KAPPIE en de STUNTERS vervoer: vrij Klanken uit de ether ESSO EXTRA MOTOR OIL Mü Avontuur in de Residentie 4 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DINSDAG 3 JULI 1950 GEVECHTEN MET STAPELS PAPERASSEN Bekend met elke boom en elke pomp langs de weg Van een speciale verslaggever). „17c ga me effe opfrissen", zegt Jaques, de chauffeurdie wij al van de vorige dag af hebben gezelschap gehoudenwanneer we om een voor hands voor om nog onnaspeurbare reden plotseling stoppen, ergens op een kale weg in het golvende landschap van Noord-FranJcrijk. We klimmen zelf ook maar even uit de wagen. Je wordt stijf van het zitten, zo'n hele, lange warme dag achter de diesel. En dan zien we langs de weg een pomp. Lekker helder water. Jaques kénde die pomp, zoals hij élke pomp kent, élke boom, élk cafétje, waar ze goede koffie hebbenop de 1)50 kilometer tussen Den Haag en Parijs. Hij rijdt die weg zo vaak. Hy kankert soms: op het rijden met die 27 ton, wagen en lading bij ellcaar op het feit dat hij nooit thuis is, op de mensen, die alle paperassetirommel hebben uitgevonden en vooralop de douane. En dan het hardst op de Franse douane, die we nu alweer een paar uur achter de rug hebben. kleine dertig kilometer waren we gisteravond pas om 8 uur in Menin, de tijd, dat de BelgischFranse grens sluit voor het vrachtvervoer. Overigens, als we er een uur eerder waren geweest zouden we net zo min geholpen zijn. Midden door dit tweelingstadje loopt de grens. Aan de Belgische kant laten we de wagen staan. Lo pend merken we praktisch niets van de douane. De Belgen zijn bezig met een personenwagen en de Franse douaniers zijn veel te dronken om nog enige belangstelling te tonen voor paspoorten of reistassen. De Franse wijn is er goedkoop maar zuur en de koffie slecht en dat verwondert je niets. Alleen het bed in het enige hotel aan Franse zgde is prima. Maar dan moet je er bij voorkeur inkruipen in donker, want van de wanden grijnst je een behang toe met bloemen, die onze groot ouders nog ziek zouden hebben ge maakt, op de „marmer" geschilderde houten schoorsteen staat een pen dule met coupes, waarvan je niet begrijpt, hoe ze het ooit voor mekaar hebben gekregen. In zo'n kamer, geëxploiteerd door twee keu rige oude mensen, die er in ieder ge val voor zorgen, dat het er brand schoon is, slapen onze chauffeurs. Of niet Want terwijl we de ondrinkbare koffie naar binnen kokhalsden, kwa- Op één ding kankert hij beslist nooit: het rijden zelf, het vak als ge heel. Zeventien jaren zit hij al by dezelfde baas. Hij zou zó een andere geregelder baan kunnen krijgen, want er zijn maar weinig werkelijk goede chauffeurs. Maar vrijheid, verantwoordelijkheid, je redden uit alle mogelijke situaties en niemand, die je op je vingers kijkt zijn ook wat waard. Dat krijg je niet terug, als je werkt voor een stadsexpeditie of een regionaal transporteur. Er moet een soort beschermengel- tje bestaan voor deze jongens, die rustig alleen of met z'n tweeën naar Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland worden gestuurd met een wagen, welke zéér vele tienduizenden gul dens waard is. Jongens, die de taal van het land nauwelijks beheersen, die in hun eentje moeten vechten te gen stapels paperassen. Als we bij die pomp stoppen, heb ben we het ergste achter de rug. Dat ergste was helemaal niet erg, ditmaal. Want aan de Nederlands Belgische grens hoefden we „maar" twee en een half uur te wachten en aan de Franse grens duurde het op onthoud niet veel langer. Straks in Parijs, moet alleen nog maar het ze gel van de wagen af. We zullen daar ongeveer om vier uur zijn. De dou ane werkt er tot vijf uur maar een