Fel protest tegen beleid van de
minister van waterstaat
Hub aan Hongarije
iwin
Zeeuwse Almanak
Betoverd door een wals...
COMMISSARIS DER KONINGIN
ONTSLOOT THOOLSE WEIHOEK
OFFICIEEL BEZOEK HR. MS.
VEERE" AAN STAD VEERE
met melk meer mans
Agenda
PRO VlNCiA.EE A E E U W S E COURANT j
KAMER VAN KOOPHANDEL VERGADERDE
„Zeeuwsch-Vlaanderen behoort nog
steeds bij Nederland
De mededelingen van minister Algera inzake een tweede grote veerboot
voor de dienst Vlissingen-Breskens en een tunnelverbinding tussen
Zeeuwsch-Vlaanderen en overig Nederland, vormde aanleiding tot een fel
protest door de voorzitter van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor
Zeeuwsch-VIaa»ideren, ir. C. A. L. Ho rstmann tijdens de vrijdag in Grand-
hotel „Rotterdam" te Terneuzen geho uden vergadering van deze Kamer. Ir.
Horstmann stelde aan 't eind van zijn betoog de vraag of de minister er wel
van verzekerd is, dat Zeeuwsch-Vlaanderen ook tot Nederland behoort of
dat dit op de scholen in Friesland niet wordt onderwezen. „Wij", aldus spre
ker, „hebben in ieder geval niet vergeten, dat ons door een minister van wa
terstaat vrije veren werden beloofd.
Evenmin hebben wij vergeten,
dat bij de overname van de spoor
weg MechelenTerneuzen door
de Nederlandse Spoorwegen werd
beloofd de bestaande situatie te
handhaven. Van dit alles is niets
terecht gekomen. Dat vergeet
men in Den Haag, maar in 1918
waren de Zeeuws-Vlamingen niet
vergeten, dat zij Nederlanders
waren. Wanneer men ons in Den
Haag op een dergelijke wijze ver
geet, zou het wel eens kunnen
gebeuren, dat wü de Zeeuws-Vla
mingen moeten zeggen: „Vergeet
het maar, dat gij Nederlanders
zijt. Uw eigen regering laat U
immers terugvallen tot de staat
van achterlijk en onontwikkeld
gebied".
Ten aanzien van het veer Vlissin
gen-Breskens merkte de heer Horst
mann op, dat de vergroting en de
daarmee noodzakelijk geworden ver
legging van de haven steeds werd
geargumenteerd door te wijzen op
de veel grotere boten, die moesten
gaan varen. De nadelen voor Bres-
kens heeft men tenslotte willen aan
vaarden omdat daar de voordelen
voor de streek tegenover zouden
staan. Deze voordelen worden dus
weer teruggenomen, alleen de nade
len blijven over. Voor wat betreft 't
door de Rijkswaterstaat ingestelde
onderzoek in verband met een tun
nel door de Westerschelde, zeide ir.
Horstmann, dat bekend is. dat een
tunnel kostbaar is. Men kan hier al
leen niet begrijpen, dat in Delfzijl
voor een daar nog te vestigen indus
trie meer dan vijftig miljoen aan
waterbouwkundige werken worden
uitgevoerd, alleen om de streek tot
ontwikkeling te brengen, terwijl
voor het thans goed ontwikkelde
Zeeuwsch-Vlaanderen geen gelden
kunnen worden gevoteerd met tot
doel het bestaande peil te handhaven
en o.a. de bestaande industriën, die
verbindingsmogelijkheid te geven,
die in de moderne tijd noodzakelijk
is. Men spreekt hier nog niet over
een bepaald riviergedeèite en daar
om stelde spreker de vraag of een
tunnel bij Saaftinge of door de kop
van Walsoorden werd onderzocht.
Dat er technische moeilijkheden zul
len zijn, in verband met de steeds
zich verplaatsende zandbanken, kan
men begrijpen, maar is dit ook het
geval bjj de Belgisch-Nederlandse
grens
Niet de moeite?
