Ronde van Nederland
maandag van start
Klanken uit de ether
JIMMY. EN RINUS DE ROBOT
De ondeugende trein
PUZZLE
V-1
ZATERDAG 4 AUGUSTUS 1956
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
11
maal tegelijk werden ze
bleek en alsof ze het af-
„Puf puf", zuchtte de
trein, „puf puf, was ik
toch maar iets anders
dan een trein. Was ik
maar 'n auto of een fiets.
Dan kon ik gaan waar ik
wilde. Maar nee, elke
dag langs dezelfde rech
te rails ga ik dezelfde
weg. Van de morgen tot
de avond. Puf, puf
„Puf puf", zeiden de
mijnheren met hun tas
sen en hun kranten die
In die trein zaten. „Puf
puf, elke dag hetzelfde:
dezelfde trein en nooit
eens iets anders. Puf
puf..."
„Dikkeding, dlkkedlng",
lachten de wielen, „daar
gaan we weer. Voor ons
is het niet erg. Wij zien
toch niets. We draaien
veel te hard. Maar als je
wilt..." „Als ik wat
wil?" vroeg de trein.
„Als je eens iets anders
wil. Zie je dan niet dat
er wel duizend rails de
wereld ingaan, als je
wilt..."
„Puf puf", zuchtte de
trein, „dat kan toch niet
Wat moet ik dan met al
die mensen die naar hun
werk gaan?"
„Dikkeding", lachten de
wielen, „misschien vin
den ze het wel leuk".
„Dat kan toch niet", zei
den de meneren tegen
dat stemmetje, „en ons
werk dan?"
„Dikkeding", lachten de
wielen.
De huizen, de bomen, de
weilanden en de sloten,
allemaal dezelfde van el
ke dag schoten voorbij.
Ze waren er bijna. Op de
minuut. Net als altijd.
De bestuurder remde al;
hij maakte in elk geval
een beweging van rem
men, maar er gebeurde
niets. „Wat is dat?",
riep de bestuurder, „de
rem is kapot!"
Maar voor hij verder
naar die rem kon kijken,
gebeurde er nog iets er-
gers. Zonder dat hij ver
der iets deed sloeg de
de. Ze lieten het station
waar al die meneren uit
moesten stappen, ge
woon links liggen. De
trein ging door, één van
die duizend paar rails op,
die verder gaan. De be
stuurder werd Wit; „die
trein is betoverd", riep
hij. „Wat moet ik begin
nen? Wat zullen mijn
bazen zeggen als ze ho
ren dat ik zo maar een
andere kant ben opge
gaan Niemand zal me
geloven als ik zeg dat de
trein het deed".
De meneren binnen in de
coupé's hadden hun
kranten al dichtgevou
wen, hun hoeden opgezet
en hun tas uit 't net ge
pakt. Ze hadden de reis
al zo vaak gemaakt, dat
ze precies wisten hoe
veel minuten ze daar
voor nodig hadden. Met
hun hoed op, hun tas op
hun knieën wachtten ze
tot de trein zou stoppen.
Ze keken strak voor zich
uit.
„Zijn we er nog niet?",
bromde een dikke me
neer die al dertig jaar
met die trein reisde en
nog nooit iets vriende
lijks had gezegd. Alle
meneren keken op. Alle-
gesproken hadden zeiden
ze in koor: „waar zijn
we?"
Met open monden keken
ze naar de bossen waar
ze door schoten en die
nog nooit eerder hadden
gezien. „Conducteur!",
riepen ze uit één mond
en de dikke meneer had
de noodrem al beet. Met
een wit gezicht holde de
conducteur door de trein.
„Ik kan het ook niet hel
pen", riep hü, „en de be
stuurder ook niet. De
trein is betoverd!"
.Praatjes, praatjes", rie
pen de meneren en in
plaats van wit werden ze
nu helemaal rood van
boosheid. „En ons werk
dan, onze bazen! Wat
moeten we beginnen?"
