Eerste Nederlandse vleugelboot
jaagt over de Alkmaarderplas
mmuRv
Brits-Franse militaire voorzorg in
Suezkwestie blijft van kracht
D
IN ANJUM: SLIKWERKER DOOR
2 JONGEMANNEN VERMOORD
PROCES IN POZNAN BEGON
PROTEST TEGEN VERHOREN
ihe_
BELGISCHE MIJNENVEGER OP
HAVENHOOFD GELOPEN
VRIJDAG 28 SEPTEMBER 1956
PROVINCIALE ZBBUWBB COURANT
SENSATIONELE VERSCHIJNING TUSSEN HERFSTZEILERS
Mogelijkheden voor kustwacht,
douane, politie en marine
Als een sierlijke, glanzende vogel scheerde de laatste dagen et.*
nieuwe verschijning over de Noord-Hollandse wateren: de Nederland
se draagvleugelboot „Witvïs", de eerste draagvleugelboot die in ons
land gereedgekomen is.
Dit snelle vaartuig 73 kilometer per uur was een sensatio
nele verschijning tussen de herfstzeilers. Slechts de kiel stak nog in
het water. In puur evenwicht gleed de boot op zijn „voor- en achter
vinnen", vrij van schokken en trillen.
Het kielzog was aanzienlijk minder dan van een traditioneel motor
jacht of van een raceboot, zodat de snelheid geen gevaren voor de
kaden van het Noordhollands kanaal of de Alkmaarderplas kon ople
veren. Tal van hoge marine- en politieautoriteiten, vooraanstaande
deskundigen uit scheepsbouw- en scheepvaartkringen, scheepvaartin
spectie, alsmede vertegenwoordigers van grote bedrijven en wereld
concerns hebben in de laatste dagen met deze draagvleugelboot vol
gens het systeem Schertel-Sachsenberg kennis gemaakt.
Het vaartuig Is in opdracht van'de re
ders en cargadoors James Smith en
Zoonen te Rotterdam gebouwd door
de werf „Nicolaas Witsen" en Vis te
Alkmaar.
De eerste Nederlandse vleugelboot
heeft een waterverplaatsing van bij
na 4 ton bij een lengte van 10.75 me
ter, een breedte aan dek van 2.60 me
ter en een breedte met vleugels van
3.64 meter. Stilliggend steken de vleu
gels 1.25 meter diep doch varend
slecths 60 centimeter.
De „Witvis" heeft een luxe-karak
ter, omdat hij voor de sportvisserq
verkocht is aan de heer Eldridge John
son te Philadelphia in de Ver. Staten.
In Italië en te Keulen-Deutz zijn eni
ge Schertel-boten voor andere op
drachtgevers (die passagiers willen
vervoeren) in aanbouw. Dit vleugel-
bootsysteem heeft de „race" gewon
nen van andere, in ontwikkeling zijn
de typen, waarmede in Zweden, Duits
land, Nederland en Frankrijk bouw-
proeven worden genomen.
De idee om draagvleugelboten te
bouwen ontstond bij mensenheu
genis in 1897 in Italië. Men kende
toen reeds het „magnuseffect", de
opwaartse druk in water en lucht
op vleugels van bepaalde vorm. De
constructeurs misten echter het
motorvermogen om die opwaartse
druk voldoende te benutten. Zij be
seften dat bij het opheffen van een
schip uit het water de golfweer-
stand zou verminderen, waardoor
met eenzelfde vermogen aanzien
lijk grotere snelheden zouden wor
den bereikt. Dit idee is thans ech
ter verwezenlijkt; niet alleen in
Nederland maar ook elders varen
draagvleugelboten.
Ook grote schepen?
Ofschoon de vleugelboot door zijn
hoge ligging weinig of geen hinder
heeft van normale zeegang, is het ge-
Holle-bolle-gijs
(Slot van pag. 1)
voorkomen alsof het Centraal Plan
bureau een weerzinwekkende volks
verhuizing op touw wil zetten van het
westen uit naar het oosten, terwijl In
tegendeel dit rapport alleen maar het
scheppen van werkgelegenheid' be
pleit buiten dc randstad voor die men
sen, die anders bij gebrek aan werk
naar het toch al overvolle westen zou
den trekken.
e Rotterdamse burgemeester
heeft nog meer zonderlinge din
gen gezegd, maar omdat zij ge
baseerd zijn op de hierboven gesigna
leerde onjuistheden behoeft er niet
verder op in te worden gegaan.
