Minister Staf kan geen zekerheid geven over het defensiebeleid Triomfantelijke intocht van Sultan Ben Yoessef in Rabat (mmoRV~) COMMISSIE ZUIDWEST OVER HET DELTAPLAN De DONDERDAG 17 NOVEMBER 1955 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 8 KAMERLEDEN WERDEN NIET VEEL WIJZER Open vraag welke uitgaven er na 1957 komen (Van onze parlementaire redacteur) Hoewel de minister van oorlog en van marine, ir. Staf en de staatssecre taris van marine, de lieer Moorman, Woensdag in de Tweede Kamer van één uur tot kwart voor vyf aan het woord zijn geweest, om op alle vragen en opmerkingen, die veertien sprekers tijdens de behandeling van hun be groting hadden gemaakt, te beantwoorden, zijn de afgevaardigden in de mist blijven varen. Ze zijn alles by elkaar genomen niet veel wijzer gewor den, omtrent het militaire beleid in de toekomst. Minister Staf gaat binnenkort naar Amerika om over verdere financiële steun te praten. Hij moet nog naar Parijs om zekerheid te krijgen over de ontwikkeling van de N.A.V.O.-defensie. En dan zal hij naar het kabinet moeten om zijn plannen te ontvouwen. Plannen die betrekking hebben op de jaren 1957, 1958 en later. Maar met die plannen wil het kabinet, dat na de verkiezingen in Juli 1956 aftreedt, niet veel meer te maken hebben. Het laat het defensie-beleid over aan zijn opvolgers. Natuurlijk hebben de ministers wel enig inzicht in wat in de toekomst gebeuren moet. Maar zij kunnen moeilijk het nieuwe kabinet binden, ook al zou dat in hoofdzaak uit dezelfde personen bestaan. Het uitvoerige debat heeft dus niet veel opgeleverd. Begrijpelijk was, dat de minister niet inging op het door drs. Korthals (V.V.D.) geopperde denkbeeld, om in het voorjaar een no ta over het defensie-beleid aan de Ka mer over te leggen. Het is nog een open vraag, voor welke uitgaven we na 1957 kunnen worden gesteld, voer de ir. Staf hiertegen aan. De minister noemde de N.A.V.O. meer dan ooit noodzakelijk. Op de vraag wat ge beuren moet met het oog op de ont wikkeling van de atomische wapenen, antwoordde hij o.a., dat gestreefd moet worden naar vereenvoudiging van de steeds talrijker wordende voertuigen om opstoppingen en opeenhopingen te voorkomen. Er mag niet worden over gegaan, zo verklaarde hij, tot wijzi ging van de organisatie, als het ma terieel dat in de nieuwe divisie nodig is nog niet aanwezig is. De grond troepen hebben een andere taak ge kregen. Voor een doorbraak zullen in de toekomst grote concentraties van de vijand nodig zijn. Dat betekent dat de vijand kwetsbaarder wordt voor nen opvangen en onmiddellijk een te genaanval dienen in te zetten. Saceur heeft er op aangedrongen dat wij 5 divisies zouden hebben waarvan een paraat en vier moblisa- bel. Daarop is de hulp van Amerika bij de opbouw gericht. Zonder onze divi sies zou de N.A.V.O. te zwak zijn. Wg zien alleen onze parate divisies en de reservedevisies. Saceur wil de ze parate divisies zien als eerste éche lon-divisie. Het is de vraag of wij een tweede parate divise kunnen beman nen. Saceur geeft geen richtlijnen, om dat de organisatie nog niet vaststaat. Honderden millioenen De vorming van een tweede pa rate divisie levert niet alleen per soneels-, maar ook financiële moei lijkheden op, zo verklaarde hij na drukkelijk. Als de vorming tech nisch binnen de mogelijkheden zou liggen, dan nog zou een hogere uitgave van honderd millioen gul den ineens en van honderd milli oen jaarlijks nodig zijn. De be windsman noemde het wenselijk bij de vervaardiging van geleide projectielen Nederland in te scha kelen. Hij was voor het vaststellen van het defensie-plafond, wat de uitgaven betreft. Tot nu toe zijn de loonsverhogingen nog onder