JIMMY en de Crescepresio-korrels
Pleisterplaatsen voor chauffeurs
probleem voor wegenbouwers
i~i m 11
E
ZÓ DENKT MEN IN NET BUITENLAND ER OVER
mmm a übü
ZATERDAG 7 JANUARI 1956
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
5
VRACHTWAGENS LANGS DE WEG
Commissie te langzaam, minister
greep zelf in
(Van onze speciale verslaggever)
Je kunt zo'n chauffeursplelsterplaats, zo'n koffiehuis, niet voorbijrijden.
Vaak ziet het er van buiten net zo uit als ieder ander willekeurig cafétje
langs de weg. Je zult er vrijwel geen luxe-auto's zien staan, wel en dat
zie je vaak al van verre een lange rij geparkeerde zware vrachtwagens,
meestal op de parkeerstrook, te zelden op een echt parkeerterrein. En
daarmee zitten we dan meteen midden ln de problemen van deze noodza
kelijke pleisterplaatsen. Want wat wij gewoonlijk parkeerstrook noemen ia
dat helemaal niet. Het is een veiligheidsstrook, aangestampt, maar niet ver
hard. Een uitwijkmogelijkheid voor noodmanoeuvres, die niet meer bruik
baar ia voor dit doel, als zij vol staat met geparkeerde wagens, vooral wan
neer die samen een rij van een honderd meter of méér vormen.
Onze wegenbouwers voor de
rijkswegen is dat het ministerie van
Verkeer en Waterstaat willen dat
niet. En niet ten onrechte, want wat
heeft het voor zin, moderne wegen
op een veilige breedte aan te leggen,
als daar plotseling geparkeerde wa
gens een versmalling in aanbrengen
En dan nog een versmalling, waar
plotseling en stuk „uit kan breken"
dat ter plaatse gedurende een ogen
blik de weg nog weer extra versmalt.
Laten we meteen dit vertellen: Wa
terstaat heeft alleen maar lof voor
onze vrachtwagenchauffeurs. Die
zijn voorzichtig genoeg bij het wegrij
den. Maar men maakt zich ongerust
over de passerende automobilisten,
vooral als juist naast zo'n wegrijden
de vrachtwagen twee wagens passe
ren. Een kort schrikmoment, even
een kleine uitwijking naar links en
het betekent een ongeluk. Dat is de
mening van Waterstaat en verkeers
technisch is zy volkomen juist.
Niettemin: bij het bijzonder popu
laire en drukke koffiehuis van Van
Kekem, even onder Rotterdam aan
de weg naar Dordrecht hij
schenkt zo'n 600 koppen koffie per
dag en dan nog de nodige soep
is nooit een ongeluk gebeurd.
Toch moest van Kekem weg. Een
paar laar geleden leek het er zelfs
op, of hij zyn broodwinning kwijt
zou raken.
Nu ziet het er beter uit voor hem.
Hij gaat bouwen en Waterstaat krijgt
de gelegenheid, hier de eerste proef
te nemen met een pleisterplaats die
aan alle eisen voldoet. Er komen zo'n
kilometer verderop, behoorlijke op
ritten, een goed parkeerterrein en een
beter gebouw. Bovendien zal hij aan
de overkant van de weg richting
Rotterdam dus zijn oude keet neer
kunnen zetten. Want ook ddt is een
van de eisen van Waterstaat: er moet
een einde komen aan het te voet
oversteken van de chauffeurs.
Een opvallend gezicht: een lange rij
vrachtwagens op de parkeerstrook
en bij het weiland een houten keetje....
De proef zal bel angry k zijn voor de
verdere ontwikkeling van deze kof
fiehuizen langs de grote wegen. Zij is
uitgegaan van Minister Algera per-
soönlyk. Reeds geruime tijd geleden
was aan de commissie van Overleg
voor de Wegen, welke deel uitmaakt
van de Raad voor de Waterstaat, op
dracht gegeven een rapport uit te
brengen over de verschillende proble
men rond de chauffeurspleisterplaat
sen, voorzover deze Rijkswaterstaat
raken. Vereist is dan in de eerste
plaats de verkeersveiligheid welke
weer nauw bepaald wordt door de
Er is de kwestie van de opritten, het
bouwrijp maken van de grond, welke
gewoonlijk eigendom is van het Rijk,
ae vormgeving van de gebouwen, de
mogelijkheid van combinatie met ben
zinestations, alle kwesties, die onze
verantwoordelijke rijkswegenbou
wers aangaan. En zovele meer.
