KAPPIE
Kleeding.
magaiij.n.Vlissingeri
Nu kunt U voordelig kopen.
Enorme sortering
en bovendien op alle goederen
■HMBOOK H KORTING
...en Den Boer levert het drukwerk!
OPHEFFIHG ZAAK
WOONHUIS
Auto-rijden op z'n „Amerikaans"
en de STUNTERS
Waar zijn onze schepen?
DINSDAG 10 JULI 1956
PROVIN OIALE ZEEUWSE COURANT
8
v& >2»
WV« r*v*v*v<
V&+ kVVVv«*<.
1916 1956
Zo de Here wil, hopen
onze ouders, behuwd-
en grootouders
P. WESTERBEKE
en
J. WESTERBEKE—
HEYT
op zaterdag 14 juli -j.
hun 40-jarige echtver-
eniging te vieren.
Wij hopen dat wij
hen nog lang mogen
behouden.
5
De kinderen en
kleinkinderen.
Westkapelle, juli 1956.
Koestraat 38.
Voor de gelukwensen bij de
geboorte van onze zoon
ontvangen, zeggen wij har
telijk dank.
G. J. TE ROLLER.
H. TE ROLLER—
PETERSE.
Middelburg, juli 1956.
De ouden van dagen te
Westkapelle zeggen de
Bond van Plattelandsvrou
wen en de ingezetenen
dank voor de aangename
rijtoer hun geboden.
GER. GEMEENTE,
De Lannoystraat,
Vlissingen.
Woensdag 11 juli 7.80 uur
Ds. J. B. BEL.
Bij het, door gezinsomstan
digheden, opheffen van
hun zaak, zeggen onderge
tekende en echtgenote htm
geachte cliëntèle hartelijk
dank voor de gunst en het
jarenlange vertrouwen dat
zij ondervonden hebben.
SLUITING
ZATERDAG 14 JULI.
C. DE KROO,
Dorpplein 26,
KOUDEKERKE.
Illllllllllllllllllllllllllillllllllllilllllllllllllllllllllllll
H. H. Landbouwers
van Westkapelle
en omstreken.
Ondergetekende b.z.a.
voor het trekken van
uw vlas met de nieuw
ste „UNION"-trekker,
met bindapparaat.
Beleefd aanbevelend,
R. BOOGAARD,
Noordkerkepad 14,
WESTKAPELLE,
tel. K 1188—295.
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
Te koop bij Inschrijving
Middelb.str. 84, Goes.
Komt vrij van huur ver
moedelijk okt./nov. a.s. Te
bezichtigen op donderdag
12 juli en woensdag 18 juli,
's middags van 46 uur.
Br. tot en met maandag 23
juli aan: G. M. VAN WEE-
LE, Terpstr. 4, Wieringer-
werf. Nadere inlicht, t'e
verkrijgen bij: J. Cijsouw,
Vogelzangsweg 30, Goes.
verpakt
Hij vond autorijden ntet vervolend, maar wilde
het makkelijker, simpeler en soepeler.
Hij was het moeizaam schakelen
met z'n honderd-en-één bewegingen beu.
Geld voor een "full-automat!c"-Amerlkaan
was er nog niet, maar de zin in dat comfort wel.
De soepele Prodent
tandenborstel
waarborgt een
volmaakte en
veilige reiniging
van tanden en
kiezen en een
gezonde
massage van het
tandvlees.
Vraag dus vooral
een Prodent
tandenborstel I
Hygiënisch
In cellofaan
Nu hij zijn Renault met automatische koppeling
rijdt, begrijpt hij niet dat hij het óóit
anders wilde. Eén beweging aan de
versnellingshandle, gasgeven, en wég Is hij.
Geen koppellngspedaal meer, schakelen Is nu
nog slechts één beweging: dat Is comfortI
Tel. 497
Eeirgratls rit In de Renault met autom. koppeling verplicht U tot niets: Uw dealer heeft een Renault klaar
Garage C. BOS - Kloosterlaan 21 - Sas van Gent
AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS
Lusteloosheid vierde weer hoogtij
6 juli
9 juli
Nederland 1951 (3%)
96
96
Nederland 1948 (3%)
90
90%
Nederland 1955 (3%
91
90%
Nederland 1947 (3%) 8
91%
91%
Nederland 1937 3
91%
91
Dofarlening 1947 3 pet.
92%
92%
Investeringscertificaten 3
94%
94%
Nederland 1962-64 3
94%
94%
Necïerland N.W.S. 2%
69%
70%
Ned. Indië 1937 A 3
93
93
Grootboek 194e 3
90%
Nat. Handelsbank
132%
133
Ned. Handelmij.
199%
200
A.K.U.
259%
259%
Bergh's en Jurgens
295
295
Caivé-Delft
339%
341%
Kon. Ned. Hoogovens
335
337%
Ned. Kabelfabriek
315
315
Phüips
293%
289%
Unilever
419%
420%
Wi'.ton-Feijenoord
310
312
Biüiton
315
Kon. Petroleum Mij.
