BETER WEGENNET IN ZEELAND NODIG
Men doet al veel in Zeeland maar
het is nog niet genoeg!
Vlissingen-Breskens
kan minder druk zijn
Zeeuws garagehouder nam het initiatief
DE HEER DROST VAN DE E.V.O.
De wensen van weggebruikers
De algemene verladers en eigen vervoerders organisatie kortweg
E.V.O. genaamd heeft in Zeeland (Middelburg) een eigen secreta
riaat, aan het hocfd waarvan de heer A. Drost staat, die zo zijn eigen
opvattingen heeft over het Zeeuwse wegennet.
„Er gebeurt zeker wel wat", zo zeide de heer Drost, „men is bezig met
de achterstand in deze provincie geleidelijk aan in te lopen. Maar de op
brengst uit de motorrijtuigen-belasting is bestemd voor de vernieuwing,
herstel en verbreding van de wegen en men kan niet zeggen, dat de gel
den die aldus binnen komen ook door het rijk inderdaad geheel voor dit
doel worden besteed. Het is natuurlijk jammer, dat men in een agrarische
provincie als Zeeland altijd weer grond moet onttrekken aan het bouw
land wil men hier iets bereiken maar het blijkt toch wel noodzakelijk, ge
let op het nog steeds toenemende verkeer".
Het geheel overziende wilde de
heer Drost er van uitgaan, dat er
inderdaad aan herstel, vernieu
wing en verbreding van de wegen
meer is geschied in de laatste tijd
dan óóit tevoren. Doch het is naar
zijn mening nog niet genoeg! De
vraag rijst of er niet meer kan
gebeuren en ook of het niet snel
ler kan geschieden.
Als een voorbeeld van een wegdek,
hetwelk in Zeeland nog bijzonder
slecht is noemde de heer Drost de
verbinding Schoondijke-IJzendijke
in Zeeuwsch-Vlaanderen.
Breder
De voortschrijdende techniek in de
automobiel-industrie heeft tot gevolg,
dat de wagens breder worden. Het is
zaak om daarmede rekening te hou
den en het wegennet te verzwaren, zo
dat ook grotere auto's er terecht kun
nen. Men kan zich indenken, dat juist
deze ontwikkeling economisch gespro
ken voordelen biedt.
In dit verband wilde de heer Drost
er ook op wijzen, dat men niet te vroeg
moet afsluiten bij opdooi in de winter
maanden, zoals februari jl. ge
schiedde.
Vanzelfsprekend kan de heer Drost
zich de zorg voorstellen van de be
heerders voor de toestand van de weg
en zoals de situatie in februari was,
kan het soms moeilijk anders.
Maar sluit men te vroeg af dan
wordt het vervoer enorm gehandi
capt. Zo werden twee bedrijven bij
Yerseke geruime tijd geheel afgesne
den doordat men zo vroeg de wegen
afsloot bij --«dooi.
Veren.
In Zeeland is de situatie voor het
wegverkeer bijzonder moeilijk door
de veerdiensten. Wat er aan
wachttijden verloren gaat laat zich
niet in cijfers uitdrukken maar de
E.V.O. weet dat er jaarlijks enor
me bedragen mee gemoeid zijn. Dé
oplossing zou uiteraard zijn
bjjv. wat de Westerschelde betreft
een tunnel of een brug. Dit is
evenwel een vraagstuk, dat door
de betrokken technici moet worden
opgelost. Voorlopig zal men nog
wel met de veerdiensten blijven
zitten en gezien deze belemmering
wilde de heer Drost er op aandrin-
f en, dat men er toe over gaat de
requentie van de diensten op te
voeren. Met maar af te wachten
wat er wel zal gaan gebeuren en
de verkeerstechnische ontwikke
ling lijdelijk gade te slaan, spant
men het paard achter de wagen.
Nu reeds moet er toe worden
overgegaan maatregelen te tref
fen. dat de frequentie van de dien
sten wordt opgevoerd en dat men
niet grotere boten gaat varen. Er
is al veel gesproken over een twee
de grote boot, maar het geld is c:
nog steeds niet voor beschil-baa.
gesteld.
Enzo zeide de heer Drost,
de veerdiensten dienen vrij te zijn.
Dat men een extra-belasting heft
op het wegverkeer omdat er toe
vallig in Zeeland de Westerschelde
is, vormt op zichzelf al een grote
onbillijkheid.
