Puzzel-rubriek
Klanken uit de ether
Lichamelijke straf nodig?
Het verkochte bed
JEUGD
.«ggl—tU
ZATERDAG 28 APRIL 1956
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
15
De hoofdprijs van f 5 is deze week
toegekend aan mevrouw M. Mal-
iaars-Corré, Bernhardstraat 23, Axel.
Prijzen van f 2,50 werden toegekend
aan de heer C. B. de Steur, Kerk
straat 12, Middelburg; de heer A. de
Vos, Dorpsstraat 21, Driewegen;
mej. J. de Visser, Duinweg 89, Oost-
kapelle; mej. A. Deïst, „Pitshoeve",
Zonnemaire; de heer A. J. Kaland,
sanatorium „Zonnegloren", Soest.
De oplossingen kunnen door abon
nees ingezonden worden en moeten
uiterlijk op woensdag dus deze
maal woensdag 2 mei in het bezit
van de redactie zijn. Wilt U er ook
bij vermelden of U dame of heer
bent? Vermeldt uw volledig adres in
blokletters en adresseer de oplossing
aan: REDACTIE P.Z.C., VLISSIN-
GEN, met in de linkerbovenhoek van
de enveloppe of de briefkaart het
woord „PUZZEL-RUBRIEK".
Voorts verzoeken wij onze puzze
laars niet de ingevulde oplossing uit
de krant op te zenden, maar de op
lossingen op een briefkaart of een
vel papier te schrijven.
kruiswoordraadsel luidt:
Horizontaal: 1. muziekinstrument;
4. boom; 8. onderwijs, 10. bijwoord;
12. vroege ochtenduren; 17. meisjes
naam; 18. Europeaan; 19. hectoliter;
20. plaats in Betuwe; 22. koffiehuis;
23. dans; 26. vis; 27. weerklank; 29.
meisjesnaam; 31. roeiboot; 34. meis
jesnaam; 37. plaats in Overijssel; 38.
fevangenis; 41. telwoord 42. bijeen-
omst 45. noot; 46. ten bedrage van;
47. jongensnaam; 48. druppel water.
Verticaal: 2. weldra; 3. vis; 5.
hoofdbedeltsel; 6. geur; 7. altijd; 9.
gewicht 11. slang; 13. olie (Eng.)
14. riviertje; 15. heilige; 16. ver
waand meisje; 21. list; 22. voor cho
colade; 24. vogel; 25. oud vrouwtje;
28. lelieachtige plant; 30. dans; 32.
meisjesnaam; 33. vroeger; 35. meis
jesnaam; 36. generaal (afk.); 38.
voorzetsel: 39. lofzang; 40. noot; 43.
zwarte delfstof; 44. snel.
Deense zeeliedenstaking is
geëindigd
De Deense zeeliedenstaking, die zes
weken geduurd heeft, is donderdag
avond geëindigd toen met 1186 te
gen 1003 stemmen een voorstel tot
hervatting van het werk door het
vakverbond van zeelleden werd aan
genomen.
Dc oplossing van het vorige kiaiis-
woordraadsel luidt:
Horizontaal: 2. wit; 5. ren; 8. uw;
10. merel; 12. Ee; 13. ter; 15. nek;
16. til; 17. zon; 18. duw; 19. bes; 20.
mep; 22. Lit; 24. al; 25. tanen; 27.
te; 28. erf; 29. nat; 31. anno; 32.
tang; 33. tel; 35. kil; 36. ik; 38. fu
rie; 40. on; 41. alk; 43. sop; 44. erg;
45. ooi; 46. cel; 47. Ank; 48. fee; 50.
kol; 52. t.t.53. Birma; 55. fa; 56.
bijt; 57. sla.
5. rek; 6. el; 7. bel; 9. wezel; 11.
regen; 12. eiwit; 14. ros; 16. tuk;
19. Batavia; 20. maf; 21. pen; 23.
telgang; 25. troef; 26. natie; 28. ent;
30. tal; 34. lus; 35. kip; 37. klont;
39. rover; 40. Orlof; 42. kok; 44. eek;
47. A.T.O.; 48. fit; 49. Ems; 51. Lap;
53. bij; 54. al.
