Soekarao: Indonesië wordt door
samenzwering belaagd
Ongevallen -voora! een
kwestie van mentaliteit
ZUID-KOREA MAG IN DE V.N.
ZIJN PROBLEMEN AANSNIJDEN
8
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
ZATERDAG 12 'NOVEMBER 1955
„ONTHULLINGEN" IN BANDOENG
Lid nationale veiligheidsraad weet
niets van „geheime documenten"
President Soekarno heeft Vrydag te Bandoeng verklaard, dat subversieve
elementen pogingen in het werk stellen om door middel van politieke en
economische sabotage de Indonesische republiek omver te werpen. Hy zei
dit in een redevoering ter herdenking van de Indonesische gesneuvelden.
Soekarno beweerde, in het bezit te zijn van geheime documenten, welke
aantonen dat er een reusachtige samenzwering bestaat om de vyf jaar
oude republiek op de knieën te krijgen. De president noemde geen namen.
Hy vertelde zelfs niet, of de elementen in kwestie Indonesiërs dan wel bui
tenlanders waren. De enige maai dat hy van een speciaal land gewag
maakte was, toen hij verklaarde, dat een van het complot een oproep
inhield voor Indonesië om de betrekkingen met Nederland te handhaven.
tionale Veiligheidsraad. Hij voegde
„Ik heb documenten in mijn bezit,
die aantonen dat er elementen zijn,
die gepoogd hebben, de algemene ver
kiezingen te gebruiken om de Indo
nesische republiek omver te werpen
door middel van sabotage op econo
misch en politiek gebied alaus Soe
karno tot zijn gehoor in Bandoeng,
waartoe behoorden de minister-pre
sident van de federatie van Malaka,
Tengkoe Abdoel Rahman en een
Egyptische militaire missie die voor
een goodwill-bezoek in Indonesië
vertoeven.
Twee delen.
Soekarno verklaarde, dat de sa
menzwering in twee delen uiteenviel.
Een poging op korte termijn om de
republiek te schaden, en een pro-
gramma op lange termijn. De eerste
is mislukt, de tweede is aan de gang,
zei hy.
Als oogmerken van het complot
noemde Soekarno het ondermijnen
van de Indonesische economische
structuur, sabotage van het staats
bestuur en de financiën, corruptie en
vervalsing van Indonesisch geld
als te volgen door een militaire aan
val „van buiten af".
De tweede fase van de samenzwe
ring omvat volgens de president
pogingen om de centrale regering
te verzwakken, bepaalde politieke
partijen uit te schakelen en hand
having van de betrekkingen met
Nederland.
In Djakarta verklaarde de eerste
vice-premier Djanoe Ismadi dat hy
niets afwist van het bestaan van do
cumenten, waarvan Soekarno gewag
had gemaakt. Ismadi zei, te spreken
in zijn kwaliteit van lid van de Na-
Overleg over luchtdienst
tussen Londen en Moskou
aan toe dat hij een nauwkeurig
onderzoek zou instellen naar de din
gen waarvan de president had ge
rept.
Ramelan.
Het ministerie van buitenlandse
zaken heeft Vrijdag bekend gemaakt
dat het vertrek van de speciale am
bassadeur Oetoyo Ramelan naar Ne
derland uitgesteld is. Een reden hier
voor werd niet opgegeven.
Ramelan zou vandaag naar Neder
land gaan als hoofd van een speciale
Indonesische missie ter organisering
van onderhandelingen met Nederland
over diverse aangelegenheden, o.a. de
kwestie Westelijk Nieuw-Guinea
(United Press.)
Subsidiëring kerkbouw
door de overheid
Commissie moet minister Bee!
van advies dienen
Het tijdens de behandeling van de
vorige begroting toegezegde onder
zoek betreffende de subsidiëring van
kerkbouw heeft minister Beel, blij
kens zijn mededeling aan de Twee
de Kamer, inmiddels doen besluiten
een kleine commissie in het leven te
roepen. Deze wordt belast met het
uitbrengen van een advies over de
vraag, of er aanleiding bestaat nor
men te stellen voor de subsidiëring
door de overheid van kerkgenoot
schappen terzake van de bouw van
kerken en/of deze verwerving van
grond voor die bouw en, zo deze
vraag bevestigend zou worden be
antwoord, daartoe de nodige sugges
ties te doen.
