RUSTIG JAAR VOOR NEDERLAND IN 1955 Voortdurende welvaart en toenemende productie Parlementair jaar bracht geen schokkende gebeurtenissen Kabinetscrisis van korte duur Beperkte vrijere loonvorming M J ÉL ISli Dc ïzic C^zotcn aan "fdcllanb Het waren in het bijzander de sociale en econo mische problemen, welke Nederland in het jaar 1955 bezig hielden. Zelfs de kortstondige kabinets crisis hield fiaarmede verband, daar het votum der Kamer zich niet richtte tegen de regeringspolitiek in het algemeen maar betrekking had op de huur- en belastingvoorstellen. De geleide loonpolitiek, de verkeersonveiligheid, de verzorging van de oude dag, de economische mededinging en prijzen in ons land, het tekort aan woningen, onderwijs en jeugd, vormden evenzo vele vraagstukken, waaraan zeer veel aandacht werd be steed. Maar de toon behoefde niet al te pessimistisch te zijn, omdat de welvaart ook in 1955 voortduurde en de productie wederom toenam. De totale vraag naar arbeid overtrof ook dit jaar wederom het totale aanbod. Het algemene tekort aan werkkrachten bleef ook in 1955 voortbestaan. De hoogconjunctuur werd in stand gehouden door een grote vraag naar goede ren en diensten, zowel in binnen- als in buitenland. Van het allergrootste belang voor de toekomst en het welzijn van ons land is de indiening van de Delta wet op 17 November bij de Tweede Kamer. Het koninklijk bezoek aan de West in October be zegelde de nieuwe verhoudingen in het koninkrijk. Het tiende jaar na de bevrijding toonde een vol komen herstel met tal van toekomstmogelijkheden, waarvan de nationale energie-manifestatie in Rotter dam wel een bijzonder getuigenis gaf. In de laatste maand van het jaar viel het besluit van de regering de geleide loonpolitiek te herzien in een beperkte vryere loonvorming. De vakbeweging toonde zich bezorgd over dit besluit. Op een byzonder looncongres in December in Amsterdam gehouden werd gesproken over gevaren voor de werkgelegenheid, voor de voortzetting van de prys- stygingen, die de vergeten groepen bedreigen en voor de positie van die arbeidersgroepen, die in een differentiatiepolltiek achter zullen blyven. Men constateerde een achterstand en concludeerde, dat alle Nederlandse werknemers er recht op hebben dat die achterstand door een algemene loonmaatregel wordt gecompenseerd. In agrarische kringen heeft het besluit tot een vryere loonvorming blykens de rede van ir. M. A. Geuze op de algemene vergadering van de Z.L.M. ook bezorgdheid gewekt. „Deze zal de beweegiykheid van de arbeid zodanig versterken, dat het zwakkere bedryf, waaronder land- en tuinbouw, geweld wordt aangedaan. Prysverboging bij loonsverhoging wil de regering voorkomen, maar hoe, zonder een groot controle-apparaat? Zyn de directe gevolgen van dit beleid voor de agrarische sector nauwe lijks donker genoeg te zien, wanneer de ontwikkeling In de toekomst deze. richting zou blyven nemen, dan ls het voortbestaan van de vaderlandse landbouw er mee gemoeid." Feiten en cijfers. Het binnenlandse prijsniveau ver toonde in 1955 een grote mate van stabiliteit, tot uitdrukking komend in een vrijwel gelijkblijvend indexcijfer voor groothandelsprjjzen. Het indexcijfer voor de kosten van het levensonderhoud onderging even eens slechts lichte veranderingen. De betalingsbalans blijft een evenwichtig beeld vertonen, waarbij echter naar het zich laat aanzien, het overschot geringer zal zijn dan over 1954. De productie per werknemer steeg in de eerste drie kwartalen van 1955 tegenover de overeen komstige periode van 1954 met circa 4 procent. De zeer lage werkloosheidscijfers zijn kenmerkend voor de werkge legenheidssituatie. De seizoens invloeden buiten beschouwing ge laten bedroeg het aantal werk lozen rond 50.200 in October 1955 tegen rond 57.500 in October 1954. De investeringen bewogen zich in 1955 met name in de industrie op een hoog niveau. Naar verwacht wordt, zullen de bruto investeringen in vaste activa in de industrie inclusief ver vangingsinvesteringen in 1955 weder om de in de vierde industrialisatie nota opgenomen taakstelling van 1800 millioen gulden (in prijzen van 1952) overschrijden. Prijsbewaking. Het