dit plafond gehouden; dat zal de nieu we regering niet meer gelukken. Bij het opstellen van de begroting rekening Straaljagers Voorts maakte ir. Staf bekend, dat in 1953 op de 10.000 vlieguren met straaljagers 2,7 dodelijke ongelukken zijn voorgekomen. In 1954 was dat 2,6 en in de eerste negen maanden van 1955 1,4; er valt dus een verheugende teruggang wc .r te nemen. De pensioenen voor de weduwen van straaljager-piloten zijn hoger dan die voor de weduwen van gewone vlie gers, omdat bij de straaljager-piloten de vliegpremie in het salaris is inge calculeerd, waardoor de pensioen grondslag hoger wordt. De weduwe van een omgekomen, 26-jarige luite nant-vlieger, met twee kinderen ont vangt ruim 4600. De groetplicht noemde de bewinds man, een uiterst gecompliceerd pro bleem. Hij had advies ontvangen om OPNAME. In de Londense Tudor- straat leek het, alsof het regende, al was de hemel helderder dan ooit. Die regen kwam uit slangen van een film maatschappij... Er werden opnamen gemaakt voor een nieuwe rolprent. Het was moeilijk, om in de Tudor- straat de filmsterren en de toekij kers uit elkaar te houden. Een man vroeg aan twee politie-agenten„Zijn jullie echt of alleen maar acteurs?" Dreigend klonk het antwoord; „Pro beer me maar eens te knijpen, dan zul je het zien". NAAR DE 120. Walter Williams in Texas was nog niet tevreden, toen hij Dinsdag zijn 113e verjaardag vierde. „Mijn grootvader is 119 geworden", zo verzuchtte hij, „en ik heb het erop staan, om dat record te breken". DUIVEN. Bij breekwerk in verband niet de restauratie van de kathedraal van Amiëns ontstond laatst een groot gat in een der ramen. Massa's duiven vlogen vrijelijk in en uit. De bezoe kers van de kathedraal werden ge- wrarschuwd„S.v.p. paraplu mee brengen". deze plicht voor elk krijgsmachton derdeel afzonderlijk te regelen. Thans hebben deze onderdelen gelijksoortige instructies gekregen. Een verdere ver eenvoudiging van de taak van de Na tionale Reserve, waarom de heer Ver meer (P.v.d.A.) gevraagd had, achtte de minister onmogelijk. Wat het burgerlijk personeel betreft gaf hij toe, dat er veel mensen in dienst zijn bij zijn departement. Als verklaring gaf hij, dat tienduizenden militairen geregistreerd moeten wor den, dat er dagelijks honderden vlieg tuigen in de lucht zijn en dat duizen den voertuigen en schepen bedrijfs klaar gehouden moeten worden, het geen veel werk meebrengt. Trouwens Nederland heeft slechts ongeveer 3200 man in dienst tegen het vergelijkbare Canada 5900. Voor de benoeming van een staatssecretaris voor de lucht macht was hij niet te vinden. Wat overigens de luchtvaart be treft, zeide de bewindsman, dat zy een vooraanstaande plaats inneemt, en dat zij goede resultaten levert, doch aan de grens van ha&r kunnen is. Zij moet worden gereorganiseerd. Hy was voor een geïntegreerde lucht macht in Europa, met een centraal commando. Samenwerking Tussen de marine-luchtmacht en de Koninklijke luchtmacht bestaat een directe samenwerking. Samensmel ting is echter niet mogelijk staats secretaris Moorman bevestigde dit daar de marine-luchtmacht ook een duidelijke N.A.V.O.-taak heeft. Er is een geheel andere commando-struc tuur. Voor een betere luchtwacht dienst kunnen niet meer mensen wor den opgeroepen. Wel wordt gepro beerd de opbouw van de luchtmacht zelf te versnellen. Over de sterkte van de strijdkrach ten op Nieuw-Guinea kon minister Staf geen inlichtingen geven. In elk geval betekent deze bewapening niet het pistool op de borst van wie dan ook, verzekerde de minister. De staatssécretaris zou gaarne over meer beroepspersoneel bij de marine beschikken. Minimaal zijn 2800 man nodig. Vertrek en toeloop houden