In 1967 zullen Westerscheldeveren vervoer niet aankunnen Mogelijkheden voor Nederland om over te gaan tot suikerexport Ambonezen werden uit Den Haag verwijderd POGING OM MAKARI0S TE ONTVOEREN MISLUKT WOENSDAG 30 MEI 1956 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 7 RAPPORT-HACCOU VERSCHENEN Vaste oeververbinding bij Saaftinge voorgesteld DE BESTAANDE VERKEERSVERBINDINGEN tussen Zeeuwsch- Vlaanderen en overig Nederland zyn thans reeds gebrekkig en zullen omstreeks 1967 niet meer verantwoord aan de vervoersvraag kunnen vol doen. Tot deze conclusie komt een rapport, dat vorig jaar is uitgebracht aan de Kamer van Koophandel voor Zeeuwsch-Vlaanderen door de Stich ting Economisch Onderzoek der Universiteit van Amsterdam. Het rap port is gedateerd juli 1955 en eerst thans voor publibatie vrijgegeven. Ter oplossing van de te verwachten moeilijkheden wordt door de samen steller geadviseerd het gros van het verkeer te leiden via een vaste oeververbinding, gedacht over de kortste breedte van de Westerschelde na indijking van de schorren van Sae ftinge en Ossendrecht. De veerdienst PerkpolderKruiningen zal eventueel als beperkte dienst zonodig sa mengesmolten met Terneuzen-Hoede kenskerlce moeten blijven be staan voor de verbinding Zuid-BevelandZeeuwsch-Vlaanderen. Evenwel dient aan een veerdienst Terneuzen-Hoedekenskerke de voorkeur te wor den gegeven, omdat deze beter op het centrum van overig Zeeland zou zijn gericht. wordt gestreefd om onderontwik kelde gebieden in eigen land zoveel mogelijk mede deel te laten hebben in de ontwikkeling. In dit opzicht is evenwel 't vraagstuk van Zeeuwsch- Vlaanderen voor het overheidsbeleid moeilijk: de ligging in de uiterste zuidwesthoek van ons land, maar meer nog de Westerschelde, maken oplossingen hier bezwaarlijker dan elders, omdat met andere dan alleen Nederlandse belangen rekening moet worden gehouden. Ongetwijfeld kan er in begin sel slechts lof bestaan voor het begrip, waarmee België na de ramp 'n „overweg" van Zeeuwsch- Vlaanderen naar overig Nederland heeft toegestaan, doch deze hulp moet, evenals de busdienst naar In het rapport is overwogen of de vaste oeververbinding gevonden kan worden in de tunnel van Antwerpen, maar deze gedachte is prijsgegeven omdat deze tunnel zelf reeds het maximum van haar capaciteit bena dert en zelfs bij tijden overschrijdt. Veeleer is overleg met België op zijn plaats, opdat de uitbreiding van de Antwerpse tunnel waarover in België reeds wordt gesproken op Nederlands gebied kome. Uit becijferingen is gebleken, dat omstreeks 1970 het totaal van een aantal offers, voor de Nederlandse gemeenschap verbonden aan het achterwege blijven van een vaste oeververbinding tussen Zeeuwsch- Vlaanderen en overig Nederland, moet worden geraamd tussen ruim 5,6 en ruim 9 miljoen gulden per jaar, waarbij de kosten van de vas te oeververbinding zelf buiten be schouwing zijn gebleven. Belangrijk groter zijn echter de niet in geld te waarderen baten voor de gemeenschap: opheffing van het isolement van Zeeuwsch-Vlaanderen betekent verdere versterking van de eenheid van ons land met een winst aan sociaal en cultureel contact voor Zeeuwsch-Vlaanderen. Econo misch betekent dit voor deze streek een verbetering van de prijsvorming en daardoor mogelijkheid van grote re welvaart, het voorkomen van 't wegtrekken der bevolking, het inge schakeld worden in dè internationale verkeersroute van Noord-Europa en West-Duitsland naar West-België en Noord-Frankrijk en het scheppen van een gunstiger achterland voor de haven van Terneuzen. Voor de veerdienst Breskens Vlissingen zal de vaste oeververbin ding in het oosten een vermindering van capaciteitsmoeilnkheden met zien meebrengen. Tenslotte wordt het van grote betekenis geacht, dat na aan vaarding van 't Deltaplan, Zeeuwsch- Vlaanderen niet het gevoel krijgt een der laatste, stiefmoederlijk bedeelde landsdelen te zijn. In bovenstaande regelen zijn de hoofdzaken van het rapport samen gevat. Allerlei