De minister stelt zich voor, dat
deze commissie welke onder het
voorzitterschap zal staan van het lid
der Eerste Kamer, de heer mr. E. M.
J. A. Sassen en waarin vertegen
woordigers zullen worden opgenomen
van rijk, provincie en gemeente en
van de voornaamste kerkgenoot
schappen, binnenkort met de werk
zaamheden een aanvang zal kunnen
maken.
Lord Douglas Kirtleside, de presi
dent van de British European Airways
is Vrijdag per vliegtuig naar Moskou
vertrokken om te trachten, daar toe
stemming te krijgen voor een geregel
de luchtdienst van de BEA tussen Lon
den en Moskou. Hij vertrok in gezel
schap van zijn echtgenote en verschei
dene medewerkers in een Viscount van
de BEA naar Helsinki, waar hij zal
moeten overstappen in een- speciaal
voor hem daarheen gedirigeerd Sow-
jet-Russisch vliegtuig. De BEA had
aangeboden, het gezelschap regelrecht
per Viscount naar Moskou te voeren,
maar de Russische autoriteiten hadden
dat aanbod van de hand gewezen.
(United Press).
Molestverzekering
Het is minister Van de Kieft be
kend, zo deelt hij aan de Kamer
mede, dat het merendeel der molest-
verzekeringsmaatschappijen binnen
afzienbare tijd tot het doen
slotuitkering zal overgaan,
dels heeft reeds een aantal maat
schappijen volledig met haar credi
teuren afgerekend, terwijl anderen
reeds enige tijd geleden met het ge
ven van slotuitkeringen zijn begon
nen.
Overigens zal de minister bij de
daarvoor in aanmerking komende
maatschappijen blijven aandringen
op een spoedige afrekening met de
deelnemers.
EERSTE POLITIEKE COMMISSIE BESLUIT:
Schendingen van het bestand
door Chinese communisten
Zuid-Itorea is Vrijdag uitgenodigd deel te nemen aan een debat der V.N.
over Korea, maar de Westerse mogendheden hebben belet, dat ook Noord-
Korea geïnviteerd zou worden. Na een scherpe discussie, wëllte ruim vier
uur in beslag nam, op twee zittingen van de eerste politieke commissie
van de Assemblee, besloten de gedelegeerden met 34 tegen 14 stemmen bij
10 onthoudingen geen uitnodiging te zenden aan vertegenwoordigers van
de Noord-Koreaanse regering. Daarvóór had de commissie zich met 44
tegen 5 stemmen bij 9 onthoudingen uitgesproken ten gunste van een on
der auspiciën van de Verenigde Staten staande resolutie om vertegenwoor
digers van Zuid-Korea tot het debat uit te nodigen met het recht van deel
neming maar niet van stemming.
Met 27 tegen 10 stemmen bij 21
onthoudingen werd een India's amen
dement op de Amerikaanse resolutie
verworpen, dat de deelneming' van
Zuid-Korea beoogde te beperken tot
de bespreking van het rapport van
de V.N. commissie voor de unifica
tie en het herstel van Korea. Het In
diase standpunt was, dat Zuid-Ko
rea moest worden uitgesloten van
deelneming aan het debat van de
neutrale repatriëringscommissie in
Korea en het probleem van de krijgs
gevangenen van de Koreaanse oor
log.
Onmiddellijk nadat de stemming
over de invitaties beëindigd was dien
de de gedelegeerde van India Christna
Menon, een motie in om het rapport
van de repatriëringscommissie in het
rapport van de repatriëringscom
missie in het geheel niet te bespreken
op deze zitting van de assemblee. In
dia had als voorzitter van de com
missie het rapport ingediend.
Deze Indiase motie werd aangeno-
een j men met 27 stemmen voor en nul te-
Inmid- gen bij 29 onthoudingen. In het jaar
lijkse debat over de hereniging van
Korea verklaarde de Amerikaan
Blausteih, dat de communisten nog
altijd 41.000 Zuid-Koreanen vasthou
den, die recht hebben op repatriëring
krachtens de bestandsovereenkomst
van Panmoendjon. Bovendien hebben
de communisten nog geen verant
woording afgelegd over personen
van Ierse, Franse, Duitse, Ameri
kaanse en andere nationaliteit.
