Belangwekkende studie over de paardenfokkerij Radarloodsdiensi voor de Wesierschelde? Plaatst uw familieberichten in de Provinciale Zeeuwse Courant 't Koopje van de week! ST.-NICOLAAS- AANBIEDING EAU DE COLOGNE 98 ct. EAÜ DE COLOGNE JO FIBBE H.D.Z. RóMikn Ste-- «.'5 533ste STAATSLOTERIJ 4e PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 30 NOVEMBER 1956 PROEFSCHRIFT DR. G. GROOTENHUIS Selectie: het middel tegen voortplantingsstoornissen „De problemen van de voortplantingsstoornissen by het paard liggen vooral op foktechnisch terrein, terwijl infecties slechts een ondergeschikte rol spe len. Behandelingen, welke tegen infecties zijn gericht, hebben in de loop der jaren geen verbetering gebracht by de fokkerij. Er zijn zelfs duidelijke aan wijzingen, dat de frequentie van onvruchtbaarheid en sterfte de laatste tien tallen jaren is toegenomen. De oplossing zal daarom in de eerste plaats moeten worden gevonden met zoötechnische maatregelen en met toegepaste genetica in het bijzonder. Een selectie van de fokdieren, op grond van een complete jaarlijkse registratie van alle dek- en geboorteresultaten, zou een belangrijke maatregel zijn ter bestrijding van de stoornissen". Tot deze conclusies komt de heer G. Grootenhuis, adj. directeur van de Prov. Gezondheidsdienst voor Dieren in Zeeland, in zijn proefschrift „Een statistisch onderzoek betreffende de voortplantingsstoornissen bij het paard", waarop hij vrijdag aan de rijk suniversiteit te Utrecht promoveerde tot doctor in de dierengeneeskunde. In verband met de onbevredigende uitkomsten van zijn onderzoek naar de ziekte en doodsoorzaken bij een groot aantal doodgeboren vruchten en gestorven veulens, begon de heer rootenhuis enkele jaren geleden met het verzamelen van gegevens over de vruchtbaarheid en de veulensterfte bij de paardenfokkerij in het algemeen. Hiertoe werden enquêtes over de dek- resultaten gehouden, zowel in Zeeland als in Drenthe en in het riviergebied. In totaal werden 192 hengsten in het onderzoek betrokken, waarvan 68 van liet type trekpaard in Zeeland, terwijl over 10545 merriën gegevens werden ontvangen, waaronder 4037 van het type trekpaard. De verkregen gegevens houden ar gumenten in welke pleiten voor een principiële eenheid, die er bestaat t.a. de problemen van steriliteit, abor tus, doodgeboorte en veulenziekten. Onvruchtbaarheid blykt het meest voor te komen by het koudbloedras in vergelijking met het warmbloedpaard van het Gelders en het Gronings type. De sterfte onder de nakomlingschap is bij het koelbloedpaard ook verre weg het grootst. Over totaal 6912 geboorten, by het onderzoek betrokken, was er een ver lies van 6.58% door doodgeboorte, en over 6457 levend geboren veulens was er een verlies van 9.23% door sterfte na de geboorte (gedurende de eerste 100 dagen). De meeste voortplantingsstoornis sen blijken bij de zwaardere rassen voor te komen, terwijl binnen de ras sen deze stoornissen bij de zwaardere hengsten ook veelvuldiger voorkomen. Van een invloed van de leeftijd op de vruchtbaarheid is bij de paardenfok kerij in ons land, blijkens deze studie, niets waar te hemen. Alleen is de sterfte onder de nakomelingschap het grootst bij de jonge merriën, welke dus voor het eerste jaar drachtig zijn. De meerdere sterfte betreft spe ciaal de levend geboren veulens. By paarden welke gedekt worden in aansluiting op een voorgaande gravi- diteit, blijkt de vruchtbaarheid duide lijk groter te zijn dan die bij jonge merriën, welke nog niet eerder zijn gedekt en bij