Snelle busverbinding Schouwen
Rotterdam op komst
star
Zeeuwse Almanak
r
„FRANS NAEREB0UT" VOOR HET
EERST IN VLISSINGSE HAVEN
VLISSINGSE M.T.S. KREEG EEN
NIEUW GEBOUW
DUBBEL MAGISTRAÏENFEEST IN
DE GEMEENTE HAAMSTEDE
Airenda
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
MAANDAG 3 SEPTEMBER 1956.
MET INGANG VAN 30 SEPTEMBER
R.TM.-dienstregeling zomer en
winter vrijwel gelijk
Dezer dagen zijn op Sehouwen-Dui velaiul uitvoerige besprekingen ge
voerd over de ontwerp-dïenstregeling van de Rotterdamse Tramweg-
maatschappij. Besloten is op 30 september a.s. een dienstregeling uit te
geven, die niet zoals de spoorwegen en andere vervoersinstanties voor de
zomer of de winter geeft, maar die voor een geheel jaar geldig is. Er zjjn
enkele veranderingen en verbeteringen ln de verbindingen van en naar
Schouwcn-Duiveland aangebracht, waarvan de belangrijkste de inschake
ling van snelbusdiensten op de verbinding naar Rotterdam via Numans-
dorp is, zodat de reistijd gelijk aan die via Roosendaal wordt.
Tossen het tramstation te Rotterdam, hel station Zuid van de Neder
landse spoorwegen en Numansdorp-liaven zal in aansluiting op de beide
verbindingen van de veerdienst en in beide richtingen een autobussnel-
dienst worden gereden, waardoor de reistijd tussen Schomven-Duiveland
en Rotterdam over deze route volkomen gelijk wordt aan die over Roosen
daal. Er zijn voor reizigers met rijwielen tramaansluitingen.
op liet R.T.M.-station om 15 minuten
na de officiële aankomsttijd van de
boot, vertrokken wordt.
Op het eiland zelf blijven de be
staande verbindingen gehandhaafd,
al zijn er enkele verschillen in ver
trek en aankomst, die echter nooit
meer dan 5 minuten zijn. Oorzaak
hiervan is liet nog altijd wisselend
wegennet op het eiland.
Ook van en naar Dreischor zijn er
de gebruikelijke diensten, die op de
ilitsing van- de weg bij Schudde-
De eerste bootverbinding Zijpe
Numansdorp zal te 8.03 uur van Zij
pe vertrekken, in aansluiting op de
bus, die om 6.45 uur van Haamste
de vertrekt, om 7.13 uit Brouwersha
ven en 7.35 uit Zierikzee. Men is dan
reeds om 10.35 in Rotterdam.
Alle autobussen zullen op werkda
gen na aankomst te Zijpe doorrijden
naar Bruinisse-dorp. Dit geldt ook
voor de zomer 1957. Voor het winter
halfjaar zijn weliswaar de bekende
beperkingen aangebracht in de ver
bindingen met Westenschouwen en 't
vliegveld, maar in de zomer komt er
een uitgebreide toeristendienst in de
gehele Westhoek.
Dagelijks zullen er twee verbindin
gen van het eiland met Rotterdam
per boot zijn n.l. om 8.05 en 15.05
uur vertrek uit Zijpe; aankomst in
Rotterdam resp, 10.45 en 17.45 uur.
Tussen Zijpe en Anna Jacobapolder
zal er de half uur dienst blijven. die
vanaf Zijpe elke werkdag oni 5.35 tot
22.25 uur vaart en vanaf Anna Jaco
bapolder om 5.42 tot 22.38 uur. De
zondagsdienst is beperkter (van 9.05
tot 21.35 uur), maar in het tijdperk
van 2 juni 1957 tot en met 1 septem
ber 1957 zal vanaf 8.05 tot 22.25 uur
gevaren worden.
Op de werkdagen in de maanden
juli bn augustus 1957 zullen er dage
lijks 10 toeristenbussen rijden in de
Westhoek tussen Westenschouwen en
het dorp Uonesse. Alle diensten heb
ben fiansluiting op cn van Zierikzee.
