Goedkope klassieke galerij kleine boeken uit de IJsberichtendienst werkt onder hoogspanning voor scheepvaart BRITS N00RD-B0RNE0 BINDT STRIJD AAN MET COMMUNISME TUSSEN EINDHOVEN EN VENLO RIJDT MEN „OP FLUWEEL" DONDERDAG 9 FEBRUARI 1956 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 7 Egypte smeedt een kledingrevolutie De regering van Egypte be-l reidt een „kleding-revoIutie" voor, die tot doel heeft de= Egyptenaren meer gelijk ge-ü kleed te doen gaan. Deze campagne spruit voort uit het ongenoegen, dat er in^ de intellectuele kringen bestaat= over de ontelbare klederdrach-ü ten die men in Egypte ziet van gallabias tot westerse kle-= ding. Men wil thans gelijkvormige kleding introduceren in Cairo en Alexandrië en vervolgens= hiervoor in het gehele lands propaganda maken. jf De Caïrose krant Al Ahram schreef als commentaar op de= thans heersende toestand: „EL= ke bijeenkomst van Egyptena-^ ren van verschillende standen doet denken aan een carnaval." VANEN VOOR DE BOEKENPLANK Maassluis, Gorinchem en Dordrecht. Deze berichten worden in code door gegeven naar diverse Duitse Rijnha vens. Het omvangrijkst en van de meeste betekenis is tenslotte de ijsberichtge- ving betreffende de Nederlandse vaarwegen voor binnenlands gebruik. De inlichtingen wo Jen van dag tot dag verwerkt en verspreid op ijskaar- tjes. De daarop in rood aangegeven vaarwegen zijn moeilijk of niet be vaarbaar. Voor de gegevens zorgen ongeveer vierhonderd over het land ver spreide waarnemers. Ze zijn ge groepeerd in ca zestig posten en centra, die van hun rayon de gege vens ontvangen, vergelijken, com bineren en pas daarna doorzenden aan de directie Algemene Dienst van de Rijkswaterstaat. In het be gin van de middag nemen de waar nemers de situatie op, en zo kan men het in deze dagen beleven, dat 's middags tussen 2 en 3 uur de telefoons in het Waterstaatge bouw Koningskade 25 in Den Haag roodgloeiend staan. Aangezien de economische waarde van het dienstbetoon van de binnen scheepvaart op minstens 100.000. per dag kan worden gesteld, is de ïjs- berïchtgeving, die er zoveel toe bij draagt om de vaarmogelijkheden nog tot het laatst te signaleren, pan de grootste betekenis. Vandaar dan ook dat de dienst zonder voorafgaande waarschuwing in werking treedt, zo dra voor het eerst ijsgang wordt ge constateerd. en eerst eindigt als het laatste ys is verdwenen. Wereldboog-, Prisma- en A.B.C.-serie De Wereldbibliotheek brengt regelmatig nieuwe deeltjes in haar goed verzorgde, zeer aanbevolen „Klassieke Galery". Zo bracht zy na „De Vo gels en De Vrede" een derde stuk van Aristophanes, „De Wolken", een blijspel uit 423 v. Chr., ingeleid en toegelicht door dr. E. de Waele. (dl. 92). J. J. M. v. Doornik M. F. S. verzorgde „Oidipous in Kolonos" van Sophokles, zeer speelbaar en op het eerste gehoor begrijpelijk vertaald. Sophokles schreef het op ongeveer 90-jarige leeftijd, enkele jaren na zijn dood werd het voor het eerst opgevoerd, n.l. in 402 v. Chr. (dl. 90). Deel 94 is „Phaidoon" van Plato, een der werken uit Plato's beste tijd, waarin o.a. de prachtige pagina's over de dood van Socrates voorkomen. Verzor ger: dr. P. E. Francken. Op zijn bekende, zéér vrije wyze vertaalde dr. A. Rutgers van der Loeff de „Praatjes, Deuntjes en Nieuwe Praatjes" van Horatius onder de titel: „Jeugdwerk" (82). Ze werden n.l. gepubliceerd vóór Horatius' 35e levensjaar, waarna hij zeven jaar „zweeg". De eerste tien Praatjes zijn grappige tegenhangers van de tien beroemde Eclogen van Vergilius. dub- Dr. Jan de Vries bezorgde belnummer 99-100, n.l. een vertaling van „Het Nibelungenlied". Deel I Sigfried, de held van Nederland, deel II Krïemhilde's wraak. (De delen zijn afzonderlijk). Het is een veel oudere sage. Dr. de Vries gaf een bewonde renswaardige strofische vertolking even groots en onbeholpen als het ",|Legenden van Sint Franciscus" is aan het eind van de 14de eeuw in Ita lië tot stand gekomen (Sint Francis cus leefde van 1182-1226) en werd keurig vertaald en ingeleid door dr. Catharina