ZEEUWS VERVOER IN SPREKENDE CIJFERS Prestaties en aantallen Zeeuws vervoer vertonen stijgende lijn Ook in Nederland kent men de liefde voor oude auto's „ZEELAND" D0DGE-AUT0M0BIEIEN EN -TRUCKS i J. M. K00LEN i OMWIKKELING IN GELIJKE TRED MET ANDERE PROVINCIES Tonnencapaciteit op weg gestegen, aantal scheepsladingen vermeerderd ER ZIT EEN STIJGENDE LIJN in het Zeeuwse vervoer, zowel wat de prestaties betreft als wat de aantallen vervoersmiddelen be treft. Vooral het beroepsgoederenvervoer op de weg neemt van jaar tot jaar toe als gevolg van een grotere behoefte. De oorzaken zjjn ge makkelijk aanwijsbaarHerverkaveling en wederopbouw in verschil lende streken, het onstaan van aardappelkoelhuizen en andere agra rische initiatieven, het verdwijnen van verschillende kleinere havens enz. Het eigen vervoer op de weg blijft geenszins achter bij deze ont wikkeling, die gelijke tred houdt met die in de andere provincies. On danks zekere verschuivingen is de Zeeuwse binnenscheepvaart geens zins het „kind van de rekening", want ook in deze sector is een stij ging te constateren volgens de laatste ter beschikking staande gege vens, waarvoor de Rijksverkeersinspectie in het district Zeeland be reidwillig zorgde. Het busvervoer is echter sedert 1954 vrij constant, maar het overige personenvervoer huurauto's en wat men ook „ei gen vervoer" zou kunnen noemen laat weer een toeneming zien. De capaciteit van het beroepsgoe derenvervoer op de weg is de laatste jaren aanzienlijk gestegen als gevolg van grotere behoefte, voordat op 15 februari 1954 de Wet Autovervoer Goederen in werking trad, bezaten de Zeeuwse vervoerders in totaal rond 4100 ton. Volgens het laatstbe- kende cijfer is than3 de capaciteit iets boven de 5.000 ton. Zoals inder tijd gemeld, werden vorig jaar aan- Het Zeeuwse hussenpark omvat 211 wagens. Van dit aantal worden er 170 op de lijndiensten gebruikt. Per jaar wordt met deze bussen on geveer 8 miljoen km. afgelegd en worden 6,5 miljoen passagiers ver voerd. Een vergelijking leert, dat de ze aantallen thans aanmerkelijk la ger liggen dan in 1948. De teruggang werd echter in 1954 een halt toege roepen, maar een stijging van bete kenis is niet gevolgd. Dit is ook geen wonder, ge zien de toeneming van het aan tal personenauto's en de opkomst van de bromfiets. Volgens de laatste gegevens telt Zeeland on geveer 8.000 personenwagens en 17.000 brommers. Dit laatste cij fer is echter van augustus 1955. en het is niet onmogelijk, dat hef aantal thans om en nabij de 20-000 zweeft! Verder rjjden er nog 4.000 Zeeuwen op een motor rijwiel, waarvan dan 400 op een scooter. Een tak van personenvervoer, die weinig bekendheid geniet, is het groepsvervoer, het dagelijkse en niet-openbare yervoer van arbeiders, scholieren e.d., van en naar hun werk of school. In Zeeland worden 77 van deze diensten uitgevoerd, waarvan 42 door busondernemers en 35 door anderen dan uitsluitend beroepsper- sonenvervoerders. Onder deze laatste categorie bevinden zich aannemers bedrijven, die één of meer van hun wagens voor goederen- en personen vervoer lieten inrichten. Dit omvat naast gewonen bussen een zes enveertigtal vracht- en bestelauto's. Niet geheel vrij Het toerwagenvervoer, dat hoe langer hoe meer ook in Zeeland aan betekenis wint, is niet geheel vrij. De ondernemers van dit soort ver voer zijn in het bezit van een be- drijfsvergunning, die het aantal bus sen aangeeft, aat ten hoogste mag worden gebruikt. Dit cijfer is voor Zeeland ruim 80. Een aantal van de ze wagens wordt mede ingezet op lijndiensten. Voor iedere uit te voe ren rit is een afzonderlijke vergun ning vereist. Deze regeling dateert reeds van 1937 en heeft ten doel een onverantwoorde afroming van de be staande openbare diensten te voor komen. Zy werkt dus vooral preven tief. Per jaar worden 7.000 tot 7.500 toerwagenritten uitgevoerd, waar van 