Wegenbouw sneller en goedkoper
als opdrachtgevers meewerken
ZÓ DENKT MEN IN HET
KAMERLEDEN VRAGEN NAAR
KLACHTEN OVER PAKKETPOST
SURINAME VERSTOND HET
KONINKLIJK APPEL
AVOND VOL ONGELUKKEN OP
RIJKSWEG DEN HAAG-R'DAM
10
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DONDERDAG 10 NOVEMBER 1955
STEM UIT HET BEDRIJFSLEVEN:
Huidige ontwikkeling is
moeilijk bij te houden
De wegenbouw kan sneller en goedkoper verlopen, indien o.a. de volledi
ge productiecapaciteit van de gezamenlijke aannemers wordt benut. Tot de
ze conclusie kwam ir. G. Slotboom, directeur van do Kon. Maatschappij
wegenbouw N.V. te Utrecht tijdens een gisteren voor het Ned. Verkeersin-
stituut in de grafelijke zalen te Den Haag gehouden lezing.
De Nederlandse wegenbouwers zouden best dertig procent meer werk
kunnen leveren, indien zij hiertoe in staat werden gesteld. In him bedrijven
is rond 1U0 millioen geïnvesteerd, en jaarlijks is nog een investering van 8
tot 10 millioen gulden nodig. Men moet echter, volgens spreker, zo ondoel
matig werken, dat, in vergelijking tot de industrie, het machinepark en de
mankracht voor een deel van het jaar rondlummelen.
worden vastgesteld, bestek en te
keningen enige maanden vroeger
dan thans gereed moeten zyn en
dat de aanbestedingen en de
daaruit voortvloeiende opdrach
ten reeds in de wintermaanden
moeten geschieden. Dan kan in
het vroege voorjaar reeds volop
worden gewerkt met geringer
kosten en beter resultaat.
Daarenboven echter kunnen de win
termaanden in de wegenbouw doelma
tiger worden besteed door de con
structie van het werk, met name de
funderingen, zo op te zetten, dat zij
zelfs met lichte vorst kunnen worden
uitgevoerd. Daardoor zal ook de be
zettingsgraad van de machines ver-'
beteren. Ook het tijdsverloop tussen
opdracht en begin van het werk zal
moeten worden vergroot om de aan
loopkosten te drukken en bovendien
zullen opdrachtgever en aannemer
overleg moeten kunnen plegen om de
constructie aan te kunnen passen aan
de aanwezige machines en de voorde
ligste methoden.
Tenslotte hield ir. Slotboom een
pleidooi voor he rayonsgeivijze uitvoe
ren van werken door een aannemer,
waardoor, zoals in Frankrijk, de kos
ten opnieuw aanzienlijk kunnen wor
den verlaagd. Ook besprak hy de mo
gelijkheid óm de kosten van het toe-
Er is thans in ons land een interlo-
caal transport per vrachtwagen van
1500 millioen ton/kilometer. Binnen
enkele jaren zal dit wellicht 2 milli
ard zijn. De wegenbouw kan deze ont
wikkeling onder de huidige omstan
digheden en omvang der opdrachten
niet bijhouden.
De 190 millioen gulden, die thans
voor wegenaanleg en onderhoud wor
den besteed, zouden met 40 tot 50
millioen jaarlijks moeten worden ver
hoogd om de primaire, secondaire en
tertiaire wegen voldoende te verbre
den en te verzwaren ten behoeve van
het zware wegvervoer. Daarmee kun
nen echter aanzienlijke besparingen
voor het bedrijfsleven worden bereikt.
Er is dus alle reden, aldus ir.
Slotboom, om bij de wegenaanleg
doelmatiger en goedkoper te gaan
werken. Dit betekent, dat de bud
getten eerder dan thans moeten
Meer woningen door
betere organisatie
Tijdens een Woensdag gehouden
forumdag over de opvoering van de
Ïroductiviteit in de woningbouw, be-
egd door het kon. instituut van in
genieurs in Diligentia Den Haag,
hield ir. A. Twynstra een inleiding
over de vraag, hoe men door organi
satorische maatregelen meer wonin
gen kan bouwen.
