Droom van dertig jaar vervuld: Rotterdam werkt aan luchthaven Hoe Sowjet-troepen afscheid nemen Cantor zou tweede haven zoeken „DE HONDERDDUIZEND ERUIT" BIJ DE WERELDOMROEP WOENSDAG 26 SEPTEMBER 1956 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT „DOVES" MAKEN SUCCESVOLLE PROEF LAN DIN GEN „Zestienhoven": centrum voor het kleine luchtverkeer (Van onze speciale verslaggever.) Als een enorme letter P, waarvan ze de poot veel te lang hebben gemaakt, ligt Rotterdams nieuwe luchthaven Zestienhoven onder onze De Havilland „Dove". Met z'n achten zitten we in dit knusse twee- motorige machientje, een van de „Doves" van Morton Air Services Ltd., die straks, na 1 oktober, tweemaal daags op Zestienhoven zullen landen. Het is plezierig vliegen. Zo'n „Duifje" maakt niet veel lawaai, de landing na een rondje boven Rotterdam is perfect, je hebt veel meer het gevoel echt te vliegen, dan in een grote machine. Dat zullen zakenlieden ondervinden, die gebruik gaan maken van deze tweede commerciële luchthaven. Ze zullen overigens niet gaan vliegen met die „Doves", omdat het zulke plezierige machientjes zijn. Ze zullen er in stappen, omdat ze daar in Rotterdam in tien minuten op de luchthaven zijn (en van Den Haag in 20 minuten), in korte tijd door de formaliteiten heen kunnen komen met alles, wat daarbij hoort en dan binnen anderhalf uur op Croydon landen. En ook daar wordt dat handjevol passagiers snel „afgehandeld", per bus naar een trein gebracht en ver der naar Londen vervoerd. Zoals de dienstregeling nu is opgezet, kan iemand de hele dag in Londen zijn en zijn zaken afdoen en op een redelijke tijd 's avonds weer thuiskomen zon der lange busritten van en naar de luchthaven. Hier luchthaven Rotterdam" Zoals Zestienhoven er nu uitziet, doet het denken aan Schiphol van tien jaar geleden. Beton en zand voe ren de boventoon. En als het regent, modder. Hier en daar een barak je en een woonwagen. En verder de skelet ten van een voorlopig stationsge bouw en loodsen, een houten ver keerstoren, technisch perfect, maar óók voorlopig. Zestienhoven is al een oude droom. Dertig jaar oud, en bij tijden een nachtmerrie. Maar nu zegt direc teur Van den Hoek, als hij de tele foon aanneemt in zijn houten keetje: „Hier luchthaven Rotterdam Het klinkt een beetje eigenwijs, als je naar buiten kijkt. „Maar we zijn toch verder dan vroeger, toen zeiden we: Hier vliegveld Waalhaven", meent de heer Van den Hoek. Rotterdam heeft gevochten voor zijn nieuwe luchthaven. Wat het wil de, heeft het niet gekregen: een tweede nationale luchthaven. Zestien hoven zal echter nu het centrum worden voor het „kleine luchtver keer". Dat zrjn dan in de eerste plaats de nieuwe lijnen, die dit veld ?aan verbinden met Londen en char- ers. Verder zal de Nederlandse Heli kopter Industrie maker van de „Kolibri" er worden gevestigd. Voorts Aero Ypenburg, de Nationale Luchtvaartschool, de Rijkslucht vaartschool, enige particuliere lucht vaartondernemingen, die zich op be sproeiing etc. toeleggen en bovendien zullen de van Ypenburg verdreven sportvliegers er terecht kunnen. Het grote luchtverkeer komt er niet. Zelfs niet om uit te wijken. Want de baan is daarvoor net iets te kort. En het maximum gewicht, dat er mag landen is tot 20 ton beperkt. Dat betekent, dat een Dakota en straks de Friendship er mogen lan den. Maar de Convair al niet meer en groter dan Convair helemaal niet. Maar er is geen man overboord: Zestienhoven lean naar alle kanten uitbreiden. Mocht het beleid ten aan zien van een tweede luchthaven zich wjjzigen, dan kan Rotterdam aan zienlijk meer opvangen, dan waar voor Zestienhoven nu is opgezet. En met die ene baan, die officieel aan geduid is met 06-24, wat neerkomt op ongeveer noord-oost-zuidwest, kan men behoorlijk uit de voeten. Als ze de wind mee hebben Voorlopig zal de baan zo nodig verlicht worden met „goose-necks" (ganzehalzen)een soort petro- leumfakkels, die langs het beton worden opgesteld. De kabels voor een definitieve