Vérgaande samenwerking in het internationaal spoorwegverkeer MINIATUUR RADIOZENDER WERKT OP STEM-ENERGIE KLEIN AFZETGEBIED VOOR MARIHUANA IN NEDERLAND herdacht in de abdij van Averbode Vrienden kwamen samen 10 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 21 OCTOBER 1985 CONFERENTIE IN WIESBADEN Soms een strijd om minuten.... In de hal van het Kurhaus in Wiesbaden strekte zich op de stenen vloer een groot, veelkleurig bloembed lilt. In contrast met deze kleurenpracht hingen in deze hal enkele dichtbedrukte bladzijden van reisgidsen: 'n vrien delijk en toepasselijk gebaar van de tuinman tegenover de 170 gedelegeer den, die deelnamen aan de Europese Conferentie voor het samenstellen van internationale trelnschema's en de Europese conferentie voor het aan schaffen van spoorwagens. Zo bloemrijk als de welkomstgroet van de tuin man, zo nuchter was het werk van de afgevaardigden. Reeds 83 jaar wordt geregeld een Europese conferentie voor reissche ma's gehouden. De eerste maal was in Keulen in 1872. Daarna vergader de men tweemaal per jaar tot 1916, het derde jaar van de Eerste Wereld oorlog. Zwitserland probeerde als neutrale mogendheid de spoorwegen weer aan één tafel te verenigen, en dat gelukte in 1920. Sedert aie da tum lcwam men weer ieder jaar bij een, echter niet meer zoals vroe ger aan het begin van zomer- en winterseizoen, maar slechts éénmaal, namelijk in het begin van October. De laatste vergadering, die in Duits land werd gehouden, was in 1936 in Baden-Baden. De staatssecretaris, professor Frohne, eerste president van de Deutsche Bundesbahn, nodig de bij de laatste conferentie in Boe dapest de afgevaardigden uit om naar West-Duitsland te komen. Zo kon het gebeuren, dat men na 29 jaar weer in een Duitse badplaats bijeen kwam, een badpplaats, die echter ook in 1910 al een keer als gastvrouw optrad. Men heeft het ele gante Wiesbaden niet maar zo toe vallig gekozen, want volgens een oud gebruik nemen aan de conferentie niet alleen experts op het gebied van reisschema's deel, maar ook hun echt genoten en ongetrouwde dochters. „Wij spoorwegmensen vormen een grote familie", zei Frohne op de ope ningsdag, ,,en tot een familie beho ren vanzelfsprekend ook de vrou wen". Wij moeten ons zo nauw mogelijk aaneensluiten, want ieder besluit van de conferentie moet met algemene stemmen genomen worden. Dat bete kent, dat wij allemaal wel eens zul len moeten toegeven. „En familie" is dat eenvoudiger. Juist de laatste ja ren is de nauwe samenwerking nog versterkt, omdat machtige concur renten opkomen: het lucht- en weg verkeer. Concurrenten President Frohne bezwoer daarom ook op de openingszit ting zijn collegae: „Het mono polie van de spoorwegen is voorbü- Het moderne verkeer heeft door de snelheden, die op de grote autowegen en in de lucht worden bereikt, de af standen tussen de verschillen de landen verkort. Dit maakt het noodzakelijk, dat de spoor wegmaatschappijen van Euro pa het gemeenschappelijk be lang van hun taak inzien en zich steeds enger aaneenslui ten. Als het ons lukt, om door nauwe samenwerking de erva ringen van alle Europese spoor, wegen uit te wisselen en ons ten nutte te maken, dan zullen wij in staat zijn om binnen het raam van het gehïed, dat de huidige ontwikkeling van de techniek aan de spoorwegen heeft toegewezen, uitstekende prestaties te bereiken en veel van het reeds verloren terrein weer terug te winnen". Het zou zinloos zijn, indien alle 170 afgevaardigden zich tegelijk zou den opwinden over de vraag