Te veel arbeidstijd gaat door wach
ten verloren. Ook moet een materi-
aalschemg worden opgezet, waardoor
tijdig kan worden besteld en gele
verd. Nauwe samenwerking tussen
architect, bouwer en principaal is
dus bij de voorbereiding een eerste
vereiste.
By de uitvoering van een werk zal
zowel een technische als een organi
satorische uitvoerder ingeschakeld
moeten worden. Voorts moeten een
goed voorbereide taakomschrijving
voor de diverse arbeiders en een ge
detailleerde werkregeling ter elimi
nering van wachttijd aanwezig zijn.
Aandacht dient te worden besteed
aan werkmethoden, gebruik van be
ter gereedschap en materieel, alsook
aan mechanisatie.
Langlopende, voldoende grote op
drachten kunnen leiden tot grotere
routine, voorbewerking, betere verde-
liing van materieel en daardoor tot
besparing op arbeidsuren. Spreker
wees voorts o.a. nog op het grote nut
van een hechte interne organisatie
zicht op de uitvoering te verlagen
door het storten van garantiesommen,
afkomstig van een stichting van de
gezamenlijke wegenbouwers. Dit sy
steem, aldus Ir. Slotboom, werkt b.v.
in België zeer goed. De Ned. Ver. van
Wegenbouwers is er voorstander van.
V.S. wijzen voorstel van
communistisch China af
Over regeling in het Verre Oosten
Uit betrouwbare bron wordt ver
nomen, dat de Verenigde Staten
een voorstel van communistisch
China voor de vredesregeling in het
Verre Oosten als „voorbarig" van de
hand zullen wijzen en zullen blijven
aandringen op vrijlating van de
Amerikanen die zich nog steeds in
Chinese gevangenschap bevinden.
De ambassadeur der Verenigde
Staten, U. Alexis Johnson, zal in
deze zin een antwoord geven aan de
Chinese vertegenwoordiger Wang
Ping-Nan, wanneer het tweetal Don
derdag voor de 25Ste maal bijeen
komt, zo verklaarden de zegslieden.
Het plan, dat communistisch Chi
na ter tafel heeft gebracht, bestaat
naar verluidt uit de volgende pun
ten:
1- Een gemeenschappelijke verkla
ring dat geen der partijen zich van
geweld zal bedienen.
2. Een Chinese belofte dat ten
aanzien van de Britse kolonie Hong
kong en de Portugese kolonie Macao
een politiek van „hands off" zal
worden gevoerd.
3. Een Amerikaanse belofte om de
zevende vloot uit de Straat van For
mosa terug te trekken, een einde te
maken aan de financiële en militaire
hulp voor de Chinese nationalisten
en het handelsembargo op te heffen.
Verschenen is liet voorlopig verslag der Tweede Kamer over de ontwerp
begroting 1956 van het staatsbedrijf der posterijen, telegrafie enMelefonie
en de rijkspostspaarbank. Hieraan is het volgende ontleend.
Door verschillende andere leden werd de aandacht gevestigd op het feit,
dat in toenemende mate geklaagd wordt, over de behandeling van de pak-
kétpost. Het was hun bekend, dat verscheidene zakenlieden wegens het
vaak voorkomen van beschadiging niet langer van de diensten van de P.T.
T. voor het verzenden van pakketten gebruik maken. Welke maatregelen
overweegt de minister om aan deze toestand een einde te maken
Mag P.T.T. muziek
programma's uitzenden?
Sommige leden, die op het stand
punt stonden, dat de. onlangs inge
voerde tariefsverhogingen niet stro
ken met de algemene politiek van de
regering op het gebied van de prij
zen, spraken hun verwondéring uit
over het antwoord, door de minister
van de bouwbedrijven en het belang gegeven op de vragen van het
ga dfsr Earste Kamer»de heei. de Vos
van Steenwijk. Zij meenden in dit ant
woord te moeten lezen, dat een verla
ging van het tarief voor luchtpost
brieven gebezigd is als een compen
satie voor de verhoging van het tarief
voor de pakketpost, welke verhoging
zelf in dit antwoord noodzakelijk
genoemd wordt ter opheffing van on
eerlijke concurrentie.
Vele leden vroegen naar de mening
van de minister over de suggesties,
welke de Franse minister voor de P.
