'n ft OX¥ .Ja Slippertjes van de maken in het belang verkeersveiligheid Togliatti en de de lijn van zijnen komen Rood-China m Heerlijk, 'n slof ROXY voor de feestdagen VLOEIBAAR PROPAAN BIJ DE AUTOMOBILISTEN IN TREK GRAAUWE HENGST" VRIJDAG 21 DECEMBER 1956 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 11 BEZOEK AAN HET RIJKSWEGEN LABORATORIUM Cement verdraagt geen suiker Tja, ais we het slipgevaar bij regen helemaal weg willen hebben, moeten we overdekte wegen maken. Maar dat komt te duur! Voorlo pig houden wij ons bezig met het probleem in hoeverre wij het slipge vaar kunnen beperken met het materiaal, waarvan de weg is ge maakt. Als ir. A. J. P. van der' Burgh, directeur van het rijkswegen laboratorium, dit zegt, heeft hij het eerste gedeelte als een grap be doeld, het tweede als ernst. De weggebruiker zal niet beseffen hoe veel onderzoekingen en hoeveel apparaten er aan te pas komen, vóór een bepaald materiaal wordt uitverkoren om te dienen voor de aanleg van een rijksweg. Het rijkswegenlaboratorium, dat in 1926 werd ingesteld, was tot 1931 gevestigd in Delft. Daarna ging dit deel van de rijkswaterstaat naar Scheveningen, waar een oud gebouw van het gasbedrijf aan de Badhuiskade in gebruik werd genomen. In de toekomst zal hèt labo ratorium, dat veel te klein behuisd is, weer te Delft in een nieuw ge bouw van het T.H.-centrum worden gevestigd. De personeelssterkte is ongeveer vijftig dames en heren. Zij houden zich in hoofdzaak bezig met de tech nische problemen, die zijn verbonden aan de wegen en het keuren van materiaal. In ons land ligt 4126 km rijksweg, waarvan 2500 km belang rijke wegen. Het rijkswegenlaboratorium heeft enkele honderden vaste meetpunten, die ieder jaar worden onderzocht op stroefheid. Als norm voor de stroef heid diende de praktijk, want men zal er over van mening kunnen ver schillen lioe stroef een weg moet zijn. Het eigenaardige is, dat er we gen zijn, die bij de gebruikers be kend als stroef, doch die door de mensen van de technische meet- dienst als glad worden beschouwd. Daarbij komt nog, dat de gladheid van een weg steeds erger wordt naarmate er meer auto's over gaan. Het wegdek wordt dan gepolijst. Al vóór de aanleg van de wegen komen de vraagtekens voor de technische mensen. Hoe is de onder grond? Kan die veel druk weer staan? Komt de vorst diep in de grond? Moet slappe grond worden weggegraven en een ondergrond van zand worden aangebracht Op al de ze vragen komt het antwoord uit 't laboratorium. Dan volgt het onder zoek van het materiaal, dat voor de weg zal worden gebruikt. Geregeld worden steekproeven genomen tij dens de uitvoering. Niet, dat men de uitvoerder van het werk niet ver trouwt, maar er kan een manke ment zijn ontstaan in de machines, die de grondstoffen voor het beton of asfalt mengen. Geen enkel risico wordt genomen. Soms komt men in het labora torium voor verrassingen te staan. Eens werden alle monsters cement, die 'n aannemer had in gestuurd, afgekeurd. Men vroeg zich af, hoe het mogelijk kon zijn dat zo'n vertrouwde firma zulke slechte materialen durfde leve ren. Wat er aan de hand was? De aannemer had liet cement opge stuurd in oude suikerzakken. Daarin was nog een klein beetje suiker achtergebleven, dat zich vermengde met het cement. Aan gezien suiker en cement elkaar niet „verdragen" ontstonden ga ten in de betonproefstukjes, die dus doorbraken als kachelhout jes Beton, dat toch sterk is, Iaat zich niet alleen doo- suiker aan tasten, maar ook door humus. Vandaar, dat „doodgewoon" zand