Wegenbouw sneller en goedkoper als opdrachtgevers meewerken ZÓ DENKT MEN IN HET KAMERLEDEN VRAGEN NAAR KLACHTEN OVER PAKKETPOST SURINAME VERSTOND HET KONINKLIJK APPEL AVOND VOL ONGELUKKEN OP RIJKSWEG DEN HAAG-R'DAM 10 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DONDERDAG 10 NOVEMBER 1955 STEM UIT HET BEDRIJFSLEVEN: Huidige ontwikkeling is moeilijk bij te houden De wegenbouw kan sneller en goedkoper verlopen, indien o.a. de volledi ge productiecapaciteit van de gezamenlijke aannemers wordt benut. Tot de ze conclusie kwam ir. G. Slotboom, directeur van do Kon. Maatschappij wegenbouw N.V. te Utrecht tijdens een gisteren voor het Ned. Verkeersin- stituut in de grafelijke zalen te Den Haag gehouden lezing. De Nederlandse wegenbouwers zouden best dertig procent meer werk kunnen leveren, indien zij hiertoe in staat werden gesteld. In him bedrijven is rond 1U0 millioen geïnvesteerd, en jaarlijks is nog een investering van 8 tot 10 millioen gulden nodig. Men moet echter, volgens spreker, zo ondoel matig werken, dat, in vergelijking tot de industrie, het machinepark en de mankracht voor een deel van het jaar rondlummelen. worden vastgesteld, bestek en te keningen enige maanden vroeger dan thans gereed moeten zyn en dat de aanbestedingen en de daaruit voortvloeiende opdrach ten reeds in de wintermaanden moeten geschieden. Dan kan in het vroege voorjaar reeds volop worden gewerkt met geringer kosten en beter resultaat. Daarenboven echter kunnen de win termaanden in de wegenbouw doelma tiger worden besteed door de con structie van het werk, met name de funderingen, zo op te zetten, dat zij zelfs met lichte vorst kunnen worden uitgevoerd. Daardoor zal ook de be zettingsgraad van de machines ver-' beteren. Ook het tijdsverloop tussen opdracht en begin van het werk zal moeten worden vergroot om de aan loopkosten te drukken en bovendien zullen opdrachtgever en aannemer overleg moeten kunnen plegen om de constructie aan te kunnen passen aan de aanwezige machines en de voorde ligste methoden. Tenslotte hield ir. Slotboom een pleidooi voor he rayonsgeivijze uitvoe ren van werken door een aannemer, waardoor, zoals in Frankrijk, de kos ten opnieuw aanzienlijk kunnen wor den verlaagd. Ook besprak hy de mo gelijkheid óm de kosten van het toe- Er is thans in ons land een interlo- caal transport per vrachtwagen van 1500 millioen ton/kilometer. Binnen enkele jaren zal dit wellicht 2 milli ard zijn. De wegenbouw kan deze ont wikkeling onder de huidige omstan digheden en omvang der opdrachten niet bijhouden. De 190 millioen gulden, die thans voor wegenaanleg en onderhoud wor den besteed, zouden met 40 tot 50 millioen jaarlijks moeten worden ver hoogd om de primaire, secondaire en tertiaire wegen voldoende te verbre den en te verzwaren ten behoeve van het zware wegvervoer. Daarmee kun nen echter aanzienlijke besparingen voor het bedrijfsleven worden bereikt. Er is dus alle reden, aldus ir. Slotboom, om bij de wegenaanleg doelmatiger en goedkoper te gaan werken. Dit betekent, dat de bud getten eerder dan thans moeten Meer woningen door betere organisatie Tijdens een Woensdag gehouden forumdag over de opvoering van de Ïroductiviteit in de woningbouw, be- egd door het kon. instituut van in genieurs in Diligentia Den Haag, hield ir. A. Twynstra een inleiding over de vraag, hoe men door organi satorische maatregelen meer wonin gen kan bouwen. Te veel arbeidstijd gaat door wach ten verloren. Ook moet een materi- aalschemg worden opgezet, waardoor tijdig kan worden besteld en gele verd. Nauwe samenwerking tussen