r Vrijwilligster in de wereld van het restaurantbedrijf (3 D VRIJDAG 20 JULI 1956 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 7 Qnze "üzcutvenpaqina ZESENVEERTIGHONDERD KOPJES Voor buffetjuffrouw en helpsters betekent 'n mooie dag: noodtoestand „Gisteren waren het er 4600", zegt de eerste buffetjuffrouw, als ik klok slag zes uur 's avonds naast haar het buffet binnenschuif. 4600! Geen bezoekers van het terras en restaurant aan de Scheveningse boulevard dat getal ligt enige duizenden hoger. Maar kopjes koffie! Ik begin de kopjes, de bakjes, de potjes, de glazen, die uit de afwaskeuken door het luik worden binnengeschoven, vast op te ruimen. Nog zo kort doe ik het werk, dat ik nog steeds niet vuurvast ben en moet oppassen myn handen niet te branden aan een verborgen, gloeiend hete buis van de warmwaterin stallatie. En ik heb met het opruimen nog lang niet de handigheid van de chef, om met een welgemikte zwaai zes kopjes tegelyk in de grote bak een paar meter verderop te smyten. Als er hier iemand struikelt met een blad vol servies of iets uit zijn handen laat vallen, ontketent het een joelend ge lach. Maar voor my is het de vraag, of ze óók zo zullen lachen, als ik iets breek. Ik ben nog „nieuw", en niet uit het vak. Geaccepteerd, omdat ieder paar handen, dat niet links staat, welkom is by de overweldigende drukte Maar er is hemelsbreed verschil tussen het kopje koffie, dat je thuis rustig voor je gasten zet en schenkt en het kopje koffie, waarop de horde van terrasbezoekers zichzelf inviteert! Wat weten zy van de gloeiende hitte, van de stomende ketels en van het ko kende water, dat hoe je het ook in de kannen laat lópen altijd op je handen en armen spat of op je voe ten? Dadr heeft de eerste buffetjuffrouw tenminste niet mee te kampen, met haar zorg voor het ijs, de slagroom wafels, het bier, de andere koude dranken. Maar zij moet en natuur lijk altijd op de drukste uren tot haar schrik ervaren dat de elektrische roomklopper warm loopt. Dat bete kent ieder ijsje met de hand slagroom opspuiten, bukken, de zak in de ijs kast wegleggen. Tot de volgende be stelling. Dan weer bukken, spuiten, bukken, wegleggen en zorgen, dat je in de haast niet degene, die naast je staat te werken, een klodder op zijn kleren spuit. Ik weet het van die ene broeihete avond, dat ik haar werk er voor een deel bij moest doen. In enkele uren tijd deed ik meer kennis op-over, ingewikkelde ijscombinaties en de veeleisende smaak van het publiek, dan in de vorige dertig jaren van mijn leven. Vanaf dat ogenblik was het werk voor mij niet langer meer een Verdienstelijk „serviesje spelen". Achter de batterij koffie-, thee-, melk- en watermachines, waar tussen ik net de jasjes van de kell- ners zie schijnen, klinken een paar ongeduldige tikken. Onder de ma chines door tel ik de schoteltjes op het blad: drie. Vlug neem ik drie voorverwarmde kopjes, vul ze met koffie en schuif ze door. Geen commentaar, dus het zal wel goed zijn. Deze kellner heeft de gewoon te om nogal onduidelijk zijn bestel lingen naar het buffet door te ge ven. Zijn stem is nauwelijks te ho- Britse huidartsen zeggen: „Draag geen nikkel Het gebruik van nikkelen „clips" en het dragen van nikkelen jarretelles en oorbellen is op de jaarvergadering van het Britse Medische Genootschap door een dokter afgekeurd, omdat hierdoor de bevattelijkheid voor huidziekten onder vrouwen verhoogd wordt. De huidspecialist, dr. G. C. Wells ver klaarde, dat artsen die drie jaar lang studie hadden gemaakt van huidziek ten, zeer onder de indruk waren geko men van „het buitengewoon veelvul dig voorkomen van nikkelallergie bij vrouwen". Een andere specialist, dr. C. D. Cal- nan. besprak op de vergadering het verband tussen schoonheidsmiddelen en huidzieken. Hij zei, dat het gewoon lijk de kleurstof in lippenstift, poeder en crème en de synthetisch bereide hars in nagellak zijn, die huidziekten veroorzaken. ren boven het lawaai van al die di verse machines, uit de keuken, uit het buffet, uit de afwaskeuken, bo ven het rumoer van rinkelende kopjes, glazen en lepeltjes. Wat de koffie voor