Communistisch China: een leerüng
maar geen satelliet van Moskou
Kleur van auto's speelt een rol
bij ongelukken in het verkeer
HERCULESIN HET ZWEMBAD
ONTWIKKELINGSPLAN SABA
EN BOVENWINDSE EILANDEN
DONDERDAG 27 SEPTEMBER '56
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
15
SOW JETS ADVISEREN OVER VARKENSSTALLEN
P.T.T. selecteert chauffeurs aan de
hand van lessen met „brokken"
Blijkens bevindingen van de Nederlandse politie is bij sommige ver
keersongelukken aantoonbaar, dat de kleur van automobielen een rol
kan spelen bij het veroorzaken ervan. Herhaaldelijk is gebleken, dat
personenauto's ,niet gezien zijn", omdat de kleur van de carosserie
niet contrasteerde met de omgeving. Een lichte (b.v. grijswitte) wa
gen tegen een besneeuwde achtergrond, een groene wagen in het pol
derlandschap of een roestbruine wagen op klinkerweg kunnen zeer
bedrieglijk voor mede-weggebruikers zijn. De kleuren van wagens,
omgeving en wegdek in het algemeen dus kunnen gevaarlijk zijn in
dien zij optisch samenvloeien. Overwogen wordt om het gebruik van
bepaalde kleuren koetswerken te ontraden.
Een belangrijke factor is ook de
gezichtshoek van het oog. Juist in
het grensgebied van niet en wel
zien zullen contrasterende kleuren
beter spreken, dan ineenvloeiende.
Een Engels bedrijf heeft een ja
renlang onderzoek ingesteld naar
300 „brokkenmakers" uit 'n groep
van 6450 naar het uiterlijk gelijk-
waardigen.
Nam men aanvankelijk aan, dat de
brokken werden gemaakt door over
vermoeidheid of nervositeit, later
bleek, dat alle 300 brokkenmakers in
meerdere of mindere mate aan maag
zweren leden, welke aandoening by
eerder medisch onderzeok niet was
ontdekt.
Amerikaanse deskundigen deden
bij een grote transportfirma een diep
gaand onderzoek naar psychologisch
overheersende kenmerken van chauf
feurs die het meest bij ongelukken
betrokken waren.
Bij de goede ryders bleek, dat zij
emotioneel stabiel en zelfverzekerd
zijn en voorts, dat zij in evenwicht
waren in ae verhouding tot de omge
ving en technisch inzicht hadden.
Behoudens het laatste punt bleek,
dat de brokkenmakers van de firma
niet aan een of meer der drie eerste
voorwaarden voldeden.
De psychologische dienst van de
Nederlandse P.T.T. voert ook derge
lijke onderzoekingen op nog diepgaan
der wijze uit. Men tracht langs deze
weg te komen tot een nog scherper
selectie van chauffeurs voor de ryks-
automobieicentrale. Chauffeurs wor
den in groepen ingedeeld en wel zoda
nig, dat men de eigenschappen van
hen, die geen schade maken en die
weinig of zelfs veel schade maken
scheidt. Hoewel de grootste omzich
tigheid bij dit onderzoek wordt be
tracht. is wel duidelijk geworden, dat
de resultaten ervan bij het aanstellen
van nieuwe chauffeurs goed zijn.
Men kan, althans in grove ljjnen,
een aantal goede en minder goede
eigenschappen bij het psycholos^sche
onderzoek ontdekken, waardoor men
met vrij grote zekerheid kan vaststel
len of een man zeer, matig of niet ge
schikt is voor het chauffeursberoep.
Voorzichtigheid is echter ook met de
ze resultaten nog geboden, omdat (la-
tere) levensomstandigheden zeker
een rol by het gebeuren van ongeluk
ken kunnen spelen. Kwesties van per
soonlijke emoties of gezondheid van
de chauffeur dus.
Het stadje Solomon Rapids in de
Amerikaanse staat Kansas kan moei
lijk overbevolkt worden genoemd, er
wonen n.l. maar vyf mensen; vier
volwassenen en de achttien maanden
oude Virginia Boden, de dreumes van
deze foto. Al met al moet het voor
Virginia in het stadje niet byzonder
gezellig' zyn, Ook al hebben haar
ouders haar een broertje of zusje be
loofd Ruzie met andere kinderen
heeft zy echter beslist nooit
Minister Cals heide eerste
paal voor studentenflats
De minister van onderwijs, kunsten
en wetenschappen, mr. J. M. L. Th.
