C
Kamer waarschuwt: „Gevaar
voor uitholling landbouwbeleid
„r-uumnu
MAATREGELEN GEWENST TEGEN
EXPORTTEKORT AAN MOSSELEN
NIEUWS UIT DE KERKEN
ZATERDAG 3 DECEMBER 1933
PR0VIN01ALE ZEEUWS W OOURêNT
9
DE BEGROTING VAN MINISTER MANSHOLT
Agrariërs hebben recht op evenredig
aandeel in de welvaart
Het voorlopig verslag van de commissie nlt de Tweede Kamer Inzake
de rijksbegroting van het departement van landbouw, visserij en voedsel
voorziening is verschenen. Vele leden wezen erop, dat het plotseling los
laten van de garantieprijs van het koolzaad, nadat dit reeds was Ingezaaid,
sterk heeft bijgedragen tot de bestaande ongerustheid in landbouwkrlngen.
ZQ achtten het tijdstip, waarop deze maatregel werd genomen, hoogst on
gelukkig. Kan de minister de verzekering geven, zo vroegen deze leden, dat
hij niet zal overgaan tot het nemen van dergelijke maatregelen ten aan
zien van meer essentiële producten, waardoor het landbouwbeleid steeds
verder zou worden uitgehold De overweging van de minister met betrek
king van een evenutele beperking van de suikergarantie wijst, aldus de
leden, evenmin op een stabiel beleid. Tot voor kort werd de teelt van sui
kerbieten door de overheid sterk aangemoedigd, thans is men van plan om
te komen tot een beperking van de teelt of althans van de suikergarantie.
Van verschillende zijden verklaarde men tegen deze beperking van de sui
kergarantie ernstige bedenkingen te hebben.
Verschillenende leden gaven als
hun overtuiging te kennen, dat de
werkers in de landbouw recht heb-
Advertentie)
iy
(/ehuyua
IBERIA 22 ot
a gentleman's cigar
til V £9 Cd DTQVfflSgS TJ
cÊczfinaing-ffan ê&q guicleain
pOÊtzegeïa beü>
Basques, ï&eeweldhoven
ben op een evenredig deel van de
thans heersende welvaart, gezien de
door hen gebrachte offers. Het valt
niet te ontkennen, dat er een groeien
de ongerustheid heerst bfl het agra
risch volksdeel wegens de voortgaan
de stijging van kosten en het gelijk-
blijven of dalen der Inkomsten. Met
zorg vraagt men zich af, of de land
bouw deze ontwikkeling bij een ver
dere algemene of partiële loonstijging
wel zal kunnen bijhouden en of dien
tengevolge de strijd met de alles weg
zuigende industrie niet fataal zal
worden voor de arbeidsvoorziening in
de landbouw.
Vele leden vestigden er de aan
dacht op, dat het aantal ambtenaren
van het departement thans met niet
minder dan 1100 is gestegen in verge
lijking met het vorig jaar. Zij zouden
een nadere verklaring omtrent de
noodzaak van een zo groot aantal
ambtenaren, gezien in het kader van
de aanmerkelijke Inkrimping van de
overheidsmaatregelen, zeer op prijs
stellen.
Grenssluitingen
Hoe ls het mogelijk, zo vroeg men
zich verder af, dat de Belgische rege
ring op aandringen van de Belgische
Boerenbond telkens de grenzen sluit,
ook als die sluiting niet gerechtvaar
digd ls
In dit verband wezen deze leden op,
wat zij noemden, het „tomatendra-
ma" van Juli jongstleden en zij vroe
gen, waarom de regering geen tegen
maatregelen heeft genomen ten aan
zien van de invoer van kersen en
bloemkool uit België en om welke ro
den zij zich heeft neergelegd bij een
verhoging van de minimumprijs voor
tomaten.
Van alle zijden werd grote waarde
ring uitgesproken voor net werk van
de cultuurtechnische dienst en in gro
te lijn voor de omvangrijke plannen,
die de regering heeft ten aanzien van
de uitvoering van cultuurtechnische
werken. Men zou echter graag van de
minister vernemen, of hij het juist
acht, dat de landbouw zfln wegenon-
derhoud zelf bekostigt, terwijl dit in
het algemeen bij de industrie niet het
geval is.
