Eerste stoomtram 75 jaar geleden van Vlissingen naar Middelburg C KAPPIE in het land der oliebronnen DU B0UM1 Kruidenkracht! Waar zijn onze schepen? t (flroen PROVINCIALE ZEEUW8E COURANT DINSDAG 18 DECEMBER 1956 OP 10 DECEMBER 1881 (II) Vierde in ons land Begrijpelijk kwam de tram het eerst in de grote steden, zoals in Den Haag, Amsterdam, Haarlem en Rotterdam. Doordat de tram eerst alleen door de stad reed, had het vervoer een lokaal karakter. Het waren paar_ dentrams, al stonden te Rotterdam er muilezels voor. Spoedig n.I. in 1880 werd de paardentram vervangen door de stoom tram. Als deze verder reed dan de stad, werd zij een geduchte concur rente van de trein. De eerste stoomtram in ons land was die van Den Haag naar Scheve- nlngen. Daarna volgden de lijnen Breda-Oosterhout en Kerkrade-Sim- pelveld. De vierde stoomtram in ons land was die van Vlissingen naar Middel burg. Het was een buitenlandse maat schappij, n.I. de Société Anonyme, die het aandurfde een stoomtram- dienst tussen de genoemde steden te exploiteren. In maart 1881 werd een begin ge maakt met de aanleg van rails in de straten en langs de nieuwe Vlissing- se weg. Door te weinig ervaring bleven de tegenspoeden niet uit. In maart be gonnen, hoopte men op 1 juli d.a.v. de dienst enigszins feestelijk te ope nen. Vooral het vaak derailleren, meestal van de locomotieven, bij de proefritten, bracht veel vertraging. Eindelijk kon op vrijdag 5 aug. door B. J. DE MEM de eerste officiële proeftocht gehou den worden, die wonderwel slaagde. Door het tevoren vaak derailleren van de tram was de stemming van het publiek haar niet bijzonder gun stig. Om die te verbeteren werd de andere dag 's morgens en 's middags voor het publiek gratis gereden. On der het rijden werd echter ge collecteerd voor de armen van beide steden. De z.g. kinderziekten kwamen ech ter nog terug. Toen die zo goed als achterwege bleven, kon overgegaan worden tot een volledige, geregelde tramdienst. Dat had plaats op zater dag 10 dec. 1881, dus a.s. maandag 75 jaar geleden. Vijfmaal per dag De tram reed eerst maar 5 maal per dag van Vlissingen naar Mid delburg, vice-versa. Om 8 uur, 11 uur, 1 uur 4 uur en 7 uur werd uit Vlissingen vertrokken zodat om half 9. half 12, half 2, half 5 en half 8 de terugreis uit Middelburg werd aan vaard. Het begin- en eindpunt te Vlissin gen was bij de Zeilmarkt, des zo mers werd ook gereden tot het bad huis. Te Middelburg kon men op de Grote Markt uit- en instappen. De tarieven waren I klas 0,25, retour 0,40, II klas 0,20, retour 0,30. Later is de klassering vervallen en het tarief gewijzigd. Menige lezer (es) zal zich de groe ne tramwagens wel kunnen herinne ren. Opdat de' passagiers in een strenge winter niet te veel koude zouden hebben, brandde vaak in de tram een kolenkacheltje. Men was ook bedacht op de veilig heid van het publiek. Bij dreigend gevaar liet buiten de stad de stoom fluit zich horen, maar in de bebouw de kom begon de machinist te bel len. In de Langeviele te Middelburg mocht enige meters voor het aldaar staande ziekenhuis tot enige meters er voorbij niet gebeld worden om de rust der patiënten niet te verstoren. Thans is net ziekenhuis een limona- defabriek. Het bellen werd nog niet voldoen de geacht voor de veiligheid. Daar om stond op de hoek van de Zand- Advertentie J In