Drie procent loonsverhoging
in de landbouw een feit
Naar het A.N.P. verneemt heeft
het college van rijksbemiddelaars een
loonsverhoging van 3 procent in de
landbouw goedgekeurd. Deze drie
procent is dus de helft van het ma
ximum van zes procent dat de rege
ring onlangs heeft toegestaan voor
een algemene loonsverhoging. Deze
loonsverhoging van drie procent is in-
overeenstemming met het advies van
het bestuur van het Landbouwschap.
Daarbij speelde de grootste rol de
overweging dat deze drie procent in
de prijzen zullen mogen worden
doorberekend, terwijl een hoger per
centage niet in de lonen zou mogen
worden doorberekend. Verwacht kan
worden dat deze loonsverhoging zal
doorwerken in de prijzen van basis-
produkten en speciaal in de garantie-
en verrekenprgzen van melk.
(Advertentie)
ZONDAG 29 APRIL.
HILVERSUM I. 402 m 746 kc/s. 8.00
NCRV. 9.-30 KRO. 17.00 IKOR. 19.00 NCRV.
19.45—24.00 KRO.
NCRV: 8.00 Nws.- en weerber. 8.15 Or-
gelconc. 8.30 Morgenwijding. 9.15 Vocaal
kwart. KRO: 9.30 Nws. 9.45 Gram. 9.55
Hoogmis. 11.30 Gram. 11.50 Studenork. 12.20
Apologie. 12.40 Lichte muz. 12.55 Zonnewij
zer. 13.00 Nws. en kath. nws. 13.10 Dans-
muz. 13.40 Boekbespr. 13.55 Gram. 14.01
Bariton en piano. 14.30 Radio Philh. ork.
en solist. (In de pauze: plm. 15.1015.20 De
jeugd voor de K.V.P., de K.V.P. voor de
jeugd, caus.) 15.35 Gram. 15.50 Lichte muz,
16.15 Sport. 16.30 Vespers. IKOR: 17.00 Ver-
teldienst. 18.00 De Kerk aan het werk,
caus. 18.15 Overpeinzingen van een dorps
dominee. .18.25 Filmrubriek. Plm. 18.25
Filmrubriek. Plm. 18.45 Kerklied. Plm.
18.50 Even napraten op de studeerkamer
van ds. P. J. de Geeter. NCRV: 19.00 Boek
bespr. 19.10 Kerkelijk nws. 19.15 Vocaal
ens. en solist. 19.30 Het Evangelie in een
draaikolk: De brieven aan de Corinthiërs,
caus. KRO: 19.45 Nws. 20.00 De gewone
man. 20.05 De springplank. 20.25 Act. 20.35
U bent toch ook van de partij?, caus. 20.45
Pianospel en gram. 21.10 De Oost-Weste
lijke Divan, hoorspel. 22.05 Lucia di Lam-
mermoor, opera (le bedrijf). 22.45 Avond
gebed en liturg, kal. 23.00 Nws. 23.15—24.00
Gram.
HILVERSUM II. 298 m 1007 kc/s. 8.00
VARA. 10.00 VPRO. 10.30 IKOR. 12.00
AVRO. 17.00 VPRO. 17.30 VARA. 20.00—24.00
AVRO.
VARA: 8.00 Nws, postduivenber. en gr.
8.18 Gevar. progr. 9.45 „Geestelijk leven",
toespr. VPRO: 10.00 Voor de kinderen.
IKOR: 10.30 Ned. Hervormde kerkd. 11.30
Vragenbeantw. AVRO: 12.00 Lichte muz.
12.30 Sportspiegel. 12.35 Even afrekenen,
Heren! 12.45 Jeugdensemble. 13.00 Nws.
13.05 Meded. of gram. 13.10 Gevar. progr.
voor de militairen. 14.00 Boekbespr. 14.20
Promenade-ork. en solist. 15.00 Het leven
van Mozart, hoorspel. 15.50 Omr. ork. en
solist. 16.30 Sportrevue. VPRO: 17.00 Ge
sprekken met luisteraars. 17.15 Het plat
teland nu. VARA: 17.30 Voor de jeugd.
