JIMMY en de Crescepresio-korrels Pleisterplaatsen voor chauffeurs probleem voor wegenbouwers i~i m 11 E ZÓ DENKT MEN IN NET BUITENLAND ER OVER mmm a übü ZATERDAG 7 JANUARI 1956 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 5 VRACHTWAGENS LANGS DE WEG Commissie te langzaam, minister greep zelf in (Van onze speciale verslaggever) Je kunt zo'n chauffeursplelsterplaats, zo'n koffiehuis, niet voorbijrijden. Vaak ziet het er van buiten net zo uit als ieder ander willekeurig cafétje langs de weg. Je zult er vrijwel geen luxe-auto's zien staan, wel en dat zie je vaak al van verre een lange rij geparkeerde zware vrachtwagens, meestal op de parkeerstrook, te zelden op een echt parkeerterrein. En daarmee zitten we dan meteen midden ln de problemen van deze noodza kelijke pleisterplaatsen. Want wat wij gewoonlijk parkeerstrook noemen ia dat helemaal niet. Het is een veiligheidsstrook, aangestampt, maar niet ver hard. Een uitwijkmogelijkheid voor noodmanoeuvres, die niet meer bruik baar ia voor dit doel, als zij vol staat met geparkeerde wagens, vooral wan neer die samen een rij van een honderd meter of méér vormen. Onze wegenbouwers voor de rijkswegen is dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat willen dat niet. En niet ten onrechte, want wat heeft het voor zin, moderne wegen op een veilige breedte aan te leggen, als daar plotseling geparkeerde wa gens een versmalling in aanbrengen En dan nog een versmalling, waar plotseling en stuk „uit kan breken" dat ter plaatse gedurende een ogen blik de weg nog weer extra versmalt. Laten we meteen dit vertellen: Wa terstaat heeft alleen maar lof voor onze vrachtwagenchauffeurs. Die zijn voorzichtig genoeg bij het wegrij den. Maar men maakt zich ongerust over de passerende automobilisten, vooral als juist naast zo'n wegrijden de vrachtwagen twee wagens passe ren. Een kort schrikmoment, even een kleine uitwijking naar links en het betekent een ongeluk. Dat is de mening van Waterstaat en verkeers technisch is zy volkomen juist. Niettemin: bij het bijzonder popu laire en drukke koffiehuis van Van Kekem, even onder Rotterdam aan de weg naar Dordrecht hij schenkt zo'n 600 koppen koffie per dag en dan nog de nodige soep is nooit een ongeluk gebeurd. Toch moest van Kekem weg. Een paar laar geleden leek het er zelfs op, of hij zyn broodwinning kwijt zou raken. Nu ziet het er beter uit voor hem. Hij gaat bouwen en Waterstaat krijgt de gelegenheid, hier de eerste proef te nemen met een pleisterplaats die aan alle eisen voldoet. Er komen zo'n kilometer verderop, behoorlijke op ritten, een goed parkeerterrein en een beter gebouw. Bovendien zal hij aan de overkant van de weg richting Rotterdam dus zijn oude keet neer kunnen zetten. Want ook ddt is een van de eisen van Waterstaat: er moet een einde komen aan het te voet oversteken van de chauffeurs. Een opvallend gezicht: een lange rij vrachtwagens op de parkeerstrook en bij het weiland een houten keetje.... De proef zal bel angry k zijn voor de verdere ontwikkeling van deze kof fiehuizen langs de grote wegen. Zij is uitgegaan van Minister Algera per- soönlyk. Reeds geruime tijd geleden was aan de commissie van Overleg voor de Wegen, welke deel uitmaakt van de Raad voor de Waterstaat, op dracht gegeven een rapport uit te