onderzoek door de regering naar ondernemersafspraken werd met grote intensiviteit voortge zet. Wanneer het vermoeden gewet tigd is, dat een bepaald kartel in strijd handelt met het algemeen be lang, wordt in toenemende mate ambtshalve opgetreden, waarbij het in het bijzonder gaat om prijs- en ex clusief verkeersregelingen. In 1955 werd aan de commissie bedrijfsrege lingen in tien gevallen advies ge vraagd. Vijf adviezen werden uitge bracht; een tweetal bedrijfsregelin- §en werd geheel of gedeeltelijk onver- indend verklaard. Het aantal aan gemelde bedrijfsregelingen bedroeg op 1 October j.l. 1932, waarvan 853 landelijke regelingen. Waar op grond van de prijsopdrijvings- en hamster- wet maatregelen waren getroffen, werden deze, zodra de situatie dit mo gelijk maakte, wederom ingetrokken. Dit laatste was het geval met de prysstoppen voor haarden en kachels en voor witwasserijen. Daarnaast kwamen voorts prijzenbeschikkingen voor medisch-specialistische verricli- tingen, voor gas en electrleiteit en voor eierbriketten in 1955 te verval len. In Maart 1955 werd in verband met een wyziglng in de bepalingen van de omzetbelasting de handels margebeschikking 1955 afgekondigd. inister Witte heeft al heel wat moeten slikken in verband met de politiek van de rege ring tot bestrijding van de woning nood. De ruim voorziene bibliotheek op dit gebied werd ook dit jaar in het bijzonder verrijkt met artikelen over de noodzaak van betere coördinatie in het bouwbedrijf en grotere vrij heid voor provinciale- en gemeente besturen. Het tekort aan arbeiders in de bouwvakken deed zich wel zeer sterk gevoelen. De minister verklaar de in December in de Kamer, dat het de bedoeling is contact op te nemen met de industrie om bij de bouw zo weinig mogelijk constructies te kie zen, die concurrentie doen aan de wo ningbouw. Getracht wordt de woningbouw af te stemmen op de regionale bouwca paciteit. markt „vol" te laten lopen met wo ningen; men zal dan nagaan waar ruimte is. Dit werk zal in regionaal en gemeentelyk opzicht moeten wor den verricht. De regeling voor de immigratie contingenten wordt per 1 Januari a.s. stopgezet. Het ministerie zal scher per letten op de prijzen op de parti culiere markt. Het aantal gereed ge komen woningen was in de eerste tien maanden van 1955 weliswaar gedaald van 53.629 tot 46.606, doch daartegen over staat, dat het aantal in uitvoe ring zijnde woningen per eind October j.l. 78.750 bedroeg, tegen 65.118 in 1954. Onderwijs en jeugd. In September 1954 - was het aantal onbevoegde leraren bij het voor bereidend hoger en middelbaar on derwijs 13,5 procent maar in 1955 zelfs al 16,6 procent. Medio September konden wegens gemis aan docenten en/of lokalen 950 lesuren per week helemaal niet wor den gegeven. Verwacht wordt, dat in 1958 bijna 33.000 jongelui zich voor het eerst voor V.H.M.O. zullen aan melden en in 1959 zelfs ruim 38.000. Het totale aantal leerlingen dat op inrichtingen voor V.H.M.O. wenst te worden onderwezen zal in die jaren dan resp. 137.000 en 154.000 belopen. Dit is resp. 31.Q00 en 38.000 meer dan in 1955. In Januari 1955 installeerde de staatssecretaris van onderwijs, kun sten en wetenschappen een commis- siè, die tot taak kreeg advies uit te brengen over maatregelen, nodig in verband met de uitbreiding van het -V.H.M.O. Op 12 Juli werd een inte rim-rapport uitgebracht, waaruit bleek, dat afgezien van het reeds be staande tekort van 900 leraren er in 1955 (met inbegrip van de vervan ging wegens vertrek of overlijden) 650 leraren moesten wórden aange steld. De commissie stelde toen een aantal maatregelen voor om de stu die voor het leraarsambt te stimule ren. Op 14 October werd door de minis ter op deze voorstellen ingegaan. Zo zouden tal van andere situaties in het onderwys genoemd kunnen worden, welke aantonen, dat het nog aller minst rooskleurig is gesteld met het onderwys en de jeugd. HET VERKEERSPROBLEEM DE BROMFIETS STILTE VOOR VERKIEZINGSSTORM Kabinetscrisis zonder opwinding WONINGBOUW IN NEDERLAND Wanneer wij in het jaar 1955, dat zich thans ten einde spoedt, niet een van de zeldzame Nederlandse