architect, bouwer en principaal is dus bij de voorbereiding een eerste vereiste. By de uitvoering van een werk zal zowel een technische als een organi satorische uitvoerder ingeschakeld moeten worden. Voorts moeten een goed voorbereide taakomschrijving voor de diverse arbeiders en een ge detailleerde werkregeling ter elimi nering van wachttijd aanwezig zijn. Aandacht dient te worden besteed aan werkmethoden, gebruik van be ter gereedschap en materieel, alsook aan mechanisatie. Langlopende, voldoende grote op drachten kunnen leiden tot grotere routine, voorbewerking, betere verde- liing van materieel en daardoor tot besparing op arbeidsuren. Spreker wees voorts o.a. nog op het grote nut van een hechte interne organisatie zicht op de uitvoering te verlagen door het storten van garantiesommen, afkomstig van een stichting van de gezamenlijke wegenbouwers. Dit sy steem, aldus Ir. Slotboom, werkt b.v. in België zeer goed. De Ned. Ver. van Wegenbouwers is er voorstander van. V.S. wijzen voorstel van communistisch China af Over regeling in het Verre Oosten Uit betrouwbare bron wordt ver nomen, dat de Verenigde Staten een voorstel van communistisch China voor de vredesregeling in het Verre Oosten als „voorbarig" van de hand zullen wijzen en zullen blijven aandringen op vrijlating van de Amerikanen die zich nog steeds in Chinese gevangenschap bevinden. De ambassadeur der Verenigde Staten, U. Alexis Johnson, zal in deze zin een antwoord geven aan de Chinese vertegenwoordiger Wang Ping-Nan, wanneer het tweetal Don derdag voor de 25Ste maal bijeen komt, zo verklaarden de zegslieden. Het plan, dat communistisch Chi na ter tafel heeft gebracht, bestaat naar verluidt uit de volgende pun ten: 1- Een gemeenschappelijke verkla ring dat geen der partijen zich van geweld zal bedienen. 2. Een Chinese belofte dat ten aanzien van de Britse kolonie Hong kong en de Portugese kolonie Macao een politiek van „hands off" zal worden gevoerd. 3. Een Amerikaanse belofte om de zevende vloot uit de Straat van For mosa terug te trekken, een einde te maken aan de financiële en militaire hulp voor de Chinese nationalisten en het handelsembargo op te heffen. Verschenen is liet voorlopig verslag der Tweede Kamer over de ontwerp begroting 1956 van het staatsbedrijf der posterijen, telegrafie enMelefonie en de rijkspostspaarbank. Hieraan is het volgende ontleend. Door verschillende andere leden werd de aandacht gevestigd op het feit, dat in toenemende mate geklaagd wordt, over de behandeling van de pak- kétpost. Het was hun bekend, dat verscheidene zakenlieden wegens het vaak voorkomen van beschadiging niet langer van de diensten van de P.T. T. voor het verzenden van pakketten gebruik maken. Welke maatregelen overweegt de minister om aan deze toestand een einde te maken Mag P.T.T. muziek programma's uitzenden? Sommige leden, die op het stand punt stonden, dat de. onlangs inge voerde tariefsverhogingen niet stro ken met de algemene politiek van de regering op het gebied van de prij zen, spraken hun verwondéring uit over het antwoord, door de minister van de bouwbedrijven en het belang gegeven op de vragen van het ga dfsr Earste Kamer»de heei. de Vos van Steenwijk. Zij meenden in dit ant woord te moeten lezen, dat een verla ging van het tarief voor luchtpost brieven gebezigd is als een compen satie voor de verhoging van het tarief voor de pakketpost, welke verhoging zelf in dit antwoord noodzakelijk genoemd wordt ter opheffing van on eerlijke concurrentie. Vele leden vroegen naar de mening van de minister over de suggesties, welke