brengen over de verschillende proble men rond de chauffeurspleisterplaat sen, voorzover deze Rijkswaterstaat raken. Vereist is dan in de eerste plaats de verkeersveiligheid welke weer nauw bepaald wordt door de Er is de kwestie van de opritten, het bouwrijp maken van de grond, welke gewoonlijk eigendom is van het Rijk, ae vormgeving van de gebouwen, de mogelijkheid van combinatie met ben zinestations, alle kwesties, die onze verantwoordelijke rijkswegenbou wers aangaan. En zovele meer. Maar ondanks het feit, dat de com missie ruim tjjd heeft gehad, Is er géén rapport gekomen. Voor een paar koffiehouders, zoals van Ke- hem onder Rotterdam en „Toon de Lucht" die eigenlijk A. J. Reuzer heet bjj Zaltbommel aan de weg Utrecht Den Bosch werd de toe stand précair. De minister heeft per soonlijk ingegrepen en niet het rap port afgewacht. Van Kekem kan gaan bouwen; in Januari gaat waarschijnlijk de eerste paal de grond in. En Toon, die wel over een behoorlijk parkeerterrein met uitritten beschikt aan de smalle weg, maar bij wie het parkeren aan de overkant en het daarmee verbon den oversteken van de weg de veilig heid in gevaar brengt, heeft een voor lopig parkeerterrein gekregen aan die overkant, terwijl aan een defini tieve oplossing wordt gewerkt (wel ke nauw verband houdt met de ver breding van de weg ter plaatse). Toon wil niet vooruitlopen op de beslissing van Waterstaat, of je nu lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllf H Vrachtwagenchauffeurs heb- ben gewoonlijk haast, of ze nu in de wilde vracht zitten of een lijndienst rijden. En zij hebben gewoonlijk zware, logge wa- gens, waarmee zij als dat H enigszins kan nauwe stads- kernen vermijden en bochtige dorpsstraten. Maar bovenal hebben zij een vermoeiend en zwaar bestaan en niet te H vergeten een rijtijdenbesluit, waaraan zij zich dienen te hou- M den. Dit betekent: dat zij zo nu en dan moeten kunnen rus- M ten langs de weg in een koffiehuis, waar zij zich thuis voelen; dat zij dit, zonder het verkeer in gevaar te brengen, moeten kunnen bereiken; dat M het dag en nacht open moet zijn; dat het aan de grote we- gen moet liggen. Een onzer verslaggevers is langs een aantal van deze M pleisterplaatsen gereden. Hij heeft er met de eigenaars en met de chauffeurs gepraat en hij geeft in deze artikelen een beeld van de vele problemen en vooral wensen, die er zijn. Hij heeft tenslotte met „wa- terstaat" gesproken. Want daar valt de beslissing voor de s bouw van een „chauffeurs- pleisterplaats". Of wordt een H vergunning geweigerd Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll bij van Kekem met de chauffeurs praat, of ln de „Rultershof" by de Klomp, in de „Uiver" bij Sassen- heim of „De Wegman" onder Mui den: ze zullen je allemaal vertel len: „Toon de Lucht" krijgt een tunneltje da's vast". Toon zelf zegt: „Kom over een week of drie maar eens terug, dan weet ik meer". Misschien is dat ook wel ver standig, want de minister heeft zich „bereid verklaard, hem zijn bedrijf te laten voortzetten, indien een goede oplossing kan worden - gevonden". Meer niet voorlopig. „Dode" wegen. Maar het bewijst, dat men in Den Haag thans duidelijk de behoefte aan dit soort koffiehuizen inziet en be reid is, er toe mede te werken, dat zij gehandhaafd worden en dat er in