70 in de maanden mei tot en met september en ruim de helft in de maanden juni, juli en augustus. Het aantal op deze wijze vervoerde pas sagiers bedraagt bijna 250.000; het aantal afgelegde kilometers is rond 1,5 miljoen. In deze sector neemt vooral net vervoer naar het buiten land nog steeds toe. Wat het Zeeuw se personenvervoer betreft, zij ten slotte nog vermeld, dat het aantal huurauto's in deze provincie 271 be draagt. En hier gezeten op de bumper van een Spijker 1922: de Amsterdamse monteur Van der Brink, die in die ja ren testchauffeur en coureur van de Amsterdamse Spijkerfabrieken was, en die uit die periode het record ParijsDen Haag op zijn naam heeft staan. Hij heeft ook eens vier Spij kers aan een Engelse meneer ver kocht door met de demonstratiewagen de vijftig treden hoge stoep van diens kasteel op te rijden, toen de concur rerende verkopers hun wagens bene den aan die trap hadden laten staan vragen gedaan voor meer tonnage, die oy uitvoering neer zou komen op een toeneming van in totaal onge veer 60 procent. Nog stijgende Deze aanvragen werden toen tfl- dens een openbare zitting te Middel burg door de Commissie Vergunnin gen Goederenvervoer behandeld. Verschillende verzoeken werden ondertussen reeds door de commissie of door de rijksinspecteur voor het Verkeer die een zekere mate van gedelegeerde bevoegdheid bezit toegestaan, zodat de tonnage nog re gelmatig stijgt. Onder het cijfer van 5.000 ton bevindt zich echter ook 'n aantal tijdelijke vergunningen. Het eigen vervoer heeft een capaciteit van bijna 7.200 ton. Er zijn in Zee land tegen de 3.000 vrachtauto's en een kleme 300 motordriewielers. Wat het vervoer per schip betreft, in 1954 werden in Zeeland 3850 schepen bevracht, hetgeen een aantal tonnen van 631.905 te zien gaf. In 1955 was het aantal bevrach te soliepen 4570 en het tonnencijfer 784.637. Een aanzienlijke stijging dus, die zich ook weerspiegelt in de tota le vrachtsommen van deze beide ja ren, achtereenvolgens bijna 2 mil joen en ruim f 2,5 miljoen! Onder deze cijfers vallen zowel het ongere geld en eigen vervoer als de beurt vaart. Het belangrijkste deel van de vervoerde goederen betrof kunst mest en daarna komen suikerbieten en granen. iÊm&èék Dit is de ,Delphin III", een super- gestroomlijnde halve-liter machine van de N.S.U., waarmee wereldre cordhouder Wilhelm Herz (links) bin nenkort op de oever van het grote Zoutmeer in de Noordamerikaanse staat Utah jacht op records gaat ma ken. De laatste proeven met de mo tor, tijdens welke deze foto werd ge nomen op de grote snelweg tussen Ingolstadt en München. K.L.M. kocht Constellations bij Thailandse maatschappij Op Schiphol is gisteren uit Ameri ka ae super-constellation PH-LKK (Centaurus) aangekomen, die door de K.L.M. is overgenomen van de Thai landse maatschappij Thai-airways. Bij deze maatschappij is het echter niet in gebruik geweest. Een tweede van de Thai-airways overgenomen super-connie, de „Wyvern", zal nog volgen. NIET ALLEEN IN ENGELAND EN VER. STATEN Pionier Automobiel Club aan het werk Het ls geen wonder, dat in het zakelijke Amerika rond de Classic Car Hobby de liefde voor oude bekende auto's een kleine Industrie ls opgebloeid van handige slopers en handelaars, die zich specialiseren op het opsnorren van onderdelen voor deze zo geliefde wagens. Zo'n specialist is o.a. Sam Adelman in New York, een naam, die zo goed als alle fans het water ln de mond doet lopen. Want Sam, een gepensioneerde taxi chauffeur, begon al In I9S6 met vooruitziende blik wagens en onderdelen op te kopen en hij heeft nu in New York een soort warenhuis van classics, waarheen vele enthousiasten een bedevaart maken. Sam heeft alles en Sam kan aan alles komen en het is oog maar vier keer gebeurd, dat men Sam om een onderdeel vroeg, dat hij niet kon leveren. Meer dan vijfduizend orders voor gehele auto's krijgt Sam