Is éénmaal het "tarief ingevoerd,
dan kan men de vraag stellen, waar
het einde blijft. Men moet ook afwach
ten wat de overheid doet met de gel
den, die aldus binnen komen.
Deel van Nederland.
Zeeuwsch-Vlaanderen is een deel van
Nederland en dat deel kan pas goed
tot ontplooiing worden gebracht als
zijn en geen betere wegen, zal men
de verbindingen en de wegen goed
zijn. Alle pogingen bijv. tot grotere
industrie-vestiging hangen met deze
vraagstukken ten nauwste samen.
Zolang er geen goede verbindingen
ook de industrie niet bereid vinden
met dit deel van ons land voldoende
rekening te houden.
Nog een ander punt bracht de heer
Drost naar voren in het belang van
de weggebruiker in Zeeland. Hij wens
te overleg bjj herverkavelingswer-
ken zodra het om de aanleg van we
gen gaat. Het bedrijfsleven is er mee
gebaat als men brede, goede wegen
heeft en het te ontsluiten gebied even
eens. Als op Walcheren de wegen iets
breder waren geweest, dan had men
er nu met zwaardere moderne wagens
kunnen komen. Een en ander kan
thans nog bezien worden voor de
werkzaamheden op Schouwen-Duive-
land. Laat men tijdig overleg plej
en zien naar de behoeften van het
drijfsleven.
Ook hier geldt het, dat men het
paard niet achter de wagen moet
spannen. Dit waren enkele punten
welke voor de weggebruikers in Zee
land van belang zijn. De heer Drost
kon ons nog mededelen, dat op de
eerstvolgende bestuursvergadering
van de E.V.O. juist de toestand van
de wegen nog er eens bijzondere
aandacht zal verkrijgen, waarbij in
het bijzonder de punten, die hier wer
den vermeld.
K.N.A.C.: Huur geen
onverzekerde auto's.
In verband met de vakantieperiode,
waarin velen op reis zullen gaan met
gehuurde auto's, vestigt de K.N.A.C.
er de aandacht op, dat het huren van
een auto consequenties kan hebben,
waarvan de draagwijdte in het alge
meen sterk wordt onderschat.
I.. het hoogseizoen zijn de gespe
cialiseerde verhuurbedrijven veelal
volgeboekt en wendt men zich tot
verhuurders, die al of niet opzette
lijk een huurauto ter beschikking
stellen, welke niet of onvoldoende
verzekerd is. In dat geval draagt de
huurder financiële risico's, die nau
welijks te overzien zijn. Daarbjj zijn
de auto's, die incidenteel voor ver
huur worden aangeboden, in vele ge
vallen niet bedrijfszeker en voldoen
niet aan de minimale veiligheidseisen.
Ook de risico's, die daaraan zijn ver
bonden komen in het algemeen voor
rekening van de huurder. De K.N.A.
C. adviseert daarom dringend om
geen auto's te huren dan bij een te
goeder naam en faam bekend staand
verhuurbedrijf
Een voorbeeld van een goede weg in
West Zeeuwsch-Vlaanderen, is de
verkeersweg door Breskens.
(Foto P.Z.C.)
Dat er in West Zeeuwsch-Vlaande
ren ook tal van wegen zijn, die ver
betering behoeven, zal niemand be
twijfelen. Hier ziet men een dergelij
ke weg in de omgeving van Groede.
Voor de automobilist een ware mar
teling, vooral bij glad weer, om over
de ki zllingen voor de wagen maar te
zwygen.
(Foto P.Z.C.J
Vakantiebussen
in Zeeland
geen probleem
Op het ministerie van Verkeer en
Waterstaat wordt gewerkt aan maat
regelen tegen autobusondernemingen
die vooral de laatste dagen, met na
me in Den Haag en Rotterdam school
reisjes proberen te maken met defec
te „toerwagens". Daar het onderzoek
nog aan de gang is kan van officiële
zijde niet worden meegedeeld welke
die maatregelen precies zijn en wan
neer zij worden ingevoerd. Aangeno
men mag echter worden, dat het mi
nisterie de grootst mogelijke spoed zal
betrachten, omdat deze uitwassen
nu het seizoen op volle toeren begint
te draaien een gevaar opleveren
voor het voortbestaan van het insti
tuut van de groepsreizen als zodanig.
Intussen hebben Rijksverkeersin
spectie en verkeerspolitie de controle
verscherpt. De verkeerspolitie krijgt
van de Rijksverkeersinspectie dage
lijks een lijst van de schoolreisjes wel
ke die dag worden gemaakt. De bus
sen, die voorrijden worden dan ge
test op mogelijke mankementen. Ook
op parkeerterreinen wordt gelet op
gebreken. In Rotterdam zijn twee on
deugdelijke bussen naar dé garage ge
stuurd en in Den Haag vijf.
