BromfietserHollands „Blokkenmaker no. 1" KAPPIE EN DE SHOWBOAT WENNEKER KRACHT RODE LUCHTMACHT NOOPT TOT WAAKZAAMHEID MINIMUM VAARDIEPTE VAN IJSSEL WORDT 2.60 METER KÖUofi ete BORST VICKS De ortverwachie erfenis PROVINCIALE ZEEUWSE O OU RANT VRIJDAG 9 DECEMBER 1955 HET VERKEER VANDAAG (II) Voetgangers zijn de dupe van de hedendaagse verkeersmentaliteit (Van een onzer redacteuren) Het voorbeeld van welbegrepen eigenbelang van de motorrijder uit ons vorige artikel was niet willekeu rig gekozen. Evenmin was het de bedoeling, deze groep een pluim op de valhelm te steken. Wij wilden er slechts mee aantonen, dat een ge voel van kwetsbaarheid tot groter voorzichtigheid maant en dat daar mee nauw het gedrag op de weg samenhangt. En wij hebben daar voor het voorbeeld van de motor of scooter gekozen omdat deze aan de ene kant de kwetsbaarheid van de niet gecarrosseerde tweewieler heeft, aan de andere kant echter door zijn kracht en snelheid de do delijkheid van een wapen. Afdalend ln de reeks van vervoer middelen komen we dan bij de brom fietser. Hij ls even kwetsbaar als de motorrijder maar gewoonlijk weet hij het niet. Hij wandelde naar de fietsenmaker, kocht een bromfiets met een snelheid, die varieert van 40 tot 70 kilometer per uur en reed er op weg. Zonder dat iemand hem ooit op zijn lichamelijke en geestelijke ge schiktheid had onderzocht ging hy deelnemen aan het verkeer. Én daar in geldt hij dan nu als „Brokkenma ker No. 1". Dat hij geen examen behoeft af te leggen, is zijn schuld niet, dat heeft de wet zo bepaald. Dat er lieden zijn, die nu op bromfietsen de wegen on veilig maken, doch ongetwijfeld bij de huidige, gelukkig zeer strenge nor men nooit een rij-examen tot een goed einde zouden brengen, staat als een paal boven water, maar ook dat is een kwestie van wettelijke regelin gen fout of goed. Misschien heeft het probleem fiets één kant minder, die van de recht streekse dodelijkheid voor anderen. Millioenen fietsers de verkeersre gels bijbrengen is niet zo gemakke- Maar wel moet de fietser, hoe dan ook, worden bijgebracht, dat hij er niet alleen is, dat hij zijn hersens dient te gebruiken, dat anderen op de weg en op de trottoirs ook rechten hebben. Hij moet leren inzien, dat het niet aangaat met zijn gedrag het gehele stadsverkeer te terrorise ren, verkeerslichten te negeren, voorrangsregels met voeten te treden en indirect de oorzaak te zijn van veel te veel ongevallen. Door egoïsme of nonchalance heeft hij al vele gezinnen in rouw gedom peld, terwijl hij zelf als indirecte oorzaak bngrijpbaar bleef. Wie doet me wat En dan tenslotte de auto's, het do delijkste wapen in handen van egoïs ten, onwetenden, van al die lieden, wier mentaliteit niet deugt voor het verkeer van vandaag. Een dodelijk wapen, dat bovendien met betrekke lijk weinig risico gehanteerd kan worden: vier wielen, een moderne stalen carrosserie, veiligheidsglas Wie doet me wat Ja, wie doet de automobilist wat, als hij geen voorrang geeft, op een voetganger afstuift, zijn richting aanwijzer vergeet, snijdt, zijn portier aan de wegzijde opent, zijn lichten niet dimt, niet afremt bjj straathoe ken, met wat borrels op achter het stuur gaat zitten, zijn remmen niet controleert, zoveel dingen uoet en zo veel andere nalaat Niemand immers zolang er niets febeurt, zelfs de politie niet, want die eeft haar handen méér dan vol aan de gevolgen van een soortgelijk ge drag, al die keren dat het net niet goed afliep. Zo'n enkele keer loopt er wel eens een automobilist tegen de lamp, nog voordat er iets is gebeurd, maar dat blijft uitzondering. En dan is er de „vergeten" catego rie, de voetgangers. Ze zijn de ver drukten tot de dag, dat ze zelf achter het stuur stappen. Dan kun nen ze net zo erg worden als de rest. We mogen echter gerust