Op Friese meren deze zomer nog plaats voor vele vakantiegangers Centraal Documentatie Archief tegen afbetalings-ongelukken IWITSAL NEDERLANDSE GEMEENTEN EN RUIMTELIJKE ORDENING ACHTERSTAND OCTROOIRAAD WORDT JAARLIJKS GROTER VRIJDAG 18 MEI 1956 PROVIN CI ALE ZEEUWSE COURANT -7 Zeilen goedkoper dan men denkt Vakantie houden is een kwestie van organisatie en net als regeren Van vooruitzien. Een kwestie van routine ook, want wie eenmaal alle deu ren voor zich gesloten heeft gevonden (niet als gevolg van verregaande onbeleefdheid, maar louter doordat alle hotels, pensions en wat dies meer zij volgeboekt waren), wacht een volgend jaar niet meer tot het allerlaat ste ogenblik. Wie nu langs de toeristencentra van ons land toert, moet wel eens 't naargeestige gevoel bekruipen, dat talloze kersverse vakantiegan gers die er ongetwijfeld komen, nu steeds meer groepen vakantie krij gen en de vakantietoeslag groter is geworden in ons land geen plaats meer zullen vinden. Nou ja, er is hier en daar nog wel een weekje open in een hotel of pension en in een kampeer- of vakantiehuis, maar over het algemeen is het toch zó, dat de toeristische bedryven aan de hand van de binnengekomen aanmeldingen een ongekende toevloed mogen verwachten. boot, want als men de mast over boord zeilt, de vaarboom, de schaar of de stootkussens verliest, als men de boot op eikenh.outen paaltjes van de walbeschoeiing'van de nieuwe ka nalen zet tja, dan kan het soms een duur grapje worden. Maar men kan zich tegenwoordig tegen alles verzekeren en in de meeste gevallen is in de huurprijs al een premiebedrag begrepen voor verzekering tegen schade boven de vijftien gulden. Men kan het uiteraard luxueuzer doen. Men behoeft zich niet te behel pen met een BM„ maar kan ook een kajuitboot nemen (vierpersoons boot in juli-augustus van ongeveer f 120 tot f 150 per week), terwijl uiteraard de mogelijkheid bestaat aan de wal te eten en te slapen. Fries land kent een groot aantal uitgelezen watersporthotels van oude, gerenom meerde etablissementen in de steden en dorpen zelf tot paviljoens aan de meren eneen voormalige Vlaar- dinger logger, die bij de Langweer der Wielen op het droge is gezet en nu als een even origineel als voor treffelijk hotelschip is ingericht. Er zijn verschillende combinaties mogelijk, maar zelfs als men het niet „op een koopje" wenst te doen, over schrijdt men de honderd gulden per man per week niet of nauwelijKS. Neem een grote BM (vijftien gulden den man als men met z'n vieren gaat), logeer en eet in een hotel (ze ven maal laat ons zeggen elf gulden is f 77.en tel er acht gulden bij En des te verheugender is het uiteraard, als men dan eensklaps een mogelijkheid ontdekt en een gaatje vinat voor hen, die er eens een week of veertien dagen helemaal „uit" wil len zijn. Die mogelijkheid ligt op de Friese meren, waar niet alleen ruim te is voor honderden vakantiegan- fers, maar waar buiten de beide rukste weken (laatste van juli en eerste van augustus) ook nog boten zijn te krijgen. Wel niet voor elke willekeurige week en wel niet brj elke botenverhuurder, maar na enig infor meren (bijvoorbeeld via de VW's), heeft men alle kans, een haast vroom lijkende vakantiedroom nog verwe zenlijkt te zien. Zeilen een dure sport? Tja als men er prijs op stelt in een eigen boot te zeiLen en als men die boot nog moet aanschaffen. Een grote BM komt nieuw op zo'n 2800 a 3000 gul den en zo hoog zal zelfs de verdubbel de vakantietoeslag wel niet zijn. Maar waarom niet een boot gehuurd? Dat komt men, in juli en augustus, op