per jaar binnen, en de bestellingen op onder delen lopen in de tienduizenden. Men schat, dat 50.000 Amerikanen door deze ziekte besmet zijn, en kampioen verzamelaar is zeker Barney Pollard, die maar eventjes zevenhonderd clas sics in zijn tuin heeft staan, als biblio theekboeken gerangschikt naar naam en jaartalVerzamelaars met tien en vijftien classics zijn geen uit zondering. De Amerikaanse dagbla den worden overstroomd met adver tenties voor onderdelen en classics, en openden er in hun advertentieko lommen aparte rubrieken voor. Amerika doet het volgens de le den van de Britse Veteran Car Club maar gebrekkig. Want in Good old Engeland bestaat de liefde voor oude auto's al vele, vele jaren lang. Maar Engeland doet het iets beter daar kan men alleen lid worden van de Veteran Car Club, als men een auto bezit van de jaren vóór de eerste we reldoorlog, en dan nog wel in originele rydbare staat! En elk jaar houdt de club een race naar Brighton en dan tuffen ze ach ter elkaar de weg op; Peugeots van 1890, stoomauto's, Panhard Levas- sors van 1910, museumstukken tot en met, in rrjdbare staat, met liefde en veel geld onderhouden, een hobby, En geland waardig. Engeland heeft geen interesse voor een Rolls Royce van 1925, die is veel te (jong en te nieuw, maar voor een De Dion Bouton van rond de eeuw wisseling loopt men zich daar weer het vuur uit de sloffen. Speciale in strumentmakers hebben zich gespe cialiseerd op het namaken van met meer verkrijgbare onderdelen, een tijdschrift houdt het contact ook bui ten de jaarlijkse samenkomsten en races levend. Ook Nederland Ook in ons land staan er op vele plaatsen nog oude, stokoude auto's. Het is algemeen bekend, dat verschil lende boeren nog T-fordjes bezitten en in de steden ziet men nog wel eens studenten met oude, voor-oorlogse vehikels rondtoeren. Maar dat er in ons land nog echt mooi, oud spul zit, is ons pas duidelijk geworden, toen enkele oude-auto-enthousiasten onder aanvoering van de Amsterdammer H. Visser besloten nog eens uit te zoe ken, wat er nu precies zat, en waar. In Utrecht hielden ze een meeting en daar verschenen op het Sint-Jans kerkhof vele mooie oude beestjes. Het feest werd geopend met de aankomst van een één-cilinder Peugeot uit 1891, die met eigenaar-autohandelaar Brouwer uit Amsterdam op de bok, de nieuwe weg naar Utrecht kwam af-sputteren. Het ding met stuur- schakeling, een houten chassis, hou ten spatborden, verkeert nog in pri ma staat en heeft de eigenaar nog in 1950 naar Parijs en terug comfortabel vervoerd! Spijker Maar er kwam meer een prach tige zescilinder Spijker (Nederlands fabrikaat!) uit 1922, in uitstekende staat en als reiswagen zonder weerga, een 1929 open Mercedes, door zijn eigenaar onderhouden als een troetel kind, twee race-Bugatti's uit de ja ren '30, een hele sloot T-Fordjes, één met gordijntjes voor de grote ruiten, één zelfs uit 1908! Tegen de dertig wagens kwamen op het Sint-Jans kerkhof bijeen van een Citroën Klaverblaadje uit 1925 tot een grote imposante Chandler. Een grens heeft de op die dag op gerichte Pionier Automobiel Club, ae Zeeuws-Vlaamse autoclub hield geslaagde pijlenrit De Zeeuws-Vlaamse Autoclub hield een prjlenrit, die van Zuidzande over een afstand van 98 km naar Hulst voerde. Ondanks het slechte weer was deze rit een groot succes. Er werd door vele verenigingen, ook Belgische, aan deelgenomen. In het „Bonte Hert" te Hulst reikte de voor- zittere jhr. L. E. D. S. van Bonning- hausen tot Herinckhave uit IJzendijke de prijzen uit. De heer Meeuwse werd met z(jn kaartlezer Siegers voor de vijfde keer winnaar en daardoor eige naar van de wisselprijs. Hij had geen enkele strafpunt. De verdere uitsla gen luiden: 2. A. SqhijveJ. Beldin, 3. A. RamendtJ. Scheele, 4. J. S. Stop pelaar en Zoon, Antwerpen, 5. J. C. StrumRozemeijer, 6 F. J. Termondt Arnoldi. Tn de Amerikaanse staat