m
Reddingsboot haalde „Zuidvliet"
uit zware ijsgang in Veeregat
uiltytitU de (Beste (Bromfiets
O
Zeeuwse Almanak
televisie o
in
VERHOGING VOORGESTELD VAN
TARIEFHEFFING LOODSWEZEN
Breskens akkoord
met Westhaven
L.J.G. IN ZEELAND HEEFT
NOG TAL VAN PROBLEMEN
DE LICHTBRON
Agenda
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
ZATERDAG 25 FEBRUARI 1956
Bi—
VEERBOOT NAAR NOORD-BEVELAND LIEP VAST.
Bij urenlang, taai gevecht dreven
beide schepen tweemaal naar zee
DE LAATSTE REIS die de boot Veere-Kamperland gisteren heeft
gemaakt, is een langdurige en zeer avontuurlijke geworden. Het
schip, de „Zuidvliet", liep namelijk op zijn weg van Kamperland naar
Veere, vast in een compact ijsveld, dat met de eb was komen opzet
ten. De boot, die omstreeks half drie uit Kamperland was vertrokken
bleef tamelijk dicht bjj de Walcherse oever steken. De „Zuidvliet" had
ongeveer 20 passagiers aan boord en wat vracht. Op het bericht van
het vastlopen voer de reddingboot Maria Cornelia Blankenheim uit
ter assistentie. Na urenlange moeizame pogingen slaagden schipper
A. Minneboo en zijn 5-koppige bemanning er in de „Zuidvliet" uit
het ijs te trekken en uiteindelijk behouden in Veere te brengen. Om
streeks half zeven konden de passagiers aan wal stappen..
Maar voor het zover was hebben zij en de beide bemanningen spannen
de uren beleefd. Want tot twee maal toe dreven zowel de „Zuidvliet" als
de „Blankenheim" met het ijs mee in de richting van de zee. De derde po
ging van de reddingboot slaagde. Eerst werd de „Zuidvliet" naar Kamper
land gebracht, waar men wachtte op „stiller water". En tenslotte gelukte
de oversteek. Tot overmaat van ramp kreeg de veerboot, die met eigen
krachten het ongebruikelijke „sleepschip" zoveel mogelijk medewerking
verleende, nog motorpech. Nadat de „Zuidvliet" aan wal was gebracht
heeft de „Blankenheim" voor één keer de functie van veerboot overgeno
men en nog een reis naar Kamperland gemaakt met enkele passagiers.
Omstreeks kwart over negen kwamen schipper Minneboo en zijn mannen
terug en was voor die dag het isolement een feit. De vooruitzichten voor
vandaag zijn nog onzeker.
niet krjjgen", zei ons na afloop schip
per Minneboo, die aanvankelijk net
deed of alles maar gewoon was ge
weest „tja, er was een zware ijs
gang", maar later toegaf, dat 't toch
een „zwaar karweitje" was geweest...
Dank zjf het feit, dat de „Blanken
heim" een sterke motor bezit 165
pk., de „Zuidvliet" slechts 70 pk
en door zijn speciale bouw kon dit
schip vrij gemakkelijk door het ijs
heen naar de gestrande veerboot
komen. Het moeilijkste bleek echter
om mét de „Zuidvliet" uit het ijs naar
Veere te varen. „Wij konden Veere
(Advertentie).
vraag naar
ROOS RIDEAUX
(afgepaste glasgordijnen)
's-middags gekocht
's-avonds gehangen
De schepen konden het havenhoofd
van Veere niet bereiken en werden
door het ijs meegevoerd tot voor
Vrouwenpolder! Na deze eerste po
ging trok de reddingboot de „Zuid
vliet" uit het ijs en door open water
„om de noord" in de richting Veere.