de Franse minister voor de P. T.T. in de Raad van Europa heeft gedaan t.a.v. de „Europeanisering" van verschillende werkzaamheden van de P.T.T. Tal van leden stelden de vr^iag, of het juist is, dat de P.T.T. gramofoon- van herscholing der arbeiders, ten einde de vakbekwaamheid op te voe ren. Tenslotte vroeg hij aandacht voor het aanwakkeren van het competitie element, door b.v. aan gemeenten en woningbouwverenigingen, die er in slagen door goede organisatie sneller te bouwen, grotere contingenten te verschaffen. Bepaalde premies zou men kunnen toekennen aan bouw- en aannemings bedrijven, die besparingen aan ar beidstijd per woning realiseren door goede organisatie en eventueel kan men bijzondere beloningen geven aan arbeiders, voor zover goed wer kende tariefstelsels hierin niet reeds voorzien. uitzendingen verzorgt. Zo ja, op wel ke grond berust dan de de activiteiten daartoe? Behoort meii dit wel te be schouwen als een van de activiteiten, die door de P.T.T. dienen te worden uitgeoefend? Voorts vroegen ver- scheidënè leden, waarom slechts een zijdige, n.I. lichte, muziek op het pro gramma geplaatst Wordt. Van verschillende zijden betuigde men zijn instemming met de verho ging ,:van het rente'gevend maximum bij de Rijkspostspaarbank tot f 6000. Vele leden achtten het juist, dat de rente gehandhaafd is op 2,4 pet. Ver scheidene andere leden vroegen ech ter, of thans geen reden aanwezig is om de winst van de bank aan de spaarders ten goede te doen komen. Weer andere leden steunden deze ge- dachtengang. Een verhoging van de rente zou ook voor de kleine spaar ders een tegemoetkoming betekenen. Heeft het verschil in rentepercen tage, dat tussen de rijkspostspaar bank en andere spaarbanken bestaat, zo vroegen vele leden, niet ten gevol ge, dat de spaarders in toenemende mate de voorkeur geven aan de laatst bedoelde spaarbanken boven de Rijks postspaarbank Wordt Rotterdamse molen „De Noord" herbouwd? B. en W. van Rotterdam vragen de gemeenteraad in beginsel te besluiten tot herbouw van de molen „De Noord" die in de zomer van 1954 tengevolge van brand vrijwel geheel werd ver woest. B. en W. menen, dat herbouw zou moeten geschieden, omdat de mo len gedurende zeven eeuwen een ver trouwd onderdeel van het stadsbeeld is geweest en bovendien bij de nieuwe stedebouwkundige conceptie van het Oostplein,, waaraan de molen stond, met het behoud van de molen rekening is gehouden. De kosten van de herbouw zullen 275.000 bedragen, waarvan 160.000 als verzekeringsuitkering zal worden ontvangen. Door particulieren is 20.000 bijeengebracht. De minister van onderwijs, kunsten en wetenschappen heeft van financiële medewerking moeten afzien, omdat het rijk slechts bijdraagt in de restaura tiekosten van monumenten De vereniging „De Hollandse Molen" wil als blijk- van waardering een sym bolische bijdrage geven van 100. Te Treglin Erzurum in het Ziganage- bergte (Turkije) is een autobus in een ra vijn gestort. 17 personen vonden de dood en 34 werden gewond. De chauffeur ver richtte reparatiewerkzaamheden toen de bus op een helling stond. Plotseling schoot de wagen van de onder de banden geplaat ste blokken los en reed achteruit de weg af en het ravijn in. HET WAS EEN VRUCHTBARE REIS Geestdrift geboren, waar soms onverschilligheid heerste (Van onze eigen verslaggever) „Deze vrouw heeft dit land in tien dagen verdiend". Dat was het oordeel van een zeer critiscli ingesteld Nederlander, die al vele jaren in Suriname woont en daar met alle lagen van de bevolking omgaat. Hoewel hij overi gens gauw met zijn