PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Mr. Luns niet optimistisch over gesprek met Indonesië in Genève West Zeeuwsch-Vlaams wegennet reeds aanzienlijk verbeterd BILT DRIE DODEN BIJ BOTSING OP RIJKSWEG 't GOOI 00K OPGELAPTE TANKS UIT ANTWERPEN NAAR ISRAËL DE VERWACHT... 198e Jaargang-No. 301 Dagblad uitgave van de firma Provinciale Zeeuwse Courant Directie: F. van de Velde en F. B. den Boer. Adjunct: W. de Pagter. Hoofdredacteur: W. Leertouwer. Adj.-Hoofdred.: G. A. de Kok, ABONNEMENTSPRIJS 47 cent per week; 5.85 p kw.; fr. p. p. 6.10 per kw. Losse nummers 10 cent. WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Vrijdag 23 Dec. 1955 ADVERTENTIEPRIJS 25 cent per mm. Minimum p. advertentie 4.—. Ing. mededelingen driemaal tarief. Kleine advertenties (max 8 regels) 23 cent per regel met een minimum van l.—„Brieven of adres Bureau v. d. Blad" 25 cent meer. Giro No. 359300 P.Z.C.. Middelburg. Bur. Vllsslngen, Walstr. 58—60, telef. 2355 4 lijnen (b.g.g. 2861 of 304); Middelburg, Markt 51, telef. 3841; Goes, Lange Vorststr. 63, telef. 2475 (b.g.g. 2228): Oostburg. Flnlandstraat 2, telef. 16; Terneuzen. Brouwei Ustiaai 2. Zierikzee N Bngeidstraat 24. "teLef. 2 BUITENLANDSE ZAKEN IN TWEEDE KAMER Uitnodiging aanvaard terwille van goede betrekkingen (Van onze parlementaire redacteur) De minister zonder portefeuille, verbonden aan het departement van bui tenlandse zaken, mr. Luns, heeft Donderdagmiddag by de beantwoording van de debatten over de begroting van buitenlandse zaken voor 1956 onom wonden verklaard, dat er geen enkele vrees behoeft te bestaan dat Neder land ten opzichte van Indonesië zal afglyden en dat het zich bereid zal to nen met de delegatie van Indonesische ministers over de souverelniteit van Nleuw-Gulnea te spreken. Er was ln de Kamer twyfel gerezen aan de op portuniteit van de besprekingen op ministerieel niveau. De bewindsman be greep deze twyfel en zeide, dat onderhandeld wordt omdat Nederland zyn doelstelling wenst na te komen die Inhoudt dat met Indonesië goede betrek kingen behoren te bestaan en dat daarom niet het verzoek van de Indo- nisische regering kon worden afgewezen om besprekingen te openen over verbetering van deze betrekkingen, 's Avonds merkte hij op, met een aan tal afgevaardigden niet optimistisch gestemd te zijn over de afloop van de conferentie met de Indonesische ministers, maar hy gaf de hoop niet op. Door de Indonesische delegatie is er sterk op aangedrongen de besprekin gen voor een deel in Genève te voe- Monumenten yn ons goede Nederland zijn nogal I wat gebouwen, die als monumen- ten of monumentjes in stand ge= den worden voor het nageslacht. Daaronder zijn boerderijen, molens én soms halve of hele buurten, die onder toezicht zijn gezet van het ónderwijsministerie. Nu lopen over de vraag of er veel of weinig oude bouwsels en typische straathoekjes voor het nageslacht bewaard moeten blijven, de menin gen vrij sterk uiteen. Er, zijn men sen, die zeggen dat alles op deze aarde zijn bestemde tijd heeft en dat ook oude gebouwen en liefelijke straathoekjes moeten verdwijnen. Men moet in dat verdwijningsproces niet al te veel ingrijpen, want dan gaat men in tegen het wezen der din gen. Anderen menen, dat door de oude gebouwen enz. het voorgeslacht nog tot ons spreekt in een taal van. schoonheid èn daadkracht. Zij. Willen tot lering van ons volk de erfstukken van het voorgeslacht piëteitvol bewaren. Wanneer men een keuze wil doen uit deze beide standpunten, dan is er nog een derde mogelijkheid. Die mogelijkheid is deze, dat oude ge bouwen, molens enz. slechts in stand gehouden worden als er gelden voor het onderhoud beschikbaar zijn en de instandhouding ook economisch ver antwoord is (vreemdelingenverkeer!) Over deze laatste mogelijkheid heeft het Landbouwschap nu dezer dagen bij de Tweede Ka mer een ontwerp Monumentenzorg ingediend. Er is thans een voorlopige rege ling, waarbij ongeveer 350 boerde rijen en 375 molens als monumenten