C Kamer waarschuwt: „Gevaar voor uitholling landbouwbeleid „r-uumnu MAATREGELEN GEWENST TEGEN EXPORTTEKORT AAN MOSSELEN NIEUWS UIT DE KERKEN ZATERDAG 3 DECEMBER 1933 PR0VIN01ALE ZEEUWS W OOURêNT 9 DE BEGROTING VAN MINISTER MANSHOLT Agrariërs hebben recht op evenredig aandeel in de welvaart Het voorlopig verslag van de commissie nlt de Tweede Kamer Inzake de rijksbegroting van het departement van landbouw, visserij en voedsel voorziening is verschenen. Vele leden wezen erop, dat het plotseling los laten van de garantieprijs van het koolzaad, nadat dit reeds was Ingezaaid, sterk heeft bijgedragen tot de bestaande ongerustheid in landbouwkrlngen. ZQ achtten het tijdstip, waarop deze maatregel werd genomen, hoogst on gelukkig. Kan de minister de verzekering geven, zo vroegen deze leden, dat hij niet zal overgaan tot het nemen van dergelijke maatregelen ten aan zien van meer essentiële producten, waardoor het landbouwbeleid steeds verder zou worden uitgehold De overweging van de minister met betrek king van een evenutele beperking van de suikergarantie wijst, aldus de leden, evenmin op een stabiel beleid. Tot voor kort werd de teelt van sui kerbieten door de overheid sterk aangemoedigd, thans is men van plan om te komen tot een beperking van de teelt of althans van de suikergarantie. Van verschillende zijden verklaarde men tegen deze beperking van de sui kergarantie ernstige bedenkingen te hebben. Verschillenende leden gaven als hun overtuiging te kennen, dat de werkers in de landbouw recht heb- Advertentie) iy (/ehuyua IBERIA 22 ot a gentleman's cigar til V £9 Cd DTQVfflSgS TJ cÊczfinaing-ffan ê&q guicleain pOÊtzegeïa beü> Basques, ï&eeweldhoven ben op een evenredig deel van de thans heersende welvaart, gezien de door hen gebrachte offers. Het valt niet te ontkennen, dat er een groeien de ongerustheid heerst bfl het agra risch volksdeel wegens de voortgaan de stijging van kosten en het gelijk- blijven of dalen der Inkomsten. Met zorg vraagt men zich af, of de land bouw deze ontwikkeling bij een ver dere algemene of partiële loonstijging wel zal kunnen bijhouden en of dien tengevolge de strijd met de alles weg zuigende industrie niet fataal zal worden voor de arbeidsvoorziening in de landbouw. Vele leden vestigden er de aan dacht op, dat het aantal ambtenaren van het departement thans met niet minder dan 1100 is gestegen in verge lijking met het vorig jaar. Zij zouden een nadere verklaring omtrent de noodzaak van een zo groot aantal ambtenaren, gezien in het kader van de aanmerkelijke Inkrimping van de overheidsmaatregelen, zeer op prijs stellen. Grenssluitingen Hoe ls het mogelijk, zo vroeg men zich verder af, dat de Belgische rege ring op aandringen van de Belgische Boerenbond telkens de grenzen sluit, ook als die sluiting niet gerechtvaar digd ls In dit verband wezen deze leden op, wat zij noemden, het „tomatendra- ma" van Juli jongstleden en zij vroe gen, waarom de regering geen tegen maatregelen heeft genomen ten aan zien van de invoer van kersen en bloemkool uit België en om welke ro den zij zich heeft neergelegd bij een verhoging van de minimumprijs voor tomaten. Van alle zijden werd grote waarde ring uitgesproken voor net werk van de cultuurtechnische dienst en in gro te lijn voor de omvangrijke plannen, die de regering heeft ten aanzien van de uitvoering van cultuurtechnische werken. Men zou echter graag van de minister vernemen, of hij het juist acht, dat de landbouw zfln wegenon- derhoud zelf bekostigt, terwijl dit in het algemeen bij de industrie niet het geval is. Twee Duitsers gestraft wegens anti-semietissme Vroegere nazi's maakten beledigende opmerkingen Twee vroegere nazi's hebben Woens dag gevangenisstraffen tegen zich horen uitspreken wegens schending van de na-oorlogse West-Duitse wet ten tegen het anti-semietlsme. Dr. Hermann Herweg 47 laar, die In 1929 lid van de nazi-partij werd, was in 1953 samen met een Joodse zakenvrouw een garage begonnen. Later vertelde hij aan personeel van de firma: „Als ik haar in 1941 had ontmoet, zou zij vergast zijn". Hij kreeg drie maanden gevangenisstraf. Georg Mayerhofer, 47 jaar, tech nisch chef van de garage, kreeg vier maanden wegens opmerkingen als „ze hebben