KAPPIE
C
GRIEKSE(?) SCHILDPAD TE
KAPELLE GEVONDEN
en de BOEVENKAPITEIN
GASBELEID IN NEDERLAND
WORDT GECOÖRDINEERD
^BSL Avontuur in de
Residentie
WOENSDAG 20 JUNI 1956
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
15
ONDER ZEELANDS HOGE HEMEL
Merkwaardige vondst in boomgaard.
Toen wjj 13 juni j.l. een telefonische mededeling ontvingen, dat ergens
onder de gemeente Kapelle een schildpad was gevangen in een vry afgelegen
boomgaard, halverwege Kloetinge, gingen wij zonder veel verwachting
poolshoogte nemen. De vinder, de fruitkweker D. de Jonge, toonde ons het
gevangen dier, dat niet overeenstemde met ons herinneringsbeeld van een
huisschildpad. De vindplaats leek ons bovendien wel wat ver verwijderd van
mensen, die gewoon zijn schildpadden te houden. Zo werd dus in afspraak
met de alreeds aanwezige correspondent door deze een voorlopig berichtje
van de vondst geplaatst.
De vondst was te meer merkwaar
dig, omdat reeds vroeger in het ge
bied van deze gemeente schildpadden
waren gevangen; dieren, die men na
tuurlijk niet meer ter beschikking
heeft, zodat men onmogelijk kon na
gaan, of het de oorspronkelijke Euro
pese schildpad Emys orbicularis, dan
wel een weggelopen (zij het dan vér
weggelopen) exemplaar betrof. Er lag
immers een mogelijkheid, dat de nog
in Zuid-Limburg voorkomende Euro-
p'ese moerasschilpad, vroeger in de
uitgestrekte Zeeuwse moerassen zou
hebben gewoond. Deze mogelijkheid
werd beklemtoond, toen enige jaren
terug, juist toen het dijkgat bij Ou-
werkerk op Schouwen was gesloten,
bij Puttershoek tijdens baggerwerken
een levend exemplaar van Emys werd
opgehaald. Wat bij Puttershoek mo
gelijk bleek, scheen ook op Zuid Be
veland niet uitgesloten.
Het eerste onderzoek wees uit, dat
liet gevangen exemplaar in geen ge
val tot <jeze soort behoorde. De schil
den, waaruit het pantser is samenge
steld hadden niet de vereiste straals
gewijs verlopende ribbels, maar con
centrische hoekige. Daarmee was de
kans een melding te mogen maken
van een inlands dier verkeken en kon
een weggelopen dier in aanmerking
worden gebracht.
Nu importerén handelaars meest
twee soorten voor hun klanten. De
ene is de Noorse schildpad, de andere
de Griekse. Na wat zoeken vonden we
een afbeelding, die wel niet geheel,
maar toch van vrij nabii vorm en te
kening van de gevonden geel-zwarte
schildpad aangaf. Daarop afgaande
schijnt onze vondst dus een
BAKEND Z WERFMANS
schildpad te betreffen, Testudo grae-
ca en moeten we de teleurgestelde
verwachtingen uit het berichtje in de
P.Z.C. van 15 juni terugnemen.
De schildpad zelf is niet zeldzaam.
Wel blijft het een zeldzaam geval
een (waarschijnlijk) weggelopen
schildpad in de natuur aan te tref
fen. De weggelopen dieren houden
er van, zich hier of daar een wei
nig in te graven of zich althans
onder de plantengroei te verber
gen.
WANNEER WEGGELOPEN?
Er is echter nog een interessante
kant aan het geval. Wanneer is dit
dier weggelopen en vanwaar is hij
naar Kapelle gekomen. Is het beest
er dit jaar op uitgetrokken of hebben
we met een geval van "meerdere jaren
verblijf in Zeeuwse omgeving te doen.
Gezien de harde winter schijnt dit
47. Aan boord van de zep
pelin zagen Kapple, Okkl en
de piloot met schrik, dat
zij steeds meer achter
raakten op het valsemun
tersschip.
„Bllksiekater, we kunnen
ze )a op geen stukken na
bijhouden!" riep Kapple.
„Als dat zo doorgaat, ont
snappen ze nog!"
