Belangwekkende studie over de
paardenfokkerij
Radarloodsdiensi voor de
Wesierschelde?
Plaatst uw familieberichten in de Provinciale Zeeuwse Courant
't Koopje van
de week!
ST.-NICOLAAS-
AANBIEDING
EAU DE COLOGNE
98 ct.
EAÜ DE COLOGNE
JO FIBBE
H.D.Z.
RóMikn
Ste-- «.'5
533ste STAATSLOTERIJ 4e
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VRIJDAG 30 NOVEMBER 1956
PROEFSCHRIFT DR. G. GROOTENHUIS
Selectie: het middel tegen
voortplantingsstoornissen
„De problemen van de voortplantingsstoornissen by het paard liggen vooral
op foktechnisch terrein, terwijl infecties slechts een ondergeschikte rol spe
len. Behandelingen, welke tegen infecties zijn gericht, hebben in de loop der
jaren geen verbetering gebracht by de fokkerij. Er zijn zelfs duidelijke aan
wijzingen, dat de frequentie van onvruchtbaarheid en sterfte de laatste tien
tallen jaren is toegenomen. De oplossing zal daarom in de eerste plaats
moeten worden gevonden met zoötechnische maatregelen en met toegepaste
genetica in het bijzonder. Een selectie van de fokdieren, op grond van een
complete jaarlijkse registratie van alle dek- en geboorteresultaten, zou een
belangrijke maatregel zijn ter bestrijding van de stoornissen".
Tot deze conclusies komt de heer G. Grootenhuis, adj. directeur van de
Prov. Gezondheidsdienst voor Dieren in Zeeland, in zijn proefschrift „Een
statistisch onderzoek betreffende de voortplantingsstoornissen bij het
paard", waarop hij vrijdag aan de rijk suniversiteit te Utrecht promoveerde
tot doctor in de dierengeneeskunde.
In verband met de onbevredigende
uitkomsten van zijn onderzoek naar
de ziekte en doodsoorzaken bij een
groot aantal doodgeboren vruchten en
gestorven veulens, begon de heer
rootenhuis enkele jaren geleden met
het verzamelen van gegevens over de
vruchtbaarheid en de veulensterfte bij
de paardenfokkerij in het algemeen.
Hiertoe werden enquêtes over de dek-
resultaten gehouden, zowel in Zeeland
als in Drenthe en in het riviergebied.
In totaal werden 192 hengsten in
het onderzoek betrokken, waarvan 68
van liet type trekpaard in Zeeland,
terwijl over 10545 merriën gegevens
werden ontvangen, waaronder 4037
van het type trekpaard.
De verkregen gegevens houden ar
gumenten in welke pleiten voor een
principiële eenheid, die er bestaat t.a.
de problemen van steriliteit, abor
tus, doodgeboorte en veulenziekten.
Onvruchtbaarheid blykt het meest
voor te komen by het koudbloedras in
vergelijking met het warmbloedpaard
van het Gelders en het Gronings type.
De sterfte onder de nakomlingschap
is bij het koelbloedpaard ook verre
weg het grootst.
Over totaal 6912 geboorten, by het
onderzoek betrokken, was er een ver
lies van 6.58% door doodgeboorte, en
over 6457 levend geboren veulens was
er een verlies van 9.23% door sterfte
na de geboorte (gedurende de eerste
100 dagen).
De meeste voortplantingsstoornis
sen blijken bij de zwaardere rassen
voor te komen, terwijl binnen de ras
sen deze stoornissen bij de zwaardere
hengsten ook veelvuldiger voorkomen.
Van een invloed van de leeftijd op de
vruchtbaarheid is bij de paardenfok
kerij in ons land, blijkens deze studie,
niets waar te hemen. Alleen is de
sterfte onder de nakomelingschap het
grootst bij de jonge merriën, welke
dus voor het eerste jaar drachtig
zijn. De meerdere sterfte betreft spe
ciaal de levend geboren veulens.
By paarden welke gedekt worden in
aansluiting op een voorgaande gravi-
diteit, blijkt de vruchtbaarheid duide
lijk groter te zijn dan die bij jonge
merriën, welke nog niet eerder zijn
gedekt en bij merriën, welke het voor
gaande jaar niet drachtig waren.
