Vluchteling Istvan helpt anderen
uit Hongarije te ontsnappen
Opinies over snelheidsbeperking
NIEUWE LICHTING MOET OP
4 DECEMBER AANTREDEN
Creme PUFF
ƒ4,95
JO FIBBE
Schoonheid is het
mooiste geschenk...
4
CT :rrr; Creme PufF'
FINANCIËLE KLACHTEN VAN
HULPVAARDIGE FEDERATIE
JIIOIMPÜI
Crème Puff
A.C. van der Rest
VRIJDAG 30 NOVEMBER 1956
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
13
SENSATIES IN HET GRENSLAND
Zij komenzolang „hij" komt.,
(Van een speciale verslaggever)
Achter my klinkt driftig en onophoudelijk het klapperen van een vlag
in de wind, eeu Oostenrijkse vlag, die hier dapper wappert in de grijze,
koude schemering. En voor mij fluistert eindeloos het meer dan manshoge
riet Oostenrijks riet, Hongaars riet, wie zal het zeggen in deze paar
meter niemandsland. Wat verderop gloeit een klein rood schild in de halve
duisternis, een vlammend rood kruis, en nauwelijks valt daaronder meer
wit te onderscheiden de ziekenauto van het Oostenrijkse Rode Kruis. Men
wacht. En men wacht hier nooit tevergeefs. Hier, als op zovele punten,
komen „zij". Zjj komen niet langer bij vol daglicht, hun tocht is moei
lijker, gevaarlijker geworden. Maar zij komen. En hier zullen zij komen,
zolang „hij" komt, „hij".
Opeens staat hy voor me. Als de
laatste van een schichtige, haastige
handvol mensen is hij tevoorschijn ge
komen uit het fluisterende riet, dat
zich voor hem geopend heeft en zich
achter hem sloot. En terwijl zijn met
gezellen een ogenblik sprakeloos,
ademloos gestaan hebben en toen met
struikelende opgewonden passen de
laatste paar meter hardbevroren,
vlijmscherpe moerasgras hebben
doorlopen is hy liier gebleven.
Dat is dus de held.Hij ziet er zo
helemaal niet naar uit. Hij is wat
zwaarlijvig, de dikte van veertig ja-
Door Jack Meehan
van United Press
ren in een kantoor. Een haveloze,
vuile regenjas, waarvan in wekenlang
kruipen door het messcherpe riet de
knopen reeds lang verloren gingen,
beschermt hem maar gebrekkig tegen
de bittere koude, zijn handen zijn ge
schramd en bloedig en de vingers tril
len nerveus. Uit de slappe vervallen
wangen heeft vermoeidheid alle kleur
verdreven. Alleen zijn ogen staan hel
der, scherp, en het lijkt of zij bran
den. Heel zijn ontembare haat tegen
de onderdrukking, de onderdrukker
spreekt er uit.
Uit de zak van zijn regenjas steekt
de hals van een fles te voorschijn.
Een cognacfles. Er is geen kurk op.
Dat is gemakkelijker. -Want het is
deze fles, en vele voordien, en vele
nadien, die hem de moed geeft, tel
kens weer; die hem warmt, telkens
als de koude te zeer bijt.
„Hij" zo noemt men hem
hier, waar een naam gevaarlijk is.
Het enige, wat ik ervaar, is dat
zijn voornaam Istvan luidt. Hij
was architect. Hij woonde in Boe
dapest, waar hij zrjn vrouw leerde
kennen, trouwde, ha de oorlog.
Daar woonde hy, toen de helden-
strijd voor de vrijheid de Russi
sche tanks uit de stad verdreef
en de korststondige overwinnings
roes het land doorstroomde. Ook
Istvan en zijn vrouw elektriseerde
de roes. En wat zij moeizaam bij-
eengespaard hadden, stapelden ze
lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
Nassers verklaring, dat m
Egypte's militaire vliegvelden
tijdens de Engels-Franse lucht-
bombardementen vol stonden
met houten Migs, blijkt
juist te zijn. Men heeft althans
op de diverse vliegvelden de
resten van houten straaljagers |i
van dit type aangetroffen.
De bovenste foto laat zien
hoe op het, vliegveld bij Port M
Said één van deze houten Migs
i7t een hangar wordt gereden,
De onderste foto tooiit de
achterzijde va7i deze zonder-
linge Mig, waar'm de lasset?. in
het hout en de spijkers duide-
lyk zyn te zien.
bijeen om er het grootste, gewel
digste, uitbundigste kerstfeest van
hun leven mee te vieren.