aanmerkingen klaar staat, wanneer de overheid op zijns inziens te soepele en royale wijze tot bepaalde uitgaven besluit, vond hij het millioen dat voor het Koninklijk bezoek is uitgegeven een bedrag dat een zeer hoge en vruchtbare rente zou opleveren. En volgens zijn mening was de gehele politiek in dit kleine land met zyn grote mogelijkheden door dit bezoek sterk een flink eind de goede richting richting opgeduwd. De Surinamers zijn emotionele men sen en bij verreweg de meesten van hen is er onmiskenbaar een wat men zou kunnen noemen Zuid-Amerikaan se instelling jegens de politiek, die hartstochtelijk wordt beoefend. Daar naast was er zeker van een onafhan kelijke instelling sprake; zij zouden het nu zelf wel eens doen en zij zou den tonen de in eigen hand genomen leidsels te kunnen gebruiken. Koningin Juliana heeft deze gezind- VERKEER MOEST WORDEN OMGELEGD Delftse agenten sprongen over heg om het vege lijf te redden Op de Rijksweg tussen Den Haag en Rotterdam heeft zich Woensdagavond binnen een paar uur tijds een record aantal ongelukken voorgedaan. Het begon omstreeks half zeven onder de gemeente Rijswijk nabij het vliegveld Ypenburg. Daar kwam een Volkswagen bij het passeren op de derde rijbaan terecht, waardoor een botsing met een tegenligger ontstond. Andere auto's konden door te grote snelheid of door het gladde wegdek niet tijdig remmen, zodat tenslotte veertien wagens bij de aanrijding betrokken waren. Een Delftse agent van politie waar schuwde op het gedeelte van de Rijks weg onder Delft het verkeer. Een au tobestuurder, die met een snelheid van ca 120 reed, stopte op deze waarschu wing plotseling, tengevolge waarvan achterrijdende auto's met hem. in bot sing kwamen. Ook elders op de weg hadden botsingen plaats en alleen de Slechtste weg van Europa werd D. de Baat noodlottig Deskundigen vragen verbetering Het weggedeelte, dat naar de Wied- bachtalbrücke leidt, die de Nederland se vrachtautochauffeur Dirk de Baat in 1953 noodlottig werd, is volgens Westduitse verkeersdeskundigen ver keerd gelegd. Die deskundigen gelo ven, dat het fatale weggedeelte het gevaarlijkste stuk hoofdverkeersweg Tn geheel Europa is. Immers ver keersongevallen daar ter plaatse kostten in de afgelopen vyf jaar 37 mensen het leven. Bovendien geraakte als gevolg van die rond 500 ongevallen 482 per sonen min of meer ernstig gewond. Het hellende deel, dat naar de brug voert, is in 1938 volgens Oberbaurat Schnecke, de chef van het wegen bouwbureau in Koblenz, en ir. wal- draff, een der technici van dat bu reau, niet overeenkomstig de toen feldende verkeerseisen aangelegd. De elling aan weerszijden van de brug is ongeveer 6%. Hellingen van 4% Waren echter in 1938 doorgaans als het maximum toelaatbare. Er staan liefst 60 verbods- en waarschu wingsborden. Het staat voor de verkeersdeskun digen vast, dat de overheid maatre gelen zal moeten nemen omdat met het toenemen van de verkeers intensiteit het fatale weggedeelte steeds gevaarlijker zal worden. (Uni ted Press). Delftse politie telde in zeer korte tijd achttien auto's die bij een aanrijding waren betrokken. De politie had handen vol werk en de agenten moesten zo nu en dan over de Ligusterheg springen om hun leven te redden. Op verzpek van de Delftse politie werd daarom bij het begin van de Rijksweg in Rotterdam het verkeer in de richting Den Haag door de Rotter damse politie over de oude weg naar Delft geleid, waardoor verdere onge lukken werden voorkomen. Bij de botsing nabij Ypenburg wérd een persoon gewond, overigens werd slechts materiële schade