de toekomst meer komen. Een ander bewijs hiervoor is, dat men bij verdere gunningen rekening houdt met gedupeerde koffiehouders aan de „dode" wegen, zoals de oude weg Amsterdam-Utrecht, waar van Nes „De Duiventil" in Loenen aan de Vecht exploiteerde, het oudste be drijf van dit soort. Hij zal een kans krijgen, zijn bedrijf opnieuw op te bouwen aan de nieuwe weg. Zo ooli de „Ruitershof", nu dag en nacht open en steeds vol. Volgend ja? de oude weg door_ de voltooiing van Rijksweg 12 van Utrecht naar Arn hem een locale verbinding geworden. Maar ook de „Ruitershof zal waar schijnlijk langs Rijksweg 12 zijn be drijf kunnen voortzetten. Het is voor hen belangrijk, want het is hun broodwining. Maar het is evenzeer van misschien nog groter belang voor de chauffeurs. Want zy moeten kunnen rusten en onze nieuwe rijkswegen lopen niet, zoals in België en Frankrijk door de dorpen en stadjes, waar altijd wel een cafétje is, waar zijn kunnen stoppen. 16. Jackie sprong verschrikt van zijn fiets en vroeg aan de twee zwaar bewapende heren wat er aan de hand was. „De buurt wordt onveilig gemaakt door* een troep monsters, meneer en wij moeten U adviseren niet ver der te gaan. Dat is levensgevaarlijk. Drie vrouwen en twee kinderen zijn al door de ondieren naar de Wete ring gesleept en vermoedelijk heben zij daar een ellen dige dood gevonden". Jackie's mond viel open van ver bazing. „Monsters? Ondieren? Waar praat U toch over?" vroeg hij. „Ik begrijp er niets van!" Dit antwoord zin- de de belde heren geenszins. „Als w ij het nu maar wel begrijpen", zei de oudste op een hautaine toon. „Ik kan U alleen vertellen dat er een regiment van de Stoottroe pen op weg is naar Wilgenwolde teneinde.." „Kéééés!" schreeuwde eensklaps de man met de assegaai. „Déér links achter die Ugusterhaag, daar zit er een. Neem Je geweer en...." Jackie had óók iets zien bewegen, iets groens! Hij wierp zijn flets tegen de grond en holde er op af. „Nia| schieten!" riep hij nog. „Ik geloof dat ik weet wat hit is....!" De twee mannen keken hem per plex na. Zij zagen, hoe Jackie dwars door de liguster- haag heensprong en zij hoorden hoe 't ondier kwaadaar dig begon te gorgelen. Maar het volgende ogenblik dook Jackie weer op. HU had het wangedrocht ln zijn nekvel gepakt en hij droeg het zó voor zich uit. Het on dier bleek op deze manier totaal machteloos te zijn. Het bewoog geen zUner vier poten. De twee mannen keken met afschuw naar de bleekwltte buik. Zij deins den achteruit, toen Jackie op hen toekwam AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS Kalme stemming, weinig verandering /**VWWWVVVWWW*VVV%* Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN. AMSTERDAM, 6 januari. Londen 10.61%10.62)4, New York 3.82%— 3.82%, Montreal 8.83—3.83%, Parijs 1.0777%—1.0787%, Brussel 7.59%— 7.60%, Frankfurt 90.52%—90.57%. Zürich 86.68%—«8.73%, Zilrich (vr. francs) 89.29%—«9.34%, Stockholm 72.95%—73.00%, Kopenhagen 54.93% -54.98%, Oslo 53.05%—53.10%, Mi laan 60.45%—60.50%, Argentijnse verr. dollar 3.76%—3.77%, Japanse verr. dollar 3.76%—3.77%, Turkse verr. dollar 3.79%—3.79%. 5 jan. 6 jan. Nederland 1955 (3%) 97% 98 Nederland 1951 (3%) 100% 100% Nederland 1948 (3%) 97% 98% Nederland 1947 (3%) 3 99% 99% Nederland 1937 3 98% 98% Dollarlening 1947 3 pot. 96% 96% Investeringscertificaten 8 99 99% Nederland 1962-64 3 100% 100% Nederland N.W.S. 2% 78% 78% Ned. Indië 1937 A 3 97% 97% Grootboek 1946 3 97% 97% Nat. Handelsbank 162% 164% Ned. HandelmiJ. 