kruiden zit de kracht van de natuur. En de natuur blijft voor mens en dier DE bron. óók van genezing. Klachten en kwaaltjes, zoals moeheid, hoofdpijn, puist jes, verstopping, vale teint. enz., zijn het gevolg van onnatuurlijke leefwijze. Be houd Uw gezondheid, zuiver Uw lichaam met HERBESAN. Kruidenthee. Verkrijg baar bij Uw apotheker of drogist 6 f 1.79 per groot pak. voldoende voor maanden. straat te Middelburg bij aankomst van de tram een man met een rode vlag. Daar ln de tamelijk smalle Lange viele eens een kind moet overreden zijn, liep van die tijd een man voor de tram. Hij hield een lange stok vast, die aan de voorzijde van de locomotief was gehaakt. Omdat het enigszins leek, dat hij de tram voorttrok, ver scheen in een geïllustreerd Ameri kaans blad een foto er van met het bijschrift: De sterkste man ter we. reld. Het was Karei Brouwer wonen de op de Molenberg, die aldus voor de tram uitliep en door de Middel burgers de tramezel werd genoemd. Boom op wagen Tijdens de hevige storm op 11 sept. 1903 waaiden te Middelburg op de kaden, grachten en singels ruim 70 bomen om. Toen de tram de Zand straat passeerde, viel een boom op één der wagens. Een 15-jarige leer ling der R.H.B.S., afkomstig uit Vlis singen werd gedood en verscheidene andere leerlingen liepen verwondin gen op. In juni 1911 werd van stoomkracht overgeschakeld naar elektriciteit, hetgeen natuurlijk een grote verbe tering was. De tram is in 1929 over gegaan aan de P.Z.E.M. Het bargebootje bleef na opening van de tramdienst nog 10 jaar door varen. Wij schreven reeds, dat in 't be gin veel mensen bang waren met de tram te rijden, daar zij wel eens de railleerde. Men meende meer veilig heid te hebben in het bargebootje, dat reeds zeven jaar in de vaart was. Toen de ontsporing van de tram zel den meer voorkwam, nam het aantal trampassagiers toe, ook daar de reis vlugger en gemakkelijker was. Om het aantal passagiers een weinig op peil te houden, werd het tarief van het bargebootje tot de helft verlaagd. Alzo nield de conces- saris G. Albertz de concurrentie met de tram nog 10 Jaar vol, om in 1891 de bootdienst te staken. Hij verkocht de salonboot „Luctor et Emergo" en de twee barges. Over het eiland Vanaf 4 april 1906 was de stoom tram Walcheren begonnen te rijden over 't eiland tot groot gerief van de bewoners der dorpen, niet het minst van de badplaats Domburg. Het grote bezwaar was, dat de haltes wat ver van de bebouwde kom der gemeenten waren. Dit bezwaar werd geheel weggenomen, toen de stoom tram ook met bussen begon te rij den, die in de dorpen kwamen. Van af 1 jan. 1938 werd niet meer met een tram gereden. In 1945 nam de stoomtram Wal. cheren het elektrisch trambedrijf van de P.Z.E.M. over en daardoor verviel ook de tram Vlissingen-Mid- delburg daar een busdienst er voor in de plaats kwam. Deze werd en is nog de meest rendabele lijn van de stoomtram Walcheren. Het hoofd kantoor, dat vanaf de oprichting in 1906 te Koudekerke was gevestigd, werd later overgeplaatst naar Mid delburg. Een volgrijtuig van de oude stoom tram Vllsslngen-Middelburg, ge bouwd in 1885, als behorende tot de oudste stoomtramrijtuigen in Neder land werd in 1946 afgestaan aan het museum van de stichting Tram-ar chief S.T.A., gevestigd te Utrecht. Aar dijk 16 Tandjong Prlok Aidabi 17 Buenos Aires Almkerk 15 