PROVIKCIALE ZEEUWSE COURAHT
Instemming in Tweede Kamer met
de algemene ouderdomswet
Gezonde vrijetijdsbesteding in
goed-geoutilleerde werkplaats
Wijziging van klasse-
aanduiding bij N.S»
BILT
D
D
Vandaag...
199e jaargang - no. 65
Dagblad uitgave van de firma
Provinciale Zeeuwse Courant
Directie: F. van de Velde en F. B.
den Boer. Adjunct: W. de Pagter.
Hoofdredacteur: W. Leertouwer.
Adjunct-hoofdred.: G. A. de Kok
ABONNEMENTSPRIJS 47 cent per
week; 5,85 p. kw.; fr. p. p. 6,10
per kw. Losse nummers 10 cent.
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSlNGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Vrijdag 16 maart 1956
ADVERTENTIEPRIJS 25 cent per
mm Minimum p. advertentie 4,—.
Ing. mededelingen driemaal tarief.
Kleine advertenties (max. 8 regels)
23 cent per regel met een minimum
van 1,—. ..Brieven of adres
Bureau v. d. Blad" 25 cent meer.
Giro no. 359300 P.Z.C.. Middelburg.
Bur. Vllsslngen, Walstr. 58-60, telef. 2355 4 lijnen (b.g.g. 546 of 304); Middelburg, Markt 51, telef. 3841; Goes. Lange Vorststr. 63, telef. 2475 (b.g.g. 2228): Oostburg, Flnlandstraat 2, telef. 16; Terneuzen, Brouwerijstraat 2; Zlerlkzoe, N. Bogerdslraat 24. telef. 28.
LOF VOOR MINISTER SUURHOFF
Moeilijkheden bij aanpassing
particuliere pensioenfondsen
(Van onze parlementaire redacteur)
Voor zover de Tweede Kamer over het wetsontwerp op de algemene
ouderdomsverzekering, dat donderdagmiddag voor openbare'behan
deling aan de orde gesteld werd, hun oordeel hebben uitgesproken,
luidde dit zeer gunstig. De heer Stapelkamp (ar) opende de rij van
sprekers, daarna volgden de heren De Kort (kvp), Kikkert (ch) en Van
Lier (pvda). In de avondvergadering kwamen nog meer leden aan het
woord. Men juichte de indiening van het wetsontwerp toe en was vol lof
voor de minister van sociale zaken en volksgezondheid, de heer Suur-
hoff, en voor zijn medewerkers, die een degelijk stuk werk hebben ge
leverd. Vooral de verzekeringsvorm voor de oude-dagsvoorziening had
de instemming. Uiteraard waren er wensen en het spreekt ook vanzelf,
dat men de voorgestelde regeling nog wel wat gewijzigd wenste te
zien. De heren De Kort en Van Lier bijvoorbeeld dienden staande de
vergadering al enkele moties in.
Niet helemaal eens was de heer
Stapelkamp het met de premiele
ning door de belastingdienst. Hij
gaf er de voorkeur aan het op te
dragen aan de sociale verzekerings
bank en de raden van arbeid, om
dat hij vreesde, dat de inning door
de belastingdienst impopulair zou
zijn en in de praktijk op grote be
zwaren zou stuiten. Hij vond even
wel de heer Van Lier tegenover
zich, omdat deze socialistische af-
Reislust
Reizen kan een heerlijke ontspan
ning zijnVoor korte tijd
vergeet men de dagelijkse be
slommeringen om alleen maar te
genieten van zon, blauwe luchten en
wonderlijke verten.
Zo geviel het dezer dagen, dat
Franse minister van buitenlandse
Zaken, de heer Ch. Pineau naar In
dia toog, waar hij in een dorp een
groot feest meemaakte. De Indiase
Boeren kroonden hem met een tul
band tot maharadja, ze omhingen
zijn fiere borst met een bloemen
slinger en ze vonden het kostelijk
toen er van de lachende maharadja
ook nog een foto werd gemaakt!
e heer Pineau is niet de enige
minister van buitenlandse za
ken, die op reis is over de aard-
bol.
Een ganse reeks ministers dwar
relt rond en dat heeft aan het En
gelse blad „Manchester Guardian"
aanleiding gegeven te vragen of die
reizen wel noodzakelijk zijn.