Slechts één punt nog. De heer Van
Walsum heeft betoogd, dat vestiging
van industriële bedrijven buiten het
westen met financiële steun van de
overheid een grote mate van rechts
ongelijkheid zou scheppen. „Zulk een
steun kan alleen verantwoord worden
geacht, wanneer daarmee, zoals des
tijds met het graven van de Nieuwe
Waterweg, een waarlijk groot belang
wordt gediend". Welnu, de burge
meester kan gerust zijn: met een be
volkingspolitiek, zoals die in dit rap
port wordt voorgestaan, zal inderdaad
„een waarlijk groot belang" worden
gediend, een belang, dat rustig en
zonder overdrijving vergeleken kan
worden met het graven van de Water
weg. Want het gaat om het bevol-
kingsevenwicht in Nederland, het
gaat er om dat de landsdelen buiten
het westen een volwaardig aandeel
kunnen nemen in leven en streven
van ons volk! En dat zal tot uiting
dienen te komen in allerlei aspecten
van de regeringspolitiek, juist bij de
industrialisatie en de woningbouw!
Burgemeester Van Walsum heeft
zijn Rotterdammers opgeroepen tot
waakzaamheid. Die waakzaamheid
zal nu ook het deel worden van overig
Nederland, want dit wenst niet door
een té zelfbewuste havenstad van de
kaart te worden geveegd!
VERLIEFD. De verliefde boer Jack
Kenyon jr. die in de buurt van Mine
ral Point (V.S.) woont, behandelde
delen van een groot stuk land op een
heuvel met kunstmest. Later haalde
hij zijn geliefde over om de akker te
te bezichtigen. Van verre waren in
welig groen grote letters, honderd
meter hoog, te zien, die samen het
woord Julie vormden.
KWAAD WEGGELOPEN. Niet
minder dan tweeënzestig zogenaam
de „jonge leden" van de damesclub
te Weatport zegden haar lidmaat
schap op, toen het besluit was geno
men, dat dames boven de 35 geen
„jonge leden" konden zijn.
bruik ervan in de Noordzee met haar
korte, hoge golven althans bij ruw
weer niet goed mogelijk. Bjj 'n langere
zeegang echter gedraagt de vleugel
boot zich op snelheid als een fiets op
een gladde asfaltweg.
Kustwacht, douane, politie en mari
ne kunnen zich van deze snelle boten
voor patrouilles en verbindingen be
dienen. Ook in havens en waterwegen
zijn vleugelboten bruikbaar voor aan
breng- en afvoerdiensten voor oceaan
schepen.
Ofschoon tot dusverre het draag-
vleugelsysteem voor kleine schepen
wordt toegepast zien de constructeurs
mogelijkheden om ln de toekomst
koopvaardij- en passagiersschepen op
draagvleugels te bouwen. Zy hopen
deze schepen dan b.v. met straalmoto
ren uit te rusten. Als het principe
blijkt te voldoen wordt het huns in
ziens een kwestie van ondernemings
lust en constructeurswerk om deze ge
dachte te verwezenlijken.
Men hoopt de Nederlandse werven
tal van opdrachten voor vleugelboten
te kunnen geven, dank zij de grote er
varing en het vakmanschap door de
eeuwen heen in de scheepsbouw ver
worven.
WRAAK OM „OUD ZEER"
Maandag reed de 31-jarige trac-
torehauffeur Anne D. enkele kilo
meters buiten het dorpje Anjum in
Friesland, toen zijn tractor in een
week stuk grond, dat kennelijk
kortgeleden nog omgewoeld was,
wegzakte.
Hij reed door, maar vertrouwde
de zaak toch niet helemaal, temeer
daar zijn vriend, de slikwerker P.
S. sinds twee dagen spoorloos ver-1
dwenen was.
's Avonds ging hij met zijn broer
naar de plaats terug en na enig
graven vonden zij het ontzielde li
chaam van de slikwerker. De rijks-
VIJF STEMPELS OP TOEGANSKAARTEN
Ten onrechte bekend uit
vrees voor mishandeling
Het proces betreffende de op
stand in Poznan (Polen) is giste
ren in Warschau begonnen. Er wa
ren twee groepen van beklaagden.
