Drie rode wagens paraat om hulp te bieden na treinongelukken De Bantoe's bouwen een naturellen-stad RUSSISCHE VAKANTIEDUURDE NIET KORTER DAN 22 JAAR KLACHTEN OVER HET VERKEER EN SCHILLEN OP STRAND PRODUKTIE PER WERKNEMER IN 1955 WEER GESTEGEN Tien mijl buiten Pretoria WOENSDAG 28 MAART 1956 PROVINCIALE ZEEUW 8B COURANT AL ARM-ONGEVALLEN DIENST VAN N.S. Bemanningen zijn geoefend in brandbestrijding en E.H.B.O. De Nederlandse Spoorwegen hebben een unieke organisatie in het leven geroepen naar een idee van de president-directeur ir. F. Q. den Hollander zelf. Het betreft een alarm-ongevallendienst ten aanzien van treinongelukken, waar mensenlevens bij betrokken zijn. Een en ander kwam ter sprake na de geruchtmakende ontsporing bij Olde- broek, die had aangetoond, dat beknelde passagiers op een snellere en meer effectieve manier hulp geboden diende te worden. Het hoofd van de bedrijfszelfbescherming van de N.S., de heer A. Meyer, kreeg opdracht het plan uit te werken en in september 1955 werden te Appingedam drie auto's besteld, die bestemd waren voor de stand plaats Amersfoort, de meest centraal-gelegen hoofdwerkplaats van het land. Inmiddels was ook de praktische organisatie van de nieuwe dienst op papier gezet en dat alles zat zo goed in elkaar, dat er terstond ver zoeken om inlichtingen kwamen uit Engeland en Amerika. Een en an der is reeds zo ver gevorderd, dat de drie rood-geschilderde wagens thans binnen vijf minuten met hun bemanning van zeven man kunnen vertrekken, wanneer alarm gege ven wordt. In de afgelopen maan den is intensief geoefend door de |IIIII1IIIIIIIIIII|I|||||||||||||IM Nieuw gebouw Iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii geselecteerde ploegen en er is be sloten tot de aanschaf van nog enkele wagens, die tegen de zomer maanden gestationeerd zullen worden in de wagenwerkplaats Blerick, de lijnwerkplaats Zwolle en in de hoofdwerkplaatsen Haar lem en Tilburg. Deze dienst wordt onderhouden door manschappen, die in de werk plaats een functie hebben. Er zijn vier ploegen gevormd, die Eermanent beschikbaar moeten z$n geval van alarm. Er is voor elke wagen een vaste ploeg, plus een re serve-equipe en alle vier hebben dëze een bepaalde herkenningskleur op de speciale overalls en helmen. De bezetting van 'n wagen bestaat uit een commandant en zeven man schappen. die allemaal een eigen taak hepben. De training is zover gevor derd. dat de ploegen geheel „inge schoten" zijn. Er is geoefend op het gebied van de brandbestrijding, de E.H3.0. en in het bijzonder met be trekking tot een juiste inzet van de manschappen afzonderlijk, die nu we ten welk materiaal zij te hanteren hebben en welke werkmethode ge volgd dient te worden op de plaats van de ramp. Uitrusting De drie wagens zyn gebouwd by de firma Medema in Apingedam. Het zgn Ford V-8-auto's met een zeer speciale carrosserie. Tussen de chauf feurs- en commandantszitplaats is 'n generator gemonteerd, waarop een mobilofooninstallatie staat waarmee men contact onderhoudt met de zwar- Het oude Bantoe-dorp .hierin leefden deze kinderen. te personen-commandoauto. De nieuwste snufjes zijn toegepast. Ach ter de chauffeur en de commandant zitten drie manschappen en daarach ter is de bagageruimte waarin twee bemanningsleden een plaats hebben. Dit duo heeft overigens de taak om alles vast in gereedheid te bren gen. In deze ruimte i onder meer een fonteintje gebouwd, dat water krijgt uit een reservoir tussen dak en plafond. Onder het gootsteentje is een kastje gemaakt, waarin keukenattri buten staan, zoals mokken, een elek trische kookpan, blikken melk en snert. Voorts zgn de gereedschappen zo opgesteld, dat zrj zonder moeite ter hand kunnen worden genomen. Zo zijn de wanden gebruikt voor hamers snijbranders, beitels, zagen en andere hulpmiddelen. Er zijn verder bergplaatsen voor brandblusapparaten, flessen pro- paangas, elektrische slijp- en boor machines, twee schijnwerpers van 500 Watt, tweè blikken benzine, mijnwerkerslampen voor de hel men, kleding, brancards, zuurstof apparaten en E.H.B.O.