PROVINCIALE ZEEUWSE COURAHT
Mijndeskundigen verklarenMen
vindt geen overlevenden meer
Ook in Vlissingen nieuwe aanleg
inrichting voor veerdienst
BILT
Nederlands schip in
Kattegat vergaan
WEER EEN NEDERLANDSE BUS
IN DUITSLAND VERONGELUKT
Vandaag.
199e jaargang - no. 192
Dagblad uitgave van de firma
Provinciale Zeeuwse Courant.
Directie: F. van de Velde en F. B.
den Boer. Adjunct: W. de Pagter.
Hoofdredacteur: W. Leertouwer.
Adjunct-hoofdred.: G. A. de Kok.
ABONNEMENTSPRIJS 47 cent per
week; 5,85 p. kw.; £r. p. p. 6.10
per kw. Losse nummers 10 cent.
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Woensdag 15 aug. 1956
ADVERTENTIEPRIJS 25 cent per
mm Mlnlm. p. advertentie 4.—.
Ing mededelingen driemaal tarief.
Kleine advertenties (max. 8 regels)
23 cent p. regel met een minimum
van 1,—. „Brieven of adres
bureau v. d. blad" 25 cent meer.
Giro no. 359300 P.Z.C.. Middelburg.
Bureau's: Vllssingen. Walstr. 58-60, tel. 2355 4 lijnen (b.g.g. 546 of 304); Middelburg, Markt 51, telef. 3841: Goes. Lange Vorststr. 63, telef. 2475 (b.g.g. 2228); Oostburg, Nleuwstraat 43, telef. 20; Terneuzen, Brouwerijstr. 2; Zlerlkree. N. Bogerdstr. 24. telef. 26.
„IK HEB DE HEL GEZIEN"
Bij onderzoek naar mijnramp
zal niemand worden gespaard
De Belgische minister van economische zaken, Jean Key, heeft gis
terochtend tegenover de pers verklaard, dat volgens enige mijndes
kundigen alle hoop, dat er in de brandende mijn te Marcïnelle nog
overlevenden zouden kunnen worden aangetroffen, moet worden op
gegeven. Andere deskundigen zouden nog enige kans aanwezig achten,
dat men op plaatsen met inadembare lucht overlevenden aantreft. Na
hulde te hebben gebracht aan allen uit binnen- en buitenland, die aan
het reddingswerk deelnemen, verklaarde de minister, dat er een on
derzoek zal worden ingesteld naar de oorzaken van de ramp. Dit on
derzoek zal door de rechterlijke autoriteiten geschieden. Daarnaast
zal het korps van Rijksmijningenieurs een administratief onderzoek
instellen. „Zodra wij de resultaten van dit onderzoek kennen, zal nie
mand worden gespaard".
werken in Marcinelle voltooid zijn.
Dinsdagavond is te Luxemburg
vernomen, dat het Hoge Gezagsor
gaan van de E.G.K.S. voornemens
is, zo spoedig mogelijk een inter
gouvernementele conferentie te be
leggen ter bestudering van het vei
ligheidsprobleem in de kolenmijnen.
Dit voornemen houdt verband met
de ramp te Marcinelle.
Het bergen van de lijken van de
ongeveer 80 slachtoffers die op - de
verdieping van 835 meter ontdekt
zijn, is dinsdag de gehele dag voort
gezet. De redders, die samen met
mensen van het Rode Kruis en mili
tairen met de berging belast zijn,
hebben verklaard, dat de meeste
slachtoffers moeilrjk te identificeren
zijn. Zodra ze uit de mijn komen,
worden de lijken gekist en overge
bracht naar een school in Marcinelle.
De werkzaamheden op de verdieping
van 907 meter worden aanzienlijk be
moeilijkt door veel instortingen en 'n
brandhaard in één der gaanderijen.
