Fornara won tijdrit en ontnam
Fantini de rose leiderstrui
KAPPIE
BELANGSTELLING IN ZEELAND
VOOR DE ZWEEFVUEGSPORT
en de BOEVENKAPITEIN
Oponthoud
in oktober
4
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VRIJDAG 1 JUNI 1956
RONDE VAN ITALIË
Wagtmans forceerde zich niet en ging
vier plaatsen omlaag op ranglijst
(Van een speciale verslaggever)
Op het bolwerk San Paolino in Lucca is de pezige Italiaan Pasqnale For
nara door een opgetogen menigte bejubeld als winnaar van de tijdrit en
als nieuwe drager van de rose leiderstrui in de Ronde van Italië. Zijn tijd
voor de 54,5 kilometer lange rit was ruim een minuut sneller gebleken dan
die van zijn naaste belager, die tot verrassing en grote vreugde van het
Italiaanse publiek zijn jonge landgenoot Cleto Maule was en van wie men
een dergelijke prestatie niet bad verwacht. Op de eerste twintig kilometer
van deze etappe hadden de renners, die om de twee minuten vertrokken,
op hun weg, welke niet ver van de kust voerde, een licht windje uit zee in
de rug. In de buurt van de vermaarde scheve toren van Pisa, die op 32,6
kilometer van de start was gelegen, werden tussentijden opgenomen. En
reeds daar bleek, dat Fornara tot de grote kanshebbers zou behoren. Voor
hem noteerde men hier reeds de snelste tijd, n.L 42 minuten 31 seconden.
Dicht bij deze prestatie kwamen Monti met 43 min. 11 sec., De Filippis met
43.11, Maule met 43.20, De Santi met 43.31, Nencini met 43.37; Moser en
Fallarini met 43.43, Fantini met 43.45 en Brankart met 43.49.
heeft hij een behoorlijk tempo gere
den, zonder zich te forceren. Dit heeft
hem vier plaatsen gekost in het alge
meen klassement, waarin hij nu tiende
staat, met 3 minuten 05 sec. achter
stand op de nieuwe leider Fornara.
Uitslagen
De uitslag van de twaalfde etappe
van de Ronde van Italië, een indivi
duele tijdrace van Livorno naar Luc
ca, over 54,5 kilometer, luidt als volgt:
1. Fornara, Italië, 1 uur 11 min. 39
sec., gemiddelde snelheid 45.219 km p.
uur; 2. Maule, Italië, 1.12.513. De
Zoals bekend werden, behalve For
nara, de Belg Brankart en de Zwit
serse specialist Rolf Graf tot de se
rieuze kanshebbers gerekend. Bran
kart slaagde er in een nog altijd eer
volle vierde plaats te bezetten, maar
dit was toch minder dan waarop zijn
ploeggenoten hadden gerekend. Hij
was gehandicapt door steenpuisten,
als gevolg waarvan hij op de rustdag
ook niet had kunnen deelnemen aam
de korte trainingsrit om de spieren
soepel te houden, maar in plaats daar
van in bed moest blijven om zich te
laten verzorgen.
De sensaties van de dag waren de
prestaties van de jonge Italiaanse cou
reurs Maule, die zich op de tweede
plaats nestelde en Giuseppe Fallarini,
die als 22-jarige pas uit de militaire
dienst is gekomen en nu deelneemt
aam de eerste profwedstrijd van zijn
loopbaan.
De Nederlanders
Van de Nederlanders zou Nolten on
getwijfeld een beter resultaat hebben
oeriekt, wanneer hij in de afgelopen
vier dagen niet reeds voor de vierde
maal een andere fiets zou hebben moe
ten berijden. Steeds weer heeft hij
pech ten gevolge van technische man
kementen aan zijn machine. En dit
was uiteraard voor zijn conditie niet
bevorderlijk. Dat hij op deze dag weer
op zijn eigen fiets kon rijden, bracht
hem in de gegeven omstandigheden
niet al te veel voordeel, het was ten
slotte ook weer een verandering.
Wagtmans
Pellenaars had Wagtmans uitdruk
kelijk gewaarschuwd, in de strijd te
gen het uurwerk niet het uiterste van
zijn krachten te vergen.