256 255 A.K.U. 344% 345% Bergh's en Jurgens 312 3133/4 Calvé-Delft 328% 328 Kon. Ned. Hoogovens 386 384 Unilever 379% 379% Ned. Kabelfabrlek 322% 322 Philips 355% 354% Wllton-Feljenoord 280 275 Bllllton 409 Kon. Petroleum Mij. 649 650% Amsterdam Rubber 137% 137% Holland Amerika Lijn 226% 224 Kon. Paketvaart 215% 214% Rotterdamse Lloyd 199% 198 Ned. Scheepvaart Unie 210 208 Stv. Mij. Nederland 217% 214 H.V.A. 148% 149% Dell MIJ. 151% 151% A.K.U. 3% 108 Bank van Ned. Gem. 4% 166% 106% Bank van Ned. Gem. 0-5-10 130 Van Berkels Patent 123 1233/4 Centrale Suiker 216 216 Kon. Mij. De Schelde N.B 252% 248 Pennsylvania 26% 26% Anaconda 71% 72 Bethlehem Steel 162 General Motors 136% 136% Intern. Nickel 84% 84% Kennecott 121% 120% e.d. Republic Steel 49 48% U.S. Steel 52% 32% North American Cy. 19 SheU Union «4% 64% e.d. Tide Water 33% 18% PREMIELENINGEN. Amsterdam 1951 136% 138 Breda 1954 110 Eindhoven 1954 107»i 107% Enschede 1954 110% 111 Den Haag 1952 I 142 142 Den Haag 1952 II 139 138% Rotterdam 1952 I 136% 137 Rotterdam 1952 n 141% 142 Utrecht 1952 129 129% ANP-CBS BEURSINDICES. 4/1 5/1 8/1 Intern. Concerns 288.77 288.44 287.61 Industrie 169.48 169.39 169.27 Scheepvaart 173.75 173.75 172.47 Banken Ind. fondsen Algemeen 172.47 172.15 172.31 157.85 157.22 156.86 224.62 224.33 223.78 BEUKSOVERZICHT. Ook gisteren is het zeer rustig toege gaan op de Amsterdamse Effectenbeurs. Het nieuws uit het bedrijfsleven blijft tot dusver vrij gunstig en in het algemeen koersniveau kwam dan ook weinig ver andering. Van de Internationale soorten konden Kon. Olie en AKU een puntje ver beteren, Unilever bleef in één doen met donderdag en Philips noteerde een puntje lager. Het feit, dat deze laatste maatschap pij niet voornemens is ln onderhandeling te gaan over een notering te Wallstreet, was weliswaar niet erg teleurstellend, maar vormde toch evenmin een stimu lans. Ook de scheepvaartsector had een uiter mate kalm verloop. Na de vaste stemming der laatste dagen kregen gisteren kleine winstnemingen de overhand, maar de na delige verschillen bleven beperkt tot 1 A 2 punten. De cultuurafdeling had een uiter mate oninteressant verloop. Verenigde De ll en HVA konden een fractie verbeteren, Amsterdam Rubber onveranderd. De lo cale industrieafdeling gaf slechts beperkte verschillen te zien. Claims Bronswerk werden geadviseerd op f 80 laten bU een theoretische waarde van f 83.30. Guldens- beleggingen stil en onveranderd. Prolongatie 2% procent. Examens Aan de sportschool „Felix Janssens" te Bergen op Zoom slaagde voor de gele band judo 14 Jaar M. Donse uit Middel burg: voor de witte band tot 14 jaar slaag den F. Leijnse en T. Coppejans uit Mid delburg: H. Mol uit Veere en A. Verstra ten uit Sint-Laurens. Voor de le graad jiu jitsu slaagden de heren E. Voorhoeve, L. Hilleman en J. Joziasse uit Middel burg; C. Janse uit Souburg; G. Marcuus, P. Adriaanse, C. Pauwelse en L. CIjsouw. Even nadenken woordraadsel 1 Horizontaal. 