Soekarao: Indonesië wordt door samenzwering belaagd Ongevallen -voora! een kwestie van mentaliteit ZUID-KOREA MAG IN DE V.N. ZIJN PROBLEMEN AANSNIJDEN 8 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ZATERDAG 12 'NOVEMBER 1955 „ONTHULLINGEN" IN BANDOENG Lid nationale veiligheidsraad weet niets van „geheime documenten" President Soekarno heeft Vrydag te Bandoeng verklaard, dat subversieve elementen pogingen in het werk stellen om door middel van politieke en economische sabotage de Indonesische republiek omver te werpen. Hy zei dit in een redevoering ter herdenking van de Indonesische gesneuvelden. Soekarno beweerde, in het bezit te zijn van geheime documenten, welke aantonen dat er een reusachtige samenzwering bestaat om de vyf jaar oude republiek op de knieën te krijgen. De president noemde geen namen. Hy vertelde zelfs niet, of de elementen in kwestie Indonesiërs dan wel bui tenlanders waren. De enige maai dat hy van een speciaal land gewag maakte was, toen hij verklaarde, dat een van het complot een oproep inhield voor Indonesië om de betrekkingen met Nederland te handhaven. tionale Veiligheidsraad. Hij voegde „Ik heb documenten in mijn bezit, die aantonen dat er elementen zijn, die gepoogd hebben, de algemene ver kiezingen te gebruiken om de Indo nesische republiek omver te werpen door middel van sabotage op econo misch en politiek gebied alaus Soe karno tot zijn gehoor in Bandoeng, waartoe behoorden de minister-pre sident van de federatie van Malaka, Tengkoe Abdoel Rahman en een Egyptische militaire missie die voor een goodwill-bezoek in Indonesië vertoeven. Twee delen. Soekarno verklaarde, dat de sa menzwering in twee delen uiteenviel. Een poging op korte termijn om de republiek te schaden, en een pro- gramma op lange termijn. De eerste is mislukt, de tweede is aan de gang, zei hy. Als oogmerken van het complot noemde Soekarno het ondermijnen van de Indonesische economische structuur, sabotage van het staats bestuur en de financiën, corruptie en vervalsing van Indonesisch geld als te volgen door een militaire aan val „van buiten af". De tweede fase van de samenzwe ring omvat volgens de president pogingen om de centrale regering te verzwakken, bepaalde politieke partijen uit te schakelen en hand having van de betrekkingen met Nederland. In Djakarta verklaarde de eerste vice-premier Djanoe Ismadi dat hy niets afwist van het bestaan van do cumenten, waarvan Soekarno gewag had gemaakt. Ismadi zei, te spreken in zijn kwaliteit van lid van de Na- Overleg over luchtdienst tussen Londen en Moskou aan toe dat hij een nauwkeurig onderzoek zou instellen naar de din gen waarvan de president had ge rept. Ramelan. Het ministerie van buitenlandse zaken heeft Vrijdag bekend gemaakt dat het vertrek van de speciale am bassadeur Oetoyo Ramelan naar Ne derland uitgesteld is. Een reden hier voor werd niet opgegeven. Ramelan zou vandaag naar Neder land gaan als hoofd van een speciale Indonesische missie ter organisering van onderhandelingen met Nederland over diverse aangelegenheden, o.a. de kwestie Westelijk Nieuw-Guinea (United Press.) Subsidiëring kerkbouw door de overheid Commissie moet minister Bee! van advies dienen Het tijdens de behandeling van de vorige begroting toegezegde onder zoek betreffende de subsidiëring van kerkbouw heeft minister Beel, blij kens zijn mededeling aan de Twee de Kamer, inmiddels doen besluiten een kleine commissie in het leven te roepen. Deze wordt belast met het uitbrengen van een advies over de vraag, of er aanleiding bestaat nor men te stellen voor de subsidiëring door de overheid van kerkgenoot schappen terzake van de bouw van kerken en/of deze verwerving van grond voor die bouw en, zo deze vraag bevestigend zou worden be antwoord, daartoe de nodige