Ypes (2e druk) (I Fioretti di San Francesco). Tenslotte nog twee oud-Nederland se stukken: „Een abel spel van Es- moreit" (uitgegeven door dr. Rob Roemans en drs. René Gaspar) dat uit het midden van de veertiende eeuw dateert, en het bekende „Mari- ken van Nieumeghen" dat zeer boei end werd ingeleid door dr. C. Kruya- kamp. (Manken werd geschreven tussen 1490 en 1510). Ge ziet: voor de liefhebber der Oude Letteren is hier keuze uit diverse onderwerpen en ty- den. WERELDBOOG. Eeü andere goedkope serie-uitga ve van de Wereldbibliotheek is ,jDe Wereldboog", die werken op het ge bied van letterkunde,wetenschap en kunst onder ieders bereik brengt. Als deel 43 verscheen een historisch to neelspel in vier bedrijven „Genoveva van Brabant" door Anton Coolen, ge baseerd op de oude Genoveva-legen- de, die welhaast ontelbare malen ge dramatiseerd werd. Coolen's schep ping lijkt ons zeer speelbaar, ook voor openluchttheaters. We vermeld den reeds de heruitgave van Styn Streuvels' grote Genoveva-epos dat eveneens bij de W.B. verscheen. Th. Oemega van der Wal, o.a. be kend door zijn „Practische kleu renpsychologie" schreef in deze reeks „Over Psychologie en Per soonlijkheid", een samenvatting van het voornaamste wat er op 't gebied van zielkunde en persoon lijkheid is geschreven en gedacht. Een uitstekend werkje om de be langstellende leek wegwys te ma ken. Bijzonder aardig ls het boekje van dr. J. M. Hoek: „Grieks-Romeinse cultuur in de moderne samenleving" (een bewerking van zijn in 1946 ver schenen „Levend Verleden"). Hij maakt* ons daarin duidelijk hoe an tiek het moderne is, en hoe springle vend ook heden nog de antieke cul- tuux\ Hoe belangrijk ook, voor het heden. Dat namen als Maastricht en Leiden van Romeinse namen afstam men weet ge allicht, maar wist ge b.v, dat het woord „salaris" afkom stig is van de gewoonte, een gedeel te der soldy van de Romeinse solda ten in zout (sal) uit te betalen? Dat deel heette „salarium"; het zout ver- dwéen later, maar de naam voor de bezoldiging bleef. Dit is slechts een kleine wetenswaardigheid, er zijn veel belangrijker dingen: Antieke elemen ten in het Christendom, de Olympi sche spelen, onderwys, kunsten, het recht. Het is een zeer aantrekkelijk boekje, dat men in één ruk uitleest. NIEUWE PRISMA-BOEKEN. In de Prisma-reeks van Het Spec trum te Utrecht verschenen twee bij- eenhorende deeltjes: „De Oude We- In Keulen wordt op het ogenblik hard gewerkt aan de voltooiing van vele groteske figuren voor de komen de carnavalsoptocht waarin o.m. de hier afgebeelde wagen zal meerijden. Op de-wagen zit een dame met een op merkelijk figuur en trekken, die heel sterk aan de Russische minister van buitenlandse zaken, Molotowherin neren, met een dreigende wijsvinger beschuldigdend gericht op JDuitse Michiel", aan wie zy het bevel geeft zijn krijgshaftige helm af te zetten. reld" I „Griekenland en het Nabije Oosten", H „Rome" van Michail Rostovtzeff, de beroemde Russische geleerde („History of the Ancient World". Rostovtzeff woont sedert 1920 in Amerika waar hy professor was). Het is weer eens een prachtig voorbeeld van wat de Prisma-reeks vermag: een zeer kostbaar standaard werk (en wat meer is, een in zijn soort waai'lijk voortreffelijk boek) is op deze manier binnen het bereik van iedere belangstellende. Rostovtzeff is niet alleen een emi nent geleerde die een pakkend-, sa menhangend overzicht weet te geven van de onderlinge beïnvloeding der oude culturen (zijn specialiteit), hij nam bovendien zelf deel aan de op- g'avingen in het Oosten, vooral m oura-Europos, een centrum van an tiek internationalisme. Dr. A. Kla- sens vertaalde dit ten zeerste aanbe volen werk. Verder is er een nieuw Prisma- boek met „Liederen en Romances, Meer vlagvertoon van Amerikaanse vloot In hel Midden-Oosten. De zesde Amerikaanse vloot zal, naar te Washington verluidt, zijn „be leefdheidsbezoeken" aan de Arabische en Israëlische havens uitbreiden als onderdeel van de Westelijke politiek om de toestand in het Midden-Oosten in