De leider van de fractie van de
(r.-k.) C.V.P. in de Belgische ka
mer van volksvertegenwoordigers
heeft dinsdag in een brief aan de
voorzitter van de kamer en de pre
mier gevraagd, het parlement bij
een te roepen, zodra de reddings-
Bouw-zorgen
Zeelands garagebedrijven zullen
rond zes ton per jaar moeten
bouwen om in 1960 aan een nood
zakelijk evenwicht tussen vraag en
aanbod in hun sector te voldoen, zo
bleek althans uit een artikel in de P.
Z.C. van gisteren over een brochure
van de Commissie Automobielbelan-
gen Nederland. Nu is uitbreiding van
de Zeeuwse garageruimte een aange
legenheid, die in de eerste plaats de
bedrijven zelf aangaat. Men zou dus
kunnen volstaan met het constateren
van deze investerings-noodzakelijk-
heid om daarna de zaak over te laten
aan het goede inzicht van de Zeeuwse
garagehouders. Maar er komen hier
heel andere, algemene problemen om
het hoekje kijken en het kan geen
kwaad om hier eens op te wijzen.
Het bouwen van bedrijfsruimte is
immers tegenwoordig niet meer uit
sluitend een particuliere liefhebberij,
doch een zaak waarbij de overheid
ten nauwste is betrokken. Zo heeft
die overheid een bouwstop ingesteld.
Dat was nodjg met het oog op het
enorme tekort aan woningen en het
inflatiegevaar. Ordening in het alge
meen op de bouwmarkt is trouwens
vanzelfsprekend: de prijzen zouden
anders in snel tempo de stratosfeer
bereiken. Men kan het er dus over
eens zijn, dat een vergunningsstelsel
hier inderdaad volkomen op zijn
plaats is.
Doch dat betekent allerminst, dat
nu de uitbreiding van bedrijfspanden
maar zonder meer aan de kant moet
worden geschoven. Dan zou een ge
vaarlijke situatie ontstaan, want die
uitbreiding betekent versterking van
de economische structuur. Duidelijk is
dit aangetoond in de hierboven ge
noemde brochure: het wagenpark
moet zich uitbreiden omdat Zeeland
dat aldus versterkte wagenpark eco
nomisch nodig heeft. Doch tegelijker
tijd dienen de bedrijven, die dit wa
genpark verzorgen, mede uit te brei
den. Gebeurt dit niet, dan ontstaan
er ergens botsingen in dit speciale
geval misschien zelfs letterlijk die
dan weer een terugslag hebben op de
zaken, die zijn aangewezen op de
diensten van dit wagenpark.
Dit alles stelt de overheid voor een
zware taak
Wat wordt van haar gevraagd?
Namelijk, dat zij laveert tussen
de dwingende noodzakelijkheid
enerzijds woningen te doen bouwen
en anderzijds de plicht om op de
rechte wijze ook de economische be
langen te behartigen. Zij moet als het
ware door middel van een vergun
ningsstelsel de wet van vraag en aan
bod nabootsen, de alles overheersende
vraag naar woningen, maar ook de
niet te negeren vraag naar bedrijfs
gebouwen, tegenoyer het beperkte
aanbod van de bouwcapaciteit.
Hét rapport, zoals dat door de Com
missie Autobelangen is uitgebracht,
heeft stilzwijgend de aandacht geves
tigd op de verhouding van bedrijf en
bouwmarkt. Er mag in - dit verband
op worden gewezen, dat in het alge
meen het bouwen van bedrijfspan
den door de aard van het object, vaak
al veel moeilijker is dan bijvoorbeeld
woningbouw. Grote zorg van alle par
tijen, die bij deze delicate „verhou-
dingskwestie" zijn betrokken, is dan
ook dringend geboden
Het signaleren van deze zaak be
tekent géén klacht! Wij zijn er
van overtuigd, dat de betrokken
instanties met grote voorzichtigheid
wijs inzicht deze aangelegen
heid beoordelen. Uitsluitend het rap
port van bovengenoemde Commissie
gat ons deze regelen in de pen. Want
men mag aannemen, dat er voor vele
sectoren van het bedrijfsleven soort
gelijke berekeningen zijn te maken,
berekeningen, die de ondernemers
dwingen tot uitbreidingen. Immers,
wanneer dit niet zou gebeuren, dan
zou Zeeland economisch achterop ra
ken. En als er één ding is, dat voor
al met het oog op de toekomst - moet
worden verhinderd, dan is het juist
dat.
