Fornara won tijdrit en ontnam Fantini de rose leiderstrui KAPPIE BELANGSTELLING IN ZEELAND VOOR DE ZWEEFVUEGSPORT en de BOEVENKAPITEIN Oponthoud in oktober 4 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 1 JUNI 1956 RONDE VAN ITALIË Wagtmans forceerde zich niet en ging vier plaatsen omlaag op ranglijst (Van een speciale verslaggever) Op het bolwerk San Paolino in Lucca is de pezige Italiaan Pasqnale For nara door een opgetogen menigte bejubeld als winnaar van de tijdrit en als nieuwe drager van de rose leiderstrui in de Ronde van Italië. Zijn tijd voor de 54,5 kilometer lange rit was ruim een minuut sneller gebleken dan die van zijn naaste belager, die tot verrassing en grote vreugde van het Italiaanse publiek zijn jonge landgenoot Cleto Maule was en van wie men een dergelijke prestatie niet bad verwacht. Op de eerste twintig kilometer van deze etappe hadden de renners, die om de twee minuten vertrokken, op hun weg, welke niet ver van de kust voerde, een licht windje uit zee in de rug. In de buurt van de vermaarde scheve toren van Pisa, die op 32,6 kilometer van de start was gelegen, werden tussentijden opgenomen. En reeds daar bleek, dat Fornara tot de grote kanshebbers zou behoren. Voor hem noteerde men hier reeds de snelste tijd, n.L 42 minuten 31 seconden. Dicht bij deze prestatie kwamen Monti met 43 min. 11 sec., De Filippis met 43.11, Maule met 43.20, De Santi met 43.31, Nencini met 43.37; Moser en Fallarini met 43.43, Fantini met 43.45 en Brankart met 43.49. heeft hij een behoorlijk tempo gere den, zonder zich te forceren. Dit heeft hem vier plaatsen gekost in het alge meen klassement, waarin hij nu tiende staat, met 3 minuten 05 sec. achter stand op de nieuwe leider Fornara. Uitslagen De uitslag van de twaalfde etappe van de Ronde van Italië, een indivi duele tijdrace van Livorno naar Luc ca, over 54,5 kilometer, luidt als volgt: 1. Fornara, Italië, 1 uur 11 min. 39 sec., gemiddelde snelheid 45.219 km p. uur; 2. Maule, Italië, 1.12.513. De Zoals bekend werden, behalve For nara, de Belg Brankart en de Zwit serse specialist Rolf Graf tot de se rieuze kanshebbers gerekend. Bran kart slaagde er in een nog altijd eer volle vierde plaats te bezetten, maar dit was toch minder dan waarop zijn ploeggenoten hadden gerekend. Hij was gehandicapt door steenpuisten, als gevolg waarvan hij op de rustdag ook niet had kunnen deelnemen aam de korte trainingsrit om de spieren soepel te houden, maar in plaats daar van in bed moest blijven om zich te laten verzorgen. De sensaties van de dag waren de prestaties van de jonge Italiaanse cou reurs Maule, die zich op de tweede plaats nestelde en Giuseppe Fallarini, die als 22-jarige pas uit de militaire dienst is gekomen en nu deelneemt aam de eerste profwedstrijd van zijn loopbaan. De Nederlanders Van de Nederlanders zou Nolten on getwijfeld een beter resultaat hebben oeriekt, wanneer hij in de afgelopen vier dagen niet reeds voor de vierde maal een andere fiets zou hebben moe ten berijden. Steeds weer heeft hij pech ten gevolge van technische man kementen aan zijn machine. En dit was uiteraard voor zijn conditie niet bevorderlijk. Dat hij op deze dag weer op zijn eigen fiets kon rijden, bracht hem in de gegeven omstandigheden niet