Weer in het ijs gekomen herhaalde
de geschiedenis zich echterOp
nieuw dreven de vaartuigen af tot
Vrouwenpolder. Het bleek toen beter
om te trachten Kamperland' te berei
ken. Dat gelukte en omstreeks zes
uur lagen beide schepen daar aan de
steiger. Eén passagier, een dame, is
daar van boord gegaan, omdat zij
kleine kinderen thuis had en het ri
sico niet meer durfde lopen. De ove
rigen besloten echter door te zetten.
Bovenstaande feiten zijn wat so
ber, maar een feit is wel, dat de
schepelingen een taaie strijd heb
ben moeten leveren om aan de
Kamperlandse steiger te komen.
De mo^or van de „Zuidvliet" hield
het niet vol, er liep een krukasla-
ger warm, zodat het schip vrijwel
krachteloos was. Daar komt nog
bij, dat onderweg in het ijs tot
driemaal toe een tros brak, waar
uit wel blijkt, dat er doorlopend
werk aan de winkel was! Via
Scheveningen-Radio kreeg men
aan boord contact met de Provin
ciale Stoombootdiensten, waarvan
inmiddels de directeur, mr. J. L.
Nieuwenhuis naar Veere was ge
komen met inspecteur G. J. Vier
hout om zich van de situatie op de
hoogte te stellen. Iets later in de
middag kwamen ook de commis
saris der koningin, jhr. mr. A. F.
YAN
e3.Wi
TOT
Zoals bekend, werd het gezin Grim
te 's-Heercnhoek vorige week verblijd
met de geboorte van een drieling: drie
meisjes. Dit heugelijke feit geschied
de juist op de verjaardag van prinses
Marijke. Daarom ontving dé eerstge
borene dochter de naam Anna Marij
ke. Tevens zond burgemeester C. F. M.
A. van Horsigb namens de drieling 'n
telegrafische gelukwens aan onze
jongste prinses. Prinses Marijke heeft
zich niet onbetuigd gelaten en stuur
de elk van de drie meisjes een mooie
kaart. Daarop had zij zelf geschreven:
„Hartelijk dank voor de goede wen
sen". Tevens ontvingen de ouders nog
afzonderlijk een gelukwens.
MOEILIJKHEDEN EXIT
De provinciale weg Terneuzen-Axel
maakt ongeveer één km buiten Ter-
neuzen een flauwe bocht. Juist vóór
deze: bocht ligt voor het verkeer uit
de richting Axel komende een ben
zinestation. Bij duisternis wordt dit
verkeer door de sterke verlichting van
het'; tankstation zodanig misleid, dat
het-verloop van de weg niet duidelijk
waargenomen kan worden, met alle
gevolgen van dien. De A.N.W.B. heeft
echter vernomen, dat de provinciale
LAWINE
't -Is ijzingwekkend moeilijk om in
deze 'dagen de oppervlakkige huis-
tuin; en keukenconversatie in andere
dan „ijsbanen" te leiden. Telkenmale
keren schaatssport, ijspret, kou en
laagste temperaturen sinds de mid
deleeuwen in de praatjes voor de
vaak terug. Daar ontkomt ook een
dagbladschrijver niet aan. Bovendien
stromen de berichten over met de kou
verband houdende aangelegenheden
bij de redactie binnen; een lawine,
waarbij de verwachte dooilawines nog
maar kinderspel zijn.
't Is wel eens moeilijk om in die
stroom staande te blijven.
Dat zullen met name de vroede va
deren van Hoofdplaat ontdekt heb
ben. In onze krant van gisteren von
den zij de aankondiging van de in de
ze gemeente te houden raadsverga
dering tenminste terug onder het kop
je „IJspret"!
Misschien z:*n zij er aanleiding tn
om in een koJc en zopie te vergade-
ren
waterstaat van plan is om door middel
van een reflecterende asstreep het ver
loop van de bocht duidelijk aan te ge
ven. De moeilijkheden met de bocht
zullen dus spoedig tot het verleden be
horen.