of de Oriëntexpress misschien hier 2 mi nuten zou kunnen uitsparen of daar drie minuten langer zou moeten stil staan om op een aansluiting te wach ten. Deze moeilijkheden, waaraan meer dan driehonderd voorstellen ten grondslag liggen, worden opgelost in vergaderingen van commissies, waar men elkaar gemakkelijker in de ha ren kan vliegen. Alles bij elkaar hebben de gedele geerden van het huidige congres het gemakkelijker dan hun voorgangers, die door noeste arbeid, het door de oorlog volkomen in de war gelopen internationale verkeer weer op gang moesten brengen. Frohne zei dan ook: „Het doel van deze conferentie is eerder het stabiliseren van het be reikte en het bijschaven van de on- Bij kun aankomst uit de Sowjet-Unie in 't kamp voor repatriërende krijgs gevangenen te Friedland, droegen eni ge krijgsgevangenenzoals deze foto laat zien, een bord, waarop met grote letters stond geschreven: Wij danken dr. Adenauer". De mannen schreven hun dankbetuiging met zwarte schoencrème op een beddelaken en moesten tijdens hun tocht door com munistisch Oost-Duitsland hun span doek met de uuisi verdedigen tegen lieden die het wilden verscheuren. effenheden, die hij de snellere weder opbouw onvermijdelijk waren". Men vecht om minuten en daarom Hjkt het een anachronisme, dat men by een douanekantoor internationale treinen een uur of langer kan vast houden als men een bagage- of pas- sencontröle eens nauwkeurig wil uitvoeren. Dat zijn principiële moei lijkheden, waaraan alle spoorweg maatschappijen lijden. Deze worden in een plenaire zit ting behandeld, opdat de belangheb bende autoriteiten uit de eerste nand met dergelijke moeilijkheden kennis kunnen maken, hebben de ministe ries van binnenlandse zaken en finan ciën waarnemers naar Wiesbaden ge zonden. De tegemoetkomende houding van deze ministeries bijvoorbeeld door vliegende passencontröles heeft in enkele gevallen het opont houd aan de grenzen reeds sterk kun nen bekorten. Eén zwaluw maakt echter nog geen zomer en wat in het internationale verkeer voorlopig nog uitzondering is, moet in de toekomst regel worden. Bindend >rden d' tijden van de trans-territoriale nen en het internationale lange af standsverkeer voor alle partijen bin dend vastgelegd. Het in de Franse en Duitse taal opgestelde protocol lijkt op een verdrag, dat nu toe nog nie mand heeft durven verbreken. Ook de staten achter het IJzeren Gordijn, die voltallig zijn komen opdagen, heb ben zich loyaal aan de afspraken ge houden, .hoewel het voor de verschil lende maatschappijen niet altijd ge makkelijk is om met dergelijke over eenkomsten in te stemmen en er zich aan te houden; immers, het netwerk van het internationale verkeer moet zonder kinken in het skelet van de internationale lijnen gepast worden, een karwei waarvoor wiskundige be gaafdheid en technische handigheid vereist is. Ook het wagenpark bezorgt de ex perts eindeloos veel hoofdbrekens. Het is nog een bonte verzameling en komt over het algemeen niet over een met de voorstelling, die een ver wende reiziger er van heeft. Daarom is de conferentie voor de aanschaf van wagons in het leven geroepen. Zo onuitsprekelijk als haar naam is, zo moeilijk is ook haar taak om de nationale spoorwegmaatschappijen over te halen om wagons voor grote, doorlopende treinen aan te schaffen. Juist hier worden altyd weer de woorden over de noodzakelijke sa menwerking aangehaald, totdat men toegeeft om het een te doen of het andere te laten. Zender-ontvanger in een luciferdoosje. De mens