baanverlichting liggen er al: het wachten is op de apparatuur. Ook al voorlopig is de brandweer, die nu al aan alle eisen voldoet, maar in februari wordt vervangen door het mo dernste materiaal, waaronder een Tien minuten van het centrum van Rotterdam en twintig minuten van Den Haag ligt Rotterdams luchtha ven in de polder Zestienhoven. z.g. „crashtender" van het lucht machttype. Het ziet er allemaal nog provisorisch uit. Het zal nog wel even duren, voor alles klaar is en het op een echte luchthaven gaat lijken. Maar als men het tem- fio weet vol te houden, zal dit al- emaal niet lang duren. Op drie oktober 1955 is men aan de baan begonnen. Nu is die klaar: dat be tekent, dat binnen het jaar 120.000 vrachtautoladingen zand zijn gestort in de bedding, waarop later het beton moest komen. Nu zijn het nog proeflandingen, die de „Doves" van Morton en Lon don-Rotterdam Airways maken en in de komende weken ook de Bristol Freighters van Air-Charter Ltd. Die eerste proeflandingen waren een groot succes. Maar na 1 oktober kan ledereen ook vertrekken van Luchthaven Rot terdam. Lekker vlug. Zonder poespas. Maar zeker niet minder veilig en ef ficiënt. Daar zorgen de toren, de ha venmensen en de vliegers zelf wel voor. Precies volgens de regels en zonder enig risico te nemen. „Klein" luchtverkeer. Akkoord, maar ook klein luchtverkeer kan een grote toe komst hebben. Het AVRO-programma in het komend seizoen. In het seizoen 1956/1957 zal de A. V. R. O. in de rubriek ernstige mu ziek doorgaan met de serie „Expe rimentele muziek." Deze reeks staat onder leiding van Henk Badings en Ton de Leeuw. Felix de Nobel zal 'n rubriek „Koorklanken" leiden. De componist en muziekpedagoog Henk Stam zal een reeks inleidingen hou den getiteld „Inleiding tot muziekbe grip." Voorts vermeldt de rubriek ernstige muziek „Muzikale coryfeeën", „Het uur der zangkunst", „Mengelberg concerten", concerten door het Con certgebouworkest, nieuwe rubrieken zoals „De duosonate voor viool en alt viool" samengesteld door Willem Noske en een aantal jubileum- en andere herdenkingsconcerten. In de rubriek „Lichte muziek" zal men de bekende orkesten kunnen be luisteren. In de cabaretprogramma's zal men kunnen luisteren naar Alexander Po- la, die een maandelijks cabaretpro gramma zal schrijven, naar Martie verdenius, Chiel de Boer, Rens van Dorth en Alex de Haas in het pro gramma „Uit de schuiflade." In „De notedop" brengen Emile Kellenaars en Ype Hoeweler in een serie van acht uitzendingen „Offen bach en zijn Parijs". Transcriptie-programma's naar honderd landen De 100.000 er uit! Dat is de slagzin, die dezer dagen in opname studio's, regelliamers en bureaus van Radio Nederland Wereldom roep te Hilversum opgeld deed. Want het honderdduizendste „transcriptieprogramma" werd verzonden, om in Canada ten ge hore té worden gebracht. De wereldomroep heeft namelijk en dat is in Nederland zelf nog weinig bekend behalve de eigen uitzendingen in zes talen naar alle continenten ook een afdeling, die programma's in nog veel meer ta len ter beschikking stelt van an dere radiostations over de gehele wereld. Deze op band of plaat opgenomen programma's worden thans naar meer dan honderd landen verstuurd. Dank zij de internationale staf van medewerkers, kunnen de afdelingen van de Wereldomroep programma's uit hun uitzendingen geschikt maken Herziening lijst van goederen met verhoogde omzetbelasting. Bij de Tweede Kamer is een wets ontwerp ingediend, dat strekt tot wij ziging van de lijst van goederen, waarvan de omzetbelasting bij in voer werd verhoogd bij Koninklijk Besluit van 23 april en 20 augustus van dit jaar. Deze wijzigingen komen er op neer, dat voor een aantal goede ren uit de sector ijzer en staal de om zetbelasting van een half tot drie pro cent wordt verlaagd. Voor een aantal andere goederen is het percentage verhoogd. voor transcriptie, of ook speciale op namen tot dit doel vervaardigen. Niet alleen wetenswaardigheden over ons land, maar ook muziek en dan