PROVINCIALE ZEEUWSE COURAHT Mijndeskundigen verklarenMen vindt geen overlevenden meer Ook in Vlissingen nieuwe aanleg inrichting voor veerdienst BILT Nederlands schip in Kattegat vergaan WEER EEN NEDERLANDSE BUS IN DUITSLAND VERONGELUKT Vandaag. 199e jaargang - no. 192 Dagblad uitgave van de firma Provinciale Zeeuwse Courant. Directie: F. van de Velde en F. B. den Boer. Adjunct: W. de Pagter. Hoofdredacteur: W. Leertouwer. Adjunct-hoofdred.: G. A. de Kok. ABONNEMENTSPRIJS 47 cent per week; 5,85 p. kw.; £r. p. p. 6.10 per kw. Losse nummers 10 cent. WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Woensdag 15 aug. 1956 ADVERTENTIEPRIJS 25 cent per mm Mlnlm. p. advertentie 4.—. Ing mededelingen driemaal tarief. Kleine advertenties (max. 8 regels) 23 cent p. regel met een minimum van 1,—. „Brieven of adres bureau v. d. blad" 25 cent meer. Giro no. 359300 P.Z.C.. Middelburg. Bureau's: Vllssingen. Walstr. 58-60, tel. 2355 4 lijnen (b.g.g. 546 of 304); Middelburg, Markt 51, telef. 3841: Goes. Lange Vorststr. 63, telef. 2475 (b.g.g. 2228); Oostburg, Nleuwstraat 43, telef. 20; Terneuzen, Brouwerijstr. 2; Zlerlkree. N. Bogerdstr. 24. telef. 26. „IK HEB DE HEL GEZIEN" Bij onderzoek naar mijnramp zal niemand worden gespaard De Belgische minister van economische zaken, Jean Key, heeft gis terochtend tegenover de pers verklaard, dat volgens enige mijndes kundigen alle hoop, dat er in de brandende mijn te Marcïnelle nog overlevenden zouden kunnen worden aangetroffen, moet worden op gegeven. Andere deskundigen zouden nog enige kans aanwezig achten, dat men op plaatsen met inadembare lucht overlevenden aantreft. Na hulde te hebben gebracht aan allen uit binnen- en buitenland, die aan het reddingswerk deelnemen, verklaarde de minister, dat er een on derzoek zal worden ingesteld naar de oorzaken van de ramp. Dit on derzoek zal door de rechterlijke autoriteiten geschieden. Daarnaast zal het korps van Rijksmijningenieurs een administratief onderzoek instellen. „Zodra wij de resultaten van dit onderzoek kennen, zal nie mand worden gespaard". werken in Marcinelle voltooid zijn. Dinsdagavond is te Luxemburg vernomen, dat het Hoge Gezagsor gaan van de E.G.K.S. voornemens is, zo spoedig mogelijk een inter gouvernementele conferentie te be leggen ter bestudering van het vei ligheidsprobleem in de kolenmijnen. Dit voornemen houdt verband met de ramp te Marcinelle. Het bergen van de lijken van de ongeveer 80 slachtoffers die op - de verdieping van 835 meter ontdekt zijn, is dinsdag de gehele dag voort gezet. De redders, die samen met mensen van het Rode Kruis en mili tairen met de berging belast zijn, hebben verklaard, dat de meeste slachtoffers moeilrjk te identificeren zijn. Zodra ze uit de mijn komen, worden de lijken gekist en overge bracht naar een school in Marcinelle. De werkzaamheden op de verdieping van 907 meter worden aanzienlijk be moeilijkt door veel instortingen en 'n brandhaard in één der gaanderijen. De leider van de fractie van de (r.-k.) C.V.P. in de Belgische ka mer van volksvertegenwoordigers heeft dinsdag in een brief aan de voorzitter van de kamer en de pre mier gevraagd, het parlement bij een te roepen, zodra de reddings- Bouw-zorgen Zeelands garagebedrijven zullen rond zes ton per jaar moeten bouwen om in 1960 aan een nood zakelijk evenwicht tussen vraag en aanbod in hun sector te voldoen, zo bleek althans uit een artikel in de P. Z.C. van gisteren over een brochure van de Commissie Automobielbelan- gen Nederland. Nu is uitbreiding van de Zeeuwse garageruimte een aange legenheid, die in de eerste plaats de bedrijven zelf aangaat. Men zou dus kunnen volstaan met het constateren van deze investerings-noodzakelijk- heid om daarna de zaak over te laten aan het goede inzicht van de Zeeuwse garagehouders. Maar er komen hier heel andere, algemene problemen om het hoekje kijken en het kan geen kwaad om hier eens op te