Toen denderden de Russische tanks
Boedapest binnen en versplinterden
de vrijheid en de illusies. En Istvan
verscheurde zyn tekeningen van trot
se nieuwe gebouwen voor een nieuw
Boedapest en ging met zijn vrouw
naar de grens. Maar in zyn hart ver
borg hij een geheim, dat zelfs zyn
vrouw niet weten mocht, omdat ze
anders niet gegaan was. Pas toen zy
Is hogere accijns voor
gedistilleerd nuttig?
Adres van produktschap
aan Siaten-Generaal.
Het produktschap voor gedistilleer
de dranken heeft aan de leden van de
Staten-Generaal een adres gezonden,
waarin gesteld wordt dat de regering
met de verhoging van accijns op ge
distilleerd van 475, tot 596,50 per
hl. ad 50% haar doel, grotere op
brengst van de gedistilleerde accijns,
niet zal bereiken, omdat de huidige
accijns reeds maximaal is. De afzetver
mindering ten gevolge van de verho
ging aldus het adres zal de te ver
wachten meerdere opbrengst voor de
schatkist teniet doen.
De adressant is van mening dat de
juistheid van deze stelling wordt aan
getoond in een door de econoom dr.
W. J. van de Woestijne samengesteld
rapport over deze aangelegenheid. Dr.
Vaji de Woestijne komt in dit rapport
tot de conclusie dat de druk, veroor
zaakt door de accijns op gedistilleerd
sinds de verhoging in 1951, niet ver
minderd is, althans niet in merkbare
mate, door de geringe prijsstijgingen
nadien. Het bestuur van het produkt
schap had de vraag gesteld of de rela
tieve belastingdruk op hst artikel ge
distilleerd als gevolg van de algemene
prijsstijging is vermindérd, en zo ja,
hoeveel.
Vervolgens concludeert dr. Van de
Woestijne na het door hem ingestelde
onderzoek dat het netto-rendement
van accijnsverhoging gering zal zyn,
of zelfs mogelijk negatief. Dit is een
gevolg van de reeds hoge accyns, die
thans, in tegenstelling tot 1951, het
fiscaal maximum is genaderd.
Als gevolg hiervan zal de belasting
opbrengst slechts weinig stijgen,
meent dr. Van de Woestijne, terwijl
zelfs een daling van die opbrengst als
gevolg van een vermindering van het
gedistilleerd gebruik niet uitgesloten
is.
Daarbij stelt het adres, dat in stryd
met de uitdrukkelijke bedoeling van
de regering om bij verhoging van de
gedistilleerd-accijns tot 596.50 per
hl ad 509&, het gedistilleerd uit liet
tussentarxef van de omzetbelasting te
lichten, de regering thans voorstelt
het gedistilleerd in dit tussentarief te
handhaven.
In Oostenrijk waren vertelde hy het
haar: by ging terug. Hy keerde terug
naar Hongarije, met slechts één doel:
mensen helpen vluchten.
En terwhl zijn vrouw opging in de
tienduizenden der Oostenrijkse kamp
bewoners, sloop Istvan terug naar
Hongarije, een gids in het onder
grondse netwerk.
Zo heeft hij deze tocht, waarvan hij
nu even staat uit te rusten, reeds
tientallen malen gemaakt. En nu, ter
wijl zijn zeven beschermelingen, man
nen, vrouwen en een zesjarig kind,
naar de ambulance strompelen, kijkt
hij ze na en neemt nadenkend een lan
ge slok uit de onafscheidelijke fles.
Hoog in de lucht vonken Russische
lichtgranaten. als barnstenen sier
raden. Gedempt klinkt het knetteren
van een mitrailleur, ver weg.
Istvan wijst met de duim over zijn
schouder. „Ze hebben het praktisch
met een ring van tanks afgesloten.
Studenten uit Hongarije
bezoeken Den Haag.
Een groep van negentig gevluchte
Hongaarse studenten zal vandaag
een bezoek aan Den Haag brengen.
Bezichtigd zullen o.m. worden het
gebouw van de Tweede Kamer de
Ridderzaal en de n.v. Van der Heem.
Die houden ze alleen van
grens
weg omdat ze niet willen, dat ze ge
fotografeerd worden. Ik heb ze zien
schieten, zelfs op vrouwen en kinde
ren, om dè schrik er in te houden.
Maar je komt er altijd door. Voor
een flee cognac breng ik iedereen er
door."
