Zwitsers geleerde: Staat heeft een
taak bij oogstverzekering
ORCAM
ZÓ VINKT MIN IN NET BUITENLAND ER OVER
DOUWE
eie pittige zware shag! JÉ
PRIJSOPDRIJVINGSWET WEER
VOOR EEN JAAR IN WERKING
SEPTEMBER 1896: DE EERSTE
AUTO IN ONS LAND
10
PROVINCIALE ZEEUWSS COURANT
ZATERDAG 22 SEPTEMBER 1956
VERMAAN TOT VOORZICHTIGHEID
Overzicht van regelingen in Amerika,
Rusland, Japan en Mexico
(Van een onzer verslaggevers).
Een verzekering tegen oogstschade zal, onverschillig of zij uitgaat van
een particuliere organisatie of van een officiële instantie, van invloed zijn
op de uitgaven van de overheid. Daarom is het noodzakelijk, dat de rege
ringen van die landen, waar regelmatig oogstschade voorkomt, deze pro
blemen, liefst gezamenlijk, in studie nemen, aldus luidt een vart de conclu
sies van dr. C. Rommel, docent aan de universiteit te Bern, Zwitserland,
die over dit onderwerp op het achtste internationale congres van de Euro
pese Landbouwfederatie in Scheveningen een voordracht heeft gehouden.
Men kan naar objectieve maatstaven beoordelen of een oogstschade-
verzekering in een bepaald land, of in een bepaalde streek noodzakelijk is.
Daarbij moet men letten op verschillende factoren, zoals: betekenis van de
landbouw voor de nationale economie; sociale toestand binnen de landbouw;
aard en omvang van de gevaren, die de verschillende takken van landbouw
bedreigen; de intensiteit van de schade en hun frequentie.
Voorts zal men tot een bruikbare
omschrijving van de verschillende be
grippen moeten komen, aldus dr.
Rommel.
Onder oogst moet men niet alleen
het te velde staande gewas verstaan
kort voor het wordt binnengehaald,
maar ook de groeiende plant en wel
te beginnen op het moment, waarop
zij boven de grond komt.
De risico's dienen vervolgens
nauwkeurig te worden omschre
ven. Zij zijn van zeer verschil
lende aard. Dr. Rommel gaf er het
volgende overzicht van:
1. elementaire natuurkrachten:
wolkbreuken, hoog water, storm
vloed, overstroming, grondver
schuivingen, aardbevingen, vulka
nische uitbarstingen, stormen,
onweersschaden, hagel, sneeuw.
2. Abnormale weersinvloeden
langdurige droogte of vochtigheid,
verdorring, vorst etc.
3. Planten- en dierenziekten,
ontstaan door dierlijke of plant
aardige organismen. De schade
TELEFUNKEN
stijl en perfectie, sinds 1903
Zal Jungschlaeger-fonds
actie voor Schmidt voeren?
Het bestuur van het Jungschlager-
fonds heeft een communiqué uitgege
ven, waarin o.a. gezegd wordt, dat,
mr. K. T. M. van Rijckevorsel, die deel
uitmaakt van liet Jungschlager-comi-
té (manifest der zeven), is "toegetre
den tot het bestuur van het fonds.
Het Jungschlager-fonds heeft o.
m. door advertenties in buitenlandse
bladen, getracht de wereldopinie
wakker te schudden ten behoeve van
onze onschuldige landgenoten. Men
meent dat deze taak behoort te wor
den voortgezet ten behoeve van onze
landgenoot George Schmidt, tegen
wie onlangs 15 jaar gevangenisstraf
is geëist.
Het bestuur van het fonds is ten
zeerste geschokt en verontwaardigd
over de laffe pogingen tot molesta
tie van de verdedigster, mevrouw
Bouman, en de wijze, waarop van be
paalde zijde wordt getracht een ver
oordeling te bewerkstelligen.
Het fonds heeft besloten dat vóór
de uitspraak van de rechter, die in
oktober mag worden verwacht, nog
niet tot openbare stappen zal worden
overgegaan.
kan ontstaan door inwerking van
een van deze factoren of door een
samenwerking van meer ervan
tegelijk.
De verzekering
Dr. Rommel betoogde, dat men nu
twee soorten oogstverzekering kan
onderscheiden: een verzekering tegen
beschadiging van de oogst door hier
boven omschreven oorzaken en een
gecombineerde verzekering van de
oogst tegen beschadiging door alle of
een groot aantal van de schade-oor
zaken.
