PROVIKCIALE ZEEUWSE COURAHT Instemming in Tweede Kamer met de algemene ouderdomswet Gezonde vrijetijdsbesteding in goed-geoutilleerde werkplaats Wijziging van klasse- aanduiding bij N.S» BILT D D Vandaag... 199e jaargang - no. 65 Dagblad uitgave van de firma Provinciale Zeeuwse Courant Directie: F. van de Velde en F. B. den Boer. Adjunct: W. de Pagter. Hoofdredacteur: W. Leertouwer. Adjunct-hoofdred.: G. A. de Kok ABONNEMENTSPRIJS 47 cent per week; 5,85 p. kw.; fr. p. p. 6,10 per kw. Losse nummers 10 cent. WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSlNGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Vrijdag 16 maart 1956 ADVERTENTIEPRIJS 25 cent per mm Minimum p. advertentie 4,—. Ing. mededelingen driemaal tarief. Kleine advertenties (max. 8 regels) 23 cent per regel met een minimum van 1,—. ..Brieven of adres Bureau v. d. Blad" 25 cent meer. Giro no. 359300 P.Z.C.. Middelburg. Bur. Vllsslngen, Walstr. 58-60, telef. 2355 4 lijnen (b.g.g. 546 of 304); Middelburg, Markt 51, telef. 3841; Goes. Lange Vorststr. 63, telef. 2475 (b.g.g. 2228): Oostburg, Flnlandstraat 2, telef. 16; Terneuzen, Brouwerijstraat 2; Zlerlkzoe, N. Bogerdslraat 24. telef. 28. LOF VOOR MINISTER SUURHOFF Moeilijkheden bij aanpassing particuliere pensioenfondsen (Van onze parlementaire redacteur) Voor zover de Tweede Kamer over het wetsontwerp op de algemene ouderdomsverzekering, dat donderdagmiddag voor openbare'behan deling aan de orde gesteld werd, hun oordeel hebben uitgesproken, luidde dit zeer gunstig. De heer Stapelkamp (ar) opende de rij van sprekers, daarna volgden de heren De Kort (kvp), Kikkert (ch) en Van Lier (pvda). In de avondvergadering kwamen nog meer leden aan het woord. Men juichte de indiening van het wetsontwerp toe en was vol lof voor de minister van sociale zaken en volksgezondheid, de heer Suur- hoff, en voor zijn medewerkers, die een degelijk stuk werk hebben ge leverd. Vooral de verzekeringsvorm voor de oude-dagsvoorziening had de instemming. Uiteraard waren er wensen en het spreekt ook vanzelf, dat men de voorgestelde regeling nog wel wat gewijzigd wenste te zien. De heren De Kort en Van Lier bijvoorbeeld dienden staande de vergadering al enkele moties in. Niet helemaal eens was de heer Stapelkamp het met de premiele ning door de belastingdienst. Hij gaf er de voorkeur aan het op te dragen aan de sociale verzekerings bank en de raden van arbeid, om dat hij vreesde, dat de inning door de belastingdienst impopulair zou zijn en in de praktijk op grote be zwaren zou stuiten. Hij vond even wel de heer Van Lier tegenover zich, omdat deze socialistische af- Reislust Reizen kan een heerlijke ontspan ning zijnVoor korte tijd vergeet men de dagelijkse be slommeringen om alleen maar te genieten van zon, blauwe luchten en wonderlijke verten. Zo geviel het dezer dagen, dat Franse minister van buitenlandse Zaken, de heer Ch. Pineau naar In dia toog, waar hij in een dorp een groot feest meemaakte. De Indiase Boeren kroonden hem met een tul band tot maharadja, ze omhingen zijn fiere borst met een bloemen slinger en ze vonden het kostelijk toen er van de lachende maharadja ook nog een foto werd gemaakt! e heer Pineau is niet de enige minister van buitenlandse za ken, die op reis is over de aard- bol. Een ganse reeks ministers dwar relt rond en dat heeft aan het En gelse blad „Manchester Guardian" aanleiding gegeven te vragen of die reizen wel noodzakelijk zijn. De heer Pineau zit met zijn tulband op in India, de heer