Enkele rit'en hebben een speciale
vertrektijd' om de toeristen gelegen
heid te schenken in BUrgh de rooms-
katholieke zondagsdiensten bij te wo
nen. Waar er tussen Zierikzee en
Katseveer geen veranderingen ko
men, blijven de stadsdiensten ge
handhaafd. echter met dien verstan
de dat terwiile van de aansluitingen
even. Ér zal
beurs alle aansluiting gev
daar n.l. gewacht worden.
Bij druk vervoer zullen er recht
streeks extra autobussen van Zierik
zee naar de Westhoek en omgekeerd
rijden.
In overleg met de rijksverkeersin
spectie wacht de veerboot te Anna
Jacobapolder tot maximaal 8 minu
ten na de vastgestelde aankomsttijden
van de B.B.A. Al deze kleine en gro
te verbeteringen, waarbij dan nog de
ingelegde verbindingen op de markt
dagen in Zierikzee komen, gebruike
lijke sneldiensten en vakantiebussen,
zullen er aan mee werken dat het in
gewikkelde reisprobleem van de ei
landbewoners over enkele weken ver
gemakkelijkt wordt.
„Villon" gelicht
Nadat men gedurende twee weken
achtereen daaraan heeft gewerkt, is
het zaterdagvoormiddag tenslotte ge
lukt het op 19 augustus op de Ooster-
schelde gezonken Franse motorschip
„Villon" te lichten, Zoals men weet,
was de berging donderdag mislukt
omdat de kracht van de vier bokken
van de firma Van der Tak,niet groot
genoeg bleek om het met pufkolen
geladen schip omhoog te halen.
Een vijfde bok, de „Jonathan", bleek
nodig om het zware karwei tot een
goed einde te brengen. Het schip is
op de slikken van Ouwerkerk neer
gezet en men zal de lading in andere
schepen overslaan.
Regenregen. Misschien zal
september beter weer brengen, maar
in augustus was het maar droevig.
Op het proefbedrijf Scheldemonden
werd. uit de daar geplaatste regen
meter 170 mm neerslag afgetapt.
Normaal is, dat men in de augustus
maand hier 67 mm verkrijgt. Top
pen in deze neerslagcurve waren op
2 augustus 61.8 mm, 7 augustus 20
mm, op de 25ste van deze regen
maand 20 mm, op de 26ste: 16J,j mm.
SCHOOLBEZOEK.
In vele gemeenten is. het schoolbe
zoek al weer begonnen, in andere
gaan de kinderen vandaag voor het
eerst naar de juffrouw of de meester.
En het gezag van vader en moeder
thuis wijkt een beetje voor dat van
de onderwijzers, die overigens voor
de moeilijke taak staan overvolle
klassen de vele wetenswaardigheden
mee te geven In Axel is de nieuwe
Prinses Marijkeschool, zoals men heeft
kunnen lezen, officieel geopend Het
was een goede gedachte van het ge
meentebestuur om ook het publiek in
de gelegenheid te stellen dit ultra-
RIJBEWIJS
Steeds meer dames „halen" een
rijbewijs en één onzer corresponden
ten in een Bevelandse gemeente
heeft daarbij een verschijnsel opge
merkt, dat hem met enige zorg ver
vulde. Iedere keer namelijk als de
secretarie van zijn gemeente 'een rij
bewijs krjjgt ter uitreiking aan een
(jonge)dame, wordt door twee jeug
dige ambtenaren de bijbehorende
foto grondig bestudeerd en wanneer
dit onderzoek gunstig uitvalt, dan
gaat één van hen het bewuste pa
pier persoonlijk aan de geslaagde
brengen. Onze correspondent was
daarom zo met zorg vervuldomdat
hij op de lange duur ambtelijke moeI-
ïgkheden voorzag
Eji hij kreeg gelijk. Op zekere dag
arriveerde ter secretarie een rijbe
wijs met een foto. die de twee jonge
lieden eerst, i» extase bracht en
daarna ruzie tengevolge had: ze wil
den het rijbewijs allebei wél „even"
aanreiken.' Eén van hen meende de
slimste te zijn en verstopte het do
cument in zijn bureau. Maar nummer
twee was ook niet van gisteren en
ging „even het dorp in Waarna
een half uurtje later de secretarie-
deur openging en de betrokken, zéér
lieftallige jongedame binnenkwam.:
„er was een meneer van de secreta
rie bjj haar geweest, die verteld had
dat zijn collega haar rijbewijs in zijn
bureau had gestoptOf ze het
soms kon meenemen Dat kon, maar
er is nog steeds ambtelijke onenig
heid ter secretarie
moderne schoolgebouw te bezichtigen.