onderdelen, die tot deze conclusies hebben geleid worden in het 25 pagina's tellende geschrift met nog 50 pagina's bijlagen aan een nadere beschouwing onder worpen. Hieruit zijn nog de volgen de fragmenten gelicht. Een bestudering van de overheids- politiek van de twintigste eeuw toont steeds weer aan, dat er voortdurend Geen wetswijziging tijdens een proces (Van onze parlementaire redacteur) De Eerste Kamer heeft in haar vergadering van dinsdagmiddag een verstandig besluit genomen. Voorge steld was het ontwerp van wet tot wijziging van de garantïewet mili tairen KNIL opnieuw in de afdelin gen te onderzoeken. Er is op het ogenblik over de uitleg van deze wet een proces aanhangig. De heer Wen- delaar van de v.v.d. vond het onjuist om door een wetswijziging het proces te beïnvloeden. Hij wilde wachten, totdat de definitieve uitspraak is ge vallen. Daarom stelde hij voor de ver dere behandeling van het wetsont werp uit te stellen tot na de uitspraak van de rechter. De heer Wendelaar kreeg de stemmen van de heren Kolff (c.h.), Algera (a.r.), Sassen (k.v.p.) en In 't Veld (P.v.d.A.). Na een toelichting op het voorstel door de minister van Financiën, de heer Van de Kieft, nam de Kamer het voorstel Wendelaar zonder hoofde lijke stemming aan. Alleen de heer Teuling (k.v.p.) verzocht aanteke ning, dat hij tegen was. Ook op Texel worden de door de Duit sers in de tweede wereldoorlog ge bouwde bunkers opgeruimd. Breda, als incidenteel worden ge zien. PROGNOSE. Berekend wordt dat omstreeks 1970 vervoersaanbod voor Kruinin genPerkpolder zal liggen tussen de 524.000 auto's (304.000 personen, en 220.000 vrachtauto's) als minimum, en 840.000 auto's (488.000 personen- en 352.000 vrachtauto's) als maxi mum.--Het is in beginsel niet geoor loofd, aldus de samensteller van het rapport, van minimum-veronder stellingen uit te gaan. Daarom zal gezocht moeten worden naar een op lossing, die ook speling voor de toe komst laat. Voor het tot stand komen van een vaste oeververbinding is liet Land van Saeftinge van betekenis, doordat het de weg naar deze vaste verbin ding belangrijk kan verlengen en dus de te overbruggen afstand ver kleint. In hoeverre van BelgisphP zijde tegen deze indjjking bezwaar zal worden gemaakt, is de samèn- steller van het rapport niet bekend, doch het komt hem voor, dat België zelf een rechtstreeks belang bij deze indijking verkrijgt, indien deze de weg opent om het vraagstuk van 't verkeer door de tunnel bij Antwerpen zonder belangrijke investeringen op te lossen. Een koppeling van deze beide plannen zou verwezenlijking van de indijking in belangrijke mate kunnen vereenvoudigen. Nagegaan wordt voorts wat de betekenis is van een vaste oeverver binding ten opzichte van de verlos sing uit 't isolement, kosten van le vensonderhoud, opbrengst agrarische produktie, loonvorming, haven van Terneuzen, internationaal goederen vervoer enz. Tenslotte wordt het rapport afgesloten met twaalf bijla gen, zestien tabellen en een aantal grafieken. Schoener liep op rif en zonk Het betrouwbare Londense blad „Daily Telegraph" bevatte gisteren een bericht over een stoutmoedige poging om met een tweemaster aarts bisschop Makarios van Cyprus, die als balling op de Seychellen in de In dische Oceaan leeft, te ontvoeren en naar Athene te brengen. Deze poging, die door het blad een ongeëvenaard boekaniersavontuur genoemd werd, mislukte echter, door dat de schoener voor de Comoren een eilandengroep ten westen van Madagascar op een rif liep en zonk, waarbij 20 opvarenden om het leven kwamen. Volgens het blad zóu men Makarios hebben willen bevrijden om hem ver volgens naar neutraal gebied over te brengen, vanwaar hij dan per vlieg tuig naar Athene gebracht zou wor den. Dodelijk arbeidsongeval in Amsterdamse haven. Aan boord van het Nederlandse' m.s. „Bintang", liggende aan de Su- matrakade te Amsterdam, heeft zich maandagmiddag tijdens het lossen een dodelijk arbeidsongeval voorge daan. Een 56-jarige arbeider, die