veroorzaakt"; Jachtopziener overvallen Daders gearresteerd Kort na middernacht is in de nacht van Maandag op Dinsdag de jachtop ziener J. M. te IJssel in het afgelegen Peeldorpje IJsselsteijn overvallen en mishandeld door vijf mannen, die hem uit bed hadden gelokt door voor zijn woning „volk" te roepen. De jachtopziener, die meende te doen te hebben met mensen die de weg kwijt waren geraakt, ging naar" buiten en zag in het licht van zijn zaklamp vijf mannen staan, waarvan hij er enkelen kende. Hij werd overvallen en tegen dè grond geslagen en liep verscheidene wondén aan hoofd en handen op. Na de overval maakten de aanvallers zich ijlings uit de voeten. Iftog in de loop van dezelfde nacht heeft de rijkspolitie van IJsselsteijn en Ven- ray de vijf daders gearresteerd. Het zijn: L. van de W., A. van S. en Q. V. uit IJsselsteijn en M. van de W. en H. uit Deurne. Zij zijn allen op het politiebureau te Venray ingesloten en hebben een bekentenis afgelegd. heid niet bestreden, bewust noch 'on bewust. Overal waar Zij haar woord gesproken heeft en welk een voor treffelijk spreekster is de Koningin drong Zij op zelfstandigheid aan, op persoonlijkheid, op de verantwoorde lijkheid, die zich nimmer wezenlijk laat overdragen. Dit appèl is door velen verstaan. Door de eenvoud, onbevangenheid en hartelijkheid, door het meermalen on conventionele van het Koninklijk op treden is er aanhankelijkheid vermeer derd, liefde gewekt, soms zelfs geest drift geboren, waar aanvankelijk al leen maar een zekere nuchterheid of onverschilligheid heerste. Koningin Juliana is diep overtuigd geworden van de verscheidenheid der volksgroepen in Suriname en van de ingewikkeldheid van de daaruit voort spruitende problematiek. Zij is echter heilig overtuigd dat al deze vraagstukken door een uit ge loof geboren menselijkheid kunnen worden opgelost en Zij heeft daar in woord en daad voor gepleit. Meer nog dan op de Antillen is dit hier aangeslagen en heeft het diepe echo's opgeroepen. Weer eens in de geschiedenis heeft een loot uit de Oranjestam het pleit gevoerd, met volkomen persoonlijke inzet, voor vrijheid, verdraagzaamheid en waarde der menselijke persoonlijk heid. Geeft dat niet het recht om dit be zoek inderdaad en met recht een his torisch gebeuren te noemen? Politiesergeant te Bonn liet „bonnen" verdwijnen Bonn gold als een stad, waarin naar verhouding weinig ongelukken gebeurden en hierdoor als een stra lend verkeersveiligheidsvoorbeeld in West-Duitsland, tot de staatsin- spectie een onderzoek had ingesteld in de politie-archieven. Ze ontdekten., dat politiemannen de. afgelopen vijf jaar meer dan 1600 processén-verbaa'l hadden doen verdwijnen waaronder er waren we gens het dronken achter het stuur zitten en het doorrijden na een do delijk ongeluk te hebben veroorzaakt. Als een gevolg van het onderzoek werd de sergeant van politie Wil helm Hasenecker door de plaatselij ke rechtbank veroordeeld tot een jaar gevangenisstraf wegens het verdonkeremanen van processen en het aannemen van omkoopsommen. Zijn verdediger bepleitte clementie wegens verzachtende omstandighe den, omdat Hasenecker van zijn meerderen de opdracht had gekregen „er voor te zorgen dat het ongelult- kenrapport er goed uit zag." Nog twee politiebeambten zullen voor de malversaties terchtstaan. (United Press). Q In October zijn meer vluchtelingen uit Oost-Duitsland in West-Duitsland aan- gekomén dan in twee en een half jaar tijds in één maand is geschied. In totaal weken in October 32.874 Oostduitsers naar het Westen uit. 9 Te Alexandrië zijn Dinsdag twee tuin lieden