kabinetscrisissen hadden beleefd, dan zou het in parlementair opzicht wel erg vlak en eentonig zijn geweest. Trouwens, wat had die crisis, achteraf bekeken, eigenlijk om het lijf? Veel meer dan een operettecrisis hoe hevig er na de ontslagaanvrage van het kabinet-Drees op 17 Mei ook door de parle mentariërs over is geboomd en welke zwaarwichtige beschouwingen er ook aan gewijd zijn zal niemand, nu afstand van de gebeurte nissen genomen is, er niet in kunnen zien. (Van onze parlementaire redacteur). Mogen, wij de feiten nog eens in herinnering brengen? In het begin van het jaar kwamen in de Tweede Kamer enige wetsontwerpen aan de orde tot verlaging van een aantal belastingen tot een totaal bedrag van 502 millioen gulden en tot verhoging van de huren van ongeveer 35 pet. van het totale aantal woningen met 5 tot 10 pet., zon der dat een huurbelasting geheven zou worden. Op 7 Maart diende de rege ring de ontwerpen in en al spoedig bleek, dat er in den lande met na me wat de voorgestelde huurverhoging betreft weinig bewondering voor bestond. Ook de Tweede Kamer was er niet enthousiast voor. Toen de zaak dreigde mis te lopen, probeer de de socialistische fractievoorzitter, mr. Burger nog door middel van een n - v' 1 O ■O r» O r-- m T m motie de belastingvoorstellen aange nomen te krijgen en dc beslissing over de huurverhoging uit te stellen, doch voor de regering was deze „ont koppeling" onaanvaardbaar. Zij ver bond haar lot aan het liuurvoorstel en toen dit op 17 Mei met 50 tegen 48 stemmen verworpen werd, diende dr. Drees het ontslag van zijn Kabi net, dat op 2 September 1952 aan het bewind gekomen was, bij H. M. de de Koningin is. Achtereenvolgens hebben de heren Drees, Kortenhorst, voorzitter van de Tweede Kamer en Burger hun krach ten aan de reconstructie van het ka binet overeenkomstig de opdracht geschonken. Mr. Burger begon zijn pogingen op 25 Mei en slaagde op 2 Juni, waarna dr. Drees de ontslagaan vrage introk en de zaak op de oude voet werd voortgezet. Blijkens de op 7 Juni in de Tweede Kamer afgelegde regeringsverklaring zou een algemene huurverhoging voor de vooroorlogse woningen van 5 pet. worden ingevoerd. Er waren nog enke le ander voorstellen en de belasting verlaging van 502 millioen werd met 16 a 20 millioen verhoogd. Op 8 Juli verenigde de Tweede Ka mer zich met de nieuwe voorstellen en op 10 Augustus de Eerste Kamer. Rustig kabbelde het beekje daarna verder. Zonder beroering, bijna onop gemerkt zelfs ging op 3 Augustus de verkiezing door de Provinciale Staten van 24 nieuwe Eerste Kamerleden voorbij. De helft van het totale aantal, behorende tot de groepen Noord-Bra bant, Zeeland, Utrecht, Limburg en Noord-Holland, Friesland, trad name- WAT NEDERLAND ZO AL BELEEFDE IN 1955 Onveilig verkeer In October 1955 deed prinses Wil- helmina in een boodschap aan het gehele Nederlandse volk een be roep op de ouders om de kinderen nog meer dan tot dusver de regels van het verkeer bij te brengen. De cy'fers zijn dan ook ontstellend, gelyk minister Algera in zyn memo rie van antwoord aan de Kamer nog eens deed uitkomen: In de eerste negen maanden van het afgelopen jaar gebeurden er 83.176 verkeersongelukken. Het aan tal bij zulke incidenten overledenen bedroeg 1068. Ernstig gewond werden 14.258 personen; licht gewond 11.015. In 1954 was het totaal aantal onge lukken 101.260; er vielen toen door verkeersongelukken 1524 doden; 17.121 mensen werden zwaar, 13.315 licht gewond. Voor de eerste negen maanden van 1954 waren deze cijfers resp. 73.074 ongelukken; 1077 doden; 12.420 zwaar gewonden en 10.241 licht gewonden. Volgens de voorlopi ge cyfers is het aantal overleden slachtoffers ln de eerste negen maan den van 1955 dus iets kleiner dan in de overeenkomstige periode van 1954. Voor bromfietsers moet een maxi mum snelheid van 40 kilometer per uur worden ingesteld. De oude dag. Op 30 Juni werd by de Tweede Ka mer ingediend het lang ver wachte wetsontwerp op de al* gemene ouderdomsvoorziening welke wet de in 1947 in werking getreden en als tijdelyk bedoelde noodwet ouderdomsvoorziening zal moeten vervangen. Dit ouderdomspensioen gaat