laat ons zeggen zestig gulden per volle week; gaat men gevieren, dan is dat vijftien gulden de man of ruim twee gulden per dag en dat is men ook kwijt aan een bioscoopje. In het voor- en naseizoen is het nog goedko per. Dan vindt men al boten voor veertig a vijftig gulden per week, dat is met vier man nog geen twee gul den per dag. En waarom zou men niet in mei, juni of september gaan? Wy zün er om de mogelijkheden voor IJ te onderzoeken eens op uitgetrokken met de „Roerdomp" van Roel Waster in Grouw, een puik zeilende grote BM, die ons langs enorme velden vol goudgele dotters heeft gedragen en zachtkens dreef naar het tournooï- veld van de kemphanen, die hun wijde kraag parmantig opgezet een sierlijke krijgsdans uitvoerden, terwijl de vrouwtjes dit „bolsteren" geamuseerd gadesloegen. Hij bracht ons over het woelige Tjeukemeer, waar het buiswater ruimschoots het gemis van een douche-aan-boord ver goedde naar Follega, waar dertig ganzekuikens als één dot gele dons over het kanaal dobberden, ingesloten door vijf blazende ganzen en hij deed ons opnieuw de juistheid van de slag zin van de Friese botenverhuurders ervaren: „Met de vogel op het nest is Friesland op z'n best". Nederland kent talloze plekjes, waar het verrukkelijk zeilen is en straks komen er nog meer water sportgebieden: het grote boezemmeer van de Lauwerszee (groter dan het Tjeukemeer) en de afgesloten zee armen in het Deltagebied. Maar ner gens zijn de mogelijkheden zo vele als in Friesland, waar ge dagen aaneen kunt zeilen op steeds nieuwe wateren. Door intieme kanalen, over kleine, door riet omzoomde meertjes, waar de fuut bij het stil binnenglijden van de boot ijlings onderduikt en de meerkoet haastig wegloopt over het water en over grote meren, die al uw stuurmanskunst vereisen, maar die zo tuim en zo wijd zijn, dat ge het wel uit wilt jubelen, want dit is fias vrij zijn; hier kan men zich uit- even en de beslommeringen van alle dag waaien weg of worden weg ge zongen door klotsen van het water tegen de boeg en suizen van de wind door het want. Ja zelfs op de nieuwe grote kanalen in Friesland is het (ondanks de drukke scheepvaart) ideaal zeilen, want de provincie heeft er voor gezorgd, dat de bruggen zó hoog kwamen te liggen, dat ae grote BM's er onderdoor kunnen varen door alleen maar even de gaffel te laten zakken en zij heeft zelfs kettin gen door de brugopëningen gespan nen, waar men de boot aan voort kan trekken ingeval men de wind pal te gen zou hebben. Wat kan men was weer ons „leidmotief" met honderd gulden op het wafer doen? Een héleboel! Huur een BM, neem slaapzak, pri mus. potten en pannen mee en men houdt er van over. Als men tenminste een tikkeltje zeilersbloed in zich heeft en enige verantwoordelijkheid voelt jegens zijn bootmaten ën de fie en dergelijke en men zit op f 100. Blijven: de reiskosten naar de woonplaats van de bootverhuurder. Slaapt, eet en drinkt men in de boot, dan kan men rustig een goede kajuitboot nemen, waar dlles aan boord is, behalve lakens, dekens en handdoeken. Huur f 40 de man (op basis van vier passagiers en ruim ge rekend), voeg daarbij wat U thuis nodig hebt per persoon voor eten), drinken en vrolijk zijn (laat het ons ruim schatten op f 25 de man) en dan blijkt, dat men er de reiskosten nog gevoeglijk bij kan tellen ook. Waar mee we maai' willen zeggen: wanneer uw vakantieplan nog niet in kannen en kruiken is en door de volte elders ook moeilijk „waterdicht" te krijgen is, ga dan het water op. U zal er geen spijt van hebben! Tekort op Indonesische begroting: 