Zwitsers geleerde: Staat heeft een taak bij oogstverzekering ORCAM ZÓ VINKT MIN IN NET BUITENLAND ER OVER DOUWE eie pittige zware shag! JÉ PRIJSOPDRIJVINGSWET WEER VOOR EEN JAAR IN WERKING SEPTEMBER 1896: DE EERSTE AUTO IN ONS LAND 10 PROVINCIALE ZEEUWSS COURANT ZATERDAG 22 SEPTEMBER 1956 VERMAAN TOT VOORZICHTIGHEID Overzicht van regelingen in Amerika, Rusland, Japan en Mexico (Van een onzer verslaggevers). Een verzekering tegen oogstschade zal, onverschillig of zij uitgaat van een particuliere organisatie of van een officiële instantie, van invloed zijn op de uitgaven van de overheid. Daarom is het noodzakelijk, dat de rege ringen van die landen, waar regelmatig oogstschade voorkomt, deze pro blemen, liefst gezamenlijk, in studie nemen, aldus luidt een vart de conclu sies van dr. C. Rommel, docent aan de universiteit te Bern, Zwitserland, die over dit onderwerp op het achtste internationale congres van de Euro pese Landbouwfederatie in Scheveningen een voordracht heeft gehouden. Men kan naar objectieve maatstaven beoordelen of een oogstschade- verzekering in een bepaald land, of in een bepaalde streek noodzakelijk is. Daarbij moet men letten op verschillende factoren, zoals: betekenis van de landbouw voor de nationale economie; sociale toestand binnen de landbouw; aard en omvang van de gevaren, die de verschillende takken van landbouw bedreigen; de intensiteit van de schade en hun frequentie. Voorts zal men tot een bruikbare omschrijving van de verschillende be grippen moeten komen, aldus dr. Rommel. Onder oogst moet men niet alleen het te velde staande gewas verstaan kort voor het wordt binnengehaald, maar ook de groeiende plant en wel te beginnen op het moment, waarop zij boven de grond komt. De risico's dienen vervolgens nauwkeurig te worden omschre ven. Zij zijn van zeer verschil lende aard. Dr. Rommel gaf er het volgende overzicht van: 1. elementaire natuurkrachten: wolkbreuken, hoog water, storm vloed, overstroming, grondver schuivingen, aardbevingen, vulka nische uitbarstingen, stormen, onweersschaden, hagel, sneeuw. 2. Abnormale weersinvloeden langdurige droogte of vochtigheid, verdorring, vorst etc. 3. Planten- en dierenziekten, ontstaan door dierlijke of plant aardige organismen. De schade TELEFUNKEN stijl en perfectie, sinds 1903 Zal Jungschlaeger-fonds actie voor Schmidt voeren? Het bestuur van het Jungschlager- fonds heeft een communiqué uitgege ven, waarin o.a. gezegd wordt, dat, mr. K. T. M. van Rijckevorsel, die deel uitmaakt van liet Jungschlager-comi- té (manifest der zeven), is "toegetre den tot het bestuur van het fonds. Het Jungschlager-fonds heeft o. m. door advertenties in buitenlandse bladen, getracht de wereldopinie wakker te schudden ten behoeve van onze onschuldige landgenoten. Men meent dat deze taak behoort te wor den voortgezet ten behoeve van onze landgenoot George Schmidt, tegen wie onlangs 15 jaar gevangenisstraf is geëist. Het bestuur van het fonds is ten zeerste geschokt en verontwaardigd over de laffe pogingen tot molesta tie van de verdedigster, mevrouw Bouman, en de wijze, waarop van be paalde zijde wordt getracht een ver oordeling te bewerkstelligen. Het fonds heeft besloten dat vóór de uitspraak van de rechter, die in oktober mag worden verwacht, nog niet tot openbare stappen zal worden overgegaan. kan ontstaan door inwerking van een van deze factoren of door een samenwerking van meer ervan tegelijk. De verzekering Dr. Rommel betoogde, dat men nu twee soorten oogstverzekering kan onderscheiden: een verzekering tegen beschadiging van de oogst door hier boven omschreven oorzaken en een gecombineerde verzekering van de oogst tegen beschadiging door alle of een groot aantal van de schade-oor zaken. Er zijn tussen deze beide methoden aanzienlijke verschillen. De oogst- schadeverzekering (dat is die