al te veel voordeel, het was ten slotte ook weer een verandering. Wagtmans Pellenaars had Wagtmans uitdruk kelijk gewaarschuwd, in de strijd te gen het uurwerk niet het uiterste van zijn krachten te vergen. Wagtmans is immers geen specifieke tijdrijder en bovendien bevindt hij zich nog niet helemaal in topvorm, die hij wil bereiken tegen 5 juli, wan neer hij te Reims in de Ronde van Frankrijk zal vertrekken. Daarom Uitslagen der Zeeuwse zomeravondcompetitie De uitslagen van de Zeeuwse zo meravondvoetbalcompetitie over de periode 22 tot en met 26 mei luiden: Goes: SC FordHaringman 23; Keuringsdienst ZeelandPTT 40; Typo'sDe Zon 62; Comb. N.S. VVZB 1—2. Middelburg: Pingelaars—VSV 3—3. Sas van Gent: Sasse BoysONA 5—0; CBS—SVG 6—0. Vlissingen: Groep I: WWSBLV O—0; PZEM—PVS I 2—1; GPC— VAW I 2—4; Uiterton—Coal '52 0 5; Groep II; Coal '52 IIPVS II 2—2; VAW UI—VAW H 1—4. Filippis, Italië, 1.13.19; 4. Brankart, België, 1.13.37; 5. Nencini, Italië, 1.13.39; 6. Bahamontes, Spanje, 1.13.44; 7. en 8. Moser en Fallarini, beiden Ita lië, 1.13.48; 9. De Santi, Italië, 1.13.52; 10. Fantini. Italië, 1.13.59; 11. Magni, Italië, 1.14; 16. Wagtmans, Nederland, 1.14.56; 43. De Groot, Nederland, 1.17.58; 54. Nolten, Nederland ,1.18.29; 77. Stolker, Nederland, 1.20.09; 90. Schoenmaker, Nederland, 1.21.12; 92. Van de Brekel, Nederland, 1.21.45. Na de twaalfde etappe luidt het al gemeen klassement: 1. Fornara, Italië, 55 uur 14 min. 03 sec.; 2. Fantini, Italië, 55.14.46; 3. Fal larini, Italië, 55.15.34; 4. Moser, Italië, 55.15.58; 5. Bahamontes, Spanje, 55.16.14; 6. Schaer, Zwitserland, 55.16.48; 7. Astrua, Italië, 55.16.42; 8. De Filippis, Italië, 55.16.46; 9. Bran kart, België, 55.17.05; 10. Wagtmans, Nederland, 55.17.08; 30. Nolten, Ne derland, 55.28.45; 62. De Groot, Neder land, 56.03.45; 71. Van de Brekel, Ne derland, 56.15.46; 74. Stolker, Neder land, 56.20.0777. Schoenmaker, Ne derland, 56.21.49. Doelman brak pols Tijdens de promotie-wedstrijd Le- wedorpse BoysRenesse kwam de keeper van de Boys J. Vermeulen zodanig te vallen, dat blijkens de röntgenfoto's de linkerpols gebro ken is. De heer Vermeulen zal voor de eerstkomende twee maanden niet aan een wedstrijd kunnen deelnemen. Jammer voor de Boys, die zondag a.s. een belangrijke wedstrijd voor de boeg hebben tegen 's Heer Arends- kerke. Er bestaat een redelijke kans, dat binnenkort zweefvliegtuigen boven Zeeland zullen zeilenWant het jaar verslag over 1955 van de Koninklij ke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart mag dan nog vertellen „Zeeland' ls thans de enige provincie zonder zweefvliegactlviteit", er zyn reeds initiatieven genomen om deze „luchtige" sport ook hier in te voeren. Het bevalt de heren T. B. van der Straaten uit Zierlkzee en Van Oord utt Haamstede, die de zweefvlleg- sport al geruime tijd een warm hart toedragen, reeds lang niet, dat de thermiek ln Zeeland ongebruikt blijft. En dus zijn zy de Initiatiefnemers ge worden om de zweefvliegsport ln Zee land te introduceren of eigenlijk te herintroduceren, want voor de oorlog trok een klein autootje, bygenaamd het „kacheltje" op het vliegveld Vlis singen al zweefvliegtuigjes de lucht ln. De heren Van Oord en Van der Straaten hebben enige tijd geleden reeds