Communistisch China: een leerüng maar geen satelliet van Moskou Kleur van auto's speelt een rol bij ongelukken in het verkeer HERCULESIN HET ZWEMBAD ONTWIKKELINGSPLAN SABA EN BOVENWINDSE EILANDEN DONDERDAG 27 SEPTEMBER '56 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 15 SOW JETS ADVISEREN OVER VARKENSSTALLEN P.T.T. selecteert chauffeurs aan de hand van lessen met „brokken" Blijkens bevindingen van de Nederlandse politie is bij sommige ver keersongelukken aantoonbaar, dat de kleur van automobielen een rol kan spelen bij het veroorzaken ervan. Herhaaldelijk is gebleken, dat personenauto's ,niet gezien zijn", omdat de kleur van de carosserie niet contrasteerde met de omgeving. Een lichte (b.v. grijswitte) wa gen tegen een besneeuwde achtergrond, een groene wagen in het pol derlandschap of een roestbruine wagen op klinkerweg kunnen zeer bedrieglijk voor mede-weggebruikers zijn. De kleuren van wagens, omgeving en wegdek in het algemeen dus kunnen gevaarlijk zijn in dien zij optisch samenvloeien. Overwogen wordt om het gebruik van bepaalde kleuren koetswerken te ontraden. Een belangrijke factor is ook de gezichtshoek van het oog. Juist in het grensgebied van niet en wel zien zullen contrasterende kleuren beter spreken, dan ineenvloeiende. Een Engels bedrijf heeft een ja renlang onderzoek ingesteld naar 300 „brokkenmakers" uit 'n groep van 6450 naar het uiterlijk gelijk- waardigen. Nam men aanvankelijk aan, dat de brokken werden gemaakt door over vermoeidheid of nervositeit, later bleek, dat alle 300 brokkenmakers in meerdere of mindere mate aan maag zweren leden, welke aandoening by eerder medisch onderzeok niet was ontdekt. Amerikaanse deskundigen deden bij een grote transportfirma een diep gaand onderzoek naar psychologisch overheersende kenmerken van chauf feurs die het meest bij ongelukken betrokken waren. Bij de goede ryders bleek, dat zij emotioneel stabiel en zelfverzekerd zijn en voorts, dat zij in evenwicht waren in ae verhouding tot de omge ving en technisch inzicht hadden. Behoudens het laatste punt bleek, dat de brokkenmakers van de firma niet aan een of meer der drie eerste voorwaarden voldeden. De psychologische dienst van de Nederlandse P.T.T. voert ook derge lijke onderzoekingen op nog diepgaan der wijze uit. Men tracht langs deze weg te komen tot een nog scherper selectie van chauffeurs voor de ryks- automobieicentrale. Chauffeurs wor den in groepen ingedeeld en wel zoda nig, dat men de eigenschappen van hen, die geen schade maken en die weinig of zelfs veel schade maken scheidt. Hoewel de grootste omzich tigheid bij dit onderzoek wordt be tracht. is wel duidelijk geworden, dat de resultaten ervan bij het aanstellen van nieuwe chauffeurs goed zijn. Men kan, althans in grove ljjnen, een aantal goede en minder goede eigenschappen bij het psycholos^sche onderzoek ontdekken, waardoor men met vrij grote zekerheid kan vaststel len of een man zeer, matig of niet ge schikt is voor het chauffeursberoep. Voorzichtigheid is echter ook met de ze resultaten nog geboden, omdat (la- tere) levensomstandigheden zeker een rol by het gebeuren van ongeluk ken kunnen spelen. Kwesties van per soonlijke emoties of gezondheid van de chauffeur dus. Het stadje Solomon Rapids in de Amerikaanse staat Kansas kan moei lijk overbevolkt worden genoemd, er wonen n.l. maar vyf mensen; vier volwassenen en de achttien maanden oude Virginia Boden, de dreumes van deze foto. Al met al moet het voor Virginia in het stadje niet byzonder gezellig' zyn, Ook al hebben haar ouders haar een broertje of zusje be loofd Ruzie met andere kinderen heeft zy echter beslist nooit Minister Cals heide eerste paal voor studentenflats De minister van onderwijs, kunsten en wetenschappen, mr. J. M. L. Th. Cals heeft gisteren te Delft de eerste paal geslagen voor de bouw van ten minste drie