De Nederlandse kooplieden zijn weer van alle markten thuis „HET LEVEN OP EEN HOGER PLAN BRENGEN" RADIOREPORTER DOOR STUNT NAAR POLITIEBUREAU IN HET VOORJAAR REGELING VOETGANGERSVRAAGSTUK DINSDAG 27 DECEMBER 1955 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT TRANSITO- EN DRIEHOEKSHANDEL KONINGIN IN KERSTTOESPRAAK Voor gemeenschappelijk behoud H.M. Koningin Juliana heeft op Eerste Kerstdag des middags over beide zenders Hilversum een Kerst toespraak gehouden. Koningin Julia»- na wees er o.a. op, dat met Kerstmis bijna iedereen zich gaarne terug trekt uit het dagelijks leven om na te gaan, wat er aan warmte en licht is in de menselijke samenleving, de grote optelsom van wat er in ieders leven gebeurt, die beduidt wat er In aller leven aan de orde is. „Daarbij blijkt er dan in de men selijke samenleving niets om trots op te zijn. Geschiedde hier of daar een nodige verbetering of vooruit gang, dan was dat een eenvoudig staaltje van plicht, en het werd hoog tijd, dat het daar van kwam. Klinkt dit .te somber Toch zeker niet in de oren van velen, die bij het opentrekken van de gordijnen op Nieuwjaarsochtend, en zelfs in de lichtschijn van Kerstmis, dat vrese lijke gevoel hebben van het nutteloze van alle streven, van een algemeen schaakmat". H.M. maakte voorts gewag van de angst, die de mens in onze tijd kent. „Het enige verlossende, gevoel, dat hij in zijn leven soms ervaart, is het samen met anderen werken voor een doel, dat niet zijn eigen maar een groter en hoger belang dient. Over het algemeen lijkt het evenwel, alsof we allen samen zijn gekomen in een froot moeras, door de onnadenkend- eid van elk van ons. Waarom eigenlijk blijft de mens zo volslagen berustend neerzitten bij de pakken van de gemeenschappelij ke schuld?" H.M. noemde als de grote moei lijkheid, dat we altijd weer onze be perkingen hebben lief gekregen. Ons behoud. „Wij moeten voor ons behoud ge meenschappelijk naar hoger peil. Al leen zó kunnen wij de nood van al onze broeders overzien en die ter harte en ter hand nemen. Alleen zó is het licht van vandaag het Kerstlicht niet morgen of over morgen gedoofd, maar wordt het steeds sterker, totdat het de kracht bron is, waaruit de mensheid leeft. Christus is de bron, waarin wij al le leed, ellende en mislukking kun nen werpen, omdat hjj zelf de liefde is, die zuivert* tot nieuw leven en het mensenleven van zijn begin tot zijn einde verlost, evenals het gehele we- reldbestaan. Een toestand kan als bij toverslag veranderen zeggen we, en wij allen bezitten zelf de toverstaf. Dat is de gave, die God ons bij de geboorte heeft meegegeven om alles op te kunnen wekken en in stand te hou den, wat maar menselijk denkbaar is om het leven op een hoger plan te brengen. Daardoor zal pas blijken welke mogelijkheden er in het leven ver borgen liggen, hoe het ons tegemoet kan komen en ons helpen en hoe ons zo openbaar kan worden, wat het le ven in een mens vermag. In tegenstelling hiermee, dus wan neer wij ons deze mogelijkheden niet Voor geen goud.... Toen er naast de heer Smit, I die met zijn hond in Driebergen liep te wandelen, een bijzonder i luxueuze wagen stopte, dacht 1 e «ij aan een vacantieganger, die e de weg wilde vragen. Groot was zijn verbazing, toen de au- e tobestuurder, die zich als een inwoner van de States ontpop- i ce, in de trant van net eertijds I zo populaire liedie informeerde: „How much is that doggy?" ee De Amerikaan stapte uit zijn auto, bekeek de hond goed en bood toen vijfhonderd dollar. e De heer Smit schudde beslist M zijn hoofd van neen. De man e uit het land van Uncle Sam 1 1 hield echter aan, tot hij uit zijn e portefeuille vijftien honderd 1 dollar had opgediept en die de heer Smit voorhield. Zelfs voor H 1 een dierenvriend is een derge- lijk bod verleidelijk, maar de i aarzeling duurde kort. „Alijn hond is voor geen geld te koop", zei meneer Smit en I stapte huiswaarts met de hond, |f waarmee hij reeds een aantal prijzen heeft gewonnen op ver- e schillende exposities. wliiiiiiiiiiiiii ten nutte maken, worden we tot de generatie gebracht en