„Dikkeding, dikkeding",
lachten de wielen en de
trein gleed door een sein
heen dat net op veilig
stond. De meneren raas
den en tierden en
schreeuwden boven het
elach van de wielen uit.
laar opeens keerden ze
zich om, want iemand
had heel blij en heel hoog
„Oooo..." geroepen. Her
was een klein jongetje
dat in een hoekje van rn
coupé zat. Hjj zou uit lo
geren gaan en had het
ïmer gevonden dat hjj
ar zó kort in de trein
kon zitten. En nu opeens
was een prachtige reis
begonnen. Bossen, wei
landen, rivieren, die hij
alleen maar van zijn at
las kende, schoten voor
bij. Hh riep ,:,Oooo", om
dat hij een echte jager
had zien lopen met een
geweer op zijn rug.
meneren keken ook,
maar zjj straalden niet
van plezier zoals dat jon
getje.
En net op dat ogenblik
stopte de trein; heel keu
rig omdat h\j een rood
licht zag aankomen en
ongelukken maken wilde
de trein niet. Het was
opeens heel stil; door de
open ramen kwam een
heerlijke boslucht naar
binnen en je kon de vo
gels horen fluiten.
„Wat prachtig", zei het
jongetje en hij sprong
naar buiten om van die
blauwe bloemen te pluk
ken die langs de spoor
baan groeiden. De mene
ren werden er ook stil
van.
Ze moesten er allemaal
opeens aan denken hoe
lang het geleden was dat
ze in zo'n bos waren en
blauwe bloemen plukten.
Toen kwam de bestuur
der met tranen in zijn
ogen; „heren", zei hij,
„heren, alsjeblieft, ik
kan het niet helpen".
,Wat helpen?" riepen de
heren en ze gooiden hun
hoeden en tassen met 'n
grote zwaai in het net
en wipten één voor één
de treeplank af. En toen
een uurtje later een lo
comotief kwam om de
verdwaalde trein op te
halen, moest hij heel
lang fluiten voor alle
meneren terug waren op
hun plaats.
Met hun armen vol blau
we bloemen en hun han
den vol bramensap kro
pen ze uit de struiken
tevoorschijn. Ze lachten
en ze floten en de dikke
meneer had het kleine
jongetje, dat uit logeren
ging, op zijn schouders
Achter de dikke houten
schutting die om Mies
(haar tuintje staat
Groeit een boom vól
mooie appels, appels van
(heel groot formaat.
„Och" riep Miesje gister
middag „Hoe vaak neb ik
(niet beweerd:
óf do boom staat iets te
ver weg óf de schutting
(staat verkeerd!"
„Hé, dat brengt me een
idee zeg, ik haal één
(twee drie een schop!"
Miesje rende naar haar
schuurtje „dat wordt
(weer een reuze mop!"
En ze werkte menig
uurtje, groef en timmer
de voor tien.
Wat ze daar wel aan het
doen was, laat het.
(volgend plaatje zien;
Kük, ze aio. g een nieuwe
schutting om de dikke
(boomstam heen...
„Zonu ga ik appels
plukken!" riep de muls
(„en wel meteen!"
getild. „Puf puf", zei hij
toen h(j hem in de coupe
op de bank zette, maar
dat puf klonk niets
brommerig of treurig
meer.
„Puf puf", zuchtte de
trein gelukkig. „Dikke
ding, dikkeding, uit ge
weest... uitgewéest..."
lachten de wielen.
n ei sa
O EDSSDÉlfflH
a ei si n
EDE!
gj 0.' O ffl
raBcnsasna s
a a an
00I1H BL3HS
Sen
Er was een schoenen-
(makertje
Dat nooit zijn werk wou
(doen.
Hg wou alleen maar
(luieren
of in zijn tuintje kuieren
en niemand kreeg zijn
(schoen.
Maar op een dag hij
(sliep nog vast
toen zaten op zijn linnen
kast
drie kleine witte duifjes
met opgestoken kuifjes.
Die riepen: roekoe
(roekoekoe:
je bed uit, naar je
(werkbank toe
De eerste riep: je draad
(en naald!
Dat slofje daar wordt
(straks gehaald.
De tweede riep: je
(hamer pakken.
Die laarzen staan daar
(zonder hakken.
De derde: sla hier zolen
(onder!
Die schoenen kunnen
(toch niet zonder.
Hij hamerde en tikte
(maar
en al zijn schoenen
(kwamen klaar.