op een ondertussendek van een ruim stond, geraakte met zijn hoofd be kneld tussen een hijs van twee balen sisal van 700 kg en het dek. Het slachtoffer overleed ter plaatse. Een deel van de grote groep sj protesterende Ambonezen op het grasveld voor het kabinet, m ff van dr. W. Drees in Den Haag. Instorting Vijzelstraat voor de rechter Aannemer schuldig bevonden De Amsterdamse rechtbank heeft gisteren de zaak behandeld van de in storting in de Vijzelstraat op 23 maart van verleden jaar, toen een deel van de arkadenbouw tussen de Kei zers- en de Prinsengracht met groot geweld naar beneden kwam. Terecht stond de 41-jarige bouw kundige B. D. uit Amstelveen, de aan nemer van het herstelwerk aan de pij lers van de arkadenbouw. De officier van justitie, mr. W. P. Bakhoven, achtte de schuld van de anneemr bewezen. De verdachte had uit eigen beweging maatregelen te gen instorting moeten nemen, nadat op 4 febr: 1955 gebleken was dat de pijler waaraan gewerkt werd geen stalen kern bezat. De officier eiste tegen de aannemer een geldboete van 150 gulden wegens het veroorzaken van lichamelijk letsel door schuld by de instorting was een metselaar ernstig gewond geraakt een geld boete van 100 gulden wegens het niet naleven van de artikelen in het vei ligheidsbesluit1"vöör fabrieken en werkplaatsen 1938, waarin maatregèr len voor veilig werk worden voorge schreven. De verdediger, mr. Th. F. Kingma, merkté in zijn pleidooi, dat uitmond de in een conclusie tot vrijspraak van zijn cliënt, op, dat de verdachte van de veronderstelling was uitgegaan dat op. de pijler in kwestie een druk stond van 12% kg per vierkante cen timeter, hetgeen hem was voorgere kend door de heer Van Zeyl. In dat geval, aldus de raadsman, kon men van zijn cliënt niet verwachten dat hij zou stutten. BIJ EXPLOITATIE VAN ZUIDERZEEPOLDERS „Coöperatieve Suikerfabrieken" hielden algemene vergadering Maandag werd te Roosendaal de algemene vergadering van aandeel houders der Verenigde Coöperatieve Suikerfabrieken (V.C.S.) te Dintel- oord gehouden onder voorzitterschap van de heer J. M. van Bommel van Vloten. In zyn openingsrede wees hij op het belangrijke verschil in structuur tussen de coöperatieve produktievorm en die van de particuliere bedrijfs vorm. Door de coöperatie is een integratie tussen landbouw- en indu strieel bedrijf tot stand gebracht, die een gunstige invloed uitoefent op de bedrijfsresultaten en die ook nationaal economisch van betekenis is. Met de bijzondere structuur der coöperatie en met de integratie van de beide onderdelen van het produktieproces, die daarvan het gevolg is, moet volgens spreker rekening gehouden worden bij de bepaling van de fiscale positie der beide produktievormen. Wat de toekomst van de suiker bietenteelt betreft wees Nde heer Van Bommel van Vloten er op, dat wanneer de Zuiderzeepolders geheel in cultuur gebracht zullen zijn, het met suikerbieten bezaaide areaal een aanzienlijke uitbreiding zal on dergaan. Het gevolg hiervan zal zijn dat de huidige verwerkingscapaci teit der suikerindustrie ontoereikend zal zijn en dat tot stichting van één of meer nieuwe suikerfabrieken zal moeten worden overgegaan. Aan de hand van het huidige sui- kerverbruik van Nederland, van het verbruik der suikerverwerkende ex port-industrie en de exporthoeveel- lieid, die krachtens de Internationa le Suikerovereenkomst aan Neder land is toegekend, toonde de heer Vau Bommel aan, dat voldoende plaatsingsruimte voor de vermeer derde produktie aanwezig zal zijn. Voor de zelfstandige raffinaderij industrie zal dan een andere rege ling getroffen dienen te worden, aan die welke thans van kracht is en die in meerdere opzichten leemten bevat. Indien de produktie op deze wij ze wordt uitgebreid zal Nederland, evenals België en Frankrijk, een suikere.vporterend land worden. Of deze richting zal worden ingeslagen hangt uïlFtuïtend af van het beleid, dat de regering te dezer zake zal wensen te voeren. Indien besloten zou worden de