Maar het zou niet zo door
gaan, daar zou de Meester
wel voor zorgenHij was
hard aan het werk geweest
om de scheepsmachines op
de drukpers van valse bank
biljetten aan te sluiten.
„Ziezo", bromde hij, „als
ik nu deze hefboom over
haal, wordt de kracht, waar
mee het schip wordt voort
bewogen op de drukpers
overgeschakeld. Die zal dan
wel als een razende gaan
drukken, terwijl het schip
zelf komt stil te liggen. Tot
zover is alles technisch be
keken, maar ik ben een
poetsdot als ik weet, hoe het
verder af zal lopenEnfin, dat zullen we wel
zien
Met een snelle beweging haalde hij de hefboom
over en wachtte ln spanning af, wat er zou gebeu
ren. Daar hoefde hij niet lang op te wachten! Gie
rend begonnen de raderen van de drukpers rond te
tollen en het volgende ogenblik werden de valse
munters bedolven onder een lawine van bankbiljet
ten, die de overbelaste pers uitwerp!
SP"
Nieuwe Esso-raffinaderij
bij Rotterdam.
Capaciteit van 2.000.000 ton
per jaar
De directie van de Esso Nederland
N.V. heeft bekendgemaakt, dat er
tussen het Nederlandse ministerie
van economische zaken en de Stan
dard Oil Co of New Yersey, de moe
dermaatschappij in de Verenigde Sta
ten, een overeenkomst is bereikt, om
trent de bouw van een nieuwe olie
raffinaderij naby Rotterdam. De raf
finaderij zal eigendom zijn en geëx
ploiteerd worden door de Esso Ne
derland N.V. en een aanvankelijke
capaciteit hebben van 1% 2 mil
joen ton per jaar. De kosten van de
bouw worden op ruim 10 miljoen gul
den geraamd. Verwacht wordt, dat
de raffinaderij in het begin van 1960
zal kunnen gaan werken.
laatste onwaarschijnlijk. Maar indien
lijk zijn te achterhalen, wie een schil
pad mist; wanneer dit dier op stap
ging en welke afstand het heeft af
gelegd. Allemaal vragen, waarop men
graag het antwoord zou weten.
We hebben daarom een schets van
de zwerver gemaakt in de hoop, dat
de vermoedelijke eigenaar, het dier
zal kunnen herkennen aan 'een of an-
ander uiterlijk kenteken. Ik wil voor
de teruggave zorgen, zou hij ons dan
aan interessante gegeven kunnen hel
pen?
Men heeft opgemerkt, dat Griekse
schildpadden ook in wat noordelijker
gelegen landen kunnen inburgeren,
doordat ze er kunnen overwinteren.
Hoever ze zich daarbij van hun oor
spronkelijke verblijfplaats kunnen
verwijderen wordt echter niet aange
geven.
De afmetingen van het pantser van
af de onderzijde gemeten bedragen
15x11.5 cm. Het aantal duidelijk afge
scheiden ribben op elk schild van
het pantser is 8; daarnaar gerekend
zou het dier dus 10 jaar oud kun
nen zijn.
Kamer vraagt naar
uniforme prijs
De Tweede Kamer heeft haar
voorlopig verslag uitgebracht ove
wetsontwerp tot deelneming in
financiering van een op te richten
Nederlandse naamloze vennoot
schap, welke zich de coördinatie
van de afstandsgasvoorziening in
Nederland ten doel stelt.
Algemeen verklaarde men zich te
kunnen verenigen met de strekking
van het onderhavige wetsontwerp,
dat by de oplossing van het zo be
langrijke energievraagstuk en de
daarmee gepaard gaande opvoering
van het levenspeil een grote rol zal
spelen.
Men zou gaarne een opgave ont
vangen van de prijs per m3 van ge
lijke calorische waarde voor aard
gas, raffinaderijgas, mijngas, gas
uit Duitsland, gas van de hoogovens
en propaangas, alsmede een over
zicht van de tarieven, die in de ver
schillende zones gelden voor huis
houdelijk verbruik en grootverbruik.