evenwicht te houden. Men zou dit plan aan een komende conferentie over het Midden-Oosten tussen Amerika, Engeland en Frank rijk voorleggen. Men wil zo bereiken dat er op een vreedzame manier duide lijk gemaakt wordt, dat de Verenigde Staten gereed zijn om de nodige stap pen te nemen in het geval van militai re agressie door Israël of de Arabische volken. Stadhuistrap bezweek: tien werklozen gewond Bij relletjes in Andria Bij een botsing tussen politie en werkloze arbeiders in Andria in zuioost-Italië zijn tien werklozen ge wond tengevolge van het Ineenzak ken van een trap in het gemeente huis. In het gemeentehuis was namelijk een relletje ontstaan, toen het ge meentebestuur aan enige werklozen geen uitkering betaalde. De carabi nieri wilden de menigte met traangas uiteendrijven en daarby bezweek een overbelaste trap. MEER SCHOLEN, MEER BRUGGEN, MEER WEGEN Arbeiderstekort stuit economische ontwikkeling Het leven in Brits Noord-Borneo ls wel enigszins veranderd sinds de schryfster Agnes Newton Keith het beschreef In haar beroemde boek „Land below the wind". Zeker, de In deze kolonie woonachtige Engelsen slaan geen enkele vrye dag over om naar de door weelderige jungle om zoomde cricketvelden te gaan. Maar tenslotte heeft het jachtende en ener verende element van de twintigste eeuw, de moeilyke verbindingen ten spyt, toch de kolonie weten te bereiken. De steden en dorpen van Noord- Borneo worden namelyk van elkander gescheiden door niet over te steken rivieren en ondoordringbare wouden. Het reizen door de lucht is dan ook de meest gangbare manier om ergens te komen. De twee beiangryke ste den van de kolonie, Jesselton, de zetel van het gouvernement en Sandakan de grootste haven, zyn vanuit de lucht te bereiken via Hongkong uit het noorden en via Singapore uit het zuiden. Van de gehele bevolking van Noord- Borneo, volgens de telling van 1951 334.141 personen, zijn er 74.374 Chi nezen. Evenals in menig ander Aziatisch land zijn het de Chinezen, geboren kooplieden, die de handel in handen hebben. Het ruwere werk wordt door de Malëlërs uitgevoerd. De oorzaak, dat Brits Noord-Bor neo zich zo moeizaam in economisch opzicht ontwikkelt, wordt veelal ge weten aan het schrijnend tekort aan mensen om de natuurlijke rijkdom men van deze kolonie te benutten. De Chinezen blijven vanzelfsprekend in de havensteden hangen en het aantal Maleiers is te gering voor dit enorme land. Teneinde in deze toestand ver betering te brengen, heeft het Britse koloniale gouvernement langdurige onderhandelingen gevoerd om arbei ders uit India en de Philippïjnen aan te trekken. Het gouvernement van de Phl- lippynen heeft onlangs een com missie naar de houthakkerskam- gen en hennep-plantages in Noord- orneo gestuurd om de arbeids toestanden daar na te gaan. De lo nen zijn er weliswaar niet hoog, slechts anderhalve dollar per dag, maar de kosten van levensonder houd zyn naar verhouding laag. Een behoorlijke biefstuk, bijvoor beeld staat in de restaurants te Jesselton geprijsd voor dertig dol larcent. Comntunisme dreigt. De levendige smokkelhandel tussen de oostkust van Noord-Borneo en de uiterste eilanden van de Philippijnse archipel heeft de douane-ambtenaren reeds voor vele moeilijkheden ge plaatst. Textiel, copra en sigaretten zijn voornamelijk de produkten van deze illegale handel. Er is weinig te gen te doen want er zijn duizenden plaatsen langs de kust, waar snelle Zeilboten met contrabande overdag een schuilplaats kunnen zoeken om de beschermende duisternis af te wach ten. De laatste tiid doemt echter een ander gevaar aan de horizon. De me ning wint namelijk veld. dat de poli tieke oproeren van Singapore en de communistische propaganda vanuit Malakka wel eens naar de kolonie kunnen overslaan. Het grootste deel van de Chinese bevolking is Brits on derdaan en het is dus maar een klei ne groep, die ontevredenheid poogt te zaaien. De Britse bestuurders houden er echter toch reeds terdege rekening mee en thans worden er overuren ge maakt om meer scholen te