uiteraard vooral die van Ne derlandse componisten en van Ne derlandse orkesten en solisten wordt op deze wijze over de hele wereld bekend gemaakt; Radio Ne derland Wereldomroep vervult hier mee een culturele missie van uitzon derlijk belang. Het honderdduizendste program ma is de compositie „De Vo gels" van Alphons Diepenbroek (18621921), uitgevoerd door het Residentieorkest onder lei ding van Willem van Otterloo en opgenomen tijdens het Holland Festival van dit jaar. Oorlogs- en rampschade Volgens de ontwerpbegroting van financien nadert de afwikkeling van de oorlogsschadeverplichtingen haar voltooiing. Een zodanige concentratie van de schade-enquêtecommissie zal mogelijk zijn, dat er eind 1957 nog maar drie of vier overblijven. De afwikkeling van de schade aan onroerend goed in de privaatrechte lijke sector en afdoening van schade gevallen in de publiekrechtelijke sec tor vereisen nog aanzienlijke bedra gen. Men verwacht dat de afwikke ling v^n de zogenaamde nieuwe ge vallen in '57 haar beslag zal krijgen. Voor zover de afwikkeling van de wa'ersnoodschade in 1957 nog uitga ven zal vergen, zullen deze, de uit gaven in de agrarische sector uitge zonderd, geheel kunnen worden ge kweten uit de bedragen, welke van het dienstjaar 1956 naar 1957 zullen kunnen worden overgebracht. Ten be hoeve van de nog resterende werk zaamheden in de agrarische sector wordt nog een bedrag van f 7,8 mil joen uitgetrokken. Zo ongeveer zal het stationsgebouw van Luchthaven Rotterdam er uit zien. Voorlopig is het nog niet zover: wie 1 oktober in een „Dove" stapt, wordt gewogen in een woonwagen en wandelt tussen nog heel veel rommel naar de machine. Die rommel is bezig in een Rotterdams tempo te verdwijnen Burgemeester knipte lint door en at het op i Linten doorknippende burge- I meesters zijn vrij alledaags i voorkomende verschijningen in Nederland. Het zal echter niet 1 eerder voorgekomen zijn, dat i een burgervader na verrichting i van deze symbolische daad 1 het lint broederlijk met andere genodigden deelde en onder 'n i goedkeurende blik verorberde. e Deze prestatie werd geleverd I door burgemeester A. Ooster- hoff van de gemeente Wonse- i radeel bij de opening van een e nieuwe brug in het dorp Gaast I bij Makkum. Door ziekte van y i de burgemeester was boven- I dien door de geduldige buurt- bewoners de opening van de brug een half jaar uitgesteld, het lint hing toen reeds e in de schoorsteen. Het bestond I namelijk uit een streng keurig in cellofaan verpakte boeren- worst. Bij een vorige gelegen- lieid had de burgervader dit produkt, de trots van Gaast, roemrijk geprezen en uit dank voor deze attentie was men se- p dert die gelegenheid vastbe- sloten bij de volgende plechtig- held een lint van deze delïca- tesse te spannen. De burge- p meester toonde zich over deze vondst bijzonder enthousiast. In het verlengde van de Hoofd poortstraat in Zierikzee begint de uit valsweg naar Schouwen, die een be langrijk deel van het zware verkeer uit de binnenstad weg houdt. De nieu we weg, met °V de achtergrond de molen die het bolwerk beheerst, wordt zo spoedig mogelijk beplant en zal volgens het besluit van de gemeente raad Laan van SaAnt-Hilaire worden genoemd. (Foto P.Z.C.j REISPLAN WORDT AL OPGEMAAKT.. Vier adviseurs in Parijs (Van onze correspondent) Vier adviseurs van de Ameri kaanse multimiljonair Hyman B. Cantor zijn te Parijs gearriveerd om hun baas raad te geven inzake zijn plan voor de inmiddels al be kend geworden trans-atlantische toeristendienst. Ze hebben even eens tot taak een reis door vier Europese landen te organiseren. Blijkens vertrouwelijke verklarin- Sen, gedaan in intieme kring zou antor voorkeur hebben voor Zee- brugge, maar niettemin nog een twee de haven willen kiezen, niet te ver van Zeebrugge verwijderd. Hij beschouwt één haven nogal riskant in verband met sociale spanningen, onderhouds werken in de haven enz. Amsterdam, dat zich inmiddels met vertraging ook kandidaat heeft gesteld, zou eventu eel