Maar ondanks het feit, dat de com
missie ruim tjjd heeft gehad, Is er
géén rapport gekomen. Voor een
paar koffiehouders, zoals van Ke-
hem onder Rotterdam en „Toon de
Lucht" die eigenlijk A. J. Reuzer
heet bjj Zaltbommel aan de weg
Utrecht Den Bosch werd de toe
stand précair. De minister heeft per
soonlijk ingegrepen en niet het rap
port afgewacht.
Van Kekem kan gaan bouwen; in
Januari gaat waarschijnlijk de eerste
paal de grond in. En Toon, die wel
over een behoorlijk parkeerterrein
met uitritten beschikt aan de smalle
weg, maar bij wie het parkeren aan
de overkant en het daarmee verbon
den oversteken van de weg de veilig
heid in gevaar brengt, heeft een voor
lopig parkeerterrein gekregen aan
die overkant, terwijl aan een defini
tieve oplossing wordt gewerkt (wel
ke nauw verband houdt met de ver
breding van de weg ter plaatse).
Toon wil niet vooruitlopen op de
beslissing van Waterstaat, of je nu
lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllf
H Vrachtwagenchauffeurs heb-
ben gewoonlijk haast, of ze nu
in de wilde vracht zitten of een
lijndienst rijden. En zij hebben
gewoonlijk zware, logge wa-
gens, waarmee zij als dat
H enigszins kan nauwe stads-
kernen vermijden en bochtige
dorpsstraten. Maar bovenal
hebben zij een vermoeiend en
zwaar bestaan en niet te
H vergeten een rijtijdenbesluit,
waaraan zij zich dienen te hou-
M den. Dit betekent: dat zij zo
nu en dan moeten kunnen rus-
M ten langs de weg in een
koffiehuis, waar zij zich thuis
voelen; dat zij dit, zonder het
verkeer in gevaar te brengen,
moeten kunnen bereiken; dat
M het dag en nacht open moet
zijn; dat het aan de grote we-
gen moet liggen.
Een onzer verslaggevers is
langs een aantal van deze
M pleisterplaatsen gereden. Hij
heeft er met de eigenaars en
met de chauffeurs gepraat en
hij geeft in deze artikelen een
beeld van de vele problemen
en vooral wensen, die er zijn.
Hij heeft tenslotte met „wa-
terstaat" gesproken. Want
daar valt de beslissing voor de
s bouw van een „chauffeurs-
pleisterplaats". Of wordt een
H vergunning geweigerd
Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
bij van Kekem met de chauffeurs
praat, of ln de „Rultershof" by de
Klomp, in de „Uiver" bij Sassen-
heim of „De Wegman" onder Mui
den: ze zullen je allemaal vertel
len: „Toon de Lucht" krijgt een
tunneltje da's vast".
Toon zelf zegt: „Kom over een week
of drie maar eens terug, dan weet ik
meer". Misschien is dat ook wel ver
standig, want de minister heeft zich
„bereid verklaard, hem zijn bedrijf te
laten voortzetten, indien een goede
oplossing kan worden - gevonden".
Meer niet voorlopig.
„Dode" wegen.
Maar het bewijst, dat men in Den
Haag thans duidelijk de behoefte aan
dit soort koffiehuizen inziet en be
reid is, er toe mede te werken, dat
zij gehandhaafd worden en dat er in
de toekomst meer komen.