Cals heeft gisteren te Delft de eerste
paal geslagen voor de bouw van ten
minste drie studentenflats op een ter
rein tegenover de Maria Duyslaan,
die door de gemeente zyn aangebo
den als geschenk bij het gouden ju
bileum van de technische hogeschool.
In zijn toespraak zei de minister, dat
het zeker aanbeveling verdient dat
de bouw van studentenflats waarmee
de gemeente Delft thans als eerste is
begonnen, door andere universiteit
steden wordt gevolgd.
Seretse Khama mag terug
Officieel wordt meegedeeld, dat
het door de Britten verbannen hoofd
van de Bamangwato-stam in Beets-
joeanaland, Seretse Khama, als amb
teloos burger naar zijn land mag te
rugkeien. Hij werd verbannen na zijn
huwelijk met de Britse typiste Ruui
Williams in 1948.
Seretse Khama heeft voor zichzelf
en zijn kinderen afstand gedaan van
het leiderschap van de stam. Ook zijn
oom, Tsjekedi, heeft afstand gedaan.
Het leiderschap komt nu aan een
raad onder voorzitterschap van Rase-
bolai 'Kgamane. Deze kwam na Se
retse Khama en zijn oom in aanmer
king om als sitamhoofd te fungeren.
De Verenigde Staten zullen West-
Duitsland 24 vaartuigen van de voor
malige Duitse Kriegsmarine terugge
ven. Het zijn mijnenvegers, patrouil
levaartuigen, een tanker, sleepboten,
een nettenlegger en een logements
vaartuig.
De eerste indruk die
men krygt by het
bekijken van deze
foto is, dat hier
een vliegtuig na een
noodlanding op het wa
ter gezonken is, terwijl
alleen het hoge kielvlak
nog boven net water
uitsteekt. Maar er is
hier geen sprake van
een ongeluk; dat dit
vliegtuig bijna geheel
in het water ligt is vol
komen volgens plan.
Het vliegtuig in kwes
tie is de Lockheed C-
130 Hercules, een nieuw
type transportvliegtuig
van de Amerikaanse
luchtmacht. Men heeft
't vliegtuig in 'n zwem
bassin geplaatst en
dit vol met water laten
lopen, niet om te pro
beren of de romp wa
terdicht is. maar of hij
niet scheuren of bars
ten gaat onder een gro
te druk van binnen uit.
Men herinnert zich nog
dat enkele jaren gele
den 2 Engelse straal-
verkeersvliegtuigen
verongelukten, omdat
de romp bij het vliegen
op grote hoogte scheur
de door de grote druk
van de lucht binnen in
het vliegtuig. De lucht
druk wordt namelijk in
het vliegtuig op een
vrijwel constant peil ge
houden en vermindert
niet met de vlieghoogte,
teneinde voor de inzit
tenden het verblijf in
een der-gelijk hoog vlie-
f end vliegtuig mogelijk
e maken. De druk van
de buitenlucht vermin
dert echter wel met het
toenemen van de hoog
te en naarmate men
hoger gaat vliegen
wordt de druk van bin
nen uit op de wanden
van de vliegtuigromp
dus groter.
Om er zeker van te
zijn dat het vliegtuig
tegen deze druk be
stand is wordt de Her
cules onder water be
proefd en aan belastin
gen onderworpen, die
tweemaal zo zwaar zijn
als in de praktijk ooit
voorkomen. Men pompt
daarom lucht in de on
dergedompelde romp en
eventuele scheuren of
faten in de romp wor-
en direct ontdekt om
dat daardoor luchtbelle
tjes naar buiten komen,
verder heeft water het
grote voordeel dat de
druk zich in water veel
geleidelijker voort
plant; mocht de romp
dus eventueel bezwy-
ken, dan zal hy niet
met geweld uit elkaar
springen maar slechts
langzaam scheuren.
Men kan dan gemakke
lijker vaststellen waar
de zwakke plek was.
De vele gewichten,
die men op de staart
vlakken ziet, dienen
om de belastingen te
stimuleren, die tijdens
de vlucht op deze vlak
ken optreden. De kruis
snelheid van dit Ame
rikaanse transport
vliegtuig, dat met vier
Allison schroefturbines
is uitgerust, bedraagt
600 km per uur.
Nog geen beslissing over
oliebuisleiding
Naar aanleiding van berichten,
waarin wordt gemeld, dat inzake de
aanleg van een oliebuisleiding naar
het Ruhrgebïed besloten zou zijn de
ze buisleïding aan te leggen met als
beginpunt Rotterdam, wordt van be
voegde zijde vernomen dat deze be
richten onjuist zijn.