elk aar thans juist in evenwicht. Het te kort is het grootst bij de mariniers. De vervanging van zeventien oude fregatten wees hg af, omdat op het ogenblik al veertig a vijftig schepen voor de marine in aanbouw zijn. Op de desbetreffende vraag antwoordde hij verder dat Den Helder alleen een basis is voor vredestijd. (Slot van pag. 1) Kortgene gunstiger zou zijn, omdat de hoofdverkeerswegen op Noord- Beveland op Kortgene geconcentreerd zijn. Voor het verkeer tussen Walche ren en Noord-Beveland is zowel de verbinding via de Zandkreekdam als die via de Veerse Gatdam uitgespro ken "slecht. Uit het bovenstaande blijkt dus, dat de in het Veerse Gat en in de Zandkreek geprojecteerde dam men voor het verkeer van Wal cheren en West-Zeeuwsch-Vlaan deren met Noord-Beveland zeer ongelukkig liggen. Toch zo voert de Commissie aan is één van de belangrijkste doelstellin gen van het Deltaplan het ver krijgen van betere en kortere ver bindingen. Deze verbindingen kunnen echter via de twee ge noemde afsluitdammen niet wor- den verkregen. De Commissie meent dan ook te mogen ver wachten, dat een voor Walcheren en West-Zeeuwsch-Vlaanderen zo gunstig mogelijke oeververbin ding tot stand zal komen, en dat Walcheren met de twee belang rijkste steden van Zeeland om deze verbindingen mag vragen. Betere verbinding Als plaats voor een betere verbin ding geeft de Commissie in overwe ging de zuidwestpunt van Noord-Be veland met de Rijksweg in de boclit juist ten westen van de Sloedam. Vanaf de zuidwestpunt van Noord- Beveland loopt een schor, de Goud plaat, ruim een kilometer in zuidelij ke richting. Deze noodzaakt de scheepvaart, een omweg te maken. Na de totstandkoming van het Drie-eilan denplan kan deze schor worden door gegraven en over deze doorgraving een brug worden aangelegd. Door middel van een korte dam door de dan verlaten vaargeul kan de Goud plaat worden verbonden met de schor ren van het, Noordsloe. Over deze dam Linies het gouden paar Jan Aarnoudse en Abramina AarnoudseVermaas, dat St. Philipsland trouw is gebleven-, rechts Janna AarnoudseVermaas en Chris Aarnoudse, die Hagenaars zijn geworden, maar nog graag een mondje Zeeuws praten! Zoals gemeld, vieren beide echtparen vandaag in Den Haag hun gouden bruiloft. en brug zou dan een weg kunnen worden aangelegd en doorgetrokken naar de Rijksweg GoesMiddelburg: bij de eerste bocht ten westen van de Sloedam. Aldaar kan de spoorlijn on der het reeds bestaande, maar te ver breden viaduct worden gekruist. Vanaf de zuidwestpunt van Noord- Beveland zou de weg naar een punt moeten worden geleid, waar een weg kan afsplitsen naar het noorden, waar de buitenste Oosterscheldedam de kust van Noord-Beveland bereikt, en een andere weg in oostelijke rich ting naar de omgeving van Colijris- plaat kan voeren. De voorgestelde weg aldus de Commissie zou niet alleen een goede verbinding geven tussen Noord- Beveland en Walcheren, maar tevens een belangrijke schakel vormen in de verbinding verder naar het noorden. Immers, na de totstandkoming van de geprojecteerde weg Nieuwland Vlissingen geeft deze een rechtstreek se verbinding tussen de haven van Vlissingen en zowel een dam Zierik- zee-Colijnsplaat als de buitenste Oos terscheldedam. Nadat de jury zich lange tijd beraden had, ontving de Normandische land bouwer Jean Hamard Maandagavond van Greetje Doeleman de unsselbe- ker, die door de gemeente Zierikzee beschikbaar gesteld was voor het bes te koppel rundvee, gepresenteerd op de veefokdag van de zuster gemeente Saint Hilaire-du-Harcouet. De trotse prijswinnaar met de charmante Zie- rikzeese. Schelde-Rijn-verbinding en Deltaplan Belgen beginnen met laboratoriumonderzoek De