Eerste stoomtram 75 jaar geleden
van Vlissingen naar Middelburg
C
KAPPIE in het land der oliebronnen
DU B0UM1
Kruidenkracht!
Waar zijn onze schepen?
t (flroen
PROVINCIALE ZEEUW8E COURANT
DINSDAG 18 DECEMBER 1956
OP 10 DECEMBER 1881 (II)
Vierde in ons land
Begrijpelijk kwam de tram het eerst in de grote steden, zoals in Den
Haag, Amsterdam, Haarlem en Rotterdam. Doordat de tram eerst alleen
door de stad reed, had het vervoer een lokaal karakter. Het waren paar_
dentrams, al stonden te Rotterdam er muilezels voor.
Spoedig n.I. in 1880 werd de paardentram vervangen door de stoom
tram. Als deze verder reed dan de stad, werd zij een geduchte concur
rente van de trein.
De eerste stoomtram in ons land
was die van Den Haag naar Scheve-
nlngen. Daarna volgden de lijnen
Breda-Oosterhout en Kerkrade-Sim-
pelveld.
De vierde stoomtram in ons land
was die van Vlissingen naar Middel
burg.
Het was een buitenlandse maat
schappij, n.I. de Société Anonyme,
die het aandurfde een stoomtram-
dienst tussen de genoemde steden te
exploiteren.
In maart 1881 werd een begin ge
maakt met de aanleg van rails in de
straten en langs de nieuwe Vlissing-
se weg.
Door te weinig ervaring bleven de
tegenspoeden niet uit. In maart be
gonnen, hoopte men op 1 juli d.a.v.
de dienst enigszins feestelijk te ope
nen. Vooral het vaak derailleren,
meestal van de locomotieven, bij de
proefritten, bracht veel vertraging.
Eindelijk kon op vrijdag 5 aug.
door B. J. DE MEM
de eerste officiële proeftocht gehou
den worden, die wonderwel slaagde.
Door het tevoren vaak derailleren
van de tram was de stemming van
het publiek haar niet bijzonder gun
stig. Om die te verbeteren werd de
andere dag 's morgens en 's middags
voor het publiek gratis gereden. On
der het rijden werd echter ge
collecteerd voor de armen van beide
steden.
De z.g. kinderziekten kwamen ech
ter nog terug. Toen die zo goed als
achterwege bleven, kon overgegaan
worden tot een volledige, geregelde
tramdienst. Dat had plaats op zater
dag 10 dec. 1881, dus a.s. maandag
75 jaar geleden.
Vijfmaal per dag
De tram reed eerst maar 5 maal
per dag van Vlissingen naar Mid
delburg, vice-versa. Om 8 uur, 11
uur, 1 uur 4 uur en 7 uur werd uit
Vlissingen vertrokken zodat om half
9. half 12, half 2, half 5 en half 8 de
terugreis uit Middelburg werd aan
vaard.
Het begin- en eindpunt te Vlissin
gen was bij de Zeilmarkt, des zo
mers werd ook gereden tot het bad
huis. Te Middelburg kon men op de
Grote Markt uit- en instappen. De
tarieven waren I klas 0,25, retour
0,40, II klas 0,20, retour 0,30.
Later is de klassering vervallen en
het tarief gewijzigd.
Menige lezer (es) zal zich de groe
ne tramwagens wel kunnen herinne
ren. Opdat de' passagiers in een
strenge winter niet te veel koude
zouden hebben, brandde vaak in de
tram een kolenkacheltje.
Men was ook bedacht op de veilig
heid van het publiek. Bij dreigend
gevaar liet buiten de stad de stoom
fluit zich horen, maar in de bebouw
de kom begon de machinist te bel
len.
In de Langeviele te Middelburg
mocht enige meters voor het aldaar
staande ziekenhuis tot enige meters
er voorbij niet gebeld worden om de
rust der patiënten niet te verstoren.
Thans is net ziekenhuis een limona-
defabriek.
Het bellen werd nog niet voldoen
de geacht voor de veiligheid. Daar
om stond op de hoek van de Zand-
Advertentie J
In kruiden zit de kracht van de natuur.