-materiaal. Twee bemanningsleden zijn name lijk gediplomeerde E.H.B.O^-ers. Voor elke man is er dan nog een snelverbandtasje. Dit is slechts een deel van de uitgebreide uitrusting van de drie vuurrood geverfde wagens, die ge lijk brandweerauto's ook sirenes aan boord hebben. De nieuwe dienst is dus in de eerste plaats gericht op een snelle hulpver lening aan slachtoffers, die bij trein ongelukken moeilijk bereikbaar zjjn. Organiek zijn zy echter ook inge deeld bjj de Bescherming Burgerbe volking, die in geval van nood een beroep kan doen op deze dienst. IHIIIIIIIIIIIIII|llllllllillllllll!llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll^l Zon leek nachtpitje s Het research centrum van ff de Amerikaanse luchtmacht ff heeft meegedeeld, dat het in de loop van een reeks proef- nemingen met hoge tempera- n turen een hitte heeft kunnen §p ontwikkelen van meer dan M 400.000 graden fahrenheit. Daarbij werd een lichthelder- p| heid bereikt, 700 maal zo H Troot als die van het opper- ff vlak van de zon. |f Êf Deze temperatuur en de ff laarmee gepaard gaande lichtflits, hadden slechts een duur van een miljoenste se- H conde. Zij werden teweegge- brcht door de ontlading van H elektrische energie in 'n klei- |f ne hoeveelheid gas onder ho- p| ge druk. m Men heeft van deze proef- nemingen verwachtingen voor ff de praktische toepassing er. jf van in de industrie. Het is voor de eerste maal in de ge- s jp schiedenis. dat onder labora- fj M torium-condities dergelijke resultaten bereikt zijn. f| Illlllllllllllllllillilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllil ouders bij de Russische autoritei ten bleven zonder succes- In 1939 nadat Oostenrgk door Duitsland bezet was, nam de jongen met de Duitse ambassade in Moskou con- TTor. rwt^v.,Ni,o „„„t tact op om repatriëring te verkrij-" Een Oostenrijks jongetje van,: gen.- Hij werd echter doof* de Rus- Oostenrijkse jongen belandde m Siberië. tien jaar, dat naar Rusland was gezonden voor „vacantie voor her stel" van 6 maanden, is na 22 jaar in zijn vaderland teruggekeerd, oud voor zijn jaren na tien jaar gevan genschap in Siberische kampen voor dwangarbeid. Op het station werd hij omhelsd door een snikkende, grijze vrouw, zijn moeder, die 22 jaar geleden op hetzelfde station afscheid had ge nomen van het jongetje. De Russische autoriteiten hadden de kleine Hans Kaferböck uit St. Mi chael, een plaatsie in de Oostenrgkse provincie Stirie, uitgenodigd, naar Rusland te komen, nadat zy'n vader, een socialistische functionaris, ge vangen was gezet gedurende de Oos tenrijkse burgeroorlog in 1934. Toen de Oostenrijkse economische toestand later slechter werd, stemde zijn in armoede verkerende moeder in met verlenging van zijn verblijf op een school in de Krim. Na twee jaar echter werd Hans door zijn Russische leerkrachten ge dwongen, een document te onderte kenen dat hij niet kon lezen en zo werd hg Russisch staatsburger. Alle protesten en petities van zgn sische geheime politie in het oog gehouden en gearresteerd. Be schuldigd van hoogverraad, werd hij veroordeeld tot tien jaar dwangarbeid in Siberië. Na zijn vrijlating in 1949 deed Kafer böck opnieuw een wanhopige poging Rusland te verlaten. Hij drong bij de Oostenrijkse ambassade op inmen ging aan en schreef dozijnen verzoek schriften aan Russische autoriteiten. Hij moest echter nog zes jaar wach ten voor de Russen hem eindelijk toe stemming gaven, naar huis" terug te keren. Atoommotoren voor vracht schepen. Vier Amerikaanse firma's hebben de Amerikaanse commissie voor de zeevaart medegedeeld, tegen juni 1959 een „eenheid voor voortstu wing met behulp van kernenergie" voor een koopvaardijschip te kun nen vervaardigen en plaatsen. An dere ondernemingen hadden aan biedingen voor nog verder ontwik kelde ttoommotoren gedaan, aldus het hoofd van de