tot een onder gang gevoerd, die tenslotte door niets kan worden weerstaan. God houdt rekening met onze hoogste verlangens, als wij onze ge concentreerde kracht opbrengen, en strijdvaardig zijn. De allerschoonste taak ligt nu klaar, juist nu, waar de wereld is geworden tot een volstrekt onhoud bare woonplaats voor mensen, die van goede wille zijn en die vaak me nen, dat zij tegen de muren te plet ter zullen lopen 'de allerschoonste taak om met ons allen deze wereld uit liefde voor God. die ons haar ge schonken heeft als tijdelijke woon plaats, weer te maken tot een gast vrij oord, zoals God liet bestemd heeft en daardoor op aarde te besten digen die vrede, waarin hij welbeha gen heeft". Reeds enige tijd is men in Aagtekerke bezig met de restauratie van de oude Hervormde kerk. Het karakteristieke bedehuis zal een ingrijpende verande ring ondergaan. De toren hier afge beeld met één der trotse leeuwen, die de wacht houden aan de ingangspoort is in dit werk niet begrepen. (Foto P.Z.C Goederenwagonü reden op nersonentrem in Brazilië. Achttien doden en honderd gewonden. In Brazilië werden achttien perso nen gedood en ongeveer 100 gewond toen vier goederenwagons van achte- rer tegen een passagierstrein opre den. In de trein zaten arbeiders die van Sao Paulo op weg waren naar de staat Minas Gerais om daar te helpen met het binnenhalen van de oogst. Nieuwe regering in Peru. Het kabinet van Peru is Zaterdag afgetreden. Onmiddellijk na het ont slag van de regering is een nieuwe ge vormd. die Zaterdagavond is beëdigd. De nieuwe regering bestaat louter uit militairen. De regeringswisseling vloeit voort uit incidenten, die zich Woensdag te Arequipa hebben voor gedaan. Oudste man ter wereld? De 145-jarige Indonesiër Kjai Ka- san. die zich de oudste wereldbewoner noemt, heeft niet .ctief aan de verkie zingen kunnen deelnemen met het oog op zijn gezondheid. Kjai Kasan zou omstreeks 1810 ter wereld zyn gekomen. Hy heeft 22 vrouwen gehad. Van de huidige (22e) wouw heeft hg twee kinderen, van wie de jongste nu tien jaar is. Belangrijke bron van deviezen (Door onze economische medewerker) Jaarlijks stromen er massa's goederen naar ons land, veelal het beste nifc het buitenland tegen de voordeligste prijzen, terwijl omgekeerd onze goederen overal ter wereld een plaatsje vinden tegen een zo gunstig mo gelijke prijs. Deze rechtstreekse internationale handel kennen wij allen en elke maand ook lezen wy in de krant van onze in- en uitvoer. Bijna nooit echter lezen wij van die vorm van internationale handel, die bekend staat als transitohandel, terwijl de driehoekshandel geheel in nevelen is gehuld. En toch zyn deze takken van handel minstens zo belangrijk voor onze economie uit een oogpunt van deviezenwinst en door de inschakeling van banken, transportmiddelen en tussenpersonen. Het is daarom goed, dat op de Transitodag van het Verbond van de Nederlandse Groothandel een tipje van de sluier werd opgelicht, zij net dan alleen voor wat ae transitohan del betreft. Om met de deur in huis te vallen: in de eerste helft van dit jaar was na aftrek van de posten brandstof fen en smeeroliën en uitgedrukt in hoeveelheden de invoer 10 millioen ton, de uitvoer 6,5 millioen ton en de doorvoer 14,9 millioen ton. Deze tran sitohandel is dus waarlijk yan grote betekenis voor ons. Wat is nu het verschil tussen tran sito- en driehoekshandel? Bg de eerste kopen Nederlandse kooplieden bijvoorbeeld goederen'in Engeland en verkopen die in West-Duitsland, waarbg zij die goederen via Neder land vervoeren. Hoe anders is de drïehoekhan- del: onze kooplieden verkopen dan bijvoorbeeld in India goede ren, die zij in Frankrijk hebben gekocht, goederen die ons land niet passeren, zodat die gehele transactie uiteindelijk voor onze economie alleen maar tastbaar wordt in de vorm van verlies of winst: voor de koopman en voor de deviezenpot. De transitohandelaar kan dus in eigen land in de haven- of spoor- loods altijd nog een kijkje nemen naa rde gekochte en verkochte goe deren; de driehoekshandelaar zou hiervoor naar het buitenland moe