vaststellen, dat het overgrote deel der voetgan gers het wit vormen in een zwart beeld. Er zijn natuurlijk uitzonderingen: de onvoorzichtige voetgangers, die ten hebben en een enkele maal ooi door hun onvoorzichtigheid of him onverwacht optreden een ernstig on- feluk aan derden berokkenen. Er zijn e hardleersen, die rustig op de weg lopen, die niet begrijpen, hoe zij het verkeer In gevaar nrengen. Maar net overgrote deel is de dupe van het verkeer en de ver keersmentaliteit van vandaag. Niemand stopt, als zij willen oversteken zelfs niet als zij dat precies volgens de regels doen. Niemand heeft de hoffelijk heid, een voetganger een kans te geven, de tram te bereiken, wan neer deze bij een vluchtheuvel stopt en de voetganger staat nog op net trottoir. Niemand vrijwaart de voetganger 16. Okki begon er genoeg van te krijgen om door de woedende Maat achterna gezeten te worden. Du» ver zon hij een list, om hem kwijt te raken. Hij stoof een platform op, dat naar een glijbaan voerde en hield zijn vaart een beetje ln, tot de getergde stuurman hem vlak op de hielen zat. Vlak bij de glijbaan maakte hij een scherpe zwenking opzij. De Maat, die hierop niet verdacht was, greep ln de lucht enstortte voor over op de glijbaan, die hem met een vaart naar een draaiende ton voerde. Hier in bleef de arme stuurman een gezellig poosje rond wentelen, zonder kans te zien, zich er uit te werken. Zijn schorre kreten klon ken door het hele schip en drongen zelfs door tot ln de stuurhut, waar Kappie trappelend van ongeduld op zijn terugkomst wachtte. „Te deksel, wat is er ja nu weer aan de hand?" bromde Kappie. „Waarom mekkert de klont zo? Ik zal toch even een onder zoek moeten Instellen". Hoewel hij het rad liever niet losliet besloot hij na enige aarzeling het er maar op te wagen. Hij zette het roer vast en snelde naar beneden. „Bah!" bromde hij, „er ls ja altijd wat bijzonders!" bij het oversteken op een kruispunt tegen een aanrijding door achter nem afslaand verkeer. Vrijwel nergens is bij verkeerslichten een dubbel-rood faze ingevoerd ten behoeve van de voetganger. En als de voetganger dan zelf ook maar wat gaat vrjjbuiteren in dat verkeer, dan is dat wel niet verstan dig, maar dan kan men hem dat toch nauwelijks kwalijk nemen. 'Men kan immers van hem moeilijk verwach ten, dat hrj het verkeer helemaal gaat zien met de ogen van het rijdend ver keer. Er gelden voor hem ternauwer nood verkeersregels. En hij wordt op geen enkele manier en door geen en kele regel beschermd. Pas als hij bescherming gaat genie ten, mag men van hem ook gaan eisen, dat hij zich gedraagt volgens de regels. Maar dan ook net zo goed, als alle andere weggebruikers. Vóór het zover is, kan hij niet anders doen, dan extra goed uitkijken en extra goed zijn verstand gebruiken. JANE'S ALL THE WORLD'S AIRCRAFT Productie in V. S. hoger dan ooit in vredestijd. Uit de nieuwe uitgave van „Ja ne's All the World's Aircraft", het luchtvaartjaarboek dat al 46 jaar het naslagwerk bü uitstek is voor de vliegtuigindustrie, blijkt dat het Westen de kracht van de Rode Luchtmacht niet mag onderschatten. De samenstellers van het jaarboek merken op, dat uit de demonstra ties die de Rode luchtmacht dit jaar boven Moskou heeft gehouden de lering kan worden getrokken, dat de Westelijke mogendheden er goed aan zullen doen niet ln te dommelen. De prestaties van de nieuwe Sow- jetrussische straalbommenwerpers, jachtvliegtuigen en helicopters zijn „behoorlijk hoog", aldus het jaar boek. Het boek bevat overigens de ge ruststellende mededeling, dat het productiepeil van de Amerikaanse vliegtuigindustrie het hoogste is dat ooit in vredestijd werd bereikt. Het merkt op dat de Sowjet-Unie thans naar verhouding nog veel minder straalbommenwerpers dan straal jagers fabriceert, maar