Er zijn tussen deze beide methoden
aanzienlijke verschillen. De oogst-
schadeverzekering (dat is die ter
dekking van het risico van beschadi
ging door één enkele oorzaak) is
goedkoper. De premie kan lager zijn
omdat het risico lager is en de uit
kering geschiedt meestal op basis van
eenvoudige berekening.
De opbrengstverzekering (dat is de
tweede, die ter dekking van het risico
van beschadiging door alle schade-
oorzaken) is zeer gecompliceerd. Het
risico is voor de verzekeraar zeer
groot en de premie zou voor de ver
zekeringsnemer zeer hoog worden,
zodat men wel moet komen tot een
verzekering met gereduceerde verze
keringssommen.
De heer Rommel gaf vervolgens
een overzicht over de in Rusland,
de Verenigde Staten, - Japan en
Mexico bestaande opbrengstverze
keringen.
Behalve in Mexico draagt de
organisatie een publiekrechtelijk
karakter. In Mexico is een consor
tium van assuradeurs de initia
tiefnemer.
In alle vier landen dekt de ver
zekering het risico van opbrengst
derving door vele of alle schade-
oorzaken, die wij hierboven heb
ben genoemd.
In alle vier landen is het ver
zekerde bedrag betrekkelijk laag.
In Japan wordt het door de over
heid vastgesteld. Het bedraagt ten
hoogste driekwart van de ver
wachte opbrengst, maar in verre
weg de meeste gevallen ligt het
bedrag op ongeveer dertig tot
vijftig procent van de verwachte
opbrengst.
I jaren 1939 tot 1945 gaf dat tot gro
te moeilijkheden aanleiding, omdat er
bijna tweemaal zoveel moest worden
uitgekeerd als de gezamenlijke pre
mies opleverden. Nu zijn de premies
zo hoog, dat niet alleen het risico
geheel is gedekt, maar dat er ook nog
een reserve kan worden gevormd.
In Japan is er een individuele pre
mieregeling, gebaseerd op een gede
tailleerde schadestatistiek over de ja
ren 1908 tot 1935. Er wordt onder
scheid gemaakt tussen 21 soorten
vruchten en 10 regionale gebieden,
met hun specifieke gevaren. In Mexi
co lopen de premies uiteen van drie
tot negen procent van het verzeker
de bedrag. Zij kunnen gemakkelijk
hoger worden, omdat men nog steeds
in een stadium van experimenteren
is.
In alle vier landen heeft de op-
brengstverzekering grote verliezen
opgeleverd. Dat moet, aldus dr. Rom
mel, tot enige voorzichtigheid manen.
Die landen, die niet te lijden hebben
onder een grote mate van verschil
lende gevaren, zouden er wellicht be
ter aan doen zich te beperken tot 'n
oogstschadeverzekering, die slechts
risico's dekt van beperkte aard.
De staat heeft bij dit alles een ei
gen taak, zo zei dr. Rommel. Wie de,
verzekering ook organiseert, in elk
geval zal de staat zich garant moeten
stéllen. Of door middel van een garan
tieverklaring, of door middel van di
recte subsidies of door middel van 'n
bereidverklaring tot herverzekering
van het risico.
Het is bovendien duidelijk gewor
den, dat opbrengstverzekeringen,
waar het. verzekerde bedrag minder
is dan 75 procent van de verwachte
opbrengst, geen zin hebben. Zij kos
ten al vrij veel maar maken het de
verzekerde boeren toch niet mogelyk
hun bedrijf voort te zetten.
De premie
(Advertentie)
-
Twee kinderen gedood
door sneltrein.
Gistermorgen om kwart voor ne
gen ziin op cfe overweg nabij het sta
tion Zevenbergen twee jongens van
8 jaar, P. B. en V. D., door een pas
serende sneltrein Parijs-Amsterdam
gegrepen en op slag gedood. De stop
trein Lage ZwaluweRoosendaal
liep het station binnen en was de
overweg juist gepasseerd. De jon
gens, die vermoedelijk dachten dat de
bomen zouden worden geopend, zijn
toen onder de neergelaten afsluitbo
men doorgegaan en werden door de
van de andere kant komende snel
trein gegrepen. De trein reed door,
waaruit afgeleid kan worden dat de
machinist niets gemerkt heeft. Er
was hoegenaamd geen vertraging.
