Snelle busverbinding Schouwen Rotterdam op komst star Zeeuwse Almanak r „FRANS NAEREB0UT" VOOR HET EERST IN VLISSINGSE HAVEN VLISSINGSE M.T.S. KREEG EEN NIEUW GEBOUW DUBBEL MAGISTRAÏENFEEST IN DE GEMEENTE HAAMSTEDE Airenda PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT MAANDAG 3 SEPTEMBER 1956. MET INGANG VAN 30 SEPTEMBER R.TM.-dienstregeling zomer en winter vrijwel gelijk Dezer dagen zijn op Sehouwen-Dui velaiul uitvoerige besprekingen ge voerd over de ontwerp-dïenstregeling van de Rotterdamse Tramweg- maatschappij. Besloten is op 30 september a.s. een dienstregeling uit te geven, die niet zoals de spoorwegen en andere vervoersinstanties voor de zomer of de winter geeft, maar die voor een geheel jaar geldig is. Er zjjn enkele veranderingen en verbeteringen ln de verbindingen van en naar Schouwcn-Duiveland aangebracht, waarvan de belangrijkste de inschake ling van snelbusdiensten op de verbinding naar Rotterdam via Numans- dorp is, zodat de reistijd gelijk aan die via Roosendaal wordt. Tossen het tramstation te Rotterdam, hel station Zuid van de Neder landse spoorwegen en Numansdorp-liaven zal in aansluiting op de beide verbindingen van de veerdienst en in beide richtingen een autobussnel- dienst worden gereden, waardoor de reistijd tussen Schomven-Duiveland en Rotterdam over deze route volkomen gelijk wordt aan die over Roosen daal. Er zijn voor reizigers met rijwielen tramaansluitingen. op liet R.T.M.-station om 15 minuten na de officiële aankomsttijd van de boot, vertrokken wordt. Op het eiland zelf blijven de be staande verbindingen gehandhaafd, al zijn er enkele verschillen in ver trek en aankomst, die echter nooit meer dan 5 minuten zijn. Oorzaak hiervan is liet nog altijd wisselend wegennet op het eiland. Ook van en naar Dreischor zijn er de gebruikelijke diensten, die op de ilitsing van- de weg bij Schudde- De eerste bootverbinding Zijpe Numansdorp zal te 8.03 uur van Zij pe vertrekken, in aansluiting op de bus, die om 6.45 uur van Haamste de vertrekt, om 7.13 uit Brouwersha ven en 7.35 uit Zierikzee. Men is dan reeds om 10.35 in Rotterdam. Alle autobussen zullen op werkda gen na aankomst te Zijpe doorrijden naar Bruinisse-dorp. Dit geldt ook voor de zomer 1957. Voor het winter halfjaar zijn weliswaar de bekende beperkingen aangebracht in de ver bindingen met Westenschouwen en 't vliegveld, maar in de zomer komt er een uitgebreide toeristendienst in de gehele Westhoek. Dagelijks zullen er twee verbindin gen van het eiland met Rotterdam per boot zijn n.l. om 8.05 en 15.05 uur vertrek uit Zijpe; aankomst in Rotterdam resp, 10.45 en 17.45 uur. Tussen Zijpe en Anna Jacobapolder zal er de half uur dienst blijven. die vanaf Zijpe elke werkdag oni 5.35 tot 22.25 uur vaart en vanaf Anna Jaco bapolder om 5.42 tot 22.38 uur. De zondagsdienst is beperkter (van 9.05 tot 21.35 uur), maar in het tijdperk van 2 juni 1957 tot en met 1 septem ber 1957 zal vanaf 8.05 tot 22.25 uur gevaren worden. Op de werkdagen in de maanden juli bn augustus 1957 zullen er dage lijks 10 toeristenbussen rijden in de Westhoek tussen Westenschouwen en het dorp Uonesse. Alle diensten heb ben fiansluiting op cn van Zierikzee. Enkele rit'en hebben een speciale vertrektijd' om de toeristen gelegen heid te schenken in BUrgh de rooms- katholieke zondagsdiensten bij te wo nen. Waar er tussen Zierikzee en Katseveer geen veranderingen ko men, blijven de stadsdiensten ge handhaafd. echter met dien verstan de dat terwiile van de aansluitingen even. Ér zal beurs alle aansluiting gev daar n.l. gewacht worden. Bij druk vervoer zullen er recht streeks extra autobussen van Zierik zee naar de Westhoek en omgekeerd rijden. In overleg met de rijksverkeersin spectie wacht de veerboot te Anna Jacobapolder tot maximaal 8 minu ten na de vastgestelde aankomsttijden van de B.B.A. Al deze kleine en gro te verbeteringen, waarbij dan nog de ingelegde