ter dekking van het risico van beschadi ging door één enkele oorzaak) is goedkoper. De premie kan lager zijn omdat het risico lager is en de uit kering geschiedt meestal op basis van eenvoudige berekening. De opbrengstverzekering (dat is de tweede, die ter dekking van het risico van beschadiging door alle schade- oorzaken) is zeer gecompliceerd. Het risico is voor de verzekeraar zeer groot en de premie zou voor de ver zekeringsnemer zeer hoog worden, zodat men wel moet komen tot een verzekering met gereduceerde verze keringssommen. De heer Rommel gaf vervolgens een overzicht over de in Rusland, de Verenigde Staten, - Japan en Mexico bestaande opbrengstverze keringen. Behalve in Mexico draagt de organisatie een publiekrechtelijk karakter. In Mexico is een consor tium van assuradeurs de initia tiefnemer. In alle vier landen dekt de ver zekering het risico van opbrengst derving door vele of alle schade- oorzaken, die wij hierboven heb ben genoemd. In alle vier landen is het ver zekerde bedrag betrekkelijk laag. In Japan wordt het door de over heid vastgesteld. Het bedraagt ten hoogste driekwart van de ver wachte opbrengst, maar in verre weg de meeste gevallen ligt het bedrag op ongeveer dertig tot vijftig procent van de verwachte opbrengst. I jaren 1939 tot 1945 gaf dat tot gro te moeilijkheden aanleiding, omdat er bijna tweemaal zoveel moest worden uitgekeerd als de gezamenlijke pre mies opleverden. Nu zijn de premies zo hoog, dat niet alleen het risico geheel is gedekt, maar dat er ook nog een reserve kan worden gevormd. In Japan is er een individuele pre mieregeling, gebaseerd op een gede tailleerde schadestatistiek over de ja ren 1908 tot 1935. Er wordt onder scheid gemaakt tussen 21 soorten vruchten en 10 regionale gebieden, met hun specifieke gevaren. In Mexi co lopen de premies uiteen van drie tot negen procent van het verzeker de bedrag. Zij kunnen gemakkelijk hoger worden, omdat men nog steeds in een stadium van experimenteren is. In alle vier landen heeft de op- brengstverzekering grote verliezen opgeleverd. Dat moet, aldus dr. Rom mel, tot enige voorzichtigheid manen. Die landen, die niet te lijden hebben onder een grote mate van verschil lende gevaren, zouden er wellicht be ter aan doen zich te beperken tot 'n oogstschadeverzekering, die slechts risico's dekt van beperkte aard. De staat heeft bij dit alles een ei gen taak, zo zei dr. Rommel. Wie de, verzekering ook organiseert, in elk geval zal de staat zich garant moeten stéllen. Of door middel van een garan tieverklaring, of door middel van di recte subsidies of door middel van 'n bereidverklaring tot herverzekering van het risico. Het is bovendien duidelijk gewor den, dat opbrengstverzekeringen, waar het. verzekerde bedrag minder is dan 75 procent van de verwachte opbrengst, geen zin hebben. Zij kos ten al vrij veel maar maken het de verzekerde boeren toch niet mogelyk hun bedrijf voort te zetten. De premie (Advertentie) - Twee kinderen gedood door sneltrein. Gistermorgen om kwart voor ne gen ziin op cfe overweg nabij het sta tion Zevenbergen twee jongens van 8 jaar, P. B. en V. D., door een pas serende sneltrein Parijs-Amsterdam gegrepen en op slag gedood. De stop trein Lage ZwaluweRoosendaal liep het station binnen en was de overweg juist gepasseerd. De jon gens, die vermoedelijk dachten dat de bomen zouden worden geopend, zijn toen onder de neergelaten afsluitbo men doorgegaan en werden door de van de andere kant komende snel trein gegrepen. De trein reed door, waaruit afgeleid kan worden dat de machinist niets gemerkt heeft. Er was hoegenaamd geen vertraging. In Rusland zijn de premies ver- schillend voor individuele boeren en voor collectieve bedrijven. In de Ver enigde Staten werd aanvankelijk een j zuivere risicopremie geheven. In de In kader van de prijs- stabilisatie