De heer Pineau zit met zijn tulband
op in India, de heer Dulles zegt rare
dingen in Djakarta en de heer Sel-
wyn Lloyd (Engeland) verstrikt zich
in de problemen van het Midden
Oosten.
De Franse minister-president Mol-
let stelt in Londen met de Engelse
minister-president Eden vast, dat
men het samen eens is, de Italiaanse
staatspresident Gronchi wil hetzelf
de doen in Washington, en de heer
Stassen (Verenigde Staten) komt
als specale afgevaardigde van pre
sident Eisenhower, de ontwapenings
besprekingen in Londen op gang
brengen, hetgeen hem overigens nief
zal gelukken.
it is maar een los greepje uit
de collectie voorjaarsreizen. Een
volledige opsomming zou te uit-
voerig worden!
Er blijkt uit, dat de internationale
contacten bijzonder levendig zijn en
dat men altijd weer bereid is in een
ander land de producten van de ho
telkeukens aan een grondig onder
zoek te onderwerpen.
Toch heeft de „Manchester Guar
dian" twijfel geuit aan de noodzaak
van dat adembenemend gereis der
ministers.
Wat is er fout, zo vraagt het
blad, aan het oude denkbeeld, dat
men de diplomatie het best kan la
ten bedrijven door rustige ambassa
deurs? Zij kunnen werkelijk wel
nauwgezet overbrengen wat aan hen
wordt verteld en ze kunnen telefo
nisch en telegrafisch in nauw con
tact met hun regering staan!!
Het blad besluit dan, dat te veel
ministers op jacht zgn achter te wei
nig denkbeelden.
Daaraan kan dan nog wel toege
voegd worden, dat ze het stellig
niet beter doen dan de ambassa
deurs in het verleden.
Zelden is de verwarring in de bui
tenlandse politiek zo groot geweest
als thans.
De verdeeldheid in de Westerse
wereld demonstreert zich vrijwel da
gelijks. Met grote regelmaat doen
ae reizend ministers uitspraken, die
ontijdig zijn of gebrek aan inzicht
verraden.
Herhaaldelijk moeten ze hun eigen
verklaringen-aanvullen of corrigeren.
Een groot deel van het kranten-le
zend publiek schenkt daarom nau- i
welijks aandacht aan de reisberich
ten van de ministers. Dat hebben de i
heren zelf veroorzaakt. Omdat ze te
vlot en te veel op reis gaan! j
gevaardigde niet nog een college
wilde inschakelen, dat zich met de
inkomsten van de Nederlandse
staatsburger bemoeit. Een van de
moeilijkste punten in de wet is de
aanpassing van de reeds bestaande
pensioenaanspraken en toegekende
pensioenen aan het bodempensioen.
Men wijdde er een aanzienlijk deel
van de beschouwingen aan.
In het algemeen kon men zich met
de oplossing, die de minister gevon
den nad, wel verenigen. Als een gun
stig element daarin beschouwde men,
dat de paritair samengestelde ver
tegenwoordiging van de deelnemers
is een bestaand pensioenfonds zelf de
aanpassing zal moeten goedkeuren.
Niettemin achtte de heer Stapelkamp
voor deze aanpassing geen wettelij
ke voorziening nodig. Men moet
haar, zo redeneerde hij, aan het ge
organiseerd overleg of aan de col
lectieve arbeidsovereenkomst over
laten.
De heer De Kort, die een vast pen
sioen de bekroning van de sociale
verzekering noemde, vestigde er de
aandacht op, dat de aanpassing een
principiële kant heeft, omdat het
vraagstuk de gelyke rechtsverdeling
raakt. Als er niet wordt gekort is
is het veertig jaar gele
den, dat het in 1913 gebouw
de, 13.911 ton metende dub-
belschroefstoomschip „Tuban-
tia" van de Koninklijke Hol
landse Lloyd op weg van Am
sterdam naar Buenos Aires
bij de Zeeuwse kust zonder
enige waarschuwing in de
grond werd geboord. De 294
Bemanningsleden en de 87
passagiers konden allen wor
den gered. Het schip was ver
zekerd voor 8.500.000, want
onder de vracht Edammer
kaasjes bevond zich een kost
bare lading van 6.500.000,
die later geborgen werd. Uit
een gevonden onderdeel van de
torpedo bleek, dat een Duitse
onderzeeboot de schuldige
was. De Duitse regering ver
klaarde zich toen bereid tot
vergoeding van de schade;
is het 375 jaar geleden,
dat de Nederlandse dichter
en prozaschrijver P. C. Hooft
te Amsterdam werd geboren.
