Produktiecapaciteit van werven verdubbeld van 1947 tot heden RANG KAPPIE ONWIJZE PROFESSOR MAAKTE STANDBEELD VAN ZICHZELF en de BOEVENKAPITEIN PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WOENSDAG 13 JUNI 1956 JAARVERSLAG EXPORT FINANCIERING MAATSCHAPPIJ Scheepsbouwindustrie vroeg om hulp bij exportfinanciering In het jaarverslag over 1955 van de N.V. Export Financiering Maatschappij wordt in het bijzonder melding gemaakt van de Neder landse scheepsbouwindustrie, aangezien een zeer groot gedeelte van de verleende kredieten de export van schepen betreft. Het bouwen van schepen, aldus het verslag, is een vak, dat de Nederlanders zeer goed ligt en Nederlandse schepen zijn, gezien de kwaliteit ervan, over de gehele wereld zeer gewild. Wil de Nederlandse scheepsbouw industrie zich kunnen handhaven op haar tegenwoordige niveau, dan is het noodzakelijk, haar produkten te exporteren. Van onze werven kan worden gezegd, dat zij in het kader van een alom gestimuleerde expansieve industrialisatiepolitiek ten volle aan de verwachtingen hebben voldaan door hun produktiecapaciteit in de periode 1947 tot heden verdubbeld te hebben. De omzet van de scheepsbouw industrie bedraagt niet minder dan 17Y2 van de omzet van de totale metaalindustrie, de personeels sterkte 16 van de personeels sterkte van de totale metaalin dustrie, inclusief de elektrotechni sche industrie; het aandeel van de scheepsbouw in de export van me taal producten is ongeveer 25 Vergelijken wij nu de export van Nederlandse scheepsbouwprodukten met die van het buitenland, dan blijkt volgens recente cijfers, dat 70 van de in Japan in aanbouw zijnde tonnage voor export is be stemd, in Duitsland is dit percenta ge 61, in Frankrijk ongeveer 60 en in Zweden 59; tot eind 1955 bedroeg dit percentage voor Nederland slechts 32. Verwacht kon worden, dat de vlootvernieuwing na de oorlog in ternationaal een probleem van de eerste orde zou zijn. Dit probleem is tijdig ingezien en in Nederland is kort na de oorlog een studiecommis sie ingesteld teneinde een prognose te maken van de maatregelen, die nodig zouden zijn om tot vlootver nieuwing te komen. Deze commissie, waarin de Nederlandse reders uit de aard van de zaak waren vertegen woordigd, heeft een uitvoerig rap port dienaangaande gepubliceerd. Volgens deze prognose zag het ver- nieuwings- en vervangingsprogram ma van Nederlandse tonnage er als volgt uit. In de periode 19531957 was er nodig voor passagiersschepen ÏOO.OOU b.r.t. en voor vrachtschepen 320.000 b.r.t. In de periode 19571960 zou deze tonnage respectievelijk 10.000 en 160.000 moeten bedragen en in de periode 19601963 respectievelijk 62.000 en 220.000 b.r.t. In de jaren 1953, 1954 en 1955 is er echter reeds door onze wei-ven aan Nederland afgeleverd 609.000 b.r.t., waarvan 317.000 b.r.t. tanker tonnage is. In 1955 is er bovendien voor Nederlandse rekening 537.000 b.r.t. (waarvan 330.000 b.r.t. tan kertonnage) aan bouworders door onze werven geboekt. Ondanks de reeds aanzienlijke aflevering van tonnage aan Ne derlandse reders in de periode 1953 t/m 1955, kon er in die pe riode nog 490.000 b.r.t. voor bui tenlandse rekening worden afge leverd. Deze bouwcapaciteit is bereikt door de enorme inspan ningen, die de werven zich hebben getroost om hun produktie-appa- raat te verbeteren en uit te brei- Sanering middenstand Naar aanleiding van het in ons nummer van maandag verschenen ar tikel over voorstellen voor sanering van de middenstand, speciaal de klei ne bedrijven, deelt men ons mede, dat de 3 klassieke landelijke midden standsbonden de Koninklijke, de Christelijke en de R.