Drie rode wagens paraat om hulp
te bieden na treinongelukken
De Bantoe's bouwen een naturellen-stad
RUSSISCHE VAKANTIEDUURDE
NIET KORTER DAN 22 JAAR
KLACHTEN OVER HET VERKEER
EN SCHILLEN OP STRAND
PRODUKTIE PER WERKNEMER
IN 1955 WEER GESTEGEN
Tien mijl buiten
Pretoria
WOENSDAG 28 MAART 1956
PROVINCIALE ZEEUW 8B COURANT
AL ARM-ONGEVALLEN DIENST VAN N.S.
Bemanningen zijn geoefend in
brandbestrijding en E.H.B.O.
De Nederlandse Spoorwegen hebben een unieke organisatie in het
leven geroepen naar een idee van de president-directeur ir. F. Q. den
Hollander zelf. Het betreft een alarm-ongevallendienst ten aanzien
van treinongelukken, waar mensenlevens bij betrokken zijn. Een en
ander kwam ter sprake na de geruchtmakende ontsporing bij Olde-
broek, die had aangetoond, dat beknelde passagiers op een snellere
en meer effectieve manier hulp geboden diende te worden. Het hoofd
van de bedrijfszelfbescherming van de N.S., de heer A. Meyer, kreeg
opdracht het plan uit te werken en in september 1955 werden te
Appingedam drie auto's besteld, die bestemd waren voor de stand
plaats Amersfoort, de meest centraal-gelegen hoofdwerkplaats van
het land.
Inmiddels was ook de praktische
organisatie van de nieuwe dienst
op papier gezet en dat alles zat zo
goed in elkaar, dat er terstond ver
zoeken om inlichtingen kwamen uit
Engeland en Amerika. Een en an
der is reeds zo ver gevorderd, dat
de drie rood-geschilderde wagens
thans binnen vijf minuten met hun
bemanning van zeven man kunnen
vertrekken, wanneer alarm gege
ven wordt. In de afgelopen maan
den is intensief geoefend door de
|IIIII1IIIIIIIIIII|I|||||||||||||IM
Nieuw gebouw
Iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
geselecteerde ploegen en er is be
sloten tot de aanschaf van nog
enkele wagens, die tegen de zomer
maanden gestationeerd zullen
worden in de wagenwerkplaats
Blerick, de lijnwerkplaats Zwolle
en in de hoofdwerkplaatsen Haar
lem en Tilburg.
Deze dienst wordt onderhouden
door manschappen, die in de werk
plaats een functie hebben.
Er zijn vier ploegen gevormd, die
Eermanent beschikbaar moeten z$n
geval van alarm. Er is voor elke
wagen een vaste ploeg, plus een re
serve-equipe en alle vier hebben dëze
een bepaalde herkenningskleur op de
speciale overalls en helmen.
De bezetting van 'n wagen bestaat
uit een commandant en zeven man
schappen. die allemaal een eigen taak
hepben. De training is zover gevor
derd. dat de ploegen geheel „inge
schoten" zijn. Er is geoefend op het
gebied van de brandbestrijding, de
E.H3.0. en in het bijzonder met be
trekking tot een juiste inzet van de
manschappen afzonderlijk, die nu we
ten welk materiaal zij te hanteren
hebben en welke werkmethode ge
volgd dient te worden op de plaats
van de ramp.
Uitrusting
De drie wagens zyn gebouwd by
de firma Medema in Apingedam. Het
zgn Ford V-8-auto's met een zeer
speciale carrosserie. Tussen de chauf
feurs- en commandantszitplaats is 'n
generator gemonteerd, waarop een
mobilofooninstallatie staat waarmee
men contact onderhoudt met de zwar-
Het oude Bantoe-dorp
.hierin leefden deze kinderen.
te personen-commandoauto. De
nieuwste snufjes zijn toegepast. Ach
ter de chauffeur en de commandant
zitten drie manschappen en daarach
ter is de bagageruimte waarin twee
bemanningsleden een plaats hebben.