bouwen, meer bruggen te construeren en meer wegen aan te leggen. Speculanten bestraft in Turkmeense Sowjetrepubliek In de Turkmeense Sowjet-republiek (Centraal-Azië) is een bende specu lanten opgerold, welke zich had toe- legd op de verkoop van goud, bont, zijde, narcotica en andere goederen. Volgens de officiële Turkmeense courant zijn 14 speculanten reeds door het opperste gerechtshof van Turkmenië tot zware straffen veroor deeld. De speculanten, onder wie zich een vrouw bevond, kregen straffen va riërend van vijf tot 25 jaar dwang arbeid in correctieve kampen. Het blad, dat berichtte, dat de to tale waarde van de transacties der speculanten 2 miljoen roebel bedroeg, schreef verder, dat de groep een zeer groot bedrag verdiend had met de il legale verkoop van 6000 kilo zijde. PROEVEN BIJ DE SPOORWEGEN Geen voegen meer tussen de rails (Van onze speciale verslaggever) De grote houtschaarste na de oorlog met als gevolg daarvan zeer hoge houtprijzen heeft in verscheidene Europese landen na 1945 de vraag, of de zware houten dwarsliggers van de spoorwegen niet vervan gen konden worden door betondwarsliggers, weer actueel gemaakt. Zo ook in Nederland. Tussen Bilthoven en Den Dolder, op een traject by Zutphen en tussen Helmond en Blerick zyn proefbanen gemaakt. In plaats van op de (in de oorlog'door zoveel Nederlanders fel begeerde) eiken dwarsliggers kwamen de rails te rusten op betonblokken, die twee aan twee met elkaar werden verbonden door een stevige yzeren staaf. Bij het gebruik van deze reuzen halters van 200 kg elk moest een andere legmethode worden gevolgd als de gebruikelijke; waarbij de dwarsliggers telkens stuk voor stuk worden vervangen. Bij het laatste traject, dat tussen Helmond en Blerick, heeft deze nieu we methode een zekere perfectie be reikt, doordat hier tevoren op het Lot centrale bouwplaats ingerichte voormalige emplacement van Helena- veen stukken baan van achttien meter werden gemonteerd. Die com plete spoorlengten werden dan ver volgens op lorries naar de plaats van bestemming gereden. Daar werden ze met hulp van een speciale apparatuur in het baanlichaam gedeponeerd, waar even tevoren nog het oude spoor lag. Dank zy deze werkmethode konden dagelijks vele honderden meters nieuw spoor worden gelegd. Als een van de voordelen van het gebruik van de 200 kg zware, halter- vorfnige betondwarsliggers werd ge zien, dat onder zekere voorwaarden kon worden overgegaan tot het aan- eenlassen van de spoorstaven tot gro te lengte. Ook daarmee is dus een proef ge nomen op het baanvak Helmond Blerick. De achttien-meter staven werden aaneengelast tot railbanden van vijftienhonderd meter lengte, zo dat de trèinreiziger op dit traject als op „fluweel" rijdt. Men krijgt de indruk over de baan te glijden, omdat het bekende stoten van de wielen op de gebruikelijke voe gen gemist wordt. Ieder blok heeft een lengte van 1500 meter, tenzij het baanvak onder broken wordt door overwegen, die met automatisch werkende seinen zijn beveiligd. De overgebleven onderbre kingen op het langgelaste traject tussen Eindhoven en Venlo zijn zo uitgevoerd, dat zelfs daar de over gang geruisloos en stootvrij is. Het ene spoorstaafeinde is namelijk schuin over het andere gelegd. Om al deze redenen is dit ongeveer 15 kilometer lange baanvak tussen Helmond en Blerick het modernste spoorstuk van het gehele Nederland se net' geworden. Hoewel het nog te vroeg is om al een definitief oordeel te hebben over de proefneming, mag intussen niet verwacht worden, dat ons totale spoorwegnet van ongeveer 3100 kilo meter volgens deze zuidelijke grond slag zal worden veranderd. In het al gemeen zullen de houten dwarslig gers gehandhaafd blijven. Slechts In bepaalde welomschreven gevallen zal voorkeur worden gegeven aan de be tondwarsliggers. Een aantal op lorries geladen spoor lengten onderweg naar de plaats van bestemming over een juist gereed ge komen vak. 3.2.X.13.x.2.x IS BELANGRIJK NIEUWS Waarde van dienstbetoon geraamd op ton per dag (Van een speciale