Minister Staf kan geen zekerheid
geven over het defensiebeleid
Triomfantelijke intocht van Sultan
Ben Yoessef in Rabat
(mmoRV~)
COMMISSIE ZUIDWEST OVER
HET DELTAPLAN
De
DONDERDAG 17 NOVEMBER 1955
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
8
KAMERLEDEN WERDEN NIET VEEL WIJZER
Open vraag welke uitgaven
er na 1957 komen
(Van onze parlementaire redacteur)
Hoewel de minister van oorlog en van marine, ir. Staf en de staatssecre
taris van marine, de lieer Moorman, Woensdag in de Tweede Kamer van
één uur tot kwart voor vyf aan het woord zijn geweest, om op alle vragen
en opmerkingen, die veertien sprekers tijdens de behandeling van hun be
groting hadden gemaakt, te beantwoorden, zijn de afgevaardigden in de
mist blijven varen. Ze zijn alles by elkaar genomen niet veel wijzer gewor
den, omtrent het militaire beleid in de toekomst.
Minister Staf gaat binnenkort naar Amerika om over verdere financiële
steun te praten. Hij moet nog naar Parijs om zekerheid te krijgen over de
ontwikkeling van de N.A.V.O.-defensie. En dan zal hij naar het kabinet
moeten om zijn plannen te ontvouwen. Plannen die betrekking hebben op
de jaren 1957, 1958 en later. Maar met die plannen wil het kabinet, dat na
de verkiezingen in Juli 1956 aftreedt, niet veel meer te maken hebben.
Het laat het defensie-beleid over
aan zijn opvolgers. Natuurlijk hebben
de ministers wel enig inzicht in wat in
de toekomst gebeuren moet. Maar zij
kunnen moeilijk het nieuwe kabinet
binden, ook al zou dat in hoofdzaak
uit dezelfde personen bestaan.
Het uitvoerige debat heeft dus niet
veel opgeleverd. Begrijpelijk was, dat
de minister niet inging op het door
drs. Korthals (V.V.D.) geopperde
denkbeeld, om in het voorjaar een no
ta over het defensie-beleid aan de Ka
mer over te leggen. Het is nog een
open vraag, voor welke uitgaven we
na 1957 kunnen worden gesteld, voer
de ir. Staf hiertegen aan. De minister
noemde de N.A.V.O. meer dan ooit
noodzakelijk. Op de vraag wat ge
beuren moet met het oog op de ont
wikkeling van de atomische wapenen,
antwoordde hij o.a., dat gestreefd moet
worden naar vereenvoudiging van de
steeds talrijker wordende voertuigen
om opstoppingen en opeenhopingen te
voorkomen. Er mag niet worden over
gegaan, zo verklaarde hij, tot wijzi
ging van de organisatie, als het ma
terieel dat in de nieuwe divisie nodig
is nog niet aanwezig is. De grond
troepen hebben een andere taak ge
kregen. Voor een doorbraak zullen in
de toekomst grote concentraties van
de vijand nodig zijn. Dat betekent dat
de vijand kwetsbaarder wordt voor
nen opvangen en onmiddellijk een te
genaanval dienen in te zetten.
Saceur heeft er op aangedrongen
dat wij 5 divisies zouden hebben
waarvan een paraat en vier moblisa-
bel.
Daarop is de hulp van Amerika bij
de opbouw gericht. Zonder onze divi
sies zou de N.A.V.O. te zwak zijn.
Wg zien alleen onze parate divisies
en de reservedevisies. Saceur wil de
ze parate divisies zien als eerste éche
lon-divisie. Het is de vraag of wij een
tweede parate divise kunnen beman
nen.
Saceur geeft geen richtlijnen, om
dat de organisatie nog niet vaststaat.
Honderden millioenen
De vorming van een tweede pa
rate divisie levert niet alleen per
soneels-, maar ook financiële moei
lijkheden op, zo verklaarde hij na
drukkelijk. Als de vorming tech
nisch binnen de mogelijkheden zou
liggen, dan nog zou een hogere
uitgave van honderd millioen gul
den ineens en van honderd milli
oen jaarlijks nodig zijn. De be
windsman noemde het wenselijk
bij de vervaardiging van geleide
projectielen Nederland in te scha
kelen. Hij was voor het vaststellen
van het defensie-plafond, wat de
uitgaven betreft. Tot nu toe zijn
de loonsverhogingen nog onder dit
plafond gehouden; dat zal de nieu
we regering niet meer gelukken.