als tweede haven in aanmerking kunnen komen. Vooral de ligging van Amsterdam in het noordelijke deel van Nederland beschouwen de advi seurs belangrijk als uitgangspunt voor de trip door Europa. Zo'n trip zal nochtans maar vier dagen duren. Voor Nederland en België samen heeft men één dag uitgetrokken, voor Duitsland an derhalve dag en voor Frankrijk eveneens anderhalve dag. Van be lang is wel, dat als streefdatum 1 april 1959 wordt genoemd en on der meer de bloemtiollenvelden zul len worden bezocht. Zeebrugge, aldus vernamen we te lefonisch uit Brussel, heeft nog geen definitief ja-woord ontvangen. Men wacht er ongeduldig op de uiteindelij ke beslissing van Cantor. Te Parijs Alle shows hebben hetzelfde ritme Het afscheid nemen van militaire Sowjet-eenheden wordt, naar het schijnt, in Oost-Duitsland een doorlopende voorstelling, zo schrijft de „Frankfurter Allgemeine Zeitung". Binnen de laatste zes weken reden wij op uitnodiging van de Sowjets naar Brandenburg en Maagden burg, naar Oraniënburg en naar Finsterwalde, een klein, idillisch stadje aan de rand van het Spreew oud. De Sowjet-Russen, aldus het Frankfortse blad, hebben blijkbaar een speciale organisatiestaf in het leven geroepen, die met deze afscheidsplechtïgheden voor troepen is belast. Bijzonder origineel zijn de heren niet; elke show verloopt bijna op de minuut precies in hetzelfde ritme als elke andere. Ook de requisieten zijn dezelfde: van de met rood doek versierde en met Perzische tapijten belegde ere tribune tot de comfortabele Russische toiletten-wagen. Een Russische elite compagnie men kent intussen de gezichten van deze „lange kerels" en hun commandanten met de grijze spitsbaard paradeert overal in ge lijke stijl en gelijke samenstelling de eretribune voorbij. Bij de ceremonie behoort altijd ook het bij wijze van défilé overvliegen van de modernste Sowjet-straaljagers, die in de Sowjet- zone van Duitsland achterblijven, ter wijl vliegtuigen van oudere soort dan met hun piloten Midden-Duitsland verlaten. Voor de waarnemer hebben deze propagandistische af scheids plechtigheden iets mysterieus. Bete kent die demobilisatie van Sowjet- troepen in de Russische zone een be paalde politiek De aan de deze cere moniën deelnemende geallieerde ver bindingsofficieren zouden niet telkens weer verschijnen, wanneer zij zich niet er mee bezighielden, hier een raadsel op te lossen. Wat is tot nu toe voor aller ogen uit Oost-Duitsland teruggetrokken In Brandenburg een divisie van de Russische luchtmacht, uitgerust met verouderde machines, welker motoren wel iets weg hadden van die der vroegere stuka's. In Oraniënburg waren het honderd Rus sische gevechtsvliegtuigen, onhandi- reaanse oorlog modern waren. An diers is het evenwel gesteld met de Russische tankeenheid, die met mo derne voertuigen uit de omgeving van Maagdenburg werd teruggetrok ken. Het is niet precies bekend, hoe veel troepen de Russen wel on derhouden in Oost-Duitsland. Het is evenmin bekend, hoeveel er bij deze demobilisatie de „zone" heb ben verlaten. De afseheidsceremonies voor de troepen hebben het karakter van een militair schouwspel In minia tuur. De Russen maken er geen geheim van. Zij komen met hun vrouwen en eten en drinken op een laken in de vrije natuur. De Russische offiiieren nemen daarbjj een zkère koloniale stijl aan. Bij deze gelegenheden is de „volks- politie" alleen maar uitvoerend or gaan. Wanneer zü soms in al te grote angst westelijke journalisten verbiedt, vliegtuigen te bezichtigen, dan komt er een of andere Rus en staat het toe. Wanneer westelijke waarnemers een door de Oost-Berlijn- se persdienst georganiseerde rit te omslachtig is, vinden zij een open oor bij de Russen, die hun zonder meer een „Propusk" ter hand stellen. De Sowjet-Russeh is het, zonder consi deratie voor de „souvereine" Sowjet- gevechtsvliegtuigen, ge toestellen, die nauwelijks nog ge- zone van Duitsland, alleen maar te vechtswaardig zijn. In Finsterwalde doen om het gewenste propaganda- vertrokken