Een ander bewijs hiervoor is, dat
men bij verdere gunningen rekening
houdt met gedupeerde koffiehouders
aan de „dode" wegen, zoals de oude
weg Amsterdam-Utrecht, waar van
Nes „De Duiventil" in Loenen aan
de Vecht exploiteerde, het oudste be
drijf van dit soort. Hij zal een kans
krijgen, zijn bedrijf opnieuw op te
bouwen aan de nieuwe weg. Zo ooli
de „Ruitershof", nu dag en nacht
open en steeds vol. Volgend ja?
de oude weg door_ de voltooiing van
Rijksweg 12 van Utrecht naar Arn
hem een locale verbinding geworden.
Maar ook de „Ruitershof zal waar
schijnlijk langs Rijksweg 12 zijn be
drijf kunnen voortzetten.
Het is voor hen belangrijk, want
het is hun broodwining. Maar het is
evenzeer van misschien nog groter
belang voor de chauffeurs.
Want zy moeten kunnen rusten en
onze nieuwe rijkswegen lopen niet,
zoals in België en Frankrijk door de
dorpen en stadjes, waar altijd wel een
cafétje is, waar zijn kunnen stoppen.
16. Jackie sprong verschrikt van zijn fiets en vroeg aan
de twee zwaar bewapende heren wat er aan de hand
was. „De buurt wordt onveilig gemaakt door* een troep
monsters, meneer en wij moeten U adviseren niet ver
der te gaan. Dat is levensgevaarlijk. Drie vrouwen en
twee kinderen zijn al door de ondieren naar de Wete
ring gesleept en vermoedelijk heben zij daar een ellen
dige dood gevonden". Jackie's mond viel open van ver
bazing. „Monsters? Ondieren? Waar praat U toch over?"
vroeg hij. „Ik begrijp er niets van!" Dit antwoord zin-
de de belde heren geenszins. „Als w ij het nu maar wel
begrijpen", zei de oudste op een hautaine toon. „Ik kan
U alleen vertellen dat er een regiment van de Stoottroe
pen op weg is naar Wilgenwolde teneinde.." „Kéééés!"
schreeuwde eensklaps de man met de assegaai. „Déér
links achter die Ugusterhaag, daar zit er een. Neem Je
geweer en...." Jackie had óók iets zien bewegen, iets
groens! Hij wierp zijn flets tegen de grond en holde er
op af. „Nia| schieten!" riep hij nog. „Ik geloof dat ik
weet wat hit is....!" De twee mannen keken hem per
plex na. Zij zagen, hoe Jackie dwars door de liguster-
haag heensprong en zij hoorden hoe 't ondier kwaadaar
dig begon te gorgelen. Maar het volgende ogenblik
dook Jackie weer op. HU had het wangedrocht ln zijn
nekvel gepakt en hij droeg het zó voor zich uit. Het on
dier bleek op deze manier totaal machteloos te zijn.
Het bewoog geen zUner vier poten. De twee mannen
keken met afschuw naar de bleekwltte buik. Zij deins
den achteruit, toen Jackie op hen toekwam
AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS
Kalme stemming, weinig verandering
/**VWWWVVVWWW*VVV%*
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN.
AMSTERDAM, 6 januari. Londen
10.61%10.62)4, New York 3.82%—
3.82%, Montreal 8.83—3.83%, Parijs
1.0777%—1.0787%, Brussel 7.59%—
7.60%, Frankfurt 90.52%—90.57%.
Zürich 86.68%—«8.73%, Zilrich (vr.
francs) 89.29%—«9.34%, Stockholm
72.95%—73.00%, Kopenhagen 54.93%
-54.98%, Oslo 53.05%—53.10%, Mi
laan 60.45%—60.50%, Argentijnse
verr. dollar 3.76%—3.77%, Japanse
verr. dollar 3.76%—3.77%, Turkse
verr. dollar 3.79%—3.79%.
5 jan.
6 jan.
Nederland 1955 (3%)
97%
98
Nederland 1951 (3%)
100%
100%
Nederland 1948 (3%)
97%
98%
Nederland 1947 (3%) 3
99%
99%
Nederland 1937 3
98%
98%
Dollarlening 1947 3 pot.
96%
96%
Investeringscertificaten 8
99
99%
Nederland 1962-64 3
100%
100%
Nederland N.W.S. 2%
78%
78%
Ned. Indië 1937 A 3
97%
97%
Grootboek 1946 3
97%
97%
Nat. Handelsbank
162%
164%
Ned. HandelmiJ.