voegt daar aan toe dat, nu de vernietigings kracht van bommen zoveel groter is geworden, de getalssterkte van bom menwerpers niet langer de belang rijkste factor is. De redactie van hét wjjst er op dat van jaarboek sommige nieuwe Sowjetrusslsche vliegtuig typen alleen maar bekend fs dat z\j bestaan. Gegevens erover zijn in het Westen niet bekend. De Sowjet-Unie schijnt ook al een passagiersvliegtuig met straalmoto ren te hebben. Dit type, dat veel lijkt op de Comèt, wordt gebruikt voor binnenlandse postvluchten. Ja ne's weet niet of net twee of vier motoren heeft. Twee en een halve bladzijde van het 405 pagina's tellende boek zijn gewijd aan de nieuwe producten van Fokker, namelh'k da Friendship (F- 27), de S-ll, dë S-12 en de S-14. Voorts wordt in het handboek melding gemaakt van een herleving van de Duitse vliegtuigindustrie. Waarschijnlijk zou de Westduitse luchtmacht worden uitgerust met toestellen van Messerschmitt, Hein- kei en Dornier. De eerste machine zal een straallesvliegtuig van Mes serschmitt zijn. Verlaging zilverprijs ave van H. Drijfhout - j^Vt ig Blijkens en Zoon's edelmetaalbedrjjven de prijs van het zilver verlaagd met ingang van gisteren tot 110.35 k 115.85. Tot dusver beliep de zilver- prijs 111.80 k 117.30. De goudprijzen bleven onveranderd. neem *n... Boerderij te Yselhunten in vlammen opgegaan Veestapel gered In een boerderij, bewoond door de landbouwer V. te IJselhunten bij Et- ten (Gld.) is Dinsdagavond brand uitgebroken. De vrijwillige brandweer van Ulft tor spui- maar kon weinig uitrichten daar boerderij brandde als een fakkel, door de vrij sterke wind. De veestapel kon ;ered worden doordat men erin slaag- Je de touwen waaraan de koeien ge bonden waren, door te snijden. Hier bij liep een boerenknecht een snede aan zijn hand op. Van de inboedel kon niets worden gered, daar het te ge vaarlijk was, zich in het brandende gebouw te begeven. Met donderend --raas viel de zoldering naar benc- n. Voorts ontplofte een gascylinder Persoonlijke ongelukken kwamen niet voor. Een en ander was laag verzekerd. Militaire samenzwering in Argentinië. BUENOS AIRES, 7 December (Reu ter) Van gewoonlijk betrouwbare zijde is Woensdag vernomen, dat de militaire samenzwering tegen de nieuwe Arsrentijnse regering in de provincie Mendosa is verijdeld. Ver scheidene militaire leiders zouden in hechtenis genomen en per vliegtuig naar Buenos Aires overgebracht zijn. Twee milliardste ei reeds nu geëxporteerd De Nederlandse reikte Dinsdag ffdCfhipilpniR fl pluimveeteelt be- mijlpaal in haar werd nl. te dit jaar voor de export door de coöpe- tieve eierveiling van de A.B.T.B. aangeboden. Dit ei ging naar een fir ma in Keulen. Het vorig jaar werd het twee milliardste ei op 20 Decem ber geëxporteerd, veertien dagen later dan thans dus,, hetgeen bij een gemiddelde weekproductie van 50 millioen eieren een extra-productie van 100 millioen betekent. De boeren op de kleine gemengde bedrijven van tien hectare dragen on geveer 80 procent bij aan de totale productie. Tachtig k negentig procent van de exporteieren wordt door Duits land afgenomen. De rest gaat naar een aantal andere Westeuropese lan den en naar Italië. OOST EN NOORD WACHTEN MET SMART Uitvoering kanalisatiewerken aan Deltaplan gekoppeld (Van een speciale verslaggever) Uitstel van de verbetering van de bevaarbaarheid van de Gelderse IJssel heeft in de kringen, die by de verhoging van het Msselpell zeer geïnteresseerd zyn, de indruk gewekt als zou aan de uitvoering van de plannen niets worden gedaan. Uit een gesprek, dat w(j hadden met ir. E. M. H. Schaank, hoofdingenieur-directeur van de directie Bovenrivieren van Rykswaterstaat, ls ons duldeiyk geworden, dat de werken, die ver band houden met de verbetering van de IJssel door zullen gaan