Dit duo heeft overigens de taak
om alles vast in gereedheid te bren
gen. In deze ruimte i onder meer
een fonteintje gebouwd, dat water
krijgt uit een reservoir tussen dak en
plafond. Onder het gootsteentje is een
kastje gemaakt, waarin keukenattri
buten staan, zoals mokken, een elek
trische kookpan, blikken melk en
snert. Voorts zgn de gereedschappen
zo opgesteld, dat zrj zonder moeite ter
hand kunnen worden genomen. Zo
zijn de wanden gebruikt voor hamers
snijbranders, beitels, zagen en andere
hulpmiddelen.
Er zijn verder bergplaatsen voor
brandblusapparaten, flessen pro-
paangas, elektrische slijp- en boor
machines, twee schijnwerpers van
500 Watt, tweè blikken benzine,
mijnwerkerslampen voor de hel
men, kleding, brancards, zuurstof
apparaten en E.H.B.O.-materiaal.
Twee bemanningsleden zijn name
lijk gediplomeerde E.H.B.O^-ers.
Voor elke man is er dan nog een
snelverbandtasje.
Dit is slechts een deel van de
uitgebreide uitrusting van de drie
vuurrood geverfde wagens, die ge
lijk brandweerauto's ook sirenes
aan boord hebben.
De nieuwe dienst is dus in de eerste
plaats gericht op een snelle hulpver
lening aan slachtoffers, die bij trein
ongelukken moeilijk bereikbaar zjjn.
Organiek zijn zy echter ook inge
deeld bjj de Bescherming Burgerbe
volking, die in geval van nood een
beroep kan doen op deze dienst.
IHIIIIIIIIIIIIII|llllllllillllllll!llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll^l
Zon leek nachtpitje
s Het research centrum van
ff de Amerikaanse luchtmacht
ff heeft meegedeeld, dat het in
de loop van een reeks proef-
nemingen met hoge tempera- n
turen een hitte heeft kunnen
§p ontwikkelen van meer dan
M 400.000 graden fahrenheit.
Daarbij werd een lichthelder- p|
heid bereikt, 700 maal zo
H Troot als die van het opper-
ff vlak van de zon. |f
Êf Deze temperatuur en de
ff laarmee gepaard gaande
lichtflits, hadden slechts een
duur van een miljoenste se-
H conde. Zij werden teweegge-
brcht door de ontlading van
H elektrische energie in 'n klei- |f
ne hoeveelheid gas onder ho- p|
ge druk.
m Men heeft van deze proef-
nemingen verwachtingen voor ff
de praktische toepassing er. jf
van in de industrie. Het is
voor de eerste maal in de ge- s
jp schiedenis. dat onder labora- fj
M torium-condities dergelijke
resultaten bereikt zijn. f|
Illlllllllllllllllillilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllil
ouders bij de Russische autoritei
ten bleven zonder succes- In 1939
nadat Oostenrgk door Duitsland
bezet was, nam de jongen met de
Duitse ambassade in Moskou con-
TTor. rwt^v.,Ni,o „„„t tact op om repatriëring te verkrij-"
Een Oostenrijks jongetje van,: gen.- Hij werd echter doof* de Rus-
Oostenrijkse jongen
belandde m Siberië.
tien jaar, dat naar Rusland was
gezonden voor „vacantie voor her
stel" van 6 maanden, is na 22 jaar
in zijn vaderland teruggekeerd, oud
voor zijn jaren na tien jaar gevan
genschap in Siberische kampen
voor dwangarbeid.
Op het station werd hij omhelsd
door een snikkende, grijze vrouw,
zijn moeder, die 22 jaar geleden op
hetzelfde station afscheid had ge
nomen van het jongetje.
De Russische autoriteiten hadden
de kleine Hans Kaferböck uit St. Mi
chael, een plaatsie in de Oostenrgkse
provincie Stirie, uitgenodigd, naar
Rusland te komen, nadat zy'n vader,
een socialistische functionaris, ge
vangen was gezet gedurende de Oos
tenrijkse burgeroorlog in 1934.