2.8 miljard. Het tekort op de staatsbegroting van het lopende jaar zal 2,8 miljard roepiah bedragen, aldus heeft de In donesische minister van financiën, Joesoef Wibisono, medegedeeld. De vorige regering had het tekort geschat op 1 miljard roepiah. maar het bedrag, dat zij had uitgetrokken voor de uitvoering van het vijfjaren- worden. Voorts had de vorige rege- plan, moet op het dubbele geschat ring de opbrengsten van de belas tingen geschat op 4,5 miljard, terwijl 3,5 miljard meer zeker moet worden geacht, aldus Joesoef Wibisono. Huidjes als satijn f ADRES AAN DE KAMER Bezwaren tegen de voorgestelde regeling. De Vereniging van Nederlandse gemeenten heeft zich tot de leden "der Tweede Kamer gericht inzake de ontwerpen van wet op de ruimtelijke ordening en woningwet. De Vereniging betuigt allereerst namens de gemeenten, haar instem ming met het ontwerp van wet, en vraagt daarom de aandacht van de Kamerleden voor een aantal vragen en opmerkingen, die in gemeentelijke kring gerezen zijn. In de eerste plaats wyst men er op, dat het blijkens het ontwerp in de bedoeling ligt' ten aanzien van de pla nologische activiteit van de hogere organen (het rijk en de provincies) een lyn te volgen, welke afwijkt niet alleen van de gedachten, die o.a. in het rapport van de commissie-Van den Bergh zijn neergelegd, doch ook voorzover althans de provinciale maatregelen betreft van de prak tijk, die zich sinds einde 1945 ontwik keld heeft. Het belangrijkste gemeentelij ke belang acht men wel, dat de ge meentebesturen tijdig worden inge schakeld, opdat een werkelijke coör dinatie van alle belangen verzekerd is. Men achtte met betrekking tot dit punt aanvulling van het ontwerp van wet gewenst. In de tweede plaats vraagt de Ver eniging, dat de nieuwe regeling ten aanzien van een aanzienlijke vereen voudiging van de bestaande streek- planprooedure, in ieder geval zal in houden een verplichting om by de voorbereiding van streekplannen en de mogelijkheid om tegen het ont- werp-streekplannen voor de vaststel ling bezwaren kenbaar te maken. In de derde plaats vraagt de Ver eniging zich af, of door de invoering van nieuwe functionarissen, n.l. de hoofd-inspecteur en de inspecteur van de ruimtelijke ordening, niet een doublure in de planologisch organi satie zal worden geschapen, waarvan in het bijzonder de lagere organen de bezwaren zullen ondervinden. Ten slotte wordt ten aanzien van dit punt in het adres aan de Tweede Kamer nog opgemerkt, dat men van de zij de van de gemeenten het weinig aan trekkelijk acht, indien naast de pro vinciale planologische organen, waar mede geregeld contact moet worden onderhouden, tevens rijksinspecteurs staan, die zich rechtstreeks met het planologische beleid zowel van de provihcie als van de gemeente kun nen inlaten. Hiervan wordt een ver tragende en ook wel verwarrende werking gevreesd. Waarom in het buitenland gezocht, wat u dichtbij met volle teugen kunt genieten: de rust en de gezonde frisse lucht? De meren in eigen land bie den mogelijkheden te over; neem bij voorbeeld Friesland, waar de zeiler volop tochten kan maken, hoe de wind ook waait. Er staan hotels, pen sions, jeugdherbergen, kampeerboer derijen en kampeerterreinen tot zijn beschikking en er is ruimte voor duizenden! Verplichte W.A.-verzeke- ring in België De Belgische kamer van volksver tegenwoordigers heeft het wetsont werp betreffende de verplichte w.a.