze vragen komt het antwoord uit 't
laboratorium. Dan volgt het onder
zoek van het materiaal, dat voor de
weg zal worden gebruikt. Geregeld
worden steekproeven genomen tij
dens de uitvoering. Niet, dat men de
uitvoerder van het werk niet ver
trouwt, maar er kan een manke
ment zijn ontstaan in de machines,
die de grondstoffen voor het beton
of asfalt mengen. Geen enkel risico
wordt genomen.
Soms komt men in het labora
torium voor verrassingen te
staan. Eens werden alle monsters
cement, die 'n aannemer had in
gestuurd, afgekeurd. Men vroeg
zich af, hoe het mogelijk kon zijn
dat zo'n vertrouwde firma zulke
slechte materialen durfde leve
ren.
Wat er aan de hand was? De
aannemer had liet cement opge
stuurd in oude suikerzakken.
Daarin was nog een klein beetje
suiker achtergebleven, dat zich
vermengde met het cement. Aan
gezien suiker en cement elkaar
niet „verdragen" ontstonden ga
ten in de betonproefstukjes, die
dus doorbraken als kachelhout
jes
Beton, dat toch sterk is, Iaat
zich niet alleen doo- suiker aan
tasten, maar ook door humus.
Vandaar, dat „doodgewoon" zand
in het laboratorium aan nauw
keurige proeven wordt onderwor
pen om te onderzoeken of er geen
plantendeeltjes tussen de korrels
zitten.
Om de wegen op gladheid te be
proeven heeft het rijkswegenlabora
torium een auto met aanhangwagen-
tje, waarvan het gewicht precies be
kend is en waarmee remproeven
worden gedaan. De eveneens beken
de snelheid van de auto, een tabel
en een formule leren hoe glad of hoe
stroef de weg wel is. De provinciale
of gemeentebesturen doen dikwijls
een beroep op het rijkswegenlabora-
torium. Dan maken de technische
specialisten op verzoek een slipper
tje, hetgeen zij óók doen als de po
litie vraagt in hoeverre de gladheid
van de tveg debet was aan een onge
luk of wanneer startbanen voor
vliegvelden moeten «orden beproefd.
Research-werk neemt ook een be
langrijke plaats in bij de werkzaam
heden in het laboratorium. Hierbij
beperkt men zich niet tot een samen
stelling van asfalt of beton, of tot
een ruw en reflecterend oppervlak
van een betonklinker. De deskundi
gen hebben zich óók geworpen op
het Deltaplan. Speciale onderzoekin
gen heeft men gedaan naar materia
len, waarmee de dijken bedekt zul
len worden.
We hebben, zo redeneerde men, in
ons land geen steen, alleen maar
een steensoort uit de kolenmijnen,
die na veertien dagen door de in
vloed van de lucht verpulvert. Zou
den we daar iets meer kunnen be
ginnen
Thans is een ingenieur van het
rijkswegenlaboratorium er in ge
slaagd deze „vluchtige" steen te sta
biliseren, o.a. met asfalt. De proef-
blokjes doorstonden de zwaarste
verweringsproeven en het is dus niet
onmogelijk, dat onze dijken voortaan
hier en daar bedekt zullen worden
met een taaie laag van dit produkt,
dat geheel is samengesteld uit
grondstoffen van eigen bodem.
Op een binnenplaats van hot labo
ratorium zijn enkele proefstukjes
met wegbedekking aangelegd. In de
grond daaronder zitten 48 thermo
meters ingegraven, die men langs
elektrische weg in het laboratorium
kan aflezen. Op die manier tracht
men meer te weten te komen over
de diepte, waarop de vorst, in de
grond dringt en over de invloed van
de zonnestralen op het wegdek.
Een weg is méér dan een gepla
veid strookje grond, dat de verbin
ding vormt tussen twee plaatsen!
GEVOLG ZONDAGSRIJVERBOD
In anderhalve dag kan auto
omgebouwd worden.
(Van onze Haagse redacteur.)
AI hebben benzmeloze zondagen
dan bewezen, dat we het Nederlandse
volk een zekere gedisciplineerdheid
mogen toerekenen, het wil niet zeg
gen, dat iedere automobilist zich eón
araore by de genomen maatregelen
neerlegt.
De belangstelling voor het onge
veer twee jaar geleden in ons land
geïntroduceerde L.P.G. is de laatste
dagen onder druk der omstandighe
den enorm toegenomen. L.P.G. is
vloeibaar propaan, het eerste pro
dukt dat by de winning van benzine
in de raffinaderijen vrijkomt.