er namenlyt een ongelijke rechtsver
deling voor de jóngeren. Deze beta
lende generatie mag later niet min
der ontvangen dan zij, die thans niet
betalen.
Overigens vond hij, dat de particu
liere pensioenen van 1000 en min
der niet gekort bëhoren te worden.
De grote gezinnen wilde hij tegemoet
komen door voor hen het premie
plichtig inkomen te verlagen.
Te weinig
Het enkelvoudige pensioen van
804 is 60 procent van het ge
huwden pensioen 1338, zo bere
kende de heer Kikkert, die dit te
weinig vond en er 70 procent van
wilde maken. Voorts wenste deze
afgevaardigde een weduwe In het
genot van pensioen te laten als
haar man gestorven Is en zij zelf
minstens zestig jaar is.
Statenloze ingezetenen moeten vijf
tien jaar ingezetenen van het rijk
het pensioen komen. Daarvan wilde
de heer Kikkert tien jaar maken. Hij
vroeg verder hoe het gaat met de
grensarbeiders, die dan eens een aan
tal jaren in Nederland en dan weer
een aantal bij onze buren werken. Te
genstander was hij van de vrijstel
ling van premiebetaling voor hen, die
minder dan 2100 per jaar verdie
nen. Hier achtte hij een verlaagde
premie op zijn plaats. Langdurig
sprak de heer Van Lier, die zich ver
diepte in het verschil tussen staats
pensioen en verzekering, over het
wetsontwerp. Hg vroeg o.a. de uit
kering van het volledig gehuwden
pensioen aan de weduwe nog een
jaar voort te zetten, nadat de man
overleden is in plaats van de zes
maanden, zoals het wetsontwerp voor
stelt.
De heer De Kort had een amen
dement Ingediend .om de aanpas
sing van liet particulier pensioen
aan het bodempensioen te beper
ken tot l'/j procent van het bo
dempensioen voor ieder pensioen
meetellend dienst- of deelnemings
jaar. De heer Van Lier verklaarde
zich voor dit amendement.
(Vervolg op pag. 3)
Een zivak S.O.S. icas het enige
teken gisteren, dat de Franse
treiter Vert Prairial in nood,
verkeerde. Binnen korte tijd
was liet schip by Lands End
op de rotsen te pletter gesla
gen. Een reddingsboot kon het
schip niet benaderen. Alle ze
ventien opvarenden
verdronken.
Een overzicht van een deel der „Help
U Zelf"-werkplaats te VUssingen
waar de werknemers van de Kon.
M\j. ,JDe Schelde" in hun vrije uren
over een uitgebreid knutsel-instru-
mentarium kunnen beschikken. In 't
centrum van de foto de heer M. Bee-
kes, „gastheer" van de werkplaats.
Grote oliebrand
op Malakka
Een grote olietank aan de hoofd
weg tussen Singapore en Djohore is
donderdag in de lucht gevlogen. De
wegstromende olie vatte vlam, waar
na de brand zich snel uitbreidde.
Brandende olie vloeide de straten
van Djohore binnen, zodat weldra een
uitgebreid gebied door het vuur werd
geteisterd. Alle inwoners van een na»-
bij gelegen dorp moesten worden
weggevoerd.
Er is voor miljoenen guldens scha
de aangericht.
Malenkow in Londen
Anti-Russische demonstratie
Ex-premier Georgi Malenkow van
de Sowjet-Unie is donderdag in Lon
den aangekomen, dit is zijn eerste be
zoek buiten Rusland.
Doel van het bezoek is om Engelse
electrische centrales, met inbegrip
van atoomcentrales, te bezichtigen.