De heer Horstmann stelde de vraag
of de minister het niet de moeite
vond, nader te preciseren, waar de
rijkswaterstaat een onderzoek heeft
ingesteld of wilde hij er niet te veel
woorden aan vuil maken? In ver
band met de ontwikkeling van de
haven van Terneuzen zeide spreker,
dat deze gemeente hier dus zelf voor
zal moeten zorgen.
De tegenstelling tussen wat in Delf
zijl gebeurd voor een- gebied, dat nog
ontwikkeld moet worden en het ka-
naalgebied van Zeeuwsch-Vlaande
ren is wel schril en zuur. Wanneer
men dan bovendien bedenkt, dat het
ministerie er drie jaar over heeft ge
daan om deze beslissing te nemen,
waardoor alles weer veel duurder is
geworden, dan raakt men er. wel
van overtuigd ,dat Zeeuwsch-Vlaan
deren ver van Den Haag ligt en dat
de problemen in een stoffige la wor
den opgeborgen. Ook wat de weg
Oost-West-Zeeuwsch-Vlaanderen be
treft zal men deze zaak dus zelf
moeten opknappen. Het is ons, aldus
spreker misschien toegestaan om de
vraag te stellen, waarvoor dan de
opbrengst van de wegenbelasting
wordt gebruikt. De enige grote
rijksweg in Zeeland, van Vlissingen
naar Bergen op Zoom, is in zöer
slechte toestand. De heer Horstmann
meende, dat het ministerie van wa
terstaat zich van haar slechtste kant
laat zien. De heer Marls heeft het
destijds niet nodig gevonden om de
Kamer zelfs maar te antwoorden op
een herhaald verzoek om door hem
ontvangen te worden. Hij gaf alleen
op de Delta-dag een onhebbelijk ant
woord aan de burgemeester van
Terneuzen. „De minister", aldus de
VAN
TOT
DRUK.
Het is vaak gezellig druk in de
vluchthaven van Zijpe! De laatste
dagen is de belangstelling van de
schippers voor dit haventje echter
bepaald overweldigend te noemen.
Deze maand lag de haven al vijf
keer propvol met schepen. Zo wa
ren er woensdag bijvoorbeeld 98
schepen met een totale inhoud van
55.000 ton en donderdag was er
zelfs 65.000 ton verzameld in de
vluchthaven. Geen wonder dus, dat
zes schepen geen ligplaats meet;
konden vinden en hun heil maar
moesten zoeken in de tramhaven
van Anna Jacobapolder.
„DE GANTEL"
De hofstede „De Gantelhoeve" in
Sirjansland wordt grondig gerestau-
INTOCHT
Zo is Sinterklaas nu dan ook in
Vlissingen gearriveerd. Compleet met
muziek en juichende kinderen, van
wie er zelfs enkele in de duistere re
genavond met lampions waren uit
gerust. Twee kleuters waren er, ieder
aan een hand van moeder, met aan
een kort stokje zo'n kleurig, flakke
rend papieren lantaarntje. Opgewekt
stapten ze door storm en regen de
donkere avond in om de kindervriend
te begroeten
Misschien waren ze zelfs al een
beetje slaperig; ja, misschien waren
er die avond, honderden kinderen al
een beetje slaperig. Na het feest van
de intocht echter zijn talloze kinde
ren ongetwijfeld, van louter emotie,
volkomen over hun slaap heen ge
raakt, zoals dat heet en dadr, zo ver
onderstellen wij, zaten de ouders dan
weer mee.
Sinterklaas is een beste man, dit
is bekend. Een buitengewoon brave
man zelfs, die nu al eeuwen lang zijn
hart. aan kinderen heeft verpand.
Maar vélen in Vlissingen vragen
zich toch af waarom die beste brave
man dan altijd zo laat op de avond
moet arriveren. Als er iemand is die
weten kan, dat het voor kleuters niet
best is om in de avonduren, bij regen
en storm, op straat te lopen, dan
moet hij dat toch zijn!
