Ronde van Nederland maandag van start Klanken uit de ether JIMMY. EN RINUS DE ROBOT De ondeugende trein PUZZLE V-1 ZATERDAG 4 AUGUSTUS 1956 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 11 maal tegelijk werden ze bleek en alsof ze het af- „Puf puf", zuchtte de trein, „puf puf, was ik toch maar iets anders dan een trein. Was ik maar 'n auto of een fiets. Dan kon ik gaan waar ik wilde. Maar nee, elke dag langs dezelfde rech te rails ga ik dezelfde weg. Van de morgen tot de avond. Puf, puf „Puf puf", zeiden de mijnheren met hun tas sen en hun kranten die In die trein zaten. „Puf puf, elke dag hetzelfde: dezelfde trein en nooit eens iets anders. Puf puf..." „Dikkeding, dlkkedlng", lachten de wielen, „daar gaan we weer. Voor ons is het niet erg. Wij zien toch niets. We draaien veel te hard. Maar als je wilt..." „Als ik wat wil?" vroeg de trein. „Als je eens iets anders wil. Zie je dan niet dat er wel duizend rails de wereld ingaan, als je wilt..." „Puf puf", zuchtte de trein, „dat kan toch niet Wat moet ik dan met al die mensen die naar hun werk gaan?" „Dikkeding", lachten de wielen, „misschien vin den ze het wel leuk". „Dat kan toch niet", zei den de meneren tegen dat stemmetje, „en ons werk dan?" „Dikkeding", lachten de wielen. De huizen, de bomen, de weilanden en de sloten, allemaal dezelfde van el ke dag schoten voorbij. Ze waren er bijna. Op de minuut. Net als altijd. De bestuurder remde al; hij maakte in elk geval een beweging van rem men, maar er gebeurde niets. „Wat is dat?", riep de bestuurder, „de rem is kapot!" Maar voor hij verder naar die rem kon kijken, gebeurde er nog iets er- gers. Zonder dat hij ver der iets deed sloeg de de. Ze lieten het station waar al die meneren uit moesten stappen, ge woon links liggen. De trein ging door, één van die duizend paar rails op, die verder gaan. De be stuurder werd Wit; „die trein is betoverd", riep hij. „Wat moet ik begin nen? Wat zullen mijn bazen zeggen als ze ho ren dat ik zo maar een andere kant ben opge gaan Niemand zal me geloven als ik zeg dat de trein het deed". De meneren binnen in de coupé's hadden hun kranten al dichtgevou wen, hun hoeden opgezet en hun tas uit 't net ge pakt. Ze hadden de reis al zo vaak gemaakt, dat ze precies wisten hoe veel minuten ze daar voor nodig hadden. Met hun hoed op, hun tas op hun knieën wachtten ze tot de trein zou stoppen. Ze keken strak voor zich uit. „Zijn we er nog niet?", bromde een dikke me neer die al dertig jaar met die trein reisde en nog nooit iets vriende lijks had gezegd. Alle meneren keken op. Alle- gesproken hadden zeiden ze in koor: „waar zijn we?" Met open monden keken ze naar de bossen waar ze door schoten en die nog nooit eerder hadden gezien. „Conducteur!", riepen ze uit één mond en de dikke meneer had de noodrem al beet. Met een wit gezicht holde de conducteur door de trein. „Ik kan het ook niet hel pen", riep hü, „en de be stuurder ook niet. De trein is betoverd!" .Praatjes, praatjes", rie pen de meneren en in plaats van wit werden ze nu helemaal rood van boosheid. „En ons werk dan, onze bazen! Wat moeten we beginnen?" „Dikkeding, dikkeding", lachten de wielen en de trein gleed door een sein heen dat net op veilig stond. De meneren raas den en tierden