-K. Midden standsbond volkomen buiten der gelijke saneringsvoorstellen staan en deze met beslistheid afwijzen. Zij zijn hier absoluut tegen. Ter voorkoming van mogelijk mis verstand menen wij goed te doen op deze verklaring met nadruk te wij zen. den en om de produktivïteit op te voeren in de periode 1953 t/m 1955. De toeneming van de afgeleverde tonnage over de gehele wereld, uit gezonderd Rusland, Polen en China blijkt uit de volgende cijfers: 1950 3.254.000 ton; 1951 3.557.000 ton; 1952 4.211.000 ton; 1953 4.938.000 ton; 1954 5.450.000 ton; 1955 4.967.000 ton. Tegelijkertijd is het aandeel van de Nederlandse Koopvaardijvloot in 'iet totaal van de wereldvloot afge- omen van 4,3 in 1939 tot 3,6 in 1954. In 1955 hebben de Neder landse werven orders geboekt tot een totaal van 2,2 X hun jaarlijkse pro duktiecapaciteit. Dit heeft, mede met het oog op de nog af te werken op drachten uit vorige jaren tot ge volg, dat de levering van thans te plaatsen orders eerst over 4 jaren kan worden verwacht. De Nederlandse scheepsbouwin dustrie, aangewezen als zij van ouds her is op het exporteren, heeft een beroep gedaan op de E.F.M. en de Nederlandse Staat om de export van haar produkten te financieren res pectievelijk de aan deze financiering verbonden risico's door middel van polissen van kredietverzekering te doen dekken. Deze faciliteiten staan aan iedere Nederlandse industrie ter beschikking. In het afgelopen boekjaar werd blijkens het jaarverslag door de Ex port Financiering Maatschappij een omvangrijk beroep op de vennoot schap gedaan. Beliep aan het einde van het vorig verslagjaar de kre dietportefeuille naar hoofdsom ge meten circa 177.000.000.aan het einde van dit verslagjaar bedroeg deze portefeuille ruim 471.000.000. Een stijging dus van rond 294.000.000.—. Van het saldo winst ad 1.180.084 (v.j. 781.046) wordt aan de reser ve toegevoegd 236.016 (156.209) en aan reserve diverse doeleinden 792.067 (472.837), waarna een on veranderd dividend wordt voorge steld van 5 procent. De werkzaamheden in de Segeer- straat te Middelburg zijn nog in volle gang. Links, achter de bouwschut- ting, ziet men de toekomstige win kel- 8en woonhuizen (16) in aan bouw en hieruit blijkt tevens welke breedte de Segeerstrdat straks zal (FOTOP.Z.C.) WONDERLIJKE DIERGAARDE IN MUNSTER De hoed: een broedplaats Prinses Margaret van Enge- land, die in gezelschap van de hertog en de hertogin van Gloucester naar Stockholm is n M gereisd om daar de olympische ruite spelen bij te wonen, werd M o" het vliegveld van Stock- holm verwelkomd door prins Bertil van Zweden. Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll voor vogeltjes. Wie op vakantietoeht door Duits land in de buurt van Münster (Westfalen) komt, moet niet ver zuimen, het levenswerk van „de onwijze professor" te bewonderen. Dat is de „Westfalischer Zoologi scher Garten", de Münsterse die rentuin dus, in 1870 gesticht door prof. dr. Hermann Landois, even als zijn vriend Carl Hagenbeek be horende tot de groten in de dier kunde. Hagenbeek echter ontpopte zich als een voortreffelijk koop man, hij wist precies hoe hij zijn dierentuin moest opbouwen, maar de professor haalde de dolste stre ken en, wat de Duitser noemt „Schnurrpfeifereien" uit om zijn ideaal te verwezenlijken. Landois was niets te dol, maar hij deed alles zo origineel en daarnaast verwierf hij zich zoveel faam als se rieus geleerde, dat -hij in geheel Munsterland op de handen werd ge dragen. Ook in de wereldliteratuur heeft zijn naam een goede klank. Het wonderlijke is wel, dat het werk van vele wnze mannen verlo ren gaat, maar dat de resultaten van Landois' bokkesprongen nog heden ten dage de glorie uitmaken van zijn diergaarde. Ge vindt er zijn huis, gril liger nog dan de professor, een ratjetoe van allerlei stijlen, met als bekroning