sugges ties te doen. De minister stelt zich voor, dat deze commissie welke onder het voorzitterschap zal staan van het lid der Eerste Kamer, de heer mr. E. M. J. A. Sassen en waarin vertegen woordigers zullen worden opgenomen van rijk, provincie en gemeente en van de voornaamste kerkgenoot schappen, binnenkort met de werk zaamheden een aanvang zal kunnen maken. Lord Douglas Kirtleside, de presi dent van de British European Airways is Vrijdag per vliegtuig naar Moskou vertrokken om te trachten, daar toe stemming te krijgen voor een geregel de luchtdienst van de BEA tussen Lon den en Moskou. Hij vertrok in gezel schap van zijn echtgenote en verschei dene medewerkers in een Viscount van de BEA naar Helsinki, waar hij zal moeten overstappen in een- speciaal voor hem daarheen gedirigeerd Sow- jet-Russisch vliegtuig. De BEA had aangeboden, het gezelschap regelrecht per Viscount naar Moskou te voeren, maar de Russische autoriteiten hadden dat aanbod van de hand gewezen. (United Press). Molestverzekering Het is minister Van de Kieft be kend, zo deelt hij aan de Kamer mede, dat het merendeel der molest- verzekeringsmaatschappijen binnen afzienbare tijd tot het doen slotuitkering zal overgaan, dels heeft reeds een aantal maat schappijen volledig met haar credi teuren afgerekend, terwijl anderen reeds enige tijd geleden met het ge ven van slotuitkeringen zijn begon nen. Overigens zal de minister bij de daarvoor in aanmerking komende maatschappijen blijven aandringen op een spoedige afrekening met de deelnemers. EERSTE POLITIEKE COMMISSIE BESLUIT: Schendingen van het bestand door Chinese communisten Zuid-Itorea is Vrijdag uitgenodigd deel te nemen aan een debat der V.N. over Korea, maar de Westerse mogendheden hebben belet, dat ook Noord- Korea geïnviteerd zou worden. Na een scherpe discussie, wëllte ruim vier uur in beslag nam, op twee zittingen van de eerste politieke commissie van de Assemblee, besloten de gedelegeerden met 34 tegen 14 stemmen bij 10 onthoudingen geen uitnodiging te zenden aan vertegenwoordigers van de Noord-Koreaanse regering. Daarvóór had de commissie zich met 44 tegen 5 stemmen bij 9 onthoudingen uitgesproken ten gunste van een on der auspiciën van de Verenigde Staten staande resolutie om vertegenwoor digers van Zuid-Korea tot het debat uit te nodigen met het recht van deel neming maar niet van stemming. Met 27 tegen 10 stemmen bij 21 onthoudingen werd een India's amen dement op de Amerikaanse resolutie verworpen, dat de deelneming' van Zuid-Korea beoogde te beperken tot de bespreking van het rapport van de V.N. commissie voor de unifica tie en het herstel van Korea. Het In diase standpunt was, dat Zuid-Ko rea moest worden uitgesloten van deelneming aan het debat van de neutrale repatriëringscommissie in Korea en het probleem van de krijgs gevangenen van de Koreaanse oor log. Onmiddellijk nadat de stemming over de invitaties beëindigd was dien de de gedelegeerde van India Christna Menon, een motie in om het rapport van de repatriëringscommissie in het rapport van de repatriëringscom missie in het geheel niet te bespreken op deze zitting van de assemblee. In dia had als voorzitter van de com missie het rapport ingediend. Deze Indiase motie werd aangeno- een j men met 27 stemmen voor en nul te- Inmid- gen bij 29 onthoudingen. In het jaar lijkse debat over de hereniging van Korea verklaarde de Amerikaan Blausteih, dat de communisten nog altijd 41.000 Zuid-Koreanen vasthou den, die recht hebben op repatriëring krachtens de bestandsovereenkomst van Panmoendjon. Bovendien hebben de communisten nog geen verant woording afgelegd over personen van Ierse, Franse, Duitse, Ameri kaanse en andere nationaliteit. Blaustein zei, dat de Chinese com munisten de bestandovereenkomst schenden