Wagtmans is immers geen specifieke
tijdrijder en bovendien bevindt hij
zich nog niet helemaal in topvorm,
die hij wil bereiken tegen 5 juli, wan
neer hij te Reims in de Ronde van
Frankrijk zal vertrekken. Daarom
Uitslagen der Zeeuwse
zomeravondcompetitie
De uitslagen van de Zeeuwse zo
meravondvoetbalcompetitie over de
periode 22 tot en met 26 mei luiden:
Goes: SC FordHaringman 23;
Keuringsdienst ZeelandPTT 40;
Typo'sDe Zon 62; Comb. N.S.
VVZB 1—2.
Middelburg: Pingelaars—VSV 3—3.
Sas van Gent: Sasse BoysONA
5—0; CBS—SVG 6—0.
Vlissingen: Groep I: WWSBLV
O—0; PZEM—PVS I 2—1; GPC—
VAW I 2—4; Uiterton—Coal '52 0
5; Groep II; Coal '52 IIPVS II
2—2; VAW UI—VAW H 1—4.
Filippis, Italië, 1.13.19; 4. Brankart,
België, 1.13.37; 5. Nencini, Italië,
1.13.39; 6. Bahamontes, Spanje, 1.13.44;
7. en 8. Moser en Fallarini, beiden Ita
lië, 1.13.48; 9. De Santi, Italië, 1.13.52;
10. Fantini. Italië, 1.13.59; 11. Magni,
Italië, 1.14; 16. Wagtmans, Nederland,
1.14.56; 43. De Groot, Nederland,
1.17.58; 54. Nolten, Nederland ,1.18.29;
77. Stolker, Nederland, 1.20.09; 90.
Schoenmaker, Nederland, 1.21.12; 92.
Van de Brekel, Nederland, 1.21.45.
Na de twaalfde etappe luidt het al
gemeen klassement:
1. Fornara, Italië, 55 uur 14 min. 03
sec.; 2. Fantini, Italië, 55.14.46; 3. Fal
larini, Italië, 55.15.34; 4. Moser, Italië,
55.15.58; 5. Bahamontes, Spanje,
55.16.14; 6. Schaer, Zwitserland,
55.16.48; 7. Astrua, Italië, 55.16.42; 8.
De Filippis, Italië, 55.16.46; 9. Bran
kart, België, 55.17.05; 10. Wagtmans,
Nederland, 55.17.08; 30. Nolten, Ne
derland, 55.28.45; 62. De Groot, Neder
land, 56.03.45; 71. Van de Brekel, Ne
derland, 56.15.46; 74. Stolker, Neder
land, 56.20.0777. Schoenmaker, Ne
derland, 56.21.49.
Doelman brak pols
Tijdens de promotie-wedstrijd Le-
wedorpse BoysRenesse kwam de
keeper van de Boys J. Vermeulen
zodanig te vallen, dat blijkens de
röntgenfoto's de linkerpols gebro
ken is.
De heer Vermeulen zal voor de
eerstkomende twee maanden niet aan
een wedstrijd kunnen deelnemen.
Jammer voor de Boys, die zondag a.s.
een belangrijke wedstrijd voor de
boeg hebben tegen 's Heer Arends-
kerke.
Er bestaat een redelijke kans, dat
binnenkort zweefvliegtuigen boven
Zeeland zullen zeilenWant het jaar
verslag over 1955 van de Koninklij
ke Nederlandse Vereniging voor
Luchtvaart mag dan nog vertellen
„Zeeland' ls thans de enige provincie
zonder zweefvliegactlviteit", er zyn
reeds initiatieven genomen om deze
„luchtige" sport ook hier in te voeren.
Het bevalt de heren T. B. van der
Straaten uit Zierlkzee en Van Oord
utt Haamstede, die de zweefvlleg-
sport al geruime tijd een warm hart
toedragen, reeds lang niet, dat de
thermiek ln Zeeland ongebruikt blijft.
En dus zijn zy de Initiatiefnemers ge
worden om de zweefvliegsport ln Zee
land te introduceren of eigenlijk te
herintroduceren, want voor de oorlog
trok een klein autootje, bygenaamd
het „kacheltje" op het vliegveld Vlis
singen al zweefvliegtuigjes de lucht
ln.
