ZEEUWS VERVOER IN SPREKENDE CIJFERS
Prestaties en aantallen Zeeuws
vervoer vertonen stijgende lijn
Ook in Nederland kent men de
liefde voor oude auto's
„ZEELAND"
D0DGE-AUT0M0BIEIEN
EN -TRUCKS
i J. M. K00LEN i
OMWIKKELING IN GELIJKE TRED MET ANDERE PROVINCIES
Tonnencapaciteit op weg gestegen,
aantal scheepsladingen vermeerderd
ER ZIT EEN STIJGENDE LIJN in het Zeeuwse vervoer, zowel
wat de prestaties betreft als wat de aantallen vervoersmiddelen be
treft. Vooral het beroepsgoederenvervoer op de weg neemt van jaar
tot jaar toe als gevolg van een grotere behoefte. De oorzaken zjjn ge
makkelijk aanwijsbaarHerverkaveling en wederopbouw in verschil
lende streken, het onstaan van aardappelkoelhuizen en andere agra
rische initiatieven, het verdwijnen van verschillende kleinere havens
enz. Het eigen vervoer op de weg blijft geenszins achter bij deze ont
wikkeling, die gelijke tred houdt met die in de andere provincies. On
danks zekere verschuivingen is de Zeeuwse binnenscheepvaart geens
zins het „kind van de rekening", want ook in deze sector is een stij
ging te constateren volgens de laatste ter beschikking staande gege
vens, waarvoor de Rijksverkeersinspectie in het district Zeeland be
reidwillig zorgde. Het busvervoer is echter sedert 1954 vrij constant,
maar het overige personenvervoer huurauto's en wat men ook „ei
gen vervoer" zou kunnen noemen laat weer een toeneming zien.
De capaciteit van het beroepsgoe
derenvervoer op de weg is de laatste
jaren aanzienlijk gestegen als gevolg
van grotere behoefte, voordat op 15
februari 1954 de Wet Autovervoer
Goederen in werking trad, bezaten
de Zeeuwse vervoerders in totaal
rond 4100 ton. Volgens het laatstbe-
kende cijfer is than3 de capaciteit
iets boven de 5.000 ton. Zoals inder
tijd gemeld, werden vorig jaar aan-
Het Zeeuwse hussenpark omvat
211 wagens. Van dit aantal worden
er 170 op de lijndiensten gebruikt.
Per jaar wordt met deze bussen on
geveer 8 miljoen km. afgelegd en
worden 6,5 miljoen passagiers ver
voerd. Een vergelijking leert, dat de
ze aantallen thans aanmerkelijk la
ger liggen dan in 1948. De teruggang
werd echter in 1954 een halt toege
roepen, maar een stijging van bete
kenis is niet gevolgd.
Dit is ook geen wonder, ge
zien de toeneming van het aan
tal personenauto's en de opkomst
van de bromfiets. Volgens de
laatste gegevens telt Zeeland on
geveer 8.000 personenwagens en
17.000 brommers. Dit laatste cij
fer is echter van augustus 1955.
en het is niet onmogelijk, dat hef
aantal thans om en nabij de
20-000 zweeft! Verder rjjden er
nog 4.000 Zeeuwen op een motor
rijwiel, waarvan dan 400 op een
scooter.
Een tak van personenvervoer, die
weinig bekendheid geniet, is het
groepsvervoer, het dagelijkse en
niet-openbare yervoer van arbeiders,
scholieren e.d., van en naar hun werk
of school. In Zeeland worden 77 van
deze diensten uitgevoerd, waarvan
42 door busondernemers en 35 door
anderen dan uitsluitend beroepsper-
sonenvervoerders. Onder deze laatste
categorie bevinden zich aannemers
bedrijven, die één of meer van hun
wagens voor goederen- en personen
vervoer lieten inrichten. Dit omvat
naast gewonen bussen een zes
enveertigtal vracht- en bestelauto's.
Niet geheel vrij
Het toerwagenvervoer, dat hoe
langer hoe meer ook in Zeeland aan
betekenis wint, is niet geheel vrij.
De ondernemers van dit soort ver
voer zijn in het bezit van een be-
drijfsvergunning, die het aantal bus
sen aangeeft, aat ten hoogste mag
worden gebruikt. Dit cijfer is voor
Zeeland ruim 80. Een aantal van de
ze wagens wordt mede ingezet op
lijndiensten. Voor iedere uit te voe
ren rit is een afzonderlijke vergun
ning vereist. Deze regeling dateert
reeds van 1937 en heeft ten doel een
onverantwoorde afroming van de be
staande openbare diensten te voor
komen. Zy werkt dus vooral preven
tief.