256
255
A.K.U.
344%
345%
Bergh's en Jurgens
312
3133/4
Calvé-Delft
328%
328
Kon. Ned. Hoogovens
386
384
Unilever
379%
379%
Ned. Kabelfabrlek
322%
322
Philips
355%
354%
Wllton-Feljenoord
280
275
Bllllton
409
Kon. Petroleum Mij.
649
650%
Amsterdam Rubber
137%
137%
Holland Amerika Lijn
226%
224
Kon. Paketvaart
215%
214%
Rotterdamse Lloyd
199%
198
Ned. Scheepvaart Unie
210
208
Stv. Mij. Nederland
217%
214
H.V.A.
148%
149%
Dell MIJ.
151%
151%
A.K.U. 3%
108
Bank van Ned. Gem. 4%
166%
106%
Bank van Ned. Gem. 0-5-10
130
Van Berkels Patent
123
1233/4
Centrale Suiker
216
216
Kon. Mij. De Schelde N.B
252%
248
Pennsylvania
26%
26%
Anaconda
71%
72
Bethlehem Steel
162
General Motors
136%
136%
Intern. Nickel
84%
84%
Kennecott
121% 120% e.d.
Republic Steel
49
48%
U.S. Steel
52%
32%
North American Cy.
19
SheU Union
«4% 64% e.d.
Tide Water
33%
18%
PREMIELENINGEN.
Amsterdam 1951
136%
138
Breda 1954
110
Eindhoven 1954
107»i
107%
Enschede 1954
110%
111
Den Haag 1952 I
142
142
Den Haag 1952 II
139
138%
Rotterdam 1952 I
136%
137
Rotterdam 1952 n
141%
142
Utrecht 1952
129
129%
ANP-CBS BEURSINDICES.
4/1
5/1
8/1
Intern. Concerns
288.77
288.44
287.61
Industrie
169.48
169.39
169.27
Scheepvaart
173.75
173.75
172.47
Banken
Ind. fondsen
Algemeen
172.47 172.15 172.31
157.85 157.22 156.86
224.62 224.33 223.78
BEUKSOVERZICHT.
Ook gisteren is het zeer rustig toege
gaan op de Amsterdamse Effectenbeurs.
Het nieuws uit het bedrijfsleven blijft tot
dusver vrij gunstig en in het algemeen
koersniveau kwam dan ook weinig ver
andering. Van de Internationale soorten
konden Kon. Olie en AKU een puntje ver
beteren, Unilever bleef in één doen met
donderdag en Philips noteerde een puntje
lager. Het feit, dat deze laatste maatschap
pij niet voornemens is ln onderhandeling
te gaan over een notering te Wallstreet,
was weliswaar niet erg teleurstellend,
maar vormde toch evenmin een stimu
lans.
Ook de scheepvaartsector had een uiter
mate kalm verloop. Na de vaste stemming
der laatste dagen kregen gisteren kleine
winstnemingen de overhand, maar de na
delige verschillen bleven beperkt tot 1 A 2
punten. De cultuurafdeling had een uiter
mate oninteressant verloop. Verenigde De
ll en HVA konden een fractie verbeteren,
Amsterdam Rubber onveranderd. De lo
cale industrieafdeling gaf slechts beperkte
verschillen te zien. Claims Bronswerk
werden geadviseerd op f 80 laten bU een
theoretische waarde van f 83.30. Guldens-
beleggingen stil en onveranderd.
Prolongatie 2% procent.
