PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Mr. Luns niet optimistisch over
gesprek met Indonesië in Genève
West Zeeuwsch-Vlaams wegennet
reeds aanzienlijk verbeterd
BILT
DRIE DODEN BIJ BOTSING OP
RIJKSWEG 't GOOI
00K OPGELAPTE TANKS UIT
ANTWERPEN NAAR ISRAËL
DE
VERWACHT...
198e Jaargang-No. 301
Dagblad uitgave van de firma
Provinciale Zeeuwse Courant
Directie: F. van de Velde en F. B.
den Boer. Adjunct: W. de Pagter.
Hoofdredacteur: W. Leertouwer.
Adj.-Hoofdred.: G. A. de Kok,
ABONNEMENTSPRIJS 47 cent per
week; 5.85 p kw.; fr. p. p. 6.10
per kw. Losse nummers 10 cent.
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Vrijdag 23 Dec. 1955
ADVERTENTIEPRIJS 25 cent per
mm. Minimum p. advertentie 4.—.
Ing. mededelingen driemaal tarief.
Kleine advertenties (max 8 regels)
23 cent per regel met een minimum
van l.—„Brieven of adres
Bureau v. d. Blad" 25 cent meer.
Giro No. 359300 P.Z.C.. Middelburg.
Bur. Vllsslngen, Walstr. 58—60, telef. 2355 4 lijnen (b.g.g. 2861 of 304); Middelburg, Markt 51, telef. 3841; Goes, Lange Vorststr. 63, telef. 2475 (b.g.g. 2228): Oostburg. Flnlandstraat 2, telef. 16; Terneuzen. Brouwei Ustiaai 2. Zierikzee N Bngeidstraat 24. "teLef. 2
BUITENLANDSE ZAKEN IN TWEEDE KAMER
Uitnodiging aanvaard terwille
van goede betrekkingen
(Van onze parlementaire redacteur)
De minister zonder portefeuille, verbonden aan het departement van bui
tenlandse zaken, mr. Luns, heeft Donderdagmiddag by de beantwoording
van de debatten over de begroting van buitenlandse zaken voor 1956 onom
wonden verklaard, dat er geen enkele vrees behoeft te bestaan dat Neder
land ten opzichte van Indonesië zal afglyden en dat het zich bereid zal to
nen met de delegatie van Indonesische ministers over de souverelniteit van
Nleuw-Gulnea te spreken. Er was ln de Kamer twyfel gerezen aan de op
portuniteit van de besprekingen op ministerieel niveau. De bewindsman be
greep deze twyfel en zeide, dat onderhandeld wordt omdat Nederland zyn
doelstelling wenst na te komen die Inhoudt dat met Indonesië goede betrek
kingen behoren te bestaan en dat daarom niet het verzoek van de Indo-
nisische regering kon worden afgewezen om besprekingen te openen over
verbetering van deze betrekkingen, 's Avonds merkte hij op, met een aan
tal afgevaardigden niet optimistisch gestemd te zijn over de afloop van
de conferentie met de Indonesische ministers, maar hy gaf de hoop niet op.
Door de Indonesische delegatie is er
sterk op aangedrongen de besprekin
gen voor een deel in Genève te voe-
Monumenten
yn ons goede Nederland zijn nogal
I wat gebouwen, die als monumen-
ten of monumentjes in stand ge=
den worden voor het nageslacht.
Daaronder zijn boerderijen, molens
én soms halve of hele buurten, die
onder toezicht zijn gezet van het
ónderwijsministerie.
Nu lopen over de vraag of er veel
of weinig oude bouwsels en typische
straathoekjes voor het nageslacht
bewaard moeten blijven, de menin
gen vrij sterk uiteen. Er, zijn men
sen, die zeggen dat alles op deze
aarde zijn bestemde tijd heeft en dat
ook oude gebouwen en liefelijke
straathoekjes moeten verdwijnen.
Men moet in dat verdwijningsproces
niet al te veel ingrijpen, want dan
gaat men in tegen het wezen der din
gen.