En de natuur blijft voor mens en dier
DE bron. óók van genezing. Klachten en
kwaaltjes, zoals moeheid, hoofdpijn, puist
jes, verstopping, vale teint. enz., zijn het
gevolg van onnatuurlijke leefwijze. Be
houd Uw gezondheid, zuiver Uw lichaam
met HERBESAN. Kruidenthee. Verkrijg
baar bij Uw apotheker of drogist 6 f 1.79
per groot pak. voldoende voor maanden.
straat te Middelburg bij aankomst
van de tram een man met een rode
vlag.
Daar ln de tamelijk smalle Lange
viele eens een kind moet overreden
zijn, liep van die tijd een man voor
de tram.
Hij hield een lange stok vast, die
aan de voorzijde van de locomotief
was gehaakt. Omdat het enigszins
leek, dat hij de tram voorttrok, ver
scheen in een geïllustreerd Ameri
kaans blad een foto er van met het
bijschrift: De sterkste man ter we.
reld. Het was Karei Brouwer wonen
de op de Molenberg, die aldus voor
de tram uitliep en door de Middel
burgers de tramezel werd genoemd.
Boom op wagen
Tijdens de hevige storm op 11 sept.
1903 waaiden te Middelburg op de
kaden, grachten en singels ruim 70
bomen om. Toen de tram de Zand
straat passeerde, viel een boom op
één der wagens. Een 15-jarige leer
ling der R.H.B.S., afkomstig uit Vlis
singen werd gedood en verscheidene
andere leerlingen liepen verwondin
gen op.
In juni 1911 werd van stoomkracht
overgeschakeld naar elektriciteit,
hetgeen natuurlijk een grote verbe
tering was. De tram is in 1929 over
gegaan aan de P.Z.E.M.
Het bargebootje bleef na opening
van de tramdienst nog 10 jaar door
varen.
Wij schreven reeds, dat in 't be
gin veel mensen bang waren met de
tram te rijden, daar zij wel eens de
railleerde. Men meende meer veilig
heid te hebben in het bargebootje,
dat reeds zeven jaar in de vaart was.
Toen de ontsporing van de tram zel
den meer voorkwam, nam het aantal
trampassagiers toe, ook daar de reis
vlugger en gemakkelijker was.
Om het aantal passagiers een
weinig op peil te houden, werd het
tarief van het bargebootje tot de
helft verlaagd. Alzo nield de conces-
saris G. Albertz de concurrentie met
de tram nog 10 Jaar vol, om in 1891
de bootdienst te staken. Hij verkocht
de salonboot „Luctor et Emergo" en
de twee barges.
Over het eiland
Vanaf 4 april 1906 was de stoom
tram Walcheren begonnen te rijden
over 't eiland tot groot gerief van
de bewoners der dorpen, niet het
minst van de badplaats Domburg.
Het grote bezwaar was, dat de haltes
wat ver van de bebouwde kom der
gemeenten waren. Dit bezwaar werd
geheel weggenomen, toen de stoom
tram ook met bussen begon te rij
den, die in de dorpen kwamen. Van
af 1 jan. 1938 werd niet meer met
een tram gereden.
In 1945 nam de stoomtram Wal.
cheren het elektrisch trambedrijf
van de P.Z.E.M. over en daardoor
verviel ook de tram Vlissingen-Mid-
delburg daar een busdienst er voor
in de plaats kwam. Deze werd en is
nog de meest rendabele lijn van de
stoomtram Walcheren. Het hoofd
kantoor, dat vanaf de oprichting in
1906 te Koudekerke was gevestigd,
werd later overgeplaatst naar Mid
delburg.
Een volgrijtuig van de oude stoom
tram Vllsslngen-Middelburg, ge
bouwd in 1885, als behorende tot de
oudste stoomtramrijtuigen in Neder
land werd in 1946 afgestaan aan het
museum van de stichting Tram-ar
chief S.T.A., gevestigd te Utrecht.
Aar dijk 16 Tandjong Prlok
Aidabi 17 Buenos Aires
Almkerk 15 Tanga
Alnati 18 Antwerpen'
Alphacca 15 Philadelphia
Alamak 16 Rotterdam
Amsteldiep 16 Amsterdam n. Dagenham
Amstelkade 14 WO m. z.z.w. Flores
Andijk 14 310 m. o. Kp. Hatteras
Arendskerk 14 Hamburg
Atje Ray S 16 Rotterdam n. Hampton-
roads
Banka 14 Le Havre
Ball 16 Penang
Benlnkust 16 Calabar
Bloemfontein 14 120 m. o.z.o. Madeira
Blominersdjjk 17 Rotterdam
Bussum 16 Bahrein
Caltex „Pernis" 16 Kreta n. Sldon
Calamares 17 Cartagena Col.
