BromfietserHollands
„Blokkenmaker no. 1"
KAPPIE EN DE SHOWBOAT
WENNEKER
KRACHT RODE LUCHTMACHT
NOOPT TOT WAAKZAAMHEID
MINIMUM VAARDIEPTE VAN
IJSSEL WORDT 2.60 METER
KÖUofi
ete BORST
VICKS
De ortverwachie erfenis
PROVINCIALE ZEEUWSE O OU RANT VRIJDAG 9 DECEMBER 1955
HET VERKEER VANDAAG (II)
Voetgangers zijn de dupe van de
hedendaagse verkeersmentaliteit
(Van een onzer redacteuren)
Het voorbeeld van welbegrepen
eigenbelang van de motorrijder uit
ons vorige artikel was niet willekeu
rig gekozen. Evenmin was het de
bedoeling, deze groep een pluim op
de valhelm te steken. Wij wilden er
slechts mee aantonen, dat een ge
voel van kwetsbaarheid tot groter
voorzichtigheid maant en dat daar
mee nauw het gedrag op de weg
samenhangt. En wij hebben daar
voor het voorbeeld van de motor
of scooter gekozen omdat deze aan
de ene kant de kwetsbaarheid van
de niet gecarrosseerde tweewieler
heeft, aan de andere kant echter
door zijn kracht en snelheid de do
delijkheid van een wapen.
Afdalend ln de reeks van vervoer
middelen komen we dan bij de brom
fietser. Hij ls even kwetsbaar als de
motorrijder maar gewoonlijk weet
hij het niet. Hij wandelde naar de
fietsenmaker, kocht een bromfiets
met een snelheid, die varieert van 40
tot 70 kilometer per uur en reed er
op weg. Zonder dat iemand hem ooit
op zijn lichamelijke en geestelijke ge
schiktheid had onderzocht ging hy
deelnemen aan het verkeer. Én daar
in geldt hij dan nu als „Brokkenma
ker No. 1".
Dat hij geen examen behoeft af te
leggen, is zijn schuld niet, dat heeft
de wet zo bepaald. Dat er lieden zijn,
die nu op bromfietsen de wegen on
veilig maken, doch ongetwijfeld bij de
huidige, gelukkig zeer strenge nor
men nooit een rij-examen tot een
goed einde zouden brengen, staat als
een paal boven water, maar ook dat
is een kwestie van wettelijke regelin
gen fout of goed.
Misschien heeft het probleem fiets
één kant minder, die van de recht
streekse dodelijkheid voor anderen.
Millioenen fietsers de verkeersre
gels bijbrengen is niet zo gemakke-
Maar wel moet de fietser, hoe
dan ook, worden bijgebracht, dat
hij er niet alleen is, dat hij zijn
hersens dient te gebruiken, dat
anderen op de weg en op de
trottoirs ook rechten hebben.
Hij moet leren inzien, dat het
niet aangaat met zijn gedrag het
gehele stadsverkeer te terrorise
ren, verkeerslichten te negeren,
voorrangsregels met voeten te
treden en indirect de oorzaak te
zijn van veel te veel ongevallen.
Door egoïsme of nonchalance heeft
hij al vele gezinnen in rouw gedom
peld, terwijl hij zelf als indirecte
oorzaak bngrijpbaar bleef.
Wie doet me wat
En dan tenslotte de auto's, het do
delijkste wapen in handen van egoïs
ten, onwetenden, van al die lieden,
wier mentaliteit niet deugt voor het
verkeer van vandaag. Een dodelijk
wapen, dat bovendien met betrekke
lijk weinig risico gehanteerd kan
worden: vier wielen, een moderne
stalen carrosserie, veiligheidsglas
Wie doet me wat
Ja, wie doet de automobilist wat,
als hij geen voorrang geeft, op een
voetganger afstuift, zijn richting
aanwijzer vergeet, snijdt, zijn portier
aan de wegzijde opent, zijn lichten
niet dimt, niet afremt bjj straathoe
ken, met wat borrels op achter het
stuur gaat zitten, zijn remmen niet
controleert, zoveel dingen uoet en zo
veel andere nalaat
Niemand immers zolang er niets
febeurt, zelfs de politie niet, want die
eeft haar handen méér dan vol aan
de gevolgen van een soortgelijk ge
drag, al die keren dat het net niet
goed afliep. Zo'n enkele keer loopt er
wel eens een automobilist tegen de
lamp, nog voordat er iets is gebeurd,
maar dat blijft uitzondering.