Anderen menen, dat door de oude
gebouwen enz. het voorgeslacht
nog tot ons spreekt in een taal
van. schoonheid èn daadkracht. Zij.
Willen tot lering van ons volk de
erfstukken van het voorgeslacht
piëteitvol bewaren.
Wanneer men een keuze wil doen
uit deze beide standpunten, dan is
er nog een derde mogelijkheid. Die
mogelijkheid is deze, dat oude ge
bouwen, molens enz. slechts in stand
gehouden worden als er gelden voor
het onderhoud beschikbaar zijn en de
instandhouding ook economisch ver
antwoord is (vreemdelingenverkeer!)
Over deze laatste mogelijkheid
heeft het Landbouwschap nu
dezer dagen bij de Tweede Ka
mer een ontwerp Monumentenzorg
ingediend.
Er is thans een voorlopige rege
ling, waarbij ongeveer 350 boerde
rijen en 375 molens als monumenten
zijn aangeduid! Dit betekent, dat de
eigenaars dezer gebouwen niets met
hun eigendom kunnen doen als de
minister van onderwijs niet tevoren
zijn goedkeuring daarvoor geeft.
Bovendien kan de minister de eige
naars gelasten bepaalde werken uit
te voeren en beveiligingsmaatrege
len te nemen en een deel van die
kosten voor rekening van de eige
naars laten, als naar de mening van
de minister de eigenaar voldoende
financieel draagkrachtig zijn.
Het Landbouwschap heeft be
zwaar daartegen. Het wenst,
dat niet alleen de minister van
onderwijs zeggenschap krijgt over
monumentale gebouwen op het plat
teland, maar dat ook de ministers
van landbouw en economische zaken
een woordje meespreken. Het gaat
bij deze monumenten niet alleen om
de Schoonheid van het verleden,
maar ook om de economische belan
gen van het heden!
Het landbouwschap wil voorts, dat
er een regeling komt, welke aan
eigenaars van monumenten de gele
genheid geeft hun bezit aan de staat
over te dragen, wanneer de lasten
voor de instandhouding te knellend
worden.
Dat klinkt alleszins redelijk en
het houdt tegelijk een waar
schuwing in. Het onderhouden
en restaureren van oude gebouwen
is een kostbare zaak. Wanneer men
een oud gebouw alleen maar in stand
wil houden omdat het oud is, of een
molen alleen maar omdat het een
molen is, dan komt men voor veel te
grote uitgaven te staan.
Er zal sterke beperking toegepast
moeten worden wil men niet op het
nageslacht lasten leggen, welke voor
dat nageslacht niet' te dragen zijn.
Alleen de zeer bijzondere gebou
wen verdienen in stand gehouden te
worden.
En laat men toch vooral de moed
hebben om een oud boerderijtje of
een molen ook als „bedrijf" te be
kijken en na te gaan of zo'n bedrijfs
gebouw in deze tijd nog wel meekan.
Want gerestaureerde boerderijen,
die geen boerderij meer zijn en oude
molens, die niet meer draaien, zijn
doodse dingen.
Het gevaar is zo groot, dat ze niet
meer aantrekkelijk zijn en niet meer
spreken tot het nageslacht, dat ze
grafstenen worden van ee.n voorbije
tijd. Het kan toch niet de bedoeling
zijn van onze monumenten-:beschef-
mers om daarvoor grote sommen te
offeren!
ren. Nederland had daartegen geen
principiële bezwaren, doch wel Is aan
de Indonesische regering medegedeeld
dat de verplaatsing van de conferen
tie naar Genève op practische moei
lijkheden kan stuiten, aangezien een
langdurige afwezigheid van enige mi
nisters uit Nederland onmogelijk ge
acht moet worden. Het Nederlands
gezag op Nieuw-Guinea blijft de jure
en de facto bij Nederland, zo verze
kerde de minister. Daarover kan met
Indonesië niet gesproken worden.