Een beslissing dienaangaande zal
eerst mogelijk zijn als het rapport
beschikbaar zal zyn van een Ameri
kaanse onderneming over de techni
sche en economische uitvoerbaarheid
en wenselijlcheid van een transeuro-
pese buisleidingsysteem. Dit rapport
zal niet voor het einde van dit jaar
gereed zijn.
In Nederland gebeuren per
jaar 400.000 ongevallen
Jaarlijks doen zich in de Nederland
se bedrijven circa 400.000 ongevallen
voor tachtig procent daarvan
wordt veroorzaakt door menselijke
schuld en de kosten daarvan wor
den geraamd op rond 200 miljoen gul
den per jaar. Dit bedrag is 25 miljoen
gulden hoger dan het aanleggen van
de ringdijk met de bijbehorende slui
zen. gemalen enz. van oost Flevoland
heeft gekost 175.000.000),
Dit deelde de directeur van het vei
ligheidsinstituut, ir. E. Spaan mede
in zijn toelichting op de komende vei-
ligheidsbeurs, die volgende voorjaar
ln Amsterdam wordt gehouden.
communisten byna uitsluitend op de
gelijkheid van de .leer. In Rusland
werd die voor het eerst verwerkelijkt
en vandaar hebben de Chinezen hem
met zijn lenistische stempel ontvan
gen. Mao tse Toeng moet eens te
gen het eind van de tweede wereld
oorlog op de vraag, of hij Russi
sche hulp gekregen had, geantwoord
hebben: „O ja, zeer veel". Hij zou de
vrager toen een boek hebben over
handigd. Het was de „Geschiedenis
van de communistische partij der
Sowjet-Unie" en dit is vandaag de
dag nog de bijbel van de Chinese
communisten. Pekings loyaliteit ten
opzichte van de marxistisch-leninis-
tische leer betekent echter niet, dat
het zich door Moskou in zyn binnen
landse en ook nauwelijks in zijn
buitenlandse politieke aangelegen
heden de Les laat lezen.
Men lieeft telkens opnieuw be
weerd, dat Stalin geen bijzondere
ln Peking zegt men: „Waar Rusland
nu is, zullen wij morgen zijn"
Zelden krijgt men in communistisch China boze of kritische opmer
kingen over de Sowjet-Russen te horen, want dergelijke uitingen gel
den als tegen-revolutionaire sabotage van de opbouw. Ook kan het
gebeuren, dat een verkoopster, wanneer men vragend op de afschuwe
lijke souvenirs en geschenk-artikelen wijst, bits „voor de Russen"
zegt, of dat een reisrelatie met voldoening verklaart: „In onze stad
zijn minder Russen dan vroeger". De Chinezen zijn niet enthousiast
over de smakeloos geklede Sowjetvrouwen, en zeker niet, wanneer zij
met grote pakketten een warenhuis verlaten. De Chinese regering
moet voor de deskundigen uit de Sowjet-Unie relatief hoge salarissen
betalen, terwijl Chinese ambtenaren met een karig loon tevreden moe
ten zijn. Tussen de Russische vaklieden en de Chinese bestaat een za
kelijke arbeidsverhouding, maar bijzonder hartelijke punten van con
tact zijn er nauwelijks. Intussen is dit in politiek opzicht eigenlijk niet
van gewicht. Zo maken immers de Engelsen graag grapjes ten koste
van de Amerikanen
Aldus Lily Abegg in een van de
verhalen, die zij voor de Frankfur
ter Allgemeine Zeitung schrijft
over: haar reis door „het nieuwe
China". De samenwerking tussen
de Sowjets en de Chinezen, zo ver
volgt zij, is thans nauwer dan ooit,
want er zijn steeds meer deskundi
gen nodig. Onlangs is het aantal
„grote projecten" die door de Sow
jet-Unie worden verzorgd, van 156
tot 211 verhoogd. Russen bouwen
niet slechts fabrieken en geven niet
alleen raad op de ministeries, maar
zij bemoeien zich met allesde
inrichting van een bureaukamer,
hét begieten van een pas geplante
boom en alle maar te bedenken on
derwerpen, tot zelfs de bouw van
varkensstallen.
De Sowjet-raadgevers staan erop,
dat hun aanwijzingen precies worden
opgevolgd en daarbij genieten zij de
volle steun van de Chinese regering.
Zij kennen hun volk met zijn tech
nische en wetenschappelijke onerva
renheid. Iedereen, die vroeger met
Chinezen te doen had, kan daarover
meepraten.