merriën, welke het voor gaande jaar niet drachtig waren. Bij de hengsten bestaan er grote in dividuele verschillen binnen elk ras, zowel in vruchtbaarheid als in sterfte onder de nakomelingschap. Bij het koudbloedras blijkt de variabiliteit het grootst te zijn. Deze verschillen zullen, althans ten dele, een erfelijke grondslag hebben. Er bestaat ook een zeer duidelijke invloed van het seizoen op de vruchtbaarheid, doch er kon over 6709 geboorten geen enkele in vloed van het seizoen op de sterfte worden vastgesteld. Uit de enquête- gegevens komt verder o.a. naar voren, dat de sterfte onder de mannelijke na komelingen beslist groter is dan onder de vrouwelyke. Het grootste aantal van de gestorven veulens heeft vol gens de inlichtingen, reeds van de ge boorte af een verminderde vitaliteit gehad. Aangenomen moet worden, dat hierbij praenatale oorzaken in het spel zijn. Sterfte na de geboorte De sterfte na de geboorte is sterk opgehoopt in de eerste week. Van in fecties kort na de geboorte is. niets ge- blekan. Slechts ongeveer 36% van het aantal gestorven veulens had ge wrichtsontsteking. Er is een belangrijk aantal merriën waarbij de sterfte van vrucht of veu len by herhaling optreedt. Hieruit kan de conclusie worden getrokken, dat deze sterfte in het algemeen niet door infecties wordt veroorzaakt, maar op een erfelijke basis gerust. Bij het on derzoek is niet gebleken dat behande ling met serum en vaccin tegen het optreden van abortus, doodgeboorte en veulenziekten ook maar enige pre ventieve waarde heeft. Het aantal tweelingen bedraagt bij de Neder landse paardenfokkerij slechts 0.70% van het totaal aantal geboorten. Voor de selectie van de fokdieren wordt ö.m. in overweging gegeven om de hengsten voor dekking af te keu ren, wanneer aan de hand van de ver kregen gegevens, de bevruchtings- en de geboorteresultaten onbevredigend blijken te zijn. Hiervoor zouden djp bepaalde normen moeten worden vastgesteld. Ten aanzien van de sterf te en de onvruchtbaarheid bij de mer riën zouden geen merriën tot door het stamboek georganiseerde keuringen dienen te worden toegelaten, welke jaar of ouder zyn en nog geen veulen ter wereld brachten dat gezond is ge bleven. Voorts zou men geen veulens meer in het stamboek moeten inschrij ven, die geboren zijn uit merriën, waarbij twee keer opeenvolgend een gradiviteit eindigde met eeri doodge boorte of wel de geboorte van een veulen, dat kort nadien stierf.- Ook wordqn verder o.m. maatregé- len betreffende de voeding, huisves ting en de verzorging in overweging gegeven. Het proefschrift is vergezeld van een 12-tal stellingen. De promotor was professor W. K. Hirschfeld. Deze memoreerde in een toespraak, dat eigenlijk de onlangs overleden prof. Plank promotor was. Voorts prees hij de promovendus, omdat deze zelfstandig en weten schappelijk werk had geleverd, waar aan jaren met. teleurstellingen was gewerkt. De promovendus heeft met zijn geschrift voor ons land ■nieuwe wegen bewandeld, aldus de hoogle raar. (Slot van pagina 1). ontwikkeling van de havenradar. Weliswaar kende Liverpool een ha venradar, waar men zich genood zaakt zag In verband met het beva ren van de delta voor deze haven stad het geheel van uit één punt te overzien, maar een verdere ont wikkeling was er in het buitenland niet. In 1948 adviseerde de staatscom missie op verzoek van B. en W. van Rotterdam over de mogelijkheden van toepassing van walradar langs de Nieuwe Waterweg. Dit advies was midden 1948 gereed; het bevatte een vóór-project, waarin de