contact opgenomen met de ko ninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart, maar direct resul taat had dit contact niet. Het bleek namelijk, dat deze vereniging alle vliegtuigen al verhuurd had, terwijl er ook geen lier beschikbaar was. Niettemin hebben de initiatiefnemers de moed niet opgegeven en zij heb ben van genoemde vereniging mede werking toegezegd gekregen om de zweefvliegsport in Zeeland in te voe ren. Inmiddels is van de rijksluchtvaart dienst al de toestemming ontvangen om het vliegveld Haamstede te ge bruiken. Weliswaar zullen eerst nog enkele moeilijkheden overwonnen moeten worden wat greppels moe ten bijvoorbeeld nog dichtgegooid worden maar wat dit betreft kun nen de bezwaren uit de weg geruimd worden. De beide Initiatiefnemers zoe ken nu naar een mogelijkheid om op korte termijn de beschikking te krij gen over zweefvliegtuigen. Het ligt in de bedoeling van ae heren Van Oord en Van der Straaten een vereni ging voor Zeeland op te richten. (Advertentie) Saarlands elftal tegen Nederland Het elftal van Saarland, dat op woens dag 6 juni in het Olympisch stadion te Amsterdam tegen de Oranjeploeg uitkomt, is als volgt samengesteld: Doel: Borcherding (Saar '05). Achter: Keck en Puff (beiden 1 F.C. Saarbrücken). Midden: Clemens (Saar '05), Lauck (Borussla Neuklrchen) en Philippi (1 F.C. Saarbrücken). Voor: Siedl, Martin, Krleger en Binkert (allen 1 F.C .Saarbrücken) en Vollmar (S.V. St.-Ingbert). Reserves: Neuerburg (Sportfr. Bur- bach) en Zagel (1 F.C. Saarbrücken). KERKNIEUWS Prof. Dijk pleitte voor verantwoorde liturgie Op de theologische hogeschooldag van de Gereformeerde Kerken in Nederland behandelde professor dr. K. Dijk, gisteren de vraag „Wat ont- ontbreekt er in onze erediensten?" De essentie van de kerkcultus, al dus prof. Dijk, gaat niet op in een preek of in wat meer of minder zin gen. Zij is hierin gelegen dat de lei- tourgia, de dienst van Gods volk in de samenkomsten der gemeente, is de ontmoeting van God met zijn kerk in Jezus Christus door de Hei lige Geest. Die gemeenschapsoefe ning is het voornaamste; God is in ons midden. Hij spreekt tot ons en wij tot hem. Aan dit liturgisch be sef zijn wij helaas veel te veel ont zonken. Niet een tekort aan gez fen of ongelukkig orgelspel, maar et gelovig bewustzijn dat God tot ons komen wil en wij hem mogen ontmoeten in alle delen van de li turgie, ontbreekt maar al te veel. De gevolgen van deze deformatie zijn droever dan wij gewoonlijk vermoeden. Zij openbaren zich in slordig kerkgaan, oneerbiedigheid', stijlloohseid en trivialiteit tot in de preken toe. Dit euvel komt helaas in onze gebouwen uit want. al kennen wij geen „gewijde" gebouwen, een kerk moet kerk zijn, bestemd voor de Dienst des Heren en men maakt helaas tegenwoordig toneel- of amu sements- of gymnastiekzalen, die ook voor de eredienst kunnen worden gebruikt. Ds. J. K. F. Mantz 70 jaar Vandaag (1 juni) viert ds. J. K. F. Mantz te Rotterdam-Zuid, emeritus predikant van de ned. herv. kerk zijn 70ste verjaardag. Hij werd in de hervormde pastorie te Breskens geboren, bezocht het ste delijk gymnasium te Doetinchem en het christelijk gymnasium te Utrecht, waar hij ook aan de rijksuniversiteit studeerde. Nadat kand. Mantz in 1910 door het