De heren Van Oord en Van der
Straaten hebben enige tijd geleden
reeds contact opgenomen met de ko
ninklijke Nederlandse Vereniging
voor Luchtvaart, maar direct resul
taat had dit contact niet. Het bleek
namelijk, dat deze vereniging alle
vliegtuigen al verhuurd had, terwijl
er ook geen lier beschikbaar was.
Niettemin hebben de initiatiefnemers
de moed niet opgegeven en zij heb
ben van genoemde vereniging mede
werking toegezegd gekregen om de
zweefvliegsport in Zeeland in te voe
ren.
Inmiddels is van de rijksluchtvaart
dienst al de toestemming ontvangen
om het vliegveld Haamstede te ge
bruiken. Weliswaar zullen eerst nog
enkele moeilijkheden overwonnen
moeten worden wat greppels moe
ten bijvoorbeeld nog dichtgegooid
worden maar wat dit betreft kun
nen de bezwaren uit de weg geruimd
worden. De beide Initiatiefnemers zoe
ken nu naar een mogelijkheid om op
korte termijn de beschikking te krij
gen over zweefvliegtuigen. Het ligt
in de bedoeling van ae heren Van
Oord en Van der Straaten een vereni
ging voor Zeeland op te richten.
(Advertentie)
Saarlands elftal
tegen Nederland
Het elftal van Saarland, dat op woens
dag 6 juni in het Olympisch stadion
te Amsterdam tegen de Oranjeploeg
uitkomt, is als volgt samengesteld:
Doel: Borcherding (Saar '05).
Achter: Keck en Puff (beiden 1 F.C.
Saarbrücken).
Midden: Clemens (Saar '05), Lauck
(Borussla Neuklrchen) en Philippi
(1 F.C. Saarbrücken).
Voor: Siedl, Martin, Krleger en
Binkert (allen 1 F.C .Saarbrücken) en
Vollmar (S.V. St.-Ingbert).
Reserves: Neuerburg (Sportfr. Bur-
bach) en Zagel (1 F.C. Saarbrücken).
KERKNIEUWS
Prof. Dijk pleitte voor
verantwoorde liturgie
Op de theologische hogeschooldag
van de Gereformeerde Kerken in
Nederland behandelde professor dr.
K. Dijk, gisteren de vraag „Wat ont-
ontbreekt er in onze erediensten?"
De essentie van de kerkcultus, al
dus prof. Dijk, gaat niet op in een
preek of in wat meer of minder zin
gen. Zij is hierin gelegen dat de lei-
tourgia, de dienst van Gods volk in
de samenkomsten der gemeente, is
de ontmoeting van God met zijn
kerk in Jezus Christus door de Hei
lige Geest. Die gemeenschapsoefe
ning is het voornaamste; God is in
ons midden. Hij spreekt tot ons en
wij tot hem. Aan dit liturgisch be
sef zijn wij helaas veel te veel ont
zonken. Niet een tekort aan gez
fen of ongelukkig orgelspel, maar
et gelovig bewustzijn dat God tot
ons komen wil en wij hem mogen
ontmoeten in alle delen van de li
turgie, ontbreekt maar al te veel.
De gevolgen van deze deformatie
zijn droever dan wij gewoonlijk
vermoeden. Zij openbaren zich in
slordig kerkgaan, oneerbiedigheid',
stijlloohseid en trivialiteit tot in de
preken toe. Dit euvel komt helaas in
onze gebouwen uit want. al kennen
wij geen „gewijde" gebouwen, een
kerk moet kerk zijn, bestemd voor
de Dienst des Heren en men maakt
helaas tegenwoordig toneel- of amu
sements- of gymnastiekzalen, die
ook voor de eredienst kunnen worden
gebruikt.
Ds. J. K. F. Mantz 70 jaar
Vandaag (1 juni) viert ds. J. K. F.
Mantz te Rotterdam-Zuid, emeritus
predikant van de ned. herv. kerk zijn
70ste verjaardag.