principes wa ren neergelegd. Het Nederlands ra darproefstation werd daarop in 1949 met de uitwerking daarvan belast, het hield sedertdien het toezicht op de uitvoering1 daarvan. In Amsterdam waren B. en W. bij de: herdenking van het 75-jarig bestaan van het Noord- zeekanaal op het idee gekomen de re gering een havenradarinstallatie voor IJmuiden aan te bieden. Ook daarvoor werd de staatsradarcommissie advies gevraagd, die het ontwerp van het radarproefstation ten volle aanbeval. Op 1 november 1951 trad deze ha venradar in werking en de resultaten zijn uitstekend, zodat de scheepvaart naar en van Amsterdam ook bij slecht zicht voortgang kan hebben als ande re havens daardoor onbereikbaar zijn. Vandaag dus opent Prins Bernhard de radarloodsdienst voor de Nieuwe Waterweg, een uiterst belangrijk mo ment in de ontwikkeling van de in rangorde tweede wereldhavën. Met de zeer grote scheepvaart, die men hier heeft en het aanlopen van tankers óók in de klasse van 30-000 ton vormt het slecht zicht bij mist of andere weers omstandigheden een wel zeer grote hinderpaal. De radarapparatuur, waarin zeer belangrijke uitvindingen van het Ne derlandse radarproefstation zijn ver werkt, is vervaardigd door Philips communicatiêindustrie te Hilversum' en v. d. Heem te 's Gravenhagé, welke laatste n.v. ook de telecommunicatie- apparatuur heeft ontworpen en gele verd. Rotterdam heeft hier de spits af gebeten: deze walradarmstallatieis uniek ter wereld. Er kan niet genoeg de nadruk op gelegd worden, dat het hier slechts een a dv i e s betreft, dat uitgaat van de zeven radarposten op de Nieu we Waterweg aan de schepen. De ka pitein behoudt dus te allen tijde de verantwoordelijkheid voor eigen navi gatie. Van groot belang is voorts dat het radlo-telefonie-apparaat van de loods een luidspreker bevat, zodat de gehele gang van zaken op de brug ge volgd kan worden door de kapitein, loods, stuurman en anderen. Over de technische bijzonderheden is reeds veel geschreven. Het is dus DE KLANT IS KONING in MIDDELBURG DÉ KOOPSTAD VAN ZEELAND Tal van moderne speciaalzaken, fraaie, uitgebreide keurcollecties en nergensméér service DaaromWIE WINKELT, WINKELT WEER TE MIDDELBURG (Vereniging „Handelsbelang") Roofovervaller sloeg liftgever met sleen. Op de Amcrsfoortscwcg, nabij de Echoput bij Uddcl op dc Veluwe ls Woensdagavond een roofoverval ge pleegd. De Apcldoornse politie heeft de dader, de 24-,jarige J. H. A. L. uit Haaksbergen, snel kunnen grijpen. De jongeman heeft bekend. Slachtoffer van deze roofoverval was de heer J. Duinmeijer uit Am sterdam, die komende van Enschedé, op weg was naar huis en in Delden een lift gaf aan een hem onbekende jongeman. In de buurt van de echoput ver klaarde de lifter te willen uitstappen. De heer Duinmeijer zette zijn wagen stil en kreeg toen met een hard voor werp enige klappen op het hoofd, waardoor hij bloedend werd ver wond. Hij slaagde er echter in. zich uit de auto te laten zakken en een juist passerende automobilist te waarschu wen. Deze snelde direct te hulp, waar op de lifter in het donker verdween. De heer Duinmeijer verloor het be wustzijn, hij werd met een militaire ziekenauto naar het Julianaziekenhuis te Apeldoorn overgebracht en van daar na te zijn behandeld, met een taxi naar Amsterdam. Hij had onder meer een hersenschudding. Incidenten in Albanië Volgens geruchten, die thans te Bel grado de ronde doen, hebben zich in de laatste tyd in Albanië incidenten voorgedaan, welke mensenlevens heb ben gevergd. Zo zou de politie, zonder