zijn aangeduid! Dit betekent, dat de eigenaars dezer gebouwen niets met hun eigendom kunnen doen als de minister van onderwijs niet tevoren zijn goedkeuring daarvoor geeft. Bovendien kan de minister de eige naars gelasten bepaalde werken uit te voeren en beveiligingsmaatrege len te nemen en een deel van die kosten voor rekening van de eige naars laten, als naar de mening van de minister de eigenaar voldoende financieel draagkrachtig zijn. Het Landbouwschap heeft be zwaar daartegen. Het wenst, dat niet alleen de minister van onderwijs zeggenschap krijgt over monumentale gebouwen op het plat teland, maar dat ook de ministers van landbouw en economische zaken een woordje meespreken. Het gaat bij deze monumenten niet alleen om de Schoonheid van het verleden, maar ook om de economische belan gen van het heden! Het landbouwschap wil voorts, dat er een regeling komt, welke aan eigenaars van monumenten de gele genheid geeft hun bezit aan de staat over te dragen, wanneer de lasten voor de instandhouding te knellend worden. Dat klinkt alleszins redelijk en het houdt tegelijk een waar schuwing in. Het onderhouden en restaureren van oude gebouwen is een kostbare zaak. Wanneer men een oud gebouw alleen maar in stand wil houden omdat het oud is, of een molen alleen maar omdat het een molen is, dan komt men voor veel te grote uitgaven te staan. Er zal sterke beperking toegepast moeten worden wil men niet op het nageslacht lasten leggen, welke voor dat nageslacht niet' te dragen zijn. Alleen de zeer bijzondere gebou wen verdienen in stand gehouden te worden. En laat men toch vooral de moed hebben om een oud boerderijtje of een molen ook als „bedrijf" te be kijken en na te gaan of zo'n bedrijfs gebouw in deze tijd nog wel meekan. Want gerestaureerde boerderijen, die geen boerderij meer zijn en oude molens, die niet meer draaien, zijn doodse dingen. Het gevaar is zo groot, dat ze niet meer aantrekkelijk zijn en niet meer spreken tot het nageslacht, dat ze grafstenen worden van ee.n voorbije tijd. Het kan toch niet de bedoeling zijn van onze monumenten-:beschef- mers om daarvoor grote sommen te offeren! ren. Nederland had daartegen geen principiële bezwaren, doch wel Is aan de Indonesische regering medegedeeld dat de verplaatsing van de conferen tie naar Genève op practische moei lijkheden kan stuiten, aangezien een langdurige afwezigheid van enige mi nisters uit Nederland onmogelijk ge acht moet worden. Het Nederlands gezag op Nieuw-Guinea blijft de jure en de facto bij Nederland, zo verze kerde de minister. Daarover kan met Indonesië niet gesproken worden. Diep teleurstellend noemde de be windsman de houding van Amerika inzake de kwestie Nieuw-Guinea. Zo als bekend is onlangs een bericht verspreid, dat Indonesië bereid zou zijn om de zaak Nieu>/-Guinea enige jaren te laten rusten, indien daarte genover aan Indonesië zou worden toegestaan, met Nieuw-Guinea handel te drijven, er onderwijsinstellingen te openen enz. Aan de Nederlandse regering is daarover niets bekend, zo zeide minister Luns. Eventuele desiderata van Indonesië zullen zeer scherp getoetst worden aan het principe, dat de souvereini- teit van Nieuw-Guinea aan Neder land behoort. Ten overvloede zeide minister Luns, dat hy aan zyn Indo nesische collega overduidelijk te ken nen had gegeven, welke gevoelens de Nederlandse regering, de volksverte genwoordiging en het Nederlandse volk ten aanzien van Nieuw-Guinea koesteren. Wat overigens onze verhouding tot Indonesië betreft, deelde minister Luns' mede, dat hij verwachtte, dat 't rapport betreffende de sanering van de Indonesische pensioenen in Janu ari 1956 gereed zal komen. De ver plichtingen, die Indonesië heeft ten opzichte van de voormalige militairen en ambtenaren in Indonesië, is het in het algemeen wel nagekomen en daar om bestond er voor de bewindsman geen aanleiding om de-overdracht van deze verplichtingen aan Nederland te bevorderen. Wel heeft Indonesië her haaldelijk