BETER WEGENNET IN ZEELAND NODIG Men doet al veel in Zeeland maar het is nog niet genoeg! Vlissingen-Breskens kan minder druk zijn Zeeuws garagehouder nam het initiatief DE HEER DROST VAN DE E.V.O. De wensen van weggebruikers De algemene verladers en eigen vervoerders organisatie kortweg E.V.O. genaamd heeft in Zeeland (Middelburg) een eigen secreta riaat, aan het hocfd waarvan de heer A. Drost staat, die zo zijn eigen opvattingen heeft over het Zeeuwse wegennet. „Er gebeurt zeker wel wat", zo zeide de heer Drost, „men is bezig met de achterstand in deze provincie geleidelijk aan in te lopen. Maar de op brengst uit de motorrijtuigen-belasting is bestemd voor de vernieuwing, herstel en verbreding van de wegen en men kan niet zeggen, dat de gel den die aldus binnen komen ook door het rijk inderdaad geheel voor dit doel worden besteed. Het is natuurlijk jammer, dat men in een agrarische provincie als Zeeland altijd weer grond moet onttrekken aan het bouw land wil men hier iets bereiken maar het blijkt toch wel noodzakelijk, ge let op het nog steeds toenemende verkeer". Het geheel overziende wilde de heer Drost er van uitgaan, dat er inderdaad aan herstel, vernieu wing en verbreding van de wegen meer is geschied in de laatste tijd dan óóit tevoren. Doch het is naar zijn mening nog niet genoeg! De vraag rijst of er niet meer kan gebeuren en ook of het niet snel ler kan geschieden. Als een voorbeeld van een wegdek, hetwelk in Zeeland nog bijzonder slecht is noemde de heer Drost de verbinding Schoondijke-IJzendijke in Zeeuwsch-Vlaanderen. Breder De voortschrijdende techniek in de automobiel-industrie heeft tot gevolg, dat de wagens breder worden. Het is zaak om daarmede rekening te hou den en het wegennet te verzwaren, zo dat ook grotere auto's er terecht kun nen. Men kan zich indenken, dat juist deze ontwikkeling economisch gespro ken voordelen biedt. In dit verband wilde de heer Drost er ook op wijzen, dat men niet te vroeg moet afsluiten bij opdooi in de winter maanden, zoals februari jl. ge schiedde. Vanzelfsprekend kan de heer Drost zich de zorg voorstellen van de be heerders voor de toestand van de weg en zoals de situatie in februari was, kan het soms moeilijk anders. Maar sluit men te vroeg af dan wordt het vervoer enorm gehandi capt. Zo werden twee bedrijven bij Yerseke geruime tijd geheel afgesne den doordat men zo vroeg de wegen afsloot bij --«dooi. Veren. In Zeeland is de situatie voor het wegverkeer bijzonder moeilijk door de veerdiensten. Wat er aan wachttijden verloren gaat laat zich niet in cijfers uitdrukken maar de E.V.O. weet dat er jaarlijks enor me bedragen mee gemoeid zijn. Dé oplossing zou uiteraard zijn bjjv. wat de Westerschelde betreft een tunnel of een brug. Dit is evenwel een vraagstuk, dat door de betrokken technici moet worden opgelost. Voorlopig zal men nog wel met de veerdiensten blijven zitten en gezien deze belemmering wilde de heer Drost er op aandrin- f en, dat men er toe over gaat de requentie van de diensten op te voeren. Met maar af te wachten wat er wel zal gaan gebeuren en de verkeerstechnische ontwikke ling lijdelijk gade te slaan, spant men het paard achter de wagen. Nu reeds moet er toe worden overgegaan maatregelen te tref fen. dat de frequentie van de dien sten wordt opgevoerd en dat men niet grotere boten gaat varen. Er is al veel gesproken over een twee de grote boot, maar het geld is c: nog steeds niet voor beschil-baa. gesteld. Enzo zeide de heer Drost, de veerdiensten dienen vrij te zijn. Dat men een extra-belasting heft op het wegverkeer omdat er toe vallig in Zeeland de Westerschelde is, vormt op zichzelf al een grote onbillijkheid. Is éénmaal het "tarief ingevoerd, dan kan men de vraag stellen, waar het einde blijft. Men moet ook afwach ten wat de