De Nederlandse kooplieden zijn
weer van alle markten thuis
„HET LEVEN OP EEN HOGER
PLAN BRENGEN"
RADIOREPORTER DOOR STUNT
NAAR POLITIEBUREAU
IN HET VOORJAAR REGELING
VOETGANGERSVRAAGSTUK
DINSDAG 27 DECEMBER 1955
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
TRANSITO- EN DRIEHOEKSHANDEL
KONINGIN IN KERSTTOESPRAAK
Voor gemeenschappelijk behoud
H.M. Koningin Juliana heeft op
Eerste Kerstdag des middags over
beide zenders Hilversum een Kerst
toespraak gehouden. Koningin Julia»-
na wees er o.a. op, dat met Kerstmis
bijna iedereen zich gaarne terug
trekt uit het dagelijks leven om na te
gaan, wat er aan warmte en licht is
in de menselijke samenleving, de
grote optelsom van wat er in ieders
leven gebeurt, die beduidt wat er In
aller leven aan de orde is.
„Daarbij blijkt er dan in de men
selijke samenleving niets om trots
op te zijn. Geschiedde hier of daar
een nodige verbetering of vooruit
gang, dan was dat een eenvoudig
staaltje van plicht, en het werd hoog
tijd, dat het daar van kwam.
Klinkt dit .te somber Toch zeker
niet in de oren van velen, die bij het
opentrekken van de gordijnen op
Nieuwjaarsochtend, en zelfs in de
lichtschijn van Kerstmis, dat vrese
lijke gevoel hebben van het nutteloze
van alle streven, van een algemeen
schaakmat".
H.M. maakte voorts gewag van de
angst, die de mens in onze tijd kent.
„Het enige verlossende, gevoel, dat
hij in zijn leven soms ervaart, is het
samen met anderen werken voor een
doel, dat niet zijn eigen maar een
groter en hoger belang dient. Over
het algemeen lijkt het evenwel, alsof
we allen samen zijn gekomen in een
froot moeras, door de onnadenkend-
eid van elk van ons.
Waarom eigenlijk blijft de mens
zo volslagen berustend neerzitten bij
de pakken van de gemeenschappelij
ke schuld?"
H.M. noemde als de grote moei
lijkheid, dat we altijd weer onze be
perkingen hebben lief gekregen.
Ons behoud.
„Wij moeten voor ons behoud ge
meenschappelijk naar hoger peil. Al
leen zó kunnen wij de nood van al
onze broeders overzien en die ter
harte en ter hand nemen. Alleen zó
is het licht van vandaag het
Kerstlicht niet morgen of over
morgen gedoofd, maar wordt het
steeds sterker, totdat het de kracht
bron is, waaruit de mensheid leeft.
Christus is de bron, waarin wij al
le leed, ellende en mislukking kun
nen werpen, omdat hjj zelf de liefde
is, die zuivert* tot nieuw leven en het
mensenleven van zijn begin tot zijn
einde verlost, evenals het gehele we-
reldbestaan.
Een toestand kan als bij toverslag
veranderen zeggen we, en wij allen
bezitten zelf de toverstaf. Dat is de
gave, die God ons bij de geboorte
heeft meegegeven om alles op te
kunnen wekken en in stand te hou
den, wat maar menselijk denkbaar is
om het leven op een hoger plan te
brengen.
Daardoor zal pas blijken welke
mogelijkheden er in het leven ver
borgen liggen, hoe het ons tegemoet
kan komen en ons helpen en hoe ons
zo openbaar kan worden, wat het le
ven in een mens vermag.
In tegenstelling hiermee, dus wan
neer wij ons deze mogelijkheden niet
Voor geen goud....