ten. Deviezen. Deze handel is zo geheel anders dan de gewone im- en exporthandel. Per slot van rekening komt het er op neer, dat de Nederlandse drie hoekshandelaar moet weten om een zeer willekeurig voorbeeld te noemen dat in Columbia behoefte aan speelgoed is en dat juist het Duitse speelgoed in die behoefte, o.a. door de prijs, het beste voorziet. Al leen al uit dit voorbeeld valt op te maken, dat de driehoekshandelaar alle mogelijke speelgoedkwaliteiten en prijzen in zijn hoofd moet hebben. Deze transito- en driehoekshandel is door de omzet van verschillende milliarden guldens per jaar niet al leen voor de koopman winstgevend (al is verlies zeker niet uitgesloten!). Onze valutapot vaart er zeker ook wel bij, omdat deze winst altijd devie zenwinst is. Er is in de loop van de na-oorlogse jaren dan ook een zeer grote samenwerking tussen deze handelaren en de Nederlandse Bank gegroeid, waarbij het vertrouwen op ae voorgrond stond. Deze tak van handel toch kan niet wachten op ambtelijke be slissingen, hij moet onder be paalde voorwaarden vrijheid nebben om over onverschillig welke valutasoort voor de aan koop van goederen te kunnen beschikken. Die vrijheid heeft de bona fide handelaar gekre gen, ook al omdat de deviezen niet lang vastgelegd worden maar een snelle looptijd hebben. Onze banken spinnen ook zij bij de ze handel; enerzijds door de devie- zenhandel, anderzijds door de finan ciering en de credietverlening. Om- fekeerd is het voor deze handel weer elangrijk dat het private disconto met circa 1 het laagste ter wereld is en dat ons bankwezen weer een net van internationale financiële contacten over de wereld heeft kun- Ook in Engeland is een verkeerspro. bleem, en om de zaken meteen goed aan te pakken, maakt de verkeerspoli- tie er, evenals in Amerika, gebruik van radar, om automobilisten die te veel haast tonen, te snappen. De snel heidsduivels krijgen echter een eerlij ke kans, want aan het begin van het door radar gecontroleerde traject, staan grote borden, die hen op de con trole attent maken. nen spannen, waardoor ook de inter nationale arbitrage snel kan werken. Internationale handel en internatio nale financiering zijn bij ons al eeu wen hand in hand gegaan en geluk kig kunnen zij nog met buiten elk aar, ook al klaagt de handel thans over de hoge bankkosten. Profeet. Voor de scheepvaart is deze han del niet minder belangrijk, omdat in vele gevallen de Nederlandse scheep vaart wordt ingeschakeld, waarbij wij overigens ook moeten denken aan de luchtvaart, de expeditiebedrijven, de assuradeuren, de seheepsreparatiebe- drijven enz. Deze inschakeling is na tuurlijk bg de transitohandel gemak kelijker dan bij de driehoekshandel. De transito, en driehoekshandel timmeren niet aan de weg noch spre ken zij erg tot de verbeelding. Laten wij hier echter vooral niet de conclu sie uit trekken, dat zij ook minder belangrijk zijn. Integendeel, de inter nationale handelaar heeft met de profeet gemeen, dat hg in het bui tenland hoger gewaardeerd wordt dan in eigen land. Kerstboodschap van de Verbod van atoomwapens verlangd. In zijn jaarlijkse kerstboodschap tot de wereld heeft Z.H. de Paus gepleit voor een internationale overeenkomst tot verbod van proefnemingen met en gebruik van atoomwapens. De Paus zei dat een dergelijk ver bod gebaseerd dient te zijn op een doeltreffend stelsel van internationa le inspectie en contröle. De Paus waarschuwde tegen het toenemend gevaar van atoom-experi menten, doch legde er de nadruk op dat een verbod van nuclaire proefne mingen een onderdeel diende te zijn van een algemene overeenkomst in zake inspectie en contröle. Zijn boodschap ging uit naar beide kanten van het IJzeren Gordijn en werd in 28 talen over de wereld ver spreid. Van Sandringham House uit heeft Koningin Elizabeth een kerstbood schap tot de wereld gericht. Zij sprak daarin de hoop uit dat de geest van Kerstmis, 1956 zou beheersen en ver klaarde dat het Britse gemenebest landen met elkaar in harmonie kun- bewezen heeft dat volken van vele nen leven onder het „samenvoegen der hulpbronnen