Examens
Aan de sportschool „Felix Janssens" te
Bergen op Zoom slaagde voor de gele
band judo 14 Jaar M. Donse uit Middel
burg: voor de witte band tot 14 jaar slaag
den F. Leijnse en T. Coppejans uit Mid
delburg: H. Mol uit Veere en A. Verstra
ten uit Sint-Laurens. Voor de le graad
jiu jitsu slaagden de heren E. Voorhoeve,
L. Hilleman en J. Joziasse uit Middel
burg; C. Janse uit Souburg; G. Marcuus,
P. Adriaanse, C. Pauwelse en L. CIjsouw.
Even nadenken
woordraadsel 1
Horizontaal. 1 schaakterm; 5 klam;
8 stand; 10 IJslandse literatuur- 11
bij voorbeeld: 12 graanafval (Z.N.);
15 maanstand; 16 soort onderwijs;
18 plaats in België; 19 voertuig; 20
ambtshalve; 22 meisjesnaam; 23
ernstig worden; 24 herkauwer; 25
of eerder; 26 spil; 27 vervoeronder-
neming; 29 eerwaarde heer; 31 vr.
maat; 32 lyrisch gedicht; 34 zij is
gestorven (Lat.); 36 voorheen; 38
slaapziekte; 40 meisje (Barg.); 41
pl. in N. Br.
Verticaal. 1 omslag; 2 levenslucht;
3 voorzetsel; 4 voorlopig; 5 gratis; 6
bloedvat; 7 vernis; 9 maanstand; 10
bouwland; 13 vr. munt; 14 voorzet
sel; 17 rund; 19 zinnebeeld v. d.
hoop; 21 pl. in N. Br.; 22 kranten
verkoper; 26 gehoorzaal; 27 water
stand; 28 of dergelijke; 30 drevel; 31
blaar; 32 vr. titel; 33 voegwoord; 35
zangstem; 37 ter plaatse; 39 mili
tair.
üsmü m mumm
I r
P' r
üib uwniüB via
aam uaa aan
mmaa aam
mmm aam mmm
bib aaaaa aa
De oplossing van de vorige rebus
luidt:
KERKNIEUWS
NED. HERV. KERK.
Bedankt voor Lage-Zwaluwe H. J. Vis
ser te Saaxum.
GEREF. KERKEN.
Beroepen te Amsterdam-West (6e pred.
pl.) G. N. Lammens te Krallngen.
GEREF. GEMEENTEN.
Bedankt voor Amsterdam-No.ord J. W.
Kersten te Genemuiden.
in de Britse en Amerikaanse pers komt
I grote bezorgdheid tot uiting over het
resultaat der verkiezingen in Frankrijk.
De Londense „Times" meent, dat de wer
kelijke parlementaire partijen voor een niet
bepaald benijdenswaardig dilemma staan.
De „Manchester Guardianis van mening,
dat een Poujade-beioeging wel niet direct
fascistisch genoemd mag worden maar er
toch veel mee gemeen heeft. Er blijft voor
de parlementaire partijen niet veel anders
over dan op de een of andere wijze een re
gering te vormen.
Ook de „Daily Mail" komt tot een ver
gelijking tussen de geestelijke wereld van
Poujade en die van wijlen Hitler. Die was
tegen het parlement en zo is de heer Pou
jade; Hitler was een demagoog en dat is
de Fransman ook. De „Daily Express"
twijfelt aan de houdbaarheid van een ver
dedigingsfront tegen Rusland met een
Frans-Duits bondgenootschap en zoveel
communisten in Frankrijk. Het blad meent,
dat Groot-Brittanië nu een beslissing moet
nemen en de troepen uit Europa moet te
rughalen.
De „New York Dally Mirror" tracht een
diagnose vast te stellen van de huidige toe
stand in Frankrijk, die een gevolg zou zijn
van de vermoeidheid na de oorlog en het
narcotisch effect van de afhankelijkheid
van de Amerikaanse schatkist. Maar wat
het dan ook mag zijn: Frankryk is volgens
dit blad geestelijk en nationaal bankroet
en de Verenigde Staten moeten hun poli
tiek tegenover dit land herzien.
De „New York Times" verzucht: „Fran
ce has got herself into a fine mess.. Wat
een vooruitzicht voor Frankrijk en het de
mocratische westen
Rossellini en Ingrid
In de „New York Herald Tribune" had
Art Buchwald een interview met de Ita
liaanse filmregisseur Rossellini en hij
brengt dit vraagstuk in zijn rubriek P.S.
from Paris. Rossellini bevestigt, dat hij met
heel veel plezier films maakt", waarin zijn
vrouw optrad en dat hy die lms, ondank3
alle kritiek, zélf goed vindt. „De tijd waar
op een film wordt uitgebracht is van het
grootste belang. Als dit niet op het juiste
moment geschiedt, kan de fiim een finan
ciële strop worden. Ik heb voornamelijk
films gemaakt waarin ik zelf plezier had.
