Produktiecapaciteit van werven
verdubbeld van 1947 tot heden
RANG
KAPPIE
ONWIJZE PROFESSOR MAAKTE
STANDBEELD VAN ZICHZELF
en de BOEVENKAPITEIN
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WOENSDAG 13 JUNI 1956
JAARVERSLAG EXPORT FINANCIERING MAATSCHAPPIJ
Scheepsbouwindustrie vroeg om hulp
bij exportfinanciering
In het jaarverslag over 1955 van de N.V. Export Financiering
Maatschappij wordt in het bijzonder melding gemaakt van de Neder
landse scheepsbouwindustrie, aangezien een zeer groot gedeelte van
de verleende kredieten de export van schepen betreft. Het bouwen
van schepen, aldus het verslag, is een vak, dat de Nederlanders zeer
goed ligt en Nederlandse schepen zijn, gezien de kwaliteit ervan,
over de gehele wereld zeer gewild. Wil de Nederlandse scheepsbouw
industrie zich kunnen handhaven op haar tegenwoordige niveau, dan
is het noodzakelijk, haar produkten te exporteren. Van onze werven
kan worden gezegd, dat zij in het kader van een alom gestimuleerde
expansieve industrialisatiepolitiek ten volle aan de verwachtingen
hebben voldaan door hun produktiecapaciteit in de periode 1947 tot
heden verdubbeld te hebben.
De omzet van de scheepsbouw
industrie bedraagt niet minder dan
17Y2 van de omzet van de totale
metaalindustrie, de personeels
sterkte 16 van de personeels
sterkte van de totale metaalin
dustrie, inclusief de elektrotechni
sche industrie; het aandeel van de
scheepsbouw in de export van me
taal producten is ongeveer 25
Vergelijken wij nu de export van
Nederlandse scheepsbouwprodukten
met die van het buitenland, dan
blijkt volgens recente cijfers, dat
70 van de in Japan in aanbouw
zijnde tonnage voor export is be
stemd, in Duitsland is dit percenta
ge 61, in Frankrijk ongeveer 60 en
in Zweden 59; tot eind 1955 bedroeg
dit percentage voor Nederland
slechts 32.
Verwacht kon worden, dat de
vlootvernieuwing na de oorlog in
ternationaal een probleem van de
eerste orde zou zijn. Dit probleem
is tijdig ingezien en in Nederland is
kort na de oorlog een studiecommis
sie ingesteld teneinde een prognose
te maken van de maatregelen, die
nodig zouden zijn om tot vlootver
nieuwing te komen. Deze commissie,
waarin de Nederlandse reders uit de
aard van de zaak waren vertegen
woordigd, heeft een uitvoerig rap
port dienaangaande gepubliceerd.
Volgens deze prognose zag het ver-
nieuwings- en vervangingsprogram
ma van Nederlandse tonnage er als
volgt uit.
In de periode 19531957 was er
nodig voor passagiersschepen ÏOO.OOU
b.r.t. en voor vrachtschepen 320.000
b.r.t.
In de periode 19571960 zou deze
tonnage respectievelijk 10.000 en
160.000 moeten bedragen en in de
periode 19601963 respectievelijk
62.000 en 220.000 b.r.t.
In de jaren 1953, 1954 en 1955 is
er echter reeds door onze wei-ven
aan Nederland afgeleverd 609.000
b.r.t., waarvan 317.000 b.r.t. tanker
tonnage is. In 1955 is er bovendien
voor Nederlandse rekening 537.000
b.r.t. (waarvan 330.000 b.r.t. tan
kertonnage) aan bouworders door
onze werven geboekt.