provinciaal kerkbestuur van Overijssel was toegelaten tot de evangeliebediening in de Ned. Herv. Kerk werd hij op 23 april van het daaropvolgend jaar door zijn zwager wijlen ds. J. Nauta van Cillaarshoek te Hall (classis Apeldoorn) in het ambt bevestigd. Op 16 september 1917 verwisselde de jubilaris deze ge meente met die van Biezelinge, van waar hij op 22 februari 1920 naar Wolf aartsdijk vertrok. Jo de Roo zegevierde in Lootenhulle (België) De Zeeuwse renner Jo de Roo uit Schore heeft donderdag in Lotenhulle (B.) zijn eerste zege in dit seizoen behaald. Deze rijder verrichtte hier mee een uitstekende prestatie, want voor de 120 km lange course waren ongeveer negentig renners van start gegaan. In de laatste drie kilometer, op net ogenblik, dat het compacte pe- leton zich gereed ging maken voor een spannende eindrush, flitste Jo de Roo plotseling weg en wist circa 100 meter voorsprong te nemen. Hoewel het „veld" heftig reageerde, hand haafde de Zeeuw zyn voorsprong en ging zegevierend over de streep. Ook Piet Rentmeester wist nog een voorsprong te krijgen, maar zijn sprong was toch te kort om de Bel gen, die met het gebruikelijke grote verzet reden, te kunnen weerstaan. Hij werd achterhaald. Jan Westdorp werd zesde en Theo van Wijchen en Jaap Huissoon zaten in een groep van twintig renners, die allen op de achtste plaats werden geklasseerd. Bram Versluijs en Piet Rentmeester eindigden onmiddellijk na deze groep. AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS Olie verloor rond 5 punten 30 mei 31 mei Nederland 1955 (3%) 91% 91% Nederland 1951 (3%) 96% 97 Nederland 1948 (3%) 89 89% Nederland 1947 (3%) 3 93% 93% Nederland 1937 3 90% 90% Dollarlening 1947 3 93 93% Investeringscertificaten 3 95% 95% Nederland 1962-64 3 95% 95% Nederland N.W.S. 2% 73% Ned. Indië 1937 A 3 92% 92% Grootboek 1946 3 91% 91% Nat. Handelsbank 136 136 Ned. Handelmij. 200% 200% A.K.U. 279% 578% Bergh's en Jurgens 289 289 Calvé-Delft 354 354 Kon. Ned. Hoogovens 340 340 Unilever 416% 412% Ned. Kabelfabrlek 315 315 Philips 324% 321% W il ton-Feij enoor d 310 306 Kon. Petroleum Mij. 815% 795% c.d. Amsterdam Ruber 101% 100% Holland Amerika Lijn 196% 198 Kon. Paketvaart 194% 193% Rotterdamse Lloyd 187 186% Ned. Scheepvaart Unie 199 200% Stv. MIJ. Nederland 202% 2023% H.V.A. 120;% 119% Deli Mij. 135% 136% Bank v. Ned. Gem. 4% 102% 103 Van Berkels Patent 119 119 Centrale Suiker 205 204 Baltimore-Ohio 49% 49% Missouri K.T. 13% New York Central 39% Pennsylvania 25% 25 Anaconda 74% 74 Bethlehem Steel 148% 147 General Motors 42% 41% Intern. Nickel 93% 93% Kennecott 126% Republic Steel 44% 44% U.S. Steel 55% 55% Shell Union 80 80% Tide Water 44 43% PREMIELENIN'GEN Amsterdam 1951 130 129 Breda 1954 101% 101% Eindhoven 1954 100 100% Enschede 1954 103% 's-Gravenhage 1952 I 123% 123 's-Gravenhage 1952 n 131% 130% Rotterdam 1952 I 124% Rotterdam 1952 II 125% 124% Utrecht 1952 109 1. 108 ANP—CBS BEURSINDICES 1953 100 29/5 30/5 31/5 Intern, concerns 303.88 306.68 304.01 Industrie 188.97 169.27 169.27 Scheepvaart. 