correspondent van het Alge meen Handelsblad te Brussel tekent bii het bericht over de hervatting van de onderhandelingen over de water wegen o.m. aan. dat volgens Belgische kringen de Deltawerken gedurende minimaal 25 jaar de vaart in de tus senwateren zullen bemoeilijken. Het Deltaplan zou dus het Belgisch ver zoek tot een betere Schelde-Rijnver- binding versterken. Belgische des kundigen zullen in het Schelde-la- boratorium onder leiding van de heer Lamoen -met een model ex-? perimenteren voor wat de waterstand in de Westerschelde betreft ingeval van afsluiting der zeegaten. Van Nederlandse zijde wordt er op aangedrongen rond 15 December een ministeriële conferentie te hou den. Wellicht worden dan de benoe mingen van de experts bekendge maakt. Duitse demonstratie aan Nederlandse grens Om één uur verscheen aan de Duit se zijde van de zeer drukke grens overgang Elten-Hüthum Woensdag middag een colonne van acht auto's en een bestelwagen, voorzien van transparanten met opschriften waarin de vrijlating van de nog in Nederland verblijvende Duitse oor logsmisdadigers werd verzocht. Ook bevonden zich op enkele der wagens grote voorstellingen van een moeder met kind en onderschrift: „Wann kommst du?" Aan iedere grenspassant werd een pamflet ter hand gesteld, waarin ondermeer stond: „Holland is das Reiseziel vie- ler Deutscher, der Lïeferant von Blumen und Landwirtschaftliche Er- zeugnisse. Trïtt auch du ein für die Freilassung unserer Brüder und han- dele". Tegen kwart over twee ver dween de colonne wederom in de richting Emmerich. Franse vliegveldstaking duurt voort. Dc Franse regering is met vertegen woordigers van het stakende vlieg- tuigpersoneel besprekingen begonnen. Zij heeft een prestatiebonus aangebo den, doch een vertegenwoordiger van de stakers zeide, dat deze niet aan- vaarbaar wordt geacht. De stakers ei sen een salarisverhoging van 10.000 fr. per maand. De staking van het Parijse vliegveld Orly, waar zij reeds ruim een week gaande is, had zich inmiddels uitge breid tot Marseille, Bordeaux en Tou louse. Zij dreigt over te slaan naar de vlieghavens van Frans West-Afrika. In Tunis staken ook reeds leden van de weerkundige dienst en de veiligheids dienst. Van Orly en het militaire vlieg veld Bretigny kunnen slechts vliegtui gen van enige lange lijnen gebruik ma ken. Televisiestudio's in gebruik gesteld. Binnenkort uitbreiding van de zendtijd. In tegenwoordigheid van vele au toriteiten zijn Woensdagmiddag te Bussum officieel in gebruik geno men de studio's Vitus en de na de brand gerestaureerde en hernieuwde studio Irene alsmede de nieuwe tele visietoren. Onder het grote gezel schap dat in de Vitus-studio aanwe zig was, waren o.m. mr. H. J. Rei- nink, directeur-generaal bij het dep. van O. K. en W., die minister J. M. L. Th. Cals vertegenwoordigde en de directeur-generaal van de P.T.T., ir. J. D. H. van der Toorn. Prof. dr. J. B. Kors, die de officiële ingebruikstelling inleidde zei, dat de opbouw van de televisie in Neder land is geschied in een bedachtzaam rustig tempo. Spreker bracht uitvoe rig naar voren wat de televisie in Bussum in diverse gebouwen heeft kunnen bereiken en zei dat het thans mogelijk is in beide studio's twee complete avondprogramma's per week te geven. Daar tevens binnen enkele maanden een tweede reporta gewagen beschikbaar zal zgn, zijn er dus voor wat de technische facili teiten betreft, geen moeilijkheden tot een eventuele uitbreiding van de zendtgd over te gaan, zo besloot spreker. Mr. H. J. Reinïnk stelde daarna met enige korte woorden de beide studio's officieel in gebruik. HALF MILLIOEN MENSEN LANGS DE WEG Vrouwen droegen rode en groene sluiers Verwelkomd met