En dan is er de „vergeten" catego
rie, de voetgangers. Ze zijn de ver
drukten tot de dag, dat ze zelf
achter het stuur stappen. Dan kun
nen ze net zo erg worden als de rest.
We mogen echter gerust vaststellen,
dat het overgrote deel der voetgan
gers het wit vormen in een zwart
beeld.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen:
de onvoorzichtige voetgangers, die
ten hebben en een enkele maal ooi
door hun onvoorzichtigheid of him
onverwacht optreden een ernstig on-
feluk aan derden berokkenen. Er zijn
e hardleersen, die rustig op de weg
lopen, die niet begrijpen, hoe zij het
verkeer In gevaar nrengen.
Maar net overgrote deel is de
dupe van het verkeer en de ver
keersmentaliteit van vandaag.
Niemand stopt, als zij willen
oversteken zelfs niet als zij
dat precies volgens de regels
doen. Niemand heeft de hoffelijk
heid, een voetganger een kans te
geven, de tram te bereiken, wan
neer deze bij een vluchtheuvel
stopt en de voetganger staat nog
op net trottoir.
Niemand vrijwaart de voetganger
16. Okki begon er genoeg
van te krijgen om door de
woedende Maat achterna
gezeten te worden. Du» ver
zon hij een list, om hem
kwijt te raken. Hij stoof een
platform op, dat naar een
glijbaan voerde en hield
zijn vaart een beetje ln, tot
de getergde stuurman hem
vlak op de hielen zat. Vlak
bij de glijbaan maakte hij
een scherpe zwenking opzij.
De Maat, die hierop niet
verdacht was, greep ln de
lucht enstortte voor
over op de glijbaan, die
hem met een vaart naar een
draaiende ton voerde. Hier
in bleef de arme stuurman
een gezellig poosje rond
wentelen, zonder kans te
zien, zich er uit te werken.
Zijn schorre kreten klon
ken door het hele schip en
drongen zelfs door tot ln
de stuurhut, waar Kappie
trappelend van ongeduld op
zijn terugkomst wachtte.
„Te deksel, wat is er ja
nu weer aan de hand?" bromde Kappie. „Waarom
mekkert de klont zo? Ik zal toch even een onder
zoek moeten Instellen".
Hoewel hij het rad liever niet losliet besloot hij
na enige aarzeling het er maar op te wagen. Hij
zette het roer vast en snelde naar beneden.
„Bah!" bromde hij, „er ls ja altijd wat bijzonders!"
bij het oversteken op een kruispunt
tegen een aanrijding door achter nem
afslaand verkeer. Vrijwel nergens is
bij verkeerslichten een dubbel-rood
faze ingevoerd ten behoeve van de
voetganger.
En als de voetganger dan zelf ook
maar wat gaat vrjjbuiteren in dat
verkeer, dan is dat wel niet verstan
dig, maar dan kan men hem dat toch
nauwelijks kwalijk nemen. 'Men kan
immers van hem moeilijk verwach
ten, dat hrj het verkeer helemaal gaat
zien met de ogen van het rijdend ver
keer. Er gelden voor hem ternauwer
nood verkeersregels. En hij wordt op
geen enkele manier en door geen en
kele regel beschermd.
Pas als hij bescherming gaat genie
ten, mag men van hem ook gaan
eisen, dat hij zich gedraagt volgens
de regels. Maar dan ook net zo goed,
als alle andere weggebruikers. Vóór
het zover is, kan hij niet anders doen,
dan extra goed uitkijken en extra
goed zijn verstand gebruiken.