vooraf gaande waarschuwing, hebben ge schoten op arbeiders, die betoogden voor de verstrekking van hout en steenkool, waarbij verscheidene beto gers om het leVen zouden zijn geko men. Een Tsjecho-Slowaakse student, die een vakantiereis door Albanië maakte, zou eveneens by een incident z$n gedood. Verscheidene honderden Albanese Joden zouden hebben verzocht het land te mogen verlaten. Volgens de zelfde geruchten zou er in ae Albane se hoofdstad Tirana spanning heer sen. In de afgelopen dagen zouden in het gehele land arrestaties zyn ver richt! Griekenland waarschuwt tegen Turks voornemen Griekenland heeft Amerika en En geland gewaarschuwd, dat het zijn territoriale wateren van 6 tot 12 mijl zal vergroten als Turkije hetzelfde doet. Turkije heeft een wetsontwerp van deze strekking opgesteld, dat bij de kamer in behandeling is. Als beide landen tpt 12 mijl be sluiten,' zullen hun territoriale wate ren. elkaar op sommige plaatsen over lappen, voornamelijk tussen de Ana- tqlische kust van Turkije en een aan tal Griekse eilanden. Koopvaardijschepen en schepen van de Britse Middellandse Zee-vloot en ,van de'Amerikaanse vloot zouden dan aan Griekenland en Turkije toestem ming, moeten Vragen daar te mogen ipasseren. niet nodig hierop verder In te gaan. Wel kan nog worden gewezen op de grote voordelen In het bijzonder voor tankers, die ook by mist kunnen varen en vlug weer vertrekken. Het uitscha kelen van oponthoud door slecht zicht heeft voor de gehele scheepvaart maar vooral ook voor deze schepen grote waarde. AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS Damrak leed aanzienlijke verliezen in navolging van Wallstreet ZB nov. 29 nov. Nederland 1951 (3%) 90 Nederland 1943 (3%) 84 84 Nederland 1955 (3%) 84 84 Nederland 1947 (3%) 3 88% 88% Nederland 1937 3 85 84% Dollarlening 1947 3 pet. 90% 90% Investeringscertificaten 3 89% 89% Nederland 1962-64 3 89% 89% Nederland N.W.S. 2% 67% Ned. Indië 1937 A 3 86% 86% Nat. Handelsbank 102 100% Ned. Handelmij. 166% 163 A.K.U. 206% 197 Bergh's en Jurgens 261 Calvè-Delft 280 267 Kon. Ned. Hoogovens 290 l. 275% Ned. Kabelfabriek 280 266 Philips 237 221% Unilever. 326% 308% Billiton 290 291 Kon. Petroleum Mij. 710% 676 Amsterdam Rubber 71% 70% Holland Amerika Lijn 184% 180% Kon. Paketvaart 155% 149 Rotterdamse Lloyd 168% 165% Ned. Scheepvaart Unie 164% 168% Stv. Mij. Nederland 186 182 H.V.A. 88% 96 88% Deli Mij. 90% B-ank van Ned. Gem. 4% 97 1. 85 Van Berkels Patent 119% 117 Centrale Suiker 185 1. 186 Kon. MIJ. De Schelde N.B. 199% 188 Baltlmore-Ohdo 47% New York Central 33% Pennsylvania 22% Anaconda 75% 73% Bethlehem Steel 174 174% General Motors 44% 43% Intern. Nickel 96% 94% Kennecott 129% 127% Repubilc Steel 56.% 54% U.S. Steel 69% 67% Shell Union 85% 85% Tide" Water 66% 37 PREMIELENINGEN. Amsterdam 1951 93 92% Breda 1954 91 89 1. Eindhoven 1954 92 91% Den Haag 1952 I 96% 96 Rotterdam 1952 I 100% 100% Rotterdam 1952 n 99% 99% Utrecht 1952 103% 103 A.N.P.-C.B.S, BEURSINDICES 27/11 28/11 29/11 Intern, concerns 255.88 247.35 234.82 Industrie 147.59 145.87 143,34 Scheepvaart 167.14 161.87 158.39 /VWV*\WA*WV*WVW\*\* Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN. AMSTERDAM, 29 november. Lon den 10.60%—10.61%, New York 3.82%—3.83%, Montreal 4.00%— 4.00%, Parijs 1.0790—1.0800, Brussel 7.59%—7.60%, Frankfurt 90.60—90.65, Zürich 86.71—86.76, Zürlch (vrije fres,) 89.36—89.41, Stockholm 73.56T2 —73.61%, Kopenhagen 54.80%— 54.85%, Oslo 53.21%—53.26%, Milaan 60.47%—60.52%, Japanse verr. dol lar 3.77%3.77%, Turkse