Per jaar worden 7.000 tot 7.500
toerwagenritten uitgevoerd, waar
van 70 in de maanden mei tot en
met september en ruim de helft in de
maanden juni, juli en augustus. Het
aantal op deze wijze vervoerde pas
sagiers bedraagt bijna 250.000; het
aantal afgelegde kilometers is rond
1,5 miljoen. In deze sector neemt
vooral net vervoer naar het buiten
land nog steeds toe. Wat het Zeeuw
se personenvervoer betreft, zij ten
slotte nog vermeld, dat het aantal
huurauto's in deze provincie 271 be
draagt.
En hier gezeten op de bumper van
een Spijker 1922: de Amsterdamse
monteur Van der Brink, die in die ja
ren testchauffeur en coureur van de
Amsterdamse Spijkerfabrieken was,
en die uit die periode het record
ParijsDen Haag op zijn naam heeft
staan. Hij heeft ook eens vier Spij
kers aan een Engelse meneer ver
kocht door met de demonstratiewagen
de vijftig treden hoge stoep van diens
kasteel op te rijden, toen de concur
rerende verkopers hun wagens bene
den aan die trap hadden laten
staan
vragen gedaan voor meer tonnage,
die oy uitvoering neer zou komen op
een toeneming van in totaal onge
veer 60 procent.
Nog stijgende
Deze aanvragen werden toen tfl-
dens een openbare zitting te Middel
burg door de Commissie Vergunnin
gen Goederenvervoer behandeld.
Verschillende verzoeken werden
ondertussen reeds door de commissie
of door de rijksinspecteur voor het
Verkeer die een zekere mate van
gedelegeerde bevoegdheid bezit
toegestaan, zodat de tonnage nog re
gelmatig stijgt. Onder het cijfer van
5.000 ton bevindt zich echter ook 'n
aantal tijdelijke vergunningen. Het
eigen vervoer heeft een capaciteit
van bijna 7.200 ton. Er zijn in Zee
land tegen de 3.000 vrachtauto's en
een kleme 300 motordriewielers.
Wat het vervoer per schip betreft,
in 1954 werden in Zeeland 3850
schepen bevracht, hetgeen een
aantal tonnen van 631.905 te zien
gaf. In 1955 was het aantal bevrach
te soliepen 4570 en het tonnencijfer
784.637. Een aanzienlijke stijging dus,
die zich ook weerspiegelt in de tota
le vrachtsommen van deze beide ja
ren, achtereenvolgens bijna 2 mil
joen en ruim f 2,5 miljoen! Onder
deze cijfers vallen zowel het ongere
geld en eigen vervoer als de beurt
vaart. Het belangrijkste deel van de
vervoerde goederen betrof kunst
mest en daarna komen suikerbieten
en granen.
iÊm&èék
Dit is de ,Delphin III", een super-
gestroomlijnde halve-liter machine
van de N.S.U., waarmee wereldre
cordhouder Wilhelm Herz (links) bin
nenkort op de oever van het grote
Zoutmeer in de Noordamerikaanse
staat Utah jacht op records gaat ma
ken. De laatste proeven met de mo
tor, tijdens welke deze foto werd ge
nomen op de grote snelweg tussen
Ingolstadt en München.
K.L.M. kocht Constellations
bij Thailandse maatschappij
Op Schiphol is gisteren uit Ameri
ka ae super-constellation PH-LKK
(Centaurus) aangekomen, die door de
K.L.M. is overgenomen van de Thai
landse maatschappij Thai-airways.
Bij deze maatschappij is het echter
niet in gebruik geweest. Een tweede
van de Thai-airways overgenomen
super-connie, de „Wyvern", zal nog
volgen.
NIET ALLEEN IN ENGELAND EN VER. STATEN
Pionier Automobiel Club
aan het werk
Het ls geen wonder, dat in het zakelijke Amerika rond de Classic Car
Hobby de liefde voor oude bekende auto's een kleine Industrie ls
opgebloeid van handige slopers en handelaars, die zich specialiseren op
het opsnorren van onderdelen voor deze zo geliefde wagens. Zo'n specialist
is o.a. Sam Adelman in New York, een naam, die zo goed als alle fans
het water ln de mond doet lopen. Want Sam, een gepensioneerde taxi
chauffeur, begon al In I9S6 met vooruitziende blik wagens en onderdelen
op te kopen en hij heeft nu in New York een soort warenhuis van classics,
waarheen vele enthousiasten een bedevaart maken.