Diep teleurstellend noemde de be
windsman de houding van Amerika
inzake de kwestie Nieuw-Guinea. Zo
als bekend is onlangs een bericht
verspreid, dat Indonesië bereid zou
zijn om de zaak Nieu>/-Guinea enige
jaren te laten rusten, indien daarte
genover aan Indonesië zou worden
toegestaan, met Nieuw-Guinea handel
te drijven, er onderwijsinstellingen
te openen enz. Aan de Nederlandse
regering is daarover niets bekend, zo
zeide minister Luns.
Eventuele desiderata van Indonesië
zullen zeer scherp getoetst worden
aan het principe, dat de souvereini-
teit van Nieuw-Guinea aan Neder
land behoort. Ten overvloede zeide
minister Luns, dat hy aan zyn Indo
nesische collega overduidelijk te ken
nen had gegeven, welke gevoelens de
Nederlandse regering, de volksverte
genwoordiging en het Nederlandse
volk ten aanzien van Nieuw-Guinea
koesteren.
Wat overigens onze verhouding tot
Indonesië betreft, deelde minister
Luns' mede, dat hij verwachtte, dat 't
rapport betreffende de sanering van
de Indonesische pensioenen in Janu
ari 1956 gereed zal komen. De ver
plichtingen, die Indonesië heeft ten
opzichte van de voormalige militairen
en ambtenaren in Indonesië, is het in
het algemeen wel nagekomen en daar
om bestond er voor de bewindsman
geen aanleiding om de-overdracht van
deze verplichtingen aan Nederland te
bevorderen. Wel heeft Indonesië her
haaldelijk transfer-overeenkomsten
ten aanzien van bezittingen van ge-
repatrieerden geschonden. Protesten
daartegen hebben geen resultaat op
geleverd.
De bewindsman stemde in met de
lof, die door de heer Goedhart (P.
v.d.A.) was toegezwaaid aan mr.
Bouman en zijn echtgenote voor
het vele en moeilijke werk, dat zij
hebben verricht bij de verdediging
van Jungschlager. Hij was het
niet eens met de critiek van de
heer Goedhart op het Hoge Com
missariaat. Het Hoge Commissa
riaat heeft zeer veel voor de arre
stanten en voor anderen gedaan.
Mr. Luns had gegronde hoop, dat
binnen zeer korte tijd een Neder
landse advocaat in Djakarta aan
wezig zal zijn voor rechtskundige
bijstand aan de Nederlandse arre
stanten.
De minister betreurde het ten zeer
ste, dat de gang van zaken met Am-
bon geheel anders is geweest dan op
grond van de R.T.C.-overeenkomst
verwacht mocht worden. Over het
zelfbeschikkingsrecht voor de Zuid-
Molukken heeft geen verschil van
mening tussen de regering en het
parlement bestaan. Wel bestaat dit
over de mogelijkheid om dit zelfbe- I
schikkingsrecht thans te bevorderen j
of af te dwingen. De minister zag
gëen mogelijkheid en verwachtte er
geen nut van, om de zaak Ambon op
de huidige conferentie ter sprake te
brengen.
TRAGEDIE OP ONVERLICHTE PLAATS
De beruchte Rijksweg nr 1 in het
Gooi heeft gisteren drie slachtoffers
geëist. Omstreeks half zeven Don
derdagavond staken twee bejaarde
dames bij de Karnemelksloot onder
Naar den de Ryksweg over om zich
naar de vesting te begeven. Doordat
am ko-
36-jarige
stuurder van een uit
mende personenauto, de
W. M. B. uit Blaricum, d(
laat. Hij kon een aanrijding niet voor
komen.
Beide dames, de 79-jarige mevrouw
De B.Van de B., en de 69-jarige
weduwe Van D.O. uit Naarden,
werden een eind meegesleurd. Een
tweede auto, eveneens uit de richting
Amsterdam komend, kon niet tijdig
remmen en reed over een der slacht
offers. Vóór hulp kon worden gebo
den waren de dames reeds overleden.