ondanks dat verhoging van het IJsselpeil zal moeten wachten op de uitvoering van dat deel van het Deltaplan, dat voorziet ln de afdamming van Haring vliet en Volkerak. Verschillende onderdelen van het Neder-R\jn-, Lek- en IJsselplan zijn reeds voltooid. De verbetering van het Pannerdens Kanaal heeft haar beslag gekregen, evenals de afsnijding van de bochten tussen Doesburg en Dieren. De werken aan de IJssel z(jn daarmede voorlopig afgelopen. Verhoging van het peil op de IJssel zal pas worden verkregen, indien de kanalisatie van Neder-Rijn en Lek gereed ls. Ook daaraan wordt momenteel reeds met voortvarendheid gewerkt. Van de drie stuwcom- plexen Is de eerste, die by Hagesteln, ln uitvoering. de Twentse industrieën aanvoeren en de producten afvoeren, zullen dan over bijna het gehele jaar met de op het Twentekanaal toegestane diepte ook op de rivier terecht kunnen. In het Oosten en Noorden van het land heeft men zich destijds verheugd over de toezegging, van de minister van verkeer en waterstaat, dat de werken aan Rijn, Lek en IJssel in 1961 voltooid zouden zyn. Men heeft zich daarna zeer teleurgesteld ge voeld, dat deze werken gekoppeld zijn aan de uitvoering van het Deltaplan. Dat kwam wellicht door het feit, dat. men nog niet zag in welk tempo het Deltaplan zou worden geconcreti seerd. Naderhand is komen vast te staan, dat over tien. tot twaalf jaar Haringvliet en Volkerak wel gesloten zullen zijn. Dat houdt in, dat nooguit zes jaar later dan aanvankelijk toe gezegd was verhoging van het IJssel peil werkelijkheid zal zyn geworden. Op de begroting van het ministerie van verkeer en W&terstéat voor 1956 Is voor de bouw van een stuw by Ha- •estein een bedrag uitgetrokken van 4.600.000. Direct naast de stuw wordt een scheepvaartsluis gebouwd, welke by gestuwde en dus afgesloten rivier de schepen van het riviergèdeelte bene den de stuw naar het riviergedeelte boven de stuw zal schutten en om gekeerd. Ten aanzien van de plaats van de stuw, die tussen Amerongen en Wijk bij Duurstede zal komen is nog wei nig bekend. In het Waterloopkundig Laboratorium in de Noord-Oost Pol der worden momenteel de laatste on derzoekingen voor dit object verricht. In dit laboratorium zyn ook nog an dere onderdelen van het kanalisatie plan in studie. De laatst te bouwen en meest stroomopwaarts gelegen stuw zal beneden Arnhem in de buurt van Doorwerth komen. Met deze stuw zal de afvoerverdeling tussen Ryn en IJssel worden geregeld. Deze stuw zal gesloten moeten worden, zodra de waterstand in de IJssel een te laag peil bereikt, zoals de laatste jaren nog al eens is voorgekomen. De si tuatie is zo, dat gedurende het groot ste gedeelte van het jaar de rivier niet bevaarbaar is voor schepen gro ter dan duizend ton. V aardiepte. Met de kanalisatie van Neder-Ryn en Lek hoopt rykswaterstaat te kun nen bereiken, dat de IJssel ln diepte meer gelijkwaardig wordt aan de Waal. Met andere woorden, dat na genoeg het hele jaar door zelfs Ryn- aken tot 1350 ton de rivier kunnen bevaren. Dit betekent dat na voltooi ing van de kanalisatie de IJssel een vaardiepte van tenminste 2,60 meter zal hebben. Schriel steken by dit cU- fer de vaardiepten af, die de afgelo pen jaren onder andere in Deventer werden gemeten. Niet zelden daalde het waterpeil beneden de 1,50 meter. Ook voor Twente zal verhoging van het peil in de IJssel uiterst welkom zyn. De Twente-kanalen zullen dan pas hun rendement gaan opleveren. De schepen, die de grondstoffen voor gezegd was verhoging van het IJssel peil werkelykheid zal 2 De mogelykheid is geenszins uitgeslo ten, dat dit tydstip belangrijk eerder zal aanbreken. (Advertentie) Bezorg Uzelf verlichting op de juiste plaats. Wrijf Vicks VapoRub tegen bedtijd op Uw borst, keel en rug. 1. Verzachtende dampen verrui men de verstopte luchtwegen en bedaren de hoest. En. tegelijkertijd.. 