Toen er naast de heer Smit,
I die met zijn hond in Driebergen
liep te wandelen, een bijzonder
i luxueuze wagen stopte, dacht 1
e «ij aan een vacantieganger, die
e de weg wilde vragen. Groot
was zijn verbazing, toen de au-
e tobestuurder, die zich als een
inwoner van de States ontpop-
i ce, in de trant van net eertijds
I zo populaire liedie informeerde:
„How much is that doggy?" ee
De Amerikaan stapte uit zijn
auto, bekeek de hond goed en
bood toen vijfhonderd dollar.
e De heer Smit schudde beslist M
zijn hoofd van neen. De man
e uit het land van Uncle Sam 1
1 hield echter aan, tot hij uit zijn
e portefeuille vijftien honderd 1
dollar had opgediept en die de
heer Smit voorhield. Zelfs voor H
1 een dierenvriend is een derge-
lijk bod verleidelijk, maar de
i aarzeling duurde kort. „Alijn
hond is voor geen geld te
koop", zei meneer Smit en
I stapte huiswaarts met de hond, |f
waarmee hij reeds een aantal
prijzen heeft gewonnen op ver-
e schillende exposities.
wliiiiiiiiiiiiii
ten nutte maken, worden we tot de
generatie gebracht en tot een onder
gang gevoerd, die tenslotte door
niets kan worden weerstaan.
God houdt rekening met onze
hoogste verlangens, als wij onze ge
concentreerde kracht opbrengen, en
strijdvaardig zijn.
De allerschoonste taak ligt nu
klaar, juist nu, waar de wereld is
geworden tot een volstrekt onhoud
bare woonplaats voor mensen, die
van goede wille zijn en die vaak me
nen, dat zij tegen de muren te plet
ter zullen lopen 'de allerschoonste
taak om met ons allen deze wereld
uit liefde voor God. die ons haar ge
schonken heeft als tijdelijke woon
plaats, weer te maken tot een gast
vrij oord, zoals God liet bestemd
heeft en daardoor op aarde te besten
digen die vrede, waarin hij welbeha
gen heeft".
Reeds enige tijd is men in Aagtekerke
bezig met de restauratie van de oude
Hervormde kerk. Het karakteristieke
bedehuis zal een ingrijpende verande
ring ondergaan. De toren hier afge
beeld met één der trotse leeuwen, die
de wacht houden aan de ingangspoort
is in dit werk niet begrepen.
(Foto P.Z.C
Goederenwagonü reden op
nersonentrem in Brazilië.
Achttien doden en honderd
gewonden.
In Brazilië werden achttien perso
nen gedood en ongeveer 100 gewond
toen vier goederenwagons van achte-
rer tegen een passagierstrein opre
den.
In de trein zaten arbeiders die van
Sao Paulo op weg waren naar de
staat Minas Gerais om daar te helpen
met het binnenhalen van de oogst.
Nieuwe regering in Peru.
Het kabinet van Peru is Zaterdag
afgetreden. Onmiddellijk na het ont
slag van de regering is een nieuwe ge
vormd. die Zaterdagavond is beëdigd.
De nieuwe regering bestaat louter
uit militairen. De regeringswisseling
vloeit voort uit incidenten, die zich
Woensdag te Arequipa hebben voor
gedaan.
Oudste man ter wereld?
De 145-jarige Indonesiër Kjai Ka-
san. die zich de oudste wereldbewoner
noemt, heeft niet .ctief aan de verkie
zingen kunnen deelnemen met het oog
op zijn gezondheid.
Kjai Kasan zou omstreeks 1810 ter
wereld zyn gekomen. Hy heeft 22
vrouwen gehad.
Van de huidige (22e) wouw heeft
hg twee kinderen, van wie de jongste
nu tien jaar is.
Belangrijke bron van deviezen
(Door onze economische medewerker)
Jaarlijks stromen er massa's goederen naar ons land, veelal het beste
nifc het buitenland tegen de voordeligste prijzen, terwijl omgekeerd onze
goederen overal ter wereld een plaatsje vinden tegen een zo gunstig mo
gelijke prijs. Deze rechtstreekse internationale handel kennen wij allen
en elke maand ook lezen wy in de krant van onze in- en uitvoer. Bijna
nooit echter lezen wij van die vorm van internationale handel, die bekend
staat als transitohandel, terwijl de driehoekshandel geheel in nevelen is
gehuld. En toch zyn deze takken van handel minstens zo belangrijk voor
onze economie uit een oogpunt van deviezenwinst en door de inschakeling
van banken, transportmiddelen en tussenpersonen.