studentenflats op een ter rein tegenover de Maria Duyslaan, die door de gemeente zyn aangebo den als geschenk bij het gouden ju bileum van de technische hogeschool. In zijn toespraak zei de minister, dat het zeker aanbeveling verdient dat de bouw van studentenflats waarmee de gemeente Delft thans als eerste is begonnen, door andere universiteit steden wordt gevolgd. Seretse Khama mag terug Officieel wordt meegedeeld, dat het door de Britten verbannen hoofd van de Bamangwato-stam in Beets- joeanaland, Seretse Khama, als amb teloos burger naar zijn land mag te rugkeien. Hij werd verbannen na zijn huwelijk met de Britse typiste Ruui Williams in 1948. Seretse Khama heeft voor zichzelf en zijn kinderen afstand gedaan van het leiderschap van de stam. Ook zijn oom, Tsjekedi, heeft afstand gedaan. Het leiderschap komt nu aan een raad onder voorzitterschap van Rase- bolai 'Kgamane. Deze kwam na Se retse Khama en zijn oom in aanmer king om als sitamhoofd te fungeren. De Verenigde Staten zullen West- Duitsland 24 vaartuigen van de voor malige Duitse Kriegsmarine terugge ven. Het zijn mijnenvegers, patrouil levaartuigen, een tanker, sleepboten, een nettenlegger en een logements vaartuig. De eerste indruk die men krygt by het bekijken van deze foto is, dat hier een vliegtuig na een noodlanding op het wa ter gezonken is, terwijl alleen het hoge kielvlak nog boven net water uitsteekt. Maar er is hier geen sprake van een ongeluk; dat dit vliegtuig bijna geheel in het water ligt is vol komen volgens plan. Het vliegtuig in kwes tie is de Lockheed C- 130 Hercules, een nieuw type transportvliegtuig van de Amerikaanse luchtmacht. Men heeft 't vliegtuig in 'n zwem bassin geplaatst en dit vol met water laten lopen, niet om te pro beren of de romp wa terdicht is. maar of hij niet scheuren of bars ten gaat onder een gro te druk van binnen uit. Men herinnert zich nog dat enkele jaren gele den 2 Engelse straal- verkeersvliegtuigen verongelukten, omdat de romp bij het vliegen op grote hoogte scheur de door de grote druk van de lucht binnen in het vliegtuig. De lucht druk wordt namelijk in het vliegtuig op een vrijwel constant peil ge houden en vermindert niet met de vlieghoogte, teneinde voor de inzit tenden het verblijf in een der-gelijk hoog vlie- f end vliegtuig mogelijk e maken. De druk van de buitenlucht vermin dert echter wel met het toenemen van de hoog te en naarmate men hoger gaat vliegen wordt de druk van bin nen uit op de wanden van de vliegtuigromp dus groter. Om er zeker van te zijn dat het vliegtuig tegen deze druk be stand is wordt de Her cules onder water be proefd en aan belastin gen onderworpen, die tweemaal zo zwaar zijn als in de praktijk ooit voorkomen. Men pompt daarom lucht in de on dergedompelde romp en eventuele scheuren of faten in de romp wor- en direct ontdekt om dat daardoor luchtbelle tjes naar buiten komen, verder heeft water het grote voordeel dat de druk zich in water veel geleidelijker voort plant; mocht de romp dus eventueel bezwy- ken, dan zal hy niet met geweld uit elkaar springen maar slechts langzaam scheuren. Men kan dan gemakke lijker vaststellen waar de zwakke plek was. De vele gewichten, die men op de staart vlakken ziet, dienen om de belastingen te stimuleren, die tijdens de vlucht op deze vlak ken optreden. De kruis snelheid van dit Ame rikaanse transport vliegtuig, dat met vier Allison schroefturbines is uitgerust, bedraagt 600 km per uur. Nog geen beslissing over oliebuisleiding Naar aanleiding van berichten, waarin wordt gemeld, dat inzake de aanleg van een oliebuisleiding naar het Ruhrgebïed besloten zou zijn de ze buisleïding aan te leggen met als beginpunt Rotterdam, wordt van be voegde zijde vernomen dat deze be richten onjuist zijn. Een beslissing dienaangaande zal eerst mogelijk zijn als het rapport beschikbaar zal zyn van