MEEUWENMAGEN
Waartoe uitgehongerde meeuwen
zoal in staat zijn, ondervond de
groentenhandelaar P. v. d. W. te
Hulst. Toen hij bezig was zijn klan
ten van groenten en fruit te voor
zien, streek plotseling een grote
groep van honger krijsende meeu
wen op zijn auto neer. Met ontstel
lende snelheid verdween de inhoud
van een kist met appels in de meeu
wenmagen en voordat de groenten-
man van de eerste schrik bekomen
was, had hij geen appeltje meer
over....
GRIJZE HAREN
De ganzen en eenden in Ellewouts-
dijk bezorgen niet de groentenman,
maar de buschauffeurs van de A.M.Z.
grijze haren. In grote groepen gaan
deze beesten namelijk „op stap" om 'n
hapje eten te pakken te krijgen. Daar
bij lopen ze "midden op de weg in de
omgeving van de Coudorpse berg. En
de chauffeurs maar wachten.... De
schoolkinderen staan deze laatsten
echter zo goed mogelijk terzijde, door
de ganzen en eenden van voedsel te
voorzien, buiten de grote weg wel te
verstaan. Er is in de omgeving van 't
dorp ook een visotter waargenomen.
Tot slot zij vermeld, dat de haven
door zwaar drijf ijs afgesloten is.
TWINTIG EN TWINTIG
Maandag zal het 40 jaar geleden zijn,
dat de heer A. van Wijngen uit de
Sloepolder in Lewedorp in dienst
kwam bij de heer C. M. van Nieuwen-
buijzen, landbouwer in Lewedorp, bij
wie hij de eerste twintig jaar werkte.
De volgende 20 jaar was hij op het
zelfde bedrijf werkzaam bij de heer J.
W. van Nieuwenhuijzen. Nog dagelijks
verricht de 75-jarige Van Wijngen van
's morgens tot 's avonds vol energie
zijn arbeid.
C. de Casembroot en het lid van
G. S., de heer M. J. van Poelje,
naar de Campveerse Toren om het
reddingswerk van daaruit te vol
gen. Men haalde verlicht adem
toen het bericht van schipper Min
neboo doorkwam.
Toen volgde nog de oversteek naar
Veere, nadat men eerst enige tjjd in
Kamperland stilgelegen had om een
wat rustiger tij af te wachten. Zon
der bijzondere moeilijkheden vonden
„sleepschip" en onvrijwillige „sleep"
hun weg door het ijs en omstreeks
acht uur konden de „Zuidvliet" en de
„Blankenheim" aan de steiger bij de
Campveerse Toren meren.
Bekentenis.
Voor schipper Minneboo en zgn
mannen was deze drukke dag echter
nog niet ten einde. Want ondertussen
wachtte een groot aantal aspirant-
passagiers voor Noord-Beveland aan
de Walcherse wal op vervoer. De
veerboot heeft toen een aantal van
hen urgente gevallen naar de
overzij gebracht. Onder die passa
giers bevonden zich de burgemeester
van Kortgene, de heer A. A. Schuit,
en enkele zakenmensen. Ook de heer
Van Poelje maakte dit reisje mee.
Hij moest achteraf bekennen: „Ik heb
hem toch wel geknepen".
Overigens heeft de „Blankenheim"
degenen, die vanuit de Campveerse
Toren de laatste tocht volgden nog
de schrik op het ljjf gejaagd. Plotse
ling ging namelijk het toplicht uit en
men dacht reeds, dat de boot zonk en
in ieder geval in nood zat. Even la
ter zag men echter het licht weer
branden. Achteraf bleek, dat het
koelwater van de motor wat te warm
was geworden. De „Blankenheim"
werd daarom een tijdje stilgelegd om
voor afkoeling te 'zorgen
Na terugkomst konden de mannen
in de Campveerse Toren eindelijk op
hun verhaal komen. Onder het genot
van een „warm bakje" werd nog wat
nagepraat en nu alles zo goed was
verlopen konden de stoere schepelin
gen zelfs weer luidop lachen! Mr.