Geld was niet mijn voornaamste drijfveer.
Misschien als ik eens in grote moeilijkkhe-
den zou verkeren, dat ik er ënders over
zou gaan denken.aldus de Italiaan.
„De mensen zeggen, dat ik niet toesta
dat Ingrid voor anderen werkt, maar dat is
dwaasheid. Overigens zyn er allerlei verha
len in omloop. De katholieken in Italië noe
men mij een communist en de communisten
zeggen, dat ik katholiek ben. Ik kan niet
aan de gang blijven met dit alles tegen te
spreken".
Toen de Italiaanse filmindustrie, overwel
digd door de vele successen, probeerde met
Hollywood te concurreren, heeft zij dit niet
overleefd, volgens Rossellini. ,JNeem nu de
Italiaanse filmactrices. Zodra men ze tn
een landelijke omgeving laat en daarbij
haar sex-appael tot uiting laat komen, gaat
alles goed. Maar als men er „sophisticated
toornen" van maakt, verliest de toeschou
wer er zyn belangstelling voor".
Het teveel ten toon stellen van de Ita
liaanse boezems is volgens deze regisseur
een gevolg van de censuur. Vervolgens he
kelde Rosselini de Amreikaanse filmprodu
cers, die in een poging om aan deze cen
suur te ontsnappen, op de slechte smaak
speculeren in plaats van man en vrouw in
een natuurlijke situatie bijeen te brengen.
Ford-drama
In een commentaar op de aandelen-uit
gifte van Ford, zegt de „New York Herald
Tribune", dat hier sprake is van een van
de meest opwindende drama's in de econo
mische geschiedenis van Amerika. In dit
drama krijgt men een kijkje in de werke
lijke gang van zaken by een van de groot
ste familie-ondernemingen in de V.S., voorts
is er de binding met de Ford Foundation,
het grootste filantropische instituut ter
wereld en tenslotte ligt achter dit alles het
leven en werken van een man, die een re
volutie veroorzaakte ln het Amerikaanse
transportwezen. De grote publieke belang
stelling voor dit gebeuren, vergelijkt het
blad met de sfeer van de landrush in Okla
homa indertijd, toen het land werd openge
steld voor de „homesteaders". Ook in die
dagen trilde de lucht van de opwinding over
de grote gebeurtenissen.
Het blad wijst op de mogelijke gevolgen
voor de Amerikaanse aandelenmarkt en het
besluit, dat de onderneming van Henry
Ford, hoe zorgvuldig gecontroleerd ook, al
tijd een deel was van de grote Amerikaan
se massa-ondernemingen, bijdragend tot
de welvaart en het werk van deze natie.
Nu wordt zij dan toegevoegd aan het aan
tal van ondernemingen in eigendom van
het publiek en maakt zij op deze wijze een
onderdeel uit van het industriële leven in
de V.S. He7 blad acht dit een felicitatie
waard.
Schizofrenie
In het Hamburgse weekblad „Die Zeit"
wordt vast gesteld, dat ambtsdragers in
Duitsland veelal neigen naar een schizo
frenie. „Ik ais mens" oordeel goed over
iets wat ik „als ambtsdrager" verwerpelijk
vinden moet. Dat is een bepaalde geestes
ziekte, aldus het blad, die men helaas ook
in kerkelijke kringen in toenemende mate
ontdekt.
„Ik als vertegenwoordiger der kerk" ont-
hou mij van politieke uitspraken maar „ik
als particulier" kan er niet onder uit een
paar politieke bokken te schieten, waarbij
het blad dan in het bijzonder ds. Niemöller
op het oog heeft. Over de tegenstellingen
oost-west hebben deze predikant en zyn
ambtsbroeders in de oostzöne al velerlei
verkondigd en „Die Zeit" meent de vraag
te moeten stellen of men nu niet beter de
politici naar de theologische -scholen dient
te zenden ten einde het evenwicht te bewa
ren.