Tanga Alnati 18 Antwerpen' Alphacca 15 Philadelphia Alamak 16 Rotterdam Amsteldiep 16 Amsterdam n. Dagenham Amstelkade 14 WO m. z.z.w. Flores Andijk 14 310 m. o. Kp. Hatteras Arendskerk 14 Hamburg Atje Ray S 16 Rotterdam n. Hampton- roads Banka 14 Le Havre Ball 16 Penang Benlnkust 16 Calabar Bloemfontein 14 120 m. o.z.o. Madeira Blominersdjjk 17 Rotterdam Bussum 16 Bahrein Caltex „Pernis" 16 Kreta n. Sldon Calamares 17 Cartagena Col. Charts 15 Hamburg Congokust 14 Amsterdam Cottica 23 Barbados verw. Delft 15 Rotterdam Delfshaven 14 Rotterdam n. Casablanca Drente 14 Majorca Dongedijk 15 Rotterdam n. Bremen Gaasterland 15 Dungeness Gaasterkerk 15 Manilla Gouwe 15 Rotterdam Gulneekust 15 Antwerpen n. Dakar Haulerwijk 14 460 m. n.o. Flores Heemskerk 16 Amsterdam n. Hamburg Houtman 16 BalLkpapan n. Manila Ivoorkust 16 Matadi Jagersfontein 16 Ouessant n. Las Falmas Johan van Oldebarnevelt 21 Katelysla 20 Rotterdam verw. Kenia 16 Rotterdam Kermia 15 Vlaardingen Kota Agoeng 16 Belawan n. Penang Kota Baroe 16 Anker Damman Kryptos 15 Stockholm n. Rotterdam Lekhaven 16 Antwerpen n. Bremen Lekkerkerk 14 St. Vincent n. Mombj Limburg 15 Mauritius Loenerkerk 16 Marseille Louis Lantz 15 Finisterre n. Emden Lombok 14 40 m. z.o. Aagaculpa Maasdam 17 New-York verw. Maashaven 14 Montevideo Mariekerk 16 Colombo Meerkerk 18 Lor. Marques n. Belra Modjokerto 17 Bombay Molenkerk 14 35 m. w. Kaapstad Nestor 16 Port of Spain Noordam 15 Rotterdam n. New-York Oldekerk 15 Tientsin n. Tsingtoa Ootmarsum 15 Antwerpen Oranje 26 Kaapstad verw. Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN. Amsterdam, 17 december Lon den 10.63%—10.64% New-York 3.827/a 3,83%, Montreal 3.90%—3.99%, Pa rijs 1.0610—1.0820. Brussel 7.59%— 7.60, Frankfurt 90.77%—90.82%. Z(l- rlch 86.82—86.87, Zürich (vr. frcs) 89.34—89.39, Stockholm 73.52%— 73.57%, Kopenhagen 54.89%—54.94% Oslo 53.33%—53.38%, Milaan 60.60% —60.65%, Japanse verrekeningsdol lar 3.77%3.77%. Turkse verreke ningsdollar 3.80%3.80%. (Advertentie) Mevrouw voor uw make-up brengt PARFUMERIE LIBERTY een zeer goede crèmepoeder in d met dons. Amerikaans import, mooie kleuren tegen inlevering van deze advertentie, tijdelijk ƒ1,65 liiiiliuiitiiiil tm Ttiiini nu AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS Staffellening 1947 flauw gestemd Nederland 1951 (3%) Nederland 1948 (3%) Nederland 1955 (3%) Nederland 1947 (3%) 3 Nederland 1937 3 Dollarlening 1947 3% Investeringscertificaten 3 Nederland 1962-64 3 Nederland N.W.S. 2% Ned. Indië 1937 A 3 Nat. Handelsbank Ned. Hamdelmij. A.K.U. Calvé-Deift Kon. Ned. Hoogovens Ned. Kabelfabriek Philips Unilever Wllton-Felj enoord Kon. Petroleum Mij. Amsterdam Rubber Holland Amerika Lijn Kon. Paketvaart Rotterdamse Lloyd Ned. Scheepvaart Unie Stv. Mij. Nederland H.V.A. Dell Mij. Bank. v. Ned. Gein. 4% Bank v. Ned. Gem. 0-5-10 Centrale Suiker Kon. Mij. De Schelde N.B Baltlmore-Ohio Missouri K.T. New York Central Pennsylvania Anaconda Bethlehem Steel General Motors Intern. Nickel Kennecott Republic Steel U.S. Steel Shell Union Tide Water 17 dec. - 91% «5% 85% 85% 85% 87% 86 84% 84% 92% 92% 90% 90% 89% 89% 69% 86% 86% 110 108 239% 235% 341% 339 192% 193 99% 97% 22% 22% 76% 76% 137% 187% 46 45% Ouwerkerk 16 Lissabon n. Antwerpen Parkhaven 15 Las Palmas n. Rio Janeiro Peperkust 15 Freetown Phrontls 16 