Charts 15 Hamburg
Congokust 14 Amsterdam
Cottica 23 Barbados verw.
Delft 15 Rotterdam
Delfshaven 14 Rotterdam n. Casablanca
Drente 14 Majorca
Dongedijk 15 Rotterdam n. Bremen
Gaasterland 15 Dungeness
Gaasterkerk 15 Manilla
Gouwe 15 Rotterdam
Gulneekust 15 Antwerpen n. Dakar
Haulerwijk 14 460 m. n.o. Flores
Heemskerk 16 Amsterdam n. Hamburg
Houtman 16 BalLkpapan n. Manila
Ivoorkust 16 Matadi
Jagersfontein 16 Ouessant n. Las Falmas
Johan van Oldebarnevelt 21
Katelysla 20 Rotterdam verw.
Kenia 16 Rotterdam
Kermia 15 Vlaardingen
Kota Agoeng 16 Belawan n. Penang
Kota Baroe 16 Anker Damman
Kryptos 15 Stockholm n. Rotterdam
Lekhaven 16 Antwerpen n. Bremen
Lekkerkerk 14 St. Vincent n. Mombj
Limburg 15 Mauritius
Loenerkerk 16 Marseille
Louis Lantz 15 Finisterre n. Emden
Lombok 14 40 m. z.o. Aagaculpa
Maasdam 17 New-York verw.
Maashaven 14 Montevideo
Mariekerk 16 Colombo
Meerkerk 18 Lor. Marques n. Belra
Modjokerto 17 Bombay
Molenkerk 14 35 m. w. Kaapstad
Nestor 16 Port of Spain
Noordam 15 Rotterdam n. New-York
Oldekerk 15 Tientsin n. Tsingtoa
Ootmarsum 15 Antwerpen
Oranje 26 Kaapstad verw.
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN.
Amsterdam, 17 december Lon
den 10.63%—10.64% New-York 3.827/a
3,83%, Montreal 3.90%—3.99%, Pa
rijs 1.0610—1.0820. Brussel 7.59%—
7.60, Frankfurt 90.77%—90.82%. Z(l-
rlch 86.82—86.87, Zürich (vr. frcs)
89.34—89.39, Stockholm 73.52%—
73.57%, Kopenhagen 54.89%—54.94%
Oslo 53.33%—53.38%, Milaan 60.60%
—60.65%, Japanse verrekeningsdol
lar 3.77%3.77%. Turkse verreke
ningsdollar 3.80%3.80%.
(Advertentie)
Mevrouw
voor uw make-up brengt
PARFUMERIE LIBERTY een
zeer goede crèmepoeder in d
met dons. Amerikaans import,
mooie kleuren tegen inlevering
van deze advertentie, tijdelijk
ƒ1,65
liiiiliuiitiiiil
tm
Ttiiini nu
AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS
Staffellening 1947 flauw gestemd
Nederland 1951 (3%)
Nederland 1948 (3%)
Nederland 1955 (3%)
Nederland 1947 (3%) 3
Nederland 1937 3
Dollarlening 1947 3%
Investeringscertificaten 3
Nederland 1962-64 3
Nederland N.W.S. 2%
Ned. Indië 1937 A 3
Nat. Handelsbank
Ned. Hamdelmij.
A.K.U.
Calvé-Deift
Kon. Ned. Hoogovens
Ned. Kabelfabriek
Philips
Unilever
Wllton-Felj enoord
Kon. Petroleum Mij.
Amsterdam Rubber
Holland Amerika Lijn
Kon. Paketvaart
Rotterdamse Lloyd
Ned. Scheepvaart Unie
Stv. Mij. Nederland
H.V.A.
Dell Mij.
Bank. v. Ned. Gein. 4%
Bank v. Ned. Gem. 0-5-10
Centrale Suiker
Kon. Mij. De Schelde N.B
Baltlmore-Ohio
Missouri K.T.
New York Central
Pennsylvania
Anaconda
Bethlehem Steel
General Motors
Intern. Nickel
Kennecott
Republic Steel
U.S. Steel
Shell Union
Tide Water
17 dec.