1 schaakterm; 5 klam; 8 stand; 10 IJslandse literatuur- 11 bij voorbeeld: 12 graanafval (Z.N.); 15 maanstand; 16 soort onderwijs; 18 plaats in België; 19 voertuig; 20 ambtshalve; 22 meisjesnaam; 23 ernstig worden; 24 herkauwer; 25 of eerder; 26 spil; 27 vervoeronder- neming; 29 eerwaarde heer; 31 vr. maat; 32 lyrisch gedicht; 34 zij is gestorven (Lat.); 36 voorheen; 38 slaapziekte; 40 meisje (Barg.); 41 pl. in N. Br. Verticaal. 1 omslag; 2 levenslucht; 3 voorzetsel; 4 voorlopig; 5 gratis; 6 bloedvat; 7 vernis; 9 maanstand; 10 bouwland; 13 vr. munt; 14 voorzet sel; 17 rund; 19 zinnebeeld v. d. hoop; 21 pl. in N. Br.; 22 kranten verkoper; 26 gehoorzaal; 27 water stand; 28 of dergelijke; 30 drevel; 31 blaar; 32 vr. titel; 33 voegwoord; 35 zangstem; 37 ter plaatse; 39 mili tair. üsmü m mumm I r P' r üib uwniüB via aam uaa aan mmaa aam mmm aam mmm bib aaaaa aa De oplossing van de vorige rebus luidt: KERKNIEUWS NED. HERV. KERK. Bedankt voor Lage-Zwaluwe H. J. Vis ser te Saaxum. GEREF. KERKEN. Beroepen te Amsterdam-West (6e pred. pl.) G. N. Lammens te Krallngen. GEREF. GEMEENTEN. Bedankt voor Amsterdam-No.ord J. W. Kersten te Genemuiden. in de Britse en Amerikaanse pers komt I grote bezorgdheid tot uiting over het resultaat der verkiezingen in Frankrijk. De Londense „Times" meent, dat de wer kelijke parlementaire partijen voor een niet bepaald benijdenswaardig dilemma staan. De „Manchester Guardianis van mening, dat een Poujade-beioeging wel niet direct fascistisch genoemd mag worden maar er toch veel mee gemeen heeft. Er blijft voor de parlementaire partijen niet veel anders over dan op de een of andere wijze een re gering te vormen. Ook de „Daily Mail" komt tot een ver gelijking tussen de geestelijke wereld van Poujade en die van wijlen Hitler. Die was tegen het parlement en zo is de heer Pou jade; Hitler was een demagoog en dat is de Fransman ook. De „Daily Express" twijfelt aan de houdbaarheid van een ver dedigingsfront tegen Rusland met een Frans-Duits bondgenootschap en zoveel communisten in Frankrijk. Het blad meent, dat Groot-Brittanië nu een beslissing moet nemen en de troepen uit Europa moet te rughalen. De „New York Dally Mirror" tracht een diagnose vast te stellen van de huidige toe stand in Frankrijk, die een gevolg zou zijn van de vermoeidheid na de oorlog en het narcotisch effect van de afhankelijkheid van de Amerikaanse schatkist. Maar wat het dan ook mag zijn: Frankryk is volgens dit blad geestelijk en nationaal bankroet en de Verenigde Staten moeten hun poli tiek tegenover dit land herzien. De „New York Times" verzucht: „Fran ce has got herself into a fine mess.. Wat een vooruitzicht voor Frankrijk en het de mocratische westen Rossellini en Ingrid In de „New York Herald Tribune" had Art Buchwald een interview met de Ita liaanse filmregisseur Rossellini en hij brengt dit vraagstuk in zijn rubriek P.S. from Paris. Rossellini bevestigt, dat hij met heel veel plezier films maakt", waarin zijn vrouw optrad en dat hy die lms, ondank3 alle kritiek, zélf goed vindt. „De tijd waar op een film wordt uitgebracht is van het grootste belang. Als dit niet op het juiste moment geschiedt, kan de fiim een finan ciële strop worden. Ik heb voornamelijk films gemaakt waarin ik zelf plezier had. Geld was niet mijn voornaamste drijfveer. Misschien als ik eens in grote moeilijkkhe- den zou verkeren, dat ik er ënders over zou gaan denken.aldus de Italiaan. „De