De ene groep bestond uit drie be
klaagden, twee achttienjarigen en
een twintigjarige jongeman, die
werden beschuldigd van het „op
beestachtige wijze vermoorden"
van een korporaal van de Poolse
veiligheidspolitie. Zij verdedigden
zich met de mededeling, dat de
mepigte zich op deze politieman
had gestort en hem had achter
volgd en mishandeld, toen er ge
schreeuwd was dat de politieman
een vrouw en twee kinderen had
vermoord.
Zij waren wel in de menigte en
hadden ook. geslagen, maar hadden
de man niet vermoord.
Voor het tweede gerechtshof ston
den tegelijk acht jongelingen en een
man van achtendertig jaar terecht
op beschuldiging van het aanvallen
van een gevangenis te Poznan en 'n
militaire post, het stelen van wapens,
die naderhand wei-den gebruikt voor
Beperking in Hongarije
ei Tsjecho-Slowakije
Tekort aan olie en steenkool
In Hongarije en Tsjecho-Slowakije,
waar armoede lang troef is geweest,
heeft men nieuwe „beperkingen" in
gevoerd, teneinde hét hoofd te bieden
aan de uitermate ernstige tekorten
aan olie en kolen in de geschiedenis
van beide landen.
Alle lange afstands-busverbindin-
gen in Hongarije worden „voor onbe
paalde tijd" opgeheven. Ongeveer
600 personentreinen in heel het land
zijn voor „ongeveer drie weken" uit
de dienstregeling genomen, wegens
„een ernstig tekort aan steenkool".
De brandstof leverantie voor tracto
ren op collectieve boerderijen wordt
tot nader order stopgezet.
De Tsjechische kolenproduktie is,
volgens regelingsautoriteiten, dit
jaar „vele tienduizenden tonnen"
achter op de produktieschema's. Alle
ministeries hebben de opdracht ge
kregen maatregelen ter verbetering
van de situatie te treffen, en „de
noodzakelijke hoeveelheid arbeids
kracht te vinden".
Men verwacht dat het Tsjechische
leger in groter mate dan tot nu toe
in de mijnen zal worden ingezet.
Bemande aardsatelliet
voor 1970 de lucht in?
Joseph Pecoraro, een der hoofden
van het marine-opleidingscentrum te
Washington, heeft woensdag op een
bijeenkomst van het Amerikaanse
raketgenootschap voorspeld, dat voor
1970 een bemande aardsatelliet door
de strijdkrachten zal worden gelan
ceerd.
Een der problemen, die de ruimte
vaarders moeten oplossen, namelijk
dat van de eenzaamheid, wordt thans
reeds aan boord van de atoomonder
zeeër Nautilus bestudeerd, aldus
Pecoraro.
een aanval op het hoofdbureau te
Poznan der Poolse veiligheidspolitie,
flatwoningen
De beklaagden uit de eerste
groep verklaarden bij een eerdere
ondervraging, in strijd met de
waarheid, schuld te hebben be
kend, omdat zij hadden gehoord
dat personen, die dit niet deden,
werden mishandeld.De openbai-e
aanklager mr. Alfons Lerpan, ver
telde het hof dat vijf vooraan
staande officieren van de Poznan-
se militie onder wie de dis
trictscommandant waren ont
slagen nadat burgers hadden ge
klaagd dat zij na de onlusten ge-
De toegangen tot het gebouw,
waarin de rechtbank zitting hield,
waren door de politie afgezet, evenals
de naar de rechtszaal leidende gan
g-en in het gebouw zelf. Een ieder,
die het wilde betreden, had daarvoor
een toegangskaart nodig, die bij vijf
gelegenheden van stempels werd
voorzien.
Op de overvolle publieke tribune
bevonden zich Amerikaanse, Britse,
Franse, Poolse en Chinese verslagge
vers.
Een der drie „volksrechters" is 'n
donkerharige, jonge vrouw. De te
rechtzitting werd mede bijgewoond
door attaché's van de Amerikaanse,
Britse en Franse ambassades te
Warschau.
politie te Metslawier heeft de
moord op de 47-jarige slikwerker
binnen drie dagen na de ontdek
king tot een oplossing weten te
brengen. Gisteren bekenden de bei
de daders.
Reeds op de avond van de ontdek
king van het stoffelijk overschot
kreeg de politie enkele aanwijzingen.