Ondanks de reeds aanzienlijke
aflevering van tonnage aan Ne
derlandse reders in de periode
1953 t/m 1955, kon er in die pe
riode nog 490.000 b.r.t. voor bui
tenlandse rekening worden afge
leverd. Deze bouwcapaciteit is
bereikt door de enorme inspan
ningen, die de werven zich hebben
getroost om hun produktie-appa-
raat te verbeteren en uit te brei-
Sanering middenstand
Naar aanleiding van het in ons
nummer van maandag verschenen ar
tikel over voorstellen voor sanering
van de middenstand, speciaal de klei
ne bedrijven, deelt men ons mede, dat
de 3 klassieke landelijke midden
standsbonden de Koninklijke, de
Christelijke en de R.-K. Midden
standsbond volkomen buiten der
gelijke saneringsvoorstellen staan en
deze met beslistheid afwijzen. Zij zijn
hier absoluut tegen.
Ter voorkoming van mogelijk mis
verstand menen wij goed te doen op
deze verklaring met nadruk te wij
zen.
den en om de produktivïteit op te
voeren in de periode 1953 t/m
1955.
De toeneming van de afgeleverde
tonnage over de gehele wereld, uit
gezonderd Rusland, Polen en China
blijkt uit de volgende cijfers:
1950 3.254.000 ton; 1951 3.557.000
ton; 1952 4.211.000 ton; 1953
4.938.000 ton; 1954 5.450.000 ton;
1955 4.967.000 ton.
Tegelijkertijd is het aandeel van
de Nederlandse Koopvaardijvloot in
'iet totaal van de wereldvloot afge-
omen van 4,3 in 1939 tot 3,6
in 1954. In 1955 hebben de Neder
landse werven orders geboekt tot een
totaal van 2,2 X hun jaarlijkse pro
duktiecapaciteit. Dit heeft, mede met
het oog op de nog af te werken op
drachten uit vorige jaren tot ge
volg, dat de levering van thans te
plaatsen orders eerst over 4 jaren
kan worden verwacht.
De Nederlandse scheepsbouwin
dustrie, aangewezen als zij van ouds
her is op het exporteren, heeft een
beroep gedaan op de E.F.M. en de
Nederlandse Staat om de export van
haar produkten te financieren res
pectievelijk de aan deze financiering
verbonden risico's door middel van
polissen van kredietverzekering te
doen dekken. Deze faciliteiten staan
aan iedere Nederlandse industrie ter
beschikking.
In het afgelopen boekjaar werd
blijkens het jaarverslag door de Ex
port Financiering Maatschappij een
omvangrijk beroep op de vennoot
schap gedaan. Beliep aan het einde
van het vorig verslagjaar de kre
dietportefeuille naar hoofdsom ge
meten circa 177.000.000.aan het
einde van dit verslagjaar bedroeg
deze portefeuille ruim 471.000.000.
Een stijging dus van rond
294.000.000.—.
Van het saldo winst ad 1.180.084
(v.j. 781.046) wordt aan de reser
ve toegevoegd 236.016 (156.209)
en aan reserve diverse doeleinden
792.067 (472.837), waarna een on
veranderd dividend wordt voorge
steld van 5 procent.
De werkzaamheden in de Segeer-
straat te Middelburg zijn nog in volle
gang. Links, achter de bouwschut-
ting, ziet men de toekomstige win
kel- 8en woonhuizen (16) in aan
bouw en hieruit blijkt tevens welke
breedte de Segeerstrdat straks zal
(FOTOP.Z.C.)
WONDERLIJKE DIERGAARDE IN MUNSTER
De hoed: een broedplaats
Prinses Margaret van Enge-
land, die in gezelschap van de
hertog en de hertogin van
Gloucester naar Stockholm is n
M gereisd om daar de olympische
ruite spelen bij te wonen, werd
M o" het vliegveld van Stock-
holm verwelkomd door prins
Bertil van Zweden.
Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
voor vogeltjes.
Wie op vakantietoeht door Duits
land in de buurt van Münster
(Westfalen) komt, moet niet ver
zuimen, het levenswerk van „de
onwijze professor" te bewonderen.