opgehangen, die schuldig waren bevonden aan zeven gevallen van roof moord. Zij lokten hun slachtoffers in een tuin naast het station, waar ze ze ver moordden en begroeven. Men heeft de Fransen de laatste jaren veel verwijten gemaaktaldus de Frankfurter Zeitung", de wereld ■was ontsteld door de tegenstelling van de idealen van vrijheid, gelijkheid en broeder schap en de werkelijkheid van de onder drukking in bepaalde gebieden onder Fran se opperheerschappij. Nu is Ben Yoessef dan na een uitbarsting van Marokkaanse nationalistische gevoelens als overwinnaar teruggekeerd, maar toch heeft Frankrijk daarmede geen nederlaag geleden. Laat weliswaar, maar niettemin nog op tijd heeft Parijs zich op de realiteit inge steld en zich met de feiten verzoend. En ook Ben Yoessef maakt vóór alles de in druk, dat hij de situatie goed begrijpt. Zonder Frankrijk valt Marokko terug tot een feodale staat, zoals dit met menig Arabisch land het geval is. Zonder de sul tan was het een brandhaard gebleven, waarin terreur en tegen-terreur alle voor uitgang van de laatste veertig jaar vernie tigden. Het blad wijst tenslotte op de vele voor delen voor het Westen en de Mohamme daanse wereld wanneer Frankrijk en Ma rokko thans verder gaan in een goede en beproefde bondgenootschap. Fidelio „Muziek triomfeerde", zo schrijft in de „Stuttgarter Zeitung" een recensent over de opening van de Weense staatsopera. In de foyers zag men de prominenten van de wereld van vandaag en de aller nieuwste modesnufjes en even kon men de indruk hebben, dat de opvoering van „Fi delio" cr door in de schaduw kwam te Btaan. Mac na de kerkerscène was de overwin-' ning volledig aan de opera, aan de mu ziek. Hierdoor is bewezen, dat men ook in onze tijd in staat is een feest luisterrijk te vieren, zonder dat er een propaganda- chef aan te pas kwam. En ten tweede, dat de macht, die hier gehuldigd werd, de mu ziek, die wonderlijke inspirerende macht ongebroken is. „Muziek: dat zijn wij zelf, in ons innerlijk en dit is tegelijk méér dan wij zelf". De technische ontwikkeling schrijdt voort en sommigen zien een tijdperk aan breken, waarin de machine hand over hand het werk van de mens overneemt, zo dat hijzelf steeds minder te doen zal heb ben. Blijkens een relaas In de „Manchester Guardian" zijn vooraanstaande industrië len in Engeland bijeen geweest om de con sequenties van deze ontwikkeling te be spreken. yyAutomation Mr John Dleboldeen jonge Amerikaan, kwam hier aan het woord, die naar het blad fijntjes opmerkt, zijn vinding van het begrip automationhandig camouf leerde door te spreken van het vooruitzicht van een „vijf dagen week-end" Maar voor mr. Diebold is „automation" meer dan alleen maar voortschrijdende me chanisatie. Het is een filosofie van een in dustriële praktijk, welke kan leiden tot een goedkopere productie en betere kwaliteit. Het eerste doel was niet een achterstel ling van de menselijke arbeid en een ver mindering van de wekelijkse loonbedra gen ofschoon Hij bekende, dat een en an der wel een gevolg kon zijn van deze op vattingen. Jédere onderneming moet apart bezien worden wanneer men de plannen voor ver dere mechanisatie invoert. In vele geval len zal het ook noodzakelijk zijn aparte machines te ontwerpen voor iedere onder neming ofschoon de productie-capaciteit gevarieerd genoeg kan. zijn. Voor alle on dernemers is het voorts noodzakelijk nieu we vormen te overwegen voor hun produc ten .waarbij ze zó vereenvoudigd moeten worden dat zij geschikt zijn voor het me- chanisatie-proces. Er is heel wat te doen over het effect