verbindingen op de markt dagen in Zierikzee komen, gebruike lijke sneldiensten en vakantiebussen, zullen er aan mee werken dat het in gewikkelde reisprobleem van de ei landbewoners over enkele weken ver gemakkelijkt wordt. „Villon" gelicht Nadat men gedurende twee weken achtereen daaraan heeft gewerkt, is het zaterdagvoormiddag tenslotte ge lukt het op 19 augustus op de Ooster- schelde gezonken Franse motorschip „Villon" te lichten, Zoals men weet, was de berging donderdag mislukt omdat de kracht van de vier bokken van de firma Van der Tak,niet groot genoeg bleek om het met pufkolen geladen schip omhoog te halen. Een vijfde bok, de „Jonathan", bleek nodig om het zware karwei tot een goed einde te brengen. Het schip is op de slikken van Ouwerkerk neer gezet en men zal de lading in andere schepen overslaan. Regenregen. Misschien zal september beter weer brengen, maar in augustus was het maar droevig. Op het proefbedrijf Scheldemonden werd. uit de daar geplaatste regen meter 170 mm neerslag afgetapt. Normaal is, dat men in de augustus maand hier 67 mm verkrijgt. Top pen in deze neerslagcurve waren op 2 augustus 61.8 mm, 7 augustus 20 mm, op de 25ste van deze regen maand 20 mm, op de 26ste: 16J,j mm. SCHOOLBEZOEK. In vele gemeenten is. het schoolbe zoek al weer begonnen, in andere gaan de kinderen vandaag voor het eerst naar de juffrouw of de meester. En het gezag van vader en moeder thuis wijkt een beetje voor dat van de onderwijzers, die overigens voor de moeilijke taak staan overvolle klassen de vele wetenswaardigheden mee te geven In Axel is de nieuwe Prinses Marijkeschool, zoals men heeft kunnen lezen, officieel geopend Het was een goede gedachte van het ge meentebestuur om ook het publiek in de gelegenheid te stellen dit ultra- RIJBEWIJS Steeds meer dames „halen" een rijbewijs en één onzer corresponden ten in een Bevelandse gemeente heeft daarbij een verschijnsel opge merkt, dat hem met enige zorg ver vulde. Iedere keer namelijk als de secretarie van zijn gemeente 'een rij bewijs krjjgt ter uitreiking aan een (jonge)dame, wordt door twee jeug dige ambtenaren de bijbehorende foto grondig bestudeerd en wanneer dit onderzoek gunstig uitvalt, dan gaat één van hen het bewuste pa pier persoonlijk aan de geslaagde brengen. Onze correspondent was daarom zo met zorg vervuldomdat hij op de lange duur ambtelijke moeI- ïgkheden voorzag Eji hij kreeg gelijk. Op zekere dag arriveerde ter secretarie een rijbe wijs met een foto. die de twee jonge lieden eerst, i» extase bracht en daarna ruzie tengevolge had: ze wil den het rijbewijs allebei wél „even" aanreiken.' Eén van hen meende de slimste te zijn en verstopte het do cument in zijn bureau. Maar nummer twee was ook niet van gisteren en ging „even het dorp in Waarna een half uurtje later de secretarie- deur openging en de betrokken, zéér lieftallige jongedame binnenkwam.: „er was een meneer van de secreta rie bjj haar geweest, die verteld had dat zijn collega haar rijbewijs in zijn bureau had gestoptOf ze het soms kon meenemen Dat kon, maar er is nog steeds ambtelijke onenig heid ter secretarie moderne schoolgebouw te bezichtigen. De ouders toonden hun medeleven en erkentelijkheid voor het totstand komen van dit nieuwe gebouw door de aanbieding van een wire-rècorder.. Ook waren er verschillende geschen ken van particulieren en firma's. NAAR YERSEKE. Niet minder dan zestien vaartuigen zullen uit Bruinisse deelnemen aan de vlootshow „Zeeland presenteert" op 6 september te Yerseke. En nu hier toch over de vissers gesproken wordt, het zal de belanghebbenden interesseren, dat met ingang van 11 september de mosselzaadbanken op de Zeeuwse stromen weer voor de publieke visserij worden opengesteld. Ook is van die datum af de visserij op zeemos toegestaan. Zowel voor mosselzaad als voor zeemos luiden de berichten overigens niet gunstig. Vindplaatsen van mosselzaad zijn tot dusver