S. had op minder goede voet gestaan
met de familie D. in Anjum. Een van
de leden van dat gezin had eens f 100
van hem gestolen en was verooi'deeld
toen S. een aanklacht indiende. S. was
sindsdien door Dbedreigd. Zaterdag
avond ging S. naar de bioscoop in
Dokkum. Daar waren ook Johannes
D. en Ale S„ resp 22 en 25 jaar oud.
Zij volgden de man op de terugweg.
S. bleef nog tot tegen twaalf uur m
Anjum. Onderweg naar zijn afgele
gen woning werd hij opgewacht door
de beide jongemannen, die met een
schop hem de schedel insloegen en
hem vervolgens in een sloot wierpen.
Later sjouwden zij het lijk twee kilo
meter ver het bouwland in en be
groeven het daar in een put van on
geveer anderhalve nieter.
Het polshorloge van de vermoorde
was blijven stilstaan op vijf minuten
voor twaalf. Gisteren'hebben de bei
de jongemannen een volledige beken
tenis afgelegd. De vader van D., An-
dries D. (42) werd ook gearresteerd.
Zijn rol in deze zaak is nog volkomen
duister.
H Aan de vooravond van de be
ll handeling van de Suezkanaal-
kwestie door de Veiligheids.
raad van de V.N., hebben de
Franse minister van buiten-
H landse zakenChristian Pi-
M neau, de Britse premier An- ZZ
M thony Eden, zijn Franse
ee ambtgenoot Guy MoTlet en de
M Engelse minister van buiten- M
M landse zaken Selwyn Lloyd, ee
besprekingen in Parijs ge-
voerd.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiil
Verkeersonderwijs wordt
verplicht gesteld.
Binnenkort zal het wetsontwerp
tot wijziging van de Lager Onder
wijswet 1920 in behandeling komen.
In dit ontwerp zal ondermeer het
verkeersonderwijs voor de scholen
voor gewoon lager, en uitgebreid la
ger onderwijs als onderdeel voor het
vak aardrijkskunde verplicht worden
Dit deelde de voorzitter van het
Verbond voor Veilig Verkeer, jhr. T.
Röell gistermorgen mede tijdens de
opening van de algemene vergade
ring, die het verbond te Arnhem
Jouke Bakker, oud-lid
Tweede Kamer, overleden
De heer Jouke Bakker, oud-lid van
de Tweede Kamer, is te Menaldum
overleden op de leeftijd van 83 jaar.
Hij was bestuurslid van verschei
dene organisaties op kerkelijk en so
ciaal gebied en voorzitter van de
vereniging van kerkvoogdijen in de
Ned. Herv. Kerk. Van 1918 tot 1945
was hij lid van de Tweede Kamer
voor de C.H.U.
De heer Bakker was Ridder in de
Orde van de Nederlandse Leeuw.
IN HOEK VAN HOLLAND
Opvarenden gered
De Belgische mijnenveger M 927
is donderdagavond om tien voor acht
toen hij de Nieuwe Waterweg binnen
wilde varen, op het uiteinde van het
Noorderhavenhoofd te Hoek van Hol
land gelopen. Het schip staat aan de
zeezijde met de voorsteven haaks op
de lengterichting van het haven
hoofd. In dezelfde positie bevond zich
indertijd ook het Engelse schip
„Spanker".
De reddingboot „President Jan
Leis" heeft omstreeks kwart over
tien 38 opvarenden van de mijnenve
ger gehaald.
Volgens de opvarenden voer een
konvooi van vijf mijnenvegers de
pieren binnén om de nacht in Hoek
van Holland door te brengen. De
bewuste mijnenveger voer als no. 4
in het konvooi. Plotseling vertoonde
zich in de route een koopvaardij
schip, aldus de opvarenden van de
Belgische mijnenveger, en door een
manoeuvre van dit schip zouden zij
genoodzaakt geweest zijn uit te wij
ken. Zodoende waren zij op de pier
terechtgekomen.
Tweehonderd tweedehands
straaljagers te koop.
Behoudens goedkeuring van het
Zweedse kabinet zal de Zweedse
luchtmacht 200 uit de tijd geraakte
Vampire-jets te koop aanbieden. De
luchtmacht, die onlangs aan het ka
binet toestemming verzocht heeft
deze toestellen te verkopen, verwacht
ongeveer 200.000 Zweedse kronen per
stuk voor deze in Engeland gebouwde
straaljagers te krijgen.