En 't wordt zo'n somber feest op
die manier. Een beetje griezelig zelfs,
met al die zwarte Pieten in de duis
ternis. Nééde Sint moest dat volgend
jaar maar'eens anders regelen!
reerd, zo bericht men ons. Deze hoe
ve, die in de volksmond „De Gantel"
heet, is één van de oudste boerderijen
van Sirjansland. De ramp van 1953
trof ook deze hofstede en „De Gan
tel" werd dan ook zwaar beschadigd.
De familie Dorst, die voor de
ramp op de boerderij woonde, is in
middels naar de Noord-Oostpolder
vertrokken. De heer W. Goud
zwaard uit Oosterland, zo schrijft
men ons, wordt nu de toekomstige
„Gantelboer", want na het gereed
komen van de werkzaamheden zal
hij de boerderij betrekken.
FABRIEK
Een spiksplinternieuwe fabriek In
Koewacht is thans bedrijfsklaar ge
komen. Het is de fabriek van bouw
platen, die uit vlaslemen vervaardigd
worden, de „Linex". Binnenkort zal
dus een aanvang met de produktie
worden gemaakt. Niet minder dan on
geveer vijftig arbeidskrachten kunnen
in deze fabriek werk vinden en voor
de grensstreek is het dan ook onge
twijfeld een belangrijke industrie.
SINT IN SOUBURG
Sinterklaas zal ook in Souburg zijn
intocht doen! Vanmiddag om drie
uur arriveert hü per schip aan de
aanlegsteiger van de zwemvereniging
„Luctor et Emergo". De bisschoppe
lijke Spanjaard zal welkom worden
geheten door burgemeester A. H. S.
Stemerding en natuurlijk zal de mu
ziekvereniging „Vlijt en Volharding"
haar medewerking verlenen. Daarna
zal de Sint een bezoek brengen aan
de verschillende scholen; alle school
kinderen zullen daarbij worden ge
trakteerd. Na een bezoek aan de Mar-
nixschool zal Sinterklaas de volgende
route volgen: Marnixplein, Kanaal
straat, Braamstraat, Nieuwstraat,
Vlissingsestraat, Hudsonstraat, Ka
naalstraat, Paspoortstraat, Oranje
plein.
heer Horstmann, „geeft ons thans de
ze antwoorden en zij zijn alle nega
tief".
Te scherp?
De Kamer bleek algemeen zich
met de zienswijze van de heer Horst
mann te kunnen verenigen. Een der
leden ir. J. F. Denie, was van oor
deel, dat de wijze, waarop één en an
der naar voren was gebracht, zijns
inziens iets te scherp was gesteld,
terwijl hij er verder o.m. op wees,
dat de handhaving van de status quo
zoals die bij de overname van de
spoorweg MechelenTerneuzen werd
beloofd, niet voor eeuwige dage was
bedoeld. De door ir. Horstmann uit
gebrachte klachten kon echter ook
de heer Denie begrijpen en onder
schrijven. De begroting van de Ka
mer voor 1956 werd hierna zonder
veel discussie en ongewijzigd vast
gesteld.
De heer H. A. M. A. de Meijer gaf
vervolgens een overzicht van de
stand van zaken met betrekking tot
de haven van Terneuzen. Spreker
wees er daarbij op, dat reeds in
1953 door de Kamer bij de provincie
een rapport over deze aangelegen
heid werd uitgebracht met betrek
king tot de vorming van een li
chaam, dat zich zal bezighouden met
de exploitatie van het kraanbedrijf,
doch eerst enkele maanden geleden
heeft men daarover iets vernomen.
De situatie is intussen echter veran
derd, daar aan de gemeente Terneu
zen door het Rijk werd gevraagd of
deze de haven zou willen overnemen.
In principe heeft de raad der ge
meente hiertoe besloten en verwacht
mag worden, dat, althans binnen eni
ge tijd, de overname zal geschieden.