De ouders toonden hun medeleven
en erkentelijkheid voor het totstand
komen van dit nieuwe gebouw door
de aanbieding van een wire-rècorder..
Ook waren er verschillende geschen
ken van particulieren en firma's.
NAAR YERSEKE.
Niet minder dan zestien vaartuigen
zullen uit Bruinisse deelnemen aan
de vlootshow „Zeeland presenteert"
op 6 september te Yerseke. En nu
hier toch over de vissers gesproken
wordt, het zal de belanghebbenden
interesseren, dat met ingang van 11
september de mosselzaadbanken op
de Zeeuwse stromen weer voor de
publieke visserij worden opengesteld.
Ook is van die datum af de visserij
op zeemos toegestaan. Zowel voor
mosselzaad als voor zeemos luiden de
berichten overigens niet gunstig.
Vindplaatsen van mosselzaad zijn tot
dusver niet bekend, terwijl ook de
groei van het zeemos door de lage
emperatuur van het water schijnt te
hebben geleden.
KOE OP DE RAILS.
Koe contra locomotief, een botsing,
die méér voorkomt op de lijnen van de
Nederlandse Spoorwegen. Zaterdag
middag was het zover in Terneuzeri,
toen de 8-jarige T. W. ter hoogte van
het tweede havendok een viertal
koeien, toebehorende aan A. J P. ai
oaar, langs de spoorbaan dreef Bij
de nadering van een rangeerlocomo
tief, stak plotseling een der koeien
de spoorbaan over. Het dier werd ge
grepen en 20 meter tpeegesleurd,
waarbij het op slag werd gedood. Het
vlees werd voor consumptie afge
keurd en de onfortuinlijke veehouder
heeft een schade van ongeveer dui
zend gulden. De locomotief werd be
schadigd.
De M.T.S. in Vlissingen is verrijkt
met een tijdelijk nieuw gebouw
waarvan de eerste oplevering zater
dag plaats vond. Opvallend is de
ruime indeling van de leslokalen van
dit nieuwe schoolgebouw, waarin
vele moderne vindingen zijn verwerkt
(Foto P.Z.C.)
M. H. BOASSON ZONEN N.V.
MIDDELBURG NOORDSTRAAT 19-21.
Onze toonzalen zijn voor het publiek toegankelijk
op werkdagen van 8.30-12.30 en 2-5.30
's Zaterdags 8.30-12
(levering uitsluitend via de detailhandel).
Oesterprijzen vastgesteld
Nada,t het oesterseizóen op donder
dag 6 september officieel zal zjjn ge
opend, zullen de exportvergunningen
vrijdagmorgen 7 september vanaf 7
uur worden afgegeven. Door het Be
drijfschap zijn de oesterprijzen en
gewichten voor consumptieoesters in
gaande 7 september vastgesteld als
volgt: 2/0 78—82 kg 130; 3/0 88—
92 kg 200; 4/0 98—102 kg 240;
5/0 108—122 kg 300; 6/0 118 kg en
hoger 350.
Zeeuwse C.J.V.F. nam
afscheid van wika De Vlieger
Enkele honderden meisjes van de
Zeeuwse jeugdringe» van de C.J.V.F.
kwamen zaterdagmiddag naar „de
Prins van Oranje" te Goes om af
scheid te nemen van de prov. secre
taresse, wika M. A. de Vlieger, die
terugkeert naar „De Horst" in Drie
bergen.