in het laboratorium aan nauw keurige proeven wordt onderwor pen om te onderzoeken of er geen plantendeeltjes tussen de korrels zitten. Om de wegen op gladheid te be proeven heeft het rijkswegenlabora torium een auto met aanhangwagen- tje, waarvan het gewicht precies be kend is en waarmee remproeven worden gedaan. De eveneens beken de snelheid van de auto, een tabel en een formule leren hoe glad of hoe stroef de weg wel is. De provinciale of gemeentebesturen doen dikwijls een beroep op het rijkswegenlabora- torium. Dan maken de technische specialisten op verzoek een slipper tje, hetgeen zij óók doen als de po litie vraagt in hoeverre de gladheid van de tveg debet was aan een onge luk of wanneer startbanen voor vliegvelden moeten «orden beproefd. Research-werk neemt ook een be langrijke plaats in bij de werkzaam heden in het laboratorium. Hierbij beperkt men zich niet tot een samen stelling van asfalt of beton, of tot een ruw en reflecterend oppervlak van een betonklinker. De deskundi gen hebben zich óók geworpen op het Deltaplan. Speciale onderzoekin gen heeft men gedaan naar materia len, waarmee de dijken bedekt zul len worden. We hebben, zo redeneerde men, in ons land geen steen, alleen maar een steensoort uit de kolenmijnen, die na veertien dagen door de in vloed van de lucht verpulvert. Zou den we daar iets meer kunnen be ginnen Thans is een ingenieur van het rijkswegenlaboratorium er in ge slaagd deze „vluchtige" steen te sta biliseren, o.a. met asfalt. De proef- blokjes doorstonden de zwaarste verweringsproeven en het is dus niet onmogelijk, dat onze dijken voortaan hier en daar bedekt zullen worden met een taaie laag van dit produkt, dat geheel is samengesteld uit grondstoffen van eigen bodem. Op een binnenplaats van hot labo ratorium zijn enkele proefstukjes met wegbedekking aangelegd. In de grond daaronder zitten 48 thermo meters ingegraven, die men langs elektrische weg in het laboratorium kan aflezen. Op die manier tracht men meer te weten te komen over de diepte, waarop de vorst, in de grond dringt en over de invloed van de zonnestralen op het wegdek. Een weg is méér dan een gepla veid strookje grond, dat de verbin ding vormt tussen twee plaatsen! GEVOLG ZONDAGSRIJVERBOD In anderhalve dag kan auto omgebouwd worden. (Van onze Haagse redacteur.) AI hebben benzmeloze zondagen dan bewezen, dat we het Nederlandse volk een zekere gedisciplineerdheid mogen toerekenen, het wil niet zeg gen, dat iedere automobilist zich eón araore by de genomen maatregelen neerlegt. De belangstelling voor het onge veer twee jaar geleden in ons land geïntroduceerde L.P.G. is de laatste dagen onder druk der omstandighe den enorm toegenomen. L.P.G. is vloeibaar propaan, het eerste pro dukt dat by de winning van benzine in de raffinaderijen vrijkomt. Het is een hoogwaardige motor brandstof gebleken. De bestaande motoren kunnen er door een betrek kelijk eenvoudige voorziening in on geveer anderhalve dag geschikt voor worden gemaakt. Vijf a zes bedrijven importeren de „ombouwsets", vier uit Duits land en Amerika. Bij informatie bleek ons, dat deze bedrijven thans uitverkocht zijn, een levertijd van een kleine maand in acht moet worden genomen, en dat aan de vrachtwagens zoveel mogelijk voorrang zal worden gegeven. (Advertentie) De toegenomen belangstelling komt dan ook minder van de zyde der zondagsrijders als wel van de kant der beroepsvervoerders. De in uitzicht gestelde verhoogde benzine prijs heeft hun belangstelling voor L. P.G. gaande gemaakt. De