De heer De Meijer vergeleek verder
de haven van Terneuzen met die
van Delfzijl, in welke laatste de re
gering veel kapitaal zal investeren.
Hij meende, dat het beschikbaar stel
len van een zelfde kapitaal voor
Terneuzen, waar veel meer aanwezig
is, toch niet overdreven genoemd
kan worden. Het bouwen van een
grotere sluis binnen enkele jaren
te Terneuzen noemde de heer De
Meijer onontbeerlijk, opdat men hier
gelijke tred zal kunnen houden met
andere industrie-gebieden en dit
betoverd door het roman
tische, praalzieke Wenen van
1815, door luisterrijke bals en
onvergetelijke feesten, stort de
jonge charmante gravin Wanda
Schónböm zich in een over
rompelend avontuur.
Het beroemde Wener Congres
is bijeen, de tsaar van Rusland
en prins Metternich vertoeven
Temidden van 'n briljant ge
zelschap van koningen en staats
lieden in de Oostenrijkse hoofd
stad. In dat Wenen zoekt Wanda
haar weg, langs de geheim
zinnige paden der liefde en
door de kolkingen van twijfel,
vrees en eerzucht, naar een
stralende ontknoping. In Libelle
van 8 december a.s. begint het
meeslepende vervolgverhaal,
waarin de Engelse schrijfster
Barbara Cartland met kleur
en verve het Weense avontuur
van de jonge gravin vertelt,
tegen de achtergrond van een
keizerlijke en vorstelijke luister. Een avon
tuur rondom
„EEN BETOVERENDE WALS".
LIBELLE, Nassauplein 7, Haarlem.
Prov. Gezondheidsdienst
voor dieren
Nieuwe directeur benoemd
Naar wy vernemen, ls met ingang
van 1 januari a.s. als opvolger van
dr. G. VVagenaar tot directeur van
de Provinciale Gezondheidsdienst
voor Dieren in Zeeland benoemd,
dr. J. Tesink, praktiserend dieren
arts teKockengen (U.).
De heer Tesink, die thans 35 jaar
oud is, werd te Rijswijk geboren en be
ëindigde in 1947 zijn studie aan de
rijksuniversiteit te Utrecht. Hij ves
tigde zich toen direct als dierenarts te
Kockengen.
In 1954 promoveerde hij tot doctor
in de diergeneeskunde op een proef
schrift, getiteld: „Fluorvergiftiging
bij runderen en haar beïnvloeding
door het toedienen van aluminiumsul
faat". De nieuwbenoemde directeur is
o.a. bestuurslid van de afd. Utrecht
van de Mij. voor Diergeneeskunde en
als zodanig ook lid van de contact
commissie voor de Provinciale Ge
zondheidsdienst voor Dieren in
Utrecht. Voorts is hij lid van de Alge
mene Tarievencommissle.
Weer wittekool naar België
België en Luxemburg hebben de In
voer van Nederlandse wittekool weer
toegestaan met ingang van 30 novem
ber. Kortgeleden werd de invoer hier
van door deze landen tydelyk stopge-
moet zijns inziens aan de plannen
voor de haven van Terneuzen wor
den vastgeknoopt.
Tenslotte noemde de heer De Meij
er het gewenst, dat zowel de Kamer
als de Zeeuws-V'laamse industriën
samen met de gemeente Terneuzen
de belangen van deze haven bij het
ryk zullen ondersteunen. Op de uit
eenzetting van de heer De Meijer
volgde geen discussie, waarna de Ka
mer de periodiek aftredende leden
herkoos.