commissie. Voor de 3 rode „crash"-ioagens en de zwarte commando-auto is een ga rage gebouwd bij het hoofdkantoor aan de Amersfoortse werkplaats. Deze is opgetrokken van beton en geelkleurige bakstenen. Het interieur wordt elektrisch verwarmd, zodat de motoren onder alle omstandigheden vlug aanslaan. De wagens staan naast elkaar en kunnen tegelijk ver trekken. Een en asnder is gebouwd naar het principe vat. een brandweer garage. Dr. A Wekker eredoctor te Leiden De senaat van de rijksuniversiteit te Leiden heeft besloten het eredocto raat in de letteren en wijsbegeerten toe te kennen aan de oud-chirurg dr. A. Welcker te Amsterdam. Als promo tor is aangewezen de hoogleraar in de kunstgeschiedenis prof. dr. H. van de Waal. De universiteit te Leiden telt op het ogenblik negen eredoctores onder wie H.K.H. Prinses Wilhelmina, H.M. Ko ningin Juliana en sir Winston Chur chill. De wetenschappelijke verdien sten waarvoor de onderscheiding aan dr. Welcker wordt verleend, liggen op het gebied van de Nederlandse kunst geschiedenis en meer in het bijzonder op het vlak van de 17e eeuwse teken kunst. Dr. Welcker, die op 11 januari 1884 te Alkmaar werd geborenj studeerde aan de universiteit, welke hem thans een eredoctoraat verleend heeft, medi cijnen. In 1916 promoveerde hij te Lei den en werd daarna assistent van dr. Van Kampen in het Wilhelminagast- huis te Amsterdam. Tot aan zijn pen sionering is dr. Welcker aan dit gast huis verbonden geweest. Hij heeft deel uitgemaakt van de Nederlandse ambu lance, die werd uitgezonden tijdens de Bulgaars-Turkse oorlog (19121913). Dr. Welcker ontving hiervoor een Bul gaarse opd.exsclysiding. Hij is voorts drager .van. de Rode Kruis-medaille. ENQUÊTE ONDER BUITENLANDERS Zindelijkheid hoog gewaardeerd (Van onze Haagse redacteur) „Als voetganger ben je je leven geen ogenblik zeker", Is de klacht van een Amerikaan, die verleden jaar zijn vakantie in Nederland heeft doorge bracht. „Vijf duizend fietsen kwamen op me af, toen ik probeerde een straat over te steken", verzekert één van zijn landgenoten, een dame, die er bij vertelt liever Times Square dwars tegen de verkeerslichten in over te steken, dan te proberen in een .Amsterdamse zijstraat aan de overkant te komen. Deze hartgrondige opmerkingen over het Nederlandse verkeer zijn een greep uit de bloemlezingen van kritiek op Nederlandse toestanden, die de Algemene Ned. Vereniging voor Vreemdelingenverkeer by een en quête onder buitenlandse bezoekers verzameld heeft. Aan een kleine 2000 Amerikanen, Belgen, Fransen, Engel sen, leden jaar een vragenlijst voorgelegd, derwerpen werd gevraagd. De buitenlanders hebben bepaald niet alleen kritiek. Ware het anders, ze zouden niet in steeds gritere le gioenen over de Nederlandse grenzen stromen. Hun oordeel is vaak bijzon der vleiend. Zegt niet ruim 28 procent- van de Amerikaanse bezoekers, dat onze gastvmheid, behulpzaamheid, vriendelijkheid en talenkennis op hen de meeste indruk hebben gemaakt? Hetzelfde geldt voor ongeveer 20 procent van de Belgen, Duitsers en Fransen. Aan de Zwitsers is dat niet zo opgevallen zij staan met 16 pro cent ver onderaan. Maar dat wordt dan weer ruimschoots goedgemaakt door de Engelsen, van wie 30% deze mooie eigenschappen bovenaan het lijstje hebben staan. En tweede eigenschap, die door al le buitenlandse toeristen bijzonder blijkt te worden gewaardeerd, is on- STATISTISCHE CONSTATERINGEN Hogere cijfers voor de consumptie. Het C.B.S. heeft thans de index cijfers van de produktie per werk nemer in de industrie gedurende het laatste kwartaal van 1955 bekendge maakt. Op basis 1949 100 bedroeg de industriële produktie 159 (derde kwartaal 151). De personeelsbezetting bedroeg 115 (114) en de produktie per werknemer 138 (132). Gedurende geheel 1955 was het in dexcijfer van de industriële prduktie 151 tegen 141 in 1954, 127 in 1953, 117 in 1952 en 116 in 1951. Voor de perso neelsbezetting luiden deze cijfers resp. 114, 