Bij het opstellen van de begroting
rekening
Straaljagers
Voorts maakte ir. Staf bekend, dat
in 1953 op de 10.000 vlieguren met
straaljagers 2,7 dodelijke ongelukken
zijn voorgekomen. In 1954 was dat 2,6
en in de eerste negen maanden van
1955 1,4; er valt dus een verheugende
teruggang wc .r te nemen.
De pensioenen voor de weduwen
van straaljager-piloten zijn hoger dan
die voor de weduwen van gewone vlie
gers, omdat bij de straaljager-piloten
de vliegpremie in het salaris is inge
calculeerd, waardoor de pensioen
grondslag hoger wordt. De weduwe
van een omgekomen, 26-jarige luite
nant-vlieger, met twee kinderen ont
vangt ruim 4600.
De groetplicht noemde de bewinds
man, een uiterst gecompliceerd pro
bleem. Hij had advies ontvangen om
OPNAME. In de Londense Tudor-
straat leek het, alsof het regende, al
was de hemel helderder dan ooit. Die
regen kwam uit slangen van een film
maatschappij... Er werden opnamen
gemaakt voor een nieuwe rolprent.
Het was moeilijk, om in de Tudor-
straat de filmsterren en de toekij
kers uit elkaar te houden. Een man
vroeg aan twee politie-agenten„Zijn
jullie echt of alleen maar acteurs?"
Dreigend klonk het antwoord; „Pro
beer me maar eens te knijpen, dan zul
je het zien".
NAAR DE 120. Walter Williams in
Texas was nog niet tevreden, toen hij
Dinsdag zijn 113e verjaardag vierde.
„Mijn grootvader is 119 geworden",
zo verzuchtte hij, „en ik heb het erop
staan, om dat record te breken".
DUIVEN. Bij breekwerk in verband
niet de restauratie van de kathedraal
van Amiëns ontstond laatst een groot
gat in een der ramen. Massa's duiven
vlogen vrijelijk in en uit. De bezoe
kers van de kathedraal werden ge-
wrarschuwd„S.v.p. paraplu mee
brengen".
deze plicht voor elk krijgsmachton
derdeel afzonderlijk te regelen. Thans
hebben deze onderdelen gelijksoortige
instructies gekregen. Een verdere ver
eenvoudiging van de taak van de Na
tionale Reserve, waarom de heer Ver
meer (P.v.d.A.) gevraagd had, achtte
de minister onmogelijk.
Wat het burgerlijk personeel betreft
gaf hij toe, dat er veel mensen in
dienst zijn bij zijn departement. Als
verklaring gaf hij, dat tienduizenden
militairen geregistreerd moeten wor
den, dat er dagelijks honderden vlieg
tuigen in de lucht zijn en dat duizen
den voertuigen en schepen bedrijfs
klaar gehouden moeten worden, het
geen veel werk meebrengt. Trouwens
Nederland heeft slechts ongeveer 3200
man in dienst tegen het vergelijkbare
Canada 5900. Voor de benoeming van
een staatssecretaris voor de lucht
macht was hij niet te vinden.
Wat overigens de luchtvaart be
treft, zeide de bewindsman, dat zy
een vooraanstaande plaats inneemt,
en dat zij goede resultaten levert,
doch aan de grens van ha&r kunnen is.
Zij moet worden gereorganiseerd. Hy
was voor een geïntegreerde lucht
macht in Europa, met een centraal
commando.
Samenwerking
Tussen de marine-luchtmacht en de
Koninklijke luchtmacht bestaat een
directe samenwerking. Samensmel
ting is echter niet mogelijk staats
secretaris Moorman bevestigde dit
daar de marine-luchtmacht ook een
duidelijke N.A.V.O.-taak heeft. Er is
een geheel andere commando-struc
tuur. Voor een betere luchtwacht
dienst kunnen niet meer mensen wor
den opgeroepen. Wel wordt gepro
beerd de opbouw van de luchtmacht
zelf te versnellen.
Over de sterkte van de strijdkrach
ten op Nieuw-Guinea kon minister
Staf geen inlichtingen geven. In elk
geval betekent deze bewapening niet
het pistool op de borst van wie dan
ook, verzekerde de minister.