- verzekering voor motorrijtuigen goedgekeurd. De dekking moet onbe grensd zijn, uitgezonderd voor de ma teriële schade veroorzaakt door brand of ontploffing. Buitenlandse voertuigen zullen slechts op Belgische grondgebied toe gelaten worden indien zij in België verzekerd zijn of indien zij voorzien zijn van een internationaal verzeke ringsbewijs, waaruit blijkt dat de burgerlijke aansprakelijkheid bij on geval gedekt is in overeenstemming met de Belgische wet, en waarvan Belgisch bureau de last zal dra gen. Verdere stijging van de consumptie Uit berekeningen van het C.B.S. gepubliceerd in het statisch bulletin, blijkt dat de consumptie per hoofd van de bevolking in het eerste kwar taal van 1956 8% groter was dan in het eerste kwartaal van 1955. Een klein deel van deze toeneming komt voor rekening van de paas-in- kopen, welke in 1955 in april, in 1956 in maait plaatsvonden. De toeneming van de consumptie, welke tussen 1953 en 1955 10% be droeg, blijkt zich dus krachtig voort te zetten. VOLGENS RAPPORT VAN COMMISSIE: Pleidooi voor beperking van de procedure. De achterstand in de behande ling van de octrooi-aanvragen bij de Nederlandse Octrooiraad be draagt op het ogenblik ongeveer 16.000 aanvragen en dit aantal groeit nog aan met ongeveer 2000 per jaar, aldus zegt het rapport van de commissie tot bestudering van een wijziging der octrooiver- leningsprocedure. De commissie constateert, dat de situatie van dien aard is, dat het dringend nood zakelijk is maatregelen te treffen tot beperking van de octrooiverle- ningsprocedure. Volgens het door de commissie voorgestelde systeem worden alle octrooiaanvragen na onderzoek op him nieuwheid zonder meer in de door de aanvrager verlangde vorm openbaar gemaakt. Het verslag van dat nieuwheidsonderzoek wordt daarbij ter visie gelegd. Een aldus openbaar gemaakte aanvrage heeft gedurende 5 jaren dezelfde rechts gevolgen als een volgens de huidige wet, na een onderzoek op de nieuw heid en de uitvindingswaarde, open baar gemaakte aanvrage. Na die PU BLIEK WENST GEEN BEVOOGDING De fout van overkreditering (Van een onzer redacteuren) Onlangs diende bij de Amsterdamse Stichting voor Credieten Voor schot iemand een aanvraag in voor een afbetalingskrediet. Bij onder zoek bleek, dat hij al allerlei verplichtingen had aangegaan voor een totaal bedrag van 350.per maand. Hij verdiende 230.per maand. Men noemt hem: slachtoffer van het afbetalingssysteem. Er zijn vele van zulke slachtoffers, die voor de verleidingen van het „kopen op gemakkelijke voorwaarden" zó vaak zijn bezweken, dat zij tenslotte niet meer aan al hun verplichtingen kunnen voldoen. Als ze er helemaal geen gat meer in zien, betalen ze de bakker en de melk boer ook maar niet meer; dan zijn ze chronische wanbetalers gewor den. Wanneer dan tenslotte de deurwaarder er aan te pas komt, blijkt soms, dat één gezin 15 a 20 contracten heeft lopen voor allerlei din gen, die op afbetaling zijn gekocht. Dit zijn uitwassen. Het C.B.S. heeft juist becijferd, dat het werkelijk ge leden verlies op oninbare posten in 1954 „slechts" 1,1 procent van de to tale afbetalingsomzet van 490 bedrij ven bedroeg. Maar die totale omzet beliep 115 miljoen, dus het verlies nog altijd ruim 114 miljoen. En aangezien dit bedrag is samengesteld uit vele overeenkomsten voor Dedra- fen van enkele honderden guldens, etekent het toch dat ettelijke duizen den kopers op afbetaling niet aan hun verplichtingen hebben kunnen vol doen. Met alle nare gevolgen van dien. Het aantal van hen, die zwaardere verplichtingen op zich nemen dan waaraan zg' werkelijk kunnen vol doen, moet bovendien nog aanzien lijk groter zgn dan het verliescijfer van 1,1 procent