In Rusland zijn de premies ver-
schillend voor individuele boeren en
voor collectieve bedrijven. In de Ver
enigde Staten werd aanvankelijk een j
zuivere risicopremie geheven. In de
In kader van de prijs-
stabilisatie
Bij de Tweede Kamer is ingediend
het wetsontwerp tot hernieuwde in
werkingstelling van de prijsopdrij-
vings- en hamsterwet 1939. In de me
morie van toelichting delen de minis
ters van economische zaken en van
landbouw, visserij en voedselvoorzie
ning a.i. o.a. mede: IngèvoJge het
K.B. van 30 augustus 1955 is de prijs-
opdrijvings- en hamsterwet 1939 op
nieuw in werking getreden met in
gang van 27 september 1955. De door
die wet voorgeschreven bekrachtiging
van dit besluit is geschied bij de wet
van 29 maart 1956. Daarby werd te
vens bepaald, dat eerstgenoemde wet
in werking zou zijn uiterlijk tot en
met 26 september 1956.
Ter verwezenlijking van de door
de regering gevolgde politiek van
prijsstabilisatie is het naar het
oordeel van de ministers noodza
kelijk, dat kan worden opgetreden
in die gevallen, waarin een niet
gerechtvaardigde prijsverhoging
is opgetreden of dreigt. Zij achten
derhalve geboden het handhaven
van de bevoegdheid maxkmimpry-
zen voor te schrijven.
Met het oog daarop is bij K.B. van 13
augustus 1956 met toepassing van de
prijsopdrijvings- en hamsterwet 1939
bepaald, dat die wet met ingang van
27 september 1956 opnieuw in wer
king zal treden, dit besluit behoeft
wederom bekrachtiging bij de wet,
terwijl voorts zal dienen te worden
bepaald voor welke tijdsduur de op
nieuw i.n werking gestelde wet ten
hoogste in werking zal zijn. De mi
nisters hebben gemeend voor deze
tijdsduur wederom één jaar te mo
gen voorstellen. Het onderhavige ont
werp strekt tot regeling van een en
ander
ALKMAAR ZETTE GROTE OGEN OP
Boeren vluchtten verschrikt
het land in
(Van een onzer redacteuren)
Deze maand moet het 60 jaar gele
den zyn, dat de eerste auto in ons
land kwam. Maar het hoe en wan
neer is net zo'n mysterie als die
eerste auto dat zelf was. Zo gaat het
verhaal, dat notaris J P Backx, die
in ons land de eerste bezitter heette
te zyn van een automobiel, deze door
zyn koetsier Kuiper van Amsterdam
naar zijn woonplaats Wieringerwaard
liet rijden. Die tocht moet nogal wat
opschudding verwekt hebben. De
Daimler, een 4 p.k.-Victoria uit - de
Daimler-fabrieken te Cannstadt werd
op die tocht voorafgegaan door poli
tieagenten, waarvan echter een wei
nig kalmerende werking is uitge
gaan. Want het motorvoertuig heeft
onderweg grote opschudding verwekt.
Het verhaal wil, dat boeren van de
bok van hun wagen sprongen en ver
schrikt de polders invluchtten en dat
een Jan Plezier met inzittenden en
al in de vaart terecht kwam.
Nu zijn deze verhalen moeilijk te
achterhalen. De kranten uit die dagen
vermelden er niets van en wat er
over bekend is, staat in jaarboeken.
Zeker is echter, dat de heer Backx
met zijn motorrijtuig de feesten van
Alkmaars ontzet is komen bezoeken
op 8 oktober 1896.
De dag daarna stond het volgende
bericht in de „Alkmaarse Courant":
Zó ongeveer moet die eerste Daimler
er hebben uitgezien, waaraan de
feestvierende Alkmaarders zich op 8
oktober 1896 hebben vergaapt.
(Foto A.N.W.B)
Vrolijk feest eindigde voor rechter
Voor de rechter in de Duitse kustplaats Brunsbüttelkoog eindigde een
onvoorziene zeereis van twee Amsterdammers, de 41-jarige leidekker P. J.
F. en de 46-jarige havenarbeider D. A. Beiden hadden in een Amsterdams
café een glaasje gedronken met enkele opvarenden van het Zweedse schip
„Transic". Toen het café werd gesloten hebben de zeelieden en de Neder
landers hun feest voortgezet aan boord van het Zweedse schip. En verder
weten de Amsterdammers niet meer wat er gebeurd is. Ze ontwaakten op
open zee en de kapitein wilde beide mannen graag aan boord houden, omdat
hij voor zijn 5000 brt. metend schip over zo weinig personeel beschikte. In
Duitsland namen de Amsterdammers evenwel de benen. Zij kwamen voor
de rechter omdat ze niet in het bezit waren van geldige papieren. De rechter
bepaalde, dat ze op een Nederlands schip moeten worden gezet retour naar
Amsterdam.