niet bekend, terwijl ook de groei van het zeemos door de lage emperatuur van het water schijnt te hebben geleden. KOE OP DE RAILS. Koe contra locomotief, een botsing, die méér voorkomt op de lijnen van de Nederlandse Spoorwegen. Zaterdag middag was het zover in Terneuzeri, toen de 8-jarige T. W. ter hoogte van het tweede havendok een viertal koeien, toebehorende aan A. J P. ai oaar, langs de spoorbaan dreef Bij de nadering van een rangeerlocomo tief, stak plotseling een der koeien de spoorbaan over. Het dier werd ge grepen en 20 meter tpeegesleurd, waarbij het op slag werd gedood. Het vlees werd voor consumptie afge keurd en de onfortuinlijke veehouder heeft een schade van ongeveer dui zend gulden. De locomotief werd be schadigd. De M.T.S. in Vlissingen is verrijkt met een tijdelijk nieuw gebouw waarvan de eerste oplevering zater dag plaats vond. Opvallend is de ruime indeling van de leslokalen van dit nieuwe schoolgebouw, waarin vele moderne vindingen zijn verwerkt (Foto P.Z.C.) M. H. BOASSON ZONEN N.V. MIDDELBURG NOORDSTRAAT 19-21. Onze toonzalen zijn voor het publiek toegankelijk op werkdagen van 8.30-12.30 en 2-5.30 's Zaterdags 8.30-12 (levering uitsluitend via de detailhandel). Oesterprijzen vastgesteld Nada,t het oesterseizóen op donder dag 6 september officieel zal zjjn ge opend, zullen de exportvergunningen vrijdagmorgen 7 september vanaf 7 uur worden afgegeven. Door het Be drijfschap zijn de oesterprijzen en gewichten voor consumptieoesters in gaande 7 september vastgesteld als volgt: 2/0 78—82 kg 130; 3/0 88— 92 kg 200; 4/0 98—102 kg 240; 5/0 108—122 kg 300; 6/0 118 kg en hoger 350. Zeeuwse C.J.V.F. nam afscheid van wika De Vlieger Enkele honderden meisjes van de Zeeuwse jeugdringe» van de C.J.V.F. kwamen zaterdagmiddag naar „de Prins van Oranje" te Goes om af scheid te nemen van de prov. secre taresse, wika M. A. de Vlieger, die terugkeert naar „De Horst" in Drie bergen. In een gezellige bijeenkomst, wel ke onder leiding stond van de prov. presidente, mevr. S. A. M. de Haan- Pasma uit Hansweert, hebben de ver schillende ringen schetsjes over het werk van wika De Vlieger opge voerd. In het bijzonder hadden deze betrekking op het kampwerk, het elubleven en het .trainings werk, De presidente heeft de scheidende toegesproken en haar alle goeds toe gewenst, terwijl haar als aandenken een door de meisjes bewerkt tafel kleed en servetjes, alsmede een boe- kenbon werd aangeboden. De kamp- commissie, welke eveneens een korte schets voor het voetlicht bracht, schonk wika De Vlieger een ets als blijk van erkentelijkheid voor haar vele arbeid. In het feestelijk versierde Haam stede is zaterdag een „dubbel magis- tratenfeest" gevierd. De hulde, die burgemeester jhr. R. J. II. Q. RÖell woensdag van (le raadsleden in ont vangst nam, werd zaterdagmorgen door burgerij en badgasten herhaald, terwijl wethouder M. den Boer, die eveneens 25 jaar zijn beste krachten aan het gemeentebestuur gaf, in de huldiging deelde. Een speciale raads vergadering te zijner ere toonde, welke belangrijke plaats de eerste wethouder in de gemeente Haamste de inneemt. Burgemeester Röell zal NIEUW BETONNINGSVAARTUIG Een modern en comfortabel schip De „Frans Naerebout", het pas gereedgekomen betonningsvaartuig van het Nederlandse loodswezen, heeft precies een etmaal nodig gehad om van Delfzijl naar zyn thuishaven Vlissingen te komen. Woensdag, toen het schip juist een twee-daagse proefvaart achter de rug had, werd de „Frans Naerebout" door F. J. Smit en Zoon's Scheepswerven N.V., die het vaartuig te Westerbroek gebouwd heeft, overgedragen. En vrijdag ochtend in alle vroegte, omstreeks vijf uur, manoeuvreerde schipper K. Lagendijk zijn- nieuwe schip de haven van Delfzijl uit. Vier en twintig uur later wierp het betonningsvaartuig ratelend het anker uit voor de kust van Walcheren, even voor Vlissingen, ongeveer ter hoogte van Dis hoek. De overtocht, had nog sneller gemaald kunnen worden, maar in Terschelling moest men eerst nog een boei afleveren en ook hij het lood- senschïp „Antaris" voor de monding van de Westerschelde verloor men tijd, omdat het schip daar een uurtje stil lag. Zo tjjen weet j „Ffan's "Naereboiit" ;aat de nieuwe zijn veel oudeVê jamgenoot vervangen. De oude ..