In een gezellige bijeenkomst, wel
ke onder leiding stond van de prov.
presidente, mevr. S. A. M. de Haan-
Pasma uit Hansweert, hebben de ver
schillende ringen schetsjes over het
werk van wika De Vlieger opge
voerd. In het bijzonder hadden deze
betrekking op het kampwerk, het
elubleven en het .trainings werk,
De presidente heeft de scheidende
toegesproken en haar alle goeds toe
gewenst, terwijl haar als aandenken
een door de meisjes bewerkt tafel
kleed en servetjes, alsmede een boe-
kenbon werd aangeboden. De kamp-
commissie, welke eveneens een korte
schets voor het voetlicht bracht,
schonk wika De Vlieger een ets als
blijk van erkentelijkheid voor haar
vele arbeid.
In het feestelijk versierde Haam
stede is zaterdag een „dubbel magis-
tratenfeest" gevierd. De hulde, die
burgemeester jhr. R. J. II. Q. RÖell
woensdag van (le raadsleden in ont
vangst nam, werd zaterdagmorgen
door burgerij en badgasten herhaald,
terwijl wethouder M. den Boer, die
eveneens 25 jaar zijn beste krachten
aan het gemeentebestuur gaf, in de
huldiging deelde. Een speciale raads
vergadering te zijner ere toonde,
welke belangrijke plaats de eerste
wethouder in de gemeente Haamste
de inneemt. Burgemeester Röell zal
NIEUW BETONNINGSVAARTUIG
Een modern en comfortabel schip
De „Frans Naerebout", het pas gereedgekomen betonningsvaartuig
van het Nederlandse loodswezen, heeft precies een etmaal nodig gehad
om van Delfzijl naar zyn thuishaven Vlissingen te komen. Woensdag,
toen het schip juist een twee-daagse proefvaart achter de rug had, werd
de „Frans Naerebout" door F. J. Smit en Zoon's Scheepswerven N.V., die
het vaartuig te Westerbroek gebouwd heeft, overgedragen. En vrijdag
ochtend in alle vroegte, omstreeks vijf uur, manoeuvreerde schipper K.
Lagendijk zijn- nieuwe schip de haven van Delfzijl uit. Vier en twintig
uur later wierp het betonningsvaartuig ratelend het anker uit voor de
kust van Walcheren, even voor Vlissingen, ongeveer ter hoogte van Dis
hoek. De overtocht, had nog sneller gemaald kunnen worden, maar in
Terschelling moest men eerst nog een boei afleveren en ook hij het lood-
senschïp „Antaris" voor de monding van de Westerschelde verloor men
tijd, omdat het schip daar een uurtje stil lag.
Zo tjjen weet j
„Ffan's "Naereboiit"
;aat de nieuwe
zijn veel oudeVê
jamgenoot vervangen. De oude
..•••rans Naerebout" heeft als beton
ningsvaartuig een diensttijd van 36
jaar achter de rug. Nu heeft het
schip als betonningsvaartuig afge
daan. Wat de bestemming van het
vaartuig zal zijn weet men nog niet.
De nieuwe „Frans Naerebout"
gaat de betonning verzorgen van de
Voortreffelijke inrichting
en uitvoering
De M.T.S. in Vlissingen heeft een
nieuw gebouw gekregen achter
de Badhuisstraat, aan het terrein
van de Nieuwe Markt. Zaterdag
morgen vond de eerste opleve
ring plaats aan het bestuur en de
directeur. Het is niet teveel ge
zegd, wanneer men vaststelt, dat
met het totstandkomen van dit
gebouw, dat overigens een tijde
lijk karakter draagt, door de
Zeeuwse bouwers een voortreffe
lijk staaltje van moderne bouw
kunst. is geleverd.
De voorzitter van het bestuur, ir. C.
Kapsenberg en de penningmeester,
mr. J. L. Nleuwenhuis, gaven blijk
van nun belangstelling. Voorts waren
aanwezig de ontwerper, architect A.
Rothuizen uit Middelburg, de aanne
mer W. F. Christiaansen uit Vlissin
gen 'en zijn medewerkers de heren
Kunst, die de elektriciteitsvoorzie
ning verzorgde, IJzerloo, die het
schilderwerk voor zijn rekening nam
en de directie van het Sawema-verf
warmingsbedriif in Middelburg, die
voor de centrale verwarming zorgde.