in bh' het bereiken van de 65- jarige leeftyd en geldt in het alge meen voor ieder, die in Nederland woont. Het bedraagt voor ongehuw- den 804 gulden per jaar en voor een echtpaar, waarvan de man 65 jaar is: 1338 gulden per jaar. De uitkering is waardevast, aaalt of stijgt met de lonen. Men is verzekerd vanaf het vijftiende jaar en men betaalt vanaf het tijdstip premie als men inkomen geniet. De premie is een percentage van het inkomen en zal vermoedelijk bij het in werking treden van de ver zekering 6,5 tot 7 procent bedragen. UITKERINGEN PER JAAR VOLGENS NOODWET EN NIEUWE WET -1272— LiL NGEHUWOEN *1"' 1"- 1Uitkering volgent dc NIEUWE Wl Gmiddelde werkelijke vit kering NOODWET MAXIMUM UITKERINGEN VAN DE NOOOWET m 1ZSM1H~TT i J v n I m I m I Iff _i I n j m 1 ff GEMEENTEKLAS SEii. 7 ff 1955 werd ook meermalen een vergelijking ge trokken tussen de drie grote steden van ons land: Amsterdam met 863.802 ïnwopers heeft een stedelijke opper vlakte van 11/5,30 k»i2; Rotterdam met 721.5IS inwoners heeft een stedelijke oppervlakte van 11/9,36 km2; Den Haag met 600.000 inwoners bezit „slechts" 65,01 km2. Van deze drie steden is Rotterdam de dynamische maar men dient ook Den Haag niet te onderschattendat in tien jaar tyds een aanwas van 200.000 zielen moest verwerken. Het jaar 1955 bracht voor alle drie steden belangrijke be sluiten: Rotterdam dat Londen passeerde en tweede wereld haven Werd ziet uit naar de voltooiing van de St. Laurenskerk en -toren; nieuwe stations en het stationspostkantoor; nieuwe oeververbindingen gesproken wordt van vier tunnels nieuw Concertgebouw en de vleugel aan Boymans, Hoge- school en Bouwcentrum, nieuwe hotellerie en tenslotte... nieuw vliegveld en nieuwe havens. In Mei 1960 zou dit alles voltooid moeten zijn. Den Haag zint op uitbreiding met een woningtekort van 15.000 tot 20.000 woningen. Het trok de belangstelling van vele congresgangers: het aantal bezoekers op nationale en internationaie congressen liep op van 33.000 in 1953 tot 59.120 in 1955. Ook als industrie-stad heeft het een grote betekenis: van de werkende mannelijke bevolking vindt 30 procent werk in de industrie. De algemene klacht over Amsterdam is dat deze stad met haar enorme mogelijkheid ten achter blijft, zeker vergeleken bij Rotterdam. Maar toch bracht 1955 de besluiten van een nieuwe IJ-tunnel; de stadhuiskwestie is na twintig jaar eindelijk opgelost; er werd een beleidslijn vastgesteld voor de sanering van de- binnenstad. Het aantal woningzoekenden is hier wél een van de somberste problemen: al jaren lang onge veer 30,000. lijk af. In de politieke samenstelling kwam een wijziging. Niet terug keer den de heren V. d. Himst (K.V.P.), Schuurmans (K.V.P.) en Van Walsum (P.v.d.A.). Voor hen in de plaats de den hun intrede in dit hoge staatscolle ge de heren de Gou (K.V.P.Middel huis (K.V.P.) en De Loor (P.v.d.A.). W eiriig schokkends Ook de begroting voor 1956 hoe kon het anders in het jaar vóór de verkiezing van een nieuwe Twee de Kamer bracht weinig schokkends. De verhouding tussen Nederland en Indonesië was lang niet altijd van aan gename aard. Op 13 Juni leidde dat tot de publicatie door de Nederlandse re gering van een witboek over de Neder landse arrestanten in Indonesië. Aan het einde van het jaar kwam het tot pogingen om door een conferentie tus sen Nederlandse en Indonesische mi nisters in Genève tot opheldering van de toestand te komen. Aan het einde van het jaar vroeg ook de vrijere loonvorming de aandacht. De regering wijzigde haar loonbeleid en ondervond daarvoor veel instem ming uit de Tweede Kamer. De politieke partijen bundelen hun krachten om de verkiezingsstrijd zo sterk mogelijk in te gaan. De voorbe reidingen voor de campagne zijn in volle gang. Op wetgevend gebied hebben het Kabinet en de beide Kamers der Sta- ten-Generaal in 1955 niet stil gezeten. Er werden acht wetsontwerpen tot Grondwetsherziening ingediend, waar van er een uitbreiding van de Twee de Kamer tot 150 leden en van de Eerste Kamei- tot 75 leden het reeds tot de openbare behandeling bracht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1955 | | pagina 18