Hij werd in de hervormde pastorie
te Breskens geboren, bezocht het ste
delijk gymnasium te Doetinchem en
het christelijk gymnasium te Utrecht,
waar hij ook aan de rijksuniversiteit
studeerde. Nadat kand. Mantz in
1910 door het provinciaal kerkbestuur
van Overijssel was toegelaten tot de
evangeliebediening in de Ned. Herv.
Kerk werd hij op 23 april van het
daaropvolgend jaar door zijn zwager
wijlen ds. J. Nauta van Cillaarshoek
te Hall (classis Apeldoorn) in het
ambt bevestigd. Op 16 september
1917 verwisselde de jubilaris deze ge
meente met die van Biezelinge, van
waar hij op 22 februari 1920 naar
Wolf aartsdijk vertrok.
Jo de Roo zegevierde in
Lootenhulle (België)
De Zeeuwse renner Jo de Roo uit
Schore heeft donderdag in Lotenhulle
(B.) zijn eerste zege in dit seizoen
behaald. Deze rijder verrichtte hier
mee een uitstekende prestatie, want
voor de 120 km lange course waren
ongeveer negentig renners van start
gegaan. In de laatste drie kilometer,
op net ogenblik, dat het compacte pe-
leton zich gereed ging maken voor
een spannende eindrush, flitste Jo de
Roo plotseling weg en wist circa 100
meter voorsprong te nemen. Hoewel
het „veld" heftig reageerde, hand
haafde de Zeeuw zyn voorsprong en
ging zegevierend over de streep.
Ook Piet Rentmeester wist nog een
voorsprong te krijgen, maar zijn
sprong was toch te kort om de Bel
gen, die met het gebruikelijke grote
verzet reden, te kunnen weerstaan.
Hij werd achterhaald. Jan Westdorp
werd zesde en Theo van Wijchen en
Jaap Huissoon zaten in een groep
van twintig renners, die allen op de
achtste plaats werden geklasseerd.
Bram Versluijs en Piet Rentmeester
eindigden onmiddellijk na deze groep.
AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS
Olie verloor rond 5 punten
30 mei
31 mei
Nederland 1955 (3%)
91%
91%
Nederland 1951 (3%)
96%
97
Nederland 1948 (3%)
89
89%
Nederland 1947 (3%) 3
93%
93%
Nederland 1937 3
90%
90%
Dollarlening 1947 3
93
93%
Investeringscertificaten 3
95%
95%
Nederland 1962-64 3
95%
95%
Nederland N.W.S. 2%
73%
Ned. Indië 1937 A 3
92%
92%
Grootboek 1946 3
91%
91%
Nat. Handelsbank
136
136
Ned. Handelmij.
200%
200%
A.K.U.
279%
578%
Bergh's en Jurgens
289
289
Calvé-Delft
354
354
Kon. Ned. Hoogovens
340
340
Unilever
416%
412%
Ned. Kabelfabrlek
315
315
Philips
324%
321%
W il ton-Feij enoor d
310
306
Kon. Petroleum Mij. 815% 795% c.d.
Amsterdam Ruber
101%
100%
Holland Amerika Lijn
196%
198
Kon. Paketvaart
194%
193%
Rotterdamse Lloyd
187
186%
Ned. Scheepvaart Unie
199
200%
Stv. MIJ. Nederland
202%
2023%
H.V.A.
120;%
119%
Deli Mij.
135%
136%
Bank v. Ned. Gem. 4%
102%
103
Van Berkels Patent
119
119
Centrale Suiker
205
204
Baltimore-Ohio
49%
49%
Missouri K.T.
13%
New York Central
39%
Pennsylvania
25%
25
Anaconda
74%
74
Bethlehem Steel
148%
147
General Motors
42%
41%
Intern. Nickel
93%
93%
Kennecott
126%
Republic Steel
44%
44%
U.S. Steel
55%
55%
Shell Union
80
80%
Tide Water
44
43%
PREMIELENIN'GEN
Amsterdam 1951
130
129
Breda 1954
101%
101%
Eindhoven 1954
100
100%
Enschede 1954
103%
's-Gravenhage 1952 I
123%
123
's-Gravenhage 1952 n
131%
130%
Rotterdam 1952 I
124%
Rotterdam 1952 II
125%
124%
Utrecht 1952
109 1.