Dinsdag konden 54 lijken worden
geborgen. In pas betreden gaanderij
en heeft men nog 69 Ijjken aangetrof
fen, hetgeen het totaal aantal doden
op 134 brengt. 129 mjjmverekrs wor
den nog vermist. Gisteravond werd
medegedeeld, dat op verdieping 835
nog 30 lijken zijn ontdekt.
Uit een onderzoek van de lijken
ia gebleken, dat de slachtoffers
van de verdieping 835 snel
aan koolmonoxydevergiftiging zijn
overleden. De brand moet golven
giftige rook de gaanderijen hebben
ingejaagd. Later is de brand, die
gevoed werd door de houten stut
ten en het kolenstof, tot aan de
slachtoffers doorgedrongen. Ver
scheidene lijken zrjn door het vuur
aangetast.
Minister Rey zei in zijn verklaring,
dat liet lot van de mijnwerkers die
zich op de verdieping van 835 meter
bevinden, in elk geval geen hoop
meer overlaat. Intussen wórden elk
uur drie of vier lijken van die verdie
ping naar boven gebracht.
Onder meer werd het stoffelijk
overschot van een zestienjarige jon
gen geborgen, die met zjjn vader en
een broer van veertien jaar in de
mijn werkte. Laatstgenoemde heeft
men nog niet teruggevonden. Eén der
slachtoffers had, klaarblijkelijk kort
voor zijn dood, zijn naam op een stuk
papier geschreven en dit aan zijn jas
vastgespeld. Op het lijk van 'n ploeg
baas, dat bij een aantal andere stof
felijke overschotten werd aangetrof
fen, vond men een briefje, waarop
stond geschreven: „Ik heb de hel ge
zien".
Het KX.M.-kantoor te Brussel
heeft een bedrag van 15.000 francs
overgemaakt aan het rampenfonds
van Marcinelle.
De zeven Limburgse mijnen hebben
elk twee ploegen van 8 man naar
Marcinelle gezonden om de uitgeput
te redders van de plaatselijke centra
les af te lossen. Luik heeft eveneens
een ploeg van zeven man gezonden.
Met deze nieuwe reddingsploegen zal
het werk onafgebroken worden voort
gezet.
Vele doden en vele
zwaargewonden
Dinsdagavond is op weg van Mera-
mingen naar Ulm, even voorbjj het
plaatsje Voehringen, een Nederlandse
autobus met vier en veertig inzitten
den geramd door een zwaarbeladen,
slingerende aanhangwagen van een
tegemoetkomende Duitse vrachtauto.
Door de botsing met de aanhangwa
gen werd de linkerzijde van de bus
opengescheurd. Zeven passagiers
werden vrijwel direct gedood en de
onvolledige berichten spreken van
twintig tot dertig zwaargewonden.
Eén chauffeur van de autobus is on
gedeerd.
In de bus (van een reisbureau uit
Zwijndrecht) bevonden zich twee en
veertig passagiers en twee chauf
feurs.
De thans verongelukte bus was vo
rige week maandag uit ons land ver
trokken voor een reis naar en door
Oostenrijk en de Beierse Alpen. Gis
teren -dinsdagavond was zij op
de terugreis naar ons land.
H is het 150 jaar geleden, dat
op de Place de 1' Etoile waar
12 avenues op uitkomen te
Parijs de eerste steen werd ge-
legd van de „Are de Triomph"
jfi (ter herinnering aan de door
Napoleon behaalde zege bij
M Austerlitz). Het monument, dat
eerst in 1836 gereed kwam, is
50 meter hoog, 45 meter breed
p en 20 meter diep. De bouwkos-
ten bedroegen in die tijd 9
miljoen goud-francs. De „Are
M de Triomph" kreeg in 1920 bij-
zondere betekenis als het graf
van de onbekende soldaat.