Bij de Tweede Kamer is ingediend het wetsontwerp tot hernieuwde in werkingstelling van de prijsopdrij- vings- en hamsterwet 1939. In de me morie van toelichting delen de minis ters van economische zaken en van landbouw, visserij en voedselvoorzie ning a.i. o.a. mede: IngèvoJge het K.B. van 30 augustus 1955 is de prijs- opdrijvings- en hamsterwet 1939 op nieuw in werking getreden met in gang van 27 september 1955. De door die wet voorgeschreven bekrachtiging van dit besluit is geschied bij de wet van 29 maart 1956. Daarby werd te vens bepaald, dat eerstgenoemde wet in werking zou zijn uiterlijk tot en met 26 september 1956. Ter verwezenlijking van de door de regering gevolgde politiek van prijsstabilisatie is het naar het oordeel van de ministers noodza kelijk, dat kan worden opgetreden in die gevallen, waarin een niet gerechtvaardigde prijsverhoging is opgetreden of dreigt. Zij achten derhalve geboden het handhaven van de bevoegdheid maxkmimpry- zen voor te schrijven. Met het oog daarop is bij K.B. van 13 augustus 1956 met toepassing van de prijsopdrijvings- en hamsterwet 1939 bepaald, dat die wet met ingang van 27 september 1956 opnieuw in wer king zal treden, dit besluit behoeft wederom bekrachtiging bij de wet, terwijl voorts zal dienen te worden bepaald voor welke tijdsduur de op nieuw i.n werking gestelde wet ten hoogste in werking zal zijn. De mi nisters hebben gemeend voor deze tijdsduur wederom één jaar te mo gen voorstellen. Het onderhavige ont werp strekt tot regeling van een en ander ALKMAAR ZETTE GROTE OGEN OP Boeren vluchtten verschrikt het land in (Van een onzer redacteuren) Deze maand moet het 60 jaar gele den zyn, dat de eerste auto in ons land kwam. Maar het hoe en wan neer is net zo'n mysterie als die eerste auto dat zelf was. Zo gaat het verhaal, dat notaris J P Backx, die in ons land de eerste bezitter heette te zyn van een automobiel, deze door zyn koetsier Kuiper van Amsterdam naar zijn woonplaats Wieringerwaard liet rijden. Die tocht moet nogal wat opschudding verwekt hebben. De Daimler, een 4 p.k.-Victoria uit - de Daimler-fabrieken te Cannstadt werd op die tocht voorafgegaan door poli tieagenten, waarvan echter een wei nig kalmerende werking is uitge gaan. Want het motorvoertuig heeft onderweg grote opschudding verwekt. Het verhaal wil, dat boeren van de bok van hun wagen sprongen en ver schrikt de polders invluchtten en dat een Jan Plezier met inzittenden en al in de vaart terecht kwam. Nu zijn deze verhalen moeilijk te achterhalen. De kranten uit die dagen vermelden er niets van en wat er over bekend is, staat in jaarboeken. Zeker is echter, dat de heer Backx met zijn motorrijtuig de feesten van Alkmaars ontzet is komen bezoeken op 8 oktober 1896. De dag daarna stond het volgende bericht in de „Alkmaarse Courant": Zó ongeveer moet die eerste Daimler er hebben uitgezien, waaraan de feestvierende Alkmaarders zich op 8 oktober 1896 hebben vergaapt. (Foto A.N.W.B) Vrolijk feest eindigde voor rechter Voor de rechter in de Duitse kustplaats Brunsbüttelkoog eindigde een onvoorziene zeereis van twee Amsterdammers, de 41-jarige leidekker P. J. F. en de 46-jarige havenarbeider D. A. Beiden hadden in een Amsterdams café een glaasje gedronken met enkele opvarenden van het Zweedse schip „Transic". Toen het café werd gesloten hebben de zeelieden en de Neder landers hun feest voortgezet aan boord van het Zweedse schip. En verder weten de Amsterdammers niet meer wat er gebeurd is. Ze ontwaakten op open zee en de kapitein wilde beide mannen graag aan boord houden, omdat hij voor zijn 5000 brt. metend schip over zo weinig personeel beschikte. In Duitsland namen de Amsterdammers evenwel de benen. Zij kwamen voor de rechter omdat ze niet in het bezit waren van geldige papieren. De rechter bepaalde, dat ze op een Nederlands