Naar wij van de Rijksverkeersin
spectie te Middelburg vernamen, is
tot dusver niet gebleken dat ook in
Zeeland busondernemingen zich aan
deze praktijken schuldig maken. Hier
worden de schoolreisjes gemaakt met
deugdelijk materieel van goed bekend
staande ondernemingen. Natuurlijk
blijft men op de Rijksverkeersinspec
tie diligent maar de situatie verschilt
hier wezenlijk van de toestand in het
Westen, waar er in de veelheid van
ondernemers ook elementen zijn. die
niet schromèn om met te oud mate
riaal op de weg te komen.
GESPREK MET A.N.W.B.-CONSUL
Mits men alleen toeristen en niet
bussen uit België vervoert
De heer D. F. P. Hoegen, consul van de A.N.W.B. in Zeeland, heeft
groot respect voor hetgeen thans wordt gedaan door de directie van
de Provinciale stoombootdiensten, zo bleek ons tijdens een onderhond
dat wij met hem mochten hebben in zijn kantoor op de Amsterdamse
Bank te Middelburg.
Maar het is duidelijk, dat men met het beschikbare materieel niet
in staat is om gedurende de topdrukte in de zomermaanden een lange
wachttijd te voorkomen. Voor wat de verbinding VlissingenBres
kens betreft, heeft de heer Hoegen thans een initiatief genomen, dat
een vermindering van de moeilijkheden kan brengen.
De A.N.W.B.-consul heeft zich bereids in verbinding gesteld met de
commissaris der koningin, jhr. mr. A. F. G. de Casembroot, de A.N.W.
B. zélf en andere instanties om na te gaan of dit idee in de praktijk
uitvoerbaar is. Hij wil namelijk de bussen uit België, welke in Bres
kens aankomen, daar laten. De passagiers, de chauffeurs en de reis
leiders kunnen dan gewoon met de veerboot over.
Aan de Vlissingse kant staan de bussen gereed om de toeristen over
te nemen.
Vanzelfsprekend eist een dergelijke
opzet een breed overleg met betrok
ken organisaties van het wegverkeer
als toeringcarbedrijven, de V.V.V.'s
en andere instellingen. Want het zal
niet eenvoudig zijn juist in het toeris
tenseizoen aan Nederlandse zijde vol
doende bussen bijeen te brengen.
De toestand van het Zeeuwse we-
fennet heeft in het bijzonder de aan-
acht van de A.N.W.B. en zoals ook
uit het jaarverslag blijkt werd er
reeds veel gedaan op dit gebied, waar
voor de toeristenbond waardering
heeft. Maar men kan niet anders dan
vaststellen, dat de weg voor Zeeland,
gelet op het toenemende snelverkeer,
verouderd is.
De garagehouder W. C. Mullié
in Middelburg is districtsvoorzitter
en lid van het hoofdbestuur van de
Bovag en hij wéét waarover hij
praat.
De heer Mullié ontwierp een sy
steem voor het inruilen en de ver
koop van gebruikte wagens, waar
door het vertrouwen in deze trans
acties weer kan worden hersteld.
Deze sanering heeft het voordeel
dat de man die de oude wagen in
ruilt een reële prijs krijgt en voor
Keuring dour neutrale instantie
Taxatie nodig bij
inruil en verkoop
de nieuwe wagen betaalt, wat die
wagen inderdaad kost.
De taxatie de basis van dit
systeem geschiedt door een neu
trale instantie in Breda voor wat
Zeeland betreft. De taxatie-prijs is
dus ook een bedrag, dat in overeen
stemming is met de werkelijke
waarde van de wagen.
Daarmede voorkomt men. dat een
autobezitter, die zijn wagen gaat in
ruilen er in slaagt om de garagehou
ders tegen elkaar uit te spelen. Het
komt immers maar al te vaak voor,
dat hij verschillende garagehouders
afrijdt om te trachten een noger be
drag bij inruil te verkrijgen aan de
werkelijke waarde is. De garagehou
der koopt dan een wagen te duur, kan
bij de service na aankoop van een
nieuwe wagen ook niet altijd het volle
pond geven en bovendien wordt de
oude wagen aan een liefhebber ver
kocht voor een prijs, die eveneens on
billijk is.