166.34 168.63 169.39 Banken 143.44 142,95 142.63 Ind. fondsen 129.28 129.82 129.00 Algemeen 224.87 226.57 5.24 Wall Street Is woensdag gesloten geble ven, zodat de Amsterdamse Effectenbeurs op eigen kompas moest varen. Het pu bliek en de beroepshandel voelden er ech ter weinig voor tot grote transacties over Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN. Amsterdam, 31 mei. Londen 10.66% —10.67, New York 3.827/s—3.03%, Montreal 3.87%—3.87%, Parijs 1.0847%—1,0857%, Brussel 7.65— 7.65%, Frankfurt 91.07%—91.12V2, Zürich 87.12%—87.18, Zürich (vrije francs) 89.33—89.38, Stockholm 73.48 —73.53, Kopenhagen 54.97%—55.02%, Oslo 53.28%—53.33%, Milaan 60.80%, 60.58%, Argentijnse verrekenings dollar 3.79%—3.79%, Japanse verre keningsdollar 3.76%—3.77%, Turkse verrekeningsdollar 3.793.79 te gaan en het gevolg hiervan was dat de beurs een uitermate lusteloos verloop had. Kon. Olie noteerde donderdag ex 14 slotdlvldend en daalde hierbij tot 796, hetgeen neerkomt op een verlies van cir ca 5 punten. De overige internationale soorten konden het aanvankelijk aardig bolwerken, doch wegens onvoldoende or ders brokkelden de koersen ook hier in lichte mate af. De koersverschillen ble ven echter beperkt tot 1 3 punten. De scheepvaartsector had een Iets vriendelijker verloop,» waarbij een lichte stimulans uitging van het zo Juist ver schenen verslag der Nederlandse Reders vereniging. De actieve soorten boekten over het algemeen een winst van 2 k 3 punten. Op de cultuurafdeling viel weder om weinig te beleven. Verenigde Deli was een fractie beter, H.V.A. en Amsterdam Rubber verloren een kleinigheid. Het ver slag van de Internatio was reeds gedeel telijk ter beurze bekend en de mededelin gen maakten op de beurs een pessimisti sche indruk. De betreffende aandelen werden 5 punten lager geadviseerd op cir ca 140. Van een duidelijk herstel op ds staatsfondsenmarkt valt nog niet veel te bespeuren, maar 's middags ging het niet verder de benedenwaartse richting in, In tegendeel, de belangrijkste guldensbeleg gingen verbeterden een kleinigheid. Prolongatie 3 pet. Verst komende deelnemer De heer C. de Leeuw uit Middel burg heeft deelgenomen aan een ral ly naar Hyères in Frankrijk Dins dagmorgen vroeg startte hij in de Zeeuwse hoofdstad. Bij de prijsuitrei king kreeg hij de prjjs voor de deel nemer, die van de verst afgelegen plaats kwam. Onverdiend was die prijs zeker niet, want de heer De Leeuw moest 1640 kilometer afleg gen voor hij in Hyères arriveerde. (Advertentie) HEDEN, VRIJDAG 1 JUNI zullen ter beurze van Amsterdam worden geïntroduceerd certificaten van aandelen FRUEHAUF TRAILER COMPANY Fruehauf Tralier Company is de voornaamste producente van opleggers yoor bet voortdurend toenemende wegvervoer. Zij vervaardigt ca. 45% van de gehele afzet van opleggers in de Verenigde Staten en Canada. Rendement (rekening houdend met de voor 1956 reeds gedecla reerde 8stock-dividend): momenteel ruim 11% Introductiekoets ca. 34% of: f 1.320,30 per certificaat van 10 aandelen, f 610,23 per certificaat van 5 aandelen. BOSCH CO. 31. „Pak die schavuiten!" bulderde Bull Dozer. „Ik laat ze allebei kielhalen) Spreek me niet tegen, wat hamer!" „Maak dat Je wegkomt, Okkil" riep Kapple en zelf gaf hij meteen, het goede voorbeeld. Maar daar sprong Buil Dozer reeds toe. Zwaar kwamen zijn grove handen neer op Kapple's schouders. Okki begreep, dat ze zo niet de minste kans hadden om te ontsnappen. Bliksemsnel greep hij