Het is daarom goed, dat op de
Transitodag van het Verbond van
de Nederlandse Groothandel een tipje
van de sluier werd opgelicht, zij net
dan alleen voor wat ae transitohan
del betreft.
Om met de deur in huis te vallen:
in de eerste helft van dit jaar was
na aftrek van de posten brandstof
fen en smeeroliën en uitgedrukt in
hoeveelheden de invoer 10 millioen
ton, de uitvoer 6,5 millioen ton en de
doorvoer 14,9 millioen ton. Deze tran
sitohandel is dus waarlijk yan grote
betekenis voor ons.
Wat is nu het verschil tussen tran
sito- en driehoekshandel? Bg de
eerste kopen Nederlandse kooplieden
bijvoorbeeld goederen'in Engeland en
verkopen die in West-Duitsland,
waarbg zij die goederen via Neder
land vervoeren.
Hoe anders is de drïehoekhan-
del: onze kooplieden verkopen
dan bijvoorbeeld in India goede
ren, die zij in Frankrijk hebben
gekocht, goederen die ons land
niet passeren, zodat die gehele
transactie uiteindelijk voor onze
economie alleen maar tastbaar
wordt in de vorm van verlies of
winst: voor de koopman en voor
de deviezenpot.
De transitohandelaar kan dus in
eigen land in de haven- of spoor-
loods altijd nog een kijkje nemen
naa rde gekochte en verkochte goe
deren; de driehoekshandelaar zou
hiervoor naar het buitenland moe
ten.
Deviezen.
Deze handel is zo geheel anders
dan de gewone im- en exporthandel.
Per slot van rekening komt het er
op neer, dat de Nederlandse drie
hoekshandelaar moet weten om
een zeer willekeurig voorbeeld te
noemen dat in Columbia behoefte
aan speelgoed is en dat juist het
Duitse speelgoed in die behoefte, o.a.
door de prijs, het beste voorziet. Al
leen al uit dit voorbeeld valt op te
maken, dat de driehoekshandelaar
alle mogelijke speelgoedkwaliteiten
en prijzen in zijn hoofd moet hebben.
Deze transito- en driehoekshandel
is door de omzet van verschillende
milliarden guldens per jaar niet al
leen voor de koopman winstgevend
(al is verlies zeker niet uitgesloten!).
Onze valutapot vaart er zeker ook
wel bij, omdat deze winst altijd devie
zenwinst is. Er is in de loop van de
na-oorlogse jaren dan ook een zeer
grote samenwerking tussen deze
handelaren en de Nederlandse Bank
gegroeid, waarbij het vertrouwen op
ae voorgrond stond.
Deze tak van handel toch kan
niet wachten op ambtelijke be
slissingen, hij moet onder be
paalde voorwaarden vrijheid
nebben om over onverschillig
welke valutasoort voor de aan
koop van goederen te kunnen
beschikken. Die vrijheid heeft
de bona fide handelaar gekre
gen, ook al omdat de deviezen
niet lang vastgelegd worden
maar een snelle looptijd hebben.
Onze banken spinnen ook zij bij de
ze handel; enerzijds door de devie-
zenhandel, anderzijds door de finan
ciering en de credietverlening. Om-
fekeerd is het voor deze handel weer
elangrijk dat het private disconto
met circa 1 het laagste ter wereld
is en dat ons bankwezen weer een
net van internationale financiële
contacten over de wereld heeft kun-
Ook in Engeland is een verkeerspro.
bleem, en om de zaken meteen goed
aan te pakken, maakt de verkeerspoli-
tie er, evenals in Amerika, gebruik
van radar, om automobilisten die te
veel haast tonen, te snappen. De snel
heidsduivels krijgen echter een eerlij
ke kans, want aan het begin van het
door radar gecontroleerde traject,
staan grote borden, die hen op de con
trole attent maken.
nen spannen, waardoor ook de inter
nationale arbitrage snel kan werken.