heeft steeds weer opnieuw naar andere energiebronnen gezocht of getracht bekende bronnen prac- tisch te benutten. Thans zijn we zo ver, dat de menselyke stem in staat is, zelf de energie op te wekken, wel ke benodigd is, om een radiozender te doen functionneren. De Verbindings dienst van het Amerikaanse leger heeft namelijk, naar „Time" meldt, een zendertje ontwikkeld, dat geen andere energie nodig heeft, dan de electrieiteit, welke door de stem van de spreker worijt opgewekt. Met radiobuizen zou dit onmogelijk zijn geweest. Dit apparaat werkt ech ter met een enkele transistor, welke slechts zeer weinig stroom nodig heeft. Wanneer ue spreker in de microfoon praat wordt voldoende stroom opgewekt om de transistor te doen werken en de stem uit te zen den. Het eerste model, dat klein genoeg is, om het op te bergen in het mond stuk van een telefoontoestel, heeft een draagwijdte van 200 meter- George Bryan, de man, die dit zen dertje ontwikkelde, meent, dat vol gende modellen waarschijnlijk de an derhalve kilometer zullen halen. De volgende stap zal dan zijn, dat men een ontvanger gaat bouwen, welke zijn energie eveneens krijgt uit de trillingen van de menselijke stem. De „stem-electriciteit", die wordt ver kregen tijdens het spreken, zal dan een batterij opladen en later gebruikt worden bij het luisteren. Bryan meent, dat dit gehele aparaat zal kunnen worden opgeborgen in een plastic-etui niet groter dan een luci fersdoosje. In massaproductie zal het niet meer behoeven te kosten dan 20 dollar, dat is dus rond 75 gulden. Wij kunnen ons voorstellen, dat 'n dergelijk apparaat bijzonder nuttig zal kunnen zijn als communicatiemid del ter vervanging van huistelefoons, bijvoorbeeld op bouwwerken of ande re tijdelijke installaties, waar het leggen van lijnen niet goed mogelijk of te kostbaar is. Ere-doctoraat voor Deense professor Hammerich. Aan de Rijksuniversiteit te Gro ningen is Woensdag tijdens een plech tige senaatszitting honoris causa ge promoveerd de Deense prof. dr. L. L. Hammerich, hoogleraar aan de uni versiteit te Kopenhagen. Promotor was prof. dr. Th. C. van Stockum, die o.m. wees op de nauwe banden tussen prof. Hammerich en Neder land en in het bijzonder de Groninger Rijksuniversiteit. Prof. Van Stockum noemde de bij zondere verdiensten van prof. Ham merich, die ten grondslag liggen aan zijn ere-promotie. De meeste nadruk legde hij daarbij °P de Germanistiek, die de hoogleraar sedert 1922 te Ko penhagen en een jaarlang ook te Utrecht heeft gedoceerd. De Marokkaanse Troonraad, die de bevoegdheden van de afgetreden Sul tan Ben Arafa zal overnemen en tot eerste taak heeft een Marokkaanse regering te vormen, is ingesteld. Op de foto resident-generaal Boyer de La- tour (links aan de tafel) tegenover de vier leden van de Troonraad, v.l.n.r. generaal Si Beklcai, de Pasja van Sa- lé, Si Sliibi, grootvizier El Molckri en den Kandi van de Marinoucha-Ber- bers, Si Tahar Ouasou, tijdens de installatie. Auto door dieseltrein gegrepen te Winterswijk. Bestuurder gedood. Op de onbewaakte overweg aan Dennendijk te Winterswijk is Woensdagmorgen omstreeks tien uur een personenauto door een die- sel-electrische trein gegrepen. De bestuurder, de 49-jarige heer H. H. te W. uit Rekken gemeente Eiber gen werd gedood. Hij was ge huwd en vader van twee kinderen. De auto, die geheel werd vernield, werd over een afstand van meer dan 200 meter door de trein meegesleurd. Nog een opname uit Willemstad tijdens het bezoek van het Koninklijk Paar. Het