Toen de Oostenrijkse economische
toestand later slechter werd, stemde
zijn in armoede verkerende moeder in
met verlenging van zijn verblijf op
een school in de Krim.
Na twee jaar echter werd Hans
door zijn Russische leerkrachten ge
dwongen, een document te onderte
kenen dat hij niet kon lezen en zo
werd hg Russisch staatsburger.
Alle protesten en petities van zgn
sische geheime politie in het oog
gehouden en gearresteerd. Be
schuldigd van hoogverraad, werd
hij veroordeeld tot tien jaar
dwangarbeid in Siberië.
Na zijn vrijlating in 1949 deed Kafer
böck opnieuw een wanhopige poging
Rusland te verlaten. Hij drong bij de
Oostenrijkse ambassade op inmen
ging aan en schreef dozijnen verzoek
schriften aan Russische autoriteiten.
Hij moest echter nog zes jaar wach
ten voor de Russen hem eindelijk toe
stemming gaven, naar huis" terug te
keren.
Atoommotoren voor vracht
schepen.
Vier Amerikaanse firma's hebben
de Amerikaanse commissie voor de
zeevaart medegedeeld, tegen juni
1959 een „eenheid voor voortstu
wing met behulp van kernenergie"
voor een koopvaardijschip te kun
nen vervaardigen en plaatsen. An
dere ondernemingen hadden aan
biedingen voor nog verder ontwik
kelde ttoommotoren gedaan, aldus
het hoofd van de commissie.
Voor de 3 rode „crash"-ioagens en
de zwarte commando-auto is een ga
rage gebouwd bij het hoofdkantoor
aan de Amersfoortse werkplaats.
Deze is opgetrokken van beton en
geelkleurige bakstenen. Het interieur
wordt elektrisch verwarmd, zodat de
motoren onder alle omstandigheden
vlug aanslaan. De wagens staan
naast elkaar en kunnen tegelijk ver
trekken. Een en asnder is gebouwd
naar het principe vat. een brandweer
garage.
Dr. A Wekker eredoctor
te Leiden
De senaat van de rijksuniversiteit
te Leiden heeft besloten het eredocto
raat in de letteren en wijsbegeerten
toe te kennen aan de oud-chirurg dr.
A. Welcker te Amsterdam. Als promo
tor is aangewezen de hoogleraar in de
kunstgeschiedenis prof. dr. H. van de
Waal.
De universiteit te Leiden telt op het
ogenblik negen eredoctores onder wie
H.K.H. Prinses Wilhelmina, H.M. Ko
ningin Juliana en sir Winston Chur
chill. De wetenschappelijke verdien
sten waarvoor de onderscheiding aan
dr. Welcker wordt verleend, liggen op
het gebied van de Nederlandse kunst
geschiedenis en meer in het bijzonder
op het vlak van de 17e eeuwse teken
kunst.
Dr. Welcker, die op 11 januari 1884
te Alkmaar werd geborenj studeerde
aan de universiteit, welke hem thans
een eredoctoraat verleend heeft, medi
cijnen. In 1916 promoveerde hij te Lei
den en werd daarna assistent van dr.
Van Kampen in het Wilhelminagast-
huis te Amsterdam. Tot aan zijn pen
sionering is dr. Welcker aan dit gast
huis verbonden geweest. Hij heeft deel
uitgemaakt van de Nederlandse ambu
lance, die werd uitgezonden tijdens de
Bulgaars-Turkse oorlog (19121913).
Dr. Welcker ontving hiervoor een Bul
gaarse opd.exsclysiding. Hij is voorts
drager .van. de Rode Kruis-medaille.