Dag, riepen de drie
(duifjes toen,
nou gaan we maar weer
(heen.
Nu mag je lekker luieren
en in je tuintje kuieren.
Dat kun je best alleen.
WIM VAN EST
kopman
is deze verwisseling van kopman ove
rigens geenszins een verzwakking:
Voorting rijdt na de toer beslist ster
ker, dat heeft men ook in Hengstdijk
kunnen zien.
De strijd zal gaan tussen drie Ne
derlandse ploegen, onder aanvoe
ring van Gerrit Schulte, Wim van
Est en Gerrit Voorting en 5 bui
tenlandse ploegen en wel 2 Belgi
sche, 1 Zwitserse, 1 Duitse en 1
Italiaanse.
De buitenlandse bonden hebben niet
zoals vorig jaar de Ronde van Neder
land opgescheept met enkele onbe
kende. middelmatige coureurs. Se
rieuze kandidaten voor uitzending
naar de wereldkampioenschappen
zullen present zijn. Zo stuurt België
o.a. Germain Derijcke en Rick van
Looy, die reeds een definitieve plaats
in de ploeg voor Kopenhagen hebben.
Belgische ploegen voor de
Ronde van Nederland
De Belgische ploegen voor de Ron
de van Nederland, die maandag a.s.
in Utrecht begint, zijn uiteindelijk
als volgt samengesteld:
a-ploeg: Germain De Rijcke, Rik van
Looy, Henri Luyten, Andree Noyelle,
Jos Sehils. Willie Schroeders, Willie
Vannitsen en Roger Verplaetse.
B-ploeg: Ludo van der Helst, Jean
Derhoven, Jos de Feyter, Frans Gie-
len, Guillaume Hendriks, Roger Ro-
selle, Jeantil Saelens en Jean de
Valck.
NA VELE MOEILIJKHEDEN
Wout Wagtmans hield
organisatie aan lijntje
Als maandagmorgen a.s. in het
DOS-stadion te Utrecht het start
schot voor de achtste Ronde van Ne
derland klinkt, dan zal de heer O. van
Erp, directeur van de N.V. Efor
de organisatrice van Nederlands
grootste wegwedstrijd vermoede
lijk wel een zucht van verlichting sla
ken. Duizend-en-één moeilijkheden
zijn in de laatste maanden overwon
nen moeten worden, voordat alles met
het ministerie van Verkeer en Wa
terstaat in orde was.
Aoht ploegen van acht renners zijn
gecontractueerd en ongetwijfeld is de
samenstelling van deze ploegen zo,
dat in vergelijking met andere jaren
van een werkelijk sterk bezet inter
nationaal veld gesproken mag wor
den.
Wat de te elfder ure gerezen moei
lijkheden betreft, daarvoor heeft o.a.
Nederlands meest geroemde renner
uit de Tour de France. Wout Wagt
mans gezorgd. Tot op het laatste
moment heeft hij de organisatoren
van de Ronde van Nederland aan een
niet al te sportief lijntje gehouden
door de ene dag te verklaren dat hij
wel zou starten en de andere dag
rond te bazuinen, dat men hem dit
jaar niet in de vaderlandse tour zou
zien.
Er werd met hem afgesproken, dat
hij maandag jl. tezamen met de ande
re kopmannen van de Nederlandse
ploegen, Van Est en Schulte, op een
bepaalde tijd in Amsterdam aanwezig
zou zijn om de ploegen samen te stel
len en zijn contract te tekenen. Wie
er op het afgesproken uur ook kwam,
Wout- Wagtmans echter niet. Eerst
tegen liet einde van de bijeenkomst,
toen de organisatoren al niin of meer
met de handen in de haren zaten,
kwam de kleine „Tour-held" even
vertellendat hij toch maar niet
mee zou doen
Enfin, voor de Ronde van Neder
land 1956 bestaat Wagtmans niet
meer en voor die van de komende ja
ren vermoedelijk ook niet!