verr. dol lar 3.8014—3.80%. Banken Ind. fondsen Algemeen 121.41 120.27 117.99 97.32 96-68 94.59 191.42 186.41 179.17 BEURSOVERZICHT. Het was gisteren een zwarte dag voor de Amsterdamse" effectenbeurs. In' na-:- vo-lglng van Wallstreet, waar .een zeer flauwe stemming heerste, had het aan bod hl4er sterk de overhand. Dit was een- gevolg deelsvan buitenlandse ver kopen, deels van de algemene onbeha gelijke politieke situatie en van andere factoren die op het ogenblik ten nadele van de effectenhandel zijn. Men had de indruk, dat het Damrak gistermiddag echter; iets te ver ging in zijn pessimisme Althans,- Kon.- Olie lag gistermorgen zelfs beneden het dienovereenkomstige niveau van New York, maar In de of ficiële handel kwamen de koersen bo ven dit zeer -lage -niveau vam gisteroch tend uit. Dit nam niet weg, dat er aan zienlijke koersverliezen waren geleden, waarbij uiteraard de Internationale fond-' sen een hoofdrol speelden. Zo verloren olies, vergeleken met woensdagmiddag, niet minder dan 40 puntenl Unilever liep terug tot 308 (min 20), Philips tot 216 (min 20) en AKU tot 193 (min 15). Van enig herstel viel in het verdere verloop weinig te bemerken, maar na de openingskoersen bleven de koersen vrij wel gehandhaafd. Scheepvaart was zwak gestemd zonder opmerkelijke verliezen. Hetzelfde gold voor de cultures. De han del in claims was kalm. Staatsfondsen hielden zich betrekkelijk goed. Prolongatie 3% procent. Maakt elkander blij. Elegante pantoffels voor de moderne vrouw In deze prachtige pantoffels zullen zijn voeten warmte en rust vinden. 5,95 Er zijn nog veel meer Ideale pantoffels bij 5,50 Lange Vorststraat 85 Telef. 01100—2175 GOES Lange Noordstraat 8 MIDDELBURG is nu tevens een Wy kochten nl. een partij luxe flacons (eerste kwaliteit, 90% alcohol) Normaal kostte deze eau de cologne rond f 1.50, doch wij verkopen ze deze week voor slechts Maak dat U erbij komt en tracteer MOEDER ook eens op zo'n flacon heerlijke U weet het, het is natuurlijk weer alleen Missingen Middelburg WOL en BESTIKT in alle maten en prijzen. KAPOKDEKENS licht en warm. Voorradig bij BADHUISSTRAAT 9 VLISSINGEN VERLOVINGS RINGEN ~öan Daisum WALSTR. 38 - VLISSINGEN Schoenenmagazijn Fa L. B. v. Houte Zn., Nieuwe Burg 18, Middelburg. Geboortekaartjes Verlovingskaartjes Huwelijksbrieven Verkrijgbaar bij de agenten klas 8e lijst HOGE PRIJZEN 2000 4845 1849S 1500 16722 20981 1000 1739 5489 7963 9030 10698 12023 14284 20886 21006 ƒ400 2070 2128 2927 6431 7448 14446 17901 17988 18922 20439 ƒ200 1415 1723 2132 2825 3129 4253 4513 4614 5088 5275 7057 7987 9i22 12931 13093 13933 15487 16267 17677. 18823 18852 19400 20041 20895 PRIJZEN VAN 81 1007 070 175 189 516 644 730 790 2013 066 152 205 280 347 397 406 442 459 557 894 3063 493 660 679 994 4042 108 367 277 279 849 394 490 521 567 5&9 B001 002 014 037 048 049 095 235 284 366 401 444 555 559 616 626 674 688 6022 061 178 179 230 266 556 598 716 789 008 948 7094 153 230 294 316 399 498 561 567 796 902 918 8044 212 310 320 338 424 581 696 718 722 783 795 810 926 936 954 9045 123 243 255 358 519 535 628 632 666 696 724 735 744 819 883 910 928 10190 208 327 339 543 700 701 718 780 HOOS 127 138 160 590 625 640 683 862 880 917 973 12015 274 433 457 601 679 711 1S022 065 242 248 397 485 518 553 619 708 737 803 828 834 949 997 14072 145 146 417 545 607 659 743 871 899 922 984 15062 091 199 331 505 621 801 847 915 1G018 020 069 181 219 570 631 639 645 686 770 795 17094 124 244 315 410 645 823 869'8S2 011 arrn oei 970 971 18299 302 317 