een Ameri kaanse onderneming over de techni sche en economische uitvoerbaarheid en wenselijlcheid van een transeuro- pese buisleidingsysteem. Dit rapport zal niet voor het einde van dit jaar gereed zijn. In Nederland gebeuren per jaar 400.000 ongevallen Jaarlijks doen zich in de Nederland se bedrijven circa 400.000 ongevallen voor tachtig procent daarvan wordt veroorzaakt door menselijke schuld en de kosten daarvan wor den geraamd op rond 200 miljoen gul den per jaar. Dit bedrag is 25 miljoen gulden hoger dan het aanleggen van de ringdijk met de bijbehorende slui zen. gemalen enz. van oost Flevoland heeft gekost 175.000.000), Dit deelde de directeur van het vei ligheidsinstituut, ir. E. Spaan mede in zijn toelichting op de komende vei- ligheidsbeurs, die volgende voorjaar ln Amsterdam wordt gehouden. communisten byna uitsluitend op de gelijkheid van de .leer. In Rusland werd die voor het eerst verwerkelijkt en vandaar hebben de Chinezen hem met zijn lenistische stempel ontvan gen. Mao tse Toeng moet eens te gen het eind van de tweede wereld oorlog op de vraag, of hij Russi sche hulp gekregen had, geantwoord hebben: „O ja, zeer veel". Hij zou de vrager toen een boek hebben over handigd. Het was de „Geschiedenis van de communistische partij der Sowjet-Unie" en dit is vandaag de dag nog de bijbel van de Chinese communisten. Pekings loyaliteit ten opzichte van de marxistisch-leninis- tische leer betekent echter niet, dat het zich door Moskou in zyn binnen landse en ook nauwelijks in zijn buitenlandse politieke aangelegen heden de Les laat lezen. Men lieeft telkens opnieuw be weerd, dat Stalin geen bijzondere ln Peking zegt men: „Waar Rusland nu is, zullen wij morgen zijn" Zelden krijgt men in communistisch China boze of kritische opmer kingen over de Sowjet-Russen te horen, want dergelijke uitingen gel den als tegen-revolutionaire sabotage van de opbouw. Ook kan het gebeuren, dat een verkoopster, wanneer men vragend op de afschuwe lijke souvenirs en geschenk-artikelen wijst, bits „voor de Russen" zegt, of dat een reisrelatie met voldoening verklaart: „In onze stad zijn minder Russen dan vroeger". De Chinezen zijn niet enthousiast over de smakeloos geklede Sowjetvrouwen, en zeker niet, wanneer zij met grote pakketten een warenhuis verlaten. De Chinese regering moet voor de deskundigen uit de Sowjet-Unie relatief hoge salarissen betalen, terwijl Chinese ambtenaren met een karig loon tevreden moe ten zijn. Tussen de Russische vaklieden en de Chinese bestaat een za kelijke arbeidsverhouding, maar bijzonder hartelijke punten van con tact zijn er nauwelijks. Intussen is dit in politiek opzicht eigenlijk niet van gewicht. Zo maken immers de Engelsen graag grapjes ten koste van de Amerikanen Aldus Lily Abegg in een van de verhalen, die zij voor de Frankfur ter Allgemeine Zeitung schrijft over: haar reis door „het nieuwe China". De samenwerking tussen de Sowjets en de Chinezen, zo ver volgt zij, is thans nauwer dan ooit, want er zijn steeds meer deskundi gen nodig. Onlangs is het aantal „grote projecten" die door de Sow jet-Unie worden verzorgd, van 156 tot 211 verhoogd. Russen bouwen niet slechts fabrieken en geven niet alleen raad op de ministeries, maar zij bemoeien zich met allesde inrichting van een bureaukamer, hét begieten van een pas geplante boom en alle maar te bedenken on derwerpen, tot zelfs de bouw van varkensstallen. De Sowjet-raadgevers staan erop, dat hun aanwijzingen precies worden opgevolgd en daarbij genieten zij de volle steun van de Chinese regering. Zij kennen hun volk met zijn tech nische en wetenschappelijke onerva renheid. Iedereen, die vroeger met Chinezen te doen had, kan daarover meepraten. Vanwege deze leerlingenpositie tegenover de Sowjet-Unie mag men China echter niet als een satelliet aanduiden. De communistische bewe ging iii