uur tevoren beginnen ze echt niet meer aan een nieuwe wagen. Het lossen zal dus wel tot morgen moe ten wachten. Morgen is in ons ge val zaterdag een halve dag. Als de douane niet opschiet, loopt Jacques zelfs de kans, dat maandag de wagen pas leeg is. Overigens, op een zondag thuis had hij al niet meer gehoopt, want op de terugweg moet hy ook nog „even" ergens in de buurt van Duinkerken lading in nemen. Middeleeuws We zijn met ons verhaal zo maar ergens middenin begonnen, op vrij dagmiddag, bij een Franse pomp langs de weg. Dank zij een omlegging van een met de nieuwe verdubbelt U de levensduur van Uw motor men er meer Nederlandse wagens. Sommige chauffeurs nemen hier een kamer. Anderen slapen in hun cabi ne. Niet, omdat ze van hun baas geen geld meekrijgen om te slapen, maar omdat ze hun wagen met de kostbare verzegeling liever niet een hele nacht onbeheerd laten staan. „Blijf maar lekker liggen tot mor genochtend een uur of acht", zei Jacques, toen het bedtijd werd. „De expediteur heeft de papieren al en voor tien uur ben ik met de Fransen toch niet klaar. Je vindt me dan wel in dat kleine straatje daar rechts om de hoek." Voor één keer heeft Jacques on gelijk. Want nog even voor tie nen rijden we weg. Niet door de hoofdstraat, dat zou te gemak kelijk zijn. Nee, de Fransen hebben him douanekantoor voor het vrachtvervoer gevestigd in „dat straatje, daar' rechts om de hoek." In een lange rij schui ven de wagens héél erg lang zaam op. En als dan eindelijk de Franse verzegeling is aange bracht en we weg kunnen, dan moeten we met onze aanhanger drie straatjes door van middel eeuwse allure. En na die drie straatjes, komen we nog geen honderd meter verder weer op de hoofdstraat uit. Geen zinnig mens begrijpt, waarom dit moet. Twee uur ruim hebben ze nodig gehad voor de uitklaring. Daarom zullen we tijdig in Parijs zijn. Maar Jacques heeft óók wel eens twee nachten moeten doorbrengen tussen het bloemetjesbehang, want dat een vrachtrijder haast zou kunnen heb ben, als hij geen goederen vervoert, die voorrang krijgen, dóór kan men zich niet in verdiepen. Later horen we, dat Jacques die zaterdag in Parijs niet is geholpen. Maandag is hij pas weggereden. Drie dagen de zondag niet mee gerekend is hij bezig geweest, om een lading af te leveren, die naar rij- en rusttijden berekend, in zo'n 16 uur over had kunnen zijn. Je vraagt je af: Kant dat niet anders, beter, sneller? Verladers, ontvangers, expediteurs en chauf feurs zouden daar toch alleen maar mee gebaat zijn. Zeker, maar zo is het nu eenmaal nog niet. WOENSDAG 4 JULI. HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. 8.00 Nws. 8.50 Voor de vrouw. 9.35 Wa- terst. 9 40 Gram. VPRO: 10.00 Morgenwij ding. VARA- 10 20 Gram. 12.00 Dansmuz. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Voor het platteland 12.38 Hammondorgel en zang. 13.00 Nws. 13.15 Tentoonstellings agenda 13.18 ïnstr. trio. 13.45 De wereld werd ontdekt, lezing. 14.00 Operettemuz. 14.30 Voor de jeugd. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Gram. 17.30 Instr. kwint. 17.50 Re- geringsuitz.: Rijksdelen overzee: Jeugd uitzending: Correspondentieclub o.l.v. Re- glna Zwart. De brievenbus gaat open. 18.00 Nws. en comm 18.20 Pianospel. 18.35 Act. 18.50 Hammondtrio. 19.10 Gram. VPRO: 19.30 Voor de jeugd. VARA: 20.00 Nws. 20.05 Tussen de regels door. 20.15 Gram. 20.45 Drees wordt zeventig, klankb. 21.15. Concertgebouwork. 21.50 Sport. 22.00 Jid dische liederen. 22.20 Medische kron. 22.30 Gram. 23.00 Nws 23.15 Gram. 23.50—24.00 Soc. nws. in Esperanto. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00— 24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nws. en SOC-ber. 7.10 Ge wijde muz. 7 45 Een woord voor de dag. 8.00 Nws.