440 553 650 684 690 701 733 749 892 1B088 093 248 349 443 673 754 701 864 877 892 901 20043 090 099 172 226 393 500 717 900 989 21062 105 334 389 470 478 702 005 939 NIETEN 1065 087 114 118 122 145 147 157 166 181 192 213 222 260 289 293 299 36*1 398 423 441 442 450 458 531 539 564 583 612 615 62t 634 666 737 741 792 801 811 817 829 641 874 890 947 967 20.16 049 139 226 264 266 279 313 318 322 339 354 360 363 371 380 390 414 420 431 461 466 474 496 497 502 511 521 525 542 550 564 583 584 587 594 633 664 668 685 715 749 756 779 801 806 861 900 903 915 931 936 968 8015 053 082 141 180 193 209 210 234 278 297 314 364 368 371 430 449 522 527 532 537 538 561 633 709 739 740 750 765 788 802 833 880 885 899 913 942 4005 017 086 104 149 185 191 217 222 244 262 311 331 336 354 409 444 493 520 531 537 562 571 662 687 711 788 792 822 832 833 839 851 877 896 912 972 981 997 6012 017 025 063 099 119 155 175 188 247 252 329 338 388 395 396 403 510 512 531 543 598 600 605 628 743 744 798 812 825 829 862 967 6021 040 080 090 111 147 151 163 176 256 258 260 261 267 269 293 294 807 313 321 326 333 349 362 441 449 461 499 501 514 517 612 641 662 666 693 746 749 761 771 816 850 867 868 883 912 916 938 966 997 7013 018 Q46 319 144 199 225 232 236 276 280 309 352 384 395 410 423 434 436 510 531 532 538 544 556 557 CJ6 638 659 665 676 710 735 771 790 863 868 873 879 906 8013 020 036 040 063 101 135 153 159 175 193 243 303 342 389 403 427 455 467 471 515 521 525 531 546 631 652 658 739 812 880 SS8 914 935 966 991 9010 016 048 082 135 152 154 202 258 277 283 299 316 338 ?16 383 422 424 474 482 512 614 649 6G7 '.04 720 736 784 793 811 821 863 875 895 901 906 952 967 981 lOm.3 107 140 163 178 225 239 260 303 325 393 405 418 443 521 547 585 615 638 639 643 753 755 769 775 794 806 816 842 872 931 967 975 998 11012 020 025 028 040 088 089 134 147 175 210 214 226 266 297 317 356 453 480 497 512 521 538 553 619 62S 678 695 720 732 754 789 823 829 878 12003 031 048 079 096 144 173 190 195 250 301 317 324 371 375 441 472 487 509 528 573 592 602 634 686 704 714 754 766 777 784 894 915 933 983 13007 050 053 133 147 175 195 197 202 249 251 278 310 314 316 352 368 370 443 494 573 575 583 585 598 615 660 714 779 781 786 822 395 89!) 922 061 960 977 981 991 14020 034 044 09.1 117 120 125 134 150 165 193 283 289 291 346 356 360 407 460 514 530 536 537 541 542 573 624 713 728 740 758 774 822 845 876 945 949 966 972 10072 096 098 121 144 172 177 197 208 263 281 317 321 306 420 126 470 471 492 504 519 524 379 589 606 020 035 660 688 749 771 791 797 819 836 859 869 898 899 903 926 928 16026 041 059 092 101 113 236 281 298 319 387 398 401 516 548 554 557 571 614 638 733 739 743 789 796 809 819 833 875 883 906 17027 045 101 171 198 227 254 239 287 32S 328 348 376 399 426 450 454 457 461 467 543 552 581 641 667 709 761 855 889 930 969 985 991 18032 050 127 162 199 207 216 224 264 315 32,3 389 396 420 421 422 449 455 459 461 516 595 607 643 64» 049 699 724 760 826 847 885 938 957 987 988 10151 162 199 230 28S 291 294 300 323 342 384 387 407 408 426 480 520 522 529 538 556 569 609 614 624 645 684 722 728 850 857 859 929 987 20007 069 080 088 092 124 135 156 237 352 380 411 423 435 483 514 537 538 556 608 619 688 694 716 748 772 783 832 929 940 949 97u 996 'OOI 012 1)83 044 074 154 174 206 254 259 298 361) 391 393 395 399 410 414 43o 501 510 544 546 604 664 670 726 745 760 767 770 787 835 852 859 870 921 944 951 956 967

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1956 | | pagina 8