Sam heeft alles en Sam kan aan
alles komen en het is oog maar
vier keer gebeurd, dat men Sam om
een onderdeel vroeg, dat hij niet kon
leveren. Meer dan vijfduizend orders
voor gehele auto's krijgt Sam per jaar
binnen, en de bestellingen op onder
delen lopen in de tienduizenden. Men
schat, dat 50.000 Amerikanen door
deze ziekte besmet zijn, en kampioen
verzamelaar is zeker Barney Pollard,
die maar eventjes zevenhonderd clas
sics in zijn tuin heeft staan, als biblio
theekboeken gerangschikt naar naam
en jaartalVerzamelaars met
tien en vijftien classics zijn geen uit
zondering. De Amerikaanse dagbla
den worden overstroomd met adver
tenties voor onderdelen en classics,
en openden er in hun advertentieko
lommen aparte rubrieken voor.
Amerika doet het volgens de le
den van de Britse Veteran Car Club
maar gebrekkig. Want in Good old
Engeland bestaat de liefde voor oude
auto's al vele, vele jaren lang. Maar
Engeland doet het iets beter daar
kan men alleen lid worden van de
Veteran Car Club, als men een auto
bezit van de jaren vóór de eerste we
reldoorlog, en dan nog wel in originele
rydbare staat!
En elk jaar houdt de club een race
naar Brighton en dan tuffen ze ach
ter elkaar de weg op; Peugeots van
1890, stoomauto's, Panhard Levas-
sors van 1910, museumstukken tot en
met, in rrjdbare staat, met liefde en
veel geld onderhouden, een hobby, En
geland waardig.
Engeland heeft geen interesse voor
een Rolls Royce van 1925, die is veel
te (jong en te nieuw, maar voor een
De Dion Bouton van rond de eeuw
wisseling loopt men zich daar weer
het vuur uit de sloffen. Speciale in
strumentmakers hebben zich gespe
cialiseerd op het namaken van met
meer verkrijgbare onderdelen, een
tijdschrift houdt het contact ook bui
ten de jaarlijkse samenkomsten en
races levend.
Ook Nederland
Ook in ons land staan er op vele
plaatsen nog oude, stokoude auto's.
Het is algemeen bekend, dat verschil
lende boeren nog T-fordjes bezitten
en in de steden ziet men nog wel eens
studenten met oude, voor-oorlogse
vehikels rondtoeren. Maar dat er in
ons land nog echt mooi, oud spul zit,
is ons pas duidelijk geworden, toen
enkele oude-auto-enthousiasten onder
aanvoering van de Amsterdammer H.
Visser besloten nog eens uit te zoe
ken, wat er nu precies zat, en waar.
In Utrecht hielden ze een meeting en
daar verschenen op het Sint-Jans
kerkhof vele mooie oude beestjes. Het
feest werd geopend met de aankomst
van een één-cilinder Peugeot uit 1891,
die met eigenaar-autohandelaar
Brouwer uit Amsterdam op de bok,
de nieuwe weg naar Utrecht kwam
af-sputteren. Het ding met stuur-
schakeling, een houten chassis, hou
ten spatborden, verkeert nog in pri
ma staat en heeft de eigenaar nog in
1950 naar Parijs en terug comfortabel
vervoerd!
Spijker
Maar er kwam meer een prach
tige zescilinder Spijker (Nederlands
fabrikaat!) uit 1922, in uitstekende
staat en als reiswagen zonder weerga,
een 1929 open Mercedes, door zijn
eigenaar onderhouden als een troetel
kind, twee race-Bugatti's uit de ja
ren '30, een hele sloot T-Fordjes, één
met gordijntjes voor de grote ruiten,
één zelfs uit 1908! Tegen de dertig
wagens kwamen op het Sint-Jans
kerkhof bijeen van een Citroën
Klaverblaadje uit 1925 tot een grote
imposante Chandler.
Een grens heeft de op die dag op
gerichte Pionier Automobiel Club, ae
Zeeuws-Vlaamse
autoclub hield geslaagde
pijlenrit
De Zeeuws-Vlaamse Autoclub
hield een prjlenrit, die van Zuidzande
over een afstand van 98 km naar
Hulst voerde. Ondanks het slechte
weer was deze rit een groot succes.
Er werd door vele verenigingen, ook
Belgische, aan deelgenomen. In het
„Bonte Hert" te Hulst reikte de voor-
zittere jhr. L. E. D. S. van Bonning-
hausen tot Herinckhave uit IJzendijke
de prijzen uit. De heer Meeuwse werd
met z(jn kaartlezer Siegers voor de
vijfde keer winnaar en daardoor eige
naar van de wisselprijs. Hij had geen
enkele strafpunt. De verdere uitsla
gen luiden: 2. A. SqhijveJ. Beldin, 3.
A. RamendtJ. Scheele, 4. J. S. Stop
pelaar en Zoon, Antwerpen, 5. J. C.
StrumRozemeijer, 6 F. J. Termondt
Arnoldi.