Nieuwenhuis uitte zijn blijdschap over
het geslaagd „karweitje": „Ik heb
respekt voor deze schippers en hun
bemanning", zei hij en.de heer Van
Poelje beaamde" dit fen volle. Om
streeks tien uur kwam er een tele
foontje van de commissaris die
inmiddels naar Middelburg was te
ruggekeerd, dat deze loftuigingen
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII1IIIIIIIIIIII
Sneeuwruimertjes
Tal' van Middelburgers heb-
ben zich vrijdag even de ogen
uitgewreven, 'toen zij op divèr- s
se plaatsen sneeuwruimers aan
het werk zagen. Niet omdat het
zo'n wonder was dat sneeuw-
ruimen, want daar is men in de
Zeeuwse hoofdstad al dagen
lang mee bezig. Men zag hier
niet de „gemeentemannen" be- M
zig, maar... jongelui, zo naar
schatting van 9 tot 14 jaar oud!
Zij waren met kleine groepjes
en reinigden op keurige wijze
de straat van het vuilwitte goed-
je.-Eerst met een schop in moot-
jes kappen dan opscheppen, en s
netjes, langs de kant van het
trottoir deponeren Precies s
zoals de volwassenen het doen.
Misschien heeft het voorbeeld
van de Bo(r Jstelaartjes, die de
Spuistraat schoonmaakten (zie
„Zeeuwse Almanak" van maan-
dag), inspirerend gewerkt? M
lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllll
Steeds meer moeilijkheden
op Zeeuwse veerdiensten
Terneuzen-Hoedekenskerke
moest gestaakt worden
De Zeeuwse veerdiensten hebben
vrydag veel last van het. ijs onder
vonden. Op de verbinding Terneuzen-
Hoedekenskerke kon zelfs maar één
reis gemaakt worden. De boot kreeg
namelijk last van ijs tussen het roer,
zodat de dienst tot nader aankondi
ging gestaakt moest worden. Ook de
veerdienst Kruiningen-Perkpolder
heeft geruime tjjd stilgelegen, aan
gezien de ponton van de aanleg-in-
richting bij laag water in het ijs vast
kwam te zitten. De diepst wordt nu
alleen bij hoog water uitgevoerd en
waarschijnlijk alleen overdag.
De opeenhoping van ijs in de haven
van Breskens was er de oorzaak van
dat de eerste twee reizen tussen Vlis-
singen en Breskens niet gevaren kon
den worden. In de monding van de
YVesterschelde was zoveel drijfijs, dat
de gasboei bij Breskens weggehaald
moest worden. De aatste boot ver
trok om 17.55 uit Vlissingen. Voorlo
pig zal na het invallen van de duis
ternis niet gevaren worden. De ijs
massa gaf ook de vissers veel moei
lijkheden bij het binnenlopen van de
Breskense naven.» Getracht zal wor
den zaterdagmorgen de eerste boot
om 7.55 uit Breskens te laten ver
trekken. Zaterdag zal ook het veer
Zijpe-Anna Jacobapolder bij hoog trj
weer in gebruik zijn. Naar verwacht
wordt, zal er gevaren worden van
half negen 's morgens tot half vijf in
de middag.
Universitair examen.
Geslaagd voor het doet. examen
feneeskunde R. P. Huybregsen, Mid-
elburg.
Dealer voor Middelburg en Vlissingen
C. DE LEEUW.
Berini-agent voor Domburg
L. AKKERDAAS.
Markt E 11, telefoon 295.
Rijwiel- en motorhandel
D. L. MANNAERT,
Axelsestraat 16, Tel. 2220, Terneuzen
De heer A. C. v. d. Loelc in het rust.
huis „Ter Mantelinge" te Oostkapelle
vervaardigde een klein model „veren
wagen". Hij stelde dit model ter be
schikking voor een te houden bazar
ten bate van „Ter Mantelinge".
(Foto P.Z.C.)
nog eens onderstreepte. Jhr. De Ca
sembroot complimenteerde de man
nen en bedankte hen voor het werk.
Geen assistentie.
