DRAMA ZONDER WEERGA NIEUW-GUINEA III SOBERE FILM OVER WERK DER LUCHTMACHTARTSEN IN V.S. TOEN KWAMEN DE VROUWEN bioedn&clt vau A am DONDERDAG 12 JULI 1956. PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Tk frok m'n jungle-laarzen uit de stinkende, zuigende A modder van de oever van de nederzetting Agats en volgde resident Boendermaker in de richting van het huis van controleur Scheele. De anderen volgden eveneens. Er werd niet heel veel gesproken. Ik denk dat we allemaal zo onze eigen gedachten hadden, in die ogenblikken. In dat huis, opgetrokken van atap en gaba gaba stond de vrouw van controleur Scheele. Ik heb die vrouw eens goed bekeken. Zo jong nog. Even in de twintig. Wat zij had meegemaakt, en u zult nog verne men wat ze meemaakte, maken niet veel Nederlandse vrouwen mee. Men zou de opmerking kunnen maken: horen er vrouwen in zo'n gebied. Ik geloof daarop dit antwoord te moeten geven: er is geen enkele reden aan te nemen dat vrouwen onder bepaalde omstandig heden minder moed kunnen opbrengen dan een man. Er kwam koffie en tegelijk met de koffie kwam het relaas van de gebeurtenissen. Het was een lang ver haal. Ik zal proberen het zo kort mogelijk weer te ge ven, ontdaan van de meest bestiale details. Men moet ergens een grens trekken bij het releveren van gruwe len. De moord bij Agats is geen op zich zelf staande zaak. In de Asmat wordt periodiek en regelmatig ge sneld. Hier volgt ter illustratie een opsomming van en kele acties in deze streek gedurende de laatste 2 maanden: Begin maart vielen Asmatters uit Warse tus sen de Oetoemboewee en de Eilandenrivier, twee prauwen met volk uit de kampong Manep aan. Er wer den 28 personen gesneld. Op 19 maart snelden mannen van Kaimo aan de Eilandenrivier by de Wil- demannenrivier 23 personen. Op 20 april overvielen bewoners van Kaimo en Jaosekor, die buren zijn, de kampong Amborip aan de mon ding van de Eilandenrivier. Ee kampong bleek leeg te zijn. Het resultaat was „slechts" 1 gesnelde plus 1 geroofde vrouw. Op 23 april snelden lieden van Kaimon en jaosekor 24 personen van Damen, om vervolgens de hui zen in brand te steken. Op 30 april overviel Ajam een groep van 29 bezoe kers uit Jipajet aan de Lorentzrivier en doodde allen. De lichamen werden opgegeten. (Dit was dus de zaak, die de actie ontketende). Voorts waren er nog diverse andere acties, waarvan het aantal slachtof fers onbekend was. Op 20 april tussen de kampongs low en Biwar. Op 27 april vergaderde kampong Atsj In verband met een sneltocht. Op 29 april roept het overvallen Damen de kampongs Ajam en Warse op, teneinde ge zamenlijk een aanval te doen op de kampongs Kaimo en Jaosekor. Ziedaareen kleine staalkaart van de Asmat! En het betreurens waardige ervan was, dat juist de laat ste tijd het contact met de missie toe nam, terwijl op tal van doipen een zo- ëenaamde catechist aanwezig was. at zijn Papoea's, die door de missie worden geplaatst in de kampongs, teneinde t contact permanent te doen zijn. Betreurenswaardig ook, omdat 3 dorpen bij Agats, waar de onderafde lingschef Scheele het bestuur verte- fenwoordigde, feitelijk reeds onder estuur stonden: Sjoero, Ewer en Ajam. Men moet niet precies naar de mo tieven voor dit soort dingen vragen. Ze zijn duister, onbegrijpelijk en ge compliceerd voor de Europeaan. Wat de moord van de Ajammannen op die van Jipajet betreft, er bestond een oude vete, in verband met de aanwe zigheid in beide dorpen van vrouwen, die als kind waren geroofd door een der partijen. Voorts was een paar maanden geleden een man van aan zien uit Ajam bij een bezoek aan Ji pajet door een speerstoot gedood. Het wordt schemerig in het be- stuurshuis, als het verhaal wordt verteld. Men luistert en vraagt zich afis dit een verhaal, of het droge relaas van een massamoord? Bui ten zitten de Asmatters. Maar niet lang. Ze klimmen de boomstamme tjes op die de trap vormen en zet ten zich rustig neder. Kijken ons aan met hun vochtige, wilde