O Merkartikel in stof en kleding steeds meer op de voorgrond 1v PROVINCIALE ZEEUWSE C'OU RAN. ZATERDAG 27 OKTOBER 1956 nae "üzóHtvenpaqina MODEVOORLICHTING STERK VERANDERD Nederlandse katoendrukkers kunnen beslist met buitenland concurreren Wie nauwlettend de kolommen van onze dag- en weekbladen bestudeert zal tot de ontdekking komen, dat er op het gebied van de modevoorlichting veel is veranderd. De meest belangrijke en opvallende verandering is wel de verschuiving die er plaats vindt Jn de bronnen van het modenieuws. Vroeger waren het naast de Pa-ryse modehuizen in hoofdzaak de plaatselijke detail, zaken, die de shows organiseerden. Tegenwoordig zien wij in de eerste plaats naast Parijs ook Italië, Amerika en in mindere mate ook Oostenrijk en Spanje naar voren treden. Maar ook in de meèr directe voorlichting is de zaak sterk veranderd. De confectie-fabrikanten komen in steeds nauwer re latie tot de pers te staan en over de hoofden van detailhandel en confectie, richten in de laatste jaren, ook de stoffen-fabrikanten zich tot pers en pu bliek. De laatste fase in deze ontwikkeling, die bijvoorbeeld in Amerika reeds tot grote ontwikkeling is gekomen, namelijk de directe benadering van het publiek door de producenten van de verschillende textielvezels, staat, wanneer de tekenen niet bedriegen, ook bij ons voor de deur. Vooral nu er plannen worden beraamd om naast de reeds vele jaren bestaande voor lichting van het Internationaal Wol Secretariaat, propaganda te gaan voe ren voor katoen, rayon en synthetische vezels. Als oorzaak van dit alles mogen wij wel in de eerste plaats noemen de toe name van het aantal beschikbare tex tielvezels en de sterk verbeterde fi- nishtechniek. Beide verworvenheden scheppen de mogelijkheid tot het ma ken van stoffen en kleding in kwali teiten die vroeger voor onmogelijk werden gehouden, maar ze houden niet minder de mogelijkheid in van grondig kwaliteitsbederf. Niemand kan meer zo op de hand de kwaliteit stof beoordelen, zeker de leek niet. De producenten van nieuwe vezels heb ben enorme kapitalen belegd in on derzoek en produktie; zij kunnen niet rustig gaan afwachten hoe de wevers en confectionairs in de loop van vele tientallen jaren hun produkt zullen gaan gebruiken. Zij moeten vraag scheppen: zy geven nogmaals kapita len uit aan publiciteit! Onscrupuleuze lieden nu maken van deze reclame gebruik, door artikelen in de handel te brengen, die op deze publiciteit voortborduren, maar zeker niet beantwoorden aan de nogal groot se verwachtingen van het publiek en die zelfs niet aan zeer laag gestelde normen voldoen. Bij finishes als kreukherstellend, vrij van strijken, vuilwerend enz., geldt hetzelfde. De fabrikant die zulke methoden schuwt en dientengevolge een hogere prijs voor zyn goede produkt moet vragen, kan zich slechts staande houden door zijn stoffen of kleding te garanderen en dat is weer alleen mogelijk wan neer één en ander duidelijk kenbaar is als van hem afkomstig, d.w.z. dat het een merkartikel is. Dat is nu, wat wij de laatste ja. ren in steeds sterker mate zien ge beuren, het opkomen van het merkartikel in stoffen en kleding. Een merkartikel echter is onbe staanbaar wanneer er geen be kendheid aan wordt gegeven en zo zien wij de vroeger anonieme fa brikant in het licht der openbaar heid treden via etiketten: Dit is een XYZ-mantel, gemaakt van een 100 wollen stof, speciaal door ABC voor XYZ geweven. XYZ gaat shows houden om zijn goede mantels te propageren. Wil ABC echter interessant blijven dan zal ook deze wever het publiek ervan moeten overtuigen dat zijn stoffen niet alleen kwalitatief goed zijn maar ook modieus verantwoord. Hij gaat, nog voor het seizoen voor de confectie aanbreekt, een markt scheppen voor zijn stoffen door een show te houden'voor de pers en voor de handelaars en de confec tie-fabrikanten. Hij laat daarvoor modellen maken, die natuurlijk niet in de handel komen, want dit is zijn werk niet, maar