veronderstellen doet. Honderden gezinnen, die dikwijls buiten hun schuld op een gegeven moment niet meer weten hoe de eind jes aan elkaar te knopen, komen bij de volkskredietbanken terecht. De bank neemt dan veelal de verplich tingen over, probeert een regeling met de schuldeisers te treffen en be paalt de aflossing naar de draag kracht van het gezin. Soms wordt de afspraak gemaakt, dat de werkge ver het gehele loon aan de bank be taalt, die dan alle betalingen regelt tot het gezin weer uit de schulden is. In drie van de tien gevallen dat zijn de bonafide gezinnen komt ae zaak dan wel voor elkaar. De rest voelt zich heel erg opgelucht als het deurwaardersbeslag opgehe ven is en begint even zo vrolijk opnieuw. Daar is geen kruid tegen gewassen; ze zullen het blijven doen, zolang er een ongecontroleerd afbe talingssysteem bestaat. Sociaal motief. Sommige volkskredietbanken volgen een ander systeem. De ko per vraagt éen krediet aan bij een bij de bank aangesloten winke lier. Wordt het verzoek ingewil ligd, dan wordt het hele bedrag door de bank aan de winkelier uitbetaald, met een korting van meestal 1, soms 2 of 3 procent voor contante betaling. Tegen dit systeem het werd in 1949 ingevoerd door 't Twents Financieringsinstituut, dat opge richt werd door een groep winke liers, die verweer zochten tegen de afbetalingsmagazijnen kwam al aanstonds de radio- en rijwielhandel in verzet, op grond van bestaande kartelafspraken. Bovendien rezen weldra overal particuliere financieringsmaat schappijen als paddestoelen uit de grond. Ook daar konden de winkeliers de verkoopsom direct in handen krij- f en en dan soms zonder kor ing voor contant. Voor sociale beoordeling der kre dietaanvragen voelden verscheidene winkeliers niets, want, zeiden ze: van sociaal krediet kan ik niet eten. Wanneer een volkskredietbank geen krediet voor een televisietoestel geeft, maar een particuliere maat schappij wel, dan gaat de koper-op- afbetaling de kredietbank voorbij. En zo wordt het voor de winkelier erg aanlokkelijk om in twijfelgevallen juist een maatschappij op te zoeken, die niet al te nauwkeurige informa ties trekt, want des te meer kans heeft hij dat het krediet wordt toe gestaan. Controle. Hoewel de afbetaling hand over hand toeneemt, vertoont het totaal bedrag der door de volkskredietban ken verstrekte leningen de laatste ja ren geen grote stijgingen; 't schom melt om ae 50 miljoen. Volgens de dezer dagen door het CJ3.S. gepubli ceerde cijfers werd echter bij 490 af betalingsmagazijnen, financierings- banken en gemeentelijke financie ringsinstituten in 1955 ten minste voor 115 miljoen op afbetaling ge kocht. Deskundigen schatten het to taalbedrag op 200 300 miljoen. Verreweg de meeste aankopen op af betaling worden dus door particuliere zaken gefinancieerd. Dat zal voorlo pig wel zo blijven zolang de so ciale normen der kredietbanken als „bevoogding" worden gevoeld en zo lang het grote publiek niet beseft hoe groot de verschillen in kostenpercen- tages soms wel zijn. Er wordt evenwel hard gewerkt aan een andere mogelijkheid om al thans de „overkreditering" te voorko men. Reeds nu terwijl in leringen van insiders nog fel wordt gediscussieerd over de mógelijkheid en uitvoerbaar heid van verplichte registratie hebben twee grote informatiebureaus het „Centraal Documentatie Archief" ongericht. In het bestuur van deze termijn vervalt de aanvrage, tenzij voordien door aanvrager of door derden voortzetting van de octrooi- verleningsprocedure is gevraagd. Op deze wijze krijgt de aanvrager door de