Dat is de „Westfalischer Zoologi
scher Garten", de Münsterse die
rentuin dus, in 1870 gesticht door
prof. dr. Hermann Landois, even
als zijn vriend Carl Hagenbeek be
horende tot de groten in de dier
kunde. Hagenbeek echter ontpopte
zich als een voortreffelijk koop
man, hij wist precies hoe hij zijn
dierentuin moest opbouwen, maar
de professor haalde de dolste stre
ken en, wat de Duitser noemt
„Schnurrpfeifereien" uit om zijn
ideaal te verwezenlijken.
Landois was niets te dol, maar hij
deed alles zo origineel en daarnaast
verwierf hij zich zoveel faam als se
rieus geleerde, dat -hij in geheel
Munsterland op de handen werd ge
dragen. Ook in de wereldliteratuur
heeft zijn naam een goede klank.
Het wonderlijke is wel, dat het
werk van vele wnze mannen verlo
ren gaat, maar dat de resultaten van
Landois' bokkesprongen nog heden
ten dage de glorie uitmaken van zijn
diergaarde. Ge vindt er zijn huis, gril
liger nog dan de professor, een
ratjetoe van allerlei stijlen, met als
bekroning een soort kasteeltoren. Ge
vindt er ook een zonderling olifan-
tenverblijf; het dier kwam uit India,
dus vond Landois het nodig, dat de
geslurfde viervoeter een moskee
achtig onderkomen kreeg.
De onwijze professor richtte verder
een toneelvereniging op, bedoeld om
het volksdialect m ere te houden
en de kas van de Tuin te spekken. Hii
schreef er de eerste stukken voor. Vol
humor en satyre en ook met zijn ge
vreesde spot. De vereniging bestaat
nu nog en geeft per jaar dertig tot
veertig voorstellingen (voor zalen,
tjokvol diergaardeminnaarsdie zo'n
20.000 marken opbrengen.
De grootste stunt van de geestige
professor was het oprichten van
zrjn eigen standbeeld. Compleet in de
lange geklede jas, met de hoge hoed
op en de lange Duitse prjp in de mond.
Landois verzorgde ook zelfs de inwij-
ding van zijn beeltenis. De hoge hoed
is een broédplaats voor vogeltjes.
Prof. Landois liet aan de achterkant-
een ronde opening boren en constru
eerde het stenen hoofddeksel zo, dat
het hemelwater wordt opgevangen
om de vogels aan bad- en drinkwater
te helpen. Toen wij het vorige week
bekeken, was het „logement" in ge
bruik.
Voor de stenen professor liggen
twee oude kanonnen uit de tijd van
bisschop Bernard van Galen en aan
de „slotmuur" bevinden zich de ge
trouwe copieën van de ijzeren kor
ven, waarin de bekende wederdoper
Jan van Leiden met twee van zijn
voorgangers aan de Lambertikirche
op de 24ste .juni van 1535 werd opge
hangen. De originele martelwerktui
gen hangen nog steeds aan deze kerk.
Gelukkig zijn er in die Münsterse
diergaarde ook prettiger contacten
met Nederland te vinden, namelijk
twee prachtige tijgers uit de Rotter
damse Diergaarde Bljjdorp.
Advertentie)
U kocht wel eens drups of populair
gezegd „zuurtjes"
Als U echter naar RANG Cristal
fruits vraagt, kunt U veel meer ge
nieten.
Probeert U eens de fijne smaken:
citroen, sinaasappel, frambozen enz.
Aan de doorschijnende, kristal-heldere
kleuren herkent U direct de frisse,
sublieme kwaliteit.
Let op de naam RANG op het beschermend
omhulsel van ieder „Rangetje".
*fre vetsndpmwf.
i/aactee&isfe2a/uj.
Oe Ba Swe wordt premier
van Birma.
De Birmaanse Kamer van Afge
vaardigden heeft de minister van
Landsverdediging Oe Ba Swe tot
premier gekozen.
Hij volgt als zodanig de 5 dezer af
getreden Oe Noe op.