wilde toejuichingen van zyn onderdanen is sultan Sidi Mohammed Ben Yoessef Woensdagmorgen, na twee jaar in balling schap te hebben geleefd, in zijn hoofdstad Rabat teruggekeerd. De sultan arriveerde aan boord van een DC-6 vliegtuig uit Parijs. De 12 km lange weg van het vliegveld naar de stad was afgezet door 20.000 man Franse troepen en politie en 18.000 man speciale inheemse politie. Naar schat ting stonden 500.000 mensen langs de weg. De bevolking telde driemaal het normale aantal zielen van 200.000. Berbers, die buiten de stad hadden gekampeerd, reden op hun paarden tot dicht bij de passerende auto van de sultan en schoten hun antieke geweren in dc lucht af. Een dubbele rij bereden leden van de geheel uit negers bestaande pa leiswacht, escorteerde de wagen van Ben Yoessef op diens triomfale in tocht. Deze bereden lijfwacht was in helder rode broeken gekleed en droeg lansen met rood-groene vaan tjes. De vrouwelijke bevolking, die haar zwarte sluiers gedragen had uit rouw over de verbanning van Ben Yoessef, verwisselde deze slui ers Woensdag voor rode en groene, om zijn terugkeer te vieren. Op de brug van Bouregreg werd de sultan begroet door de pasja van Rabat, die Ben Yoessef melk en dadels aan bood. Om 12.45 uur arriveerde Ben Yoessef bij zijn paleis, waarvan de toegangspoort met een enorm por tret van hemzelf versierd was. Gejuich Het gejuich uit wel honderd- duizend kelen weergalmde op de 1 reusachtige binnenplaats van het paleis toen men de sultan zag aankomen. Rabat zelf bood de aanblik van een grote jaarbeurs. Vloeren waren netjes witge kalkt, luiken voor winkelramen hadden een groen verfje gekre gen en overal wapperden vlag gen en spandoeken. Toen de sultan zijn hoofdstad bin nenreed vuurden Franse artilleristen een salvo van honderdëên saluut schoten af. Een dubbele haag poli tie en vrijwillige politie hield het pad voor de sultan vrg, terwijl een i geluidswagen aan het hoofd van de stoet de dringepde, juichende en op gewonden menigte verzocht kalm te Blijven. Er deden zich overigens ner gens moeilijkheden voor tijdens de tocht naar het paleis. In apart toestel Tezamen met de sultan keerden ook zyn twee zoons en vier dochters terug. Zijn twee hoofdvrouwen en éénentwintig concubines waren in een aprat toestel van Frankrijk naaf Marokko gekomen. Zowel op het vliegveld als bij het paleis drongen zich mensen door de afzetting naar voren om de hemelsblauwe djellaba van de sultan aan te raken of zijn hand te kussen. (United Press.) Het Wereldgebeuren. Niet bang Gettysburg, waar Eisenhower ,nu op zgn boerderij verder herstel van gezondheid zoekt, komt voor in alle Amerikaanse geschiede nis boekjes. Het was immers op Gettysburgse grond, dat president Abraham Lin coln in 1863 zijn beroemdste toe spraak hield. Op het kerkhof werden toen de mannen herdacht, die gevallen waren in de laatste, beslissende veld slag van de Amerikaanse burgeroor log. Lincoln maakte in zgn rede geen onderscheid meer tussen strijders van het Zuiden en d(e uit het Noorden; voor hem waren zij nu allen Amerika nen. En hy besloot met een definitie voor de democratie, die nu nog in Amerika vaak wordt gehoord: „De regering van het volk door het volk en voor het volk". De boerdery van Eisenhower staat aan de rand van het toenmalige slagveld. Ike zal er menig aanknopingspunt vinden voor gepeins over de ontwikkeling, die zich in de Verenigde Staten sedert 1863 heeft voorgedaan en over de problemen, waarvoor de diverse presidenten zijn komen te staan. Eén conclusie is in elk geval gerechtvaardigd: het presi dentschap is tot nu toe noch voor hem zelf, noch voor een van zijn voorgan gers een erebaantje zonder veel be sognes