- 91%
«5% 85%
85% 85%
87% 86
84% 84%
92% 92%
90% 90%
89% 89%
69%
86% 86%
110
108
239% 235%
341% 339
192% 193
99% 97%
22% 22%
76% 76%
137% 187%
46 45%
Ouwerkerk 16 Lissabon n. Antwerpen
Parkhaven 15 Las Palmas n. Rio Janeiro
Peperkust 15 Freetown
Phrontls 16 Amsterdam
Prins Maurits 14 Quebec n. Zeebrugge
Prins Frederik Willem 16 BeUe Isle n.
Rotterdam
Rijndam 15 Kaap Race n. Cobh
Roepat 17 Calcutta
Scbie 15 Amsterdam
Sibajak 19 Rotterdam n. Sydney
Stad Alkmaar 16 Rotterdam
Stad Leiden 16 Hanstholm n. Las Palmas
Sumatra 17 Bahrein n. Belawan
Tara 14 180 m. z.w. Flores
Triton 16 New-York verw.
Waterman 18 Walvisbaa
Weltevreden 16 Kp. Agulmas n. Las
Palmas
Willem Barendsz 15 Kaapstad
Willem Ruys 15 Colombo n. Kaapstad
Willemstad 14 Hamburg
Wonorato 18 Belawan verw.
IJssel 16 Gibraltar n. Amsterdam
Zuiderkruis 20 Hallfax
Zeeland 14 Mauritius
PREMIELENINGEN
Amsterdam 1961
92%
921
Breda 1954
89%
88%
Eindhoven 1954
85%
Enschede 1954
87%
87
's-Gravenhage 1952 I
100
's-Gravenhage 1952 II
100
Rotterdam 1952 I
106%
Rotterdam 1952 II
101%
Utrecht 1952
106%
ANP-CBS BEURSINDICES 1953=100
13/12 14/12 17/1E
260.56 261.89 260.22
149.72 149.97 150.15
159.99 160.60 161.82
123.21 123.21 123.86
102.60 102.24 100.69
194.39 195.08 194.28
Intern, concerns
Industrie
Scheepvaart
Ind. fondsen
Algemeen
STAFFELLENING FLAUW
Het voornaamste punt dat maandag
ter beurze de aandacht trok was de flau
we stemming voor de staffellening 1947.
Het bleek dat steunaankopen voor deze
staatslening volkomen ontbraken waar
door de koers een opmerkelijke val
maakte. Na 87 (vorige koers 87%) werd
zelfs 85% genoteerd. Hierop volgde weer
een herstel tot 86%. De scherpe fhictia-
ties voor deze staatslening, welke resul
teerden ln een vrij groot koersverlies,
trokken zeer de aandacht, temeer daar
de andere staatsfondsen slechts weinig
beweging lieten zien en merendeels het
vorige niveau wisten te handhaven.
De aandelenmarkt had een volkomen
onbelangwekkend verloop. Te oordelen
naar de stemming op de ochtendbeurs,
die zich baseerde op de lusteloze hou
ding van Wallstreet j.l. vrijdag, was te
voorzien dat het Damrak 's middags wei
nig bijzonders zou vertonén. De interna
tionale fondsen met name wisten zich
moeilijk te handhaven, al viel Kon. Olie
nog betrekkelijk mee. Na de opening
viel echter een afbrokkelende beweging
waar te nemen, waardoor Unilever In
zakte tot 338, Philips tot 236. AKU werd
ex het Interimdividend van 4% verhan
deld en wist zich dus vrij goed te hand
haven. De scheepvaartmarkt was onre
gelmatig maar eerder zwakker hoewel
HoUand-Amerika Lijn op 194 belandde.
Dit hogere niveau bleef echter niet ge
handhaafd. Cultures bleven onder de
slotkoersen van vrijdag. Ook hier was
de ware animo zoek. Gisteren werden
ter beurze voor het eerste verhandeld de
certificaten Moeara Enim ln coupures
van f 50. Claims van Ommeren werden
getaxeerd op f 190. De marlot sloot lus
teloos.
Prolongatie 3% pet.
30. Sheik Ben Soluf sprong
lenig van zijn rijdier en
monsterde het drietal van
onder zijn gefronste wenk
brauwen.