wijzen. Het bouwen van bedrijfsruimte is immers tegenwoordig niet meer uit sluitend een particuliere liefhebberij, doch een zaak waarbij de overheid ten nauwste is betrokken. Zo heeft die overheid een bouwstop ingesteld. Dat was nodjg met het oog op het enorme tekort aan woningen en het inflatiegevaar. Ordening in het alge meen op de bouwmarkt is trouwens vanzelfsprekend: de prijzen zouden anders in snel tempo de stratosfeer bereiken. Men kan het er dus over eens zijn, dat een vergunningsstelsel hier inderdaad volkomen op zijn plaats is. Doch dat betekent allerminst, dat nu de uitbreiding van bedrijfspanden maar zonder meer aan de kant moet worden geschoven. Dan zou een ge vaarlijke situatie ontstaan, want die uitbreiding betekent versterking van de economische structuur. Duidelijk is dit aangetoond in de hierboven ge noemde brochure: het wagenpark moet zich uitbreiden omdat Zeeland dat aldus versterkte wagenpark eco nomisch nodig heeft. Doch tegelijker tijd dienen de bedrijven, die dit wa genpark verzorgen, mede uit te brei den. Gebeurt dit niet, dan ontstaan er ergens botsingen in dit speciale geval misschien zelfs letterlijk die dan weer een terugslag hebben op de zaken, die zijn aangewezen op de diensten van dit wagenpark. Dit alles stelt de overheid voor een zware taak Wat wordt van haar gevraagd? Namelijk, dat zij laveert tussen de dwingende noodzakelijkheid enerzijds woningen te doen bouwen en anderzijds de plicht om op de rechte wijze ook de economische be langen te behartigen. Zij moet als het ware door middel van een vergun ningsstelsel de wet van vraag en aan bod nabootsen, de alles overheersende vraag naar woningen, maar ook de niet te negeren vraag naar bedrijfs gebouwen, tegenoyer het beperkte aanbod van de bouwcapaciteit. Hét rapport, zoals dat door de Com missie Autobelangen is uitgebracht, heeft stilzwijgend de aandacht geves tigd op de verhouding van bedrijf en bouwmarkt. Er mag in - dit verband op worden gewezen, dat in het alge meen het bouwen van bedrijfspan den door de aard van het object, vaak al veel moeilijker is dan bijvoorbeeld woningbouw. Grote zorg van alle par tijen, die bij deze delicate „verhou- dingskwestie" zijn betrokken, is dan ook dringend geboden Het signaleren van deze zaak be tekent géén klacht! Wij zijn er van overtuigd, dat de betrokken instanties met grote voorzichtigheid wijs inzicht deze aangelegen heid beoordelen. Uitsluitend het rap port van bovengenoemde Commissie gat ons deze regelen in de pen. Want men mag aannemen, dat er voor vele sectoren van het bedrijfsleven soort gelijke berekeningen zijn te maken, berekeningen, die de ondernemers dwingen tot uitbreidingen. Immers, wanneer dit niet zou gebeuren, dan zou Zeeland economisch achterop ra ken. En als er één ding is, dat voor al met het oog op de toekomst - moet worden verhinderd, dan is het juist dat. Dinsdag konden 54 lijken worden geborgen. In pas betreden gaanderij en heeft men nog 69 Ijjken aangetrof fen, hetgeen het totaal aantal doden op 134 brengt. 129 mjjmverekrs wor den nog vermist. Gisteravond werd medegedeeld, dat op verdieping 835 nog 30 lijken zijn ontdekt. Uit een onderzoek van de lijken ia gebleken, dat de slachtoffers van de verdieping 835 snel aan koolmonoxydevergiftiging zijn overleden. De brand moet golven giftige rook de gaanderijen hebben ingejaagd. Later is de brand, die gevoed werd door de houten stut ten en het kolenstof, tot aan de slachtoffers doorgedrongen. Ver scheidene lijken zrjn door het vuur aangetast. Minister Rey zei in zijn verklaring, dat liet lot van de mijnwerkers die zich op de verdieping van 835 meter bevinden, in elk geval geen hoop meer overlaat. Intussen wórden elk uur drie of vier lijken van die verdie ping naar boven gebracht. Onder meer werd het stoffelijk overschot van een zestienjarige jon gen geborgen, die met zjjn vader en een broer van veertien jaar in de mijn werkte. Laatstgenoemde heeft men nog niet teruggevonden. Eén der slachtoffers had, klaarblijkelijk kort voor zijn dood, zijn naam op een stuk papier geschreven en dit aan zijn jas vastgespeld. Op het lijk van 'n ploeg baas, dat bij een aantal andere stof felijke overschotten werd aangetrof fen, vond men een briefje, waarop stond geschreven: „Ik heb de hel ge zien". Het KX.M.