- en weerber. 8.15 Gram. 8.30 Salonork. 9.00 Voor de zieken. 8.25 Voor de vrouw. 9.35 Lichte muz. 10.00 Gram. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gram. 12.00 Lich te muz 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.35 Lichte muz. 12.55 Gram. of act. 13.00 Nws. 13.15 Militaire Kapel. 13.45 Gram. 14.00 Kamerork. en orgel. 15.00 Gram. 15.30 Meisjeskoor. J6.00 Voor de jeugd. 17.20 Gram 17.40 Beursber. 17.45 Orgelspel. 18.15 Blaas-ens. 18 45 Spectrum van het chr. organisatie- en verenigingsleven. 19.00 Nws.- en weerber 19.10 Vocaal ens, en soliste. 19.30 Buitenl. overz. 19.50 Gram. 20.00 Radiokrant. 20.20 Radio Philharm. ork. en soliste. 21.00 Geestelijke liederen. 21.30 Muz. luisterwedstr. 21.50 Gram. 22.00 Wonderlijke wetenswaardigheden. 22.15 Volksmuz. 22,45 Avondoverdenking. 23.00 Nws. 23 15—24.00 Gram. TELEVISIEPROGRAMMA. VARA: 17.00 Voor de kinderen. VPRO. 20.00 Gesprek aan de schrijftafel. 20.10 Wij zijn oprecht, blijspel. Te Cairo in Egypte is een militaire parade gehouden wélke werd afge nomen door de Egyptische eerste minister Gamal Abdel Nasser en de minister van oorlog Abdel Hakim Amer. Er werd een grote hoeveelheid zware wapenen getoond en boven 't Republiek-Plein, waar de parade werd afgenomen, vlogen MG-15 straaljagers en Hyushin twee-moto- rige straal-bommenwerpers welke evenals de andere bewapening uit Tsjecho-Slowakije afkomstig waren. Atoom zichtbaar gemaakt aan universiteit van Pennsylvanië Atomen kunnen gefotografeerd en dus zichtbaar gemaakt worden. Het is aan Erwin Muller, professor in de na tuurkunde aan de Staatsuniversiteit van Pennsyl vanie. gelukt de tot dusver onzichtbare, moeilijk te benaderen mi nuscule deeltjes op de gevoelige plaat vast te leggen Deze prestatie is van belang voor de bestudering van schei kundige reacties en heeft de geleerden reeds een duidelijk beeld gegeven van de samenhang van de op parels gelij kende atomen van een vergroting van 2.750 000 keer Het instrument, dat door dr. Muiier voor het opnemen van de foto werd gebruikt en waaraan hij 19 jaar heeft gewerkt, is een veldionen microscoop, een apparaat dat er uit ziet als twee m elkaar geplaatste gla zen thermosflessen. Voor het maken van de foto werden atomen op het puntje van een wolframdraadje dui zendmaal füner dan de punt van een fijne naald in de microscoop ge bracht waar vloeibare stikstof voor een temperatuur van 185 graden C. onder nul zorgde. Door het gebruik van heliumgas voor het verkrijgen van de nodige ionen, leverde de punt van de wolframdraad een enorm vergroot beeld op 'n fluorescerend scherm. Met een speciale camera werd een foto van het scherm gemaakt, waarmee een blijvend beeld verkregen werd van de atomaire structuur van een opper vlak, zoals men dat nog nog nimmer tevoren had gezien. De Westduitse minister van finan ciën. Fritz Schflffer, heeft in de Bonds dag bekend gemaakt dat vereenvoudigde grensformaliteiten zullen worden inge voerd voor buitenlandse autobussen. In de toekomst zullen buitenlandse autobus ondernemers maandelijks de benodigde papieren moeten aanvragen bij de Duitse belastingkantoren. Op deze manier zal het oponthoud voor reizigers in buiten landse autobussen belangrijk worden ver kort. Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN. Amsterdam, 2 juli. Londen 10.84 —10.64%, New York 3.82%—3.83%, Montreal 3.90%—3.90%, Parijs 1.0852%- 1.0862%, Brussel 7.6547— 7.6597, Frankfurt 91.13—91.18, Zü- rlch 87.28—87.33, Zilrich (vr. francs) 89.34%—80.39%, Stockholm 73.62% —73.67% Kopenhagen 55.01%— 55.06% Oslo 53.19—53.24, Milaan 60.83%—80.88%, Japanse verreke ningsdollar 3.76%—3.77%, Turkse verrekeningsdollar S.79%—3.79%. VWV*\»\**VWWW>A*VWVV AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS Olie daalde weer beneden 800 29 juni juli. Nederland 1955 (3%) 91% 91% Nederland 1951 (3%) 96% 96% Nederland 1948 (3%) 90% 89% Nederland 1947 (3%) 3 91% 92% Nederland 1937 3 91% 91% Dollarlening 1947 3% 93% 92% Investeringscertificaten 3 95% 95% Nederland 1962—84 3 95% 95% Nederland N.W.S. 2% 69% 70% Ned Indië 1937 A 3 93 93 Nat Handelsbank 133% 132% Ned. Handelmij. 197 196% A.K.U. 265% 263% Bergh's en Jurgens 291 292 Calvé-Delft 337 339 Kon. Ned. Hoogovens 329 320% Unilever 417% 413% Ned Kabelfabriek 307% 307% Philips 295% 291% Wil ton-Feij enoord 310 309% Bllliton 311 313 Kon. Petroleum Mij. 804% 795% Amsterdam Rubber 100% 98% Holland Amerika Lijn 183% 182% Kon Paketvaart 170 168% Rotterdamse Lloyd 176% 175 Ned Scheepvaart Unie 175% 172% Stv. Mij Nederland 192 190% H.V.A. 118% 117% Dell Mij. 132% 134% ■Rank v. Ned. Gem. 4% 102 101% Van Berkels Patent 118% 117% Centrale Suiker 201 204% Kon. Mij De Schelde N.E 214 211 Pennsylvania 24% 24% Anaconda 74 73% Bethlehem Steel 151% 150 General Motors 45% 44% Intern. Nickel 97% 99% Kennecott 128% 127 Republic Steel 46 44% U.S. Steel 57% 567g Shell Union 81% 80% Tide Water 43% 41 ex stock PREMIELENINGEN Amsterdam 1951 126 126% Breda 1954 100% Eindhoven 1954 100% 100% Enschede 1954 98% 987» 's-Gravenhage 1952 I 124% 123% •s-Gravenhage 1952 II 125 1. Rotterdam 1952 I 124 Rotterdam 1952 II 124% Utrecht 1952 112 BEURSOVERZICHT De staking in de Amerikaanse staalin dustrie werd ter beurze niet zo zwaar op genomen als gevreesd was. In afwachting van de houding die Wallstreet zal aanne men bleef het Damrak zeer kalm gestemd en viel van oeiangrijk aanbod niets te be speuren. Feitelijk viel de gehele markt erg mee. Alleen Kon. Olie moest een tien tal punten prijsgeven en bleef beneden de acht maai pari koers maar toch nog boven het niveau dat maandag bereikt is. Overigens viel in geen enkele hoek een koersverlies van betekenis waar te nemen. Unilever was kennelijk Iets luier en per saldo vier punten lager. A.K.U. wist zich nog het best te handhaven. Toch viel in het verdere verloop eerder een kleine verzwakking van de markt waar te nemen, die echter nergens frappante afmetingen aannam. Voor scheepvaart was de belangstelling van vrijdag geslonken. De leidende soor ten in deze rubriek konden de vorige no teringen maar nauwelijks halen Scheep vaart Unie had het speciaal te verduren. Cultures waren verdeeld en stil. Amster dam Rubber bleef beneden pari, H.V.A. handhaafde zich op het vorige week ver hoogde niveau en Verenigde Dell was goed prijshoudend. Staatsfondsen vaster gestemd voor de staffellening. Prolongatie pet. 2. Met loeiend motorgeweld schoot het vliegtuigje steil de hoogte in. „Hai, hai!" zuchtte Kap- pie onthutst. „Dat scheelde ja niets of hij was boven op mijn schip gevlogen l En hoe komt de Maat nou ln dat vliegtuig te zitten?" Kappie spoedde zich naar de brug waar hij tot zijn grote verbazing de stuur man aan het roer zag staan. „Hoe bestaat het!" riep Kappie uit. „Daarnet zat je nog in die vliegmachien en nou sta je weer hier aan het roer!" „IK ln een vliegtuig?" riep de Maat. „Oh nee! Ik ga niet in zo'n grlezelding! Zonet vloog er nog eentje rakelings over ons heen. Reuze gevaarlijk! Ik schrik me naar!" „Dan heb ik zeker niet goed gekeken," bromde Kappie, „het ging ook zo vlug". Hij zette het voorval uit zijn hoofd en begaf zich naar de voorplecht. Op de oever werden enige ruw houten gebouwen zichtbaar. Aan de kant stak een primitief