Amsterdam Prins Maurits 14 Quebec n. Zeebrugge Prins Frederik Willem 16 BeUe Isle n. Rotterdam Rijndam 15 Kaap Race n. Cobh Roepat 17 Calcutta Scbie 15 Amsterdam Sibajak 19 Rotterdam n. Sydney Stad Alkmaar 16 Rotterdam Stad Leiden 16 Hanstholm n. Las Palmas Sumatra 17 Bahrein n. Belawan Tara 14 180 m. z.w. Flores Triton 16 New-York verw. Waterman 18 Walvisbaa Weltevreden 16 Kp. Agulmas n. Las Palmas Willem Barendsz 15 Kaapstad Willem Ruys 15 Colombo n. Kaapstad Willemstad 14 Hamburg Wonorato 18 Belawan verw. IJssel 16 Gibraltar n. Amsterdam Zuiderkruis 20 Hallfax Zeeland 14 Mauritius PREMIELENINGEN Amsterdam 1961 92% 921 Breda 1954 89% 88% Eindhoven 1954 85% Enschede 1954 87% 87 's-Gravenhage 1952 I 100 's-Gravenhage 1952 II 100 Rotterdam 1952 I 106% Rotterdam 1952 II 101% Utrecht 1952 106% ANP-CBS BEURSINDICES 1953=100 13/12 14/12 17/1E 260.56 261.89 260.22 149.72 149.97 150.15 159.99 160.60 161.82 123.21 123.21 123.86 102.60 102.24 100.69 194.39 195.08 194.28 Intern, concerns Industrie Scheepvaart Ind. fondsen Algemeen STAFFELLENING FLAUW Het voornaamste punt dat maandag ter beurze de aandacht trok was de flau we stemming voor de staffellening 1947. Het bleek dat steunaankopen voor deze staatslening volkomen ontbraken waar door de koers een opmerkelijke val maakte. Na 87 (vorige koers 87%) werd zelfs 85% genoteerd. Hierop volgde weer een herstel tot 86%. De scherpe fhictia- ties voor deze staatslening, welke resul teerden ln een vrij groot koersverlies, trokken zeer de aandacht, temeer daar de andere staatsfondsen slechts weinig beweging lieten zien en merendeels het vorige niveau wisten te handhaven. De aandelenmarkt had een volkomen onbelangwekkend verloop. Te oordelen naar de stemming op de ochtendbeurs, die zich baseerde op de lusteloze hou ding van Wallstreet j.l. vrijdag, was te voorzien dat het Damrak 's middags wei nig bijzonders zou vertonén. De interna tionale fondsen met name wisten zich moeilijk te handhaven, al viel Kon. Olie nog betrekkelijk mee. Na de opening viel echter een afbrokkelende beweging waar te nemen, waardoor Unilever In zakte tot 338, Philips tot 236. AKU werd ex het Interimdividend van 4% verhan deld en wist zich dus vrij goed te hand haven. De scheepvaartmarkt was onre gelmatig maar eerder zwakker hoewel HoUand-Amerika Lijn op 194 belandde. Dit hogere niveau bleef echter niet ge handhaafd. Cultures bleven onder de slotkoersen van vrijdag. Ook hier was de ware animo zoek. Gisteren werden ter beurze voor het eerste verhandeld de certificaten Moeara Enim ln coupures van f 50. Claims van Ommeren werden getaxeerd op f 190. De marlot sloot lus teloos. Prolongatie 3% pet. 30. Sheik Ben Soluf sprong lenig van zijn rijdier en monsterde het drietal van onder zijn gefronste wenk brauwen. „N....niet doen!" riep de Maat. „L....laat ons met rust, meneer Sheik. 