En dan, nadenkend: „Zolang het
goed gaat. Mijn systeem is nu al
lang goed gegaan. Daarom kan ik
er niets over vertellen. Of het blijft
lukken hangt van mij af... en van
hen. Misschien heb ik ze al te lang
beetgenomen..."
Uit zh'n zak haalt hij een ver
kreukelde enveloppe.
,,Ik wou graag, dat U die aan
mijn vrouw gaf. Maar ik weet niet
waar ze is. En met die woorden
draait hij zich om en is verdwenen
in het hoge riet.
En ik sta met een brief voor
Istvans vrouw, ergens in Oosten
rijk, ergens in Europa, ergens.
Misschien. leest ze dit, leest ie
mand het haar voor. Ze is de
vrouw van Istvan, een architect.
WREVEL IN 7000 GEZINNEN
Anders zou organisatie
in disorde geraken.
(Van onze Haagse redactie.)
In zes- a zevenduizend Nederland
se gezinnen is de afgelopen weken
wrevel gewekt. Uitgerekend één dag
vóór Sinterklaas is een zoon in mili
taire dienst geroepen. Waarom deze
plagerij, hebben velen zich afge
vraagd. Stond of viel het landsbe
lang met een twee dagen verschoven
opkomst van deze lichting? Het Sin
terklaasfeest als een van de belang
rijkste Nederlandse gezinsfeesten
acht men door deze maatregel volko
men miskend.
Niet alleen in de betrokken gezin
nen zijn deze gedachten opgekomen.
Zelfs in militaire kring, zo werd ons
bij navraag verzekerd, heeft een
ogenblik de gedachte geleefd, dat
hier een tactische fout was gemaakt.
Degelijke informatie leidde echter
tot een ander inzicht.
De ongelukkige datum van 4
december voor de opkomst van de
nieuwe lichting kon niet worden
veranderd zonder dat het gehele
organisatie-schema van het mili
taire apparaat in dïsorde kwam.
Zes maal per jaar wordt een nieu
we lichting opgeroepen. De eerste
dag van opkomst wordt nauwkeu
rig berekend aan de hand van de
data, waarop de oudste ploegen
van de parate divisie met verlof
gaan.
Iedere twee maanden gaat er een
oudste ploeg uit. Vanaf dat moment
wordt teruggerekend. Tot in uren
nauwkeurig is bekend hoeveel tyd de
Opleiding van de nieuwe lichtingen
vergt, vóór ze ingeschoven kunnen
worden in de parate divisie. Bij het
aantal óefenuren, wordt het aantal
zon- en feestdagen van een bepaalde
viermaandse opleidingsperiode ge
teld. Dat aantal zon- en feestdagen
is voor de ene periode groter dan
voor de andere. Zo komt het dus, dat
de ene lichting bijvoorbeeld op 2 fe-
koopt U reeds voor
bij de MAX FACTOR-
specialist
Vlissingen Middelburg.
bruari wordt opgeroepen, een volgen
de op 4 april of 5 juni of 7 augustus.
Met andere woorden telkens een ver
schillende maanddag, niet steeds al
leen maar de vierde dag van de op-
roepingsmaand. De nu opgeroepen
decemberlichting zal omstreeks 1
april ingeschoven worden in de pa
rate divisie.
Het af te werken oefenprogram
Eins de feestdagen aan het eind van
et jaar hebben het noodzakelijk ge
maakt deze lichting 4 december te
laten aantreden. Een verschuiving
had ertoe moeten leiden, dat de oud
ste parate divisie-ploeg een paar da
gen langer had moeten dienen, en dat
het hele jaarprogram voor de op
bouw van de parate divisie in de war
zou zyn gestuurd. Het is een van de
minder plezierige consequenties van
het toegepaste aanvullingssysteem
bij de legeropbouw.
CREME PUFF maakt verder zoeken naar het ideale
geschenk overbodig. Deze meesterlijke creatie van
Max Factor staat op het verlanglijstje van elke vrouw.
max Factor's
Creme Puft (handelsmerk) betekent Max Factor Hollywood creamy powder make-up.
MAX FACTOR HOLLYWOOD - IMP. MARFAC N.V., HUDDESTRAAT 5. A'DAM
VIJF JAAR VROUWELIJKE VRIJWILLIGE HULP
Oefeningen in teamverband
na watersnood van 1953
De Nederlandse Federatie voor
Vrouwelijke Vrijwillige Hulpverlening
vierde gisteren in Den Haag haar vijf
jarig bestaan. De federatie ife begon
nen met zeven organisaties nu zijn er
zestien landelijke vrouwenverenigin
gen bij aangesloten en acht provincies
zo kon de presidente, mevrouw S. H.