aanlegsteigertle in het water. De Kraak voer langs een groot vlot en legde aan. „Ahoy!" riep Kappie tegen een man, die op het vlot stond, „ik kom een houtsleep ophalen. Kunt U me ook zeggen bij wie we moeten zijn?" Met Esso bent U beter Uit door TJEERD ADEMA 27 De doktersauto volgde hem op nieuw en Steensma kreeg het opwin dende gevoel, dat men jacht op hem maakte. Hy glimlachte en stak een sigaret op. Dit was avontuur, waarnaar hy verlangd had, al droeg het dan ook geenszins een romantisch karakter. Hij keek naar de blauwe auto, die dezelfde afstand bewaarde en nam zich met Friese styfhoofdigheid voor zgn achtervolgers zo mogelijk op een dwaalspoor te brengen. Op net Buitenhof sprong hij van de nog rgdende wagen, baande zich vlug een weg door een groepje men sen, die zich belangstellend om een paar vechtende straatjongens hadden geschaard en glipte bg Deyers het restaurant binnen. Hij zag een onbezet tafeltje in een wat afgeschut hoekje, gaf hoed en jas aan een bediende over en ver diepte zich in een courant, welke hg dient voor zijn schgnbaar verzwakte ogen hield. Het duurde nauwelgks een minuut, toen het gelaat van de chauffeur zich reeds om het hoekje van de zaaldeur vertoonde. Hg monsterde nauwkeurig alle tafeltjes en de courantenlezer in de hoek trok spoedig zijn aandacht. Hg verdween en werd binnen tien se conden vervangen door de „dokter". Het grijze heertje liep met kleine stappen schijnbaar achteloos de zaal dooi', koos zich schuin over de zit plaats van de ingenieur en tafeltje uit en bestelde een kopie koffie, waarna ook hij zich in de lectuur van een courant verdiepte. Steensma bestelde een een zgvertrek binnen en keek door een kiertje van de niet geheel afge sloten deur de gang in. Er gebeurde, wat hij verwacht had. De dokter was eveneens op weg naar de toiletten. Steensma liet hem passeren, keerde onmiddellgk naar ae zaal terug, liet zich jas en hoed reiken en begaf zich snel naar de uit- gaii keek naar alle richtingen of hg de blauwe auto niet zag, maar er stonden meer wagens op het midden plein en hij kon bg de invallende schemer de auto niet herkennen. Hg stapte vlug het trottoir over en ver dween in de Old Dutch. Een bediende stak de hand reeds naar zijn jas uit, maar Steensma weerde hem af. „Laat maar", zei lig, een beetje nerveus op zijn horloge kgkend, „ik wacht op een vriend". Hij bleef twee minuten bij de in gang staan en zag toen de „dokter" langs zich komen. De man nam niet de minste notitie van hem. Zgn ogen gingen vlug de zaal door op zoek naar een rustig plaatste. Onwillekeurig gevoelde de ingenieur bewondering voor deze vakman. Zijn achtervolgers mochten onvoorzichti ge medewerkers hebben gehad, de mannen die hem thans volgden, ver stonden hun werk uitstekend. Een ogenblik keek hg een beetje moedeloos om zich heen. Zoals hij zich nu voelde, moest het een stuk wild te moede zijn, dat van alle kan ten door honden achtervolgd werd en geen uitkomst meer zag. Hg dwong zich met geweld tot an dere gedachten. Ze konden hem vervolgen, maar gevangen hadden ze hem nog niet. Hg keek de zaal rond, waar vrij wel alle tafeltje bezet waren. Hoe vrolgk en onbezorgd zaten al die mensen aan tafel. Zij kenden geen onrust en gevaren. Zg verkeerden in een geordende samenleving, waar ieders vrijheid door de wet werd ge waarborgd en door de overheid werd beschermd. Twee politiemannen stapten in druk gesprek over het trottoir. Hij had ze maar te roepen om de zeker heid van ,een veilig geleide te kunnen hebben. Niets en niemand zou hem meer kunnen bedreigen. En toch Toch kon hij geen stap doen zon der het gevoel te hebben, dat zgn te- fenstanders steeds nader kwamen en