„N....niet doen!" riep de
Maat. „L....laat ons met
rust, meneer Sheik. 't Is
toch al zo warm hier. Wij
zullen wel zorgen dat die
olie
„Géén olie, zeg lk", blaf
te Ben Soluf. „Geen drup
pel. verstaat ge?"
Nu traden ook Kappie en
Rivaldi naar voren.
„Ik mag een gestoofde
woestijnaal zijn als ik hier
tets van begrijp", begon de
eerste. „Hoe zit dit nu
weer. Sheik? Vanmorgen
werd ons opgedragen, bin
nen de dag olie te vinden
en nu mag er ineens géén
olie ontdekt worden!"
„Gij vergist U, Westers
zeeman", antwoordde Ben
Soluf. „Niet ik heb U op
gedragen een oliebron te
vinden, maar mijn Verhe
ven Broeder Olimlr. Begrijp dat goedl En ik, Ben
Soluf, beveel U nu, géén olie te zoeken. En zo
gijlieden dit bevel niet opvolgt, danHij vol
tooide zijn zin niet, maar streek veelzeggend over
zijn zwaard.
„Dat kan wel zijn", sprak Kappie hem tegen.
„Maar als wij dit laatste bevel opvolgen waalt er
wat van die broer van U, die Ollmir!
"Dan en occz
MOZART EN PICASSO
CHAGALL EN KLEE
De uitgeverij Bom n.v. Assen /Am
sterdam heeft een reeks „hoofdfigu
ren van het menselijk denken", kleine
boekjes, waarin wordt beoogd een be
knopte inleiding te geven tot het den
ken van die figuren, die op het gees
tesleven van deze en vroeger tijden
grote invloed uitoefenen of hebben
uitgeoefend. In deze reeks verschenen
onlangs inleidingen tot de kunst van
Picasso en tot die van Mozart. De
schrijver van het eerste werkje is
C. Doelman, die er in geslaagd is een
helder en bevattelijk geschriftje sa
men te stellen over deze omstreden
Spaanse schilder. Er wordt terecht
meer in dit beokje aangeduid dan
verklaard, hetgeen nog eens wordt
onderstreept door een citaat van De
lacroix aan het slot: „Wee het schil
derij. dat aan de mens met verbeel
ding niets anders weet te tonen dan
de voorstelling; de betekenis van een
schilderij schuilt in het ondefinieer
bare, juist in hetgeen aan de nauw
keurige omschrijving ontsnapt, kort
om, de betekenis van een schilderij
schuilt in hetgeen de ziel aan lijn en
kleur heeft toegevoegd, om tot de ziel
te spreken."
Het boekje van Evert Bekius over
Mozart is met kennis van zaken en
vooral ook met liefde jegens de mu
ziek van deze Salsburgse meester
geschreven. Het geeft een korte
levensschets en behandelt daarna het
werk van de componist op een wijze,
die een goede beginnende oriëntatie
betekent met betrekking tot Mozarts
kunst.
In de bekende serie Contact-kunst
pockets (afschuwelijke naam!) ver
schenen twee nieuwe uitgaven, één
gewijd aan Chagall, voorzien van een
inleiding door de Amerikaanse Emily
Genauer, en de andere gewijd aan
Paul Klee, ingeleid door diens vriend
Will Grohman. Beide inleidingen laten
zich uitstekend lezen en krijgen pers
pectief door 'n groot aantal kleuren-
reprodukties. Evenwei, deze repro-
dukties zijn niet altijd honderd pro
cent.
Het lijkt ons, dat het boekje over
Chagall er in dit verband slechter
afkomt dan het werkje over de Zwit
serse kunstenaar. Als inleiding tot
beider kunst zijn de boekjes metU-
min goed bruikbaar.
Prof. dr. Oswald Thomas:
Hemel en heelal.
H. P. Leopolds Uitg.-Mlj.,
Den Haag.
Dr. J. J. Raimond Ir., de directeur
van het Zeiss-planetarium Haagse
Courant bewerkte dit boek voor Ne
derlandse lezers, terwijl hij enkele
aanvullende paragrafen schreef. Van
de populaire boeken over sterrenkun
de en cosmografie acht ik dit een der
meest bevattelijke. Hier is een kun
dig schrijver aan het woord, die voor
al aan de grondbeginselen de nodige
aandacht besteedt, zodat men de
moeilijke onderwerpen goed toegerust
kan tegemoet treden. De illustraties,
foto's en schetsjes, zijn goed gekozen
en het geheel is uitgegeven in een
vorm. als we van de uitgever gewend
zijn. Een .boek, waar men telkens
weer naar grijpt.