-kantoor te Brussel heeft een bedrag van 15.000 francs overgemaakt aan het rampenfonds van Marcinelle. De zeven Limburgse mijnen hebben elk twee ploegen van 8 man naar Marcinelle gezonden om de uitgeput te redders van de plaatselijke centra les af te lossen. Luik heeft eveneens een ploeg van zeven man gezonden. Met deze nieuwe reddingsploegen zal het werk onafgebroken worden voort gezet. Vele doden en vele zwaargewonden Dinsdagavond is op weg van Mera- mingen naar Ulm, even voorbjj het plaatsje Voehringen, een Nederlandse autobus met vier en veertig inzitten den geramd door een zwaarbeladen, slingerende aanhangwagen van een tegemoetkomende Duitse vrachtauto. Door de botsing met de aanhangwa gen werd de linkerzijde van de bus opengescheurd. Zeven passagiers werden vrijwel direct gedood en de onvolledige berichten spreken van twintig tot dertig zwaargewonden. Eén chauffeur van de autobus is on gedeerd. In de bus (van een reisbureau uit Zwijndrecht) bevonden zich twee en veertig passagiers en twee chauf feurs. De thans verongelukte bus was vo rige week maandag uit ons land ver trokken voor een reis naar en door Oostenrijk en de Beierse Alpen. Gis teren -dinsdagavond was zij op de terugreis naar ons land. H is het 150 jaar geleden, dat op de Place de 1' Etoile waar 12 avenues op uitkomen te Parijs de eerste steen werd ge- legd van de „Are de Triomph" jfi (ter herinnering aan de door Napoleon behaalde zege bij M Austerlitz). Het monument, dat eerst in 1836 gereed kwam, is 50 meter hoog, 45 meter breed p en 20 meter diep. De bouwkos- ten bedroegen in die tijd 9 miljoen goud-francs. De „Are M de Triomph" kreeg in 1920 bij- zondere betekenis als het graf van de onbekende soldaat. De doden en gewonden zijn door ziekenauto's van het Duitse Rode Kruis en van het Amerikaanse leger naar verscheidene in de omgeving ge legen ziekenhuizen overgebracht. Aangezien een passagierslijst ter plaatse niet voorhanden is, heeft men moeite met het identificeren van de doden en gewonden. De politie van Ulm tracht die taak uit te voeren met behulp van leden van het con- sultaat-generaal van Nederland in München. Nadere bijzonderheden ontbreken nog. Foto links: als vliegen tegen een plafond, zo staan de schil- ders die bij het in aanbouw zijnde nieuwe Rotterdamse Centraal Station de kronen van de 22Vs meter hoge lichtmas ten schilderen, aan de top van een schier eindeloze ladder af getekend tegen de Hollmidse hemel. Foto rechts: Het nieu we C.S. is bezig een van de imposantste stationsgebouwen van Nederland te worden en trekt reeds thans, voor de vol- J tooiing nog, de aandacht van Nederlanders en buitenlanders. Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllf Kinderverlamming: 184 nieuwe gevallen In de week van 29 juli tot en met 4 augustus zijn in ons land 184 ge vallen van kinderverlamming gecon stateerd. In '140 van de gevallen de den zich verlammingsverschijnselen voor. In de overige gevallen niet. In Zeeland kwamen zes kinderverlam- mingsgevallen met verlamming voor: in Goes twee, in 's-Heer Arendskerke twee en in Meerkenskerke twee. Een geval van poliomyelitis zonder ver lamming werd geconstateerd in Sint Jansteen. Nederlandse auto vloog bij Aken tegen boom: één dode Dinsdagochtend vroeg is bij Hor- baoh, bij Aken, in de nabijheid van de Duits-Nederlandse grens een huur auto uit Heerlen met zo'n vaart te gen een boom gereden, dat de wagen doormidden brak en de beide delen ervan aan twee kanten van de weg in het veld werden geslingerd. Van de beide inzittenden van de auto