De staatssécretaris zou gaarne over
meer beroepspersoneel bij de marine
beschikken. Minimaal zijn 2800 man
nodig. Vertrek en toeloop houden elk
aar thans juist in evenwicht. Het te
kort is het grootst bij de mariniers.
De vervanging van zeventien oude
fregatten wees hg af, omdat op het
ogenblik al veertig a vijftig schepen
voor de marine in aanbouw zijn. Op
de desbetreffende vraag antwoordde
hij verder dat Den Helder alleen een
basis is voor vredestijd.
(Slot van pag. 1)
Kortgene gunstiger zou zijn, omdat
de hoofdverkeerswegen op Noord-
Beveland op Kortgene geconcentreerd
zijn.
Voor het verkeer tussen Walche
ren en Noord-Beveland is zowel de
verbinding via de Zandkreekdam als
die via de Veerse Gatdam uitgespro
ken "slecht.
Uit het bovenstaande blijkt dus,
dat de in het Veerse Gat en in de
Zandkreek geprojecteerde dam
men voor het verkeer van Wal
cheren en West-Zeeuwsch-Vlaan
deren met Noord-Beveland zeer
ongelukkig liggen. Toch zo
voert de Commissie aan is één
van de belangrijkste doelstellin
gen van het Deltaplan het ver
krijgen van betere en kortere ver
bindingen. Deze verbindingen
kunnen echter via de twee ge
noemde afsluitdammen niet wor-
den verkregen. De Commissie
meent dan ook te mogen ver
wachten, dat een voor Walcheren
en West-Zeeuwsch-Vlaanderen zo
gunstig mogelijke oeververbin
ding tot stand zal komen, en dat
Walcheren met de twee belang
rijkste steden van Zeeland om
deze verbindingen mag vragen.
Betere verbinding
Als plaats voor een betere verbin
ding geeft de Commissie in overwe
ging de zuidwestpunt van Noord-Be
veland met de Rijksweg in de boclit
juist ten westen van de Sloedam.
Vanaf de zuidwestpunt van Noord-
Beveland loopt een schor, de Goud
plaat, ruim een kilometer in zuidelij
ke richting. Deze noodzaakt de
scheepvaart, een omweg te maken. Na
de totstandkoming van het Drie-eilan
denplan kan deze schor worden door
gegraven en over deze doorgraving
een brug worden aangelegd. Door
middel van een korte dam door de
dan verlaten vaargeul kan de Goud
plaat worden verbonden met de schor
ren van het, Noordsloe. Over deze dam
Linies het gouden paar Jan Aarnoudse
en Abramina AarnoudseVermaas,
dat St. Philipsland trouw is gebleven-,
rechts Janna AarnoudseVermaas
en Chris Aarnoudse, die Hagenaars
zijn geworden, maar nog graag een
mondje Zeeuws praten! Zoals gemeld,
vieren beide echtparen vandaag in
Den Haag hun gouden bruiloft.
en brug zou dan een weg kunnen
worden aangelegd en doorgetrokken
naar de Rijksweg GoesMiddelburg:
bij de eerste bocht ten westen van de
Sloedam. Aldaar kan de spoorlijn on
der het reeds bestaande, maar te ver
breden viaduct worden gekruist.
Vanaf de zuidwestpunt van Noord-
Beveland zou de weg naar een punt
moeten worden geleid, waar een weg
kan afsplitsen naar het noorden,
waar de buitenste Oosterscheldedam
de kust van Noord-Beveland bereikt,
en een andere weg in oostelijke rich
ting naar de omgeving van Colijris-
plaat kan voeren.
De voorgestelde weg aldus de
Commissie zou niet alleen een
goede verbinding geven tussen Noord-
Beveland en Walcheren, maar tevens
een belangrijke schakel vormen in de
verbinding verder naar het noorden.
Immers, na de totstandkoming van
de geprojecteerde weg Nieuwland
Vlissingen geeft deze een rechtstreek
se verbinding tussen de haven van
Vlissingen en zowel een dam Zierik-
zee-Colijnsplaat als de buitenste Oos
terscheldedam.
Nadat de jury zich lange tijd beraden
had, ontving de Normandische land
bouwer Jean Hamard Maandagavond
van Greetje Doeleman de unsselbe-
ker, die door de gemeente Zierikzee
beschikbaar gesteld was voor het bes
te koppel rundvee, gepresenteerd op
de veefokdag van de zuster gemeente
Saint Hilaire-du-Harcouet. De trotse
prijswinnaar met de charmante Zie-
rikzeese.