Ohio ls nabij New Albany een huis gebouwd, dat op de eerste verdieping een draaiende woonka mer van zes hij zes meter bevat die auto matisch met de zon kan meedraaien. Vol gens de bouwer van dit „sceneramlsche huis", Clark Ranney, bedragen de extra kosten ongeveer 7000 gulden. De beneden verdieping bevat drie slaapkamers, twee badkamers en een keuken. P.A.C., niet willen stellen en zo kan de eigenaar van de 1891 Peugeot net zo goed lid worden als de trotse berijder (in zijn dagelijks werk!) van de prachtige Mercedes van 1929. En de P.A.C. heeft maar het idee, dat er meer, veel meer oude auto's in ons land zitten. Nog steeds tekort aan wegenwachters De Wegenwacht van de A.N.W.B. die haar 200.000ste lid heeft inge schreven, tobt ook al met personeels gebrek. Voor het beroep van -egenwaehter bestaat wel veel animo, maar na een kort onderzoek blijken de meeste ge gadigden ongeschikt. De A.N.W.B. heeft zich ten doel gesteld: 1 wegenwachter per 1000 wegenwachtleden. Er zouden nu dus 200 van deze wegridders moeten zijn. Men blijft er echter nog 18 onder. In Engeland, de bakermat van de we genwacht, is de toestand aanmerke lijk ongunstiger. Met Nederlandse hulp zijn er ook W.W.-organisaties in het leven ge roepen in België en West-Duitsland. Ervaringen worden geregeld uitge wisseld en Nederlandse W.W.-leden worden in die landen op gelijke voet met eigen leden behandeld. Er zijn nu ook wegenwachters in de Scandinavische landen. Frankrijk Oostenrijk. Steeds meer vindt dit dienstbetoon op de weg internationaal ingang. De Nederlandse, Belgische en Duitse W.W.-service sluit op de grenswegen onderling aan. Verbond van Groothandel over economisch beleid Prijssfabilisatiepolitiek moeilijk te verwezenlijken In de laatste tien jaren hebben niet alleen de bijzondere economische om standigheden, maar in niet mindere mate ook de bemoeienis van de over heid met het economische leven de groothandel met vele vraagstukken geconfronteerd, aldus het verslag over 1955 van het Verbond van de Nederlandse Groothandel. De meeste wetten, welke worden voorbereid, hebben her karakter van een raamwet, waardoor aan de rege ring of aan de publiekrechtelijke be drijfsorganisaties zeer algemene be voegdheden worden verleend, welke in vrywel alle situaties voorzien. Deze regelingen geven aan de regering na melijk bevoegdheden, waarmee een verregaand dirigisme mogelijk is. De overspannen arbeidsmarkt brengt mee, dat van een in overeen stemming met de toegenomen produk- tiviteit zijnde differentiatie in de loonsverhoging weinig terecht dreigt te komen, aldus het verslag, en dat over de gehele linie de verhogingen worden opgetrokken naar het hoog ste toegestane percentage. Op deze wijze zal de regering haar prijsstabili- satiepolitiek moeilijk kunnen verwe zenlijken. Stijgen de inkoopprijzen, dan zal het ook vopr het verbond uiterst moeilijk worden het onder andere omstandigheden door de groot handel onderschreven streven naar rust in de prijzen te blijven steunen. De oudste: Peugeot 1891 met de ver snelling onder het stuur. AUTOMOBIEL- EN TRACTORBEDRUF J. SUKKEL - Rotter damse kade 59-61-63 MIDDELBURG Telefoon 2057 SKODA „440"- personenwagen: een geheel nieuw model voor een zeer lage prijs V.E.G.E.-RUILMOTOREN betrouwbare kwaliteit FERGUSON- TRACTOREN voor landbouw en Indu strie met vele SYSTEEM-werktuigen „BITTACCEN" van automobielen: een behoud voor uw wagen MERCEDES. BEK HET NIEUWSTE OP AUTOGEBIED De Mercedes Benz 190 met ïje kopklepmotor is nu gearriveerd De MERCEDES BENZ is steeds in onze garage te bezichtigen en voor demonstratie ter beschik- king. Vraagt U dus bij de DEALER AUTOHANDEL - GOES - TELEFOON 2525 t Wij delen U mede, dat wij als sub-dealer voor Noord-Beveland hebben aangesteld Gebr. P. Th. en Th. P. v. d. Weele te COLIJNSPLAAT.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1956 | | pagina 8