werd de 21-jarige Nederlandse rijksambtenaar A. R. uit Curagao onmiddellijk gedood, terwijl de 31-ja- rige kellner P. V. uit Heerlen met zware verwondingen in het zieken huis moest worden opgenomen. V. had maandagavond om zeven uur de auto in Heerlen geleend om met R. een tochtje naar Duitsland te maken. Twee van de zeven opvarenden gered Vijf opvarenden van de 227 ton metende Nederlandse kustvaarder „Hondsrug" zijn dinsdagmorgen vroeg verdronken toen het schip in het zuidelijke gedeelte van het Kattegat 10 mijl ten noorden van het eiland Fünen is gezonken. Er waren slechts twee overlevenden, de vrouw van de kapitein, H. L. van A. en de machinist, H. M., 23 jaar oud, die zich boven water wis ten te houden door zich acht uur lang vast te klemmen aan een om geslagen reddingboot. De andere opvarenden waren: de kapitein-eigenaar J. L. uit Steen- dam, de stuurman C. K. uit Gro ningen, 40 jaar, de kok S. van der Dodelijk ongeluk in Staatsmijn Hendrik De 23-jarige ongehuwde J. B. uit Brunssum is dinsdag op de 730 meter verdieping van staatsmijn Hendrik bekneld geraakt tussen de zitbak van een persluchtlocomotief en de pers luchtleiding. Aan de bekomen verwon dingen is hij ter plaatse overleden. DIT JAAR BEGIN VAN MILJOENENWERK Grootscheepse verkeersoplossing Rijkswaterstaat treft In Vlissingen voorbereidingen voor de bouw van een nieuwe aanleglnrichtlng voor de Provinciale Stoombootdienst. De nieuwe in richting zal gelijk zijn aan die, welke te zijner tijd in Breskens zal komen, wanneer de nieuwe veerboten gereed zullen zijn. De bestaande inrichting blijft gehandhaafd maar er is zelfs een mogelijk heid open gehouden, dat er te zijner tijd behalve deze twee nog twee nieuwe aanleginrichtingen komen van dezelfde grootte om de nieuwe boten een vei lige landingsplaats te geven. Het spreekt wel vanzelf, dat het tijdsip van het gereedkomen van dit werk ongeveer samenvalt met de Indienstneming van de nieuwe veerboten. Voorts zal men de Prins Hendrikweg over de gehele lengte verdubbelen en het stationsplein zodanig verbreden, dat hier van een grootscheepse ver keersoplossing kan worden gesproken. Alles bijeen een werk van naar schat ting enige miljoenenaan het eind van dit jaar zal men na de aanbesteding een aanvang kunnen maken. Vermoedelijk zal de uitvoering anderhalf jaar in beslag nemen. Is deze opzet voltooid dan zal ook de verkeersmisère van het urenlang wachten voor de boot Vlissingen Breskens tot het verleden behoren. De nieuwe aanleginrichting komt ten Noorden van de bestaande, n.l. tussen deze en de ponton voor de re- serveboten en het is niet uitgesloten, dat de oude aanleginrichting eveneens wordt vervangen door een nieuwe, ter wijl zelfs de mogelijkheid bestaat dat er op de duur vier komen. Dit alles hangt ten nauwste samen met de uitbreiding van het verkeer in de toekomst en de wijze, waarop men dit bij de Provinciale Stoombootdienst denkt op te vangen. Het bestaande gebouw met het wachtlokaal van de Engelse militairen stappen in een van de drie Britannia-toesteïlen van de B.O.A.C. om in dit 100 plaatsen tellende vliegtuig de tocht naar het Middellandse Zeegebied te maken in verband met de recente ontwikkelin gen rondom het Suez-kanaal. stoombootdienst verdwijnt en de dou ane krijgt een apart kantoor in de buitenhaven. Ook de douanewoningen aan de Prins Hendrikweg zullen verdwijnen. De waterkering langs de gehele buitenhaven wordt onder handen ge nomen; zij zal twee meter worden ver hoogd. De nieuwe aanleginrichting wordt honderd meter lang, dus precies bere kend op de lengte van de nieuwe veer boot. Evenals in Breskens komt de brug ook hier in heftorens te hangen maar deze brug zal in tegenstelling tot de oude uit één stuk bestaan. De aan leginrichting zal zijn samengesteld uit gewapend'beton en een stalen dam- wand en zij wordt bekleed met veren de houten schottingen. Dit systeem is ten dele geïnspireerd op hetgeen