transfer-overeenkomsten ten aanzien van bezittingen van ge- repatrieerden geschonden. Protesten daartegen hebben geen resultaat op geleverd. De bewindsman stemde in met de lof, die door de heer Goedhart (P. v.d.A.) was toegezwaaid aan mr. Bouman en zijn echtgenote voor het vele en moeilijke werk, dat zij hebben verricht bij de verdediging van Jungschlager. Hij was het niet eens met de critiek van de heer Goedhart op het Hoge Com missariaat. Het Hoge Commissa riaat heeft zeer veel voor de arre stanten en voor anderen gedaan. Mr. Luns had gegronde hoop, dat binnen zeer korte tijd een Neder landse advocaat in Djakarta aan wezig zal zijn voor rechtskundige bijstand aan de Nederlandse arre stanten. De minister betreurde het ten zeer ste, dat de gang van zaken met Am- bon geheel anders is geweest dan op grond van de R.T.C.-overeenkomst verwacht mocht worden. Over het zelfbeschikkingsrecht voor de Zuid- Molukken heeft geen verschil van mening tussen de regering en het parlement bestaan. Wel bestaat dit over de mogelijkheid om dit zelfbe- I schikkingsrecht thans te bevorderen j of af te dwingen. De minister zag gëen mogelijkheid en verwachtte er geen nut van, om de zaak Ambon op de huidige conferentie ter sprake te brengen. TRAGEDIE OP ONVERLICHTE PLAATS De beruchte Rijksweg nr 1 in het Gooi heeft gisteren drie slachtoffers geëist. Omstreeks half zeven Don derdagavond staken twee bejaarde dames bij de Karnemelksloot onder Naar den de Ryksweg over om zich naar de vesting te begeven. Doordat am ko- 36-jarige stuurder van een uit mende personenauto, de W. M. B. uit Blaricum, d( laat. Hij kon een aanrijding niet voor komen. Beide dames, de 79-jarige mevrouw De B.Van de B., en de 69-jarige weduwe Van D.O. uit Naarden, werden een eind meegesleurd. Een tweede auto, eveneens uit de richting Amsterdam komend, kon niet tijdig remmen en reed over een der slacht offers. Vóór hulp kon worden gebo den waren de dames reeds overleden. De bestuurder van de auto, die de aanrijding veroorzaakte, stapte uit zijn wagen teneinde 't uit .beide rich tingen naderende verkeer met zwaaien te waarschuwen, en verde re ongelukken te voorkomen. Op dat moment kwam uit de richting van de hoofdstad met gedimde lichten een derde auto, bestuurd door 'de Engel piloot van de.K.L.M. J. L. B. Deze zag plotseling een donkere figuur op de weg. Hij kon deze niet meer ont wijken. De Blaricummer kwam op de motorkap terecht en werd met.kracht tegen het wegdek geslagen, zodat de dood onmiddellijk intrad. Deze foto uit Bonn toont Valerian A. Zorin, de nieuwe Russische ambas sadeur in de Westduitse Bondsrepu bliek, met zijn vrouw (midden) na hun aankomst op het W ahn-vliegveld bij Bonn, waar zij werden begroet door de Duitse legatieraad Erika Pap- pritz, waarnemend chef de protocol rechts De stoffelijke resten van de slacht offers zijn naar het Diaco.nessenzie- kenhuis in Naarden overgebracht. In Roosendaal heeft Koningin Juliana een vaandel uitgereikt aan het korps commandotroepen. Foto links: H.M. draagt het vaandel over aan de com mandant van het K.G.T., luitenant kolonel P. de Bruin. Foto rechts: na de vaandeluitreiking begaf de lands vrouwe zich naar het raadhuis van Roosendaal. |UIIIIIIIIIUIIIIIIII!I!IIIIII!IIIII!IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIH 1 Redacteuren vieren g Kerstfeest. f§ Teneinde de redacteuren en H medewerkers van de P.Z.C. de H gelegenheid te geven 't Kerst- feest in de huiselijke kring te vieren, zullen tijdens de Kerst- dagen geen verslagen worden m gemaakt van vergaderingen enz. Mochten besturen van or- ganisaties toch prijs stellen op |f de publicatie van een vergade- ringsverslag, dan worden ze hierbij uitgenodigd zelf een m beknopt overzicht in te zenden. lllllllllllllljlllt Von Brentano naar Nederland Officieel is in Bonn bekendge maakt dat de Westduitse minister van buitenlandse zaken Heinrich von Brentano in het begin van het nieu we jaar voor besprekingen met de Nederlandse regering naar Den