108
ANP—CBS BEURSINDICES
1953
100
29/5
30/5
31/5
Intern, concerns 303.88
306.68
304.01
Industrie 188.97
169.27
169.27
Scheepvaart. 166.34
168.63
169.39
Banken 143.44
142,95
142.63
Ind. fondsen 129.28
129.82
129.00
Algemeen
224.87 226.57
5.24
Wall Street Is woensdag gesloten geble
ven, zodat de Amsterdamse Effectenbeurs
op eigen kompas moest varen. Het pu
bliek en de beroepshandel voelden er ech
ter weinig voor tot grote transacties over
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN.
Amsterdam, 31 mei. Londen 10.66%
—10.67, New York 3.827/s—3.03%,
Montreal 3.87%—3.87%, Parijs
1.0847%—1,0857%, Brussel 7.65—
7.65%, Frankfurt 91.07%—91.12V2,
Zürich 87.12%—87.18, Zürich (vrije
francs) 89.33—89.38, Stockholm 73.48
—73.53, Kopenhagen 54.97%—55.02%,
Oslo 53.28%—53.33%, Milaan 60.80%,
60.58%, Argentijnse verrekenings
dollar 3.79%—3.79%, Japanse verre
keningsdollar 3.76%—3.77%, Turkse
verrekeningsdollar 3.793.79
te gaan en het gevolg hiervan was dat de
beurs een uitermate lusteloos verloop had.
Kon. Olie noteerde donderdag ex 14
slotdlvldend en daalde hierbij tot 796,
hetgeen neerkomt op een verlies van cir
ca 5 punten. De overige internationale
soorten konden het aanvankelijk aardig
bolwerken, doch wegens onvoldoende or
ders brokkelden de koersen ook hier in
lichte mate af. De koersverschillen ble
ven echter beperkt tot 1 3 punten.
De scheepvaartsector had een Iets
vriendelijker verloop,» waarbij een lichte
stimulans uitging van het zo Juist ver
schenen verslag der Nederlandse Reders
vereniging. De actieve soorten boekten
over het algemeen een winst van 2 k 3
punten. Op de cultuurafdeling viel weder
om weinig te beleven. Verenigde Deli was
een fractie beter, H.V.A. en Amsterdam
Rubber verloren een kleinigheid. Het ver
slag van de Internatio was reeds gedeel
telijk ter beurze bekend en de mededelin
gen maakten op de beurs een pessimisti
sche indruk. De betreffende aandelen
werden 5 punten lager geadviseerd op cir
ca 140. Van een duidelijk herstel op ds
staatsfondsenmarkt valt nog niet veel te
bespeuren, maar 's middags ging het niet
verder de benedenwaartse richting in, In
tegendeel, de belangrijkste guldensbeleg
gingen verbeterden een kleinigheid.
Prolongatie 3 pet.
Verst komende deelnemer
De heer C. de Leeuw uit Middel
burg heeft deelgenomen aan een ral
ly naar Hyères in Frankrijk Dins
dagmorgen vroeg startte hij in de
Zeeuwse hoofdstad. Bij de prijsuitrei
king kreeg hij de prjjs voor de deel
nemer, die van de verst afgelegen
plaats kwam. Onverdiend was die
prijs zeker niet, want de heer De
Leeuw moest 1640 kilometer afleg
gen voor hij in Hyères arriveerde.
(Advertentie)
HEDEN, VRIJDAG 1 JUNI
zullen ter beurze van Amsterdam worden geïntroduceerd
certificaten van aandelen
FRUEHAUF TRAILER COMPANY
Fruehauf Tralier Company is de voornaamste producente van
opleggers yoor bet voortdurend toenemende wegvervoer. Zij
vervaardigt ca. 45% van de gehele afzet van opleggers in de
Verenigde Staten en Canada.
Rendement (rekening houdend met de voor 1956 reeds gedecla
reerde 8stock-dividend): momenteel ruim 11%
Introductiekoets ca. 34% of:
f 1.320,30 per certificaat van 10 aandelen,
f 610,23 per certificaat van 5 aandelen.
BOSCH CO.
31. „Pak die schavuiten!"
bulderde Bull Dozer. „Ik
laat ze allebei kielhalen)
Spreek me niet tegen, wat
hamer!"