Internationale handel en internatio
nale financiering zijn bij ons al eeu
wen hand in hand gegaan en geluk
kig kunnen zij nog met buiten elk
aar, ook al klaagt de handel thans
over de hoge bankkosten.
Profeet.
Voor de scheepvaart is deze han
del niet minder belangrijk, omdat in
vele gevallen de Nederlandse scheep
vaart wordt ingeschakeld, waarbij wij
overigens ook moeten denken aan de
luchtvaart, de expeditiebedrijven, de
assuradeuren, de seheepsreparatiebe-
drijven enz. Deze inschakeling is na
tuurlijk bg de transitohandel gemak
kelijker dan bij de driehoekshandel.
De transito, en driehoekshandel
timmeren niet aan de weg noch spre
ken zij erg tot de verbeelding. Laten
wij hier echter vooral niet de conclu
sie uit trekken, dat zij ook minder
belangrijk zijn. Integendeel, de inter
nationale handelaar heeft met de
profeet gemeen, dat hg in het bui
tenland hoger gewaardeerd wordt
dan in eigen land.
Kerstboodschap van de
Verbod van atoomwapens
verlangd.
In zijn jaarlijkse kerstboodschap tot
de wereld heeft Z.H. de Paus gepleit
voor een internationale overeenkomst
tot verbod van proefnemingen met
en gebruik van atoomwapens.
De Paus zei dat een dergelijk ver
bod gebaseerd dient te zijn op een
doeltreffend stelsel van internationa
le inspectie en contröle.
De Paus waarschuwde tegen het
toenemend gevaar van atoom-experi
menten, doch legde er de nadruk op
dat een verbod van nuclaire proefne
mingen een onderdeel diende te zijn
van een algemene overeenkomst in
zake inspectie en contröle.
Zijn boodschap ging uit naar beide
kanten van het IJzeren Gordijn en
werd in 28 talen over de wereld ver
spreid.
Van Sandringham House uit heeft
Koningin Elizabeth een kerstbood
schap tot de wereld gericht. Zij sprak
daarin de hoop uit dat de geest van
Kerstmis, 1956 zou beheersen en ver
klaarde dat het Britse gemenebest
landen met elkaar in harmonie kun-
bewezen heeft dat volken van vele
nen leven onder het „samenvoegen
der hulpbronnen voor het welzijn van
allen".
„Er kan geen vrede op aarde zijn
zonder goede wil jegens de mens
heid", aldus de koningin.
Tweede Kerstdagavond heeft ra
dioverslaggever Tom Sehreurs, toen
hij op het Leidseplein te Amsterdam
voorbijgangers bankbiljetten van
tien gulden aan het aanpraten
was, nog al wat deining veroorzaakt.
Via een verborgen microfoon en een
kleine zender gingen zijn belevenis
sen de aether in. Op de courses te Hil
versum wilde hij ook anderen in de
winst doen delen.
Een Engels echtpaar had onmid
dellijk deze stunt door. Maar een
poliue-agent, die via een telefoontje
van een taxichauffeur naar het
hoofdbureau van politie, door de
wachtcommandant van het bureau
Leidseplein er op uit was gestuurd
om eens poolshoogte te nemen, trad
op vriendelijke doch beslissende wij
ze als „spelbreker" op. De reporter
werd uitgenodigd mee naar het bu
reau te gaan. Later op de avond kon
den de luisteraars deze gang naar en
het bezoek aan het bureau horen. Met
opzet waren bankbiljetten gekozen,
die de datum 4 Maart 1949 droegen,
waarvan, zoals bekend, ook valse
exemplaren in omloop zijn. Voor alle
zekerheid werd het laatste exemplaar
Indrukwekkend record voor
de Rotterdamse haven.
Twintigduizend schepen in
minder dan een jaar.