Raadhuis te Willemstad in een zee van licht. De rechtervleugel van dit gebouw wordt in beslag genomen door het Hof van Justitie. Links de griffie en de Raadszaal, waarin de buitengewone zitting plaats vond. Belangrijk landschap in Limburg wordt behouden. De Vereniging tot Behoud van Natuurmonumenten in Nederland heeft op de Dinsdag te Valkenburg gehouden publieke veiling het kas teel Genhoes met bijbehorende gron den ter grootte van 85 ha aange kocht. Het kasteel Genhoes dateert grotendeels uit de lie eeuw en ligt in de onmiddellijke nabijheid van de Geul. Het wordt omgeven door een fraai typisch Limburgs landschap. Tot de aangekochte gronden be hoort verder het benedendeel van het Gerendal, wel het meest gave Limburgse dal, dat beroemd is om zijn orchideeënrijke hellingbossen, waarvan thans enkele van de voor naamste eigendom van de vereni ging zijn geworden. Plannen tot restauratie van het kasteel zijn in overweging. Hiervoor zal de medewerking van het Rijk worden GELUKKIG GEEN EXCESSEN Scherpe maatregelen noodzakelijk (Van onze speciale verslaggever) Kort na elkaar zijn er de afgelopen weken twee rechtbankzaken geweest, waarin de Marihuana-sigaretten een rol hebben gespeeld. Het gebruik bleef nog beperkt tot een vry kleine kring van psychisch en maatschappelijk la biele figuren rond de Amsterdamse en Rotterdamse haven. Niettemin, zelfs dit geringe gebruik is een potentieel gevaar voor onze samenleving. De Marihuana-sigaretten behoren tot de verdovende middelen, waartoe mensen hun toevlucht nemen, als ze niet geheel zeker meer zijn van zichzelf en een toestand verlangen, waarin ze een hogere prestatie van zichzelf eisen, dan ze zonder dat zouden kunnen opbrengen. Marihuana Is een product van de Indische hennep en als genotmiddel al eeuwenlang be kend onder de volkeren van het Nabije Oosten, Afrikaanse negerstammen en de oude Indiaanse stammen van Amerika. Gelukkig zijn in ons land ernstige excessen nog niet voorgekomen. Men mag verwachten, dat het hier zo ver ook niet zal komen, omdat er met grote kracht tegen wordt opgetreden sinds ongeveer zes jaar geleden ont dekt werd, dat negeropvarenden van Amerikaanse schepen het gevaarlijke spul ons land binnen smokkelden. Hoe streng dit optreden is, de jongste pro cessen hebben het nogmaals onder streept, toen behalve de handelaars in dit artikel ook de gebruikers zware vrijheidsstraffen werden opgelegd, teneinde de vaak jonge mensen tegen zichzelf in bescherming te nemen. Deze bescherming is nodig. De heer A. Kruysse, plaatsvervangend Phar- maceutisch hoofdinspecteur voor de Volksgezondheid en specialist inzake narcotia, bevestigde dit. „De desastreuze gevolgen van het gebruik van Marihuana openbaren zich niet zo vlug als by sterkere r cotïca als morphine, héroïne of co caïne. Maar misschien is het daarom juist des te gevaarlijker. Men merkt het niet, dat men de eerste stap heeft gezet op het pad van de geestelijke verslaving en daarmee van physieke en psychische neergang. En weldra raakt men ermee verzoend om in een toestand van extase een deel van zijn verstandelijke en zintuiglijke vermo gens buiten werking te stellen. Zo goed als de eerste borrel de drinker van later maakt, zo is ook de eerste Marihuana-sigaret de eerste stap naar een uiterst onmaatschappelijke leef wijze, die niemand, maar dan ook nie mand begeert, die het nodige zelfres pect heeft. TUSSEN DE DEMER EN DE NETE, op de grens van Belgisch Bra bant, in het hart van het prachtige Vlaanderen, ligt Averbode. Een