Bij de hengsten bestaan er grote in
dividuele verschillen binnen elk ras,
zowel in vruchtbaarheid als in sterfte
onder de nakomelingschap. Bij het
koudbloedras blijkt de variabiliteit
het grootst te zijn. Deze verschillen
zullen, althans ten dele, een erfelijke
grondslag hebben. Er bestaat ook een
zeer duidelijke invloed van het seizoen
op de vruchtbaarheid, doch er kon
over 6709 geboorten geen enkele in
vloed van het seizoen op de sterfte
worden vastgesteld. Uit de enquête-
gegevens komt verder o.a. naar voren,
dat de sterfte onder de mannelijke na
komelingen beslist groter is dan onder
de vrouwelyke. Het grootste aantal
van de gestorven veulens heeft vol
gens de inlichtingen, reeds van de ge
boorte af een verminderde vitaliteit
gehad. Aangenomen moet worden, dat
hierbij praenatale oorzaken in het
spel zijn.
Sterfte na de geboorte
De sterfte na de geboorte is sterk
opgehoopt in de eerste week. Van in
fecties kort na de geboorte is. niets ge-
blekan. Slechts ongeveer 36% van het
aantal gestorven veulens had ge
wrichtsontsteking.
Er is een belangrijk aantal merriën
waarbij de sterfte van vrucht of veu
len by herhaling optreedt. Hieruit kan
de conclusie worden getrokken, dat
deze sterfte in het algemeen niet door
infecties wordt veroorzaakt, maar op
een erfelijke basis gerust. Bij het on
derzoek is niet gebleken dat behande
ling met serum en vaccin tegen het
optreden van abortus, doodgeboorte
en veulenziekten ook maar enige pre
ventieve waarde heeft. Het aantal
tweelingen bedraagt bij de Neder
landse paardenfokkerij slechts 0.70%
van het totaal aantal geboorten.
Voor de selectie van de fokdieren
wordt ö.m. in overweging gegeven om
de hengsten voor dekking af te keu
ren, wanneer aan de hand van de ver
kregen gegevens, de bevruchtings- en
de geboorteresultaten onbevredigend
blijken te zijn. Hiervoor zouden djp
bepaalde normen moeten worden
vastgesteld. Ten aanzien van de sterf
te en de onvruchtbaarheid bij de mer
riën zouden geen merriën tot door het
stamboek georganiseerde keuringen
dienen te worden toegelaten, welke
jaar of ouder zyn en nog geen veulen
ter wereld brachten dat gezond is ge
bleven. Voorts zou men geen veulens
meer in het stamboek moeten inschrij
ven, die geboren zijn uit merriën,
waarbij twee keer opeenvolgend een
gradiviteit eindigde met eeri doodge
boorte of wel de geboorte van een
veulen, dat kort nadien stierf.-
Ook wordqn verder o.m. maatregé-
len betreffende de voeding, huisves
ting en de verzorging in overweging
gegeven.
Het proefschrift is vergezeld van
een 12-tal stellingen.
De promotor was professor W. K.
Hirschfeld. Deze memoreerde in een
toespraak, dat eigenlijk de onlangs
overleden prof. Plank promotor was.
Voorts prees hij de promovendus,
omdat deze zelfstandig en weten
schappelijk werk had geleverd, waar
aan jaren met. teleurstellingen was
gewerkt. De promovendus heeft met
zijn geschrift voor ons land ■nieuwe
wegen bewandeld, aldus de hoogle
raar.
(Slot van pagina 1).
ontwikkeling van de havenradar.
Weliswaar kende Liverpool een ha
venradar, waar men zich genood
zaakt zag In verband met het beva
ren van de delta voor deze haven
stad het geheel van uit één punt te
overzien, maar een verdere ont
wikkeling was er in het buitenland
niet.
In 1948 adviseerde de staatscom
missie op verzoek van B. en W. van
Rotterdam over de mogelijkheden van
toepassing van walradar langs de
Nieuwe Waterweg. Dit advies was
midden 1948 gereed; het bevatte een
vóór-project, waarin de principes wa
ren neergelegd. Het Nederlands ra
darproefstation werd daarop in 1949
met de uitwerking daarvan belast,
het hield sedertdien het toezicht op de
uitvoering1 daarvan. In Amsterdam
waren B. en W. bij de: herdenking van
het 75-jarig bestaan van het Noord-
zeekanaal op het idee gekomen de re
gering een havenradarinstallatie voor
IJmuiden aan te bieden. Ook daarvoor
werd de staatsradarcommissie advies
gevraagd, die het ontwerp van het
radarproefstation ten volle aanbeval.