•••rans Naerebout" heeft als beton ningsvaartuig een diensttijd van 36 jaar achter de rug. Nu heeft het schip als betonningsvaartuig afge daan. Wat de bestemming van het vaartuig zal zijn weet men nog niet. De nieuwe „Frans Naerebout" gaat de betonning verzorgen van de Voortreffelijke inrichting en uitvoering De M.T.S. in Vlissingen heeft een nieuw gebouw gekregen achter de Badhuisstraat, aan het terrein van de Nieuwe Markt. Zaterdag morgen vond de eerste opleve ring plaats aan het bestuur en de directeur. Het is niet teveel ge zegd, wanneer men vaststelt, dat met het totstandkomen van dit gebouw, dat overigens een tijde lijk karakter draagt, door de Zeeuwse bouwers een voortreffe lijk staaltje van moderne bouw kunst. is geleverd. De voorzitter van het bestuur, ir. C. Kapsenberg en de penningmeester, mr. J. L. Nleuwenhuis, gaven blijk van nun belangstelling. Voorts waren aanwezig de ontwerper, architect A. Rothuizen uit Middelburg, de aanne mer W. F. Christiaansen uit Vlissin gen 'en zijn medewerkers de heren Kunst, die de elektriciteitsvoorzie ning verzorgde, IJzerloo, die het schilderwerk voor zijn rekening nam en de directie van het Sawema-verf warmingsbedriif in Middelburg, die voor de centrale verwarming zorgde. Direct bij het betreden van het ge bouw valt de ruime indeling op en net feit dat men niet aarzelde er de aller nieuwste vindingen toe te passen. De ontwerper, de neer Rothuizen, heeft een veelkleurige architectuur toege past, maar het geheel is toch in on gecompliceerde kleuren gehouden, hetgeen het uitstekend doet bij de blank geverniste wanden. De school omvat 1 tekenlokaal, 1 t Advertentie) groot lokaal voor houtbewerking met cirkelzaag, vlakbank. vandiktebank, lintzaag, frecsbank, lang-gatboor- machine, houtdraaimachine, zagen- slijpautomaat, voorts 1 lokaal voor materiaalonderzoek en werktuigbouw 5 leslokalen, 1 directiekamer, 1 le raarskamer, 1 kamer voor de admi nistratie, 1 voor de conciërge en er is ook een keurige aparte bergruimte voor de schoonmaaksters. NIEUWIGHEDEN. Er zfjn talrijke nieuwigheden in dit gebouw, waarvan de fundering be staat uit gewapend beton. Daar men zeer veel vooraf gereed kon maken in de timmerfabriek van de aannemer Christiaansen kon op het werk «Jf in vlug tempo worden doorgewerxt. Men is er in geslaagd om dit gebouw gereed te krijgen in de korte spanne tijds van vier maanden. Een prestatie, waarvoor ir. Kapsenberg de aanne mer en zijn medewerkers terecht een woord van hulde bracht. Met vakmanschap en toewijding is hier gewerkt. Er moest niet minder dan 3 .kilometer elektrische leiding aangelegd worden. De centrale ver warming is geheel gemaakt volgens een fitting-systeem; er is niets gelast, hetgeen de brandveiligheid in dit hou ten gebouw bevordert. In de garde robe in de hal is ook centrale verwar ming; tussen de leslokalen is extra isolatie aangebracht, in de lokalen zelf kan men door een goed ventila- tie-systeem de temperatuur regelen. Goed gezien is ook om de afdelin gen waarin met machines wordt ge werkt geheel in zijvleugels onder te brengen, zodat het lawaai niet sto rend werkt voor de andere lokalen. De aparte vloerbedekking voldoet aan alle eisen; achter het gebouw heeft men windhokken geplaatst, het geen de stevigheid van de constructie bevordert, In een der lokalen, waar met machines wordt gewerkt kan men door drukknoppen in de wanden onmiddellijk de elektrische stroom uitschakelen, indien er een ongeval mocht gebeuren. Zo zou er nog veel meer op te noemen zijn, waardoor de ze school tot iets bijzonders werd op het gebied van de scholenbouw, Men begint donderdag a.s. met in totaal 180 leerlingen. De cursus duurt vier jaar, met 2 jaar theorie, 1 jaar praktijk, 1 jaar theorie. De opleiding is voor weg- en waterbouwkunde en werktuigbouw, Maar het ligt in het voornemen het lesrooster later uit te breiden met bouwkunde en elektro, Zjj, die eindexamen 5-jarige h.b.s.