mensen zeggen, dat ik niet toesta dat Ingrid voor anderen werkt, maar dat is dwaasheid. Overigens zyn er allerlei verha len in omloop. De katholieken in Italië noe men mij een communist en de communisten zeggen, dat ik katholiek ben. Ik kan niet aan de gang blijven met dit alles tegen te spreken". Toen de Italiaanse filmindustrie, overwel digd door de vele successen, probeerde met Hollywood te concurreren, heeft zij dit niet overleefd, volgens Rossellini. ,JNeem nu de Italiaanse filmactrices. Zodra men ze tn een landelijke omgeving laat en daarbij haar sex-appael tot uiting laat komen, gaat alles goed. Maar als men er „sophisticated toornen" van maakt, verliest de toeschou wer er zyn belangstelling voor". Het teveel ten toon stellen van de Ita liaanse boezems is volgens deze regisseur een gevolg van de censuur. Vervolgens he kelde Rosselini de Amreikaanse filmprodu cers, die in een poging om aan deze cen suur te ontsnappen, op de slechte smaak speculeren in plaats van man en vrouw in een natuurlijke situatie bijeen te brengen. Ford-drama In een commentaar op de aandelen-uit gifte van Ford, zegt de „New York Herald Tribune", dat hier sprake is van een van de meest opwindende drama's in de econo mische geschiedenis van Amerika. In dit drama krijgt men een kijkje in de werke lijke gang van zaken by een van de groot ste familie-ondernemingen in de V.S., voorts is er de binding met de Ford Foundation, het grootste filantropische instituut ter wereld en tenslotte ligt achter dit alles het leven en werken van een man, die een re volutie veroorzaakte ln het Amerikaanse transportwezen. De grote publieke belang stelling voor dit gebeuren, vergelijkt het blad met de sfeer van de landrush in Okla homa indertijd, toen het land werd openge steld voor de „homesteaders". Ook in die dagen trilde de lucht van de opwinding over de grote gebeurtenissen. Het blad wijst op de mogelijke gevolgen voor de Amerikaanse aandelenmarkt en het besluit, dat de onderneming van Henry Ford, hoe zorgvuldig gecontroleerd ook, al tijd een deel was van de grote Amerikaan se massa-ondernemingen, bijdragend tot de welvaart en het werk van deze natie. Nu wordt zij dan toegevoegd aan het aan tal van ondernemingen in eigendom van het publiek en maakt zij op deze wijze een onderdeel uit van het industriële leven in de V.S. He7 blad acht dit een felicitatie waard. Schizofrenie In het Hamburgse weekblad „Die Zeit" wordt vast gesteld, dat ambtsdragers in Duitsland veelal neigen naar een schizo frenie. „Ik ais mens" oordeel goed over iets wat ik „als ambtsdrager" verwerpelijk vinden moet. Dat is een bepaalde geestes ziekte, aldus het blad, die men helaas ook in kerkelijke kringen in toenemende mate ontdekt. „Ik als vertegenwoordiger der kerk" ont- hou mij van politieke uitspraken maar „ik als particulier" kan er niet onder uit een paar politieke bokken te schieten, waarbij het blad dan in het bijzonder ds. Niemöller op het oog heeft. Over de tegenstellingen oost-west hebben deze predikant en zyn ambtsbroeders in de oostzöne al velerlei verkondigd en „Die Zeit" meent de vraag te moeten stellen of men nu niet beter de politici naar de theologische -scholen dient te zenden ten einde het evenwicht te bewa ren. In kringen van de Arabische Liga gaat het