840%
835%
Amsterdam Rubber
99%
99
Holland Amerika Lijn
184%
187%
Kon. Paketvaart
174%
171
Rotterdamse Lloyd
179
173
Ned. Scheepvaart Unie
177%
180
Stv. Mij. Nederland
193%
194%
H.V.A.
119
119%
Dell Mij.
135
135%
Bank van Ned. Gem. 4%
101%
Van Berkels Patent
117%
117%
Centrale Suiker
205%
Kon Mij. De Schelde N.B.
213
214
Missouri K.T.
13%
13%
New York Central
37%
33%
Pennsylvania
24%
24%
Anaconda
74
74%
Bethlehem Steel
156
155%
General Motors
45%
46%
Intern. Nickel
100%
100%
Kennecott
127%
127
Republic Steel
46%
47
U.S steel
59
58%
Shell Union
83%
84%
Tide Water
43%
43%
PREMIELENINGEN.
Amsterdam 1951
128
129%
Breda 1954
101%
101%
Eindhoven 1954
100
100%
Enschede 1954
98%
99%
Deri Haag 1952 I
122
120
Den Haag 1952 II
120%
119
Rotierdam 1952 I
123
122%
Rotterdam 1952 II
122%
Utrecht 1952
122 b.
111
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN.
AMSTERDAM, 9 juli. Londen
10.63%10.64%, New York 3.82H—
3.83A, Montreal 3.90H—3.91A, Parijs
1.0850—1.0880. Brussel 7.65%-7.66%,
Frankfurt 91.10%—91.15%, Zürich
87.30—87.35, Zürich (vr. frcs.) 89.3! .1
—89.38% Stockholm 73.74%—'73.79%,
Kopenhagen 55.00%—55.05%, Oslo
53.20%—53.25%, Milaan 60.98%—
61.03%, Japanse verr. dollar 3.76%
—3 77%, Turkse verr. dollar 3.19ft
-3.79H.
A.N.P.-C.B.S, BEURSINDICES.
5/7 6/7 9/7
Intern. Concerns 295,99 303.00 301.84
Industrie 163.43 164.30 165.36
Scheepvaart 162.37 164.16 165.35
Banken 141.65 141.81 142.79
Ind fondsen 122.83 123.47 124.29
Algemeen 218.63 222.37 222.36
BEURSOVERZICHT.
Dankzij de hausse in Kon. Olie, waar
door ook de andere afdelingen werden
meegetrokken, is de aandelenomzet vrij
dag J.l. gestegen tot ruim f 2,1 miljoen,
een vrij hoog cijfer, want de beurs ken
merkte zich de laatste tijd door een sterk
gebrek aan affaire. Gistermiddag echter
vierde lusteloosheid weer hoogtij en de
handel had een uitermate kalm verloop.
Van de hausse voor aandelen Olie was
niets meer overgebleven en het hoofd
fonds liep ca. 3 punten achteruit. Ook
Philips lag iets zwakker in de markt en
verfoor een even groot aantal punten.
Unüever daarentegen verbeterde een
kleinigheid. AKU trok zich niets aan van
het feit dat de HKI, één van haar doch
terondernemingen het dividend over 1955
moest passeren en gold onveranderd
259%.
De rubbercultuurmaatschappij Amster
dam heeft gistermorgen haar verslag
over 1955 gepubliceerd. Ook hier was
van een invloed op de koers niets te be
speuren en het rubberfonds handhaaf dé
zich op 99%. HVA en Verenigde Deli
eveneens onveranderd.
8. Terwijl de Maat op zo'n
vreemde wijze ontvoerd
werd, had Kapple ongedul
dig op het houten stei
gertje bij de Kraak heen en
weer gelopen, maar toen er
niemand kwam opdagen,
ging hij de omgeving maar
eens verkennen.
„Die Silverstein moet ja
toch ergens uithangen",
mompelde hij, „ik zal maar
eens gaan zoeken, want an
ders liggen we hier over
drie dagen nog voor anker!"
Mopperend liep Kappie
het pad langs de rivier op.
In de verte zag hij nog wat
boomstammen en vlotten
drijven, misschien was daar
iemand, die hem kon inlich
ten over meneer Silverstein.
Plotseling hoorde hij hoog
boven zijn hoofd het zware
geronk van een automotor.
Hij rekte zijn hals, maar hij
kon de wagen niet ontdek
ken.
„Daar schijnt Ja nog een
weg te zijn," merkte hij op,
maar hij zweeg verschrikt, toen hij het gierende ge
piep van remmen hoorde, gevolgd door het bulde
ren van een zware stem, die iets riep, wat Kappie
niet verstaan kon. Et seconde later verscheurde
een IJselijke gil de stilte en tegelijkertijd suisde iets
langs Kappie heen en kwam met een luide plons
ln de rivier terecht!
Aagtedljk 6 78Q m. z.o. Kaap Gardafui.
Aalsum 7 Genua.
Aagtekerk 7 Genua.
Aardijk 7 Singapore.
Abbekerk 7 Genua.
Akkrumdijk 6 390 m. w. v. Florès (Azo-
ren).
Albireo 7 p. Gibraltar.
Alphard 6 240 m. z.w. Las Palmas.