Het is een hoogwaardige motor
brandstof gebleken. De bestaande
motoren kunnen er door een betrek
kelijk eenvoudige voorziening in on
geveer anderhalve dag geschikt voor
worden gemaakt.
Vijf a zes bedrijven importeren
de „ombouwsets", vier uit Duits
land en Amerika. Bij informatie
bleek ons, dat deze bedrijven thans
uitverkocht zijn, een levertijd van
een kleine maand in acht moet
worden genomen, en dat aan de
vrachtwagens zoveel mogelijk
voorrang zal worden gegeven.
(Advertentie)
De toegenomen belangstelling
komt dan ook minder van de zyde
der zondagsrijders als wel van de
kant der beroepsvervoerders. De in
uitzicht gestelde verhoogde benzine
prijs heeft hun belangstelling voor L.
P.G. gaande gemaakt. De p(rys hier
van is immers maar 19cent per
liter, en elke liter L.P.G. kan een
energie leveren, die maar ongeveer
10 minder is dan de door een liter
benzme geleverde energie.
Zo'n feestelijke voorraad ROXY hoort
erbij
Geniet er deze dager» volop van en
tracteer Uzelf en Uw gasten op
geurige milde Amerikanen!
die
3 Roxy Rook Redenen:
Dubbel flelermenleerd Dubbel gezuiverd
r Standvastige melange
IMPRESSIES VAN ITALIAANS CONGRES (II)
In Moskou is weinig overgebleven
trots op te zijn
om
Met langer zien de Italiaanse communisten uitsluitend naar Mos
kou op bij het zoeken van een basis voor hun partijpolitiek. Commu
nistisch China, Peking, neemt een steeds belangrijker plaats in als
model voor Togliatti's partjj. Dit betekent niet dat de loyaliteit je
gens Moskou is verminderd, daarvoor ligt Peking te ver weg, maar
juist nu er in de Sowjet-ünie zo weinig meer over is om trots op
te zijn, achtte Togliatti het juist om de aandacht der kameraden op
een andere „heilstaat" te vestigen. De aandacht der Italiaanse com
munisten werd afgekeerd van de destalinisatie en Hongarije en ge
richt op de prestaties van de Chinese communistische partij.
op de tegenstelling tussen deze Chine
se leuze en liet Kolchozen-systeem in
de U.S.S.IM.
De nieuwe politiek van Togliatti, ge
ïnspireerd dus op de resultaten van de
Chinese opvatting, liet de industrie
arbeiders in het noorden van Italië
min of meer aan hun lot over. Voeg
daarbij de verbeterende levensstand
aard in Italië en er is een verklaring
Een communistisch-Chinese delega
tie woonde de vorige week het con
gres van de Italiaanse communisten
bij. Nooit tevoren hebben de leiders in
Peking het nodig geoordeeld, zo'n de
legatie te sturen. Er brak een enthou
siast applaus los toen de leider der
Chinese delegatie, burgemeester Peng
Chen van Peking, de groeten over
bracht van het centrale comité der
Chinese partij. Peng sprak in het Chi
nees en zijn woorden werden vertaald.
Peng mag dan de eerste commu
nist zijn geweest die naar Italië
kwam, tal van Italiaanse commu
nisten reisden reeds naar Peking
en kwamen terug met ervaringen,
die Togliatti niet weinig zouden
hebben geholpen bij de zware taak,
het Italiaanse communisme leven
dig te houden. Onder de Italianen
die naar Peking reisden, bevond
zich Velio Spano, die er al in 1949
zijn licht ging opsteken, en Mauro
Scoceimarro, die in september jl.
het Chinese partijcongres bijwoon
de. Togliatt'i begreep het belang
van een oriëntatie in communis
tisch China: de armoede in het
zuiden van Italië heeft veel weg
van armoede in China en Togliatti
oordeelde dat als Mao Tse-Toeng
die armoede vist uit te buiten, er
in Peking veel te leren moest zijn.
De Italiaanse communistenleider gooi
de het roer om en heeft er de afgelo
pen jaren steeds naar gestreefd, de
steun te «innen van de arme boeren
en intellectuelen: de twee voornaam
ste krachten achter Mao Tse-Toeng's
overwinning.
Togliatti's laatste stunt in die lijn is
zijn campagne voor landhervormingen
gebaseerd op de slogan „de aarde is
aan hen die haar bebouwen(Let
Stakingen in Moskou
en Leningrad?