een soort kasteeltoren. Ge vindt er ook een zonderling olifan- tenverblijf; het dier kwam uit India, dus vond Landois het nodig, dat de geslurfde viervoeter een moskee achtig onderkomen kreeg. De onwijze professor richtte verder een toneelvereniging op, bedoeld om het volksdialect m ere te houden en de kas van de Tuin te spekken. Hii schreef er de eerste stukken voor. Vol humor en satyre en ook met zijn ge vreesde spot. De vereniging bestaat nu nog en geeft per jaar dertig tot veertig voorstellingen (voor zalen, tjokvol diergaardeminnaarsdie zo'n 20.000 marken opbrengen. De grootste stunt van de geestige professor was het oprichten van zrjn eigen standbeeld. Compleet in de lange geklede jas, met de hoge hoed op en de lange Duitse prjp in de mond. Landois verzorgde ook zelfs de inwij- ding van zijn beeltenis. De hoge hoed is een broédplaats voor vogeltjes. Prof. Landois liet aan de achterkant- een ronde opening boren en constru eerde het stenen hoofddeksel zo, dat het hemelwater wordt opgevangen om de vogels aan bad- en drinkwater te helpen. Toen wij het vorige week bekeken, was het „logement" in ge bruik. Voor de stenen professor liggen twee oude kanonnen uit de tijd van bisschop Bernard van Galen en aan de „slotmuur" bevinden zich de ge trouwe copieën van de ijzeren kor ven, waarin de bekende wederdoper Jan van Leiden met twee van zijn voorgangers aan de Lambertikirche op de 24ste .juni van 1535 werd opge hangen. De originele martelwerktui gen hangen nog steeds aan deze kerk. Gelukkig zijn er in die Münsterse diergaarde ook prettiger contacten met Nederland te vinden, namelijk twee prachtige tijgers uit de Rotter damse Diergaarde Bljjdorp. Advertentie) U kocht wel eens drups of populair gezegd „zuurtjes" Als U echter naar RANG Cristal fruits vraagt, kunt U veel meer ge nieten. Probeert U eens de fijne smaken: citroen, sinaasappel, frambozen enz. Aan de doorschijnende, kristal-heldere kleuren herkent U direct de frisse, sublieme kwaliteit. Let op de naam RANG op het beschermend omhulsel van ieder „Rangetje". *fre vetsndpmwf. i/aactee&isfe2a/uj. Oe Ba Swe wordt premier van Birma. De Birmaanse Kamer van Afge vaardigden heeft de minister van Landsverdediging Oe Ba Swe tot premier gekozen. Hij volgt als zodanig de 5 dezer af getreden Oe Noe op. Oe Noe is de afgelopen acht jaar, de eerste jaren van het bestaan van Birma als onafhankelijke staat, mi nister-president geweest. Oe Noe had de volksvertegenwoor diging voorgesteld Oe Ba Swe als zijn opvolger te kiezen. Beiden hebben in de vooroorlogse onafhankelijkheids beweging nauw samengewerkt. De 49-jarige Oe Noe, een gelovig Boeddhist, wil zijn „anti-fascistische vrijheidsbond", die bij de in april j.l. in Birma gehouden algemene verkie zingen stemmen aan de communisten heeft verloren, reorganiseren. Men verwacht echter dat hij, als voorzit ter van de bond, die tevens regerings partij is, in feite toch de Birmaanse politiek zal blijven leiden.. Ook prins Bertil: „Nee" De Zweedse prins Bertil die men als toekomstig echtgenoot van prin ses Margaret zag, heeft duidelijk en krachtig verklaard dat alle geruchten daaromtrent naar het rijk der fabe len moesten worden verwezen. Een journalist verklaarde dat hij dat niet teloofde, waarop hofkringen nog dui- elijker zeiden dat dergelijke geruch ten onwaar waren, ergernis gaven en ongewenst waren. Schoolarts veroordeeld De Arnhemse rechtbank heeft de 48-jarige A. van W„ schoolarts uit Brümmen, conform de eis veroor deeld tot zes weken gevangenisstraf en een jaar ontzegging van de rijbe voegdheid. Verdachte had volgens de dagvaarding in de nacht van 2 april onder invloed van sterke drank met zijn auto op de Ernst Casimirlaan te Arnhem een paaltje