Op 1 november 1951 trad deze ha
venradar in werking en de resultaten
zijn uitstekend, zodat de scheepvaart
naar en van Amsterdam ook bij slecht
zicht voortgang kan hebben als ande
re havens daardoor onbereikbaar zijn.
Vandaag dus opent Prins Bernhard
de radarloodsdienst voor de Nieuwe
Waterweg, een uiterst belangrijk mo
ment in de ontwikkeling van de in
rangorde tweede wereldhavën. Met de
zeer grote scheepvaart, die men hier
heeft en het aanlopen van tankers óók
in de klasse van 30-000 ton vormt het
slecht zicht bij mist of andere weers
omstandigheden een wel zeer grote
hinderpaal.
De radarapparatuur, waarin zeer
belangrijke uitvindingen van het Ne
derlandse radarproefstation zijn ver
werkt, is vervaardigd door Philips
communicatiêindustrie te Hilversum'
en v. d. Heem te 's Gravenhagé, welke
laatste n.v. ook de telecommunicatie-
apparatuur heeft ontworpen en gele
verd. Rotterdam heeft hier de spits af
gebeten: deze walradarmstallatieis
uniek ter wereld.
Er kan niet genoeg de nadruk op
gelegd worden, dat het hier slechts
een a dv i e s betreft, dat uitgaat
van de zeven radarposten op de Nieu
we Waterweg aan de schepen. De ka
pitein behoudt dus te allen tijde de
verantwoordelijkheid voor eigen navi
gatie. Van groot belang is voorts dat
het radlo-telefonie-apparaat van de
loods een luidspreker bevat, zodat de
gehele gang van zaken op de brug ge
volgd kan worden door de kapitein,
loods, stuurman en anderen.
Over de technische bijzonderheden
is reeds veel geschreven. Het is dus
DE KLANT IS KONING
in
MIDDELBURG
DÉ KOOPSTAD VAN ZEELAND
Tal van moderne speciaalzaken,
fraaie, uitgebreide keurcollecties
en nergensméér service
DaaromWIE WINKELT,
WINKELT WEER TE MIDDELBURG
(Vereniging „Handelsbelang")
Roofovervaller sloeg
liftgever met sleen.
Op de Amcrsfoortscwcg, nabij de
Echoput bij Uddcl op dc Veluwe ls
Woensdagavond een roofoverval ge
pleegd. De Apcldoornse politie heeft
de dader, de 24-,jarige J. H. A. L. uit
Haaksbergen, snel kunnen grijpen. De
jongeman heeft bekend.
Slachtoffer van deze roofoverval
was de heer J. Duinmeijer uit Am
sterdam, die komende van Enschedé,
op weg was naar huis en in Delden
een lift gaf aan een hem onbekende
jongeman.
In de buurt van de echoput ver
klaarde de lifter te willen uitstappen.
De heer Duinmeijer zette zijn wagen
stil en kreeg toen met een hard voor
werp enige klappen op het hoofd,
waardoor hij bloedend werd ver
wond. Hij slaagde er echter in. zich uit
de auto te laten zakken en een juist
passerende automobilist te waarschu
wen. Deze snelde direct te hulp, waar
op de lifter in het donker verdween.
De heer Duinmeijer verloor het be
wustzijn, hij werd met een militaire
ziekenauto naar het Julianaziekenhuis
te Apeldoorn overgebracht en van
daar na te zijn behandeld, met een
taxi naar Amsterdam. Hij had onder
meer een hersenschudding.
Incidenten in Albanië
Volgens geruchten, die thans te Bel
grado de ronde doen, hebben zich in
de laatste tyd in Albanië incidenten
voorgedaan, welke mensenlevens heb
ben gevergd.
Zo zou de politie, zonder vooraf
gaande waarschuwing, hebben ge
schoten op arbeiders, die betoogden
voor de verstrekking van hout en
steenkool, waarbij verscheidene beto
gers om het leVen zouden zijn geko
men. Een Tsjecho-Slowaakse student,
die een vakantiereis door Albanië
maakte, zou eveneens by een incident
z$n gedood.
Verscheidene honderden Albanese
Joden zouden hebben verzocht het
land te mogen verlaten. Volgens de
zelfde geruchten zou er in ae Albane
se hoofdstad Tirana spanning heer
sen. In de afgelopen dagen zouden in
het gehele land arrestaties zyn ver
richt!