-b hebben kunnen met het tweede leer jaar beginnen. Dit t(|deHjke gebouw Is in haar uit werking en opzet een grote uitbrei ding van de onderwijsmogelijkheden niet alleen voor Vlissingen maar voor geheel Zeeland. TWEE JUBILEA zich deze feestdag bij een televisie- Dlirgeitieestei KOClI -611 toestel herinneren cn wethouder Den Boer kan dit achter een modern bu- wethouder Den Boer "hV0 begon zaterdagmorgen om negen uur. toen de kinderen van de beide lagere scholen en de kleuter school zich opstelden voor het ge meentehuis. Een hoera steeg op toen de heer en mevrouw Röell, die per auto door de collega-burgemeester uit Burgh waren gehaald, en het echtpaar Den Boer bjj de erepoort aankwamen. De kinderen zongen 'n speciaal lied, enkele Valeriusverzen, het Zeeuwse en nationale volkslied. De voorzitter van het feestcomité uit de burgerij, de heer M. Soetei's, vertolkte de gevoelens van de inwo ners, forensen en badgasten en bood een televisietoestel aan als blijk van waardering voor een kwart eeuw ar beid in het beang van Haamstede in de nationale en internationale sfeer. Na een kort dankwoord van de bur gemeester tot de kinderen en voor 't geschenk, was het inmiddels tijd ge worden voor een bijzondere raads vergadering, die tegen half elf uitge schreven was. Direct na de opening nam burgemeester Röell het woord, die uit een notulenboek voorlas hoe op 1 september 1931 's morgens om half elf de gemeenteraad van Haam stede bijeen kwam en de heer Den Boer als wethouder koos. De raad verdeelde de portefeuille niet onder beide wethoudïs, maar de heer Den Boer heeft zich ingewerkt in de zor- fen voor gemeentewerken, woning- ouw en als contactman tussen de woonruimtecommissie en B. en W. „Met een grote onpartijdigheid heeft de heer Den Boer zich voor de zaak van zijn geboorteplaats ingezet", aldus burgemeester Röell, die de moeilijke tijd na juli 1942 in herinnering bracht, toen de burgemeester als gijzelaar ge vangen was en de heer Den Boer enerzijds trachtte de Duitse eisen te saboteren en aan de andere kant de fusillering van de heer Röell dreigde. Spr. memoreerde vele functies van de jubilaris als dijkgraaf, lid van de provinciale staten, kerkelijk ontvan ger, maatschappelijke instellingen, politieke leven en op sportgebied. Met de wens dat bet echtpaar Den Boer zich nog vele jaren voor de. ge meente geven mag, bood'de lieer Röell namens de raad en vele ge meentelijke instanties een bureau met bijbehorende stoel, lamp en schrijfmap aan, waarna de nestor van de raad, de heer J. Goudzwaard, de gevoelens van de raadsleden ver tolkte. Namens het secretarie-perso neel feliciteerde de gemeente-secre taris L. C. van der Velde. De jubilaris zelf tenslotte sprak een kort dankwoord, waarin hij ver klaarde gedurende 25 jaar van allen met wie hij omging veel geleerd te hebben Na dank te hebben gebracht aan zijn vrouw, de burgemeester, raadsleden en secretarie-personeel, sprak de heer Den Boer over het leed, dat het hem had gedaan dat er na de oorlog laster over hem was uitge strooid. Voorts herdacht de heer Den Boer wethouder Jonker, die kort na Pinksteren overleed, Hij sprak de hoop uit zich nog lange tyd voor Haamstede beschikbaar te kunnen stellen. VELE SPREKERS Na sluiting van de openbare raads vergadering voerden nog verschillen de sprekers het woord. De heer M. O. Hanse wenste geluk uit naam van de familie, de heer J. A. van Wave- ren namens de maatschappelijke in stellingen, de heer W. J. van der Maas voor de Chr. Hist. Unie in Burgh-Haamstede, de heer IJssel als