Oe Noe is de afgelopen acht jaar,
de eerste jaren van het bestaan van
Birma als onafhankelijke staat, mi
nister-president geweest.
Oe Noe had de volksvertegenwoor
diging voorgesteld Oe Ba Swe als zijn
opvolger te kiezen. Beiden hebben in
de vooroorlogse onafhankelijkheids
beweging nauw samengewerkt.
De 49-jarige Oe Noe, een gelovig
Boeddhist, wil zijn „anti-fascistische
vrijheidsbond", die bij de in april j.l.
in Birma gehouden algemene verkie
zingen stemmen aan de communisten
heeft verloren, reorganiseren. Men
verwacht echter dat hij, als voorzit
ter van de bond, die tevens regerings
partij is, in feite toch de Birmaanse
politiek zal blijven leiden..
Ook prins Bertil: „Nee"
De Zweedse prins Bertil die men
als toekomstig echtgenoot van prin
ses Margaret zag, heeft duidelijk en
krachtig verklaard dat alle geruchten
daaromtrent naar het rijk der fabe
len moesten worden verwezen. Een
journalist verklaarde dat hij dat niet
teloofde, waarop hofkringen nog dui-
elijker zeiden dat dergelijke geruch
ten onwaar waren, ergernis gaven en
ongewenst waren.
Schoolarts veroordeeld
De Arnhemse rechtbank heeft de
48-jarige A. van W„ schoolarts uit
Brümmen, conform de eis veroor
deeld tot zes weken gevangenisstraf
en een jaar ontzegging van de rijbe
voegdheid. Verdachte had volgens de
dagvaarding in de nacht van 2 april
onder invloed van sterke drank met
zijn auto op de Ernst Casimirlaan te
Arnhem een paaltje omver gereden.
Amerikaanse
onderscheiding voor
generaal Baretta
President Eisenhower heeft de chef
van de Nederlandse luchtmachtstaf,
luitenant-generaal-vlieger-waarne-
mër A. Baretta benoemd tot com
mandeur in de orde van verdienste.
De bij deze hoge onderscheiding be
horende medaille heeft generaal Ba
retta op de Amerikaanse ambassade
in Den Haag ontvangen uit handen
van de Amerikaanse, ambassadeur,
H. Freeman Matthews.
De onderscheiding is toegekend
wegens bijzondere verdiensten voor
de Amerikaanse luchtmacht en de N.
A.V.O.
Wisselwachter liet wagon
ontsporenf 25 boete geëist
De officier van justitie bij de Rot
terdamse rechtbank eiste dinsdag
i25 boete of tien dagen hechtenis
tegen de 29-jarige stationassistent
D. B^ K. uit Gouda, die hij verant
woordelijk achtte voor het ontsporen
van de laatste wagon van de perso
nentrein Den Haag-Utrecht op het
station te Gouda op 30 april jl. Er
gebeurden geen persoonlijke ongeluk,
ken en er was gee., schade. K. had de
wissel te vroeg omgelegd. De verde
diger voerde aan, dat er geen gevaar
was ontstaan voor het spoorwegver
keer. Verdachte had dan ook alleen
maar een mondelinge berisping van
de spoorwegen gekregen en is op zijn
post gehandhaafd.
KERKNIEUWS
NED. HERV. KERK.
Beroepen te Veenendaal 5e pred. B.
Eysïnga te Barneveld.
Benoemd tot geestelijk verzorger van
het vluchtelingenkamp te Berlijn J. Th.
Haveman te Muntendam.
Aangenomen naar ICollum, voor bijzon
dere werkzaamheden, J. H. Moubrugge,
legerpred. te Deventer; naar Noorden: A.
van der Kooy te Zuilichem
Bedankt voor Piegra Plat en Nicolas
Ned. Antillen. H. Hoekema, luchtmacht-
predikant te Arnhem.
GEREF. KERKEN ART. 31.
Bedankt voor Neede-Elbergen: H. J.
Nijerink te Aduard.
GEREF. GEMEENTEN.