De leden
Deze leden waren de heren R. F.
van Acker, Sint Jansteen, E. A. van
Dorsselaer, Hulst, J. F. de Klerk,
Terneuzen, P. J. van Bende^em, Axel,
D. Luteijn, Oostburg, P. Blommaert,
Sint jansteen, Ph. A. de Vuijst,
Oostburg, ir. J. F. Denie, Terneuzen,
en P. C'. Roest, Breskens. In de va
catures Van Daalen en Kamminga
werd vcorzien door de verkiezing
van de heren P. A. van der Plas,
Oostburg en P. de Vreeze te Aarden
burg. Van de rondvraag werd ver
volgens geen gebruik gemaakt,
waarna de Kamer over ging tot een
besloten zitting.
WEG POORTVLIET—ST. ANN ALAND GEOPEND
Ir. M. A. Geuze:
„Buitengewone aanwinst"
Daar waar de polder Poortvliet
overgaat in de polder Baarsdijk, op
de kruin van de Noorddijk te Poort
vliet, heeft de commissaris der ko
ningin in Zeeland, jhr. mr. A. F. C.
de Casembroot, vrijdagmiddag de
nieuwe weg van Poortvliet naar St.-
Annaland officieel geopend. Hiermee
was, zoals ir. M. A. Geuze, de voor
zitter der agrarische sub-commissie,
voordien zei, één van de nieuwe hart
aders van het eiland Tholen voor het
verkeer opengesteld.
De ingebruikname van deze weg
betekent in de eerste plaats een ver
korting van de rijronte met 30 pro
cent, maar daarnaast en dit is
misschien nog wel zo belangrijk
de ontsluiting van de Poortvlietse
Weihoek.
Vele autoriteiten, o.m. de burge
meesters van Poortvliet, Sint-Anna-
land, Sint-Maartensdijk en Stavenisse,
en nagenoeg het voltallige college van
Ged. Staten, waren bij de plechtig
heid aanwezig. Voorts vertegenwoor
digers vajn het ingenieursbureau
Dwars, Heederik en Verhey, dat de
plannen maakte, en de aannemer van
het werk, de heer C. M. Versluis uit
Middelburg.
Twee B.L.O.-scholen in
West Z.-Vlaanderen?
De commissie tot bestudering van
de mogelijkheid tot oprichting van
één of meer b.l.o.-scholen voor debie
le kinderen in West Zeeuwsch-Vlaan
deren is er in geslaagd tot een voor
de leden der commissie aanvaardbare
oplossing te komen.
Er zouden naar de eenparige me
ning van de commissie een openbare
b.l.o.-school en een bijzondere r.-k.
b.l.o.-school moeten komen.
Een aanvankelijk uitgewerkt plan
voor een compromisschool voor de
niet r.-k. kinderen bleek niet te ver
wezenlijken en werd door de voor
standers van prot.-christelijk onder
wijs afgewezen. Momenteel worden
thans op déze grondslagen door het
Bureau van de Vereniging van Ne
derlandse Gemeenten te 's-Graven-
hage de daartoe nodige gemeenschap
pelijke regelingen ontworpen.
Ir. Geuze was vol lof ever de nieu
we weg en hij vond het een buiten
gewone aanwinst. Hij wees op de be
langrijkheid van de weg voor de „die
pe kom van het eiland", waar inmid
dels acht bedrijven zijn geprojecteerd,
een aantal, dat, naar hij hoopte, in de-
toekomst verdubbeld wordt.
De commissaris der koningin me-
rftoreerde de toestand van vroeger,
toen de wegen en weggetjes op Tho
len een ware doolhof vormden. „Het
is een goede daad geweest van de
Herverkaveling deze weg aan te leg
gen", aldus de heer De Casembroot,
die de wens uitsprak, dat de nieuwe
verbinding aan de verwachtingen
mag voldoen.
Corrie Versluis, de dochter van
de aannemer, bood de commissaris
de schaar aan, waarna deze het
lint doorknipte. De opening, die
11 oktober j.l. door de mist moest
worden uitgesteld, was geschied!
