HERFST- EN WINTERMODE t956-'57
1.
I randaag is de dag. De 29-ste augustuswaarop de Parijse
y modehuizen hun modéllen voor publikatie vrijgeven. Geen
geheimzinnigheid meer van de kant der couturiers, maar
een pagina vol met plaatjes, die u kunt bekijken, keuren, loven
of verwerpen.
En och, het ziet er allemaal nog al draagbaar uit, de hoe
den zijn wél wat hoog, de schouders wat breed en de heupen
nogal omvangrijk, maar de praktijk zal er de extravaganties
vjél uithalen, zodat de grote lijn overblijft.
Zeker, voor Dior's rokken a la Hollandaise, die door hun bal-
lonvorm de indruk wekken alsof er lucht in is geblazen, moet
men werkelijk wel een beetje aan de slanke kant zVn> vooral
omdat de gébruikte stoffen nog al zwaar zijn.
Zoals gewoonlijk hebben de modekoningen de wereld weer
verblijd met tal van „lijnen", indien u belang stelt in een op
somming van een aantal hunner vondsten, hier is een lijstje:
Dior bracht de Magneetlijn,
Castillo de Levenslgn,
Carven de Olijflijn,
Manguin de schermdegenlijn,
Desses de wervelwindlijn,
Cardin de spitsboog-en-pilaarlijn,
Heim en Patou tenslotte kregen Russische inspiratie voor hun
collecties.
Maar hoezeer de heren hun modellen in lijnen trachten weer
te geven en hoe verwarrend dit wellicht op u mag inwerken,
er is bij allen een duidelijk streven naar meer souplesse. De
bewondering voor de klassieken is hier niet vreemd aan. De
eenvoud en de vrouxoélijkheid worden door hen op een voetstuk
geplaatst.
/n vele collecties herinneren de ontwerpen sterk aan de mode
uit de jaren 1910-1913, tevens is er 'n opmerkelijke voorkeur
voor oosterse lijnen en details. Dit blijkt o.m. uit de wijze
waarop Madeleine de Rauch Griffe en Desses tientallen meters
vlinderlichte mousseline draperen tot een soort haremgewaden.
Niet minder oosters doen de kimomo's van Maggy Rouff aan
en de kwastjesgarnering rond de zoom van een korte avond
japon van Coco Chanel.
Volomineuze mantels, capes in allerlei lengten en omvang
(bij avondtoiletten soms tot op de grond) en voor overdag vaak
met- bont gevoerd, het veelvuldig gebruik van het kostbaarste
brokaat, chiffon en satijn, dit alles in gloeiende kleuren als
rood, groen, gentiaanblauw en violet, dit alles verraadt een
zekere speelsheid der nieuwe mode en belooft een attractieve
richting te geven aan de loop der modetraditie van deze eeuw.
Jean Desses ontwierp deze robe, waarbij de ongelijke rokzoom
iirect opvalt. De rok werd opgebouwd uit als bladeren over elkaar
gelegde stroken van herfstbruine organdie.
Een kastanjebruine tailleur, met een zwart ruitje: een creatie van
Nina Ricci. De hoog opgeknipte fourrau staat in fel, maar char
mant contrast met het korte, opgeblazen lijfje. Het rechte jasje
kreeg een enorme kraag van vossenbont. Het hoedje is van zwart
fluweel en japonstof.
Bij Jaques Griffe behoeft geen vrouw zich ouderwets te voélen. Hij staat haar een taille toe,
zowel vlak onder de boezem, als op de natuurlijke plaats en zélfs op de heupen. Links boven
een vlot danstoiletje van hem: lage taillélijn; V-v ormig aangerimpelde rok, aansluitend bij het
puntig corsage. Materiaal: groene kant en dito mousseline. Rechts boven: Maggy Rouff. Haar
Mobïhaneen jeugdig kort danstoiletje van wit satijn. Mantel van dezelfde stof. Manchetten van
nerz boni. Geheel links „Montgolfiére" vun Ric ei. Wijde mantel van donkergrijze natté. Hoedje
van Claude St. Cyrvervaardigd van licht-grijze melusine. Geheel rechts een driekwart cape van
Fathgeheel gevoerd met civet-kat, completeert een tailleur van wit-zwarte tweed. Hoed van
kortharig bont. met rand van wollen stof. (Copyright N.V. Walco.)
Van links naar rechts: 1. Een
voudige tailleur van Jean Patou
uit wit-zwarte tweed van gespon
nen orlon2. Romantische
avondjapon in .yPrincesslijn". Een
model van Pierre BalmaU: wit
satijn van qesponnen orlon met
borduurwerk van zilver en parels
3. Een vlot stadsensemble van
Jaques Heim. Koningsblauw met
astrakankraag. De Russische in
slag komt ook uit in het hoedje
a la Russische bontmuts. Het is
van fluweel, ff. Jean Desses brengt
dit jasje in cape-vorm. Zowel voor
overdag als 's avonds. Desses
maakte ook dit gemakkelijke tail-
leurtje. Onder het wijze driékwart
jasje gaat een eenvoudig jurkje
schuil