Bedankt voor Leiden: J. W. Kersten te
Genemuiden,
DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP.
Bedankt voor Rottevalle G. Boelinga te
Hollum, "Ameland.
GEREF. KERKEN.
Beroepen te Workum: R. J. Beikema te
Berkum; te Schoonhoven—Willige Lange-
rak': Th. Rienks te Schoondijke.
CHR. GEREF. KERK.
Beroepen te Vlissingen: ds. A. H.
Schippers te Hillegom,
AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS
Betere stemming houdt aan
11 juni 12 juni
Nederland 1955 (3%)
91%
91%
Nederland 1951 (3%)
96% 1.
96%
Nederland 1948 (3%)
90%
91
Nederland 1947 (3%) 3
92
91%
Nederland 1937 3
90%
90%
Dollarlening 1947 3 pet.
91%
91%
Investeringscertificaten 3
95%
95%
Nederland 1962-64 3
95%
95%
Ned Indië 1937 A 3
93%
92%
Grootboek 1946 3
91%
91%
Nat. Handelsbank
129%
130
Ned. Handelmij.
195
195%
A.K.U.
260%
266
Bergh's en Jurgens
284
287
Calvé-Delft
327
333%
Kon. Ned. Hoogovens
317%
330%
Unilever
392 Vs
402
Ned Kabelfabriek
290
295%
Philips
291%
294%
wiit.on-Feijenoord
302
310
Billiton
- 295-
302%
Kon. Petroleum Mij.
776
784%
Amsterdam Rubber
96%
96%
Holland Amerika Lijn
184%
187%
Kon. Paketvaart
178
178
Rotterdamse Lloyd
177
179%
Ned. Scheepvaart Unie
194
196%
Stv. Mij. Nederland
196
195
H.V.A.
113%
115%
Dell Mij.
130%
131
Bank van Ned. Gem.
4%
102%
102%
Bank van Nad. Gem.
-5-10
126
Van Berkels Patent
1141.
114
Centrale Suiker
204
204%
Kon. Mij. De Schelde N.B.
203
205
Baltimore-Ohio
48%
48%
New York Central
37%
Pennsylvania
24%
24%
Anaconda
71%
72%
Bethlehem Steel
144%
145%
General Motors
43
43%
Intern. Nickel
91%
92%
Kennecott
124%
126%
Republic Steel
42%
43%
U.S. Steel
54%
54%
Shell Union
79%
80%
Tide Water
43%
44%
PREMIELENINGEN.
Amsterdam 1951
126
Breda 1954
99
99%
Eindhoven 1954
99%
99%
Enschede 1954
97%
97%
Den Haag 1952 I
117%
118%
Den Haag 1952 II
126
126
Rotterdam 1952 I
120
121
Rotterdaml 952 II
120 b
122%
A.N.P.-ORS RKURSINDICES 1953
100.
8/6
11/6
12/6
Intern, j concc iv
285.46
287.63
291.98
ïndustrle
159.93
160.34
160.97
Scheepvaart
161.77
161.01
162.91
Banken
135.61
135.94
137.41
Ind,fondsen
120.37
120.19
120.93
Algemeen
211.99
213.05
215.61
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN.
AMSTERDAM, 12 juni. Londen
10.65%—10.65%, New York 3.827/s—
3.83Montreal 3.88A—3.88JÜ, Pa
rijs 1.0852','2—1.0862%, Brussel 7.6547
—7.6597, Frankfurt 91.13—91.18, Zü-
rlch 87.22%87.27%, Ztlrich (vrije
francs) 89.36—89.41, Stockholm 73:51
—73.56 Kopenhagen 55.02%—55.07%,
Oslo 53.21—53.26,- Milaan 60.82%—
60.87%, Argentijnse verr. dollar
3.70%—3.00%, Japanse verr. dollar
3.76%—3.77%, Turkse verr. dollar
3.79%—3.79%.
WVVWW^/W(WVWVWWV
BEURSBERICHT.