De doden en gewonden zijn door
ziekenauto's van het Duitse Rode
Kruis en van het Amerikaanse leger
naar verscheidene in de omgeving ge
legen ziekenhuizen overgebracht.
Aangezien een passagierslijst ter
plaatse niet voorhanden is, heeft men
moeite met het identificeren van de
doden en gewonden. De politie van
Ulm tracht die taak uit te voeren
met behulp van leden van het con-
sultaat-generaal van Nederland in
München.
Nadere bijzonderheden ontbreken
nog.
Foto links: als vliegen tegen
een plafond, zo staan de schil-
ders die bij het in aanbouw
zijnde nieuwe Rotterdamse
Centraal Station de kronen van
de 22Vs meter hoge lichtmas
ten schilderen, aan de top van
een schier eindeloze ladder af
getekend tegen de Hollmidse
hemel. Foto rechts: Het nieu
we C.S. is bezig een van de
imposantste stationsgebouwen
van Nederland te worden en
trekt reeds thans, voor de vol- J
tooiing nog, de aandacht van
Nederlanders en buitenlanders.
Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllf
Kinderverlamming:
184 nieuwe gevallen
In de week van 29 juli tot en met
4 augustus zijn in ons land 184 ge
vallen van kinderverlamming gecon
stateerd. In '140 van de gevallen de
den zich verlammingsverschijnselen
voor. In de overige gevallen niet. In
Zeeland kwamen zes kinderverlam-
mingsgevallen met verlamming voor:
in Goes twee, in 's-Heer Arendskerke
twee en in Meerkenskerke twee. Een
geval van poliomyelitis zonder ver
lamming werd geconstateerd in Sint
Jansteen.
Nederlandse auto vloog bij
Aken tegen boom: één dode
Dinsdagochtend vroeg is bij Hor-
baoh, bij Aken, in de nabijheid van
de Duits-Nederlandse grens een huur
auto uit Heerlen met zo'n vaart te
gen een boom gereden, dat de wagen
doormidden brak en de beide delen
ervan aan twee kanten van de weg
in het veld werden geslingerd.
Van de beide inzittenden van de
auto werd de 21-jarige Nederlandse
rijksambtenaar A. R. uit Curagao
onmiddellijk gedood, terwijl de 31-ja-
rige kellner P. V. uit Heerlen met
zware verwondingen in het zieken
huis moest worden opgenomen.
V. had maandagavond om zeven
uur de auto in Heerlen geleend om
met R. een tochtje naar Duitsland te
maken.
Twee van de zeven
opvarenden gered
Vijf opvarenden van de 227 ton
metende Nederlandse kustvaarder
„Hondsrug" zijn dinsdagmorgen
vroeg verdronken toen het schip
in het zuidelijke gedeelte van het
Kattegat 10 mijl ten noorden van
het eiland Fünen is gezonken. Er
waren slechts twee overlevenden,
de vrouw van de kapitein, H. L.
van A. en de machinist, H. M., 23
jaar oud, die zich boven water wis
ten te houden door zich acht uur
lang vast te klemmen aan een om
geslagen reddingboot.
De andere opvarenden waren: de
kapitein-eigenaar J. L. uit Steen-
dam, de stuurman C. K. uit Gro
ningen, 40 jaar, de kok S. van der
Dodelijk ongeluk in
Staatsmijn Hendrik
De 23-jarige ongehuwde J. B. uit
Brunssum is dinsdag op de 730 meter
verdieping van staatsmijn Hendrik
bekneld geraakt tussen de zitbak van
een persluchtlocomotief en de pers
luchtleiding. Aan de bekomen verwon
dingen is hij ter plaatse overleden.
DIT JAAR BEGIN VAN MILJOENENWERK
Grootscheepse verkeersoplossing
Rijkswaterstaat treft In Vlissingen voorbereidingen voor de bouw van een
nieuwe aanleglnrichtlng voor de Provinciale Stoombootdienst. De nieuwe in
richting zal gelijk zijn aan die, welke te zijner tijd in Breskens zal komen,
wanneer de nieuwe veerboten gereed zullen zijn.