Schelde-Rijn-verbinding
en Deltaplan
Belgen beginnen met
laboratoriumonderzoek
De correspondent van het Alge
meen Handelsblad te Brussel tekent
bii het bericht over de hervatting van
de onderhandelingen over de water
wegen o.m. aan. dat volgens Belgische
kringen de Deltawerken gedurende
minimaal 25 jaar de vaart in de tus
senwateren zullen bemoeilijken. Het
Deltaplan zou dus het Belgisch ver
zoek tot een betere Schelde-Rijnver-
binding versterken. Belgische des
kundigen zullen in het Schelde-la-
boratorium onder leiding van de
heer Lamoen -met een model ex-?
perimenteren voor wat de waterstand
in de Westerschelde betreft ingeval
van afsluiting der zeegaten.
Van Nederlandse zijde wordt er
op aangedrongen rond 15 December
een ministeriële conferentie te hou
den. Wellicht worden dan de benoe
mingen van de experts bekendge
maakt.
Duitse demonstratie aan
Nederlandse grens
Om één uur verscheen aan de Duit
se zijde van de zeer drukke grens
overgang Elten-Hüthum Woensdag
middag een colonne van acht auto's
en een bestelwagen, voorzien van
transparanten met opschriften
waarin de vrijlating van de nog in
Nederland verblijvende Duitse oor
logsmisdadigers werd verzocht.
Ook bevonden zich op enkele der
wagens grote voorstellingen van een
moeder met kind en onderschrift:
„Wann kommst du?" Aan iedere
grenspassant werd een pamflet ter
hand gesteld, waarin ondermeer
stond: „Holland is das Reiseziel vie-
ler Deutscher, der Lïeferant von
Blumen und Landwirtschaftliche Er-
zeugnisse. Trïtt auch du ein für die
Freilassung unserer Brüder und han-
dele". Tegen kwart over twee ver
dween de colonne wederom in de
richting Emmerich.
Franse vliegveldstaking
duurt voort.
Dc Franse regering is met vertegen
woordigers van het stakende vlieg-
tuigpersoneel besprekingen begonnen.
Zij heeft een prestatiebonus aangebo
den, doch een vertegenwoordiger van
de stakers zeide, dat deze niet aan-
vaarbaar wordt geacht. De stakers ei
sen een salarisverhoging van 10.000 fr.
per maand.
De staking van het Parijse vliegveld
Orly, waar zij reeds ruim een week
gaande is, had zich inmiddels uitge
breid tot Marseille, Bordeaux en Tou
louse. Zij dreigt over te slaan naar de
vlieghavens van Frans West-Afrika.
In Tunis staken ook reeds leden van de
weerkundige dienst en de veiligheids
dienst. Van Orly en het militaire vlieg
veld Bretigny kunnen slechts vliegtui
gen van enige lange lijnen gebruik ma
ken.
Televisiestudio's in
gebruik gesteld.
Binnenkort uitbreiding
van de zendtijd.
In tegenwoordigheid van vele au
toriteiten zijn Woensdagmiddag te
Bussum officieel in gebruik geno
men de studio's Vitus en de na de
brand gerestaureerde en hernieuwde
studio Irene alsmede de nieuwe tele
visietoren. Onder het grote gezel
schap dat in de Vitus-studio aanwe
zig was, waren o.m. mr. H. J. Rei-
nink, directeur-generaal bij het dep.
van O. K. en W., die minister J. M.
L. Th. Cals vertegenwoordigde en
de directeur-generaal van de P.T.T.,
ir. J. D. H. van der Toorn.
Prof. dr. J. B. Kors, die de officiële
ingebruikstelling inleidde zei, dat de
opbouw van de televisie in Neder
land is geschied in een bedachtzaam
rustig tempo. Spreker bracht uitvoe
rig naar voren wat de televisie in
Bussum in diverse gebouwen heeft
kunnen bereiken en zei dat het thans
mogelijk is in beide studio's twee
complete avondprogramma's per
week te geven. Daar tevens binnen
enkele maanden een tweede reporta
gewagen beschikbaar zal zgn, zijn er
dus voor wat de technische facili
teiten betreft, geen moeilijkheden
tot een eventuele uitbreiding van de
zendtgd over te gaan, zo besloot
spreker.