vergeten haar te vergas sen". Maar zijn straf werd voorwaar delijk gemaakt toen hij de rechtbank vertelde, dat Herwegs anti-semietis me de geest van het gehele personeel van de garage vergiftigd had. Ook h$j was partijlid geweest. Nieuwe toneelgroep Onder de naam „Het Masker" is een nieuwe toneelgroep gevormd, be staande uit jonge beroepsacteurs en -actrices. De groep zal zich in ster ke mate op Brabant concentreren. Behalve voorstellingen voor uitkoop- verenigingen en dergelijke zal de groep het als haar voornaamste taak beschouwen voorstellingen voor mid delbare en lagere scholen te verzor gen. De eerste voorstelling wordt Zondagmiddag 11 December a.s. ge geven in Oisterwijk. Opgevoerd zal worden „Sloep zonder visser" van Alesandro Casona. fAdvertentie Zes uren zwom Sven in haaienzee De wonderbaarlijke redding-van een zestien jarige Noorse scheeps jongen, die in de Indi sche Oceaan zes uur rondzwom, wordt ver haald in een brief, die de Belgische matroos Paul Redant aan zijn zuster in Brussel heeft ge schreven. In de avond van de zesde November had de jeugdige Noor, Bven Brimsoe, wacht aan boord van het motor schip ,JBélkarin". Men bevond zich in de Indi sche Oceaan, waar het, zoals bekend, krioelt van de haaien. Omdat hij een los touw van de mast om laag zag hangen, boog Brimsoe zich buiten boord om te zien waar het touw was losge raakt. Op dat ogenblik slingerde het schip op eens en de jonge zee man sloeg overboord. Niemand zag het onge luk en Sven's hulpge roep ging verloren in het geraas van het schroefwater. Pas twee uur later werd zijn afwezigheid opgemerkt. Aanvanke lijk dacht de kapitein, dat Brimsoe, wiens eerste zeereis dit was, een grapje had uitge haald en zich had ver stopt. Een grondig on-, derzoek van het schip, dat een half uur duur de, leverde niets op en de kapitein moest wel concluderen, dat Sven overboord geslagen was Met alle lichten op voer het schip de route terug. Na vier uur, toen men er stond een sterke tegenstroom naar schatting zover teruggevaren was, dat verder zoeken geen nut meer had, wilde de ka pitein juist de reis voortzetten en maakte hij zich gereed, in het logboek te noteren dat de matroos Sven Brim soe door onbekende oor. zaak om het leven ge komen was, toen een van de zoeklichten van het schip de drenkeling in zyn stralenbundel ving. Een boot werd uitgezet en spoedig was de jongeman aan boord gehaald. Toen men hem uit het water tilde, zei hp: „het werd tijd ooken viel in zwijm. Zes uur had hij rond gezwommen. Toen hij het schip had zien door varen, was hy zo ver standig geweest, eerst zijn schoenen en toen al zijn kleren uit te trekken. „Ik heb niet aan haaien gedacht, daar om heb ik ze waar. schynlijk niet gezien zei hij laconiek. (United Press.) KAMERLEDEN OVER VISSERIJVRAAGSTUKKEN Kan kwaliteit van garnalen verbeterd worden? Volgens het voorlopig verslag van de commissie nlt de Tweede Kamer inzake de Rijksbegroting voor 1956 van het departement van landbouw, vissery en voedselvoorziening, werd door verscheidene leden opgemerkt, dat de grote vraag naar mosselen en de beperkte zaalval van het vorige jaar een tekort aan mosselen voor de export veroorzaakten. Op verschillen de terreinen van Waterstaat moeten nog hoeveelheden mosselen aanwezig zqn. Het ls echter verboden om deze op te vissen. Kan de minister bevor deren, dat deze terreinen, althans tfldeljjk, voor de mosselvlsserty worden vrijgegeven Enkele leden vroegen, of de minister kan mededelen, of er reeds pogin gen zijn gedaan om de overproductie van oesters naar Frankrijk uitge voerd te krijgen. Door dezelfde leden werd gevraagd, of het niet mogelijk ls, de kwaliteit der garnalen te verbeteren. Enkele leden achtten zich krachtens beginsel verplicht, andermaal te plei ten voor een visverbod op Zondag. Afgezien van hun principiële argu menten zagen deze leden hierin ook een eis van rechtvaardigheid, nu het personeel van Industrie en van mid- denstandsbedrijven, krachtens wette lijke bepalingen, op de Zondag geen arbeid behoeft te verrichten. Wanneer, zo vroegen verscheidene leden, zal een nieuw vaartuig ter be schikking worden gesteld van de vis serij-inspectie voor de Waddenzee? Zijn In dit gebied wel voldoende sche pen