Indiên men aanneemt, dat er niet
onaanzienlijke verschillén in prijs
tussen deze verscheidene gassoorten
bestaan, doet zich reeds thans een
moeilijkheid voor ten aanzien van bq
elkaar gelegen gemeenten, waarvan
de een een duurdere en de andere een
goedkopere gassoort gebruikt. Hoe
denkt de regering dit probleem op te
lossen? Zullen coördinatie van het
gasbeleid een koppeling van de net
ten uiteindelijk resulteren in een uni
forme gasprijs, welke gelijk is voor
alle gassoorten en waarbij eventueel
de transportkosten differentieel kun
nen worden berekend? Zo niet, hoe
meent de regering dan tot een oplos
sing te komen voor de moeilijkheden,
ontstaan door de verschillen in gas-
prtis?
Cassatieberoepen in zaak
Anneke Beekman verworpen.
De Hoge Raad heeft dinsdagoch
tend de beroepen in cassatie verwor-
Ren van de dames G. M. L. N. van
1. en E. M. van M. uit Bussum en
O. J. F. B. uit Voorschoten, die door
het gerechtshof te Amsterdam waren
veroordeeld tot respectievelijk 3, 6 en
2 maanden gevangenisstraf wegens
het aan het bevoegde gezag onttrek
ken van het joodse meisje Anneke
Beekman.
De procureur-generaal by de Hoge
Raad had eveneens tot verwerping
geconcludeerd.
AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS
Lusteloze markt; weinig verandering
18 juni 19 juni
Nederland 1955 (3%)
92%
92%
Nederland 1948 (3%)
91%
91%
Nederland 1947 (3%) 3
91%
91%
Nederland 1937 3
91
91%
Dollarlening 1947 3 pet.
92
92%
Investeringscertificaten 3
95%
95', i
Nederland 1962-64 3
95%
95%
Nederland N.W.S. 2%
70%
70%
Ned Indië 1937 A 3
92% 92% 1.
Grootboek 1946 3
91%
91%
Nat. Handelsbank
132
134%
Ned Handelmij.
196
196
A.K.U.
269
267%
Bergh's en Jurgens
293
293%
Calvé-Delft
331
328
Kon. Ned. Hoogovens
327%
323
Unilever
413%
412%
Ned. Kabelfabriek
309%
310
Philips
293%
293%
Wilton-Feijenoord
315
BilUton
309 b.
Kon. Petroleum Mij.
797%
792%
Amsterdam Rubber
98%
98%
Holland Amerika Lijn
185%
184%
Kon. Paketvaart
178
175%
Rotterdamse Hcyd
182%
180
Ned. Scheepvaart Unie
194%
190
Stv. Mij. Nederland
195
194%
H.V.A.
119%
119%
Dell Mij.
136
134%
Bank van Ned. Gem. 4%
102
Van Berkeis Patent
116
117
Centrale Suiker
203
202%
Kon. Mij. De Schelde N.B.
217
214
Baltlmore-Ohlo
47%
Missouri K.T.
63%
63%
New York Central
13%
Pennsylvania
24%
Anaconda
74%
73%
Bethlehem Steel
148
146%
General Motors
43%
43%
Intern. Nickel
94%
93%
Kennecott
128%
126%
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN.
AMSTERDAM, 19 juni. Londen
10,65','2—10.66, New York 3.82H—
3.83A, Montreal 3.89%—3.89'/», Parijs
1.0852',2—1.08621/2, Brussel 7.65%—
7.65%, Frankfurt 91.11%—91.16%,
Zürich 87.22%—87.27%, Zürich (vr.
francs) 89.35—89.40, Stockholm 73.52
—73.57, Kopenhagen 55.03%—55.08%,
Oslo 53.23%58.28% .Milaan 60.82%
—60.87%, Argentijnse verr. dollar
3.79%3.80%, Japanse verr. dollar
3.76H—3.77^t, Turkse verr. dollar
3.79%—3.79%,
ywvwwwwwwwNww
Republic Steel
UiS. Stoel
Shell Union
Tide Water
44% 43 fi;
56% 54% e.d.
80% 80%
- 57%
PREMIELENINGEN.
Amsterdam 1951
127
126
Breda 1954
99%
99%
Eindhoven 1954
100
100%
Enschede 1954
96%
96
Den Haag 1952 I
123%
Den Haag 1952 II
132%
Rotterdam 1952 I
123
123%
Rotterdam 1952 II
124%
123%
Utrecht 1952
110 b.