die als taak hebben, de stof zo gunstig moge lijk uit té laten komen. De Nederlandse katoendrukkers zijn begonnen gezamenlijk aandacht voor hun produkten te vragen via een paar shows, met een heel redelijk succes. Toen is echter de Franse textielko- ning Boussac in ons land verschenen met shows, die door hun prachtige modellen (ten koste van enorme be dragen gemaakt door 'n groot aantal Parijse Haute Couture huizenen hun inderdaad zeer fraaie stoffen (ge zocht uit de collecties van de meer dan 20 weverijen van Boussac) pers en publiek hebben overdonderd, De Nederlandse wevers hebben, ondanks het feit dat liun collecties even mooie en vaak nog wel interessanter stoffen bevatten dan de Boussac-shows, hier op het juiste antwoord nog niet ge vonden. Typische voorbeelden van de ze toestand zijn de shows, die wij kort na elkaar mochten zien van de stoffen van Rigtersbleek uit Ensche de en het weidse Festival Internatio nal de la Mode. waar de Nederlandse agent en de distributeur van Boussac uit Frankrijk, Cotonificio Legler uit Italië, Christian Fischbacher ~Cie uit Deze japon met stola, gemaakt uit een Zwitserse jacquard geweven katoe nen stof met origineel dessin, is bestemd voor het eerstvolgend modesei zoen, de zomer van 1951. Materiaal en model maken deze jurk echter tevens geschikt, om als cocktailjapon in de wintermaanden te ivorden ge dragen. Zwitserland en de Augsburger Bunt- weberei Riedinger uit Duitsland de stoffan van deze respectieve huizen toonden. Rigtersbleek verricht in ons land baanbrekend werk. Deze weverij zoekt door gebruik van allerlei grondstoffen gezamenlijk of alleen, verwerkt in al lerlei verschillende garensoorten nieu we en modieuze stoffen te creeëren, en mag zeker trots zijn op de bereikte resultaten. Dat de show, die men voor de pers organiseerde, van modellen, gemaakt door Charles Montaigne, de Neder landse couturier uït Parijs, deson danks geen succes was, mag dan ook zeker niet aan de stoffen geweten worden, maar dient op rekening te worden geschreven van een weinig geslaagde presentatie daarvan. Hoe anders was juist dit laatste by de buitenlandse concurrentie. Voyan te modellen, gemaakt door Couture en Haute Couture huizen, met de meest ingewikkelde verwerkingen, in uitge zochte stoffen getoond in vlot tempo door eminente mannequins, omvloch ten met een vlotte conference, waar door een sfeer wordt geschapen, die iedereen doet geloven, dat in die ande re landen uitsluitend kunstwerken worden geschapen, mylenver verhe ven boven het Nederlandse gepruts. Maar de aandachtige beschouwer zal dezelfde kwaliteiten bij dé Rigters bleek stoffen hebben kunnen bewon. deren ook al kwamen die in de Mon taigne modellen niet „uit de verf". 'n Schoonheidstip van Isabella Isabella, dochter van Hertog Ste fan van Beieren, huwde in het jaar 1385 de Franse koning Karei VI. Zij schonk hem een zoon, de latere Ka- rel Vn. Koning Karei was zeer ver rukt van" de mooie Beierse prinses, maar helaas moest hij al gauw vast stellen. dat zij zowel zeer behaagziek als lichtzinnig was. Toen on een dag tijdens een bal in het slot brand uit brak, werd de zeer nerveuze en fanta sierijke koning plotseling waanzin- nig. Aanvankelijk verpleegde koningin Isabella hem'met grote liefde en toe wijding. Toen hij haar- echter grof en zonder égards ging behandelen, zette zij haar nogal lichtzimnige leven voort. Het feat, dat zij in de loop dei- jaren aan een aantal kinderen het le ven schonk, verhinderde haar niet, zich aan dans en andere genietingen over te geven. In het jaar 1403 werd zij regentes van Frankrijk en gedu rende de twintig jaar van haar rege ring stortte zij haar land in diepe armoede. Het is te begrijpen, dat de gemakkei yk te ■- beïnvloeden koning Karei verliefd op haar werd, toen hij haar de eerste maal zag. Zij was kleur en lieftallig en ofschoon zij geen woord Frans kende, betoverde zij on middellijk iedereen aan het hof met haar charme. Zij had een uitzonderlijk mooie huid, die zij in haar glanstijd verzorgde met ©en crème, die zij door alchemisten had laten samenstellen, Het recept: 75 gram kokosvet, 25 gr, olie en safraan. Het kokosvet werd in een waterbad gesmolten, waarop de olie en de daarin tevoren opgeloste sa fraan er aan werden toegevoegd. Men beweert, dat diit het geheim was van haar gouden teint. 