ogen. Ze krabben zich, schurken hun huid, hoesten. Anderhalf uur lang glijden hun blikken over ons heen. Ik kan me geen somberder, vreem der achtergrond voorstellen dan deze groep Asmatters. Een van de mannen heeft een bay op de rug. Het kind slaapt. Volmaakt rustig. Soms glijdt de hand van de va der over het kind, om te voelen of het wel goed zit. De man heeft doorboor de oren en een doorboorde neus. Er is geen twijfel aan of hij heeft gemoord. Misschien een paar maal. Misschien vele- malen. Alle Asmatters moorden, omdat het moorden tot hun adat be hoort. Het heeft iets met hun „religie" te maken. In ieder geval heeft het mets met een „misdrijf" te maken, hoewel bestuur en missie thans bezig zijn deze gedachtengang om te bui- Êen. Hetgeen zijn tijd moet hebben. n hetgeen met diepe teleurstellngtn gepaard gaat. Het verhaal gaat verder. Op de 29ste april arriveerden in de nacht 4 prau wen uit Jipajer te Ajam. In die boom stammen bevonden zich een catechist 22 mannen, 2 vrouwen en 5 kinderen. Het doel van de tocht was een dooi de catechist van Ajam te Jipajet ge kochte prauw af te leveren. WRAAK Zoals hierboven vermeld, was er kort tevoren een man vermoord in Ajam. Die man had een zoon. Hij heet Pasoetji. Pasoetji stond voor de noodzake lijkheid zijn vader te wreken. Hij dacht aan die wraak en wist de kans te krijgen. Hij aarzelde echter. Waar om? Misschien wegens zijn 'contact met missie of bestuur. Wie zal het zeggen. In ieder geval: toen de bezoe kers in zijn kampong aankwamen zat hy ernstig na te denken. Toen kwamen de vrouwen. En een van hen greep een stuk bran dend hout en drukte dat op de borst van de jongen, die zyn vader nog niet gewroken had. En zij en de andere vrouwen, herinnerden de jongen uitdagend aan zijn wraak plicht. De jongen bleef nadenken. Later vertelde hij dat al die uren zijn gedachten alleen van moord vervuld waren. Hij wist, dat zijn wraak onontkoombaar was. Hij wist dat zijn vader hem riep. Nee- niet alleen zijn vader. Een einde loze reeks voorvaderen, allen As matters, riep hem. Er was geen macht ter wereld, die hem die nacht nog kon tegenhouden. Geen bestuur. Geen missie. Het bloed sprak. En het sprak luid en drin gend. Hij wist dat vlakbij die 30 mensen waren. Allen waren zijn De twee reisgezellen van Anthony van Kampen: links resident Boender- maker, rechts controleur Frans Cappettl. vijanden. Hij wist dat het uur ge komen was. Hij stond op en verliet met, een paar andere jongens het mannenhuis. De nacht was stil. De jungle rondom de kampong was alleen vervuld van het eindeloos geronk der bruikikkers en krekels. Het was een warme, vochtige sterrennacht. STIL EN SNEL Dan vindt de moord plaats. Stil en snel. De jongens stortten zich in het ïnannenhuis, waar de Jipajet zich in rust bevinden. Hun speren doen het werk snel en afdoende. Na enkele ogenblikken zijn er verscheidene do den. De ontsteltenis onder de plotseling ontwaakte gasten is onbeschrijflijk. Wie ontkomen kan poogt zich te red- Dit waren de moerassen, die we per prauw doorvoeren. catechist binnen. Het is maar een kort proces. Als het geëindigd is, zijn alle bezoekers gedood. In leven zijn nog alleen de 3 kleine kinderen. Wie moordt, die snelt niet. Een oude wet. Anderen komen en snellen de hoof den. En als de hoofden van de licha men zijn gescheiden, dan komen de vrouwen. En zij maken zich meester van de rompen. Zo was die nacht. Een nacht van verschrikking. Een nacht, die een hel was. Men moet over deze dingen wer kelijk niet in details treden, hoewel ik de niet benijdenswaardige eer had die bijzonderheden te vernémen. Waarbij men er werkePk toe komt zich af te den. In paniek rent men het huis uit en tracht bescherming te vinden in de woning van de catechist...... De kampong komt tot leven. Over al komen de mannen en vrouwen uit de huizen en men weet dat het. zo ver is. Het kamponghoofd Ewok en enke le andere vooraanstaande mannen doen nog een, zij het totaal