geweest. Integendeel: iedereen is het op het ogenblik erover eens, dat het presidentschap een van de zwaarste functies is. Een baan met zoveel ballast, dat men wel heel sterk moet zijn, om niet op een gegeven ogenblik eronder te bezwijken. De nu, in zijn herstelperiode, niet mis- Amerikanen kunnen Eisenhower ook sen. De mannen van de telefoon heb ben de laatste weken handen vol werk gehad om nieuwe lijnen naar Gettys burg aan te leggen. Men heeft ervoor gezorgd, dat de boerderij tijdelijk als „Witte Huis" zal kunnen dienen; het plaatselijke hotel (honderd kamers) zal ongetwijfeld vaak zijn volgeboekt met regeringsfunctionarissen en de aula van een middelbare school is in gericht als kwartier voor de pers. Er gaan stemmen op, om de func tie van president der Verenigde Staten wat te ontlasten. Allerlei werkzaamheden kunnen ook lager ge plaatsten gerust opknappen, al waren het alleen maar de handdrukken, die de president in ontelbare hoeveelheid moet wisselen met mensen, die eigen lijk niets belangrijks in het midden te brengen hebben, de etentjes met vo gels van diverse pluimage, de aanwe zigheid bij allerlei officiële gebeurte nissen. Daarnaast staan de belangrijke werkzaamheden, zoals het aangeven van de „grote ignen" en het coördi neren van de activiteiten van het ka binet, de nationale veiligheidsraad en de diverse departementen. Het is Ei senhower toe te wensen, dat hij al die verplichtingen na zgn Gettysburgse herstelperiode weer zal kunnen nako men. Voelde hij zich daartoe niet in staat, dan zou hij het congres kun nen vragen, zijn functie over te dra gen aan vice-president Nixon. Maar daartegen hebben velen bezwaar. Re publikeinen omdat zij afgunstig zou den zijn vanwege de opvolging van de president en anderen omdat zij aan de bekwaamheid van Nixon twijfelen. e opvolging van de president Een onderwerp, dat in Amerika nu al in het centrum van de be langstelling staat. Adlai Stevenson, die in 1952 de eandidaat van de De mocraten was in de verkiezingsstrijd welke door P^epublikein Eisenhower werd gewonnen, heeft Dinsdag offici eel laten weten, dat hij bereid is om ook bij de presidentsverkiezingen van 1956 weer als eandidaat van de De mocraten op te treden. Hij is blijkbaar niet bang geworden van de verhan delingen over de loodzware last, die iemand op zijn schouders neemt als hij president wil worden. En... hij is niet te laat. Want pas over negen maanden zal de Democratische nati onale conventie beginnen, die over de candidatuur moet beslissen. Eerst zal de 55-jarige advocaat, die zich o.m. met een reis langs rege ringscentra over de hele wereld op de functie heeft voorbereid, eventuele concurrenten binnen de eigen party moeten verslaan. Als hij daar zege viert, zal hg de kans hebben, op de Republikeinen revanche te nemen van zijn nederlaag in 1952. (Hij kreeg toen de meerderheid in negen van de 48 staten; 27 millioen werden op hem uitgebracht tegen 33 millioen op Ei senhower) Stevenson is optimistisch gestemd. Hij wijst op de verkiezingen voor het Congres in 1954, toen de Republikei nen hun meerderheidspositie verloren. Volgens hem is er bij de kiezers veel critiek op het beleid, dat de Republi keinen totnogtoe hebben gevolgd. En hij geeft de Democraten (en zich zelf) dan ook een goede kam de kamp van 1956 te winnen. Zelf <ls "euw zgn rivaal zou zijn. AÜJLAi STEVENSON ...revanche op rivaal Ike?... Op een onbewaakte overweg tus sen Warffum en Usquert in de lijn Groningcn-Roodesc-hool is Woensdag een melkauto door een uit de richting Groningen komende trein gegrepen Er deden zich geen persoonlijke on gelukken voor.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1955 | | pagina 3