verslaggever) Zo onverwacht, streng is de winterkou vorige week over ons land gestre ken, dat in twee dagen tijds vrijwel alle Nederlandse binnenwateren dicht zijn komen te zitten. Ii. Van der Klei, hoofd van de IJsberichtendienst van de Algemene Dienst van de Rijkswaterstaat, kan zich een gelijkwaardige wintersituatie voor ons land niet herinneren. Nog slechts de grote rivieren bleven zonder mechanisch ingrijpen bevaarbaar. Belangrijke waterwegen in het Westen des lands, lie koste wat kost open gehouden moeten worden vroegen direct al om inschakeling van ysbrekers. We denken aan de Zaan N.H. kanaal, Amsterdam-Rijnkanaal en de waterverbinding tussen Rotter dam en Den Haag, en die tussen Dordrecht en Rotterdam. Zaterdagmorgei is aan deze beperkte lijst de Zuid-Willemsvaart toegevoegd. Een ijsbreke wist met veel moeite Helmond te bereiken. Onder dit soort omstandigheden werkt de ijsbericktendienst onder hoog spanning. Het is voor iedere schipper belangrijk te weten hoe de toestaw op de vaarwegen is. De instantie, die de schipperij hierover volledig e: nauwgezet informeert is de Nederlandse IJsberichtendienst. Dezen diensl heeft zijn berichten gegroepeerd naar drie groepen, namelijk de zeescheep vaart (voor binnenkomende zeeschepen), de Rijnvaart en de binnenscheep vaart. Met het oog op de -ceesc' eepvaai wordt 's morgens om 8 uur de ijstoestand opgenomen bij Delfzijl, I Harlingen, Zaandam, Den Helder, I tembrug. Rotterdam Dordreelr \Toord ên Mallegat. De bevindin gen van de waarnemei worden zo snel mogelijk, dus telefonisch naar Den Haag doorgegeven. Na be werking en groepering worden de berichten in code uitgezonden door Scheveningen Radio. De code is internationaal en omvat twee groepen van vier cijfers. Wan neer Radio Scheveningen nu door geeft 3.2.X.1; 3.X.2.X., dan betekent dit, dat bij Delfzijl de scheepvaart al leen voor krachtige stoom, en motor schepen mogelijk is (3); dat by Har lingen stoom- cn motorschepen met gering vermogen hinder ondervinden en dat de zeilvaart is uitgesloten (2) dat van de toestand bij Zaandam niets bekend is (x); dat by Den Helder de scheepvaart niet belemmerd is (1) dat by de Hembrug de scheepvaart alleen voor krachtige stoom- en mo torschepen mogelijk is (3)dat van de toestand bij Rotterdam niets bekend is (x)dat bij Dordrecht stoom- en motorschepen met gering vermogen hinder ondervinden; en dat de zeil vaart gesloten is (2j; en tenslotte, dat van de toestand by Noord en MaL legat niets bekend is (x). Iedere be langhebbende kent de volgorde van de waarnemingspunten. Die volgorde is namcliji- vastgelegd in de Zee mansgids onveranderlijk lezelfde Voor de Rijnvaart worden 's-mor- gens om 8 uur waarnemingen gedaan y Lobith, Rotterdam, Vlaardingen, van Hadewijch tot Lucebert", bijeen gebracht door C. Buddingh'. „Zin gende gedichten" dus uit alle tyden, netzij dat er werkelijk een te spelen melodie bij hoort, hetzij dat die is „in gebouwd". Tenslotte vier ABC-boeken: een herdruk van de bekende romans van Mevrouw Zoomers-Vermeer „Kinde ren der sloppen", te weten resp. Het boek van Koosje, van Gijs, van Flip en Jantje en van die kleine Rikie. Boeken over voornamelijk kinder leed, maar ook wel kindervreugde in de armoedige buurten van een grote stad. Ze zijn zó bekend, dat we met een korte aanbeveling volstaan. Elk boek vormt een afgerond geheel al hangen de werken onderling samen. In deze zeer goedkope editie zullen ze stellig vele nieuwe lezers vinden. (Arbeiderspers, Amsterdam). Terwij de wereld voor een belang rijk deel lijdt van koning winter^ zet H.M. koningin Elizabeth van Enge land haar bezoek aan Nigeria voort. Zo kon het gebeuren, dat de vorstin in een zomers toiletje een bezoek bracht (tan het Orthopedische zieken huis in Lagos, waar zij de kinderen die in het zwembad spartelden ter ontwikkeling van hun spieren, met kennelijk genoegen gadesloeg. De foto geeft een beeld van dit bezoek, ae- heel links op de foto de koningin.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1956 | | pagina 7