17.50 Nws. en sportultsl. 18.05 Sportjourn.
18.30 Lichte muz. 19.00 Discussie. 19.30 Ca
baret. AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Lichte muz.
20.50 „Parijs half vier 's morgens", klank
beeld. 21.05 Gevar. muz. 21.40 Diseo-caus.
22.20 Act. 22.30 Gram. 23.00 Nws. 23.15 Act.
of gram. 23.25—24.00 Gram.
MAANDAG 30 APRIL.
HILVERSUM I. 402 m 7.00—24.00 Na
tionaal programma t. g. v. de verjaardag
van H. M. Koningin Juliana.
NATIONAAL PROGRAMMA: 7.00 Klok
gelui. 7.01 Gelukwens door prof. dr. J. B.
Kors O. F. 7.07 Nws. 7.22 Nederlandse
muz. 8.00 Klokgelui. 8.01 Gelukwens door
prof. dr. J. B. Kors O. P. 8.07 Nws. 8.20
Met vlag en wimpel, nationale speurtocht
door geheel Nederland. 8.50 Voor de zie
ken. 9.20 Aubade op de Grote Markt in
Groningen. 9.45 Waterst. 9.50 Nederlandse
muz. 10.15 Rooms kath. uitz. 10.45 Met vlag
en wimpel, nationale speurtocht. 11.15 Re-
portageflitsen en gram. 12.30 Land- en
tuinbouwmeded. 12.33 Cosmopolitain ork.
13.00 Klokgelui. 13.01 Toespraak door de
minister-president Z.E. dr. W. Drees. 13.05
Nws. 13.20 Met vlag en wimpel, nationale
speurtocht; 14.00 Instr. Trio. 14.20 Feest®
viering in vroeger tijden, caus. 14.30 Radio
Philh. ork. 15.10 Voor de kinderen. 16.10
Met vlag en wimpel, nationale speurtocht.
16.40 Gram. 17.20 Koninginnedag op Nieuw-
Guinea, caus. 17.30 Amus. muz. 18.00 Nws.
18.15 Amus. muz. 18.45 Met vlag en wim
pel, nationale speurtocht. 19.15 Gram. 20.00
Nws. en weerber. 20.08 Promenade ork. en
koren. 21.30 Metropole ork. (Intermezzo:
Pianoduo). 22.20 Schaken. 22.30 Kon. Mil.
Kapel, 23.00 Nws. 23.15 Lichte muz. 23.50—
24.00 Dagsluiting.
jaardag van H. M. Koningin Juliana.
7.00—9.45 Zie Hilversum I. 9.45 Morgen
dienst. 10.15—10.45 Gram. 10.45—24.00 Zie
Hilversum I.
TELEVISIEPROGRAMMA.
NTS: 10.15—11.30 Rep. t. g. v. de verjaar
dag van H. M. Koningin Juliana, van de
feestelijkheden in de tuin van het paleis
Soestdijk: 19.4522.00 Rep. van een feest
avond aan boord van het rondvaartschip
„Erasmus" te Rotterdam.
Volmaakt vakmanschap geef! de
Simplex-brommer de hoogste veiligheid
er zijn
die op een"
Simplex „brommen'j
!llllllllllll!llllli!!llllllllllllll!l!lllllll!llll!!!]|llllllllllllllllllll!!llll!llllllll!l]|l![llllll!Illlll!lillllllI1lllll[l!lllllllll!lll!l!llllll!llll!ll!11lllll[lllllll""lllll^
Een moeder schrijft mij:
„Ik lees altijd uw artikeltjes
met grote aandacht en ge
woonlijk met instemming.
Maar er is één onderwerp,
waarover U tot nu toe weinig
of niets heeft geschreven. En
na een ellenlange discussie
met mijn man .waarbij we ons
beiden danig opgewonden
hebben, kom ik U vragen, in
uw rubriek uw mening te zeg
gen over de kwestie, waarover
we zolang hebben gestreden.