Dulles zegt rare dingen in Djakarta en de heer Sel- wyn Lloyd (Engeland) verstrikt zich in de problemen van het Midden Oosten. De Franse minister-president Mol- let stelt in Londen met de Engelse minister-president Eden vast, dat men het samen eens is, de Italiaanse staatspresident Gronchi wil hetzelf de doen in Washington, en de heer Stassen (Verenigde Staten) komt als specale afgevaardigde van pre sident Eisenhower, de ontwapenings besprekingen in Londen op gang brengen, hetgeen hem overigens nief zal gelukken. it is maar een los greepje uit de collectie voorjaarsreizen. Een volledige opsomming zou te uit- voerig worden! Er blijkt uit, dat de internationale contacten bijzonder levendig zijn en dat men altijd weer bereid is in een ander land de producten van de ho telkeukens aan een grondig onder zoek te onderwerpen. Toch heeft de „Manchester Guar dian" twijfel geuit aan de noodzaak van dat adembenemend gereis der ministers. Wat is er fout, zo vraagt het blad, aan het oude denkbeeld, dat men de diplomatie het best kan la ten bedrijven door rustige ambassa deurs? Zij kunnen werkelijk wel nauwgezet overbrengen wat aan hen wordt verteld en ze kunnen telefo nisch en telegrafisch in nauw con tact met hun regering staan!! Het blad besluit dan, dat te veel ministers op jacht zgn achter te wei nig denkbeelden. Daaraan kan dan nog wel toege voegd worden, dat ze het stellig niet beter doen dan de ambassa deurs in het verleden. Zelden is de verwarring in de bui tenlandse politiek zo groot geweest als thans. De verdeeldheid in de Westerse wereld demonstreert zich vrijwel da gelijks. Met grote regelmaat doen ae reizend ministers uitspraken, die ontijdig zijn of gebrek aan inzicht verraden. Herhaaldelijk moeten ze hun eigen verklaringen-aanvullen of corrigeren. Een groot deel van het kranten-le zend publiek schenkt daarom nau- i welijks aandacht aan de reisberich ten van de ministers. Dat hebben de i heren zelf veroorzaakt. Omdat ze te vlot en te veel op reis gaan! j gevaardigde niet nog een college wilde inschakelen, dat zich met de inkomsten van de Nederlandse staatsburger bemoeit. Een van de moeilijkste punten in de wet is de aanpassing van de reeds bestaande pensioenaanspraken en toegekende pensioenen aan het bodempensioen. Men wijdde er een aanzienlijk deel van de beschouwingen aan. In het algemeen kon men zich met de oplossing, die de minister gevon den nad, wel verenigen. Als een gun stig element daarin beschouwde men, dat de paritair samengestelde ver tegenwoordiging van de deelnemers is een bestaand pensioenfonds zelf de aanpassing zal moeten goedkeuren. Niettemin achtte de heer Stapelkamp voor deze aanpassing geen wettelij ke voorziening nodig. Men moet haar, zo redeneerde hij, aan het ge organiseerd overleg of aan de col lectieve arbeidsovereenkomst over laten. De heer De Kort, die een vast pen sioen de bekroning van de sociale verzekering noemde, vestigde er de aandacht op, dat de aanpassing een principiële kant heeft, omdat het vraagstuk de gelyke rechtsverdeling raakt. Als er niet wordt gekort is is het veertig jaar gele den, dat het in 1913 gebouw de, 13.911 ton metende dub- belschroefstoomschip „Tuban- tia" van de Koninklijke Hol landse Lloyd op weg van Am sterdam naar Buenos Aires bij de Zeeuwse kust zonder enige waarschuwing in de grond werd geboord. De 294 Bemanningsleden en de 87 passagiers konden allen wor den gered. Het schip was ver zekerd voor 8.500.000, want onder de vracht Edammer kaasjes bevond