Haag zal komen. Waarschijnlijk zal Von Brentano in de naaste toekomst bok een be zoek aan Kopenhagen brengen. FORTUINEN VERDIEND MET SCHROOT Verscheping gebeurde via Rotterdam Het R.K blad „La Libre Belgique' schreef Donderdagmorgen met be trekking tot de verscheping van tanks uit de Antwerpse haven naar Egypte, uit betrouwbare bron nog te hebben vernomen dat het Egyptische schip, dat Woensdagmorgen de haven van Antwerpen verliet met bestem ming Alexandrië, niet 15, zoals oor spronkelijk was gemeld, doch 51 tanks van het type Valentine i boord had. Tn totaal, zo ging 't blad voort, werden 359 uit Engelse legervoorraden komsttge tanks in België geïmpor teerd onder de benaming „scraptrac- tors". In de Engelse uitvoervergunning was vermeldt dat de tanks in Enge land ontdaan waren van de typisch militaire Uitrusting. Slechts enkele tanks waren nog in het bezit van hun kanon. Van de 359 Ingevoerde tanks kon den er door het gebruik van eikaars onderdelen 151 marsvaardig gemaakt worden te Antwerpen. Deze werden tezamen met een groot aantal reser vestukken en onderdelen aan Egypte verkocht. Er is geen enkele nieuwe motor in de tanks geplaatst, doch de oude motoren werden gereviseerd. UITGEBREID PROGRAMMA STAAT NOG TE WACHTEN Verbinding Hoofdplaat-Breskens zal spoedig aanbesteed worden Sinds het einde van de tweede wereldoorlog heeft het verkeerswegennet in West-Zeeuwsch-Vlaanderen reeds een ingrijpende verandering onder gaan. Met name vanaf 1947 wordt in dit gewest hard gewerkt om de ver bindingsaders met Belgisch-Vlaanderen grondig te verbeteren. Maar ook aan de verbinding met Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen wordt momenteel grote aandacht geschonken. Uit dit alles blykt wel, dat zowel Rijks- als Provin ciale Waterstaat begrijpen, hoe ondanks de financiële moeilijkheden toch aan de eisen van het moderne snelverkeer voldaan zal moeten worden. Jnist doordat de intensiteit van het verkeer de laatste jaren met sprongen voor uit gegaan is, werd het nypend gebrek aan goede verbindingen sterker ge voeld dan ooit! Hoewel reeds veel verbeteringen tot stand zijn gekomen, is er een nog groter programma, dat op uitvoering wacht. Men heeft in West-Zeeuwsch- Vlaanderen echter begrip voor de moeilijkheden, waarmede Ryks- en Pro vinciale Waterstaat te kampen hebben. Van alle zijden uit men zyn tevre denheid over de wyzë, waarop beide diensten de belangen van dit gewest behartigen. En al zyn er dan nog vele wensen, niettemin kan geconsta teerd worden, dat reeds veel bereikt werd. De oorlogshandelingen hebben de noodzaak om het wegennet te verbe teren ten zeerste bespoedigd. Nadat reeds enkele provisorische herstel lingen waren aangebracht, is in 1947 de eerste hand gelegd aan het volledig herstel. De moeilijkheden waren groot, maar het begin was er! De kwaliteit van de rijksweg BreskensSchoondijkeOost burgDraaibrug, met splitsin gen naar Sluis en naar Aarden- fourg—-Belglschë grens, is over het algemeen goed te noemen. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de verbinding Bres kens— Schoondijke, waar boven dien een tweezijdig rijwielpad wordt aangebracht. Reeds eerder ondergingen de ge deelten Oostburg—Schoondijke, waar een asphaltweg aangelegd werd. Oostburg Aarden burg, en Draai brugSluis een betonweg een urgente oppervlaktebehandeling. De ongeveer 26 km - lange rijksweg is gemiddeld op een breedte van zes Oostburg zijn zelfs nog iets breder. Het zou echter wenselijk zijn om onder meer de verbindingen Oost burgDraaibrug en Draaibrug Aardenburg van een rijwielpad te voorzien. Provinciaal wegenplan. Eén der belangrijkste doorgangs wegen voor wat het touristenver- keer betreft, is de Provinciale weg BuitenlustGroedeNieuwvliet PotjesSluis naar het Belgische kustgebied, voor het doorgaand ver keer naar Vlissïngen en verder pre fereren vooral onze Zuiderburen de ze verbinding, omdat de weg groten deels langs de kust voert. Reeds voor dé oorlog was het grondwerk voor de