Tn de Amerikaanse staat Ohio ls nabij
New Albany een huis gebouwd, dat op de
eerste verdieping een draaiende woonka
mer van zes hij zes meter bevat die auto
matisch met de zon kan meedraaien. Vol
gens de bouwer van dit „sceneramlsche
huis", Clark Ranney, bedragen de extra
kosten ongeveer 7000 gulden. De beneden
verdieping bevat drie slaapkamers, twee
badkamers en een keuken.
P.A.C., niet willen stellen en zo
kan de eigenaar van de 1891 Peugeot
net zo goed lid worden als de trotse
berijder (in zijn dagelijks werk!) van
de prachtige Mercedes van 1929. En
de P.A.C. heeft maar het idee, dat er
meer, veel meer oude auto's in ons
land zitten.
Nog steeds tekort
aan wegenwachters
De Wegenwacht van de A.N.W.B.
die haar 200.000ste lid heeft inge
schreven, tobt ook al met personeels
gebrek.
Voor het beroep van -egenwaehter
bestaat wel veel animo, maar na een
kort onderzoek blijken de meeste ge
gadigden ongeschikt.
De A.N.W.B. heeft zich ten doel
gesteld: 1 wegenwachter per 1000
wegenwachtleden. Er zouden nu dus
200 van deze wegridders moeten zijn.
Men blijft er echter nog 18 onder. In
Engeland, de bakermat van de we
genwacht, is de toestand aanmerke
lijk ongunstiger.
Met Nederlandse hulp zijn er ook
W.W.-organisaties in het leven ge
roepen in België en West-Duitsland.
Ervaringen worden geregeld uitge
wisseld en Nederlandse W.W.-leden
worden in die landen op gelijke voet
met eigen leden behandeld.
Er zijn nu ook wegenwachters in
de Scandinavische landen. Frankrijk
Oostenrijk. Steeds meer vindt dit
dienstbetoon op de weg internationaal
ingang. De Nederlandse, Belgische en
Duitse W.W.-service sluit op de
grenswegen onderling aan.
Verbond van Groothandel
over economisch beleid
Prijssfabilisatiepolitiek moeilijk te
verwezenlijken
In de laatste tien jaren hebben niet
alleen de bijzondere economische om
standigheden, maar in niet mindere
mate ook de bemoeienis van de over
heid met het economische leven de
groothandel met vele vraagstukken
geconfronteerd, aldus het verslag
over 1955 van het Verbond van de
Nederlandse Groothandel.
De meeste wetten, welke worden
voorbereid, hebben her karakter van
een raamwet, waardoor aan de rege
ring of aan de publiekrechtelijke be
drijfsorganisaties zeer algemene be
voegdheden worden verleend, welke in
vrywel alle situaties voorzien. Deze
regelingen geven aan de regering na
melijk bevoegdheden, waarmee een
verregaand dirigisme mogelijk is.
De overspannen arbeidsmarkt
brengt mee, dat van een in overeen
stemming met de toegenomen produk-
tiviteit zijnde differentiatie in de
loonsverhoging weinig terecht dreigt
te komen, aldus het verslag, en dat
over de gehele linie de verhogingen
worden opgetrokken naar het hoog
ste toegestane percentage. Op deze
wijze zal de regering haar prijsstabili-
satiepolitiek moeilijk kunnen verwe
zenlijken. Stijgen de inkoopprijzen,
dan zal het ook vopr het verbond
uiterst moeilijk worden het onder
andere omstandigheden door de groot
handel onderschreven streven naar
rust in de prijzen te blijven steunen.
De oudste: Peugeot 1891 met de ver
snelling onder het stuur.
AUTOMOBIEL- EN
TRACTORBEDRUF
J. SUKKEL - Rotter
damse kade 59-61-63
MIDDELBURG
Telefoon 2057
SKODA „440"-
personenwagen: een geheel
nieuw model voor een zeer
lage prijs
V.E.G.E.-RUILMOTOREN
betrouwbare kwaliteit
FERGUSON-
TRACTOREN
voor landbouw en Indu
strie met vele
SYSTEEM-werktuigen
„BITTACCEN"
van automobielen: een behoud voor uw wagen
MERCEDES. BEK
HET NIEUWSTE OP AUTOGEBIED
De Mercedes Benz 190 met
ïje
kopklepmotor is nu gearriveerd
De MERCEDES BENZ is steeds in onze garage
te bezichtigen en voor demonstratie ter beschik-
king. Vraagt U dus bij de DEALER
AUTOHANDEL - GOES - TELEFOON 2525
t
Wij delen U mede, dat wij als sub-dealer voor
Noord-Beveland hebben aangesteld
Gebr. P. Th. en Th. P. v. d. Weele
te COLIJNSPLAAT.