Mr. H. J. Reinïnk stelde daarna
met enige korte woorden de beide
studio's officieel in gebruik.
HALF MILLIOEN MENSEN LANGS DE WEG
Vrouwen droegen rode en
groene sluiers
Verwelkomd met wilde toejuichingen van zyn onderdanen is sultan
Sidi Mohammed Ben Yoessef Woensdagmorgen, na twee jaar in balling
schap te hebben geleefd, in zijn hoofdstad Rabat teruggekeerd. De sultan
arriveerde aan boord van een DC-6 vliegtuig uit Parijs. De 12 km lange
weg van het vliegveld naar de stad was afgezet door 20.000 man Franse
troepen en politie en 18.000 man speciale inheemse politie. Naar schat
ting stonden 500.000 mensen langs de weg.
De bevolking telde driemaal het normale aantal zielen van 200.000.
Berbers, die buiten de stad hadden gekampeerd, reden op hun paarden
tot dicht bij de passerende auto van de sultan en schoten hun antieke
geweren in dc lucht af.
Een dubbele rij bereden leden van
de geheel uit negers bestaande pa
leiswacht, escorteerde de wagen van
Ben Yoessef op diens triomfale in
tocht. Deze bereden lijfwacht was
in helder rode broeken gekleed en
droeg lansen met rood-groene vaan
tjes. De vrouwelijke bevolking, die
haar zwarte sluiers gedragen had
uit rouw over de verbanning van
Ben Yoessef, verwisselde deze slui
ers Woensdag voor rode en groene,
om zijn terugkeer te vieren. Op de
brug van Bouregreg werd de sultan
begroet door de pasja van Rabat,
die Ben Yoessef melk en dadels aan
bood. Om 12.45 uur arriveerde Ben
Yoessef bij zijn paleis, waarvan de
toegangspoort met een enorm por
tret van hemzelf versierd was.
Gejuich
Het gejuich uit wel honderd-
duizend kelen weergalmde op de 1
reusachtige binnenplaats van het
paleis toen men de sultan zag
aankomen. Rabat zelf bood de
aanblik van een grote jaarbeurs.
Vloeren waren netjes witge
kalkt, luiken voor winkelramen
hadden een groen verfje gekre
gen en overal wapperden vlag
gen en spandoeken.
Toen de sultan zijn hoofdstad bin
nenreed vuurden Franse artilleristen
een salvo van honderdëên saluut
schoten af. Een dubbele haag poli
tie en vrijwillige politie hield het
pad voor de sultan vrg, terwijl een i
geluidswagen aan het hoofd van de
stoet de dringepde, juichende en op
gewonden menigte verzocht kalm te
Blijven. Er deden zich overigens ner
gens moeilijkheden voor tijdens de
tocht naar het paleis.
In apart toestel
Tezamen met de sultan keerden
ook zyn twee zoons en vier dochters
terug. Zijn twee hoofdvrouwen en
éénentwintig concubines waren in
een aprat toestel van Frankrijk naaf
Marokko gekomen. Zowel op het
vliegveld als bij het paleis drongen
zich mensen door de afzetting naar
voren om de hemelsblauwe djellaba
van de sultan aan te raken of zijn
hand te kussen.
(United Press.)
Het Wereldgebeuren.
Niet bang
Gettysburg, waar Eisenhower ,nu
op zgn boerderij verder herstel
van gezondheid zoekt, komt
voor in alle Amerikaanse geschiede
nis boekjes.
Het was immers op Gettysburgse
grond, dat president Abraham Lin
coln in 1863 zijn beroemdste toe
spraak hield. Op het kerkhof werden
toen de mannen herdacht, die gevallen
waren in de laatste, beslissende veld
slag van de Amerikaanse burgeroor
log. Lincoln maakte in zgn rede geen
onderscheid meer tussen strijders van
het Zuiden en d(e uit het Noorden;
voor hem waren zij nu allen Amerika
nen. En hy besloot met een definitie
voor de democratie, die nu nog in
Amerika vaak wordt gehoord: „De
regering van het volk door het volk
en voor het volk".