T.T. in de Raad van Europa heeft
gedaan t.a.v. de „Europeanisering"
van verschillende werkzaamheden van
de P.T.T.
Tal van leden stelden de vr^iag, of
het juist is, dat de P.T.T. gramofoon-
van herscholing der arbeiders, ten
einde de vakbekwaamheid op te voe
ren.
Tenslotte vroeg hij aandacht voor
het aanwakkeren van het competitie
element, door b.v. aan gemeenten en
woningbouwverenigingen, die er in
slagen door goede organisatie sneller
te bouwen, grotere contingenten te
verschaffen.
Bepaalde premies zou men kunnen
toekennen aan bouw- en aannemings
bedrijven, die besparingen aan ar
beidstijd per woning realiseren door
goede organisatie en eventueel kan
men bijzondere beloningen geven
aan arbeiders, voor zover goed wer
kende tariefstelsels hierin niet reeds
voorzien.
uitzendingen verzorgt. Zo ja, op wel
ke grond berust dan de de activiteiten
daartoe? Behoort meii dit wel te be
schouwen als een van de activiteiten,
die door de P.T.T. dienen te worden
uitgeoefend? Voorts vroegen ver-
scheidënè leden, waarom slechts een
zijdige, n.I. lichte, muziek op het pro
gramma geplaatst Wordt.
Van verschillende zijden betuigde
men zijn instemming met de verho
ging ,:van het rente'gevend maximum
bij de Rijkspostspaarbank tot f 6000.
Vele leden achtten het juist, dat de
rente gehandhaafd is op 2,4 pet. Ver
scheidene andere leden vroegen ech
ter, of thans geen reden aanwezig is
om de winst van de bank aan de
spaarders ten goede te doen komen.
Weer andere leden steunden deze ge-
dachtengang. Een verhoging van de
rente zou ook voor de kleine spaar
ders een tegemoetkoming betekenen.
Heeft het verschil in rentepercen
tage, dat tussen de rijkspostspaar
bank en andere spaarbanken bestaat,
zo vroegen vele leden, niet ten gevol
ge, dat de spaarders in toenemende
mate de voorkeur geven aan de laatst
bedoelde spaarbanken boven de Rijks
postspaarbank
Wordt Rotterdamse molen
„De Noord" herbouwd?
B. en W. van Rotterdam vragen de
gemeenteraad in beginsel te besluiten
tot herbouw van de molen „De Noord"
die in de zomer van 1954 tengevolge
van brand vrijwel geheel werd ver
woest. B. en W. menen, dat herbouw
zou moeten geschieden, omdat de mo
len gedurende zeven eeuwen een ver
trouwd onderdeel van het stadsbeeld
is geweest en bovendien bij de nieuwe
stedebouwkundige conceptie van het
Oostplein,, waaraan de molen stond,
met het behoud van de molen rekening
is gehouden.
De kosten van de herbouw zullen
275.000 bedragen, waarvan 160.000
als verzekeringsuitkering zal worden
ontvangen. Door particulieren is
20.000 bijeengebracht.
De minister van onderwijs, kunsten
en wetenschappen heeft van financiële
medewerking moeten afzien, omdat het
rijk slechts bijdraagt in de restaura
tiekosten van monumenten
De vereniging „De Hollandse Molen"
wil als blijk- van waardering een sym
bolische bijdrage geven van 100.
Te Treglin Erzurum in het Ziganage-
bergte (Turkije) is een autobus in een ra
vijn gestort. 17 personen vonden de dood
en 34 werden gewond. De chauffeur ver
richtte reparatiewerkzaamheden toen de
bus op een helling stond. Plotseling schoot
de wagen van de onder de banden geplaat
ste blokken los en reed achteruit de weg
af en het ravijn in.
HET WAS EEN VRUCHTBARE REIS
Geestdrift geboren, waar soms
onverschilligheid heerste
(Van onze eigen verslaggever)
„Deze vrouw heeft dit land in tien dagen verdiend". Dat was het oordeel
van een zeer critiscli ingesteld Nederlander, die al vele jaren in Suriname
woont en daar met alle lagen van de bevolking omgaat. Hoewel hij overi
gens gauw met zijn aanmerkingen klaar staat, wanneer de overheid op zijns
inziens te soepele en royale wijze tot bepaalde uitgaven besluit, vond hij
het millioen dat voor het Koninklijk bezoek is uitgegeven een bedrag dat
een zeer hoge en vruchtbare rente zou opleveren.