De heer Nieuwenhuis deelde ons
nog mee, dat hij in de loop van de
middag assistentie van een „echte"
sleepboot had gevraagd. Men kon de
ze hulp echter niet verlenen, omdat
zij niet verantwoord werd geacht.
Ook kwam nog naar voren, dat schip
per De Baare en zijn vierkoppige be
manning van de „Zuidvliet" toen zij
's middasr van Kamperland vertrok
ken wel vermoedden, dat dit de laat
ste reis zou zijn. Men dacht echter
ditmaal de ijsgang nog juist te ont
gaan. Maar omdat wegens de gro
te hoeveelheid vracht het lossen
aan de Noordbevelandse wal wat lan.
ger had geduurd dan voorzien was
vond de boot het ijs reeds op zijn weg.
„Het was moeilijk varen, je weet
nooit wat er passeert", besloot schip
per Minneboo een man van wei
nig woorden de „discussies". Ex
even later stapte h met zijn mannen
weer aan boord van de „Blanken-;'
heim" om de „Zuidvliet" voor de
nacht in de haven te trekken. Op
laatstgenoemd schip waren onder
tussen monteurs van de Stoomboot
diensten bezig met het herstellen van
het defect. Men h^pt in de Joop van
de nacht het schip weer bedrijfsklaar
te hebben, opdat bet zo enigszins
mogelijk vandaag weer dienst kan
doen.
(Advertentie).
iiiiiiiiiiniii
HAZETFABRIEKEN TE ZEVENBERGEN
MINISTER DIENDE WETSONTWERP IN
Ook na verhoging nog lagere tarieven dan
in omringende landen.
By de Tweede Kamer is een wetsontwerp Ingediend over nieuwe bepalin
gen betreffende de loodsdtenst voor zeeschepen. Aan de door de minister
van Marine ondertekende toelichting hierop wordt het volgende ontleend:
In de memorie van toelichting op de marinebegroting voor de jaren 1953
en 1954 ls reéds medegedeeld, dat het in het voornemen van de regering
ligt de bestaande loodsgeldtarieven te verhogen. Dat aan dit voornemen tot
heden geen uitvoering kon worden gegeven, vindt voornamelijk zijn verkla
ring in de noodzaak, de tarieven te coördineren met die voor de vaart op
de Belgische havens, gelegen aan de Schelde. Het overleg met België, met
welk. land de beloodslng op de Schelde sinds 1839 gezamenlijk wordt uitge
oefend, nam zeer veel tijd In beslag, vooral ook, omdat niet met een een
voudige verhoging der tarieven kon worden volstaan.
Eveneens moesten ln het systeem van heffing veranderingen worden
aangebracht. Hierbij komt, dat bij de voorbereiding van dit wetsontwerp
de wenselijkheid bleek, de oude wet met haar uitvoeringsbepalingen geheel
te moderniseren.
De aanleiding tot het indienen van
dit wetsvoorstel is derhalve de nood
zaak, de tarieven te herzien. Ten ge
volge van de stijging van de lonen en
de prijzen der materialen moest de
laatste jaren met een aanzienlijk te
kort worden gewerkt. De minister is
van oordeel, dat tussen uitgaven en
inkomsten van deze dienst een zeker
evenwicht behoort te bestaan. Met
België, waar sinds de laatste oorloj
eveneens de wens leeft, de
(Advertentie).
Verwaarloosde Hoest...
kan oorzaak zijn van allerlei kwalen!
Geef Uw kind al bij het kleinste kuchje:
IMi
NDER - HONING
SIROOP
Naar wij vernemen heeft het ge
meentebestuur van Breskens zich
neergelegd bij de plannen van
Rijkswaterstaat om de nieuwe
veerhaven westelijk van de be
staande te doen aanleggen.
Dit standpunt zou reeds eerder te
kennen zijn gegeven aan de Raad van
de Waterstaat, waarmede gisteren
wederom besprekingen zijn gevoerd,
in tegenwoordigheid van enige leden
van Ged. Staten van Zeeland. Aan
vankelijk hoopte men ir. Breskens
nog een oplossing te kunnen vinden
door het doen uitwerken van een plan
voor een middenhaven, maar dit is
niet mogelijk gebleken.