Meulenhoff's natuurgidsenserie.
Uitgave J. M. Meulenhoff, A'dam.
In deze serie verschenen:
Dl. I Vogels in kleuren, ir. W. P.
Postma en H. Kleijn; Dl. II Tuinbloe-
men in kleuren, G. Kromdijk; Dl. III
Vlinders en andere insecten in kleu
ren, dr. W. P. Postma.
Deel I geeft een aantal eenvoudige
determineertabellcn, gekleurde af
beeldingen van 257 vogels in kleuren
voorzien van korte beschrijvingen, die
achter in het boekje zijn samengevat.
Over het geheel is de tekenaar ,er in
geslaagd de kenmerken in de vogel-
kleuren duidelijk te doen uitkomen;
bij somimge zijn de iets te markante
kleuren wel wat hinderlijk (boeren
zwaluw) bepaald onbegrijpelijk is de
afbeelding van een hazelhoen, waar
bij een beschrijving is opgenomen als
was dit een hosfazant.
Deel II behandelt op dezelfde voet
508 veel voorkomende tuinplanten, na
een korte handleiding voor tuinlief-
hebbers te hebben doen voorafgaan.
In de beschrijvingen worden tal van
behartenswaardige wenken voor de
speciale verzorging van elke plant op
genomen M.i. een handige leidraad
om hen die de planten niet alleen op
naam, maar ook op kleur en vorm
willen kiezen.
Deel in biedt een 64-tal platen,
waarop een aantal insecten, evt. met
larven en nesten zijn afgebeeld. Er is
,een indeling naar groepen met een
korte tabel daarbij behorend en voorts
een korte inleiding tot het vangen
van insecten.
Evenals dl. I een prettig bezit voor
beginners in de natuurstudie, daar ze
met deze boekjes op prettige wijze,
via een keuze uit overtaliïjk mate
riaal zover worden geleid, dat ze trek
krijgen in het graven naar dieper lig
gende natuurschatten. Z.
FEUILLETON
DOOR LOUIS ARTHUR CUNNINGHAM
53
„Laat hem binnen. Ik zal in de
deur van de eetkamer staan en met
hem spreken." In zijn bleke hand
hield hij de revolver. „Jij gaat met
me mee, Hildreth, versta je!" voeg
de hij er dreigend aan toe.
Ze liep naar de deur, sprak geen
woord maar liet John voorgaan naar
de huiskamer.
„Iets aan de hand?" vroeg hij, toen
ze hem langzaam was gevolgd. „Je
bent verbazend stil. Wel alle
Jon Wren kwam uit het donker te
voorschrjn,het wapen vast in de hand
geklemd. Hij sprax niet, maar keek
John Granger doordringend aan.
„Wel, wel!" zei de Grote John
zacht. „Wel, wel!"
„Pak je mantel, Hildreth. Vlug. Ik
neem zijn jas en zijn auto
„Wie is Hildreth?" vroeg de Grote
John. „Jij soms?" ging hij voort, zich
tot haar wendend.
„Ja, ik ben het meisje met wie hij
zou trouwen. De vrouw die je in St.-
John hebt ontmoet Alice Strawn
was de weduwe van je broer."
„Pauls moeder! Die
„Ben jij soms
„Stop!" Jon Wren was kennelijk
over zijn zenuwen heen en zijn vinger
aan de trekker beefde. „Maak voort,
Hildreth! Kun je nietJa hoor,
ze is van mjj en jij kunt me haar niet
afnemen. Jij hebt me in de gevange
nis gebracht, omdat ik met je dier
bare Minota zou gaan strijken
Minota! Dat was het dus. Het ging
niet om Steve, niet om de diefstal,
maar om Minota, het zo droevig ver
ongelukte lieve meisje.
„Je zult niet ver komen, Wren; de
bossen zy'n vol met politie, overal. En
jij Hildreth zul jij zo dwaas zijn
met hem mee te gaan?"
„Ja, ik ga." Ze snelde naar de hal
om haar mantel te halen. „Ik moet
wel."