Twee Duitsers gestraft
wegens anti-semietissme
Vroegere nazi's maakten
beledigende opmerkingen
Twee vroegere nazi's hebben Woens
dag gevangenisstraffen tegen zich
horen uitspreken wegens schending
van de na-oorlogse West-Duitse wet
ten tegen het anti-semietlsme.
Dr. Hermann Herweg 47 laar, die
In 1929 lid van de nazi-partij werd,
was in 1953 samen met een Joodse
zakenvrouw een garage begonnen.
Later vertelde hij aan personeel van
de firma: „Als ik haar in 1941 had
ontmoet, zou zij vergast zijn". Hij
kreeg drie maanden gevangenisstraf.
Georg Mayerhofer, 47 jaar, tech
nisch chef van de garage, kreeg vier
maanden wegens opmerkingen als
„ze hebben vergeten haar te vergas
sen". Maar zijn straf werd voorwaar
delijk gemaakt toen hij de rechtbank
vertelde, dat Herwegs anti-semietis
me de geest van het gehele personeel
van de garage vergiftigd had. Ook
h$j was partijlid geweest.
Nieuwe toneelgroep
Onder de naam „Het Masker" is
een nieuwe toneelgroep gevormd, be
staande uit jonge beroepsacteurs en
-actrices. De groep zal zich in ster
ke mate op Brabant concentreren.
Behalve voorstellingen voor uitkoop-
verenigingen en dergelijke zal de
groep het als haar voornaamste taak
beschouwen voorstellingen voor mid
delbare en lagere scholen te verzor
gen. De eerste voorstelling wordt
Zondagmiddag 11 December a.s. ge
geven in Oisterwijk. Opgevoerd zal
worden „Sloep zonder visser" van
Alesandro Casona.
fAdvertentie
Zes uren zwom Sven in haaienzee
De wonderbaarlijke
redding-van een zestien
jarige Noorse scheeps
jongen, die in de Indi
sche Oceaan zes uur
rondzwom, wordt ver
haald in een brief, die de
Belgische matroos Paul
Redant aan zijn zuster
in Brussel heeft ge
schreven.
In de avond van de
zesde November had de
jeugdige Noor, Bven
Brimsoe, wacht aan
boord van het motor
schip ,JBélkarin". Men
bevond zich in de Indi
sche Oceaan, waar het,
zoals bekend, krioelt
van de haaien.
Omdat hij een los
touw van de mast om
laag zag hangen, boog
Brimsoe zich buiten
boord om te zien waar
het touw was losge
raakt. Op dat ogenblik
slingerde het schip op
eens en de jonge zee
man sloeg overboord.
Niemand zag het onge
luk en Sven's hulpge
roep ging verloren in
het geraas van het
schroefwater.
Pas twee uur later
werd zijn afwezigheid
opgemerkt. Aanvanke
lijk dacht de kapitein,
dat Brimsoe, wiens
eerste zeereis dit was,
een grapje had uitge
haald en zich had ver
stopt. Een grondig on-,
derzoek van het schip,
dat een half uur duur
de, leverde niets op en
de kapitein moest wel
concluderen, dat Sven
overboord geslagen was
Met alle lichten op
voer het schip de route
terug. Na vier uur, toen
men er stond een
sterke tegenstroom
naar schatting zover
teruggevaren was, dat
verder zoeken geen nut
meer had, wilde de ka
pitein juist de reis
voortzetten en maakte
hij zich gereed, in het
logboek te noteren dat
de matroos Sven Brim
soe door onbekende oor.
zaak om het leven ge
komen was, toen een
van de zoeklichten van
het schip de drenkeling
in zyn stralenbundel
ving. Een boot werd
uitgezet en spoedig was
de jongeman aan boord
gehaald. Toen men hem
uit het water tilde, zei
hp: „het werd tijd
ooken viel in
zwijm.