Malenkow en zgn gezelschap wer
den begroet door de Britse minister
voor brandstof en energie, Aubrey
Jones, en andere officiële figuren, on
der wie de Sowjet-ambassadeur Ja
cob Malik.
Op zijn toch't naar Londen, waar hij
zijn intrek neemt in de Russische
ambassade, werd de Russische gast
(begeleid door een rood en grijs ge
schilderde vrachtauto van èen anti-
Russische organisatie.
De wagen was al eerder bg Lon
don Airport verschenen, waar uit de
loudspeaker zinnen als; „Laat die ro
de beesten niet ons iand binnenko
men" hadden geklonken en de wagen
die gehuurd was door de liga van
„empire-getrouwen" wist zich in de
stoet te dringen, die naar de Russi
sche ambassade in Londen reed.
„Mr. Malenkow", bulderde het uit
de loudspaeker, „na U in een vrg
land bent, raden wij U ten sterkste
aan om te overwegen hier politiek
asyl te zoeken, want dit zal waar
schijnlijk de laatste kans zijn, die U
ooit krijgt".
Op 1 april wordt reeds begonnen
Enkele jaren geleden besloten de wetseuropese spoorwegmaatschap
pijen ingaande 3 juni 1956 de eerste klas geheel te laten vervallen, en
de tweede en derde klas te herdopen in eerste en tweede klas. Met in
gang van de komende zomerdienstregeling zal dus ook in het interna
tionale verkeer het tweeklassensysteem definitief worden toegepast.
De consequenties van dit besluit zijn voor de Nederlandse Spoorwe
gen veelomvattend. Reeds maanden geleden zijn verscheidene diensten
van de N.S. met de voorbereidingen begonnen. Het is uiteraard onmo
gelijk in de nacht van 2 op 3 juni volledig over te schakelen en alle
bordjes op en in de treinen te vervangen. In totaal zullen op al onze
treinen 5100 nieuwe bordjes eerste klas en 8300 nieuwe bordjes tweede
klas moeten worden aangebracht.
Tevens is een herbeschildering no
dig van de belettering vóór de rijtuig
nummers. Alle c-rijtuigen worden B-
rytuigen en alle b-rijtuigen worden
a-rijtuigen.
Voor dat alles is een tijdschema
gemaakt, dat enige maanden beslaat.
Door plakstroken op de ramen wor
den de gewijzigde klasseaanduidingen
ook tot 3 juni „gedeklasseerd", zoals
dat in de officiële stukken heet. Dit
betekent, dat tot 3 juni de op deze
plakstroken vermelde klasse-aandui
dingen geldt en die op de emaille
bordjes nog niet.
Op 1 april zal met de wijziging
van de klasse -aanduiding reeds wor
den begonnen. Op de derde juni wor-
„HELP U ZELF"-WERKPLAATS TE VLISSINGEN
den de deklasseringsplakstroken van
de dan voormalige tweede klasse
verwijdert. Van dan af zgn er dus
de eerste klasse en de vooralsnog
niet met een cijfer aangegeven
tweede klas.
In het binnenlandse verkeer wor
den de tarieven weliswaar ongewij
zigd gehandhaafd (dus het huidige
3e klasse tarief wordt 2e klasse ta
rief en het huidige 2e klasse tarief
wordt le klasse tarief) en in het in
ternationale verkeer zijn er over het
algemeen ook geen tariefswijzigingen
maar wel is nodig, dat op 3 juni a.s.
alle stations en reisbureaus voorzien
zijn van nieuwe regelementen, prgs-
tabellen en voorschriften, opdat ver
gissingen zijn uitgesloten.
Voor de nieuwe eerste klasse kaar
tjes is de kleur groen van de huidi
ge tweede klas kaartjes gekozen en
voor de nieuwe 2e klas kaartjes de
bruine kleur van de huidige 3e klas
kaartjes.
De nieuwe kaartjes le eh 2e klas
se zullen pas geleidelijk in de ver
koop komen.