De zaak zit zo: een van onze
jongens is ruim elf jaar. Het
is een ongezeglijke knaap:
beweeglijk, rumoerig, dwars
en brutaal. Wij zijn het er
over eens, mijn man en ik, dat
omschrijven wat straf is en m
.wat niet.
Allereerst kunnen we dan
vaststellen, dat er bij iedere
bestraffing twee instanties, in
de regel twee personen, be-
trokken zijn: hij, die de straf n
oplegt en hij, die hem onder-
gaat. In de minste zin kan de
eerste instantie God zijn of de
Natuur, die de mens „straft",
wanneer hij „zondigt" tegen
de wetten, die het leven be-
heersen; ook de mens zelf, die
in een eigenaardige „split-
sing van de persoonlijkheid"
zichzelf boete oplegt, als hij n
tot de conclusie is gekomen,
dat hij „verkeerd" heeft ge-
handeld; gewoonlijk treedt
een menselijke figuur op, die hé
Rondom de Kinderen
hij kort gehouden moet wor
den ,maar ik ben tégen straf,
in ieder geval tegen lichame
lijke straf en mijn man is
gauw klaar om de jongen een
draai om zijn oren te geven.
Dat geeft vaak aanleiding tot
woordenwisselingen tussen
hem en mij. En als de jongen
daarvan getuige is, brutali
seert hij ons allebeL Hoe
denkt U daarover?"
Het is niet eenvoudig om
deze vraag te beantwoorden.
Ik ken noch de vader, noch de
kwajongen, die ons hier ge
schilderd wordt. En ik ben het
roerend eens met de woorden
van professor Gunning: In de
pedagogiek is de omgekeerde
stelling ook altijd waar.
Maar ik wil wel proberen, de
kwestie van het straffen in
het algemeen hier te bespre
ken.
Dan is er één punt, waar
over we het met zijn allen wel
eens zullen zijn: het is ver
keerd van de vader en moe
der, dat ze hun meningsver
schillen omtrent de wijze,
waarop de knaap moet wor
den opgevoed, in zijn tegen
woordigheid bespreken, voor
al wanneer het hard tegen
hard gaat. Ze moeten elkaar
in waarde laten en de puzzel
proberen op te lossen in een
rustig gesprek, wanneer de
jongen naar bed is. Om daar
na, zo mogelijk, één lijn te
trekken.
Vóór we kunnen discussië
ren, moeten we trachten te
zich gerechtigd voelt, om als
„straffer" te fungeren. De
„bestraften" kunnen volwas
senen en kinderen zijn.
In de tweede plaats is er bij
iedere straf sprake van leed
voor de gestrafte, dat door de
straffen min of meer bewust
en opzettelijk wordt toege
bracht. Niet altijd is het „op
zettelijk toebrengen van leed"
als strop te beschouwen: men
kan moeilijk volhouden, dat
de tandarts of de dokter, die
vele -malen opzettelijk pijn
veroorzaken, bezi? zijn hun
patiënten te „straffen". Al zou
kunnen worden beweerd, dat
in tal van gevallen ook hier
de straf verschijnt voor de
ontwijking van bepaalde na
tuurlijke wetten.
En tenslotte komen wi' tot
de conclusie, dat er altijd bij
de „straffer" een motief aan
wezig is, dat zijn actie be
paalt. Er kan sprake zijn van
lustgevoelens, die bevredigd
worden: menig sadist heeft in
de concentratiekampen „geno
ten" van de pijn der gekwel-
den en gemartelden. Niet zel-
den is de straf bedoeld als
wraakneming of irgelding;
meermalen als afschrikwek
kend middel en, misschien in
de meeste gevallen, als een
poging tot verbetering van de
gestrafte.
Waaruit we naar mijn me
ning kunnen afleiden de defi
nitie: „Straf is het opzettelijk
toebrengen van leed op grond
van een of ander motief".