de zware haak, die aan de hijskabel hing en haakte deze door de broekriem van de boef. „HALEN!" riep hij naar boven. Dit bevel werd domweg uitgevoerd. De kabel span de zich en voor hij wist, wat hem overkwam, zweefde kapitein Bull Dozer sparte lend omhoog. „Hela! Laat los!" brulde hij, „doorgeteerde uilskui kens, wat doen jullie nou? Laat me zakkenl Spreek me niet tegen, wat hamer!" Er ontstond een algemene verwarring, waar Kap- „Goed gedaan, Okki", prees Kappie. „En nu als de 54 De man keek mil geërgerd aan. „Deze dingen zullen wij zelf wel bepalen", zei hij. Toen draaide hij zich met een ruk om en verdween in de keuken. Toen ik die zondag met Laura naar de kerk ging, bleef ik, direct bij de ingang, met een schok staan. Aan mijn rechterzijde, op een paar meter afstand, zat Marian. Zij zag mij niet. Ik beduidde Laura door te lopen naar haar eigen vaste plaats. Zij volgde mijn wenk terstond op. Marian keek mij verbaasd aan, toen ik naast haar in de bank schoof. Ik stak haar mijn hand toe. „Ben je al terug, kind?" vroeg ik. „Ja .dokter. Ik voel mij weer zo goed. Ik ben gisteravond gekomen. Morgen ga ik weer naar school". Ik drukte nogmaals haar hand. „Mooi", zei ik. Op dat ogenblik zette Maarten FEUILLETON door MENNO DE MUNCK het voorspel in. Zij hief het hoofd, in de richting van het orgel. Even gleed een schaduw over naar ge zicht. Toen keek zij mij aan: „Maarten", fluisterde zij. Ik vroeg mij niet af, op welke toon mevr. Punter haar dit zou heb ben verteld. Het kwam er niet op aan. Haar hele gedrag wees er op, dat deze vrouw naar niet meer kon bezeren. Zij had het reeds overwon nen, en ook de laatste spin zou op de duur haar scherpte verliezen. Als tekst had dominee Kamphoff een gedeelte uit het twaalfde hoofd stuk van Mattheüs gekozen. Hij sprak over het vijf en dertigste vers; ,,De goede mens brengt goede dingen voort uit de goede schat des harten, en de boze mens brengt boze dingen voort uit de boze schat des harten". Het was heel stil in de kerk toen hij sprak; het scheen, alsof allen de ze dienst als een bijzondere be schouwden. De stem van de predi kant klonk rustig en beheerst; ik kreeg het gevoel, dat het spreken hem niet de minste inspanning kostte, terwijl hij toch In de verste hoek van het kerkgebouw verstaan baar was. Hij sprak over onze zwakheden en over ons gebrek aan vertrouwen, dat ons zo vaak kan bekruipen ons gebrek aan geloof in de goede dingen, en ons gebrek aan zelfkennis en aan werkelijke liefde, wanneer het boze de over hand in ons krijgt. Enkele banken voor mij zat me vrouw Motte. Zij luisterde aandach tig hoeveel van hetgeen de predi kant zei, zou werkelijk tot haar doordringen Op enige plaatsen afstand van haar zaten Lydia en Britta. Geheel rechts van mij, onder een der boog vensters, merkte ik de notarisklerk op. Hij zat met gebogen hoofd. Ik vroeg mij af, of hij misschien sliep. Ziin zuster zag ik niet Het bleef heel lang stil ln de kerk, toen Maarten het naspel in zette. De eerste ogenblikken stond er niemand op. Toen er eindelijk mensen van hun plaatsen verrezen, geschiedde dit zo stil, dat het bijna niet opviel. De meesten waren al heengegaan, toen Marian zich bewoog. Het orgel MlllllllllllllllltllllllM Vandaag kunt U het slot lezen m van