En volgens zijn mening was de gehele politiek in dit kleine land met zyn
grote mogelijkheden door dit bezoek sterk een flink eind de goede richting
richting opgeduwd.
De Surinamers zijn emotionele men
sen en bij verreweg de meesten van
hen is er onmiskenbaar een wat men
zou kunnen noemen Zuid-Amerikaan
se instelling jegens de politiek, die
hartstochtelijk wordt beoefend. Daar
naast was er zeker van een onafhan
kelijke instelling sprake; zij zouden
het nu zelf wel eens doen en zij zou
den tonen de in eigen hand genomen
leidsels te kunnen gebruiken.
Koningin Juliana heeft deze gezind-
VERKEER MOEST WORDEN OMGELEGD
Delftse agenten sprongen over heg
om het vege lijf te redden
Op de Rijksweg tussen Den Haag en Rotterdam heeft zich Woensdagavond
binnen een paar uur tijds een record aantal ongelukken voorgedaan. Het
begon omstreeks half zeven onder de gemeente Rijswijk nabij het vliegveld
Ypenburg. Daar kwam een Volkswagen bij het passeren op de derde rijbaan
terecht, waardoor een botsing met een tegenligger ontstond. Andere auto's
konden door te grote snelheid of door het gladde wegdek niet tijdig remmen,
zodat tenslotte veertien wagens bij de aanrijding betrokken waren.
Een Delftse agent van politie waar
schuwde op het gedeelte van de Rijks
weg onder Delft het verkeer. Een au
tobestuurder, die met een snelheid van
ca 120 reed, stopte op deze waarschu
wing plotseling, tengevolge waarvan
achterrijdende auto's met hem. in bot
sing kwamen. Ook elders op de weg
hadden botsingen plaats en alleen de
Slechtste weg van Europa
werd D. de Baat noodlottig
Deskundigen vragen verbetering
Het weggedeelte, dat naar de Wied-
bachtalbrücke leidt, die de Nederland
se vrachtautochauffeur Dirk de Baat
in 1953 noodlottig werd, is volgens
Westduitse verkeersdeskundigen ver
keerd gelegd. Die deskundigen gelo
ven, dat het fatale weggedeelte het
gevaarlijkste stuk hoofdverkeersweg
Tn geheel Europa is. Immers ver
keersongevallen daar ter plaatse
kostten in de afgelopen vyf jaar 37
mensen het leven.
Bovendien geraakte als gevolg
van die rond 500 ongevallen 482 per
sonen min of meer ernstig gewond.
Het hellende deel, dat naar de brug
voert, is in 1938 volgens Oberbaurat
Schnecke, de chef van het wegen
bouwbureau in Koblenz, en ir. wal-
draff, een der technici van dat bu
reau, niet overeenkomstig de toen
feldende verkeerseisen aangelegd. De
elling aan weerszijden van de
brug is ongeveer 6%. Hellingen van
4% Waren echter in 1938 doorgaans
als het maximum toelaatbare. Er
staan liefst 60 verbods- en waarschu
wingsborden.
Het staat voor de verkeersdeskun
digen vast, dat de overheid maatre
gelen zal moeten nemen omdat
met het toenemen van de verkeers
intensiteit het fatale weggedeelte
steeds gevaarlijker zal worden. (Uni
ted Press).
Delftse politie telde in zeer korte tijd
achttien auto's die bij een aanrijding
waren betrokken.
De politie had handen vol werk
en de agenten moesten zo nu en dan
over de Ligusterheg springen om
hun leven te redden.
Op verzpek van de Delftse politie
werd daarom bij het begin van de
Rijksweg in Rotterdam het verkeer in
de richting Den Haag door de Rotter
damse politie over de oude weg naar
Delft geleid, waardoor verdere onge
lukken werden voorkomen.