negentig jagers van het resultaat van hun troepenverminde- i, die ten tijde type Mig 15, i tijde van de Ko-1 ring. veronderstelt men evenwel, dat de keuze van Zeebrugge vrijwel zeker is. De trans-Atlantische toeristendienst van Cantor, die twintig jaar geleden nog als bordenwasser zijn broodje verdiende, moet een fantastische on derneming worden, waarbij zoveel mogelijk eigen bedrijven zullen wor den ingeschakeld. Cantor wil in Ne derland, België. Frankrijk en Duits land eigén hotels, eigen restaurants en eigen cabarets stichten met Euro pees personeel en artiesten. Het is nog niet bekend waar de beide oce aanreuzen van 90.000 ton, die ieder accommodatie moeten hebben voor 6000 passagiers en 1200 man perso neel zullen worden gebouwd. Cantor heeft echter zelf gezegd, dat nog ze ker niet vast staat, dat de beide sche pen in U.S.A. zullen worden gebouwd. Er doen hardnekkige geruchten de ronde, dat zijn medewerkers reeds in verbinding staan met diverse, Euro pese scheepswerven, maar een beves tiging hiervan is (nog) niet te krij gen. Voorzover thans uit de plannen bljjkt zullen ook in Nederland diverse (korte) trajecten per toeringcar moe ten worden gereden. Aangezien iedere groep uit 6000 man bestaat moet hjj daartoe de beschikking hebben over 200 ultra-moderne, luxe autobussen. Het is nog niet bekend of dit vervoer door particuliere ondernemers of door Cantor zelf zal worden verzorgd. Ver moed wordt, dat Cantor zal proberen tot een fusie van autobusondernemers te komen en zich financieel ook in die fusie zal interesseren. Medewerking Landbouwschap aan Stichting Vee-arbitrage Het bestuur /an het Landbouw schap zal, zoals gemeld, medewer king verlenen aan de totstandkoming van een Stichting voor Veearbitrage, die behalve voorlichting over dit on derwerp, zal trachten eventuele ge schillen langs de weg van minnelyke schikking tot oplossing te brengen. Het besluit van he Landbouwschap werd pas na uitgebreide discussie ge nomen, omdat in de kringen van het K.N.L.C. en C.B.TB. blijkbaar enige twjjfel aan het nut ervan en onge rustheid over de kosten ervan be stond. De bedoeling van de nieuwe stich ting is, uitbreiding te geven aan de werkzaamheden van de thans be staande Vereniging voor Veearbitra ge, waarbij wel de georganiseerde vee- en varkenshandel, maar niet de veehouders aangesloten zijn. Uit de toelichting ter vergadering van het Landbouwschap werd duide lijk, dat men zich bij de behandeling van de begroting voor 1957 nog na der zal kunnen beraden over de kos ten, die een en ander meebrengt. Er zijn organisatorische kosten, die ver oorzaakt worden door het verlangen de arbitrage ook te bevorderen in provincies, waar zij nog maar moei lijk aan de gang kan komen. Deze kosten bedragen naar schatting en kele duizenden guldens. Dan zijn er de kosten voor de indi viduele boer, die op de markt van de diensten van de arbitragecommissies gebruik wil maken. Men heeft in Noord-Holland de ervaring opgedaan, dat hierbij op ongeveer tien gulden per geval moet worden gerekend. Het is de bedoeling, dat het Land bouwschap zich nu eerst verder met de georganiseerde vee- en varkens handel zal verstaan om de organisa torische opzet, die, zo verzekerde ir. D. de Ridder, secretaris van de Hoofdafdeling Veehouderij, zo een voudig mogelijk zal worden gehou den. te regelen. „De drie zusters" kreeg meeste stemmen in enquête De redactie van het Theater-jaar boek, waarvan binnenkort het vijfde nummer (seizoen 1955-'56) ver schijnt, heeft een enquête gehouden onder de kopers van het vierde num mer (seizoen l954-'55). waarbij werd gevraagd wat men het beste stul:, en wie men de beste actrice en acteur vond De uitslag luidt: als beste stuk „De drie zusters" van Tchechov, en Ank van der Moer als de beste actri ce. die daarin de rol van Mascha ver vulde. Han Bentz van den Berg werd gekozen als beste acteur voor zijn rol in „Muiterij op de caine."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1956 | | pagina 5