Een sportieve Gerrit Voorting ver
klaarde zich maandagavond alsnog
bereid de plaats van Wagtmans als
kopman in te nemen. Voorting buitte
geen gunstige omstandigheden uit en
was tevreden met een heel normaal
startgeld. Gezien de lichamelijke con
ditie. waarin Wagtmans en Voorting
uit de Tour de France gekomen zijn,
Nederland verloor opnieuw
in bridgetoernooi
In Stockholm worden de wedstrij
den gespeeld om het kampioenschap
bridge. Nederland, dat in de eerste
ronden tegen de diverse zeer sterke
tegenstanders niet slecht voor de dag
kwam, en, hoewel in de middenmoot
van de ranglijst staande, een kans op
de titel behield, heeft in de laatste
ronden enige veren moeten laten.
Eerst werd van het bezield spelend
Frankrijk verloren. In de laatst ge
speelde ronde moest men ook tegen
Italië, de andere pretendent voor de
titel, een grote nederlaag incasseren
(45-97).
Er moeten nog zes ronden worden
gespeeld. Het is echter waarschijn
lijk. dat de spanning er tot het laat
ste moment in zal blijven. In de laat
ste ronde komen namelijk Frankrijk
en Italië tegen elkaar uit en men
verwacht, dat dan pas de beslissing
zal vallen. De stand in het toernooi
luidt thans:
1 Italië 16 punten, 2 Frankrijk 14 p;
3 Groot-Brittannië 13 p; 4 Oostenrijk
12 p; 5 Zweden 11 p;6 IJsland 10 p;
7 Zwitserland 10 p; 8 Nederland 9 p;
9 België 9; 10 Duitsland 8 p; 11 Noor
wegen 7 p; 12 Denemarken 7 p; 13
Egypte 7 p; 14 Finland 7 p; 15 Liba
non 4 p; 16 Ierland 0 p.
ZONDAG 5 AUGUSTUS.
Hilversum I. 402 m. 74G kc/s. 3.00 VARA.
10.00 VPRO. 10.30 IKOR. 12.00 AVRO.
17.00 VARA. 20.00—21.00 VARA.
VARA: 8.00 Nws en postduivenber. 8.18
Weer of geen weer. 0.45 Geestelijk leven,
caus. VPRO: 10.00 V. d. jeugd. ÏKOR:
10.30 Oecumenische kerkdienst. AVRO:
12,00 Theaterork. 12.30 Sportspiegel. en
postduivenber. 12.35 Even afrekenen, he
ren! 12.45 Pianorecital. 13.00 Nws. 13.05
Meded. of gram. 13.10 V. d. militairen.
14.00 Boekbespr. 14.20 Kamerork. en so
liste. 15.20 De Olympische spelen in de
oudheid, caus. 15.30 Amus. muz. 16.10
Ritm. muz. 16.30 Sportrevue. VARA:
17.00 Gram. 17.30 V. d. jeugd. 17.50 Nws
en sportuitslagen. 18.05 Sportjourn. 18.30
Lichte muz. 19.00 Discussie. 19.35 Caba
ret. AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Radioscoop-
reflex. 20.55 De' wereld met vakantie in
Parijs, caus. 21.10 Lichte muz. 21.50 Ra-
diojourn. 22.00 Gram. 22.30 idem. 23.00
Nws. 23.15 Act of gram. 23.2524.00 Gram.
Hilversum II, 298 m .1007 kc/s. 8.00 NC
RV. 8.30 IKOR. 9.30 KRO. 17.00 NCRV.
19.45—24.00KRO.
NCRV: 8.00 Nws en weerber. 8.15 Or
gelconcert. IKOR: 8.30 Vroegdienst. KRO:
9.30 Nws. 9.45 Gram. 9.55 Pontificale hoog
mis. 11.30 Gram. 11.40 Kamerork. en so
list. 12.20 Apologie. 12.40 Instr. trio. 12.55
Zonnewijzer. 13.00 Nws. en kath. nws.
13.10 Lichte muz. 13.40 Boekbespr. 13.55
Groot koor en omr. ork. 14.25 Gram.
14.45 Vakantie in de Neo-Hebriden. caus.
15.05 Lichte muz. 15.25 Gram. 16.15 Sport.
16.30 Vespers. NCRV: 17.00 Christ. Geref.
kerkd. 18.30 Gew. muz. 19.00 Nws. uit de
kerken. 19.05 Boekbespr. 19.15 Kamer
koor. 19.30 Het Evangelie in een draai
kolk. caus. KRO: 19.45 Nws. 20.00 De
gewone man. 20.05 Lichte muz. 20.25 Act.