Zes uur had hij rond
gezwommen. Toen hij
het schip had zien door
varen, was hy zo ver
standig geweest, eerst
zijn schoenen en toen
al zijn kleren uit te
trekken.
„Ik heb niet aan
haaien gedacht, daar
om heb ik ze waar.
schynlijk niet gezien
zei hij laconiek.
(United Press.)
KAMERLEDEN OVER VISSERIJVRAAGSTUKKEN
Kan kwaliteit van garnalen verbeterd worden?
Volgens het voorlopig verslag van de commissie nlt de Tweede Kamer
inzake de Rijksbegroting voor 1956 van het departement van landbouw,
vissery en voedselvoorziening, werd door verscheidene leden opgemerkt,
dat de grote vraag naar mosselen en de beperkte zaalval van het vorige
jaar een tekort aan mosselen voor de export veroorzaakten. Op verschillen
de terreinen van Waterstaat moeten nog hoeveelheden mosselen aanwezig
zqn. Het ls echter verboden om deze op te vissen. Kan de minister bevor
deren, dat deze terreinen, althans tfldeljjk, voor de mosselvlsserty worden
vrijgegeven
Enkele leden vroegen, of de minister kan mededelen, of er reeds pogin
gen zijn gedaan om de overproductie van oesters naar Frankrijk uitge
voerd te krijgen.
Door dezelfde leden werd gevraagd, of het niet mogelijk ls, de kwaliteit
der garnalen te verbeteren.
Enkele leden achtten zich krachtens
beginsel verplicht, andermaal te plei
ten voor een visverbod op Zondag.
Afgezien van hun principiële argu
menten zagen deze leden hierin ook
een eis van rechtvaardigheid, nu het
personeel van Industrie en van mid-
denstandsbedrijven, krachtens wette
lijke bepalingen, op de Zondag geen
arbeid behoeft te verrichten.
Wanneer, zo vroegen verscheidene
leden, zal een nieuw vaartuig ter be
schikking worden gesteld van de vis
serij-inspectie voor de Waddenzee?
Zijn In dit gebied wel voldoende sche
pen voor de inspectie aanwezig?
Door de verplaatsing van de
mosselvisserij van Zeeland naar de
Waddenzee wordt telkens weer de
klacht vernomen, dat de inspectie
op de Waddenzee veel slechter ls
uitgerust dan in Zeeland.
Nog altijd bestaat de toestand,
zo werd voorts gezegd, dat de
Franse regering te lang aarzelt
met het uitreiken van invoerver
gunningen aan de Franse visim-
porteurs. De Nederlandse export
ondervindt hiervan veel hinder.
Kan de minister nog eens trach
ten, de houding van de Franse
overheid in gunstige zin te beïn
vloeden?
Advertentie j
iiiiiiiiiiiiiin
HAZETFABRIEKEN TE ZEVENBERGEN
GODSDIENST EN SHOW.
In Vrij Nederland schrijft les Spetter
over Godsdienst en show in Amerika: Een
vooraanstaand Protestants theoloog, dr.
Eugene C. Blake wijst in een artikel, dat in
't massa-tijdschrift „Look" verscheen, on
der meer op het feit, dat de kabinetsver
gaderingen in Washington met een stil ge
bed beginnen, voorts dat in de patriotische
verklaring, die alle openbare schoolkinde
ren hier iedere morgen in koor zeggen (The
Pledge of Allegiance) de woorden „één
volk, onder God" zijn ingevoegd. Ja, dat
zelfs de PTT aan de mode meedoet, en nu
een postzegel heeft uitgebracht met de
woorden „Wij vertrouwen op God" erop.
Senatoren en andere volksvertegenwoordi
gers eindigen hun speeches met uitroepen,
als „God zegene U" hoewel zij niet zelden
geenszins behoren tot een bepaalde „gees
telijke" groep in het land.