Goossens-Steelink, in haar lustrumre
de meedelen.
De allereerste taak, waarvoor de
jonge federatie zich indertijd gesteld
zag, was het werk in de bescherming
bevolking en wel speciaal voor de
dienst sociale verzorging. Wat dit
werk betreft werd de federatie op de
„vuurproef" gesteld bij de waters
nood van 1953. Op alle gebied konden
toen hand- en spandiensten verricht
worden door vrouwen die gewend wa
ren met elkaar te werken. Overduide
lijk bleek toen, dat eèn centraal punt
van waar uit men zo veel mogelijk
Nederlandse vrouwen tot hulpverle
ning kon oproepen, een noodzaak' was.
Met de ervaring, opgedaan tijdens de
donkere dagen van februari 1953, is
de federatie doelbewust verder ge
gaan op de weg van oefening in team
verband voor de beschenning bevol
king. In januari 1955 werd de com
missie Bescherming Bevolking ge
stalleerd. De federatie ging zelf B.
;h.-
cursussen, geleid door leden van die
commissie, geven.
Over de hulp aan de Hongaarse
vluchtelingen merkte mevrouw Goos-
sens op dat er straks 'n taak voor de
Federatie voor Vrouwelijke Vrijwilli
ge Hulpverlening komt als de Hon
gaarse gezinnen eenmaal definitief
een woonplaats in diverse gemeenten
hebben gekregen.
Als een eventuele toekomstige taak
van de federatie noemde mevrouw
Goossens de zorg voor bejaarden. De
landelijke federatie omvat door de
aangesloten organisaties ongeveer
500.000 Nederlandse vrouwen, zo ver
telde mevrouw Goossens verder nog.
Met vertrouwen, aldus spreekster,
gaat zij haar tweede vijf jaren in. De
mogelijkheden tot hulpverlening zijn
er op elk gebied, maar de mogelijkhe
den om hierin federatief samen te
werken moeten zeer zorgvuldig wor
den afgetast. Bovendien blijven de fi
nanciën van de federatie, ondanks de
voortreffelijke steun van het Neder
lands Vrouwen Comité en van de zijde
der regering, nog onvoldoende voor
een grotere vlucht in het werk.
f Advertentie)
GRAAF FGBFRT
SIGAREN
...aZÜyd coeei/
(Van een speciale
verslaggever.)
Egbert Scholten, de
chauffeur van minister
Algera, juicht de komen
de snelheidsbeperking in
bebouwde kommen toe.
„Ik juich die 50 kilome
ter toe, omdat de meeste
ongelukken gebeuren door
te hard rijden. Niet door
het hard rijden zélf, maar
omdat je bij een hoge
Chauffeur van
minister er vóór
de teugel
worden
nog strakker
aangehaald''
meent de chauffeur van
de minister die straks de
maximumsnelheid zal in
voeren.
Hij is objectief, met zijn
minister praat hij praktisch
.,u.j nooit over het verkeer. Hij
snelheid een fout van een vindt ook de komende voet
ander, die bijvoorbeeld gangersregeling bescher-
irppft ni„f mende oversteekplaatsen
i piima. Alleen moesten ze
'volgens hem de maximum
snelheid van de bromfiet-
geen voorrang geeft, niet
kunt vermjjden. Vijftig
is een veilige snelheid. Zo
als de wagens en de rem
men nu zijn, kan je vrij
wel altijd stoppen. Ik vind
het alleen jammer, dat we
nu ook niet meteen stil
verkeer krijgen. Kijk
maar eens naar Parys
sinds ze daar niet meer
mogen toeteren is het ver
keer er veel kalmer ge
worden. En verder moet
sen nog een stuk lager stel
len.
De chauffeur van nog 'n
„minister" de West-
duitse ambassadeur name
lijk denkt er anders
over. Hij vindt ons verkeer
nog veel te kalm en lang
niet druk genoeg om nu al
een snelheidsbeperking in te
stellen. Dat is dan in- ver
gelijking met zijn eigen
land.Die paar gekken.
die zo nodig tachtig moe
ten rijden in dé stad, rijden
zich heus wel een keer
dood", meent hij optimis
tisch.
„En de mensen aan, die
willen oversteken?"
„Ja, dat is wat anders.
Ik vind dat ze hier veel te
weinig respect hebben voor
de voetgangers". Het is de
typische klacht van iedere
buitenlander in ons land:
geen respect in 't verkeer.