van deze nieuwe tendenzen op de werkne mers. Maar mr. Diebold die over een zeer uitgebreide ervaring beschikt stel de vast, dat „niemand ontslagen werd door invoering van machines". Amerikaanse vakbonden spreken nu van een werkweek van 36 uur. Mr. Diebold dacht dat dit mogelijk zou zijn binnen tien jaar. Het grote debat In de wereldpers is veel aandacht be steed aan het congres van de Franse radi calen, waar. Mendès-France en Faure in debat kwamen. In „Le Monde" werd de betekenis van dit treffen ontleed door Raymond Barril- lon, die begint mét de vraag te stellen of er wezenlijk iets veranderd is bij de radi calen. Het ging hier niet om zo maai een poli tieke ruzie maar om een waarachtig poli tiek probleem. Faure verdedigde zijn beleid en stelde vast, dat het tenslotte niet zozeer ging om een andere wijze van stemmen, want daar door zou het permanente vraagstuk van de instabiliteit van de Franse regeringen niet worden opgelost. Maar Mendès-France was van mening, dat het geen zin had om terug te keren met dezelfde verkiezingstrucs van 1951, dat de volgende assemblee even onmach tig zou zijn als de tegenwoordige, dat men de republiek het zwijgen wilde opleggen om de meerderheid te redden en de man nen terug te brengen, die het land niet meer wil. En tegen Faure zeide hij: „Gij brengt de man terug op de Marokkaanse troon, die door uw meerderheid in de assemblée van vandaag twee jaar geleden werd ver jaagd". Het werd geen dialoog meer tussen deze mannen maar veeleer een treffen tussen twee stromingen in de radicale partij, waarvan er een in oppositie is en de ande re aan de regering deelneemt. Het congres zeide tenslotte tot de mannen van de re gering, dat zij óf die regering moesten verlaten of uit dé partij treden. Barrillon concludeerde dat de radicale partij zich onmiddellijk dient te hervor men of Mendès-France heeft zijn partij verloren. Midden-Oosten In' „The New York Times" is een inge zonden stuk opgenomen van de heer H. Torczyner, voorzitter van de commissie voor Israël en het Midden-Oosten van Zio nistische organisatie in de V. S. Het is duidelijk, zo meent deze schrijver, dat de leveringen door de Sowjets en hun satel lieten van wapens niet gericht is tegen Is raël maar tegen de Westelijke bondgeno ten. De rode vloot beschikt over meer dan 400 onderzeeboten. Alles wat de Riissen hebben te doen met behulp van hun Egyptische vrienden is een Egyptisch kenmerk op deze boten aan te brengen. Egypte beschikt niet.over bemanningen voor onderzeeboten. De training van deze mannen neemt zeer veel tijd. De ieveran- ties van onderzeeboten aan Egypte zouden onmiddellijk moeten geschieden. Wie an ders kunnen deze onderzeeboten bemannen dan „vrijwilligers" van de bekende Kore aanse standaard? Russen aan boord van deze onderzeebo ten .varend onder Egyptische vlag, heb ben gemakkelijk spel bij de bedreiging van de geallieerde verbindingen in de Rode. zee en in de Middellandse zee. Wij oogst ten nu .aldus de schrijver, de bittere vruch ten van de Amerikaanse toenaderingspoli tiek, waardoor de Britse strijdkrachten werden verdreven uit de Suez-kanaalzöne. Maar het is thans geen tijd om daarover nog te treuren; nu moeten de scherpste maatregelen genomen worden. De V. S. moeten zich direct manifesteren in het ge bied rond het Suez-kanaal en de bases, vliegvelden, havens'enz. zijn beschikbaar in Israël. Een veiligheidsverdrag tussen de V. S. en Israël zal de Sowjet-penetratie in het Nabije en Midden-Oosten en in Afrika af grendelen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1955 | | pagina 6