De boerdery van Eisenhower staat
aan de rand van het toenmalige
slagveld. Ike zal er menig
aanknopingspunt vinden voor gepeins
over de ontwikkeling, die zich in de
Verenigde Staten sedert 1863 heeft
voorgedaan en over de problemen,
waarvoor de diverse presidenten zijn
komen te staan. Eén conclusie is in
elk geval gerechtvaardigd: het presi
dentschap is tot nu toe noch voor hem
zelf, noch voor een van zijn voorgan
gers een erebaantje zonder veel be
sognes geweest. Integendeel: iedereen
is het op het ogenblik erover eens,
dat het presidentschap een van de
zwaarste functies is. Een baan met
zoveel ballast, dat men wel heel sterk
moet zijn, om niet op een gegeven
ogenblik eronder te bezwijken. De
nu, in zijn herstelperiode, niet mis-
Amerikanen kunnen Eisenhower ook
sen. De mannen van de telefoon heb
ben de laatste weken handen vol werk
gehad om nieuwe lijnen naar Gettys
burg aan te leggen. Men heeft ervoor
gezorgd, dat de boerderij tijdelijk als
„Witte Huis" zal kunnen dienen; het
plaatselijke hotel (honderd kamers)
zal ongetwijfeld vaak zijn volgeboekt
met regeringsfunctionarissen en de
aula van een middelbare school is in
gericht als kwartier voor de pers.
Er gaan stemmen op, om de func
tie van president der Verenigde
Staten wat te ontlasten. Allerlei
werkzaamheden kunnen ook lager ge
plaatsten gerust opknappen, al waren
het alleen maar de handdrukken, die
de president in ontelbare hoeveelheid
moet wisselen met mensen, die eigen
lijk niets belangrijks in het midden te
brengen hebben, de etentjes met vo
gels van diverse pluimage, de aanwe
zigheid bij allerlei officiële gebeurte
nissen.
Daarnaast staan de belangrijke
werkzaamheden, zoals het aangeven
van de „grote ignen" en het coördi
neren van de activiteiten van het ka
binet, de nationale veiligheidsraad en
de diverse departementen. Het is Ei
senhower toe te wensen, dat hij al die
verplichtingen na zgn Gettysburgse
herstelperiode weer zal kunnen nako
men. Voelde hij zich daartoe niet in
staat, dan zou hij het congres kun
nen vragen, zijn functie over te dra
gen aan vice-president Nixon. Maar
daartegen hebben velen bezwaar. Re
publikeinen omdat zij afgunstig zou
den zijn vanwege de opvolging van de
president en anderen omdat zij aan de
bekwaamheid van Nixon twijfelen.
e opvolging van de president
Een onderwerp, dat in Amerika
nu al in het centrum van de be
langstelling staat. Adlai Stevenson,
die in 1952 de eandidaat van de De
mocraten was in de verkiezingsstrijd
welke door P^epublikein Eisenhower
werd gewonnen, heeft Dinsdag offici
eel laten weten, dat hij bereid is om
ook bij de presidentsverkiezingen van
1956 weer als eandidaat van de De
mocraten op te treden. Hij is blijkbaar
niet bang geworden van de verhan
delingen over de loodzware last, die
iemand op zijn schouders neemt als
hij president wil worden. En... hij is
niet te laat. Want pas over negen
maanden zal de Democratische nati
onale conventie beginnen, die over de
candidatuur moet beslissen.
Eerst zal de 55-jarige advocaat, die
zich o.m. met een reis langs rege
ringscentra over de hele wereld op de
functie heeft voorbereid, eventuele
concurrenten binnen de eigen party
moeten verslaan. Als hij daar zege
viert, zal hg de kans hebben, op de
Republikeinen revanche te nemen van
zijn nederlaag in 1952. (Hij kreeg
toen de meerderheid in negen van de
48 staten; 27 millioen werden op hem
uitgebracht tegen 33 millioen op Ei
senhower)
Stevenson is optimistisch gestemd.
Hij wijst op de verkiezingen voor het
Congres in 1954, toen de Republikei
nen hun meerderheidspositie verloren.
Volgens hem is er bij de kiezers veel
critiek op het beleid, dat de Republi
keinen totnogtoe hebben gevolgd. En
hij geeft de Democraten (en zich
zelf) dan ook een goede kam de
kamp van 1956 te winnen. Zelf <ls
"euw zgn rivaal zou zijn.
AÜJLAi STEVENSON
...revanche op rivaal Ike?...
Op een onbewaakte overweg tus
sen Warffum en Usquert in de lijn
Groningcn-Roodesc-hool is Woensdag
een melkauto door een uit de richting
Groningen komende trein gegrepen
Er deden zich geen persoonlijke on
gelukken voor.