111, 107, 105 en 107. De produktie per werknemer bedroeg resp. 132, 127, 119, 111 en 108. Bij deze cijfers is de bouwnijverheid niet inbegrepen. De waarde der consumptieve beste dingen van de Nederlandse bevolking was in december 1955 (op basis 1951 100) 140 tegen 130 in november. Het prijsindexcijfer beliep resp. 103 en 102, de hoeveelheid 136 en 127 of per hoofd der bevolking 129 tegen 120. De stijging is het sterkst geweest in de genotmiddelensector (Sint-Nicolaas, kerst-, en nieuwajarsfeest). Het waar- dc-indexcijfer der genotmiddelen steeg van 121 tot 157, het prijsindex cijfer van 100 tot 101 en de hoeveel heid per hoofd der bevolking van 115 tot 148. De maandgemidtfelden gaven de laatste jaren een stijging te zien. Het maandgemiddelde van 't waar decijfer der totale consumptie be droeg 124 in 1955, 114 in 1954, 104 in 1953 en 100 in 1952. Dat van de prijs beliep resp. 104, 103, 99 en 100, de hoeveelheid 119, 111, 105 en 100 en de hoeveelheid per hoofd der be volking resp. 114, 108, 103 en 99. (Speciale correspondentie) Betonmolens rammelen en gieten met de regelmaat van een klok de grijze inhoud van hun draaiende magen in de voortrijdende kruiwa gens. Wagenwielen ploegen door mul zand. Metselaars-troffels kappen met een korte tik de stenen in tweeën. Langzaam rijzen de muren van zes huizen omhoog. Zes huizen groeien tegelijkertijdIn één dag zullen ze klaar zijn, dank zij het grote aantal arbeiders, dat er aan werkt. We bevinden ons ongeveer tien mijl buiten Pretoria, de prachtig ge legen woonstad van de Unie van Zuid-Afrika. Om ons heen is de enor me drukte van een bouwerij in werking. De lucht is blauw, zonder één wolkje, het stof dat overal opwarrelt is rood en de arbeiders, die in de de hitte zwetend hun werk doen, zijn zwart. Zij zingen, de Bantoes, want zij zijn bezig met een werk, dat hun zelf ten goede komt. Zij bou wen met honderden tegelijk een nieuwe stad op, een stad waar alleen naturellen mogen wonen. bouwers. Die zijn hor.derd meter ver der al weer met nieuwe woningen be zig. De naturel kan in zijn woning een vloer leggen, zoals hg die zelf heb beste vindt. Iedereen, die in een nieuwe wijk wil gaan wonen, wordt met zijn gezin on derworpen aan een nauwgezet onder zoek door de politie, zodat misdadige elementen kunnen worden geweerd. Alle bewoners van de nieuwe huizen worden bovendien geregistreerd, zo dat er tenminste controle kan zijn, hetgeen bij allerlei delicten in de oude locaties volledig onmogelijk was. In moderne winkels kunnen hun ei gen rasgenoten zaken beginnen. Er wordt voor gewaakt, dat de prijzen normaal en de winsten niet buitenspo rig zijn. Doktershulp is voldoende aanwezig en de naturellen kunnen c~ gratis ge bruik van maken. Als er een baby „Kijk, baas", zegt een van de zwar te bouwers, „hier is een bouwplan van de huizen die we maken." En hij toont ons de Plattegrond en het schema waarmee de huizen in een dag worden gebouwd. De nieuwe woningen wor den eenvoudig gehouden, om zo snel mogelgk een groot aantal klaar te krijgen. De naturel, die met zijn gezin uit de oude locatie naar de nieuwe stad verhuist, vindt een kleine, goed ge bouwde. lichte woning, waaraan hg zelf echter nog heel wat kan ver fraaien. Zo worden er bijvoorbeeld nog geen vloeren ingelegd door de wordt geboren, krijgt de moeder gra tis enige tijd assistentie van een ver pleegster. GEEN VERZET Meestal verhuizen de naturellen met hele groepen tegelijk. Natuurlijk gebeuren er wel eens onregelmatig heden. De aanstichters van deze moei lijkheden zin meestal de eigenaren van dë~grond en de krotten die er op staan. Zij zien hun gemakkelijke broodwinning door deze sanering ver loren gaan. Zy pogen de eenvoudige naturellen op allerlei manieren te be ïnvloeden en hem zijn nieuwe woning en omgeving tegen te maken. Toch behoren onregelmatigheden tijdens de uittochten uit de krottenbuurten, die reeds de dag er na worden afgebro ken!) tot de zeldzaamheden. In