en schreeuwden boven het elach van de wielen uit. laar opeens keerden ze zich om, want iemand had heel blij en heel hoog „Oooo..." geroepen. Her was een klein jongetje dat in een hoekje van rn coupé zat. Hjj zou uit lo geren gaan en had het ïmer gevonden dat hjj ar zó kort in de trein kon zitten. En nu opeens was een prachtige reis begonnen. Bossen, wei landen, rivieren, die hij alleen maar van zijn at las kende, schoten voor bij. Hh riep ,:,Oooo", om dat hij een echte jager had zien lopen met een geweer op zijn rug. meneren keken ook, maar zjj straalden niet van plezier zoals dat jon getje. En net op dat ogenblik stopte de trein; heel keu rig omdat h\j een rood licht zag aankomen en ongelukken maken wilde de trein niet. Het was opeens heel stil; door de open ramen kwam een heerlijke boslucht naar binnen en je kon de vo gels horen fluiten. „Wat prachtig", zei het jongetje en hij sprong naar buiten om van die blauwe bloemen te pluk ken die langs de spoor baan groeiden. De mene ren werden er ook stil van. Ze moesten er allemaal opeens aan denken hoe lang het geleden was dat ze in zo'n bos waren en blauwe bloemen plukten. Toen kwam de bestuur der met tranen in zijn ogen; „heren", zei hij, „heren, alsjeblieft, ik kan het niet helpen". ,Wat helpen?" riepen de heren en ze gooiden hun hoeden en tassen met 'n grote zwaai in het net en wipten één voor één de treeplank af. En toen een uurtje later een lo comotief kwam om de verdwaalde trein op te halen, moest hij heel lang fluiten voor alle meneren terug waren op hun plaats. Met hun armen vol blau we bloemen en hun han den vol bramensap kro pen ze uit de struiken tevoorschijn. Ze lachten en ze floten en de dikke meneer had het kleine jongetje, dat uit logeren ging, op zijn schouders Achter de dikke houten schutting die om Mies (haar tuintje staat Groeit een boom vól mooie appels, appels van (heel groot formaat. „Och" riep Miesje gister middag „Hoe vaak neb ik (niet beweerd: óf do boom staat iets te ver weg óf de schutting (staat verkeerd!" „Hé, dat brengt me een idee zeg, ik haal één (twee drie een schop!" Miesje rende naar haar schuurtje „dat wordt (weer een reuze mop!" En ze werkte menig uurtje, groef en timmer de voor tien. Wat ze daar wel aan het doen was, laat het. (volgend plaatje zien; Kük, ze aio. g een nieuwe schutting om de dikke (boomstam heen... „Zonu ga ik appels plukken!" riep de muls („en wel meteen!" getild. „Puf puf", zei hij toen h(j hem in de coupe op de bank zette, maar dat puf klonk niets brommerig of treurig meer. „Puf puf", zuchtte de trein gelukkig. „Dikke ding, dikkeding, uit ge weest... uitgewéest..." lachten de wielen. n ei sa O EDSSDÉlfflH a ei si n EDE! gj 0.' O ffl raBcnsasna s a a an 00I1H BL3HS Sen Er was een schoenen- (makertje Dat nooit zijn werk wou (doen. Hg wou alleen maar (luieren of in zijn tuintje kuieren en niemand kreeg zijn (schoen. Maar op een dag hij (sliep nog vast toen zaten op zijn linnen kast drie kleine witte duifjes met opgestoken kuifjes. Die riepen: roekoe (roekoekoe: je bed uit, naar je (werkbank toe De eerste riep: je draad (en naald! Dat slofje daar wordt (straks gehaald. De tweede riep: je (hamer pakken. Die laarzen staan daar (zonder hakken. De derde: sla hier zolen (onder! Die