Naar verluidt heeft men bij de Raad
van de Waterstaat, welke instantie
de minister moet adviseren, volledig
begrip voor de moeilijkheden en be
studeert men welke mogelijkheden er
zijn om eventuele schade te compen
seren, Hierbij wordt gedacht aan ver
ruiming van de huidige veerhaven
voor handelsdoeleinden, wanneer de
verplaatsing een feit zal zijn, Ook
heeft men oog voor het verlies aan
recreatiegebied door aanleg van de
westhaven.
HOOFDBESTUUR VERGADERDE
Enkele rayons voor
Z.P.M.-werk?
In de te Goes gehouden vergade
ring van het hoofdbestuur van de
Landbouw Jongeren Gemeenschap
Zeeland, is uitvoerig gesproken over
de vacatures van adviseuse hoofdbe
stuur en van vormingsleider. Ge
tracht zal worden voor het Z.P.M.-
werk een verdeling van de provincie
in enkele rayons tot stand te bren
gen. Voor de functie van vormings
leider werden enkele personen ge
noemd, die hiervoor gevraagd zullen
worden. Met uitzondering van de le
den in Oost Zeeuwsch-Vlaanderen,
wil men graag zo spoedig mogelyk
deze functie vervuld zien.
In de vergadering, die voor het
eerst werd bygewoond door de heer
F. de Kubber uit Zaamslag als advi
seur namens de Z.L.M., werden
voorts het programma en de -voorge
stelde verdeling voor de studiedagen
te Vlissingen goedgekeurd. Daar er
nog slechts weinig aanmeldingen wa
ren binnengekomen, zouden de hoofd
bestuursleden trachten nog een aan
tal deelnemers te vinden. Anders zou
den deze dagen niet kunnen door
gaan.
In de leiding van de cursus voor
meisjes in samenwerking mot de C.J.
Vakkundige plaatsing.
Gratis demonstratie.
MIDDELBURG Tel. 3373
V.F., werd benoemd mej. N. Scheele
te Vogelwaarde. De heer Ad. Doele-
man bracht verslag uit als afgevaar
digde naar de landglgke raad van de
Plattelands Jongeren Gemeenschap
Nederland. Aan de hand van dit ver
slag en de algemene gang van zaken
werd besloten, In de volgende verga
dering van do landelijke raad enige
veranderingen aan de orde te stellen.
Besloten werd mr. Stapel, die op de
algemene vergadering een lezing
hield, uit .e nodigen op de eerstvol
gende bijeenkomst eens te komen
praten, daar het bestuur het op ver
schillende punten met diens zienswij
ze niet eens is.
Binnenkort zullen de besprekingen,
met de nieuwe besturen in Schouwen
en Tholen worden voortgezet. Ook
werd besloten toe te treden, tot de
Leketoneeloentrale voorZeeland,
omdat de afdelingen in de toekomst
zeker van de diensten van deze cen
trale gebruik kunnen maken. De
graslandkeuring zal op dezelfde voet
worden voortgezet. Gezocht zal wor
den naar een oplossing, waardoor de
financiële consequenties aanvaard
baar zg'n. Mede in verband met de be
langstelling die vooral op Walche
ren voor cursussen uestaat, zal wor
den toegetreden tot de Coördinatie
Commissie Vakonderwijs, die zich
ten doel stelt het cursorisch land
bouwonderwijs doeltreffenden een
voudig te organiseren.