112%
A.N.P.-C.B.S. BEURSINDICES 1953
100.
5/6
18/6
19/6
Intern, concerns
296.15
296.49
294.98
Industrie
163.87
163.54
163.13
Onze tijd vraagt
sterke zenuwen!
Sanatogen kan aan het wereldgebeuren niets veranderen,
maar.... Sanatogen geeft U wel de zenuwsterkende kracht,
die U in deze tijd zozeer nodig heeft. Sanatogen
versterkend voedsel, dat
gezondheid teweegbrengt.
blijvende verbetering in Uw
w het zenuwsterkend tonicum
Scheepvaart
Banken
Ind. fondsen
Algemeen
164.01 163.62 161.06
140.99 141.81 142.30
123.38 123.38 124.10
218,96 219.07 218.19
BEURSOVERZICHT.
Het blijft kwakkelen op de Amsterdam
se Effectenbeurs en ook gistermiddag was
de fut er volkomen uit. De aandelenomzet
bedroeg maandag f 1.6 miljoen nominaal,
een zeer gering bedrag. De drie vooraan
staande Indonesische papieren sloegen
hierbij echter een vrij goed figuur. Zo
werd in Amsterdam Rubber voor f 68.000
nominaal verhandeld.
Bij de Internationale soorten viel Kon.
Olie op met een daling van 5 punten tot
792%. Dit werd in verband gebracht met
de lagere notering in Wallstreet. Philips
kon zich nagenoeg handhaven terwijl
AKU en Unilever l 2 punten lager no
teerden. Op de scheepvaartsector wilde
het niet erg vlotten. Vooral Scheepvaart
Unie lag aangeboden en noteerde ruim 5
punten lager. Men vermoedde dat er enke
le omrullingen plaats vonden van
Scheepvaart Unie in KNSM. Laatstge
noemd fonds bood behoorlijk weerstand
en noteerde per saldo slechts een fractie
luier. De overige scheepvaarten 1 2 pun
ten lager.
De lichte opleving, die de cultuursector
maandag vertoonde was gisteren al weer
verdwenen. Amsterdam Rubber'en HVA
konden zich per saldo aardig handhaven.
Verenigde Deii een puntje iager. Ook op
de belegglngsmarkt viel bitter weinig te
beleven. De noteringen bleven over het
algemeen ln een doen met maandag.
Prolongatie 3 procent.
Rel in Canadees parlement
over aanleg gaspijpleiding.
Een wetsontwerp over de aanleg;
van een aardgas-pijpleiding door Ca
nada heeft in het Canadese Parlement
aanleiding gegeven tot ongekend hef
tige tonelen. Het is dan ook vrijwel
zeker dat de volgende algemene ver
kiezingen over dit wetsontwerp zullen
worden uitgevochten.
Het wetsvoorstel heeft betrekking
op een staatshypotheek van 80 mil
joen pond sterling voor de aanleg van
een pijpleiding van de gasbronnen in
Alberta naar Winnipeg, De regering
heeft het wetsvoorstel lange tijd aan
gehouden in de hoop, dat de V.S. toe
stemming zouden geven om Canadees
gas naar het Amerikaanse midden
westen te importeren, doch de ver
wachting is nu dat als deze toestem
ming ooit gegeven wordt, net toch
pas over geruime tijd zal zijn.
Man in mijn „Emma" door
vallend gesteente gedood
Maandag is de 31-jarige houwer
H. H. S. uit Mai -tricht bij het plaat
sen van een ondersteuning aan de
v- wan een schaafpijler op de 700
meterverdieping van staatsmijn
„Emma" door vallende stenen getrof
fen. Hij is ter plaatse overleden. De
houwer was gehuwd en vader van
een kind.
TJEERD ADEMA
16
Hij besloot toen einde raad zijn boe
ket op een moment, dat er weinig
voorbijgangers waren stilletjes op
straat te laten vallen, maar zag van
dat voornemen af toen hij nog eens
naar de prachtige rozen had gekeken
en bedacht had, dat ziin goede hospita
daaraan waarschijnlijk een groot deel
van haar bescheiden zakgeld had
moeten besteden.