JANE'S ALL THE WORLD'S AIRCRAFT
Productie in V. S. hoger dan
ooit in vredestijd.
Uit de nieuwe uitgave van „Ja
ne's All the World's Aircraft", het
luchtvaartjaarboek dat al 46 jaar
het naslagwerk bü uitstek is voor de
vliegtuigindustrie, blijkt dat het
Westen de kracht van de Rode
Luchtmacht niet mag onderschatten.
De samenstellers van het jaarboek
merken op, dat uit de demonstra
ties die de Rode luchtmacht dit jaar
boven Moskou heeft gehouden de
lering kan worden getrokken, dat de
Westelijke mogendheden er goed aan
zullen doen niet ln te dommelen.
De prestaties van de nieuwe Sow-
jetrussische straalbommenwerpers,
jachtvliegtuigen en helicopters zijn
„behoorlijk hoog", aldus het jaar
boek.
Het boek bevat overigens de ge
ruststellende mededeling, dat het
productiepeil van de Amerikaanse
vliegtuigindustrie het hoogste is dat
ooit in vredestijd werd bereikt. Het
merkt op dat de Sowjet-Unie thans
naar verhouding nog veel minder
straalbommenwerpers dan straal
jagers fabriceert, maar voegt daar
aan toe dat, nu de vernietigings
kracht van bommen zoveel groter is
geworden, de getalssterkte van bom
menwerpers niet langer de belang
rijkste factor is.
De redactie van hét
wjjst er op dat van
jaarboek
sommige
nieuwe Sowjetrusslsche vliegtuig
typen alleen maar bekend fs dat
z\j bestaan. Gegevens erover zijn
in het Westen niet bekend.
De Sowjet-Unie schijnt ook al een
passagiersvliegtuig met straalmoto
ren te hebben. Dit type, dat veel
lijkt op de Comèt, wordt gebruikt
voor binnenlandse postvluchten. Ja
ne's weet niet of net twee of vier
motoren heeft.
Twee en een halve bladzijde van
het 405 pagina's tellende boek zijn
gewijd aan de nieuwe producten van
Fokker, namelh'k da Friendship (F-
27), de S-ll, dë S-12 en de S-14.
Voorts wordt in het handboek
melding gemaakt van een herleving
van de Duitse vliegtuigindustrie.
Waarschijnlijk zou de Westduitse
luchtmacht worden uitgerust met
toestellen van Messerschmitt, Hein-
kei en Dornier. De eerste machine
zal een straallesvliegtuig van Mes
serschmitt zijn.
Verlaging zilverprijs
ave van H. Drijfhout
- j^Vt ig
Blijkens
en Zoon's edelmetaalbedrjjven
de prijs van het zilver verlaagd met
ingang van gisteren tot 110.35 k
115.85. Tot dusver beliep de zilver-
prijs 111.80 k 117.30. De goudprijzen
bleven onveranderd.
neem *n...
Boerderij te Yselhunten in
vlammen opgegaan
Veestapel gered
In een boerderij, bewoond door de
landbouwer V. te IJselhunten bij Et-
ten (Gld.) is Dinsdagavond brand
uitgebroken.
De vrijwillige brandweer van Ulft
tor spui-
maar kon weinig uitrichten daar
boerderij brandde als een fakkel, door
de vrij sterke wind. De veestapel kon
;ered worden doordat men erin slaag-
Je de touwen waaraan de koeien ge
bonden waren, door te snijden. Hier
bij liep een boerenknecht een snede
aan zijn hand op. Van de inboedel kon
niets worden gered, daar het te ge
vaarlijk was, zich in het brandende
gebouw te begeven. Met donderend
--raas viel de zoldering naar benc-
n. Voorts ontplofte een gascylinder
Persoonlijke ongelukken kwamen
niet voor. Een en ander was laag
verzekerd.
Militaire samenzwering
in Argentinië.