vergeefse, poging een verdere slachting te voor komen, maar ze hebben niet de ge ringste kans. Men heeft bloed gero ken en men zal niet rusten, eer de laatste bezoeker is afgemaakt. De mannen dringen het huis van de vragen of dit reeds mensen zijn. Toen de ochtend gloorde over de rivier en de kampong, gingen de cate chisten het huis van de moord reini gen. Ze droogden de voorwerpen. De 2 meisjes en de kleine jongen waren op dat ogenblik nog steeds in leven. Maar hun uren waren geteld. De dag daarna ging de kepala, het hoofd van de kampong, naar Agats, de bestuurspost, om de zaak te rap porteren. TEGEN-ACTIE Dan begint de tegen-actie. Op 30 april zendt controleur Scheele zijn as sistent, de adjunct-administratief ambtenaar v. d. Voort met 6 papoea agenten per prauw naar Ajam, om te onderzoeken wat er precies is ge beurd. De pastoor welling begeleidt hem op de tocht, die 6 uur duurt. Wat de jonge bestuursambtenaar en de jonge pastoor zien, schokt hen aan zienlijk. Ze komen temidden van een kannibalen-feestmaal. De mannen dragen hun feest-„kledij", hebben zich ingesmeerd met kleurige klei. 1500 mensen waren bezig dat feest te vie ren. En zo hoog was de feestvreugde gestegen, dat er geen kans was voor de 6 mannen hen tot reden te brengen en het feest te stoppen. Het dorp Ajam is anderhalve kilometer lang... Toen liet controleur Scheele zich per prauw naar de kampong brengen. Eindelijk had hij radio-contact met Merauke gekregen. De verbinding was namelijk enige tyd verbroken ge weest. Het eerste contact met resident Boendermaker had dus plaatsgevon den. Intussen hadden pastoor Welling en v. d. Voort niet stilgezeten. Ze hadden kans gezien de mannen te bewegen de 29 gesnelde koppen af te staan. Toen ze echter waren in geleverd, werden ze gedwongen ze weer terug te geven. Waarschijnlijk speelden ook hier de vrouwen een rol. De 3 kinderen waren niet meer in leven. Ook zij eindigden hun leven op dezelfde bestiale manier als de ouderen. Van het gehele gezelschap was dus niemand meer in leven. De vader van Pasoetji was eindelijk gewroken. Controleur Scheele zag er geen bezwaar in de koppen ten .tweede male op te eisen, hoewel dit lang niet zonder gevaar was in de totaal opgewonden kampong. Het gelukte hem. Hij kreeg de koppen. Hij sprak met de.mannen en verheel de niet dat deze zaak ernstige gevol gen zou hebben. Dit zou noch de .Kompanie" noch de missie nemen. Toen hij was uitgesproken met de Asmatters kwamen dezen tot de ont dekking dat er inderdaad onaangena me consequenties aan hun daad zaten. Ze renden weg. grepen hun prauwen en verdwenen gezamenlijk in de kre ken van het binnenland. Het dorp werd totaal verlaten. Geen man, geen vrouw, geen kind was achtergebleven. Dit verslag is compleet op één bij zonderheid na. Toen controleur Scheele op Ajam bezig was de koppen in te rekenen, ontving me vrouw Scheele, die nog steeds in Agats zat, het antwoord-telegram van resident Boendermaker. Het hield in dat een Catalina zou ko men. De jonge vrouw aarzelde geen moment. Ze ging naar buiten en liet zich door 2 Asmatters naar Ajam brengen. Op een rivier, om ringd door wraakzuchtige moorde naars. Zes uur lang voer ze daar met haar twee naakte roeiers. Ze bereikte haar man en ze overhan digde hem het telegram. Ik geloof te mogen zeggen dat mevrouw Scheele een vrouw met moed is. Ik waag het te betwijfelen of iedere man dit had kunnen opbrengen. En dit is dan het verslag over de moord te Ajam. Zeer in het kort. En zonder al te veel details der plaatsgehad hebbende gruwelen. (Wordt vervolgd) „OP DE DREMPEL DER ONEINDIGHEID" Major Stapp snelste man op aarde (Van onze speciale verslaggever). In het najaar van 1955 werden de eerste verslagen vrijgegeven van experimenten welke de medi sche dienst van de Amerikaanse Luchtmacht had uitgevoerd in de woestijn van Nieuw-Mexico. Daar was nagegaan, wat het menselijk lichaam kan verdragen aan snel heid, en hoe... In één dag was luite nant-kolonel