Het Damrak heeft maandag de stem
ming in Wallstreet goed aangevoeld. Na
dat de internationale fondsen een behoor
lijk herstel boekten werd er, gezien de
vaste stemming in New York, dinsdag
nog een schepje bovenop gegooid. Zo
steeg Kon. Olie van 776 tot 783%, AKU
kwam van 260% op 266 en Philips en Uni
lever verbeterde circa 3 punten. De han
del had echter nog niet veel om het lijf.
Ook de scheepvaartafdeling gaf van een
vrij vaste ondertoon blijk. Het zojuist
verschenen verslag van de KPM werd
gunstig beoordeeld. Voorts maakt het
emissieprospectus van de KNSM gewag
van een goede gang van zaken in 1956. De
actieve schccpvaartaandclcn noteerden
dan ook over het algemeen 2 3 punten
beter.
De Indonesische sector laat nog steeds
verstek gaan. De animo voor cultuurfond
sen ontbreekt zo goed als volkomen en
het aantal transacties dat hier tot stand
komt is dan ook zeer gering. HVA, die
maandag 2 punten inzakte, werd verno
men op 116 (113). Deli en Amsterdam Rub
ber nagenoeg op peil. De beleggingsmarkt
sloot nagenoeg prijshoudend tot iets beter,
alleen de conversielening 1947 was een
fractie luier.
Prolongatie, 3 procent.
Callgeld verhoogd.
Met ingang van zat> 'dag is de ren
te van daggeld verhoogd van 1%
procent tot 1% procent.
Men ziet dit in geldkringen als een
aanpassing van de daggeldrente aan
de gestegen renrestandaard. De laat
ste verhoging dateert van 5 april,
toen het percentage van 1 procent
op 1%, procent werd gebracht.
HOOG EN LAAG WATER
14 juni
Vlissingei:
Terneuzen
Hansweert
Zierikzee
Wemeldinge
U. N.A.P. U.+N.A.P.
6.03
6.32
7.13
7.30
7.46
2.23
2.40
2.50
1.63
1.85
18.23
18.56
19.27
19.47
20.09
2.02
2.20
2.30
1.32
1.53
0.05
0.38
1.11
0.34
0.58
2.22
2.34
2.52
1.74
2.02
12.12
12.45
13.18
13.02
13.16
2.06
1.36
41. De motor kuchte een
paar maal, sloeg weer even
aan en hield er tenslotte
met een eigenaardig, zuch
tend geluld helemaal mee
op.
„Wat een snertmachinel"
riep Okkl.
„Neem mij niet kwalijk,
amigo", sprak de piloot
waardig, „maar dit ls een
uitstekende machine".
„En hij doet het na vijl
minuten al niet meer!" zei
Kappie ontstemd.
„Maar dat is toch dood
gewoon, amigo?" antwoord
de de piloot. „In dit land
doet geen enkele machine
het langer dan vijf minu
ten."
„Maar dat ls toch te do)
om los te lopen!" riep Kap
pie. „Kijk die machine dan
even na, man! Straks ont
snappen de boeven!"
Met tegenzin voldeed de
piloot aan dit verzoek. Hij
klopte een paar keer hoop
vol op het motorblok, maar
dit hielp niet veel.
„Zit er nog wel benzine ln-:
eens in de tank".
„Ge hebt gelijk amigo!" riep de piloot bewonde
rend, „de benzine ls op. Nee maar, wat hebt U dat
roeg Kappie, „kijk
goed aangevoeiu U hebt zeker veel verstand van
machines?"
„Man, praat niet zoveel!" riep Kappie ongeduldig.
„Vul die tank nu maar!"
De piloot greep een reserveblik en goot de inhoud
in de lege tank.
„Ziezo", zei hij, dit zal wel voldoende zijn, om deze
actie tot een roemvol einde te brengen."
De motor sloeg aan en nu ging het in snelle duik
vlucht recht op het valsemuntersscnip af