p(rys hier van is immers maar 19cent per liter, en elke liter L.P.G. kan een energie leveren, die maar ongeveer 10 minder is dan de door een liter benzme geleverde energie. Zo'n feestelijke voorraad ROXY hoort erbij Geniet er deze dager» volop van en tracteer Uzelf en Uw gasten op geurige milde Amerikanen! die 3 Roxy Rook Redenen: Dubbel flelermenleerd Dubbel gezuiverd r Standvastige melange IMPRESSIES VAN ITALIAANS CONGRES (II) In Moskou is weinig overgebleven trots op te zijn om Met langer zien de Italiaanse communisten uitsluitend naar Mos kou op bij het zoeken van een basis voor hun partijpolitiek. Commu nistisch China, Peking, neemt een steeds belangrijker plaats in als model voor Togliatti's partjj. Dit betekent niet dat de loyaliteit je gens Moskou is verminderd, daarvoor ligt Peking te ver weg, maar juist nu er in de Sowjet-ünie zo weinig meer over is om trots op te zijn, achtte Togliatti het juist om de aandacht der kameraden op een andere „heilstaat" te vestigen. De aandacht der Italiaanse com munisten werd afgekeerd van de destalinisatie en Hongarije en ge richt op de prestaties van de Chinese communistische partij. op de tegenstelling tussen deze Chine se leuze en liet Kolchozen-systeem in de U.S.S.IM. De nieuwe politiek van Togliatti, ge ïnspireerd dus op de resultaten van de Chinese opvatting, liet de industrie arbeiders in het noorden van Italië min of meer aan hun lot over. Voeg daarbij de verbeterende levensstand aard in Italië en er is een verklaring Een communistisch-Chinese delega tie woonde de vorige week het con gres van de Italiaanse communisten bij. Nooit tevoren hebben de leiders in Peking het nodig geoordeeld, zo'n de legatie te sturen. Er brak een enthou siast applaus los toen de leider der Chinese delegatie, burgemeester Peng Chen van Peking, de groeten over bracht van het centrale comité der Chinese partij. Peng sprak in het Chi nees en zijn woorden werden vertaald. Peng mag dan de eerste commu nist zijn geweest die naar Italië kwam, tal van Italiaanse commu nisten reisden reeds naar Peking en kwamen terug met ervaringen, die Togliatti niet weinig zouden hebben geholpen bij de zware taak, het Italiaanse communisme leven dig te houden. Onder de Italianen die naar Peking reisden, bevond zich Velio Spano, die er al in 1949 zijn licht ging opsteken, en Mauro Scoceimarro, die in september jl. het Chinese partijcongres bijwoon de. Togliatt'i begreep het belang van een oriëntatie in communis tisch China: de armoede in het zuiden van Italië heeft veel weg van armoede in China en Togliatti oordeelde dat als Mao Tse-Toeng die armoede vist uit te buiten, er in Peking veel te leren moest zijn. De Italiaanse communistenleider gooi de het roer om en heeft er de afgelo pen jaren steeds naar gestreefd, de steun te «innen van de arme boeren en intellectuelen: de twee voornaam ste krachten achter Mao Tse-Toeng's overwinning. Togliatti's laatste stunt in die lijn is zijn campagne voor landhervormingen gebaseerd op de slogan „de aarde is aan hen die haar bebouwen(Let Stakingen in Moskou en Leningrad? Volgens dc Stockholmse corres pondent van het Parijse dagblad „France Soir" hebben reizigers uit Rusland bericht dat er onlangs sta kingen zijn geweest in fabrieken te Moskon en Leningrad, een gerucht, dat ook in diplomatieke kringen in de Zweedse hoofdstad circuleert. De voornaamste oorzaak van deze stakingen zouden klachten van de arbeiders over hun arbeidsvoorwaar den en lonen zijn. Maar hier en daar viel toch ook een ondertoon te