onaan zienlijk plaatsje, waar de malse weiden zich als groene tapijten uit strekken op de zacht glooiende hellingen van de heuvels, die de Kempen haar adembenemende schoonheid geven. Temidden van de bossen rijst plotseling een kolossaal gebouwencomplex omhoog. Het is de abdij van Averbode, een witte abdij, tot ver buiten Vlaanderen beroemd, in eigen land een bedevaartsoord voor duizenden. Een hoge muur en gedeelten van een oude slotgracht, door onkruid overwoekerd, scheiden het klooster van de wereld. Maar de oude poort omstreeks 1600 door de broeders neer gezet is nooit en voor niemand gesloten. Bij het eerste bellen aan de priorij opent gastenpater Leo wijd de deur. Ge zijt welkom hier in dit oord van rust en devotie. Welkom vooral, als ge het goed meent met de Vlaming en zijn schone kunsten, wan t dan pas raakt ge echt het hart van de gastvrije paters in hun wit habijt. Wanneer de gebruikers het gevaar ervan direct uit de lichamelijke ge waarwordingen zouden kunnen aflei den, zouden velen zich wel driemaal bedenken voor ze eraan begonnen. Het gevaar openbaart zich echter niet di rect. Soms gaan er zelfs jaren over heen. En dan is het te laat". Nederland niet rijp. Met verschillende mensen, die iets met de bestrijding van de illegale handel in narcotica en dus ook van Marihuana te maken hebben, spraken we nog over dit onderwerp. Ze vertel den ons, dat er zeker geen sprake is van een georganiseerde sluikhandel in dit verderfelijke spul. Zeelui brengen het incidenteel aan de wal, maar heb ben vaak de grootste moeite het aan de man te brengen. Vooral sinds ge bleken is, dat enige malen voor duur geld waardeloze rommel in de vorm van gedroogde en gehakte acaciabla den is verstrekt. De sociale constellatie hier te lande is overigens niet gunstig voor de ont wikkeling van een ryk afzetgebied voor verdovende middelen. De Neder landers zijn er te nuchter voor en staan gelukkig moreel nog te sterk in hun schoenen. In enkele Icroegjes, waar een kleurlingen-publiek vaste klant is musici, of verlopen artïs- ten wordt het in Amsterdam en Rotterdam verhandeld. De recher cheurs kennen de adressen nauwkeu rig, slaan toe, wanneer het hun goed dunkt en hopen daarmee de risico's voor de heren handelaars zo groot te maken, dat zelfs een priis van drie of vier gulden per Marihuana-sigaret niet lonend meer zal zijn. Gezien deze voorzorgen en de be perkte omvang van de handel, is er dus stellig geen reden voor de door sommige ouders al geuite ongerust heid, dat ons land straks in dezelfde mate een Marihuana-gebruik zou ken nen als Amerika, waar ook de stude rende jeugd eraan verslaafd raakte en daardoor talloze misdrijven op haar naam kreeg. In studenten-kringen hier te lande had men zelfs nog nooit gemerkt, dat de Marihuana-„doping" werd toegepast. In de sober, maar met smaak ge meubileerde kamer van pater Prior leert ge de mensen kennen, die naar hier gekomen zijn op deze stralende najaarsdag om gezamen lijk hun vriend te herdenken, die acht jaar geleden afscheid nam van het aardse bestaan: Felix Tim- Een openbaring... Felix ging, maar zijn :ef hecht aaneen- mermans. vriendenkring bleeJ gesmeed. Flor van Reeth, de bouw meester, Renaat Veenemans, de musicus, Ernest Claes, de schrijver. Zij zijn slechts enkelen van de goe de vrienden van de grote Felix. Hun medestrijders in de Vlaamse Btrijd, die allen Felix Timmermans bewonderen en vereren als de man die met zijn begenadigde kunst het Vlaamse leven in zijn schoonste facetten deed herleven, sloten