2. Verwarmende pleister-werking lucht de benauwdheid op en maakt het slijm los. Hel geeft méér verlichting, omdat I geconcentreerd is.' V VapoRub feuilleton Door Margaret Malcolm Ten slotte kreeg hy" er genoeg van Nog één bezoek en dan was 't voor vandaag welletjes. Op zyn vraag, wie er in dat kleine huisje, bijna ge heel door bomen aan het oog onttrok ken woonde, had men hem geant woord: „O, een oude man, die piano speelt; een vreemdeling". Met dat woord kon, zoals hij wist, evengoed een buitenlander als ie mand uit een naburig dorp worden bedoeld. Hy had dus nadere inlich tingen ingewonnen en vernomen, dat de professor een vluchteling was die een piano bezat zo groot als de zij kant van een huis. Piers besloot, dat dit voor heden zijn laatste bezoek zou zijn. Misschien zou het hem wat op monteren na de ervaringen van deze middag. Vandaar, dat hy eensklaps Rilla had ontmoet, die vol spanning en met rus teloos bewegende lippen buiten de woning zat te wachten. „Stil, alstublieft!" fluisterde Rilla. „Het is zo belangrijk- Gaat U alstu blieft zitten, dan zal ik het U vertel- l6Hii voldeed aan haar verzoek en nog steeds fluisterend bracht ze hem op de hoogte van Jerry's muzikale gaven en het feit, dat professor Bern- ftahl zich door toedoen van meneer Lee bereid had verklaard de jongen eens voor zich te laten spelen. „Maar als Bernstahl zich nu eens vergist?" vroeg Piers. Rilla was echter zeker van haar zaak. „Dat zal hy niet", verzekerde ze. Hy is goed op de hoogte en heeft jarenlang mensen opgeleid. O, hoor eens, hij zegt iets". Onwillekeurig legde Rilla haar hand in die van Piers, zodat hy haar nerveuze stemming kon voelen en werktuigelyk zyn vingers om de hare sloot. Door het open venster konden ze de oude man horen zeggen: „We zullen geen tijd verknoeien met te praten over kleinigheden, want je wilt we ten hoe je er bij staat. Herinner je intussen één ding: Alles wat jy nu gevoelt heb lk zelf ook doorgemaakt. Ook heb ik veel leerlingen gehad. Ik weet dus precies, welke parten de zenuwen iemand kunnen spelen en ook hoe ik daarmee en met ae achter- Sond ervan rekening moet houden. >ed begrepen?" „Jawel, dank U, meneer". Jerry's stem had wat onzeker geklonken, maar zijn toon leek vastberaden. Er ontstond een kleine -pauze en daarop hoorden ze, hoe professor Bernstahl zacht de toetsen van de pi ano aanraakte, terwyi Jerry zyn vi ool stemde. En wat wil je voor me spelen"? vroeg de professor. „Praeludium en Allegro van Pa- ganini-Kreisler" „Zo, zo? Nu, je durft!" „O, alstublieft!" riep Jerry, wiens stem nu even haperde, zodat Rilla on willekeurig Piers' hand vaster greep. „Ik wil helemaal niet bluffen, me neer, maar ik houd zoveel van dat stuk, dat ik onder het spelen ervan alle narigheid veel gemakkelijker vergeet aan wanneer ik wat anders speel". ,Dat is een goede reden", klonk het vrlendeiyk. „Zullen we dan maar beginnen?" Piers besefte, dat hyzelf weinig van muziek afwist, maar Instinctmatig drong het weldra tot hem door, dat de vertolking, die Jerry in de kleine voorkamer ten beste gaf, Iets buiten gewoons was, zelfs naar de maatstaf van een volwassen kunstenaar geme ten. Niet slechts was de techniek vry- wel volmaakt, maar daarenboven leed het geen twyfel, of Jerry be- lééfde en doorvoelde elke noot, zodat Piers de indruk kreeg, dat zelfs de componist geen betere uitvoering had kunnen wensen. Toen het uit was, heerste er een ogenblik zwijgen, maar daarop zei de professor by'na plechtig: „Het zal mij een eer zijn, je les te geven en ik zal je opwerken tot een hoogte als je zelf nooit hebt gedroomd!" Waarna Jerry hevig opgewonden uitriep: „U bedoelt, dat lk eens in 't publiek zal kunnen optreden"? „Dat zul je", luidde het vol