door nog altijd een man kracht in Noord-Korea aan te houden, die neerkomt op 45% van de sterkte die communistisch China daar had, toen het bestand van kracht werd Daarentegen is het niet-Ivoreaanse deel van de sterkte van de troepen van de V.N. in Zuid-Korea afgeno men tot 20% van de sterkte tentijde van het sluiten van het bestand. Vol gens Blaustein wordt de bestands overeenkomst bij herhaling geschon den döor Noord-Korea en communis tisch China. (United Press). In de bouw van het Centraal Station te Rotterdam begint te- kening te komen. Op de voor- S grond in de bekistingen hel front van het nieuwe stations- gebouwin het midden het (wit- S te) gebouw wat nog over is van S het oude station D.P. met over- kapping, die men reeds aan hel slopen is en op de achtergrond de reeds klaar en in gebruik y zijnde perrons van het nieuwe S station. c SWWWVWWWVWAWVW Positie van Gedeputeerden en Wethouders Wettelijke regeling op komst Het ligt in het voornemen van mi nister Beel te bevorderen, dat een ontwerp van wettelijke regeling der positie van wethouders en gedepu teerden nog gedurende de lopende parlementaire periode wordt inge diend. Een wijziging van artikel 87a der gemeentewet (dat de raad de be voegdheid geeft tussentijds ontslag te geven aan een wethouder) is ver vat in een ontwerp van. wet, dat te vens een herziening behelst van de. bepalingen inzake de incompatibili- teiten. De minister is aanvankelijk ge neigd, de vraag, of ook de burge meester bevoegd is een voorstel te doen tot het verlenen van tussentijds ontslag aan een wethouder, ontken nend te beantwoorden. Een zodanig „initiatiefrecht" van de burgemeester kan z.i. bezwaarlijk geacht worden in de „raadgevende stem" van de bur gemeester te zijn begrepen. Wat hiervan intussen zij, in elk geval zal naar zijn "mening de burgemeester verstandig doen. zich van het indie nen van een voorstel als hier bedoeld te onthouden. Hitchcock filmt nu zonder honorarium De in Hollywood werkende Britse regisseur Alfred Hitchcock heeft als hoofdrolspelers voor zijn nieuwste film „The Wrong Man" de acteur Henry Fonda en de actrice Vera Mi- les geëngageerd. Henry Fonda heeft zojuist zijn medewerking beëindigd aan „Oorlog en Vrede", de nieuwe Audrey Hepburn-film die in Italië wordt opgenomen. „The Wrong Man" handelt over een violist in een Newyorkse nacht club, die in de gevangenis wordt op gesloten, daar hij wordt aangezien voor een rover. „Hitch" heeft miss Miles voor vijf jaar persoonlijk onder contract ge steld en hij verwacht van haar een ster van de eerste grootte te ma ken. De befaamde regisseur heeft onlangs in Hollywood de laatste hand gelegd aan zijn jongste pro duct. „The man who knew too much", een herverfilming van een gelijknamige rolprent van hem uit de dertiger jaren, ditmaal met Doris Day en James Stewart als voor- n'aamstè medespelenden. Voor deze film werden grote gedeelten opge nomen in Londen en in Marrakesj, Noord-Afrika. Hitchcock zal „The Wrong Man" maken zonder er honorarium voor te óntvangen, ter inlossing van een belofte die hij een twintig jaar ge leden had gedaan aan Jack Warner, toen er een crisis in Hollywood heerste. Het verhaal is gebaseerd op een ware Newyorkse politiegeschie- denis en wordt voor de film bewerkt door de befaamde toneelschrijver en winnaar van een Pulitzer prijs, Max well Anderson. Bedrijfschap kappersbedrijf en minimumprijzen Uitspraak van de S.E-R. De sociaal-economische raad heeft met 22 stemmen voor en 17 tegen zich er voor uitgesproken om aan een bedrijfschap voor het kappersbe drijf, tot instelling waarvan de raad nog moet adviseren, de bevoegdheid te verlenen tot het vaststellen van minimumprijzen, met de beperking, dat van deze bevoegdheid gebruik zal worden gemaakt, indien en zolang de prijsontwikkeling dit noodzakelijk maakt. Die waarborg wordt gescha pen door aan de kroon de beslissing over te laten op de vraag, of de eco nomische toestand in de bedrijfstak prijsregelend optreden noodzakelijk maakt. Door militaire deskundigen van de acnt landen van de Zuid-Oost-Azia- tiscne verdragsorganisatie (ZOAVO) worden, voigens conferentiekringen, piannen besproken voor een mogelijk geuruik van atoomwapens in geval van communistische agressie in Z.