„Maak dat Je wegkomt,
Okkil" riep Kapple en zelf
gaf hij meteen, het goede
voorbeeld.
Maar daar sprong Buil
Dozer reeds toe. Zwaar
kwamen zijn grove handen
neer op Kapple's schouders.
Okki begreep, dat ze zo niet
de minste kans hadden om
te ontsnappen. Bliksemsnel
greep hij de zware haak,
die aan de hijskabel hing
en haakte deze door de
broekriem van de boef.
„HALEN!" riep hij naar
boven.
Dit bevel werd domweg
uitgevoerd. De kabel span
de zich en voor hij wist, wat
hem overkwam, zweefde
kapitein Bull Dozer sparte
lend omhoog.
„Hela! Laat los!" brulde
hij, „doorgeteerde uilskui
kens, wat doen jullie nou? Laat me zakkenl Spreek
me niet tegen, wat hamer!"
Er ontstond een algemene verwarring, waar Kap-
„Goed gedaan, Okki", prees Kappie. „En nu als de
54
De man keek mil geërgerd aan.
„Deze dingen zullen wij zelf wel
bepalen", zei hij. Toen draaide hij
zich met een ruk om en verdween
in de keuken.
Toen ik die zondag met Laura
naar de kerk ging, bleef ik, direct
bij de ingang, met een schok staan.
Aan mijn rechterzijde, op een paar
meter afstand, zat Marian. Zij zag
mij niet.
Ik beduidde Laura door te lopen
naar haar eigen vaste plaats. Zij
volgde mijn wenk terstond op.
Marian keek mij verbaasd aan,
toen ik naast haar in de bank
schoof. Ik stak haar mijn hand toe.
„Ben je al terug, kind?" vroeg ik.
„Ja .dokter. Ik voel mij weer zo
goed. Ik ben gisteravond gekomen.
Morgen ga ik weer naar school".
Ik drukte nogmaals haar hand.
„Mooi", zei ik.
Op dat ogenblik zette Maarten
FEUILLETON
door
MENNO DE MUNCK
het voorspel in. Zij hief het hoofd,
in de richting van het orgel. Even
gleed een schaduw over naar ge
zicht. Toen keek zij mij aan:
„Maarten", fluisterde zij.
Ik vroeg mij niet af, op welke
toon mevr. Punter haar dit zou heb
ben verteld. Het kwam er niet op
aan. Haar hele gedrag wees er op,
dat deze vrouw naar niet meer kon
bezeren. Zij had het reeds overwon
nen, en ook de laatste spin zou op
de duur haar scherpte verliezen.
Als tekst had dominee Kamphoff
een gedeelte uit het twaalfde hoofd
stuk van Mattheüs gekozen. Hij
sprak over het vijf en dertigste
vers; ,,De goede mens brengt goede
dingen voort uit de goede schat des
harten, en de boze mens brengt boze
dingen voort uit de boze schat des
harten".
Het was heel stil in de kerk toen
hij sprak; het scheen, alsof allen de
ze dienst als een bijzondere be
schouwden. De stem van de predi
kant klonk rustig en beheerst; ik
kreeg het gevoel, dat het spreken
hem niet de minste inspanning
kostte, terwijl hij toch In de verste
hoek van het kerkgebouw verstaan
baar was. Hij sprak over onze
zwakheden en over ons gebrek aan
vertrouwen, dat ons zo vaak kan
bekruipen ons gebrek aan geloof
in de goede dingen, en ons gebrek
aan zelfkennis en aan werkelijke
liefde, wanneer het boze de over
hand in ons krijgt.
Enkele banken voor mij zat me
vrouw Motte. Zij luisterde aandach
tig hoeveel van hetgeen de predi
kant zei, zou werkelijk tot haar
doordringen
Op enige plaatsen afstand van
haar zaten Lydia en Britta. Geheel
rechts van mij, onder een der boog
vensters, merkte ik de notarisklerk
op. Hij zat met gebogen hoofd.
Ik vroeg mij af, of hij misschien
sliep. Ziin zuster zag ik niet
Het bleef heel lang stil ln de
kerk, toen Maarten het naspel in
zette. De eerste ogenblikken stond
er niemand op. Toen er eindelijk
mensen van hun plaatsen verrezen,
geschiedde dit zo stil, dat het bijna
niet opviel.