De bestuurder van de auto, die de
aanrijding veroorzaakte, stapte uit
zijn wagen teneinde 't uit .beide rich
tingen naderende verkeer met
zwaaien te waarschuwen, en verde
re ongelukken te voorkomen. Op dat
moment kwam uit de richting van de
hoofdstad met gedimde lichten een
derde auto, bestuurd door 'de Engel
piloot van de.K.L.M. J. L. B. Deze
zag plotseling een donkere figuur op
de weg. Hij kon deze niet meer ont
wijken. De Blaricummer kwam op de
motorkap terecht en werd met.kracht
tegen het wegdek geslagen, zodat de
dood onmiddellijk intrad.
Deze foto uit Bonn toont Valerian A.
Zorin, de nieuwe Russische ambas
sadeur in de Westduitse Bondsrepu
bliek, met zijn vrouw (midden) na
hun aankomst op het W ahn-vliegveld
bij Bonn, waar zij werden begroet
door de Duitse legatieraad Erika Pap-
pritz, waarnemend chef de protocol
rechts
De stoffelijke resten van de slacht
offers zijn naar het Diaco.nessenzie-
kenhuis in Naarden overgebracht.
In Roosendaal heeft Koningin Juliana
een vaandel uitgereikt aan het korps
commandotroepen. Foto links: H.M.
draagt het vaandel over aan de com
mandant van het K.G.T., luitenant
kolonel P. de Bruin. Foto rechts: na
de vaandeluitreiking begaf de lands
vrouwe zich naar het raadhuis van
Roosendaal.
|UIIIIIIIIIUIIIIIIII!I!IIIIII!IIIII!IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIH
1 Redacteuren vieren g
Kerstfeest. f§
Teneinde de redacteuren en
H medewerkers van de P.Z.C. de H
gelegenheid te geven 't Kerst-
feest in de huiselijke kring te
vieren, zullen tijdens de Kerst-
dagen geen verslagen worden m
gemaakt van vergaderingen
enz. Mochten besturen van or-
ganisaties toch prijs stellen op |f
de publicatie van een vergade-
ringsverslag, dan worden ze
hierbij uitgenodigd zelf een m
beknopt overzicht in te zenden.
lllllllllllllljlllt
Von Brentano naar
Nederland
Officieel is in Bonn bekendge
maakt dat de Westduitse minister
van buitenlandse zaken Heinrich von
Brentano in het begin van het nieu
we jaar voor besprekingen met de
Nederlandse regering naar Den Haag
zal komen.
Waarschijnlijk zal Von Brentano
in de naaste toekomst bok een be
zoek aan Kopenhagen brengen.
FORTUINEN VERDIEND MET SCHROOT
Verscheping gebeurde via
Rotterdam
Het R.K blad „La Libre Belgique'
schreef Donderdagmorgen met be
trekking tot de verscheping van
tanks uit de Antwerpse haven naar
Egypte, uit betrouwbare bron nog te
hebben vernomen dat het Egyptische
schip, dat Woensdagmorgen de haven
van Antwerpen verliet met bestem
ming Alexandrië, niet 15, zoals oor
spronkelijk was gemeld, doch 51
tanks van het type Valentine i
boord had.
Tn totaal, zo ging 't blad voort, werden
359 uit Engelse legervoorraden
komsttge tanks in België geïmpor
teerd onder de benaming „scraptrac-
tors".
In de Engelse uitvoervergunning
was vermeldt dat de tanks in Enge
land ontdaan waren van de typisch
militaire Uitrusting. Slechts enkele
tanks waren nog in het bezit van hun
kanon.
Van de 359 Ingevoerde tanks kon
den er door het gebruik van eikaars
onderdelen 151 marsvaardig gemaakt
worden te Antwerpen. Deze werden
tezamen met een groot aantal reser
vestukken en onderdelen aan Egypte
verkocht. Er is geen enkele nieuwe
motor in de tanks geplaatst, doch de
oude motoren werden gereviseerd.