Tenslotte werden de plannen goed
gekeurd om in de eerste week van
juni een driedaagse reis naar België
en Luxemburg te organiseren. Daar
het voorgestelde programma teveel
is Ingericht op bet zien van natuur
schoon, acht bet bestuur 't wel ge
wenst, dat een aantal interessante
landbouwobjecten wordt ingescha
keld.
tarieven te verhogen, is in principe
over deze verhoging overeenstem
ming bereikt, terwijl bovendien tot
gelijkstelling van de loodsgeldtarie
ven voor de Nederlandse en Belgi
sche havens, zulks naar evenredig
heid van afstand, is besloten. Het Js
de bedoeling van de minister, dat de
verhoging voor beide landen met in
gang van dezelfde datum van kracht
tvordt. De wijziging van het Schelde-
reglement Is thans in concept gereed.
Het ligt in het voornemen van de re
gering om, zodra het overleg met
België is voltooid, het desbetreffende
voorstel aan de Staten-Generaal over
te leggen.
HOGERE OPBRENGST
VAN 50
Uit het ontwerp van wet blükt
niet in welke mate de regering
zich voorstelt de tarieven te ver
hogen, noch ln welke zin zich de
reeds genoemde wijziging ln het
systeem van de heffing zal vol
trekken.
Wat het eerste betreft, kan de
minister mededelen, dat door de
voorgestelde verhoging de totale
opbrengst der loodsgelden met on
geveer 50 pet. zal toenemen.
Vergeleken met de loodsgeldtarie-
Belgische dan nog aan de lage kant.
Het nieuwe systeem van heffing voor
de loodsdienst op de binnenwateren
voorziet in een relatief geringere pro
gressie der tarieven voor langere
loodsrelzen, terwijl het voorts in de
bedoeling ligt een meer geleidelijk
verlopende stijging der tarieven in
verband met de toenemende diepgang
der schepen tot stand te brengen.
Voorts bestaat het voornemen een
vereenvoudiging in het tariefsysteem
aan te brengen in die zin, dat geen
onderscheid meer zal worden ge
maakt tussen winter- en zomerdienst
en uit-zee- en naar-zee-reizen en
evenmin zal worden gedifferentieerd
naar de aard (zeil of stoom) van de
beloodste schepen.
Overigens blijven de grondslagen
voor het zeeloodsgeldtarief de diep
gang van de zeeschepen en voor het
Dinnenloodsgeldtarier de diepgang in
combinatie met de afgelegde afstand.
(Advertentie).
Nervositeit
t alle gevolgen daarvan
overwint U alleen werkelijk doeltreffend
miOTONIC.
Niet verdovend,
maar genezend.
Begin daarom een
kuur met NEUROTONIC
en U wordt Uw
zenuwen volledig
de baas.
Voorradig bij alle
apothekers en
drogisten.
VANDAAG
Middelburg Electro: „Angst", (18 Jaar),
19 en 21.15 uur; Schouwburg: „Vera
Cruz", (supersc.), (14 jaar), 20 uur;
Prov. Bibliotheek: Expositie van mu
ziekwerken, 10—12.30, 13.30—17.30 uur.
Vlissingen Alhambra: Slaven van de
Nijl, (14 Jaar), 19 en 21 uur; Luxor:
Een seconde beslist, (18 jaar), 19 en
21 uur; Toonzaal Frans Maas: Ten
toonstelling werken Frans Maas.
Goes Grand Theater: Canaris, de man,
die alles wist, (14 jaar), 19 en 21 uur;
Prins van Oranje: Feestavond N.V.V.,
20 uur; Prins van Oranje: Propagan-
damiddag Prot. Chr. Beroepsgoede-
renvervoerders, 15 uur.
MORGEN
Middelburg Electro: „Abbott Costel-
lo zwaaien af", (alle leeftijden). 15.30
uur; als vandaag, 19 en 21.15 uur;
Schouwburg: als vandaag, 14.30 en 20
uur.
Vlissingen Alhambra: Slaven van de
Nijl, (14 Jaar), 15, 19 en 21 uur; Luxor:
Een seconde beslist, (18 Jaar), 15, 19 en
21 uur.
Goes Grand Theater: De zigeunerprin
ses, (14 jaar), 15 uur; Canaris, de man,
die allea wist, (14 jaar), 19 en 21 uur.