overheid doet met de gel den, die aldus binnen komen. Deel van Nederland. Zeeuwsch-Vlaanderen is een deel van Nederland en dat deel kan pas goed tot ontplooiing worden gebracht als zijn en geen betere wegen, zal men de verbindingen en de wegen goed zijn. Alle pogingen bijv. tot grotere industrie-vestiging hangen met deze vraagstukken ten nauwste samen. Zolang er geen goede verbindingen ook de industrie niet bereid vinden met dit deel van ons land voldoende rekening te houden. Nog een ander punt bracht de heer Drost naar voren in het belang van de weggebruiker in Zeeland. Hij wens te overleg bjj herverkavelingswer- ken zodra het om de aanleg van we gen gaat. Het bedrijfsleven is er mee gebaat als men brede, goede wegen heeft en het te ontsluiten gebied even eens. Als op Walcheren de wegen iets breder waren geweest, dan had men er nu met zwaardere moderne wagens kunnen komen. Een en ander kan thans nog bezien worden voor de werkzaamheden op Schouwen-Duive- land. Laat men tijdig overleg plej en zien naar de behoeften van het drijfsleven. Ook hier geldt het, dat men het paard niet achter de wagen moet spannen. Dit waren enkele punten welke voor de weggebruikers in Zee land van belang zijn. De heer Drost kon ons nog mededelen, dat op de eerstvolgende bestuursvergadering van de E.V.O. juist de toestand van de wegen nog er eens bijzondere aandacht zal verkrijgen, waarbij in het bijzonder de punten, die hier wer den vermeld. K.N.A.C.: Huur geen onverzekerde auto's. In verband met de vakantieperiode, waarin velen op reis zullen gaan met gehuurde auto's, vestigt de K.N.A.C. er de aandacht op, dat het huren van een auto consequenties kan hebben, waarvan de draagwijdte in het alge meen sterk wordt onderschat. I.. het hoogseizoen zijn de gespe cialiseerde verhuurbedrijven veelal volgeboekt en wendt men zich tot verhuurders, die al of niet opzette lijk een huurauto ter beschikking stellen, welke niet of onvoldoende verzekerd is. In dat geval draagt de huurder financiële risico's, die nau welijks te overzien zijn. Daarbjj zijn de auto's, die incidenteel voor ver huur worden aangeboden, in vele ge vallen niet bedrijfszeker en voldoen niet aan de minimale veiligheidseisen. Ook de risico's, die daaraan zijn ver bonden komen in het algemeen voor rekening van de huurder. De K.N.A. C. adviseert daarom dringend om geen auto's te huren dan bij een te goeder naam en faam bekend staand verhuurbedrijf Een voorbeeld van een goede weg in West Zeeuwsch-Vlaanderen, is de verkeersweg door Breskens. (Foto P.Z.C.) Dat er in West Zeeuwsch-Vlaande ren ook tal van wegen zijn, die ver betering behoeven, zal niemand be twijfelen. Hier ziet men een dergelij ke weg in de omgeving van Groede. Voor de automobilist een ware mar teling, vooral bij glad weer, om over de ki zllingen voor de wagen maar te zwygen. (Foto P.Z.C.J Vakantiebussen in Zeeland geen probleem Op het ministerie van Verkeer en Waterstaat wordt gewerkt aan maat regelen tegen autobusondernemingen die vooral de laatste dagen, met na me in Den Haag en Rotterdam school reisjes proberen te maken met defec te „toerwagens". Daar het onderzoek nog aan de gang is kan van officiële zijde niet worden meegedeeld welke die maatregelen precies zijn en wan neer zij worden ingevoerd. Aangeno men mag echter worden, dat het mi nisterie de grootst mogelijke spoed zal betrachten, omdat deze uitwassen nu het seizoen op volle toeren begint te draaien een gevaar opleveren voor het voortbestaan van het insti tuut van de groepsreizen als zodanig. Intussen hebben Rijksverkeersin spectie en verkeerspolitie de controle verscherpt. De verkeerspolitie krijgt van de Rijksverkeersinspectie dage lijks een lijst van de schoolreisjes wel ke die dag worden gemaakt. De bus sen, die voorrijden worden dan