voor het welzijn van allen". „Er kan geen vrede op aarde zijn zonder goede wil jegens de mens heid", aldus de koningin. Tweede Kerstdagavond heeft ra dioverslaggever Tom Sehreurs, toen hij op het Leidseplein te Amsterdam voorbijgangers bankbiljetten van tien gulden aan het aanpraten was, nog al wat deining veroorzaakt. Via een verborgen microfoon en een kleine zender gingen zijn belevenis sen de aether in. Op de courses te Hil versum wilde hij ook anderen in de winst doen delen. Een Engels echtpaar had onmid dellijk deze stunt door. Maar een poliue-agent, die via een telefoontje van een taxichauffeur naar het hoofdbureau van politie, door de wachtcommandant van het bureau Leidseplein er op uit was gestuurd om eens poolshoogte te nemen, trad op vriendelijke doch beslissende wij ze als „spelbreker" op. De reporter werd uitgenodigd mee naar het bu reau te gaan. Later op de avond kon den de luisteraars deze gang naar en het bezoek aan het bureau horen. Met opzet waren bankbiljetten gekozen, die de datum 4 Maart 1949 droegen, waarvan, zoals bekend, ook valse exemplaren in omloop zijn. Voor alle zekerheid werd het laatste exemplaar Indrukwekkend record voor de Rotterdamse haven. Twintigduizend schepen in minder dan een jaar. De Rotterdamse haven heeft in 1955 haar 20.000ste binnenkomende schip kunnen noteren, een cijfer dat nog nooit bereikt is en wel aangeeft, welke belangrijke rol Rotterdam in het we reldverkeer is gaan Innemen. Dit re cordcijfer is nog niet eens op het kantje af gehaald, want er rest nog ongeveer een week en het ziet er dus naar uit, dat het totale cijfer dit jaar omstreeks 20.400 zal worden. Bij deze telling moet dan nog in aanmerking worden genomen, dat het hier niet eens alle schepen betreft, die de Nieuwe Waterweg binnenvaren. Schepen met andere bestemming dan Rotterdam, zoals Hoek van Holland, Poortershaven, Maassluis, Vlaardin- gen, Schiedam, Dordrecht e.d. zijn derhalve buiten beschouwing gelaten. Het schip, dat als 20.000 werd geno teerd is het 7374 brt metende ms „La Plata", een bodem van Zweedse na tionaliteit. dat de verslaggever nog bg zich had, door de politie op zijn echtheid gecon troleerd. Met een compliment voor het correcte optreden van de diena ren der Heilige Hermandad en een pluim voor het gevoel voor humor van de agenten op net bureau, besloot de verslaggever het tweede deel van zijn reportage. Het gevolg van een en an der was echter dat de telefoon op het bureau Leidseplein rood-gloeiend heeft gestaan, omdat talrijke luister aars opbelden met het verzoek de verslaggever „in vrijheid te stellen". Rotterdams grossier werd in zijn woning overvallen. In de gang van zijn woning te Rot terdam is de 51-jarige groentengros- sier L. G. aangevallen door twee mannen met een zwart masker voor hun gezicht. De grossier, een krach tig gebouwd man. verweerde zich hevig, maar kon niet voorkomen dat hij enige slagen met een hard voor werp op zijn hoofd kreeg. Hij moest later in het ziekenhuis worden be handeld. Zijn echtgenote, die op het lawaai uit de huiskamer toe kwam lopen, kreeg ook enige slagen op het hoofd. De daders zagen zien genood zaakt zonder buit de benen te nemen. Waarschijnlijk hadden zij er op gere kend, dat de heer des huizes met col lega's op een dineetje zou zijn. Waf mistroostig staat het Vlissingse stadhuis verlaten op de vlakte. De vlakte, die ontstaan is door het afbre ken van enkele omringende gebouwen. De torenhoge metalen kranen zijn voor het eenzame gebouw een schrale troost. Waaruit blijken moge dat een nieuw stadhuis geen luxe is, maar een bittere noodzaak. Zal de bouwstop voor dit nieuwe Vlissingse stadhuis niet gelden Foto P.Z.C.) De directeur van Wilton- Feijenoord met pensioen. Met ingang van 1 Januari legt de heer S. van West, directeur van Wil- ton-Feijenoord te Schiedam, wegens het bereiken van de pensioengerech tigde leeftijd ziin functie neer. Hij is in de vergadering van commissaris sen tot commissaris der N.V. be noemd. De heer Van West kwam na de oor log in 1946 als beheerder bij de werf, samen met Ir. M. J. Römer. Hij