- Uost-Azië. HET VERKEER VANDAAG (I) Automobilisten en motorrijders hanteren dodelijke wapens (Van een onzer redacteuren) E TIJD IS VOORBIJ, DAT BE PAALDE GEVARENFACTOREN uit het verkeer zo opvallend naar voren sprongen, dat men de vinger op een duidelijke verkeerswonde kon leggen en naar een geneesmid del kon zoeken, dat eenmaal ge vonden de wond genas. Het ver keer is langzamerhand één grote wonde plek geworden in de Neder landse samenleving. Dat maakt het ook moeilijk de juiste benadering van de problemen te vinden: men kan bepaalde weg gebruikers de hoofdschuld geven van de onveiligheid de automo bilist, de fietser, de bromfietser of de voetganger. Dat is niet moeilijk zij geven trouwens ook elkaar de schuld bevredigend is het tosb niet. Men kan de bestaande verkeersre geling cje schuld geven. Accoord, er mogen fouten aan kleven maar zolang zij er is zoals zij er is, dient men zich er aan te houden. Men kan de mentaliteit van de weggebruiker de schuld geven. In- derdaad, dat wordt gewoonlijk ook j gedaan, maar men moet dan toch niet I vergeten, dat die mentaliteit er ook 1 geweest moet zijn, toen er nog géén auto's, bromfietsen en scooters wa ren. En als wij dit beseffen, dan be tekent dit tegelijkertijd een veroor deling van de mentaliteit van al die genen, die nu bijvoorbeeld nog voet ganger zijn en op de auto schelden. Want de automobilisten zijn allemaal ook voetgangers geweest en de weg- piraten zaten een jaar geleden mis schien nog op de fiets. Men kan nog vele andere factoren de schuld geven en de weggebrui ker zelf zal ook steeds weer de schuld aan het ontstellend aantal on gelukken trachten af te wentelen in de eerste plaats op andere catego rieën weggebruikers en daarnaast op alle mogelijke externe oorzaken. Te hard gereden. Het klinkt misschien niet erg vriendelijk, maar. men kan rus tig vaststellen in het stads verkeer gaat dat voor honderd pro cent op en op de grote weg zeker voor 90 procent dat de man, die slipt, te hard heeft gereden. En dat de man, die een plotseling van de stoep afhollend kind aanrijdt, alleen maar op de rijweg en niet naar de trottoirs heeft gekeken. Dat de man, die een fietser van achteren aanrijdt, te weinig rekening heeft gehouden met het feit, dat fietsers nu eenmaal soms schichtig worden en gaan slingeren en dat wat meer ruimte verstandiger zou zijn geween. Dat de exploitant, van een vracht wagen met aanhanger een grote mo rele schuld heeft, wanneer een fiet ser of bromfietser onder de aanhan ger wordt „gezogen" en hij heeft niet voor dat simpele waarschuwingsbord op het rechterspatbord van de trek ker gezorgd (dat de wet verzuimde dwingend voor te schrijven). Dat de mens, die gebruik heeft ge maakt van zijn voorrangsrecht en daarbij wordt aangereden toch nog altijd déze schuld heeft, dat hij te weinig rekening heeft gehouden met de mogelijke onwetendheid, onnaden kendheid of onbeschoftheid van zijn medeweggebruikers. Dat We kunnen de lijst nog veel lan ger maken, een opsomming geven van alle mogelijke gevallen, waarin schuld afwezig en tegelijkertijd aan wezig is. En we kunnen dat doen voor alle categorieën weggebruikers, de voetgangers incluis. Daarbij ko men we iedere keer weer dezelfde factoren tegen, die weer zijn samen te vatten onder het hoofd: Mentaliteit. Dit is ook het