China- is uit eigen kracht en zonder Russische hulp groot gewor den.. .Stalin heeft zijn mening over de ..landbouwhervormers", zoals hij de Chinese communisten eens laatdun kend betitelde, eerst veranderd, toen deze al in het zadel zaten. De kracht, die in de uitgestrektheid en het grote aantal inwoners van China ligt, heeft het aanzien van China doen stijgen en de Chinezen meer ruggegraat ge geven. Kao Kang De hoge achting en waardering voor Moskou berust bij de Chinese Toen mevrouw Tadrick uit de Ame rikaanse stad Detroit, kort geleden een vreemd lawaai hoorde achter het pleisterwerk A an een van haar ka mermuren, kon zij niet vermoeden, dat het doffe gezoem, dat zy vernam, tot een voor haar „zoet" geluid zou uitgroeien. Toch was dat het geval, want wat zy achter het pleisterwerk ontdekte, was een zwerm bijen, die daar een flink aantal raten had ge bouwd. Toen de nijvere diertjes uit de woning verdreven waren, eiste mevrouw Tadrick de achtergebleven zuivère honing op als schadevergoe ding. De foto laat zien, hoe zy de zoete vloeistof verzamelde. achting voor Mao tse Toeng bezat. In Stalins tijd is de greep van de Sow jets op Mandsjoerije, waar Moskou 'n goede vriend in Kao Kang bezat, zeer vast gebleven. Maar Kao Kang is in het begin van 1954, na Stalins dood, geliquideerd, omdat hij Mands joerije ,.tot een eigen, onafhankelijk koninkrijk" had gemaakt. Dat was ongetwijfeld een overwinning voor Peking. Stalins opvolgers hebben heel Mandsjoerye opgegeven (de marine haven Port Arthur werd in mei 1955 ontruimd, hetgeen Rusland totnutoe nog nooit vrijwillig heeft gedaan. Klaarblijkelijk houdt men het thans in Moskou meer dan ooit voor juist, de territoriale eisen van China te ontzien, om in China een betrouw bare bondgenoot te behouden. Zwakkere partner Op het gebied van de buitenlandse Eolitiek bestaan ondanks de nauwe and zekere rivaliteiten, die intussen als normaal en natuurlijk kunnen worden aangeduid. Zo wordt zowel in Moskou als in Pek>hg met grote op lettendheid waargenomen, wat de partner in India uitvoert. Ook is Pe king zeer veel eraan gelegen, lid van de Verenigde Naties te worden, maar het is de vraag, of ook de Sowjet- Unie daarop zo belust is, als z£ voor geeft. Totnutoe heeft zij China's wens niet erg handig bepleit. Misschien is het Moskou niet onaangenaam, dat China op zijn bemiddeling aangewe zen is. Ondanks de verhouding leraar-leerling zijn China en Rusland politieke partners met gelijke rech ten, hoewel China de zwakste van de twee is. De zwakkere partner speelt de leerlingrol vrijwillig, daarbij den kend aan de woorden. „Waar Rus land nu is, zal China morgen zijn". Een uitdrukking, die opkwam na de stichting van de Volksrepubliek. Eén ding is zeker, aldus Lily Abegg: China is een onafhankelijke staat. Het is weliswaar zeer aangewezen op Russische hulp. maar kan desniette min zelfstandig beslissingen namen en handelen. STEUN VAN NEDERLAND NODIG Industrieën in Curacao's vrije havengebied Dé AntilUkaiise fégërmg beoogt een plan, waardoor Bonaire en dë 3 Bovenwindse Eilanden Saba, St. Eustatius en St. Maarten, kunnen worden verlost uit hun economisch isolement, en met name op eigen be nen zullen kunnen staan met land bouw, veeteelt en toerisme als inkom stenbronnen. Thans moeten de beide „rijke" eilanden, Aruba en Curasao, jaarlijks met belangrijke bedragen bijspringen in de begrotingen der vier andere eilanden. Om dit te kunnen bereiken heeft de Antilliaanse regering financiële en technische steun uit Nederland van node. Als eerste stap voor de Nederland se steun zal eerlang een interdepar tementale commissie worden inge steld, welk tot taak zal hebben, vast te stellen, langs welke hoofdlijnen het plan van de Antilliaanse regering zal moeten worden uitgewerkt. Voor ogen zou hierbij, naar hetA.N.P. vernam, de instelling staan van een