Direct bij het betreden van het ge
bouw valt de ruime indeling op en net
feit dat men niet aarzelde er de aller
nieuwste vindingen toe te passen. De
ontwerper, de neer Rothuizen, heeft
een veelkleurige architectuur toege
past, maar het geheel is toch in on
gecompliceerde kleuren gehouden,
hetgeen het uitstekend doet bij de
blank geverniste wanden.
De school omvat 1 tekenlokaal, 1
t Advertentie)
groot lokaal voor houtbewerking met
cirkelzaag, vlakbank. vandiktebank,
lintzaag, frecsbank, lang-gatboor-
machine, houtdraaimachine, zagen-
slijpautomaat, voorts 1 lokaal voor
materiaalonderzoek en werktuigbouw
5 leslokalen, 1 directiekamer, 1 le
raarskamer, 1 kamer voor de admi
nistratie, 1 voor de conciërge en er
is ook een keurige aparte bergruimte
voor de schoonmaaksters.
NIEUWIGHEDEN.
Er zfjn talrijke nieuwigheden in dit
gebouw, waarvan de fundering be
staat uit gewapend beton. Daar men
zeer veel vooraf gereed kon maken in
de timmerfabriek van de aannemer
Christiaansen kon op het werk «Jf
in vlug tempo worden doorgewerxt.
Men is er in geslaagd om dit gebouw
gereed te krijgen in de korte spanne
tijds van vier maanden. Een prestatie,
waarvoor ir. Kapsenberg de aanne
mer en zijn medewerkers terecht een
woord van hulde bracht.
Met vakmanschap en toewijding is
hier gewerkt. Er moest niet minder
dan 3 .kilometer elektrische leiding
aangelegd worden. De centrale ver
warming is geheel gemaakt volgens
een fitting-systeem; er is niets gelast,
hetgeen de brandveiligheid in dit hou
ten gebouw bevordert. In de garde
robe in de hal is ook centrale verwar
ming; tussen de leslokalen is extra
isolatie aangebracht, in de lokalen
zelf kan men door een goed ventila-
tie-systeem de temperatuur regelen.
Goed gezien is ook om de afdelin
gen waarin met machines wordt ge
werkt geheel in zijvleugels onder te
brengen, zodat het lawaai niet sto
rend werkt voor de andere lokalen.
De aparte vloerbedekking voldoet
aan alle eisen; achter het gebouw
heeft men windhokken geplaatst, het
geen de stevigheid van de constructie
bevordert, In een der lokalen, waar
met machines wordt gewerkt kan
men door drukknoppen in de wanden
onmiddellijk de elektrische stroom
uitschakelen, indien er een ongeval
mocht gebeuren. Zo zou er nog veel
meer op te noemen zijn, waardoor de
ze school tot iets bijzonders werd op
het gebied van de scholenbouw,
Men begint donderdag a.s. met in
totaal 180 leerlingen. De cursus duurt
vier jaar, met 2 jaar theorie, 1 jaar
praktijk, 1 jaar theorie. De opleiding
is voor weg- en waterbouwkunde en
werktuigbouw, Maar het ligt in het
voornemen het lesrooster later uit te
breiden met bouwkunde en elektro,
Zjj, die eindexamen 5-jarige h.b.s.-b
hebben kunnen met het tweede leer
jaar beginnen.
Dit t(|deHjke gebouw Is in haar uit
werking en opzet een grote uitbrei
ding van de onderwijsmogelijkheden
niet alleen voor Vlissingen maar voor
geheel Zeeland.
TWEE JUBILEA
zich deze feestdag bij een televisie-
Dlirgeitieestei KOClI -611 toestel herinneren cn wethouder Den
Boer kan dit achter een modern bu-
wethouder Den Boer "hV0 begon zaterdagmorgen om
negen uur. toen de kinderen van de
beide lagere scholen en de kleuter
school zich opstelden voor het ge
meentehuis. Een hoera steeg op toen
de heer en mevrouw Röell, die per
auto door de collega-burgemeester
uit Burgh waren gehaald, en het
echtpaar Den Boer bjj de erepoort
aankwamen. De kinderen zongen 'n
speciaal lied, enkele Valeriusverzen,
het Zeeuwse en nationale volkslied.