Blaustein zei, dat de Chinese com
munisten de bestandovereenkomst
schenden door nog altijd een man
kracht in Noord-Korea aan te houden,
die neerkomt op 45% van de sterkte
die communistisch China daar had,
toen het bestand van kracht werd
Daarentegen is het niet-Ivoreaanse
deel van de sterkte van de troepen
van de V.N. in Zuid-Korea afgeno
men tot 20% van de sterkte tentijde
van het sluiten van het bestand. Vol
gens Blaustein wordt de bestands
overeenkomst bij herhaling geschon
den döor Noord-Korea en communis
tisch China. (United Press).
In de bouw van het Centraal
Station te Rotterdam begint te-
kening te komen. Op de voor- S
grond in de bekistingen hel
front van het nieuwe stations-
gebouwin het midden het (wit- S
te) gebouw wat nog over is van S
het oude station D.P. met over-
kapping, die men reeds aan hel
slopen is en op de achtergrond
de reeds klaar en in gebruik y
zijnde perrons van het nieuwe S
station. c
SWWWVWWWVWAWVW
Positie van Gedeputeerden
en Wethouders
Wettelijke regeling op komst
Het ligt in het voornemen van mi
nister Beel te bevorderen, dat een
ontwerp van wettelijke regeling der
positie van wethouders en gedepu
teerden nog gedurende de lopende
parlementaire periode wordt inge
diend.
Een wijziging van artikel 87a der
gemeentewet (dat de raad de be
voegdheid geeft tussentijds ontslag
te geven aan een wethouder) is ver
vat in een ontwerp van. wet, dat te
vens een herziening behelst van de.
bepalingen inzake de incompatibili-
teiten.
De minister is aanvankelijk ge
neigd, de vraag, of ook de burge
meester bevoegd is een voorstel te
doen tot het verlenen van tussentijds
ontslag aan een wethouder, ontken
nend te beantwoorden. Een zodanig
„initiatiefrecht" van de burgemeester
kan z.i. bezwaarlijk geacht worden in
de „raadgevende stem" van de bur
gemeester te zijn begrepen. Wat
hiervan intussen zij, in elk geval zal
naar zijn "mening de burgemeester
verstandig doen. zich van het indie
nen van een voorstel als hier bedoeld
te onthouden.
Hitchcock filmt nu
zonder honorarium
De in Hollywood werkende Britse
regisseur Alfred Hitchcock heeft als
hoofdrolspelers voor zijn nieuwste
film „The Wrong Man" de acteur
Henry Fonda en de actrice Vera Mi-
les geëngageerd. Henry Fonda heeft
zojuist zijn medewerking beëindigd
aan „Oorlog en Vrede", de nieuwe
Audrey Hepburn-film die in Italië
wordt opgenomen.
„The Wrong Man" handelt over
een violist in een Newyorkse nacht
club, die in de gevangenis wordt op
gesloten, daar hij wordt aangezien
voor een rover.
„Hitch" heeft miss Miles voor vijf
jaar persoonlijk onder contract ge
steld en hij verwacht van haar een
ster van de eerste grootte te ma
ken. De befaamde regisseur heeft
onlangs in Hollywood de laatste
hand gelegd aan zijn jongste pro
duct. „The man who knew too
much", een herverfilming van een
gelijknamige rolprent van hem uit
de dertiger jaren, ditmaal met Doris
Day en James Stewart als voor-
n'aamstè medespelenden. Voor deze
film werden grote gedeelten opge
nomen in Londen en in Marrakesj,
Noord-Afrika.
Hitchcock zal „The Wrong Man"
maken zonder er honorarium voor
te óntvangen, ter inlossing van een
belofte die hij een twintig jaar ge
leden had gedaan aan Jack Warner,
toen er een crisis in Hollywood
heerste. Het verhaal is gebaseerd op
een ware Newyorkse politiegeschie-
denis en wordt voor de film bewerkt
door de befaamde toneelschrijver en
winnaar van een Pulitzer prijs, Max
well Anderson.
Bedrijfschap kappersbedrijf
en minimumprijzen
Uitspraak van de S.E-R.
De sociaal-economische raad heeft
met 22 stemmen voor en 17 tegen
zich er voor uitgesproken om aan
een bedrijfschap voor het kappersbe
drijf, tot instelling waarvan de raad
nog moet adviseren, de bevoegdheid
te verlenen tot het vaststellen van
minimumprijzen, met de beperking,
dat van deze bevoegdheid gebruik zal
worden gemaakt, indien en zolang de
prijsontwikkeling dit noodzakelijk
maakt. Die waarborg wordt gescha
pen door aan de kroon de beslissing
over te laten op de vraag, of de eco
nomische toestand in de bedrijfstak
prijsregelend optreden noodzakelijk
maakt.