Alnati 7 v. Antwerpen n. Las Palmas.
Almkerk 7 van Shanghai n. Hsinkang.
Annenkerk 6 Antwerpen.
Arnoudspolder 7 p. Dungeness.
Artemis 6 180 m. z. v. Cape Hatteras.
Arkeldijk 7 v Mobile n. Tampa.
Attis 8 Rotterdam.
Avcrdijk 6 500 m. w. van Azoren.
In diverse weekberichten is weer eens
de aandacht gevestigd op de' sterke in
trinsieke positie van de scheepvaartmaat
schappijen en de ondertoon voor deze pa
pieren was dan ook iets beter. Bij de ac
tieve soorten nam Holland Amerika Lijn
de leiding met een avance van drie pun
ten Guldensbeleggingen tenslotte stil en
eerder Iets luier voor de conversielening.
Prolongatie S procent.
Baud 6 v. Tj. Prlok n. Samarang.
Ball 9 Singapore.
Banka 7 Bahrein.
Blommersdij-: 6 160 m. o. v. New York.
Blitar 7 p. Pointe de Galle.
Brltsum 6 220 n.w. v. Kaapstad.
Geninkust 9 Pointe Noire.
Boschfontein 6 165 m. z.o. v. Guardafui.
Boissevain 6 2350 m. n.o. v. Mauritius.
Cottlca 7 Barbados.
Crania 7 p. Algiers.
Dejfshaven 6 150 m. n. v. Trondheim.
Dongedijk 8 Balboa.
Esso - Nederland 8 v. Family n. Ras
Tunara.
Esso - Den Haag 7 Oporto.
Grootekerk 8 p. Dakar n. Las Palmas.
Guineekust 8 p Las Palmas n. A'dam
Heemskerk 6 600 m. w. v. Cocos eil.
Helena 7 v. Rotterdam, 8 Bremen.
Japara 6 Ballkpapan.
Kabylia 8 p. Sombrero.
Korovina 6 v. Liverpool n. Belfast
Koratla 6 110 m. z.o. v. Suez.
Krebsia 9 Miri.
Katelysia 6 120 m. z.o. v. Fao.
Keizerswaard 6 280 m. z. v. Porte Alegro.
Kota Gede 6 Penang.
Kota Agoeng 7 Belawan.
Kota Baroe 8 v. TJ. Priok.
Kylix 8 Bahrein.
Kryptos 6 145 m. n.o. v. Durban.
Laagkerk 8 v. Rotterdam n. Marseille.
Langkoeas 6 v. R'dam n. Hamburg.
Leersum 6 450 m. z.w. v. Quessant.
Lekhaven 10 Montevideo verw.
Llevevrouwekerk 8 v. Bombay n. Ka
rachi.
Limburg 7 p. Pointe de Galle.
Lekkerkerk 8 Port Said.
Lissekerk 6 Basrah.
Maas 8 Alexandrië.
Maasdam 8 Rotterdam.
Mai.shaven 7 Rotterdam.
Moordrecht 6 680 m. z.w. v. Quessant.
Mataram 7 p. Quessant.
Meerkerk 7 Port Said,
Meüskerk 8 Manilla.
Mulderkerk 8 p. Gardafui n. Adelaide.
Nieuw Amsterdam 7 Rotterdam.
Noordam 7 v. New York n. R'dam.
Oranjefonteyn 7 v. Durban n. East
Londen.
Overijssel 7 Djibouti.
Polydorus 7 Port Said.
Peperkust 7 v. Freetown n. Lagos.
Pendrecht 8 v. Port Said n. Napels.
Rijndam 7 v. Halifax n. New York.
Rijnkerk 8 Shanghai.
Samarinda 7 v. Los Angeles.
Saranga 8 p. Gardafui.
Schelpwijk 6 270 m. n.o. v. Aden.
Schiedijk 7 Boston.
Stad Dordrecht 6 18 m. w. n. Flnlsterre.
Stad Rotterdam 7 v. Seven Island.
Straat Malakka 9 Cochin.
Straat Makassar 13 Yokohama verw.
Tegelberg 8 v. Singapore n. Hongkong.
Tiba 6 v. Santos n. Antwerpen.
Tibia 6 Krakatau.
Utrceht 8 p. Azoren.
Varum 6 p. Gavdo.
Van Waerwyck 6 v Dar es Salaam n.
Basra.
W. Alton Jones 8 baai Philadelphia.
Wororato 8 Singapore.
Willemstad 7 p Quessant.
Zeeland 7 v. Port S.iid n. Holtenau.
11 juli
Vlissingen
Terneuzen
Hansweert
Zierikzee
Wemeldinge
HOOG EN LAAG WATER
U.+N.A.P. U.+N.A.P. U.—N.A.P.
3.57 2.57
4.29 2.71
5.22 2.78
5.39 1.80
5.50 2.07
16.16 2.51
16.50 2.66
17.37 2.72
17.57 1.60
18.15 1.87
10.20 1.99
10.55 2.12
11.29 2.29
10.52 1.38
11-20 1.64
U.—N.A.P.
23.02 2.35
23.37 2.47
23.28 1.76
23.53 2.06