Ir. Geuze had nog één wens: na
de verwezenlijking van het Delta
plan wilde hij de weg doorgetrok
ken zien naar de punt van de ha
ven te St.-Annaland, zodat de weg
aansluit op de dam naar Sint-Phi-
lipsland
Nadat de heer W. J. van Doorn, de
burgemeester van Poortvliet, nog het
woord had gevoerd, begaf het gezel
schap zich over de zojuist, geopende
weg naar Sint-Anmaland, waar m het
gemeentehuis een officiële ontvangst
was. Als een lint van verschillende
kleuren slingerde de lange stoet van
auto's zich door de smalle en intieme
straatjes van dit noord-Thool.se dorp.
Er werd nog éénmaal halt gehouden,
teneinde de commissaris gelegenheid
te geven de onlangs gereedgekomen
woningen te kunnen bekijken.
LEERZAME TOESPRAAK
Mijnenveger blijft
drie dagen.
De officieren, onderofficieren en
manschappen van de nieuwe kust-
mynenveger Hr. Ms. „Veere", die een
driedaags bezoek brengt aan het
stadje van dezelfde naam, zjjn gis
termiddag officieel op het stadhuis
ontvangen. Het woord werd daarbij
gevoerd door burgemeester jhr. I. F.
den Beer Poortugael en de comman
dant van de „Veere", de luitenant ter
zee tweede klasse o.c. H. J. A. Jolles,
die beiden wezen op de hechte band
welke er bestaat tussen het stadje
Veere en Hr. Ms. „Veere".
Aanvankelijk zag het er naar uit,
dat het college van B. en W. en de
gemeente-secretaris de reis van Vlis
singen naar Veere langs Walcheren
niet mee zouden maken in verband
met de slechte weersgesteldheid. Gis
termorgen waren de weersgesteldhe
den echter zodanig, dat niets het drie
daagse bezoek meer in de weg stond.
B. en W. en de secretaris van Veere
stapten gistermorgen om half elf aan
boord van de mijnenveger in Vlissin
gen. Na een voorspoedige reis arri
veerde het gezelschap omstreeks half
twee in Veere. waar aan boord van de
„Veere" de lunch werd gebruikt.
Om drie uur werden officieren,
onderofficieren en manschappen
officieel begroet in de raadszaal
van het stadhuis, waar burgemees
ter Den Beer Poortugael als eer
ste het woord voerde. Spreker zei
de zeer verheugd te zijn de be
manning van de Hr. Ms. „Veere"
in de stad van gelijke naam te
kunnen ontvangen. Hij wees er op,
dat er grote kameraadschap heer
ste op het schip, zoals hij tydens
de „historische" reis van Vlissin
gen naar zijn eigen stad had op
gemerkt.
Uitvoerig ging de burgemeester in
op de geschiedenis van Veere, waar
bij hij wees op de hechte band die er
steeds bestaan heeft tussen de stad
en het huis van Oranje. De plaats
waar de mijnenveger nu ligt, in het
kanaal door Walcheren bij het vlieg
kamp, was vroeger domein van de
marine en Fokkervliegtuigen hebben
Sirenes gaan loeien
Hedenmiddag zaterdag half
twee, zullen de sirenes van de dienst
Bescherming Bevolking te Terneuzen
voor het eerst worden beproefd. Deze
sirenes zijn opgesteld in de toren van
de r.-k. kerk en op de daken van de
technische school en van het middel
ste flatgebouw aan de Itöntgenstraat.
Collecten
De collecte voor de oorlogsgraven
stichting bracht te Retranchement
f 22.20 op.
De Rode-Kruiscollecte te Scherpe-
nisse voor de slachtoffers in Honga
rije bracht f 2.169,93 op. De huis-
aan-huis collecte bracht f 1.561,90
op. In de kerk der Gereformeerde
Gemeente werd f 608,03 voor Honga
rije gecollecteerd. Gemiddeld werd
r Advertentie f
m
in Scherpenisse f 1,68 per inwoner
opgehaald.
In de Ned. herv. kerk te Retran
chement werd voor de vluchtelingen
f 63,19 gecollecteerd.