NA GESPREKKEN IN PARIJS
Nehroe en Saoed pleiten voor een
oplossing door onderhandeling
Een woordvoerder van het Franse ministerie van buitenlandse za
ken verklaarde na afloop van de besprekingen van de Engelse premier
sir Anthony Eden en minister van buitenlandse zaken Selwyn Lloyd
met de Franse premier Guy Mollet en minister van buitenlandse za
ken Christian Pineau te Parijs, dat „beide regeringen het er volledig
over eens zijn, dat getroffen militaire voorzorgsmaatregelen met het
oog op de Suez-crisis noodzakelijk zijn en van kracht moeten blijven
totdat de spanning is verminderd". Deze mededeling werd bevestigd
door het bericht, dat drie Franse maritieme landingsvaartuigen! vol
geladen met legertanks, gisteren de haven van Malta verlieten met
bestemming het eiland Cyprus. Verscheidene Britse oorlogsbodems
van een eskader onder bevel van vice-admiraal Power hebben koers
gezet naar Marseille en Toulon. De rest van het eskader gaat even
eens naar Cyprus.
Van deze
militaire voorzorgs
maatregelen werd echter geen
melding gemaakt in het na afloop
van de Parijse besprekingen uitge
geven communiqué, waarin onder
meer wordt gezegd, dat de staats
lieden tot een akkoord zijn geko
men ten aanzien van de lijn, die
Engeland en Frankrijk bij het de
bat in de Veiligheidsraad over de
Suez-kwestie zullen volgen. Ook is
besloten, het streven naar verster
king van de politieke, militaire en
economische samenwerking tussen
de landen van West-Europa voort
te zetten.
Als om de Brits-Franse saamhorig
heid te demonstreren werd een offi
cieel bezoek van het Engelse vorsten
paar aan Frankrijk aangekondigd.
Volgens Japanse persberichten zal
Japan niet deelnemen aan de nieuwe
Suezbrjeenkomst, die Engeland tegen
1 oktober heeft uitgeschreven om de
Associatie van Gebruikers van het
Suezkanaal op te richten. President
Eisenhower van de Ver. Staten heeft
donderdag op zijn wekelijkse perscon
ferentie de hoop uitgesproken dat
Egypte zal inzien, dat het in zijn ei
gen belang is, samen te werken, met
de gebruikers van het kanaal, die
eerder in deze maand te Londen bij
een zijn geweest..
Premier Nehroe van India en ko
ning Saoed ran Saoedï-Arabië heb
ben na afloop ran hun besprekingen
te Ei:ul in een communiqué ver
klaard, dat het uitoefenen van poli
tieke of economische druk in het ge
schil om het Suezkanaal een vreed
zame regeling zal vertragen, „nog
afgezien van andere ongewenste en
vergaande consequenties." De twee
staatslieden verklaren er van over
tuigd te zijn, dat er tussen de partij
en door middel van onderhandeling
een regeling kan worden gevonden.
Het Wereldgebeuren
Stencils uit trein
Het was in een streek met grote
politieke moeilijkheden, dat de
spoorwegbeambte Egon Mayr in
de afgelopen winter een aantal ge
stencilde afdrukken van een kranten
artikel uLt de trein gooide: hij deed
dat namelijk in de buurt van Brixen.
Brixen is de derde stad van Zuid-
Ti rol, een gebied waar door velen
Duits gesproken wordt, maar dat zo
wel in 1919 als in 1946 bij de vredes
verdragen aan Italië toegewezen
werd. De artikelen, die Mayr op zijn
manier verspreidde terwijl hij niet als
spoorwegman maar als gewoon reizi
ger in de trein zat, hadden iets te ma
ken met de problemen, waarvoor de
Duitstalige bevolking van Zuid-Tirol
zich ziet gesteld en het bevatte kri
tiek op de Italiaanse autoriteiten, die
niet mals was. Mayrs activiteit werd
ontdekt en deze Oostenrijker uit Linz
zat sindsdien in Italië in voorarrest,
totdat hij dezer dagen definitief ver
oordeeld werd: hij kreeg drie jaar ge
vangenisstraf. Hoe hoog deze kwestie
de Italianen zit, blijkt wel uit de hoog
dravende woorden in de aanklacht:
anti-nationale propaganda, hoogver
raad, demonstratie met subversieve
doelstelling en schending van het
aanzien van de staat
Vóór de tweede wereldoorlog gold
een verdrag tussen Hitier en
Mussolini, waarbij werd vast
gesteld dat de Duitssprekende min
derheid zou moeten verhuizen naar
het Derde Rijk en dat Zuid-Tirol vol
ledig geïtalianiseerd mocht worden.