Vanwege deze leerlingenpositie
tegenover de Sowjet-Unie mag men
China echter niet als een satelliet
aanduiden. De communistische bewe
ging iii China- is uit eigen kracht en
zonder Russische hulp groot gewor
den.. .Stalin heeft zijn mening over de
..landbouwhervormers", zoals hij de
Chinese communisten eens laatdun
kend betitelde, eerst veranderd, toen
deze al in het zadel zaten. De kracht,
die in de uitgestrektheid en het grote
aantal inwoners van China ligt, heeft
het aanzien van China doen stijgen
en de Chinezen meer ruggegraat ge
geven.
Kao Kang
De hoge achting en waardering
voor Moskou berust bij de Chinese
Toen mevrouw Tadrick uit de Ame
rikaanse stad Detroit, kort geleden
een vreemd lawaai hoorde achter het
pleisterwerk A an een van haar ka
mermuren, kon zij niet vermoeden,
dat het doffe gezoem, dat zy vernam,
tot een voor haar „zoet" geluid zou
uitgroeien. Toch was dat het geval,
want wat zy achter het pleisterwerk
ontdekte, was een zwerm bijen, die
daar een flink aantal raten had ge
bouwd. Toen de nijvere diertjes uit
de woning verdreven waren, eiste
mevrouw Tadrick de achtergebleven
zuivère honing op als schadevergoe
ding. De foto laat zien, hoe zy de
zoete vloeistof verzamelde.
achting voor Mao tse Toeng bezat. In
Stalins tijd is de greep van de Sow
jets op Mandsjoerije, waar Moskou
'n goede vriend in Kao Kang bezat,
zeer vast gebleven. Maar Kao Kang
is in het begin van 1954, na Stalins
dood, geliquideerd, omdat hij Mands
joerije ,.tot een eigen, onafhankelijk
koninkrijk" had gemaakt. Dat was
ongetwijfeld een overwinning voor
Peking. Stalins opvolgers hebben heel
Mandsjoerye opgegeven (de marine
haven Port Arthur werd in mei 1955
ontruimd, hetgeen Rusland totnutoe
nog nooit vrijwillig heeft gedaan.
Klaarblijkelijk houdt men het thans
in Moskou meer dan ooit voor juist,
de territoriale eisen van China te
ontzien, om in China een betrouw
bare bondgenoot te behouden.
Zwakkere partner
Op het gebied van de buitenlandse
Eolitiek bestaan ondanks de nauwe
and zekere rivaliteiten, die intussen
als normaal en natuurlijk kunnen
worden aangeduid. Zo wordt zowel in
Moskou als in Pek>hg met grote op
lettendheid waargenomen, wat de
partner in India uitvoert. Ook is Pe
king zeer veel eraan gelegen, lid van
de Verenigde Naties te worden, maar
het is de vraag, of ook de Sowjet-
Unie daarop zo belust is, als z£ voor
geeft. Totnutoe heeft zij China's wens
niet erg handig bepleit. Misschien is
het Moskou niet onaangenaam, dat
China op zijn bemiddeling aangewe
zen is. Ondanks de verhouding
leraar-leerling zijn China en Rusland
politieke partners met gelijke rech
ten, hoewel China de zwakste van de
twee is. De zwakkere partner speelt
de leerlingrol vrijwillig, daarbij den
kend aan de woorden. „Waar Rus
land nu is, zal China morgen zijn".
Een uitdrukking, die opkwam na de
stichting van de Volksrepubliek.
Eén ding is zeker, aldus Lily Abegg:
China is een onafhankelijke staat.
Het is weliswaar zeer aangewezen op
Russische hulp. maar kan desniette
min zelfstandig beslissingen namen
en handelen.
STEUN VAN NEDERLAND NODIG
Industrieën in Curacao's
vrije havengebied
Dé AntilUkaiise fégërmg beoogt
een plan, waardoor Bonaire en dë
3 Bovenwindse Eilanden Saba, St.
Eustatius en St. Maarten, kunnen
worden verlost uit hun economisch
isolement, en met name op eigen be
nen zullen kunnen staan met land
bouw, veeteelt en toerisme als inkom
stenbronnen. Thans moeten de beide
„rijke" eilanden, Aruba en Curasao,
jaarlijks met belangrijke bedragen
bijspringen in de begrotingen der vier
andere eilanden.
Om dit te kunnen bereiken heeft
de Antilliaanse regering financiële en
technische steun uit Nederland van
node.
Als eerste stap voor de Nederland
se steun zal eerlang een interdepar
tementale commissie worden inge
steld, welk tot taak zal hebben, vast
te stellen, langs welke hoofdlijnen
het plan van de Antilliaanse regering
zal moeten worden uitgewerkt. Voor
ogen zou hierbij, naar hetA.N.P.
vernam, de instelling staan van een
autonoom lichaam, dat de zorg voor
de economische ontwikkeling dér ge
noemde eilanden op zich zai nemen.