heeft vele jaren in de scheeps bouw gewerkt, na eerst te Hamburg en Bremen gestudeerd te hebben. Te Bremen behaalde hg zijn diploma van scheepsbouwkundig ingenieur. Hij was nadien verbonden aan Nederland se en buitenlandse scheepswerven. Voorts aan het marineetablissement te Soerabaja. Zeven mensen gedood door paniek in bioscoop. Zeven personen werden gedood en 43 gewond, toen in Tampico (Mexico) in een bioscoop paniek ontstond ten gevolge van cên"loos brand-alarm. Drie kinderen, twee mannen en twee vrouwen werden onder de voet gelo pen, toen het publiek zich naar de uit gangen verdrong. Verschillende per sonen braken hun benen en liepen in wendige verwondingen op doordat zij van het balkon naar beneden waren De politie in Mexico-City deelde mede dat bjj de Kerstviering in de hoofdstad minstens 14 personen wer den gedood. De meeste persoonlijke ongevallen werden veroorzaakt door verkeersongelukken. George Stam naar Rotterdam. Benoemd zijn tot directeur van het Rotterdams Toonkunst Conservato rium George Stam en tot directeur va.n de Toonkunst Muziekscholen Gert van der Steen, die tevens fun geert als plaatsvervangend directeur van het conservatorium. George Stam was tot dusver directeur van het Amsterdams conservatorium. VOOR VEILIG VERKEER Beschermde oversteekplaatsen Het voetgangerevraagstuk zal vermoedelijk reeds in het voorjaar 1956 wettelijk geregeld worden, zo deelt de A.N.W.B. mee. De minister van verkeer en waterstaat heeft onlangs de te verwachten regelingen op dit gebied ter publicatie vrijgegeven. De meeste essentiële der thans te ver wachten regelingen komen in het kort neer op het volgende: 1. De zogenaamde „beschermde" voetgangersoversteekplaats Is als „zebra" uitgevoerd en voorzien van palen met oranje bollen, voorzien van een knipperlicht. 2. Indien dergelijke oversteekplaatsen by een door verkeerslichten ge regeld kruispunt zyn gelegen, zullen, zo lang de verkeerslichten werken, de knipperlichten en de oranje bollen buiten werking zyn, om verwar ring te voorkomen. 3. Er kunnen ook afzonderlijke lichtsignalen voor voetgangers wor den gebezigd, waarbij groen licht betekent dat men kan oversteken, en rood licht dat men dit niet mag doen. 4. Bestuurders van voertuigen en trams dienen een beschermde voet gangersoversteekplaats met matige snelheid te naderen, teneinde zo no dig er voor te kunnen stoppen. 5. Het voorbijrijden van voertui gen en trams, die stilstaan voor een voetgangersoversteekplaats, i s ver boden. 6. Het oprijden en kruisen van een voetgangersoversteekplaats mag slechts zo geschieden, dat de voet ganger, die zich op de „zebra" be vindt niet ontoelaatbaar ge hinderd wordt. 7. Op „geregelde" kruispunten mag het rechts- en links-afslaan, waarbij dus een voetgangerstroom wordt 'gekruist, slechts zodanig ge schieden, dat de voetganger niet in gevaar wordt gebracht. 8. Voor begrafenisstoeten, militai re colonnes, politie en brandweer zijn uitzonderingsbepalingen. 9. Het parkeren binnen vijf meter afstand van een voetgangersover steekplaats is verboden. Links houden 10. het gebruik van de weg door voetgangers (art. 40 W. v. R.) is nauwkeuriger omschreven. Onder meer is het links houden op verharde, voor het verkeer met motorrijtuigen openstaande wegen waarlangs geen voetpaden zijn, verplicht gesteld. 11. Binnen een afstand van 50 me ter van een „beschermde" voetgan gersoversteekplaats, dient de voet ganger van de voetgangersover steekplaats gebruik te maken. 12. Een beschermde voetgangers oversteekplaats mag slechts worden betreden, indien een voertuig of tram zich nog op zodanige afstand bevindt, dat het redelijkerwijs is aan te nemen, dat binnen die afstand ge stopt kan worden. 13. Een beschermde oversteek plaats mag niet meer worden be treden, indien 12 of meer voertuigen, waaronder fietsen, voor de over steekplaats stilstaan. 14. Op „geregelde" kruispunten dienen dc overstekende voetgangers zich aan de regeling van de ver keerslichten of van de verkeersre gelaar te houden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1955 | | pagina 7