D. L. DAALDER.
Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllli
„Ik wil niet slapen, ik
hoef niet te slapen, ik
kan niet slapen,'ik ben
uitgeslapen!" Dat
Paulientje allemaal
één keer tegelijk, zonder
er adem tussen te ha
len.
„Nou", zei haar moe
der, die Paulientjes jurk
net opvouwde en op de
stoel legde, „nou Pau-
lien, dan zullen we je
bed maar verkopen!"
Paulientje moest er
om lachen; stel je voor,
je bed verkopen, maar
meteen keek ze weer
boos en zei: „en ik ga
niet slapen, ik wil niet
slapen, ik kan
„Jaja", zei haar moe
der, „dat weet ik al.
Goed Paulien. Blgf maar
op en blijf maar op die
stoel daar zitten. Ik
wacht niet langer. Ver
koop jij je bed maar..."
„Ik doe het hoor!",
riep Paulientje.
„Goed", riep haar moe
der en meteen was ze
de kamer uit en liet Pau
lientje achter op de stoel
naast de wastafel.
Paulientje keek om
zich heen. Wat zit ik
hier raar, dacht ze. Mis
schien was het toch wel
fïiner om maar in bed
te kruipen. Wat moest
ze daar doen op die
stoel?
Maar net toen ze op
haar bed wou afstappen,
kirde er iemand op het
kussen: „niets ervan. Jij
wou je bed toch verko
pen Nou, ik weet er wel
Iemand voor, hoor!"
Het was een mooie
witte duif. Hg zat heel
parmantig op haar kus
sen en je kon zien dat
hij er niet over dacht om
plaats te maken voor
Paulientje. En buiten
voor het raam koerde
nog veel meer duiven.
O, ja, nu herkende Pau
lientje ze. Het waren de
duiven die de hele dag
om de toren cirkelden en
naar wie ze zo graag
„Wat doe jij hier?",
vroeg ze „en die daar?".
Ze wees op de andere
duiven die met hun sna
veltjes tegen de ruit
pikten en als een grote
wolk voor het raam ble
ven hangen.
„We komen jou bed
kopen!", riep de duif.
„Je zei toch zelf dat je
het verkopen ging! Nou,
hier zijn we."
„Maar wat moet jij
met eer bed? Of moeten
jullie er allemaal in? Je
hebt toch de toren en
alle holletjes en hoekjes
onder de klokken om in
te slapen?"
„Het is niet voor mij
of voor mijn vriendjes",
lachte de duif kirrend,
„nee Paulien, wg komen
jouw bed kopen voor de
s;rote klok."
„Voor de grote klok?"
„Jazeker, wat dacht
je dan? Dat de grote
klok nooit eens moe werd
vaji al dat hangen? Jg
bent uitgeslapen. Jij
hebt geen bed meer no
dig. Maar hij, hij is oo
van de slaap. Vandaag
is hij tweehonderd jaar
oud en wij, zijn vriend
jes. dé duiven hebben
besloten hem op
verjaardag een bed te
geven. Jouw bed!"
„Maar hij krijgt het
niet", riep Paulien boos,
„het is mijn bed!"
„Dat is niet eerlijk
koerde de duif en buiten
koerden de anderen boos
met hem mee, „je zei
zelf dat je het niet meer
nodig had."
„Hij krijgt het niet'
riep Paulien en z
stampte met haar voet
op de vloer.
„Ja hoor eens, we
hebben hem nu al ver
teld dat hij het kreeg.
Nu is het te laat."
Op dat ogenblik stoot
ten de duiven het raam
open. Met honderd en
nog veel meer tegelgki
fladderden ze de kamer
van Paulien binnen. Er
bleef haast geen plaats
meer voor haar over. Ze
kon geen woord uitbren-
fen, zó boos en zó be-
uusd was ze.
Toen zag ze dat de
duivenwollt de grote, klok
meedroeg. Hij hing tus
sen ze in te bengelen en
bromlachte van plezier
toen hij het mooi opge
maakte bed van Paulien
zag staan. „Eindelijk",
zuchtte hij, „eindelgk."