bericht, aldus de correspondent te Da mascus van de (Frankfurter Algemeine- Zeitung" dat de drie grote mogendheden, die de status quo in het Midden-Oosten ga randeren (Verenigde Staten, Engeland, Frankryk), confereren om tot concrete voorstellen te komen, die gelijktijdig aan Cairo en aan Tel Aviv zullen worden voor gelegd. Blijkbaar wordt ook de Staten van het Bagdadpact om him mening gevraagd. Tito: Men meent, dat de westerse mogendhe den in Tito de juiste persoon zien, om zul ke voorstellen aan te bieden. Joego-Slavië onderhoudt met beide partijen goede be trekkingen en Tito heeft een niet gering aanzien. In Arabische kringen meent men, dat de voorstellen weliswaar op de besluiten van de Verenigde Naties anno 1947 zullen zijn gebaseerd, doch dat gesteld zal worden, dat die besluiten reeds lang door de gebeurte nissen zijn achterhaald, temeer, daar de Arabische staten zelf wapenstilstandsvoor waarden hebben ondertekend waardoor de grenzen van Israël geheel anders zijn vast gelegd. In het westen gelooft men, dat een ver gelijk als volgt is te vinden: grootmoedige financiële schadeloosstelling aan de vluch telingen, schadeloosstelling aan de landen, die deze vluchtelingen hebben opgenomen en vorming van een corridor, waardoor Egypte met Jordanië verbonden zou .wor den. Tenslotte een vryhavenzöne in Haifa voor Jordanië. In Arabische kringen meent men, dat het westen aldus het verzet van Egypte, Syrië en Saoedi-Arabië tegen het Bagdad pact gelooft te kunnen neutraliseren en het Russische opdringen tegen te gaan. Men hoopt in Arabische kringen, dat Tifo zich niet zal laten gebruiken als boodschappen jongen van het westen. Oud ijzer Nu het Israëlische leger met oude Sher- man-tanks en de Egyptische strijdmacht met overtollige Valentines is versterkt, is de vraag, wat bjj een ontmoeting tussen een tienjarige Sherman en een niet minder be jaarde Valentine op het slagveld zal ge beuren, niet meer van uitsluitend theore tisch belang. Het antwoord op deze vraag moet hoogstwaarschijnlijk luiden, aldus de „Manchester Guardian" dat beide zullen blyven steken, alvorens op het slagveld te arriveren. Voor de Egyptische tankbemanningen moet het vooruitzicht bijzonder ontmoedi gend zijn, wanneer zij met een gerevideerde Valentine de strijd in moeten, en met zou het hun kunnen vergeven, als zij om een motordefect gaan bidden, vóórdat de vijand m zicht zal zyn gekomen. Weinig dingen kunnen een tankcommandant meer van de wys brengen, dan het feit dat zyn tank niet geheel betrouxobaar is. Als het anti-tankgeschut van de vijand goed is, zullen de Valentines spoedig tot oud ijzer worden (als hoedanig zij door de Britse autoriteiten reeds werden be schouwd). Men heeft de verkoop van deze oude tanks aan Egypte wellicht niet voor zien, en het zou beter zijn toekomstige ver schepingen te voorkomen, doch voor zo ver het althans deze verschepingen betreft zou het wapenevenwicht in het Midden- Oosten kunnen worden hersteld, indien de Israëliërs wat modern anti-tankgeschut of een dozijn bruikbare Centurions verkreger In ieder mobiel gevecht zou een eskadron Centurions alle 151 of 190 Valentines die volgens de berichten naar Egypte zijn ver zonden, buiten gevecht kunnen stellen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1956 | | pagina 13