Bij de botsing nabij Ypenburg wérd
een persoon gewond, overigens werd
slechts materiële schade veroorzaakt";
Jachtopziener overvallen
Daders gearresteerd
Kort na middernacht is in de nacht
van Maandag op Dinsdag de jachtop
ziener J. M. te IJssel in het afgelegen
Peeldorpje IJsselsteijn overvallen en
mishandeld door vijf mannen, die
hem uit bed hadden gelokt door voor
zijn woning „volk" te roepen.
De jachtopziener, die meende te
doen te hebben met mensen die de
weg kwijt waren geraakt, ging naar"
buiten en zag in het licht van zijn
zaklamp vijf mannen staan, waarvan
hij er enkelen kende.
Hij werd overvallen en tegen dè
grond geslagen en liep verscheidene
wondén aan hoofd en handen op. Na
de overval maakten de aanvallers
zich ijlings uit de voeten. Iftog in de
loop van dezelfde nacht heeft de
rijkspolitie van IJsselsteijn en Ven-
ray de vijf daders gearresteerd. Het
zijn: L. van de W., A. van S. en Q.
V. uit IJsselsteijn en M. van de W. en
H. uit Deurne. Zij zijn allen op het
politiebureau te Venray ingesloten en
hebben een bekentenis afgelegd.
heid niet bestreden, bewust noch 'on
bewust. Overal waar Zij haar woord
gesproken heeft en welk een voor
treffelijk spreekster is de Koningin
drong Zij op zelfstandigheid aan, op
persoonlijkheid, op de verantwoorde
lijkheid, die zich nimmer wezenlijk laat
overdragen.
Dit appèl is door velen verstaan.
Door de eenvoud, onbevangenheid en
hartelijkheid, door het meermalen on
conventionele van het Koninklijk op
treden is er aanhankelijkheid vermeer
derd, liefde gewekt, soms zelfs geest
drift geboren, waar aanvankelijk al
leen maar een zekere nuchterheid of
onverschilligheid heerste.
Koningin Juliana is diep overtuigd
geworden van de verscheidenheid der
volksgroepen in Suriname en van de
ingewikkeldheid van de daaruit voort
spruitende problematiek.
Zij is echter heilig overtuigd dat al
deze vraagstukken door een uit ge
loof geboren menselijkheid kunnen
worden opgelost en Zij heeft daar in
woord en daad voor gepleit.
Meer nog dan op de Antillen is dit
hier aangeslagen en heeft het diepe
echo's opgeroepen.
Weer eens in de geschiedenis heeft
een loot uit de Oranjestam het pleit
gevoerd, met volkomen persoonlijke
inzet, voor vrijheid, verdraagzaamheid
en waarde der menselijke persoonlijk
heid.
Geeft dat niet het recht om dit be
zoek inderdaad en met recht een his
torisch gebeuren te noemen?
Politiesergeant te Bonn
liet „bonnen" verdwijnen
Bonn gold als een stad, waarin
naar verhouding weinig ongelukken
gebeurden en hierdoor als een stra
lend verkeersveiligheidsvoorbeeld
in West-Duitsland, tot de staatsin-
spectie een onderzoek had ingesteld
in de politie-archieven.
Ze ontdekten., dat politiemannen
de. afgelopen vijf jaar meer dan
1600 processén-verbaa'l hadden doen
verdwijnen waaronder er waren we
gens het dronken achter het stuur
zitten en het doorrijden na een do
delijk ongeluk te hebben veroorzaakt.
Als een gevolg van het onderzoek
werd de sergeant van politie Wil
helm Hasenecker door de plaatselij
ke rechtbank veroordeeld tot een
jaar gevangenisstraf wegens het
verdonkeremanen van processen en
het aannemen van omkoopsommen.
Zijn verdediger bepleitte clementie
wegens verzachtende omstandighe
den, omdat Hasenecker van zijn
meerderen de opdracht had gekregen
„er voor te zorgen dat het ongelult-
kenrapport er goed uit zag."
Nog twee politiebeambten zullen
voor de malversaties terchtstaan.
(United Press).
Q In October zijn meer vluchtelingen uit
Oost-Duitsland in West-Duitsland aan-
gekomén dan in twee en een half jaar tijds
in één maand is geschied. In totaal weken
in October 32.874 Oostduitsers naar het
Westen uit.