ENQUÊTE ONDER BUITENLANDERS
Zindelijkheid hoog gewaardeerd
(Van onze Haagse redacteur)
„Als voetganger ben je je leven geen ogenblik zeker", Is de klacht van
een Amerikaan, die verleden jaar zijn vakantie in Nederland heeft doorge
bracht. „Vijf duizend fietsen kwamen op me af, toen ik probeerde een
straat over te steken", verzekert één van zijn landgenoten, een dame, die
er bij vertelt liever Times Square dwars tegen de verkeerslichten in over
te steken, dan te proberen in een .Amsterdamse zijstraat aan de overkant
te komen. Deze hartgrondige opmerkingen over het Nederlandse verkeer
zijn een greep uit de bloemlezingen van kritiek op Nederlandse toestanden,
die de Algemene Ned. Vereniging voor Vreemdelingenverkeer by een en
quête onder buitenlandse bezoekers verzameld heeft. Aan een kleine 2000
Amerikanen, Belgen, Fransen, Engel sen,
leden jaar een vragenlijst voorgelegd,
derwerpen werd gevraagd.
De buitenlanders hebben bepaald
niet alleen kritiek. Ware het anders,
ze zouden niet in steeds gritere le
gioenen over de Nederlandse grenzen
stromen. Hun oordeel is vaak bijzon
der vleiend. Zegt niet ruim 28 procent-
van de Amerikaanse bezoekers, dat
onze gastvmheid, behulpzaamheid,
vriendelijkheid en talenkennis op hen
de meeste indruk hebben gemaakt?
Hetzelfde geldt voor ongeveer 20
procent van de Belgen, Duitsers en
Fransen. Aan de Zwitsers is dat niet
zo opgevallen zij staan met 16 pro
cent ver onderaan. Maar dat wordt
dan weer ruimschoots goedgemaakt
door de Engelsen, van wie 30% deze
mooie eigenschappen bovenaan het
lijstje hebben staan.
En tweede eigenschap, die door al
le buitenlandse toeristen bijzonder
blijkt te worden gewaardeerd, is on-
STATISTISCHE CONSTATERINGEN
Hogere cijfers voor
de consumptie.
Het C.B.S. heeft thans de index
cijfers van de produktie per werk
nemer in de industrie gedurende het
laatste kwartaal van 1955 bekendge
maakt. Op basis 1949 100 bedroeg
de industriële produktie 159 (derde
kwartaal 151). De personeelsbezetting
bedroeg 115 (114) en de produktie per
werknemer 138 (132).
Gedurende geheel 1955 was het in
dexcijfer van de industriële prduktie
151 tegen 141 in 1954, 127 in 1953, 117
in 1952 en 116 in 1951. Voor de perso
neelsbezetting luiden deze cijfers resp.
114, 111, 107, 105 en 107. De produktie
per werknemer bedroeg resp. 132, 127,
119, 111 en 108. Bij deze cijfers is de
bouwnijverheid niet inbegrepen.
De waarde der consumptieve beste
dingen van de Nederlandse bevolking
was in december 1955 (op basis 1951
100) 140 tegen 130 in november. Het
prijsindexcijfer beliep resp. 103 en 102,
de hoeveelheid 136 en 127 of per hoofd
der bevolking 129 tegen 120.
De stijging is het sterkst geweest in
de genotmiddelensector (Sint-Nicolaas,
kerst-, en nieuwajarsfeest). Het waar-
dc-indexcijfer der genotmiddelen
steeg van 121 tot 157, het prijsindex
cijfer van 100 tot 101 en de hoeveel
heid per hoofd der bevolking van 115
tot 148.
De maandgemidtfelden gaven de
laatste jaren een stijging te zien.
Het maandgemiddelde van 't waar
decijfer der totale consumptie be
droeg 124 in 1955, 114 in 1954, 104 in
1953 en 100 in 1952. Dat van de prijs
beliep resp. 104, 103, 99 en 100, de
hoeveelheid 119, 111, 105 en 100 en
de hoeveelheid per hoofd der be
volking resp. 114, 108, 103 en 99.