schip moeten worden gezet retour naar Amsterdam. EEN MOTORRIJTUIG. Den achtsten des morgens be woog zich in deze plaats een mo torrijtuig, bestemd voor een inge zetene van een naburige gemeente en. afkomstig uit de fabriek te Cannstadt. De beweegkracht is petroleum. Met grote vaardigheid werd het voertuig door de dichte menigte bewogen, die zich op het Waagplein voor het ochtendcon cert verzameld had. En op zondag 11 oktober gaf die zelfde krant nog een aanvulling, die aldus luidde; Het nieuwe voertuig, waarvan wij in ons vorig nummer melding maakten, wordt niet bewogen door petroleum, doch door benzi ne. Het benzinerijtuig, dat was bestemd voor de heer J. P. Backx, 1 notaris te Wieringeiwaard, werd geleverd door de fabriek van de ingenieur G. Daimler te Cann stadt. Voor de fabriek van Daim ler zijn de vertegenwoordigers voor Nederland en de Koloniën de heren W. Remmens Co., Kei zersgracht 207 te Amsterdam. Het Denzinerijtuig, model Victoria (in alle modellen verkrijgbaar, ook voor vervoer van lasten, zoals bijvoorbeeld hout, ijzer, enz.) was van Ca.nnsta.dt gereden naar do Wieringerwaard met eigen kracht. Den tienden is de heer Backx"met zijn rijtuig van de Wieringer waard naar hier gereden en heeft des middags op den gewonen tijd de terugreis aanvaardt. Die Daimler van de heer Backx deed anderen naar de pen grijpen. Zo vinden we omstreeks dezelfde tijd in „De Kampioen" waarin wij over dat tumult rond de auto van de heer Backx niets konden vinden het be richt, dat niet daar in Wieringer waard de eerste auto van ons "land gezocht moest worden, maar in Den Haag, waar een fotograaf de geluk kige bezitter was van zo'n nieuwer wets voertuig, een Benz. En boven dien eist een inwoner van Nijmegen voor zich het recht op, de eerste autobezitter in Nederland te zijn. Dat laatste is beslist niet juist, maar wel staat vast, dat in Nijmegen voor het eerst de autohandel is bedreven. Het is dus allemaal wat vaag en onduide lijk, maar het staat toch wel vast, dat de maand september van het jaar 1896 een héél belangrijke rol speelt in de geschiedenis van de automobiel in ons land. (Advertentie) Veel nerveuze mensen maar slechts één goed middel MIJNHARDT'S ZENUWTABLETTEN De buitenlandse bladen leverden in de afgelopen dagen weer ijverig commenta ren op de situatie in de crisis om het Suez- kanaal, waarin opnieuw enkele hoogte punten werden genoteerd. De recente nota van de Duitse bonds republiek heeft ook de kwestie van de hereniging van Duitsland weer in de schijnwerpers van de wereldbelangstelling geplaatst. De sluiting van het laatste dijkgat in de omdijking van oostelijk Flevoland bleef in het buitenland niet onopgemerkt. Naast verslagen bereikten ons ook commentaren. Een Engels blad stelt Nederland ten voor beeld aan de Britten. HUICHELARIJ Als een practisch niet te overtreffen huichelarij tekent het in New-Delhi ver schijnende blad „Hindoestan Standaard" het nieuwe westelijke Suezplan „De Londense conferentie van de afge lopen week, waarop de gebruikersvereni ging in het leven werd geroepen, kan er weinig toe bijdragen de kritieke situatie te ontspannen. Van alle diplomatieke huichelarijen slaat deze, die de gebrui kers de bezitters hun recht wil ontne men, werkelijk alles. Men zou evengoed kunnen besluiten, dat de gebruikers van de vlieghavens van Karachi, Dusseldorp, Croydon, Shannon en New York, het récht hebben de controle aan de nationale overheid te ontnemen en in het geval van een weigering de oorlog te verklaren". GEEN NIEUWE SCHULD Het Britse blad „Daily Express" waar schuwt er de Britse regering voor in ver band met de Suez-crisis geen nieuwe le ningschulden bij de Verenigde Staten aan te gaan. Reeds nu betaalt Groot-Britannië per jaar 42 miljoen pond (ong. 420.000.000. per jaar aan rente en aflossing voor de dollarlening, die de