omver gereden. Amerikaanse onderscheiding voor generaal Baretta President Eisenhower heeft de chef van de Nederlandse luchtmachtstaf, luitenant-generaal-vlieger-waarne- mër A. Baretta benoemd tot com mandeur in de orde van verdienste. De bij deze hoge onderscheiding be horende medaille heeft generaal Ba retta op de Amerikaanse ambassade in Den Haag ontvangen uit handen van de Amerikaanse, ambassadeur, H. Freeman Matthews. De onderscheiding is toegekend wegens bijzondere verdiensten voor de Amerikaanse luchtmacht en de N. A.V.O. Wisselwachter liet wagon ontsporenf 25 boete geëist De officier van justitie bij de Rot terdamse rechtbank eiste dinsdag i25 boete of tien dagen hechtenis tegen de 29-jarige stationassistent D. B^ K. uit Gouda, die hij verant woordelijk achtte voor het ontsporen van de laatste wagon van de perso nentrein Den Haag-Utrecht op het station te Gouda op 30 april jl. Er gebeurden geen persoonlijke ongeluk, ken en er was gee., schade. K. had de wissel te vroeg omgelegd. De verde diger voerde aan, dat er geen gevaar was ontstaan voor het spoorwegver keer. Verdachte had dan ook alleen maar een mondelinge berisping van de spoorwegen gekregen en is op zijn post gehandhaafd. KERKNIEUWS NED. HERV. KERK. Beroepen te Veenendaal 5e pred. B. Eysïnga te Barneveld. Benoemd tot geestelijk verzorger van het vluchtelingenkamp te Berlijn J. Th. Haveman te Muntendam. Aangenomen naar ICollum, voor bijzon dere werkzaamheden, J. H. Moubrugge, legerpred. te Deventer; naar Noorden: A. van der Kooy te Zuilichem Bedankt voor Piegra Plat en Nicolas Ned. Antillen. H. Hoekema, luchtmacht- predikant te Arnhem. GEREF. KERKEN ART. 31. Bedankt voor Neede-Elbergen: H. J. Nijerink te Aduard. GEREF. GEMEENTEN. Bedankt voor Leiden: J. W. Kersten te Genemuiden, DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP. Bedankt voor Rottevalle G. Boelinga te Hollum, "Ameland. GEREF. KERKEN. Beroepen te Workum: R. J. Beikema te Berkum; te Schoonhoven—Willige Lange- rak': Th. Rienks te Schoondijke. CHR. GEREF. KERK. Beroepen te Vlissingen: ds. A. H. Schippers te Hillegom, AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS Betere stemming houdt aan 11 juni 12 juni Nederland 1955 (3%) 91% 91% Nederland 1951 (3%) 96% 1. 96% Nederland 1948 (3%) 90% 91 Nederland 1947 (3%) 3 92 91% Nederland 1937 3 90% 90% Dollarlening 1947 3 pet. 91% 91% Investeringscertificaten 3 95% 95% Nederland 1962-64 3 95% 95% Ned Indië 1937 A 3 93% 92% Grootboek 1946 3 91% 91% Nat. Handelsbank 129% 130 Ned. Handelmij. 195 195% A.K.U. 260% 266 Bergh's en Jurgens 284 287 Calvé-Delft 327 333% Kon. Ned. Hoogovens 317% 330% Unilever 392 Vs 402 Ned Kabelfabriek 290 295% Philips 291% 294% wiit.on-Feijenoord 302 310 Billiton - 295- 302% Kon. Petroleum Mij. 776 784% Amsterdam Rubber 96% 96% Holland Amerika Lijn 184% 187% Kon. Paketvaart 178 178 Rotterdamse Lloyd 177 179% Ned. Scheepvaart Unie 194 196% Stv. Mij. Nederland 196 195 H.V.A. 113% 115% Dell Mij. 130% 131 Bank van Ned. Gem. 4% 102% 102% Bank van Nad. Gem. -5-10 126 Van Berkels Patent 1141. 114 Centrale Suiker 204 204% Kon. Mij. De Schelde N.B. 203 205 Baltimore-Ohio 48% 48% New York Central 37% Pennsylvania 24% 24% Anaconda 71% 72% Bethlehem Steel 144% 145% General Motors 43 43% Intern. Nickel 91% 92% Kennecott 124% 126% Republic Steel 42% 43% U.S. Steel 54% 54% Shell Union 79% 80% Tide Water 43% 44% PREMIELENINGEN. Amsterdam 1951 126 Breda 1954 99 99% Eindhoven 1954 99% 99% Enschede 1954 97% 97% Den Haag 1952 I 117% 118% Den Haag 1952 II 126 126 Rotterdam 1952 I 120 121 Rotterdaml 952 II 120 b 122% A.N.P.-ORS RKURSINDICES 1953 100. 