UITGEBREID PROGRAMMA STAAT NOG TE WACHTEN
Verbinding Hoofdplaat-Breskens
zal spoedig aanbesteed worden
Sinds het einde van de tweede wereldoorlog heeft het verkeerswegennet
in West-Zeeuwsch-Vlaanderen reeds een ingrijpende verandering onder
gaan. Met name vanaf 1947 wordt in dit gewest hard gewerkt om de ver
bindingsaders met Belgisch-Vlaanderen grondig te verbeteren. Maar ook
aan de verbinding met Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen wordt momenteel grote
aandacht geschonken. Uit dit alles blykt wel, dat zowel Rijks- als Provin
ciale Waterstaat begrijpen, hoe ondanks de financiële moeilijkheden toch
aan de eisen van het moderne snelverkeer voldaan zal moeten worden. Jnist
doordat de intensiteit van het verkeer de laatste jaren met sprongen voor
uit gegaan is, werd het nypend gebrek aan goede verbindingen sterker ge
voeld dan ooit!
Hoewel reeds veel verbeteringen tot stand zijn gekomen, is er een nog
groter programma, dat op uitvoering wacht. Men heeft in West-Zeeuwsch-
Vlaanderen echter begrip voor de moeilijkheden, waarmede Ryks- en Pro
vinciale Waterstaat te kampen hebben. Van alle zijden uit men zyn tevre
denheid over de wyzë, waarop beide diensten de belangen van dit gewest
behartigen. En al zyn er dan nog vele wensen, niettemin kan geconsta
teerd worden, dat reeds veel bereikt werd.
De oorlogshandelingen hebben de
noodzaak om het wegennet te verbe
teren ten zeerste bespoedigd. Nadat
reeds enkele provisorische herstel
lingen waren aangebracht, is in
1947 de eerste hand gelegd aan het
volledig herstel. De moeilijkheden
waren groot, maar het begin was er!
De kwaliteit van de rijksweg
BreskensSchoondijkeOost
burgDraaibrug, met splitsin
gen naar Sluis en naar Aarden-
fourg—-Belglschë grens, is over
het algemeen goed te noemen.
Momenteel wordt de laatste hand
gelegd aan de verbinding Bres
kens— Schoondijke, waar boven
dien een tweezijdig rijwielpad
wordt aangebracht.
Reeds eerder ondergingen de ge
deelten Oostburg—Schoondijke, waar
een asphaltweg aangelegd werd.
Oostburg Aarden burg, en Draai
brugSluis een betonweg een
urgente oppervlaktebehandeling. De
ongeveer 26 km - lange rijksweg is
gemiddeld op een breedte van zes
Oostburg zijn zelfs nog iets breder.
Het zou echter wenselijk zijn om
onder meer de verbindingen Oost
burgDraaibrug en Draaibrug
Aardenburg van een rijwielpad te
voorzien.
Provinciaal wegenplan.
Eén der belangrijkste doorgangs
wegen voor wat het touristenver-
keer betreft, is de Provinciale weg
BuitenlustGroedeNieuwvliet
PotjesSluis naar het Belgische
kustgebied, voor het doorgaand ver
keer naar Vlissïngen en verder pre
fereren vooral onze Zuiderburen de
ze verbinding, omdat de weg groten
deels langs de kust voert. Reeds voor
dé oorlog was het grondwerk voor
de verbetering grotendeels gereed
gekomen, maar tijdens de laatste
oorlogsjaren moest het werk stop
gezet worden.
Dit jaar zijn echter de belangrijk
ste herbestratingen gereedgekomen.
Verbetering behoeft hier het gedeel
te vanaf de splitsing rijksweg—
Buitenlust naar Nieuwvliet, waarbij
tevens een rijwielpad aangelegd zal
moeten worden. Een belangrijke stap
in de goede richting betekende de
aanleg van de traverse door Groede.
In behoorlijke toestand bevindt zich
de weg OostburgZuidzandeCad-
zand. In September van dit jaar
werd de nieuwe ringdijk Cadzand
naar Cadzand-Bad opgeleverd, die
in 1954 klaargekomen was. Verder
verdient hier nog de aandacht het
drie km lange rijwielpad van IJzen-
dijke naar de grens.