suikerproduktïe be perkt te houden tot de huidige om vang, zal de uitbreiding van de cul tuur in de nieuwe Zuiderzeepolders tot gevolg hebben, dat de bietenteelt in het huidige produktiegebied moet worden ingekrompen, waaraan uiter aard zeer grote bezwaren verbon den zijn. De jaarstukken werden vervol gens, na een uitvoerige toelichting van de voorzitter, ongewijzigd goed gekeurd. Dé kosten der investerin- fen van het jaar 19o4/'55 ten be- rage van 2.600.000.werden ge heel ten laste van de exploitatiere kening gebracht, terwijl een extra afschrijving op de waarde der fa brieken van 983.000.werd toe gepast. Voor te betalen vennoot schapsbelasting werd een bedrag van 2.247.000.gereserveerd. GEHALTE ONBEVREDIGEND. Uit het achtste jaarverslag blijkt voorts, dat te Dinteloord, Roosen daal en Zevenbergen resp. 532.826, 203.028 en 201.222 ton bieten werden aangevoerd. Hiervan werd door de leden en contractanten een kwantum van 894.982 ton geleverd. Het sui kergehalte was zeer onbevredigend. Het gemiddelde gehalte der betaald- ontvangen bieten van de V.C.S. be droeg in 1952 16.43 in 1953 16.33 en in 1954 15.66 In het begin van de campagne was de aanvoer naar de fabrieken te gering om de volle capaciteit te kunnen behalen. De tarra der gele verde beetwortelen was zeer hoog, namelijk 25.03 tegenover 12.15 in 1953. Afgezien van de laatste pe riode, toen storm en mist de aanvoer stagneerden, bedroeg de gemiddelde dagcapaciteit der drie V.C.S.-fabrie ken gezamenlijk 12.150 ton. Het verloop van de strikerprn? op de wereldmarkt is van aard, dat van een lonench gemarge geen sprake meer is. {>.- activiteit op het terrein der raffine ring voor het buitenand is dan ook tot een geringe omvang beperkt. BROOD UIT AUTOBUSSEN GEGOOID Gemeentebestuur charterde bussen Met veel tact, geduld en overredingskracht is het in de nacht van maan dag op dinsdag gelukt de Ambonese mannen, vrouwen en kinderen, die maandagmiddag ui: de woonoorden Burghsluis op Schouwen, Middelburg, Vlissingen en Westkapelle allen P.N.M.S.-ers per bus naar Den Haag waren getogen om te protesteren tegen de nieuwe uitkeringsrege ling, te bewegen naar hun kampen terug te keren. Het Haagse gemeente bestuur charterde daartoe een aantal bussen, van welke de laatste om ongeveer drie uur uit Den Haag vertrok en om acht uur dinsdagmorgen de laatste inzittenden op Walcheren afleverde. Het Haagse gemeentebe stuur had ook voor mondvoorraad voor de Ambonezen gezorgd, maar „de hongerenden" gooiden een groot deel van dit brood tijdens de reis uit de bus. In Burghsluis werd de proviand aan de buschauffeur mee terugge geven. De petitie van de Ambonezen zou dinsdag door de loco-burgemees ter van Den Haag, de heer Van den Oever, aan de minister-president, dr. Drees, worden overhandigd. Zoals' reeds gemeld werd, hadden de Ambonezen zich. in Den Haag op het Plein 1813 tegenover het kabinet van de minister-president geïnstal leerd. Zij waren voornemens „niet te vertrekken voordat wij voeding en zakgeld hebben gekregen en de ver zekering hebben, dat de oude rege ling wordt gehandhaafd", zoals de leider, de heer Siwaletta, zei. Op de gazons van het plein tussen koffers en tassen, hadden velen zich al in dekens gehuld om de nacht in de openlucht door te brengen, toen om kwart over één zestig man Haagse politie en zestig man rijkspolitie met helm en karabijn en een aantal H. T. M.-bussen arriveerden om de Am bonezen naar de woonoorden terug te brengen. Via een luidspreker werd de Am bonezen een order voorgelezen van de Haagse burgemeester om in de bussen plaats te nemen, omdat een langer verblijf in de openlucht, niet kon worden toegestaan. Ook op her haalde aanmaning kwam echter geen beweging in de Ambonezen. De enige reactie bestond uit kreten als „Al vijftien dagen eten we gras!" Aandeelhouders vergadering Phs. van Ommeren In de algemene vergadering van aandeelhouders Van Ommeren N.V. werden de jaarstukken goedgekeurd. Het dividend over 1955 werd vastge steld op 14 