De voorzitter van het feestcomité
uit de burgerij, de heer M. Soetei's,
vertolkte de gevoelens van de inwo
ners, forensen en badgasten en bood
een televisietoestel aan als blijk van
waardering voor een kwart eeuw ar
beid in het beang van Haamstede in
de nationale en internationale sfeer.
Na een kort dankwoord van de bur
gemeester tot de kinderen en voor 't
geschenk, was het inmiddels tijd ge
worden voor een bijzondere raads
vergadering, die tegen half elf uitge
schreven was. Direct na de opening
nam burgemeester Röell het woord,
die uit een notulenboek voorlas hoe
op 1 september 1931 's morgens om
half elf de gemeenteraad van Haam
stede bijeen kwam en de heer Den
Boer als wethouder koos. De raad
verdeelde de portefeuille niet onder
beide wethoudïs, maar de heer Den
Boer heeft zich ingewerkt in de zor-
fen voor gemeentewerken, woning-
ouw en als contactman tussen de
woonruimtecommissie en B. en W.
„Met een grote onpartijdigheid
heeft de heer Den Boer zich voor
de zaak van zijn geboorteplaats
ingezet", aldus burgemeester
Röell, die de moeilijke tijd na juli
1942 in herinnering bracht, toen
de burgemeester als gijzelaar ge
vangen was en de heer Den Boer
enerzijds trachtte de Duitse eisen
te saboteren en aan de andere kant
de fusillering van de heer Röell
dreigde.
Spr. memoreerde vele functies van
de jubilaris als dijkgraaf, lid van de
provinciale staten, kerkelijk ontvan
ger, maatschappelijke instellingen,
politieke leven en op sportgebied.
Met de wens dat bet echtpaar Den
Boer zich nog vele jaren voor de. ge
meente geven mag, bood'de lieer
Röell namens de raad en vele ge
meentelijke instanties een bureau
met bijbehorende stoel, lamp en
schrijfmap aan, waarna de nestor
van de raad, de heer J. Goudzwaard,
de gevoelens van de raadsleden ver
tolkte. Namens het secretarie-perso
neel feliciteerde de gemeente-secre
taris L. C. van der Velde.
De jubilaris zelf tenslotte sprak
een kort dankwoord, waarin hij ver
klaarde gedurende 25 jaar van allen
met wie hij omging veel geleerd te
hebben Na dank te hebben gebracht
aan zijn vrouw, de burgemeester,
raadsleden en secretarie-personeel,
sprak de heer Den Boer over het leed,
dat het hem had gedaan dat er na
de oorlog laster over hem was uitge
strooid. Voorts herdacht de heer Den
Boer wethouder Jonker, die kort na
Pinksteren overleed, Hij sprak de
hoop uit zich nog lange tyd voor
Haamstede beschikbaar te kunnen
stellen.
VELE SPREKERS
Na sluiting van de openbare raads
vergadering voerden nog verschillen
de sprekers het woord. De heer M.
O. Hanse wenste geluk uit naam van
de familie, de heer J. A. van Wave-
ren namens de maatschappelijke in
stellingen, de heer W. J. van der
Maas voor de Chr. Hist. Unie in
Burgh-Haamstede, de heer IJssel als
voorzitter van de statenkring Zierik
zee en de kamerkring Middelburg
van de C.H.U., de heer J. van Wave-
ren als voorzitter van de woonruim
tecommissie, jhr. A. van Citters na
mens de buurgemeente Burgh, de bei
de hoofden van scholen, een verte
genwoordiger van de hei-vormde
mannenvereniging en de beide plaat
selijke predikanten. Voor de polder
sprak de gezworene J. Blom een ge
lukwens.