Daar heb ik nu twee
langd. Uitrusten in een
zacht mensenbed met 'n
blauwe bloemetjesdeken
erop. Dank je wel, lieve
duifjes, dank je wel!"
Hij deed net of hij de
boze Paulien niet zag
en liet zich met een bons
op het bed vallen zolat
zijn klepel ervan dreun
de. De duiven spreidden
de blauwe bloemetjesde
ken over hem heen
met een lach op zijn ge
zicht sliep de jarige klol
meteen als een roos.
„Welterusten", koerden;
de duifjes en weg waren
ze.
En daar stond Paulien
naast haar eigen mooie
bed waarin de grote klok
sliep. Ze bibberde van
kou. O, wat sliep die
klok heerlijk. Wat zou zij
daar graag liggen!
Tranen van boosheid
en verdriet liepen over
haar wangen. De klok
merkte niets. Die droom
de vast van iets leuks.
Paulien pakte hem en
schudden hem heen en
weer. „Dong", zei de
klok slaperig. „Word
wakker", riep ze, „je
ligt ia mijn bed!" ,Dong'
bromde de klok. Als je
niet opstaat gooi ik wa
ter over je heen, hoor!"
„Dongdong", gromde hij
weer. Paulientje pakte
hem met twee .handen
beet en sjorde aan hem.
Maar o, wat was hij
zwaar! Ze spande al haar
krachten in. Nu rolde hij
langzaam van 't kussen
af. „Ik houd het niet, ik
houd 't niet", schreeuw
de ze. En boem.... met
'n verschrikkelijke dreun
rolde de klok uit bed.
Door de schok kwam
Paulien naast hem op
de grond te vallen. Hele
maal wakker begon de
klok tekeer te gaan van
boosheid: „dong dong.
dong dong
„Paulien wat doe je
toch?" riep haar moe
ders stem. „Die klok.,..,,
die lelijke klok", riep
Paulien huilend.
„Waarom lig je op de
grond? En wat zeg je
toch over de klok? Die
luidt, net als elke avond,
hoor maar!"
Paulien hoorde het; de
grote klok in de toren
luidde dong dong en zij
zat op de grond tussen
de stoel en het bed met
de blauwe deken.
Met 'n wip was ze er
in. „Voordat er weer
iemand komt om het te
kopen", zei ze. En net
zo vlug als de klok in
haar droom, sliep ze in.
TWEE VEULENTJES.
Er staan ginds in het
(land vol koren
twee boerdergen met
(vlag,
want daar zgn op de
zelfde dag
twee kleine veulentjes
(geboren.
Nu stappen ze Pom
(heet de ene
en Pim de andre in
(hun wei,
op hoge dunne paarde-
(benen.
Hun moeders blijven nog
(dichtbij.
Opeens ziet Pim het
andre veulen,
net even oud, net even
(groot
en Pom ziet hèm, over
(de sloot,
net te ver weg om
Zij kijken in het zwarte
(water,
het is te koud, te diep,
(te nat.
„Als ik maar lange be-
(nen had",
denkt Pom en Pim
(denkt: „Later, later
Dan gaan we alle alle
(dagen,
met tuig en toom en
(kleppen om,
met Pom naast mij en
ik naast Pom
uit rijden voor dezelfde
(wagen.
V-U
Ook in Miesje's kleine
dorpje is 't Koningimie-
(dag
Dat s een dag waarop
je dansen, springen,
(zingen, spelen mag.
Ook de muis had inge
schreven voor een zak-
kenlopen spel.
Vorig jaar was ze de
eerste. Zakkenlopen kan
(ze wel!!
Wel tien muizen stonden
muisstil op een rij. Een
(bel deed ,jPing!"
En toen slofte, spron
gen, hupten ze zo snel
(als het maar ging.
Maar oh, grutjes wat 'n
pech zeg. Miesje viel
(over een steen.
„Krak" scheurde de zak
en.... hoepla staken haar
(benen er doorheen.
,jHa" riep Mies ,(Nu kan
ik lopen. Nu kom ik als
(eerste aan!"
(maar of ze de eerste
prijs kreeg is niet komen
vast te staan).