voorzitter van de statenkring Zierik zee en de kamerkring Middelburg van de C.H.U., de heer J. van Wave- ren als voorzitter van de woonruim tecommissie, jhr. A. van Citters na mens de buurgemeente Burgh, de bei de hoofden van scholen, een verte genwoordiger van de hei-vormde mannenvereniging en de beide plaat selijke predikanten. Voor de polder sprak de gezworene J. Blom een ge lukwens. De gehele dag heerste er in Haam stede verder een gezellige feeststem ming. In de middaguren was er de optocht van de verenigingen die veel bekijks trok. zang en volksspelen. Op de verlichte Ring werd "s avonds bij muziek, zang en feestvuren nog flink nagefeest. IJsbaan in Haamstede De minister van wederopbouw ls op zijn aanvankelijk genomen beslis sing teruggekomen en heeft nu de gemeente Haamstede toestemming verleend een ijsbaan aan te" leggen in de duinen volgens door Staatsbos beheer gemankte plannen. Zeeuwse wateren en ook de buiten- betonning tot aan IJmuiden. Toen het schip zaterdagochtend omstreeks vijf uur liet anker vlak bij Vlissingen uitwierp was het nog donker. Men had natuurlijk ook di rect naar Vlissingen kunnen door varen, maar kapitein ter zee C. ter Poorten, directeur van het Neder lands loodswezen te Vlissingen, die de reis van Delfzijl naar Vlissingen meemaakte, besloot in overleg met schipper Lagendijk pas tegen tienen Vlissingen binnen te varen. Toen het schip even voor tienen aan de kade van de Vlissingse binnenhaven meerde, was mevrouw M. ter Poor ten, die het schip op 24 mei ju doop te, ter begroeting aanwezig. Kolonel ter Poorten en zeker de bemanning van dit vaartuig hebben alle reden om trots te zijn op de „Frans Naerebout". Het' is een uiterst modern schip, dat, vooral om dat het bijzonder goed manoeuvreer- baar is, uiterst geschikt is voor de betonning. Het schip heeft een leng te van 40,60 meter. De breedte is op zeven centimeter na acht meter. De vaart is ruim elf mijl. Op het voordek staat, een gi gantische hijslier, waarmee een gewicht van tien ton kan worden gelicht. Als men nu weet, dat de zwaarste boei ongeveer acht ton weegt, dan is duidelijk, dat géén betonning te zwaar is voor deze ook een ankerlier aanwezig. Her. Verder is vanzelfsprekend De bemanning bestaat uit tien koppen: schipper, werktuigkundige, bootsman, drie matrozen, één kok en drie machinisten. Comfort Er zijn drie comfortabele hutten aan boord. Eén daarvan is voor de directie, de tweede voor de schipper en de derde voor de werktuigkun dige. Verder zijn er ruime man schappenverblijven. In totaal telt het schip zestien slaapplaatsen. In alle kooien heeft men schuimrubber'ma- trassen en kussens. Dat is overigens niet liet enige comfort: men heeft de beschikking over warm en koud stromend water, het manschappenverblijf heeft een mechanische ventilatie, men kan douchecellen gebruiken, de hutten en verblijven worden centraal ver warmd en de kok maakt de maal tijden gereed op „ollestook" Natuurlijk zijn er radar en echo lood aan boord en een moderne ra dio-installatie ontbreekt al evenmin. Ook voor de werktuigkundige en de machinisten is het goed werken, want het schip heeft de modernste machines. Het vaartuig wordt aan gedreven door een 400 pk motor. Schipper Lagendijk vertelde ons nog, dat tijdens de tocht naar Vlis singen duidelijk is gebleken, dat dit schip-uitstekend geschikt is voor het doel: het leggen van tonnen in volle Zaterdagveiling vervalt Op de veiling te Kapelle-Riezelin- ge zal voortaan 's zaterdags geen veiling meer worden gehouden. Tot zaterdag j.l. werd er alleen nog vei ling gehouden van zacht fruit en bo nen. VANDAAG. Middelburg lectio: „Het meisje van de rivier' Ui jr.). 19 en 21.15 uur: Schouwburg De vrouw, die haai man verkocht (IB Jr.), 20 uur: Molen- Vlisslngen Alha; 19 en 21 uur: i (18 jr.), 20 uur Walcheren", 9—23 naakte oorlog". (14

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1956 | | pagina 2