De gehele dag heerste er in Haam
stede verder een gezellige feeststem
ming. In de middaguren was er de
optocht van de verenigingen die veel
bekijks trok. zang en volksspelen.
Op de verlichte Ring werd "s avonds
bij muziek, zang en feestvuren nog
flink nagefeest.
IJsbaan in Haamstede
De minister van wederopbouw ls
op zijn aanvankelijk genomen beslis
sing teruggekomen en heeft nu de
gemeente Haamstede toestemming
verleend een ijsbaan aan te" leggen
in de duinen volgens door Staatsbos
beheer gemankte plannen.
Zeeuwse wateren en ook de buiten-
betonning tot aan IJmuiden.
Toen het schip zaterdagochtend
omstreeks vijf uur liet anker vlak
bij Vlissingen uitwierp was het nog
donker. Men had natuurlijk ook di
rect naar Vlissingen kunnen door
varen, maar kapitein ter zee C. ter
Poorten, directeur van het Neder
lands loodswezen te Vlissingen, die
de reis van Delfzijl naar Vlissingen
meemaakte, besloot in overleg met
schipper Lagendijk pas tegen tienen
Vlissingen binnen te varen. Toen
het schip even voor tienen aan de
kade van de Vlissingse binnenhaven
meerde, was mevrouw M. ter Poor
ten, die het schip op 24 mei ju doop
te, ter begroeting aanwezig.
Kolonel ter Poorten en zeker de
bemanning van dit vaartuig hebben
alle reden om trots te zijn op de
„Frans Naerebout". Het' is een
uiterst modern schip, dat, vooral om
dat het bijzonder goed manoeuvreer-
baar is, uiterst geschikt is voor de
betonning. Het schip heeft een leng
te van 40,60 meter. De breedte is op
zeven centimeter na acht meter. De
vaart is ruim elf mijl.
Op het voordek staat, een gi
gantische hijslier, waarmee een
gewicht van tien ton kan worden
gelicht. Als men nu weet, dat de
zwaarste boei ongeveer acht ton
weegt, dan is duidelijk, dat géén
betonning te zwaar is voor deze
ook een ankerlier aanwezig.
Her. Verder is vanzelfsprekend
De bemanning bestaat uit tien
koppen: schipper, werktuigkundige,
bootsman, drie matrozen, één kok en
drie machinisten.
Comfort
Er zijn drie comfortabele hutten
aan boord. Eén daarvan is voor de
directie, de tweede voor de schipper
en de derde voor de werktuigkun
dige. Verder zijn er ruime man
schappenverblijven. In totaal telt het
schip zestien slaapplaatsen. In alle
kooien heeft men schuimrubber'ma-
trassen en kussens.
Dat is overigens niet liet enige
comfort: men heeft de beschikking
over warm en koud stromend water,
het manschappenverblijf heeft een
mechanische ventilatie, men kan
douchecellen gebruiken, de hutten en
verblijven worden centraal ver
warmd en de kok maakt de maal
tijden gereed op „ollestook"
Natuurlijk zijn er radar en echo
lood aan boord en een moderne ra
dio-installatie ontbreekt al evenmin.
Ook voor de werktuigkundige en
de machinisten is het goed werken,
want het schip heeft de modernste
machines. Het vaartuig wordt aan
gedreven door een 400 pk motor.
Schipper Lagendijk vertelde ons
nog, dat tijdens de tocht naar Vlis
singen duidelijk is gebleken, dat dit
schip-uitstekend geschikt is voor het
doel: het leggen van tonnen in volle
Zaterdagveiling vervalt
Op de veiling te Kapelle-Riezelin-
ge zal voortaan 's zaterdags geen
veiling meer worden gehouden. Tot
zaterdag j.l. werd er alleen nog vei
ling gehouden van zacht fruit en bo
nen.
VANDAAG.
Middelburg lectio: „Het meisje van
de rivier' Ui jr.). 19 en 21.15 uur:
Schouwburg De vrouw, die haai
man verkocht (IB Jr.), 20 uur: Molen-
Vlisslngen Alha;
19 en 21 uur: i
(18 jr.), 20 uur
Walcheren", 9—23
naakte oorlog". (14