schoenen kunnen (toch niet zonder. Hij hamerde en tikte (maar en al zijn schoenen (kwamen klaar. Dag, riepen de drie (duifjes toen, nou gaan we maar weer (heen. Nu mag je lekker luieren en in je tuintje kuieren. Dat kun je best alleen. WIM VAN EST kopman is deze verwisseling van kopman ove rigens geenszins een verzwakking: Voorting rijdt na de toer beslist ster ker, dat heeft men ook in Hengstdijk kunnen zien. De strijd zal gaan tussen drie Ne derlandse ploegen, onder aanvoe ring van Gerrit Schulte, Wim van Est en Gerrit Voorting en 5 bui tenlandse ploegen en wel 2 Belgi sche, 1 Zwitserse, 1 Duitse en 1 Italiaanse. De buitenlandse bonden hebben niet zoals vorig jaar de Ronde van Neder land opgescheept met enkele onbe kende. middelmatige coureurs. Se rieuze kandidaten voor uitzending naar de wereldkampioenschappen zullen present zijn. Zo stuurt België o.a. Germain Derijcke en Rick van Looy, die reeds een definitieve plaats in de ploeg voor Kopenhagen hebben. Belgische ploegen voor de Ronde van Nederland De Belgische ploegen voor de Ron de van Nederland, die maandag a.s. in Utrecht begint, zijn uiteindelijk als volgt samengesteld: a-ploeg: Germain De Rijcke, Rik van Looy, Henri Luyten, Andree Noyelle, Jos Sehils. Willie Schroeders, Willie Vannitsen en Roger Verplaetse. B-ploeg: Ludo van der Helst, Jean Derhoven, Jos de Feyter, Frans Gie- len, Guillaume Hendriks, Roger Ro- selle, Jeantil Saelens en Jean de Valck. NA VELE MOEILIJKHEDEN Wout Wagtmans hield organisatie aan lijntje Als maandagmorgen a.s. in het DOS-stadion te Utrecht het start schot voor de achtste Ronde van Ne derland klinkt, dan zal de heer O. van Erp, directeur van de N.V. Efor de organisatrice van Nederlands grootste wegwedstrijd vermoede lijk wel een zucht van verlichting sla ken. Duizend-en-één moeilijkheden zijn in de laatste maanden overwon nen moeten worden, voordat alles met het ministerie van Verkeer en Wa terstaat in orde was. Aoht ploegen van acht renners zijn gecontractueerd en ongetwijfeld is de samenstelling van deze ploegen zo, dat in vergelijking met andere jaren van een werkelijk sterk bezet inter nationaal veld gesproken mag wor den. Wat de te elfder ure gerezen moei lijkheden betreft, daarvoor heeft o.a. Nederlands meest geroemde renner uit de Tour de France. Wout Wagt mans gezorgd. Tot op het laatste moment heeft hij de organisatoren van de Ronde van Nederland aan een niet al te sportief lijntje gehouden door de ene dag te verklaren dat hij wel zou starten en de andere dag rond te bazuinen, dat men hem dit jaar niet in de vaderlandse tour zou zien. Er werd met hem afgesproken, dat hij maandag jl. tezamen met de ande re kopmannen van de Nederlandse ploegen, Van Est en Schulte, op een bepaalde tijd in Amsterdam aanwezig zou zijn om de ploegen samen te stel len en zijn contract te tekenen. Wie er op het afgesproken uur ook kwam, Wout- Wagtmans echter niet. Eerst tegen liet einde van de bijeenkomst, toen de organisatoren al niin of meer met de handen in de haren zaten, kwam de kleine „Tour-held" even vertellendat hij toch maar niet mee zou doen Enfin, voor de Ronde van Neder land 1956 bestaat Wagtmans niet meer en voor die van de komende ja ren vermoedelijk ook niet! Een sportieve Gerrit