20.35 U bent toch ook van de partij?
caus. 20.45 Instr. trio. 21.10 De eeuwige
drift, hoorsp. 22.10 Gram. 22.45 Avondge
bed en lit. kal. 23.00 Nws. 23.15—24.00
Gram.
9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwij
ding. 10.00 Gram. 11.00 V. d. vrouw. 11.18
Gram. 11.45 Voordr. 12.00 Lichte muz.
12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 V. h.
platteland. 12.43 Gram. 12.50 Ronde van
Nederland, resp. 13.00 Nws. 13.15 Meded.
en gram. 13.25 Lichte muz. 13.55 Koersen.
14.00 Gram. 14.10 Gevar. progr. 14.45
Gram. 16.00 De mémoires van generaal
De Gaulle, èaus. 16.15 Gevar. progr. 17.05
Gram. 17.35 Pianospel. 17.50 Reportage
Ronde v. Nederland. 18.00 Nws. 18.15 Or
gelspel. 18.30 Dansmuz. 19.00 Amus. muz.
19.30 Gram. 20.00 Nws. 20.05 Lichte muz.
20.50 Aan de zelfkant van het konink
rijk. caus. 21.00 Les Noces de Jeanette,
opera. 21.50 Radiojourn. 22.05 Lichte muz.
23.00 Nws. 21.15 Koersen en act. of gram.
23.25—24.00 Gram.
Hilversum II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00—
24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nws. en S.O.S.-ber. 7.10
Gewijde muz. 7.30 Gram. 7.45 Een woord
v. d. dag. 8.00 Nws. en weerber. 8.15
Gram. 9.00 V. d. zieken. 9.25 V. d. huisvr.
9.35 Voordr. 10.00 Gram. 10.30 Morgen
dienst. 11.00 Gram. 11.15 Radio Vossen
jacht. 12.25 Voor boer en tuinder, 12.30
Land- en tuinb.meded. 12.35 Lichte muz.
12.55 Gram of act. 13.00 Nws. 13.15 Ka-
mermuz. 13.40 Gram. 14.00 V. d. Jeugd.
'4.30 Gram. 14.45 V. d. vrouw. 15.15 Meis-
Jeskoar. 16 00 Bijbeloverdenking. 16.30
Barokviool en clavecimbel. 16.50 Gram.
17.00 V. d. kleuters. 17.15 Gram. 17.40
Beursber. 17.43 Regerlngsultz.: Rijksdelen
overzee: prof. dr. K. H. Voous: De be
woners van de Antilliaanse zeeën. 18.00
Koorzang. 13.15 Promenade ork. en so
list. 19.00 Nws. en weerber. 19.10 Orgel-
conc. 1940 Parlementair commentaar.
19.45 Beiaardconc. 20.00 Radiokrant. 20.20
Metropole ork. 20.55 „Nederlanders,
vrachtvaarders van Europa", klankb.
21.40 Vocaal ens. 22.00 Nederlandse folk
lore. caus. 22.15 Omr. ork. 22.35 Gram.
22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nws. 23.15
Gram. 23.40—24.00 Het Evangelie in Espe
ranto.
9 President Eisenhower heeft een wet
getekend waardoor vrouwen in de V.S.
op 62- l.p.v. op 65-jarige leeftijd pen
sioengerechtigd zullen zijn.
79. Rinus wera m de bijkeuken gedeponeerd en ter
wijl Jimmy en Kees Cardan in de kamer wat gingen zit
ten napraten, verdween Miebet naar de keuken om
een extraatje te gaan klaar maken. Jimmy plantte de
chauffeur, die een heel gezellige jongen bleek te zijn, in
de gemakkelijkste stoel van zijn kamer en zei: „U moet
mij even excuseren, Cardan. Ik moet even een paar
mensen opbellen die nauw betrokken zijn bij deze af
faire". Jimmy liep naar de telefoon en hij sloeg het
nummer aan van Technica Co in Amsterdam. „Juf
frouw", zei hij, toen de verbinding tot stand vfas ge
bracht, „wilt U mij onmiddellijk even met mijnheer
Antenne van de directie verbinden? Er is wel enige
haast bij. U spreekt met Brown senior en ik heb een
belangrijke mededeling voor de heer Antenne
Jimmy keek even glimlachend naar Kees Cardan. „Ik
blaas altijd maar boog van de toren", zei hij fluisterend,
want anders maken die dames o,
zij iemand met de directie doorverbinden enneaan
dag meneer Antenne, Ja U spreekt met Brown senior.