Griekenland waarschuwt
tegen Turks voornemen
Griekenland heeft Amerika en En
geland gewaarschuwd, dat het zijn
territoriale wateren van 6 tot 12 mijl
zal vergroten als Turkije hetzelfde
doet.
Turkije heeft een wetsontwerp van
deze strekking opgesteld, dat bij de
kamer in behandeling is.
Als beide landen tpt 12 mijl be
sluiten,' zullen hun territoriale wate
ren. elkaar op sommige plaatsen over
lappen, voornamelijk tussen de Ana-
tqlische kust van Turkije en een aan
tal Griekse eilanden.
Koopvaardijschepen en schepen van
de Britse Middellandse Zee-vloot en
,van de'Amerikaanse vloot zouden dan
aan Griekenland en Turkije toestem
ming, moeten Vragen daar te mogen
ipasseren.
niet nodig hierop verder In te gaan.
Wel kan nog worden gewezen op de
grote voordelen In het bijzonder voor
tankers, die ook by mist kunnen varen
en vlug weer vertrekken. Het uitscha
kelen van oponthoud door slecht zicht
heeft voor de gehele scheepvaart
maar vooral ook voor deze schepen
grote waarde.
AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS
Damrak leed aanzienlijke verliezen
in navolging van Wallstreet
ZB nov. 29 nov.
Nederland 1951 (3%)
90
Nederland 1943 (3%)
84
84
Nederland 1955 (3%)
84
84
Nederland 1947 (3%) 3
88%
88%
Nederland 1937 3
85
84%
Dollarlening 1947 3 pet.
90%
90%
Investeringscertificaten 3
89%
89%
Nederland 1962-64 3
89%
89%
Nederland N.W.S. 2%
67%
Ned. Indië 1937 A 3
86%
86%
Nat. Handelsbank
102
100%
Ned. Handelmij.
166%
163
A.K.U.
206%
197
Bergh's en Jurgens
261
Calvè-Delft
280
267
Kon. Ned. Hoogovens
290 l. 275%
Ned. Kabelfabriek
280
266
Philips
237
221%
Unilever.
326%
308%
Billiton
290
291
Kon. Petroleum Mij.
710%
676
Amsterdam Rubber
71%
70%
Holland Amerika Lijn
184%
180%
Kon. Paketvaart
155%
149
Rotterdamse Lloyd
168%
165%
Ned. Scheepvaart Unie
164%
168%
Stv. Mij. Nederland
186
182
H.V.A.
88%
96
88%
Deli Mij.
90%
B-ank van Ned. Gem. 4%
97 1.
85
Van Berkels Patent
119%
117
Centrale Suiker
185 1.
186
Kon. MIJ. De Schelde N.B.
199%
188
Baltlmore-Ohdo
47%
New York Central
33%
Pennsylvania
22%
Anaconda
75%
73%
Bethlehem Steel
174
174%
General Motors
44%
43%
Intern. Nickel
96%
94%
Kennecott
129%
127%
Repubilc Steel
56.%
54%
U.S. Steel
69%
67%
Shell Union
85%
85%
Tide" Water
66%
37
PREMIELENINGEN.
Amsterdam 1951
93
92%
Breda 1954
91
89 1.
Eindhoven 1954
92
91%
Den Haag 1952 I
96%
96
Rotterdam 1952 I
100%
100%
Rotterdam 1952 n
99%
99%
Utrecht 1952
103%
103
A.N.P.-C.B.S, BEURSINDICES
27/11
28/11
29/11
Intern, concerns 255.88
247.35
234.82
Industrie 147.59
145.87
143,34
Scheepvaart 167.14
161.87
158.39
/VWV*\WA*WV*WVW\*\*
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN.
AMSTERDAM, 29 november. Lon
den 10.60%—10.61%, New York
3.82%—3.83%, Montreal 4.00%—
4.00%, Parijs 1.0790—1.0800, Brussel
7.59%—7.60%, Frankfurt 90.60—90.65,
Zürich 86.71—86.76, Zürlch (vrije
fres,) 89.36—89.41, Stockholm 73.56T2
—73.61%, Kopenhagen 54.80%—
54.85%, Oslo 53.21%—53.26%, Milaan
60.47%—60.52%, Japanse verr. dol
lar 3.77%3.77%, Turkse verr. dol
lar 3.8014—3.80%.
Banken
Ind. fondsen
Algemeen
121.41 120.27 117.99
97.32 96-68 94.59
191.42 186.41 179.17
BEURSOVERZICHT.