Voorting ver klaarde zich maandagavond alsnog bereid de plaats van Wagtmans als kopman in te nemen. Voorting buitte geen gunstige omstandigheden uit en was tevreden met een heel normaal startgeld. Gezien de lichamelijke con ditie. waarin Wagtmans en Voorting uit de Tour de France gekomen zijn, Nederland verloor opnieuw in bridgetoernooi In Stockholm worden de wedstrij den gespeeld om het kampioenschap bridge. Nederland, dat in de eerste ronden tegen de diverse zeer sterke tegenstanders niet slecht voor de dag kwam, en, hoewel in de middenmoot van de ranglijst staande, een kans op de titel behield, heeft in de laatste ronden enige veren moeten laten. Eerst werd van het bezield spelend Frankrijk verloren. In de laatst ge speelde ronde moest men ook tegen Italië, de andere pretendent voor de titel, een grote nederlaag incasseren (45-97). Er moeten nog zes ronden worden gespeeld. Het is echter waarschijn lijk. dat de spanning er tot het laat ste moment in zal blijven. In de laat ste ronde komen namelijk Frankrijk en Italië tegen elkaar uit en men verwacht, dat dan pas de beslissing zal vallen. De stand in het toernooi luidt thans: 1 Italië 16 punten, 2 Frankrijk 14 p; 3 Groot-Brittannië 13 p; 4 Oostenrijk 12 p; 5 Zweden 11 p;6 IJsland 10 p; 7 Zwitserland 10 p; 8 Nederland 9 p; 9 België 9; 10 Duitsland 8 p; 11 Noor wegen 7 p; 12 Denemarken 7 p; 13 Egypte 7 p; 14 Finland 7 p; 15 Liba non 4 p; 16 Ierland 0 p. ZONDAG 5 AUGUSTUS. Hilversum I. 402 m. 74G kc/s. 3.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.30 IKOR. 12.00 AVRO. 17.00 VARA. 20.00—21.00 VARA. VARA: 8.00 Nws en postduivenber. 8.18 Weer of geen weer. 0.45 Geestelijk leven, caus. VPRO: 10.00 V. d. jeugd. ÏKOR: 10.30 Oecumenische kerkdienst. AVRO: 12,00 Theaterork. 12.30 Sportspiegel. en postduivenber. 12.35 Even afrekenen, he ren! 12.45 Pianorecital. 13.00 Nws. 13.05 Meded. of gram. 13.10 V. d. militairen. 14.00 Boekbespr. 14.20 Kamerork. en so liste. 15.20 De Olympische spelen in de oudheid, caus. 15.30 Amus. muz. 16.10 Ritm. muz. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 Gram. 17.30 V. d. jeugd. 17.50 Nws en sportuitslagen. 18.05 Sportjourn. 18.30 Lichte muz. 19.00 Discussie. 19.35 Caba ret. AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Radioscoop- reflex. 20.55 De' wereld met vakantie in Parijs, caus. 21.10 Lichte muz. 21.50 Ra- diojourn. 22.00 Gram. 22.30 idem. 23.00 Nws. 23.15 Act of gram. 23.2524.00 Gram. Hilversum II, 298 m .1007 kc/s. 8.00 NC RV. 8.30 IKOR. 9.30 KRO. 17.00 NCRV. 19.45—24.00KRO. NCRV: 8.00 Nws en weerber. 8.15 Or gelconcert. IKOR: 8.30 Vroegdienst. KRO: 9.30 Nws. 9.45 Gram. 9.55 Pontificale hoog mis. 11.30 Gram. 11.40 Kamerork. en so list. 12.20 Apologie. 12.40 Instr. trio. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nws. en kath. nws. 13.10 Lichte muz. 13.40 Boekbespr. 13.55 Groot koor en omr. ork. 14.25 Gram. 14.45 Vakantie in de Neo-Hebriden. caus. 15.05 Lichte muz. 15.25 Gram. 16.15 Sport. 16.30 Vespers. NCRV: 17.00 Christ. Geref. kerkd. 18.30 Gew. muz. 19.00 Nws. uit de kerken. 19.05 Boekbespr. 19.15 Kamer koor. 19.30 Het Evangelie in een draai kolk. caus. KRO: 19.45 Nws. 20.00 De gewone man. 20.05 Lichte muz. 20.25 Act. 20.35 U bent toch ook van de partij? caus. 20.45 Instr. trio. 21.10 De eeuwige drift, hoorsp. 