BUENOS AIRES, 7 December (Reu
ter) Van gewoonlijk betrouwbare
zijde is Woensdag vernomen, dat de
militaire samenzwering tegen de
nieuwe Arsrentijnse regering in de
provincie Mendosa is verijdeld. Ver
scheidene militaire leiders zouden in
hechtenis genomen en per vliegtuig
naar Buenos Aires overgebracht zijn.
Twee milliardste ei reeds
nu geëxporteerd
De Nederlandse
reikte Dinsdag
ffdCfhipilpniR fl
pluimveeteelt be-
mijlpaal in haar
werd nl. te
dit jaar voor de export door de coöpe-
tieve eierveiling van de A.B.T.B.
aangeboden. Dit ei ging naar een fir
ma in Keulen. Het vorig jaar werd
het twee milliardste ei op 20 Decem
ber geëxporteerd, veertien dagen
later dan thans dus,, hetgeen bij een
gemiddelde weekproductie van 50
millioen eieren een extra-productie
van 100 millioen betekent.
De boeren op de kleine gemengde
bedrijven van tien hectare dragen on
geveer 80 procent bij aan de totale
productie. Tachtig k negentig procent
van de exporteieren wordt door Duits
land afgenomen. De rest gaat naar
een aantal andere Westeuropese lan
den en naar Italië.
OOST EN NOORD WACHTEN MET SMART
Uitvoering kanalisatiewerken aan
Deltaplan gekoppeld
(Van een speciale verslaggever)
Uitstel van de verbetering van de bevaarbaarheid van de Gelderse
IJssel heeft in de kringen, die by de verhoging van het Msselpell zeer
geïnteresseerd zyn, de indruk gewekt als zou aan de uitvoering van de
plannen niets worden gedaan. Uit een gesprek, dat w(j hadden met ir.
E. M. H. Schaank, hoofdingenieur-directeur van de directie Bovenrivieren
van Rykswaterstaat, ls ons duldeiyk geworden, dat de werken, die ver
band houden met de verbetering van de IJssel door zullen gaan ondanks
dat verhoging van het IJsselpeil zal moeten wachten op de uitvoering
van dat deel van het Deltaplan, dat voorziet ln de afdamming van Haring
vliet en Volkerak. Verschillende onderdelen van het Neder-R\jn-, Lek- en
IJsselplan zijn reeds voltooid. De verbetering van het Pannerdens Kanaal
heeft haar beslag gekregen, evenals de afsnijding van de bochten tussen
Doesburg en Dieren. De werken aan de IJssel z(jn daarmede voorlopig
afgelopen. Verhoging van het peil op de IJssel zal pas worden verkregen,
indien de kanalisatie van Neder-Rijn en Lek gereed ls. Ook daaraan wordt
momenteel reeds met voortvarendheid gewerkt. Van de drie stuwcom-
plexen Is de eerste, die by Hagesteln, ln uitvoering.
de Twentse industrieën aanvoeren en
de producten afvoeren, zullen dan
over bijna het gehele jaar met de op
het Twentekanaal toegestane diepte
ook op de rivier terecht kunnen.
In het Oosten en Noorden van het
land heeft men zich destijds verheugd
over de toezegging, van de minister
van verkeer en waterstaat, dat de
werken aan Rijn, Lek en IJssel in
1961 voltooid zouden zyn. Men heeft
zich daarna zeer teleurgesteld ge
voeld, dat deze werken gekoppeld zijn
aan de uitvoering van het Deltaplan.
Dat kwam wellicht door het feit, dat.
men nog niet zag in welk tempo het
Deltaplan zou worden geconcreti
seerd. Naderhand is komen vast te
staan, dat over tien. tot twaalf jaar
Haringvliet en Volkerak wel gesloten
zullen zijn. Dat houdt in, dat nooguit
zes jaar later dan aanvankelijk toe
gezegd was verhoging van het IJssel
peil werkelijkheid zal zyn geworden.
Op de begroting van het ministerie
van verkeer en W&terstéat voor 1956
Is voor de bouw van een stuw by Ha-
•estein een bedrag uitgetrokken van
4.600.000.