Het was gisteren een zwarte dag voor
de Amsterdamse" effectenbeurs. In' na-:-
vo-lglng van Wallstreet, waar .een zeer
flauwe stemming heerste, had het aan
bod hl4er sterk de overhand. Dit was
een- gevolg deelsvan buitenlandse ver
kopen, deels van de algemene onbeha
gelijke politieke situatie en van andere
factoren die op het ogenblik ten nadele
van de effectenhandel zijn. Men had de
indruk, dat het Damrak gistermiddag
echter; iets te ver ging in zijn pessimisme
Althans,- Kon.- Olie lag gistermorgen
zelfs beneden het dienovereenkomstige
niveau van New York, maar In de of
ficiële handel kwamen de koersen bo
ven dit zeer -lage -niveau vam gisteroch
tend uit. Dit nam niet weg, dat er aan
zienlijke koersverliezen waren geleden,
waarbij uiteraard de Internationale fond-'
sen een hoofdrol speelden. Zo verloren
olies, vergeleken met woensdagmiddag,
niet minder dan 40 puntenl Unilever liep
terug tot 308 (min 20), Philips tot 216
(min 20) en AKU tot 193 (min 15).
Van enig herstel viel in het verdere
verloop weinig te bemerken, maar na de
openingskoersen bleven de koersen vrij
wel gehandhaafd. Scheepvaart was zwak
gestemd zonder opmerkelijke verliezen.
Hetzelfde gold voor de cultures. De han
del in claims was kalm. Staatsfondsen
hielden zich betrekkelijk goed.
Prolongatie 3% procent.
Maakt
elkander
blij.
Elegante
pantoffels
voor de moderne
vrouw
In deze prachtige
pantoffels zullen
zijn voeten warmte
en rust vinden.
5,95
Er zijn nog veel
meer Ideale
pantoffels bij
5,50
Lange Vorststraat 85
Telef. 01100—2175
GOES
Lange Noordstraat 8
MIDDELBURG
is nu tevens een
Wy kochten nl. een partij
luxe flacons
(eerste kwaliteit,
90% alcohol)
Normaal kostte deze
eau de cologne rond
f 1.50, doch wij
verkopen ze deze week
voor slechts
Maak dat U erbij komt
en tracteer
MOEDER
ook eens op zo'n flacon
heerlijke
U weet het, het is
natuurlijk weer alleen
Missingen Middelburg
WOL
en
BESTIKT
in alle maten
en prijzen.
KAPOKDEKENS
licht en warm.
Voorradig bij
BADHUISSTRAAT 9
VLISSINGEN
VERLOVINGS
RINGEN
~öan Daisum
WALSTR. 38 - VLISSINGEN
Schoenenmagazijn
Fa L. B. v. Houte Zn.,
Nieuwe Burg 18,
Middelburg.
Geboortekaartjes
Verlovingskaartjes
Huwelijksbrieven
Verkrijgbaar
bij de agenten
klas 8e lijst
HOGE PRIJZEN
2000 4845 1849S 1500 16722 20981 1000 1739 5489 7963 9030 10698 12023 14284 20886
21006 ƒ400 2070 2128 2927 6431 7448 14446 17901 17988 18922 20439 ƒ200 1415 1723 2132
2825 3129 4253 4513 4614 5088 5275 7057 7987 9i22 12931 13093 13933 15487 16267 17677.