g steeds meer in een hoek werd ge drongen. Tot dusverre was hy er nog niet in geslaagd zgn achtervolgers te ontko men. Hg overwoog de mogelijkheid de heer Donker te waarschuwen, maar begreep, dat hem daarvoor geen kans meer werd gegeven. Met een tikje weemoed dacht hij aan zijn verjaardagsfuif. Hoe kort was het nog maar geleden, dat hy onbekommerd in een kring van goe de vrienden had gezeten en hun zgn verlangen naar avontuur had ken baar gemaakt. Plotseling besloot hg naar hetzelf de deftige restaurant te gaan en daar te souperen. Zo ergens dan zo ver wachtte hy zou hem daar in de loop van de avond wel een gelegen heid tot ontsnapping worden gebo den. Hij zag drie heren een tikje aange schoten langs hem gaan en in een buiten wachtende taxi stappen. De chauffeur sloeg het portier dicht en zette zich achter het stuur rad. Nog voor de auto in beweging kwam. rukte Steensma het tegenover staande portier open en zette zich naast de chauffeur,.,,.. De man liet van verbazing het stuur los, maar Steensma drukte hem een bankbiljet in de hand, terwgl hij de naam van het restaurant noemde. „Vooruit!" gebood hij, „en rgd wat ie kunt! Als je me binnen vgf minu ten op de plaats van bestemming brengt, krgg je er nog een". De chauffeur knikte en spoog in De taxi schoot met een spronj vooruit en vloog in een scherpe Doch op twee wielen de hoek van de straat sprong Docht Een verkeersagent hief gebiedend de hand op. „Doorrijden!" schreeuwde Steens ma. De chauffeur beet op zijn tanden, af nog meer gas en reed de agent yna ondersteboven. Nog vóór deze van de schrik be komen was, viel er van de taxi niets meer te ontdekken. De inzittenden bleken Intussen nog niet zodanig onder de invloed van de zo juist verschalkte borreltjes te zijn dat ze niet ontdekt hadden, dat er blgkbaar iets niet helemaal in de haak was. Ze bonsden op de ruiten en tikten met een sleutel op de tussenruit om de aandacht van de chauffeur te trekken. De snelheidsmeter wees inmiddels een nog hoger cijfer aan en weinige ogenbliken Tater remde de chauffeur voor de deur van het hotel-restau rant. Steensma drukte hem het beloofde in de hand en sprong uit de taxi. Hg keek achter zich, maar zag, dat er op dat moment van de doktersauto niets te bespeuren viel. Nijg vóór de blgkbaar hevig ver ontwaardigde passagiers uit de wa- ten gestapt waren, was ir. Steensma e portiersloge reeds langs gegaan, de zaal doorgelopen en regelrecht naar de toiletten gestapt. Hg greep haastig het kaartje van de heer Donker uit zgn portefeuille, vulde de naam van het restaurant in met het cijfer 3 en de toevoeging: onmiddellijk. Hij gaf het kaartje aan een oude bediende van de toiletten. „Je moet eens goed naar me luis teren", zei hij. „Wanneer ik vóór het sluitingsuur bij je kom en je een gul den fooi geef omdat j,e niet kunt wisselen, moet je onmiddellgk onop gemerkt dit nummer bellen en voor lezen, wat er op het kaartje staat. Je kunt er wel bijzeggen, dat je het van eèn heer uit het restaurant hebt ge kregen. Wanneer ik niet verschijn, is het opbellen niet nodig. Je moet dan het kaartje voor je naar huis gaat, ver scheuren. Hier heb je alvast een riks voor _je moeite. Je speekt niet over an a me goed begrepen? wat ik je nu gezegd heb en ie laat niemand er iets van merken. Heb je „Uitstekend, meneer", zei de be diende, het kaartje aannemend. Hij stak het ongelezen in zgn jas zak en streek met een borstel over de jas van de ingenieur toen een bezoeker de deur van het toilet open de. „Zo is het in orde, mgnheer", zei hij kritisch naar de jas kijkend. „Dank je", zei Steensma. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1956 | | pagina 4