het feuilleton „Oponthoud in oktober". Morgen publiceren f§ wij het eerste deel van een m j nieuw verhaal, getiteld „Avon- n tuur in de residentie" en ge- schreven door Tjeerd Adema. i Degenen, die reeds eerder een verhaal van Tjeerd Adema la- zen, zullen ongetwijfeld met n i spanning dit nieuwe feuilleton j| tegemoet zien. Vooral de he- ren zullen het prettig vinden dit keer een wat pittiger ver- n haal dan gewoonlijk aan te treffen, mimiminimum zweeg, merkte ik, maar het was alsof ik het nog steeds hoorde. Me vrouw Motte was al verdwenen, evenals de notarisklerk. Laura stond aan het begin van de bank, waarin ik met Marian zat. Ik wenkte haar maar vast te gaan. Samen met Ma rian liep ik naar buiten. Ik verge zelde haar tot de achterzijde van de kerk. Daar namen wij met een handdruk afscheid. Toen ik haar nakeek, zag Ik ook aan de wijze, waarop zij liep, dat zij haar oude rust bijna teruggevonden had. Lydia en ik brachten Maarten en Britta die maandag naar het dichtst bijzijnde spoorwegstation. We gin- ?en met de auto, omstreeks lunch- ijd. Het was een tocht van ruim een uur. Lydia en ik spraken niet toen wij terugreden. Er was geen ruimte voor. Ik dacht aan ae glimlach, waarmee zij hen gekust had bij het afscheid. En zij Had het zin haar gedachten af te leiden? Wij lunchten samen in het nota rishuis. Bij mijn vertrek, toen wij in de hall stonden, hield zij myn hand, die de deur wilde openen terug. Zij nam mijn gezicht tussen haar han den en trok mij naar zich toe. Zij kuste mij, als in de nacht van Maartens geboorte. Toen liep zij haastig naar binnen. Zij was ver dwenen, voor mijn hand opnieuw de knop van de buitendeur had bereikt. Drie maanden is dat alles gele den, maar het lijkt nog zo dichtbij. De berichten, die ons van hen berei ken zijn zeer geruststellend. Zal dit zo blijven? Ik weet het niet. Ik kan het alleen maar hopen. Maar het is een rustige gedachte, dat Britta hem zeker zal kunnen opvangen, wan neer het ooit gebeurt, dat de ziekte zich herhaalt en hem ten onder tracht te brengen. Ik denk ook veel aan mevrouw Motte, de laatste tijd en aan de zus ter van de notarisklerk. Ik kan dat nu doen zonder boosheid en zonder spot. Wij zien het nutteloze hiervan zo weinig in, als wij druk bezig zijn, maar in de stilte van een zij kamer, waar men als oud man, die zijn laatste aardse schikkingen heeft getroffen, het grootste gedeel te van zyn dagen slijt, is er voor spot en boosheid nog maar zo wei nig plaats. Er is alleen maar stilte de milde stilte van een laatste verwachting, die ons deel wordt, na een jachtig leven van de ene mens naar de andere. Vooral in dit jaar getijde, waarin de duisternis vroeg valt en het licht pas laat aan de kim verschijnt. De straat voor mijn huis is zeer stil in deze dagen, stiller nog dan gewoonlijk, wanneer de kinderen voorbij zijn gegaan. Deze middag zal ik hen niet zien, en Marian evenmin. Zij is nog niet terug van de kerstvakantie en de meeste moeders houden hun kleintjes bin nen op dit uur; nu de lantaarns reeds gaan branden onder dc laag hangende lucht, die een diepe, egaal-grijze kleur begint te krijgen. Het zal zeker nog sneeuwen gaan, vanavond of vannacht. EINDE.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1956 | | pagina 4