De meesten waren al heengegaan,
toen Marian zich bewoog. Het orgel
MlllllllllllllllltllllllM
Vandaag kunt U het slot lezen m
van het feuilleton „Oponthoud
in oktober". Morgen publiceren f§
wij het eerste deel van een m
j nieuw verhaal, getiteld „Avon- n
tuur in de residentie" en ge-
schreven door Tjeerd Adema.
i Degenen, die reeds eerder een
verhaal van Tjeerd Adema la-
zen, zullen ongetwijfeld met n
i spanning dit nieuwe feuilleton j|
tegemoet zien. Vooral de he-
ren zullen het prettig vinden
dit keer een wat pittiger ver- n
haal dan gewoonlijk aan te
treffen,
mimiminimum
zweeg, merkte ik, maar het was
alsof ik het nog steeds hoorde. Me
vrouw Motte was al verdwenen,
evenals de notarisklerk. Laura stond
aan het begin van de bank, waarin
ik met Marian zat. Ik wenkte haar
maar vast te gaan. Samen met Ma
rian liep ik naar buiten. Ik verge
zelde haar tot de achterzijde van de
kerk. Daar namen wij met een
handdruk afscheid. Toen ik haar
nakeek, zag Ik ook aan de wijze,
waarop zij liep, dat zij haar oude
rust bijna teruggevonden had.
Lydia en ik brachten Maarten en
Britta die maandag naar het dichtst
bijzijnde spoorwegstation. We gin-
?en met de auto, omstreeks lunch-
ijd. Het was een tocht van ruim een
uur.
Lydia en ik spraken niet toen wij
terugreden. Er was geen ruimte
voor. Ik dacht aan ae glimlach,
waarmee zij hen gekust had bij het
afscheid. En zij Had het zin haar
gedachten af te leiden?
Wij lunchten samen in het nota
rishuis. Bij mijn vertrek, toen wij in
de hall stonden, hield zij myn hand,
die de deur wilde openen terug. Zij
nam mijn gezicht tussen haar han
den en trok mij naar zich toe. Zij
kuste mij, als in de nacht van
Maartens geboorte. Toen liep zij
haastig naar binnen. Zij was ver
dwenen, voor mijn hand opnieuw de
knop van de buitendeur had bereikt.
Drie maanden is dat alles gele
den, maar het lijkt nog zo dichtbij.
De berichten, die ons van hen berei
ken zijn zeer geruststellend. Zal dit
zo blijven? Ik weet het niet. Ik kan
het alleen maar hopen. Maar het is
een rustige gedachte, dat Britta hem
zeker zal kunnen opvangen, wan
neer het ooit gebeurt, dat de ziekte
zich herhaalt en hem ten onder
tracht te brengen.
Ik denk ook veel aan mevrouw
Motte, de laatste tijd en aan de zus
ter van de notarisklerk. Ik kan dat
nu doen zonder boosheid en zonder
spot. Wij zien het nutteloze hiervan
zo weinig in, als wij druk bezig
zijn, maar in de stilte van een zij
kamer, waar men als oud man, die
zijn laatste aardse schikkingen
heeft getroffen, het grootste gedeel
te van zyn dagen slijt, is er voor
spot en boosheid nog maar zo wei
nig plaats. Er is alleen maar stilte
de milde stilte van een laatste
verwachting, die ons deel wordt, na
een jachtig leven van de ene mens
naar de andere. Vooral in dit jaar
getijde, waarin de duisternis vroeg
valt en het licht pas laat aan de
kim verschijnt.
De straat voor mijn huis is zeer
stil in deze dagen, stiller nog dan
gewoonlijk, wanneer de kinderen
voorbij zijn gegaan. Deze middag
zal ik hen niet zien, en Marian
evenmin. Zij is nog niet terug van
de kerstvakantie en de meeste
moeders houden hun kleintjes bin
nen op dit uur; nu de lantaarns
reeds gaan branden onder dc laag
hangende lucht, die een diepe,
egaal-grijze kleur begint te krijgen.
Het zal zeker nog sneeuwen gaan,
vanavond of vannacht.
EINDE.