Dat verdrag is niet helemaal uitge
voerd en bij regelingen, die sindsdien
getroffen werden, veranderde men
het een en ander. Tien jaar geleden
kwamen De Gasperi en de Oostenrijk
se minister van buitenlandse zaken
Gruber overeen, dat aan de Zuid-Ti-
ï'olers de elementaire rechten van !n
volksgroep met een eigen taal zou
worden toegekend; bovendien zou een
politiek zelfbeschikkingsrecht aan die
streek, waar honderdduizend Duits
sprekenden wonen, worden toegekend.
In de jaren 1946 tot 1956 heeft de
Italiaanse regering zich aan dat nieu
we verdrag gehouden; de kritiek van
Zuid-Tirolers en Oostenrijkers richt
zich op onderwerpen, die door De
Gasperi en Gruber niet waren aan
gesneden.
Het werd de Zuid-Tirolers 'n doorn
in het oog, dat het autonome be
stuursgebied, dat voor hen werd
georganiseerd, niet alleen Zuid-Tirol,
maar ook Trentino omvat, waar Ita
liaans wordt gesproken. Met het ge
volg dat toch de Italiaans-sprekenden
in de bestuurscolleges het meest te
vertellen hebben: zij zijn er in een
verhouding van vijf tegen twee Duits
sprekenden. Een groot bezwaar van
de Duitssprekende Zuid-Tirolers is
ook, dat de emigratie van Italianen
naar hun gebied door de autoriteiten
in Rome wordt aangemoedigd. On
danks 'n wet die weid ingevoerd om 't
landelijk karakter van Bolzano (Bo
zen) te bewaren, wordt er druk ge
ïndustrialiseerd. De fabrieken trek
ken voornamelijk Italianen aan: de
Zuid-Tirolers zelf zijn meer aan land
bouw en veeteelt gehecht. Het gevolg
is, dat er in de steden Bolzano en Me-
i-ano al een meerderheid van Ita-
liaanssprekende burgers is. Bozen,
dat voor de eerste wereldoorlog
25.000 inwoners telde, bijna allemaal
Tirolers, heeft nu een inwonertal van
80.000 en daarvan spreken er nog
maar 16.000 Duits
Brixen, waar de Oostenrijkse
spoorwegman zijn kritische
stenciltjes liet vallen, is nu het
middelpunt van de strijd om de meer
derheid. Tot mei van dit jaar waren
er nog steeds meer Duits-, dan Ita-
lïaanssprekende mensen. Maar bij de
gemeenteraadverkiezingen die in mei
werden gehouden, behaalden beide
„partijen" precies evenveel zetels.
Het gevolg was. dat het fel toeging
bij de pogingen een burgemeester te
kiezen. De afgevaardigden van de
Duitssprekende Volkspartij Edelweiss
hebben tijdens dit conflict zelfs hun
zetels bij wijze van protest opgegeven,
zodat er in feite geen gemeenteraad
meer is. En de burgemeesterskwestie
is op die manier op de lange baan
geschoven Het is dus niet helemaal
waar, wat de Italiaanse minister van
binnenlandse zaken Tambroni zei op
'n bijeenkomst van Zuid-Tiroolse bur
gemeesters: dat er 5-een probleem in
Zuid-Tirol is. Er is geen sprake van,
zo voegde hij er aan toe. dat Oosten
rijk in Zuid-Tirol een oogje in het
zeil zou moeten houden. Inmiddels
heeft de kwestie-Mayr de Oostenrijk
se regeerders niet onberoerd gelaten.
Zij hebben hun gezant in Rome en
hun consul-generaal in Milaan ontbo
den om rapport uit te brengen.
Gisteren heef* de Oostenrijkse mi
nister van buitenlandse zaken Leopold
Figl de Italiaanse ambassadeur in
Oostenrijk, Angelo Corrias, op het
matie geroepen. Hij vertelde hem, hoe
de Oostenrijkse regering denkt over
de kwestie. „Door de ministerraad Is
mij opgedragen", zo voegde hrj eraan
toe, „het uiterste te doen voor de vrij
lating van de spoorwegman Egon
MayrUit dit alles blijkt, dat
Zuid-Tirol voorlopig nog een wrij
vingspunt zal zijn, zowel in Italics
binnenlandse politiek als internatio
naal.