Op een van de grote verkeerswegen heeft
de Lutherse Kerk een „drive-in" godsdienst
oefening georganiseerd (men kan dus in
zijn auto blijven zitten met zijn sportkle-
ren aan op Zondag, en toch bidden), op het
spoorwegstation in Zuid-Boston is pas een
kapel geopend, en op het vliegveld van
New York werd dezer dagen „de kerk van
O.L. Vrouwe van de Wolken" ingewijd, waar
priesters zonder tijdverlies drie missen te
gelijk kunnen zeggen. Elders in het land
worden massa-bijeenkomsten gehouden
waar duizenden zingen en rhythmisch in de
handen klappen, aangevoerd door Graham
en zijn imitators. Zij zingen godvruchtige
hymnen, maar op de wijs van populaire
cowboy-liedjes om dan tenslotte uit te bar
sten in koren, die roepen: „we zullen door
Zijn bloed gered worden". Iedere Zondag
gaan 35 millioen kinderen naar Zondags
scholen. terwijl de Amerikanen ongeveer 3
milliard dollar vrijwillig per jaar voor hun
kerken offeren.
Een der gevierde TV-komieken besluit
zijn programma met te zeggen: „Vergeet
niet te bidden" en Protestanten, Joden en
Rooms-katholieken vechten voor de aan
dacht van de TV-luisteraars. De Joden heb
ben een soort geschiedkundig hoorspel, de
Protestanten geven een discussie tussen
een aantal populaire theologen en de
Rooms-katholieke Kerk heeft Bishop
Fulton Sheen. Bishop Sheen is een feno
meen op zichzelf, Hij verschijnt in zijn pro
gramma in vol ornaat als bisschop en
tracht zijn levensfilosofie door grapjes, ver
haaltjes, bezwerende gebaren, zegenende
vingerbewegingen en wat- dies meer zij tot
zijn publiek van millioenen te laten door
dringen. (In een discussie over liefde ver
telde hij het volgende mopje: Een schuch
ter meisje liep een schoonheidssalon
binnen en vroeg om een parfum „voor be
ginners". De winkeljuffrouw: „Hier is iets
goeds, het heet „Misschien". Het meisje:
„Wat kost het De juffrouw: „Dertig gul
den". Het meisje: „Voor zóveel geld wil ik
zekerheid hebben!") De presentatie eindigt,
terwqjl de bisschop voor een Maria-figuur
buigt en uitroept: „God love you
Het is géén wonder, dat vele ernstige
mensen zich beginnen af te vragen of de
nieuwe godsdienstigheid in feite niet al te
veel lijkt op een soort heidense invasie. On
danks het kennelijk „succes" van predikers
en bisschoppen wordt men nu wel wat ang
stig over de invloed van de Grahams en
Fulton Sheens. (Er is een God-verering en
reclame mogelijk, die in feite een fellere
Godbestrijding is dan principieel atheïsme.)
Kerken in dit land zijn vrijwillige orga
nisaties, er bestaat geen kerkbelasting en
iedere dominee of rabbijn moet zien dat hij
z\jn begroting bij elkaar krijgt. (Voor de
priester van de R.K. Kerk ligt het vanzelf
sprekend wat anders). Kerken zjjn door
deze structuur naast sociale centra ook de
plaats waar geld opgebracht moet worden
(gokspelen soms er bij inbegrepen). Dat
vrijwillige karakter betekent echter dat de
meeste mensen, die lid worden van een
kerkgenootschap, ook actief aan het kerk-
leven willen deelnemen. Er zijn ontelbare
comité's en werkgroepen waarin voor ieder
wel eens iets te doen is. Naast al deze ge-
organiseerden, zijn er ongeveer 64 millioen
Amerikanen, die tot geen enkele kerk be
horen (Het Humanistisch Verbond is hier
als religie door de wet erkend en de voor
gangers (leaders) van de humanistische
groepen hebben dezelfde rechten als pre
dikanten, rabbijnen en priegters).