18823 18852 19400 20041 20895
PRIJZEN VAN 81
1007 070 175 189 516 644 730 790
2013 066 152 205 280 347 397 406 442 459
557 894
3063 493 660 679 994
4042 108 367 277 279 849 394 490 521 567
5&9
B001 002 014 037 048 049 095 235 284 366
401 444 555 559 616 626 674 688
6022 061 178 179 230 266 556 598 716 789
008 948
7094 153 230 294 316 399 498 561 567 796
902 918
8044 212 310 320 338 424 581 696 718 722
783 795 810 926 936 954
9045 123 243 255 358 519 535 628 632 666
696 724 735 744 819 883 910 928
10190 208 327 339 543 700 701 718 780
HOOS 127 138 160 590 625 640 683 862 880
917 973
12015 274 433 457 601 679 711
1S022 065 242 248 397 485 518 553 619 708
737 803 828 834 949 997
14072 145 146 417 545 607 659 743 871 899
922 984
15062 091 199 331 505 621 801 847 915
1G018 020 069 181 219 570 631 639 645 686
770 795
17094 124 244 315 410 645 823 869'8S2 011
arrn oei
970 971
18299 302 317 440 553 650 684 690 701 733
749 892
1B088 093 248 349 443 673 754 701 864 877
892 901
20043 090 099 172 226 393 500 717 900 989
21062 105 334 389 470 478 702 005 939
NIETEN
1065 087 114 118 122 145 147 157 166 181
192 213 222 260 289 293 299 36*1 398 423
441 442 450 458 531 539 564 583 612 615
62t 634 666 737 741 792 801 811 817 829
641 874 890 947 967
20.16 049 139 226 264 266 279 313 318 322
339 354 360 363 371 380 390 414 420 431
461 466 474 496 497 502 511 521 525 542
550 564 583 584 587 594 633 664 668 685
715 749 756 779 801 806 861 900 903 915
931 936 968
8015 053 082 141 180 193 209 210 234 278
297 314 364 368 371 430 449 522 527 532
537 538 561 633 709 739 740 750 765 788
802 833 880 885 899 913 942
4005 017 086 104 149 185 191 217 222 244
262 311 331 336 354 409 444 493 520 531
537 562 571 662 687 711 788 792 822 832
833 839 851 877 896 912 972 981 997
6012 017 025 063 099 119 155 175 188 247
252 329 338 388 395 396 403 510 512 531
543 598 600 605 628 743 744 798 812 825
829 862 967
6021 040 080 090 111 147 151 163 176 256
258 260 261 267 269 293 294 807 313 321
326 333 349 362 441 449 461 499 501 514
517 612 641 662 666 693 746 749 761 771
816 850 867 868 883 912 916 938 966 997
7013 018 Q46 319 144 199 225 232 236 276
280 309 352 384 395 410 423 434 436 510
531 532 538 544 556 557 CJ6 638 659 665
676 710 735 771 790 863 868 873 879 906
8013 020 036 040 063 101 135 153 159 175
193 243 303 342 389 403 427 455 467 471
515 521 525 531 546 631 652 658 739 812
880 SS8 914 935 966 991
9010 016 048 082 135 152 154 202 258 277
283 299 316 338 ?16 383 422 424 474 482
512 614 649 6G7 '.04 720 736 784 793 811
821 863 875 895 901 906 952 967 981
lOm.3 107 140 163 178 225 239 260 303 325
393 405 418 443 521 547 585 615 638 639
643 753 755 769 775 794 806 816 842 872
931 967 975 998
11012 020 025 028 040 088 089 134 147 175
210 214 226 266 297 317 356 453 480 497
512 521 538 553 619 62S 678 695 720 732
754 789 823 829 878
12003 031 048 079 096 144 173 190 195 250
301 317 324 371 375 441 472 487 509 528
573 592 602 634 686 704 714 754 766 777
784 894 915 933 983
13007 050 053 133 147 175 195 197 202 249
251 278 310 314 316 352 368 370 443 494
573 575 583 585 598 615 660 714 779 781
786 822 395 89!) 922 061 960 977 981 991
14020 034 044 09.1 117 120 125 134 150 165
193 283 289 291 346 356 360 407 460 514
530 536 537 541 542 573 624 713 728 740
758 774 822 845 876 945 949 966 972
10072 096 098 121 144 172 177 197 208 263
281 317 321 306 420 126 470 471 492 504
519 524 379 589 606 020 035 660 688 749
771 791 797 819 836 859 869 898 899 903
926 928
16026 041 059 092 101 113 236 281 298 319
387 398 401 516 548 554 557 571 614 638
733 739 743 789 796 809 819 833 875 883
906
17027 045 101 171 198 227 254 239 287 32S
328 348 376 399 426 450 454 457 461 467
543 552 581 641 667 709 761 855 889 930
969 985 991
18032 050 127 162 199 207 216 224 264 315
32,3 389 396 420 421 422 449 455 459 461
516 595 607 643 64» 049 699 724 760 826
847 885 938 957 987 988
10151 162 199 230 28S 291 294 300 323 342
384 387 407 408 426 480 520 522 529 538
556 569 609 614 624 645 684 722 728 850
857 859 929 987
20007 069 080 088 092 124 135 156 237 352
380 411 423 435 483 514 537 538 556 608
619 688 694 716 748 772 783 832 929 940
949 97u 996
'OOI 012 1)83 044 074 154 174 206 254 259
298 361) 391 393 395 399 410 414 43o 501
510 544 546 604 664 670 726 745 760 767
770 787 835 852 859 870 921 944 951 956
967