In kringen van de Arabische Liga gaat
het bericht, aldus de correspondent te Da
mascus van de (Frankfurter Algemeine-
Zeitung" dat de drie grote mogendheden,
die de status quo in het Midden-Oosten ga
randeren (Verenigde Staten, Engeland,
Frankryk), confereren om tot concrete
voorstellen te komen, die gelijktijdig aan
Cairo en aan Tel Aviv zullen worden voor
gelegd. Blijkbaar wordt ook de Staten van
het Bagdadpact om him mening gevraagd.
Tito:
Men meent, dat de westerse mogendhe
den in Tito de juiste persoon zien, om zul
ke voorstellen aan te bieden. Joego-Slavië
onderhoudt met beide partijen goede be
trekkingen en Tito heeft een niet gering
aanzien.
In Arabische kringen meent men, dat de
voorstellen weliswaar op de besluiten van
de Verenigde Naties anno 1947 zullen zijn
gebaseerd, doch dat gesteld zal worden, dat
die besluiten reeds lang door de gebeurte
nissen zijn achterhaald, temeer, daar de
Arabische staten zelf wapenstilstandsvoor
waarden hebben ondertekend waardoor de
grenzen van Israël geheel anders zijn vast
gelegd.
In het westen gelooft men, dat een ver
gelijk als volgt is te vinden: grootmoedige
financiële schadeloosstelling aan de vluch
telingen, schadeloosstelling aan de landen,
die deze vluchtelingen hebben opgenomen
en vorming van een corridor, waardoor
Egypte met Jordanië verbonden zou .wor
den. Tenslotte een vryhavenzöne in Haifa
voor Jordanië.
In Arabische kringen meent men, dat
het westen aldus het verzet van Egypte,
Syrië en Saoedi-Arabië tegen het Bagdad
pact gelooft te kunnen neutraliseren en het
Russische opdringen tegen te gaan. Men
hoopt in Arabische kringen, dat Tifo zich
niet zal laten gebruiken als boodschappen
jongen van het westen.
Oud ijzer
Nu het Israëlische leger met oude Sher-
man-tanks en de Egyptische strijdmacht
met overtollige Valentines is versterkt, is
de vraag, wat bjj een ontmoeting tussen een
tienjarige Sherman en een niet minder be
jaarde Valentine op het slagveld zal ge
beuren, niet meer van uitsluitend theore
tisch belang. Het antwoord op deze vraag
moet hoogstwaarschijnlijk luiden, aldus de
„Manchester Guardian" dat beide zullen
blyven steken, alvorens op het slagveld te
arriveren.
Voor de Egyptische tankbemanningen
moet het vooruitzicht bijzonder ontmoedi
gend zijn, wanneer zij met een gerevideerde
Valentine de strijd in moeten, en met zou
het hun kunnen vergeven, als zij om een
motordefect gaan bidden, vóórdat de vijand
m zicht zal zyn gekomen. Weinig dingen
kunnen een tankcommandant meer van de
wys brengen, dan het feit dat zyn tank niet
geheel betrouxobaar is.
Als het anti-tankgeschut van de vijand
goed is, zullen de Valentines spoedig tot
oud ijzer worden (als hoedanig zij door de
Britse autoriteiten reeds werden be
schouwd). Men heeft de verkoop van deze
oude tanks aan Egypte wellicht niet voor
zien, en het zou beter zijn toekomstige ver
schepingen te voorkomen, doch voor zo
ver het althans deze verschepingen betreft
zou het wapenevenwicht in het Midden-
Oosten kunnen worden hersteld, indien de
Israëliërs wat modern anti-tankgeschut of
een dozijn bruikbare Centurions verkreger
In ieder mobiel gevecht zou een eskadron
Centurions alle 151 of 190 Valentines die
volgens de berichten naar Egypte zijn ver
zonden, buiten gevecht kunnen stellen.