9 Te Alexandrië zijn Dinsdag twee tuin
lieden opgehangen, die schuldig waren
bevonden aan zeven gevallen van roof
moord. Zij lokten hun slachtoffers in een
tuin naast het station, waar ze ze ver
moordden en begroeven.
Men heeft de Fransen de laatste jaren
veel verwijten gemaaktaldus de
Frankfurter Zeitung", de wereld
■was ontsteld door de tegenstelling van de
idealen van vrijheid, gelijkheid en broeder
schap en de werkelijkheid van de onder
drukking in bepaalde gebieden onder Fran
se opperheerschappij. Nu is Ben Yoessef
dan na een uitbarsting van Marokkaanse
nationalistische gevoelens als overwinnaar
teruggekeerd, maar toch heeft Frankrijk
daarmede geen nederlaag geleden.
Laat weliswaar, maar niettemin nog op
tijd heeft Parijs zich op de realiteit inge
steld en zich met de feiten verzoend. En
ook Ben Yoessef maakt vóór alles de in
druk, dat hij de situatie goed begrijpt.
Zonder Frankrijk valt Marokko terug tot
een feodale staat, zoals dit met menig
Arabisch land het geval is. Zonder de sul
tan was het een brandhaard gebleven,
waarin terreur en tegen-terreur alle voor
uitgang van de laatste veertig jaar vernie
tigden.
Het blad wijst tenslotte op de vele voor
delen voor het Westen en de Mohamme
daanse wereld wanneer Frankrijk en Ma
rokko thans verder gaan in een goede en
beproefde bondgenootschap.
Fidelio
„Muziek triomfeerde", zo schrijft in de
„Stuttgarter Zeitung" een recensent over
de opening van de Weense staatsopera.
In de foyers zag men de prominenten
van de wereld van vandaag en de aller
nieuwste modesnufjes en even kon men de
indruk hebben, dat de opvoering van „Fi
delio" cr door in de schaduw kwam te
Btaan.
Mac na de kerkerscène was de overwin-'
ning volledig aan de opera, aan de mu
ziek. Hierdoor is bewezen, dat men ook in
onze tijd in staat is een feest luisterrijk
te vieren, zonder dat er een propaganda-
chef aan te pas kwam. En ten tweede, dat
de macht, die hier gehuldigd werd, de mu
ziek, die wonderlijke inspirerende macht
ongebroken is. „Muziek: dat zijn wij zelf,
in ons innerlijk en dit is tegelijk méér dan
wij zelf".
De technische ontwikkeling schrijdt
voort en sommigen zien een tijdperk aan
breken, waarin de machine hand over
hand het werk van de mens overneemt, zo
dat hijzelf steeds minder te doen zal heb
ben. Blijkens een relaas In de „Manchester
Guardian" zijn vooraanstaande industrië
len in Engeland bijeen geweest om de con
sequenties van deze ontwikkeling te be
spreken.
yyAutomation
Mr John Dleboldeen jonge Amerikaan,
kwam hier aan het woord, die naar het blad
fijntjes opmerkt, zijn vinding van het begrip
automationhandig camouf leerde door te
spreken van het vooruitzicht van een „vijf
dagen week-end"
Maar voor mr. Diebold is „automation"
meer dan alleen maar voortschrijdende me
chanisatie. Het is een filosofie van een in
dustriële praktijk, welke kan leiden tot een
goedkopere productie en betere kwaliteit.
Het eerste doel was niet een achterstel
ling van de menselijke arbeid en een ver
mindering van de wekelijkse loonbedra
gen ofschoon Hij bekende, dat een en an
der wel een gevolg kon zijn van deze op
vattingen.
Jédere onderneming moet apart bezien
worden wanneer men de plannen voor ver
dere mechanisatie invoert. In vele geval
len zal het ook noodzakelijk zijn aparte
machines te ontwerpen voor iedere onder
neming ofschoon de productie-capaciteit
gevarieerd genoeg kan. zijn. Voor alle on
dernemers is het voorts noodzakelijk nieu
we vormen te overwegen voor hun produc
ten .waarbij ze zó vereenvoudigd moeten
worden dat zij geschikt zijn voor het me-
chanisatie-proces.