Ja ik heb U Inderdaad een belangrijke mededeling te
doen. De robot van Jackie Is terug. Helemaal ln gave
toestand. Hij ligt hier bij ons thuis in de bijkeuken....
Of het nog al gemakkelijk gegaan is? Nee. érg gemak
kelijk niet, maar de hoofdzaak Is. dat we het heerschap
weer in ons bezit hebben; Wilt U zo vriendelijk zijn,
meneer Antenne het bericht ook even aan m'n zoon
Jackie door te geven, 't Zal hem Interesseren". Jlmmy
en meneer Antenne wisselden nóg een paar vriendelijk»
worden en daarna belde 'Jlmmy Piet Potlood op om ook
hem op de hoogte te brengen van de terugkomst van
Rinus. Toen hij weer in zijn stoel plaats nam. vroeg de
chauffeur: „Ligt die ijzeren vent nu wel veilig in die
bijkeuken, meneer Brown?"
In drie van de vier huizen in de
V.S. staat een televisietoestel. In to
taal zijn er 33.277.000 ontvangsttoe
stellen.
De Italianen z\jn vertegenwoordigd
door Magni, jarenlang de grote te
genspeler van Coppi en Bartali en
voorts door renners met naam als
Boni en Baffi. Zwitserland stuurt
zyn wieleridool Hugo Koblet en azen
als Lurati, Bovay en Hollenstein. De
Duitsers zijn enigszins verzwakt om
dat kopman Preiskeit wegens blessu
res verstek moet laten gaan, maar
Müller, Backat en Pankoke vormen
een hechte kern van de ploeg, die on
getwijfeld een hartig woordje zal
gaan meespreken.
Dit alles duidt er op, dat de Ronde
van Nederland langzaam maar zeker
een voorname plaats gaat innemen In
de reeks van internationale klassie
ke wielerronden. Niet in de laatste
plaats komt dit omdat ook in deze
Ronde een dikke boterham voor de
renners te verdienen is. Buiten de
startgelden is een totaal bedrag van
32.000 aan prijzen beschikbaar. De
winnaar ontvangt bv. f 2000.
Zeehengelconcours op 11
augustus bij Haamstede
Zaterdag 11 augustus zal onder
auspiciën van de V.V.V. Haamstede
op het strand achter de vuurtoren van
de Westhoek een zeehengelconcours
worden gehouden, Waaraan aile lief
hebbers kunnen deelnemen. Er zal
worden gevist van 10 tot 14 uur en
men kan ter plaatse inschrijven op
het strand. Het fluitsignaal geeft de
aanvang van de wedstrijd aan. Men
mag vissen met niet meer dan één
hengel of lijn en uitsluitend gebruik
maken van zeepieren. De gevangen
vis moeten de deelnemers zelf be
waren.
Na afloop worden de individuele
vangsten gewogen en geteld en wor
den om 15 uur de prijzen uitge
reikt in hotel „De Schouwse Boer" te
Haamstede. Er zullen prijzen beschik
baar zijn voor het grootste aantal ge
vangen exemplaren, voor het hoogste
totaalgewicht en voor de zwaarste
vis, een en ander afhankelijk van het
aantal ingeschreven deelnemers. De
organisatie van dit concours is in
handen van de heren W. Kloet Pzn.,
Haamstede, P. den Engelsman, Wes-
tenschouwen en J. M. Leegsma
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Bym. 7.20 Gram.
8.00 Nws. 8.15 Gram. 9.10 V. d. vrouw.
(Advertentie)
...kauw Wrigley Doublemint. Overal veel mensen -
overal veel verkeer - overal veel drukte.
En wat dan nog? Kauw Doublemint
pittig, tintelend, dubbel lang lekker -
Doublemint geeft rust, rust bij het rijden -
en Uw adem wordt zuiver als Zwitserse