zich op deze- dag bij hen aan. De dag, die vooraanstaande geleerden, kuns tenaars en kunstminnenden uit alle delen van het Vlaamse land tezamen brengt in Averbode. In en rond de kerk, waar de Felix zo vaak in ge bed verzonk. In de abdij, waar één van zijn beste verhalen, „Ik zag Ce cilia komen" gesitueerd is. Het is met de Vlamingen als met de abdij: keer op keer waren er sterkere machten dan zij, die ogen schijnlijk alles vernielden, wat met moeite en zorg tot stand was ge bracht. Maar zoals ook de abdij van Averbode enkele malen een prooi werd van oorlog, overheersing of natuurrampen om nu in al z'n glo rie pal te staan temidden van de bossen, zo is ook de Vlaamse Leeuw vele malen verwond maar nooit verslagen. De abdij werd nog in 1942 voor een groot deel door het vuur verteerd, maar de muren ble ven staan, zoals ze alle woelingen en natuurrampen daarvoor al had den getrotseerd. In de oorlogsjaren en daarna heeft ook de Vlaamse be weging gevoelige verliezen geleden: aan mensenlevens maar niet minder aan prestige. Deze Vlaamse gedachte mag een rol spelen bij de Timmermans-her denking: centraal staat toch de liefde van de vriendenkring yan de De oude abdij van Averbode, waar de sterfdag van de Vlaamse dichter- schrjjver Felix Timmermans door zijn vrienden werd herdacht. te vroeg verscheiden en zo hoog bewonderde Felix. De trom wordt nooit geroerd voor deze dag. De vaste vriendenkring weet, wanneer Averbode roept. Een enkele Hollandse gast, die Vlaande ren bemint omdat hij de kunste naars er van heeft leren kennen, is uitgenodigd. Verder geen drukte. Die komt pas over twee jaar, als de tiende sterfdag van Timmer mans in gans Vlaanderen herdacht zal worden en in Averbode een Pal- lieterstoet zal worden gêformeérd. Wij hebben het zeldzame genoe gen mogen smaken om in Averbode te zijn. Alleen al de gastvrijheid van de Witheren, de bezichtiging van het mooie klooster met z'n rijke verzameling kunstschatten en z'n adembenemende mooie kerk (door een leerling van Rubens ge bouwd met een rijkdom, die zelfs de meest verwende deskundige ver steld doet staan) was de gang naar Averbode waard. De herdenking daarenboven was een gebeurtenis, die de Hollander 't schaamrood naar de kaken joeg. Zulk een stijlvolle en op zo hoog peil staande bijeen komst lijkt in het nuchtere Noor den ondenkbaar. In de abdij, waar men door de vensters van een sober, maar sfeer vol aangeklede zaal het machtige door de herfstzon in een gulden kleed gestoken Kempense landschap als een wijds decor kon zien, las mejuffrouw Teresa van Marcke en kele treffende passages uit het werk van de overleden schrijver, waarna de letterkundige, André Desmedts, de betekenis van Felix Timmermans belichtte. Geen duffe verheerlijking van de schrijver hield zijn rede in, maar een uitermate goed gedocu menteerd ontledend betoog, dat Timmermans op die plaats zette, die hem toekomt. Niet de plaats van de groote romancier, maar wel die van, de schilder met woorden, die zijn land liefhad, de humor van zijn volk kende, die geen problemen schiep, maar probleemloos de schoonheid van de mensen en de na tuur verheerlijkte. De man, die fililliöêöên in de wêfëld vréugde gaf en die voor zijn vrienden onverge telijk bleef. Zo'n ware vriendschapsband, Ziilk een opreGhtê liefde voor wat sa menbindt, zoveel stijl in herdenking ei. z'on opófferende trouw: het was een openbaring. Moge het ook één voorbeeld zijn voor anderen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1955 | | pagina 12