1 Uw haar wint het met glans! door één tintgevende liaarwassing met kleor-sliampoo POIiY COXiOR (niet eeverfd) ~Oan ozotiw C tot OZOMW Het is dus eindelijk zover, en U zoudt het mij kwalijk nemen" als ik er niet een erekolom aan wijdde: de vrouw heeft haar plaats ingenomen achter de ministers tafel. De. emancipatie der vrouw van on mondig kind tot gelijkgerechtigd staatsburgeres hééft te langen leste haar beslag" gekregen. Alles bij elkaar U zoudt het niet geloven maar de feiten wijzen het uit zijn wij al sinds de Bataafse republiek fervent in de weer om te bewijzen dat wij heus best in staat zijn om de verant woordelijkheid van het volwassen zyn te dragen. Maar het heeft heel wat voeten in de aarde gehad, meer dan anderhalve eeuw lang, eer Hare Excellentie dr. Magaretha Albertina Maria Klompé, haar plaats achter de regeringstafel kon innemen. En het bloemetje te barer verwel koming gold eigenlijk evenzeer al die standvastige en zelfbewuste vrouwen, die zich de kinderachtigste en onrede lijkste tegenwerking moesten laten welgevallen bij haar streven naar.'die volkomen logische gelijkstelling" yan de vrouw met de man als staatsbur ger. En terwijl zij, als werkend lid der samenleving, door de fiscus al lang als volwaardig belastingbetaler werd De Duitse modehuizen brengen dit najaar kleding welke vóór alles prak tisch Is. Warm en bovendièn elegant is dit eenvoudige complet, waarvan de zevenachtste mantel met bont ge voerd is. De stof is beige-geruite cash- mir, de mantelvoering is uit bever- bont gemaakt. Hoedje en kraag zyn vervaardigd van dezelfde bontsoort. Onje kinderen vereenzamen.. De eeuw van het kind": het is een veel gebruik te (en misbruikteuit spraak in onze tijd waarin on derzoekingen op pedagogisch psychologisch gebied aan de or de van de dag zijn. Kunnen wij in onze dagen eigenlijk nog wel spreken van „de eeuw van het kind"? Zijn wij niet ongemerkt terechtgekomen in een tijd perk, waarin onze kinderen dreigen te vereenzamen? Een medewerker van het Zwitserse blad „Wochenzeitung" heeft dit probleem aangesneden en vraagt zich af, of de huidige generatie van volwassenen met de wetenschappelijk opgedane ervaringen omtrent de gehei men van de kinderziel niet al te lichtvaardig omspringt Steeds weer leest men kran tenberichten over tragische ge- beurtenissen in kinderlevens; vele opvoeders zien de toe komst van de hedendaagse jeugd somber in. Jongelui slui ten zich aameen tot roversben den en organiseren overvallen; kinderen van tien tot vijftien jaar braken onlangs in een par ticulier archief in en vernietig den er een kostbare verzame ling van muziekinstrumenten, handschriften en partituren Er zijn twee voorname pro blemen, die in eerste instantie de ouders aangaan. Voor vele kinderen bestaat het „taboe" van de wereld der volwassenen niet meer, er is geen instinc tieve achting meer voor de nog onbereikbare levenswijze van de ouders. Deze vertekening van de volwassen wereld is een gevolg van het feit, dat het le vensgebied van de kinderen zelf dikivijls verarmt door het ontbreken van een waarlijk ge zinsleven en een hechte band met de opvoeders. Vaak ziet men, dat ouders zich tot het uiterste inspan nen en zichzélf véle dingen ont zeggen, om het de kinderen vooral in materieel opzicht aan niets te laten ontbreken. De beste kleren, het beste voedsel en de beste scholen zijn nauwe lijks goed genoeg. En het re sultaat is bijna altijd hetzelfde: de kinderen zijn onverschillig en tegen de draad" in, en pro beren na hun studietijd zo gauw mogelijk aan de ouderlij ke woning te ontkomen. Want een dergelijke