Direct naast de stuw wordt een
scheepvaartsluis gebouwd, welke by
gestuwde en dus afgesloten rivier de
schepen van het riviergèdeelte bene
den de stuw naar het riviergedeelte
boven de stuw zal schutten en om
gekeerd.
Ten aanzien van de plaats van de
stuw, die tussen Amerongen en Wijk
bij Duurstede zal komen is nog wei
nig bekend. In het Waterloopkundig
Laboratorium in de Noord-Oost Pol
der worden momenteel de laatste on
derzoekingen voor dit object verricht.
In dit laboratorium zyn ook nog an
dere onderdelen van het kanalisatie
plan in studie. De laatst te bouwen en
meest stroomopwaarts gelegen stuw
zal beneden Arnhem in de buurt van
Doorwerth komen. Met deze stuw zal
de afvoerverdeling tussen Ryn en
IJssel worden geregeld. Deze stuw
zal gesloten moeten worden, zodra de
waterstand in de IJssel een te laag
peil bereikt, zoals de laatste jaren
nog al eens is voorgekomen. De si
tuatie is zo, dat gedurende het groot
ste gedeelte van het jaar de rivier
niet bevaarbaar is voor schepen gro
ter dan duizend ton.
V aardiepte.
Met de kanalisatie van Neder-Ryn
en Lek hoopt rykswaterstaat te kun
nen bereiken, dat de IJssel ln diepte
meer gelijkwaardig wordt aan de
Waal. Met andere woorden, dat na
genoeg het hele jaar door zelfs Ryn-
aken tot 1350 ton de rivier kunnen
bevaren. Dit betekent dat na voltooi
ing van de kanalisatie de IJssel een
vaardiepte van tenminste 2,60 meter
zal hebben. Schriel steken by dit cU-
fer de vaardiepten af, die de afgelo
pen jaren onder andere in Deventer
werden gemeten. Niet zelden daalde
het waterpeil beneden de 1,50 meter.
Ook voor Twente zal verhoging van
het peil in de IJssel uiterst welkom
zyn. De Twente-kanalen zullen dan
pas hun rendement gaan opleveren.
De schepen, die de grondstoffen voor
gezegd was verhoging van het IJssel
peil werkelykheid zal 2
De mogelykheid is geenszins uitgeslo
ten, dat dit tydstip belangrijk eerder
zal aanbreken.
(Advertentie)
Bezorg Uzelf verlichting op de juiste
plaats. Wrijf Vicks VapoRub tegen
bedtijd op Uw borst, keel en rug.
1. Verzachtende dampen verrui
men de verstopte luchtwegen en
bedaren de hoest. En. tegelijkertijd..
2. Verwarmende pleister-werking
lucht de benauwdheid op en maakt
het slijm los.
Hel geeft méér
verlichting, omdat I
geconcentreerd is.'
V VapoRub
feuilleton
Door Margaret Malcolm
Ten slotte kreeg hy" er genoeg van
Nog één bezoek en dan was 't voor
vandaag welletjes. Op zyn vraag,
wie er in dat kleine huisje, bijna ge
heel door bomen aan het oog onttrok
ken woonde, had men hem geant
woord: „O, een oude man, die piano
speelt; een vreemdeling".
Met dat woord kon, zoals hij wist,
evengoed een buitenlander als ie
mand uit een naburig dorp worden
bedoeld. Hy had dus nadere inlich
tingen ingewonnen en vernomen, dat
de professor een vluchteling was die
een piano bezat zo groot als de zij
kant van een huis. Piers besloot, dat
dit voor heden zijn laatste bezoek zou
zijn. Misschien zou het hem wat op
monteren na de ervaringen van deze
middag.
Vandaar, dat hy eensklaps Rilla had
ontmoet, die vol spanning en met rus
teloos bewegende lippen buiten de
woning zat te wachten.
„Stil, alstublieft!" fluisterde Rilla.