Volgens dc Stockholmse corres
pondent van het Parijse dagblad
„France Soir" hebben reizigers uit
Rusland bericht dat er onlangs sta
kingen zijn geweest in fabrieken te
Moskon en Leningrad, een gerucht,
dat ook in diplomatieke kringen in
de Zweedse hoofdstad circuleert.
De voornaamste oorzaak van deze
stakingen zouden klachten van de
arbeiders over hun arbeidsvoorwaar
den en lonen zijn. Maar hier en daar
viel toch ook een ondertoon te be
luisteren van protest tegen het mili
taire optreden in Hongarije en de
onvoldoende voorlichting over de ge
beurtenissen in dat land.
France Soir schreef, dat afgezien
van de eerder vermelde stakingen in
de Moskouse Kaganowitsj-fabriek en
een wapenfabriek in een voorstad
van de Russische hoofdstad, er ten
minste een gedeeltelijke staking van
een week is geweest in de enorme
Poetilowfahriek te Leningrad, die
om zijn revolutionaire tradities be
kend staat.
voor de communistische verliezen in
de bear rifsraden der grote fabrieken
en het protest van de sectie industrie-
arbeiders der partij, onder de verguis
de Pietro Secchia.
De volgelingen van Togliatti noem
den communistisch China tijdens het
jongste partijcongres in Rome her
haaldelijk als het voorbeeld voor Ita
lië. Togliatti's rechterhand, Luigi Lon-
go, zei in zijn rapport tot het congres
dat het moet lonen, het oog te houden
op de wijze handelingen der Chinese
kameraden. Met name het nauwe con
tact dat de Chinese partij met het
volk houdt, noemde Longo „een gro
te wijsheid".
Tijdens het Italiaanse congres werd
een rapport voorgelezen over het par
tijcongres in Peking. Het rapport, dat
850 pagina's omvat, werd gratis uit
gereikt aan de verslaggevers die het
Italiaanse congres* versloegen. De
communisten begonnen ook een cam
pagne om het boekwerk voor onge
veer 7 gulden aan de leden van de
communistische partij te verkopen.
Xti zal de Chinese lijn ook de Italiaan
se communisten gaan boeien, nu er.
zoals gezegd, in Moskou zo weinig
meer over is om trots op te zijn. Zo
ontwikkelt zich een totaal anders ge
richte aandacht, die mogelijk nog
grote gevolgen zal hebben.
Senator George: nog 100
jaar betrekkelijke vrede
De wereld zal zeker nog een hon
derd jaar een toestand van betrekke
lijke vrede genieten, zo heeft de
Amerikaanse senator Walter George,
die de persoonlijke vertegenwoordiger
van president Eisenhower bij de N.A.
V.O. is. woensdag verklaard in een
toespraak te Cordele in de Ameri
kaanse staat Georgia. Het handhaven
van de vrede hangt echter af van de
samenwerking der Engels sprekende
landen en hun vrienden binnen de
N.A.V.O., zo zei hij.
De grootste tragedie van deze eeuw
is volgens de senator, dat sir Winston
Churchill niet tien, twintig of dertig
jaar jonger is en in de huidige kritie
ke periode de leiding van Europa op
zich kan nemen.
Wat de kwestie-Suez betreft zei
George, dat Nasser maar een „derde
rangs Hitlertje" is.
H. Amelink 75 jaar.
Vandaag viert de heer H. Amelink
te Utrecht, oud-lid van de 2e Kamel
en oud-secretaris van het Chr. Nat.
Vakverbond, zijn 75e verjaardag. De
heer Amelink werd 21 december 1881
te Lonneker geboren en was oorspron
kelijk werkzaam als textielarbeider.
Door zijn toedoen kwam 21 februari
1901 de Chr. Kaioenbewerkersverem-
ging „Eensgezindheid" tot stand te
Enschedé, welke later afdeling werd
van de Chr. Textielarbeidersbond
„Unitas". In 1908 werd de 75-jarige
voorzitter van deze afdeling en in
1916 trad hij op als hoofdbestuurslid
van „Unitas".
0 De Joego-SlavLsche regering heelt be
sloten ce salarissen van ambtenaren en
onderwijspersoneel met vijf tot tien pro
cent te verhogen. Dit is een eerste stap
voor verbetering van het levenspeil.
Op moutwijnbasis gestookt met
jeneverbessen. Geurig, zeldzaam
zacht. f. 7.per literkruik. f. 3.60
per halve literkruik.
Zo'n Graauwe Hengst op z'n tijd
brengt uit en thuis gezelligheid.
beste paard van(de Schiedamse j stal. j
OPGERICHT 1714