tot het uiterste opgedreven materiële verzor ging gaat maar zelden samen met 'n warme geestelijke band tussen opvoeders en kroost. Nog klemmender in onze tijd is het probleem, dat de volwassenen door hun ei gen interessen meer èn meer van de opvoeding der "kinderen worden afgeleid. Nauwelijks zijn ze aan het eind van de dag uit Je tredmolen van het dage lijks werk (beroep of huishou ding.gestapt, of andere zaken eisen hun aandacht op: de ra dio, uitgangetjes, tientallen andere prikkelsvan deze eeuw van techniek en vooruit gang. Het individu van deze tijd is overbelast, voor anderen en zelfs voor het eigen kind blijft geen seconde over. Het gemeenschapsgevoel neemt meer en meer af en het kind, dat voor een harmonische ka rakterontplooiing verzorging, aandacht en bescherming nodig heeft., vereenzaamt meer én meer door het ontbreken van al die kleine, maar broodnodi ge handreikingen bij het gaan van de moeilijke weg naar vol wassenheid. i lit dit gebrek aan contact I in het gezin ontstaat de situatie, dat het kind in feite géisoleerd leeft van de ouders en eigenlijk zichzelf op voedt: een situatie die onver mijdelijk tot mislukkinge7i voert omdat het kind geen grenzen ziet, geen grenzen kan zien. Wanneer hier niet tijdig wordt ingegrepen, woekert, de eigenzinnigheid van het kind steeds verder. En niet de kin deren zijn hiervoor verant woordelijk, maar de ouders. Dat is het paradoxaal aan doende probleem: in deze eeuw vol vernuftige, tijd besparende uitvindingen op al lerlei gebied heeft de volwas sene geen tijd" of „te weinig lijd" wat °P hetzelfde neer komt voor de jeugd. Pas wanneer ouders en opvoeders weer „tijd hunnen vinden" voor hun taak, zullen ze er in slagen de dreigende vereenzaming van de moderne jeugd te doorbre ken en de uitdrukking „de eeuw van het kind" tot, meer dam een frase te maken. jersey, der ^Viederlawdse mod £eu vrouw mis mimsfer I i>vr aangemerkt, en wat haar pensioen premie betreft zelfs zwaarder lasten droeg dan haai- mannelijke collega's ging men in 's lands vergaderzaal rustig door met haar de weg naar po litieke volwaardigheid door gestadige dwarsdrijverij te' versperren. Al moet er eerlijkheidshalve bij vermeld worden, hoe van het vroegste begin af ook mannen gepleit hebben voor het recht op vol ledige persoonlijkheid van de vrouw. In 1790 laat Etta Palm in een vergade ring te Parijs haar grote rede voorle zen over ,,de onrechtvaardigheid der wetten, gemaakt ten voordele van de mannen, ten koste van de vrouwen" en deze toespraak heeft wel zo'n succes, dat hij gedrukt wordt en ver spreid door de heren toehoorders on der hun eigen vrouwen. En kort daar na in het jaar 1795 waarvan, ondanks de geschiedenisboekjes, nog wel eens iéts goeds te vertellen valt, zendt een anonieme schrijver een pamflet de Hollandse kleine wereld in „ten be- tooge, dat die vrouwen beihooren deed tie hebben aan de regering van het land". Het zou nog honderdzestig jaar moeten duren, eer deze vooruitstre vende heer P. B. v. W. zijn eis ver vuld zag. Hoe zou hij nog opgekeken hebben van onze Excellentie, doctor in de wis- en natuurkunde, een weten schap die juist in zijn dagen zozeer in het brandpunt van de belangstelling stond, als zijnde de zuiverste belicha ming van het aangebeden ideaal: de almachtige Rede Maar op het punt der menselijke verhoudingen, van arbeider tot werk gever en van vrouw tot man vooral, zou diezelfde Rede hel nog-een eeuw lang en meer afleggen tegen die ande re grootmacht van de geest: het lot Vooroordeel. Honderd jaar na hét, pamflet van de medestander P. B. v. W. moesten de vrouwelijke intellec tuelen nog van de tegenstander dr. Cox te horen krijgen: dat hy „ge neigd" was een vrouw, die geschikt voor de studie is, te beschouwen als een abnormale vrouw als een mon struositeit". Politiek ging het weinig beter: Aletta Jacobs moest in 18S3 als. praktizerend arts een verzoek aan B. en W. van Amsterdam om op de kiezerslijst geplaatst te