maart 1955 werden de eerste groepen naturellen uit Johannesburg Zo wordt het. Wij zonden er met geen stok in te krijgen zijn maar na het krottendorp moet dit een Bantoe paradijs zijn. naar hun nieuwe stad Meadowlands gebracht. Het ging toen nog gepaard met veel onregelmatigheden. De Ban toes verlieten maar node hun oude, vieze buurten. Velen hadden er kleine, onroerende bezittingen, die natuurlyk werden onteigend. Op hetnblik vechten de naturel- le\ er om, zo snel mogelijk een wo ning te krijgen in Meadowlands. dat door hen nu als het „beloofde land" wordt gezien. Op allerlei, soms min der oirbare manieren proberen zij, eerder dan hun buurman naar Mea dowlands te komen. Zwitsers en Duitsers werd ver- waarin hun opinie over allerlei on ze zindelijkheid, welke by alle groe pen op de tweede plaats van de lyst aer waardering staat. Over de onveiligheid van het ver keer klaagde ongeveer een kwart van alle bezoekers. Vooral de machteloze positie van de eeuwig opgejaagde voetganger heeft hen diep geschokt. Kritiek is er zowel op het ongedisci plineerde gedrag van fietsers en bromfietsers als op het ontbreken van wegwijzers in ae steden. Opvallend veel Engelsen missen in onze steden en dorpen openbare toi letten voor dames en samen met de Zwitsers hebben zy een veel grotere behoefte aan zitbanken, dan waar aan ons land kan voldoen. Veel Duit sers, Zwitsers en Amerikanen hebben tot hun afgryzen vuil van honden op onze straten en veel papier en schil len op de Noordzeestranden ontdekt. De Engelsen en Fransen zjjn het broederlijk eens in huil grief, dat zo veel oude kerkgebouwen meestal dicht zyn en dat ze soms entreegeld moeten betalen, als er eens een kerk open is. Nieuwe Amerikaanse parachutisten-divisie Een nieuw type divisie parachutis ten, voorzien van eigen aroom-wape nen, zal door het Amerikaanse leger worden ingericht en in begin 1957 ge reed zyn voor actie overzee. Deze nieuwe eenheid zal, naar de beschrij ving van de bevelhebber, een „brand weer" zijn met de speciale taak, een snel einde te maken aan oorlogen met beperkte omvang. De divisie zal slechts 11.000 man sterk zyn, doch kry'gt aanzienlgk meer vuurkracht dan de normale luchtdivisie van 17.000 man. Het be langrijkste wapen waarmee de divisie wordt uitgerust is de raket,, honest John", die kan worden ingericht met een springlading atoomspringstof. Tot nu toe zijn geen atoomwapenen verstrekt aan een zo kleine eenheid. Bevelhebber van de nieuwe eenheid zal zijn maj. Th. L. Sherboume jr, een bekende figuur uit de rangen der pa rachutisten. Over zgn nieuwe eenheid verklaarde Sherboume, dat indien er in 1950 dergelijke eenheden beschik baar waren geweest, de oorlog in Ko rea beëindigd zou zijn geweest voor hg was begonnen. Later, zo liet hg doorschemeren, zullen atoomwapenen worden toegewezen, die nu nog geheim zgn. Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll Hebben Britten alfabet 1 van veertig letters g nodig? M Het ,J3ritish Museum" heeft besloten, de geld.jheid van het testament van George Bernard Shaw in rechtfe bestrijden. EE Toen Shaw in november 1950 1 stierf, liet hij een fortuin van 867.288 pond (ongeveer 8,7 miljoen gulden) na. Dit geld zou moeten worden besteed voor een reeks onderzoekingen p| naar de mogelijkheid om de Engelse taal een alfabet van veertig in plaats van 26 letters te geven. Toepassing van dit nieuwe alfabet, dat alle be- staande klanken in het Engels zou bevatten, zou, naar Shaws mening, het mogelijk maken, snéller te schrijven en dus tijd te winnen Het restant van het kapitaal zou vervolgens moeten worden ee verdeeld tussen het ,J3ritish Museum"de Nat'<onal Galle- p ry of Irelanden de konink- lijke academie voor toneel. H Het ,Jiritish Museum" stelt nu, dat het door Shaw bedoel- l§ de alfabet geen enkel belang heeft voor de gemeenschap, 't ee Proces zal over twee maanden H beginnen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1956 | | pagina 9