(Speciale correspondentie)
Betonmolens rammelen en gieten met de regelmaat van een klok de
grijze inhoud van hun draaiende magen in de voortrijdende kruiwa
gens. Wagenwielen ploegen door mul zand. Metselaars-troffels kappen
met een korte tik de stenen in tweeën. Langzaam rijzen de muren van
zes huizen omhoog. Zes huizen groeien tegelijkertijdIn één dag zullen
ze klaar zijn, dank zij het grote aantal arbeiders, dat er aan werkt.
We bevinden ons ongeveer tien mijl buiten Pretoria, de prachtig ge
legen woonstad van de Unie van Zuid-Afrika. Om ons heen is de enor
me drukte van een bouwerij in werking. De lucht is blauw, zonder één
wolkje, het stof dat overal opwarrelt is rood en de arbeiders, die in de
de hitte zwetend hun werk doen, zijn zwart. Zij zingen, de Bantoes,
want zij zijn bezig met een werk, dat hun zelf ten goede komt. Zij bou
wen met honderden tegelijk een nieuwe stad op, een stad waar alleen
naturellen mogen wonen.
bouwers. Die zijn hor.derd meter ver
der al weer met nieuwe woningen be
zig. De naturel kan in zijn woning
een vloer leggen, zoals hg die zelf heb
beste vindt.
Iedereen, die in een nieuwe wijk wil
gaan wonen, wordt met zijn gezin on
derworpen aan een nauwgezet onder
zoek door de politie, zodat misdadige
elementen kunnen worden geweerd.
Alle bewoners van de nieuwe huizen
worden bovendien geregistreerd, zo
dat er tenminste controle kan zijn,
hetgeen bij allerlei delicten in de oude
locaties volledig onmogelijk was.
In moderne winkels kunnen hun ei
gen rasgenoten zaken beginnen. Er
wordt voor gewaakt, dat de prijzen
normaal en de winsten niet buitenspo
rig zijn.
Doktershulp is voldoende aanwezig
en de naturellen kunnen c~ gratis ge
bruik van maken. Als er een baby
„Kijk, baas", zegt een van de zwar
te bouwers, „hier is een bouwplan van
de huizen die we maken." En hij toont
ons de Plattegrond en het schema
waarmee de huizen in een dag worden
gebouwd. De nieuwe woningen wor
den eenvoudig gehouden, om zo snel
mogelgk een groot aantal klaar te
krijgen.
De naturel, die met zijn gezin uit
de oude locatie naar de nieuwe stad
verhuist, vindt een kleine, goed ge
bouwde. lichte woning, waaraan hg
zelf echter nog heel wat kan ver
fraaien. Zo worden er bijvoorbeeld
nog geen vloeren ingelegd door de
wordt geboren, krijgt de moeder gra
tis enige tijd assistentie van een ver
pleegster.
GEEN VERZET
Meestal verhuizen de naturellen
met hele groepen tegelijk. Natuurlijk
gebeuren er wel eens onregelmatig
heden. De aanstichters van deze moei
lijkheden zin meestal de eigenaren
van dë~grond en de krotten die er op
staan. Zij zien hun gemakkelijke
broodwinning door deze sanering ver
loren gaan. Zy pogen de eenvoudige
naturellen op allerlei manieren te be
ïnvloeden en hem zijn nieuwe woning
en omgeving tegen te maken. Toch
behoren onregelmatigheden tijdens de
uittochten uit de krottenbuurten, die
reeds de dag er na worden afgebro
ken!) tot de zeldzaamheden.
In maart 1955 werden de eerste
groepen naturellen uit Johannesburg
Zo wordt het. Wij zonden er met geen
stok in te krijgen zijn maar na het
krottendorp moet dit een Bantoe
paradijs zijn.
naar hun nieuwe stad Meadowlands
gebracht. Het ging toen nog gepaard
met veel onregelmatigheden. De Ban
toes verlieten maar node hun oude,
vieze buurten. Velen hadden er kleine,
onroerende bezittingen, die natuurlyk
werden onteigend.
Op hetnblik vechten de naturel-
le\ er om, zo snel mogelijk een wo
ning te krijgen in Meadowlands. dat
door hen nu als het „beloofde land"
wordt gezien. Op allerlei, soms min
der oirbare manieren proberen zij,
eerder dan hun buurman naar Mea
dowlands te komen.