pet. Gelijk bekend wordt tevens een uitkering van 5 pet. in aandelen ten laste van de agioreserve gedaan. De voorgestelde statutenwij ziging werd aanvaard en de heren dr. H. M. Hirschfeld en mr. P. J. van Ommeren werden als commissarissen herkozen. Nadat de heer Van den Oever per soonlijk een beroep op de Ambone zen had gedaan om te vertrekken en hun had verzekerd, dat in Neder land niemand van de honger sterft, begonnen de politiemannen met het inladen van de bagage in de bussen. Behoedzaamheid Helmen en karabijnen vormden een scherp contrast met de be hoedzaamheid, waarmee de poli tiemensen daarna de slapende kinderen naar de wachtende bus sen brachten. De ouderen verzet ten zich niet, hoewel opgewon den kreten aan het adres van de Nederlandse regering aan duide lijkheid weinig te wensen overlie ten. Nadat de Ambonezen het volkslied van de Zuid-Molukken hadden gezongen en een gebed was uitgesproken, konden ook zij met veel tact worden bewogen in de bussen plaats te nemen. De petitie werd aan de heer Van den Oever gegeven, die toezegde, dat deze dinsdag aan de minister-presi dent zou worden ter hand gesteld. Het was even na drie uur, toen de laatste bus naar Zeeland vertrok. In alle bussen had een voldoend aantal politiemensen plaats geno men om eventuele ongeregeldheden te voorkomen en deze deden zich dan ook niet voor. Bij de betrokken Zeeuwse kampen was de normale politiebezetting. De Haagse politie mensen zijn weer met dezelfde bus sen vertrokken. De Ambonezen, die maandag in Den Haag protesteerden, zijn vertrokken met bussen van de „Stoomtram Wal cheren" en de „Auto-Maatschappij Zeeland" Tevoren moesten zij de kos ten van dit vervoer betalen, hetgeen neerkwam op een totaalbedrag van ongeveer f1000. Naar verluidt hebben leidende figu ren van de Partai Nasional Maluku Selatan na terugvoering van de aan de protestactie deelnemende Ambonezen uit Den Haag verklaard, dat men op nieuw een dergelijke „manifestatie" zal ondernemen. In een klomp de wereld rond Een Amerikaan, een Ier, een Engelsman en twee Canadezen zyn in 'n „klomp" uitgevaren om de werél dte zien. De klomp is een Ne derlands vissersvaar tuig van 50 jaar oud. Het heeft een mast en een platte bodem. De gezagvoerderervan is de 26-jarige Cana dees, Mel Smith uit Hamilton, Ontario, die zijn levensfilosofie uit gedrukt vond in de re gels van een oud ge dicht, dat toegeschre ven wordt aan een ze kere Thomas Tusser die omstreeks 1600 moet hebben geleefd, frij vertaald luidt het Ov rollende stenen groeit geen mos krijgen een gepolijs (te dos - glan's. die zelden (wordt gevonden op rotsen die aan aar- (de zyn gebonden," Als metgezellen die evenmin aan de aarde gebonden zyn koos hij een aantal vrijgezellen met dezelfde avontuur- lijke inslag: Richara Scott, 28, Hamilton elektrician nakomeling van zeelieden. Robert Adam, 23 Dublin, van beroep visser, die ver leden jaar als verken ner de jamboree in Ca nada bijwoonde, en er bleef. Robert Begalki, 27. uit Elmhurst, New York. gewezen Ameri kaanse marinier. Geof frey LasceUes, 36, Lin coln City, Engeland van beroep kelner: die zich erop oeroemt eens koningin Elizabeth be diend te hebben, toen zij nog prinses was. .De klomv heeft ah voluut gem haast' zegt Smith, .het mag 18 maanden, maar ook twee jaren duren om rond de aarde te varen- Dat hangt ervan af, waar wij stoppen en wat voor reisje w\j maken." Smith wü een boek schrijven óver de reis en de bemanning heeft contracten met radio- omroepverenigingen en kranten gesloten. Maar geldelijke motieven spélen geen rol, zeggen zij. Van New-York varen zij naar Bermuda en dan naar de monding van de Amazone, die zij zo ver mogelijk willen opvaren „zo maar voor hun plezier." Daarna door het Pa namakanaal naar de Galapagcs eilanden over de Stille Oceaan naar JapanOost-Azië, Tndia. door het Suezka- naai en de Middelland se Zee naar Engeland, terug naar de Cancrie- eilanden en New-York*

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1956 | | pagina 7