Werknemers-knutselaars en de
ondernemers varen er wél bij
De Koninklijke Maatschappij „De Schelde" te VUssingen heeft nu
byna twee jaar ervaring met de „Help U Zelf "-werkplaats, die zij voor
haar personeel inrichtte ten behoeve van een gezonde vrijetijdsbeste
ding. Zonder enige overdrijving kan men thans constateren, dat de
werkplaats in een grote behoefte heeft voorzien en dat zij een goede
toekomst tegemoetgaat.... in het belang van de werknemers én de on
derneming! Het was de onlangs overleden heer W. H. v. d. Schaft, des
tijds hoofd van de onderhoudsafdeling bij „De Schelde", die een groot
aandeel had in de uitwerking van de idee. Hij werd daarbij o.a. terzijde
gestaan door de „gastheer" van de werkplaats, de heer M. Beekes.
Twee jaar geleden, om precies te
zgn op 20 april 1954, werd de werk
plaats geopend en alle knutselaars
konden er naar hartelust in terecht,
uiteraard alleen „ïn hun eigen tijd".
De belangstelling is van het begin af
boven de verwachting geweest, het
geen blijken moge uit het feit, dat op
14 februari j.l. de 10.000ste bezoeker
in het gastenboek werd ingeschreven.
Het was de heer L. Sjjtsma van de
scheepbouwafdeling (789).
Misschien is het voor de algemene
indruk goed eerst een overzicht te ge
ven van het instrumentarium, waar
over men in de „Help U Zelf'-werk-
plaats kan beschikken. Men vindt er
onder meer twee elektrische en twee
autogenisehe lasapparaten, een wals
en zetbank, een cirkelzaag, een ba
by-lintzaag, een vlak- en van-dikte-
bank, een houtdraaibank, 'n verstek
machine, een metaalschaar, een me
taaldraaibank, een houtschuurbank,
een boorbank, een .etaalzaagmachi
ne, diverse werkbanken, vijf volledige
gereedschapsborden, twaalf bank
schroeven en buiten een veldsmidse
en een hydraulische pijpbuigbank.
Voorts is er een magazijn, dat goed
van voorraden is voorzien en een stof
vrij afgesloten was-, kleed- en toilet
ruimte. Maar nog is er van alles te
kort en het geheel is te klein. Dit
laatste zal over-niet al te lange tijd
verholpen zijn, want reeds is een plan
tot uitbreiding in bewerking.
Gastenboek
We schreven reeds, dat er een
gastenboek wordt bijgehouden,
waarin iedere bezoeker wordt in
geschreven. Alle bezoekers zijn
met recht de gasten van de werk
plaats en meer in het bijzonder
van de heer M. Beekes, die er met
het toezicht belast is. Als een goed
gastheer behandelt de heer Beekes
zijn srasten alle op gelijke wijze. Uf
de bezoeker timmerman is of in
genieur, tekenaar of bankwerker,
(Vervolg op pagi 2),
Dijken van Donau
bezweken
Radio-Boedapest deelde donder
dagavond mede, dal Hongarije de
grootste overstromingsramp be
leeft sedert het jaar 1838.
Een versperring van ijsschotsen
van vyftig mijl lengte in de rivier
de Donau heeft de dijken langs de
rivier op vele plaatsen doen bezwij
ken, als gevolg waarvan 65.000 hec
tare vruchtbaar land overstroomd
zijn.
De onwrikbare gsversperring reikt
van de Hongaarse stad Fajsz stroom
afwaarts tot aan de Joego-Slavische
grens. Pogingen van de Hongaarse
luchtmacht om hem op te Diazen
door zware bommen neer te gooien,
hebben totnutoe nog geen succes ge
had.
Meer dan 40.000 soldaten, mijnwer
kers en andere arbeiders zijn zonder
ophouden in de strijd gewikkeld te
gen woeste watermassa's.
De radio deelde ook mede, dat Sow-
jetpioniers eveneens aan het red
dingswerk deelnemen. Volgens be
trouwbare berichten van achter het
IJzeren Gordijn, heeft men tegen de
100.000 personen moeten evacueren.
DE
VERWACHT...
WEINIG VERANDERING
Nu en dan opklaringen, maar ook
plaatselijk enkele lichte sneeuw of re.
genbuien. Overwegend matige ooste
lijke wind. Ongeveer dezelfde mid
dagtempera turpn als gisteren.
ZON EN MAAN
17 maart
Zon op 6.52 onder 18.50
Maan op 8.42 onder 0.04