't Is toch al zo warm hier. Wij zullen wel zorgen dat die olie „Géén olie, zeg lk", blaf te Ben Soluf. „Geen drup pel. verstaat ge?" Nu traden ook Kappie en Rivaldi naar voren. „Ik mag een gestoofde woestijnaal zijn als ik hier tets van begrijp", begon de eerste. „Hoe zit dit nu weer. Sheik? Vanmorgen werd ons opgedragen, bin nen de dag olie te vinden en nu mag er ineens géén olie ontdekt worden!" „Gij vergist U, Westers zeeman", antwoordde Ben Soluf. „Niet ik heb U op gedragen een oliebron te vinden, maar mijn Verhe ven Broeder Olimlr. Begrijp dat goedl En ik, Ben Soluf, beveel U nu, géén olie te zoeken. En zo gijlieden dit bevel niet opvolgt, danHij vol tooide zijn zin niet, maar streek veelzeggend over zijn zwaard. „Dat kan wel zijn", sprak Kappie hem tegen. „Maar als wij dit laatste bevel opvolgen waalt er wat van die broer van U, die Ollmir! "Dan en occz MOZART EN PICASSO CHAGALL EN KLEE De uitgeverij Bom n.v. Assen /Am sterdam heeft een reeks „hoofdfigu ren van het menselijk denken", kleine boekjes, waarin wordt beoogd een be knopte inleiding te geven tot het den ken van die figuren, die op het gees tesleven van deze en vroeger tijden grote invloed uitoefenen of hebben uitgeoefend. In deze reeks verschenen onlangs inleidingen tot de kunst van Picasso en tot die van Mozart. De schrijver van het eerste werkje is C. Doelman, die er in geslaagd is een helder en bevattelijk geschriftje sa men te stellen over deze omstreden Spaanse schilder. Er wordt terecht meer in dit beokje aangeduid dan verklaard, hetgeen nog eens wordt onderstreept door een citaat van De lacroix aan het slot: „Wee het schil derij. dat aan de mens met verbeel ding niets anders weet te tonen dan de voorstelling; de betekenis van een schilderij schuilt in het ondefinieer bare, juist in hetgeen aan de nauw keurige omschrijving ontsnapt, kort om, de betekenis van een schilderij schuilt in hetgeen de ziel aan lijn en kleur heeft toegevoegd, om tot de ziel te spreken." Het boekje van Evert Bekius over Mozart is met kennis van zaken en vooral ook met liefde jegens de mu ziek van deze Salsburgse meester geschreven. Het geeft een korte levensschets en behandelt daarna het werk van de componist op een wijze, die een goede beginnende oriëntatie betekent met betrekking tot Mozarts kunst. In de bekende serie Contact-kunst pockets (afschuwelijke naam!) ver schenen twee nieuwe uitgaven, één gewijd aan Chagall, voorzien van een inleiding door de Amerikaanse Emily Genauer, en de andere gewijd aan Paul Klee, ingeleid door diens vriend Will Grohman. Beide inleidingen laten zich uitstekend lezen en krijgen pers pectief door 'n groot aantal kleuren- reprodukties. Evenwei, deze repro- dukties zijn niet altijd honderd pro cent. Het lijkt ons, dat het boekje over Chagall er in dit verband slechter afkomt dan het werkje over de Zwit serse kunstenaar. Als inleiding tot beider kunst zijn de boekjes metU- min goed bruikbaar. Prof. dr. Oswald Thomas: Hemel en heelal. H. P. Leopolds Uitg.-Mlj., Den Haag. Dr. J. J. Raimond Ir., de directeur van het Zeiss-planetarium Haagse Courant bewerkte dit boek voor Ne derlandse lezers, terwijl hij enkele aanvullende paragrafen schreef. Van de populaire boeken over sterrenkun de en cosmografie acht ik dit een der meest bevattelijke. Hier is een kun dig schrijver aan het woord, die voor al aan de grondbeginselen de nodige aandacht besteedt, zodat men de moeilijke onderwerpen goed toegerust kan tegemoet treden. De illustraties, foto's en schetsjes, zijn goed gekozen en het geheel is uitgegeven in een vorm. als we van de uitgever gewend zijn. Een .boek, waar men telkens weer naar grijpt. Meulenhoff's natuurgidsenserie. Uitgave J. M. Meulenhoff, A'dam. In deze serie verschenen: Dl. I Vogels in kleuren, ir. W. P. Postma en H. Kleijn; Dl. II