De collecte in de geref. kerk te St.-
Laurens voor hulp aan Hongarije
bracht op f 423,71.
De collecte, die in de Ned. hervorm
de kerk te Sirjansland ten bate van
Hongarjje werd gehouden, bracht
543 op. De oogstcollecte bracht 726
op.
De collecten die in hervormde kerken
zijn gehouden voor Hongarije hebben tot
nu toe een bedrag opgebracht van
387.171.94.
Voor Zeeuws nieuws zie ook
de pagina's 4, 5, 7 en 9.
er nog af en aan gevlogen, aldus de
eerste burger van de stad Veere.
Voorts feliciteerde hy de nieuwe
commandant van Hr. Ms. „Veere",
de luitenant ter zee tweede klasse
o.c. W. L. de Kluizenaar, die met in
gang van 3 december a.s. het com
mando op de mijnenveger overneemt.
Driemaal scheepsrecht...
Reeds tweemaal hebben wy een be
zoek aan Veere moeten uitstellen, al
dus de commandant van de mijnen
veger, luitenant ter zee tweede klas
se o.c. H. J. A. Jolles, maar de derde
maal is het gelukkig doorgegaan.
Spreker bracht de burgemeester dank
voor zijn hartelijke en tevens leerza
me toespraak, waarbij hij nog wees
op de hechte band die er tussen de be
manning van de „Veere" en het
stadje gegroeid is en nog zal groeien.
Na het officiële karakter van de ont
vangst volgde een rondleiding door
het stadhuis en werd later op de mid
dag een wandeling door Veere ge
maakt. De£ avonds was er een bijeen
komst voor de officieren, onderoffi
cieren en manschappen van de „Vee
re" in de Campveerse Toren, waarbij
ook de raadsleden met hun dames
aanwezig waren. Er werden o.m. lan
taarnplaatjes van Veere vertoond.
Vanmorgen zullen de schoolkinde
ren klassegewijze een bezoek brengen
aan de mijnenveger, waarna er des
middags gelegenheid voor de ingeze
tenen bestaat het schip te bezoeken.
In de late middag is er aan boord een
receptie voor de leden van de ge
meenteraad en hun echtgenoten.
Hr. Ms. „Veere" vertrekt zondag
middag.
f Advertentie).
stórm loopt 't! Om die smeuïge,
sappige Anton Hunink worst.
Mom... de éérste hap bewijst:
dit is de lekkerste GelderseRook-
worst! Maar lét erop dat n de
echte krijgt: kijk goed of de
naam „Anton Hunink" op het
loodje staat!
Hoe verser - hoe lekkerder
ANTON HUNINK
HOFLEVERANCIER - DEVENTER
VANDAAG.
Middelburg Schouwburg: „Jacht op
het groene vuur", (Cinemasc.), (14 jr.),
20 uur; Electro: „Rock around the
clock", (14 jr.), 15, 19 en 21.15 uur;
Gouden Poorte: Huldigingsavond meu
bel- en houtbewerkers, 20 uur.
Vlissingen Luxor: „Comanche Todd,
de blanke Indiaan", (14 jr.), 19 en 21
uur: Alhambra: „Doctor at sea", (19
en 21 uur).
Goes Grand: „Gas-oil", (18 Jr.), 19 en
21 uur.
Vrij Evangelische Kerk: Najaarscon
ferentie Ned. Zondagsschool Vereni
ging, bijeenkomsten 15 en 19.15 uur;
,.De Prins van Oranje": Slnt-Nico-
laasfeest studieclub schilders, 14.30
Domburg Badpaviljoen: „De mooiste
vrouw ter wereld", (14 jr.), 20 uur.
MORGEN.
Middelburg Schouwburg: als vandaag,
14.30 en 20 uur; Electro: als vandaag,
14, 16, 19 en 21.15 uur,
Vlissingen Luxor: als vandaag, 15, 19
en 21 uur; Alhambra: als vandaag, 16,
19 en 21 uur.