voor de inspectie aanwezig? Door de verplaatsing van de mosselvisserij van Zeeland naar de Waddenzee wordt telkens weer de klacht vernomen, dat de inspectie op de Waddenzee veel slechter ls uitgerust dan in Zeeland. Nog altijd bestaat de toestand, zo werd voorts gezegd, dat de Franse regering te lang aarzelt met het uitreiken van invoerver gunningen aan de Franse visim- porteurs. De Nederlandse export ondervindt hiervan veel hinder. Kan de minister nog eens trach ten, de houding van de Franse overheid in gunstige zin te beïn vloeden? Advertentie j iiiiiiiiiiiiiin HAZETFABRIEKEN TE ZEVENBERGEN GODSDIENST EN SHOW. In Vrij Nederland schrijft les Spetter over Godsdienst en show in Amerika: Een vooraanstaand Protestants theoloog, dr. Eugene C. Blake wijst in een artikel, dat in 't massa-tijdschrift „Look" verscheen, on der meer op het feit, dat de kabinetsver gaderingen in Washington met een stil ge bed beginnen, voorts dat in de patriotische verklaring, die alle openbare schoolkinde ren hier iedere morgen in koor zeggen (The Pledge of Allegiance) de woorden „één volk, onder God" zijn ingevoegd. Ja, dat zelfs de PTT aan de mode meedoet, en nu een postzegel heeft uitgebracht met de woorden „Wij vertrouwen op God" erop. Senatoren en andere volksvertegenwoordi gers eindigen hun speeches met uitroepen, als „God zegene U" hoewel zij niet zelden geenszins behoren tot een bepaalde „gees telijke" groep in het land. Op een van de grote verkeerswegen heeft de Lutherse Kerk een „drive-in" godsdienst oefening georganiseerd (men kan dus in zijn auto blijven zitten met zijn sportkle- ren aan op Zondag, en toch bidden), op het spoorwegstation in Zuid-Boston is pas een kapel geopend, en op het vliegveld van New York werd dezer dagen „de kerk van O.L. Vrouwe van de Wolken" ingewijd, waar priesters zonder tijdverlies drie missen te gelijk kunnen zeggen. Elders in het land worden massa-bijeenkomsten gehouden waar duizenden zingen en rhythmisch in de handen klappen, aangevoerd door Graham en zijn imitators. Zij zingen godvruchtige hymnen, maar op de wijs van populaire cowboy-liedjes om dan tenslotte uit te bar sten in koren, die roepen: „we zullen door Zijn bloed gered worden". Iedere Zondag gaan 35 millioen kinderen naar Zondags scholen. terwijl de Amerikanen ongeveer 3 milliard dollar vrijwillig per jaar voor hun kerken offeren. Een der gevierde TV-komieken besluit zijn programma met te zeggen: „Vergeet niet te bidden" en Protestanten, Joden en Rooms-katholieken vechten voor de aan dacht van de TV-luisteraars. De Joden heb ben een soort geschiedkundig hoorspel, de Protestanten geven een discussie tussen een aantal populaire theologen en de Rooms-katholieke Kerk heeft Bishop Fulton Sheen. Bishop Sheen is een feno meen op zichzelf, Hij verschijnt in zijn pro gramma in vol ornaat als bisschop en tracht zijn levensfilosofie door grapjes, ver haaltjes, bezwerende gebaren, zegenende vingerbewegingen en wat- dies meer zij tot zijn publiek van millioenen te laten door dringen. (In een discussie over liefde ver telde hij het volgende mopje: Een schuch ter meisje liep een schoonheidssalon binnen en vroeg om een parfum „voor be ginners". De winkeljuffrouw: „Hier is iets goeds, het heet „Misschien". Het meisje: „Wat kost het De juffrouw: „Dertig gul den". Het meisje: „Voor zóveel geld wil ik zekerheid hebben!") De presentatie eindigt, terwqjl de bisschop voor een Maria-figuur buigt en uitroept: „God love you Het is géén wonder, dat vele ernstige mensen zich beginnen af te vragen of de nieuwe godsdienstigheid in feite niet al te veel lijkt op een soort heidense invasie. On danks het kennelijk „succes" van predikers en bisschoppen wordt men nu wel wat ang stig over de invloed van de Grahams en Fulton Sheens. (Er is een God-verering en reclame mogelijk, die in feite een fellere Godbestrijding is dan principieel atheïsme.) Kerken in dit land zijn vrijwillige orga nisaties, er bestaat geen kerkbelasting en iedere dominee of rabbijn moet zien dat hij z\jn begroting bij elkaar krijgt. (Voor de priester van de R.K. Kerk ligt het vanzelf sprekend wat anders). Kerken zjjn door deze structuur naast sociale centra ook de plaats waar geld opgebracht moet worden (gokspelen soms er bij inbegrepen). Dat vrijwillige karakter betekent echter dat de meeste mensen, die lid worden van een kerkgenootschap, ook actief aan het kerk- leven willen deelnemen. Er zijn ontelbare comité's en werkgroepen waarin voor ieder wel eens iets te doen is. Naast al deze ge- organiseerden, zijn er ongeveer 64 millioen Amerikanen, die tot geen enkele kerk be horen (Het Humanistisch Verbond is hier als religie door de wet erkend en de voor gangers (leaders) van de humanistische groepen hebben dezelfde rechten als pre dikanten, rabbijnen en priegters). Maatschappelijk gezien is de massale te rugkeer naar de kerken een imponerend verschijnsel, althans zeer zeker voor wie door getallen geïmponeerd wordt. Wat het echter in diepste zin betekent, of het men sen dichter brengt bij het verstaan van hun plaats op deze wereld, of het grotere na druk op morele maatstaven zal leggen, de ze en soortgelijke fundamentele vragen moeten voor het ogenblik onbeantwoord blijven. Montaigne spreekt ergens van het „heidens messianisme" van het oude Rome. Men mag hopen dat Amerika's nieuwe godsdienstigheid van betere makelij is. KERKBOUW EN OVERHEID. Een drietal burgerlijke gemeenten heeft thans subsidie toegekend voor de kerkbouw. Ridderkerk, Bussum en Vllssingen. In een uitvoerig prae-advies hebben B. en W. van Ridderkerk het probleem van de overheids subsidie bij kerkbouw principieel en prae- tisch bekeken. Enkele punten hieruit zijn de volgende: 1. In het algemeen wordt de geestelijke verzorging van een deel der bevolking als een gemeentebelang aangemerkt en kunnen bijzondere omstandigheden in bepaalde gevallen het aanwezig zrjn van een gemeentebelang bij kerkbouw doen aannemen; 2. Aan de subsidie dienen geen voor waarden te worden verbonden, waar door de kerken in haar geestelijke be wegingsvrijheid zouden worden be lemmerd; 8. De Hervormde gemeente ziet zich door de sterke uitbrriding der bevol king mede een gevolg van het door het gemeentebestuur gevoerde be leid voor omvangrijker taak ge steld; 4. De burgerlijke gemeente heeft niet al leen een taak te zorgen voor een be hoorlijke verzorging der maatschap pelijke-, culturele- en hygiënische be hoeften der inwoners, maar meer nog voor een gezonde beleving van de godsdienst, waarvoor o.a. aan rede lijke eisen voldoende kerkgebouwen nodig zijn; 5. Bij de uitbreiding van de gemeente lijke bemoeiingen op het gebied van ruimte-ordening en stedebouw is ook bij kerkbouw het gemeentebelang hoe langer hoe meer betrokken. CONGRES PROTESTANTSE JODEN. Te Haifa is een tweedaags congres ge houden van de Israëlische Unie van Pro testants geworden Joden. De Unie maakt deel uit van de International Hebrew Chris tian Alliance, waarvan het hoofdkwartier in Londen en New York is. Hoewel er aan de pers zo goed als geen inlichtingen werden verstrekt over het congres, is bekend geworden, dat men zich heeft beziggehouden met economische ini tiatieven, die beogen de Israëlische Protes tanten wat meer economische zekerheid te geven. De Unie heeft verder besloten een eigen maandblad uit te geven „The Truth", dat in zes talen (Hebreeuws, Engels, Frans, Duits, Roemeens en Bulgaars) zal verschij nen. TONEEL-FESTIVAL IN JERUZALEM. In de zomer van 1955 zal in Jeruzalem een Festival plaats vinden, waarop in het bijzonder toneelstukken zullen worden op gevoerd met bijbelse onder, erpen. Zowel plaatselijke als buitenlandse toneelgezel schappen zullen opvoeringen geven. Een van de hoogtepunten van het festival zal de opvoering zijn van het stuk van de Ameri kaanse toneelschrijver H. Leivlck „The Verdict" (Het Oordeel), waarin een beeld wordt gegeven van de zwervende Joden, die als Mozes, het Beloofde Land niet binnen gaan. DE BIJBEL IN ETHIOPIë. „Er moet op onze scholen bijbelonderwijs gegeven worden. Op welk fundament zou onze jonge generatie anders moeten steu nen?" aldus heeft de keizer van Ethiopië gezegd op een paedagogisch congres. Deze verklaring heeft tengevolge gehad, dat er op de bijbeldepóts een veel grotere vraag is gekomen naar bijbels :n het Amharisch. de taal, waarin, naast het En gels op de scholen onderwijs wordt gegeven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1955 | | pagina 13