„Het is zo belangrijk- Gaat U alstu
blieft zitten, dan zal ik het U vertel-
l6Hii voldeed aan haar verzoek en
nog steeds fluisterend bracht ze hem
op de hoogte van Jerry's muzikale
gaven en het feit, dat professor Bern-
ftahl zich door toedoen van meneer
Lee bereid had verklaard de jongen
eens voor zich te laten spelen.
„Maar als Bernstahl zich nu eens
vergist?" vroeg Piers.
Rilla was echter zeker van haar
zaak. „Dat zal hy niet", verzekerde
ze. Hy is goed op de hoogte en heeft
jarenlang mensen opgeleid. O, hoor
eens, hij zegt iets".
Onwillekeurig legde Rilla haar
hand in die van Piers, zodat hy haar
nerveuze stemming kon voelen en
werktuigelyk zyn vingers om de hare
sloot.
Door het open venster konden ze de
oude man horen zeggen: „We zullen
geen tijd verknoeien met te praten
over kleinigheden, want je wilt we
ten hoe je er bij staat. Herinner je
intussen één ding: Alles wat jy nu
gevoelt heb lk zelf ook doorgemaakt.
Ook heb ik veel leerlingen gehad. Ik
weet dus precies, welke parten de
zenuwen iemand kunnen spelen en
ook hoe ik daarmee en met ae achter-
Sond ervan rekening moet houden.
>ed begrepen?"
„Jawel, dank U, meneer". Jerry's
stem had wat onzeker geklonken,
maar zijn toon leek vastberaden.
Er ontstond een kleine -pauze en
daarop hoorden ze, hoe professor
Bernstahl zacht de toetsen van de pi
ano aanraakte, terwyi Jerry zyn vi
ool stemde.
En wat wil je voor me spelen"?
vroeg de professor.
„Praeludium en Allegro van Pa-
ganini-Kreisler"
„Zo, zo? Nu, je durft!"
„O, alstublieft!" riep Jerry, wiens
stem nu even haperde, zodat Rilla on
willekeurig Piers' hand vaster greep.
„Ik wil helemaal niet bluffen, me
neer, maar ik houd zoveel van dat
stuk, dat ik onder het spelen ervan
alle narigheid veel gemakkelijker
vergeet aan wanneer ik wat anders
speel".
,Dat is een goede reden", klonk
het vrlendeiyk. „Zullen we dan maar
beginnen?"
Piers besefte, dat hyzelf weinig van
muziek afwist, maar Instinctmatig
drong het weldra tot hem door, dat
de vertolking, die Jerry in de kleine
voorkamer ten beste gaf, Iets buiten
gewoons was, zelfs naar de maatstaf
van een volwassen kunstenaar geme
ten. Niet slechts was de techniek vry-
wel volmaakt, maar daarenboven
leed het geen twyfel, of Jerry be-
lééfde en doorvoelde elke noot, zodat
Piers de indruk kreeg, dat zelfs de
componist geen betere uitvoering had
kunnen wensen.
Toen het uit was, heerste er een
ogenblik zwijgen, maar daarop zei
de professor by'na plechtig: „Het zal
mij een eer zijn, je les te geven en ik
zal je opwerken tot een hoogte als
je zelf nooit hebt gedroomd!"
Waarna Jerry hevig opgewonden
uitriep: „U bedoelt, dat lk eens in 't
publiek zal kunnen optreden"?
„Dat zul je", luidde het vol ver
trouwen gegeven antwoord.
Piers keek Rilla aan en zag hoe
tranen uit haar gryze ogen stroom
den tranen, die ze niet trachtte
te stuitenmaar dat haar lippen
glimlachten en haar hele gezicht
straalde.
„Lieve hemel, wat houdt ze van
hem", dacht hij. „Ze is biyder dan
wanneer het haar zelf zou gelden".
En plotseling kwam hoe wist hy
zelf niet de gedachte by hem op:
„Als ze zó reeds voelt, waar 't haar
broer betreft, hoe zal het dan zyn
indien ze een man vindt, die ze
kan liefhebben? En van dat ogen
blik af beschouwde hy ofschoon
er zich zelf niet van bewust Rilla
nooit meer als een kind.