22.10 Gram. 22.45 Avondge bed en lit. kal. 23.00 Nws. 23.15—24.00 Gram. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwij ding. 10.00 Gram. 11.00 V. d. vrouw. 11.18 Gram. 11.45 Voordr. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 V. h. platteland. 12.43 Gram. 12.50 Ronde van Nederland, resp. 13.00 Nws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Lichte muz. 13.55 Koersen. 14.00 Gram. 14.10 Gevar. progr. 14.45 Gram. 16.00 De mémoires van generaal De Gaulle, èaus. 16.15 Gevar. progr. 17.05 Gram. 17.35 Pianospel. 17.50 Reportage Ronde v. Nederland. 18.00 Nws. 18.15 Or gelspel. 18.30 Dansmuz. 19.00 Amus. muz. 19.30 Gram. 20.00 Nws. 20.05 Lichte muz. 20.50 Aan de zelfkant van het konink rijk. caus. 21.00 Les Noces de Jeanette, opera. 21.50 Radiojourn. 22.05 Lichte muz. 23.00 Nws. 21.15 Koersen en act. of gram. 23.25—24.00 Gram. Hilversum II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00— 24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nws. en S.O.S.-ber. 7.10 Gewijde muz. 7.30 Gram. 7.45 Een woord v. d. dag. 8.00 Nws. en weerber. 8.15 Gram. 9.00 V. d. zieken. 9.25 V. d. huisvr. 9.35 Voordr. 10.00 Gram. 10.30 Morgen dienst. 11.00 Gram. 11.15 Radio Vossen jacht. 12.25 Voor boer en tuinder, 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.35 Lichte muz. 12.55 Gram of act. 13.00 Nws. 13.15 Ka- mermuz. 13.40 Gram. 14.00 V. d. Jeugd. '4.30 Gram. 14.45 V. d. vrouw. 15.15 Meis- Jeskoar. 16 00 Bijbeloverdenking. 16.30 Barokviool en clavecimbel. 16.50 Gram. 17.00 V. d. kleuters. 17.15 Gram. 17.40 Beursber. 17.43 Regerlngsultz.: Rijksdelen overzee: prof. dr. K. H. Voous: De be woners van de Antilliaanse zeeën. 18.00 Koorzang. 13.15 Promenade ork. en so list. 19.00 Nws. en weerber. 19.10 Orgel- conc. 1940 Parlementair commentaar. 19.45 Beiaardconc. 20.00 Radiokrant. 20.20 Metropole ork. 20.55 „Nederlanders, vrachtvaarders van Europa", klankb. 21.40 Vocaal ens. 22.00 Nederlandse folk lore. caus. 22.15 Omr. ork. 22.35 Gram. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nws. 23.15 Gram. 23.40—24.00 Het Evangelie in Espe ranto. 9 President Eisenhower heeft een wet getekend waardoor vrouwen in de V.S. op 62- l.p.v. op 65-jarige leeftijd pen sioengerechtigd zullen zijn. 79. Rinus wera m de bijkeuken gedeponeerd en ter wijl Jimmy en Kees Cardan in de kamer wat gingen zit ten napraten, verdween Miebet naar de keuken om een extraatje te gaan klaar maken. Jimmy plantte de chauffeur, die een heel gezellige jongen bleek te zijn, in de gemakkelijkste stoel van zijn kamer en zei: „U moet mij even excuseren, Cardan. Ik moet even een paar mensen opbellen die nauw betrokken zijn bij deze af faire". Jimmy liep naar de telefoon en hij sloeg het nummer aan van Technica Co in Amsterdam. „Juf frouw", zei hij, toen de verbinding tot stand vfas ge bracht, „wilt U mij onmiddellijk even met mijnheer Antenne van de directie verbinden? Er is wel enige haast bij. U spreekt met Brown senior en ik heb een belangrijke mededeling voor de heer Antenne Jimmy keek even glimlachend naar Kees Cardan. „Ik blaas altijd maar boog van de toren", zei hij fluisterend, want anders maken die dames o, zij iemand met de directie