be luisteren van protest tegen het mili taire optreden in Hongarije en de onvoldoende voorlichting over de ge beurtenissen in dat land. France Soir schreef, dat afgezien van de eerder vermelde stakingen in de Moskouse Kaganowitsj-fabriek en een wapenfabriek in een voorstad van de Russische hoofdstad, er ten minste een gedeeltelijke staking van een week is geweest in de enorme Poetilowfahriek te Leningrad, die om zijn revolutionaire tradities be kend staat. voor de communistische verliezen in de bear rifsraden der grote fabrieken en het protest van de sectie industrie- arbeiders der partij, onder de verguis de Pietro Secchia. De volgelingen van Togliatti noem den communistisch China tijdens het jongste partijcongres in Rome her haaldelijk als het voorbeeld voor Ita lië. Togliatti's rechterhand, Luigi Lon- go, zei in zijn rapport tot het congres dat het moet lonen, het oog te houden op de wijze handelingen der Chinese kameraden. Met name het nauwe con tact dat de Chinese partij met het volk houdt, noemde Longo „een gro te wijsheid". Tijdens het Italiaanse congres werd een rapport voorgelezen over het par tijcongres in Peking. Het rapport, dat 850 pagina's omvat, werd gratis uit gereikt aan de verslaggevers die het Italiaanse congres* versloegen. De communisten begonnen ook een cam pagne om het boekwerk voor onge veer 7 gulden aan de leden van de communistische partij te verkopen. Xti zal de Chinese lijn ook de Italiaan se communisten gaan boeien, nu er. zoals gezegd, in Moskou zo weinig meer over is om trots op te zijn. Zo ontwikkelt zich een totaal anders ge richte aandacht, die mogelijk nog grote gevolgen zal hebben. Senator George: nog 100 jaar betrekkelijke vrede De wereld zal zeker nog een hon derd jaar een toestand van betrekke lijke vrede genieten, zo heeft de Amerikaanse senator Walter George, die de persoonlijke vertegenwoordiger van president Eisenhower bij de N.A. V.O. is. woensdag verklaard in een toespraak te Cordele in de Ameri kaanse staat Georgia. Het handhaven van de vrede hangt echter af van de samenwerking der Engels sprekende landen en hun vrienden binnen de N.A.V.O., zo zei hij. De grootste tragedie van deze eeuw is volgens de senator, dat sir Winston Churchill niet tien, twintig of dertig jaar jonger is en in de huidige kritie ke periode de leiding van Europa op zich kan nemen. Wat de kwestie-Suez betreft zei George, dat Nasser maar een „derde rangs Hitlertje" is. H. Amelink 75 jaar. Vandaag viert de heer H. Amelink te Utrecht, oud-lid van de 2e Kamel en oud-secretaris van het Chr. Nat. Vakverbond, zijn 75e verjaardag. De heer Amelink werd 21 december 1881 te Lonneker geboren en was oorspron kelijk werkzaam als textielarbeider. Door zijn toedoen kwam 21 februari 1901 de Chr. Kaioenbewerkersverem- ging „Eensgezindheid" tot stand te Enschedé, welke later afdeling werd van de Chr. Textielarbeidersbond „Unitas". In 1908 werd de 75-jarige voorzitter van deze afdeling en in 1916 trad hij op als hoofdbestuurslid van „Unitas". 0 De Joego-SlavLsche regering heelt be sloten ce salarissen van ambtenaren en onderwijspersoneel met vijf tot tien pro cent te verhogen. Dit is een eerste stap voor verbetering van het levenspeil. Op moutwijnbasis gestookt met jeneverbessen. Geurig, zeldzaam zacht. f. 7.per literkruik. f. 3.60 per halve literkruik. Zo'n Graauwe Hengst op z'n tijd brengt uit en thuis gezelligheid. beste paard van(de Schiedamse j stal. j OPGERICHT 1714

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1956 | | pagina 7