De bestaande inrichting blijft gehandhaafd maar er is zelfs een mogelijk
heid open gehouden, dat er te zijner tijd behalve deze twee nog twee nieuwe
aanleginrichtingen komen van dezelfde grootte om de nieuwe boten een vei
lige landingsplaats te geven. Het spreekt wel vanzelf, dat het tijdsip van het
gereedkomen van dit werk ongeveer samenvalt met de Indienstneming van
de nieuwe veerboten.
Voorts zal men de Prins Hendrikweg over de gehele lengte verdubbelen
en het stationsplein zodanig verbreden, dat hier van een grootscheepse ver
keersoplossing kan worden gesproken. Alles bijeen een werk van naar schat
ting enige miljoenenaan het eind van dit jaar zal men na de aanbesteding
een aanvang kunnen maken. Vermoedelijk zal de uitvoering anderhalf jaar
in beslag nemen.
Is deze opzet voltooid dan zal ook
de verkeersmisère van het urenlang
wachten voor de boot Vlissingen
Breskens tot het verleden behoren.
De nieuwe aanleginrichting komt
ten Noorden van de bestaande, n.l.
tussen deze en de ponton voor de re-
serveboten en het is niet uitgesloten,
dat de oude aanleginrichting eveneens
wordt vervangen door een nieuwe, ter
wijl zelfs de mogelijkheid bestaat dat
er op de duur vier komen.
Dit alles hangt ten nauwste samen
met de uitbreiding van het verkeer in
de toekomst en de wijze, waarop men
dit bij de Provinciale Stoombootdienst
denkt op te vangen. Het bestaande
gebouw met het wachtlokaal van de
Engelse militairen stappen in een
van de drie Britannia-toesteïlen van
de B.O.A.C. om in dit 100 plaatsen
tellende vliegtuig de tocht naar het
Middellandse Zeegebied te maken in
verband met de recente ontwikkelin
gen rondom het Suez-kanaal.
stoombootdienst verdwijnt en de dou
ane krijgt een apart kantoor in de
buitenhaven.
Ook de douanewoningen aan de
Prins Hendrikweg zullen verdwijnen.
De waterkering langs de gehele
buitenhaven wordt onder handen ge
nomen; zij zal twee meter worden ver
hoogd.
De nieuwe aanleginrichting wordt
honderd meter lang, dus precies bere
kend op de lengte van de nieuwe veer
boot. Evenals in Breskens komt de
brug ook hier in heftorens te hangen
maar deze brug zal in tegenstelling tot
de oude uit één stuk bestaan. De aan
leginrichting zal zijn samengesteld uit
gewapend'beton en een stalen dam-
wand en zij wordt bekleed met veren
de houten schottingen. Dit systeem is
ten dele geïnspireerd op hetgeen in
Denemarken gebruikelijk is, aange
past aan de Nederlandse verhoudin
gen.
De breedte van het rijdek van de
brug zal zes meter bedragen, zodat
men er met twee voertuigen tegelijk
op of af kan rijden.
De brug van de nieuwe veerfuik is
52 meter lang; zij wordt electrisch be
diend. De waterkering bij deze fuiken
sluit aan op de sluizen ca op de haven.
Er komt een roldeur, die bij hoog wa
ter kan worden gesloten.
Tegelijkertijd zal de wegsituatie
worden herzien en er zal op worden
gelet, dat het verkeer snel wordt ge
splitst.
De wielrijders krijgen een aparte
afgang en zij worden via zebra-stre
pen geleid naar het station om daar
een weg te vinden naar de Prins Hen
drikweg, die moet plaats maken voor
een geheel nieuwe verkeersweg, welke
over de gehele lengte van de bestaan
de wég verdubbeld zal worden.