Tuinbloe- men in kleuren, G. Kromdijk; Dl. III Vlinders en andere insecten in kleu ren, dr. W. P. Postma. Deel I geeft een aantal eenvoudige determineertabellcn, gekleurde af beeldingen van 257 vogels in kleuren voorzien van korte beschrijvingen, die achter in het boekje zijn samengevat. Over het geheel is de tekenaar ,er in geslaagd de kenmerken in de vogel- kleuren duidelijk te doen uitkomen; bij somimge zijn de iets te markante kleuren wel wat hinderlijk (boeren zwaluw) bepaald onbegrijpelijk is de afbeelding van een hazelhoen, waar bij een beschrijving is opgenomen als was dit een hosfazant. Deel II behandelt op dezelfde voet 508 veel voorkomende tuinplanten, na een korte handleiding voor tuinlief- hebbers te hebben doen voorafgaan. In de beschrijvingen worden tal van behartenswaardige wenken voor de speciale verzorging van elke plant op genomen M.i. een handige leidraad om hen die de planten niet alleen op naam, maar ook op kleur en vorm willen kiezen. Deel in biedt een 64-tal platen, waarop een aantal insecten, evt. met larven en nesten zijn afgebeeld. Er is ,een indeling naar groepen met een korte tabel daarbij behorend en voorts een korte inleiding tot het vangen van insecten. Evenals dl. I een prettig bezit voor beginners in de natuurstudie, daar ze met deze boekjes op prettige wijze, via een keuze uit overtaliïjk mate riaal zover worden geleid, dat ze trek krijgen in het graven naar dieper lig gende natuurschatten. Z. FEUILLETON DOOR LOUIS ARTHUR CUNNINGHAM 53 „Laat hem binnen. Ik zal in de deur van de eetkamer staan en met hem spreken." In zijn bleke hand hield hij de revolver. „Jij gaat met me mee, Hildreth, versta je!" voeg de hij er dreigend aan toe. Ze liep naar de deur, sprak geen woord maar liet John voorgaan naar de huiskamer. „Iets aan de hand?" vroeg hij, toen ze hem langzaam was gevolgd. „Je bent verbazend stil. Wel alle Jon Wren kwam uit het donker te voorschrjn,het wapen vast in de hand geklemd. Hij sprax niet, maar keek John Granger doordringend aan. „Wel, wel!" zei de Grote John zacht. „Wel, wel!" „Pak je mantel, Hildreth. Vlug. Ik neem zijn jas en zijn auto „Wie is Hildreth?" vroeg de Grote John. „Jij soms?" ging hij voort, zich tot haar wendend. „Ja, ik ben het meisje met wie hij zou trouwen. De vrouw die je in St.- John hebt ontmoet Alice Strawn was de weduwe van je broer." „Pauls moeder! Die „Ben jij soms „Stop!" Jon Wren was kennelijk over zijn zenuwen heen en zijn vinger aan de trekker beefde. „Maak voort, Hildreth! Kun je nietJa hoor, ze is van mjj en jij kunt me haar niet afnemen. Jij hebt me in de gevange nis gebracht, omdat ik met je dier bare Minota zou gaan strijken Minota! Dat was het dus. Het ging niet om Steve, niet om de diefstal, maar om Minota, het zo droevig ver ongelukte lieve meisje. „Je zult niet ver komen, Wren; de bossen zy'n vol met politie, overal. En jij Hildreth zul jij zo dwaas zijn met hem mee te gaan?" „Ja, ik ga." Ze snelde naar de hal om haar mantel te halen. „Ik moet wel." „Maar Paul Ze kon niet antwoorden. Ze zag hoe Jon Wren naar de andere kant van de hal liep en de telefoon afruk te. „En nu die aristocratische over jas, Granger en je hoed! Ik ga niet graag voor een kerel als jij door, maar ik moet nu eenmaal zien weg te komen. Ik had Pete beloofd, dat ik je zou doden." „Maar je bedriegt