Anderzijds moest, hij zijn bloemen
kwijt. De handelsreiziger Smit kon
zonder de algemene aandacht te trek
ken niet met een boeket rozen in de
hand in Hotel Terminus verschijnen
en de mogelijkheid bestond, dat het
hem op de terugtocht naar Den Haag
straks evenmin als op de heenweg
zou gelukken de bloemen kwijt te ra
ken.
Toen hij langs een eenvoudig huis
je wandelde, zag hij voor een der ra
men een bed, waarop een bleek meis
je van omstreeks vijftien jaar drome
rig naar buiten staarde.
Haar blik gleed over de gestalte
van de voorbijganger en bleef als ge
fascineerd op de bloemen rusten.
Jelle Steensma draaide zich plotse
ling om, knikte haar vriendelijk toe
en nam zijn hoed af.
Beter dan hier zou hij zijn rozen
niet kunnen besteden.
Hij hield het, boekc. presenterend
naar voren en keek vragend naar 't
meisje, dat hem een ogenblik ver
baasd in de ogen staarde.
Toen trok er een glas van vreug
devolle verwachting over haar bleek
gezichtje. Er kwam een schittering
in haar donkere ogen en zij riep, het
hoofd afwendend, iets naar het reeds
donkere binnenste van de kamer.
Een ogenblik later werd de buiten
deur geopend en een eenvoudig ge
klede juffrouw van omstreeks vijf
endertig jaar vertoonde zich op de
drempel en keek verbaasd naar de
knappe jonge man, die daar als een
rins uit een sprookje met een boe-
et prachtige rozen voor de deur
was verschenen.
„Mevrouw", zei Steensma, beleefd
zijn hoed afnemend, „ik zie, dat uw
dochtertje ziek is. Zij keek, toen ik
voorby kwam, zo verrukt naar deze
rozen en ik heb.ik heb er toeval
lig op het ogenblik geen andere be
stemming voor. Ik zou haar graag,
als u daar geen bezwaar tegen heeft,
deze bloemen willen geven".
Een glimlach verhelderde het ge
zicht van de jeugdige moeder.
„Komt u even binnen, meneer", zei
ze vriendelijk.
Zij liet hem in de kamer waar het
jonge meisje blij-verfast naar de on
verwachte bezoeker staarde.
Steensma bood haar glimlachend
zijn rozen.
„We kennen elkaar niet", zei hij
vriendelijk, „maar ik ben gezond en
u is ziek. Het is niet meer aan billijk,
dat u deze bloemen krijgt".
„Dank u vriendelijk, mijnheer", zei
het meisje getroffen. Zij stak hem
een smal handje toe, nam de rozen
van hem over en stak met een kleur
tje van blijdschap haar neusje in de
geurige bloemen.
„Een onverwachte verrassing, An
nie", zei de moeder met een door
emotie gesluierde stem.
Ir. Steensma zag, dat het meisje
tranen in haar ogen had.
„Is u al lang ziek?" vroeg hij be
langstellend.
„Al heel lang meneer", zei het
meisje zachtjes. „Ik dank u wel har
telijk, mijnheer, ik heb nog nooit zul
ke mooie bloemen
„Ze moet nodig naar een sanato
rium", legde de moeder uit. ,,De dok
ter zegt, dat ze dan gauw beter zal
zijn, maar er zijn zoveel bezwaren..."
Zij zuchtte en nam na een vluch
tige wapenschouw door het kamertje,
haastig een stuk ondergoed van een
tafeltje.
„Gaat u toch even zitten, meneer".
Steensma dankte en nam plaats.
..Een ogenblik, graag", zei hij,
„maar ik wil u niet ophouden".
Het was niet zijn voornemen ge
weest hier op bezoek te komen, maar
hij kon veiliger hier dan in een res
taurant zitten.
De moeder haalde een vaas uit de
kast en Steensma knipte met zijn
zakschaartie de overtollige blaadjes
weg en hielp de bloemen in de bruin-
glazen kelk schikken.
„Is het niet prachtig, moeder?"
vroeg het meisje verrukt toen de
vaas naast haar bed geplaatst was.