Hij woont nu zes jaar 'nier
en hij heeft zich dus wel 'n
mening gevormd.
VERKEER SFATSOEN
„Waaruit ontstaat 'n on
geluk?" vraagt één van 'n
groepje wachtende taxi
chauffeurs „Toch niet uit
snelheid alleen? De veilig
heid wordt bepaald door de
bekwaamheid en de vak
kennis van beide partijen.
In de stad komen we pooit
boven de dertig. Maar voor
de bnitenwijken met brede j
wegen en voor de voor-1
rangswegen in de stad
vind ik vijftig hard ge- j
noeg". Een collega van hem
meent: „Die voorrangswe-j
gen in de stad zijn overi-j
geris ondingen. Die hadden i
ze nooit mogen instellen".
Zijn collega's zijn het
roerend met hem eens. En
tussen haakjes in
Haagse verkeerskringen, is
men het er ook over eens,
dat het besluit om voor
rangswegen binnen de be
bouwde kom aan te wijzen,
achteraf gezien verkeerd is
geweest. „Maar", zo zegt
men, „we kunnen ze nu niet
meer opheffen
Volgens een chauffeur
van de Marechaussee zou je
buiten de stadskernen best
wat harder mogen rijden.
Die 50 kilometer vindt hij
onzin behalve voor de bin
nenstad, maar een collega
van de luchtmacht meent,
dat 60 tot 65 hard genoeg
is.
Het zijn zo een paar
meningen van willekeu
rige chauffeurs. We
hebben niet alle stem
men weergegeven, maar
over het algemeen is
men het eens met de ko
mende maatregelen.
Met uitgesproken jak
keraars, met het soort,
dat lak aan alles heeft,
hebben we niet kannen
praten. Dat soort heeft
geen tijd voor 'n praat
je. En dat is ook niet zo
erg, want hun mening
kennen we zo langza
merhand.
"Dan en oóóz
Hoe aan vreemdelingen de
weg gewezen kan worden.
„Can you tell me?" is een van die
leerzame boekjes, waaruit men pre
cies te weten kan komen, hoe En
gelse reizigers de weg te wijzen. Zo
in de trant van „Tot aan de kerk.
dan eerste straat links en vervol
gens derde straat rechts"! Het
werkje, geschreven door de neer K.
de Ouden, leraar Engels M.O. en
hoofdinspecteur van poütie te Apel
doorn, gaat echter wel wat vérder
dan deze eenvoudige zinnetjes. Men
kan er ook uit leren vreemdelingen
aanwijzingen te geven over het ver
keer en te vertellen over allerlei be
zienswaardigheden. Voor surveille
rende politiemannen, automobilisten,
kortom voor een ieder die veel „bij
de weg" is. lijkt ons dit boekje een
nuttig bezit.
Een boek over achtergrond
van Indonesische processen
Bij A. W. Bruna en Zoon, Utrecht,
is verschenen „Nederland staat te
recht in Indonesië" van H. C. Bej-non.
De schrijver heeft als journalist de
processen tegen wijlen de heer Jung-
schlagèr en tegen de heer Schmidt
van zitting tot zitting meegemaakt en
men weet dan ook, dat men het bitte
re relaas niet directer kan verkrijgen,
dan uit een pen als die van hem. Het
was Bevnon vooral erom te doen, zyn
lezers een kijk te geven op de achter
gronden van deze processen. Nu hij
daarin is geslaagd, zal het boek onge
twijfeld ter hand worden genomen
door mensen, die willen proberen iets
van het veroordelenswaardige optre
den der Indonesiërs te begrijpen. Vol
gens de schrijver stond niet
Schmidt of Jungschlager in de be
klaagdenbank te Djakarta voor de
rechter, maar de Nederlandse politiek
ten opzichte -van Indonesië in heden
en verleden. De processen tegen onze
onschuldige landgenoten zijn der
halve een enkel incident in een' reeks,
die uiteindelijk het grote totale beeld
samenstelt van de verhouding Ne-
derland-Indonesië. De kennis van dit
incident is van zeer groot belang
want slechts die kennis geeft inzicht
in cïe totale verhouding. De schrijver
bepleit een giondisre herziening van
de Nederlandse politiek.
(Advertentie).
is ln alle tinten verkrijgbaar
in de zo uitgebreide afdeling
parfumerie van de
Farmaceutische Speciaalzaak
42 Lange Kerkstraat 43
GOES
Telefoon 2468