het personeel betreft: de bezoekers hebben minder pretentiesDe één wil het zus, de an der zó. En ze verwachten van je, dat je na eenmaal klaarmaken precies weet wié zijn koffie hóe moet hebben, van al die mensen van wie je de ge zichten en namen nog niet eens kent. De een noemt je ,juf de ander „zus" of „jongedame", de baas zegt soms „kind" en sommigen houden zich aan .mevrouw". Eerlijk gezegd: de eerste dagen in- eresseerden al die mensen me meer dan de hele koffie-rataplan. Ik moest me er toe dwingen tijdig de peilglazen aan de koffiemachines na te kijken. Je kijkt hoe laat het is, wat voor weer, hoeveel bezoekers er zijn. Je schat: nog zoveel koppen moet ik bijzetten. Vlug het laagje water, dat altijd in de lege machine moet staan, laten weg lopen. Een koffiezak vullen, ondertus sen kokend water in twee kannen la ten lopen, de koffiezak boven in de machine hangen, het water erbij. Even laten doortrekken, vier of vijf maal de verse koffie uit de machine laten lopen en weer erin gooien Er kunnen weer een paar honderd be zoekers gelaafd worden. Want niette genstaande de tijd van het jaar en de zeer uitgebreide prijslijst is de koffie toch altijd nog een van de meest ge vraagde dranken op onze Nederlandse terrasjes, al wil de een ze „servies" of De zomer van de ruiten. Dit is de zomer van de ruiten; de zo mer van allerhande ruiten in allerhande kleuren, maar het meest In trek zijn toch ongetwijfeld de Glen check ofwel de Prince de Galles en de Shepherd check ofwel de Hondetand ofwel de Peplta ruit ofwel de Pled de poule, hoe U deze twee klassieke ruitmotieven ook wilt noemen. De couturiers in Parijs hebben ze heel veel gebruikt en blijven ze ook in hun tussen-collecties gebruiken. In het alge meen kunnen we zeggen, dat de kleinere ruitjes in gladde wollen kamgaren stof fen zijn verwerkt voor kostuums en ja ponnen. terwijl de grotere ruiten vooi mantels zijn gebruikt, waarbij vaak ge ruwde wollen stoffen zijn genomen, met kleuren die weinig contrasteren, waar door een wazig effect is bereikt. Zo gebruikte Dior bijvoorheeld vooi een mantelpak een Pepita ruitje In bazel nootbruin wollen kamgaren. dat zo klein was. dat 't nauwelijks als zodanig te her kennen was. terwijl Givenchy er een ge bruikte van enorme afmetingen, blauw op grijs, voor een kraagloze mantel van 7/8 lengte De meest gebruikte kleuren zijn zwart, houtskool en lichtgrijs, marine blauw. bruin, geel, turquoise en rose. De kleine Pspita's in zwart-wit of ma rine-wit blijker. zeer geschikt voor de bo lero-mode van het moment, waarbij het jeugdige van deze stijl sterk wordt ge accentueerd en het zomerse van de mo dellen goed tot zijn recht komt. „simpel" in een kannetje, de ander „verkeerd" en weer een ander „Wie ner mélange": één derde koffie, één derde melk, één derde slagroom. Te vol De eerste avond in mijn nieuwe functie was ik geneigd in alle kellners persoonlijke weldoeners te zien, om dat zij zelf de schoteltjes namen, de le peltjes, de kannetjes room, de suiker, de koekjes en ik niets anders hoefde te doen dan: kopjes pakken, hoog on der de kraan, kraantje open, kraantje dicht, kopje doorgeven. Na een uur hoorde ik echter, dat dit de gewone gang van zaken was. Zelfs het simpele vullen van de kopjes bezorgde me in het begin nog een aanmerking: ik deed de kopjes te vol! Kennelijk stond ik nog aan de kant van de bezoeker en wilde hem goede waar voor zijn geld geven. Maar de kopjes voor het personeel hoeven niet „Haags" te zijn. Die gaan tot de rand toe vol. En de cake had ik te dun gesneden. Het was gelukkig niet zo dat ik het voor straf allemaal moest opeten, zo als die plombière, die ik inplaats van een sorbet had klaargemaakt. En dan zal ik nog moeten leren heel wat nonchalanter met het servies om te gaan. Niet te rillen van angst als ik door de nauwe doorgang ma noeuvreer met een blad vol glazen. Gerust mijn (schone) duimen in de kopjes houden als het wegens de moordende drukte de vlugste ma nier van grijpen is. En maar vergeten, dat myn moeder me daarvoor vroeger altijd ter verantwoording riep. Want een mooie dag betekent voor U de