doorverbinden enneaan dag meneer Antenne, Ja U spreekt met Brown senior. Ja ik heb U Inderdaad een belangrijke mededeling te doen. De robot van Jackie Is terug. Helemaal ln gave toestand. Hij ligt hier bij ons thuis in de bijkeuken.... Of het nog al gemakkelijk gegaan is? Nee. érg gemak kelijk niet, maar de hoofdzaak Is. dat we het heerschap weer in ons bezit hebben; Wilt U zo vriendelijk zijn, meneer Antenne het bericht ook even aan m'n zoon Jackie door te geven, 't Zal hem Interesseren". Jlmmy en meneer Antenne wisselden nóg een paar vriendelijk» worden en daarna belde 'Jlmmy Piet Potlood op om ook hem op de hoogte te brengen van de terugkomst van Rinus. Toen hij weer in zijn stoel plaats nam. vroeg de chauffeur: „Ligt die ijzeren vent nu wel veilig in die bijkeuken, meneer Brown?" In drie van de vier huizen in de V.S. staat een televisietoestel. In to taal zijn er 33.277.000 ontvangsttoe stellen. De Italianen z\jn vertegenwoordigd door Magni, jarenlang de grote te genspeler van Coppi en Bartali en voorts door renners met naam als Boni en Baffi. Zwitserland stuurt zyn wieleridool Hugo Koblet en azen als Lurati, Bovay en Hollenstein. De Duitsers zijn enigszins verzwakt om dat kopman Preiskeit wegens blessu res verstek moet laten gaan, maar Müller, Backat en Pankoke vormen een hechte kern van de ploeg, die on getwijfeld een hartig woordje zal gaan meespreken. Dit alles duidt er op, dat de Ronde van Nederland langzaam maar zeker een voorname plaats gaat innemen In de reeks van internationale klassie ke wielerronden. Niet in de laatste plaats komt dit omdat ook in deze Ronde een dikke boterham voor de renners te verdienen is. Buiten de startgelden is een totaal bedrag van 32.000 aan prijzen beschikbaar. De winnaar ontvangt bv. f 2000. Zeehengelconcours op 11 augustus bij Haamstede Zaterdag 11 augustus zal onder auspiciën van de V.V.V. Haamstede op het strand achter de vuurtoren van de Westhoek een zeehengelconcours worden gehouden, Waaraan aile lief hebbers kunnen deelnemen. Er zal worden gevist van 10 tot 14 uur en men kan ter plaatse inschrijven op het strand. Het fluitsignaal geeft de aanvang van de wedstrijd aan. Men mag vissen met niet meer dan één hengel of lijn en uitsluitend gebruik maken van zeepieren. De gevangen vis moeten de deelnemers zelf be waren. Na afloop worden de individuele vangsten gewogen en geteld en wor den om 15 uur de prijzen uitge reikt in hotel „De Schouwse Boer" te Haamstede. Er zullen prijzen beschik baar zijn voor het grootste aantal ge vangen exemplaren, voor het hoogste totaalgewicht en voor de zwaarste vis, een en ander afhankelijk van het aantal ingeschreven deelnemers. De organisatie van dit concours is in handen van de heren W. Kloet Pzn., Haamstede, P. den Engelsman, Wes- tenschouwen en J. M. Leegsma AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Bym. 7.20 Gram. 8.00 Nws. 8.15 Gram. 9.10 V. d. vrouw. (Advertentie) ...kauw Wrigley Doublemint. Overal veel mensen - overal veel verkeer - overal veel drukte. En wat dan nog? Kauw Doublemint pittig, tintelend, dubbel lang lekker - Doublemint geeft rust, rust bij het rijden - en Uw adem wordt zuiver als Zwitserse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1956 | | pagina 9