VOORJAARS- EN ZOMERMODE 1956 (Van onze redactrice) Op de laatste dag van deze februan-maand waarin de Pa- rijse modekunstenaars hun collecties voor lente en zo mer 1956 getoond hebben, jhoget eindelijk de foto's van deze nieuwe collecties gepubliceerd worden zodat de Neder landse vrouw nu met eigen ogen al datgene kan zienen keu ren. Want niet alles wat zich als nieuwe mode aandient ts mooi, en datgene wat in een vorig seizoen mooi was, is zeker niet verouderd. Er is trouwens geen modekoning ot hy heeft in zijn nieuwmodische collectie altijd wel een serie klassieke modellen, die niets met „pijl"- of andere lijnen van doen heb ben! A/at de roklengte betreft, kunnen we kiezen: Patou en yy Dior schrijven een hoogte van 38 centimeter van de grond als de ideale lengte voor, andere huizen gaan echter niet hoger dan 35 centimeterMet de taille is het wal moeïlyicer, want een hoge taille is „le dernier cri" en dil snufje zal evenals vorige jaar de Hlyn vroeg of laat ook wel in onze confectie opduiken. Met. die hoge taille wordt bedoeld dat onder een hoge bustelijn nog een accent wordi aangebracht: een naad, een hele of halve ceintuur een strik je, een ruche of een clips. Het meest succesvol ts deze nieu we lijn te verwerken in geklede jurkjes van soepele stof. Klassieke tailleurs hebben vaak weer een dubbele sluiting, en de mantels in warme kleuren tot oranje toe zijn zwierig on. hebben veel knopen van voren, vaak een strik je, van achterenKorte jasjes hebben split.jes opzij; de meeste mantels zijn kraagloos, terwijl de 'tailleurs kraagjes hebben welke van de hals afslaan. Alle mouwen zijn vrij kort, vaak driekwart en wijd, en vele zomerjurkjes hebben heel korte of geen mouwtjes. Voor mantels en pakjes wordt veel zomer- tweed gebruikt en japonnetjes moeten licht en luchtig zijn liefst van mousseline. "V - Marineblauw met wit is een combinatie welke niet weg te denken valt uit de Parijse collecties' Ze ontbreekt ook dit voorjaar niet en werd door de ontwerpers van het modehuis Virginie verwerkt in bovenstaande creatie: een marineblauwe mantel met een wit organdie kraag. Het ronde witte hoedje versterkt de associatie met het uniform der marine nog meer.... Hieronder één van Dior's mantelpakken, waarbij het accent op de buste valt. Op deze foto is duidelijk te zien, hoe Dior de verhoogde lijn nog meer accentueert, door de ceintuur vér boven de taille aan te brengen. De Parijse hoeden van dit voorjaar zijn breed en zwaar, en worden diep in de ogen gedragen. Sommige zijn geinspireerrl op paddestoelen, zoals onderstaande geklede creatie van georgette en struisveren. En schrikt u niet van de hoed hierboven, want die is slechts als waarlijk .shoio-model" bedoeld! De maakster Geneviève Fath, kan zich eeii dergelijke modieuze vrijheid dan ook wei veroorloven. Ook de grote tas is als een grapje be doeld, tenzij n nu nét op zo'n tas zit te wachten om uw lievelingshuisdier in mee te nemen..,. Dit ts een van die uitgesproken-vrouwelijke creaties, waaraan de maakster Genevieve Faih een groot deel van haar roem dankt. Een japon van soepele zijden mousseline met een ruime plooirok en een mooie halslijn met een garnering van wit piqué, waarboven weer een grote hoed- D. Tenslotte een drietal kos s tuums voor het vroege voor- jaar. afkomxtui drie Parij- se salons met een gevestigde naam: De L luch, lleim en Des- sès. Geheel links een mantel van Dessès, vervaardigd uit het klassieke en altijd mooie wollen „pied de poule". Aan de ach- terzijde is een z.g. „watteau- plooi" aangebracht. Midden: een eenvoudig wan- del- en middag jurkje van Ma- deleine de Rauch. Het is van donkerblauwe jersey, heeft vóór i?i de hals een inzetje met knopen en daarboven een hoge sjaalkraag. M Rechts 'n pakje van -Jacques s Heim dat. representatief is voor de lijn welke sommige ontwer- pers dit voorjaar in hun man- H telpakken aanbrengen. Vol- ij grens deze nieuwe modelijn hoeft een mantelpakjasje na- melijk van voren niet helemaal meer te sluiten. Een svlit aan de onderziide n gerust. De hoeden b\j deze drie ere- M aties zijn niet. overmatig groot, maar ze worden welevenals de s grotere exemplaren van dit voorjaar diep in het gezicht gedragen. llllllilllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllll

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1956 | | pagina 7