zich een kost bare lading van 6.500.000, die later geborgen werd. Uit een gevonden onderdeel van de torpedo bleek, dat een Duitse onderzeeboot de schuldige was. De Duitse regering ver klaarde zich toen bereid tot vergoeding van de schade; is het 375 jaar geleden, dat de Nederlandse dichter en prozaschrijver P. C. Hooft te Amsterdam werd geboren. er namenlyt een ongelijke rechtsver deling voor de jóngeren. Deze beta lende generatie mag later niet min der ontvangen dan zij, die thans niet betalen. Overigens vond hij, dat de particu liere pensioenen van 1000 en min der niet gekort bëhoren te worden. De grote gezinnen wilde hij tegemoet komen door voor hen het premie plichtig inkomen te verlagen. Te weinig Het enkelvoudige pensioen van 804 is 60 procent van het ge huwden pensioen 1338, zo bere kende de heer Kikkert, die dit te weinig vond en er 70 procent van wilde maken. Voorts wenste deze afgevaardigde een weduwe In het genot van pensioen te laten als haar man gestorven Is en zij zelf minstens zestig jaar is. Statenloze ingezetenen moeten vijf tien jaar ingezetenen van het rijk het pensioen komen. Daarvan wilde de heer Kikkert tien jaar maken. Hij vroeg verder hoe het gaat met de grensarbeiders, die dan eens een aan tal jaren in Nederland en dan weer een aantal bij onze buren werken. Te genstander was hij van de vrijstel ling van premiebetaling voor hen, die minder dan 2100 per jaar verdie nen. Hier achtte hij een verlaagde premie op zijn plaats. Langdurig sprak de heer Van Lier, die zich ver diepte in het verschil tussen staats pensioen en verzekering, over het wetsontwerp. Hg vroeg o.a. de uit kering van het volledig gehuwden pensioen aan de weduwe nog een jaar voort te zetten, nadat de man overleden is in plaats van de zes maanden, zoals het wetsontwerp voor stelt. De heer De Kort had een amen dement Ingediend .om de aanpas sing van liet particulier pensioen aan het bodempensioen te beper ken tot l'/j procent van het bo dempensioen voor ieder pensioen meetellend dienst- of deelnemings jaar. De heer Van Lier verklaarde zich voor dit amendement. (Vervolg op pag. 3) Een zivak S.O.S. icas het enige teken gisteren, dat de Franse treiter Vert Prairial in nood, verkeerde. Binnen korte tijd was liet schip by Lands End op de rotsen te pletter gesla gen. Een reddingsboot kon het schip niet benaderen. Alle ze ventien opvarenden verdronken. Een overzicht van een deel der „Help U Zelf"-werkplaats te VUssingen waar de werknemers van de Kon. M\j. ,JDe Schelde" in hun vrije uren over een uitgebreid knutsel-instru- mentarium kunnen beschikken. In 't centrum van de foto de heer M. Bee- kes, „gastheer" van de werkplaats. Grote oliebrand op Malakka Een grote olietank aan de hoofd weg tussen Singapore en Djohore is donderdag in de lucht gevlogen. De wegstromende olie vatte vlam, waar na de brand zich snel uitbreidde. Brandende olie vloeide de straten van Djohore binnen, zodat weldra een uitgebreid gebied door het vuur werd geteisterd. Alle inwoners van een na»- bij gelegen dorp moesten worden weggevoerd. Er is voor miljoenen guldens scha de aangericht. Malenkow in Londen Anti-Russische demonstratie Ex-premier Georgi Malenkow van de Sowjet-Unie is donderdag in Lon den aangekomen, dit is zijn eerste be zoek buiten Rusland. Doel van het bezoek is om Engelse electrische centrales, met inbegrip van atoomcentrales, te bezichtigen. Malenkow en zgn gezelschap wer den begroet door de Britse minister voor brandstof en energie, Aubrey