Door militaire deskundigen van de
acnt landen van de Zuid-Oost-Azia-
tiscne verdragsorganisatie (ZOAVO)
worden, voigens conferentiekringen,
piannen besproken voor een mogelijk
geuruik van atoomwapens in geval
van communistische agressie in Z.-
Uost-Azië.
HET VERKEER VANDAAG (I)
Automobilisten en motorrijders
hanteren dodelijke wapens
(Van een onzer redacteuren)
E TIJD IS VOORBIJ, DAT BE
PAALDE GEVARENFACTOREN
uit het verkeer zo opvallend naar
voren sprongen, dat men de vinger
op een duidelijke verkeerswonde
kon leggen en naar een geneesmid
del kon zoeken, dat eenmaal ge
vonden de wond genas. Het ver
keer is langzamerhand één grote
wonde plek geworden in de Neder
landse samenleving.
Dat maakt het ook moeilijk de
juiste benadering van de problemen
te vinden: men kan bepaalde weg
gebruikers de hoofdschuld geven
van de onveiligheid de automo
bilist, de fietser, de bromfietser of de
voetganger. Dat is niet moeilijk
zij geven trouwens ook elkaar de
schuld bevredigend is het tosb
niet.
Men kan de bestaande verkeersre
geling cje schuld geven. Accoord, er
mogen fouten aan kleven maar zolang
zij er is zoals zij er is, dient men zich
er aan te houden.
Men kan de mentaliteit van de
weggebruiker de schuld geven. In-
derdaad, dat wordt gewoonlijk ook
j gedaan, maar men moet dan toch niet
I vergeten, dat die mentaliteit er ook
1 geweest moet zijn, toen er nog géén
auto's, bromfietsen en scooters wa
ren. En als wij dit beseffen, dan be
tekent dit tegelijkertijd een veroor
deling van de mentaliteit van al die
genen, die nu bijvoorbeeld nog voet
ganger zijn en op de auto schelden.
Want de automobilisten zijn allemaal
ook voetgangers geweest en de weg-
piraten zaten een jaar geleden mis
schien nog op de fiets.
Men kan nog vele andere factoren
de schuld geven en de weggebrui
ker zelf zal ook steeds weer de
schuld aan het ontstellend aantal on
gelukken trachten af te wentelen in
de eerste plaats op andere catego
rieën weggebruikers en daarnaast op
alle mogelijke externe oorzaken.
Te hard gereden.
Het klinkt misschien niet erg
vriendelijk, maar. men kan rus
tig vaststellen in het stads
verkeer gaat dat voor honderd pro
cent op en op de grote weg zeker
voor 90 procent dat de man, die
slipt, te hard heeft gereden.
En dat de man, die een plotseling
van de stoep afhollend kind aanrijdt,
alleen maar op de rijweg en niet
naar de trottoirs heeft gekeken.
Dat de man, die een fietser van
achteren aanrijdt, te weinig rekening
heeft gehouden met het feit, dat
fietsers nu eenmaal soms schichtig
worden en gaan slingeren en dat wat
meer ruimte verstandiger zou zijn
geween.
Dat de exploitant, van een vracht
wagen met aanhanger een grote mo
rele schuld heeft, wanneer een fiet
ser of bromfietser onder de aanhan
ger wordt „gezogen" en hij heeft niet
voor dat simpele waarschuwingsbord
op het rechterspatbord van de trek
ker gezorgd (dat de wet verzuimde
dwingend voor te schrijven).
Dat de mens, die gebruik heeft ge
maakt van zijn voorrangsrecht en
daarbij wordt aangereden toch nog
altijd déze schuld heeft, dat hij te
weinig rekening heeft gehouden met
de mogelijke onwetendheid, onnaden
kendheid of onbeschoftheid van zijn
medeweggebruikers.
Dat
We kunnen de lijst nog veel lan
ger maken, een opsomming geven
van alle mogelijke gevallen, waarin
schuld afwezig en tegelijkertijd aan
wezig is. En we kunnen dat doen
voor alle categorieën weggebruikers,
de voetgangers incluis. Daarbij ko
men we iedere keer weer dezelfde
factoren tegen, die weer zijn samen
te vatten onder het hoofd:
Mentaliteit.