autonoom lichaam, dat de zorg voor de economische ontwikkeling dér ge noemde eilanden op zich zai nemen. Opzet en werkwijze zullen, zo stelt men zich voor, ongeveer analoog zyn aan die ten aanzien van het Suri naamse tienjarenplan voor de econo mische ontwikkeling van Suriname* dat voor een groot deel door Neder land wordt gefinancierd. Intussen voeren Antilliaanse au toriteiten in Nederland eveneens overleg met betrekking tot vëfe- tiging'" van 'Nederlandse indu strieën in het vrije havengebied, dat' kort. geleden op Curagao. is ingesteld. Dit gebied geeft voor industrieën o.a. gelegenheid haar produkten aldaar op te slaan en te bewerken voor ver dere doorvoer naar de landen in het Karibi'sche gebied en Zuid- Amérika. Ir. Henriquez van de technisch-economische raad der Ned. Antillen heeft hiervoor over leg gepleegd met verschillende hiervoor in aanmerking komende industrieën in Nederland. Hij heeft de indruk, dat hiervoor bij deze industrieën vrij veel' belang stelling bestaat. Speelstraten in Amersfoort In de Amersfoortse gemeenteraad is gisteravond medegedeeld, dat- het in de bedoeling ligt voor de jeugd zgn. speelstraten te openen. De jeugd zal daar ongestoord kunnen rolschaatsen en spelen, doordat de straten voor het verkeer afgesloten zullen zijn. Zij, die in die straten autobezitter zijn, zullen slechts onder bepaalde voorwaarden hun wagen voor de woning mogen plaatsen. Algemene toeslag op de militaire pensioenen Bij de Tweede Kamer is ingediend het wetsontwerp tot verhoging van militaire pensioenen met een algeme ne toeslag (Algemene toeslagwet voor gepensioneerde militairen 1956) In de memorie van toelichting de len de minister van oorlog en marine en de minister van binnenlandse za ken a.i. onder meer mede, dat dit ont werp van wet uitsluitend betrekking heeft op de pensioenen, welke zijn verleend aan militairen en aan nabe staanden van milLtadren en gepen sioneerde militairen. Aan het systeem dat opgesloten ligt in de aanpa'ssings- toeslagwet voor gepensioneerden, kle ven juist voor het militaire personeel enige nadelen. Het gevolg van dit systeem is ge weest, dat militairen, gepensioneerd zijnde in bepaalde achtereenvolgende J'aren waarin geen wijzigingen voor- :wamen van de militaire wedden, een verschillende aanpassingstoeslag ont vingen, omdat in de salarissen van de rijksambtenaren in die jaren wel wij ziging was gekomen. Reconstructie van het salarisverloop van elke rang geeft de mogelijkheid de bezwaren van het systeem, gevolgd bij dé aan- passingstoeslagwet voor gepensio neerden, te ondervangen. De kosten van de voorgestelde voor ziening na aftrek van de bestaande toeslagen en extra-bijslag, worden ge raamd op ongeveer 14.000.000 to taal Twee vluchtende Hongaren aan grens doodgeschoten. Twee Hongaren werden gedood- toen zy bij Oberwarth over de grens trachtten te vluchten. De derde kwam veilig in Oostenrijk aan. Hij vroeg aan de Oostenrijkse autoritei ten om politiek asyl. Hij gaf als naam op Gyultia.Szilagyi. Hij vertelde de Oostenrijkse politie dat zijn twee vrienden. Laszlo Kineses (28) en Gyuia Spanjo (21) op 100 meter van de Oostenrijkse grens door de Hon gaarse grenspolitie werden ontdekt en werden gedood toen zij trachtten te vluchten. Toeneming omvang V.H.M.O. Blijkens door het Centraal Biu-eau voor de Statistiek gepubliceerde cij fers telde het voorbereidend hoger en middelbaar onderwijs op 10 septem ber 119.800 leerlingen tegen 108.800 een jaar tevoren (toeneming 10 Tot het eerste leerjaar werden toe gelaten 27.800 leerlingen tegen 25.200 in 1955. De groei was bij het Rooms-Katho- liek en Prot.-Ohr. onderwijs (resp. 13 en 11%) sterker dan bij het ander bijzonder en openbaar onderwijs (resp. 6 en 8%). Het aantal scholen steeg van 395 in 1955 tot 407 thans.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1956 | | pagina 11