John Paul Stapp be roemd geworden. Hij was de snel ste man op het aardoppervlak. In een door raketten aangedreven wa gen had hij steeds zijn snelheid op gevoerd. Eerst onbeschermd, later in een speciaal ontworpen pak, dat een gedeelte van de broosheid van het menselijk lichaam opvangt. Bij de laatste proeven werd tijdens de „rit" het windscherm weggescho ten en werd zyn lichaam blootgesteld aan dezelfde krachten, welke inwer ken op een piloot, die bij zeer hoge su personische snelheden zijn machine met een schietstoel moet verlaten. Stapp was ervan overtuigd, dat de mens, mits goed „verpakt", veel meer kan doorstaan, dan tot voor kort mo gelijk werd geacht. Hij is zelf arts en leeft een intensieve studie gemaakt van de problemen rond de enorme snelheden en hoogten, welke door de moderne militaire vliegtuigen bereikt kunnen worden. kan een mens zonder schade verdra gen? Het gevaar van een relaas als het zijne is, dat het al heel gauw terecht komt in de sfeer van de beeldromans, die een verkeerd licht kunnen werpen op de zuiver wetenschappelijke proe ven, welke in alle stilte worden uitge voerd in de proefstations der grote luchtmachten. Het is daarom goed, dat er een film is gemaakt, welke een naar ons gevoel sober en objectief beeld geeft van de ernst, waarmee bij de medische dienst van de Amerikaanse Luchtmacht ge werkt wordt. Deze film, „On the Tres- hold of Space" „Op de drempel der Oneindigheid", heeft als onderwerp de proeven van dr. Stapp en voorts od stijgingen tot op hoogten van 30.000 meter in bemande ballons. Wij zien hier hoe ernstige wetenschappelijke werkers zich bezig houden met de pro blemen van grote snelheden en hoogte. En dat ze zichzelf permitteren, bang te zijn en dan toch gaan: „Iemand moet het immers doenWe heb ben hier te maken met artsen en tech nici, die beter weten, dan wie ook, hoe zwak 't menselijk lichaam is, die zich het waarom van die hoge snelheden niet afvragen maar alleen dit: „Als ze zo snel willen, hoe kunnen wij dan on ze jongens het best beschermen Iemand zegt in deze film: „Ze wil len bewyzen, dat 't menselijk lichaam verouderd isHet lijkt er soms op en we kunnen het beslist niet eens zijn met de woorden, die gesproken wor den in de epiloog: „Er is geen diepte, er is geen hoogte, die de mens niet kan bereiken". Men dient dit werk te ac cepteren zoals het er ligt: een voort durende waakzaamheid van de geleer den, een lange wetenschappelijke weg uitsluiten van risico's, een niets aan De uitgebreide proefnemingen heb- het toeval overlaten. Beschouwt men ben alle als grondslag de veiligheid van de man, die met de nieuwe wapens moet werken. Voor overste Stapp ging het niet om het bereiken van een hoge snelheid, niet om het breken van re cords. Hy wilde alleen weten: Wat de film, die buitengewoon spannend en qua beeld en regie zeer geslaagd is, uit deze gezichtshoek, dan kan z0 van grote waarde zijn voor een beter be grip, van wat er achter de schermen gebeurt. Toen kwamen de vrouwen der Asmatters, die doorgaans de directe aanleiding vormen tot snel- en moordpartijen. Een man die niet snelt is geen man. Een man, die niet voor koppen zorgt, kan nu eenmaal niet het predikaat man dragen. Het zijn de vrouwen die de mannen ophitsen. Hen beledigen. Hen opdrijven. Hen aanstoken. Het zijn de vrouwen die niet ophouden hen hun lafheid voor te houden, als ze de fel begeerde koppen niet bin nenbrengen. De jonge Pasoetji zat In het mannenhuis van zyn dorp en kreeg bezoek van vrouwen. Men moet zich dat tafreel voor stellen. Een groot langwerpig huis, bewoond door tientallen mannen. Het mannenhuis kan men wel vergelijken met een soort „sociëteit", een verblijfplaats voor jongelieden, die daar des nachts bij elkaar zyn. Iedere man heeft een vuurplaats en een deur. Bij een der vuurplaatsen, waarop stukken hout lagen te smeulen, zat Pasoetji. Hij dacht steeds aan zijn vader.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1956 | | pagina 5