Jones, en andere officiële figuren, on der wie de Sowjet-ambassadeur Ja cob Malik. Op zijn toch't naar Londen, waar hij zijn intrek neemt in de Russische ambassade, werd de Russische gast (begeleid door een rood en grijs ge schilderde vrachtauto van èen anti- Russische organisatie. De wagen was al eerder bg Lon don Airport verschenen, waar uit de loudspeaker zinnen als; „Laat die ro de beesten niet ons iand binnenko men" hadden geklonken en de wagen die gehuurd was door de liga van „empire-getrouwen" wist zich in de stoet te dringen, die naar de Russi sche ambassade in Londen reed. „Mr. Malenkow", bulderde het uit de loudspaeker, „na U in een vrg land bent, raden wij U ten sterkste aan om te overwegen hier politiek asyl te zoeken, want dit zal waar schijnlijk de laatste kans zijn, die U ooit krijgt". Op 1 april wordt reeds begonnen Enkele jaren geleden besloten de wetseuropese spoorwegmaatschap pijen ingaande 3 juni 1956 de eerste klas geheel te laten vervallen, en de tweede en derde klas te herdopen in eerste en tweede klas. Met in gang van de komende zomerdienstregeling zal dus ook in het interna tionale verkeer het tweeklassensysteem definitief worden toegepast. De consequenties van dit besluit zijn voor de Nederlandse Spoorwe gen veelomvattend. Reeds maanden geleden zijn verscheidene diensten van de N.S. met de voorbereidingen begonnen. Het is uiteraard onmo gelijk in de nacht van 2 op 3 juni volledig over te schakelen en alle bordjes op en in de treinen te vervangen. In totaal zullen op al onze treinen 5100 nieuwe bordjes eerste klas en 8300 nieuwe bordjes tweede klas moeten worden aangebracht. Tevens is een herbeschildering no dig van de belettering vóór de rijtuig nummers. Alle c-rijtuigen worden B- rytuigen en alle b-rijtuigen worden a-rijtuigen. Voor dat alles is een tijdschema gemaakt, dat enige maanden beslaat. Door plakstroken op de ramen wor den de gewijzigde klasseaanduidingen ook tot 3 juni „gedeklasseerd", zoals dat in de officiële stukken heet. Dit betekent, dat tot 3 juni de op deze plakstroken vermelde klasse-aandui dingen geldt en die op de emaille bordjes nog niet. Op 1 april zal met de wijziging van de klasse -aanduiding reeds wor den begonnen. Op de derde juni wor- „HELP U ZELF"-WERKPLAATS TE VLISSINGEN den de deklasseringsplakstroken van de dan voormalige tweede klasse verwijdert. Van dan af zgn er dus de eerste klasse en de vooralsnog niet met een cijfer aangegeven tweede klas. In het binnenlandse verkeer wor den de tarieven weliswaar ongewij zigd gehandhaafd (dus het huidige 3e klasse tarief wordt 2e klasse ta rief en het huidige 2e klasse tarief wordt le klasse tarief) en in het in ternationale verkeer zijn er over het algemeen ook geen tariefswijzigingen maar wel is nodig, dat op 3 juni a.s. alle stations en reisbureaus voorzien zijn van nieuwe regelementen, prgs- tabellen en voorschriften, opdat ver gissingen zijn uitgesloten. Voor de nieuwe eerste klasse kaar tjes is de kleur groen van de huidi ge tweede klas kaartjes gekozen en voor de nieuwe 2e klas kaartjes de bruine kleur van de huidige 3e klas kaartjes. De nieuwe kaartjes le eh 2e klas se zullen pas geleidelijk in de ver koop komen. Werknemers-knutselaars en de ondernemers varen er wél bij De Koninklijke Maatschappij „De Schelde" te VUssingen heeft nu byna twee jaar ervaring met de „Help U Zelf "-werkplaats, die zij voor haar personeel inrichtte ten behoeve van een gezonde vrijetijdsbeste ding. Zonder enige overdrijving kan