in Denemarken gebruikelijk is, aange past aan de Nederlandse verhoudin gen. De breedte van het rijdek van de brug zal zes meter bedragen, zodat men er met twee voertuigen tegelijk op of af kan rijden. De brug van de nieuwe veerfuik is 52 meter lang; zij wordt electrisch be diend. De waterkering bij deze fuiken sluit aan op de sluizen ca op de haven. Er komt een roldeur, die bij hoog wa ter kan worden gesloten. Tegelijkertijd zal de wegsituatie worden herzien en er zal op worden gelet, dat het verkeer snel wordt ge splitst. De wielrijders krijgen een aparte afgang en zij worden via zebra-stre pen geleid naar het station om daar een weg te vinden naar de Prins Hen drikweg, die moet plaats maken voor een geheel nieuwe verkeersweg, welke over de gehele lengte van de bestaan de wég verdubbeld zal worden. Ook voor het station is alles gedaan (Vervolg op pag. 5) M. uit Tjerkgaast, 31 jaar, de ma troos J. K, 41 jaar, uit Harlingen en de 18-jarige lichtmatroos M. R. uit Winschoten. De in Denemarken, te Esbjerg ge boren mevrouw L. zei dat de kleine kustvaarder te ongeveer 1 uur 's nachts de grond raakte. De beman ning hoorde het schip driemaal hard stoten waarna de Hondsrug onmiddel lijk begon te zinken. Zij en haar echt- fenoot hadden slechts tijd om 'n kort .O.S.-bericht uit te zenden. Men slaagde erin een reddingboot te water te laten, die echter in de ruwe zee direct omsloeg, zodat er voor de zeven schipbreukelingen niets anders overbleef dan in het water te sprin- f en en zich aan de omgekeerde boot e klemmen. De een na de ander raakte echter uitgeput en gleed weg in het water. De kapitein verdronk toen hij een bemanningslid wilde red den. Omstreeks half negen in de morgen werd de omgeslagen reddingboot op gemerkt door een Catalina-vliegboot van de Deense luchtmacht die met 'n zevental schepen naar de schipbreu kelingen zocht. De Deense redding boot „Skuld" kwam de twee overle venden ophalen. De Skuld ontdekte ook het lijk van de stuurman van de Hondsrug die als laatste van de vijf in het water was verdwenen. Mevrouw L. en de heer H. M. werden naar het Tranebjerg- ziekenhuis gebracht, op het eiland Samsoe, waar mevr. L. een kort ver slag van de gebeurtenissen aan de politie kon geven. De Hondsrug hoor de thuis in Delfzijl. Duitsers in nood De Duitse vissersboot „Niedersach- sen" heeft dinsdagmorgen radiogra fisch gemeld, dat men kisten, vaten en een reddingsboei heeft aangetrof fen van een andere Duitse vissers boot, de Adolf". Reeds tijdens de storm van maandagavond had men berichten opgevangen dat de „Adolf" (146 ton) in zinkende toestand ver keerde bij de Doggersbank op 160 km van de Schotse haven Montrose. Ten minste negen schepen nemen aan het opsporingswerk naar de „Adolf' deel. De „Adolf" zou negentien opvaren den hebben. Volgens latere berichten uit Mont rose zouden er enkele overlevenden zijn opgepikt. Het weer in Europa Volgens de rapporten van gisteravond 7 uur: Stockholm, licht bewolkt, Oslo, zwaar bewolkt, Kopenhagen, regenbui, Aberdeen, licht bewolkt, Londen, licht bewolkt, Amsterdam, geheel bewolkt, Luxemburg, licht bewolkt, Parijs, onbewolkt. Bordeaux, zwaar bewolkt, Grenoble, zwaar bewolkt, Nice, onweer, Berlijn, onbewolkt, Frankfurt, licht bewolkt, München, zwaar bewolkt, Zurich, zwaar bewolkt, Genève, regenbui, Locarno, regenbui, Wenen, zwaar bewolkt, Innsbruck, half bewolkt, Rome, onbewolkt, Ajaccio, onbewolkt, 15 gr. 18 gr. 19 gr. 14 gr. 19 gr. 17 gr. 18 gr. 21 gr. 24 gr. 21 gr. 26 gr. 21 gr. 22 gr. 28 gr. 24 gr. 19 gr. 24 gr. 29 gr. 26 gr. 31 gr. 25 gr. DE VERWACHT... OPKLARING Opklaringen, maar aanvankelijk ook nog enkele verspreid optredende buien. Matige tot vnj krachtige wind voornamelijk tussen west en noord west. Weinig verandering in tempe ratuur. ZON EN MAAN 16 augustus Zon op 5.27 onder 20.04 Maan op 17.05 onder 00.27

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1956 | | pagina 1