ge test op mogelijke mankementen. Ook op parkeerterreinen wordt gelet op gebreken. In Rotterdam zijn twee on deugdelijke bussen naar dé garage ge stuurd en in Den Haag vijf. Naar wij van de Rijksverkeersin spectie te Middelburg vernamen, is tot dusver niet gebleken dat ook in Zeeland busondernemingen zich aan deze praktijken schuldig maken. Hier worden de schoolreisjes gemaakt met deugdelijk materieel van goed bekend staande ondernemingen. Natuurlijk blijft men op de Rijksverkeersinspec tie diligent maar de situatie verschilt hier wezenlijk van de toestand in het Westen, waar er in de veelheid van ondernemers ook elementen zijn. die niet schromèn om met te oud mate riaal op de weg te komen. GESPREK MET A.N.W.B.-CONSUL Mits men alleen toeristen en niet bussen uit België vervoert De heer D. F. P. Hoegen, consul van de A.N.W.B. in Zeeland, heeft groot respect voor hetgeen thans wordt gedaan door de directie van de Provinciale stoombootdiensten, zo bleek ons tijdens een onderhond dat wij met hem mochten hebben in zijn kantoor op de Amsterdamse Bank te Middelburg. Maar het is duidelijk, dat men met het beschikbare materieel niet in staat is om gedurende de topdrukte in de zomermaanden een lange wachttijd te voorkomen. Voor wat de verbinding VlissingenBres kens betreft, heeft de heer Hoegen thans een initiatief genomen, dat een vermindering van de moeilijkheden kan brengen. De A.N.W.B.-consul heeft zich bereids in verbinding gesteld met de commissaris der koningin, jhr. mr. A. F. G. de Casembroot, de A.N.W. B. zélf en andere instanties om na te gaan of dit idee in de praktijk uitvoerbaar is. Hij wil namelijk de bussen uit België, welke in Bres kens aankomen, daar laten. De passagiers, de chauffeurs en de reis leiders kunnen dan gewoon met de veerboot over. Aan de Vlissingse kant staan de bussen gereed om de toeristen over te nemen. Vanzelfsprekend eist een dergelijke opzet een breed overleg met betrok ken organisaties van het wegverkeer als toeringcarbedrijven, de V.V.V.'s en andere instellingen. Want het zal niet eenvoudig zijn juist in het toeris tenseizoen aan Nederlandse zijde vol doende bussen bijeen te brengen. De toestand van het Zeeuwse we- fennet heeft in het bijzonder de aan- acht van de A.N.W.B. en zoals ook uit het jaarverslag blijkt werd er reeds veel gedaan op dit gebied, waar voor de toeristenbond waardering heeft. Maar men kan niet anders dan vaststellen, dat de weg voor Zeeland, gelet op het toenemende snelverkeer, verouderd is. De garagehouder W. C. Mullié in Middelburg is districtsvoorzitter en lid van het hoofdbestuur van de Bovag en hij wéét waarover hij praat. De heer Mullié ontwierp een sy steem voor het inruilen en de ver koop van gebruikte wagens, waar door het vertrouwen in deze trans acties weer kan worden hersteld. Deze sanering heeft het voordeel dat de man die de oude wagen in ruilt een reële prijs krijgt en voor Keuring dour neutrale instantie Taxatie nodig bij inruil en verkoop de nieuwe wagen betaalt, wat die wagen inderdaad kost. De taxatie de basis van dit systeem geschiedt door een neu trale instantie in Breda voor wat Zeeland betreft. De taxatie-prijs is dus ook een bedrag, dat in overeen stemming is met de werkelijke waarde van de wagen. Daarmede voorkomt men. dat een autobezitter, die zijn wagen gaat in ruilen er in slaagt om de garagehou ders tegen elkaar uit te spelen. Het komt immers maar al te vaak voor, dat hij verschillende garagehouders afrijdt om te trachten een noger be drag bij inruil te verkrijgen aan de werkelijke waarde is. De garagehou der koopt dan een wagen te duur, kan bij de service na aankoop van een nieuwe wagen ook niet altijd het volle pond geven en bovendien wordt de oude wagen aan een liefhebber ver kocht voor een prijs, die eveneens on