bezoeker van het boulevardterrasje een paar uur luieren, maar voor ons het personeel van keuken en buffet de noodtoestand. Een echte „blikvanger" is deze rieten tas in paraplu-model! De twee dek- selhelftoen zijn versierd met schelpen en zeesterren. *VWVS*\W*WAi*\\A*'VV\\* Er zyn van die café's, waar tapkast, en koffieketel voor ons geen geheimen hebben, van die rustige zaken, waar je precies ziet, wat er gebeurt en waar je by ieder besteld kopje koffie het „ping" van de kassa duidelijk hoort. Maar er zijn ook seizoen zaken in de badplaatsen, waar de hele lange mooie zondag kellners met hun bladen uit een donker niets het terras op ko men lopen. Wat daar achter zit weten we nauwelijks, en hoe het er toegaat evenmin. Een onzer medewerksters is zo'n donker gat binnengegaan, dat ligt achter een Schevenlngs terras: keukencatacomben, die deel uitmaken van de fundering van een der grote hotels. Hoe het is achter dat koffiebuffet, vertelt ze U in nevenstaand ar tikel. Wie profiteren wil van de vele verse vruchten die op het ogenblik aan de markt zijn, kan huisgenoten en gasten eens tracteren op een verse vruchten bowl: 500 gr. gemengde vruchten (aard beien, kersen, druiven, bessen, stukjes peer, meloen, perzik, pruimen, enz.) 5 dl appelsap of ander vruchtensap, 3 dl spuit water (2 kleine flesjes), 75 gr. (5 eetle pels) suiker (liefst basterdsuiker) naar smaak. De vruchten schoonmaken, wassen en zo nodig klein snijden. De vruchten met suiker bestrooid, enige uren in een kom wegzetten. Het appelsap (of ander sap) toevoegen en het mengsel nog enkele uren op een koele plaats wegzetten, zodat de smaak goed doortrekt. Vlak voor het opdienen het spuitwater er bij schenken. vetwormpjes DÉBRBUHE De Europese mode-ontwerpers laten zich niet ontmoedigen door 't voort durende slechte weer van dit seizoen en brengen een overvloed van zo merse sport- en strandkleding aan de markt. Uit Frankrijk komt de bovenste creatie: een marineblauwe rok die opzij dichtgeknoopt wordt, en een vuurrode, heel korte bolero. Het tweede kostuum stamt uit En geland en bestaat uit een zwarte pi- rutenbroek, bedrukt met oranje en witte bloemen. De bijpassende oran je blouse heeft opvallend grote, op gestikte zakken. De grote zonnehoed is dusdanig gevlochten, dut hij plat- gevouwen in de koffer kan worden gepakt. J V^cnt lA ocii l&nqA&ansievl De vrouw, die des morgens vrolijk uit haar warme bed springt om zingend aan haar dagtaak te beginnen, moet je met een lantarentje zoeken. Eerlijk gezegd zien we er allemaal tegenop om op te staan maar toch heeft de een er meer last mee dan de ander en voor sommigen Is de tvekker zelfs een nachtmerrie. Vaak is daarvoor een eenvou dige verklaring te vinden: men kan bijvoorbeeld om duizenden- één redenen echt moe zijn een- grote was dé vorige dag, of visité „die er om één uur nóg zat". Maar is dit niet het geval en is U moe, ondanks het feit dat U vroeg naar bed gaat en goed slaapt, iedere ochtend weer opnieuw, wat dan? Het antwoord daarop luidt, dat U dan waarschijnlijk tot. die- mensen behoort, die een tem peratuur hebben, welke lager is dan normaal. Algemeen wordt aangenomen, dat de lichaamstemperatuur van een gezonde volwassene voortdu rend ongeveer S6,6 graden Cel sius bedraagt. Maar in werke lijkheid klopt dat niet. De tem. peratuur van ieder mens schommelt een beetje en hoe wel het grootste verschil maar ongeveer tweetiende graad is schijnt dit grote invloed uit te oefenen op het prestatiever mogen. De lichaamstemperatuur stijgt namelijk in de loop van de dag tot een maxi mum van ongeveer 36,8 graden en zakt des nachts tot onge veer 36,li graden (een regel, die van toepassing is voor de gemiddelde overdag werkende en des nachts slapende mens). Maar het punt, waarop de lichaamstemperatuur weer van de laagste stand die gewoon lijk 077istreelcs drie uur des morgens wordt bereikt) begint op te lopen en het moment, waarop het hoogtepunt wordt bereikt, variëren bij de ver schillende mensen. Sommige mensen verkeren in de geluk kige omstandigheid, dat hun temperatuur na het opstaan snel stijgt. En die mensen, meestal