Het voordeel van dit taxatie-systeem
is duidelijk, wanneer men bedenkt dat
niet alleen de belanghebbenden er
mee gebaat zijn maar ook de gemeen
schap, want nu is er tenminste weer
een kans minder dat zo'n auto aan
een scharrelaar wordt verkocht, die
deze wegen in slechte toestand op de
weg enin het verkeer brengt.
Van 1 februari af is de heer Mullié
nu doende met dit systeem en de er
varing heeft geleerd, dat het uitste
kend werkt.
Het belet de onderlinge concurren
tie voor het produkt niet maar wel
het geknoei met de prijzen en de au
tomobilisten kunnen er zich zeer wel
mee verenigen.
Dat dit systeem van grote beteke
nis is, zo vernamen wij voorts, blijkt
uit het feit, dat men alom in den lan
de informaties in won en dat een en
ander ook opgang vindt in Zeeuwsch-
Vlaanderen, Brabant, Zwolle, Twen
te enz.
Van een auto denkt iedereen ver
stand te hebben. Geen sterveling haalt
het in zijn hoofd een huis te kopen,
zonder dat hij er een deskundige heeft
bij gehaald, die het object tot op de
fundering doorschouwt. Auto's wor
den er in Nederland gekocht door vol
slagen leken. Niet zelden geeft de
mooie kleur, het glimmende chroom,
of het leuke modelletje de doorslag.
Alsof men een huis zou kopen, om
dat de raamkozijnen zo'n frisse tint
hebben
Gevolg: nergens zijn zoveel desillu
sies enconflicten als bij de han
del in gebruikte auto's.
Het eerste wat een deskundige ad
viseert, Is slechts in zee te gaan met
mensen met een redelijke achter
grond. Dus niet met lieden, wier naam
of adres zelfs niet bekend zijn. De
bonafide handelaar geeft zijn vraag
prijs, en zal er geen enkel bezwaar
tegen hebben, dat er een technische
keuring geschiedt door een neutrale
instantie. Van die Instantie krijgt
men ook een richtprijs, waarin de
reële waarde van de auto tot uitdruk
king komt. Al te grote verschillen
tussen vraagprijs en richtprijs zijn
onredelijk.
Een verschil van honderd of twee
honderd gulden op een als uitstekend
gekwalificeerde wagen, is een aanwij
zing, dat men met een bonafide han
delaar te doen heeft. De richtprijs en
het keuringsrapport plaatsen de aan
staande koper in een fatsoenlijke on
derhandelingspositie tegenover de
handelaar.
Men verzuime niet, deze positie te
kiezen, zonder daarbij echter de rea
liteit uit het oog te verliezen, dat men
niet moet proberen slimmer te zijn
dan de handelaar. Hij op zijn beurt
mag immers redelijkheid van zijn
klant verwachten. Niet dus een nieu
we wagen eisen voor een zacht twee
dehands-prijsje.
Een voorbeeld van een goede weg-
verbetering vindt men thans bij
Nieuw- en St. Joosland en het valt te
hopen dat het doortrekken naar Vlis
singen niet al te veel tijd zal vergen.
In West Zeeuwsch-Vlaanderen treft
men nog vele wegen aan, die verbete
ring benoeven. Misschien opent het
rapport van de commissie-Oud nog
perspectieven voor Zeeland en zal het
ook bijv. mogelijk blijken de verbin
dingen tussen Oost- en West-
Zeeuwsch-Vlaanderen te verbeteren.
De heer Hoegen vestigde nog eens
de aandacht op het goede werk, dat
verricht wordt door de Wegenwacht,
van wie er nu 3 rijden op de weg van
Vlissingen naar Brabant en 3 in
Zeeuwsch-Vlaanderen. De A.N.W.B.
is actief als het er om gaat de weg-
bewijzering te vernieuwen, indien
zulks noodzakelijk is zoals bij de ver
nieuwingen op Schouwen-Duiveland,
Nieuw- en St. Joosland enz. Uit dit
.iog ee
ren, hoe er ook in AJLW.B.-kringen
wensen leven, waarvan de heer Hoe
gen een toegewijde en voortvarend®
tolk is, die zijn taak als consul op de
juiste wijze ziet.
Wie kent er het Jufferswegje te Bie-
zelinge nog terug? Het smalle wegje
is tot een mooie verkeersbaan gewor
denwaarmee Kapelle een pracht ver
binding naa. de rijksweg heeft ge
kregen.
(FOTO P.Z.C.)