billijk is. Het voordeel van dit taxatie-systeem is duidelijk, wanneer men bedenkt dat niet alleen de belanghebbenden er mee gebaat zijn maar ook de gemeen schap, want nu is er tenminste weer een kans minder dat zo'n auto aan een scharrelaar wordt verkocht, die deze wegen in slechte toestand op de weg enin het verkeer brengt. Van 1 februari af is de heer Mullié nu doende met dit systeem en de er varing heeft geleerd, dat het uitste kend werkt. Het belet de onderlinge concurren tie voor het produkt niet maar wel het geknoei met de prijzen en de au tomobilisten kunnen er zich zeer wel mee verenigen. Dat dit systeem van grote beteke nis is, zo vernamen wij voorts, blijkt uit het feit, dat men alom in den lan de informaties in won en dat een en ander ook opgang vindt in Zeeuwsch- Vlaanderen, Brabant, Zwolle, Twen te enz. Van een auto denkt iedereen ver stand te hebben. Geen sterveling haalt het in zijn hoofd een huis te kopen, zonder dat hij er een deskundige heeft bij gehaald, die het object tot op de fundering doorschouwt. Auto's wor den er in Nederland gekocht door vol slagen leken. Niet zelden geeft de mooie kleur, het glimmende chroom, of het leuke modelletje de doorslag. Alsof men een huis zou kopen, om dat de raamkozijnen zo'n frisse tint hebben Gevolg: nergens zijn zoveel desillu sies enconflicten als bij de han del in gebruikte auto's. Het eerste wat een deskundige ad viseert, Is slechts in zee te gaan met mensen met een redelijke achter grond. Dus niet met lieden, wier naam of adres zelfs niet bekend zijn. De bonafide handelaar geeft zijn vraag prijs, en zal er geen enkel bezwaar tegen hebben, dat er een technische keuring geschiedt door een neutrale instantie. Van die Instantie krijgt men ook een richtprijs, waarin de reële waarde van de auto tot uitdruk king komt. Al te grote verschillen tussen vraagprijs en richtprijs zijn onredelijk. Een verschil van honderd of twee honderd gulden op een als uitstekend gekwalificeerde wagen, is een aanwij zing, dat men met een bonafide han delaar te doen heeft. De richtprijs en het keuringsrapport plaatsen de aan staande koper in een fatsoenlijke on derhandelingspositie tegenover de handelaar. Men verzuime niet, deze positie te kiezen, zonder daarbij echter de rea liteit uit het oog te verliezen, dat men niet moet proberen slimmer te zijn dan de handelaar. Hij op zijn beurt mag immers redelijkheid van zijn klant verwachten. Niet dus een nieu we wagen eisen voor een zacht twee dehands-prijsje. Een voorbeeld van een goede weg- verbetering vindt men thans bij Nieuw- en St. Joosland en het valt te hopen dat het doortrekken naar Vlis singen niet al te veel tijd zal vergen. In West Zeeuwsch-Vlaanderen treft men nog vele wegen aan, die verbete ring benoeven. Misschien opent het rapport van de commissie-Oud nog perspectieven voor Zeeland en zal het ook bijv. mogelijk blijken de verbin dingen tussen Oost- en West- Zeeuwsch-Vlaanderen te verbeteren. De heer Hoegen vestigde nog eens de aandacht op het goede werk, dat verricht wordt door de Wegenwacht, van wie er nu 3 rijden op de weg van Vlissingen naar Brabant en 3 in Zeeuwsch-Vlaanderen. De A.N.W.B. is actief als het er om gaat de weg- bewijzering te vernieuwen, indien zulks noodzakelijk is zoals bij de ver nieuwingen op Schouwen-Duiveland, Nieuw- en St. Joosland enz. Uit dit .iog ee ren, hoe er ook in AJLW.B.-kringen wensen leven, waarvan de heer Hoe gen een toegewijde en voortvarend® tolk is, die zijn taak als consul op de juiste wijze ziet. Wie kent er het Jufferswegje te Bie- zelinge nog terug? Het smalle wegje is tot een mooie verkeersbaan gewor denwaarmee Kapelle een pracht ver binding naa. de rijksweg heeft ge kregen. (FOTO P.Z.C.)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1956 | | pagina 7