Eensklaps zag ze naar hem op en
vroeg Ietwat verontschuldigend:
„Zou U my een zakdoek kunnen le
nen Het schijnt, dat ik er geen heb
meegenomen en ik wil niet dat Jer
ry
Ernstig overhandigde hij haar een
keurig gevouwen zakdoek, waarmee
ze haar gezicht bette, om zich daar
na weer tot hem te keren.
„Is het zó goed vroeg ze angstig,
waarop Piers nauwgezet 't naar hem
toegewende gezichtje inspecteerde.
„Er is nog één traan", zei hy,
haar hand nemend en die op de juis
te plaats brengend. „Ja, zo is het
goed. Niemand kan er iets van zien".
Ze wierp hem een dankbare blik
toe,
„De mensen moeten niet weten, dat
lk geschreid heb" hernam ze. „Zelfs
Jerry niet".
„Maar het kon U niet schelen, dat
ik het zag", zei hy, haast zonder er
zelf by te denken.
Ze keek hem wat verlegen aan.
„Neen, dat is zo" stemde ze toe en
ging toen na enig nadenken voort:
„Dat zal gekomen zyn omdat lk be
sefte, dat U myn gevoelens voor Jer
ry en zijn muziek begreep. Ja, dat
moet het geweest zijn". Andermaal
zweeg ze even en haalde plotseling
diep adem. „Het spyt me, dat ik U
onlangs gebeten heb" zei ze ronduit.
„Totnogtoe had ik er helemaal geen
spyt van, maar nu wel".
Onwillekeurig trok Piers lachend
zyn hand terug en een ogenblik later
verscheen er een nog wat onzeker
glimlachje op Rilla's gezicht.
,,'t Was een beetje radicaal" meen
de Piers, „maar U hebt er toen te
recht op gewezen, dat ik myn rechten
als gast nad overschreden.'
„O!" riep Rilla hevig blozend. „Her
innert U er mij niet aan! 't Komt
door mijn verschrikkeiyk humeur.
Wanneer ik boos word, zie ik rood!
Jerry beweert, dat het door mijn haar
komt, maar hoe dan ook, ik moet
proberen het na te laten!" verklaarde
ze vastberaden. Om er dan nogal ver
rassend, aan toe te voegen. „Want
stel i
jezelf
ongelijk óók al
ziet U, als je ie niet kunt beheersen^
:lf hi 't
- jrdaad gc.u..
andere party, die kalm biyft, je altyd
schaakmat zetten'^
Piers kreeg geen gelegenheid tot
antwoorden, want juist op dit ogen
blik boog professor Bernstahl zich
uit het venster. Hy keek wat ver
baasd naar de nieuwe bezoeker en
Rilla haastte zich, Piers voor te stel
len.
„Het doet me genoegen, U te ont
moeten", zei de oude man met een
buiging. „Hebt U onze jonge vriend
horen spelen Ja Nu, dan wilt U ze
ker wel zo goed zyn om zijn succes
mee te vieren, U en zyn jonge zus
ter? Zij kan dan thee zetten die we
zullen drinken op de toekomst van
mijn jeugdige leerling".
Zo gebeurde het, dat Piers, tot zyn
eigen verbazing, weldra bezig was
Rilla te helpen met het maken van
sandwiches en het zetten van thee,
terwyl Jerry en de professor door de
openstaande deuren van het huisje
heen opgewekte muziek lieten klin
ken, die al het andere overstemde.
Gedurende het eenvoudige thee
uurtje waren vooral Piers en de gast
heer aan het woord, want broer en
zus schenen te verheugd om veel te
praten en de twee ouderen respec
teerden hun zwijgende tevredenheid.
De professor had in zijn li
na evenveel gereisd als Piers, zodat
het aan stof, voor hun gesprek niet
ontbrak, maar onvermijdelijk kwa
men ze tenslotte by Normanby en de
tragische oorzaak van Piers erfenis
terecht.
(Wordt vervolgd.)