woord, dat ieder ogenblik valt, wanneer er over het verkeer van vandaag gesproken wordt. En> ofschoon dat woord zo wel gunstig als ongunstig bedoeld kan zijn, is toch in dit verband het laatste meestal wel het geval. En dan staat het voor; egoïsme, gebrek aan discipline, onvoorzich tigheid, onwellevendheid, domheid onverantwoordelijkheid, roeke loosheid, piratery en vele andere onplezierige eigenschappen. Men gaat er frewoonlijk van uit, dat dit eigenschappén zijn, waarmee bij voorkeur de weggebruiker zou zyn behept. En die moeten wor den uitgeroeid, omdater zo veel verkeersongevallen gebeuren. Lang vóór de eerste auto. Maar gewoonlijk vergeet men dan, dat dit allemaal eigenschappen zijn, die wy al lang hadden, die in ander opzicht reeds tot uiting moe ten zyn gekomen, toen de eerste TOTAAL AANTAL automobiel nog in het brein van de uitvinder geboren moest worden. Het is de: „Kan mij 't wat ver"-men taliteit". Deze mentaliteit is er altijd al geweest. Het onplezierige is een- ter, dat sinds kort het grote publiek in het motorvoertuig een dodelijk wapen in handen heeft, waarmee de ze mentaliteit nu Ineens levensge vaarlijk is geworden. Schedel is bladdun. Een psycholoog zal ons wellicht hard op de vingers tikKen by dit ongetwijfeld gesimplificeerde beeld van de (verkeers)-menta liteit. Het is natuurlijk ook niet zo simpel als hier wordt voorgesteld, maar iede re keer weer blijkt toch, dat onge lukken gebeuren, die gemakkelijk hadden Kunnen voorkomen worden door wat meer discipline, wat minder ,,op zijn recht staan", een iets ruimer gebruik van de hersens, een beetje verder doordenken vooral dan.alleen over de onmiddellijke situatie. Vooral ook door meer aandacht. Praten en breien schijnen samen te gaan. Een vervoermiddel door het verkeer anno 1955 loodsen kan niet samengaan met het den ken aan zaken of patiënten, zich laten afleiden door medepassagiers te weinig aandacht besteden aan de toestand van het wegdek. Het kan niet samengaan met egoïsme met „gelyk willen hebben', met een geuren aan soepelheid of een onvoldoende kennis van de ver keersregels. Er is natuurlijk een kleine categorie, die zichzelf waarschijnlijk vandaag of morgen dood rijdt. Maar er is een véél en véél grote categorie mensen, die hun werk op motor en scooter moeten doen om de simpele reden, dat een auto te duur is. Deze wegge bruikers kunnen zich doodgewoon geen domheden, onnadenkendheden of onvoorzichtigheden permitteren, want zij zijn véél te kwetsbaar. Zij moeten wel rekening houden met onvoorzichtige voetgangers en spe lende kinderen, met plotseling uit zijstraten komend verkeer of lieden, die geen voorrang verlenen, met af gevallen blaadjes in de herfst en slingerende fietsers. Hun schedel is immers maar bladdun ten opzichte van het wegdek! De statistieken hebben aangetoond, dat de motor- en scooterberyder vijf tigmaal meer kans loopt op een do delijk ongeluk dan de automobilist, maar daar staat dan toch tegenover, dat deze categorie relatief de veilig ste is, als het aankomt op het ver oorzaken van ongevallen en dat de ongevallen, die hen overkomen voor het overgrote deel de schuld zyn van andere weggebruikers, loslopende honden daarbij inbegrepen. De dryf- veer mag men misschien egoïsme noemen, net is dan toch een soort welbegrepen eigenbelang, dat wij graag bij alle weggebruikers zouden Bovendien, liet kan niet anders, of er vloeit op den duur een beter ver keersgedrag uit voort, een gedrag, waarin het soepele geven èn nemen" een woordje meespreekt, waarin liet thans zo gevaarlijke egoïsme verdre ven wordt door wat meer gezond verstand, wat verder doordenken en wat meer respect voor de medeweg gebruiker en diens eventuele moeilijk heden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1955 | | pagina 8