Dit is ook het woord, dat ieder
ogenblik valt, wanneer er over het
verkeer van vandaag gesproken
wordt. En> ofschoon dat woord zo
wel gunstig als ongunstig bedoeld
kan zijn, is toch in dit verband
het laatste meestal wel het geval.
En dan staat het voor; egoïsme,
gebrek aan discipline, onvoorzich
tigheid, onwellevendheid, domheid
onverantwoordelijkheid, roeke
loosheid, piratery en vele andere
onplezierige eigenschappen. Men
gaat er frewoonlijk van uit, dat
dit eigenschappén zijn, waarmee
bij voorkeur de weggebruiker zou
zyn behept. En die moeten wor
den uitgeroeid, omdater zo
veel verkeersongevallen gebeuren.
Lang vóór de eerste auto.
Maar gewoonlijk vergeet men dan,
dat dit allemaal eigenschappen
zijn, die wy al lang hadden, die
in ander opzicht reeds tot uiting moe
ten zyn gekomen, toen de eerste
TOTAAL AANTAL
automobiel nog in het brein van de
uitvinder geboren moest worden. Het
is de: „Kan mij 't wat ver"-men
taliteit". Deze mentaliteit is er altijd
al geweest. Het onplezierige is een-
ter, dat sinds kort het grote publiek
in het motorvoertuig een dodelijk
wapen in handen heeft, waarmee de
ze mentaliteit nu Ineens levensge
vaarlijk is geworden.
Schedel is bladdun.
Een psycholoog zal ons wellicht
hard op de vingers tikKen by dit
ongetwijfeld gesimplificeerde
beeld van de (verkeers)-menta
liteit.
Het is natuurlijk ook niet zo simpel
als hier wordt voorgesteld, maar iede
re keer weer blijkt toch, dat onge
lukken gebeuren, die gemakkelijk
hadden Kunnen voorkomen worden
door wat meer discipline, wat minder
,,op zijn recht staan", een iets ruimer
gebruik van de hersens, een beetje
verder doordenken vooral dan.alleen
over de onmiddellijke situatie.
Vooral ook door meer aandacht.
Praten en breien schijnen samen
te gaan. Een vervoermiddel door
het verkeer anno 1955 loodsen
kan niet samengaan met het den
ken aan zaken of patiënten, zich
laten afleiden door medepassagiers
te weinig aandacht besteden aan
de toestand van het wegdek. Het
kan niet samengaan met egoïsme
met „gelyk willen hebben', met
een geuren aan soepelheid of een
onvoldoende kennis van de ver
keersregels.
Er is natuurlijk een kleine categorie,
die zichzelf waarschijnlijk vandaag
of morgen dood rijdt. Maar er is een
véél en véél grote categorie mensen,
die hun werk op motor en scooter
moeten doen om de simpele reden,
dat een auto te duur is. Deze wegge
bruikers kunnen zich doodgewoon
geen domheden, onnadenkendheden
of onvoorzichtigheden permitteren,
want zij zijn véél te kwetsbaar. Zij
moeten wel rekening houden met
onvoorzichtige voetgangers en spe
lende kinderen, met plotseling uit
zijstraten komend verkeer of lieden,
die geen voorrang verlenen, met af
gevallen blaadjes in de herfst en
slingerende fietsers. Hun schedel is
immers maar bladdun ten opzichte
van het wegdek!
De statistieken hebben aangetoond,
dat de motor- en scooterberyder vijf
tigmaal meer kans loopt op een do
delijk ongeluk dan de automobilist,
maar daar staat dan toch tegenover,
dat deze categorie relatief de veilig
ste is, als het aankomt op het ver
oorzaken van ongevallen en dat de
ongevallen, die hen overkomen voor
het overgrote deel de schuld zyn van
andere weggebruikers, loslopende
honden daarbij inbegrepen. De dryf-
veer mag men misschien egoïsme
noemen, net is dan toch een soort
welbegrepen eigenbelang, dat wij
graag bij alle weggebruikers zouden
Bovendien, liet kan niet anders, of
er vloeit op den duur een beter ver
keersgedrag uit voort, een gedrag,
waarin het soepele geven èn nemen"
een woordje meespreekt, waarin liet
thans zo gevaarlijke egoïsme verdre
ven wordt door wat meer gezond
verstand, wat verder doordenken en
wat meer respect voor de medeweg
gebruiker en diens eventuele moeilijk
heden.