„Maar Paul
Ze kon niet antwoorden. Ze zag
hoe Jon Wren naar de andere kant
van de hal liep en de telefoon afruk
te. „En nu die aristocratische over
jas, Granger en je hoed! Ik ga niet
graag voor een kerel als jij door,
maar ik moet nu eenmaal zien weg
te komen. Ik had Pete beloofd, dat ik
je zou doden."
„Maar je bedriegt zelfs je kame
raden, niet?"
„En óf! Vooruit met je spullen en
blijf maar bij het kind. Er Kon van
nacht we] eens geschoten worden."
Hij nam de jas en de lichtgrijze
hoed en liep achterwaarts naar de
deur. Hildreth had haar mantel aan
getrokken. Ze spraken niet meer,
maar snelden het huis uit en stapten
in de auto.
„Waar zijn de sleutels van uw
auto?" vroeg Wren. „Hij zou ons
eens kunnen achtervolgen."
(Advertentie)
„In mijn zak."
„Goed! Schik zo dicht mogelijk
naar me toe. Zo dicht mogelijk, wat
er ook gebeurt, hoor je!"
Er gebeurde echter niets op de hele
weg door Hartpool, recht op de inter
nationale brug af. En ook daar ge
beurde niets. De grens- en douane
beambten wuifden naar John Gran
gers auto, de bereden politie salueer
de op het zien van de mooie bontjas
uit berenvel en de paarlgrijze hoed...
Ze kenden allemaal John Grangers
grote auto met verstelbare kap, die
enige malen per dag de brug over
stak. En dïe avond was het feest in
Van Alstyn, een vrolijk nieuwjaars
feest.
Neen, er gebeurde niets, tot ze door
de hoofdstraat van Van Alstyn reden,
een bruine auto hen opzij kwam en
een door haat verwrongen gezicht
naar buiten keek. „Pete, om 's he
melswil!" kreet Jon.
Een geweerschot klonk en Jon
Wren tuimelde over het stuurwiel,
Hildreth zag de felle lichten van een
in volle vaart aankomende bus,
trachtte onwillekeurig haar gezicht
voor de afschuwelijke botsing te be
schermen, maar greep instinctmatig
het stuur, dat ze uit Wrens levenloze
handen rukte. Ze voelde het breken
van metaal aan de kant van de be
stuurder. merkte nog hoe de auto
ineen scheen te krimpenen daar
na was er niets meer.
Toen ze weer tot bewustzijn kwam,
was ze in haar eigen kamer op Ever
green, met Paul en een verpleegster,
terwijl de Grote John aan het voeten
einde stond.
Ze sloeg haar ogen langzaam, bijna
aarzelend als bevreesd voor wat
ze misschien zouden ontdekken op
en keek rechtstreeks in de zijne. Hij
glimlachte en ging naast haar zit
ten.
„Alles ln orde", zei hij. „Het ls goed
afgelopen, Hildreth. Het kwam
hoofdzakelijk door de schok en bo
vendien heb je een lichte stoot tegen
je hoofd gekregen. De dokter zegt,
dat ie gauw weer helemaal beter zult
zijn."
,,Ikik moest wel meegaan. Hij
zei, dat hij anders
„Ja, ik begrijp het. Het was niet
je vrije wil."
„O, ik heb nooit gewild. Paul,
Paul!"
De jongen liep op haar toe en sloeg
zijn armpjes om haar hals, terwijl ze
hem tegen zich aan drukte. De Grote
John legde de hand op haar schouder;
zjjn arm scheen hen beiden te be
schermen.
„En Jon?" vroeg ze. „Is hij
„Dood", antwoordde de Grote John.
„Ze hebben de Levesques Pete en
Barney, die stuurde gepakt. Alles
is voorbij."
„Alles voorbij", herhaalde ze. „En
jijik behoef nooit meer van Paul,
van hier weg te gaan
„Van niemand en zeker niet van
mg", verklaarde de Grote John.
„Nooit van mij."
EINDE.
M Dit is de laatste aflevering van |1
H ons feuilleton „Huisje in 't
M Groen", dat onze lezeressen en M
s lezers ongetwijfeld met belang-
H stelling gevolgd zullen hebben. |j
Morgen begint de publikatie
1 van „Liefde uitgezonderd", een M
p verbaal van Mary Burchell, s
p dat minstens zo boeiend is. p
iliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiim
(Advertentie)
e GRAAF EGBERT
SI G ARE N
a&yd ttfeeiï