Maatschappelijk gezien is de massale te
rugkeer naar de kerken een imponerend
verschijnsel, althans zeer zeker voor wie
door getallen geïmponeerd wordt. Wat het
echter in diepste zin betekent, of het men
sen dichter brengt bij het verstaan van hun
plaats op deze wereld, of het grotere na
druk op morele maatstaven zal leggen, de
ze en soortgelijke fundamentele vragen
moeten voor het ogenblik onbeantwoord
blijven. Montaigne spreekt ergens van het
„heidens messianisme" van het oude Rome.
Men mag hopen dat Amerika's nieuwe
godsdienstigheid van betere makelij is.
KERKBOUW EN OVERHEID.
Een drietal burgerlijke gemeenten heeft
thans subsidie toegekend voor de kerkbouw.
Ridderkerk, Bussum en Vllssingen. In een
uitvoerig prae-advies hebben B. en W. van
Ridderkerk het probleem van de overheids
subsidie bij kerkbouw principieel en prae-
tisch bekeken. Enkele punten hieruit zijn
de volgende:
1. In het algemeen wordt de geestelijke
verzorging van een deel der bevolking
als een gemeentebelang aangemerkt
en kunnen bijzondere omstandigheden
in bepaalde gevallen het aanwezig zrjn
van een gemeentebelang bij kerkbouw
doen aannemen;
2. Aan de subsidie dienen geen voor
waarden te worden verbonden, waar
door de kerken in haar geestelijke be
wegingsvrijheid zouden worden be
lemmerd;
8. De Hervormde gemeente ziet zich
door de sterke uitbrriding der bevol
king mede een gevolg van het door
het gemeentebestuur gevoerde be
leid voor omvangrijker taak ge
steld;
4. De burgerlijke gemeente heeft niet al
leen een taak te zorgen voor een be
hoorlijke verzorging der maatschap
pelijke-, culturele- en hygiënische be
hoeften der inwoners, maar meer nog
voor een gezonde beleving van de
godsdienst, waarvoor o.a. aan rede
lijke eisen voldoende kerkgebouwen
nodig zijn;
5. Bij de uitbreiding van de gemeente
lijke bemoeiingen op het gebied van
ruimte-ordening en stedebouw is ook
bij kerkbouw het gemeentebelang hoe
langer hoe meer betrokken.
CONGRES PROTESTANTSE JODEN.
Te Haifa is een tweedaags congres ge
houden van de Israëlische Unie van Pro
testants geworden Joden. De Unie maakt
deel uit van de International Hebrew Chris
tian Alliance, waarvan het hoofdkwartier
in Londen en New York is.
Hoewel er aan de pers zo goed als geen
inlichtingen werden verstrekt over het
congres, is bekend geworden, dat men zich
heeft beziggehouden met economische ini
tiatieven, die beogen de Israëlische Protes
tanten wat meer economische zekerheid te
geven. De Unie heeft verder besloten een
eigen maandblad uit te geven „The Truth",
dat in zes talen (Hebreeuws, Engels, Frans,
Duits, Roemeens en Bulgaars) zal verschij
nen.
TONEEL-FESTIVAL IN JERUZALEM.
In de zomer van 1955 zal in Jeruzalem
een Festival plaats vinden, waarop in het
bijzonder toneelstukken zullen worden op
gevoerd met bijbelse onder, erpen. Zowel
plaatselijke als buitenlandse toneelgezel
schappen zullen opvoeringen geven. Een
van de hoogtepunten van het festival zal de
opvoering zijn van het stuk van de Ameri
kaanse toneelschrijver H. Leivlck „The
Verdict" (Het Oordeel), waarin een beeld
wordt gegeven van de zwervende Joden, die
als Mozes, het Beloofde Land niet binnen
gaan.
DE BIJBEL IN ETHIOPIë.
„Er moet op onze scholen bijbelonderwijs
gegeven worden. Op welk fundament zou
onze jonge generatie anders moeten steu
nen?" aldus heeft de keizer van Ethiopië
gezegd op een paedagogisch congres.
Deze verklaring heeft tengevolge gehad,
dat er op de bijbeldepóts een veel grotere
vraag is gekomen naar bijbels :n het
Amharisch. de taal, waarin, naast het En
gels op de scholen onderwijs wordt gegeven.