openbaarmaking een voorlppig recht, dat hij aan de hand van het nieuwheidsonderzoek op zijn waarde kan toetsen, en heeft hij vijf jaren de tijd om te beoordelen of de eco nomische situatie voortzetting van de octrooiverleningsprocedure en de daarmede gemoeide kosten wettigt. Aan de andere kant kunnen der den niet alleen spoedig kennis nemen van hetgeen hun aan octrooipretenties boven het hoofd hangt, doch zij kunnen te vens aan de hand van de even eens openbare uitslag van het nieuwheidsonderzoek zich een beeld vormen van de waarde dier pretenties en eventueel de octrooiraad om een uitspraak vragen. De commissie, in 1954 ingesteld door de staatssecretaris van Econo mische Zaken, meent te mogen ver wachten, dat in een groot aantal ge vallen geen voortzetting van de ver leningsprocedure meer zal worden gevraagd en de octrooiraad zich dus veel arbeid bespaard zal zien, zodat zij de bestaande achterstand in de behandeling van octrooiaanvragen geleidelijk kan inlopen en tot nor male proporties terugbrengen. Langs harens en strand P. Verhoog schreef over de kust van België en Holland „Langs Havens en Strand" is een boek dat geschreven is om in kort bestek enig antwoord te geven op de vele vragen, die vaak zullen opkomen als men langs de zeekant, langs strand en havens tuurt naar al wat daar te zien is. Vragen als: Wat is een trawler? een tankboot? een Vic- tory-Schip? een Liberty-schip, het verschil tussen een haven- en zee sleepboot? Vragen naar seinen en vlaggen, naar reddingsmiddelen en moderne navigatie-instrumenten. Vragen, die in dit boek, uiteraard bij zoveel omvang van stof, kort en vooral niet al te technisch, moesten worden beantwoord. Voor een groot deel van de Zeeuw se bevolking, die schier dagelgks met de zee in aanraking komt, er mee is opgegroeid er mee vertrouwd Is ge raakt en voor wie het overmeesteren de landschap van zee, zand en lucht toch nog vele geheimen herbergt, zal dit boek waarlijk vele vragen beant woorden. Met behulp van tabellen, tekeningen (18) maakt het de lezer vertrouwd met wolksoorten, soppige schuimcirkels en uitrollende bran- dingsgolven. Voor de oplettende „\va- terkanter" bevat het een schat aan waardevolle gegevens. Zo geeft het hoofdstuk „Verlichting en Betonning- Het Loodswezen" de lezer enig in zicht in het verschil tussen de veel heid van lichtbakens en vuren. In het hoofdstuk „Wat leeft er langs de kust" vertelt de schrijver, dat alle meeuwen heus geen kokmeeuwen zijn, terwijl de aandachtige lezer zal bemerken dat de glazige balletjes, die hij vaak aan de vloedlijn vindt, geen jonge kwalletjes zgn, zoals veel al wordt veronderstetd. doch niets anders dan „zeevonkjes". „Langs Havens en Strand". De Kust van België en Nederland. (Uitg. Hollandia n.v. te Baarn) is een rijk geïllustreerd boek, dat voor de „waterkanter en voor de „new comer" in het byzonder interessante en leerzame gegevens bevat. instelling hebben o.a. vertegenwoor digers van de volkskredïetbanken zit ting. Een groot aantal volkskrediet instellingen werkt reeds nauw samen met het nieuwe instituut, waarbij wederzijds gegevens worden uitge wisseld en gebruik van eikaars infor maties wordt gemaakt. Het werk staat nog in de kinder schoenen. Maar de voorlopige resul taten zijn goed en wijzen er op, dat een landelijk net van regionale regis tratiebureaus wellicht de oplossing kan zijn om een einde te maken aan de excessen en ongelukken, die zich bij de afbetaling nog steeds op grote schaal voordoen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1956 | | pagina 19