De Rotterdamse haven heeft in 1955
haar 20.000ste binnenkomende schip
kunnen noteren, een cijfer dat nog
nooit bereikt is en wel aangeeft, welke
belangrijke rol Rotterdam in het we
reldverkeer is gaan Innemen. Dit re
cordcijfer is nog niet eens op het
kantje af gehaald, want er rest nog
ongeveer een week en het ziet er dus
naar uit, dat het totale cijfer dit jaar
omstreeks 20.400 zal worden.
Bij deze telling moet dan nog in
aanmerking worden genomen, dat het
hier niet eens alle schepen betreft, die
de Nieuwe Waterweg binnenvaren.
Schepen met andere bestemming dan
Rotterdam, zoals Hoek van Holland,
Poortershaven, Maassluis, Vlaardin-
gen, Schiedam, Dordrecht e.d. zijn
derhalve buiten beschouwing gelaten.
Het schip, dat als 20.000 werd geno
teerd is het 7374 brt metende ms „La
Plata", een bodem van Zweedse na
tionaliteit.
dat de verslaggever nog bg zich had,
door de politie op zijn echtheid gecon
troleerd. Met een compliment voor
het correcte optreden van de diena
ren der Heilige Hermandad en een
pluim voor het gevoel voor humor van
de agenten op net bureau, besloot de
verslaggever het tweede deel van zijn
reportage. Het gevolg van een en an
der was echter dat de telefoon op het
bureau Leidseplein rood-gloeiend
heeft gestaan, omdat talrijke luister
aars opbelden met het verzoek de
verslaggever „in vrijheid te stellen".
Rotterdams grossier werd in
zijn woning overvallen.
In de gang van zijn woning te Rot
terdam is de 51-jarige groentengros-
sier L. G. aangevallen door twee
mannen met een zwart masker voor
hun gezicht. De grossier, een krach
tig gebouwd man. verweerde zich
hevig, maar kon niet voorkomen dat
hij enige slagen met een hard voor
werp op zijn hoofd kreeg. Hij moest
later in het ziekenhuis worden be
handeld. Zijn echtgenote, die op het
lawaai uit de huiskamer toe kwam
lopen, kreeg ook enige slagen op het
hoofd. De daders zagen zien genood
zaakt zonder buit de benen te nemen.
Waarschijnlijk hadden zij er op gere
kend, dat de heer des huizes met col
lega's op een dineetje zou zijn.
Waf mistroostig staat het Vlissingse
stadhuis verlaten op de vlakte. De
vlakte, die ontstaan is door het afbre
ken van enkele omringende gebouwen.
De torenhoge metalen kranen zijn
voor het eenzame gebouw een schrale
troost. Waaruit blijken moge dat een
nieuw stadhuis geen luxe is, maar een
bittere noodzaak. Zal de bouwstop
voor dit nieuwe Vlissingse stadhuis
niet gelden
Foto P.Z.C.)
De directeur van Wilton-
Feijenoord met pensioen.
Met ingang van 1 Januari legt de
heer S. van West, directeur van Wil-
ton-Feijenoord te Schiedam, wegens
het bereiken van de pensioengerech
tigde leeftijd ziin functie neer. Hij is
in de vergadering van commissaris
sen tot commissaris der N.V. be
noemd.
De heer Van West kwam na de oor
log in 1946 als beheerder bij de werf,
samen met Ir. M. J. Römer.
Hij heeft vele jaren in de scheeps
bouw gewerkt, na eerst te Hamburg
en Bremen gestudeerd te hebben. Te
Bremen behaalde hg zijn diploma van
scheepsbouwkundig ingenieur. Hij
was nadien verbonden aan Nederland
se en buitenlandse scheepswerven.
Voorts aan het marineetablissement
te Soerabaja.
Zeven mensen gedood door
paniek in bioscoop.
Zeven personen werden gedood en
43 gewond, toen in Tampico (Mexico)
in een bioscoop paniek ontstond ten
gevolge van cên"loos brand-alarm.