men thans constateren, dat de werkplaats in een grote behoefte heeft voorzien en dat zij een goede toekomst tegemoetgaat.... in het belang van de werknemers én de on derneming! Het was de onlangs overleden heer W. H. v. d. Schaft, des tijds hoofd van de onderhoudsafdeling bij „De Schelde", die een groot aandeel had in de uitwerking van de idee. Hij werd daarbij o.a. terzijde gestaan door de „gastheer" van de werkplaats, de heer M. Beekes. Twee jaar geleden, om precies te zgn op 20 april 1954, werd de werk plaats geopend en alle knutselaars konden er naar hartelust in terecht, uiteraard alleen „ïn hun eigen tijd". De belangstelling is van het begin af boven de verwachting geweest, het geen blijken moge uit het feit, dat op 14 februari j.l. de 10.000ste bezoeker in het gastenboek werd ingeschreven. Het was de heer L. Sjjtsma van de scheepbouwafdeling (789). Misschien is het voor de algemene indruk goed eerst een overzicht te ge ven van het instrumentarium, waar over men in de „Help U Zelf'-werk- plaats kan beschikken. Men vindt er onder meer twee elektrische en twee autogenisehe lasapparaten, een wals en zetbank, een cirkelzaag, een ba by-lintzaag, een vlak- en van-dikte- bank, een houtdraaibank, 'n verstek machine, een metaalschaar, een me taaldraaibank, een houtschuurbank, een boorbank, een .etaalzaagmachi ne, diverse werkbanken, vijf volledige gereedschapsborden, twaalf bank schroeven en buiten een veldsmidse en een hydraulische pijpbuigbank. Voorts is er een magazijn, dat goed van voorraden is voorzien en een stof vrij afgesloten was-, kleed- en toilet ruimte. Maar nog is er van alles te kort en het geheel is te klein. Dit laatste zal over-niet al te lange tijd verholpen zijn, want reeds is een plan tot uitbreiding in bewerking. Gastenboek We schreven reeds, dat er een gastenboek wordt bijgehouden, waarin iedere bezoeker wordt in geschreven. Alle bezoekers zijn met recht de gasten van de werk plaats en meer in het bijzonder van de heer M. Beekes, die er met het toezicht belast is. Als een goed gastheer behandelt de heer Beekes zijn srasten alle op gelijke wijze. Uf de bezoeker timmerman is of in genieur, tekenaar of bankwerker, (Vervolg op pagi 2), Dijken van Donau bezweken Radio-Boedapest deelde donder dagavond mede, dal Hongarije de grootste overstromingsramp be leeft sedert het jaar 1838. Een versperring van ijsschotsen van vyftig mijl lengte in de rivier de Donau heeft de dijken langs de rivier op vele plaatsen doen bezwij ken, als gevolg waarvan 65.000 hec tare vruchtbaar land overstroomd zijn. De onwrikbare gsversperring reikt van de Hongaarse stad Fajsz stroom afwaarts tot aan de Joego-Slavische grens. Pogingen van de Hongaarse luchtmacht om hem op te Diazen door zware bommen neer te gooien, hebben totnutoe nog geen succes ge had. Meer dan 40.000 soldaten, mijnwer kers en andere arbeiders zijn zonder ophouden in de strijd gewikkeld te gen woeste watermassa's. De radio deelde ook mede, dat Sow- jetpioniers eveneens aan het red dingswerk deelnemen. Volgens be trouwbare berichten van achter het IJzeren Gordijn, heeft men tegen de 100.000 personen moeten evacueren. DE VERWACHT... WEINIG VERANDERING Nu en dan opklaringen, maar ook plaatselijk enkele lichte sneeuw of re. genbuien. Overwegend matige ooste lijke wind. Ongeveer dezelfde mid dagtempera turpn als gisteren. ZON EN MAAN 17 maart Zon op 6.52 onder 18.50 Maan op 8.42 onder 0.04

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1956 | | pagina 1