De moeder lieed de onbekende jon
ge man dankbaar aan.
„U hebt er ons kind een groot ple
zier mee gedaan, meneer
„Smit", zei de bezoeker.
„Mijn man heet Van Ginkel, me
neer. Hij is chauffeur bij een vracht-
dienst. Hij heeft vandaag zijn vrije
avond en we verwachten hem ieder
ogenblik thuis. Mischien heeft u nog
even de tijd?"
„Jaehmisschien", zei
Steensma een beetje onzeker. „Ik
moet zo straks nog naar Den Haag".
„Oh, juist", zei de moeder belang
stellend. „Jammer, dat u niet wat
langer kunt blijven. O. kijk, daar is
vader al, Annie!"
Een ion ge man in een blauwe over
all stak op straat glimlachend zijn
hand op en het meisje wuifde hem
vriendelijk toe.
„Kijk eens, vader", zei ze, toen hij
binnenstapte, „wat zegt u wel van
deze prachtige rozen?"
De chauffeur staarde een ogenblik
verbaasd haar de bezoeker, nam zijn
pet af en stak zijn hand uit.
„Hoe maakt u het. mijnheer?"
„Uitstekend", zei Steensma glim
lachend. „Het doet mij genoegen, dat
ik uw dochtertje een kleine verras
sing heb kunnen bereiden".
„Oh, maar datdat is prachtig"
zei de man blij. „Er zijn hier zo wei
nig mensen, die notitie van. ons ne
men".
„Heb je al koffie, moeder?"
„Ik zal direct inschenken", ant
woordde de vrouw. „U wilt toch ze
ker ook wel een kopje, meneer?"
„Och nee, dank u, doet u geen
moeite", zei Steensma aarzelend.
„O, maar het is helemaal geen
moeite. Ik zou het erg prettig vinden
als u voor de gezelligheid een kopje
met ons meedronk", zei de chauf
feur vriendelijk.
„Graag dan", zei Steensma.
De vrouw des huizes presenteerde
koffie en Steensma raakte in druk
gesprek met de chauffeur, die in zijn
vrije tijd een schriftelijke cursus m
machinetekenen bleek te volgen.
„Mijn man wil graag hoger op",
legde de vrouw uit. „Hij studeert al
een jaar, maar als vrachtchauffeur
heb je zo weinig tijd".
„Dat valt om de drommel niet mee,
meneer", zei de man spijtig. „Elke
dag achter het stuurrad, dan heb je
op je vrije avond meer idee in slapen
dan in studeren en d'r is niemand wie
je zo 's wat kan vragen".
„Moeilijkheden?" informeerde
Steensma glimlachend.
„D'r is iets, dat ik niet begrijp",
zei de man. „Ik heb d'r al eens over
geschreven en ze hebben d'r ook al
eens antwoord op gegeven, maar ik
snap d'r nog niks van". 1
„Misschien kan ik helpen" zei
Steensma.
„Ik denk van niet, meneer", zei
de chauffeur, 't zijn allemaal tech
nische kwesties".
„Ik ben ingenieur", legde Steens
ma uit.
Het gezicht van de chauffeur ver
helderde.
„O, maar danzei hij, blijk
baar verrast.
„Laat mn maar 's kijken", zei
Steensma glimlachend.
De man in overall haalde zijn boe
ken en tekeningen te voorschijn en
ir. Steensma hielp hem in een half
uur alle moeilijkheden oplossen.
Hij glimlachte onwillekeurig bij de
gedachte wat Storm wel zou zeggen
als die wist, dat hij Steensma
zijn vrije tijd in Leiden zo nuttig be
steed had.
De vrouw des huizes presenteerde
een koekje van eigen fabrikaat en
Steensma zag, op zijn horloge kij
kend, dat het langzamerhand tijd be
gon te worden om eens de richting
van het station uit te wandelen.
„Ik zou onze achterkamer graag
verhuren", zei de chauffeursvrouw.
.„Als u misschien onder uw kennissen
eens iemand weet... Voor een dege
lijk pension zou natuurlijk gezorgd
worden.
„Moet u kamers verhuren" vroeg
Steensma geïnteresseerd.
(Wordt vervolgd)