Opzet en werkwijze zullen, zo stelt
men zich voor, ongeveer analoog zyn
aan die ten aanzien van het Suri
naamse tienjarenplan voor de econo
mische ontwikkeling van Suriname*
dat voor een groot deel door Neder
land wordt gefinancierd.
Intussen voeren Antilliaanse au
toriteiten in Nederland eveneens
overleg met betrekking tot vëfe-
tiging'" van 'Nederlandse indu
strieën in het vrije havengebied,
dat' kort. geleden op Curagao. is
ingesteld. Dit gebied geeft voor
industrieën o.a. gelegenheid
haar produkten aldaar op te
slaan en te bewerken voor ver
dere doorvoer naar de landen in
het Karibi'sche gebied en Zuid-
Amérika. Ir. Henriquez van de
technisch-economische raad der
Ned. Antillen heeft hiervoor over
leg gepleegd met verschillende
hiervoor in aanmerking komende
industrieën in Nederland. Hij
heeft de indruk, dat hiervoor bij
deze industrieën vrij veel' belang
stelling bestaat.
Speelstraten in Amersfoort
In de Amersfoortse gemeenteraad
is gisteravond medegedeeld, dat- het
in de bedoeling ligt voor de jeugd zgn.
speelstraten te openen. De jeugd zal
daar ongestoord kunnen rolschaatsen
en spelen, doordat de straten voor het
verkeer afgesloten zullen zijn. Zij, die
in die straten autobezitter zijn, zullen
slechts onder bepaalde voorwaarden
hun wagen voor de woning mogen
plaatsen.
Algemene toeslag op de
militaire pensioenen
Bij de Tweede Kamer is ingediend
het wetsontwerp tot verhoging van
militaire pensioenen met een algeme
ne toeslag (Algemene toeslagwet
voor gepensioneerde militairen 1956)
In de memorie van toelichting de
len de minister van oorlog en marine
en de minister van binnenlandse za
ken a.i. onder meer mede, dat dit ont
werp van wet uitsluitend betrekking
heeft op de pensioenen, welke zijn
verleend aan militairen en aan nabe
staanden van milLtadren en gepen
sioneerde militairen. Aan het systeem
dat opgesloten ligt in de aanpa'ssings-
toeslagwet voor gepensioneerden, kle
ven juist voor het militaire personeel
enige nadelen.
Het gevolg van dit systeem is ge
weest, dat militairen, gepensioneerd
zijnde in bepaalde achtereenvolgende
J'aren waarin geen wijzigingen voor-
:wamen van de militaire wedden, een
verschillende aanpassingstoeslag ont
vingen, omdat in de salarissen van de
rijksambtenaren in die jaren wel wij
ziging was gekomen. Reconstructie
van het salarisverloop van elke rang
geeft de mogelijkheid de bezwaren
van het systeem, gevolgd bij dé aan-
passingstoeslagwet voor gepensio
neerden, te ondervangen.
De kosten van de voorgestelde voor
ziening na aftrek van de bestaande
toeslagen en extra-bijslag, worden ge
raamd op ongeveer 14.000.000 to
taal
Twee vluchtende Hongaren
aan grens doodgeschoten.
Twee Hongaren werden gedood-
toen zy bij Oberwarth over de grens
trachtten te vluchten. De derde
kwam veilig in Oostenrijk aan. Hij
vroeg aan de Oostenrijkse autoritei
ten om politiek asyl. Hij gaf als naam
op Gyultia.Szilagyi. Hij vertelde de
Oostenrijkse politie dat zijn twee
vrienden. Laszlo Kineses (28) en
Gyuia Spanjo (21) op 100 meter van
de Oostenrijkse grens door de Hon
gaarse grenspolitie werden ontdekt
en werden gedood toen zij trachtten
te vluchten.
Toeneming omvang V.H.M.O.
Blijkens door het Centraal Biu-eau
voor de Statistiek gepubliceerde cij
fers telde het voorbereidend hoger en
middelbaar onderwijs op 10 septem
ber 119.800 leerlingen tegen 108.800
een jaar tevoren (toeneming 10
Tot het eerste leerjaar werden toe
gelaten 27.800 leerlingen tegen 25.200
in 1955.
De groei was bij het Rooms-Katho-
liek en Prot.-Ohr. onderwijs (resp.
13 en 11%) sterker dan bij het ander
bijzonder en openbaar onderwijs
(resp. 6 en 8%). Het aantal scholen
steeg van 395 in 1955 tot 407 thans.