8/6 11/6 12/6 Intern, j concc iv 285.46 287.63 291.98 ïndustrle 159.93 160.34 160.97 Scheepvaart 161.77 161.01 162.91 Banken 135.61 135.94 137.41 Ind,fondsen 120.37 120.19 120.93 Algemeen 211.99 213.05 215.61 Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN. AMSTERDAM, 12 juni. Londen 10.65%—10.65%, New York 3.827/s— 3.83Montreal 3.88A—3.88JÜ, Pa rijs 1.0852','2—1.0862%, Brussel 7.6547 —7.6597, Frankfurt 91.13—91.18, Zü- rlch 87.22%87.27%, Ztlrich (vrije francs) 89.36—89.41, Stockholm 73:51 —73.56 Kopenhagen 55.02%—55.07%, Oslo 53.21—53.26,- Milaan 60.82%— 60.87%, Argentijnse verr. dollar 3.70%—3.00%, Japanse verr. dollar 3.76%—3.77%, Turkse verr. dollar 3.79%—3.79%. WVVWW^/W(WVWVWWV BEURSBERICHT. Het Damrak heeft maandag de stem ming in Wallstreet goed aangevoeld. Na dat de internationale fondsen een behoor lijk herstel boekten werd er, gezien de vaste stemming in New York, dinsdag nog een schepje bovenop gegooid. Zo steeg Kon. Olie van 776 tot 783%, AKU kwam van 260% op 266 en Philips en Uni lever verbeterde circa 3 punten. De han del had echter nog niet veel om het lijf. Ook de scheepvaartafdeling gaf van een vrij vaste ondertoon blijk. Het zojuist verschenen verslag van de KPM werd gunstig beoordeeld. Voorts maakt het emissieprospectus van de KNSM gewag van een goede gang van zaken in 1956. De actieve schccpvaartaandclcn noteerden dan ook over het algemeen 2 3 punten beter. De Indonesische sector laat nog steeds verstek gaan. De animo voor cultuurfond sen ontbreekt zo goed als volkomen en het aantal transacties dat hier tot stand komt is dan ook zeer gering. HVA, die maandag 2 punten inzakte, werd verno men op 116 (113). Deli en Amsterdam Rub ber nagenoeg op peil. De beleggingsmarkt sloot nagenoeg prijshoudend tot iets beter, alleen de conversielening 1947 was een fractie luier. Prolongatie, 3 procent. Callgeld verhoogd. Met ingang van zat> 'dag is de ren te van daggeld verhoogd van 1% procent tot 1% procent. Men ziet dit in geldkringen als een aanpassing van de daggeldrente aan de gestegen renrestandaard. De laat ste verhoging dateert van 5 april, toen het percentage van 1 procent op 1%, procent werd gebracht. HOOG EN LAAG WATER 14 juni Vlissingei: Terneuzen Hansweert Zierikzee Wemeldinge U. N.A.P. U.+N.A.P. 6.03 6.32 7.13 7.30 7.46 2.23 2.40 2.50 1.63 1.85 18.23 18.56 19.27 19.47 20.09 2.02 2.20 2.30 1.32 1.53 0.05 0.38 1.11 0.34 0.58 2.22 2.34 2.52 1.74 2.02 12.12 12.45 13.18 13.02 13.16 2.06 1.36 41. De motor kuchte een paar maal, sloeg weer even aan en hield er tenslotte met een eigenaardig, zuch tend geluld helemaal mee op. „Wat een snertmachinel" riep Okkl. „Neem mij niet kwalijk, amigo", sprak de piloot waardig, „maar dit ls een uitstekende machine". „En hij doet het na vijl minuten al niet meer!" zei Kappie ontstemd. „Maar dat is toch dood gewoon, amigo?" antwoord de de piloot. „In dit land doet geen enkele machine het langer dan vijf minu ten." „Maar dat ls toch te do) om los te lopen!" riep Kap pie. „Kijk die machine dan even na, man! Straks ont snappen de boeven!" Met tegenzin voldeed de piloot aan dit verzoek. Hij klopte een paar keer hoop vol op het motorblok, maar dit hielp niet veel. „Zit er nog wel benzine ln-: eens in de tank". „Ge hebt gelijk amigo!" riep de piloot bewonde rend, „de benzine ls op. Nee maar, wat hebt U dat roeg Kappie, „kijk goed aangevoeiu U hebt zeker veel verstand van machines?" „Man, praat niet zoveel!" riep Kappie ongeduldig. „Vul die tank nu maar!" De piloot greep een reserveblik en goot de inhoud in de lege tank. „Ziezo", zei hij, dit zal wel voldoende zijn, om deze actie tot een roemvol einde te brengen." De motor sloeg aan en nu ging het in snelle duik vlucht recht op het valsemuntersscnip af

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1956 | | pagina 8