worden tót voor de Hoge Raad uitvechten en verliezen. En nog in 1917, ails dan eindelijk.de. politieke verkiesbaarheid van de vrouw er doorkomt, moet de oppositie bij monde van een zeer oude geachte afgevaardigde verklaren, dat het niet raadzaam was vrouwen in de Staten- Genoraa] toe te laten, vanwege haar' charme en beminnelijkheid, dile wei 'eens een verkeerde invloed op dé mannen konden hebben. Hij moest r.u Hare Excellentie eens zien zitten tussen al die Hoogmogen de Heren zij, die in Slraasburg dé flatteuze bijnaam kreeg aangemeten." van „Madame De Klompadour". Och, het rad van de menselijke ont wikkeling draait langzaam en gelei delijk tussen de onderwijzeres Suze Groeneweg en de lerares Marga Klompé liggen altijd nog veertig ja ren maar het blijft tenminste een troost dat het draait. En dat bij alle strijd" en tegenwerking, alle redelijk heid en dwaasheid, alle vasthoudend heid en laksheid het rechtmatige toch langzaam maar zeker verwezenlijkt wordt! SASKIA Reeds voor de oorlog kende Neder land de trieot-onderkleding. Mocht er al eens een tricot-jurkje op de markt komen, dan stond men daar wat vreemd tegenover. Het dragen van tricot-onderkleding nam echter gelei delik af en zo werd, eigenlyk noodge dwongen, overgeschakeld naar de vervaardiging van bovenkleding. Er ontstond een geheel nieuwe industrie, die van de jersey kleding". Werd deze jersey aanvankelijk maar in enkele kwaliteiten gemaakt, allengs werd hieraan uitbreiding ge geven. Immers, de vervaardiging van deux_pièces en mantelpakjes eist een goede kwaliteit en vooral sinds de we- venit zijn intrede in de jersey-familie heeft gedaan beschikt men over een hoeveelheid variaties die de confectie- fabrikanten alle mogelijkheden bie den! Ook in Nederland, waar de vrouw in elk jaargetijde wel iets van jersey in haar garderobe kan gebruiken, heeft de vervaardiging en de verwer king van jersey een grote vlucht ge nomen en de Nederlandse artikelen kunnen met de buitenlandse op één lijn worden gesteld, zullen vaak in prijs gunstiger liggen omdat de bijko mende kosten vanzelfsprekend lager kunnen zijn. Jersey is een produkt van de brei machine en aanvankelijk werd ze al leen geleverd in uni-soorteri. Thans is men gekomen tot allerlei ingebreide effecten zoals co tel jacqara-motie- ven in verschillende fantasie-orna menten, de thans zoveel gevraagde Prince-de-Galles.ruiten, streepmotie- ven enzovoort. Het plissé, dat door de wijze van breien permanent is, en de plïssé-garneringen zijn hun rol gaan spelen. En nog steeds worden nieuwe vondsten gedaan. Men weet thans zelfs een tweed te vervaardigen op de breimachine. Aari de achterkant van de stof is het zeer fijne breiwerk nog zichtbaar, doch aan de goede kant zijn alleen de verschillend gekleurde ef. fectdraden te zien, die het uiterlijk van tweed suggereren. Jersey heeft zeer vele verwer- e kingsmogelijkhcden en de modi kan dan ook op de voet worden ge volgd. Ook hier geldt dat de hjn het moet doen en de eventuele gar nering sober moet worden gehou den. Parijs heeft korte jasjes ge decreteerd. die als het ware op de heup rusten en de deux-pièces én pakjes zullen- dan ook deze nieuwe lijn volgen. Onder deze jasjes zul len zowel strakke als pllssé-rok- ken worden gedragen. Bij de jumpers en vesten blijft het lange model zich handhaven. Door de foede kwaliteit van de jersey is het in eux-pièces en mantelpakvorm ook zeer geschikt voor de wat meer ge proportioneerde figuren. Dunne jer sey is ideaal voor avondblouses en cocktail.toiletjes. Men zou zich van 's morgens vroeg tot 's avonds laat in jersey kunnen steken en dat de Ne derlandse industrie zich op dit gebied een naam aan het veroveren is binnen er sey-japonnetje van Nederlandse en buiten onze grenzen is ons kli- bodem: goed materiaal en eenvoudige maat in aanmerking genomen niet lijnen, die seizoenen lang „en vogue" vreemd. blijven*

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1956 | | pagina 14