Er is heel wat te doen over het effect
van deze nieuwe tendenzen op de werkne
mers. Maar mr. Diebold die over een
zeer uitgebreide ervaring beschikt stel
de vast, dat „niemand ontslagen werd door
invoering van machines".
Amerikaanse vakbonden spreken nu
van een werkweek van 36 uur. Mr. Diebold
dacht dat dit mogelijk zou zijn binnen tien
jaar.
Het grote debat
In de wereldpers is veel aandacht be
steed aan het congres van de Franse radi
calen, waar. Mendès-France en Faure in
debat kwamen.
In „Le Monde" werd de betekenis van
dit treffen ontleed door Raymond Barril-
lon, die begint mét de vraag te stellen of
er wezenlijk iets veranderd is bij de radi
calen.
Het ging hier niet om zo maai een poli
tieke ruzie maar om een waarachtig poli
tiek probleem.
Faure verdedigde zijn beleid en stelde
vast, dat het tenslotte niet zozeer ging om
een andere wijze van stemmen, want daar
door zou het permanente vraagstuk van
de instabiliteit van de Franse regeringen
niet worden opgelost.
Maar Mendès-France was van mening,
dat het geen zin had om terug te keren
met dezelfde verkiezingstrucs van 1951,
dat de volgende assemblee even onmach
tig zou zijn als de tegenwoordige, dat men
de republiek het zwijgen wilde opleggen
om de meerderheid te redden en de man
nen terug te brengen, die het land niet
meer wil.
En tegen Faure zeide hij: „Gij brengt
de man terug op de Marokkaanse troon,
die door uw meerderheid in de assemblée
van vandaag twee jaar geleden werd ver
jaagd".
Het werd geen dialoog meer tussen deze
mannen maar veeleer een treffen tussen
twee stromingen in de radicale partij,
waarvan er een in oppositie is en de ande
re aan de regering deelneemt. Het congres
zeide tenslotte tot de mannen van de re
gering, dat zij óf die regering moesten
verlaten of uit dé partij treden.
Barrillon concludeerde dat de radicale
partij zich onmiddellijk dient te hervor
men of Mendès-France heeft zijn partij
verloren.
Midden-Oosten
In' „The New York Times" is een inge
zonden stuk opgenomen van de heer H.
Torczyner, voorzitter van de commissie
voor Israël en het Midden-Oosten van Zio
nistische organisatie in de V. S. Het is
duidelijk, zo meent deze schrijver, dat de
leveringen door de Sowjets en hun satel
lieten van wapens niet gericht is tegen Is
raël maar tegen de Westelijke bondgeno
ten.
De rode vloot beschikt over meer dan
400 onderzeeboten. Alles wat de Riissen
hebben te doen met behulp van hun
Egyptische vrienden is een Egyptisch
kenmerk op deze boten aan te brengen.
Egypte beschikt niet.over bemanningen
voor onderzeeboten. De training van deze
mannen neemt zeer veel tijd. De ieveran-
ties van onderzeeboten aan Egypte zouden
onmiddellijk moeten geschieden. Wie an
ders kunnen deze onderzeeboten bemannen
dan „vrijwilligers" van de bekende Kore
aanse standaard?
Russen aan boord van deze onderzeebo
ten .varend onder Egyptische vlag, heb
ben gemakkelijk spel bij de bedreiging
van de geallieerde verbindingen in de Rode.
zee en in de Middellandse zee. Wij oogst
ten nu .aldus de schrijver, de bittere vruch
ten van de Amerikaanse toenaderingspoli
tiek, waardoor de Britse strijdkrachten
werden verdreven uit de Suez-kanaalzöne.
Maar het is thans geen tijd om daarover
nog te treuren; nu moeten de scherpste
maatregelen genomen worden. De V. S.
moeten zich direct manifesteren in het ge
bied rond het Suez-kanaal en de bases,
vliegvelden, havens'enz. zijn beschikbaar
in Israël.
Een veiligheidsverdrag tussen de V. S.
en Israël zal de Sowjet-penetratie in het
Nabije en Midden-Oosten en in Afrika af
grendelen.