EEN MOTORRIJTUIG.
Den achtsten des morgens be
woog zich in deze plaats een mo
torrijtuig, bestemd voor een inge
zetene van een naburige gemeente
en. afkomstig uit de fabriek te
Cannstadt. De beweegkracht is
petroleum. Met grote vaardigheid
werd het voertuig door de dichte
menigte bewogen, die zich op het
Waagplein voor het ochtendcon
cert verzameld had.
En op zondag 11 oktober gaf die
zelfde krant nog een aanvulling, die
aldus luidde;
Het nieuwe voertuig, waarvan
wij in ons vorig nummer melding
maakten, wordt niet bewogen
door petroleum, doch door benzi
ne. Het benzinerijtuig, dat was
bestemd voor de heer J. P. Backx, 1
notaris te Wieringeiwaard, werd
geleverd door de fabriek van de
ingenieur G. Daimler te Cann
stadt. Voor de fabriek van Daim
ler zijn de vertegenwoordigers
voor Nederland en de Koloniën de
heren W. Remmens Co., Kei
zersgracht 207 te Amsterdam.
Het Denzinerijtuig, model Victoria
(in alle modellen verkrijgbaar,
ook voor vervoer van lasten, zoals
bijvoorbeeld hout, ijzer, enz.) was
van Ca.nnsta.dt gereden naar do
Wieringerwaard met eigen kracht.
Den tienden is de heer Backx"met
zijn rijtuig van de Wieringer
waard naar hier gereden en heeft
des middags op den gewonen tijd
de terugreis aanvaardt.
Die Daimler van de heer Backx
deed anderen naar de pen grijpen. Zo
vinden we omstreeks dezelfde tijd in
„De Kampioen" waarin wij over
dat tumult rond de auto van de heer
Backx niets konden vinden het be
richt, dat niet daar in Wieringer
waard de eerste auto van ons "land
gezocht moest worden, maar in Den
Haag, waar een fotograaf de geluk
kige bezitter was van zo'n nieuwer
wets voertuig, een Benz. En boven
dien eist een inwoner van Nijmegen
voor zich het recht op, de eerste
autobezitter in Nederland te zijn. Dat
laatste is beslist niet juist, maar wel
staat vast, dat in Nijmegen voor het
eerst de autohandel is bedreven. Het
is dus allemaal wat vaag en onduide
lijk, maar het staat toch wel vast,
dat de maand september van het jaar
1896 een héél belangrijke rol speelt
in de geschiedenis van de automobiel
in ons land.
(Advertentie)
Veel nerveuze mensen
maar slechts één goed middel
MIJNHARDT'S ZENUWTABLETTEN
De buitenlandse bladen leverden in de
afgelopen dagen weer ijverig commenta
ren op de situatie in de crisis om het Suez-
kanaal, waarin opnieuw enkele hoogte
punten werden genoteerd.
De recente nota van de Duitse bonds
republiek heeft ook de kwestie van de
hereniging van Duitsland weer in de
schijnwerpers van de wereldbelangstelling
geplaatst.
De sluiting van het laatste dijkgat in
de omdijking van oostelijk Flevoland bleef
in het buitenland niet onopgemerkt. Naast
verslagen bereikten ons ook commentaren.
Een Engels blad stelt Nederland ten voor
beeld aan de Britten.
HUICHELARIJ
Als een practisch niet te overtreffen
huichelarij tekent het in New-Delhi ver
schijnende blad „Hindoestan Standaard"
het nieuwe westelijke Suezplan
„De Londense conferentie van de afge
lopen week, waarop de gebruikersvereni
ging in het leven werd geroepen, kan er
weinig toe bijdragen de kritieke situatie
te ontspannen. Van alle diplomatieke
huichelarijen slaat deze, die de gebrui
kers de bezitters hun recht wil ontne
men, werkelijk alles.
Men zou evengoed kunnen besluiten, dat
de gebruikers van de vlieghavens van
Karachi, Dusseldorp, Croydon, Shannon en
New York, het récht hebben de controle
aan de nationale overheid te ontnemen en
in het geval van een weigering de oorlog te
verklaren".
GEEN NIEUWE SCHULD
Het Britse blad „Daily Express" waar
schuwt er de Britse regering voor in ver
band met de Suez-crisis geen nieuwe le
ningschulden bij de Verenigde Staten aan
te gaan.