Drie kinderen, twee mannen en twee
vrouwen werden onder de voet gelo
pen, toen het publiek zich naar de uit
gangen verdrong. Verschillende per
sonen braken hun benen en liepen in
wendige verwondingen op doordat zij
van het balkon naar beneden waren
De politie in Mexico-City deelde
mede dat bjj de Kerstviering in de
hoofdstad minstens 14 personen wer
den gedood. De meeste persoonlijke
ongevallen werden veroorzaakt door
verkeersongelukken.
George Stam naar Rotterdam.
Benoemd zijn tot directeur van het
Rotterdams Toonkunst Conservato
rium George Stam en tot directeur
va.n de Toonkunst Muziekscholen
Gert van der Steen, die tevens fun
geert als plaatsvervangend directeur
van het conservatorium. George Stam
was tot dusver directeur van het
Amsterdams conservatorium.
VOOR VEILIG VERKEER
Beschermde oversteekplaatsen
Het voetgangerevraagstuk zal vermoedelijk reeds in het voorjaar 1956
wettelijk geregeld worden, zo deelt de A.N.W.B. mee. De minister van
verkeer en waterstaat heeft onlangs de te verwachten regelingen op dit
gebied ter publicatie vrijgegeven. De meeste essentiële der thans te ver
wachten regelingen komen in het kort neer op het volgende:
1. De zogenaamde „beschermde" voetgangersoversteekplaats Is als
„zebra" uitgevoerd en voorzien van palen met oranje bollen, voorzien van
een knipperlicht.
2. Indien dergelijke oversteekplaatsen by een door verkeerslichten ge
regeld kruispunt zyn gelegen, zullen, zo lang de verkeerslichten werken,
de knipperlichten en de oranje bollen buiten werking zyn, om verwar
ring te voorkomen.
3. Er kunnen ook afzonderlijke
lichtsignalen voor voetgangers wor
den gebezigd, waarbij groen licht
betekent dat men kan oversteken,
en rood licht dat men dit niet mag
doen.
4. Bestuurders van voertuigen en
trams dienen een beschermde voet
gangersoversteekplaats met matige
snelheid te naderen, teneinde zo no
dig er voor te kunnen stoppen.
5. Het voorbijrijden van voertui
gen en trams, die stilstaan voor een
voetgangersoversteekplaats, i s ver
boden.
6. Het oprijden en kruisen van een
voetgangersoversteekplaats mag
slechts zo geschieden, dat de voet
ganger, die zich op de „zebra" be
vindt niet ontoelaatbaar ge
hinderd wordt.
7. Op „geregelde" kruispunten
mag het rechts- en links-afslaan,
waarbij dus een voetgangerstroom
wordt 'gekruist, slechts zodanig ge
schieden, dat de voetganger niet in
gevaar wordt gebracht.
8. Voor begrafenisstoeten, militai
re colonnes, politie en brandweer
zijn uitzonderingsbepalingen.
9. Het parkeren binnen vijf meter
afstand van een voetgangersover
steekplaats is verboden.
Links houden
10. het gebruik van de weg door
voetgangers (art. 40 W. v. R.)
is nauwkeuriger omschreven.
Onder meer is het links houden
op verharde, voor het verkeer
met motorrijtuigen openstaande
wegen waarlangs geen voetpaden
zijn, verplicht gesteld.
11. Binnen een afstand van 50 me
ter van een „beschermde" voetgan
gersoversteekplaats, dient de voet
ganger van de voetgangersover
steekplaats gebruik te maken.
12. Een beschermde voetgangers
oversteekplaats mag slechts worden
betreden, indien een voertuig of
tram zich nog op zodanige afstand
bevindt, dat het redelijkerwijs is aan
te nemen, dat binnen die afstand ge
stopt kan worden.
13. Een beschermde oversteek
plaats mag niet meer worden be
treden, indien 12 of meer voertuigen,
waaronder fietsen, voor de over
steekplaats stilstaan.
14. Op „geregelde" kruispunten
dienen dc overstekende voetgangers
zich aan de regeling van de ver
keerslichten of van de verkeersre
gelaar te houden.