Het ontwerp voor de weg
IJzendijkeBiervliet is gereed.
Aansluitend hierop is dit jaar
voor de verbinding met Oostelijk
Zeenwsch-Vlaanderen de verbin
ding BiervlietHoek aanbesteed.
Het betreft hier een nieuwe aan
leg, vernieuwing van slechte ge
deelten en het aanbrengen van
een duiker. De verbinding Oost-
West zal hierdoor belangrijk ver
kort worden.
Van het ongeveer 9ü km lange ter-
La Libre Belgique schreef ook, dat
een aantal tanks van het type
Centurion, tientallen auto's met
rupsbanden, lichte tanks en zgn.
halftracks alsmede ander militair
materiaal de laatste dagen te Ant
werpen werden ingeladen onder
allerlei fantasienamen met bestem
ming Rotterdam. Van hier werden
zij, aldus het blad, niet naar
Egypte, doch naar Israël ver
scheept. Deze transacties werden
verwezenlijkt door een Engelse
firma in samenwerking met een
Belgische onderneming, welke een
andere is dan die welke in de ver
scheping naar Egypte bemiddelde.
Het vertrek van het Egyptische
schip met zijn lading van tanks kan
volgens United Press het einde In
luiden van de lucratieve handel der
afgelopen negen maanden, een han
del die aan Belgische en Britse han
delaars in „schroot" fortuinen heeft
opgeleverd Enkele dagen geleden
heeft zoals bekend, de Britse rege
ring ingegrepen.
gcmiuuciu up ecu uieeuue van iseü i
tot zeven meter gebracht. De traver- tiaire wegennet is tot dusver een
ses in Breskens, Schoondijke enj
.(Vervolg op pag. 8).
Januari: Delta-overleg
met Belgische regering
(Van onze parlementaire
redacteur)
Minister Luns sprak gister-
avond in de Tweede Kamer de
verwachting uit, dat in Januari
de advïèzen van de Belgische
regering over de waterwegen-
M kwestie en het Deltaplan ont-
vangen zullen worden. Om-
ee streeks 12 Januari hoopte de be-
s windsman minister Spaak van
H België er over te spreken.
Kamerleden hadden gevraagd
wat voor West-Brabant wordt
gedaan als een Belgische reactie
M uitblijft. De minister antwoord-
de, dat Nederland dan zelf zal
moeten overwegen, wat het ten ee
ee aanzien van Westelijk Noord-
ee Brabant behoort te doen. Het
ee Deltaplan en de kanalenkwestie
H zijn niet noodzakelijk met elk-
e§ aar verbonden. Het verband is
ee echter wel duidelijk aanwijs-
baar.
^iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinniiiiiiiiï
In Kerstdrukte:
extra treinen
Op Dinsdagochtend 27 December
aanstaande bestaat in' de eerste uren
na zeven uur de kans. dat niet in al
le treinen voldoende plaats zal zijn.
In die uren moeten namelijk de mi
litairen, die met Kerstverlof zijn ge
weest, per trein naar hun garnizoe
nen worden teruggevoerd. Overigens
zullen op 24. 26 en 27 December aan
staande voor het burgervervoer tal
rijke extra treinen rijden.
De dienstregeling van een aantal
dezer treinen is in de reisgids van de
Nederlandse Spoorwegen tussen vet
te lijnen opgenomen, de overige trei
nen rrjden als voor- of volgtreinen
kort voor of na treinen van de ge
wone dienstregeling.
ZACHTE LUCHT IN AANTOCHT
Veel bewolking met nu en dan wat
regen. Matige tot krachtige, later
langs de kust mogelijk harde wind
tussen Zuid en Zuidwest. Stijging van
de temperatuur.
ZON EN MAAN.
24 December
Zon op 8.49 onder 16.34
Maan op 12.55 onder 2.57