Ook voor het station is alles gedaan
(Vervolg op pag. 5)
M. uit Tjerkgaast, 31 jaar, de ma
troos J. K, 41 jaar, uit Harlingen
en de 18-jarige lichtmatroos M. R.
uit Winschoten.
De in Denemarken, te Esbjerg ge
boren mevrouw L. zei dat de kleine
kustvaarder te ongeveer 1 uur 's
nachts de grond raakte. De beman
ning hoorde het schip driemaal hard
stoten waarna de Hondsrug onmiddel
lijk begon te zinken. Zij en haar echt-
fenoot hadden slechts tijd om 'n kort
.O.S.-bericht uit te zenden.
Men slaagde erin een reddingboot te
water te laten, die echter in de ruwe
zee direct omsloeg, zodat er voor de
zeven schipbreukelingen niets anders
overbleef dan in het water te sprin-
f en en zich aan de omgekeerde boot
e klemmen. De een na de ander
raakte echter uitgeput en gleed weg
in het water. De kapitein verdronk
toen hij een bemanningslid wilde red
den.
Omstreeks half negen in de morgen
werd de omgeslagen reddingboot op
gemerkt door een Catalina-vliegboot
van de Deense luchtmacht die met 'n
zevental schepen naar de schipbreu
kelingen zocht. De Deense redding
boot „Skuld" kwam de twee overle
venden ophalen.
De Skuld ontdekte ook het lijk van
de stuurman van de Hondsrug die als
laatste van de vijf in het water was
verdwenen. Mevrouw L. en de heer
H. M. werden naar het Tranebjerg-
ziekenhuis gebracht, op het eiland
Samsoe, waar mevr. L. een kort ver
slag van de gebeurtenissen aan de
politie kon geven. De Hondsrug hoor
de thuis in Delfzijl.
Duitsers in nood
De Duitse vissersboot „Niedersach-
sen" heeft dinsdagmorgen radiogra
fisch gemeld, dat men kisten, vaten
en een reddingsboei heeft aangetrof
fen van een andere Duitse vissers
boot, de Adolf". Reeds tijdens de
storm van maandagavond had men
berichten opgevangen dat de „Adolf"
(146 ton) in zinkende toestand ver
keerde bij de Doggersbank op 160 km
van de Schotse haven Montrose. Ten
minste negen schepen nemen aan het
opsporingswerk naar de „Adolf'
deel.
De „Adolf" zou negentien opvaren
den hebben.
Volgens latere berichten uit Mont
rose zouden er enkele overlevenden
zijn opgepikt.
Het weer in Europa
Volgens de rapporten van
gisteravond 7 uur:
Stockholm, licht bewolkt,
Oslo, zwaar bewolkt,
Kopenhagen, regenbui,
Aberdeen, licht bewolkt,
Londen, licht bewolkt,
Amsterdam, geheel bewolkt,
Luxemburg, licht bewolkt,
Parijs, onbewolkt.
Bordeaux, zwaar bewolkt,
Grenoble, zwaar bewolkt,
Nice, onweer,
Berlijn, onbewolkt,
Frankfurt, licht bewolkt,
München, zwaar bewolkt,
Zurich, zwaar bewolkt,
Genève, regenbui,
Locarno, regenbui,
Wenen, zwaar bewolkt,
Innsbruck, half bewolkt,
Rome, onbewolkt,
Ajaccio, onbewolkt,
15 gr.
18 gr.
19 gr.
14 gr.
19 gr.
17 gr.
18 gr.
21 gr.
24 gr.
21 gr.
26 gr.
21 gr.
22 gr.
28 gr.
24 gr.
19 gr.
24 gr.
29 gr.
26 gr.
31 gr.
25 gr.
DE
VERWACHT...
OPKLARING
Opklaringen, maar aanvankelijk
ook nog enkele verspreid optredende
buien. Matige tot vnj krachtige wind
voornamelijk tussen west en noord
west. Weinig verandering in tempe
ratuur.
ZON EN MAAN
16 augustus
Zon op 5.27 onder 20.04
Maan op 17.05 onder 00.27