ver trouwen gegeven antwoord. Piers keek Rilla aan en zag hoe tranen uit haar gryze ogen stroom den tranen, die ze niet trachtte te stuitenmaar dat haar lippen glimlachten en haar hele gezicht straalde. „Lieve hemel, wat houdt ze van hem", dacht hij. „Ze is biyder dan wanneer het haar zelf zou gelden". En plotseling kwam hoe wist hy zelf niet de gedachte by hem op: „Als ze zó reeds voelt, waar 't haar broer betreft, hoe zal het dan zyn indien ze een man vindt, die ze kan liefhebben? En van dat ogen blik af beschouwde hy ofschoon er zich zelf niet van bewust Rilla nooit meer als een kind. Eensklaps zag ze naar hem op en vroeg Ietwat verontschuldigend: „Zou U my een zakdoek kunnen le nen Het schijnt, dat ik er geen heb meegenomen en ik wil niet dat Jer ry Ernstig overhandigde hij haar een keurig gevouwen zakdoek, waarmee ze haar gezicht bette, om zich daar na weer tot hem te keren. „Is het zó goed vroeg ze angstig, waarop Piers nauwgezet 't naar hem toegewende gezichtje inspecteerde. „Er is nog één traan", zei hy, haar hand nemend en die op de juis te plaats brengend. „Ja, zo is het goed. Niemand kan er iets van zien". Ze wierp hem een dankbare blik toe, „De mensen moeten niet weten, dat lk geschreid heb" hernam ze. „Zelfs Jerry niet". „Maar het kon U niet schelen, dat ik het zag", zei hy, haast zonder er zelf by te denken. Ze keek hem wat verlegen aan. „Neen, dat is zo" stemde ze toe en ging toen na enig nadenken voort: „Dat zal gekomen zyn omdat lk be sefte, dat U myn gevoelens voor Jer ry en zijn muziek begreep. Ja, dat moet het geweest zijn". Andermaal zweeg ze even en haalde plotseling diep adem. „Het spyt me, dat ik U onlangs gebeten heb" zei ze ronduit. „Totnogtoe had ik er helemaal geen spyt van, maar nu wel". Onwillekeurig trok Piers lachend zyn hand terug en een ogenblik later verscheen er een nog wat onzeker glimlachje op Rilla's gezicht. ,,'t Was een beetje radicaal" meen de Piers, „maar U hebt er toen te recht op gewezen, dat ik myn rechten als gast nad overschreden.' „O!" riep Rilla hevig blozend. „Her innert U er mij niet aan! 't Komt door mijn verschrikkeiyk humeur. Wanneer ik boos word, zie ik rood! Jerry beweert, dat het door mijn haar komt, maar hoe dan ook, ik moet proberen het na te laten!" verklaarde ze vastberaden. Om er dan nogal ver rassend, aan toe te voegen. „Want stel i jezelf ongelijk óók al ziet U, als je ie niet kunt beheersen^ :lf hi 't - jrdaad gc.u.. andere party, die kalm biyft, je altyd schaakmat zetten'^ Piers kreeg geen gelegenheid tot antwoorden, want juist op dit ogen blik boog professor Bernstahl zich uit het venster. Hy keek wat ver baasd naar de nieuwe bezoeker en Rilla haastte zich, Piers voor te stel len. „Het doet me genoegen, U te ont moeten", zei de oude man met een buiging. „Hebt U onze jonge vriend horen spelen Ja Nu, dan wilt U ze ker wel zo goed zyn om zijn succes mee te vieren, U en zyn jonge zus ter? Zij kan dan thee zetten die we zullen drinken op de toekomst van mijn jeugdige leerling". Zo gebeurde het, dat Piers, tot zyn eigen verbazing, weldra bezig was Rilla te helpen met het maken van sandwiches en het zetten van thee, terwyl Jerry en de professor door de openstaande deuren van het huisje heen opgewekte muziek lieten klin ken, die al het andere overstemde. Gedurende het eenvoudige thee uurtje waren vooral Piers en de gast heer aan het woord, want broer en zus schenen te verheugd om veel te praten en de twee ouderen respec teerden hun zwijgende tevredenheid. De professor had in zijn li na evenveel gereisd als Piers, zodat het aan stof, voor hun gesprek niet ontbrak, maar onvermijdelijk kwa men ze tenslotte by Normanby en de tragische oorzaak van Piers erfenis terecht. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1955 | | pagina 4