Reeds nu betaalt Groot-Britannië per
jaar 42 miljoen pond (ong. 420.000.000.
per jaar aan rente en aflossing voor de
dollarlening, die de socialisten in 1945 aan
gingen. Dat nooit meer, schrijft het blad,
in goede zowel als in slechte tijden moet
Engeland het met eigen middelen klaarspe
len. Wanneer meneer Dulles met het aan
bod van financiële hulp komt. moet men
beleefd, doch duidelijk daarvoor bedanken.
Men moet hem duidelijk maken, dat Enge
land deze zaak zonder hulp kan en wil
doorkomen.
NOG MEER WATER
Volgens de „New York Times" is het mo
gelijk zonder een schot te lossen Nassers
politiek doeltreffend te weerstreven.
„De naties, die zeven jaar geleden wei
gerden Berlyn ten slachtoffer te laten val
len van de Russische blokkade, zijn in staat
Nassers pogingen om de Arabische olie
industrie te saboteren, tegen te gaan. Als
het Suezkanaal niet gebruikt kan worden,
of wanneer het voor politieke doeleinden
wordt gebruikt, dan bljjft er nog genoeg
ander water over.
Wanneer er geen olie meer uit de
Arabische landen komt, dan blijven
er nog andere oliebronnen over.
Toegegeven moet worden, dat dit
omvaren en deze „surrogaat"-voor-
zieningen kostbaar zullen zijn, maar
ze zullen niet zo duur zijn als een
oorlog of zo extravagant als de on
derwerping aan een onverantwoorde
lijk avontuur".
PRIKKEL
Het Britse blad „Daily Telegraph"
schreef dat er in de landaanwinning in
Nederland „een van verbeeldingskracht
getuigende prikkel" voor Groot-Brittan-
Volgens het blad zijn de Nederlanders
nog altijd dé erkende deskundigen in de
kunst van de landaanwinning, die zij
reeds waren toen Vermuyden 300 jaar
geleden de Engelse moerassen heeft
drooggelegd.
Na een verslag over de sluiting van de
dijk om oostelijk Flevoland zegt het blad
in zijn commentaar, dat de zeewering en'de
landaanwinning op de zee voor Groot-Brit-
tannië niet zo'n groot probleem zijn als
voor Nederland.
Het blad vraagt zich dan af of de Ne
derlandse IJsselmeerplannen Engeland er
niet toe zullen brengen de sedert lang ver
waarloosde plannen tot landaanwinning in
de Wash aan de Engelse oostkust weer te
overwegen. Door het leggen van een dijk
in de Wash volgens de thans 117 jaar gele
den door sir John Rennie gemaakte plan
nen zou Groot-Brittannië een stuk land
winnen, dat bijna even groot zou zijn als
oostelijk Flevoland, aldus het blad.
GEEN ILLUSIES
De „New York Times" zegt in een hoofd
artikel:
Als resultaat van Westduits initia
tief is de kwestie der hereniging weer
op de voorgrond gekomen. Bonn's
laatste nota aan Moskou stelt hereni
ging voor op basis van vrije verkie
zingen en de Bondsrepubliek biedt
verschillende garanties tegen even
tuele Duitse agressie.
Het Westduitse memorandum stelt een
herenigd Duitsland voor, dat vrij is om te
beslissen of het tot de NAVO zal toetreden
of niet. Zou het besluiten lid te worden, dan
zou er een gedemilitariseerde zone gevormd
kunnen worden in Oost-Duitsland teneinde
extra-veiligheid te garanderen aan de
Sowjet-UnLe. Gromyko heeft het voorstel
kortaf geweigerd, zodat Moskou bewijst
van oordeel te zijn, dat Duitsland voor on
bepaald lange tijd verdeeld kan blijven. De
huichelachtigheid van het Russische stand
punt komt nergens duidelijker tot uiting
dan in het feit, dat een dictatoriale één-par-
tijstaat zoetsappig verklaart dat de „onder
drukking van vryheid en recht" in West-
Duitsland een hinderpaal is voor hereni
ging.
Moskou's beweegredenen zyn duidelijk.
Het is de. opstand van juni 1953 niet verge
ten. Het maakt zich geen illusies over de
trouw aan het communisme van de 17 mil
joen inwoners van Oost-Duitsland. Di basis
voor de economische integratie van dit deel
van Duitsland met het communistische blok
is reeds gelegd.
Het is geenszins zeker, dat de Duitse
reactie op de Russische onwil zal beslaan in
meer concessies en verdergaande verzwak
king van de banden met het Westen, zoals
Moskou schijnt te verwachten.