de fors gebouwde, ge spierde types, blaken al van energie voordat ze een voet buiten hun bed hebben gezet. Ze gaan lustig aan het werk en bereiken het hoogtepunt van hun energie omstreeks twaalf uur des middags. Daarna zakt het. lichamelijk en geestelijk prestatievermogen en aan het eind van de middag verlangen ze al naar hun vrije avond en vroeg naar bed gaan. Dat is de ene groep. De andere groep bestaat uit mensen, die des morgens „niets waard" zijn omdat hun lichaamstemperatuur maar 36graden of nog minder be draagt en ook niet stijgt als ze opstaan. De temperatuur blijft nog enige uren laag, ge durende wélke tijd ze niet veel energie opbrengen, lichamelijk noch geestelijk. Daarom kunnen deze mensen des morgens zo slecht opstaan en niet, omdat ze lui zijn, zoals de andere groep bij het ontbijt zo graag verzekert! Alle mensen in deze tweede groep (meestal de grote, slan ke types) voélen zich des mor gens de eerste uren na het op staan geprikkeld en over het algemeen leven ze pas om streeks liet middaguur héle maal op. Des avonds blaken ze van levenslust! U ziet dus, dat die langslapers en laat-opblij- vers een medisch alibi hebben en dat ze daarom een beetje meer consideratie verdienen dan men hun over het alge meen toekent. Moeten ze er in verband met hun werk zoals ook de huis vrouw vroeg uitdan moe ten ze proberen, hun moeilijk heden ie overwinnen met be hulp van wilskracht en zelf controle en met een paar hulp middelen, zoals bijvoorbeeld 'n kop hete thee met veel suiker bij het wakker worden als op wekkend middel), een goede uitrek en gaapbeweging (om het zuurstofgehalte van het bloed te verhogen) en een zo goed en rustig mogelijk begin van de dag. Verder heeft dit tweede type veel frisse lucht nodig en voldoende, diepe slaap. ~üan ozcuw Q tót ÜZÓUW De historie is niet meer dan bil lijk, wanneer zy in dit jaar tus sen de herdenkingen van twee geniale mannen: Mozart en Rem brandt, een datum schuift die een vrouwelyk genie recht doet weder varen. Op 7 juli was het vijf eeuwen geleden, dat het proces Jeanne d Are werd herzien, en publiekelijk het schandbord boven haar werd afge rukt: Ketterin. afvallige, afgodendie- ^Kterkeljjke en wereldlijke overheid herriepen hun eensgezinde aanklacht van vijfendertig jaar te voren: maar de as van hun negentienjarig slacht offer was verstrooid naar de vier winden. Er bleef niets van haar dan de herinnering, de klank van een naam, een byna ongelooflijk levens verhaal. Na haar dood is zij de historicus zowel als de psycholoog onverdroten blijven bezighouden, en bibliotheken zijn over haar volgeschreven. Zo vol komen revolutionair is haar ver schijning, zo hardnekkig weigert zij te passen in welk schema ook, dat telkens opnieuw berichten blijven op duiken, als zou zij niet als maagd na een mensonterend proces ver brand zijn, maar aan haar beulen ontsnapt, getrouwd en als een res pectabele matrone op haar bed zijn ontslapen. Haar kort en dramatisch levens verhaal, heroïsch en hulpeloos tege lijk, is niet anders dan het vrouwe lijk pendant van zovele geniale le vens. Opgedoken uit de naamloze massa, toegerust met uitzonderlijke faven, snel stijgend naar een briljant oogtepunt, omjubeld en met eerbe wijzen overladen om dan even snel te worden neergehaald, vertrapt en vermoord. Voor de wérkelijk zomerse dagen.... ei ndsei jje/itf Gaat U de vakantie of de weekends aan zee doorbrengen, zorg dan voor een koket strandpakje met zo'n grap pig pofbroekje. Heerlyk om te zon nen en te spelen en.... leuk om ln ge zien te worden. Er wordt een vrolyk bedrukt katoentje voor gebruikt en men kan het ook in tweeërlei sto? ne men: by voorbeeld een nop of ruitje voor het broekje, en het Ujf je van een effen kleur met byvoorbeeld langs de bovenrand een blesje of een ruche van de bedrukte stof. U heeft ervoor no dig 1.50 m van 90 cm breed. U stikt de figuurnaadjes in het rugpand, sluit de deelnaden in het voorpand en daarna de rechterzij- naad. In de linker wordt een ritsslui ting aangebracht. De bovenrand werkt U met een biesje van binnen af, waartussen U elastiek schuift. Dit