zelfs je kame raden, niet?" „En óf! Vooruit met je spullen en blijf maar bij het kind. Er Kon van nacht we] eens geschoten worden." Hij nam de jas en de lichtgrijze hoed en liep achterwaarts naar de deur. Hildreth had haar mantel aan getrokken. Ze spraken niet meer, maar snelden het huis uit en stapten in de auto. „Waar zijn de sleutels van uw auto?" vroeg Wren. „Hij zou ons eens kunnen achtervolgen." (Advertentie) „In mijn zak." „Goed! Schik zo dicht mogelijk naar me toe. Zo dicht mogelijk, wat er ook gebeurt, hoor je!" Er gebeurde echter niets op de hele weg door Hartpool, recht op de inter nationale brug af. En ook daar ge beurde niets. De grens- en douane beambten wuifden naar John Gran gers auto, de bereden politie salueer de op het zien van de mooie bontjas uit berenvel en de paarlgrijze hoed... Ze kenden allemaal John Grangers grote auto met verstelbare kap, die enige malen per dag de brug over stak. En dïe avond was het feest in Van Alstyn, een vrolijk nieuwjaars feest. Neen, er gebeurde niets, tot ze door de hoofdstraat van Van Alstyn reden, een bruine auto hen opzij kwam en een door haat verwrongen gezicht naar buiten keek. „Pete, om 's he melswil!" kreet Jon. Een geweerschot klonk en Jon Wren tuimelde over het stuurwiel, Hildreth zag de felle lichten van een in volle vaart aankomende bus, trachtte onwillekeurig haar gezicht voor de afschuwelijke botsing te be schermen, maar greep instinctmatig het stuur, dat ze uit Wrens levenloze handen rukte. Ze voelde het breken van metaal aan de kant van de be stuurder. merkte nog hoe de auto ineen scheen te krimpenen daar na was er niets meer. Toen ze weer tot bewustzijn kwam, was ze in haar eigen kamer op Ever green, met Paul en een verpleegster, terwijl de Grote John aan het voeten einde stond. Ze sloeg haar ogen langzaam, bijna aarzelend als bevreesd voor wat ze misschien zouden ontdekken op en keek rechtstreeks in de zijne. Hij glimlachte en ging naast haar zit ten. „Alles ln orde", zei hij. „Het ls goed afgelopen, Hildreth. Het kwam hoofdzakelijk door de schok en bo vendien heb je een lichte stoot tegen je hoofd gekregen. De dokter zegt, dat ie gauw weer helemaal beter zult zijn." ,,Ikik moest wel meegaan. Hij zei, dat hij anders „Ja, ik begrijp het. Het was niet je vrije wil." „O, ik heb nooit gewild. Paul, Paul!" De jongen liep op haar toe en sloeg zijn armpjes om haar hals, terwijl ze hem tegen zich aan drukte. De Grote John legde de hand op haar schouder; zjjn arm scheen hen beiden te be schermen. „En Jon?" vroeg ze. „Is hij „Dood", antwoordde de Grote John. „Ze hebben de Levesques Pete en Barney, die stuurde gepakt. Alles is voorbij." „Alles voorbij", herhaalde ze. „En jijik behoef nooit meer van Paul, van hier weg te gaan „Van niemand en zeker niet van mg", verklaarde de Grote John. „Nooit van mij." EINDE. M Dit is de laatste aflevering van |1 H ons feuilleton „Huisje in 't M Groen", dat onze lezeressen en M s lezers ongetwijfeld met belang- H stelling gevolgd zullen hebben. |j Morgen begint de publikatie 1 van „Liefde uitgezonderd", een M p verbaal van Mary Burchell, s p dat minstens zo boeiend is. p iliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiim (Advertentie) e GRAAF EGBERT SI G ARE N a&yd ttfeeiï

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1956 | | pagina 12