socialisten in 1945 aan gingen. Dat nooit meer, schrijft het blad, in goede zowel als in slechte tijden moet Engeland het met eigen middelen klaarspe len. Wanneer meneer Dulles met het aan bod van financiële hulp komt. moet men beleefd, doch duidelijk daarvoor bedanken. Men moet hem duidelijk maken, dat Enge land deze zaak zonder hulp kan en wil doorkomen. NOG MEER WATER Volgens de „New York Times" is het mo gelijk zonder een schot te lossen Nassers politiek doeltreffend te weerstreven. „De naties, die zeven jaar geleden wei gerden Berlyn ten slachtoffer te laten val len van de Russische blokkade, zijn in staat Nassers pogingen om de Arabische olie industrie te saboteren, tegen te gaan. Als het Suezkanaal niet gebruikt kan worden, of wanneer het voor politieke doeleinden wordt gebruikt, dan bljjft er nog genoeg ander water over. Wanneer er geen olie meer uit de Arabische landen komt, dan blijven er nog andere oliebronnen over. Toegegeven moet worden, dat dit omvaren en deze „surrogaat"-voor- zieningen kostbaar zullen zijn, maar ze zullen niet zo duur zijn als een oorlog of zo extravagant als de on derwerping aan een onverantwoorde lijk avontuur". PRIKKEL Het Britse blad „Daily Telegraph" schreef dat er in de landaanwinning in Nederland „een van verbeeldingskracht getuigende prikkel" voor Groot-Brittan- Volgens het blad zijn de Nederlanders nog altijd dé erkende deskundigen in de kunst van de landaanwinning, die zij reeds waren toen Vermuyden 300 jaar geleden de Engelse moerassen heeft drooggelegd. Na een verslag over de sluiting van de dijk om oostelijk Flevoland zegt het blad in zijn commentaar, dat de zeewering en'de landaanwinning op de zee voor Groot-Brit- tannië niet zo'n groot probleem zijn als voor Nederland. Het blad vraagt zich dan af of de Ne derlandse IJsselmeerplannen Engeland er niet toe zullen brengen de sedert lang ver waarloosde plannen tot landaanwinning in de Wash aan de Engelse oostkust weer te overwegen. Door het leggen van een dijk in de Wash volgens de thans 117 jaar gele den door sir John Rennie gemaakte plan nen zou Groot-Brittannië een stuk land winnen, dat bijna even groot zou zijn als oostelijk Flevoland, aldus het blad. GEEN ILLUSIES De „New York Times" zegt in een hoofd artikel: Als resultaat van Westduits initia tief is de kwestie der hereniging weer op de voorgrond gekomen. Bonn's laatste nota aan Moskou stelt hereni ging voor op basis van vrije verkie zingen en de Bondsrepubliek biedt verschillende garanties tegen even tuele Duitse agressie. Het Westduitse memorandum stelt een herenigd Duitsland voor, dat vrij is om te beslissen of het tot de NAVO zal toetreden of niet. Zou het besluiten lid te worden, dan zou er een gedemilitariseerde zone gevormd kunnen worden in Oost-Duitsland teneinde extra-veiligheid te garanderen aan de Sowjet-UnLe. Gromyko heeft het voorstel kortaf geweigerd, zodat Moskou bewijst van oordeel te zijn, dat Duitsland voor on bepaald lange tijd verdeeld kan blijven. De huichelachtigheid van het Russische stand punt komt nergens duidelijker tot uiting dan in het feit, dat een dictatoriale één-par- tijstaat zoetsappig verklaart dat de „onder drukking van vryheid en recht" in West- Duitsland een hinderpaal is voor hereni ging. Moskou's beweegredenen zyn duidelijk. Het is de. opstand van juni 1953 niet verge ten. Het maakt zich geen illusies over de trouw aan het communisme van de 17 mil joen inwoners van Oost-Duitsland. Di basis voor de economische integratie van dit deel van Duitsland met het communistische blok is reeds gelegd. Het is geenszins zeker, dat de Duitse reactie op de Russische onwil zal beslaan in meer concessies en verdergaande verzwak king van de banden met het Westen, zoals Moskou schijnt te verwachten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1956 | | pagina 6