moet goed aansluiten, maar mag vooral niet te strak zitten. Dat staat lelijk en is bovendien ongezond. Bij het broekje stikt U de pijpnaadjes dicht en de middennaad. Volgens de stippel- lyntjes wordt een kruisje gemaakt en ingenaaid. U verbindt de ingerimpel- de bovenrand met het lijfje en haalt een elastiek door de pypzomen. De schouderbandjes kunnen naar verkie zing breed of smal zyn. Ze worden aan een knoopje aan de binnenzijde van het lijfje bevestigd, zodat ze by het zonnebad gemakkelyk af te nemen zyn. Het elastiek in de bovenrand houdt het lijfje dan wel op zijn plaats. Als U bij dit pakje nog een wijde rok van de zelfde stof maakt, kunt U er ook mee op de boulevard verschijnen! ELLA BEZEMER. Het meisje Jeanne is aan die natuurwet niet ontkomen. Haar brandstapel is het onontkoom baar eindpunt van de weg, die van Domrémy over Orleans naar de ka thedraal van Reims voert. E>n even onontkoombaar is het trieste feit, dat alle soldaten die haar leliebanier blindelings gevolgd heb ben, alle ridders die haar als een heilige hebben vereerd, alle prelaten met de aartsbisschop van Reims aan het hoofd en de gekroonde daiiphin zelve haar op die hoge brandstapel volslagen alleen hebben gelaten. Alleen twee simpele, rechtschapen monniken, zonen uit hét geringe volk zoals zijzelf, een Augustijner en een Dominicaan, hebben de moed gehad tot het laatste naast haar te blijven en haar bij te staan. En het is mede hun mannelyk en eerlyk getuigenis, tegen alle officiële wreedheid en by- geloof in, dat haar uiteindelijk eer herstel tot stand heeft gebracht. Tot zover is alles niets anders dan de trieste spreekwoordelyke herha ling der historie, de onverbiddelijke slingering van het grote uurwerk, van nederigheid naar glorie, en van glorie naar val. Maar wat haar, de maagd Je anne, ongeletterd en aandoen lijk jong, eenzaam doet voort schrijden in die stoet van menselyke grootheid dat is het volkomen raadsel van haar wezen. En mis schien is juist dat raadsel wel de verklaring van de onafgebroken ge negenheid en toewijding, die haar ge stalte blyvend hebben omgeven. Van haar eerste optreden tegen over de houwdegen Baudricourt, die haar met een paar flinke oorvijgen wil terugsturen naar haar vader, tot de verbaasde vertedering van de he dendaagse geschiedschrijver die met alle brokstukken der historische ge gevens in de hand tóch geen geloof waardig beeld van haar samenvoegen kan. Zy ziet visioenen en hoort stem men. maar zij heeft niets van de hysterica, noch van de wereldvreem de mystiea. Zij volbrengt ongeloof lijke wapenfeiten met verbazingwek kende koelbloedigheid, maar vogel tjes komen uit haar hand eten. Zij heeft nimmer iets anders geleerd dan het allersimpelste geloofsonder richt van haar moeder, maar zij slaat haar theologische rechters, doorkneed in alle spitsvondigheden der scholastiek, met haar eenvoudi ge rechtlijnigheid en gezond ver stand elk wapen uit de hand. Haar gezond verstand, haar nuch tere gevatheid en frisse argeloosheid: dat zijn tegelijkertijd haar meest raadselachtige en meest aantrekke lijke eigenschappen. Bij haar eerste optreden meent een zeer geleerd en uitzonderlijk zuur professor in de theologie haar gemakkelyk in het nauw te kunnen dry ven. In zijn sterk dialectisch gekleurd Frans vraagt hij haar arglistig, welke taal die zoge naamde hemelse stemmen spraken? Een betere dan de uwe, repliceert de rappe jonge deern tot vermaak der omstanders. Zij is een raadsel, zowel van karak ter als gedragingen. Zij vecht als eenzame vrouw een grootse strijd voor het recht van persoorilyk ge loof en vrijheid van geweten. En zij bewaart bij alle onverzettelijkheid en bovenmenselijke moed een ontwape nende onbaatzuchtige goedheid: sid derend van doodsangst op haar ho ge houtmijt, waar zelfs de late deer nis van de beul haar niet meer be reiken kan, waarschuwt zy met su blieme tegenwoordigheid van geest de moedige monnik, die haar het crucifix voorhoudt, dat hij snel moet afdalen, want de vlam is al in het hout SASKIA. Advertentiei CAMERAS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1956 | | pagina 5