Zwitsers en Duitsers werd ver-
waarin hun opinie over allerlei on
ze zindelijkheid, welke by alle groe
pen op de tweede plaats van de lyst
aer waardering staat.
Over de onveiligheid van het ver
keer klaagde ongeveer een kwart van
alle bezoekers. Vooral de machteloze
positie van de eeuwig opgejaagde
voetganger heeft hen diep geschokt.
Kritiek is er zowel op het ongedisci
plineerde gedrag van fietsers en
bromfietsers als op het ontbreken
van wegwijzers in ae steden.
Opvallend veel Engelsen missen in
onze steden en dorpen openbare toi
letten voor dames en samen met de
Zwitsers hebben zy een veel grotere
behoefte aan zitbanken, dan waar
aan ons land kan voldoen. Veel Duit
sers, Zwitsers en Amerikanen hebben
tot hun afgryzen vuil van honden op
onze straten en veel papier en schil
len op de Noordzeestranden ontdekt.
De Engelsen en Fransen zjjn het
broederlijk eens in huil grief, dat zo
veel oude kerkgebouwen meestal
dicht zyn en dat ze soms entreegeld
moeten betalen, als er eens een kerk
open is.
Nieuwe Amerikaanse
parachutisten-divisie
Een nieuw type divisie parachutis
ten, voorzien van eigen aroom-wape
nen, zal door het Amerikaanse leger
worden ingericht en in begin 1957 ge
reed zyn voor actie overzee. Deze
nieuwe eenheid zal, naar de beschrij
ving van de bevelhebber, een „brand
weer" zijn met de speciale taak, een
snel einde te maken aan oorlogen met
beperkte omvang.
De divisie zal slechts 11.000 man
sterk zyn, doch kry'gt aanzienlgk
meer vuurkracht dan de normale
luchtdivisie van 17.000 man. Het be
langrijkste wapen waarmee de divisie
wordt uitgerust is de raket,, honest
John", die kan worden ingericht met
een springlading atoomspringstof.
Tot nu toe zijn geen atoomwapenen
verstrekt aan een zo kleine eenheid.
Bevelhebber van de nieuwe eenheid
zal zijn maj. Th. L. Sherboume jr, een
bekende figuur uit de rangen der pa
rachutisten. Over zgn nieuwe eenheid
verklaarde Sherboume, dat indien er
in 1950 dergelijke eenheden beschik
baar waren geweest, de oorlog in Ko
rea beëindigd zou zijn geweest voor
hg was begonnen. Later, zo liet hg
doorschemeren, zullen
atoomwapenen worden toegewezen,
die nu nog geheim zgn.
Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
Hebben Britten alfabet
1 van veertig letters
g nodig?
M Het ,J3ritish Museum" heeft
besloten, de geld.jheid van het
testament van George Bernard
Shaw in rechtfe bestrijden.
EE Toen Shaw in november 1950
1 stierf, liet hij een fortuin van
867.288 pond (ongeveer 8,7
miljoen gulden) na. Dit geld
zou moeten worden besteed
voor een reeks onderzoekingen
p| naar de mogelijkheid om de
Engelse taal een alfabet van
veertig in plaats van 26 letters
te geven. Toepassing van dit
nieuwe alfabet, dat alle be-
staande klanken in het Engels
zou bevatten, zou, naar Shaws
mening, het mogelijk maken,
snéller te schrijven en dus tijd
te winnen
Het restant van het kapitaal
zou vervolgens moeten worden
ee verdeeld tussen het ,J3ritish
Museum"de Nat'<onal Galle-
p ry of Irelanden de konink-
lijke academie voor toneel.
H Het ,Jiritish Museum" stelt
nu, dat het door Shaw bedoel-
l§ de alfabet geen enkel belang
heeft voor de gemeenschap, 't
ee Proces zal over twee maanden
H beginnen.