verbetering grotendeels gereed gekomen, maar tijdens de laatste oorlogsjaren moest het werk stop gezet worden. Dit jaar zijn echter de belangrijk ste herbestratingen gereedgekomen. Verbetering behoeft hier het gedeel te vanaf de splitsing rijksweg— Buitenlust naar Nieuwvliet, waarbij tevens een rijwielpad aangelegd zal moeten worden. Een belangrijke stap in de goede richting betekende de aanleg van de traverse door Groede. In behoorlijke toestand bevindt zich de weg OostburgZuidzandeCad- zand. In September van dit jaar werd de nieuwe ringdijk Cadzand naar Cadzand-Bad opgeleverd, die in 1954 klaargekomen was. Verder verdient hier nog de aandacht het drie km lange rijwielpad van IJzen- dijke naar de grens. Het ontwerp voor de weg IJzendijkeBiervliet is gereed. Aansluitend hierop is dit jaar voor de verbinding met Oostelijk Zeenwsch-Vlaanderen de verbin ding BiervlietHoek aanbesteed. Het betreft hier een nieuwe aan leg, vernieuwing van slechte ge deelten en het aanbrengen van een duiker. De verbinding Oost- West zal hierdoor belangrijk ver kort worden. Van het ongeveer 9ü km lange ter- La Libre Belgique schreef ook, dat een aantal tanks van het type Centurion, tientallen auto's met rupsbanden, lichte tanks en zgn. halftracks alsmede ander militair materiaal de laatste dagen te Ant werpen werden ingeladen onder allerlei fantasienamen met bestem ming Rotterdam. Van hier werden zij, aldus het blad, niet naar Egypte, doch naar Israël ver scheept. Deze transacties werden verwezenlijkt door een Engelse firma in samenwerking met een Belgische onderneming, welke een andere is dan die welke in de ver scheping naar Egypte bemiddelde. Het vertrek van het Egyptische schip met zijn lading van tanks kan volgens United Press het einde In luiden van de lucratieve handel der afgelopen negen maanden, een han del die aan Belgische en Britse han delaars in „schroot" fortuinen heeft opgeleverd Enkele dagen geleden heeft zoals bekend, de Britse rege ring ingegrepen. gcmiuuciu up ecu uieeuue van iseü i tot zeven meter gebracht. De traver- tiaire wegennet is tot dusver een ses in Breskens, Schoondijke enj .(Vervolg op pag. 8). Januari: Delta-overleg met Belgische regering (Van onze parlementaire redacteur) Minister Luns sprak gister- avond in de Tweede Kamer de verwachting uit, dat in Januari de advïèzen van de Belgische regering over de waterwegen- M kwestie en het Deltaplan ont- vangen zullen worden. Om- ee streeks 12 Januari hoopte de be- s windsman minister Spaak van H België er over te spreken. Kamerleden hadden gevraagd wat voor West-Brabant wordt gedaan als een Belgische reactie M uitblijft. De minister antwoord- de, dat Nederland dan zelf zal moeten overwegen, wat het ten ee ee aanzien van Westelijk Noord- ee Brabant behoort te doen. Het ee Deltaplan en de kanalenkwestie H zijn niet noodzakelijk met elk- e§ aar verbonden. Het verband is ee echter wel duidelijk aanwijs- baar. ^iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinniiiiiiiiï In Kerstdrukte: extra treinen Op Dinsdagochtend 27 December aanstaande bestaat in' de eerste uren na zeven uur de kans. dat niet in al le treinen voldoende plaats zal zijn. In die uren moeten namelijk de mi litairen, die met Kerstverlof zijn ge weest, per trein naar hun garnizoe nen worden teruggevoerd. Overigens zullen op 24. 26 en 27 December aan staande voor het burgervervoer tal rijke extra treinen rijden. De dienstregeling van een aantal dezer treinen is in de reisgids van de Nederlandse Spoorwegen tussen vet te lijnen opgenomen, de overige trei nen rrjden als voor- of volgtreinen kort voor of na treinen van de ge wone dienstregeling. ZACHTE LUCHT IN AANTOCHT Veel bewolking met nu en dan wat regen. Matige tot krachtige, later langs de kust mogelijk harde wind tussen Zuid en Zuidwest. Stijging van de temperatuur. ZON EN MAAN. 24 December Zon op 8.49 onder 16.34 Maan op 12.55 onder 2.57

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1955 | | pagina 1